Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tänne

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mutt
Viestit: 5453
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

dimmu kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että meinaat pihalla katoksessa maalata korin?
Pohjamaalata, siitä kun voi pinnalle eksyneet rotikat vielä korjata ennen lopullista maalausta hieman kunnollisemmissa tiloissa (ja homman paremmin osaavien toimesta.) Toki ajatus voi ammattilaisen korvaan kuulostaa karmealta. :mrgreen:

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Juu, eiku luulin että oot pintaväriä vetämässä siihen pihaolosuhteissa :-D
Miksei tuo pohjavärin ruiskutuskin onnistu, kunhan osuu sopivan lämpimälle ~10C° ja tyynelle päivälle, yöt yleensä menee jo niin kosteiksi ja kylmiksi etten osaa sanoa miten siinä loppupeleissä käy.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyselin paikallisilta maalausmestoilta Spiderin maalaukselle hintaa. Lähtökohtana ruosteeton auto, riisuisin ja kasaisin auton siihen hanttiin kuin maalari haluaa. Hintahaitariksi tuli 2000-2500e. Täytyy sanoa että meni budjetin yli että heilahti.
Tässähän on tullut mieleen että maalaisin itse.
- Kompura on . Valovirta ja lupaa 360l/min. 50L säiliöllä.
- Autotalli valmistumassa. (Ken uskoo.).
- Heng.suodattimena käyttäisin paineilmalaitetta (löytyy).

Onko mitään ideoita maalauskammiosta? Ajatuksissa ollut kevyt puukehikko johon virittäisin pressua tai rakennusmuovia. Ilman pitäisi tulla ylhäältä ja poistua alhaalta? Onko vielä niin että paras jos auton alta olisi imu?

Harjoitteluna olisi keittiökaappien ovet, sitten Spideri ja Getvonen. Onko tälläiselta puolihöselöltä ihan toivoton tehtävä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Kyselin myös täältä päin hintoja tuossa jokin aika sitten ja samanlaisia tuntui olevan.

Itse myös miettinyt, että itse maalaisi. Eipähän sitten tarvitsisi muita syyttää jos pinta ei kelpaa :mrgreen:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olen maalaillut omat harrasteautoni itse, vaikka mikään mestari en voi sanoa olevani. Giuliaan maalit maksoi yhteensä jotain 180.- hujakoilla, joten kyllä siinä palkoille pääsee.

Johonkin toiseen ketjuun taisin kirjoitella omasta maalaustekniikasta ja tiloista. Näin omana mielipiteenäni; itse maalaus vaatii hyvän tekniikan, malttia ja rauhallisuutta, mutta ei ole mitenkään erityisen vaikeaa. Pohjatyöt ovat paljon kovempi ja vaativampi homma, ainakin, jos ne meinaa toteuttaa kohtuu ajassa.
Giulia Super -69

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Hintahaitariksi tuli 2000-2500e. Täytyy sanoa että meni budjetin yli että heilahti.

Onko mitään ideoita maalauskammiosta? Ajatuksissa ollut kevyt puukehikko johon virittäisin pressua tai rakennusmuovia. Ilman pitäisi tulla ylhäältä ja poistua alhaalta? Onko vielä niin että paras jos auton alta olisi imu?

Harjoitteluna olisi keittiökaappien ovet, sitten Spideri ja Getvonen. Onko tälläiselta puolihöselöltä ihan toivoton tehtävä?
Muutamia vaihtoehtoja:
1. Purat ja kasaat sekä teet pohjat itse ja ostat maalit jonka jälkeen kysyt jostain maalaamosta kammion muutamaksi tunniksi vuokralle.

