Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mazdaan vaihtui peräöljyt, Comman lukkoperäöljy. Perä vaihtui muutama sata kilometriä sitten, ja nyt vaihto, että edellisen viallisen vetopyörästön jättämä metallimuju vähenisi. Eipä tuota paljoa magneetissa ollutkaan, ja ihan siistit öljytkin sieltä tuli pihalle.

Talven ensimmäinen linkoaminen suoritettu. Lopuksi linko heitti hihnan paikaltaan, mihin ei varsinaista syytä löytynyt, mutta laitoinpahan ohjaimia tiukemmalle. Kymmenisen vuotta vanha kiinalaislinko alkaa kyllä olemaan väljä ja ränsistynyt vähän joka puolelta. Käyttöikä/sijoitettu rahayksikkö lienee kalliimmilla parempi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6744
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

En vielä mitään, mutta ekan työttömyyspäivän vitutuksessa arvelin hinkata kesävanteet puhtaammiksi.

Lumlum
Viestit: 155
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Kappa sai uudet laakerit takapyöriin, vuoden ajoaikaa katsurilta ja siirtyi pesun kautta talviunille. Kaivoin pikku-G:n tallista talvea uhmaamaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laitoin verstaan oven kiinni. Siis sillai niinku karmin seinään, mukavampi kulkea kun ei tartte miettiä että joko se irtoo kokonaan ja kaatuu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jakohihnan vaihto 147:aan. 8 vuotta ei ollut vielä tehvyt mainittavaa kulumaa mihinkään, saa nähdä kuinka uudet vermeet kestää. Samalla vasemman etujarrun huolto, uusi mäntä ja tiivisteet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pohjolan tallissa terästin Fiatin starttivirtaa lisäämällä vanhan startin ehkä 16mm² syöttökaapelin rinnalle uuden 35mm² kaapelin. Lähti selkeesti pirteemmin käyntiin, eli tavoite saavutettu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ei ihan tallissa, mutta katosvaraston Rc- lennokkipajassa otin Tori- löydön eli wanhan Personal/Nardin n. 1970-80- lukuisen
Monzan mahonkisen puuratin työn alle lakan/maalinpoistoon, hiontaan ja uudelleen lakkauksen.

Glossi- venelakalla ajattelin viimeistellä tämän. Luisin keskiö jo hankittu. Ensi kesänä VW Käfer ja nahkaiset ajosormikkaat kiittävät… :lol:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
14 Joulu 2024, 17:45
Pohjolan tallissa terästin Fiatin starttivirtaa lisäämällä vanhan startin ehkä 16mm² syöttökaapelin rinnalle uuden 35mm² kaapelin. Lähti selkeesti pirteemmin käyntiin, eli tavoite saavutettu.
Tää on niin Luigia kuin olla voi… 1999- Ducatiin tein saman ja samalla lopputuloksella :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Pesin 75:n ja avon sekä asemoin ne talveksi niin, että väliin jäi yhden auton mentävä kolo. Saa nähdä miten kauan kolo on tyhjänä.
1000154768.jpg
1000154768.jpg (61.78 KiB) Katsottu 6410 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
14 Joulu 2024, 19:08
Tää on niin Luigia kuin olla voi… 1999- Ducatiin tein saman ja samalla lopputuloksella :wink:
Luigimaassa nuo ostetaan kesäkyntöön, ei lumitöihin :D.

-9°C, hetki hehkua, pari kierrosta startilla ja rivikolmonen puksuttaa. Aiemmin ei tarvinnut edes miettiä ilman esilämmitystä, vaikka sahaisi akut tyhjiksi. Selkeesti parempi siis.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 707
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Kyl noil paksuilla kaapeleilla on jostain syystä taipumus muuttua ikääntyessään "puolijohteiksi" ilman Luigiakin.
Sama murhe vaivannut Kansainvälisistä harvesteria sekä Saksalaista ajelua. Samalla tullut opittua ettei sitä startin virtakaapelin mutteria kannata vaihtaa teräksiseen jos se on kuparista alunperin veistetty.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vainio kirjoitti:
17 Joulu 2024, 13:50
^Kyl noil paksuilla kaapeleilla on jostain syystä taipumus muuttua ikääntyessään "puolijohteiksi" ilman Luigiakin.
Sama murhe vaivannut Kansainvälisistä harvesteria sekä Saksalaista ajelua. Samalla tullut opittua ettei sitä startin virtakaapelin mutteria kannata vaihtaa teräksiseen jos se on kuparista alunperin veistetty.
Kupari todella kuuluu noihin napoihin. No täytyy tunnistaa, että kasarin 5610:ssä ei ole ( vielä) ollut virtaongelmia paitsi käyttäjässä, kun edellisen akun tapoin jättämallä vermeen 2 kuukaudeksi talvella hyttivalon päälle ... :oops:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1559
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Kannattaa laittaa siihen päävirtakytkin, niin ei jää laitteet päälle, eikä syty palamaan. Ketjun hengessä ei tänään, mutta viime talvena kunnostettiin yksi kasari vehje takaisin elävien kirjoihin. Speksi määritteli sen verran paljon valoja katolle, että tähän piti suunnitella ja rakentaa B-pilariin uusi sähkökeskus. Nämä sopivat harraste käyttöön erittäin hyvin yksinkertaisen rakenteen vuoksi ja jos jotain hajoaa, niin ne voi myös korjata.

