Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Ai miksi ostaja ei saisi kysyä onko kuljetus mahdollista myyjän toimesta tai mitä vikoja myytävässä autossa on? Miustahan noi on juuri niitä joita kysellään, hinnan lisäksi. Jollei tuollaisiin halua vastata on parempi olla myymättä mitään. Eikai ostajakaan nyt ihan sokkona lähde mahdollisesti satojen kilometrien päähän.

Kertsu
Viestit: 897
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

^ No, minä olen huomannut ettei noita ostajia kiinnosta viat, vaan tulee ehdotuksia tyyliin "saat 400e käteisenä kun tuot sen nyt ABClle".
1. En minä sitä autoa ole millään muulla kuin käteisellä myymässä, eli miksi edes pitää mainita?
2. Sitten siinä käy niin kun sen auton vie sinne ABClle ja hinnaksi on sovittuna se 400e alkaakin taas tinkiminen "aijaa tässä onkin vähän vanteissa ruostetta saat 200e"
3. Ja kuten aikaisemmassa viestissä totesin, on typerää tinkiä autosta jota ei ole edes nähnyt. Sitten kun ollaan sovittu tapaaminen ja auto esitelty neuvotellaan hinnasta.

Ei ole minusta autokauppiaaksi, ei.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Kertsu kirjoitti:^ Kovia hintapyyntöjä on samanlaisista Corolloista, eikä meikäläisen ole edes Nettiauton kallein :roll: Omassahan on hintaa vaivaiset 750€
Juu kyllähä 90-luvun alun Toitsut on keräilyharvinaisuuksia ja painonsa arvoisia kultaa :D Ainakin myyjän mielestä. Siinä on sellanen juttu vaan et se myyjä jää sit sen omistajaks myös. Kaikki käy kaupaksi jos hinta on sopiva. Jos ei mee kaupaks, tietää että hinta oli liian kova.
Mie en kattoisi että "eihän tää oo ees nettiauton kallein", ne kalleimmat ovat kaupan maailman tappiin asti. Katso ennemmin, että "tää on lähes nettiauton halvin" jos aiot kauppaa tehdä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tori.fi palvelun kautta jonkinverran käytettyä tavaraa myyneenä, olen huomannu että kun laittaa hinnan joka on oikeasti halpa eikä edullinen, kauppa kyllä käy. Jos sen hinnoittelee muiden mukaan, niin se kaupankohde on vaan yksi vastaava muiden joukossa. Joten jos haluu oikeesti eroon niin mielummin halvalla ku ei ollenkaan.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Desmoquattromaschio kirjoitti: Mie en kattoisi että "eihän tää oo ees nettiauton kallein", ne kalleimmat ovat kaupan maailman tappiin asti. Katso ennemmin, että "tää on lähes nettiauton halvin" jos aiot kauppaa tehdä.
Näinpä. Helposti tulee aluksi väärä kuva tavaran arvosta, kun kauppa käy nopeasti niiden edullisten osalta eikä niiden pyyntihinnoistakaan välttämättä jää tietoa mihinkään.

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kertsu kirjoitti: 3. Ja kuten aikaisemmassa viestissä totesin, on typerää tinkiä autosta jota ei ole edes nähnyt. Sitten kun ollaan sovittu tapaaminen ja auto esitelty neuvotellaan hinnasta.
Allekirjoitan tämän.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1520
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Kertsu kirjoitti: 2. Sitten siinä käy niin kun sen auton vie sinne ABClle ja hinnaksi on sovittuna se 400e alkaakin taas tinkiminen "aijaa tässä onkin vähän vanteissa ruostetta saat 200e"
3. Ja kuten aikaisemmassa viestissä totesin, on typerää tinkiä autosta jota ei ole edes nähnyt. Sitten kun ollaan sovittu tapaaminen ja auto esitelty neuvotellaan hinnasta.
Tästä on pakko olla kyllä samaa mieltä. Itse tykkään käydä kauppaa ja vääntää hinnasta, mutta useampaan kertaan en hintaa tiputa. Joko se tinkiminen tapahtuu etukäteen puhelimessa tuotetta näkemättä tai sitten tuotteen vierellä siihen tutustumisen jälkeen. Mahdollinen ostaja saa sitten itse päättää, kumpi on se parempi vaihtoehto. Ei ole vielä jäänyt tämän takia myymättä.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No ei kai nyt kukaan _oikeasti_oleta saavansa parilla sadalla tai peräti ilmaiseksi viatonta tai uudenveroista autoa...
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

jaa-a, minulle ei ole selvinnyt mikä näiden viestittelijöiden motivaatio on. Aikovatko koskaan oikeasti ostaa mitään autoa vai onko pelkkä tinkaaminen silkkaa ajanvietettä. Jos noihin olen joskus vastannutkin alemmalla hinnalla, niin ei ole mitään sen koommin kuulunut. Eikä kukaan "viimeisen hinnan" kyselijä ole vastaamattomuuteenkaan reagoinut uudella viestillä saati soittamalla.

