Sivu 1/1
Merkillistä tavarantoimitusta
Lähetetty: 05 Marras 2007, 11:40
Kirjoittaja Epezi
Tulipa nähtyä Matkahuollon toimipisteessä merkillinen tapahtuma, joka saattaa koskea jotakuta foorumilaista.
Takuu purkaamon (heh, osuva nimi) toimittama 156:sen hopeinen kuskinovi saapui pirkanmaalaiseen autokorjaamoon. Ovi oli pakattu ala-arvoisesti. Ulkopuolella oli maaliosuuteen teipattu kulpamuovi. Sispuolelle ja lasiin ei mitään. Oven reunoja ei oltu suojattu ollenkaan, vain keltainen teippi muodon vuoksi. Ovi oli kulpamuoviosa alaspäin bussin ruumassa, ovea ei oltu kiinnitetty mitenkään joten nurkat ja reunat oli päässyt vapaasti kolhiintumaan ruumassa.
Sitten tämä elämäänsä kyllästynyt bussikuski ottaa ovesta kiinni, toinen käsi reunasta ja toinen sisäovenkahvasta. Kun hän saa oven vedettyä ulos ruumasta, halkeaa ovenkahva ja ovi tippuu asfaltille kyljelleen.
Kiroilleen kuski rahaa oven toimistoon alareuna maata raapien. Etukulma tietysti kolahtaa kynnykseen, jonka jälkeen kuski kolauttaa oven karmiin.
Tässä vaiheessa tajusin katsoa kenelle ovi oli menossa ja informoin asiasta ko. korjaamoa.
Jos ovi oli menossa jollekkin foorumilaiselle voin antaa lisätietoa PM:nä tai puh. 041-5059239
Lähetetty: 05 Marras 2007, 11:48
Kirjoittaja jaskas
Itsekkin painin just nyt Schenkerin koomailujen takia. Perjantaiksi luvattu paketti seisoo vieläkin Lappenrannan terminaalissa, eikä edes liikkeelle lähdöstä ole mitään tietoa.
Tämän paketin takia seisoo 250€/h maksava laitteisto jo kolmatta vuorokautta...
Lähetetty: 05 Marras 2007, 12:36
Kirjoittaja Janne
Joo ja mulla hävittivät juuri polkupyörän. Pyörä lähti Hgistä viime viikon keskiviikkona ja ei ole vieläkään saapunut Ouluun. Soitin äsken MH:oon, jossa totesivat, että paketti on kadonnut. Kiitos!

Lähetetty: 05 Marras 2007, 12:39
Kirjoittaja Rolle
Sitten korvaavat sen 22 euroa / kg, onnea vaan jos oli vielä joku vähän keveympi pyörä

Lähetetty: 05 Marras 2007, 12:52
Kirjoittaja Janne
Joo kyllä se noilla taksoilla aika halvalla menee..prkle! Soittelis vakuutusyhtiöön mikä on niiden kanta asiaan.
Lähetetty: 05 Marras 2007, 13:01
Kirjoittaja ryde
Olisko Itella korvaava vaihtoehto matkahuollolle?
Lähetetty: 05 Marras 2007, 14:21
Kirjoittaja jaskas
jaskas kirjoitti:Shenker
Kiitos Schenkerille nopeasta yhteydenotosta, tietysti Alfabbs:n kautta !

