Sivu 28/29

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2020, 16:07
Kirjoittaja Polforea
Tervetuloa vaan!

WIS:n korvike tunnetaan nimellä eLearn ja EPC:n vastine puolestaan tottelee tunnistetta ePer ja tietty 7Zap auttaa myös Alfan osissa.

ePer -installaatioita löytää netistä ihan etsimällä suoraan selaimella käytettäväksi, eLearn tarvii metsästää asennettavaksi.

Ja sitte ku seuraavaksi kysyt Tech2:n vastinetta, niin tietokone, sopiva piuha parin adapterin kanssa ja Multiecuscan on se oikea vastaus.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2020, 19:29
Kirjoittaja Turre
Polforea kirjoitti: ePer -installaatioita löytää netistä ihan etsimällä suoraan selaimella käytettäväksi, eLearn tarvii metsästää asennettavaksi.
eLearn löytyy nykyään myös selaimella käytettävänä http://4cardata.info/elearn/
Haku tuossa ei valitettavasti toimi mutta siitä edestä toimii mainiosti vaikka kännykällä.

Virallinen ja lisensoituhan tuo ei varmastikaan ole, mutta eipä ole ne ePer-installaatiotkaan.

Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2020, 21:12
Kirjoittaja koomala
Onpas täällä avuliasta porukkaa, mahtavaa! Täytyy perehtyä noihin ohjelmiin ihan ajan kanssa.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 10 Heinä 2020, 09:13
Kirjoittaja Mikkeller
Hyviä linkkejä ja uusia juttuja itsellenikin vaikka olen juo vuoden teidän juttuja lueskellut. Ai että kun nämä olisi tuolla Kaikkea Alfasta -osastossa jonain sticky-ketjuna. :)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 08 Elo 2020, 09:18
Kirjoittaja Lassard
Morjes, ja terveisiä Kouvostoliitosta!

30 vuoden autoharrastamisen jälkeen suunnistin uusille poluille ja hankin 147:n. Jeremy Clarkson sanoi, että jokaisen automiehen pitäisi omistaa Alfa kerran elämässään ja nyt on sitten tämäkin homma tehty. En tiedä, millainen matka tästä tulee, mutta sittenhän sen näkee.

Tuo peli on huonosta ylläpidosta kärsinyt -02 2.0 TS, 3D. Varmaan avaan projektitopikin jossain vaiheessa. Ympärivuotista käyttistä tästä ei tule.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 13 Elo 2020, 21:24
Kirjoittaja karila
Lassard kirjoitti:Morjes, ja terveisiä Kouvostoliitosta!

30 vuoden autoharrastamisen jälkeen suunnistin uusille poluille ja hankin 147:n. Jeremy Clarkson sanoi, että jokaisen automiehen pitäisi omistaa Alfa kerran elämässään ja nyt on sitten tämäkin homma tehty. En tiedä, millainen matka tästä tulee, mutta sittenhän sen näkee.

Tuo peli on huonosta ylläpidosta kärsinyt -02 2.0 TS, 3D. Varmaan avaan projektitopikin jossain vaiheessa. Ympärivuotista käyttistä tästä ei tule.
Harrastus alkanut perinteitä kunnioittaen, lavetilla kotiin :)
Kyllä siitä peli tulee.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Elo 2020, 20:21
Kirjoittaja Lassard
karila kirjoitti:
Lassard kirjoitti:Morjes, ja terveisiä Kouvostoliitosta!

30 vuoden autoharrastamisen jälkeen suunnistin uusille poluille ja hankin 147:n. Jeremy Clarkson sanoi, että jokaisen automiehen pitäisi omistaa Alfa kerran elämässään ja nyt on sitten tämäkin homma tehty. En tiedä, millainen matka tästä tulee, mutta sittenhän sen näkee.

Tuo peli on huonosta ylläpidosta kärsinyt -02 2.0 TS, 3D. Varmaan avaan projektitopikin jossain vaiheessa. Ympärivuotista käyttistä tästä ei tule.
Harrastus alkanut perinteitä kunnioittaen, lavetilla kotiin :)
Kyllä siitä peli tulee.
Risan pyöränlaakerin takia lavetilla. Ääni oli karmea ja rohina tuntui ratissa, mutta onneksi ei ollut mitään muuta mennyt.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Elo 2020, 20:21
Kirjoittaja Lassard
karila kirjoitti:
Lassard kirjoitti:Morjes, ja terveisiä Kouvostoliitosta!

30 vuoden autoharrastamisen jälkeen suunnistin uusille poluille ja hankin 147:n. Jeremy Clarkson sanoi, että jokaisen automiehen pitäisi omistaa Alfa kerran elämässään ja nyt on sitten tämäkin homma tehty. En tiedä, millainen matka tästä tulee, mutta sittenhän sen näkee.

Tuo peli on huonosta ylläpidosta kärsinyt -02 2.0 TS, 3D. Varmaan avaan projektitopikin jossain vaiheessa. Ympärivuotista käyttistä tästä ei tule.
Harrastus alkanut perinteitä kunnioittaen, lavetilla kotiin :)
Kyllä siitä peli tulee.
Risan pyöränlaakerin takia lavetilla. Ääni oli karmea ja rohina tuntui ratissa, mutta onneksi ei ollut mitään muuta mennyt.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 08 Syys 2020, 21:39
Kirjoittaja Romeo y Julieta
Tervehdys. Viime perjantaina ostin ensimmäisen ihka oman autoni, joksi valikoitui vm. 2011 Alfa Giulietta. Ei ehkä se tavanomaisin valinta ensiautoksi, mutta halu erottua harmaasta massasta toi merkin pariin. Autoyksilöni ostin Alfa-harrastajalta, vanhempi herrasmies kyseessä. Eli hyvin pidetty peli kyllä on. Morjestellaan jos Päijät-Hämeen alueella tavataan :)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 13 Syys 2020, 17:23
Kirjoittaja JanVe
Olen lueskellut foorumia jonkin aikaa ja rekisteröidyin äsken päästäkseni suljetuille sivuillekin.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 24 Syys 2020, 14:12
Kirjoittaja Rouva-alfisti
Käyttikseksi valikoitui 159 farkku ja muuten taloudesta löytyy jo kolme saman merkin autoa... :roll:
Ajattelin, että tältä foorumilta voisi löytyä vinkkejä ja vertaistukea.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 24 Syys 2020, 21:15
Kirjoittaja alamajy
Tervetuloa vaan kaikki uudet foorumilaiset. Täällä löytyy tietämystä vähän kaikesta. Rohkeasti vaan kysymään. Myös omituisia huumoriveikkoja löytyy mutta sehän on vaan piristävää.
Forza Alfa.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 11 Loka 2020, 10:40
Kirjoittaja smppa
Morjenst vaan. Eilen tuli hankittua pitkästä aikaa joku muu auto kuin Opel. 159 2.2 Sedan, eli onhan se kuitenkin Opel-sukuinen...
Autot on siis meillä ollut pelkkiä Opeleita jo varmaan sen 15 vuotta, "mopojakin" löytyy tällä hetkellä useampia, joten eri foorumeilla tulee välillä notkuttua samalla nimimerkillä. Muista foorumeista on ollut vuosien saatossa niin paljon apua milloin mihinkin, että pakko oli heti tännekin rekisteröityä.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 18 Marras 2020, 10:06
Kirjoittaja Sampza
Morjens

