^vähän samaa onkelmaa täälläkin, mustasta konepellistä erottuu niin selvästi kiveniskut pesun/vahan jälkeen että ihan pahaa tekee...
Mutta asiaan, onkos täällä rotaryn/epäkesko-koneen käyttäjiä? Alkanut kiinnostamaan kaverin ostettua rotary ja tekisi mieli katsella lähes naarmutonta autoa
Tarkoitus tulevalla mustalla Giuliettalla lähteä kesällä kahden viikon reissulle Keski-Eurooppaan, ja pelottaa jo ajatus itikoiden pinttymisestä keulaan. Pelkkää keulanpesumahdollisuutta kun ei liene tarjolla joka etapilla ja vaikka vahaan keulan ja peilit vaikka erikseen juuri ennen lähtöä, ja laitan vielä hyönteissuoja-mönjän (ostettu autonhoito.comista)(joku Bug jotakin) lisäsuojaksi, niin luullakseni pinttyneitä itikanliiskoja on keulassa paljon ja auringon paistaessa vielä voi puhdistus olla hankalaa.
Onko clay bar ja liukasteena vaikkapa Mequiarsin detailer hyvä keino saada pari viikkoa olleet itikanjäljet pois? (ostin tuollaisen paketin tänään)Itse kun haluaisin homman tehdä, pelkään vähäsen viedä autoa fiksaamoon kun ei aina työn jäljestä ja mahdollisista lisäjäljistä tiedä.
^Laitat kunnon vahan keulaan ja vältät pimeällä ajamista, ei ne ötökät 2vko:ssa ehdi jymähtämään.
Aikoinaan valkoisella autolla kun tehtiin Euro-toureja, niin ennen lähtöä keula siveltiin Korrekilla ja jätettiin kiillottamatta. Hyvin lähti itikat ja helikopterit kk. kuluttua.
doublesix kirjoitti:^Laitat kunnon vahan keulaan ja vältät pimeällä ajamista, ei ne ötökät 2vko:ssa ehdi jymähtämään.
Aikoinaan valkoisella autolla kun tehtiin Euro-toureja, niin ennen lähtöä keula siveltiin Korrekilla ja jätettiin kiillottamatta. Hyvin lähti itikat ja helikopterit kk. kuluttua.
MH kirjoitti:Tarkoitus tulevalla mustalla Giuliettalla lähteä kesällä kahden viikon reissulle Keski-Eurooppaan, ja pelottaa jo ajatus itikoiden pinttymisestä keulaan. Pelkkää keulanpesumahdollisuutta kun ei liene tarjolla joka etapilla ja vaikka vahaan keulan ja peilit vaikka erikseen juuri ennen lähtöä, ja laitan vielä hyönteissuoja-mönjän (ostettu autonhoito.comista)(joku Bug jotakin) lisäsuojaksi, niin luullakseni pinttyneitä itikanliiskoja on keulassa paljon ja auringon paistaessa vielä voi puhdistus olla hankalaa.
Onko clay bar ja liukasteena vaikkapa Mequiarsin detailer hyvä keino saada pari viikkoa olleet itikanjäljet pois? (ostin tuollaisen paketin tänään)Itse kun haluaisin homman tehdä, pelkään vähäsen viedä autoa fiksaamoon kun ei aina työn jäljestä ja mahdollisista lisäjäljistä tiedä.
Vanha kunnon mäntysuopa; vettä ja suopaa suihkepulloon, suihkutus ötökänjäänteiden päälle ja antaa liuota jonkin aikaa, sitten normaali pesu. Ei kannata auringonpaisteessa tehdä eikä antaa kuivahtaa maalipinnalle.
Viime viikolla tuli vahattua kaara. Ai että Juliettassa on paljon vekkejä, saumoja ja taiteellisia veistoksellisia muotoja, jotka vaativat aikaa ja kärsivällisyyttä vahatessa ja pestessä. Golffi oli siihen verrattuna saippualoota. Etenkin pesun jälkeen kuivaaminen on haasteellista; vettä valuu aina vaan noroina jostain vaikka kuinka kävisi erillisellä ovenvälisäämiskällä väliköt ja saumat läpi. Ja pääsiäisreissussa oli jo hyönteisiä liikenteessä ja niitä tuli keulaan. Pesin vasta seuraavana aamuna auton ja vaikka oli tuore vahakerros (Mequiarsin carnaubavahaa), niin pari jälkeä jäi hyttysistä keulaan. Koetin poistaa glymin punaisella vaan ei lähde. Tätä menoa vissiin pitää antautua itikanliiskaumien osalta kesän ajaksi ja kiikuttaa auto syksyllä keulan myllytykseen fiksaamoon ettei tule inhoja hankausjälkiä.
