Hallitus ja autoverotus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Hallitus ja autoverotus

Viesti Kirjoittaja Bones »

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id73833.html
No no jokos on jotain oikein tapahtumassa?
Tiedotustilaisuus 13:30..

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Taitaa olla se sama vanha tarina, käyttövero muuttuu porrastetuksi, päästöjen mukaan. Eli 80-ylöspäin oli haarukka jossain vaiheessa.
Ei ne muuta taida julkistaa, samalla kaikki turvallisuusvälineet saavat 30000% lisä veron kuten myös yli 25teuron autoihin lisätään 750% eduskunnan kuilu eroa (eli pidetään kateelliset edustajat selkeästi erillään normaali kansasta, ja tehdään kaikille työssäkäyville "normaali" kansalaisille, kalliimman auton ostaminen mahdottomaksi).

Maastureille lisäveroa liian suuresta kulj. kapasiteetista ja turvallisuudesta
Urheiluautoille lisäveroa liian vähäisestä istuinmäärästä.

Mitähän muita autovero helpotuksia on luvassa :lol:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^ Vähän kuluttavia autoja varten lisävero kompensoimaan valtion menettämiä polttoaineveroja. Ja vähäpäästöisille sama juttu. :P
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Joo, kyllä valtio on hyvin hoitanut hommansa. Tekisi mieli toivoa parasta tämän tiedotustilaisuuden suhteen, mutta tähänastinen track record autoveroasioissa pistää lähinnä pelottamaan.

Jos Kuitus-Hessu on taas päästetty säätämään, tiedossa on kaamea sätös, josta ei ota selvää kuin hän itse.

Mitään yksinkertaista, hyvää, selkeätä ja oikeudenmukaista lienee aivan turha missään tapauksessa edes odottaa.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »


Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Mielenkiintoista.

Siis 1.1.2008 autovero muuttuu päästöjen/kulutuksen mukaan porrastetuksi ja alenee keskimäärin hieman. Lisäksi v. 2010 myös ajoneuvovero muuttuu päästöjen/kulutuksen mukaan porrastetuksi.

Käytettyjen tuontiautojen verotukseenkin tuo vaikuttaa, mutta VVM:n tiedotteessa oli minusta hieman epäselvästi ilmaistu mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Ilmeisesti ennen v. 2003 valmistettuihin 1.1.2008 jälkeen maahan tuotuihin autoihin sovelletaan jatkossa uuden lain mukaisia prosentteja mikäli oikein ymmärsin. V. 2003-2008 autojen kohtelusta tiedotteessa ei mainita mitään.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ihanan selkeästi taas toteutettu koko homma :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Portti kirjoitti:Mielenkiintoista.

V. 2003-2008 autojen kohtelusta tiedotteessa ei mainita mitään.
Eiköhän esitys koske kaikkia 1.1.2008 verotettavia henkilöautoja.

Ote Valtioneuvoston tiedotteesta:

"Uudistettua autoveroa sovellettaisiin sekä uusiin että käytettyihin tuontiautoihin, jotka ilmoitetaan verotettaviksi lain voimaan tulon jälkeen. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin. Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamia hiilidioksidipäästöjä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti. Tämä koskisi vanhempien käytettyjen tuontiautojen lisäksi uusia autoja, joita eivät koske EY-tyyppihyväksyntämenettely ja yhteisötason säännökset päästöjen mittaamisesta, kuten piensarjatuotantona valmistettuja autoja ja Euroopan yhteisön ulkopuolella valmistettuja yksittäisiä autoja."

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Niinhän siinä kävi että suurin häviäjä on muutaman vuoden vanhan isokokoisen diesel-auton omistaja :(

Nousee vuosittainen ajoneuvovero ja vielä samassa yhteydessä nostavat diesel-öljyn veroa eli tankkauksenkin hintaa.

Jos joku vielä oikeasti haluaa ostaa isomoottorisen diesel-auton tuon jälkeen niin sellaisen uuden autovero nousee, joten käyttyjen hinta ei onneksi siitä syystä romahda... joskin noista käytön kustannuksista johtuen ei kysyntää enään ole -> romahtaa sittenkin.