Liityinpä nyt sitten tänne kun yli vuosi tuota Giulia kokemusta takana päin.
Viime vuoden huhtikuussa meille kotiutui Kamuxin suomeen tuomana tämä 2017 mallinen 2.2D 150hv Giulia Super ja MT6 vaihteistolla.
30tkm mittarissa tuolloin ja nyt kilometrejä takana jo 77tkm.
Vaimon kanssa tämä hankittiin sillä perusteella että hänellä oli aiempaa Alfa-kokemusta MiTo:sta joka oli hänellä useamman vuoden. Hänen valinta siis tämä Giulia. :)

Hieman historiaa itsestä niin itsehän olen ollut japanilaisiin etenkin Nissaneihin kallellaan ja olinhan tuota muutaman vuoden DNSF-kerhossakin mukana(tarkalleen 2004-2017).

Giulia yllätti itseni täysin koska olin jo ennen sitä ajanut sadoilla eri autoilla, tehokkailla jenkeillä, japanilaisilla ja euroilla.
Reilu vuoden jälkeen fiilis on tuosta Giuliasta erittäin positiivinen ja ei vähiten siksi että meillä on ollut huolettomia kilometrejä, ei siis mitään ongelmia alun softapäivityksien jälkeen jotka ruotsissa oli jätetty "näppärästi" tekemättä. Mittaristobugi mm aiheutti harmaita hiuksia.


Kaikenlaisia päivitysmietteitä niin ulkonäöllisesti ja teknisesti on ollut mielessä ja onkin tullut kaikkea tutkittua mitä Giuliaan saa tällä hetkellä ns. OEM+ hommana.
Mutta mukavaa päästä lueskelemaan tänne asiaa Alfoista

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 18 Marras 2020, 17:01
Kirjoittaja Romeo y Julieta
^ Hieno hankinta, vieläpä harvinaisella manuaalivaihteistolla. Kuvan olenkin jo aiemmin bongannut CARFin sivuilta. Onko 150 vai 180 heppaa? Erona noissa taitaa olla ainoastaan ohjelmointi ellen ihan väärässä ole

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 18 Marras 2020, 19:01
Kirjoittaja FinPat
Romeo y Julieta kirjoitti:^ Hieno hankinta, vieläpä harvinaisella manuaalivaihteistolla. Kuvan olenkin jo aiemmin bongannut CARFin sivuilta. Onko 150 vai 180 heppaa? Erona noissa taitaa olla ainoastaan ohjelmointi ellen ihan väärässä ole
Ja onhan 180hp versiossa kaksi pakoputken päätä. Mutta muuten voimalinjan pitäisi olla täysin sama.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 18 Marras 2020, 19:38
Kirjoittaja Sampza
Romeo y Julieta kirjoitti:^ Hieno hankinta, vieläpä harvinaisella manuaalivaihteistolla. Kuvan olenkin jo aiemmin bongannut CARFin sivuilta. Onko 150 vai 180 heppaa? Erona noissa taitaa olla ainoastaan ohjelmointi ellen ihan väärässä ole
Kiitoksia. Tämä on tosiaan 150hv ja tarkoitus olis ohjelmoida talven aikana :)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 30 Joulu 2020, 21:16
Kirjoittaja Hennak
No tuli sekin päivä! Seurasin äidin jalan jälkiä ja hankin alfa romeon 156 :-D ennen omistanut volkswagenin ja volvon, ja tänään päätimme hakea alfa romeon. Olen siis Henna ja toivottavasti nään teitä tien päällä liikun sektorilla Nummela-Lohja. :)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 31 Joulu 2020, 16:01
Kirjoittaja FinPat
Tervetuloa foorumille!

Alfa 156 on hauska auto ajaa ja ainakin omaan silmään kauniin näköinen. Ei muuta kuin mukavia kilometrejä!

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 06 Maalis 2021, 00:02
Kirjoittaja jeQQ
Hennak kirjoitti:
30 Joulu 2020, 21:16
No tuli sekin päivä! Seurasin äidin jalan jälkiä ja hankin alfa romeon 156 :-D ennen omistanut volkswagenin ja volvon, ja tänään päätimme hakea alfa romeon. Olen siis Henna ja toivottavasti nään teitä tien päällä liikun sektorilla Nummela-Lohja. :)
Täytyy Alfoista jompikumpi ajoon, Nummelassa shoppaillaan kerran viikossa. :mrgreen: Mä kyl moikkailen Alfoja myös noista Fiateista. :oops:

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 25 Maalis 2021, 20:22
Kirjoittaja Naxu
Kait sitä vois esitellä itsensä tässä kohtaa, vaikka foorumille rekisteröityneenä oon ollut jo "tovin".