2. Purat ja kasaat sekä teet pohjat itse jonka jälkeen viet auton maalaamoon jossa he vain peittelevät ja maalaavat auton maalaamon omilla väreillä. (todennäköisesti helpommin onnistuva vaihtoehto)

Esim. Omalla työpaikallani sovelletaan silloin tällöin kohdan 2 metodia, jolloin ruiskutuksen hinta on pyöreästi 500€,sisältäen työn sekä tarveaineet. (oletusarvona 2-kerros, metalli tai helmiäissävy)
QUORTHON 1966-2004

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Mitä tuossa 155 etupuskimessa pitäis tehdä pohjatöinä jos meinaa itse maalata ruiskulla? Vanhaa maalia hioa pois, maalintartunta-ainetta? Kertokaa jos tietoa löytyy. :)
UliUli

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Itse tein viime kesänä AVK:lta haetun rellun käyttöautoksi. Muovisen puskurin tein maalikaupan ohjeiden mukaan 400:lla kuivahiomapaperilla karhennus, rasvanpoistoaineella pyyhkäisy ja metallihohtomassa päälle ja lakka. Sama tekniikka myös jotain komposiittimuovia olevaan takaluukkuun.

Ainakin vuoden on pysynyt maali pinnassa, ja kyseessä oli kirkkaan punaiset osat, joista tuli sinisiä.. Tämä toimii siis, jos alla oleva maalipinta on hyväkuntoinen, eli ei vaadi kittausta tai hiomamaalia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaappi-Alfa tarvitsisi väriä vähintäänkin konepeltiin, etulokasuojiin, helmoihin ja takapuskuriin. Maalikaupassa totesivat että tuota suunnilleen tiilenpunaista Rosso Radicofania ei saa kuin vesivärinä kun siinä on joku erikoispigmentti mukana.

Maalikauppiaan mukaan ei kannata lähteä sutimaan vesiväriä millään liukkarimaaleille tarkoitetulla ruiskulla vaan massan levitykiseen pitäisi käyttää omaa, pienemmillä ilmamäärillä pelaavaa ruuttaa. Kokemuksia? Tarjosi 250 euron ruuttaa mutta riittäisiköhän joku halvempi versio hyvin satunnaiseen käyttöön?

Sanoi myös että väri ei kotioloissa meinaa kuivua.

Yksi ratkaisu olisi kait maalata koko roska yli lähimmäksi osuvalla perinteisellä värillä. Eihän tuo maailman siistein auto ole, mutta ei kuitenkaan tekisi mieli "huvikseen" maalailla kattoa, ovia, takaluukkua jne.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Saiskohan sitä liukkariväriä joltain toiselta valmistajalta tuon sävyisenä?

Edit: Voikohan sitä ylimaalata liukkarilla jos se on maalattu alunperin vesivärillä?

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Minulle neuvottiin, että onnistuu autotallissakin. Vesiohenteinen massa annetaan kuivua niin kauna, että on kuiva. Vaikka yön yli ja sitten lakka päälle. Lakka on puolestaan liuotin ohenteinen. En sitten kuitenkaan tullut kokeilleeksi, kun kiikutin peltipuhtaan korin maalarille, joka teki pohjat ja ruiskutti pinnat uunissa.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kysypä vielä liuotinmaalia täältä: http://www.coravari.fi/
Ja jos vesiväri on ainoa vaihtoehto, niin rohkeesti vaan kokeilemaan halppis-ruiskulla!

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Maalasin kesällä saabin takaluukun vesiohenteisella metallihohtomassalla ja liuotinohenteinen lakka päälle. Maalikaupan ohjeen mukaan ~20min haihtumisaika ennen lakkaa, ja ihan hyvä tuli (käyttöauto, ei näyttelypeli..). Ruiskun merkki jobjoy, joku muutaman sadan markan perusruisku aikanaan. Maalatessa ~30 asteen helteet, kun ulkona maalasin. Kylmällä ilmalla saa varmaan haihtua pidempäänkin ennen lakkaa.

Itse en ainakaan pidä vesiohenteisia maaleja erityisesti huonompina kuin liuotinohenteisia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Voikohan sitä ylimaalata liukkarilla jos se on maalattu alunperin vesivärillä?
Kyyyl... kai. Ainakin maalikaupan kaveri puhui että lakka on edelleen yleensä liukkaritavaraa, eli kaipa nuo tulevat keskenään toimeen.
toolman kirjoitti:Kysypä vielä liuotinmaalia täältä: http://www.coravari.fi/
No sieltähän sitä löytyi, kiitos! Jotenkin arvelinkin että tähän(kin) kysymykseen saattaa löytyä apuja foorumilta. Vielä en kerinnyt mömmöjä kipaisemaan mutta eipä toisaalta viikonloppuna ehtisi vielä väriä roiskimaankaan.

