https://www.kauppalehti.fi/uutiset/turk ... be8cb02678

Valvoja: Moderators
Hieman vielä yritetään temppuilla, jotta valta säilyisi pidempään. Ikävästi Kiinalla on aika vahva neuvotteluvoimaFinPat kirjoitti: ↑01 Syys 2024, 20:47Alkaa näyttää autoteollisuudessa siltä että China Inc. on saavuttanut taitepisteen.
https://carnewschina.com/2024/03/30/xia ... -24-hours/
Ovat taas luoneet teollisuusklusterin jonka päälle syntyy uusia toimijoita, teknologioita ja tuotteita nopeasti ja helposti. Apple upotti kymmenkunta vuotta ja muutaman miljardin vain kuopatakseen projektin kun toinen kulutuselektroniikka firma, Xiomi, polkaisi busineksen pystyyn kolmessa vuodessa.
Olen nähnyt tämä elokuvan kyllä ennenkin. Ensimmäinen keikka Shenzeniin taisi olla joskus -96 tai jotain kun HongKong oli osa Iso-Britanian imperiumia ja Nokia 2110 hallitsi puhelinmarkkinaa. Niin se maailma muuttuu ja imperiumit nousevat ja kaatuvat.
![]()
USA:n laittama tiukka teknologiasulku toimi kyllä lyhyellä tähtäimellä mutta nyt Kiina on saanut rakennettua omaa lutikkaklusteriaan. Ei ole ihan valmis vielä mutta 2-3 vuotta niin eiköhän tuossakin suhteessa China Inc. pääse riippumattomaksi toimijaksi. Pelaavat kuitenkin pitkää peliä kvarttaalitalouden sijaan. Ja kotimarkkina on kohtuullisen kokoinen.atti kirjoitti: ↑02 Syys 2024, 15:43Hieman vielä yritetään temppuilla, jotta valta säilyisi pidempään. Ikävästi Kiinalla on aika vahva neuvotteluvoima
"Bloomberg: Kiina varoittanut Japania rajoittamasta lisää mikrosirujen kauppaa"
"Kiinan edustajat ovat kertoneet Toyotalle, että autoteollisuuden tarvitsemien raaka-aineiden virta voidaan katkaista."
https://yle.fi/a/74-20108808
Kiinan pitkän tähtäimen suunnittelu ja suunnitelman mukaan eteneminen on tehokasta, verrattuna länsimaiseen poukkoiluun. Kyllä Kiina omavaraisuuden saavuttaa mikrosiruissakin, hieman se vie aikaa.FinPat kirjoitti: ↑02 Syys 2024, 16:54USA:n laittama tiukka teknologiasulku toimi kyllä lyhyellä tähtäimellä mutta nyt Kiina on saanut rakennettua omaa lutikkaklusteriaan. Ei ole ihan valmis vielä mutta 2-3 vuotta niin eiköhän tuossakin suhteessa China Inc. pääse riippumattomaksi toimijaksi. Pelaavat kuitenkin pitkää peliä kvarttaalitalouden sijaan. Ja kotimarkkina on kohtuullisen kokoinen.
En oikein saanut pointtia miksi suojatullit ovat housuun kusemista pakkasella. Itse koen että länsimaat ovat kuseet jo housuun, nauttineet lämmontunteesta ja nyt rupeaa tulemaan vilu joten odotetaan kevättä. Kyllä mielestäni länsimaiden pitää miettiä myös sitä vaihtoehtoa että Kiina onnistuu suunnitelmassaan. Tuo vaihtoehto on kuitenkin todennäköisempi kuin epäonnistuminen.FinPat kirjoitti: ↑02 Syys 2024, 16:54Länsimaiden kinastellessa sisäisesti sukupuolien määrästä niin Kiinassa keskitytään STEM aineisiin ja maailman valloitukseen. Euroopassa ja USA:ssa voidaan vain laittaa suojatulleja jotka ovat housuun kusemista pakkasella. Ja moraalisesti mielenkiintoisia autoteollisuuden 2008-2010 bail-out jälkeen.