Redneck
Viestit: 129
Liittynyt: 15 Syys 2014, 20:19
Car(s): Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20V Ti -05

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Redneck »

Tuli näköjää jonkimoine talvi ja suola lentää ja meinaa sitä ettei 166:la enää ajella. No viimeks ajoin 2 viikkoo sitten ja koko kesänä alle 4000km :lol: ei vaan kerkiä kun työ vie käytänössä kaiken ajan mitä löytyy ja välillä ei riitä edes aika ! Eipä oo kerenny paljoo voorumia vilkuilee ja kun rekka oli huollos (lue korjauksessa volvo) pirkkalassa ja levoranta siinä vieress niin en edes vaivautunu giuliaa käydä kattomass kun en ymmärrä mitä hyötyy siitäki käynnistä ois ollu :? ei kerkiä ajaa edes nykysellä :black:

Oonki tossa miettiny kokonaan autosta luopumista kun ei kerkiä harrastaa eikä puunailla ja jos niin ihmeellistä olis, että löytys aikaa niin ei jaksa :splat:
No katos...kaveri soitti joko johtaja on soittanu että tartteis lähtee töihi :shock: :lol: vastahan mä oon "vapaata" viettäny heräämisen jälkeen muutaman tunnin :lol: voeee äitee....

AAW
Viestit: 1036
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja AAW »

On ollut töissä tarve lähettää n. 100 sähköpostia joka kuukausi missä on 1-5 liitettä mukana eri vastaanottajille (n.250). IT-osastoilta(oma&sisaryhtiö) kun on kysynyt apuja tähän, eli työn automatisointia, niin vastaus on ollut pienen pohdinnan jälkeen ettei onnistu. Törmäsin sitten vahingossa pariin keskusteluun netissä ja sain väännettyä vba scriptin joka tekee homman, tehostamista tämäkin varsinkin kun tekee omalla ajalla. Saisikohan "polttoaineena" mennyttä single malttia työnantajan piikkiin?? :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyl nuo yleensä onnistuu, mutta vaatii jonkin verran ajatusta ja prosessin tuntemista. Pitää tietää mikä posti lähetetään minnekin, mitä siihen liitetään ja miksi. Samalla pitää miettiä miten ja kenelle varmistetaan kuittaus/logitus/monitorointi että viestit lähtevät oikein ja miten pystytään tulevaisuudessa reagoimaan prosessin muutoksiin.

Noissahan ei ole vielä mitään vaikeata, niissä vaan menee hetki aikaa että saa systeemin väännettyä. Ongelma tulee harmittavan usein siinä, että automaagiprosessilla pitää olla vastuullinen omistaja. Jonkun (yleensä tarpeeksi korkean johtoportaan) pitää osata speksata, kuka on vastuussa itse prosessista ja sitä myöten automaagiskriptin valvonnasta ja tarvittaessa muokkauksesta (tai oikeastaan muokkauksen tilaamisesta IT-osastolta ajoissa). Usein ajatus on se, että kun IT skriptaa niin IT monitoroi, korjaa ja muokkaa - ja kas kummaa, IT yhtäkkiä on käytännössä kokonaan vastuussa jonkun täysin toisen osaston prosessista. Ei lie ihme, että siitä harva IT-osasto innostuu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^^Eikös tuo mennyt jotenkin niin että väänsi vaan outlookissa jakelulistan, johon lisää vastaanottajat tiettyyn ryhmään ja lahettää postin siihen ryhmään.
Joku juttu siinä vielä oli ettei kaikki näe kenelle posti on lähtenyt. Vastaanottajakenttä siis on tyhjänä, näkyy vain lähettäjä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuon jälkimmäisen taika on pistää vastaanottajat BCC-kenttään. Jakelulistahan toimii hienosti, jos kaikille pitää lähteä sama viesti/liite - jos taas kaikille omansa, menee homma skriptaamiseksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

mattijus kirjoitti:
jkk kirjoitti:Jalamarilla inhottava tilanne, joten tsemppiä.