On se vaikeaa...
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Eipä juuri voi valittaa - paitsi henkilökohtaisesti.

Eli noin 80 %:lla autoista autovero putoaa, pahimmilla juopoilla kasvaa. Vuotuinen ajoneuvovero laskee ja nousee keskiäärin kustannusneutraalisti paitsi, jos ihmiset toimivat taloudellisen ohjailun mukaisesti ja ostavat niitä vähäpäästöisiä. Eli kyllä tässä taloudellisuuteen pyrkivällä kuskilla on hyvät säästämisen mahdollisuudet, vaikka diesel-polttoaineen hinta muutamalla sentillä nouseekin.

Bensa-Alfojahan tämä ei suosi, tyvärr. 159 2,2 taitaa nostaa hintaansa ja 156 2,5:n vuotuinen käyttömaksu lienee jatkossa melkoinen. No, enää ei harmita sekään, että olisi pitänyt tehdä 19 000 euroa väliä. Ja kesällä ostamani Sitikan C4 dieselin uusmyyntihinta putoaa vuodenvaihteessa 5000 euroa. Suosittelen. Mutta ei vielä.

Voi muuten vähän muuttua myyntitilastot. Taitaa loppua esim. Volvo V70:n myynti bensaturbona, kun hinta nousee 5000 euroa samalla, kun diesel-mallin hinta putoaa saman verran.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Mikäs on ajellessa V6:sella jossa on V8:n hiilidioksidipäästöt. Saattaa olla, että jatkossa pienet bensaturbot kutsuvat.

Avatar
TonySoprano
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Loka 2007, 19:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TonySoprano »

:bad-words:
V***TTAA! Viikko sitten ostin -03 156 2.0 JTS:n. Saapa nähä paljonko kusin fyffeä...
F***ing internet...!

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TonySoprano kirjoitti::bad-words:
V***TTAA! Viikko sitten ostin -03 156 2.0 JTS:n. Saapa nähä paljonko kusin fyffeä...
Ei kai kukaan autoa osta olettaen, että sillä voi tehdä rahaa :lol:
VMP

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Jönsson kirjoitti:159 2,2 taitaa nostaa hintaansa ja 156 2,5:n vuotuinen käyttömaksu lienee jatkossa melkoinen.
Ei välttämättä kaikilla, koska:
yle.fi kirjoitti:Ennen vuotta 2001 käyttöönotettujen autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa. Siksi niiden vuosimaksu määrätään auton painon mukaan. Vuosimaksuja koskeva uudistus tulee voimaan vasta vuoden 2010 aikana, koska ajoneuvohallintakeskuksen tietohallintojärjestelmän uudistaminen on kesken.
Eli vanhemmat Alfat menee massan mukaan, eikö näin?
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Jönsson kirjoitti: 159 2,2 taitaa nostaa hintaansa
Ei nouse 2.2:n vero juurikaan.

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=145189
Tuulilasi kirjoitti:Nykyiseen verrattuna verotaso lähtisi nousuun yli 220 hiilidioksidigrammaa kilometrillä päästävien autojen kohdalla
Eli alla olevan mukaan, 2.2 JTS pysyy lähes ennallaan, V6:t nousee ja muut laskee jonkin verran. 2.4 JTD:n vero tippuisi noin 4 % 26:sta noin 22 %:n.

159 - sedanin CO2 päästöt g/km (www.alfaromeo.fi):

1.9 JTS : 205 g/km
2.2 JTS : 221 g/km
3.2 JTS V6 Q4 : 273 g/km
3.2 JTS V6 Q4 Q-Tronic : 289 g/km
2.4 JTDm : 179 g/km
2.4 JTDm Q-tronic : 210 g/km
2.4 JTDm Q4 : 197 g/km

159 - sw:n CO2 päästöt g/km (www.alfaromeo.fi):

1.9 JTS : 209 g/km
2.2 JTS : 224 g/km
3.2 JTS V6 Q4 : 275 g/km
3.2 JTS V6 Q4 Q-Tronic : 291 g/km
2.4 JTDm : 185 g/km
2.4 JTDm Q-tronic : 215 g/km
2.4 JTDm Q4 : 199 g/km