Tämän aiheen toimitusketjussa elämäntyöni tehneenä (ja työtä on vielä harmillisen pitkään jäljellä) voisin hiukan raottaa sisältäpäin (ja kiinalaisten tilanteen intiimisti tuntevana) asiantilaa. Kyllä - mikrosirujen tekeminen ei ole suoraviivaista. Mutta - kiinalaiset ovat sen kyllä jo ottaneet haltuunsa. Ja vaikka ihan high endissä voi olla vielä eroa länsimaihin, kiinalaiset ovat harmillisesti tehneet sen vaikeamman jo jonkun aikaa paremmin kuin "me": he saavat valmistettua korkealla saannolla massana vaativia siruja. Formosan saaren suojamuuri alkaa rapistua, kun TSMC:n merkitys maailmalle dilutoituu. Siksi: https://www.azcommerce.com/news-events/ ... esurgence/ ja https://www.tsmc.com/static/abouttsmcaz/index.htm .mutt kirjoitti: ↑03 Syys 2024, 08:25Modernimpien mikrosirujen tekeminen ei ole ihan niin suoraviivaista touhua, että se noin vain otettaisiin haltuun. Siihen on syynsä, miksi hyvin merkittävä osa niistä (jopa jenkeille tärkeitä sotilaskäyttöön soveltuvia siruja) tehdään Taiwanissa, eikä geopoliittisesti turvallisemmassa paikassa. Lisäksi diktatuurit ovat kyllä tehokkaita laittamaan asioita toimeen, mutta innovoinnille ne eivät ole hedelmällisiä ympäristöjä. Suurin osa Kiinan noususta on länsimaiden ansiota, kun ne ahneuksissaan veivät sinne osaamisensa, joka valtiojohtoisen teollisuusvakoilun turvin saatiin otettua paikallisten toimijoiden haltuun. Nyt sieltä tullaan syömään täkäläisiä markkinoita. Toki menneiden vuosikymmenten johtajat ovat jo pajatsonsa tyhjentäneet ja viettävät mukavia eläkepäiviä.
Kun Arizonan kompleksi saadaan potkaistua koko arvoketjuineen käyntiin, niin geopoliittinen muutos Taiwanin kannalta on merkittävä. Siksi oli Taiwanin hallitukselta aikoinaan vaarallista myydä enemmistö osakkeista pois (ja täten määräävä asema). TSMC yrityksenä tulee varmasti olemaan merkittävä aina, mutta onko sen pakko olla merkittävä Taiwanissa? Ja mitä tekee Kiina, kun Taiwanin tuotanto ei ole enää Yhdysvalloille tärkeässä roolissa? Tuotannon hajauttaminen on yritykselle hyvä, mutta Taiwanille vaarallista.mutt kirjoitti: ↑03 Syys 2024, 12:54Kiinan etu on siinä, että tuotantolaitokset ovat uusinta tekniikkaa. Lännessä ei ole samaa tahtia lähdetty uudistamaan, kun vanhallakin vielä pärjää. Ei kiinalaisia pidä aliarvioida, ne pääsisi kyllä pitkälle, mutta herääminen lännessä tulee rajoittamaan kehitystä.
TSMC:n asema tuskin rapautuu mihinkään, Kiina merkittävimpänä, ellei jopa ainoana, kehittyneiden sirujen tuottajana ei ole länkkäreiden intresseissä.
Bingo.mutt kirjoitti: ↑03 Syys 2024, 15:56Taiwanilaiset ovat varmasti asiasta tietoisia, ja tuskin jäävät odottelemaan, mitä tuleman pitää. Hongkong onkin jo esimerkkinä, miten "yksi maa, kaksi järjestelemää" käytännössä toimii, eli taiwanilaisia tuskin ihan suoraan kiinnostaa vapaaehtoisestikaan Kiinan vallan alle suostua. Jonkin aikaa tulee olemaan vipuvartta Taiwanissa jo olevilla laitoksilla ja henkilökunnalla - näiden päätyminen kiinalaisille tuskin on lännen intresseissä, vaikka tuotantoa saataisiinkin hajautettua muualle. Pysyvänä tekijänä on myös alueen laivareitit ja luonnonvarat. Merirajojen tulkinta kiinalaisittain on sekin jo tullut aika hyvin selväksi.
