Omakotitaloprojekti / raksailu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^
Lievä OT : toi on muuten helevatan hyvä setuppi krapuloimiseen tai vaikka norovirus -tyhjennykseen ...
ja mulla on ollut molemmat :wink:
Jaa, sivu vaihtui ...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mulla oli kriteerinä kans toi noroilu/krapula kun omaa vessaa suunnittelin. Lisäksi suunnittelukriteereissä oli mukana sunnuntaihesari :mrgreen:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

vesamaan kirjoitti:Mulla oli kriteerinä kans toi noroilu/krapula kun omaa vessaa suunnittelin. Lisäksi suunnittelukriteereissä oli mukana sunnuntaihesari :mrgreen:
:mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Eilenhän jäi tämä kysymäti, kun oli kaikkea muuta, mutta eikös tämän hotellin kohdalla voisi siirtää tai tehdä uutta seinää, että toteutus helpottuisi?
Ei se oikein. Olkkarista tulisi hankalan muotoinen tuosta päästä jos sinne laajentaisi. Makkariin muuten passaisikin, mutta just sillä puolen sattuu olemaan hirsiseinä, mistä ei tee mieli mennä läpi.
Isola kirjoitti:Hätspikaa muistellen SweetHome3D on ihmisille tehty, maksuton Windows-softa tuohon käyttöön. Ihmiselle tehdyn tuntee siitä, että dimensiot saa näpytellä. Mööpelikirjasto tuossa on hilpeän amerikkalaistyylinen ja suppea, mutta välttää tähän käyttöön.
Bingo, kiitos. Mööpelikirjasto on laajennettavissa, mitat kirjoitettavissa ja toimii ilman pilviä. Kiinteäreunaiseen olisi Siementäjä halunnut rekisteröitymisen ja joku algoritmi blokkasi sekä pseudo-osoitteen Roadblock 1 että firman oman katuosoitteen toimimasta.
Isola kirjoitti:Kun omasta valtaistuinsalistani rajasin kokeeksi tuollaisen alueen, niin ainoa toimiva ratkaisu on pönttö nykyisen lavuaarin paikalle ja nurkkamallin allas oven puoleiseen päätyyn. Muuten tulee paha klaustrofobia. Pönttöä en panisi oven kohdalle kuten piirroksessa. Se on parempi työntää pussin perälle.
Joo, tuossa järjestelyssä on kieltämättä vahva potentiaali. Kuva ei ole ihan mittakaavassa eikä ovi ihan toisessakaan reunassa, mutta se nykyinen lavuaarin puoli on tosiaan kyllä pidempi, joten sinne on selkä parempi tunkea. Jos päätyy yläsäiliöön (joka edelleen himottaisi ihan tyylinsäkin vuoksi), on hirsiseinä sille aika varma pulttauskohde.
Garmund kirjoitti:Google sketchUp?
Mistäs sen saa ladattua? Googlen oma hakukin sanoo vain että ei tartte kun webbiversio plaaplaa ja pilvi ei nyt ole vaihtoehto (ei ole vielä rakennuskannan kattavaa intternettiä uudella tilalla, pitää voida mennä läppärin ja mittanauhan kanssa paikkoja läpi ja työtiedostojen pitää aina tallentua paikallisesti käytettäväksi). Tosin Googlen tuotteisiin on muutenkin hyvin korkea kynnys lähteä edes kokeilemaan, kun lähes poikkeuksetta niihin on saanut pettyä (ainoana poikkeuksena FireTV:n pohjalle piilotettu Android).
Lanccu kirjoitti:Minultakin vielä myöhästyneet onnittelut hienon vanhan talon hankinnasta! Perinnetaloihin jo kauan sitten hurahtaneena ja 1920-luvulla tehdyssä talossa 13 vuotta asuneena arvostan tuossa talossa tosiaan sen alkuperäisyyttä, vanhoja pintoja ja ylipäätään sen "pilaamattomuutta". Hienot lautalattiat ja vanha ulkoverhouskin näyttää tuon yhden kuvan perusteella olevan hyvässä kunnossa?
Kiitos kiitos. Kyllä tuo ulkoverhous on hyvässä vaihtokunnossa eli ihan viimeisiä vuosia paalausta vailla. Oletettavasti se on vasta n. 40, kuitenkin max 70 vuotta vanha, mutta tehty valitettavan nykyhenkisesti kestämään sen minkä kestää. Pystyverhous on lyöty suoraan hirren pintaan kiinni ja aikakauden tapaan niin, että kivijalka tulee verhousta ulommas - ei hyvä. Tuon seurauksena on tiedossa kevyttä runkojumppaa ja tosiaan itse verhous on vaihtokunnossa. Kyllä se pitää uusia niin, että leipoo ensin hirren pintaan hieman tuulensuojaa (joo, hengittävää sellaista), sen perään kunnon ilmarakokoolaus ja sitten vasta pintaverhoilu. Eikä maalata lateksilla.

