Hallitus ja autoverotus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Garrett kirjoitti:Eikä auta, vaikka heti lähtisi Saksaan hakemaan Q4:paa, kun ne tullissa ei ehdi kuitenkaan käsitellä sitä ennen vuodenvaihdetta.
Oletko muuten tästä ihan varma? Vaikka mun verotus kesti 3½kk niin kyllä tulli silti pelas sen kesäkuun tilanteen mukaan markkina-arvoltaan ja varmaan muutenkin.

Ilmoittele jos saat tuosta vahvistusta, voisi hakea yhden bensajuopon tuolta vielä ennen vuoden vaihdetta..

Avatar
Oldgrain
Viestit: 357
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): PNV, GTV 2.0 -86
Ex: 159 2.2 SW -07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

Kai muuten huomasitte, että tuo vuotuinen ajoneuvovero ennen 2001 käyttöönotetuista tulee vieläpä auton kokonaismassasta eikä omamassasta. :roll:
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Oldgrain kirjoitti:Kai muuten huomasitte, että tuo vuotuinen ajoneuvovero ennen 2001 käyttöönotetuista tulee vieläpä auton kokonaismassasta eikä omamassasta. :roll:
No problemo!

Päästöjen mukaan 156 V6 kuuluisi oikeasti luokkaan n. 2650 kg. Tuhat kiloa saa anteeksi :mrgreen:

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Rolle kirjoitti: Ilmoittele jos saat tuosta vahvistusta, voisi hakea yhden bensajuopon tuolta vielä ennen vuoden vaihdetta..
Näyttäis siltä:
Tullihallituksen lehdistötiedote 1.11.2007 kirjoitti: Jos auto halutaan verottaa nykyisillä veroperusteilla, veroilmoitus on annettava vuoden 2007 puolella eli ennen muutoksen voimaantuloa.
Hitto. Tuleeko tässä nyt oikeasti pankkiin matka? Iltasanomien sivuilla on kuitenkin virhe. Eli siella 159 STW Q4:n hiilidioksideiksi väitetään 314 g/km.. 275 lienee lähempänä totuutta. Eli "säästö" ei olekaan 9000 vaan vain 5000.. Ja eihän se ole säästöä, vaan sama mitä olisi aiemminkin maksettu. Kiero on ihmisen mieli.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Kannattaisikohan Deltan ottaa valikoimaansa nyt myös 159 ja GT tuolla 1.9 kiisselillä. Kun tuo 147:n hintakin tuli tuohon malliin alaspäin.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

kannattaisi tosiaankin!
1.9 ja Diesel on ajatuksena kuulostanut tosi synkältä mutta lehdistön mukaan se on lajissaan ihan ykkösmoottori. Vääntö se on mikä raskasta autoa (159) liikuttaa.
Tuon listan mukaisella hinnalla olisin varmaan ostanut moisen TS:n sijaan

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J »

Jos laki menee läpi sellaisenaan, niin on odotettavissa jälleen tuomioita EU:sta...

Eli Suomi ei saa verottaa vuonna 2008 Saksasta tuotua vuoden 2000 Alfaa yhtään sen rankemmin kuin vuonna 2000 reksteröityä Suomiautoakaan. Eli jos vm. 2000 Alfan veroprosentti oli 26, niin se ei saa olla suurempi EU:n sisältä jälkituodullekkaan. Niin alkeellinen virhe EU:n yhdenvertaisuus periaatteen ( ja aikaisempien tuomioden) suhteen, että se on varmaan tarkoitushakuinen. Eli ei kestä tuomioistuinkäsittelyä, mutta ehkä voittaa jälleen hieman lisää aikaa.

-J

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Rolle kirjoitti:Uusien autojen kaupassa bemarilla asialliset lähtökohdat.