Kuva

Lumlum
Viestit: 155
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Uusi akku bensa-Giuliettaan alkuperäisen (2017) tilalle, kahden vuoden empimisen jälkeen... Aikas terhakkaasti käynnistyy nyt.
Viimeksi muokannut Lumlum, 18 Joulu 2024, 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Breraan vaihdoin kaikki jarruletkut, kun on kuulemma epämääräistä jarrujen laahausta esiintynyt.
Neljä pulttia katkesi, mutta niiden korjaus saa odottaa kevättä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Uusi kampiakselin hihnapyörä, oikean etujarrusatulan tiivisteiden ja männän uusiminen, sekä termostaatin vaihto 147 JTD:en

Avatar
TonninAlfa
Viestit: 503
Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia
Paikkakunta: Akaa/Viiala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TonninAlfa »

Viime aikoina tallissa rakenneltu JTS+Selespeed vaihtopakettia ja viimein järjestyi myös harrastuksen pitkään kaipaama tallivinssi, jolla raahata liikuntakyvyttömiä projekteja sisälle :-D

Kuva

Kuva
Money well spent? Well, money spent...

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään uudet ölpät 147:aan ja Mersun takaläpät asensin eteen, hyvin istuu, toki tähti mustattu!

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Maalarin hallissa, ja vääränmerkinenkin vielä:
Purin Thesistä maalausta varten, valot, listat, kahvat, puskurit ja vaikka mitä pitää saada irti, aikasten iso homma. Mutta hyvin etenee, toistaiseksi, vain kolme pulttia poikki ja pari iäksi paikalleen jäänyttä. Mistähän mahtaa saada niitä olakkeellisia pultteja, joilla muoviosat ovat kiinni (itse asiassa GT:kin tarvitsee muutaman), ettei tarvitsisi sitten vastamaalattua autoa ruosteisilla pulteilla kasata. Ajattelin päivittää myös kaikki sisälokasuojien ym kiinnitysruuvit uusiin mustiin ja torxikantaisiin nylppääntyneiden ristipäiden sijaan. Yhtä mallia löytyi Motonetistä, onko muita hankintakanavia?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Muutaman kerran olen hakenut sopivia ruuveja läheiseltä autopurkamolta. Fiateista löytyy yleensä samoja kiinnitystarvikkeita. Sisätiloista kun ruuvaa niin saa uuden veroisia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1748
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Kesäkissan talvihuoltoa. Mites toi raidetangon sisäpää, irtonaisena ei väljää tunnu mutta pallo liikkuu herkästi käsivoimin pyöritellessä. Eikös noi pitäis kuitenkin olla aikas jämäkkiä kunnossa ollessaan eli ei pitäisi käsivoimin juurikaan saada irtonaisena pyöriteltyä?
Liitteet
Talvihuolto 1.jpg
Talvihuolto 1.jpg (184.17 KiB) Katsottu 5131 kertaa
Talvihuolto 2.jpg
Talvihuolto 2.jpg (118.12 KiB) Katsottu 5131 kertaa

Avatar
tritonus
Viestit: 258
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Giuliettaan perushuoltoa, öljyn- ja suodattimien vaihtamista.

Raitisilmasuodattimen vaihto on kyllä niin mukavaa, että sen on oltava jonkinlaista hyvittelyä jtdm:n ja miksei MA:nkin öljynsuodattimen sijoittamisesta.
Tuntuu myös olevan sääntö, että ilmanputsarin kolmesta ruuvista yhden pitää aina kiukutella. Tällä kertaa erikoisesti se ei suostunu aukeamaan kokonaan, mutta kiristy kyllä.

Samalla vaihtu takaluukun badge nappeineen. En kovin suurin kiitoksin mainitse myöskään sen luukun muoviverhoilun kiinnitysten suunnittelijaa.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1571
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tulipas lauantaina vaihdettua Giuliettaan se toinen lampunpesin. Muuten ihan perus jumppa mutta puskurin irroitus oli kyllä miljoonan pultin ja ruuvin irroittamisen vaativa homma. Ehkä pari ylimääräistä tuli että näki pohjapanssarin alle ja pääsi samalla tarkistamaan ilmansuodattimen. Pesuri oli tosiaan pop-niiteillä kiinni eli poraamaan joutui. Ja ihmeellisen arvokas tuo pesuri on kun Miniin maksoi melkein samanlainen muutaman kympin. Tämä oli kuitenkin reilu 200€..

Mutta nyt alkaa olla Giulietassa kaikki kunnossa! Outoa koska yleensä tuntuu se vikojen määrä olevan vakio että aina kun jotain saa kuntoon niin ilmenee jotain muuta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15160
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En tänään, mutta lauantaina.
8h tallin lattialla Saparon alustan kimpussa.

Hämmentävää:
- arviolta 13v paikallaan olleita pultteja, ruuveja ja muttereita - yksikään ei katkennut tai hajonnut.
- takapään alustan rakenne on mallia "kaiken voit purkaa yksin purkamatta puolta autoa edestä". Olkavarteen mennään varsilla pelkästään; pitkittäinen tukivarsi tulee alas, etummianen poikkitukivarsi tulee sen viereen ja auton korin puolelle (teknisesti irtonaiseen apurunko-osaan, eli koko paketti ei ole edes yksi yhtenäinen apurunko), sen jälkeen on vetarin kolo ja sen takana taaempi poikkitukivarsi, johon tulee koiranluu, linnunluu ja iskari/jousipaketti. Ylätukivarsi tulee sitten keskelle näiden yläpuolelle, eikä yksikään osa käytännössä mene toisen osan läpi tms.
- pultit oli jumissa, mutta ei esimerkiksi Alfasta totuttuun tapaan niin, että holkki ja pultti olisi yhtä puuta ja nää todellakin lähti käsityökaluilla tai pulttipyssyllä auki.

Yhden miinuksenkin toki löysin. Nimittäin takaylätukivarsi (joka on monin tavoin hyvin lähelle samanlainen, kuin 156:n etuylätukivarsi) on sellaisella kiinnityksellä, ettei sisempiin pultteihin järkevästi pääse pulttipyssyllä. Ainakaan ilman useampaa niveltä. Pari kuvaa vielä ihmeteltäväksi.