Lähetetty: 05 Marras 2007, 15:08
Kirjoittaja Janne
ryde kirjoitti:Olisko Itella korvaava vaihtoehto matkahuollolle?
Ois muuten mutta Itella jo viime viikolla kuljetteli mun levypakettia Suomen rajojen sisällä ees taas väliä Hki-Oulu-Joensuu-Oulu. Meni luottamus.
Matkahuollolla pyörä kulkenut normaalisti yhdessä yössä ja suht halvalla. Itella laskuttaa koko rullakon hinnan, MH 30kg mukaan.
Päivitystä tilanteeseen: pyörä löytynyt Kuopion tavaralaiturilta ja lähtee Oulua kohti. I was like, whatta fuck???
Lähetetty: 05 Marras 2007, 15:14
Kirjoittaja gtvaj
Tp jakeluauto tuo varaosiin tavaraa ja perälauta nostimella on kohtuu iso paketti pystyssä. Perälauta alas ja kuski tönää paketin kyljelleen ja vetää perässään ovelle. Totean vain kyynisesti että siellä oli muuten tuulilasi. "aha" oli kuskin kommentti, paperit käteen ja pois.
No lasihan oli luonnollisesti hajalla, pakettia avattaessa.
Lähetetty: 05 Marras 2007, 20:31
Kirjoittaja pitkämies
DHL Domestic......hinta saattaa yllättää positiivisesti ja rahdin käsittely yleisesti ottaen huomattavasti siistimpää kuin mihin MH koskaan tulee kykenemään

Lähetetty: 06 Marras 2007, 00:37
Kirjoittaja Alfissimo
gtvaj kirjoitti:Tp jakeluauto tuo varaosiin tavaraa ja perälauta nostimella on kohtuu iso paketti pystyssä. Perälauta alas ja kuski tönää paketin kyljelleen ja vetää perässään ovelle. Totean vain kyynisesti että siellä oli muuten tuulilasi. "aha" oli kuskin kommentti, paperit käteen ja pois.
No lasihan oli luonnollisesti hajalla, pakettia avattaessa.
Eihän tuollaisen kohtelun saanutta pakettia kuulu kuitata vastaanotetuksi, varsinkaan, jos näkee ko. tapahtuman. Kuskihan vie sen takaisin, jos ei nimeä saa.
Lähetetty: 06 Marras 2007, 12:13
Kirjoittaja Pasi
Joo, jos nimen laittaa alle rahtikirjaan tms. niin silloin vastuu ei välttämäti olekkaan enää kuljetusliikkeen ...
Lähetetty: 06 Marras 2007, 12:14
Kirjoittaja Kaalipata
pitkämies kirjoitti:DHL Domestic......hinta saattaa yllättää positiivisesti ja rahdin käsittely yleisesti ottaen huomattavasti siistimpää kuin mihin MH koskaan tulee kykenemään

No shit?

Lähetetty: 06 Marras 2007, 13:00
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Näitä kuljetusfirmojen toilailuja saa itkeä ja nauraa harva se kk työn puolesta ja toisinaan yksityisesti. Ei voi kuin ihmetellä onko kaikkein vähiten motivoituneet henkilöt niissä töissä? DHL parhaat kokemukset toistaiseksi.
MH oli myös minulle lähetetyn takaluukun nurkat onnistunut kolhimaan vaikka se hieman paremmin olikin onneksi pakattu.
Posti hukkaa tavaraa ihan säännön mukaisesti. Saisivat keskittyä ihan muuhun kuin nimen vaihtoon, paska kun on paskaa vaikka sitä millä kutsuttaisiin!
Kaverille tuli jokin aika sitten kauan metsästetty LP-levy postin kautta, kuinkas muuten kuin laatikkoon rullalle kääräistynä huolimatta varoitus tarroista ja jäykisteistä.