Jonkinlaista rytinää kohti tässä ollaan menossa. Eurooppaa kammetaan hajanaiseksi (woke/antiwoke, maahanmuutto jne väännöt eivät ole vain paikallisten yhteiskuntien sisäistä keskustelua), ja sen jälkeen alkaa olla tie auki yrittää geopoliittista uusjakoa.
Erittäin lyhyellä aikavälillä suojatullit toimivat jopa Kiinan kaltaisen toimijan kanssa eli omaa kilpailukyvytöntä teollisuutta saadaan pidettyä hengissä vielä hetki. Sillä aikaa ulkopuolelle jätetty Kiina valtaa paitsi kotimarkkinansa niin myös kaikki tullimuurin ulkopuoliset markkinat. Ja jossain vaiheessa kusi jäätyy eli tullimuurin sisällä oleva teollisuus kuihtuu kokonaan pois ja muuri romahtaa.
Tuo on yksi paljon käytetty teoria. Olen ruvennut kuitenkin kyseenalaistamaan ajatuksen, varsinkin kun asiaa katsotaan yhteiskunnan eikä yksittäisen monikansallisen yrityksen näkökulmasta. Eihän euroopassa enää paljoa valmistavaa teollisuutta ole, joita tuontitulleilla voitaisiin suojata. Tietenkin valmistavan teollisuuden jälkeen tulevat seuraavat vyörytykset joiden suojaamisesta pitäisi keskustella. Kaupanalan ohitus (suora verkkokauppa Kiinasta) ja asiantuntijatyön automatisointi (AI), jne. Mikäli noillekaan ei saada määriteltyä tulleja/veroja niin mitäs tänne sitten jää? Huvipuisto kiinalaisille ja kansalaiset elää sillä mitä luonnosta löytää?FinPat kirjoitti: ↑03 Syys 2024, 20:36Erittäin lyhyellä aikavälillä suojatullit toimivat jopa Kiinan kaltaisen toimijan kanssa eli omaa kilpailukyvytöntä teollisuutta saadaan pidettyä hengissä vielä hetki. Sillä aikaa ulkopuolelle jätetty Kiina valtaa paitsi kotimarkkinansa niin myös kaikki tullimuurin ulkopuoliset markkinat. Ja jossain vaiheessa kusi jäätyy eli tullimuurin sisällä oleva teollisuus kuihtuu kokonaan pois ja muuri romahtaa.
Jos sisämarkkina on tarpeeksi iso ja sieltä löytyy riittävästi raaka-aineita niin kyllähän se sitten pitkään porskuttaa vaikka jäisi jälkeen muun maailman kehityksestä. EU alue ei tältä osin näkemykseni mukaan ole yhtä vahva tällä kuin USA tai Aasia.atti kirjoitti: ↑04 Syys 2024, 07:32Tuo on yksi paljon käytetty teoria. Olen ruvennut kuitenkin kyseenalaistamaan ajatuksen, varsinkin kun asiaa katsotaan yhteiskunnan eikä yksittäisen monikansallisen yrityksen näkökulmasta. Eihän euroopassa enää paljoa valmistavaa teollisuutta ole, joita tuontitulleilla voitaisiin suojata. Tietenkin valmistavan teollisuuden jälkeen tulevat seuraavat vyörytykset joiden suojaamisesta pitäisi keskustella. Kaupanalan ohitus (suora verkkokauppa Kiinasta) ja asiantuntijatyön automatisointi (AI), jne. Mikäli noillekaan ei saada määriteltyä tulleja/veroja niin mitäs tänne sitten jää? Huvipuisto kiinalaisille ja kansalaiset elää sillä mitä luonnosta löytää?
Mielestäni valtioiden on pakko pystyä pistämään merkittäviäkin tulleja / veroja palveluille, vaikka se "näivettäisi" alueen kehitystä. Se on yrityksistä kiinni haluavatko passivoitua tuontitullien suojaamassa ympäristössä. Yritykset kyllä pääsevät markkinoille tuontitulleista huolimatta. Niiden vain kannattaa siirtää tuotantoa tuontitullien sisään. Olihan Kiinallakin aika kovia vaatimuksia 2000-luvun alussa Kiinan markkinoille tuleville firmoille ja silti firmat menivät sinne.