Tuossa Rosso Radicofanissa on hitunen jotain keltaista helmiäistä mukana. Helmiäisessä vaikuttaa ilmeisesti sekin mistä suunnasta on maalattu, eli saakohan vain osan autoa maalaamalla samanväristä? Tosin se helmiäinen on aika lievä ja autokin käyttö- eikä näyttöpeli joten eihän se nyt oo niin justiinsa.

Harjoituksena voisi sutia nuo Lesterin helmat, on sitten pienempi korjaileminen kuin vaikkapa konepellissä ja lokasuojissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

^Helmiäissävyt sekä metallivärit ovat aina lähes 80% tapauksissa häivytettävä viereiseen osaan jos haluaa 100% sävytarkkuuden.
Liuotinohenteisia base-massoja saa kyllä vielä lähes kaikilta maalitoimittajilta erikoistilauksesta, mutta kuten jo olet ottanut selvää niin ainakin coraväristä löytyy PPG:n liukkarivärit.

Voithan tietysti tuoda sen kinneris mulle tänne Espooseen iltatöiksi, jos vaikka jumppaisin siihen värit päälle..... 8)
QUORTHON 1966-2004

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jos maalataan tuore auto yli? musta metalli. onko neuvoja?

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

^Miksi maalata uusi auto yli ???

Valotappas hieman tuota ideaa, niin eiköhän sitten neuvotkin löydy.. 8)
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Entäs mattamusta? Kun tuota komeroa ei tunnu saavan isoon remonttiin, ajjattelin mattaa päälle. Riittääkö kevyt hionta ja maali päälle. Tekeekö ammattimaalarit?

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Mattaväriin pitää kyllä periaatteessa tehdä "lähes" yhtä hyvät pohjatyöt kuin kiiltäväänkin lukien kiveniskut ja isommat lommot. Lievempiä loimotuksiahan se tottakai antaa anteeksi.
Miksei ammattimaalarit sitä ruiskuttaisi?, maalasinhan minäkin oman Chevy vanin mattamustaksi teollisuusvärillä kun se mielestäni oli ainoa sävy,joka vanhaan vaniin sopii.... :mrgreen:
QUORTHON 1966-2004

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Osaako joku sanoa kun maalasin autoni helmaa automaaliliikkeessä sekoitetulla spray-pullolla niin maali on selvästi vaaleampaa vaikka koodin/tietokoneen avulla oikea sävy haettiin??
Kyseessä metalliväri.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei ne sävyt koskaan Justiinsa kohilleen satu. Jotkut värit helpompia. Pitäs aina häivyttää, eli maalata ohuelti vanhan ehjän pinnan päälle. Sulla oletettavasti hopea. Eli hankala.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Väri on metallivihreä 331A. Tietokoneen mukaan pitäisi täsmätä 91%:sti eli ei paljoa ole muuttunut 11 vuoden aikana. Pinnasta tuli ihan hyvä, mutta metallihiput ei näy niin hyvin kuin alkuperäisessä, onko joku tietty suunta mistä pitäisi ruiskuttaa?

Kynsilakkapullosta kun laittaa maalia niin on alkuperäisen väristä eli olenko maalannut spraylla jotenkin väärin, liian vähän kerroksia tms?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Mites 2K-lakka tykkää kuivua sateessa? :D
Just lakkasin vääränmerkkisen takakyljen, ja löin talliin puhaltimen päälle, joka nostanee lämpötilan johonkin +35 asteeseen. Arvaisikohan ottaa parin tunnin kuluttua auton veke tallista, ja jättää ulos, vaikka sadetta onkin luvattu ensi yöksi?
Kylki on maalattu liukkarimaalilla, ja lakassa on tosiaan kovetinta seassa, jotenkin ajattelisin ettei vesi haittaa mitään, jos lakka ehtii edes jollain lailla pintakuivaksi, ehkä vain kuivuu hitaammin kosteuden vuoksi?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Mitenkäs, löytyisikö tällaiseen kysymykseen vastausta:

Olen yrittänyt opetella ruiskumaalauksen saloja muutaman auton parissa, ja ihan ok pintaa alan omasta mielestäni saada aikaiseksi.

