Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

^en tuohon edes jaksa vaivautua kommentoimaan mitään
Lurppa kirjoitti: No hetken sitä siedettyäni päätin sitten kokeilla taksin reaktiota kun jarrutan hieman napakasti 58 -> 48km/h.. Tyhmää, tiedän, mutta ämmä lähti sitten välittömään ohitukseen ja katsoi hämmästyneenä minua kun ajoi ohi. Toimi siis!
tein tämän saman tempun,väläytin ekana jarruvaloja muutamaan kertaan,ei reaktiota,sit jarrutin jo niin et vauhti hidastu siihe 70,otti hiukan etäisyyttä mut sen jälkeen liimaantu taas takapuskuriin.
itken mielummin alfa romeossa kuin toyotassa

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Itseäkin, kuten kaikkia muitakin, välillä nyppii nuo muutamat häiriökäyttäytyjät jotka liimautuvat metrin päähän takapuskurista. Jarruttaminen tai jarruvalojen väläyttely on selvä viesti, mutta sitten on toinen keino jota olen alannut käyttämään jarruttelun sijaan.

Eli kun takanatulija liimautuu perään, vähennetään kaasua hieman, niin että vauhdista tippuu ihan muutama kilometri tunnissa pois. Sitten hieman kiihdytetään (kevyesti), jolloin rako hetkellisesti hieman kasvaa. Takantuleva törppö lisää vauhtia ja yrittää kuroa väliä kiinni, jolloin samaan aikaan höllätään taas kaasua. Seurauksena on se että takanatulija nostaa nopeutta kun itse vähennetään, ja joutuun näin hidastamaan. Kun takanatulija on saanut raon melkein umpeen, sama kierto alkaa uudestaan.

Näin ei tarvitse kuin hieman lisätä kaasua ja hieman vähentää kaasua vuorotellen sopivasti ajoittaen, jolloin nopeuden muutokset haitariliikkeen tapaan kertautuu takanatulevaan autoon. Takanatulijaa alkaa vituttamaan ihan varmasti. Vitutuksen siirto taaempaan autoon on silloin onnistunut ja todennäköisesti perässä roikkuminen loppuu pian.
Kimmo

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

kterkkila kirjoitti:Itseäkin, kuten kaikkia muitakin, välillä nyppii nuo muutamat häiriökäyttäytyjät jotka liimautuvat metrin päähän takapuskurista. Jarruttaminen tai jarruvalojen väläyttely on selvä viesti, mutta sitten on toinen keino jota olen alannut käyttämään jarruttelun sijaan.

Eli kun takanatulija liimautuu perään, vähennetään kaasua hieman, niin että vauhdista tippuu ihan muutama kilometri tunnissa pois. Sitten hieman kiihdytetään (kevyesti), jolloin rako hetkellisesti hieman kasvaa. Takantuleva törppö lisää vauhtia ja yrittää kuroa väliä kiinni, jolloin samaan aikaan höllätään taas kaasua. Seurauksena on se että takanatulija nostaa nopeutta kun itse vähennetään, ja joutuun näin hidastamaan. Kun takanatulija on saanut raon melkein umpeen, sama kierto alkaa uudestaan.

Näin ei tarvitse kuin hieman lisätä kaasua ja hieman vähentää kaasua vuorotellen sopivasti ajoittaen, jolloin nopeuden muutokset haitariliikkeen tapaan kertautuu takanatulevaan autoon. Takanatulijaa alkaa vituttamaan ihan varmasti. Vitutuksen siirto taaempaan autoon on silloin onnistunut ja todennäköisesti perässä roikkuminen loppuu pian.
Hienoa! Itse yritän aina roikkua puskurissa mahdollisimman vähän aikaa ja, kiitos Alfan, ohittaa nopeasti.

Kaikkihan on hyvin, kunhan itse pysyy viileänä, eikä vaaranna ketään.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Suomen siistein? 155 meni vaihtoon, kilometreistä huolimatta *elvetin hyvässä kunnossa. Tuusulan suuntaan oli pitkämies vaihtanut autonsa, harmi kun ei ole rahaa sitä nyt hankkia.
..ammattina autoslalom..