Lattiat on tiettävästi aitoa kasaria, mutta tehty onneksi vanhaan malliin.
Lanccu kirjoitti:Mahdollisimman paljon alkuperäistä säilyttäen, talon rakenteiden hengittävyydestä huolehtimista remontteja tehtäessä ja materiaaleja valitessa ja toki joitain myönnytyksiä nykyajan mukavuuksille, ja hyvä tuosta tulee! Omassa talossamme suurin osa vanhoista ikkunoista oli hävitetty, osa lautalattioista löytyi vielä polttopuiksi pätkittyinä liiteristä jne. Lastulevyä, gyprockeja yms. joutui kantamaan kuutiotolkulla pihalle...
Sisäpintoja on kasarilla levytetty lastulevyllä ja sellaisella klassisella kerrospahvilevyllä, kipsiä ei onneksi ole ainakaan vielä vastaan tullut. Ikkunat ja ovet on vanhoja ja kuistin ulko-ovena toimiva pariovi upea, vaikka onkin kunnostuksen tarpeessa sekin. Tässä auttaa ehkä paljon se, että kun tila on ollut vapaa-ajan käytössä sieltä 80-luvun alkutaitteesta asti, ei suuria energiaremontteja ja vastaavia isoja parannuksia ole niin nähty tarpeellisiksi tahi hyödyllisiksi. Päinvastoin, mm. vesisysteemit on tehty kivasti niin, että lämminvesivarsat ovat lähellä käyttöpisteitä (saunalla oma, talolla oma) ja vesiputkistot on rakennuskohtaisesti suljettavissa ja tyhjennettävissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Missäs kunnossa tuo kylmä eteinen on. Jos sen purkaisi ja tekisi leveämmän, niin sinne saisi jopa pienen kylpyhuoneen tai wc johon mahtuu vaikka pesukone...
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuo kieltämättä ei ole tullut edes mieleen. Ainakin periaatteessa kuistia voisi hivenen venyttää hieman keittiön suuntaan ja kuistin uudistus on ajatuslistalla, vaikkakaan ei ensimmäisellä rivillä. Toisaalta jos lämmintä tilaa alkaa lisää tekemään, niin vintin puolelle mahtuisi hyvinkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Vintille sitten toinen kylppäri 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei ole keittiö vielä(kään) ihan valmis, mutta kyllä se jo vähän paremmalta näyttää kuin lähtiessä.

Kuva

Tästä lähdettiin liikkeelle:

Kuva

Ei tuosta onneksi puutu enää kuin sokkelit kaappien alta ja joku lista, eli voiton puolella.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuomas K kirjoitti: Ei tuosta onneksi puutu enää kuin sokkelit kaappien alta ja joku lista, eli voiton puolella.
Onnittelut melkein voittajalle!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Samoin, täältä peukut :-D . Näemmä kolmea erilaista asennusjuomaakin nautittu :mrgreen:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Polforea kirjoitti:Kattot lähimmän sedan-mallisen auton, jossa takaluukku aukeaa itsekseen ilman sähköä sopivalla avauskaarella kun lukituksen avaa ja apinoit mekanismin siitä. Esmes 9000CD:n systeemi sinällään toimisi tuollaisen luukun kanssa ok, mutta siinä saranat on sisäpuolella melko massiiviset kun luukku on kiinni eikä siinä ole avauksen lopuksi pehmennystä (ei tosin olisi varmaankaan vaikea rakentaa mukaan).
Nyt kun remontti kämpän sisäosissa on 99%:sti valmis, niin käytin vähäsen aikaa lattialuukkua koskevan probleeman tutkimiseen. Tsekkasin varaosahausta Saab 9000:n takaluukun saranat. Nehän sopisivat kuva mukaan kuin nenä päähän. Kiitokset Polforealle vinkistä :-D . Kun varaosahaussa näitä oli tarjolla vain vasemman puoleisia, niin laitoin täkyn ostohalukkuudesta Saab Forumin puolelle. Odottavan aika on piiitkä ...