Q4:sen hinta kilahti kivasti ylöspäin :-D
Karua. Ei tosiaan tarvitse BMW:n hinta edes tipahtaa kun Q4 nousee noin paljon. Jos Iltasanomien lukemat pitävät paikkansa niin tuolla 159 Q4 SW Qtronic:in hinnalla saa esim 335I Touringin. Että ottaisko 260 vai 306 hevosvoimaa, etenkin kun vielä jälleenmyyntihinnan erot ottaa huomioon :? No automaattivaihteilla hintaeroa jää sentään 4 tonnia Alfan hyväksi :)

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Äijämyllyisten autojen hinnat nousee, mutta bensankulut ja verotus kallistuu. Miten lie käytännössä immeiset halukkaita maksamaan nykyistä enemmän vanhoista isokone lotjista vrt. Saksa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

kuinkas pakujen verot muuttuu, onko taulukkoa missään??

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Olisivat tehneet samalla noiden biopolttoaineiden käytön kannattavaks, jos kerta ovat niiiin ympäristön asialla..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

GAMMA500 kirjoitti:kuinkas pakujen verot muuttuu, onko taulukkoa missään??
Onhan tuolla IS:n listoilla Sprinterit ja Transportteritkin listattu. Pääsääntöisesti vero nousee -> ka-versio vielä järkevämpi

En taida vielä näillä veromuutoksilla muuttaa tuota profiilissa olevaa autoa... 8)


Kertokaapa viisaammat, miten ao. autolle laskettaisiin verot, jos kävisi Saksasta ostamassa ja toisi Suomeen vaikka jonkun firman nimissä?

Esimerkki auto, klick

Tuon hinta saksan alvi vähennettynä about 16,4 k€
Suomeen tuodessa maksetaan veroja meikäläisen ymmärryksen mukaan seuraavasti:
ALV 22%
Autovero (~20%) + alv sille ~ 24,4%

Maksetaanko nuo verot tuosta Saksan ostohinnasta vai maahantuojan hatusta vetämistä "verottomista" hinnoista? Tuota malliahan ei olla edes tuotu suomeen. Tullin sivujen mukaan tuo ALV menisi Saksan hinnasta, mutta miten autovero?
Viimeksi muokannut R@gdoll, 03 Marras 2007, 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Rolle kirjoitti:
Garrett kirjoitti:Eikä auta, vaikka heti lähtisi Saksaan hakemaan Q4:paa, kun ne tullissa ei ehdi kuitenkaan käsitellä sitä ennen vuodenvaihdetta.
Oletko muuten tästä ihan varma? Vaikka mun verotus kesti 3½kk niin kyllä tulli silti pelas sen kesäkuun tilanteen mukaan markkina-arvoltaan ja varmaan muutenkin.

Ilmoittele jos saat tuosta vahvistusta, voisi hakea yhden bensajuopon tuolta vielä ennen vuoden vaihdetta..
Verotus pitää tapahtua maahantuontihetken mukaan. (Veroilmoituksen jättöpäivä) Eikä ne ymmärtääkseni voi muuttaa tuota verotustapaa uustuonteihin - ainakaan siten, että EU-maasta tuotu auto saisi "Suomi-autoa" kovemman verokohtelun. (ei saa syrjiä, tavara pitää liikkua vapaasti jne. pykälä)

Jos pari asiaa ottaa pannuun niin lienevät tulli ja ake :mrgreen:
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Joo ei saisi ei, toisaalta jos nyt tuo, niin menee varmasti ja taistelematta 29% mukaan. Se on varmaa, että reilusti yli 300g/km päästelevä auto ei selviä pienemmällä veroprossalla ensi vuoden puolella :mrgreen:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

sami_r kirjoitti:Karua. Ei tosiaan tarvitse BMW:n hinta edes tipahtaa kun Q4 nousee noin paljon. Jos Iltasanomien lukemat pitävät paikkansa niin tuolla 159 Q4 SW Qtronic:in hinnalla saa esim 335I Touringin.
Toivottavasti Romeon moottorivalikoimaa alettaisiin pikku hiljaa ajanmukaistamaan. Tuon kolmekakkosen kulutus ei todellakaan ole tätä päivää.

AR:n myyntimäärät tuskin tulevat näiden muutosten myötä kauheasti lisääntymään. Eipä käy sääliksi niitä, jotka työkseen merkkiä myyvät.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kyllä vaan valitettavasti jopa Alfan tapauksessa alkaa dieseli houkutella entiestä enemmän. Jos tehokkaampaa bensakonetta vielä haluaa, niin pitää näköjään ostaa biimeri... Vaihtosuunnitelmat menevät kyllä uusiksi.