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

yle.fi kirjoitti:Ennen vuotta 2001 käyttöönotettujen autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa. Siksi niiden vuosimaksu määrätään auton painon mukaan. Vuosimaksuja koskeva uudistus tulee voimaan vasta vuoden 2010 aikana, koska ajoneuvohallintakeskuksen tietohallintojärjestelmän uudistaminen on kesken.
Joopa joo, kyllä taas lämmittää ajaa omapainoltaan puolitoistatonnisella rohjolla joka vie 5,5-6 litraa riisseliä satasella. Valtiovallan mielestä olisi siis suotavampaa ajaa vaikkapa 156 V6:lla, onhan se kevyempi.

No, jos käyttömaksuihin tulee muutos joskus kolmen vuoden päästä, ei Pösöllä ole enää monen vuoden elinajanodotetta jäljellä. Nyt linssissä on 320 tuhatta, 2010 loppupuolella jotain 430 tuhatta.
Jönsson kirjoitti:Ja kesällä ostamani Sitikan C4 dieselin uusmyyntihinta putoaa vuodenvaihteessa 5000 euroa. Suosittelen.
Jesh, olisi itsellekin uusien autojen harkintalistalla Numero Uno. Jos uuden hinta putoaa sinne sadantuhannen mummonmarkan korville, voi pian olla vaikea perustella itselleen vanhoilla pommeilla höyläämistä; C4 on nimittäin kiva auto.
- Epäkelpokeräilijä -

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Kaikki isojen bensamoottoristen päästöhirviöiden omistajat hykertelee nyt tyytyväisenä, niiden autojen arvo nousi kertaheitolla! Joka yritti ennakoida ja osti dieselin jo hyvissä ajoin, niin tais tulla takkiin. :crazyeyes:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

mattijus kirjoitti:
Ei kai kukaan autoa osta olettaen, että sillä voi tehdä rahaa :lol
Ei ainakaan 03-mallista alfaa :)

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

T5 V70 volvojen arvo heilahti 5 k€ ylöspäin.

Sanoisin, että 156 V6 Alfistit kuuluvat voittajiin, olettaisin, että näille ei ole listattu päästöjä --> Painon mukaan veroa --> halpaa kuin saippua :mrgreen:

Oikotiellä ei ainakaan Alfoissa listattu päästöjä missään 2003 vanhemmassa.
Viimeksi muokannut V-tyyli, 01 Marras 2007, 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Valottakaa nyt tyhmempääkin.

Siis V6, vuosimallia ennen 2001, verot painon mukaan. 2001 eteenpäin päästöjen mukaan, -kö?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Autovero ja ajoneuvoverot erikseen! Autovero vaikuttaa jo huomenna ilmestyviin uusiin hinnastoihin, ajoneuvovero vasta 2010 alkaen. Ja siinäkin muutos on vain max pari sataa vuodessa...

Autoverot menee nyt kyllä totaalisen uusiksi vanhana tuotavissa vehkeissä. Otetaan esimerkiksi 156 2.0TS vm.1999. Ottoauto.de mukaan kaikkiin Suomeen käytettynä tuotuihin on pitänyt maksaa 29% autoveroa. Ko. auto painaa 1770kg (kokonaismassa). Katsokaas tullin dokumentista miten vanhoille määräytyy verot tulevaisuudessa. Jos tuon mukaan mennään, niin uusi veroprosentti on 18,6%...

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Tekijä kirjoitti:Autovero ja ajoneuvoverot erikseen! Autovero vaikuttaa jo huomenna ilmestyviin uusiin hinnastoihin, ajoneuvovero vasta 2010 alkaen. Ja siinäkin muutos on vain max pari sataa vuodessa...