Ilmeisesti se olisi pitänyt lähettää kahden 3mm teräslevyn välissä?
Lähetetty: 06 Marras 2007, 13:25
Kirjoittaja Kaalipata
^ Tällaisia asiakkaita varten postilla on käytössään kanttauspenkit.
Lähetetty: 08 Marras 2007, 08:36
Kirjoittaja Wile E. Coyote
^
Yhden kirjatun lähetyksenkin olen menetänyt, tosin oma syytäkin oli kun olin hukannut sen lapun. Asia jäi siihen että posti ilmoitti paketin toimitetun oikeaan paikkaan ja vastaanottaja ilmoitti ettei ollut sitä koskaan saanut. Maksajana minä kun en löytänyt sitä kuittia. Kivaa.
Lähetetty: 08 Marras 2007, 10:10
Kirjoittaja glideslope
Wile E. Coyote kirjoitti:^
Yhden kirjatun lähetyksenkin olen menetänyt, tosin oma syytäkin oli kun olin hukannut sen lapun. Asia jäi siihen että posti ilmoitti paketin toimitetun oikeaan paikkaan ja vastaanottaja ilmoitti ettei ollut sitä koskaan saanut. Maksajana minä kun en löytänyt sitä kuittia. Kivaa.
Kai nyt posti sentään kirjatusta lähetyksestä ottaa vastaanottajan kuittauksen?
-Yleinen toimintamalli kun on että lähetyksestä otetaan ensinnäkin "sähköinen kuittaus", josta selviää jakelun kellonaika sekä kuka on vastaanottanut. Tämän lisäksi yleensä vastaanottaja kuittaa vielä lähetyksen kirjoittamalla nimensä ihan itse omilla pikku kätösillään.
Tämä kuittauskappale skannataan kuljetusliikkeen tietojärjestelmään pdf-muotoisena ja on haettavissa esille helposti jälkikäteen. Ja jos et löytänytkään kuittia, josta selviää pakettinumero niin kyllä lähetys pystytään jäljittämään muidenkin parametrien avulla (läh.pvm., lähettäjä, vast. ottaja).
Näin siis yleensä kuljetusliikkeissä...mutta en voi vahvistaa että posti toimii näin.
Lähetetty: 08 Marras 2007, 19:12
Kirjoittaja Epezi
Ko. autokorjaamolta otettiin yhteyttä. Sanoivat laittaneensa lähettämäni sähköpostin ja yhteystietoni reklamaation mukana.
Lähetetty: 10 Marras 2007, 22:49
Kirjoittaja Wile E. Coyote
glideslope kirjoitti:
Kai nyt posti sentään kirjatusta lähetyksestä ottaa vastaanottajan kuittauksen?
-Yleinen toimintamalli kun on että lähetyksestä otetaan ensinnäkin "sähköinen kuittaus", josta selviää jakelun kellonaika sekä kuka on vastaanottanut. Tämän lisäksi yleensä vastaanottaja kuittaa vielä lähetyksen kirjoittamalla nimensä ihan itse omilla pikku kätösillään.
Tämä kuittauskappale skannataan kuljetusliikkeen tietojärjestelmään pdf-muotoisena ja on haettavissa esille helposti jälkikäteen. Ja jos et löytänytkään kuittia, josta selviää pakettinumero niin kyllä lähetys pystytään jäljittämään muidenkin parametrien avulla (läh.pvm., lähettäjä, vast. ottaja).
Näin siis yleensä kuljetusliikkeissä...mutta en voi vahvistaa että posti toimii näin.
No en voi muuta sanoa, kuin että mulle sanottiin että voi, voi, ei voi auttaa.
Onneksi kyseinen tappio taisi olla luokkaa ~25€ plus lähetys kulut. En jaksanut tapella. Yksi lähetys minulle on postin toimesta korvattu kun rikkoivat sen matkalla kauppiaalta minulle, mutta sekin vain jonkin taulukosta katsotun maksimi korvauksen mukaan joka kattoi about 75% menetyksestä. Takkiin tuli siinäkin tapauksessa noin 25€. Se olis hyvä kun itsekin voisi vahingon sattuessa sanoa toiselle osapuolelle että "myönnän, minun vikahan se oli, mutta niin kuin tästä maksimi korvaus taulukosta näet niin en voi maksaa sinulle kuin tämän summan