Onneksi oman auton kohdalla ei juuri tarvitse murehtia arvonlaskua tai käyttömaksun korotusta. Taidanpa nautiskella tästä V6:sta vielä muutaman vuoden ja sitten siirtyä nakuttajien joukkoon. :)

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Portti kirjoitti:
Pari mielenkiintoista käytettyjen autojen tuontiin liittyvää havaintoa tullin tiedotetta lukemalla löytyi:

- Niille hyvän tehopainosuhteen omaaville autoille, jotka tuodaan käytettynä ja joilta ei päästötietoja löydy (eli ilmeisesti ennen v. 2001 rek.) on luvassa kummallinen lisä autoveroon. Tiedote nimittäin kertoo, että jos tehopainosuhde (kw/kg) on suurempi kuin 0,15 => vereoprosentin pohjana olevat päästöt kerrotaan 1,5:llä
- 1.1.2008 jälkeen verotettavien suuripäästöisten/painavien autojen veroprosentti saattaa nousta selvästikin. Tämä on tietysti ristiriidassa sen kanssa, että käytettynä tuodusta autosta ei saisi periä enempää veroa kuin vastaavassa suomi-autossa on jäljellä. Mielenkiintoinen tilanne.
Mites tuon Lotus Elisen ja muiden ennen vuotta 2001 valmistettujen kevyiden mutta tehokkaiden sporttien verotuksen käy? Äkkipäätä kun katsoi tullin tiedotteen taulukosta niin n. 600 kiloisen bensiinikäyttöisen auton veroprosentti olisi ~10%. Jos se kerrottaisiin 1.5:llä niin ei tuo 15% olisi vielä kovinkaan paha prosentti autolle jonka teho/painosuhde on 0,2 jo sillä 120hv:n koneella.

edit. Vai pitääkö tuo 1,5 kerroin ymmärtää niin, että taulukosta katsotaan tuon 600 kiloisen auton "ohjeellinen päästöarvo" 61 g/km ja kerrotaan se 1.5:lla ja katsotaan taulukosta ko.päästöarvon veroprosentti, joka tässä tapauksessa olisi 13.1%?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Lotus = Lots Of Trouble, Usually Serious.

Mutta Elise olisi kyllä kovin hieno.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Eipä tarvi onneks miettiä Superin kanssa verotuksen lykkäämistä vuodenvaihteeseen, kun menee siitä verot sit kumman tavan mukaan vaan niin tuskinpa montaa satkua tekee heittoa, kun ei verojakaan _pitäisi_ mennä kauheen montaa tonnia. Eri asia sit jos ei sitä raaskikaan ottaa talviajoon...

Hybridiautot sai muuten nyt kans tuntuvaa etua lopultakin. Osittain siitäkin syystä, että ovat niin kalliita jolloin suuri veroprosentin pudotus näkyy euroina vielä selvemmin.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

R@gdoll kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:kuinkas pakujen verot muuttuu, onko taulukkoa missään??
Onhan tuolla IS:n listoilla Sprinterit ja Transportteritkin listattu. Pääsääntöisesti vero nousee -> ka-versio vielä järkevämpi
En minä nähnyt pakettiautoja, jotain pikkubusseja kyllä...

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

GAMMA500 kirjoitti: En minä nähnyt pakettiautoja, jotain pikkubusseja kyllä...
Valtiovarainministeriö kirjoitti:Hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus koskisi vain henkilöautoja, koska toistaiseksi ainoastaan niiden päästöjen mittaaminen on yhdenmukaistettu. Pakettiautot otettaisiin vero-ohjauksen piiriin myöhemmin.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

GAMMA500 kirjoitti:
R@gdoll kirjoitti:Onhan tuolla IS:n listoilla Sprinterit ja Transportteritkin listattu. Pääsääntöisesti vero nousee -> ka-versio vielä järkevämpi
En minä nähnyt pakettiautoja, jotain pikkubusseja kyllä...
OK, ilmeisesti merkintä TA tai kombi mallimerkinnässä tarkoittavat bussia?
Kuva