Itsellä murheita, joskin vähän pienempiö mutta vituttaa silti. Jo toistamiseen samasta läppäristä hajoaa kovalevy(luulisin) ei saa winkkaria auki, mitkään korjaustoimenpiteet ei auta ja pari kertaa bsod ja "operating system not found". Suottapi olla emolevyssäkin vikaa mutta ajattelin kokeilla jos tuosta levystä saisi jotain ulos liittämällä sen toiseeb masiinaan. Viime kerrasta viisastuneena kaikki tärkein on kopioituna tallessa.
Näissä tilanteissa usb tikulta boottaava Linux paske on hämmästyttävän kätevä.
Tämä tilanne sai jatkoa, puhelimesta halkesi lasi, ei siten että olisi käyttöä haitannut. Kolme päivää sen jälkeen puhelin sammui totaalisesti.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja JMC »

Tessun kulutus :roll:
Tällä hetkellä keskari on noin luokkaa karvan alle yhdeksän litraa. Nyt tulee sen verta paljon kilometrejä että sais tuo olla vähän pienempi..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JMC kirjoitti:Tessun kulutus :roll:
Tällä hetkellä keskari on noin luokkaa karvan alle yhdeksän litraa. Nyt tulee sen verta paljon kilometrejä että sais tuo olla vähän pienempi..
Ota mun q4 viikoksi ajoon niin ei enää tessun kulutus ahdista :lol:

Muuten tessu saattaa ahdistaa sen jälkeen ainakin jos lunta on :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8681
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tankkimittarilla, kun katselee oikean polttoaineen ja dieselin hintaeroa, ei siinä kovin helpolla säästön puolelle pääse. Jokunen metri saa tulla mittariin, että kulutuserolla veron kuittaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tänään piti käydä katsomassa 2.5 bensakutosen tilalle 3.0 bensakutosta. Ei siinä muuten mitään, mutta täähän on joku perhanan pyhäpäivä ja kaupan ovi olikin lukossa.

Onneksi äitee asuu lähellä kyseistä autokauppaa, niin matka tälle seudulle ei koskaan mene hukkaan, vaikka yksi etappi pois jääkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Oliko se joku pehmeäkattoinen yksilö kiikarissa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alfissimo kirjoitti:Tankkimittarilla, kun katselee oikean polttoaineen ja dieselin hintaeroa, ei siinä kovin helpolla säästön puolelle pääse. Jokunen metri saa tulla mittariin, että kulutuserolla veron kuittaa.
98 1,459e/litra
Di 1,259e/litra
Mun nähdäkseni tuosta tulee aika tasan 20senttiä per litra.
Hintatieto 17h sitten, Neste Riihikallio.

Pikalaskua:
Vero sen about 600 (sisältäen ajoneuvon ja käyttövoiman)? Sillä sais ysikasia 411 litraa.
Verrokkina 2.0TS vs 2.4JTD, TS syö sen 8-10. Pätkäajossa taatusti sen 10 (2.5vuoden otanta).
402litraa riittää vähän yli 4000km ajoon. Ja sitten nafta onkin jo voitokasta.
Jos säästeliäästi ajelee, se riittää vähän yli 5tkm matkalle. Edelleen, ei toi nyt ihan hirveästi ajoa ole... jos otetaan vaikka 2500kilsaa kuukaudessa, se tekee päivää kohti ~80kilsaa.
Tietysti, jos ajaa 10tkm vuodessa ni ei se sit niin herkkää olekaan.

PS.
95 ei ole bensaa, jos et aja toiotalla tai jollain hybridihirviöllä.

PPS.
Nykyautonromut tykkää myös ysifemmasta, mut nykyautot onkin nykyautoja.

EDIT:
Ja koska laskin veroihin myös ajoneuvoveron, olisi oikeasti erotus paljon vähemmän ja sitämyöten myös bensamäärä selvästi vähempi...