Edit su 29.3.: Saabfoorumi toimii nopeasti. Tänään on sovittu kaupat 9000cd:n takaluukun saranoista. Saanen ne tuotuna Vantaalle viimeistään rajatarkastusten päätyttyä. Osat Päijät-Hämeessä, omistaja Uudellamaalla. Ei tässä kiire ole. Onhan tuota luukkua ihmetelty jo jonkin aikaa, joten voi sitä ihmetellä vielä vähän aikaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alettiin sisustelemaan makkaria. Hirsiseinien suojassa on pienen ihmisen (ja vielä pienemmän koiran) hyvä nukkua.
Kuva

Sähköjohdot on vähän vinksallaan, kun välistä on vedetty seinäpinnat pois - piuhat uusitaan kyllä, täsmämittaan ja siistiksi, osa eri reitille. Nyt keskityttiin siihen että pysyvät ehjänä ja minimoitiin ruuvinreiät seinällä käyttämällä vain vähän kiinnikkeitä sekä vanhoja, väärällä kohtaa olevia reikiä. Tästä päästäänkin aiheeseen, että onko kellään kokemusta langattomista valokatkaisijoista? Ei tarttisi kiskoa naruja napeille, jolloin voisi tuoda pistorasioille piuhat jalkalistojen sisällä ja lampuillekin hillitymmillä vedoilla. Meidän kaipuu on mielestäni pääosin melko geneerinen omakotitalokaipuu.

Pitää olla:
-Sama valo pitää saada toimimaan useammasta napista (ns. porraskytkentä), mielellään ainakin kolmesta käskytyksestä
-Pistorasioitakin olisi kiva kyetä ohjaamaan

Oliisi kivaa:
-Kaukosäädin olisi mukava lisävaruste
-Kantamaa olisi tosi kiva kyetä jatkamaan jollain helpohkolla keinolla (esim. repeater -purkki on ihan ok) siitä normaalista 30 esteettömästä metristä
-IP:n yli (suoraan, ei pilven kautta) käskytettävyys olisi tosi kivaa, REST tai vastaava API iso plussa. Kännikkä-äppistäkään ei ole varsinaisesti haittaa, mutta edelleen yhteys pitää toimia suoraan.
-Tarvitaan ulkoasennuskykynen nappi - tämän voi tietty myös askarrella itse jättämällä elektroniikka kuivalle puolen ja tuomalla erillinen IP44 -nappi ulkoseinään

Saa olla verkottuva järjestelmä tai yksittäisiä väpyttimiä jotka rekataan keskenään, tiettyhän verkottuva ja yhdestä pisteestä hallittava/konfiguroitava setti olisi hieno mutta jos hintalappuun tulee billionz of dolorz niin se kyllä laskee kiinnostusta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Hirsitorpissa kuulemma aika usein noita langattomia käytetään.
Mulla on kokemusta vain valoista olohuoneessa. Katkaisijat ovat kolmessa paikassa ja ihan hyvin toimivat, vaikka ovatkin jotkin halpikset. Yhtä katkaisijaa muistaakseni piti hieman asetella, kun takka ilmeisesti esti signaalin kulkua kaukaisimmalle valolle. Suosittelen kuitenkin.
Tuosta "olisi kivaa" listasta en ymmärrä kuin sanan kaukosäädin, joten en kommentoi.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Itse olen käyttänyt Nexan ohjattavia pistorasioita muutamassa lisävalaistuksessa.
https://www.kauppasatama.fi/ryhma/Nexa- ... anhallinta
Katkaisijan patterit pitää vaihtaa kerran parissa vuodessa.
Huomaa että jos vaihdat valokytkimen etäohjattuun, se vaatii nollan. Sitä ei aina valokytkimessä ole.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joo, ei ole katkaisijoilla nollaa nykyään. Idea onkin lähinnä heittää vanha katkaisija piuhoineen jontkaan ja operoida se varsinainen kytkentä relepurkilla tms valaisimen sähkönsiirtotien varrella ja pistää seinään se langaton katkaisija.

Tutustunpa Nexan valikoimaan, kiitos linkistä. Nimi kuulostikin tututla - yksi kaveri jotain Nexan pistorasiamalleja ohjailee tietokoneella, joten joku silta moiseen voisi löytyäkin. Pikavilkaisulla valikoima vaikuttaa muutenkin laajalta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ikkunapokille listat ja sähköt siistiksi. Muuta tuo makkari ei tarvitse.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Isola »

Nexan valikoima on koko lailla riittävä perustarpeisiin, hinnat halpoja ja saatavuuskin hyvä, mutta pari pientä juttua niissä on:

- Vastaanottimet ja liiketunnistimet ovat aika lyhytikäisiä. Lyhyimmillään vastaanotin on kestänyt alle vuoden. Muutaman olen joutunut vaihtamaan.

- Nexan värkit käyttävät muiden halpisten tavoin 433,92 MHz taajuutta ja OOK-modulaatiota, joten omituisia ristiinkuulumisia voi esiintyä. Teidän tapauksessani välimatkaa naapureihin on sen verran, että sieltä tuskin saa valoja välkyteltyä, mutta esim. auton avaimen kauko-ohjaimella noita on saatu päälle ja pois. Tämä pätee aivan kaikkiin tuon taajuuden värkkeihin merkistä riippumatta.