Autoverot menee nyt kyllä totaalisen uusiksi vanhana tuotavissa vehkeissä. Otetaan esimerkiksi 156 2.0TS vm.1999. Ottoauto.de mukaan kaikkiin Suomeen käytettynä tuotuihin on pitänyt maksaa 29% autoveroa. Ko. auto painaa 1770kg (kokonaismassa). Katsokaas tullin dokumentista miten vanhoille määräytyy verot tulevaisuudessa. Jos tuon mukaan mennään, niin uusi veroprosentti on 18,6%...
Muuten hyvä, mutta katsoit taulukkoa siten, että auton käyttövoima olisi dieselöljy. 23,1 % vastaa 1770 kg:n autoa, jonka käyttövoima on muu kuin dieselöljy... On siinäkin 6 % laskua.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Sorry, mun moka...

Mutta, Ottoauto.de mukaan 156 dieselien veroprosentti on ollut 30%. Siispä vielä enemmän eroa.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

TommiS kirjoitti:Valottakaa nyt tyhmempääkin.

Siis V6, vuosimallia ennen 2001, verot painon mukaan. 2001 eteenpäin päästöjen mukaan, -kö?
YLE: "ennen vuotta 2001 käyttöönotettujen autojen hiilidioksidipäästöt eivät ole tiedossa. Siksi niiden vuosimaksu määrätään auton painon mukaan. "

Tietääpähän minkä ikäinen on seuraava auto
:mrgreen:

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Nyt on ollut hieman aikaa perehtyä asiaan ja selvisihän tuo käytettyjen autojen verokohtelu kun luki tullin sivuilta löytyvän tiedotteen autoverosta.

Eli kaikki 1.1.2008 jälkeen verotettavat käytettynä tuodut autot verotetaan veroprosentin osalta samalla systeemillä kuin uudetkin autot. Vähäpäästöisten käytettyjen autojen tuojille on siis tulossa selvää säästöä aiempaan verrattuna.

Vähäpäästöisen auton viime kuukausina tuoneiden, joilla ei ole vielä veropäätöstä tai autovero ei ole maksettu kannattanee harkita verotuksen keskeyttämistä ja uuden veroilmoituksen tekemistä vasta vuoden vaihteen jälkeen. Voi tulla isoja säästöjä.

Pari mielenkiintoista käytettyjen autojen tuontiin liittyvää havaintoa tullin tiedotetta lukemalla löytyi:

- Niille hyvän tehopainosuhteen omaaville autoille, jotka tuodaan käytettynä ja joilta ei päästötietoja löydy (eli ilmeisesti ennen v. 2001 rek.) on luvassa kummallinen lisä autoveroon. Tiedote nimittäin kertoo, että jos tehopainosuhde (kw/kg) on suurempi kuin 0,15 => vereoprosentin pohjana olevat päästöt kerrotaan 1,5:llä
- 1.1.2008 jälkeen verotettavien suuripäästöisten/painavien autojen veroprosentti saattaa nousta selvästikin. Tämä on tietysti ristiriidassa sen kanssa, että käytettynä tuodusta autosta ei saisi periä enempää veroa kuin vastaavassa suomi-autossa on jäljellä. Mielenkiintoinen tilanne.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Koska alkaa GTA mallien polkumyynti ajoneuvoveron pelossa? :twisted:
Autovero tuonnissa on jatkossa 286g/km (156 V6 / GTA, 2001 -->) päästöillä (268 +4 ) / 10 = 29,1 = 29 %. Eli GTA pysyy tuonnin suhteen verotuksessa ennallaan. Ainoa ilo voi olla verotusarvon lasku hieman kovemman ajoneuvoveron johdosta, mutta kovin suurista liikkeistä ei tule olemaan kyse.

Edit: Väärin laskettu. oikea vero portin laskusta...
Viimeksi muokannut V-tyyli, 02 Marras 2007, 09:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Kaikkien uusien autojen vanhat ja uudet hinnat.
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp

Edit. Ferrarin hinnat pienessä nousussa. :lol:
Viimeksi muokannut Qtronic, 01 Marras 2007, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Eipä tuo veromuutos ollut uutinen ainakaan itselle... onhan tuosta ollut puhetta julkisuudessa jo parisen vuotta.