Joka kerta tuloksessa on kuitenkin ollut sama vika, viimeksi kun nyt viikko sitten maalasin pari koelappua oikean värisävyn löytämiseksi.

Joka kerta lakkapinta jää omasta mielestäni pehmeäksi verrattuna tehdas, tai automaalaamopintoihin. Näissä uusissa lapuissa vielä viikonkin päästä tilanne on sama.

Voiko tuon aiheuttaa se ettei lakka saa kuivua tarpeeksi lämpimässä tilassa, kun olen maalannut ulkona katetussa tilassa, tai viileässä autotallissa 5~15 asteen lämpötiloissa? Vai onko vika jossain muussa? Vesiohenteista maalia ja tavallista kovettimen kanssa sekoitettavaa lakkaa asiantuntevasta automaaliliikkeestä olen käyttänyt.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eihöhän se tuosta lämpötilasta jää kiinni, jos kovetetta on oikea määrä. Lakkahan on aika tinneripohjasta vaikka se massa onkin vesipohjasta.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Niinhän tuo lakka on liotinohenteinen. Täytyy kokeilla josko saisi parempaa tuolosta korkeammalla lämpötilalla. Eikö uunien lämpötilat ole siinä ~30 astetta?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Itsekkin olen ollut siinä uskossa, että lämpötila pyörii siinä 30 asteen korvilla. Mutta jos pitskun maalaamoa on uskominen niin lämpötila on 60 astetta. :shock:

"Maalauksen jälkeen pinta viimeistellään kirkaslakalla. Maalattu pinta kuivataan lopuksi maalausuunissa 60 asteessa."

http://www.pitskunautopaint.com/autonmaalauksesta.html

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Taidan kokeilla tuolla noin 30 asteella, kun nyt olen rakennellut tuollasta huonetta maalauskäyttöön. Pitää sitten raportoida tuloksista.

Tuntuu vaan hassulta, kun ainakin omassa alfassa tuo tehdaspinta on kivikova verrattuna noihin omiin yritelmiin.

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Enpä tiedä, nyt maalailin osat siinä 20 asteen tienoilla, kuten maalikaupasta neuvottiin. Sanottiin, että jos menee lähelle kolmeakymmentä ruiskutusvaiheessa, niin on varma appelsiinipinta tiedossa. Ruiskutuksen jälkeen lämpöä voi kuulemma hitaasti nostaa korkeammalle, itse nostin jonnekkin 27 asteeseen ja pidin pari päivää, sen jälkeen laskin takaisin 20 asteeseen. Edelleen tuntuu olevan samaa vikaa, että pinta jää pehmeäksi verrattuna tehdaspintoihin. Nyt on kumminki reilu viikko menny siitä ku ruiskutin pinnat. Pitäisi vaan vesihioa ja kiillottaa osat, että saisi ne pari hiukkasta pois mitä pintaan jäi, mutta ei uskalla kun jos pinta on pehmeä, niin lakka jää sameaksi kiillotuksen jälkeen.

Mikähän tuohon oikeasti vaikuttaa? Voiko kosteus kumminki olla sitte liian kova, jos ei ole vedenerotinta käytössä?

Entä miten tuo ruiskun sihdin käyttö, onko pakollista jos suodattaa maalin ennen kaatoa ruiskuun?