- Liiketunnistimien sytyttämät valot tahtovat jäädä päälle. En ole jaksanut tutkia eikö tunnistin lähetä sammutuskäskyä vai eikä vastaanotin saa sitä kiinni. Sattumalta löysin Nexa Bridgen poistomyyntitarjouksessa perin houkuttelevaan hintaan ja naksuttelin siihen poiskytkentäviiveen. Miinuksena tässä ratkaisussa on, että sillan automaatiorimpsuja ei saa uudelleenliipaistua. Liiketunnistinhan aloittaa uuden ajastusjakson aina havaitessaan liikettä, mutta nyt sillan automaatti juoksee viivensä loppuun ja sammuttaa valot siitä riippumatta. Pieni murhe, mutta nähin voi törmätä.

Yksi kiva piirre Nexassa on se, että heidän asiakaspalvelunsa vastaa sujuvasti teknisiin kysymyksiin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Onko muuten seinät tuossa kammarissa ihan raakaa sahapelkkaa? Ei ota oikein kuvasta tolkkua onko siinä maalua pinnassa vai ei, näyttää aika siloselta.
Operating at the speed of dark

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Talon iän huomioiden, sanoisin että veistettyä.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Maalia ei ole, melko vahvasti ovat kuitenkin tummuneet ja toisilta seiniltä, mitä on hieman veistetty tasaisemmaksi levytystä varten, on veistetyt kohdat selvästi vaaleampia. Sen verran vahva tummuusero, että en pidä mahdottomana etteikö jotain värjäävää pintakyllästettä olisi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Eikäkö maalu, ei maali. Elikkä puhtaaksiveistosta syntyvä aaltokuvio.
Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ah joo, aivan. Eipä sitä juuri tosiaan näy.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tarkistin, että täällä on käytössä nuo Nexan härpäkkeet. Ovat kestäneet viitisen vuotta eikä edes paristoja ole tarvinnut vaihtaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kesällä alkanut asuinhuoneiston sisäremontti on valmis. Muutamia hierottavia kohteita aina löytyy. Tänään hain Helsingin Peltiveikoilta tilatun rst-eduspellin. Ennen tilausta ja pahvimallin toimitusta onneksi huomasin katsoa vielä määräykset ja pitihän peltiä vähän kasvattaa etureunasta ulospäin. Kokonaisuudessaan ero 70-lukulaiseen viimeistelyyn on huomattava.
Liitteet
Takka ennen.jpeg
Takka ennen.jpeg (37.71 KiB) Katsottu 7742 kertaa
Takka jälkeen.jpeg
Takka jälkeen.jpeg (36.42 KiB) Katsottu 7742 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Polforea kirjoitti:...Esmes 9000CD:n systeemi sinällään toimisi tuollaisen luukun kanssa ok, mutta siinä saranat on sisäpuolella melko massiiviset kun luukku on kiinni eikä siinä ole avauksen lopuksi pehmennystä (ei tosin olisi varmaankaan vaikea rakentaa mukaan).
JiiPee kirjoitti:...kaupat 9000cd:n takaluukun saranoista.
Noniin, nyt on kokeiltu nämä kaarisaranat. Menin altaaseen eli varastoon, kiinnitin saranat ja kas, eipä auenut :silly: . Kanittaa saranapuolen laidasta, ahdas luukun sovitus lattia-aukkoon. Saranan kääntöpiste lattian alla pitäisi saada nostettua lattiatasoon, jotta voisi toimia. Tämähän ei ole mahdollista. Jos noin sen haluaisin, niin sitten olisin voinut hommata samantien pintaan kiinnitettävät saranat. Se ei ole kuitenkaan tarkoitus. No, Saabin saranat eivät olleet kalliit. Tarviiko kukaan?

Pitäisi siis löytää sellaiset vähän samalla mekanismilla kuin keittiökaappien saranat, mutta hemmetin paljon tukevammat. Luukun pitäisi käytännössä nousta ylöspäin 1-2 cm ennen kuin alkaa ns. saranoitua. Tuossa ohessa on kuva saranasta, joka voisi toimia - no, kokeilemattahan sitä on aika vaikea tietää. Onko ideoita?
Liitteet
Helmaluukun sarana_Vidni.png
Helmaluukun sarana_Vidni.png (149.05 KiB) Katsottu 7639 kertaa

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

^Moi.
Minä tein lattiaremontin yhteydessä kellariin uuden luukun. Ja nimenomaan halusin piilosaranat vanhojen pintasellaisten tilalle, koska ne tuntui ikävältä jalan alla. Mulla on nyt tuollaiset kuvan näköiset, on jämäkät ja toimii siten että nousee ensin ylös ja sitten pystyyn. Ei olleet halvat, mutta joka euron arvoiset.

Laita puh.nro niin voin lähettää pari kuvaa jos haluat.