Joku on vissiin mainostanut Fairya tai mäntysuopaa tehokkaana hyönteisliikauman poistajana. Vaurioittaakohan maalipintaa muuten (esim. haalistuminen tms.)?
Eipä Fairy eikä suopa maalia pilaa, mutta vaha lähtee sitten kertakäsittelyllä. Toki, jos liuos on liian vahva, niin voi jäädä harmaaksi, kuten itsellä kävi aikanaan tumman sinisen Lancian kanssa. Uusintapesu normaalilla autoshamppoolla ja uusi vaha korjasi vaivan.
Pyhinä tuli pesosen pinta vedettyä ensin Glymin punaisella ja päälle TurtleWax Original puolikiinteä vaha, jota ei enää ole vähään aikaan kaupoissa näkynyt ja kyllä kiiltää. En ole tuota vahaa pariin vuoteen laittanut, enkä muistanutkaan kuinka pätevä mömmö olikin kyseessä. Korrekin Kestovahaa ei voi edes verrata kilpparin kanssa, sen verran kaukana ovat toisistaan jo pelkän koostumuksen takia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
156 käyty 4 kertaa Colliniten aineilla läpi, kyllä on meinaan päteviä mömmöjä nuo collit. Ei varmaan tartte vaihtaa vaha merkkiä enää.
Helppoja vetää vaikka kiinteitä ovatkin.
Itse avasin kauden ihan peruspesulla, mutta onhan jälki silti hivenen vakuuttavampaa kuin CM:n harjattoman läpi ajettuna. Muutenkin olen aika tyytyväinen värivalintaan: edellisiin (punainen, vihreä, musta) verrattuna paljon kiitollisempi pitää kunnossa.
Wanhaan hyvään aikaan, kun Alfat olivat vielä Alfoja ja maalit maaleja (eikä nykyisiä vesivärejä), Fairy oli erinomainen autonpesuaine. Nykyisille maalipinnoille en sitä käyttäisi edes laimeana liuoksena. Eli kuten eräs automyyjä lausahti uudehkon auton maalipintatakuukeskustelussa:
- "Ei kai tätä vain ole pesty Fairylla?"
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
Mitäs arvon puleeraajat on mieltä. Onko Lime Prime turhan hankaavaa tavaraa suhteellisen uudelle pinnalle (vm. 2009)? Pinnasta löytyy kyllä pyörteitä ja muita harjapesulan todisteita, mutta olisiko Lite-versio riittänyt?
Jurin kirjoitti:Mitäs arvon puleeraajat on mieltä. Onko Lime Prime turhan hankaavaa tavaraa suhteellisen uudelle pinnalle (vm. 2009)? Pinnasta löytyy kyllä pyörteitä ja muita harjapesulan todisteita, mutta olisiko Lite-versio riittänyt?
Ihan sopivaa ainetta jos on kevyitä pesukoneen jälkiä yms. Lite vain puhdistaa ja täyttää naarmuja.
Onko kennelläkään kokemusta Turtlen Waxin Black boxista?
Isoveljen mukaan hyvä, mutta hän ei tunnetusti nuista hommista juurikaan tiedä. Aiemmin olen vahauksessa käyttänyt AG:n tuotteita, mutta mielenkiintoa herätti tuo setti lähinnä siltä pohjalta, että onko mistään kotoisin.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
Woland kirjoitti:Onko kennelläkään kokemusta Turtlen Waxin Black boxista?
Isoveljen mukaan hyvä, mutta hän ei tunnetusti nuista hommista juurikaan tiedä. Aiemmin olen vahauksessa käyttänyt AG:n tuotteita, mutta mielenkiintoa herätti tuo setti lähinnä siltä pohjalta, että onko mistään kotoisin.