Avatar
mutt
Viestit: 5453
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mitä maalia laittaisi suojaksi ja pohjamaaliksi projektille? Lähtökohdat ja tarpeet on seuraavat:

- Peltejä hiottu puhtaiksi, tinattu ja kitattukin, ruosteita hapotettu
- Voi olla, että viimeiset silottelut kittaamalla joutuu vielä ennen pintamaalausta tekemään
- Nyt paljaana olevat pellit saisivat kestää ruosteettomina "vuosia" (projekti tuskin valmistuu pintamaalaukseen edes ensi vuoden aikana)
- Auto on pääosin säilössä sisällä suhtkoht tasalämpöisessä tallissa, mutta voi ajoittain joutua uloskin (tulee kosteutta viimeistään lämpötilavaihteluista) ja pesuakin tarvinnee aina joskus

Kyse siis pintapelleistä, piiloon jäävät pellit on tullut maalattua Teknoksen Inertalla, mutta sitä ei passaa pintapelleille laittaa (pintamaalin tarttuvuus on tuurista kiinni.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Oma vastaava "odottava" projekti on ruiskutettu PPG:n DP40:llä. Nyt se on huilannut varmaan viisi vuotta puurakenteisessa lämmittämättömässä ulkohallissa eikä vielä mistään ole ruvennut rusottamaan, toivottavasti ei rupeakkaan...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^^ En sit tiedä millasia eroja on italoissa ja vanhoissa jenkeissä peltien osalta, mutta kaveri puhallutti '60 cadillacin jo 3-4v sitten, ja se on seissyt maalittomana tasalämpöisessä (8-10C) hallissa... Viimevuonna havaittiin ekat ilmestyneet pintaruosteet, jotka lähtivät pois ihan kevyellä teräsharjan pyyhkäsyllä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
mutt
Viestit: 5453
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Kaikki maalaukseen liittyvät kysymykset ja vastaukset tä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Löytyihän se vanha kunnon topikki...

Kävin Flavian kanssa (trailerilla) kyselemässä maalaria. Näinköhän kolme tonnia riittääkään? :shock: Hyvät maalarit haluaa tehdä pohjatkin itse (noloa pitää maalaamossa asiakkaan tunaroimia pohjia, kun toiset asiakkaat luulee sitä maalaamon työnjäljeksi), minkä ymmärrän täysin. Toisaalta, kun hommasta maksaa, niin haluaisi asiallista jälkeäkin. Pohjatöitähän tuossa on, kun on paria nurkkaa ja konepeltiä joskus oiottu, ja ovien saumat olleet auki ja yhden oven pohjaa uusittu.

Alkaakin tuntumaan siltä, että jospa itse pistäisi akryylit pintaan, ja myöhemmin, kun auto olisi kilvissäkin (ei ole ollut Suomen rekisterissä ikinä, ja hieman hirvittääkin, jos tulisikin eteen joku syy miksi mulla olevat paperit ei kelpaisi), voisi katsoa ylimaalauksen perään, jos/kun pinta ei miellytä. Kunnon tiloja ei ole, mutta valkoisen ei-metallivärin saanee ruiskutettua nätisti luukut irrallaan ja kopan katto, keula ja perä kerrallaan, kun rajat voi jättää sellaisiin kohtiin, joista ne jää listojen alle piiloon.

Miksi homma ei voisi toimia esim. tällä?
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... 20OC/HS%22
Lähinnä ajatellen mahdollista "oikeaa" maalausta joskus tulevaisuudessa. Tosin taidoista ja olosuhteista johtuvat epätäydellisyydet (appelsiini, roskat) saanee häivytettyä vesihionnalla, hiomatahnalla ja vaivalla, jos kerrosvahvuutta riittää - luulisin?

Harrastukset maksaa ja on taloudellisesti järjettömiä, mutta arvioin, että jos rahanmeno olisi jo loppunut, niin autosta olisi mahdollista saada myydessä se, mikä siihen on mennyt. Maalauksen lisäksi on vielä koko Dunlopin jarrujärjestelmä käymättä läpi - syöpymää on... Siksi tekee mieli vähän pihistelläkin.

Vielä kun löytäisi oikean värisävyn - pitäisi jonnekin päästä vertailemaan väriliuskoja. Mipa ja PPG ei tunne Lancian vanhoja värikoodeja.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin