Lancia Thema-kokemukset+neuvoja kaivataan

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Lancia Thema-kokemukset+neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Vaikka ei se alfa ole, mutta kuitenkin jolla kulla palstalaiseilla on kokemukset ja tiedot lancia Themasta. Eli mihin pitäis kiinnittää huomiota tälläisen ostaessa, heikot kohdat+muuta kiva, josta voi tulevaisuudessa odottaa ylläriä :wink:
Nothing beats cubic inch

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Takapalkki on ainakin herkkä ruostumaan.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

tyyppivioista ainakin alustan osalta pätee varmaan samat kuin 164:kin sillä ovathan samalle pohjalevylle tehty.
QUORTHON 1966-2004

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

1.5 vuotta -88 Thema turbon omistaneena suosittelen kyllä vastaavasti kuin Alfojakin, viat ovat tosiaan hyvin samaa laatua kun 164ssa. Itselle ei sattunut yhtäkään suurta tai poikkeuksellista vikaa. Kuskin alcantara penkki on vanhemmissa yleensä kulahtanut. Pohja ruostuu, samoin kuin lokarien reunat , kotelot ja pientä kukkaa oli omassa myös ovien alareunassa. Autoa tosin ei ollut kotelosuojattu ja pohjasuojattukaan tuskin tarpeeksi usein. Nopeusmittari ei pelannut aina talvella ja kierroslukumittareista löytyy joskus häikkää, omani näytti tuhat kierrosta liian vähän, ja varoitusvalot tietysti vilkkuvat jonnin verran. Omassa tosin lähinnä syystä, en olisi uskonut että varoitusjärjestelmä kertoo palaneen parkkivalonkin. Lancia/Fiat foorumista saa tietoa haulla.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Eli jos ymmärsin oikein niin perusluotettavuus on 164:n luokka eli hyvä? :)
Tietenkin yksilöitä ne on, 164siakin on lopuun ajettuja paskoja, mutta hyvällä pidolla ollut Thema pitäis toimia eiks nii? 8)
Nothing beats cubic inch

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

^Tietenkin sillä erotuksella että 164:ssa on nokka-akseli ketjulla kun taasen Lanciassa hihnakäyttöinen
QUORTHON 1966-2004

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

italia kirjoitti:^Tietenkin sillä erotuksella että 164:ssa on nokka-akseli ketjulla kun taasen Lanciassa hihnakäyttöinen
Oliko vaihto 60tkm välein? Ja kuinka usein kannattaa vaihta jos kilsat ei tullut täyteen?
Nothing beats cubic inch

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kun fiatforum kuitenkin palvelee parhaiten, niin yritetään lyhyesti... Eli alustahan on pitkälti samaa komponenttia, kuin 164:ssa. Sellainen käsitys on, että pikkuvikaa olisi ehkä hieman vähemmän, kuin 164:ssä, mutta tämä ei perustu omiin kokemuksiin, antakee armoo... ;) I-korinen on herkin ruostumaan, ja aloittaa sen takanostopisteiden tienoilta ja helmoista. Omalla kohdalla on "sähkövikoina" vajaan kolmen vuoden aikana ollut lasinnostimien katkaisijat (made in West Germany, purkuosat on kuitenkin pelanneet täydellisesti), virtalukonpohja ja lämmönsäätömoottori (Bosch eli niksmanni sekin, hajotti ohjausboksin pääteasteen, korjattu itse.) Keskuslukon ovimoottoreista välitykset kulahtavat, uusia saa tarvikkeena taskurahoilla (7-9eur.) II-korissa on parannettu mm äänieristystä ja mahdollisesti korin jäykkyyttä, jälkimmäisen ylläpidossa auttaa myös sinkitys. Koneet on remmeillä (paitsi PRV-V6), mutta 8-venttiilisissä sen kesto ei ole ollut ongelma, 16-tappisissa sitten senkin edestä (Heikka myy korjaussarjaa leveämmälle remmille.) Vaihtosuositus on 60tkm/3v.

Hyvin pidetyt Themat on harvoin myynnissä, kun niistä pitkällisen ja työlään kaupanteon jälkeen saa loppuun ajetun korollan hinnan, huonosti pidettyjä taas ei juuri kannata ottaa kuin varaosiksi tai harrastuskohteeksi nysvääjälle - hyvästä kannattaa kuitenkin maksaa. Nettiautossa ja LCF:n sivuilla on myynnissä varsin lupaavan oloinen III-korinen V6, eli tutulla Alfan koneella.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=5274
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=9557

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kiitos hyvästä vastauksesta!

Joskus minulla oli Dedra, joka on periaatessa hyvin varusteltu Fiat niin kaikki osat ostin Tempralle ja asennus ei ollut mikä ongelma. Kun Thema on kuitenkin "oma" malli niin missä tämmönen voisi huolta huoletta? :wink: Ja kestääkö remmi jos kilsoja on vähän mutta vuosia on yli kuin 3?

Edit: Mistä vm:sta niihin asenetiin "leimasedän vaatimat purkit"? 8)
Nothing beats cubic inch

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Mulla -91 mallinen 16V viisi vuotta.

Alusta ja jarru remointtia lähinnä joutui tekemään, mikä on normaalia tuon ikäiselle. 164:n osat ei taida paljoa sopia, mutta Fiat Cromasta käy jotain alustan kilkettä. Sähkövikoja oli tuona aikana kokonaista kaksi, toinen check panelissa ja toinen ABS anturissa. Ei paha. Enemmän pulmaa aiheutti temppuilevat lukot, mutta siitä pääsi asentamalla kaukosäätimen keskuslukkon.