Lähetetty: 11 Marras 2007, 14:52
Kirjoittaja ryde
^
Postin pitäisi/pitää ottaa kuittaus kirjatusta lähetyksestä. Paketti kortti "ammutaan" Symbol lukulaitteella, josta tiedot siirtyvät tietokantaan. Yleensä kirjatuissa on lisäpalveluna nimitiedon tallennus, joten kuka tahansa ei voi olla vastaanottajana.
Jälkeenpäin on mahdollisuus selvittää luovuttavan kuljetusvuoron tunnus, kuljettaja, lähettäjä, vastaanottaja, aika/päivä. Kortteja säilytetään noin vrk, jonka jälkeen ne lähtevät Seinäjoelle arkistointiin (skannaukseen).
Nuo korvaukset menevät tosiaan taulukon mukaan, josta selviää maksimi korvaus.
Joten, näin pitäisi postin/itellan toimia, ainakin meillä Kouvolassa.
Lähetetty: 07 Joulu 2007, 10:40
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ja hauskuus vaan jatkuu.
Herra Kauko Kiito toimitti paketin meidän pihalle kun ei oltu kotona eikä siis kuitattu sitä vastaanotetuksi. Myöskään puhelua ei tullut, kuten on tapana ollut kysellä parempaa toimitus ajankohtaa. Paketti oli vain raahattu (5 fragile tarraa) sateeseen talon seinustalle (5 keep dry tarraa). Rahtikirja tasku oli revitty auki niin että se oli revennyt ja sinne oli tungettu sekaan toimitus paperit.
Vaimo tuli töistä ja löysi sen sateesta autotallin oven edestä. Paketin paino 51kg eikä saanut autoa tallista ulos. Soitti minulle ja hoidettiin se pois siitä sisälle ja lukkojen taakse.
Paketin arvo?
+50 000€
Ps. Pitäiskö ilmoittaa että ei ole saapunut ja laittaa herra Kiito maksamaan lähetys

Lähetetty: 07 Joulu 2007, 10:44
Kirjoittaja mattijus
Lähetin penarin kannen remontoitavaksi 27.11.
Lähetyksen seurannassa viimeisin merkintä: 28.11. Lajittelukeskus
Pitäisikö olla huolissaan?

Lähetetty: 07 Joulu 2007, 11:15
Kirjoittaja Wile E. Coyote
^Ei vielä, ehkä 1kk päästä
Ei ihan istu aiheeseen, mutta isän entinen nimeltämainitsematon työnantaja hukkasi asiakkaansa tuotteen omaan varastoonsa ja se löytyi vasta kun firma muutti toiseen paikkaan useita vuosia myöhemmin. Aika noloa, mutta iso varasto ja jos tavara menee väärään hyllyyn on sitä mukava etsiä. (Tavara katosi 80-luvulla ja löytyi joskus 90-luvun puolivälissä)
Lähetetty: 07 Joulu 2007, 11:50
Kirjoittaja Portti
Tämäkin menee pahasti OT:
Käypä sitä joskus toisinkin päin eli löytyykin yllättävää kamaa.
Kerran eräässä autoliikkeessä (arvostetun merkin merkkiliike) havaittiin jossain vaiheessa, että pihalla seisoo muutama ylimääräinen auto, joista ei kenelläkään oikein ollut tietoa.
Oli ostettu joltain jobbarilta useampi auto köntässä ja näistä kolme autoa oli tullut ostettua jotenkin niin, että kukaan ei ollut hoksannut, että nämäkin tuli ostettua. Siinä ne oli seisoskelleet pihalla eikä kukaan ollut tajunnut yrittää niitä myydä kun eivät olleet millään listoilla.
Lähetetty: 07 Joulu 2007, 22:34
Kirjoittaja Seiska5mma
OT2: Yrityksessämme ajettiin kymmenisen vuotta sitten uutta järjestelmää sisään. Jos ei lähetettävää tuotetta ollut varastossa, tulostui radalle lappu, jossa luki, että ei tuotetta. Jostain syystä järjestelmä pakkasi ei tuotetta -laput helvetin isoihin pahvilaatikoihin ja lähetti ne asiakkaille.
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 00:13
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
^Olikos kysymyksessä SAPin sisäänajo?

