Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators


Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

^ Tuo on kova juttu! Kauppaa hieroneille ja taustoja varmistaneille iso käsi.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alkaa näyttää autoteollisuudessa siltä että China Inc. on saavuttanut taitepisteen.

https://carnewschina.com/2024/03/30/xia ... -24-hours/

Ovat taas luoneet teollisuusklusterin jonka päälle syntyy uusia toimijoita, teknologioita ja tuotteita nopeasti ja helposti. Apple upotti kymmenkunta vuotta ja muutaman miljardin vain kuopatakseen projektin kun toinen kulutuselektroniikka firma, Xiomi, polkaisi busineksen pystyyn kolmessa vuodessa.

Olen nähnyt tämä elokuvan kyllä ennenkin. Ensimmäinen keikka Shenzeniin taisi olla joskus -96 tai jotain kun HongKong oli osa Iso-Britanian imperiumia ja Nokia 2110 hallitsi puhelinmarkkinaa. Niin se maailma muuttuu ja imperiumit nousevat ja kaatuvat.

Kuva

Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

FinPat kirjoitti:
01 Syys 2024, 20:47
Alkaa näyttää autoteollisuudessa siltä että China Inc. on saavuttanut taitepisteen.

https://carnewschina.com/2024/03/30/xia ... -24-hours/

Ovat taas luoneet teollisuusklusterin jonka päälle syntyy uusia toimijoita, teknologioita ja tuotteita nopeasti ja helposti. Apple upotti kymmenkunta vuotta ja muutaman miljardin vain kuopatakseen projektin kun toinen kulutuselektroniikka firma, Xiomi, polkaisi busineksen pystyyn kolmessa vuodessa.

Olen nähnyt tämä elokuvan kyllä ennenkin. Ensimmäinen keikka Shenzeniin taisi olla joskus -96 tai jotain kun HongKong oli osa Iso-Britanian imperiumia ja Nokia 2110 hallitsi puhelinmarkkinaa. Niin se maailma muuttuu ja imperiumit nousevat ja kaatuvat.

Kuva
Hieman vielä yritetään temppuilla, jotta valta säilyisi pidempään. Ikävästi Kiinalla on aika vahva neuvotteluvoima

"Bloomberg: Kiina varoittanut Japania rajoittamasta lisää mikrosirujen kauppaa"
"Kiinan edustajat ovat kertoneet Toyotalle, että autoteollisuuden tarvitsemien raaka-aineiden virta voidaan katkaista."
https://yle.fi/a/74-20108808

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
02 Syys 2024, 15:43
Hieman vielä yritetään temppuilla, jotta valta säilyisi pidempään. Ikävästi Kiinalla on aika vahva neuvotteluvoima

"Bloomberg: Kiina varoittanut Japania rajoittamasta lisää mikrosirujen kauppaa"
"Kiinan edustajat ovat kertoneet Toyotalle, että autoteollisuuden tarvitsemien raaka-aineiden virta voidaan katkaista."
https://yle.fi/a/74-20108808
USA:n laittama tiukka teknologiasulku toimi kyllä lyhyellä tähtäimellä mutta nyt Kiina on saanut rakennettua omaa lutikkaklusteriaan. Ei ole ihan valmis vielä mutta 2-3 vuotta niin eiköhän tuossakin suhteessa China Inc. pääse riippumattomaksi toimijaksi. Pelaavat kuitenkin pitkää peliä kvarttaalitalouden sijaan. Ja kotimarkkina on kohtuullisen kokoinen.

Länsimaiden kinastellessa sisäisesti sukupuolien määrästä niin Kiinassa keskitytään STEM aineisiin ja maailman valloitukseen. Euroopassa ja USA:ssa voidaan vain laittaa suojatulleja jotka ovat housuun kusemista pakkasella. Ja moraalisesti mielenkiintoisia autoteollisuuden 2008-2010 bail-out jälkeen.

About ainoa toivo länsimailla on että Kiinan nousu katkeaa kuin Japanin maailman valloitus -80 luvulla. Eli väestörakenteen romahdus taittaa kasvun kun resurssit menevät vanhusten huoltoon. Tosin Kiina on vielä sen verran perässä urbanisaatioasteessa että tehdastyöläisiä maaseudulta riittää vielä hetkeksi aikaa. Ja Kiinassa tehtaiden automaatioaste on korkealla koska ammattiliitot eivät hidasta kehitystä kuten esim. USA:ssa ja Ranskassa.

Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

FinPat kirjoitti:
02 Syys 2024, 16:54
USA:n laittama tiukka teknologiasulku toimi kyllä lyhyellä tähtäimellä mutta nyt Kiina on saanut rakennettua omaa lutikkaklusteriaan. Ei ole ihan valmis vielä mutta 2-3 vuotta niin eiköhän tuossakin suhteessa China Inc. pääse riippumattomaksi toimijaksi. Pelaavat kuitenkin pitkää peliä kvarttaalitalouden sijaan. Ja kotimarkkina on kohtuullisen kokoinen.
Kiinan pitkän tähtäimen suunnittelu ja suunnitelman mukaan eteneminen on tehokasta, verrattuna länsimaiseen poukkoiluun. Kyllä Kiina omavaraisuuden saavuttaa mikrosiruissakin, hieman se vie aikaa.
FinPat kirjoitti:
02 Syys 2024, 16:54
Länsimaiden kinastellessa sisäisesti sukupuolien määrästä niin Kiinassa keskitytään STEM aineisiin ja maailman valloitukseen. Euroopassa ja USA:ssa voidaan vain laittaa suojatulleja jotka ovat housuun kusemista pakkasella. Ja moraalisesti mielenkiintoisia autoteollisuuden 2008-2010 bail-out jälkeen.
En oikein saanut pointtia miksi suojatullit ovat housuun kusemista pakkasella. Itse koen että länsimaat ovat kuseet jo housuun, nauttineet lämmontunteesta ja nyt rupeaa tulemaan vilu joten odotetaan kevättä. Kyllä mielestäni länsimaiden pitää miettiä myös sitä vaihtoehtoa että Kiina onnistuu suunnitelmassaan. Tuo vaihtoehto on kuitenkin todennäköisempi kuin epäonnistuminen.