Vaihdetuksi tuli vas. etualatukivarsi ja koiranluu, molemmat takaylätukivarret ja taakse kallistuksenvakaajan runkokumit. Eka takaylätukivarsi vei aika kauan aikaa, kun työjärjestys hakusessa etenkin kiinnityksen osalta. Sen sijaan toinen puoli meni jo hyvin rutiininomaisesti, vaikka siinäkin joutui vähän raapimaan päätä toisinaan (ja ehkä pari kirosanaa päästämään).

Etuala:
Kuva

Takapään rakenne:
Kuva

Ja vanhaa vs. uutta takana...
Kuva

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Askartelin maalattavana olevan Thesiksen pikkujuttuja, nyt olivat vuorossa peruutustutkien johtosarjat, joiden teippaukset olivat purkautuneet ja suurimmaksi osaksi hävinneet ajan saatossa. Hyllystä löytyi joskus Finjectorilta täytetilauksena hankittua johtosarjateippiä, ja pienen askartelun jälkeen saattoi olla tyytyväinen lopputulokseen, vaikka ei niitä kukaan sieltä koskaan taida nähdäkään :D. Teippien päät varmistelin kyllä pienillä nippusiteillä, en sellaisella solmulla, kuin jossain jäljellä olleessa päässä vielä oli. Seuraavaksi avainsylinterien vaihto aivan uusiin etuovien kahvoihin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
TeroV.
Viestit: 549
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Päivitin GT:n stereosysteemiä. Ulkonäöllisesti systeemi säilyi originaalin CD-soittimen näköisenä, mutta nyt radiossa on aux-toiminto ja sen perässä bluetooth -vastaanotin. Vakioradioon ei taida saada rakennettua aux-toimintoa millään tavalla ainakaan nettikeskusteluiden perusteella. Tästä syystä vaihdoinkin vakioradion Fiat Ducatosta peräisin olevaan MP3-toiminnolla varustettuun radioon, josta AUX-valinta löytyy. Etulevy ja näytön sävy on soittimissa erilainen, mutta yllätyksekseni vakioradion koko etulevyn näyttöineen päivineen pystyi vaihtamaan ongelmitta Ducaton radioon. Useampaan Blaukkarin soittimeen, jota sukua Alfankin vakioradio on, on tullut aux-Bluetootheja asennettua, mutta niissä inputit on laitettu mini-ISO -liittimen siniseen osioon. Tässä pitikin laittaa äänisignaalin syöttö keltaisen tökkelin kautta, joka aiheutti vähän ihmettelyä ja liittimien pinnien irrottelua sokkeleista. Samoin virransyöttöpuolen ISO-liittimen pinnejä piti myös vaihdella liittimen sisällä, GT:n ja Ducaton radiot eivät olleet siltä osin aivan identtiset. Toimiva systeemi siitä kuitenkin tuli! Bluetooth-FM -lähetin oli aiemmin käytössä auxin virkaa hoitamassa, nyt sen voi siirtää johonkin muuhun kulkineeseen.

Pari viikkoa takaperin askartelin vähän tukevuutta GT:n bassotoistoon, kun sovittelin käytettynä ostamani Rainbowin 10" aktiivisubbarin takakontin oikeaan laitaan pystyasentoon. Ihan mukavasti lisäbasso potkii, vaikkei sillä mitään maanjäristysefektejä aikaan saakaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kasailin uusimman lelun käyttökuntoon. Puupuuhien päätasoittajaksi tuli Bernardon 305mm oikotasuri. Luokassaan edullinen, mutta silti jo aivan eri planeetalta kuin vanha Tamforce-räpistikkeli.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Greymaniac
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

Oikeastaan jo eilen, mutta puleerasin kesävanteista pinttyneet liat (lähinnä vanteiden sisäpinnalla), totesin että kyllä ne parin vanteen kanttiruvet edelleen siinä on ja aloin suunnittelemaan myös uutta kesärengassarjaa.

Avatar
Pele
Viestit: 2231
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Pari 16V Integralen imusarjaa fiksailin.
Liitteet
IMG_20250308_203845.jpg
IMG_20250308_203845.jpg (58.67 KiB) Katsottu 3929 kertaa
IMG_20250308_204422.jpg
IMG_20250308_204422.jpg (71.13 KiB) Katsottu 3929 kertaa
IMG_20250316_200427.jpg
IMG_20250316_200427.jpg (63.73 KiB) Katsottu 3929 kertaa

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Askartelin GT:hen kiinanandroidin, jossa oli ihan oikean mallinen etulevykin. Yksi johtomuutos Bosen virransyöttöön, ja homma toimi, rattinappien pitäisi teoriassa toimia myös, pitää tutustua aiheeseen paremmalla aikaa. Mutta nyt on navi, ja spotify, ja netin kauttakin voi kuunnella radiota, alkuperäinen radio oli kertakaikkiaan surkea heti kun kirkontorni hävisi näkyvistä. Sama vaivasi aikoinaan sataviiskutostakin.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kokeilin sektorikipon sorvausta pariin viime aikoina liimailemiini koivuaihioihin

Kuva

Kivaa sorvattavaa, kun ei ole lainkaan päätyä tyrkyllä. Lähtee komeeta lastua ja tulee helpolla kelpoo pintaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1571
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Viikonloppuna tuli laitetua Giuliettaan Ragazzon keskiputki ilman vaimenninta. Eli nyt Ragazzon suora putki + Ulter Sport kahdella ulostulolla. Ei ole kovaääninen vieläkään mutta kuulostaa aika hyvältä. Välilla pukauttelee putkeenkin moottorijarrutukseen siirtyessä.. :oops:

Kävin myös katsastamassa ilman mitään moitteita ja palkinnoksi Alfalle vaihdoin öljyt ja suodattimen ja puhdistin Multiairin suodattimen.