Lähetetty: 08 Joulu 2007, 10:49
Kirjoittaja Ottimo
Tilasin AppleStoresta viime perjantaina tietokoneen. Keskiviikkona oli oven välissä lappu josta ilmeni että UPS oli yrittänyt sitä toimittaa perille. Soitin tarkoituksena sopia niin että löytyisi ajakohta jolloin voisin ottaa paketin vastaan. No ensimmäiseksi hämmennystä aiheutti sellainen yksityiskohta että UPS tietokannan mukaan yksi paketti (kahdesta) olisi toimitettu, kertoivat että joku toinen osasto tulee ottamaan yhteyttä. Yrittivät pari kertaa soittaa illan kuluessa mutta en voinut vastata silloin, soittajan numeroa ei näkynyt. Seuraavana päivänä soitin uudelleen numeroon joka oli ovelle jätetyssä lapussa. Osoittautui täysin mahdottomaksi tehdä mitään järkeviä järjestelyjä toimituksen suhteen. Aikaa ei voinut sopia, kuskia ei saanut soittamaan minulle, töihin ei voinut toimittaa jos en itse ollut pakettia vastassa mikä ei kiireiden takia nyt onnistunut. Sanottiin vaan että kuski tekee kolme yritystä peräkkäisinä päivinä kl 9-17 välillä jonka jälkeen paketti menee varastoon viikoksi ja sitten takaisin Applelle. Häh! Onko tämä firma jonka perustehtävä on toimittaa tavaroita asiakkaille?! Myöhemmin päivällä soitti uudelleen se henkilö sieltä toiselta osastolta joka oli soitellut edellisenä iltana. Se että yksi paketti oli tietokannassa toimitettuna oli kuskin moka. Sanoin että perjantaina kl 14.30 jälkeen jos tulisivat niin silloin olis joku kotona. No tämä henkilö lupas puhua kuskin kanssa. Eilen olin poissa työhuoneestani melkein koko päivän mutta kotiin lähtiessäni huomasin viestin puhelinvastaajassa UPS:ltä (jätetty aamupäivällä) jossa kehoitettiin ottamaan yhteyttä niihin jotta voisimme "organisoida" tavaran toimituksen. Jaha. Enkä minä ollut juuri sitä yrittänyt. Yritin soittaa varattuun numeroon loppuiltapäivän ja illan tuloksetta. Pakettia ei toimitettu perjantain aikana kuten luvattu. Zeesus mikä firma!

Lähetetty: 08 Joulu 2007, 11:06
Kirjoittaja einari
Giallo Pozzuoli kirjoitti:^Olikos kysymyksessä SAPin sisäänajo?

Tuo on varsin uskottavan tuntuinen selitys. SAPilla saa aikaiseksi mm. tuonkaltaisia ihmeellisyyksiä.

Lähetetty: 08 Joulu 2007, 12:02
Kirjoittaja tmv
Ottimo kirjoitti:Tilasin AppleStoresta viime perjantaina tietokoneen. Keskiviikkona oli oven välissä lappu josta ilmeni että UPS oli yrittänyt sitä toimittaa perille.
Aika uskomatonta pallottelua ja kaikkea muuta kuin kustannuksellisesti järkevää. Luulisi UPS:llekin olevan tehokkainta sopia asiakkaan kanssa sellainen aika, joka tuottaa onnistuneen toimituksen.
Aiempina vuosina on jonkun verran tullut tavaraa UPS:n kautta, eikä ainakaan silloin ollut mitään ongelmia. Nykyään on tullut lähinnä FedExin kautta ja heillä homma toimii ainakin hienosti.
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 13:59
Kirjoittaja Oldgrain
Mulle tuli kerran UPS:n kautta takuusta ylijännitesuoja. Itsellä oli vaan tieto että "lähetämme sinulle uuden lähipäivinä". Joskus 10 aikaan UPS:n mies hakkasi ikkunaa ja kiroili kovaan ääneen ulkona. Oli kuulemma 7:stä lähtien soitellut kännykkään että olenko kotona. Eli tällä kertaa ainakin tuntui UPS ihan toimivalta.
Lähetetty: 08 Joulu 2007, 22:41
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ihan normi toimintaa kaikki yllä oleva. Vaikka tilaa tavaraa kiireellisimmällä mahdollisella toimituksella (maksaa pirusti Sveitsistä), niin silti välillä kuski ilmoittaa että vain klo 13-15 käy toimitusajaksi??? Ja sitten seuraavana päivänä taas samana välinä! Kummallista toimintaa
Kertaalleen on tehty varaosan kanssa niin että meiltä ukko on lentäen hakenut kun ei ole kuriiri firmoilta saanut riittävää toimitus lupausta

