Vaparikoneiden lastu- ym. virityksistä kokemuksia

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Vaparikoneiden lastu- ym. virityksistä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Ne jotka tuolta ovat tilanneet nuita lastuja, niin laittakaas vaikka perstuntumakokemuksia jos dynolappuja ei ole.

Eniten kiinnostaa kokemukset 156 2.5 V6 koneen lastutuksesta ja nuista 45mm imutötteröistä...
Viimeksi muokannut dimmu, 06 Huhti 2007, 18:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joskus tunsin henkilön joka lastutti 33:n squadralla...

Alavääntö parani kuulema huomattavasti, muuten ei sitten eroa huomannutkaan :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Myös 3.0 24v koneen lastuttamisesta olis kiva kuulla kokemuksia :wink: onko noissa merkeissä kuinka paljon eroja? tietysti paras tulos tulis penkissä säätämällä, mutta aluks vois kokeilla jotain valmista lastua.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

75 ts koneeseen tuntui tulevan alavääntöä myös lisää, ottaa kierroksia myös hieman paremmin. Niin ja kulutus pieneni.

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Tuo 20hv isommilla imuputkilla ja lastulla on erittäin hyvää markkinointia, mutta mitään todellisuusperää sillä ei ainakaan 2.5 koneessa ole. Minulla oli autossa muukkosen rpm lastu ja siihen laitettiin nuo 45mm 3.0/gta imuputket. Sen jälkeen dynoon ja unichippiä säätämään: Tuloksena noin 5hv lisää. Koko päivä sitä säädettiin ja enempää ei saanut. Luulen että sen 5hv olisi saanut pelkästään unichipillä. Eli tehon kannalta ei kannata,ulkonäön ja äänien puolesta kylläkin.
Ellei sitten lähde viemään viritystä hieman pidemmälle. Erilaisilla nokilla jo niistä isommista putkista on todistetusti hyötyä :wink:

Ja muuten jos vaparin haluaa lastuttaa niin samantien unichippi koska sillä saattaa oikeastikin saada jotain hyötyä. Ja sitten voi aina uusien muutoksien mukaan säätää sitä uudelleen. Tosin pienistä hyödyistä puhutaan verrattuna turbon lastutukseen :?
" No risk, no fun"

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

En tiiä sit onko tässä perää, mutta muukkosen rpm lastuista on tullut haukkuja monelta kokeilijalta, liekkö noissa eroja?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Niin idea oli siis että unichipillä ja imuputkilla sai muutaman hepan ja unichip on autoon säädettynä varmasti parempi kun tuo squadran lastu :wink:
" No risk, no fun"

kalle
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Syys 2004, 04:08
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja kalle »

Ts koneessa tosiaan tuli alavääntöä sen verran lisää että huomasi sen, ihan näin pers tuntumalla. Kulutuksia en ole viitsinyt mittailla.. Mutta pitänee tarinoida sitte enempi ku saa dynossa käytettyä tuota omaa autoa jotta olis vähän enempi faktaa kerrottavana..
alfa romeo 75 se ainoa oikea.. ainakin melkein..

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Kappas vain, kallella samat osat putkistoon lattialla kuin kirjoittajalla. Hönkä pitäisi ainakin tulla ulos koneesta.

kalle
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Syys 2004, 04:08
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kyllähän tuo hyvin hönkii nytten..
Moni on kehunut ääniä.. :)
Se huono puoli oli tuossa CSC putkistossa oli ettei se passannut suoraan
Supersprintin peltisarjaan..
alfa romeo 75 se ainoa oikea.. ainakin melkein..

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Eikä lastujen pääpointtina taida olla se huipputehojen kasvattaminen jolla maallikko tekee vain murto osan lastun tuomaan alaväännön kasvamiseen sekä polttoaineen alemman kulutuksen parannukseen verraten.. tosin maallikko tykkään paremmin kun mainoksessa kehutaan huipputehon kasvua :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