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja JMC »

Jos verrokkina on tuo ts niin eipä silloin tosiaan ihan kauheasti edes tarvitse ajaa että esim 1.9jtd olisi kannattava, vaikkei siitä suuren suurta hyötyä olisikaan. Nykybensakone onkin sitten toinen juttu :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re:

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Raimo Miettinen kirjoitti:Oliko se joku pehmeäkattoinen yksilö kiikarissa?
Kyl tuo on kovalla päänsuojalla varustettu. Niissä on paremmat vetomassat kuin pehmeäkattoisissa ja tuo olisi muutenkin kivasti varusteltu yksilö.
Aquatica kirjoitti: Vero sen about 600 (sisältäen ajoneuvon ja käyttövoiman)? Sillä sais ysikasia 411 litraa.
Verrokkina 2.0TS vs 2.4JTD, TS syö sen 8-10. Pätkäajossa taatusti sen 10 (2.5vuoden otanta).
402litraa riittää vähän yli 4000km ajoon. Ja sitten nafta onkin jo voitokasta.
Jos säästeliäästi ajelee, se riittää vähän yli 5tkm matkalle.
...ja kun se kulutusero on sen 2-4l/100km (sanotaan nyt vaikka 3, vaikka keskimäärin todennäköisesti vähän alle), niin tuo 400l riittääkin reilulle 13tkm matkalle.

No, oikeasti tuo ei mene ihan noinkaan, koska hintaero on tyhjästä asti, eli 100km hintaero (edelleen 3l erolla, 6 vs 9l) on 9*1459-6*1259=5,58e/100km. 156 2.4JTD:n (http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/8406292) käyttövoimavero on vuodessa 381,425e, jolla siis 5,58e hintaeron satakilometrisiä ajaa 68,39kpl eli 6839km.
Aquatica kirjoitti: PS.
95 ei ole bensaa, jos et aja toiotalla tai jollain hybridihirviöllä.
Kumpaan luokkaan 160kW saksanpremium menee?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^^mitä ysifemma sitten on? Ja millä perusteella nykyautot on romuja? 20 vuotta vanhat ruosteen raiskaamat loppuun ajetut miinat ei sitten ole romuja? :eggface:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mä en vaan tykkää lelubensasta. Se on vähän sama asia kuin uskonto; sitä runnotaan kurkusta alas "vaikka väkisin".
(R)E85 on sitten ihan fine, koska se on sit enempikin viinaa ihan oikeesti. Mut toi E10 on ihan vitsi itsessään.

Mä pidän nyky-romuja romuna, ihan vaan koska.
Enkä kyllä pikkubensakoneistakaan tykkää. En siksi, että ne olisi varsinaisesti huonoja tai mitään, mut en vaan diggaa.

^^
Kuuluu "nykyautonromut"-kategoriaan 8) (Tosin niin tekee myös Giulia, sikäli kun se 95e10:iä hyväksyy? Silti, ostaisin jos pätäkkää olis).

1,379e/l oli btw. samalla asemalla 95E10 samaan aikaan.
Siinä hintaero onkin jo selvästi pienempi, vain 8snt/l.
Tuo saattaapi jo muuttaa käsityksen rankasti.

Toisaalta jo normaalia 95:sta toi 2.0TS söi huomattavan paljon enempi, joten hyötysuhde laskee entisestään. Nykybensat menee viidellä litralla per satkun (pikkuturbot pikkukinnereissä ainakin), joten siinä sit joutuu aika paljon 2.4litrasella nokilekalla antaa asfaltin kulua, ennen ku käyttövoimaveron erotus on maksettu takasin. Jos koskaan - koska 8snt/l hintaero dieselin eduksi, mutta 1l/100km enempi kulutusta...

Mutta teki miten tahansa, kulutusvertailu pitäis aina tehdä tasavertaisesti, jotta siinä on jotain mieltä. Ellei sitten tosissaan halua verrata pieneen nykyturboon, tietysti..
1) Saman teholuokan auto (1.9/2.4JTD verrattavissa käytännössä 2.0TS:ään, vaikka dieselin käyttömukavuus onkin parempi)
2) Samanlainen auto (156 diesel vs. 156 bensa), ei kannata tehdä vertailua 156 2.4JTD '00 ja '12 Fiesta 1.0 ecoboostin välillä - ellei tosiaan halua verrata siihen eriluokan ja eri aikakauden laitteeseen

Polforea muuten, taitaapi olla mulla olla peräti halvempi verotus, koska tuo '01 ei ole massan mukaan ja tää taitaa olla yks niistä hyvin harvoista autoista, jossa se on halvempi mitä painon mukainen. Näin ainakin mielikuvittelen? Olisko 360e? No, joka tapauksessa parikymppiä ei ihan kauheasti tuota heittele.