Vastaan itse itselleni; käytettävyydeltään tuo Black box on aika sotkuinen, mutta lopputulos on ihan ok. Toki vanhat systeemit on lopputulokseltaan ja kokonaisuutena parempia, mutta onpahan tuokin nyt kokeiltu. Pohdinta; ei kiireelliselle käsin hinkkaajalle.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.
Täytyy kyllä sanoa, että Meguiarsin NXT Tech Wax 2.0 on omien kokemusten mukaan pätevin ''nestemäinen markettivaha'' Itsellä ei nuo glymit ole oikeen jaksaneet pysyä pinnassa kuukauden jälkeen ja kiiltokaan ei mitenkään erikoista. Mutta perhanan perhana tuon megun kiilto ja beading on mun mielestä ihan eri maassa autoglymin kanssa
Hyvä on kokemukseni mukaan tuo Mequn NXT mutta kokeilepas astronautti seuraavan kerran vielä Mequiarsin Gold Class-nestemäistä vahaa. Se on vielä mahtavampi kiilloltaan ja kestoltaan, seassa carnaubavahaa.
Paras vaha mitä olen koskaan laittanut, ja joukossa testattu pitkäaikaisesti niin Auto Glymejä, Prestaa, Korrekkeja, Turtleja, Simonizeja jne jne.
Täytyy sekin laittaa kokeiluun joskus. Joskus sellaista mulle on kuitenkin selitetty että just siinä Gold Class-vahassa on parempi kiilto carnauban takia, mutta NXT:ssä sitten synteettisten liemien takia parempi kesto.
Noh oli miten oli rahalle vastinetta varmasti molemmat tarjoilee.
Woland kirjoitti:Onko kennelläkään kokemusta Turtlen Waxin Black boxista?
Isoveljen mukaan hyvä, mutta hän ei tunnetusti nuista hommista juurikaan tiedä. Aiemmin olen vahauksessa käyttänyt AG:n tuotteita, mutta mielenkiintoa herätti tuo setti lähinnä siltä pohjalta, että onko mistään kotoisin.
Vastaan itse itselleni; käytettävyydeltään tuo Black box on aika sotkuinen, mutta lopputulos on ihan ok. Toki vanhat systeemit on lopputulokseltaan ja kokonaisuutena parempia, mutta onpahan tuokin nyt kokeiltu. Pohdinta; ei kiireelliselle käsin hinkkaajalle.
Mitekäs toiminut/pysynyt pinnassa? Vai meneekö samaan kastiin turtlen muiden värivahojen kanssa?
Nyt sitten laitettu vahat 159, josko selviäisi talven yli.
Mistä hommannu kiilotuskoneeseen liinoja? Meinasi käydä ohrasesti kun 1 liina kesti tas 10 sekunttia jonka jälkeen lähti kuminauha kävelemään, onneksi oli 1 varalla...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Tietääkö kukaan onko Hämeenlinnan lähistöllä tee-se-itse pesulaa?
Joskus syksyllä muistelen nähneeni mainoksen lehdessä, että jossain lähistöllä olisi (Turenki,Parola tms.).
Jäi ottamatta ilmoitus talteen ja ulkona on aika kylmä vahailla..
DaViega kirjoitti:Nyt sitten laitettu vahat 159, josko selviäisi talven yli.
Mistä hommannu kiilotuskoneeseen liinoja? Meinasi käydä ohrasesti kun 1 liina kesti tas 10 sekunttia jonka jälkeen lähti kuminauha kävelemään, onneksi oli 1 varalla...
tarkoitus ei ole saivarrella... mutta pakko korjata... kyseessä ei ole kiillotuskone jos siinä käytetään mikrokuituhuppuja... niillä voi korkeintaan levittää vahan, ei paljon muuta.
DaViega kirjoitti:Nyt sitten laitettu vahat 159, josko selviäisi talven yli.
Mistä hommannu kiilotuskoneeseen liinoja? Meinasi käydä ohrasesti kun 1 liina kesti tas 10 sekunttia jonka jälkeen lähti kuminauha kävelemään, onneksi oli 1 varalla...
tarkoitus ei ole saivarrella... mutta pakko korjata... kyseessä ei ole kiillotuskone jos siinä käytetään mikrokuituhuppuja... niillä voi korkeintaan levittää vahan, ei paljon muuta.