JT-Racing kirjoitti:Tuo 20hv isommilla imuputkilla ja lastulla on erittäin hyvää markkinointia, mutta mitään todellisuusperää sillä ei ainakaan 2.5 koneessa ole. Minulla oli autossa muukkosen rpm lastu ja siihen laitettiin nuo 45mm 3.0/gta imuputket. Sen jälkeen dynoon ja unichippiä säätämään: Tuloksena noin 5hv lisää. Koko päivä sitä säädettiin ja enempää ei saanut. Luulen että sen 5hv olisi saanut pelkästään unichipillä. Eli tehon kannalta ei kannata,ulkonäön ja äänien puolesta kylläkin.
Ellei sitten lähde viemään viritystä hieman pidemmälle. Erilaisilla nokilla jo niistä isommista putkista on todistetusti hyötyä :wink:

Ja muuten jos vaparin haluaa lastuttaa niin samantien unichippi koska sillä saattaa oikeastikin saada jotain hyötyä. Ja sitten voi aina uusien muutoksien mukaan säätää sitä uudelleen. Tosin pienistä hyödyistä puhutaan verrattuna turbon lastutukseen :?
no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..sen sijaan vanhemmassa 3.0 24V tappisessa jota löytyy esim ainakin 164 superin ja muistaakseni myös 916-koppaisen gtv:n keulalta imuputket on vain 39mm siispä putkien halkaisija kasvaa 6mm joten lastun kanssa tuo 20 hv ei kovin paljoa heitä todellisesta hyödystä.. uudemmissa 3.0/3.2 24V koneissa on muistini mukaan 45mm putket ihan tehtaan jäljiltä.

PS.vaihtoiko muukkonen imuputkien vaihdon yhteydessö myös imusarjat 45mm röörin omaavin vai jättikö vakiot paikalleen, jos ei vaihtanut niin siinä tapauksessa imuputkien vaihto on ollut ihan turha !!

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Muukkosella autoon ei ole laitettu kuin lastu joka siis oli jo autossa ennen näitä kaikkia viilailuja.

Imusarjoja ei vaihdetu vaan ne koneistettiin vastaamaan suurempia imuputkia, jolloin vältyttiin tehtaan milli sinne, milli tänne toleransseilta.

Vanhassa 211hv 3.0 koneessa joka löytyy 164 superista on tosiaan nuo 39mm ja ne ovatkin alimittaiset huipputehoa ajatellen. Toimivat toisaalta alarekisterissä hyvin.. Tässä tapauksessa tuo 20hv lisäys imuputkia suurentamalla on ihan tehtaan toimesta todistettu, samalla kun moottorin ohjaus on uusittu. (164 Q4 231hv)

Ja uusissa 3.0 ja 3.2 koneissa on jo valmiina nuo 45mm kuten mainitsit.

Ja toisaalta 3mm halkaisijassa tekee virtauspinta-alaan jo eroa, ei aivan kamalasti, mutta tekee. Sen näki dynossakin. :wink:
" No risk, no fun"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

käytännössä kyllä hyöty on kuitenkin mitätön, 164 superiin moiset kyllä kannattaa laittaa..halpoja heppoja meinaan... :wink:
onkos tuo +5hv lisäystä vakion 2.5:n tehoihin vai? tuliko tehot ulos kuinka ylärekisterissä ja vaikuttiko vääntöön miten?

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Ei ollut vakio. +5hv todennäkösesti tuli ihan pelkästään sillä että autoon säädettiin unichip. Koko alueella tuli tuo lisäys.
Nyttemmin kun imupuolella on enemmän nostoa on todennäköisesti suuremmista putkista jo jotain iloa.
" No risk, no fun"

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Potkua tulee lisää kun ei voivottele vaan pulttaa kiinni osia! Alfa ei ole sen ihmeellisempi kuin muukaan merkki tehoa on kaivettavissa lisää kun pistää koko paletin kuntoon. Imupuoli tarpeeksi virtaavaksi ja tarpeeksi kylmää ilmaa, avarrusta kaasuläppään, imusarjaan ja pakopuolella myös vastaavasti avarammaksi systeemiä. Kannen ja kanavien muotoilu avarammaksi, niin kyllä menoa piisaa. Päästään 30-40hv tehon nousuun helposti ja kun siihen heittää ecun uudelleen ohjelmoinnin niin saadaan vieläkin lisää jytkyä!
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no itse en lähtisi 24V koneessa kanavia aivan ensimmäisenä jyrsimään..