Eilen tuli haettua 159 q4 farkku, 2.4 nokivasara. Pitkään miettinyt moista ja kun "halvalla" sai, niin piti korjata talteen. Hakkaa tuo ainakin mun edellisen käyttiksen ajo-ominaisuuksissaan, noin 100-0... Ei nimittäin vanhassa freelanderissa sitä mukavuutta juuri ollut :D

Autoja on vuosien varrella ollut kymmeniä, pääasiassa jenkkejä ja ranskiksia, tää olis nyt ensimmäinen italiaano. Kesäisin ajelen '69 Dodge Dartilla. Vihdissä asustan, liikutaan paljolti ympäristössä, 1-2 x viikko Rajamäellä, saman verran Nummelassa, välillä lohjalla jne.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 25 Maalis 2021, 21:33
Kirjoittaja Aquatica
Mikäs niistä kolmesta? Musta Vuohtoniemeltä? :P (yritän löytää exäni uutta omistajaa).

Tervetuloa joukkoon!

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 30 Maalis 2021, 22:58
Kirjoittaja Naxu
Kangasalta hain, LX-alkuisella kilvellä olevan.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 23 Huhti 2021, 17:00
Kirjoittaja ArttuNaattor
Tyytyväinen Fiat Bravo T-Jet omistaja löysi etsimänsä siistin T-Jet Giuliettan ja siirtyi puoliksi pakon sanelemana Alfaan. Bravon takakelkka alkoi olemaan aika rapeassa kunnossa, eikä Tipot oikeen säväyttäneet millään tavalla. Tismalleen samalla Rosso Maranello värikoodilla löytyi Giulietta T-Jet koneella niin oli hyvä aika vaihtaa. Pohja, apurungot ja kori on todella siistissä kunnossa. Ainut kosmeettinen nirhauma on takapuskurin oikeassa kulmassa, mutta se on muovia niin ei onneksi sen enempää vaikuta. Lastutus + mahdollisesti rosteriputkistoa ja diffuusori tuplaulostuloilla on suunnitelmissa. Nuhapumppumallihan tämä on, vaikka mitä tekisin, mutta ei millään tahtonut ottaa MultiAiriesta selvää mikä olisi niistä ollut turvallinen vuosi/revisioona hankkia... "Pelkästä" T-Jetistä on kokemusta reilun 100tkm ajalta ja se on luonteeltaan sekä luotettavuudeltaan minut voittanut täysin puolelleen niin halusin Giuliettan samalla koneella. Faceliftattu etumaski, ja Alfa merkkien päivitys uudempiin saattaa myös olla edessä jossain vaiheessa. Melkoiset 16" traktorivanteet tässä on vakiona tullut kesärenkaissakin, mutta nyt kun olen pari viikkoa ajellut on kyyti sen verran mukavampaa kuin aikaisemmilla 45R17 renkailla, etten kyllä ole varma haluanko näitä isompiin päivittää. Rengassetit näytti myös olevan aika paljon halvempia tässä koossa, ja mitä nyt nopeasti kävin koittamassa mutka-ajoa, niin pito ominaisuudet Porvoon moottoritien söderkullan liittymän apilanlehden muotoisessa rampissa olivat täysin riittävät. Etupuskuriin tää kyllä huutaa lyhyempää Finnitöntä kilpeä, ja taakse huomaamattomampaa kilventelinettä. Laatuvaikutelma on vähintäänkin yhtä hyvä, kuin aikaisemmassa Fiatissa (ja vaikutelma siis valmistajan mainetta huomattavasti parempi). Ei mitään nitinöitä, natinoita tai rätinöitä. Samalla Cassinon tehtaallahan tämä on taidettu kasata, kuin aikaisempi Bravo. Ajettu 90tkm, vuosimalli 2012. Viime kesänä teetetty jakopää, tänä kesänä täytyy tehdä normaalin huollon lisäksi vaan ilmastointihuolto, kun siitä ei ole mitään tietoa onko tehty ikinä. Puhaltaa kyllä kylmää ihan hyvin. Vaihteistoöljyt ja akun kerkesin tähän jo vaihtamaan, isompi vuosihuolto sitten kesällä. Castrol Syntrans FE 75W tuntuu tekevän tälle C635 laatikolle aika hyvää, vaihdekepistä tuleva vastus on nyt paljon tasaisempi vaihtojen yhteydessä. Aikaisempi akku ei ollut oikeaa EFB tyyppiä, merkiltään ihan täysin tuntematon ja kapasiteetiltaan tietty pienin mahollinen. Lähtee "hiukan" erilainen ääni startista kun laittoi Yuasan 75AH 700CCA EFB akun tilalle :lol: Turbon öljynsyötön banjopultissa oleva öljysihti täytyy myös vaihtaa kesällä, vaikka tähän on kyllä huoltokirjan mukaan tehty öljynvaihdot aina ajallaan.

PS. Pohjapanssarin ruuvien määrä tässä autossa on ihan järjetön. Huoltoa varten molemmat otettava ilmeisesti irti, ja ruuveja kertyi lattialle varmaan lähemmäs 30kpl. Onneksi on tuollainen akkukäyttöinen räikkäväännin.

Hyvin tuntuu Alfakuskit toisiaan moikkailevan, Helsingissä on jokainen moikannut, Sipoossa vasta tuli vastaan 159 missä ei käsi noussut :-D

Kuva

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 23 Huhti 2021, 23:56
Kirjoittaja Romeo y Julieta
^ Onnittelut hyvästä valinnasta. Kilpiasiasta sen verran, että voisit kenties saada finnittömiäkin kapeammat 301x113 mm kilvet jos katsastusmieheltä vaan hankkii siunauksen. Riippuu kuulemma ihan katsastusmiehestä saako sellaiset autoonsa. On ollut itsellä myös suunnitelmissa, mutta vielä en ole uskaltanut mennä konttorille :-D

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 16 Kesä 2021, 09:31
Kirjoittaja Jakke
Romeo y Julieta kirjoitti:
23 Huhti 2021, 23:56
^ Onnittelut hyvästä valinnasta. Kilpiasiasta sen verran, että voisit kenties saada finnittömiäkin kapeammat 301x113 mm kilvet jos katsastusmieheltä vaan hankkii siunauksen. Riippuu kuulemma ihan katsastusmiehestä saako sellaiset autoonsa. On ollut itsellä myös suunnitelmissa, mutta vielä en ole uskaltanut mennä konttorille :-D
Oon nähny näitä kapeita kilpiä Alfoissa jonkin verran. 159:ssäkin. Millähän perusteluilla näitä on saatu puhuttua konttorilta? Minäkin haluun, molempiin autoihin!