Avatar
mutt
Viestit: 5819
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Modernimpien mikrosirujen tekeminen ei ole ihan niin suoraviivaista touhua, että se noin vain otettaisiin haltuun. Siihen on syynsä, miksi hyvin merkittävä osa niistä (jopa jenkeille tärkeitä sotilaskäyttöön soveltuvia siruja) tehdään Taiwanissa, eikä geopoliittisesti turvallisemmassa paikassa. Lisäksi diktatuurit ovat kyllä tehokkaita laittamaan asioita toimeen, mutta innovoinnille ne eivät ole hedelmällisiä ympäristöjä. Suurin osa Kiinan noususta on länsimaiden ansiota, kun ne ahneuksissaan veivät sinne osaamisensa, joka valtiojohtoisen teollisuusvakoilun turvin saatiin otettua paikallisten toimijoiden haltuun. Nyt sieltä tullaan syömään täkäläisiä markkinoita. Toki menneiden vuosikymmenten johtajat ovat jo pajatsonsa tyhjentäneet ja viettävät mukavia eläkepäiviä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mutt kirjoitti:
03 Syys 2024, 08:25
Modernimpien mikrosirujen tekeminen ei ole ihan niin suoraviivaista touhua, että se noin vain otettaisiin haltuun. Siihen on syynsä, miksi hyvin merkittävä osa niistä (jopa jenkeille tärkeitä sotilaskäyttöön soveltuvia siruja) tehdään Taiwanissa, eikä geopoliittisesti turvallisemmassa paikassa. Lisäksi diktatuurit ovat kyllä tehokkaita laittamaan asioita toimeen, mutta innovoinnille ne eivät ole hedelmällisiä ympäristöjä. Suurin osa Kiinan noususta on länsimaiden ansiota, kun ne ahneuksissaan veivät sinne osaamisensa, joka valtiojohtoisen teollisuusvakoilun turvin saatiin otettua paikallisten toimijoiden haltuun. Nyt sieltä tullaan syömään täkäläisiä markkinoita. Toki menneiden vuosikymmenten johtajat ovat jo pajatsonsa tyhjentäneet ja viettävät mukavia eläkepäiviä.
Tämän aiheen toimitusketjussa elämäntyöni tehneenä (ja työtä on vielä harmillisen pitkään jäljellä) voisin hiukan raottaa sisältäpäin (ja kiinalaisten tilanteen intiimisti tuntevana) asiantilaa. Kyllä - mikrosirujen tekeminen ei ole suoraviivaista. Mutta - kiinalaiset ovat sen kyllä jo ottaneet haltuunsa. Ja vaikka ihan high endissä voi olla vielä eroa länsimaihin, kiinalaiset ovat harmillisesti tehneet sen vaikeamman jo jonkun aikaa paremmin kuin "me": he saavat valmistettua korkealla saannolla massana vaativia siruja. Formosan saaren suojamuuri alkaa rapistua, kun TSMC:n merkitys maailmalle dilutoituu. Siksi: https://www.azcommerce.com/news-events/ ... esurgence/ ja https://www.tsmc.com/static/abouttsmcaz/index.htm .

Avatar
mutt
Viestit: 5819
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kiinan etu on siinä, että tuotantolaitokset ovat uusinta tekniikkaa. Lännessä ei ole samaa tahtia lähdetty uudistamaan, kun vanhallakin vielä pärjää. Ei kiinalaisia pidä aliarvioida, ne pääsisi kyllä pitkälle, mutta herääminen lännessä tulee rajoittamaan kehitystä.

TSMC:n asema tuskin rapautuu mihinkään, Kiina merkittävimpänä, ellei jopa ainoana, kehittyneiden sirujen tuottajana ei ole länkkäreiden intresseissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mutt kirjoitti:
03 Syys 2024, 12:54
Kiinan etu on siinä, että tuotantolaitokset ovat uusinta tekniikkaa. Lännessä ei ole samaa tahtia lähdetty uudistamaan, kun vanhallakin vielä pärjää. Ei kiinalaisia pidä aliarvioida, ne pääsisi kyllä pitkälle, mutta herääminen lännessä tulee rajoittamaan kehitystä.

TSMC:n asema tuskin rapautuu mihinkään, Kiina merkittävimpänä, ellei jopa ainoana, kehittyneiden sirujen tuottajana ei ole länkkäreiden intresseissä.
Kun Arizonan kompleksi saadaan potkaistua koko arvoketjuineen käyntiin, niin geopoliittinen muutos Taiwanin kannalta on merkittävä. Siksi oli Taiwanin hallitukselta aikoinaan vaarallista myydä enemmistö osakkeista pois (ja täten määräävä asema). TSMC yrityksenä tulee varmasti olemaan merkittävä aina, mutta onko sen pakko olla merkittävä Taiwanissa? Ja mitä tekee Kiina, kun Taiwanin tuotanto ei ole enää Yhdysvalloille tärkeässä roolissa? Tuotannon hajauttaminen on yritykselle hyvä, mutta Taiwanille vaarallista.

TSMC ei ole maailman ainoa piikiekon jatkojalostaja, ei läheskään - edes läntisen maailman hyväksymistä, joskin varmaankin merkittävin. Arvoketjussa tulee ongelmia, kun Kiina rajoittaa esim piin seosaineiden vientiä. Lisäksi piin jalostuksen tarvittavaa grafiittia menee nyt moneen kohteeseen paljon, vakiintuneet toimijat ovat niukkuuden jaossa. Koko puolijohdeketju on myllerryksessä. Ala on ollut ennenkin volatiili, mutta se on liittynyt normaaliin konsolidaatioon ja tuotteiden kypsymiseen. Nyt on erilainen pudotuspeli.