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

kterkkila kirjoitti:Itseäkin, kuten kaikkia muitakin, välillä nyppii nuo muutamat häiriökäyttäytyjät jotka liimautuvat metrin päähän takapuskurista. Jarruttaminen tai jarruvalojen väläyttely on selvä viesti, mutta sitten on toinen keino jota olen alannut käyttämään jarruttelun sijaan.
Roikkuminenhan on selvä merkki siitä, että roikkujalla on vaikeuksia nähdä kunnolla eteensä, ja on siksi lähellä persusta, että näkee paremmin, missä edellä oleva menee. Jarrutteluja turvallisempi vaihtoehto on avustaa näitä vähäväkisempiä näkemään paremmin kytkemällä takasumuvalo päälle.

Isäukolla oli joskus todella väljä Volvo 740 diesel, jolla roikkujan sai helposti katoamaan: Kaasu vain pohjaan! Omaan nopeuteen sillä ei juuri ollut vaikutusta, mutta taustapeilin näkymä muuttui puolittain näkyvistä ajovaloista mustaksi läpinäkymättömäksi pilveksi. Kaasun noston jälkeen pilvi katosi, ja ne takakontissa kiinni olleet ajovalotkin oli asiallisen turvavälin päässä. :lol:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

välillä nyppii nuo muutamat häiriökäyttäytyjät jotka liimautuvat metrin päähän takapuskurista. Jarruttaminen tai jarruvalojen väläyttely on selvä viesti, mutta sitten on toinen keino jota olen alannut käyttämään jarruttelun sijaan.
Eilen tuli pimeellä vesisadekelillä yksi Hiacen paska mun moottoripyörän takalokarissa lähes kiinni pitkän matkaa, molemmat oltiin jonon keskellä..:evil:

Katsoin turvallisemmaksi väistää lopuksi pysäkille...

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tilasin sähkömiehen vaihtamaan lampun.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Seiska5mma kirjoitti:Tilasin sähkömiehen vaihtamaan lampun.
Onko se vielä hengissä?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

mutt kirjoitti: Isäukolla oli joskus todella väljä Volvo 740 diesel, jolla roikkujan sai helposti katoamaan: Kaasu vain pohjaan! Omaan nopeuteen sillä ei juuri ollut vaikutusta, mutta taustapeilin näkymä muuttui puolittain näkyvistä ajovaloista mustaksi läpinäkymättömäksi pilveksi. Kaasun noston jälkeen pilvi katosi, ja ne takakontissa kiinni olleet ajovalotkin oli asiallisen turvavälin päässä. :lol:
Kaikkihan tietänee tämän 156:n savutus aspektin. Tai siis höyryämisen näillä keleillä. :-D
Pari viikkoa sitten tuli sovellettua yllä mainittua teknikkaa puskurissa roikkuneeseen primeraan. Liikennevalojen jälkeen rajoitus muuttui 60>80, jossa kohtaa päätin päästää patoutuneet höyryt rauhoittamaan primera kuskia. Ei tullut viittäkymmentä metriä lähemmäksi seuraavaan viiteenkymmeneen kilometriin. :mrgreen:

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuosta Volvo dieselistä tuli mieleen, että vanhan diesel Volvon ei tarvinnut olla edes väljä. Sen sai antamaan aika mahtavat savut ihan vaan ruiskupumppua säätämällä.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Edellinen turbotettu -87 2wd-Hiluksi sai ruokaa Bochin 10mm nestepäällä sen verran, että vielä 2,2bar ahdoilla taivas tummui totaalisesti. Pumpusta irtosi ruokaa pariin sataan heppaan riittävä määrä, eikä vehkeessä ollu tehoa kuin ehkä 120 heppaa. :lol:

Sitä mustaa siis tuli ihan järjetön määrä. Koko maantie täytty muutamassa sekunnissa pikimustasta pilvestä, joskus kaverin kanssa kisatessa puskurissa roikkuvan kaverin valot katosi näkyvistä vaikka etäisyyttä oli muutamia metrejä. Eipä muuten pitäny raitisilmasuodatinkaan niitä savuja pois Mersun sisältä. :lol:
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Hepa kirjoitti:
Seiska5mma kirjoitti:Tilasin sähkömiehen vaihtamaan lampun.
Onko se vielä hengissä?
Joo, ja voi paksusti.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Ai se oli siis nainen... oliko rahat loppu... vai mitä sille teit? :mrgreen:

pikkasen edittiä
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jansku
Viestit: 517
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 16:10
Car(s): VW Polo GT + VW Tiguan (ex; 156 1.8ts, 206CC, Mini One, C4 VTS, A2, A3 2.0tdi, Mini one, Mini Cooper S clubman, VW Polo, VW Polo, A4)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jansku »

itken mielummin alfa romeossa kuin toyotassa

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Jouduin murtautumaan paskattisedanin takakonttiin kun lukko päätti että nyt ollaan takalukossa. Ei ollut sitten niitä helpoimpia operaatioita :? Onnistui kuitenkin irroittamalla hattuhylly ja ruuvaamalla jatkovarsihässäkällä sisäkautta vastakappale irti ja repimällä kontti auki.
Hieno systeemi, liikkuva muovivarsi jota sähkömoottori ohjaa. Päässyt senverran kulumaan että ojentui yli ja siihen jäi.

Kyllä siinä ekaksi kävi mielessä että josko ajaisi haulikon kanssa metsätien varteen ja lataisi parit täyteiset suksiluukun kautta lukolle

JLL
Viestit: 125
Liittynyt: 04 Touko 2005, 20:43
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

kterkkila kirjoitti:Itseäkin, kuten kaikkia muitakin, välillä nyppii nuo muutamat häiriökäyttäytyjät jotka liimautuvat metrin päähän takapuskurista. Jarruttaminen tai jarruvalojen väläyttely on selvä viesti, mutta sitten on toinen keino jota olen alannut käyttämään jarruttelun sijaan.

Eli kun takanatulija liimautuu perään, vähennetään kaasua hieman, niin että vauhdista tippuu ihan muutama kilometri tunnissa pois. Sitten hieman kiihdytetään (kevyesti), jolloin rako hetkellisesti hieman kasvaa. Takantuleva törppö lisää vauhtia ja yrittää kuroa väliä kiinni, jolloin samaan aikaan höllätään taas kaasua. Seurauksena on se että takanatulija nostaa nopeutta kun itse vähennetään, ja joutuun näin hidastamaan. Kun takanatulija on saanut raon melkein umpeen, sama kierto alkaa uudestaan.

Näin ei tarvitse kuin hieman lisätä kaasua ja hieman vähentää kaasua vuorotellen sopivasti ajoittaen, jolloin nopeuden muutokset haitariliikkeen tapaan kertautuu takanatulevaan autoon. Takanatulijaa alkaa vituttamaan ihan varmasti. Vitutuksen siirto taaempaan autoon on silloin onnistunut ja todennäköisesti perässä roikkuminen loppuu pian.
Wunderbaum! Tuota perääsi suojelevan toimenpiteen aikana tietenkin havaitsit kaiken mitä tuulilasin edessä tapahtui?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Enpä kommentoi järkevyyttä, mutta jos jalan kevyt painelu-nostelu kaasupolkimella aiheuttaa ongelmia liikenteen seuraamiseen niin kannattanee jättää suosiolla ajohommat :roll:

Hatuttaa aivan vietävästi tämä ihmeellinen trendi että risteyksissä pitää koukata ensin väärään suuntaan ikään kuin alla olisi isokin yhdistelmä! Viimeksi tänään yksi sankari laittoi vilkun oikealle, siirtyi kääntyvälle kaistalle ja jarrutti. Olin juuri ehtinyt rinnalle kun tämä idiootti koukkaa takaisin suoraanmenevän kaistan puolelle kaiketi "mahtuakseen" kääntymään :crazyeyes: Lähellä oli osuma. Vaistomaisesti väistin itse puolestani vasemmanpuoleisen kaistan puolelle jolla ei onneksi ollut ketään. En tiedä millä olisin tilanteen todistanut jos olisi ollut.

Ja tämä ihmeellinen koukkiminen ei suinkaan ole harvinaista! Seuratkaapa (ja varokaa) kun jotkut tätä harrastaa.