itsellä on 164 superiin visiona squadran lastu + 45mm imuputket sekä 156 GTA:n imunokat ja putkisto myös jossain välissä uusiksi, toki ilmansaantia voisi myös hieman parantaa...noilla luulisi irtoavan ihan omiksi tarpeiksi ja osien suhteen kustannukset ei hypi aivan mahdottomasti silmille jos muutokset tekee itse... :wink:

zarre
Viestit: 119
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja zarre »

Dobber kirjoitti:Potkua tulee lisää kun ei voivottele vaan pulttaa kiinni osia! Alfa ei ole sen ihmeellisempi kuin muukaan merkki tehoa on kaivettavissa lisää kun pistää koko paletin kuntoon. Imupuoli tarpeeksi virtaavaksi ja tarpeeksi kylmää ilmaa, avarrusta kaasuläppään, imusarjaan ja pakopuolella myös vastaavasti avarammaksi systeemiä. Kannen ja kanavien muotoilu avarammaksi, niin kyllä menoa piisaa. Päästään 30-40hv tehon nousuun helposti ja kun siihen heittää ecun uudelleen ohjelmoinnin niin saadaan vieläkin lisää jytkyä!
Vapareissa EI päästä 30 saati 40 hv:n tehonlisäykseen
yllämainitulla reseptillä.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Tää on aina tätä.
Kun edes kerran näkis tehokäyrän ennen ja jälkeen vaparin virityksen.
Tottakai kantta muotoilemalla ja nokkien vaihdolla yms. teho lisääntyy, mutta niinpä nousee kustannuksetkin huimiksi..
- Alfaholic -

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no niinpä... kieltämättä olisi kyllä kiva nähdä niitä käppyröitä joskus..eipä ole kovin moni esitellyt...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko kellään kokemuksia Katillisen 75 Twinsparkin lastutuksesta?

Tuntuu mulla punanen huomattavasti uneliaammalle kuin veljen tavallinen musta 75, alavääntö heikompi eikä vastaa kaasuun läheskään tavallisen tapaan...

Voisko lastulla saada nuo ominaisuudet vähän paremmalle tasolle?

Kulutus ja huipputehon lisäys on aivan sivuasia...pakoputkee pitää kans myös hieman muutella. Kattimallista puuttuu tietääkseni täyskaasurikastus ominaisuus mikä vaikuttanee eniten tuohon kaasuun vastaavuuteen. Squadran tehokäyrätkäyrät näyttää ihan mukavilta

Katti ittessään näyttää siltä että sitä ei ensimmäisenä tarvi vaihtaa...on kaksi sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa... :shock:

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
- Alfaholic -

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Jappe kirjoitti:On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
Ja huipputehohan on kaikkein tärkein.. :wink:
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Jappe kirjoitti:Tää on aina tätä.
Kun edes kerran näkis tehokäyrän ennen ja jälkeen vaparin virityksen.
Ei sinne penkkiin kannata mennä, pettyy vaan pahasti! :-D

Omakin eka kerta (dynossa siis :wink: ) oli paha pettymys mutta toinen kerta olikin jo palkitsevampi kun on selvät sävelet missä mennään. :wink:
" No risk, no fun"

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

itsellä on 164 superiin visiona squadran lastu + 45mm imuputket sekä 156 GTA:n imunokat ja putkisto myös jossain välissä uusiksi, toki ilmansaantia voisi myös hieman parantaa...noilla luulisi irtoavan ihan omiksi tarpeiksi ja osien suhteen kustannukset ei hypi aivan mahdottomasti silmille jos muutokset tekee itse... Wink

Mitenkäs 12v koneeseen noitten imupalikoiden vaihto + putkisto ja lastu. Kannattaako ees ajatella?
[__/==\*/==\__]

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Sleepperi kirjoitti:
Jappe kirjoitti:On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
Ja huipputehohan on kaikkein tärkein.. :wink:
On se vaparissa.
Eri asia turboissa, joissa liikutaan ihan eri väännöissä.
esim. tossa meidän 75ssä 412nm ;)
- Alfaholic -

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Muukkonen lupaa "rpm power" setillä 23-26hv -> 156 V6:n ja hintaan 1139€

Moottorin-ohjausjärjestelmä optimoidaan yleensä kuten "Chipped".
Autoon asennetaan myös ns DIK-kit ilmansuodatinsarja jos mahdollista, muulloin JR ilmansuodatin.
Senlisäksi myös tehopakoputkisto CSC, Simons, Magnex, Milltek tai Scorpion.
Ilmanotto muutetaan että saadaan mahdollisimman kylmä ilma moottorille.