Avatar
mutt
Viestit: 5819
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taiwanilaiset ovat varmasti asiasta tietoisia, ja tuskin jäävät odottelemaan, mitä tuleman pitää. Hongkong onkin jo esimerkkinä, miten "yksi maa, kaksi järjestelemää" käytännössä toimii, eli taiwanilaisia tuskin ihan suoraan kiinnostaa vapaaehtoisestikaan Kiinan vallan alle suostua. Jonkin aikaa tulee olemaan vipuvartta Taiwanissa jo olevilla laitoksilla ja henkilökunnalla - näiden päätyminen kiinalaisille tuskin on lännen intresseissä, vaikka tuotantoa saataisiinkin hajautettua muualle. Pysyvänä tekijänä on myös alueen laivareitit ja luonnonvarat. Merirajojen tulkinta kiinalaisittain on sekin jo tullut aika hyvin selväksi.

Jonkinlaista rytinää kohti tässä ollaan menossa. Eurooppaa kammetaan hajanaiseksi (woke/antiwoke, maahanmuutto jne väännöt eivät ole vain paikallisten yhteiskuntien sisäistä keskustelua), ja sen jälkeen alkaa olla tie auki yrittää geopoliittista uusjakoa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

mutt kirjoitti:
03 Syys 2024, 15:56
Taiwanilaiset ovat varmasti asiasta tietoisia, ja tuskin jäävät odottelemaan, mitä tuleman pitää. Hongkong onkin jo esimerkkinä, miten "yksi maa, kaksi järjestelemää" käytännössä toimii, eli taiwanilaisia tuskin ihan suoraan kiinnostaa vapaaehtoisestikaan Kiinan vallan alle suostua. Jonkin aikaa tulee olemaan vipuvartta Taiwanissa jo olevilla laitoksilla ja henkilökunnalla - näiden päätyminen kiinalaisille tuskin on lännen intresseissä, vaikka tuotantoa saataisiinkin hajautettua muualle. Pysyvänä tekijänä on myös alueen laivareitit ja luonnonvarat. Merirajojen tulkinta kiinalaisittain on sekin jo tullut aika hyvin selväksi.

Jonkinlaista rytinää kohti tässä ollaan menossa. Eurooppaa kammetaan hajanaiseksi (woke/antiwoke, maahanmuutto jne väännöt eivät ole vain paikallisten yhteiskuntien sisäistä keskustelua), ja sen jälkeen alkaa olla tie auki yrittää geopoliittista uusjakoa.
Bingo.

Kannattaa myös vilkuilla mitä Venäjä ja Kiina puuhaavat Afrikassa. Eikä Intiaakaan sovi unohtaa. Jännäksi voi vielä mennä.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
03 Syys 2024, 07:47
En oikein saanut pointtia miksi suojatullit ovat housuun kusemista pakkasella.
Erittäin lyhyellä aikavälillä suojatullit toimivat jopa Kiinan kaltaisen toimijan kanssa eli omaa kilpailukyvytöntä teollisuutta saadaan pidettyä hengissä vielä hetki. Sillä aikaa ulkopuolelle jätetty Kiina valtaa paitsi kotimarkkinansa niin myös kaikki tullimuurin ulkopuoliset markkinat. Ja jossain vaiheessa kusi jäätyy eli tullimuurin sisällä oleva teollisuus kuihtuu kokonaan pois ja muuri romahtaa.

Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

FinPat kirjoitti:
03 Syys 2024, 20:36
atti kirjoitti:
03 Syys 2024, 07:47
En oikein saanut pointtia miksi suojatullit ovat housuun kusemista pakkasella.
Erittäin lyhyellä aikavälillä suojatullit toimivat jopa Kiinan kaltaisen toimijan kanssa eli omaa kilpailukyvytöntä teollisuutta saadaan pidettyä hengissä vielä hetki. Sillä aikaa ulkopuolelle jätetty Kiina valtaa paitsi kotimarkkinansa niin myös kaikki tullimuurin ulkopuoliset markkinat. Ja jossain vaiheessa kusi jäätyy eli tullimuurin sisällä oleva teollisuus kuihtuu kokonaan pois ja muuri romahtaa.
Tuo on yksi paljon käytetty teoria. Olen ruvennut kuitenkin kyseenalaistamaan ajatuksen, varsinkin kun asiaa katsotaan yhteiskunnan eikä yksittäisen monikansallisen yrityksen näkökulmasta. Eihän euroopassa enää paljoa valmistavaa teollisuutta ole, joita tuontitulleilla voitaisiin suojata. Tietenkin valmistavan teollisuuden jälkeen tulevat seuraavat vyörytykset joiden suojaamisesta pitäisi keskustella. Kaupanalan ohitus (suora verkkokauppa Kiinasta) ja asiantuntijatyön automatisointi (AI), jne. Mikäli noillekaan ei saada määriteltyä tulleja/veroja niin mitäs tänne sitten jää? Huvipuisto kiinalaisille ja kansalaiset elää sillä mitä luonnosta löytää?