Edit. Ja kaiken maailman kalustesaranat keittiönkaapeista yms. voit unohtaa. Aivan liian heppoisia painavaan lattialuukkuun!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Moikka, laitoin privaa sinulle. Kiitokset etukäteen. :-D

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset sataviisviis -nimimerkille referensseistä :-D . Sain yhteyden tähän Vidni-nimiseen liikkeeseen ja pääsin katsomaan saranoita. Sieltähän sitten tarttui mukaan saranat (vasen ja oikea). Eikä olleet edes kovin hintavat. Näitä käytetään muun muassa bussien helmaluukkujen saranoina. Ovat kyllä tukevat. Ennen asennusta tein levykappaleista mallin, jossa kokeilin toimintaa ja josta sain sitten asennusta varten mitat. Hieman oli sovittelemista. luukkua piti purkaa ja alapuolen tukirakenteita hieman muuttaa. Lopulta pulttasin saranat läpipulteilla lattiarakenteisiin ja kanteen jouduin laittamaan päällispuolelle lyöntimutterit. Vielä pitänee sovitella jonkinlainen ovissa käytettävä avautumisen rajoitin ja lukitsin. Muuten menee niskoilleen. Tuolta näyttää tulos nyt. Ei voi sanoa kovin huomaamattomaksi, mutta se ei ole tarkoitustaan.
Liitteet
Lattian luukku.jpg
Lattian luukku.jpg (157.82 KiB) Katsottu 7178 kertaa
Luukun sarana.jpg
Luukun sarana.jpg (98.06 KiB) Katsottu 7178 kertaa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Sain sen verran motivaatiota hommaan, että hankin kaasujousen - itseasiassa kaksikin. Motonetista 150NM:n pitkät kaasujouset. Toimii kahdella hyvin, mutta noston alku raskas. Parhaiten toimii yhdellä kaasujousella (kuva). Luukku suljettuna jousi työntää luukkua saranoihin päin ja näin luukku pysyy keskitettynä aukkoonsa. Kokeilin myös siten, että laitoin kaasujousen alapään lähelle saranoita ja vastaavasti kiinnityksen luukkuun pidemmälle. Luukku suljettuna jännityksessä oleva jousi työntää luukkua saranoista poispäin. Tällöin luukku ei pysy keskityksessään ja näyttää hassulta. Kuvan mukaisesti asennettuna toimii just niin kuin pitääkin; jousi keventää nostoa ja rajoittaa luukun aukeamisen niin ettei mene niskoilleen. Sanoisin, että case closed, kunnes keksi hankkia motorisoidun kaasujousen :silly: Ei ja ei, se jää nyt tähän.
Liitteet
Luukku kaasujousella.JPG
Luukku kaasujousella.JPG (201.24 KiB) Katsottu 6857 kertaa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Hieno tuli!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

JiiPee kirjoitti:Kokonaisuudessaan ero 70-lukulaiseen viimeistelyyn on huomattava.
Erittäin onnistunut muutos!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuva

Tehtiin kaverille terassi. Ei nuo maahan hakatut tolpat tahtoneet aina asettua ihan siihen, mihin niitä tähdättiin :lol:

Kuva

Tuossa jo voiton puolella. Tuonne kaukaisempaan nurkkaan tulee kylpytynnyri ja noita isoja puita pitää vielä karsia tuosta vierestä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?

Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Oletettavasti vuodelta -69 olevia sälekaihtimia tuli huollettua. Vetonaruja piti vaihtaa muutama ja hommata muovinippeleitä ja tankoja. Taas menee varmaan muutaman vuoden. Ja jäljellä enää kuudet kaihtimet tämän jälkeen. Vanhassa talossa ei harrastaminen lopu.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alakerran kynnyksiä irroitettu, hiottu ja lakattu. Samaten tammilistaa nakuteltu seinään. Pientä nysväystä mutta hyvä mieli tulee tästäkin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Meitin kortteerin siiven eli matalamman osan hormisto, johon menee 3 poistoilmaputkea ja yksi savuhormi, vetää toisinaan väärään suuntaan. Luulen, että meillä tämä johtuu siitä, että talon kaksikerroksisessa osassa olevat poistoilmahormit toimivat pituutensa vuoksi vedokkaammin ja niiden vetovoima riittää "imemään" ilmaa myös siivestä. En ole sen koommin asialla vaivannut päätäni. Pääasia on, että ilma vaihtuu ja tuoksuu raikkaalle. Takkaa sytytellessä olen hyväksi havainnut samassa tilassa olevan takaoven avaamisen. Tällöin se lähtee vetämään oikeaan suuntaan pienelläkin ns. "lämmittelytulella". Muutoinhan pelti on kiinni ja estää savuhormin väärään suuntaan vetämisen. En osaa sanoa, miten vedon suunnan voi vaihtaa, mutta arvaan seuraavat keinot: jatkamalla hormia, lisäämällä korvausilmaventtiilejä, kanavapuhaltimella?