Tiedä sitten paljonko tuolla satsilla oikeasti dynossa mitattuna tulisi lisäystä, mutta laitoin muukkoselle sähköpostia kys. asiasta ja kyselin että montako mainostushevosta tuosta tiedosta löytyy yms. odotellaan mitä vastaa...
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

90 kirjoitti: no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..
42mm imuputkessa pinta-ala on noin 1385 mm^2 ja 45mm halkaisijalla varustetussa putkessa noin 1590 mm^2. Eli on tuo 200 mm^2 kasvatus putken sisäpinta-alassa ainakin meikäläisen mielestä jo aika paljon...
EDIT: pieni laskuvirhe :P
Viimeksi muokannut Oldgrain, 06 Huhti 2007, 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

^^^^
eikös sinulla ole kolmelitraisessa L-jeti ruiskuna..jos näin niin lastulla ei pysty vaikuttamaan kuin lähinnä bensan syöttöön, lisäksi on juotettu piirilevyyn kiinni, ei siis ole irtojalalla kuten uudemmissa motronic versioissa..

imuputket voi aina vaihtaa isompiin mutta joutunee teettämään kun valmiita ei 12V-koneisiin saa mistään..

helpoin konsti saada lisätehoja L-jet version 12V kutosiin on:

-ilmanputsari.
-QV-nokat
-peltisarjat.
-pakoputkisto.

omassa GTV6:ssa on paikallaan QV-nokat ja ero on perstuntumalla ylättävän kova vakio nenäkepeilla varustettuun koneeseen, vertailupohjaa on :wink:

yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on.. :roll:
Viimeksi muokannut 90, 06 Huhti 2007, 18:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Juu, tuttua jo mopoajoilta :mrgreen:
edit. toi oldgrainin viesti.
- Alfaholic -

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Oldgrain kirjoitti:
90 kirjoitti: no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..
42mm imuputkessa pinta-ala on noin 1385 mm^2 ja 45mm halkaisijalla varustetussa putkessa noin 1590 mm^2. Eli on tuo 200 mm^2 kasvatus putken sisäpinta-alassa ainakin meikäläisen mielestä jo aika paljon...
EDIT: pieni laskuvirhe :P

omassa mielessä vertalinkin hyötyä lähinnä 164 3.0 24V koneeseen jossa sii 39mm imuputket polloin eroa tulee halkaisijaasa tuplat ja siihen lisäksi vielä 0.5L isompi iskutilavuus niin kyllä se hyöty on pikkasen eriluokkaa isomman koneen suhteen..

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

90 kirjoitti:
Oldgrain kirjoitti:
90 kirjoitti: no 156 2.5:ssa on vakiona jo 42mm imuputket joten hyöty lienee olematon kun putkien halk muuttuu vain 3mm..
42mm imuputkessa pinta-ala on noin 1385 mm^2 ja 45mm halkaisijalla varustetussa putkessa noin 1590 mm^2. Eli on tuo 200 mm^2 kasvatus putken sisäpinta-alassa ainakin meikäläisen mielestä jo aika paljon...
EDIT: pieni laskuvirhe :P

omassa mielessä vertalinkin hyötyä lähinnä 164 3.0 24V koneeseen jossa sii 39mm imuputket polloin eroa tulee halkaisijaasa tuplat ja siihen lisäksi vielä 0.5L isompi iskutilavuus niin kyllä se hyöty on pikkasen eriluokkaa isomman koneen suhteen..
Toki, mutta yli 10% suurennus tuskin on "olematon hyöty"
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

90 kirjoitti:

yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on.. :roll:
Kaikissa 24v kutosissa on tietääkseni peltisarjat jo tehtaalta että en niitä ihan ensiksi lähtisi vaihtamaan.


12v koneisiin peltisarjat vaihtamalla on ainakin maailmalla saatu hyviä tuloksia. Myös Qv:n nokat tuo aika varmuudella sen 5hv lisää.