Mielestäni valtioiden on pakko pystyä pistämään merkittäviäkin tulleja / veroja palveluille, vaikka se "näivettäisi" alueen kehitystä. Se on yrityksistä kiinni haluavatko passivoitua tuontitullien suojaamassa ympäristössä. Yritykset kyllä pääsevät markkinoille tuontitulleista huolimatta. Niiden vain kannattaa siirtää tuotantoa tuontitullien sisään. Olihan Kiinallakin aika kovia vaatimuksia 2000-luvun alussa Kiinan markkinoille tuleville firmoille ja silti firmat menivät sinne.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
04 Syys 2024, 07:32
Tuo on yksi paljon käytetty teoria. Olen ruvennut kuitenkin kyseenalaistamaan ajatuksen, varsinkin kun asiaa katsotaan yhteiskunnan eikä yksittäisen monikansallisen yrityksen näkökulmasta. Eihän euroopassa enää paljoa valmistavaa teollisuutta ole, joita tuontitulleilla voitaisiin suojata. Tietenkin valmistavan teollisuuden jälkeen tulevat seuraavat vyörytykset joiden suojaamisesta pitäisi keskustella. Kaupanalan ohitus (suora verkkokauppa Kiinasta) ja asiantuntijatyön automatisointi (AI), jne. Mikäli noillekaan ei saada määriteltyä tulleja/veroja niin mitäs tänne sitten jää? Huvipuisto kiinalaisille ja kansalaiset elää sillä mitä luonnosta löytää?

Mielestäni valtioiden on pakko pystyä pistämään merkittäviäkin tulleja / veroja palveluille, vaikka se "näivettäisi" alueen kehitystä. Se on yrityksistä kiinni haluavatko passivoitua tuontitullien suojaamassa ympäristössä. Yritykset kyllä pääsevät markkinoille tuontitulleista huolimatta. Niiden vain kannattaa siirtää tuotantoa tuontitullien sisään. Olihan Kiinallakin aika kovia vaatimuksia 2000-luvun alussa Kiinan markkinoille tuleville firmoille ja silti firmat menivät sinne.
Jos sisämarkkina on tarpeeksi iso ja sieltä löytyy riittävästi raaka-aineita niin kyllähän se sitten pitkään porskuttaa vaikka jäisi jälkeen muun maailman kehityksestä. EU alue ei tältä osin näkemykseni mukaan ole yhtä vahva tällä kuin USA tai Aasia.

Jotta suojatullit toimisivat niin ne edellyttävät että suojatulla alueella kehitetään toimintaa kilpailukykyiseksi tullien tarjoaman hengähdystauon aikana. Tästä esimerkkeinä vaikka Japanin ja Etelä-Korean suojatullit autoteollisuudelle toisen maailmansodan jälkeen. Sen sijaan jos kehitystä ei tapahdu nopeammin kuin suojatullien ulkopuolella niin suojattu teollisuus näivettyy. Viime aikaisena esimerkkinä esim. USA:n laittamat suojatullit kiinalaisille aurinkopaneeleille. Hetken helpotti mutta kiinalainen tuotekehitys ja tuotanto jyräsi melko nopeasti USA:n kotimaisen tuotannon huonoon kuntoon.

Oma, amatöörin näkemykseni on että suojatullit voivat toimia tietyissä olosuhteissa antamalla suojatulle teollisuudelle hengähdystauon kehittää itsensä kilpailukykyiseksi. Tämä edellyttää suojatulleilla on selkeä voimassaoloaika ja että suojatulla teollisuudella on kyky ja halu kehittää omaa toimintaansa.

EU:n autoteollisuuden osalta en ole 100% varma että kehityshalu ja -kyky ovat kohdallaan. Samaan aikaan kun China Inc. automatisoi tehtaansa niin EU:ssa liitot itkevät menneiden aikojen perään ja teollisuus tekee samaa. Muun muassa MB siirsi sähköistymistavoitteitaan pidemmälle ja ilmoitti panostuksesta polttomoottoreiden kehittämiseen. Samaan aikaan maailman suurin automarkkina, Kiina sähköistyy nopeasti ja ulkomaalaiset toimijat pakenevat markkinalta kun ei pysty kilpailemaan.

Anyway, katsotaan miten käy.


P.S. Sarjassamme "uninteded consequences", pääjohtajan mukaan Cupra konkurssiuhan alla jos heidän Kiina-valmisteinen vispilänsä saa osuman tulleista.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-09-03/

Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

FinPat kirjoitti:
05 Syys 2024, 08:38

Jos sisämarkkina on tarpeeksi iso ja sieltä löytyy riittävästi raaka-aineita niin kyllähän se sitten pitkään porskuttaa vaikka jäisi jälkeen muun maailman kehityksestä. EU alue ei tältä osin näkemykseni mukaan ole yhtä vahva tällä kuin USA tai Aasia.
Samaa mieltä. Sisämarkkinan pitäisi kattaa euroopan, jenkit sekä muita maita, joissa on vastaava elintaso
FinPat kirjoitti:
05 Syys 2024, 08:38
Oma, amatöörin näkemykseni on että suojatullit voivat toimia tietyissä olosuhteissa antamalla suojatulle teollisuudelle hengähdystauon kehittää itsensä kilpailukykyiseksi. Tämä edellyttää suojatulleilla on selkeä voimassaoloaika ja että suojatulla teollisuudella on kyky ja halu kehittää omaa toimintaansa.
Samaa mieltä. En ymmärrä paljoakaan autoteollisuudesta, mutta jostain muista toimialoista tiedän. Hieman synkeällehän se näyttää länsimaiden näkökulmasta. Suojatulleilla voitaisiin saada hieman aikaa pistää asioita ojennukseen, mutta tuohon pitäisi olla tahto yhteiskunnan kaikilla tasoilla. Ehdottamasi suojatullien määräaika voisi olla yksi herättelevä tekijä. En ole oikein vakuuttunut riittääkö tuo motivaation kasvattamiseen.

Mielestäni länsimaissa pitäisi saada ihmiset tietoiseksi kehityksestä. Tässä on mediataloilla suuri rooli. Ikävä kyllä länsimaisten medioiden kiinnostus on ihan kaikessa muussa. Enemmänkin demonisoidaan ihmisiä jotka yrittävät saada hommat toimimaan tehokkaammin. Aina pystytään löytämään joku tyytymätön organisaatiosta haastateltavaksi.