Ja sit kun puhutaan dieselin kalliimmista huolloista, niin pitäis ottaa huomioon TS:n jakopää 3v/60tkm vs diesel 4-xV (riippuen pokan määrästä) 80-120tkm...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^muistan lukeneeni joskus, että tuo e10 bensiinin etanolipitoisuus on harvoin 10℅, kun puhutaan että se sisältää sitä enintään tuon verran. Tuohon oli myös joku testi jolla voi pitoisuuksia verrata. Lelubensa...?

Eli nykyautot on romuja, koska pinkka ei riitä nykyautoon? :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:Polforea muuten, taitaapi olla mulla olla peräti halvempi verotus, koska tuo '01 ei ole massan mukaan
Minkäs mukaan sitten?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Polforea kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Polforea muuten, taitaapi olla mulla olla peräti halvempi verotus, koska tuo '01 ei ole massan mukaan
Minkäs mukaan sitten?
2000 ja vanhemmat: Kokonaismassan mukaan
2001 ja uudemmat: Päästöjen mukaan

156 2.5 esimerkkinä:

2000: ~300€/vuosi
2001: ~500€/vuosi

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^^
Voi sen niinkin sanoa. Yli 90% ns. nykyautoista on tunteetonta kuraa. Loput on sitten erikoisempia laitteita, toki myös Alfa tässä 10%:ssa on.
Ja koska suhdeluku on 90/10, voi sanoa nykyautojen olevan kuraa, koska se on totta lähes aina.

Mut olkoot avautuminen tällä kertaa vaikka se, että oon köyhä.
Virallisesti siis ollaan köyhyysrajan alapuolella ja kaukana.

Ja silti on "varaa" autoon. Emmä tajua?
Just oli lehdessä ku joku perhe ei kestä 2keur bruttotuloilla, 3 henkeä. Kuulemma "noin puolet" menee asumiseen. Halleluja. Siitähän vielä on varaa ostaa ruokaakin, joten mitä *ttua ne ruikuttaa?!

^^
Tanan tunari-minä. No, lähellä ei lasketa. Eiku.
Muulle kansalle tiedoksi; muistin myös kv-veron määräytyvän joko massan (vanhemmat) tai päästöjen (uudemmat) mukaan, mutta sehän koskeekin sit vaan ajoneuvoveroa. Polfo taas vähän koulutti verolainsäädäntöä 8)

^
Huomaa, että puhuttiin käyttövoimaverosta. Itse sotkin kokonaishomman mukaan samaan tyyliin 8)

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Macela kirjoitti:2000 ja vanhemmat: Kokonaismassan mukaan
2001 ja uudemmat: Päästöjen mukaan
Joo, ajoneuvoveron perusosa. Käyttövoimaveroon ei vastaavaa muutosta ole tullut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^Kuuluu "nykyautonromut"-kategoriaan 8) (Tosin niin tekee myös Giulia, sikäli kun se 95e10:iä hyväksyy? Silti, ostaisin jos pätäkkää olis).
Harvassa taitaa olla viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta autot jotka ei hyväksyisi ysivitosta. Aika outoa sekin on määritellä huono suunnittelu hyvän auton kriteeriksi. Uskonnollista paskaa lähinnä.

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Polforea kirjoitti:
Macela kirjoitti:2000 ja vanhemmat: Kokonaismassan mukaan
2001 ja uudemmat: Päästöjen mukaan
Joo, ajoneuvoveron perusosa. Käyttövoimaveroon ei vastaavaa muutosta ole tullut.
Jeps. Käyttövoimaveron määrä ymmärtääkseni menee ainoastaan kokonaismassan mukaan oli auton vuosimalli tai päästöt mikä tahansa.

(+ tietenkin vaikuttaa onko henkilö- vai pakettiauto)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15036
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^Kuuluu "nykyautonromut"-kategoriaan 8) (Tosin niin tekee myös Giulia, sikäli kun se 95e10:iä hyväksyy? Silti, ostaisin jos pätäkkää olis).
Harvassa taitaa olla viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta autot jotka ei hyväksyisi ysivitosta. Aika outoa sekin on määritellä huono suunnittelu hyvän auton kriteeriksi. Uskonnollista paskaa lähinnä.
Kyllä ysivitosta.

Mut kun se on E10, ei ysiviis.