Pahoitteluni vielä tästä kommentista.
Mitäpä tuosta, sehän on mun kysymys oikein asteltuna
Huput löyty aikapäiviä sitten, joten nyt voi jo sammuttaa gooklet
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Finest kirjoitti:Tietääkö kukaan onko Hämeenlinnan lähistöllä tee-se-itse pesulaa?
Joskus syksyllä muistelen nähneeni mainoksen lehdessä, että jossain lähistöllä olisi (Turenki,Parola tms.).
Jäi ottamatta ilmoitus talteen ja ulkona on aika kylmä vahailla..
Eikös tossa vanajantien varressa ole teeite-halli? Ihan siinä alussa missä on joskus ollu huoltsikka?
Finest kirjoitti:Tietääkö kukaan onko Hämeenlinnan lähistöllä tee-se-itse pesulaa?
Joskus syksyllä muistelen nähneeni mainoksen lehdessä, että jossain lähistöllä olisi (Turenki,Parola tms.).
Jäi ottamatta ilmoitus talteen ja ulkona on aika kylmä vahailla..
^Hitto olisko ollut tuo mainos. Remppapaikkaa en varsinaisesti tarvitse..
^^Käsittääkseni se Vanajantien halli on jo ainakin pari-kolme vuotta sitten suljettu. Voihan sen ohimennessä tarkistaa.
Viime kesä vahailtiin AG:een punaisella ja kultaisella ja pestiin saman firman vahashapoolla..
Nyt olisi aikeissa kokeilla jotain muuta merkkiä, mitä suosittelisitte?
Pientä pyöröjälkeä maalipinnassa, muuten on hyvässä kunnossa ja ei mielestäni (yhtään) haalistunut
Oma työtapani 476s:n kanssa on ollut levittää se kostealla liinalla yhteen paneeliin kerrallaan ja kiillottaa sitten välittömästi. Mömmö on ihan peestä hinkata jos se ehtii kuivahtaa ennen kiilloitusta. Lisäksi se on väritöntä joten kylkiä kiillottaessa saa olla tarkkana ettei jää osa pyyhkimäti.
Testailin kestoa epätieteellisesti syksyllä/talvella käyttämällä vierekkäisiin paneeleihin 476s:aa ja AG:n kultaa ja vahtimalla sitten veden helmeilyä pesujen jälkeen. 476s tuntuisi kestävän kyllä paremmin kuin AG, mutta AG:n kulta on on niin paljon nopeampi levittää ja kiillottaa että 476s on pölyttynyt kaapissa..
Ei tuo Glymikään mikään kovin ihanteellinen ole kiillottaa, verrattuna esim. vastaavaan vahaan, mitä itse olen paljon käyttänyt: Cartec Goldwax. Erittäin helppotöinen, ja kestävyydeltäkin oman kokemukseni mukaan parempi. Hyviä vahoja on maailma piukassa. Täytyy joskus testata noita Pasin kauppaamia Juicejakin.
Ja tosiaan, kiinteitä vahoja levitettäessä sieni on ehdoton. Nestemäisissä harso.
^^^ Eipä oo ollu mitään ongelmaa kiillottaa tuota Collinitea, kun sienellä oon levitellyt. Välillä innostuksissaan tullu vahattua puoli autoa kerralla ja edelleen on onnistunut kiillotus ihan hyvin. Mikrokuitua kiillotusliinaksi vanhojen kalsareiden sijaan niin sekin saattaa helpottaa.
Mitäs mieltä kokenut raati on näistä "värivahoista", esim. Turtlen vastaavasta?
Onko niistä mitään iloa vanhemman maalipinnan hinkkauksessa, saako sillä kiveniskemät
ja naarmut joksikin aikaa piiloon(joku paikkuukynä(kin)hän siinä tulee mukana)..?
Kun on tottunut monet vuodet tuohon "pohjamaalisen" auton auvoon niin nykyisen
käyttörieskan tummempi väripä se ei niin armahtava olekaan...
Tummansiniseen kokeilin värivahalla, ja kyllähän se kiveniskemien ja valkoisten naarmujen poissapysyminen oli kovin lyhytaikaista, pari pesua harjakoneessa riitti... Hellempi pesutapa varmaan auttaisi. Värikynää ei minun putelissani ollut mukana, joku Turtlewax oli.