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 12 Elo 2021, 15:42
Kirjoittaja Zandmann
Nonni.

Uusi Alfisti ilmoittautuu, kuten kaiketi kuuluukin.

Johan tuolla mallikohtaisissa onkin tullut jo kummasteltua tämän kyseisen yksilön sielunelämää, enkä ole tullut juuri hullua hurskaammaksi. Toisaalta mitä voi olettaa jos teknisesti on se peukalo keskellä korvaa.

Oli miten oli, päätyminen Alfaan (ja varsinkin 159:iin) oli oikeastaan ajan kysymys mutta samalla sattuman kauppaa. Perheessämme oli Volvo S80 ja oltiin kovinkin tykästyttyjä siihen. Tosin muutama muuttuja vaikutti siihen että sedanin aika on ohi ja farkkua pitää saada alle. Tutkittiin sitten V50:n tilanteita ja tarjontaa, muutamasta otin tarjouksenkin mutta katsomani yksilöt olivat sanalla sanoen aika kehnoja. Jokerikorttina sitten tempaisin rouvalle nenän eteen tuon 159SW:n. Hinta kohdallaan, myyjän puhe kertoi että laite on kunnossa ja kaikin puolin toimiva. Päästiin rahastakin yhteisymmärrykseen joten matka Helsingin keskustasta Ouluun oli edessä. Visiitti oli pikainen, koeajo suoritettiin kotimatkalla etelään eikä kaikki todellakaan ollut kuten puhe oli. Näistä onkin sitten tuolla mallikohtaisessa osiossa enemmänkin tarinaa. Bensavoima siis vaihtui dieseliin, sylinterimäärän pysyessä viidessä. Automaattikin vaihtui manuaaliin mutta ei haittaa itseäni lainkaan.

Jos tuon kyseisen yksilön edellisiä omistajia löytyy täältä (NHC-413) olisin kovasti innokas keskustelemaan siitä, mitä kaikkea tuolle on tehty ja koska. Kyllä, olen ottanut Traficomilta jo omistajahistorian.

Jo olemassa olevine ongelmineenkin aivan toista luokkaa ajaa kuin Volvo. Jämäkkyys ja ajamisen selkeys on aivan muuta. Volvohan on maantielaiva, Alfa tuntuu olevan kuljettajan auto. Ajettava, ei nukuttava.

Lyhyesti siis: Hei moi, olen uusi ja taatusti mitään tietämätön joskin fanaattisuus voi hyvin upota hedelmälliseen maaperään. On nuo vain kauniita.

Kuva

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 12 Elo 2021, 16:32
Kirjoittaja Jiitee
Tervetuloa vaan joukkoon urhoolliseen. Alfat tosiaan yleensä komeita ja makeita ajaa -
toimiessaan. :wink: No joo sulla tuo JTD mylly, joka on huollettuna melko pomminvarma,
muttei ihan B19 - veroinen ( entisenä jagrullar- miehenä ymmärtänet )

Pikkuvikojahan näissä pakkaa olemaan mm. sähköpuolella heikon maadoituksen suunnittelun takia
( lue: Välimeren maan ilmastokestävyys riittää ). Jos noita sietää niin
alfailu on tosi kivaa, ei se päämäärä vaan se matka.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 30 Syys 2021, 22:39
Kirjoittaja Dali
Riittävän kauan autoja lähinnä youtuben välityksellä harrastaneena kävin vihdoin viikko sitten noutamassa itselleni suomen ainoan myynnissä olleen Busso GTV:n sopuhintaan vanhalta papparaiselta. Ulkoisesti auto on hieno (hopea/Zenderin aerokit/Teledialit), mutta kulutusosia on rästissä aika lailla. Ison huollon jälkeen toivottavasti ehtii vielä vähän fiilistellä avoimen putkiston yli 3000 rpm tuottamista puistatuksista tämän syksyn aikana.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 02 Loka 2021, 11:16
Kirjoittaja anatoli
Hei vaan kaikille! Itse hommasin ensimmäisen Alfan n. kuukausi sitten. Alkuun pääsi tottakai tekemään alustan putsausta ja suojausta, kaikki nesteet ja tulpat tuli kanssa vaihdettua. Kyseessä siis 159 2.2JTS moottorilla.

Kuva

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 19 Loka 2021, 18:04
Kirjoittaja JuanBateu
Hei. Minusta on tullut Alfa Romeo MiTo omistaja. Se kuljettaa minut nopeasti ympäri kaupunkia, ja kompaktin ulkomuodon ansiosta se on helppo pysäköidä minne tahansa. Pidän tämän auton dynamiikasta ja reagointikyvystä. Ilmeisten teknisten seikkojen lisäksi haluan mainita, että autoa ei voida varastaa - on yksinkertaisesti mahdotonta siirtää autoa huomaamatta toiseen paikkaan :-D :) 8)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Loka 2021, 08:49
Kirjoittaja Mikkeller
Tervetuloa foorumille anatoli ja JuanBateau. Anatolin 159 näyttää kuvien perusteella tosi asialliselta ja siistikuntoselta.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Joulu 2021, 12:48
Kirjoittaja Kansleri
Uusi Alfisti ilmoittautuu.
Forumia olen seurannut kyllä jo hyvän tovin, mutta harrasteautoissa italialaisiin on tullut päädytyttyä oikeastaan vasta vuosi sitten kun tuli ostettua Abarth 500 Esseesse, kun sopivasti sain, ja rakenneltua sitä itselle mieleisemmäksi.

Nyt sitten tarttui kuukausi sitten Alfa Romeo 166 2.5 V6 facelift, kun menin tarjoamaan moisesta. Aika mainio tuote, vaikka pientä puuhastelua onkin luvassa. Näyttää, että nuita pikku-bussoja ei faceliftina taida ihan kauheasti olla tehtykään, kun katselee tarjontaa maailmallakin.

Näiden kanssa murheitä jakaa vielä -67 Mercury Cougar XR-7, Kawasaki VN1500 Classic bobber-henkiseksi muunneltuna, ja pari Arctic Catin moottorikelkkaa.

Käyttiksen virkaa hoitaa Ford F-150.