Ysiviis oli vaan kevyttä bensaa, mitä kului reilusti yli litra per satku enempi viiskutosessa tessussa ko ysikasia.
Sit tuli eekymppi, eikä sitä sit tullu käytettyä enää yhtään. Oli halvempaa anyway ajaa ysikasilla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja se etanolin haitta on...?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei sovi ideologiaan, eli uskonnolliset prinsiipit.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

"voi harmistuksen harmistus".

Ulkona pihalla kymmenen asteen pakkasessa asentamassa ikuisuusprojektiksi muuntuvaan 156:seen puskuria ja sisälokasuojia, niin huomasin kuskin puolen sisemmän vetarinkumin olevan rikki. Luulin saavani kotteron jo pyörilleen edellisten "yllätysten" tultua laitettua kun eilen hain taas osia, mutta näemmä taas yksi viikonloppu harakoille, projekti seisoo kun odotellaan osia jahka niitä pääsee tilaamaan ja pakkanen "tallissa" senkun kiristyy simppelin kannenvaihdon pitkittyessä täys projektiksi.

En koske yhteenkään autonromuun ennnen kevättä, jahka tämän saisi joskus valmiiksi.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Lämmin talli olisi olisi kiva. Vielä semmoinen, missä ei aina olisi joku "ikuisuusprojekteista" tiellä. :D

Pirun oravat ovat nakertaneet crosswagonin moottoripeitteitä, kun oli ne kesän irti pois tieltä. (tuossa ne moottorin päällä, eikä konepellissä. )
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onkos siinä jokin koko moottoritilan peittävä kansi??

Niin joo ei tiedä itkeäkö vai nauraa. Pitää kai purkaa koko eturipustus että saa vetarin pois tuolta, kun on jousihaarukan välissä. Ja käyttöautot makaa lumen alla, kun yksi projekti on valloittanut koko autokatoksen. No voisi tuota hommaa joutua tekemään taivasallakin. Silloin olisin jo varmaan valellut koko auton bensalla ja tuikannut palamaan. Että voi kaikki taas olla vaikeaa, monesko viikko tässä on jo menossa. Olisin tehnyt Mirafioriin tässä ajassa ehkä 120 kpl kansiremontteja. Eikä siinä ole mitään typeriä vakionopeusniveliä suojakumeineen. Rangessakin ne on älytty piilottaa akselin sisään öljykylpyyn. Saakelin etuvetoiset romut.

Saakelin talvi, ihan hanurista. Koska se kesä tulee?

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pele »

sämpy kirjoitti:Saakelin etuvetoiset romut.
No mitäs siinä ihmettelemään, kun Prisma alle ja menox! :roll:

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Muistaakseni irroitin etuiskarin alahaarukan irti iskarista ja alatukivarresta, että sain vetarin pois sieltä välistä. Ei välttämättä mielestäni tarvitse irroittaa, kuin alatukivarresta. Sitten painaa ripustukset mahdollisimman alas, jolloin vetari mahtuu pois sen haarukan ja alatukivarren välistä. (jos siis ei irrota koko haarukkaa).
Suoraan vaan suoraa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Pele kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Saakelin etuvetoiset romut.
No mitäs siinä ihmettelemään, kun Prisma alle ja menox! :roll:
olis muuten leimakin voimassa vuodenvaihteeseen, mutta en aikonut katsastaa kun viime talvenakin ajot jäi kahteen ratapäivään. Pitäisi apulaitehihnan kiristin tarkistaa kun vikisee ilkeästi, mutta toinen kiinnityspultti luultavasti katkeaa. (lienee selvää ettei ole minun asentama, tai tätäkään ongelmaa ei olisi) Eli pitäisi purkaa puoli konehuonetta ja irrottaa moottorin takaa se häkkyrä johon tuo pultti (ynnä tehostin, laturi ja etuvisko) kaiketi kiinnittyy, että saisi pultintyngän pois.

Siinäpä toinen mukavasti eskaloituva homma, joten jätin väliin. Kai tuo kestää tämän talven parit jääradat. Tai sitten ei. Keltaisilla kilvillä mennään. Menihän siinäkin pari viikkoa, kun hioi ja maalasi korin ruosteita. Keskimäärin jokaista ajotuntia kohden kymmenen tuntia remppaa lienee Lancian huoltosuhde tällä hetkellä.