Niin totta tuo värin antama mielenrauha. Tumma sininen vaihtui shampanjaväriseen, niin ei ollenkaan näytä niin kurapaskaiselta ja naarmutkin pysyvät paremmin piilossa. Tuossa uudessa niitä ei juuri olekaan, ja nyt ehkä voisi vähän yrittää jopa suojella. Vanhalla ei niin väliä ollut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Noita turtlenkin aineita myyneenä voin sanoa, että kannattaa jättää ostamatta ja kokeilematta. Se kiva naarmujen ja iskemienpeittokyky ei ole millään tavalla kohtuullinen vastine sille miten huono vaha on kyseessä ja kuinka paljon harmaita hiuksia sen työstämisestä voi aiheutua
Olen mielestäni tässäkin ketjussa maininnut allekirjoittaneen puleerauskorista löytyvästä Turtlewaxin puolikiinteästä vahasta vuodelta miekka ja kilpi ennen käpysotia. Varmaan kymmenen vuotta vanha peltipurkki ja ehkä kaksi kertaa vahaa vielä jäljellä olevalla. Tuossa on väkisinkin vielä jotain puhdistavia myrkkyjä, sillä esim. Glymin punainen on paperia tuon rinnalla. Sienellä kohtuuhelppo levittää ja irtoaa pinnasta vaikka kävisi koko auton kerralla ennen kiillotusta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Siis apua...mitä kaikkea mun pitäis tehdä tolle mun Alfalle? Vuosimallia 2007, mutta mulle uusi.
Osaamista, tiloja, välineitä tai osaavaa tekijää ei omasta takaa ole, joten mitä kaikkea pystyy itse tekemään, jotta Alfa pysyy kauniina ja hyvänä? Siis mitä mä, joka osaan ajaa ja tankata, pystyn tekemään...
Toistaiseksi se on käynyt vain ihan tollasessa huoltoaseman autopesussa...
Mitä helppoja hoitoaineita olis esim. noille kromiosille? Mitä pystyy tekemään helposti aluvanteille? Entä auton vahaus? Kandeeko alkaa ite räpeltämään vai minne sen voisi vielä vahattavaksi?
(Ja vissiin se pitäis viedä ruostesuojaukseenkin...)
Käsinpesu on ihan kivaa puuhaa ja siirryn siihen itsekin nyt, kun talven suolauksista on selvitty. Talven pesetin paria poikkeusta lukuunottamatta koneella, kun jotain maalipinnan fiksausta pitää ennen ensi talvea tehdä. Kunhan tuon likaisen auton saan käsin seuraavan kerran puhtaaksi, alan tuumia, mitä kaikkea tuo meinaa jokusen kiveniskemän siistimisen lisäksi. Se mulle sopivin vaihtoehto kun nyt vaan sattui silloin loka-marraskuussa olemaan musta.
Guenevere kirjoitti:Mitä helppoja hoitoaineita olis esim. noille kromiosille? Mitä pystyy tekemään helposti aluvanteille? Entä auton vahaus? Kandeeko alkaa ite räpeltämään vai minne sen voisi vielä vahattavaksi?
(Ja vissiin se pitäis viedä ruostesuojaukseenkin...)
Kun vahaa käsin ja seuraa purkkien ohjeita niin ei voi mennä kovin pahasti pieleen. Vahojahan löytyy joka paikasta ja joka kohteelle, motonet tai joku isompi varaosaliike niin varmana hyllyt notkuu tavaraa.
Vanhat kalsarit kannattaa jättää sinne roskikseen ja ostaa vahoja varten omat kankaat, huput tai liinat. se mitä tarviaa löytyy myös siitä vaha purkin käyttö ohjeesta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Onkos kukaan ehtinyt kokeilemaan tuota Glymin uutta super resin polishia ? liekö todellisuudessa eroa vanhaan... http://www.autoglym.fi/product-proddeta ... K&Range=61" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiinnostaisi tietää, mistä hankitte vahanne? Itse käytän autoni myllytyksessä & maalipinnan käsittelyssä Automatrixissa (suosittelen!) ja vahaan säännöllisesti Glymin "punaisella", "kultaisella" sekä "mustalla". Vahat tulee hankittua yleensä Motonetistä.