Carlo Coppa
Viestit: 737
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:
Portti kirjoitti:
Pari mielenkiintoista käytettyjen autojen tuontiin liittyvää havaintoa tullin tiedotetta lukemalla löytyi:

- Niille hyvän tehopainosuhteen omaaville autoille, jotka tuodaan käytettynä ja joilta ei päästötietoja löydy (eli ilmeisesti ennen v. 2001 rek.) on luvassa kummallinen lisä autoveroon. Tiedote nimittäin kertoo, että jos tehopainosuhde (kw/kg) on suurempi kuin 0,15 => vereoprosentin pohjana olevat päästöt kerrotaan 1,5:llä
Mites tuon Lotus Elisen ja muiden ennen vuotta 2001 valmistettujen kevyiden mutta tehokkaiden sporttien verotuksen käy? Äkkipäätä kun katsoi tullin tiedotteen taulukosta niin n. 600 kiloisen bensiinikäyttöisen auton veroprosentti olisi ~10%. Jos se kerrottaisiin 1.5:llä niin ei tuo 15% olisi vielä kovinkaan paha prosentti autolle jonka teho/painosuhde on 0,2 jo sillä 120hv:n koneella.
Entäs sitten tuplaturbo-Maseratit? Suosikkimallini 4.24v painaa erään nettisivun mukaan 1.370 kg. Näin ollen sen teho-painosuhde (180 kW/1.370 kg) jäisi alle 0,15:n (0,13) ja veroprosentiksi tulisi 18,7. Vanhan systeemin mukaiseen 29 %:n veroon sen pitäisi painaa 2.300 kg. Onko ajatuskulussani aukkoja vai onko verotus oikeasti keventymässä?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

R@gdoll kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:
R@gdoll kirjoitti:Onhan tuolla IS:n listoilla Sprinterit ja Transportteritkin listattu. Pääsääntöisesti vero nousee -> ka-versio vielä järkevämpi
En minä nähnyt pakettiautoja, jotain pikkubusseja kyllä...
OK, ilmeisesti merkintä TA tai kombi mallimerkinnässä tarkoittavat bussia?
Ilmeisesti, Tässä halvin vito:
VITO 2007 2.1 TD 4D TA 85KW 230 50 690 50 626 -64

Pakettiautoviton hintahan on tällä hetkellä alkaen n 32-33000.

Näemmä vito tila-autojen hinnat alkaa siitä 50ke:stä, olisko tuo TA sitten tila-auto?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Carlo Coppa kirjoitti:Entäs sitten tuplaturbo-Maseratit? Suosikkimallini 4.24v painaa erään nettisivun mukaan 1.370 kg. Näin ollen sen teho-painosuhde (180 kW/1.370 kg) jäisi alle 0,15:n (0,13) ja veroprosentiksi tulisi 18,7. Vanhan systeemin mukaiseen 29 %:n veroon sen pitäisi painaa 2.300 kg. Onko ajatuskulussani aukkoja vai onko verotus oikeasti keventymässä?
Eikös se massa millä on merkitystä ole kokonaismassa?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^ Jeps.

Carlo Coppa
Viestit: 737
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Mikä se kokonaismassa on? Tuohon Maseratiin saisi lastata vaikka viisi bella donnaa ja kuusi koppaa kaljaa eikä se sittenkään painaisi 2.300 kiloa!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Carlo Coppa kirjoitti:Mikä se kokonaismassa on? Tuohon Maseratiin saisi lastata vaikka viisi bella donnaa ja kuusi koppaa kaljaa eikä se sittenkään painaisi 2.300 kiloa!
Niin, painaisi silti enemmän kuin 1370. Tutki rekisteriotteesta miten se kokonaismassa poikkeaa omamassasta. Alle 2300 kiloa se maseratille on, eli verotus kevenee siinä mielessä, mutta ei noin paljoa kuin olet olettanut.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

75 3.0 omamassa on 1330 ja kokonaismassa on 1705. Ei liene kovin kaukana Maseratista.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Joo, eikös ainakin 5-paikkaisen henkilöauton kokonaismassa ole pääsääntöisesti aina +375kg omamassaan?näin siis on ollut mielestäni kaikissa rekisteriotteissa kun olen tutkinut

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla näyttää Pösötin omamassa olevan 1535 kg, kokonaismassa 2075. En tiedä miksi, ei siinä mitään lisäpenkkejäkään ole.