Kotimatkalla sain vielä todistaa miten naapuri ajoi avensiksella edessäni reilun kilometrin eikä pysynyt omalla kaistalla YHDESSÄKÄÄN mutkassa tai risteyksessä! Onko nuo hullut humalassa :evil:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
eanna
Viestit: 54
Liittynyt: 01 Kesä 2009, 12:31
Car(s): EX. 156 SW 2.0 TS -02
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja eanna »

On meinaan vaikeeta metsästää Porin kokoisesta kaupungista halvempaa lisäjarruvaloa, deltasta toki saa 124 eurolla :shock:

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Voooi vitunvitunvitunvittu. Nyt selvisi syy ja lähde Alfan ongelmiin...
Edellisellä huoltamolla jo kiinnitetty huomioon erikoiseen moottoriin, ja epäilivät sitä vaihdetuksi. No tuolla toisella tulivat nyt aivan samaan johtopäätökseen - autoon on vaihdettu moottori kolariautosta. Kaksi korvaketta katki ja teillä tietymättömillä, eli moottori pääsee heilumaan ihan omia tahtejaan siellä.
Tästä sitten luultavammin on seurannut tämä mystinen toistuva öljyvuoto.. Koska moottori heiluu epämääräisesti ajossa, tiivisteet eivät pidä ja öljyä valuu.
Eipä silti, korvakkeiden korjaus on hyvin kallis operaatio tehtäväksi ja autoa ei voi ajaa koska riskinä on vaihdelaatikon leviäminen. :x

Soitto sitten autoliikkeeseen, josta luvattiin jollain tavalla lähteä vastaan tässä hommassa. Eivät kuitenkaan itse olleet tätä huomanneet kun auton alunperin ostivat.

Edellinen omistaja oli siis ilmeisesti vaihdattanut uuden moottorin syystä tai toisesta ja myynyt äkkiä ennenkuin ongelmia ilmenee...
Viimeksi muokannut Lurppa, 24 Marras 2009, 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

^kylläpäs sua nyt potkitaan päähän. Eikun selkä suoraksi ja selvittämään asiaa sinulle myyneen autoliikkeen kanssa. Jos ei heiltä ala järkiajassa vastausta kuulumaan/rahaa tippumaan, niin eikun yhteyttä kuluttajaviranomaisiin. Aika selkeältä caselta vaikuttaa...
Onnea matkaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Oudolta kuulostaa tuokin selitys. Ei se motti siellä niin paljon voi liikkua. Heiluuhan se moottori siellä normaalistikkin ja ne öljyt pysyy silti koneessa. Ylämäessä ja mutkassakin :lol:

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

Jalamari kirjoitti:Oudolta kuulostaa tuokin selitys. Ei se motti siellä niin paljon voi liikkua. Heiluuhan se moottori siellä normaalistikkin ja ne öljyt pysyy silti koneessa. Ylämäessä ja mutkassakin :lol:
Sitä minäkin mietin, mutta järkeilin sitten että jos jokin kappale on vain tietystä kohtaa kiinni ja sitä yritetään liikuttaa esim. alaspäin, muu osa liikkuu ja yksi osa taas ei niinkään, mistä seuraa että kappale vääntyy..

Yksinkertaistaen vaikka joku purkin kansi ei pysy paikoillaan jos sitä taivutetaan.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pikemminkin, jos remontti on tehty noin hutiloiden, niin onhan se konekin saatettu kasata (jos ollut osina) samalla pieteetillä - ellei sitten satu olemaan peräisin jostain puoli miljoonaa ajetusta raadosta.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

JLL kirjoitti: Wunderbaum! Tuota perääsi suojelevan toimenpiteen aikana tietenkin havaitsit kaiken mitä tuulilasin edessä tapahtui?
Joo, helposti. Yleensä edessäni ei ole ketään metrin päässä..

Mitäs itse suosittelisit lääkkeeksi jos perässäroikkuminen häiritsee?
Kimmo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

mutt kirjoitti:Pikemminkin, jos remontti on tehty noin hutiloiden, niin onhan se konekin saatettu kasata (jos ollut osina) samalla pieteetillä - ellei sitten satu olemaan peräisin jostain puoli miljoonaa ajetusta raadosta.
Tuosta tuli mieleen kaverin Chrysler Le Baron GTC, josta kone pamahti kohta hommaamisen jälkeen. Auto oli kolaroitu ja öljypohja ilmeisesti siinä yhteydessä hajonnut. Kätevät korjaajat olivat rälläköineet öljypohjan syvimmän kohdan irroittamatta pohjaa moottorista ja hitsanneet jonkun muun auton pohjan siihen tilalle. Kaikki rälläkän roiskeet ja hitsipaskat olivat sitten koneen sisällä ja lähteneet öljynkierron mukana kiertämään. Voi sanoa että aika huonoksi meni se kone.
Kimmo