Samaa mieltä. Sisämarkkinan pitäisi kattaa euroopan, jenkit sekä muita maita, joissa on vastaava elintaso
Samaa mieltä. En ymmärrä paljoakaan autoteollisuudesta, mutta jostain muista toimialoista tiedän. Hieman synkeällehän se näyttää länsimaiden näkökulmasta. Suojatulleilla voitaisiin saada hieman aikaa pistää asioita ojennukseen, mutta tuohon pitäisi olla tahto yhteiskunnan kaikilla tasoilla. Ehdottamasi suojatullien määräaika voisi olla yksi herättelevä tekijä. En ole oikein vakuuttunut riittääkö tuo motivaation kasvattamiseen.FinPat kirjoitti: ↑05 Syys 2024, 08:38Oma, amatöörin näkemykseni on että suojatullit voivat toimia tietyissä olosuhteissa antamalla suojatulle teollisuudelle hengähdystauon kehittää itsensä kilpailukykyiseksi. Tämä edellyttää suojatulleilla on selkeä voimassaoloaika ja että suojatulla teollisuudella on kyky ja halu kehittää omaa toimintaansa.
Suomessa luterilaisena maana on kieltämättä vahvat tasapäistämisperinteet mutta kyllähän viimevuodet on "diversiteettiä" haettu koko ajan ja kovalla äänellä. Mutta diversiteetin ainoat, oikeat perusteet ovat ihonväri, seksuaalinen suuntautuneisuus ja sukupuoli(-identiteetti?). Persoonallisuustyyppi, koulutus ja työelämätausta eivät ole hyväksyttäviä diversiteettitekijöitä. Siis jos kysyy nykyisiltä diversiteettimöykkääjiltä.
Ja vaikka lutikat ovatkin piitä ja muuta fyysistä niin luonnollisesti iso osa arvosta tulee myös suunnittelusta. VHDL ja Verilog osaajilla on osansa ja heitä löytyy Kiinasta nykyään paljon.
Jostain luin että viime vuosina VWn tuloksesta merkittävä osuus on tullut Kiinan myynnistä. Nyt tuolla on marginaalit tippuneet, joten rahaa ei tule enää entiseen malliin. Mukava tehdä isoa muutosta, samalla kun katteet sulaa käsiin.
En tiedä tarpeeksi aiheesta pystyäkseni antamaan faktapohjaista näkemystä mutta minusta näyttää siltä että USA:ssa ja EU:ssa regulaatio ajaa autovalmistajia tuottamaan enemmän sähköautoja kuin mitä markkinat juuri nyt vetävät. Early adopters markkina on sähköistynyt mutta Main Street markkina ei ole vielä lähtenyt kunnolla käyntiin.atti kirjoitti: ↑10 Syys 2024, 08:37Ehkä EU:n saktiot autoteollisuudelle auttavat teollisuutta.
"15 miljardin sakkopommi uhkaa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... b44b81c185
70-luvulla Detroit Inc. antoi suosiolla tilaa Japan Inc. pikkuautoille kun Detroit inc. pakeni markkinan isompaan, kalliimpaan ja kannattavampaan päähän. Silloin Detroit Inc. oli pakopaikka, nyt sähköistymistä ei oikeasti pääse pakoon. (Suosittelen iltalukemiseksi "Innovator's Dilemma" by Clayton Christensen.)
Tässä on monia mielenkiintoisia asioita yhtäaikaa tapahtumassa, joten ainakin itselleni näkemyksen muodostaminen on hieman haastavaa. Sähköautot tulevat. Tuota ei varmaankaan kovinkaan moni kiellä. Ajoitus on sitten eri asia. Early adopterit ostavat tuotteita, joiden kanssa joutuu tekemään kompromisseja. Muut eivät niinkään. Esimerkiksi nopesti kehittyvän teknologian alueella käytetyn hinta tippuu luonnollisesti nopeasti. Myös raaka-aineiden saannissa yms. tulee kuitenkin pullonkaula vastaan. Samaan aikaan on tapahtumassa toinen merkittävä muutos, josta vähemmän höpistään. Tuotannon optimointi on ottanut yhä harppauksia eteenpäin, ja esim. Cybertrukin perusteella on odotettavissa että harppaukset eivät vähene lähitulevaisuudessa.FinPat kirjoitti: ↑10 Syys 2024, 14:1370-luvulla Detroit Inc. antoi suosiolla tilaa Japan Inc. pikkuautoille kun Detroit inc. pakeni markkinan isompaan, kalliimpaan ja kannattavampaan päähän. Silloin Detroit Inc. oli pakopaikka, nyt sähköistymistä ei oikeasti pääse pakoon. (Suosittelen iltalukemiseksi "Innovator's Dilemma" by Clayton Christensen.)