Tolkuton proomu.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mulla näyttää Pösötin omamassa olevan 1535 kg, kokonaismassa 2075. En tiedä miksi, ei siinä mitään lisäpenkkejäkään ole.

Tolkuton proomu.
Mun pösö on omapainoltaan 300 kiloa enemmän, kokonaispainoltaan melkein 1000kg enemmän ja penkkejäkin vaan 3 :o:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kantavuus lienee tosiaan tuo istuinpaikat x 75kg normaaliautossa, pakettiautossa ymmärrettävästi enemmän :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onkohan mulla sitten seitsenpaikkaisen version kokonaismassa tuossa otteessa? Pitää varmaan hakea muutosta, kun tuppaa jo nykyiselläänkin käyttövoimavero eli "dieselvero" määräytymään tuon kokonaismassan mukaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

En tiedä miten tuo uudemmissa autoissa määräytyy, vissiin ennen -95 meni istumapaikkojen mukaan..?

Luulisi ettei noita voi mielin määrin muuttaa ellei sitten ota penkkejä pois ja muuta pakuksi jolloin vero toki tippuu.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu ei varmaan voikaan, tarkoitin että jos tuossa on virhe eli otteeseen olisi lipsahtanut sen lisäpenkillä varustetun vehkeen massat. Tuskin tuossa omassa on koskaan sellaista penkkiä ollut ja henkilölukukin näyttäisi otteessa olevan 1+4.

Tai jos verottaja arvioi Plösöllä liikkuvan tavallista tuhdimpia henkilöitä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos vähän tutkailet muita -96 uudempia niin ei niissä ole kaikissa sama kantavuus. Liekö sitten maahantuoja/AKE joka tuon siitä eteenpäin on oikein määritellyt. Onhan se selvää, että 406:ssa on parempi kantavuus kuin jossain Ford Ka:ssa vaikka molempiin saa ottaa 5 henkilöä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Joo, noin se varmaan menee niin kuin Rolle sanoo, itse tullut tosiaan vilkuiltua pääasiassa vanhempien kuin 96 henkilöautojen rekisteriotteita. Jostain joskus lukenutkin tuon henkilömäärä x 75kg säännöstä, hyvähän se jos siihen on tullut nykyautoissa joku järkevämpi systeemi :). Rasviksen pösössä on kyllä melkomoinen kantavuus, melkein pakuluokkaa ;) Sillähän saa kiskoa jo painavaa kärryäkin, vai onko valmistaja rajoittanut vedettävää massaa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

1500-kiloista jarrullista kärryä sillä saa riuhtoa. Kai siinä sitten on reipas kantavuus, kyllähän yhden Ka:n heittää vaikka takakonttiin pelastusveneeksi.

Tuo GrandWagoni on oikeasti mulle noin puolta isompi auto kuin olisi tarpeellista, mutta kun samalla rahalla ei oikein saa pienempää ilmastoitua kinneriä joka olisi yhtä mukava istua konetiellä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:edit. Vai pitääkö tuo 1,5 kerroin ymmärtää niin, että taulukosta katsotaan tuon 600 kiloisen auton "ohjeellinen päästöarvo" 61 g/km ja kerrotaan se 1.5:lla ja katsotaan taulukosta ko.päästöarvon veroprosentti, joka tässä tapauksessa olisi 13.1%?
Tullin ohjeen mukaan asia menee juuri noin.

Eli jos kokonaismassa olisi tuo 600 kg => normaalikaavan mukaiset laskennalliset päästöt = 61 g/km. Tämä kerrotaan 1,5:llä eli urheiluauton laskennalliset päästöt = 92 g/km => veroprosentti = 13,2%.

Luonnollisesti painona huomioidaan tuo muidenkin mainitsema kokonaismassa.