Remontin yhteydessä asensin uudet korvausilmaventtiilit (7kpl), jotka ovat termostaatilla säätyviä. Talvella pakkasten aikaan näistä huomaa helposti imun suunnan: ne huoneet, joissa venttiili menee lähes kiinni, on vedon suunta ulkoa sisään. Ne, joissa venttiili on auki, on vedon suunta sisältä ulos. Kätevää. :-D

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Meillä puuhastelu jatkuu. Pihavaja on melkein valmis ja sinne saa piiloon kaikenlaista romua (fillarit, ruohonleikkurit yms...). Homa jatkuu edelleen ulkovuorauksen uusimisen valmisteluilla. Ikkunapellit on tilattu. Kaikkiaan 22. metriä kolmella eri profiililla. Pitäis saada tällä viikolla. Suicideparvekkeen kaide on saatu valmiiksi ja Hiltiltä pitäisi tulla muutama kiinnike vielä, niin sitten se on asennusvalmis. Nyt alkuviikosta haen panelit ja ensiviikolla niissä on värit pinnassa. Homma alkaa talon matalamman osan näpertelyllä. Kun tämä on valmis, niin sitten haetaan julkisivutelineet ja käydään korkeamman osan ja oravien kimppuun. Päivät sujuu todella rattoisasti :silly: . Harmillista, en ole saanut aikaiseksi edes MiTo:n pesua, katsastusta ja myyntiinlaittoa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko kukaan löytänyt ilmalämpöpumppua, jonka sisäyksikön saisi leivottua ilmakanavan väliin? Jos voisi jättää pöhistimen vintille ja tuoda vaikutuksen iv-kanavilla suoraan useampaan huoneeseen, pysyisi ääni ja ilman liike vähäisempänä kuin yrittäessä yhdellä sisäyksiköllä ampua suoraan asuintiloja.
Polforea kirjoitti:Ruvetaas pohtiin tärkeintä eli pyhintä. Uuteen tönöön tarttee siis vessan. Meillä on kaksi tilavaihtoehtoa, toinen on komero rappujen alla, mittaa 165x105cm ja toinen on melko optimaalinen (ehkä vähän liiankin) 77x110cm.
Suorittamalla tarkistusmittauksen ja seinämateriaalien järkeistyksen sain tiivistettyä paskomon sisämitoiksi 78x120cm. Burlingtonin yläsäiliö-WC on 670mm syvä ja valitsemalla pienen lavuaarin tilamäärä jää ihan kohtuulliseksi.

Kuva

Kuvan mitat ja mittasuhteet on siis oikeita. Mittailin suhteessa vanhan talon vessaan ja vaikka vanhan talon paskomo on reunamitoiltaan vähän tilavampi, niin epäoptimaalinen järjestely ja hervoton lavuaari kääntävät tuloksen niin, että noilla mitoilla uusi on käytännössä tilavampi. Who-hoo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:Onko kukaan löytänyt ilmalämpöpumppua, jonka sisäyksikön saisi leivottua ilmakanavan väliin? Jos voisi jättää pöhistimen vintille ja tuoda vaikutuksen iv-kanavilla suoraan useampaan huoneeseen, pysyisi ääni ja ilman liike vähäisempänä kuin yrittäessä yhdellä sisäyksiköllä ampua suoraan asuintiloja.
Alkuun tärkeimmät; paskion suunnitelman näyttää ihan hyvältä. Pesuallaskin järkevän kokoinen - pienimpiin eteen tulleisiin kun ei tahdo edes mahtua 2 käpälää samanaikaisesti.

Jäähdytyksessä on aika normi ratkaisu käyttää kanavoitavaa puhallinkonvektoria (tämä on se taikasana, millä härveleitä löytyy) ja on näitä myös lämmitystoiminnolla. 1. osuma googlella
https://www.jrlampotekniikka.fi/jaahdyt ... umppu.html

Haasteita piisaa silti. Tyypillinen käyttökohde on joku neukkari, missä härveli piilotetaan alaslaskettuun kattoon. Kanavat lyhyitä ja mallia suorakaide. Jos ilmaa pitää jakaa useampaan huoneeseen, laitteen perään pitää rakentaa boxi, josta lähdöt useammalle kanavalle. Kokonaisilmavirta varmaan 100-150 l/s luokkaa, joten kanavat kokoluokkaa Ø160-200 mm. Kanavissa pitää olla äänenvaimentimet, jos laitteesta halutaan hiljainen.

Paluuvirtauksellekin tarvitaan reitti - ilmamäärät ovat niin isoja, ettei pelkkä ovirako enää riitä.

Luonnollisesti laitteet ovat jollain ihme tuumamitoilla eli se liitäntäboxi pitää teettää mittojen mukaan. Kuten em. linkin kuvista näkyy, osa laitteista tuuttaa ilman kahdesta puhaltimen paineaukosta kovalla vauhdilla ja jos tähän laittaa perään kantikkaan lootan, jonka seiniltä lähdöt pyöreisiin kanaviin, niin siinä hukataan puhaltimen tuottamaa painetta.