Aiemmin on ollut harrasteena S2 Audi, Bertone 780 volvo, useampi subaru, ja useampi Wankel-mazda, Nissan Fuga V8, 106 Gti pösö, Honda Prelude, VW Scirocco mkII ja jokunen muukin.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 06 Heinä 2022, 17:37
Kirjoittaja Al Fist
Muutama kuukausi 159:n kanssa takana, joten on aika ilmoittautua, terve vaan. Onpas muuten nostalgista kirjoittaa mihinkään foorumille ainakin kuuden vuoden tauon jälkeen.

Olen niitä tapauksia, joiden nuoruudessa koko suku ajoi Toyotalla. Sittemmin ajossa on ollut pari Fordiakin, kunnes alkoi tuntua, että voisihan sitä vähän poiketa sivummalle kansanautoista, kenties ranskalaiseen, italialaiseen tai jopa jenkkiin. Alfaa edelsi neljän vuoden verran A-sarjan Mercedes ('2011, 80 -> 130 tkm), johon muuten tykästyin kovasti: tosi näppärä runsaassa kaupunkiajossa, mutta tuntuu kokoistaan isommalta maantielläkin, ja laadun tuntu eri tasoa kuin saman aikakauden aasialaisissa.

No rupesin sitten kuitenkin kaipaamaan autolta enemmän potkua ja särmikkäämpää ulkonäköä (jep, keski-ikä lähestyy), ja vähän vastustaa autojen pappamaista korkeustrendiäkin - autoon laskeutumaan on vain hyvää jumppaa. Eikä voi väheksyä Top Gearin seuraamisesta vuosien aikana saatua aivopesuakaan. Niinpä heitin järkisyyt roskikseen ja tunne veti seuraamaan 159-sedanien ja Brerojen ilmoituksia päivittäin ainakin vuoden verran, samalla kahlaten foorumiakin läpi jo ennen rekisteröitymistä. Koskaan en ole automallin taustoja tutkinut niin tarkkaan ennen ostamista kuin nyt.

Keväällä tuli sitten haettua 159 Savon suunnalta Päijät-Hämeeseen. Pari viikkoa siinä meni ihmetellessä, pieni hetki inasen katuessakin, mutta sitten tyytyväisyys alkoi vallata mielen. Ei se ehkä ole sisuksiltaan "aito Alfa", mutta ulkonäkö on, ja Bosejen säestämä ajofiilis sitä mitä hainkin, vaikka ihan alkuperäisiä V6-haaveita (156/159) en tohtinutkaan toteuttaa. Myös lähipiiri on ulkonäön ansiosta lämmennyt hankinnalle, ja puolitutut veikkailleet mustan 159:n arvokkaammaksi kuin mitä hinta olikaan. Onhan tuo auto tietynlainen kummajainen, mutta huumorini kestää merkkikohtaiset vitsitkin, onhan niitä tullut kaverien Fiateista itsekin möläyteltyä...

Pitkähkö lista kaikenlaista pientä laitettavaa ja kosmeettista fiksailua on 159:stä löytynyt, mutta useimmat niistä jo foorumilta tuttuja, eikä liian isoksi häiriöksi päivittäisessä käytössä. Autolla tuntuu olevan parempia ja huonompia päiviään... Ennakkoon eniten arveluttaneet jakopää ja vaihdelaatikko oli tässä yksilössä jo tehty. Peukaloni on keskellä kämmentä, mutta jospa tässä vähän oppisi ovia tiivistämään, logoja vaihtamaan, maalia paikkailemaan ja sähköjohtoja tutkimaan.

PS. Tämä 159 oli kolmas jota koeajoin. Ollessani toisen yksilön koeajolla ehdin ajaa vain pari kilometriä, kun vastaan tuli punainen Giulietta ja kuskinsa käsi pystyssä tervehtien. Se ele lämmitti, ja olen siitä eteenpäin moikkaillut muillekin Alfoille. Kunnioitan suuresti foorumin ja CARF:n omistautuneisuutta autoja kohtaan. Itse olen enemmän viihdekäyttäjä kuin autoharrastaja, suurimmat intohimot ovat muilla elämänaloilla, mutta tarkoitus on kuitenkin pitää autosta huolta ja dokumentoida sen vaiheet rehdisti taas seuraavalle omistajalle. Sain itsekin sen verran hyvät taustatiedot edelliseltä, kun tälle koeajolta soitin.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2022, 17:40
Kirjoittaja lerppu
Tervetuloa Al! Tämä nide onkin ollut hiljainen, mukava huomata että uusia rohkeita Alfailuun ryhtyviä paikalle ilmoittautuu.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2022, 17:58
Kirjoittaja nipaka
Tervetuloa Al Fist minunkin puolesta. Itsellä 159 on käyttöautona. Harrastus on Fiateissa. Pääasia että auto on Italialainen kun suku on volkkariperustaista.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2022, 20:41
Kirjoittaja jargon
Kuulostaa hyvinkin siltä että Al Fistillä suattaa olla minun entinen 159(RRF-x86), tai suattaa olla että ei. Mutta kuulostaa jotenkin tutulta tuo tarina :)
(ihmettelin kun firman puhelinvaihteeseen vastaava työkaveri kertoi jonkun kaipailevan minua suoraan, mutta mukavalla asialla soittelikin, kyseli Alfasta ja sen historiasta :)

Joka tapauksessa, tervetuloa :)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 07 Heinä 2022, 21:22
Kirjoittaja Al Fist
Kiitos lerppu, nipaka ja jargon!

Ja arvatkaapa miten 159 reagoi eilisiin kehuihini: sytytti tänään helikopterin palamaan mittaristoon. No onneksi varattuna oli jo ensi viikoksi aika pajalle, kun taka-akselistossa joku paukkuu töyssyissä, niin siinähän sen voi tarkistaa samalla. Näillä tosiaan on omat luonteensa ja aistinsa... :-D
jargon kirjoitti:
07 Heinä 2022, 20:41
Kuulostaa hyvinkin siltä että Al Fistillä suattaa olla minun entinen 159(RRF-x86), tai suattaa olla että ei. Mutta kuulostaa jotenkin tutulta tuo tarina :)
(ihmettelin kun firman puhelinvaihteeseen vastaava työkaveri kertoi jonkun kaipailevan minua suoraan, mutta mukavalla asialla soittelikin, kyseli Alfasta ja sen historiasta :)

Joka tapauksessa, tervetuloa :)
Näinhän tuo tosiaan on:wink: Puhelun yrittäminen oli vähän "long shot", mutta hyvä että löytyi ylipäätään oikea henkilö langan päähän :)

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Tammi 2023, 01:07
Kirjoittaja kimmoa
Päivee, ystävät ja kylän miehet.