"normaalissa" 75 3.0 kutosessa taitaa yksi suurimmista ongelmista olla rajoitin joka poikkasee leikin huipputehojen kohdalla.
" No risk, no fun"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

JT-Racing kirjoitti:
90 kirjoitti:

yhdet penkityslaput löysin aikanaan jostain netistä ja muistaakseni vakioon 2.5 V6:een oli pelkästään peltisarjoilla ja putkiston muutoksilla penkitetty + 14hv lisätehot, kyseessä oli siis CSC.n sarjat..ja en yhtään ihmettele sillä kyllä vakiosarjat on mitä on.. :roll:
Kaikissa 24v kutosissa on tietääkseni peltisarjat jo tehtaalta että en niitä ihan ensiksi lähtisi vaihtamaan.


12v koneisiin peltisarjat vaihtamalla on ainakin maailmalla saatu hyviä tuloksia. Myös Qv:n nokat tuo aika varmuudella sen 5hv lisää.

"normaalissa" 75 3.0 kutosessa taitaa yksi suurimmista ongelmista olla rajoitin joka poikkasee leikin huipputehojen kohdalla.
no en ole superin suhteen pakosarjojen vaihdosta kyllä puhunutkaan vaan putkistosta ja putkisto käsittää hieman muutakin kuin pakosarjat.. :wink:

itsllä ei ole mitään hajua lisähevosista QV-nokkien suhteen ja muutenkin vakiokoneessa pelkillä nokilla saatu hyöty on olematon hevosvoimissa mitattuna..perstuntumalla hyöty onkin sitten ihan mukava sen huomasi itsekkin..

EDIT: tarkoitin nimenomaan vanhaa 12V kutosta noiden pakosarjojen suhteen..tuo +14 hv oli penkitetty alfetta GTV6:sta
Viimeksi muokannut 90, 06 Huhti 2007, 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Oldgrain kirjoitti: toki, mutta yli 10% suurennus tuskin on "olematon hyöty"
no ihan miten vaan...sitten kun pääsen ajmaan vakiota ja muutettua peliä niin sitten se "hyöty" punnitaan...pers tuntumalla..

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

On.
Kokeiltiin joskus Harisella Alfa Rosso virilastua 75ts kattiin.
147hv antoi sillä, 148 vakiolla.
six oon "vähän" epäilevä lastuvirityksiin vapareille.
Onpa se... :lol: Ei tainnut olla ihan onnistunut lastu...oliko koneelle mitään muuta tehty? Vakiollehan luvataan 143 ja jossakin yhteydessä 146hepoa, vääntöhuippu korkeammalla kuin tavallisessa.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Lueskelin tuota Tuning Moottorin viritysopusta, jossa oli kylläkin käsitelty Hondan vaparia ja muita merkkejä, mutta siellä oli maininta nyrkkisääntönä jos imuilman lämpötilaa saa laskettua 10 asteella niin moottorin teho nousee 1%:lla pieni se on pienikin höyty (50 asteella 5% jne).

Siellä suositellaan imusarjan ja kaasuläppäkotelon avartamista jos nokat on vaihdettu rankemmiksi ja toisaalta on myös ahdistava putkisto vaihtoon.

Milläs tavalla sen pystyy osoittamaan että vakiosysteemi ahdistaa. Dynossako? Vai virtauspenkissäkö?

Ei ole käppyröitä vielä koska ei ole kaikkea mahdollista vielä tehty nekin sitten aikanaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