Ai niin. Ja kesärenkaat. Kitkojen jälkeen muuttui kyllä sopivasti sporttisemmaksi mutta paskat Tigarit edessä vetelee huomattavasti enemmän..

Gasket
Viestit: 1438
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Viime ajat etupäässä tehnyt tallia. Helmikuussa vihdoin sai ILP-asentajan tontille (piti jo ennen joulua..) ja siten lämpöä. Mukavuus nousi kyllä ihan eri tasolle heti. Ei puuttuisi enää kun nosto-oven sähkökoneen asennus, sähköt muutenkin kaikkinensa, sisämaalaus ja lattian hiominen sekä epoksi. Sitten saisikin alkaa laitella pöytiä ja hyllyjä. Tuli ostettua myös pylväskääntönosturi, niin kai sekin laiteltava kiinni. Kerrankin osui jotain sopivasti ja sopivaa. Talli on 3,6 m korkea ja tuo purkuun menneestä teollisuushallista oleva nosturi on 3,5 m ja muutenkin sopivan kokoinen.

Tietty ettei talli liian hyvin edistyisi, niin pieni väliprojekti tuli. Vaikka itselleni lupasin, ettei mitään ennenkuin talli on täysin valmis.. Poika puhunut kevättalven, että jokin heittokalastuslavetti pitäisi saada kesäksi vesille. Tulin sitten avanneeni suuni väärässä (tai oikeassa, miten sen nyt ottaa) paikassa ja mainitsin ajatuksista yhdelle tutulle. Totesi sitten, että hänellähän on pihassa yksi tasaperäinen veneen raato. Oli menossa kaatikselle, niin pelasti. 355 Lohi, eli tuulilasivene. Liekö jotain 70-lukua. Plussia ettei ollut kaukana, ei kallis ja tavallaan koko ja muoto täsmäsi haettuun. Miinusta sitten aika lailla kaikki muu.

Toisaalta heittolavetiksi liki kaikki olisi purettava kuitenkin, joten pihaanhan se tuli. Vähän talttaa kannen saumaan ja pari tunkkia alle, niin aika helpolla kansi raksahti pois. Muutkin sisärakenteet lähtivät aika kohtuudella pois. Perinteinen Fiskarssin pistolapio on muuten pätevä märän uretaanin poistoon, jos ei naarmuista niin väliä. Tottakai löytyi hyvin kyseenalaisia paikkauksia. Ihan käsin repien useampi A4:sta isompi kuitulautta ja paksuimmat kitit taisi olla luokkaa 30 mm. Juniorille rälläkkään karkea lamelli kiinni ja ohjeena, että kaikki vähänkään arveluttavan näköinen pois. Useamman illan se sitä uskollisesti hioi otsalampun kanssa ulkona. Lopputuloksena ehkä kymmenkunta reikää, pari isointa kämmenen kokoluokkaa.

Kuva

Kuva

Tyhjä kuori on melko kevyt pyöritellä, joten nostettiin keskeneräiseen, mutta lämpimään, talliin sisälle. Lisää urppien poistoa. Tuo ikään kuin poikkijäykkäri oli vain alumiiniprofiili urpan seassa. Arvoin ensin olisiko jotenkin rakenteissa kiinni kovemminkin, mutta ei onneksi ollut. Kuivui siinä aikansa ja aloin sitten pohjaa laminoida umpeen. Ilman lämpöjä tallissa ei olisi voinut laminoidakaan. Polyesterin kanssa en tykkää touhuta käryn takia, joten epoksilla mentiin. Olisinko noin 4 neliötä mattoa leiponut pohjaan. Tosin köliin useampi lisäkerros jne. Kuitenkin ajatuksena, ettei tarvitse arpoa kestääkö. Laitojakin piti jäykätä kun kansi poistui. Tietty perälauta oli ihan multaa, joten sekin auki ja samalla reilu korotus. En ymmärrä mille tuo oli tarkoitettu, mutta liki 10 cm sai korottaa edes lyhytrikiselle koneelle. Arveluttavaa korotusviritystä siinä jo olikin. Samallahan tuo tuli, kun uusiksi teki kuitenkin ja toisaalta kun ei enää moottorikaivoa ollut, niin korkeampi perälauta on myös turvallisuustekijä. Venehän on hyvin matalalaitainen. Perälauta on nyt käytännössä laitojen tasalla, eli laitaa noin 40 cm. Suojaisaan kalakäyttöön vain hyvä juttu ja kun kuitenkin rantoja kolutaan, niin hyvä potkurinkin olla niin korkealla mitä vain mahdollista. Tavoistani poiketen, tällä kertaa vauhdista ei olla niin huolissaan. Kilpiteho tässä on kyllä 35 heppaa, luulisin jo melko sporttiseksi tuolla teholla. Ei ny kuitenkaan mitään likikään tuollaista.

Kuva

Kuva

Tasainen lattiahan pitää kalapaatissa olla, eli levyä mallailemaan. Ei ole muuten ihan helppoa, kun kaikki on vinoa joka suuntaan. Talliprojektista jäi muutama seinälevy yli, joten lattia tuli 18 mm OSB:stä. Tuopahan paino vakauttakin. Hitusen piti täyteenkin levyyn liimata lisää leveyttä, mutta pontatun levyn kanssa käy aika helposti. Alle rautakaupasta Finnfoamia sen mitä sai mahtumaan. Laitoin foamin lattian pohjaan irti veneen pohjasta, noin jää vielä pilssi läpi veneen. Samalla tietty sai lattian tuettua keskeltä. Lohessa menee teräsputki kölin päällä, joten lattia tukee nyt siihen ja putken kahta puolen pääsee vesi kulkemaan.