Vanhempien Lotus Elisejen kannalta ei ihan huono tuo verouudistus vaikka tuon käsittämättömän urheiluauton kateuslisärangaistusmaksun joutuukin maksamaan. Eikö ennemmin olisi kannattanut säätää lisärangaistus kaupunkimaastureille - tosin onhan siinä rangaistusta kerrakseen jos sellaisella joutuu ajelemaan. ;)

Täytyy pistää tuo Elisen tuonti aiempaa vakavampaan harkintaan. Pitääpä yrittää selvittää mikä perus-Elisen todellinen kokonaismassa olisi. Missähän niitä Rover-koneisia Eliseja saisi huollatettua.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Portti kirjoitti: Täytyy pistää tuo Elisen tuonti aiempaa vakavampaan harkintaan. Pitääpä yrittää selvittää mikä perus-Elisen todellinen kokonaismassa olisi. Missähän niitä Rover-koneisia Eliseja saisi huollatettua.
Minulla on ollut suunnitelmissa hankkia Opel Speedster ensi vuonna. Sehän on käytännössä sama kärry kuin Elise, mutta keulalla onkin Opelin merkki ja yllä hieman erilaiset koripaneelit. Ilmeisesti merkistä johtuen nuo menettävät arvoaan paljon Lotuksia nopeammin, eli samalla rahalla saa paljon tuoreemman Opelin kuin Lotuksen.

Hintaa 2001/2002 mallin Speedsterillä on ollut noin 16-17ke ja siihen päälle vielä vanhan systeemit mukaisia veroja noin 8ke. Uuden järjestelmän veroja en osaa arvioida, mutta auton paino taitaa olla 930kg. Siitä suuremmasta mikälie-massasta en osaa sanoa. Moottorina noissa perusversiossa on Opelin 2.2 ja sitten uudemmassa, ja huomattavasti kalliimmassa, on 2.0 turbo.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Speedsterkin on joskus ollut mielessä juuri sen takia kun auton huollettavuus Suomessa taitaisi olla selvästi parempi kuin Elisen. Toisaalta Opel-merkkisen auton ostaminen ei oikein ole sytyttänyt.

Pari Speedsteriä näyttää tulleen maahan käytettynä viime kesänä. Verot 12,5-14,5 teur. Molemmat vm. 2005 ja 9 tkm ajettuja eli varsin tuoreita.

Mobile.de:n mukaan parilla kympillä tai hieman yli taitaisi saada jo ihan kohtuullisen yksilön Saksasta.

Omissa haaveissa on ollut Elise Toyotan koneella, mutta nuo mallit ovat vielä kovissa hinnoissa Saksassa. Rover-koneisia saisi parilla kympilläkin, mutta Toyota-koneista R-mallia ei tahdo alle kolmenkympin löytyä.
Have kirjoitti:Minulla on ollut suunnitelmissa hankkia Opel Speedster ensi vuonna.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Portti kirjoitti:
Giallo Pozzuoli kirjoitti:edit. Vai pitääkö tuo 1,5 kerroin ymmärtää niin, että taulukosta katsotaan tuon 600 kiloisen auton "ohjeellinen päästöarvo" 61 g/km ja kerrotaan se 1.5:lla ja katsotaan taulukosta ko.päästöarvon veroprosentti, joka tässä tapauksessa olisi 13.1%?
Tullin ohjeen mukaan asia menee juuri noin.

Eli jos kokonaismassa olisi tuo 600 kg => normaalikaavan mukaiset laskennalliset päästöt = 61 g/km. Tämä kerrotaan 1,5:llä eli urheiluauton laskennalliset päästöt = 92 g/km => veroprosentti = 13,2%.

Luonnollisesti painona huomioidaan tuo muidenkin mainitsema kokonaismassa.