Tuo uusi systeemi on vielä syrjivä EU:n sisäisessä autokaupassa... Tuontiauton verot määräytyy epämääräisen (suomiauton) käyvän arvon perusteella.
-> Suomen autokauppa on ylilyöntiasemassa ja pääsevät hinnoittelemaan tuotteensa vapaammin.

:?
Kuva

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Uusien autojen kaupassa bemarilla asialliset lähtökohdat.

Q4:sen hinta kilahti kivasti ylöspäin :-D

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Mitenkäs raskaampi kalusto, kuorma-autot jne. on huomioitu verouudistuksissa? Ei mitenkään?
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Onkos ajoneuvoveron euromääristä jo ollut tarkempaa puhetta? Eli maksaako V6:lla ajo kymmeniä, satoja vaiko tuhansia euroja enemmän vuodessa verrattuna pienipäästöisempään?

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

^^Kuorma-autoista ei tarvi maksaa autoveroa, joten ilmeisesti ei jatkossakaan.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuningas kirjoitti:Onkos ajoneuvoveron euromääristä jo ollut tarkempaa puhetta? Eli maksaako V6:lla ajo kymmeniä, satoja vaiko tuhansia euroja enemmän vuodessa verrattuna pienipäästöisempään?
Onhan siitä. Hesarissa oli haitari 20-605€. Eli käytännössä ei mitään väliä.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp

Yli 7k€ nousee parin 3.2 litrasen hinta. :shock:

MB SLR McLarenin 170 000 euroa!!! Täytyy varmaan ostaa jo ennen vuoden vaihdetta.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Oman Alfan (uutena hankittu kesällä) veromuutos vain luokka 200 e. Mutta 147 JTDm on Ihan erilailla kiinnostava nyt! pitäisköhän vaihtaa? Enimmäkseen kaupunki ajoa ja siellä tuo 2.0 bensakoneen kulutus ja käyttöominaisuudet ei juuri pääse oikeuksiinsa. Jotenkin vaan arvaan että hyvitysvaiheessa takkiin olisi tulossa kohtuullisesti...:-)

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Jos käytettyä GTA:ta aikoo hankkia ulkomailta, niin kyllä verotus jonkin verran muuttuu vuodenvaihteessa.

Otetaanpa kaksi esimerkkiä, joissa vertaillaan maksettavia veroja seuraavilla oletuksilla:

- Molemmissa esimerkeissä tuodaan 1.6.2003 ensirekisteröity 147/156 GTA, vastaavan pyyntihinnaksi Suomessa oletetaan 28 teur, Co2-päästöt 286 g/km

Esimerkki 1 = verotus toimitetaan 31.12.2007
Esimerkki 2 = verotus toimitetaan 1.1.2008

Esimerkki 1:
Verotusarvo = 25.850 eur
Veroprosentti = 28%
Kiinteä väh. verosta = 377 eur
Autovero + alv = 8.370 eur

Esimerkki 2:
Verotusarvo = 25.850 eur
Päästöt 286 g/gm => veroprosentti = 286/10+4 = 32,6%
Kiinteä väh. verosta = 0 eur
Autovero + alv = 10.281 eur

Ts. päivää myöhemmin verotetusta autosta joutuu maksamaan 1.911 eur enemmän veroja.

GTA:n osalta ajoneuvovero luonnollisesti kasvaa 2010 alkaen, mutta tarkkaa vuosittaista veroa ei oikein vielä pysty laskemaan kun annetut tiedot ovat aika epämääräisiä. VVM:n tiedotteen esimerkkien perusteella lähinnä GTA:n päästöjä asettui Volvo V70:n isopäästöisin mallin, jonka ajoneuvovero 272g/km-päästöillä olisi 285 eur/v. Nykyinen vero lienee n. 127 eur/v. Eli lisää maksettavaa tiedossa arviolta 160-170 eur/v.
V-tyyli kirjoitti:Koska alkaa GTA mallien polkumyynti ajoneuvoveron pelossa? :twisted:
Autovero tuonnissa on jatkossa 286g/km (156 V6 / GTA, 2001 -->) päästöillä (268 +4 ) / 10 = 29,1 = 29 %. Eli GTA pysyy tuonnin suhteen verotuksessa ennallaan. Ainoa ilo voi olla verotusarvon lasku hieman kovemman ajoneuvoveron johdosta, mutta kovin suurista liikkeistä ei tule olemaan kyse.
Ps. Onko kenelläkään muuten tiedossa esim. vm. 2003 156 2.4 JTD:n tai 1.9 JTD:n päästöt? Sen perusteella voisi laskea toisen esimerkin, jossa käy ihan päinvastoin kuin GTA:lla.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Tuossa ainakin pari:

2002 Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD (Boselift, 150 hv): 178 g/km

2003 Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.4 JTD Multijet (Facelift, 175 hv): 178 g/km

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Näin nopeasti laskien veromuutokset ei vaikuttanut mun autoiluun juuri mitenkään. V6:n ajoneuvovero taitaa hiukan nousta, muttei mitenkään merkittävästi.

Perheen ykkösajoneuvo kyllä löysi uuden omistajan viime tiistaina ja uuden(minulle) hankintaa varmaan veromuutokset voi ohjaillakin. Sinällään hauskaa, että luovuin dieselistä vähien ajokilometrien vuoksi ja nyt pitää sitten miettiä tosen sellaisen hankkimista..

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ei sinällään liity veromuutokseen, mut ois voineet tehdä sille tuontiveron alville jotain, saatana...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

^Hanki itsellesi Y-tunnus. Ilmoittamalla sen auton myyjälle eu-alueella ei tarvitse maksaa alvia kahteen kertaan. Edellyttää tietysti, että myyjä on alv-velvollinen

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

No niin, Kaalipadan antamien tietojen perusteella toinen esimerkkilaskelma:

- Molemmissa esimerkeissä tuodaan 1.6.2003 ensirekisteröity 156 2.4 JTD, vastaavan pyyntihinnaksi Suomessa oletetaan 22 teur, Co2-päästöt 178 g/km

Esimerkki 1 = verotus toimitetaan 31.12.2007
Esimerkki 2 = verotus toimitetaan 1.1.2008

Esimerkki 1:
Verotusarvo = 20.150 eur
Veroprosentti = 28%
Kiinteä väh. verosta = 234 eur
Autovero + alv = 6.598 eur

Esimerkki 2:
Verotusarvo = 20.150 eur
Päästöt 178 g/km => veroprosentti = 178/10+4 = 21,8%
Kiinteä väh. verosta = 0 eur
Autovero + alv = 5.359 eur

Tässä tapauksessa päivää myöhemmin verotetusta autosta joutuu maksamaan 1.239 eur vähemmän veroja.

[edit: Lisätäänpä vielä tuohon esimerkkiin se, että jos auto olisi ensirekisteröity v. 2002 niin vanhan systeemin verot olisivat 7.375 eur eli eroa uuteen systeemiin tulisi 2.016 eur]

Kaalipata: Juu, ei veromuutos poista monia käytetyn auton tuontiin liittyviä epäkohtia. Ne pysyvät monilta osin samoina jatkossakin. Lisäksi tulee uutena ongelmana ainakin tuo aiemmin mainitsemani suuripäästöisten autojen veroprosentin kasvu mikä on ristiriidassa sen kanssa, että tuotuun autoon ei saisi sisältyä enempää veroa kuin vastaavaan Suomi-autoon.

Esim. jos minä toisin GTA:n vuonna 2008 Suomeen niin veroprosentin nousun myötä siitä joutuisi maksamaan enemmän veroa kuin vastaavassa Suomi-autossa on jäljellä. Valittaisin asiasta aivan varmasti ja menestymisen edellytyksiäkin valituksella pitäisi olla.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

^ Vielä kerran, pojat :lol:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4862
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:(
Olin juuri saamassa kokoon Ferrari 612 vaatimat 360 500 euroa. Nyt vaan hinta pompsahtaa 465 104 euroon eli hinta nousee rapiat 104te. Käyttömaksu nousee varmasti samalla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Alfistipohjoosesta kirjoitti::(
Olin juuri saamassa kokoon Ferrari 612 vaatimat 360 500 euroa. Nyt vaan hinta pompsahtaa 465 104 euroon eli hinta nousee rapiat 104te. Käyttömaksu nousee varmasti samalla.
Joo... maseratin ostokin siirty mulla :(
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Curva Grande kirjoitti:Mikäs on ajellessa V6:sella jossa on V8:n hiilidioksidipäästöt. Saattaa olla, että jatkossa pienet bensaturbot kutsuvat.
Nii-in... Jotkut saa bensalitrasta irti enemmän kuin toiset.