Kokkaan piti tietty saada reilu heittotaso ja sen alle säilytystilaa. Tuulilasiveneen rungossa se hauska puoli, että kokka on täysin tyhjä. Ei ole etutuhtoa, jonka päälle tehdä. Tosin samalla tila maksimoituu. Vähän metrimitalla tähtäilyä ja taas sabluunaa tekemään. Tuli myös opittua, ettei ole tehtaalta osunut kokka ihan symmetriseksi.. Liekö tehty wapun liki kun vähän viettää vasemmalle. Riittävän monta iterointia ja vaneri alkoi istua sopivaan korkoon. Dekki tuli nyt laminoimalla kolme 9 mm havuvaneria kuitukerroksen kanssa yhteen syyt suunnaten vähän sinne ja tänne. On kuitenkin aika iso, vain reunoista kiinni, enkä mitään keskitolppaa halunnut tehdä. Veikkaan, että kestää vaikka isommankin kaverin hypätä laiturilta kyytiin. Päältä luukku sitten säilytystilaan, joten luonnostaan tuli muutama jäykkäri vielä alle kyllästetystä laudasta. Itse olisin luukun laittanut etuseinään, mutta juniori halusi ehdottomasti päälle. Voihan tuon muuttaa myöhemmin, jos siltä alkaa tuntua.

Kuva

Kuva

Taakse bensatankille oma lokeronsa ja vasempaan sivuun vapalokero täyspitkänä. Noita liimailin PUR-liimalla ja kaikki ruuvit tietty ruostumatonta vaikka epoksin alle jäävätkin. Sen verta Lohta jää, että ainakin toinen vanha penkki hyödynnetään pyöriväksi takajakkaraksi vanhaa konttorituolin runkoa hyödyntäen, tuleepahan korkeussäätökin. Tosin selkänojaa pitänee madaltaa, kun on vähän tuollainen karting-penkki, niin ei ehkä optimi, jos vähän liikkuakin haluaa. Kokkaan taivuteltiin 25 mm JAPista kaide. Kiertää koko kokan nyt, mutta käytössä sitten näkee olisiko keulasta avoin kaide näppärämpi. Matala koko vene on, niin voi pärjätä kaiteenkin kanssa rantautuessa. Eihän tuo hulluja repiä kestä, mutta saa siihen kaikenlaista kiinni ja on pieni lisäsuoja heittotason ympärillä, ettei niin helpolla järveen astu. Tietty hankaimia ja muita heloja on tullut myös laiteltua. TL-venettä kun ei ole tarkoitettu oikein soudettavaksi. Pohdin vielä, olisiko pohjaan pitänyt laminoida ikäänkuin kölievä. Olisi suuntavakaampi soutaa. Mutta toisaalta voi olla tielläkin, eikä tällä mihinkään Sulkavalle lähdetä kuitenkaan. Katsotaan käytössä jos tuntuu tarvitsevan.

Sisätyöt ovat nyt vielä dekin yläpuolista kiinnilaminointia vaille valmiit ja kannet uupuu muista lokeroista. Sit saakin alkaa telailla Hempelin laiva-epoksia pintaan. On muutakin käyttöä, niin otin tuota parikymmentä litraa. Harmaa on hyvä vähän kaikkeen. Kuvia olen itse ottanut vähän laiskasti.

Sivussa tietty piti moottori tähän etsiä. Ajatus oli, että juniori (12v) voisi itsekin operoida, mutta eihän se fillarilla mitään moottoria voi kuljettaa. Joten kone jäisi rantaan. Mikä on Suomen vähiten varastettu perämoottori? Jos katsoo mitä on halvimmilla kaupan, niin senhän täytyy olla Terhi! Läheltä löytyikin kymppien pyynnillä ehta 4,5-heppainen ilmajäähy. Menin katsomaan ja totesin ettei edes kaasu liiku, kone kyllä pyöriii herkästi ja puristaakin napakasti. Perimätiedon mukaan olisi kasarilla ollut järvessä viimeksi. Vähän käytetty yksilö siis selvästi :lol: Hetken pohdittuani tarjosin puolet pyydetystä ja kaupat käteltiin. Mukana tuli myös alkuperäinen Terhin peltitankki. Tosin sisälle en kurkannut..

Kotosalla ihmettelemään mikä kaasussa on. Vaijeri kyllä koittaa ja kaasuläppä liikkuu herkästi. Sama systeemihän kääntää ennakonsäätölevyä ja se ei liiku mihinkään. Vetäjällä magneetto pois ja ihmettelyä. Ennakonsäätölevyn ruuvit löysälle ja sepäs pyöriikin kevyesti ja kaikki toimii. Siellä lie joku asentaja käynyt ja pari kriittistä prikkaa oli jäänyt pois. Selittää seisonnan. Olikohan M4 vai M5 prikat, joita vähän hiomalla mahtuivat paikoilleen ja sain hitusen välystä aikaan. Samalla kärkien tarkastus ja pieni hionta varuilta. Kasaan ja tarkastus, että iloinen kipinä tulee. Seuraavaksi en muuta keksinyt kun suhaus bräkkäriä kaasarin kurkkuun ja nykäisy. Terävä päräys täytti tallin samantien! Tankki kiinni ja bensaa pumpaten. Horistelee vain edes takas. Pihdeillä letkusta puristellen, ja siten takaiskua leikkien, sain bensaa kaasarille asti. Neulakin piti. Ei lähtenyt omin voimin ekalla, mutta jo toinen nykäisy alkoi täyttää tallia sinisellä savulla. Hetken käytyään sammui. Käsipumpulla jeesaten kävi, mutta omin voimin ei. Eli ei pumppaa bensaa. Pumpun kalvo olikin ihan korppu ja takaiskujen virkaa toimittavat läpät käppyrällä. Viestiä Voimakoneelle (maksamaton mainos) ja uutta osaa lähti matkaan. Tosin moottorin hinta liki kolminkertaistui. Otin impellerinkin. Kyllä, tässä ilmakoneessa on vesipumppu! Jäähdyttää rikiä, eli pakoputkea.