Eipä Alfaakaan olisi pakko saada liikenteeseen, autoja riittää. Mutta mikä on aloitettu, on pakko tehdä valmiiksi.

Joskus sitä tuntee hetken ymmärrystä kaskain omistajia kohtaan, yksi auto joka likimain hoitaa kaikki tarpeet. Mutta sitten se ymmärrys menee ohi. Ei saa***a....

Tietyllä tavalla olen tosin harkinnut Discoveryn hankintaa käyttöautoksi, pakun lisäksi..

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pele »

^ Siis tarkoitatko että kirisinpalikan kaksi 8mm pulttia on niin lujaa kiinni että pelkäät katkeavan?
Nuo jotka tuohon tulee: http://deltateam.kuvat.fi/kuvat/LANCIA+ ... 060023.JPG
Ei oo kyllä koskaan tullut moista ongelmaa vastaan, vaikka oisivat miten olleet alkuperäisessä tikissä...
Sensijaan aika moni on saanut tuon korvakkeen poikki kun ei ole hellittänyt kyseisiä pultteja, vaan ainoastaan säätöruuvia kiertämällä ajatellut remmin kiristyksen hoitaa...ja POKS! Siitähän se katkeaa säätöruuvin juuresta.
Terveisin nimimerkki neljälle ko. osan tänävuonna toimittanut. :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8681
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Garmund kirjoitti:Muistaakseni irroitin etuiskarin alahaarukan irti iskarista ja alatukivarresta, että sain vetarin pois sieltä välistä. Ei välttämättä mielestäni tarvitse irroittaa, kuin alatukivarresta. Sitten painaa ripustukset mahdollisimman alas, jolloin vetari mahtuu pois sen haarukan ja alatukivarren välistä. (jos siis ei irrota koko haarukkaa).
Ei tarvi irrottaa kuin pitkä alapultti. Jos ottaa koko jousitolpan pois, ei tarvi avata alapalloakaan. Kuskin puolella mahtuu muljahtamaan napamutun avauksen jälkeen pois ilman tuskaa, mutta pelkääjän puolella hiilipönttö pitää siirtää pois tieltä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^^Juu tuo saranapulttina toimiva. Koitin viime vuonna sitä aukoa, mutta tuntuma oli asentajan kokemuksella sellainen, että kanta kääntyy mutta kierre ei. Joten jätin yrittämättä ja jäin odottamaan sitä, että olisi kesä ja saisi rauhassa kokeilla, että on aikaa sitten purkaa koko kyseinen osa pois jos/kun pultti katkeaa. Jos sen edes saa tiputtamatta koko tekniikkaa pois keulalta.

Ai niin vetari on nyt purettuna verstaalla. Otin suosiolla iskarin alahaarukan kokonaan pois että pääsi pulttipyssyllä aukomaan kuusiokoloruuvit. Ulompi vetonivel on edelleen autossa, mutteri aukesi mutta spoorit on "pikkasen" jumissa. Odottakoon sitä, kun pitää uusia joko nivel tai pyöränlaakeri. Piti sitten aukoa ulompi ehjä vetarin suojakumi että sai akselin irti. Sekin nivel oli sisältä hyvässä rasvassa mutta silti vetarin spoorit oli ruosteessa. Ja alumiiniset spacer/soviterenkaat piti irrottaa taltalla ja vasaralla. On ollut vissiin vähän kostea kesä eikä ole ehtinyt ajamaankaan.

Ja tuossa lisäksi vasen takajarru laahaa toisinaan, muistinpa tässä senkin. Jarrusatula on huollettu keväällä, mutta ehkä siitä on jarruletku tukossa, parempaakaan selitystä keksi kun kässärivaijerikin on toimiva.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Osta itelles kunnon sakemanni käyttikseksi, eihän tuosta mitään tule kun menee pyhät ja arjet italialaista korjatessa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vittu ostan mazdan saatana.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No sekin hyvä valinta ja takuulla!

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mutta älä kutosta, mätänee vielä pahemmin mitä 156:t. :lol:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tosin missään vaiheessa tässä ei ollut kyse siitä, että merkki tai laatu olisi jotenkin pielessä, vaan... ymmärsikö KUKAAN pointtia?

Avatar
Polforea
Viestit: 11207
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ainahan se kasautuu, jos jotain pientä lähtee tekemään oikeaan eturenkaaseen niin kohta huomaa vaihtavansa vasenta takakylkeä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Lukittu