Auton uusinta alkaisi olla ajankohtainen kun c5:n voimat alkaa hiipua 740:n tuhannen kilsan kohdalla ja pitkän aikaa asiaa mietittyäni totesin, että voin ostaa ainoastaan sitikan taikka alfan. Jagge oli alussa myös listalla mutta yhtä sellaista kokeiltuani viikon päivät tulin järkiini ja se putosi pois armotta.
Työkomennuksen aikana tulin heikkona hetkenäni sopineeksi alfan koeajon. Se olisi nyt tänään 21.1 ja koeajettava kohde on 2-litrainen diesel-Giulietta. Muutaman tunnin päästä pääsee kokeilemaan, miltä se tuntuu.

Mutta nyt ennakkoon ja muutenkin: 20v sitikalla ajaneena on tottunut tiettyyn mukavuuteen ja luotettavuuteen. Jos siirtyy alfaan niin tuleeko vuoden sisällä hulluksi ja pettyykö pahasti? Kuinka paljon joutuu tinkimään matkustusmukavuudesta? Minkälainen auto se oikeasti on käyttää ja ajaa? Muotoilu niin sisältä kuin päältä on kohdillaan kyllä.

Giulietan lisäksi toinen kiinnostava malli olisi 156. Diesel pitää olla, bensa-auto ei minulle ole vaihtoehto. Nuo eivät enää ole aivan uusia. Onko ylläpito näinä päivinä jo asia, joka käy raskaaksi, ts. onko tuo jo enemmän keräilykappale mitä normaali käyttöauto? Miten niiden pellit kestävät vanhenemisen?

Muut mallit eivät oikein sovi tarkoitukseen ja 159 ei kyllä kiinnosta: ajoin semmoisella kerran. Auto tuntui möhköfantilta ja luvatut 200 hevosvoimaa lähinnä laitumella/teurastamolla olevilta.
Jos puhutaan 1.9 ja 2.4-litraisista moottoreista niin minkälaisiin kulutuslukemiin 2.4jtd maantieajossa tosiasiassa menee? Entä onko se semmoinen kapistus, minkä pystyy vielä kotioloissa ylläpitämään, huoltamaan ja korjaamaan? Lähinnä tarkoitan jakoremmin vaihtoa tms. Nykyiseen sitikkaan on remmi vaihdettu omin voimin liki alusta lähtien viimeisen 17v ajan.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Tammi 2023, 10:15
Kirjoittaja FinPat
kimmoa kirjoitti:
21 Tammi 2023, 01:07
Päivee, ystävät ja kylän miehet.

Auton uusinta alkaisi olla ajankohtainen kun c5:n voimat alkaa hiipua 740:n tuhannen kilsan kohdalla ja pitkän aikaa asiaa mietittyäni totesin, että voin ostaa ainoastaan sitikan taikka alfan. Jagge oli alussa myös listalla mutta yhtä sellaista kokeiltuani viikon päivät tulin järkiini ja se putosi pois armotta.
Huomenta!

Omat kokemukseni Citroenista rajoittuvat Rouvan DS3:lla satunnaiseen kurvailuun ja joskus Rouvalla oli gen.1 C5 keikka-autona kun ne olivat uusia. Alfasta ja Jaguarista on hieman enemmän kokemusta. Tältä pohjalta antaisin subjektiivisen arvion että Jagge S-Type / XJ on ajokokemuksen puolesta lähempänä Citroenia C5:tä kuin Alfa. Voitko kertoa mitkä Jagge mallit ja miksi putosivat pois listoilta?
kimmoa kirjoitti:
21 Tammi 2023, 01:07
Miten niiden pellit kestävät vanhenemisen?
Eivät kestä. Alfa 156 on erityisen hieno auto ajettavaksi mutkaisellakin tiellä ja ohjaus on erinomainen. Mutta ruostuvat erittäin aggressiivisesti.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Tammi 2023, 10:26
Kirjoittaja mattijus
FinPat kirjoitti:
21 Tammi 2023, 10:15
Eivät kestä. Alfa 156 on erityisen hieno auto ajettavaksi mutkaisellakin tiellä ja ohjaus on erinomainen. Mutta ruostuvat erittäin aggressiivisesti.
En ehkä olisi ihan näin armoton. Kyllä ne pellit varmaan sen 10v kestivät mitä tarvitsi. Ongelma tietty tänä päivänä, että uusinkin 156 on 15+v ja valtaosa noista saisi ostaa itse kaljansa kaupasta.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Tammi 2023, 10:51
Kirjoittaja FinPat
mattijus kirjoitti:
21 Tammi 2023, 10:26
FinPat kirjoitti:
21 Tammi 2023, 10:15
Eivät kestä. Alfa 156 on erityisen hieno auto ajettavaksi mutkaisellakin tiellä ja ohjaus on erinomainen. Mutta ruostuvat erittäin aggressiivisesti.
En ehkä olisi ihan näin armoton. Kyllä ne pellit varmaan sen 10v kestivät mitä tarvitsi. Ongelma tietty tänä päivänä, että uusinkin 156 on 15+v ja valtaosa noista saisi ostaa itse kaljansa kaupasta.
On totta että ensimmäiset 10 vuotta pellit ehkä kestivät jopa 156:ssa. Itselläni kokemukset uudesta 156:sta ovat sellaiset että ensimmäiset kolme vuotta menivät täysin ilman peltiongelmia.

Sen sijaan väitän anekdoottisesti että on paljon helpompi löytää esim. 2005 mallinen suunnilleen ruosteeton Volvo, Jaguar tai vaikka Citroen kuin Alfa 156...

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 21 Tammi 2023, 18:02
Kirjoittaja mutt
^Ainakin X-Typen osalta löytyy varsin brutaaleja kuvia ruosteongelmista.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 09:55
Kirjoittaja kimmoa
Noniin, tämähän keräsi kivasti vastauksia ja itselläkin on koeajo jo suoritettuna.