90 kirjoitti: omassa mielessä vertalinkin hyötyä lähinnä 164 3.0 24V koneeseen jossa sii 39mm imuputket polloin eroa tulee halkaisijaasa tuplat ja siihen lisäksi vielä 0.5L isompi iskutilavuus niin kyllä se hyöty on pikkasen eriluokkaa isomman koneen suhteen..
Ei kai kukaan ole päinvastaista väittänytkään? En ainakaan itse ole sellaista huomannut, mutta...
Alkuperäisessä kysymyksessä taisi olla:
dimmu kirjoitti:Eniten kiinnostaa kokemukset 156 2.5 V6 koneen lastutuksesta ja nuista 45mm imutötteröistä...
, eikä 164 3.0. Onhan kyseessä kuitenkin ihan eri moottori. Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna. Korjaa toki, jos olen väärässä.
Eikä kai kukaan ole sanonut myöskään sitä, että pelkillä imuputkilla sitä tehoa kauheasti tulisi oikeasti tai persdynolla mitattuna. En ainakaan itse ole huomannut. Mutta putket yhdistettynä avarampaan putkistoon ja muihin tässäkin threadissa mainittuihin keinoihin niistä todennäköisesti on hyötyä. Näin ainakin siinä dynokäyrässä, minkä itse olen nähnyt, kovasti vaikutti asia olevan.
Eihän minulla autoa ole ja en niistä mitään tiedä, mutta maalaisjärkeä käyttämällä päädyn ainakin itse siihen tulokseen, että ei niistä haittaa voi olla ja että on todennäköistä että niistä saa hyötyä.
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no eipä vedetä herneitä... :lol:

ja kuten sanoin että takapauolituntumalla se todellinen "käytännön hyöty" punnitaan..
samaa mieltä olen siitä että muutakin tarvitaan kuin pelkät imuputket, johan se tuli selväksi kun tuolla visioin oman superin piristämisestä vai..

mutta minulla pointti on edelleenkin se hyöty kahden eri rakkineen välillä
eli156 2.5 24V 42mm->45mm imuputkien ja 164 3.0 24v 39mm->45mm imuputkien välillä hyöty on jälkimmäisessä suurempi..anteeksi jos ilmaisin asian liian epäselvästi..

kummallakaan ei ilmeisesti ole käytännönkokemusta squadran lastuista joten turhaa jaaritteluahan tämä periaatteessa on.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Mutta mitä luulette viritystietäjät että saako tolla muukkosen tarjoamalla satsilla 23-26hv mistä ylempänä mainitsin?
Entä vaikuttaako pelkkien nokkien vaihto vakiokoneeseen vai saako siitä paremman hyödyn irti vasta tuon lastun, putkiston ja ilmanoton parantamisen jälkeen?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kyllä. Ja kun siitä saa takuutodistuksen ja jos vielä dyno paperilla todistettuna. Vaadit sen niin voi hintakin pudota jos ei saakkaan sitä mitä lupaa. Aika paljon täällä on epäluuloista porukkaa, no ei kai tessun kuin kuutoskan kone loppuun asti viritetty ole tehtaalla "se on kompromissi".
saako siitä paremman hyödyn irti vasta tuon lastun, putkiston ja ilmanoton parantamisen jälkeen?
Tämä vaihtoehto ehdottomasti ja niillä uusilla virinokilla ja ne isommat imutorvet niin hyvä tulee! :twisted:
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

että saako tolla muukkosen tarjoamalla satsilla 23-26hv mistä ylempänä mainitsin?
Ei saa..koko tehoalueelle.. :?

Black Label
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Black Label »

Vapareiden lastutus on bullshittiä. Totta kai on makeeta sanoa, että on "lastutettu" kärry alla. Mitään todellista tehonlisäystä ei siitä kuitenkaan tule. Mikäli joku on toista mieltä asiasta, laittakoon dynolapun todisteeksi.

Ja lastutettua turboautoa en ikinä ostaisi mikäli ahtopaineen lisäyksen vaatimia muita (kestävyyden kannalta olennaisia) muutoksia koneeseen ja voimansiirtoon ei olisi tehty.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Vaikka täällä ollaankin monta eri mieltä lastujen eduista tehoa tulee lisää se on selvä, koska sytytysennakkoa säädetään aikaisemmalle ja näin ollen moottori tarvitsee korkeaoktaanisempaa polttoainetta ja se tietää tehoa lisää. Eräässä autossa ilman sytystä aikaisemmalle säätämistä E95 -> E98 toi 5hv huipputehoa lisää. Lukekaa viritysoppaita ei siellä potaskaa puhuta. Yksi pointti on siinä, että korkeilla kierroksilla olisi polttaaineen syöttömäärä saatava kasvatettua eli tämä voikin olla se tekijä miksi ei teho kasvakkaan vaikka lastuja heittää kehiin tietenkin riippuu onko vakio polttoaineen syöttösysteemi riittävä. Lisäksi puutteellinen ilmansaanti vakiosysteemillä ja, kun se riittävän kylmää niin kyllä kokonaishyötyä tulee ihan kohtuullisesti.