Samalla purin kaasarin ja putsailin, vähän sellaista keltaista tahmaa siellä olikin, mutta ei paha ollenkaan. Ihmettelin myös peltislirdaa, joka rajoitti kaasuläppää. Eihän tässä läppä aukea kun kolmasosan! Googlettelin ja sama kone on myös 5- ja 6-heppaisessa, ilmeisesti siis kaasusta vain rajoitettu. Uudempi vesi-Terhi on luonnollisesti eri kone. Tietty taivutin slirdan pois tieltä. Hitusen kaasua avaavan sirpin säätöä, kunnes läppä aukesi ja sulkeutui täysin. Läpät katsoin ja hyviksi totesin, uutta tuli kohokammion ja läppärungon tiivisteet. Bensapumppuun kalvo ja tiivisteet. Hauskan yksinkertaisia kamppeita pienet 2-tahdit. Kaikki kasaan ja uutta testiä. Vuotaa bensaa pumpusta. Tulopuolella on vähän hölmö rakenne kun on isohko pyöreä kansi, keskellä yksi kiinnitysruuvi, alla sihtiverkko, jonka kahta puolen tiivisteet. Yksi pieni ruuvi kiristää koko pakan. Tarkempaa asettelua ja napakampi kiristys ja alkoi pitää. Taas käyntiin ja toteamus, että nyt pumppaa. Hitusen ilmaruuvin pyörittelyä ja kone taitaa olla valmis järvitestiin seuraavaksi, kunhan jäät vähenevät. Virran ulosottokin tässä muuten on, tosin tehoa en tiedä yhtään, enkä syöttääkö AC vai DC ulos. Mutta jos joskus jotain virtaa syövää haluaa laittaa, niin sekin onnistuu. Kaiku ja kylmälaukku lie ne oleelliset olisi.

Koitin myös parin päivän päästä pakkasaamuna ja ensimmäisellä käyntiin. Kai se nyt suht ok on. Tosin kuumakäynnistyvyydestäänhän nämä vähän legendaarisia ovatkin, mutta tämä uudempi vihreä Bingin kaasarilla pitäisi olla ihan ok jo. Maine vaan oli jo mennyt. Tietty varmaan historiassa kaikenlaista huoltajaakin ollut, kuten tämänkin yksilön kohdalla sai todeta. Valut näyttävät olevan Mahlen tekosia ja kansipahvin palamista ei tarvitse murehtia, sylinteri kuin moottorisahassa. Kuutioita 94 kpl. 4,5:sta tehtiin -76-79 ja vaihteisto on vasenkätinen. Pakkia ei ole, eli taaksepäin kone kääntämällä. Vapaa sentään on. Käytännössä siellä on kitkakytkin kirraavalla spiraalijousella. Vapaa painaa tapin alas, joka taas pännää jousen löysälle ja veto vapautuu, rattaat pyörivät aina. Juu, piti peräänkin kurkata. Potkurivalikoimaa siis käytännössä on tasan tuo Terhin oma alkuperäinen. Mutta ompahan osa kotimaista koneenrakennuksen historiaa Jyskän tehtailta. Vielä kun yhdistelmää hinaisi Talbotilla..

Kuva

Onko ollut mitään järkeä? Ei varmaankaan. Tosin aikaa lähinnä mennyt, mutta on juniorikin saanut toteuttaa itseään ja kovasti on tehnyt somea edistymisestä ja kehunut kavereille. Ehkä oppinutkin jotain. Onhan se tietty myös eri fiilis lähteä itse/itselle rakennetulla/räätälöidyllä veneellä järvelle. Kuluja en ole laskenut ja levytavara on käytännössä ollut talliprojektin ylijäämää. Kuitu ja epoksi on aika edukasta, eikä tuo laiva-Hempelikään hirmu arvokasta litrahinnaltaan ole isossa pöntössä. Varmaan 3- ja 5-sadan välillä oltaneen.

Mattoja ei ainakaan toistaiseksi ollut tarkoitus laittaa, kuitenkin sään armoilla joutuu olemaan. Sisäpintoihin jos pohja-epoksin päälle riputtelee puhallushiekkaa, niin saa vähän karheutta. Katsoo vaikka kesän jälkeen miltä sitten tuntuu. Kyllähän tietty joku EVA tai huopa jalan alla kiva olisi ja jenkkien bass boateissa nuo on järestään.

Vaikein osuus tässä on ollut pohtia veneelle nimi. Aiemmin ei ilmeisesti ole ollut mitään, joten saanee siltäkin osin toteuttaa itseään ja onhan tämä aika uudestisyntynyt. Ehdotin "Catch a Fish" tai "Timo Salakka". Nuorisolle piti hitusen avata viittauksia.. Salakka ihan siksi, kun silakka on vain merikala ja tämä ei tule suolavettä näkemään. Pohjaa kun kuiduttelin, niin myös ”Paikka” kävi mielessä ja poika puhui jotain Titanicista.

Sikäli ihan kiva väliprojekti kuitenkin ollut, että osaa arvostaa tuota lämmintä tilaa. Kuiduttaminen on aika kivaa kun pitää vaikka 8-astetta niin on työaikaa hyvin, sitten nostelee lämpöjä, niin kovettuu kivasti. Puhumattakaan, että saa kevyissä vaatteissa tehdä eikä toppatamineissa. Vielä kun saa ne sähköt ja kunnon valot ja muutenkin järjestyksen, niin kyllä on mukava harrastella!
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Oleino
Viestit: 2020
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Kivan oloinen projekti. Nuorissa on tulevaisuus, ja hienoa että harrastaminen kiinnostaa.