Ruostetta ei tullut muualle kuin takakaariin, sinkitys ilmeisesti auttaa.

Niin ja katti siinä oli myös, vaatii katsastuksessa pitkän hehkutusajan.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

TestarosaFinland kirjoitti: Ja kestääkö remmi jos kilsoja on vähän mutta vuosia on yli kuin 3?
Hihnan kanssa ei kannata ottaa mitään riskejä ja ilman niitäkin lopputulos voi olla tämä: http://i32.photobucket.com/albums/d36/s ... uva562.jpg No mulla hihna olikin liian löysällä ja se kadotti hampaansa.

Ensimmäinen homma kun ostaa 16v lankisen on hommata Heikalta siihen leveämpi remmi ja pyörät: http://www.putfile.com/pic.php?img=4286729

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

TestarosaFinland kirjoitti:Kiitos hyvästä vastauksesta!

Joskus minulla oli Dedra, joka on periaatessa hyvin varusteltu Fiat niin kaikki osat ostin Tempralle ja asennus ei ollut mikä ongelma. Kun Thema on kuitenkin "oma" malli niin missä tämmönen voisi huolta huoletta? :wink:
Teknisestihän tuo on varsin pitkälle Croman kanssa yhteneväinen, erona noissa vanhemmissa vain Theman tasapainoakselit (jotka tais tulla II-korin Cromiinkin.) Viimeistely ja materiaalit sitten Themassa parempia ja nitinöitä ja natinoita vähemmän. Huollon suhteen tuossa ei ole mitään sellaista avaruustekniikkaa, mikä hankaloittaisi huollattamista, ellei Ranella sitten ole asennevammaa.
Ja kestääkö remmi jos kilsoja on vähän mutta vuosia on yli kuin 3?
Tuohon ei oikein savolaisena voi muuta sanoa, kuin että voep kestee, voep olla kestämätäkii. :wink: Itse vaihdoin remmin viime vuonna jotain päälle 4v vanhana ja vajaat 60tkm ajettuna, ja oli se kyllä surkeassa kunnossa. Tosin niin oli jakopään stefatkin, kiristäjästä puhumattakaan, eli noilla oli hihnan kuntoon osansa. Paikallisessa Fiat-huollossa tutun Cromaan maksoi remmin vaihto muistaakseni 110eur + osat (itse vei osat.) Turha tuon kanssa on leikkiä.

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Eräiden lähteiden mukaan Themassa on 155 konia ja on myös lähteet, jotka vaittavat tehon olevan 141 heppaa. Kumpi on oikeassa? Entäs onko totta että siellä on jo tehtaan jäjeltä pelti pakosarja?
Entäs olivatko etu summarit vakio varustukseen 16V:seen?
Nothing beats cubic inch

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

141 hv kone on normaali 16 - Venttiilinen, 155 hv versio on niin sanotusti VIS kone josta löytyy 16 - venttiilisen kannen lisäksi muuttuvapituuksinen imusarja joka löytyy myös uudemmissa Lancia Kappan vitoskoneista..

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
16V ja teho matalampi kuin 8V tesussa? :? No, kuitenkin kulku puoli pitäis olla kunnossa. Onko siellä muuten samalla kuin dedrassa että vaihteiden välitykset ovat pirun lyhyitä?
Nothing beats cubic inch

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei. Kyseessä on iso auto. Oma galantti tosin kiertää n. 3100rpm satasen vauhdissa mutta syy on yksilökohtainen tai nelivedon, en ole vielä saanut selville.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

8-venttiilisessä vaparissa 120hv, 16V tuo 141hv, 16V vis 152hv, 8v turbo 165hv ja 16V turbo 185-205hv. Ja tietysti Ferrari-V8:lla 8.32 202-215hv. 16-venttiilisten remminvaihtoa voisi suositella 30tkm/2v välein, ellei hanki tuota Heikan muunnossarjaa.

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Aika tiheä vaihtoväli :? Themaan verattuna 156:n remmi tuntuu ikuiselta :silly:
Nothing beats cubic inch

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Virallinen väli 16V:lle on tuo sama 60tkm/3v, mutta käytännön kokemuksien perusteella tuo alempi on muotoutunut. Alkuperäinen remmi on auttamattoman alamittainen hommaansa. Itse jos olisin 16V:n omistaja, niin hankkisin tuon Heikan muutossarjan, siinähän saa samalla säädettävät hihnapyörätkin. ;)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3253
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mietin vakavasti farkku theman ostamista käyttöautoksi. Mahtaakohan olla mitään järkeä? :silent:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

mutt kirjoitti:8-venttiilisessä vaparissa 120hv, 16V tuo 141hv, 16V vis 152hv, 8v turbo 165hv ja 16V turbo 185-205hv. Ja tietysti Ferrari-V8:lla 8.32 202-215hv. 16-venttiilisten remminvaihtoa voisi suositella 30tkm/2v välein, ellei hanki tuota Heikan muunnossarjaa.
no kyllä isäukolla olleessa 16 - tappisessa kesti helposti tuon 60tkm, yksi remmi kesti jopa 70tkm kunnes napsahti ja venttiilit oli solmussa mutta tuon max kuudenkympin välein kun vaihtoi niin no problem ja autokin oli sentään perheessä lähes uudesta asti kahdentoistavuoden ajan, mittarissa oli 440tkm kun lähti maailmalle Lancia Kappan tieltä..

onhan se tietenkin hieman varmuuden maksimointia kun vaihtaa aikaisemmin, eipä ne jakopäänhilut älyttömän kalliita ole... :wink:

Vastaa Viestiin