Vanhempien Lotus Elisejen kannalta ei ihan huono tuo verouudistus vaikka tuon käsittämättömän urheiluauton kateuslisärangaistusmaksun joutuukin maksamaan. Eikö ennemmin olisi kannattanut säätää lisärangaistus kaupunkimaastureille - tosin onhan siinä rangaistusta kerrakseen jos sellaisella joutuu ajelemaan. ;)

Täytyy pistää tuo Elisen tuonti aiempaa vakavampaan harkintaan. Pitääpä yrittää selvittää mikä perus-Elisen todellinen kokonaismassa olisi. Missähän niitä Rover-koneisia Eliseja saisi huollatettua.
Laskeskelin joutessani noille Eliseille tarkemmin noi veroprossat, kun äkkiä meni noi hevosvoimat, kilowatit ja kuivapainot ja kokonaismassat sekaisin. Yllätys olikin, että yksikään malli ei mene tullin määrittelemään "urheiluauto"-kategoriaan :shock: . Saakin olla aika kovat tehot autossa massan nähden . Ei tule yhtäkkiä muita sarjatuotanto-Alfojakaan mieleen kuin 8C Competizione, jolla tehopainosuhde ylittäisi tuon 0,15 rajan. Käytin kokonaismassalle tuota 150kg:n lisäystä, ei taida paljoa enempää kyytiin mahtuakaan.

Datat napattu täältä:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... mance.html

Malli/massa/kokonaismassa/teho/tehopainosuhde/veroprosentti
Elise1 725kg 875 kg 118hv/88kW 0.100 vero 13.2%
Elise 2 111(S) 806kg 956kg 156hv/116kW 0,120 vero 14.1%
Elise 2 111R 879kg 1029kg 189hv/141kW 0.137 vero 14.9%
Elise 2 (USA) 895kg 1045kg 189hv/141kW 0.135 vero 15.1%
Exige 916kg 1066kg 189hv/141kW 0.132 vero 15.3%

Eipä hullumpia verotusarvoja ollenkaan noille uudemmillekaan Toyota-koneisille Eliseille.

Tossapa vielä tehorajat kokonaismassalle että pääsee sakkoveron piiriin:

800kg = 120kW
900kg = 135kW
1000kg = 150kW
1100kg = 165kW
1200kg = 180kW
1300kg = 195kW
1400kg = 210kW
1500kg = 225kW
1600kg = 240kW
1700kg = 255kW
1800kg = 270kW
1900kg = 285KW
2000kG = 300kW

Eipä tule meikäläinen näköjään koskaan ajelemaan tullin määrittelemällä urheiluautotyyppisellä autolla :-D :roll: Riittää hieman pienemmätkin tehot. (Kuinkahan moni muuten ilmoittaa verottajalle dynoliuskat, kun luiskahtaa viritykset noiden rajojen yli :mrgreen: )

Have: Bongasin Speedsterille kokonaismassaksi 1150kg http://www.carsplusplus.com/specs2005/o ... _turbo.php. Taulukon mukaan veroprossa olisi tuolloin 16,3. Speedsterinkään tehopainosuhde ei ylitä tullin määrittelemää 0.15 rajaa. Muistaakseni nuo uudemmat turbospeedsterit ovat noita aiempia huomattavasti painavampia, joten vanhempien veroprossa voi olla prossaa paria pienempikin. Tossapa ajan henkeen sopiva speedsteri: http://www.treehugger.com/files/2007/02 ... edster.php

Näköjään on alkanut kotimaassakin käytettyjen autojen alet. Bongasin kotimatkalla autoliikkeen ikkunassa mainoksen että kaikista vaihto-autoista 10% alennusta

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kiitos infosta Giallo!

Noita vanhempia Eliseja saisi ilmeisesti todella edullisilla veroprosenteilla. Painon mukaan laskettu veroprosentti koskee valitettavasti ainoastaan niitä autoja joista "ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän mukaista hiilidioksidipäästöä". Annettujen tietojen mukaan tämä tarkoittaa käytännössä 2001 ja aiemmin valmistettuja autoja. Uudemmista päästötiedot pitäisi löytyä. Myös joistain vanhemmista saattaa löytyä oikeat päästötiedot.

Ts. esim. Speedster, joka on ilmeisesti tullut markkinoille v. 2001 menee ilmeisesti päästöjen mukaiselle veroprosentille. 2.2 Speedsterin jonkun vuosimallin päästöt ovat olleet 205 g/km => veroprosentti = 24,5%.