Ensinnäkin se jagge: ajossa minulla oli, aiemmin sanomastani poiketen kahden viikon ajan, X-type 2.0D. Auto oli alustaltaan rautajousiautoksi miellyttävä eikä se pitänyt pahaa meteliäkään. Siinä oli vaan kaikki hajalla jo tullessa ja koko ajan hajosi lisää tuona aikana, eikä autolla oltu ajettu vielä kolmea sataa tuhatta! Moottori oli aivan perseestä. Se kesti jonkin verran kylmänä kaasua painaa, lämpimänä jos painoi millin verran kaasua niin meni vikatilaan ja sammui. Koko ajan piti ajaa kuin olisi ollut raaka kananmuna kaasun alla. Myöhemmin selvisi, että tämä on noiden tyyppivika ja tulee jokaiseen autoon ennemmin tai myöhemmin. Koko polttoainejärjestelmä olisi pitänyt pestä sekä suuttimet ja korkeapainepumppu vaihtaa. Sain onneksi peruttua kaupan.
Sitten ajelin useamman kerran XF:llä, mutta se taas on auto, johon verrattuna jopa ford focus tarjoaa paremman mukavuuden. Autoon kuului mielestäni melko paljon ääntä ja jousitus on aivan paukkukova. Auton etenemistä kuvaa mielestäni parhaiten jyrämäinen taikka traktorimainen. Vähän kuin opel insignia. Joten se jaguaareista. Paljon hienompi kissaeläimenä, mitä autona.

Sitten giulietta. Jos tuon koeajetun yksilön perusteella pitäisi päättää niin alfa saa jäädä kauppaan. Ohjaus oli toivottoman raskas ja alusta piti kuopissa melkoista pauketta. Voimaa oli kyllä kivasti (2.0 diesel). Lyhyen koeajon perusteella en mistään löytänyt keinoa nähdä kulutuksia, joten se jää mysteeriksi. Stereot olivat hyvät jo tehtaalta, siinä mielessä positiivinen yllätys ettei tarvis heti ensimmäisenä ruveta asentelemaan subbareita ja parempia kovaäänisiä, mikä taas sitikassa oli melkein ensimmäinen toimenpide. En tiedä kuuluuko alfan sitten olla tuollainen. Ehkä joku giulietalla ajeleva voi antaa tuomion. Jos sen pitäisi olla parempi niin voin antaa alfalle toisen mahdollisuuden. Katsottuani tämän foorumin kulutusketjua taitaa olla, että 2.4-dieselmallit kannattaa jättää kauppaan jos haluaa pieniruokaisen auton. Ilmoitetut lukemat olivat veretseisauttavia, toki tietysti kuskikin vaikuttaa. Sitikka meni aikoinaan uudempana maantieajon viiden litran pintaan sataselle (2.2hdi+4HP20) mutta nyt vanhemmiten tuntuu, että kulutus olisi noussut rajustikin. Sekalaisessa ajossa ei tahdo 8 litraa riittää.

Onko ulkomaan 156:t samanlaisia kuin suomessa suoloissa uitetut? Italiassa noita näyttää olevan kivasti tarjolla ja hakeminen ei sinänsä olisi ongelma, parempi puolisko kun puhuu italiaa melkein kuin syntyperäinen. Ja minä taas pärjään kielilläni se ja suomen välillä. Jos saisi ruosteettoman niin pystyykö ruostesuojausta jälkikäteen parantamaan niin että pääsisi vielä 10v? Taikka edes 5v?

Olisiko jollakulla palstalaisilla intoa tarjota lyhyt koeajo 156:lla? Mieluiten jossain Ylivieska-Kokkola-Oulu -kolmion sisällä mutta satunnaisesti liikutaan kyllä muuallakin.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 09:57
Kirjoittaja FinPat
mutt kirjoitti:
21 Tammi 2023, 18:02
^Ainakin X-Typen osalta löytyy varsin brutaaleja kuvia ruosteongelmista.
Joo, X-typenkin saa ruostumaan mutta edelleen ruosteettoman löytäminen helpompaa kuin 156:n osalta.

Anyway, ketjun aloittaja tipautti jo Jagget ja 159:t pois listalta. Olisikohan tässä jäsen Dfin Crosswagonille sopiva kotipaikka?

viewtopic.php?f=4&t=39557
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/13326667

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 10:47
Kirjoittaja Polforea
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 09:55
X-type 2.0D. Auto oli alustaltaan rautajousiautoksi miellyttävä eikä se pitänyt pahaa meteliäkään. Siinä oli vaan kaikki hajalla jo tullessa ja koko ajan hajosi lisää tuona aikana, eikä autolla oltu ajettu vielä kolmea sataa tuhatta! Moottori oli aivan perseestä.
Rikkinäiset autot on aina vähän penseitä esimerkkejä koestettaviksi. Oliko se polttoainepuolen tyyppivika sellainen, joka uudistuu enemmän tai vähemmän säännöllisesti, vai onko mahdollista löytää auto, jossa se on korjattu pysyvästi?
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 09:55
Sitten ajelin useamman kerran XF:llä, mutta se taas on auto, johon verrattuna jopa ford focus tarjoaa paremman mukavuuden. Autoon kuului mielestäni melko paljon ääntä ja jousitus on aivan paukkukova. Auton etenemistä kuvaa mielestäni parhaiten jyrämäinen taikka traktorimainen.
Oliko nuo ajokerrat samalla vai eri autoilla? Uteliaana kyselen, kun ei täsmää yhtään omiin koeajokokemuksiini XF:llä. Tietty meillä varmaan onkin täysin erilainen perstuntuma jousituksiin, mutta silti kuulostaa oudolta puhe paukkukovasta alustasta ja jyrämäisestä etenemisestä.
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 09:55
Sitten giulietta. Jos tuon koeajetun yksilön perusteella pitäisi päättää niin alfa saa jäädä kauppaan. Ohjaus oli toivottoman raskas ja alusta piti kuopissa melkoista pauketta.
Giuliettasta omat kokemukset rajoittuu pariin koeajoon, mutta ei sen mielestäni paukkua kuulu. Muistikuva väittää myös ohjausta pikemminkin kevyeksi kuin raskaaksi, mutta siinäkin voi olla näkemyseroja(kin), kun omat tottumukset on erilaisia.
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 09:55
Katsottuani tämän foorumin kulutusketjua taitaa olla, että 2.4-dieselmallit kannattaa jättää kauppaan jos haluaa pieniruokaisen auton. Ilmoitetut lukemat olivat veretseisauttavia, toki tietysti kuskikin vaikuttaa. Sitikka meni aikoinaan uudempana maantieajon viiden litran pintaan sataselle (2.2hdi+4HP20) mutta nyt vanhemmiten tuntuu, että kulutus olisi noussut rajustikin. Sekalaisessa ajossa ei tahdo 8 litraa riittää.
Viisysit rajasit jo pois, enkä vanhemmista osaa sanoa, mutta ehjä tankkimallin (159) 2.4 Q4 menee sinne 5,5l nurkille melko helpolla matkapainotteisessa ajossa.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 14:25
Kirjoittaja kimmoa
En osaa sanoa, onko tyyppivika korjattavissa pysyvästi. Liittyi jotenkin delphin korkeapainepumppuihin ja oli aikanaan tosi yleinen vika fordin dieseleissä, niissä malleissa missä suuttimet menee venttiilikopan läpi. Ei siis psa-pohjaisissa moottoreissa. Homma on niin kallis, ettei ainakaan minua kiinnostanut ruveta koekaniiniksi varsinkin kun sitikka oli silti mieluisampi autona.