Lähetetty: 09 Joulu 2007, 04:41
Kirjoittaja hagger16
Kojootti kirjoitti:Kertaalleen on tehty varaosan kanssa niin että meiltä ukko on lentäen hakenut kun ei ole kuriiri firmoilta saanut riittävää toimitus lupausta
Heh.. niinpä. Muistuipa mieleen, kun pari vuotta sitten edellisessä työpaikassani piti saada ponttikoneen terät nopeasti Itävaltaan huoltoon. Pomo kysyi haluaisinko lähteä keikalle vaimon kanssa, että saa kahden ihmisen matkatavaroiden painon verran teriä matkaan.
Olisi se varmaan onnistunut jollain kuriirillakin, mutta kun se oli saman hintaista, kuin kahden ihmisen lentoliput ja hotellit, niin saatiin ihan kiva viikonloppu matka Salzburgiin...
Hauskinta oli selittää lentokentällä, ettei kahteen kaljakärriin pakatut terät räjähdä ruumassa.
No, nyt ei ehkä enää jaksaisi...
Lähetetty: 12 Joulu 2007, 16:19
Kirjoittaja Ottimo
Jatkoa tarinalleni UPS:än toiminnasta (alkuosa 8.12).
Myöhemmin tuona päivänä soitin UPS:n tavalliseen palvelunumeroon ja sain kuulla että perjantainen toimitusyritys oli kaatunut siihen että kuskin mielestä ei kotiosoitettani ole edes olemassa, tämä siis sen jälkeen kun on jo kahdesti käyty ovella. No eipä ne tavarat ois kuitenkaan perille tulleet koska ajankohta ei vastannut sovittua eikä ketään ois ollut kotona. No nyt sain kuitenkin kuulla että kyllä onnistuukin jättää toimitus työpaikalle jollekin muulle. Hyvä niin, muutimme osoitteen sinne ja ajattelin että maanantaina asia viimeinkin hoituu. Maanantai-iltapäivänä UPS-kuski oli käynyt paikalla MUTTA tuonut vain yhden kahdesta paketista, itse tietokone puuttui edelleen. Soitan ja kysyn, ei tiedetä, ehkä kuskilla vielä autossa, tutkitaan ja ilmotellaan. Menen kotiin ja mitäs siellä ovella? Ilmoitus kolmannesta ja viimeisestä toimitusyrityksestä. Eli yhtä osaa vietiin töihin ja toista kotiin. Aloin olla todella epätoivoinen, tämähän oli kuin kirous. Soitin taas ja siellä moista ihmeteltiin, kuinkas muuten ja luvattiin toimittaa se toinen paketti töihin tiistaina. Tiistain aikana tsekkasin verkolta että paketti oli liikenteessä mutta kello läheni uhkaavasti viittä ja lopulta minun oli todettava että eipäs tullut. No taas soittamaan ja sielläkin ihmeteltiin että miksi kuski sitä pakettia autossaan jemmaa. Nyt onnistuin kai sitten tekemään riittävän vaikutuksen koska tunnin sisällä minuun oli otettu yhteyttä ja pakettikin viimein löysi vastaanottajansa, vain reilut 6 vrk sen jälkeen kun se oli saapunut kaupunkiin. Ymmärrän toki ettei tämä millään tavoin tarvitse kuvata UPS:n yleistä palvelutasoa mutta itse kyllä toivon välttyväni firman "palveluilta" hyvän tovin jatkossa. Olen tehnyt virallisen valituksen UPS:lle sekä informoinut AppleStore että en enää uskalla ostaa tavaroita heiltä tämän jälkeen. Siltä tosiaan tuntuu.