Samoin ihmisten tasapäistäminen on älytöntä. Ainoa mihin nykyään panostetaan, ovat työn näkökulmasta epäolennaiset asiat. Vielä 2000-luvun alussa pohdittiin suomessakin persoonallisuustyyppejä ja kuinka eri tyyppiset persoonat muodostavat hyvän tiimin. Nykyään kaikkien kuvitellaan olevan samanlaisia. Näin esimerkkinä.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
06 Syys 2024, 07:48
Nykyään kaikkien kuvitellaan olevan samanlaisia. Näin esimerkkinä.
Suomessa luterilaisena maana on kieltämättä vahvat tasapäistämisperinteet mutta kyllähän viimevuodet on "diversiteettiä" haettu koko ajan ja kovalla äänellä. Mutta diversiteetin ainoat, oikeat perusteet ovat ihonväri, seksuaalinen suuntautuneisuus ja sukupuoli(-identiteetti?). Persoonallisuustyyppi, koulutus ja työelämätausta eivät ole hyväksyttäviä diversiteettitekijöitä. Siis jos kysyy nykyisiltä diversiteettimöykkääjiltä.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ketjun otsikkoon liittyen, keventelin osakepainoa ja siirsin pennosia korkojen pariin.

-> OMX indeksirahasto sai lähteä kokonaan, ei ole Suomi Inc. taloudelliseen menestykseen oikein kovaa luottoa... Luokkaa +12% oli positio myytäessä.
-> Myös Bitcoin positio purettu, ei vielä vakuuta arvonsuojakyvyllään. Tuli sentään +38% siitäkin, taisi olla parhaimmillaan melkein +120% tai jotain, vola on kova.
-> Kevensin Kognsberg positiota, hyvä firma ja fundamentit kunnossa mutta valuaatio kasvanut järjettömäksi. Noin +100% oli kasvanut sitten viime talviolympialaisten.
-> BAE sai lähteä kokonaan, Kongsberg parempi firma samalla domainilla. +46% talviolympialaisista.
-> S&P500 ETF trimmattiin hieman, Shiller P/E jotain 35 tällä hetkellä. Viimeksi 2001 (dot com) ja 1929 (Great Depression) näin korkealla. AI tulee aikanaan ihan niin kuin internet aikanaan mutta uskoisin että lähellä hypekäyrän huipua ollaan. +42%.
-> Suomi -firmoista Nordea saa olla rauhassa. Aletaan tässä iässä jo katsomaan osinkokoneitakin (~ 8%) eikä pelkkiä kasvuyhtiöitä.

Tarkaillaan olisiko Cargotec sellaisessa kunnossa että kannattaisi ostaa kun nyt halvalla saa. P/E alle 9 kun teollisuuden alalla keskiarvo yli 20, melkein nettovelaton firma joka tekee tulosta. Pitää tutustua miltä Hiab ja MacGregor toimialat näyttävät. Kalmar lähti kesällä omaksi yhtiökseen. Hmm.

Olisiko raadilla muita ehdotuksia järkihintaisiksi kandidaateiksi?



Todennäköisesti nyt alkaa sitten kaikkien aikojen "koronalaskuralli" kun olen pienentänyt omaa market exposurea...

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:
01 Syys 2024, 20:47
Olen nähnyt tämä elokuvan kyllä ennenkin. Ensimmäinen keikka Shenzeniin taisi olla joskus -96 tai jotain kun HongKong oli osa Iso-Britanian imperiumia ja Nokia 2110 hallitsi puhelinmarkkinaa. Niin se maailma muuttuu ja imperiumit nousevat ja kaatuvat.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn- ... d57789ae19

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
03 Syys 2024, 10:39
Kyllä - mikrosirujen tekeminen ei ole suoraviivaista. Mutta - kiinalaiset ovat sen kyllä jo ottaneet haltuunsa.
Ja vaikka lutikat ovatkin piitä ja muuta fyysistä niin luonnollisesti iso osa arvosta tulee myös suunnittelusta. VHDL ja Verilog osaajilla on osansa ja heitä löytyy Kiinasta nykyään paljon.

Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

FinPat kirjoitti:
07 Syys 2024, 13:20
FinPat kirjoitti:
01 Syys 2024, 20:47
Olen nähnyt tämä elokuvan kyllä ennenkin. Ensimmäinen keikka Shenzeniin taisi olla joskus -96 tai jotain kun HongKong oli osa Iso-Britanian imperiumia ja Nokia 2110 hallitsi puhelinmarkkinaa. Niin se maailma muuttuu ja imperiumit nousevat ja kaatuvat.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn- ... d57789ae19
Jostain luin että viime vuosina VWn tuloksesta merkittävä osuus on tullut Kiinan myynnistä. Nyt tuolla on marginaalit tippuneet, joten rahaa ei tule enää entiseen malliin. Mukava tehdä isoa muutosta, samalla kun katteet sulaa käsiin.

Ehkä EU:n saktiot autoteollisuudelle auttavat teollisuutta.
"15 miljardin sakkopommi uhkaa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b44b81c185

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

atti kirjoitti:
10 Syys 2024, 08:37
Ehkä EU:n saktiot autoteollisuudelle auttavat teollisuutta.
"15 miljardin sakkopommi uhkaa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b44b81c185
En tiedä tarpeeksi aiheesta pystyäkseni antamaan faktapohjaista näkemystä mutta minusta näyttää siltä että USA:ssa ja EU:ssa regulaatio ajaa autovalmistajia tuottamaan enemmän sähköautoja kuin mitä markkinat juuri nyt vetävät. Early adopters markkina on sähköistynyt mutta Main Street markkina ei ole vielä lähtenyt kunnolla käyntiin.