Toyota-koneiset Elisetkin menevät ilmeisesti päästöjen mukaiselle veroprosentille. R-mallin päästöt näyttävät olevan 208 g/km => veroprosentti 24,8%.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Rolle kirjoitti:Uusien autojen kaupassa bemarilla asialliset lähtökohdat.

Q4:sen hinta kilahti kivasti ylöspäin :-D
Biimerillä on kyllä valtit käsissä, jos vaan haluavat pyyhkiä volkkareilla ja tojotoilla pöytää. Saas nähdä miten Deltalla reagoidaan, kun Alfalla ei enää hintaetua ole. Jos bemari tajuaa hyllyttää vielä muotoilujohtajansa ja ne alkaa taas näyttämään autoilta.. :crazyeyes:

Veikkaanpa, että esim. noita 123d coupeja alkaa näkyä kohta riesaksi asti vuodenvaihteen jälkeen.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Portti kirjoitti: Ts. esim. Speedster, joka on ilmeisesti tullut markkinoille v. 2001 menee ilmeisesti päästöjen mukaiselle veroprosentille. 2.2 Speedsterin jonkun vuosimallin päästöt ovat olleet 205 g/km => veroprosentti = 24,5%.

Toyota-koneiset Elisetkin menevät ilmeisesti päästöjen mukaiselle veroprosentille. R-mallin päästöt näyttävät olevan 208 g/km => veroprosentti 24,8%.
Itsekin muistelin, että Speedsterit olisivat tulleet myyntiin ~2001, ensiesittelyhän oli frankfurtin messuilla 1999. Eli joo niille taitaa päästötiedot löytyä kaikkiin kuten myös Vauxhal vx220 speedstereihin. Mutta uuppelillahan on ne vähäpäästöiset ecotecit :mrgreen: (Yllättävän pössyttävähän tuo 2.2:nen on verrattuna vaikka tohon omaan 2.0 JTS:ään (212g/km).)

Mutta edelleen jää suhteellinen veroetu ennen vuotta 2001 vuotta valmistetuille 2-paikkaisille sporteille. Elise 1 serie näyttäisi kyllä siinä suhteessa kiinnostavalta.

btw. Mitenkäs tämä verouudistus vaikutti lähellä museoikää tai jo museoikäisiin autoihin?

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Löytyy jo Alfa Romeon uudet hinnat 1.1.2008
http://www.alfaromeo.fi/?p=566

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Giallo Pozzuoli kirjoitti: Saas nähdä miten Deltalla reagoidaan, kun Alfalla ei enää hintaetua ole.
Kyyninen arvaus: toteavat että Kiaa menee niin hyvin että aivan sama :twisted:
Noh, kai sieltä tehtaaltakin jotkut myyntitavoitteet asetetaan ja tietty jossain menee raja miten pienellä myynnillä ei enää kannata pitää jakelu- ja huoltoketjua pystyssä :-)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Giallo Pozzuoli kirjoitti: Jos bemari tajuaa hyllyttää vielä muotoilujohtajansa ja ne alkaa taas näyttämään autoilta.
Höpön löpön. Nykyinen kolmossarja on eka hyvännököinen sitten E30:n päivien.

Mutta kyllä saattavat myyntitilastot mennä aika lailla uusiksi. Muutamassa Audissakin tuli hinta reilusti alas. Eli kiinnostavaa on kyllä nähdä, ovatko immeiset ajelleet Alfalla pitkälti siksi, että sitä on saanut "halvalla". Vaikka toisaalta onhan 210-heppainen 159 JTDm:kin sitten alle neljän kympin auto.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Kyllä minä vähän ihmettelen teidän selkänahkanne kestävyyttä. Jos nyt vaikka ois näitten "päästöisten" autojen hinnat pidetty paikallaan ja toisten laskettu niin oishan sen voinut jotenkin sulattaa mutta että nostetaan 5000 eurolla! Que? Kusetustahan tämä on eikä mitään muuta. Kuinka te voitte hyväksyä tämän ilman kansannousua? I just ask! :x

Vastaa Viestiin