Paras laivan/veneen nimi mikä on tullut vastaan on ehdottomasti Unsinkable II
Tein itse - säästin

Avatar
Polforea
Viestit: 11810
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:
08 Huhti 2025, 11:12
Onko ollut mitään järkeä? Ei varmaankaan.
Tämän voi toistaa lähes(?) jokaisessa autoprojektissa, mitä meiltä harrastajilta talleista ja laaneilta löytyy. Eli sopii hyvin joukkoon!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

^^Paitsi Satakunnassa, jossa se on Miss Olla.

Itsehän tyydyin hipistelemään alkutekijöihinsä purettua kolmosen kojelautaa. Koska kuitenkin myös järkiauto vaatii pientä huomiota, harmittelin ettei 3 mm pyöreitä liittimiä löydy käden ulottuvilta. Tilaamalla saa ainakin Britanniasta, mutta en nyt halunnut odotella ja nähdä tullauksen vaivaa yhden liittimen takia. Niinpä päätin kokeilla sovittimen tekemistä väliin. Koska hyllystä luonnollisesti löytyi kolmosen valokytkin (se kun on sama kuin järkiautossa), pätkä 4 mm messinkiputkea ja pyöreitä Abiko-liittimiä, sovittelin näitä yhteen. Melkein sopii. Putken avarrusta sisältä 3,15 mm terällä ja kas, jopa sopii! Vanhaa proffaani mukaillen sanoisin sen istuvan tuossa imevästi kuin derivaatta funktion kyljessä.

Koska tämä nyt kuitenkin on jonkin sortin ranetus, niin tilauksessa on kyllä ihan oikea johtosarjan pätkäkin. Mutta tulihan kokeiltua.
20250408_211425.jpg
20250408_211425.jpg (62.14 KiB) Katsottu 2612 kertaa
20250408_211413.jpg
20250408_211413.jpg (50.49 KiB) Katsottu 2612 kertaa
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kymmenkunta tuntia tullut touhuttua Kuoriaisen parissa viikonlopun ja alkuviikon aikana.
Moottori kiinni, bensalinjat, kaasu- ja kytkinvaijerit kiinni ja säätöihin sekä 6V—-> 12 V sähköjen
nyhjäystä. Lataussäätimessä olikin jämyt 9,4 mm:n lattaliittimet, onneksi työreissulla
Seinäjoen IKH:sta löytyi sopivat naaraat noihin. Olisin halunnut noihin ns. lippulaattaliittimet
kunnon eristyksellä, mutta koko city tarjosi eioota. Pitää vaihtaa myöhemmin parempiin kun
sattuu löytämään.

Jaa-a, mittaristoon vielä 12v - polttimot, pyyhinmoottoriin jännitteen asentaja ja sitten voisi
ottaa savut random- moottorista. Volkkari jo Vapuksi rekisteriin ja leimalle ? 8)
Byrokratiaa vielä tiedossa, kun 80- luvulla jo ajosta poistettu eli pitää rekisteröidä uudestaan.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5798
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mökillä saattaisi vieläkin olla 5hv Terhin potkuriakselille menevä vesipumppu, muistaakseni alkuperäinen paketti ja kaikki. Ollut viimeksi käytössä 80-luvun alussa katon pesussa. Näitä ei ole joka pojalla!
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1438
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eilen illasta kannet laatikoihin ja nyt sisäpuoli alkaa olla aika lailla valmis.

Kuva

Kuva

Etuluukkuun en taida laittaa saranoita. En ole keksinyt miten ne saisi upotettua täysin. Nivelpiste on kuitenkin pakko olla kannen päälle, että luukku aukeaa. Ei kuitenkaan ole kiva jalan alla mikään saranan kulma ja voihan siihen vaikka kompastua kun on tilanne päällä. Tai sit sellaiset kaapinovi-saranat :roll: Toisaalta kun ei koneteholla nyt hullutella, niin luukku pysynee kiinni painovoimallakin. Siellähän muuten on keulakannen alla varaus myös aku(i)lle. Mutta ainakaan nyt alkuun ei tule keulakonetta, kun tarkoitus tosiaan oli pitää rannassa sellaisenaan.

Töistä lähtiessä kävin paikallisesta K-Raudasta hakemassa Ryobin epäkeskon. Vanha tasohiomakone antautui jo heti tämän projektin alussa. Eri pätevä tuollainen Ryobi. Illalla testailin ja nopeasti tulee puhdasta pintaa. Tekee 60 paperillakin melkoisen sileän jäljen, jopa ehkä liian sileän. Taidan tänään koukata 40 papereita. Sisältä puuttuu vähän muutamasta saumasta vielä kuitua ja nuo ovat vasta matkalla, niin voisi pyöräyttää paatin ympäri ja maalata jo ulkopuolen. Pyyhkii vielä tuolla epäkeskolla ulkopuolen läpi. Saa imurin kiinni, niin hyvin voi tallissakin hioa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kevään ensimmäiset autopesut kotipihassa. Thesis ja Outback samalla vaivalla.

Järkiautoon asensin radion. Helpoin asennus ikinä, ja jopa toimii. Seuraavaksi menen tuhlaamaan rahani tilaamalla siihen kaikenlaista palikkaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Takapäätä kasaan, kesä lähestyy 8)
Kuva

EDIT: En näköjään osannut liittää.kuvaa.. joten se siitä :drinking:
Speed is a virtue

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Maalarin nosturilla reititin Thesiksen ohjaustehostimen paineputkiletkun ihan uutta reittiä, piti saada jo nosturilta pois. Ei vuoda enää, tämä ratkaisu antaa aikaa laittaa paremmin sopiva putki paikoilleen, mutta tuskin tulee menemään alkuperäistä reittiä, valmistuksen ehdoilla kai nuo on tehty.
Sitten jatkoin listojen kiinnityksellä, ja ruostesuojasin helmamuovien alapuolen kiinnityskohdat. Kasaaminen ottaa oman aikansa. Illalla pitäisi pestä GT, on todella likainen.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Gasket
Viestit: 1438
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kuva

Lohi 2.0 käytetty testiajolla 8) Hitusen joutui vielä jäitä väistelemään. Tuntuu toimivan ja kokolailla niin tukeva mitä tuon kokoinen vene voi olla. Paino tuo vakautta, huoletta voi useampikin ihminen liikkua yhtäaikaa. Kyllä sen vielä kahdestaan nostaa, mutta ero tyhjään kuoreen on aika iso. Terhi toimi kuin ajatus, tosin vibraahan se melkolailla, mutta mitäpä yksimukisesta voi odottaakaan. Hondan 5 hv nelari kyllä mielestäni vatkasi vielä enempi. Hetki uistimen viskelyä ja pieni haukikin löytyi. Törmäyslista on vielä tallissa, mutta muuten on valmis. En äkkiseltään parannettavaakaan keksinyt.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 8512
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Palkitsevia hetkiä!