XF:ää ajoin itse kolmea autoa, 1 nelisylinterinen muistaakseni 2013 ja 2 6-sylinteristä jostain vuosilta 2008-2011. Ja kerran oli muuten taksina alla xf. Voimaa niissä oli kyllä kivasti mutta ainakaan minun mukavuusmakuuni ei xf vastannut lähellekään. 2010-vuoden passat taikka salmiakkikeulainen e-mersu kulkee kuin siivillä verrattuna xf:ään.

Täytyy käydä kokeilemassa vielä toista giuliettaa. Niitä täällä ruotsissa on hyvin tarjolla. Tuominen ei kyllä kannata, niin paljon halvemmalla saa suomesta ostamalla.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 14:39
Kirjoittaja Polforea
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 14:25
En osaa sanoa, onko tyyppivika korjattavissa pysyvästi. Liittyi jotenkin delphin korkeapainepumppuihin ja oli aikanaan tosi yleinen vika fordin dieseleissä, niissä malleissa missä suuttimet menee venttiilikopan läpi. Ei siis psa-pohjaisissa moottoreissa. Homma on niin kallis, ettei ainakaan minua kiinnostanut ruveta koekaniiniksi varsinkin kun sitikka oli silti mieluisampi autona.
Jep. Jos kyseessä on korjaamaton fundamentaalinen ongelma eikä esim. paska erä, niin se uusikin pumppu porsii samalla ennusteella, eikä silloin korjattuakaan kannata välttämättä hankkia. Tilannehan on parempi, jos on olemassa parempia osia ja kestoennuste korjaamisen jälkeen on vahvasti suurempi.
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 14:25
XF:ää ajoin itse kolmea autoa, 1 nelisylinterinen muistaakseni 2013 ja 2 6-sylinteristä jostain vuosilta 2008-2011. Ja kerran oli muuten taksina alla xf. Voimaa niissä oli kyllä kivasti mutta ainakaan minun mukavuusmakuuni ei xf vastannut lähellekään. 2010-vuoden passat taikka salmiakkikeulainen e-mersu kulkee kuin siivillä verrattuna xf:ään.
Okei, sitten ero on varmaan takamuksissamme. Tottumuksissa on väkisinkin eroja, kun teikäläinen tulee sitikan taikamaton päältä ja minä taas tuppaan päätymään noihin sporttisemman alustan laitteisiin. Yhtään passattia, joka kulkisi yhtä nätisti ja pehmeästi kuin kokemani XF:t, en tosin ole tavannut.
kimmoa kirjoitti:
22 Tammi 2023, 14:25
Täytyy käydä kokeilemassa vielä toista giuliettaa. Niitä täällä ruotsissa on hyvin tarjolla. Tuominen ei kyllä kannata, niin paljon halvemmalla saa suomesta ostamalla.
Yleensä kannattaa koeajaa useampi auto samaa mallia, niin pystyy vähän päättelemään että mitä vikaa niissä muissa yksilöissä oli ja muodostamaan päähän kokonaiskuvan, millainen ehjä auto saattaisi olla. Käytetyissä tyypillisesti on kuitenkin vähintään kulumaa, aika usein ihan vikojakin.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 17:23
Kirjoittaja Macela
Polforean kanssa samalla linjalla XF:stä. Mun kokemus yhdestä yksilöstä todella mukavana ja miellyttävänä autona ajaa matkaa, samaa tasoa kuin saman segmentin saksalaiset. Viime kesänä ajoin joitain satoja kilometrejä 380tkm ajetulla vm. 2010 3-litrasella.

Re: Terve vaan! Uusien forumistien esittelyketju.

Lähetetty: 22 Tammi 2023, 19:46
Kirjoittaja Aquatica
Itselläni ollut 2 Giuliettaa, enkä kyllä voi millään tasolla allekirjoittaa jäykkää ohjausta.
D-asennolla voi olla jäykähkö, mutta N/A antaa kyllä niin löysän, että toisinaan harmitti.
Toki pääosin ajelut tapahtui D:llä toki.

Paukkuva alustakaan ei ehjään autoon kuulu; jos iskarin yläpäät tai etupään alapallot kärsineet, niin siinä on herkästi syyllinen löytynyt. Noihinhan saa pelkät pallonivelet, toki alkuperäisistä varsista pitää ensin porata niitit auki - mutta sen jälkeen on vaihdettavat.

Jaguarissa kokemukset on pari kertaa XE:n (?) kyydissä matkanneena ja kerran ajaneena, mutta siitä tykkäsin aika pirusti. Oikeastaan ainoa ongelma oli se, ettei se ole ihan budjetissa :D

Tuo 159:ssäkin oleva 2.4JTDm 20v kone on koneena tosi hyvä, mutta tankki (auto) painaa. Oma yksilöni pääsee n. 7,5l/100km pääosin matka-ajossa, mutta mulla onkin moottorissa vikaa.