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

kterkkila kirjoitti:
hitsanneet jonkun muun auton pohjan siihen tilalle.
Kyllä näistä kaikenmaailman hitsi-Heikeistä ja rca-Ristoista kuulee :lol: :lol: :lol: :lol: :drinking:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Lurppa kirjoitti:Kaksi korvaketta katki ja teillä tietymättömillä, eli moottori pääsee heilumaan ihan omia tahtejaan siellä.
Eihän tuo VOI pitää paikkaansa..

Koko kone/vaihteistopaketti on alkujaankin vaan neljästä pisteestä kiinni. koneen etureunasta, vaihteiston etu- ja takareunasta sekä koneen yläpäästä :shock:

Tuo ylätuki nyt on ainoa mikä vois olla poistettavissa niin että kone yleensäkään pysyis kolossaan ja että kaikki jotenkin toimii... Vielä kun siitä toisenkin poistaa ja kukaan ei huomaa mitään niin kuulostaa aika uskomattomalta :roll:

Senhän on pakko kolistaa jo apurunkoonkin ajossa.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Miten tuollainen on voinut mennä leimasta läpi jos pata roikkuu käytännössä vetareiden varassa? :shock:

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ei stten tullut Autokeskuksesta työpaikkaa.
Olisi pitänyt olla autoalan koulutus :(

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Lurppa kirjoitti:Kaksi korvaketta katki ja teillä tietymättömillä, eli moottori pääsee heilumaan ihan omia tahtejaan siellä.
Eihän tuo VOI pitää paikkaansa..

Koko kone/vaihteistopaketti on alkujaankin vaan neljästä pisteestä kiinni. koneen etureunasta, vaihteiston etu- ja takareunasta sekä koneen yläpäästä :shock:
Yhden kiinnikkeen puuttumisen huomasin tutkiessani sitä legendaarista öljyvuotoa n 1,5kk sitten. Käytettiin korjaamolla joka - eh - vaihtoi kannentiivisteen ja laittoi jonkun tuen edes osittain korvaamaan puuttuvaa kiinnikettä. 1kk sitten soitettiin ja varattiin aika toisaalle, jossa nyt he sitten kertoivat toisenkin olevan katki ja ihmettelivät suuresti että mitä ihmettä tollainen moottori tekee autossa. (Auto ollut siis viikon tuolla toisella korjaamolla.)
En tiedä sitten millä ilveellä se on pysynyt menossa mukana. :lol:

Huvittavinta ja vittumaisinta tässä lienee, että vaikka kerroimme tästä yhden korvasen puuttumisesta kun auto vietiin tuolle nykyiselle huoltamolle, he vaihtoivat venttiilikopan- ja öljypohjan tiivisteet ennenkuin havahtuivat miettimään että mikäs moottori se siinä oikein on kiinni. :-D

E: Kun nyt jäin miettimään tota moottorin ja vaihteiston yhteiselämää... Onko 156:ssa ollut ns. pakkiongelmia, ettei peruutusvaihde meinaa välillä mennä silmään, ja se saattaa laittaessa päästää muhevan rusahduksen (vaikkei edes pakota sitä)? Vai onko sillä mitään tekemistä tämän moottoriasian kanssa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Laita kuvia moottoritilasta raadin arvioitavaksi?

Ainakin laittamiesi öljyvuotokuvien perusteella moottori näyttää oikealta, joten kiinnostaisi tietenkin millä perusteella on moottori arvioitu vääränlaiseksi?

En kyllä ymmärrä millainen korjaamo päästää auton käsistään ilman moottorin kiinnityksiä. Enkä ehkä halua ymmärtääkään :shock:

EDIT: tohon pakkijuttuun, se ei taida Alfassa olla synkronoitu, joten voi rusahdella.
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kuulostaa ettei kytkin irrota kunnolla. Sillä ei ole tekemistä moottorin asennon kanssa.
Kimmo

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

mattijus kirjoitti:
Ainakin laittamiesi öljyvuotokuvien perusteella moottori näyttää oikealta, joten kiinnostaisi tietenkin millä perusteella on moottori arvioitu vääränlaiseksi?