Suurimmalle osalle tämä on tuttua asiaa, mutta tulkoon kertauksena.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

En ole autoon tavannut jossa ei soppaa riittäisi suht pitkällekin viritettäessä. Tuollaisen vaparin muutama prossa menee ongelmitta.
Eli kuten jo sanottiin niin JOS lastu tuo tehoa se tulee lähinnä sytkäpuolelta.

Black Label
Viestit: 75
Liittynyt: 28 Huhti 2005, 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Black Label »

Laittakaa niitä dynamometrituloksia (ennen ja jälkeen) vapaastihengittävän koneen lastutuksesta niin ei tarvitse turhaan asiasta väitellä.
Dobberin mukaan: "tehoa tulee, se on selvä".
Papereitä tiskiin: Paljonko tehoa tulee lisää, millä lastulla ja missä mitattuna? Ilman muita muutoksia.
Vaparin lastutus sinällään tehoa / vääntöä lisäävänä toimenpiteenä taitaa olla Kummelistakin tuttua "apinaa koijataan"-meininkiä...

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Tässä muutamia tuloksia ja ei se ole aina se alkuperäinen valmistajan ilmoitama teho totta:

http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 6gtaUK.htm

http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 7gtauk.htm

http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 20TSUK.htm

http://www.allcarracing.com/ENG/TestBan ... 6630UK.htm

http://www.madeno.com/cars/72-NN-HZgl.gif

http://www.madeno.com/cars/SP-NV-05gl.gif

http://www.madeno.com/cars/GT-00-87gl.gif
Dobberin mukaan: "tehoa tulee, se on selvä".
Siksi koska käytetään korkeaoktaanisempaa polttoainetta esim. minulla oli ensin niin rankka ohjelma että vaikka kokeilin vpoweria nakutti moottori siitä huolimatta. Ei se yksistään autuutta tuo. Parhaaseen tuloksen pääseen lisäksi nokkien vaihdolla kireimpiin ja imu kuin pakopuolen muutoksilla (vapari/putkisto).
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
JT-Racing
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Loka 2006, 15:39
Car(s): Alfa 156 "2,5" V6, Alfa 156 TS, Alfa 164 Super V6, Alfa 166 Super, Alfa 75 "1,6", Alfa 75 Ts
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JT-Racing »

Noissa edellisissä pitää aina muistaa että ne on tosiaan tehty kaupallisessa tarkoituksessa. Osa voi pitää paikkaansa, osa ei välttämättä pidä.
Esimerkiksi erikokoisilla pyörillä, eri lämpötiloilla ja eri vaihteilla voidaan saada dynot näyttämään aivan eri tuloksia vaikka autoon ei olisi tehty mitään.

Ei sillä, kyllä vaparista tehoa saa ainakin omasta on saatu,ihan todistetustikin. Se kannattaako se on jo eri asia. Usein olen huomannut että ne harvat jutut joilla oikeasti saa lisää potkua antaa sitä alle puolet lupauksista.
" No risk, no fun"

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tässä olis nyt jonkin sortin faktaa lastuvirityksestä. Merkki on väärä, mutta kuitenkin.
Bemaristi-lehden tiimi päätti kokeilla mitä hyötyä lastusta oikeasti on. Autona testissä e36 325i ja lastuna "extreme tuning" halpis lastu, hinta n 60e. Testi tehtiin käyttämällä kahta ohajinyksikköä, toinen vakio ja toinen tuning. Ohjainyksikön vaihtoon vetojen välillä meni aikaa n 3min. Ensimmäisenä tavoitteena pidettiin sitä, että auto yleensä kävisi tällä halpis lastulla ja, jos käy niin 5hp:n tehonlisää pidettiin todella hyvänä.
Kaikkien yllätykseksi tehoa tuli lisää 15kw ja vielä melko tasaisesti läpi koko kierrosluku alueen. Melko yllättävää sanoisin.

Juttu on julkaistu bemaristissa 2/06

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Täällä näyttäs olevan edukkaita lastuja V6 ja myös kaikkiin muihin malleihin:

http://www.ricambituning.it/en/product1 ... +156&md=46

€250.80 incl VAT
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Vastaa Viestiin