Mitoitustiedot pitää ravistaa hihasta. Jäähdytysteho ilmoitetaan, mutta puhaltimen ilmavirtaa, ääni(teho)tasoa ja paineenkorotusta tai kanavien max. painehäviötä ei. Mittapiirustukset sentään saattaa löytyä, mutta niidenkin kanssa saa pähkiä mm. huollon järjestämistä. Näissä on aina karkeasuodatin imupuolella ja puhdistus/vaihto tapahtuu yleensä alakautta, koska ovat tarkoitettu alaslaskuun asennettavaksi. Selälleen/kyljelleen laitetta ei voi asentaa, koska kondenssivesi.

Jäähdytyksessä nämä tosiaan koeteltua tekniikkaa, mutta lämmityskäyttöä ei minulle ole tullut vastaan. Siinä on varmasti perinteinen ongelma ilmanjaon kanssa. Jäähdytystilanteessa ilma olisi hyvä puhaltaa huoneisiin katon suuntaisesti ja pienellä nopeudella. Lämmitystilanteessa em. on varma resepti siihen, että lämmin ilma jää katon rajaan. Päätelaitteden pitäisi olla heittokuvioltaan säädettäviä, mutta tarjonta on tässä kokoluokassa olematonta. Isoimmille (satoja litroja sekunnissa) ilmavirroille näitä löytyy.

Yhden sisäyksikön ongelmaan löytyy ratkaisuna myös multi-split eli yksi ulkoyksikkö ja useampi sisäyksikkö. Laitteet sinällään ihan saman näköisiä kuin normi ILP sisä/ulkoyksiköt. Osassa multisplittejä lämpö/kylmäkertoimet ovat huonompia kuin normi IPLillä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja mutt »

Täällä on tuollainen kahdella sisäyksiköllä oleva Mitsun ILPpi rintamamiestalossa, toinen sisäyksikkö alakerrassa, toinen ylhäällä. Näissä kannattaa huomioida, että teho jakautuu sisäyksiköiden kesken, eli eivät vastaa kahta erillistä pumppua tietenkään, mutta täällä se ei ole ongelma, koska lämmityskäytössä päävastuu on joka tapauksessa alakerran yksiköllä, ja jäähdyttäessä yläkerran. Etu oli se, että ulkona on vähemmän rojua. Käytössä molempien sisäyksiköiden täytyy olla joko lämmityksellä tai jäähdytyksellä, mutta enpä ole tähän päivään mennessä vielä keksinyt tilannetta, jossa tuo muodostaisi ongelman.

Kahdeksan ja puoli vuotta toiminut toistaiseksi ongelmitta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?

Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Sopivalla kelillä menee väärään suuntaan. Perusjuttuja on, että kerrosten välit pitäisi olla ummessa, mutta nykyään portaikot on aina auki. Piipun olisi hyvä olla lämmin ja piipunhattu huipulla tottakai, ettei hormi ole kostea. Tuulituulettimella voinee tehostaa toimintaa, jos huvittaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mutt kirjoitti:Täällä on tuollainen kahdella sisäyksiköllä oleva Mitsun ILPpi rintamamiestalossa, toinen sisäyksikkö alakerrassa, toinen ylhäällä. Näissä kannattaa huomioida, että teho jakautuu sisäyksiköiden kesken, eli eivät vastaa kahta erillistä pumppua tietenkään, mutta täällä se ei ole ongelma, koska lämmityskäytössä päävastuu on joka tapauksessa alakerran yksiköllä, ja jäähdyttäessä yläkerran. Etu oli se, että ulkona on vähemmän rojua. Käytössä molempien sisäyksiköiden täytyy olla joko lämmityksellä tai jäähdytyksellä, mutta enpä ole tähän päivään mennessä vielä keksinyt tilannetta, jossa tuo muodostaisi ongelman.

Kahdeksan ja puoli vuotta toiminut toistaiseksi ongelmitta.
Kiva kuulla. Tuota tuplaa olen myös 1,5 -kerroksiseen taloon miettinyt. Ja nuo Mitsun Electric-mallit ovat kestäviä,
meillä noin 110-neliöisen alakerran on jo 13 vuotta lämmittänyt ja jäähdyttänyt sama pumppu. Ilpon päivitys n. 1-2 vuoden sisällä kyllä mielessä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Lattialämmityksen jakotukkiin tulevat toimilaitteet. Toimiiko ne on/off-periaatteella, vai kuten tavalliset patteriventtiilit termareineen? Saako toimilaitteen käsikäyttöisen venttiilin nupin tilalle, vai pitääkö koko venttiili vaihtaa?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Xehpuk kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?

Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.
Sopivalla kelillä menee väärään suuntaan. Perusjuttuja on, että kerrosten välit pitäisi olla ummessa, mutta nykyään portaikot on aina auki. Piipun olisi hyvä olla lämmin ja piipunhattu huipulla tottakai, ettei hormi ole kostea. Tuulituulettimella voinee tehostaa toimintaa, jos huvittaa.
Joo, kerrosten väli on auki. Komeat mosaiikkibetoniportaat a'la -60 luku. Ja hormi vetää väärinpäin kesät ja talvet. Talvella huomaa hyvin kun löylyhuoneen katosta valuu venttiilistä kylmää ilmaa alas ja olohuoneessa on pieni palanen lattiaa jossa on pakkaselle lattiaviilennys. Kesällä olen kokeillut savumerkeillä ja veto tulee silloinkin väärin päin.

Pitää koettaa tuulituuletinta ja katsoa onko lisäalipaineella vaikutusta.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja Garmund »

FinPat kirjoitti:Painovoimainen ilmanvaihto, pitää ottaa tänä kesänä työn alle kun olen kohtuullisen varma että ainakin yhdessä hormissa veto menee väärään suuntaan. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?

Ja kyllä, korvausilmaa tulee riittävästi.

Vanhempien luona oli tuo sama ilmiö että saman piipun toisesta ilmanvaihtohormista meni ilma ulos ja toisesta sisään :D (eri huoneissa olevat). Laitettiin julkisivuremontin yhteydessä termarilliset venttiilit seiniin, sillä sai ilman kiertämään enemmän oikein. (hengitävät tuulensuojalevyt runkoleijona 25mm muistaakseni hirren päälle ja siihen ilmanvaihtoraon kanssa uusi vaakalaudoitus)


Onko korvausilmalle ihan venttiilit ettei pelkästään rakenteiden läpi/ikkunan raosta kuten on tainnut tapana olla?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti: Ja hormi vetää väärinpäin kesät ja talvet. Talvella huomaa hyvin kun löylyhuoneen katosta valuu venttiilistä kylmää ilmaa alas ja olohuoneessa on pieni palanen lattiaa jossa on pakkaselle lattiaviilennys. Kesällä olen kokeillut savumerkeillä ja veto tulee silloinkin väärin päin.
Onko tiilihormi, ja onko samassa hormissa tulisijojen savuhormeja? Tuo, että talvellakin virtaa väärään suuntaan viittaa kyllä siihen, että korvausilmaa ei tule tarpeeksi, tai sitten hormi pysyy todella kylmänä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
FinPat kirjoitti: Ja hormi vetää väärinpäin kesät ja talvet. Talvella huomaa hyvin kun löylyhuoneen katosta valuu venttiilistä kylmää ilmaa alas ja olohuoneessa on pieni palanen lattiaa jossa on pakkaselle lattiaviilennys. Kesällä olen kokeillut savumerkeillä ja veto tulee silloinkin väärin päin.
Onko tiilihormi, ja onko samassa hormissa tulisijojen savuhormeja? Tuo, että talvellakin virtaa väärään suuntaan viittaa kyllä siihen, että korvausilmaa ei tule tarpeeksi, tai sitten hormi pysyy todella kylmänä.
Tiilihormi ja tässä samassa piipussa on ainoastaan olohuoneen takan hormi ja tuo takka on käytössä noin kerran vuodessa. Eli kylmä piippu. Talon toisessa päässä on puolestaan polttoöljyllä hyvin lämmitetty hormi...

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Garmund kirjoitti:Onko korvausilmalle ihan venttiilit ettei pelkästään rakenteiden läpi/ikkunan raosta kuten on tainnut tapana olla?
Ikkunan raosta siinä mielessä että korvausilma tulee ikkunan puitteiden yläreunassa olevasta suorakaiteen muotoisesta säädettävästä venttiilistä.

Taidanpa testata vielä varmuuden vuoksi "100% varmuudella korvausilmaa riittää" -skenaarion nyt kun kerran on lämpimämpää ja laitan uima-allashuoneen ulko-oveen ötökkäverkon paikoilleen ja jätän sen auki muutamaksi tunniksi. Jos vielä vielä kiertää väärinpäin niin johtuu sitten rikkinäisestä hormista tms.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja mutt »

Oikein lämpimällä ilmalla saattaa tiilihormissa mennä ilma väärään suuntaan, mutta talvella yleensä (tässä rintamamiestalossa, puolitoista kerrosta siis) veto on semmoinen, että meinaa imuroida oravatkin pihalta. Vahvasti epäilisin korvausilman puutetta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Omakotitaloprojekti / raksailu

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:veto on semmoinen, että meinaa imuroida oravatkin pihalta..
Hieno kielikuva! :mrgreen:

Vastaa Viestiin