-73 öljykriisi taas oli regulaattorivetoinen pikakuristus johon teollisuudella ei ollut järkeviä vastauksia. "Malaise era" 3.2L in-line 6, 70hp tai 455 cui (7.5L) V8 200hp.
Näin ~viiden kuukauden omistuksen ja neljän osingonjaon jälkeen teknologiasijoitusyhtiö on maksanut hankinnastaan takaisin 4,37% ja mREIT 5,33%, eli hävittävää on molemmilla enää ~95%. Laskussa hankintahinta sisältää kaupankäyntikulut, mutta osinkokin on laskettu bruttona eli siitä tottakai valtio on vetänyt vielä omansa välistä.Polforea aiemmin kirjoitti: Hit or miss? Keksin pelata pennosilla (en tietenkään kaikilla) uhkapeliä kahdella amuriikkalaisella kiinteistösijoituspisnesfirmalla, jotka maksavat osinkoa kuukausittain ja historian perusteella odotettavissa on yli 10% osinkotuottoa osakkeiden tämän hetken hintatasoon nähden.
Jännitys tiivistyy ja tinnitys jäävistyy, Tuleeko karvasta tappiota vai kohtuullista, tasaista rahavirtaa kotiinpäin
...
Mitähän mää tuossa sekoilin. Toinen on MREIT, mutta toinen on teknologiasijoitusyhtiö.
Nordnet kirjoitti: Perjantaina 29.11.2024 voit käydä kauppaa kaikilla Yhdysvaltain markkinoilla listatuilla osakkeilla ilman välityspalkkioita. Tarjous koskee sekä osakesäästötilejä (OST), arvo-osuustilejä (AOT) että sijoitusvakuutusta (SV).
I see what you did there.
Nike oli alessa joskus 2004 tai jotain, nyt P/E on vähän yli 22 eli kyllä selvästi mag7 indeksiä (S&P 500) edullisempi jolla P/E melkein 31 (keskimäärin 15-16 nurkilla) ja Schiller PE on jo yli 38 kun keskimäärin pyörii 16-17 nurkilla. Markkina on kuuma.Vittorio Jano kirjoitti: ↑28 Marras 2024, 17:54Jokos on analyysit tehty?
Kallista on.
Nike ja Target alessa?
Vahvasti osinkopainotteisella salkulla saa ainakin verottajan tyytyväisemmäksi kuin Buy & Hold -strategialla.Polforea kirjoitti: ↑30 Marras 2024, 12:41Lipastin pennoslla pari uhkapelierää lisää, yhtä REITiä ja yhtä teknologiarahoitusfirmaa, jotka maksaa osinkoja kuukausittain. Paljoa ei ole vieläkään kiinni, mutta edes pieni kuukausittainen rahavirta tulee nyt maailmalta.
Osinkolähestyminen on varmaan nettoloppurivin osalta huono idea, mutta koska olen todennut olevani huono ennustamaan pörssikursseja niin kokeillaan nyt, onnistuuko rahavirran tavoittelu yhtään paremmin.
Buy&Hold -tekniikallahan tuotakin oikeastaan on tavoite ajaa, löhötkööt salkussa tarjoamassa pientä mutta positiivista kassavirtaa jos ei kurssi ihan ihmeellisesti raketoi. Tuleepahan vaan jotain takaisinpäin romahdusta odottaessa.
Olet luonnollisesti oikeasssa.
Jep, kuten todettu, osinkolähestyminen on varmaan nettoloppurivin kannalta lähtökohtaisesti huono idea. Etenkin, jos osaa ennustaa kursseja.
Kurssien ennustaminen ei ole omasta mielestäni sijoittamista vaan uhkapeliä mutta eri yritysten liiketoimintaa voi ennustaa edes jollakin haarukalla.