Avatar
jargon
Viestit: 655
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17

(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

^on kyllä hieno projekti, ja hyvä että lopputuloskin on onnistunut :-D

tuosta innostuneena joutunee pääsiäisenä noutamaan isältä hieman vähälle käytölle viime vuosina jääneen Lamin omaan pihaan, jos sipistelisi siistimpään kuntoon ja tsekkaisi toimintakuntoon kesäksi

Gasket
Viestit: 1438
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Lokerot ja säilytystilat mietin tekovaiheessa, niin aika hienoa kun kaikelle on paikkansa, eikä tavaroita ole pitkin lattiaa ja tasoja. Airot on ainoa pieni ongelma, mutta ei ne tuossa toisessa laidassa oikeastaan tiellä ole. Vaikka otin vähän lyhyet airot, niin nekin on aika pitkät suhteessa veneeseen. Vähän lyhyemmät airot on kuitenkin rantojenkin liki aika näppärät ja kevyet nuorisonkin soutaa. Voisihan ne ripustaa vaikka laidan ulkopuolellekin. Ilmankaan ei kuitenkaan uskalla, vaikka oikeastaan moottorilla ja melalla normaalisti pärjää. Kolme muksua oli itseni lisäksi mukana ja kolmella virvelit jne. Hyvin mahtui operoimaan ja säilytystilaa jäi vielä reilusti. Yllättävä tilaihme tuosta tuli. Ihan mielellään tuolla itsekin voi käydä vesillä. Yli puolen kaasun ei ole hirveästi järkeä ajaa, meteli vaan kasvaa ja perä painuu alas. Eihän se tuolla teholla ja kuormalla plaanata jaksa. Eiköhän tuohon kuitenkin uskalla vaikka 2-kymppisen nakata perään kun nuoriso vähän vanhenee ja järkiintyy.

Kuva

Kuva
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Järkiautoon oli tarkoitus kaataa uutta vaihteistoöljyä sisään viidestä täyttöpropusta. Jokainen niistä aukesi nätisti, mutta vain kahdesta riuuttasin öljyä sisään. Etu- ja takaperå siis hoidettu. Hyvä niin, sillä aika käytetyn näköistä öljyähän niissä oli, vaikkakaan ei mitenkään huolestuttavan oloista. Jakolaatikkoon en vaihtanut, kun alkoi epäilyttää öljyn oikea laatu. Vetonivelet taas oli joku selvästi täyttänyt nykyaikaiseen tapaan rasvalla, joten annoin niidenkin olla. Epäilyttää vain onko siellä oikeaa tavaraa. Näyttää nimittäin niin vaalealta että saattaapi olla vaseliinia, joka ei välttämättä kestä nivelen pintapainetta.

Moottori- ja vaihteistoöljy saavat odottaa vielä hetken.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kuva

Pari ehtoota röplannut Käferin sähköjä, saatu ensin parkit ja ajovalot eteen, sitten taakse vastaavat, sitten vilkut ja sisävalo sekä kaikki mittariston lukuisat merkkivalot ( öp, sytytys, vilkut ja pitkät) ja mittarien taustavalot toimimaan 6 V-> 12 V- konversiossa. Ja auto liikkuu sekä pysähtyy jo 8)

Vielä pitäisi katsoa jarruvalojen sekä töötin johdotus sekä maadoitukset kuntoon... iso osa em. sähköhommista oli kunnon maan rakentamista, kun en muistanut sitten 25 vuoden takaa edellisestä ilmajäähyprojektista, että maadoitus tulee aina rungosta ja esim. lokareista valoille. Pari tuntia meni äsken pelkästään siihen, että purin ja puhdistin vilkkuvivuston sähköosat.

Pari kuvatuista eka lenkin päätteeksi. Niin, öljyt voisi kans vaihtaa, on varmaan noin 4- 5 vuotta vanhat. Mosa lähti ihan laakista käyntiin tuon 5 vuoden jälkeen... 8)

Kuva
Kuva

Mustat kilvet pitää tuohon saada, ja etunen alfamaisesti kuskin puolelle. Rekisteröintibyrokratia ja tarrakilvet sitten kohta päälle.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jargon
Viestit: 655
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17

(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja jargon »

^hieno auto :)

itse vaihdoin pihalla Stelvion ilmansuodattimet, moottorin oli helppo vaihtaa, sisätilan suodatin taas hieman ärsyttävässä ahtaassa paikassa :roll:
Vähän rutussa oli entinen suodatin ja aika likainenkin, joten ei mennyt hukkaan. Hankala sanoa menikö uusi nyt täysin oikein paikoilleen, sen verran hankalassa paikassa on

Avatar
Oleino
Viestit: 2020
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Vaimon Fiatiin vaihdoin jakohihnan ja vesipumpun. Samalla uudet takaiskarit, sekä helmojen maalivaurioiden fiksailua. Tein vielä kumilevystä roiskeläpät jos auttaisi kestämään.
Tein itse - säästin

Vastaa Viestiin