En kyllä ymmärrä millainen korjaamo päästää auton käsistään ilman moottorin kiinnityksiä. Enkä ehkä halua ymmärtääkään :shock:
Auto on huoltamolla, mutta siis väärä kaiketi vain siinä mielessä että ovat laskeneet 1+1, jos moottorissa on hajonneita osia - jotka eivät ole mitään mikä tavallisella kulumisella hajoaisi - ja muu ympäristö, kori yms, on ehjänä niin jotain mystistä sille moottorille on käynyt.
Kerron sitten kun tänään tutkivat enempi ja voivat minuakin valaista asiasta lisää.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Hiukan lohdutusta asiaan, tuo pakki"ongelma" taitaa olla ihan yleinen 156:ssa, eikä haittaa kun siihen tottuu.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Lurppa
Viestit: 196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 12:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Lurppa »

^ Juu, eipä se muuten haittaa paitsi että vähän ikävänkuuloinen. :D
Mutta, lisätään tähän offtopicin tulvaan sen verran vielä että autoliike lupasi itse korjauttaa nuo katkenneet kiinnikkeet, ja tännepäähän jää maksettavaksi tuo tiivisteremppa jonka hinta on n. 1000e. Ihan kohtuullisen kuuloinen diili, mutta taitaa auto silti mennä myyntiin ja myydään pois tarjousten perusteella... Jos ei ole lähdössä kohtuulliseen hintaan niin ei sitten - ajetaan loppuun asti. ;)

Ex-Fiat
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 11:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ex-Fiat »

Tuohon pakin rusahteluun auttaa jos laitat ensin esim. 3 vaihteen silmään ja sitten pakille, been there.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

mazza kirjoitti:Hiukan lohdutusta asiaan, tuo pakki"ongelma" taitaa olla ihan yleinen 156:ssa, eikä haittaa kun siihen tottuu.
Oikeastaan taitaa olla ominaisuus lähes kaikissa Alfan malleissa. Ainakin niissä parissa millä on tullu ajeltua toi pakin rusahdus kuuluu suorastaan asiaan :silly:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

mazza kirjoitti:Edellinen turbotettu -87 2wd-Hiluksi sai ruokaa Bochin 10mm nestepäällä sen verran, että vielä 2,2bar ahdoilla taivas tummui totaalisesti. Pumpusta irtosi ruokaa pariin sataan heppaan riittävä määrä, eikä vehkeessä ollu tehoa kuin ehkä 120 heppaa. :lol:

Sitä mustaa siis tuli ihan järjetön määrä. Koko maantie täytty muutamassa sekunnissa pikimustasta pilvestä, joskus kaverin kanssa kisatessa puskurissa roikkuvan kaverin valot katosi näkyvistä vaikka etäisyyttä oli muutamia metrejä. Eipä muuten pitäny raitisilmasuodatinkaan niitä savuja pois Mersun sisältä. :lol:
Kikka toimii myös 166 JTD:llä. Kaasu pohjaan ja tie täyttyy mustalla pilvellä.
On saanut ajaa rauhassa ilman perässä roikkujaa viime aikoina.

Savutus aiheutuu rikkinäisestä turbosta.... :evil: :evil:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Nykyään kun autot eivät enää haise, niin kaikki vanhat katittomat autot ja loppuunajetut mersut haistaa jo kilometrin päästä, jos ovat samaa tietä kulkeneet. Nyppii ajella noiden perässä. Kuskit eivät monessakaan tapauksessa itse tajua asiaa.
Kimmo

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Tuo "loppuunajettu"-termi on aika hauska, kun sitä käytetään aika yleisesti lähes kaikista -95 ja vanhemmista "kuluttavista ja saastuttavista" Mersuista. Ex-kämppiksellä on yli miljoonan ajettu 250D -86, kulutus reilussa seka-ajossa 5,5-6l ja tehoa vajaa 140hv. Savua tulee toki tennaria antaessa hiukan, mutta ei puhettakaan, että tasakaasulla haistais mitään. Itsellä oli 1525tkm ajettu W123 300D -83, se kyllä jo kulutti liki kymppiä, mutta vain lyhyistä välityksistä johtuen. Savuarvo oli 0,53, vaikka syöttöä oli lisätty. Vähemmän se haisi kuin 10 vuotta uudempi japsi-bensa. Tuon vanhan ja savuttavan Hiluxini savuarvo oli katsastuksessa muistaakseni 0,6 tai 0,7... Kaverin reilusti viritetty Mk2 Golf vei Haaparannan-reissulla tasan 11l. 4l/100km. Miksei uusilla autoilla tahdo päästä samoihin :shock:

Ps. Erään tutkimuksen mukaan Prius vie keskimäärin 50% yli tehtaan ilmoittaman. 3,9lx150%=5,85l. Kumma, kun vanha, laiska, loppuunajettu Mersun rämä voi olla tehokkaampi, parempi ajaa ja taloudellisempi. Priuksen valmistus muuten kuluttaa luontoa aika tehokkaasti. Että se niistä ekoautoista :lol:
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Noinhan se menee. Ei kilometrimäärä tarkoita että moottori olisi loppu. Pahalta haiseva moottori yleensä polttaa öljyä, oli se sitten diesel tai bensa. Dieselissä tuon lisäksi tulee hiukkasia, mutta jos kone on mekaanisesti kunnossa, vain silloin kun syöttöä on suhteessa paljon. Ihmeen paljon nykyään näkeekin noita uudempia dieseleitä jotka pössäyttelevät myös normaalissa liikennerytmissä.
Kimmo

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

kterkkila kirjoitti: Ihmeen paljon nykyään näkeekin noita uudempia dieseleitä jotka pössäyttelevät myös normaalissa liikennerytmissä.
Savutus aiheutuu rikkinäisestä turbosta.... :oops: :oops:

Nimimerkillä neljä kertaa valittanut huoltoon että savuttaa (mm. Deltaan) ennen kuin syys selvis.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En tiedä kuinka yleistä mutta tuolla GM:llä tehtiin aina koeajo määräaikaishuollossa. Epäilen että asiakkaat eivät kierrätä nykydieseleitä yhtään kun moottori toimii alakierroksilla parhaiten. Alkukilometreillä moottori oli haluton ja laiska (kuitenkin ihan normaalilämpöinen). Savuttikin kun kiihdytti alakierroksilla. Kun piti kierroksia ihan tapissa, savutus oli alkuun aina ihan maiseman peittävää ja moottori oli nuhaisa. Muutama kunnon kierrätys niin nuo oireet hävisivät. Samoin noissa dieseleissä oli tyypillistä että imusarjat olivat ihan tukossa. EGR:venttiili ja pieni öljysumu? tärväsivät imusarjoja tukkoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Oleino
Viestit: 1949
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Alfan ratista jää pinta käteen märällä kelillä. Tuntuu inhottavalta ja sotkee kädet. Liekö mokoma ruori pyöritelty loppuun. Muutenkin koko auto kerää itsensä täyteen kosteutta näillä keleillä. Ärsyttää. Pari sähkölaitettakin toimii vaihtelevasti kostean kelin kunniaksi. :evil:
Tein itse - säästin

Muumi
Viestit: 97
Liittynyt: 12 Touko 2009, 14:27
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja Muumi »

Kylkiluu ilmeisesti poikki yskimisen seurauksena :(

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Kannattasko lopettaa se yskiminen?

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Itse olen kallistunut tuon yskimisen puolelle. Onhan tässä kaksi viikkoa jo mennyt. On tuo lopettaminenkin käynyt mielessä.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Pitkäveto kusi :evil: Miten kehtaa blues hävitä sarjan surkeimmalle joukkueelle,eli heittopussi jokereille :twisted:

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mulla kesti noin viikon sellaista että myöhään illalla aika tarkkaan aikaan kurkussa alkoi jatkuva ärsytys niin että piti olla yskimässä niin että sattui, aamulla oli poissa mutta kurkku todella solmussa eikä päivällä juurikaan köhittänyt.. Hippusen outoa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Mulla sama vaiva oli aamuisin, saattoi aikakin olla sama, tullut niin tarkkaan katsottua. Helvetinmoinen tunnin rykiminen sai sen sitten laantumaan. Muun ajan ihan kuin terve olis. Kyllä se siittä ohi menee kolmessa viikossa vaikkei uskoiskaan. Lienee oletetun possonuhan jäänteitä.

Lukittu