Sakkojen pelossa sitten osa autotehtaista tekee "liikaa" sähköautoja joita pitää dumpata markkinoille. Erittäin lyhyellä aikavälillä kuluttajille mahdollisuus saada uusia ja lähes uusia autoja edullisesti mutta pidemmällä tähtäimellä ei ole kestävällä pohjalla.

Kiinassa taas näyttäisi kuluttajakysyntä kohdistuvan jo vahvasti vispilöihin.

https://www.euronews.com/business/2024/ ... obal-curbs

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei ole hyvä tämä pakotevetoinen markkina länsimaissa, joka on pohjimmiltaan markkinavetoinen ympäristö.

Mielenkiinnolla odotan, että koska (joku muukin kuin Mazda) autonvalmistajat alkavat huomata, että paitsi kulutusta ja tuotantokustannuksia, myös päästöjä voi suitsia sähkön lisäksi karsimalla materiaa ja skaalaamalla alaspäin. En nyt välttämättä tarkoita että pultteja pitäisi heti porata ontoiksi kuten tietääkseni MX-5:ssa tehdään, mutta jos saman auton uusi versio olisikin suuntaansa 1-5cm pienempi eikä isompi kuin on totuttu, alkaisi mallisto skaalautumaan alaspäin materiamäärässä, kulutuksessa, päästöissä ja tuotantokustannuksissa. Lisäbonuksena renkaiden, teiden ja nivelten kuluminen vähenisi, ja maailma paranisi.

Niitä co2-lukemia voi skaalata muullakin kuin patterivetoisuudella. Mutta vaikka EU:n co2-linjaus on ollut jo pitkään laskeva ja tiedossa, autot silti skaalautuu joka suhteessa pääsääntöisesti ylöspäin...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5819
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo taas vaatii kuluttajilta tottumusten muuttumista. Jos kuluttajat odottaa isompaa, ne ostaa siltä, jolta sitä saa. Maku voi toki aina muuttua, hyvin nopeastikin, kuten amerikkalaisvalmistajat saivat 70-luvulla karvaasti kokea.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä, jos ero on selkeä. Juuri siksi pientä muutosta ja harkiten miltä kohtaa. Kuskin penkkiä ei kannata kaventaa, mutta monesta keskikonsolista tai oviverhoilusta saisi sentin leveyttä pois niin ettei sitä tajuakaan, sen voi heijastaa ulkokuoreen asti.

Sitä kautta pääsee rummuttamaan laskevia kulutus- ja päästölukemia ja ohjaamaan muotia alaspäin skaalaavaan suuntaan nimenomaan niiden kautta. Eli ei tavoitella että jengi ostaa yhtäkkiä passatin sijasta polon (vaikka se monelle sinänsä ihan hyvä veto voisikin olla), vaan että se uusi passatti ei olekaan isompi kuin vanha passatti, vaan ovelasti hieman pienempi. Ei markkinoida pienentymistä vaan sen positiivisia seurauksia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
10 Syys 2024, 13:09
Tuo taas vaatii kuluttajilta tottumusten muuttumista. Jos kuluttajat odottaa isompaa, ne ostaa siltä, jolta sitä saa. Maku voi toki aina muuttua, hyvin nopeastikin, kuten amerikkalaisvalmistajat saivat 70-luvulla karvaasti kokea.
70-luvulla Detroit Inc. antoi suosiolla tilaa Japan Inc. pikkuautoille kun Detroit inc. pakeni markkinan isompaan, kalliimpaan ja kannattavampaan päähän. Silloin Detroit Inc. oli pakopaikka, nyt sähköistymistä ei oikeasti pääse pakoon. (Suosittelen iltalukemiseksi "Innovator's Dilemma" by Clayton Christensen.)

-73 öljykriisi taas oli regulaattorivetoinen pikakuristus johon teollisuudella ei ollut järkeviä vastauksia. "Malaise era" 3.2L in-line 6, 70hp tai 455 cui (7.5L) V8 200hp.

Avatar
atti
Viestit: 794
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja atti »

FinPat kirjoitti:
10 Syys 2024, 14:13
mutt kirjoitti:
10 Syys 2024, 13:09
Tuo taas vaatii kuluttajilta tottumusten muuttumista. Jos kuluttajat odottaa isompaa, ne ostaa siltä, jolta sitä saa. Maku voi toki aina muuttua, hyvin nopeastikin, kuten amerikkalaisvalmistajat saivat 70-luvulla karvaasti kokea.
70-luvulla Detroit Inc. antoi suosiolla tilaa Japan Inc. pikkuautoille kun Detroit inc. pakeni markkinan isompaan, kalliimpaan ja kannattavampaan päähän. Silloin Detroit Inc. oli pakopaikka, nyt sähköistymistä ei oikeasti pääse pakoon. (Suosittelen iltalukemiseksi "Innovator's Dilemma" by Clayton Christensen.)

-73 öljykriisi taas oli regulaattorivetoinen pikakuristus johon teollisuudella ei ollut järkeviä vastauksia. "Malaise era" 3.2L in-line 6, 70hp tai 455 cui (7.5L) V8 200hp.
Tässä on monia mielenkiintoisia asioita yhtäaikaa tapahtumassa, joten ainakin itselleni näkemyksen muodostaminen on hieman haastavaa. Sähköautot tulevat. Tuota ei varmaankaan kovinkaan moni kiellä. Ajoitus on sitten eri asia. Early adopterit ostavat tuotteita, joiden kanssa joutuu tekemään kompromisseja. Muut eivät niinkään. Esimerkiksi nopesti kehittyvän teknologian alueella käytetyn hinta tippuu luonnollisesti nopeasti. Myös raaka-aineiden saannissa yms. tulee kuitenkin pullonkaula vastaan. Samaan aikaan on tapahtumassa toinen merkittävä muutos, josta vähemmän höpistään. Tuotannon optimointi on ottanut yhä harppauksia eteenpäin, ja esim. Cybertrukin perusteella on odotettavissa että harppaukset eivät vähene lähitulevaisuudessa.

Eli summa summaarum. Tuotannon optimoinnissa pitäisi panikoitua, myös hybridien yms. osalta. Toisaalta autoilu ei näytä sähköistyvän sillä tahdilla kun päättäjät toivovat. Ehkä esim. Toyotan starategia ei ollutkaan niin huono, mikäli pysyvätn tuotannon optimoinnissa kelkassa. Tulevat sähköautomarkkinalle, kun teknologia on saavuttanut tarvittavan maturiteettitason (esim. kriittiset materiaalit saatu korvattua).

Alfa Romeo pysyy kehityksessä kelkassa. Uusia kansantuotteita tulee samaan tahtiin kuin ennenkin :-D

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ostin vähän liian myöhään Ali-Babaa. No, ei se kallis vielä tänäänkään vapaalla kassavirralla mitaten.

Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea aiemmin kirjoitti: Hit or miss? Keksin pelata pennosilla (en tietenkään kaikilla) uhkapeliä kahdella amuriikkalaisella kiinteistösijoituspisnesfirmalla, jotka maksavat osinkoa kuukausittain ja historian perusteella odotettavissa on yli 10% osinkotuottoa osakkeiden tämän hetken hintatasoon nähden.

Jännitys tiivistyy ja tinnitys jäävistyy, Tuleeko karvasta tappiota vai kohtuullista, tasaista rahavirtaa kotiinpäin :D

...
Mitähän mää tuossa sekoilin. Toinen on MREIT, mutta toinen on teknologiasijoitusyhtiö.
Näin ~viiden kuukauden omistuksen ja neljän osingonjaon jälkeen teknologiasijoitusyhtiö on maksanut hankinnastaan takaisin 4,37% ja mREIT 5,33%, eli hävittävää on molemmilla enää ~95%. Laskussa hankintahinta sisältää kaupankäyntikulut, mutta osinkokin on laskettu bruttona eli siitä tottakai valtio on vetänyt vielä omansa välistä.

Myyntiä ei kummallekaan kannata tässä kohtaa harkita ellei halua tappiota verotukseen, kun mREIT on euromääräisesti laskettuna (sisältää siis valuuttakurssien vaihtelut, kauppaa näillä käydään dolorzeissa) -8,77% ja teknologiasijoitusyhtiö puolestaan -8,36%. Mutta ei se mitään, hakusassahan olikin uhkapeliä ja pientä jatkuvaa kassavirtaa sisäänpäin.

Uutta matoa koukkuun ja vastaavat pennoset sisään samalla ajatuksella laaja-alaiseen sijoitusyhtiöön. Sivujuonteena myös laajentaa oman omistuksen laaja-alaisuutta, ettei yhden alan romahtaessa häviä tililtä liikaa. Munat, korit ja sitä rataa.

Edit 2: Korjattu, löysinpäs vanhan tekstin tietokoneen muistin syövereistä.
Viimeksi muokannut Polforea, 01 Heinä 2025, 14:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.wsj.com/livecoverage/stock- ... _lead_pos5

Tesla myynyt autoja halvalla mutta ostanut akkuja vielä halvemmalla?
Ja jotkut yli-innokkaat maksaneet FSD softastakin jotain? Tämä on kyllä käsittämätöntä. Teslahan olisi oikein hyvä vaunu jos itseajaminen ei olisi sotkemassa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Perjantaina on Nordnetin asiakkaana hyvä päivä harrastaa lisää uhkapeliä.
Nordnet kirjoitti: Perjantaina 29.11.2024 voit käydä kauppaa kaikilla Yhdysvaltain markkinoilla listatuilla osakkeilla ilman välityspalkkioita. Tarjous koskee sekä osakesäästötilejä (OST), arvo-osuustilejä (AOT) että sijoitusvakuutusta (SV).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11560
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jokos on analyysit tehty?

Kallista on.

Nike ja Target alessa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Eikös Targetissa ole ale vasta huomenna?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11560
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
28 Marras 2024, 18:32
^Eikös Targetissa ole ale vasta huomenna?
I see what you did there.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
28 Marras 2024, 17:54
Jokos on analyysit tehty?

Kallista on.

Nike ja Target alessa?
Nike oli alessa joskus 2004 tai jotain, nyt P/E on vähän yli 22 eli kyllä selvästi mag7 indeksiä (S&P 500) edullisempi jolla P/E melkein 31 (keskimäärin 15-16 nurkilla) ja Schiller PE on jo yli 38 kun keskimäärin pyörii 16-17 nurkilla. Markkina on kuuma.

Miljardööri hedgefund managerit ovat jo ostaneet Nikeä turn aroundin toivossa mutta onkohan vielä hieman aikaista? Ehkä?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11560
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

No ehämmää sit mitään.

Pikkujouluissa vielä vähän katselin käyriä, mutta (ehkä) onneksi laitoin sitten luurin taskuun.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
_rico
Viestit: 1371
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Itse poimin osinkosalkkuun muutamaa REIT yhtiötä ja kryptosalkkuun pienen lisäsiivun Rippleä.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Itse olen keventänyt osakepainoa ja laittanut rahat odottelemaan lyhyen koron rahastoon. Tällä hetkellä kuitenkin vähäisten varojen suurin allokaatio-ongelma on se että niistä on ihan liian suuri osuus kiinni autotallin ja -katoksen sisustuksessa. Samaten asunnoissa on ehkä hieman ylipainoa mutta ne sentään ovat edes jollain lailla tuottavia omaisuuseriä.

USA:n ja Intian markkinat melko kalliita jos katsoo P/E -lukua.
https://worldperatio.com
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lipastin pennoslla pari uhkapelierää lisää, yhtä REITiä ja yhtä teknologiarahoitusfirmaa, jotka maksaa osinkoja kuukausittain. Paljoa ei ole vieläkään kiinni, mutta edes pieni kuukausittainen rahavirta tulee nyt maailmalta.

Osinkolähestyminen on varmaan nettoloppurivin osalta huono idea, mutta koska olen todennut olevani huono ennustamaan pörssikursseja niin kokeillaan nyt, onnistuuko rahavirran tavoittelu yhtään paremmin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11560
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kaikki sijoittavat aina vähäisiä varoja tai pennosia.

Suhteellisia juttuja nuokin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No, sijoittaa voi isompiakin summia, mutta uhkapeliin ei kannata upottaa kovin isoa osaa omaisuudesta ja sellaisena itse koen tuon jenkkimarkkinakokeiluni. Mulla on noissa nyt kiinni sellanen vajaa puolikas kuukausipalkka viiteen osaan hajautettuna ja siinä saa toistaiseksi pysyä, seuraavaksi tuupataan sitten taas euroja lähempiin ja vakaampiin kohteisiin. Lisäksi tietty ihan säästötileillekin, mistä rahat on järkevästi saatavissa ilman myyntitappioita tarpeen vaatiessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
30 Marras 2024, 12:41
Lipastin pennoslla pari uhkapelierää lisää, yhtä REITiä ja yhtä teknologiarahoitusfirmaa, jotka maksaa osinkoja kuukausittain. Paljoa ei ole vieläkään kiinni, mutta edes pieni kuukausittainen rahavirta tulee nyt maailmalta.

Osinkolähestyminen on varmaan nettoloppurivin osalta huono idea, mutta koska olen todennut olevani huono ennustamaan pörssikursseja niin kokeillaan nyt, onnistuuko rahavirran tavoittelu yhtään paremmin.
Vahvasti osinkopainotteisella salkulla saa ainakin verottajan tyytyväisemmäksi kuin Buy & Hold -strategialla.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
30 Marras 2024, 15:33
No, sijoittaa voi isompiakin summia, mutta uhkapeliin ei kannata upottaa kovin isoa osaa omaisuudesta
All-in Bitcoin? :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
30 Marras 2024, 16:13
Vahvasti osinkopainotteisella salkulla saa ainakin verottajan tyytyväisemmäksi kuin Buy & Hold -strategialla.
Buy&Hold -tekniikallahan tuotakin oikeastaan on tavoite ajaa, löhötkööt salkussa tarjoamassa pientä mutta positiivista kassavirtaa jos ei kurssi ihan ihmeellisesti raketoi. Tuleepahan vaan jotain takaisinpäin romahdusta odottaessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
30 Marras 2024, 16:35
FinPat kirjoitti:
30 Marras 2024, 16:13
Vahvasti osinkopainotteisella salkulla saa ainakin verottajan tyytyväisemmäksi kuin Buy & Hold -strategialla.
Buy&Hold -tekniikallahan tuotakin oikeastaan on tavoite ajaa, löhötkööt salkussa tarjoamassa pientä mutta positiivista kassavirtaa jos ei kurssi ihan ihmeellisesti raketoi. Tuleepahan vaan jotain takaisinpäin romahdusta odottaessa.
Olet luonnollisesti oikeasssa.

Kommunikaatiokämmi taholtani, yritin sanoa buy&hold strategia arvo/kasvu - osake/ETF/rahaston kautta joka ei maksa osinkoja ulos on verotehokkaampi kuin osinkoja ahkerasti ulos jakava.

Toki osinkoaristokraatit sitten oma osakeluokkansa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sandelsbanken muodostettu.

https://www.handelsbanken.fi/fi/?gad_so ... I3EALw_wcB

Markkinakonsolidaatiota pankkialallakin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
02 Joulu 2024, 09:53
Kommunikaatiokämmi taholtani, yritin sanoa buy&hold strategia arvo/kasvu - osake/ETF/rahaston kautta joka ei maksa osinkoja ulos on verotehokkaampi kuin osinkoja ahkerasti ulos jakava.
Jep, kuten todettu, osinkolähestyminen on varmaan nettoloppurivin kannalta lähtökohtaisesti huono idea. Etenkin, jos osaa ennustaa kursseja.

Toisaalta, pelkällä kurssimuutoksella toteutettu sijoitus tuottaa aikaisintaan myydessä ja ellei nousua tapahdu niin ei silloinkaan. Osingolla saa matkan varrella takaisinpäin ihan käyttökelpoisia pennosia ja laskee näin nettoloppurivin negatiivisuuden riskiä. Jos parin vuoden päästä joku noista osinkolähestymistäni romahtaa täydellisesti, niin en menetä kaikkea siihen pelaamaani vaan vain 80-95%. Sekin on paljon, mutta vähemmän kuin 100%.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
02 Joulu 2024, 10:09
Jep, kuten todettu, osinkolähestyminen on varmaan nettoloppurivin kannalta lähtökohtaisesti huono idea. Etenkin, jos osaa ennustaa kursseja.
Kurssien ennustaminen ei ole omasta mielestäni sijoittamista vaan uhkapeliä mutta eri yritysten liiketoimintaa voi ennustaa edes jollakin haarukalla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11864
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joskus kurssit seuraa liiketoimintaa ja sen onnistumista, joskus ei.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8589
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
02 Joulu 2024, 12:42
Joskus kurssit seuraa liiketoimintaa ja sen onnistumista, joskus ei.
Niinpä. Yleensä riittävän pitkällä aikavälillä korrelaatio löytyy mutta siihen voi mennä aikaa.

Vastaa Viestiin