Siinähän sitä sitten pankkisiirtomaksua verottajalle hyväksyessään voi todeta, miten paljon V6 innostaa. Pienet bensaturbot ei oikein sykähdytä - dieseleistä puhumattkaan.

Toisaalta päivittäisiin työ- ja kauppamatkoihin on harvalla järkevin kulkunevo iso nelivetomaasturi - tai urheiluauto.

MUTTA: Jos vaikka Pohjoosen Alfisti ostaisi Fertsun 612:n, niin hän sillä tuskin päivittäisiä liikkumistarpeitaan hoitaisi. Kaiken kaikkiaan tuolle autoyksilölle tuskin kertyisi koskaan kilometrejä niin paljoa, että 100 000 sakkomaksu ilmaston tuhoamisesta olisi millään tavalla perusteltu. Tulevaisuudessa on syytä jättää Ferrarit kokonaan rekisteröimättä ja ajaa niillä vain suljetuilla alueilla. Sadalla tonnilla kustantaa jo monta ratapäivää...

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Siihen loppui sekin vähä myynti mitä noita "edustusautoja" on myyty :twisted:

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Kuuluis varmaan avautumisketjuun...

Ensin onnittelut hallitukselle, että saivat edes jotain aikaiseksi. Liike oli oikea, mutta riittämätön. Esimerkiksi sen neljän prosentin korotuksen olisi voinut jättää pois CO laskukaavan tuloksesta.

Seuraavat autovaihdokkina ovat olleet Mazda6 MPS tai 159 Q4.. Toisen hintaan tuli laskua ja toisen ei. Arvatkaapa jäikö vaihtoehtoja? Eikä auta, vaikka heti lähtisi Saksaan hakemaan Q4:paa, kun ne tullissa ei ehdi kuitenkaan käsitellä sitä ennen vuodenvaihdetta. Jos saisi varmuuden tuosta aikataulusta, niin lähtisin todennäköisesti heti.

No. Aika tasaa haavat, ja Tempralla piti ajellakin vielä pari talvea, mutta aika kieroksi tuo verotus pelin veti...

Eniten vituttaa tuo vaimon 6kk vanha käyttöauto, jonka hinnasta tippui just yli 3000 euroa. Haluttavuus tosin lisääntyi, joten kyllä siitä eroon pääsee. Seuraava autovaihtoehto oli vähän katottuna myös, eli Land Rover Freelander2 TD4 koneella. Verotus heitti mielenkiintoisen tempun varustelulle. Ennen automaattivaihteisto +2300 euroa, ensi vuonna +4875 euroa. Saa vaimo opetella taas ajamaan manuaalia.

Taidan kiusallani käydä hakemassa jonkun pyhällä hengellä liikkuvan pikkukinnerin - tai ostan sähköauton - vaikka tän:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 283478328&
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

.
tai ostan sähköauton - vaikka tän:
Muista Garrett , että sähkön hinta nousee.

Eli meni miten meni, sua kustaan silmään.

Täähän meni just niinkun pitikin - eli saan optioillani nyt kalliin kärryn kymmeniä tonneja halvemmalla , kun hinnat nousee ens vuonna ja köyhiä ..tuttaa , kun niitten ostamat autot halpenee vaan muutaman tonnin
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

Laku kirjoitti:.
tai ostan sähköauton - vaikka tän:
Muista Garrett , että sähkön hinta nousee.

Eli meni miten meni, sua kustaan silmään.
Vittu mä lataan sen naapurin tolpasta...
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Vastaa Viestiin