Työkaluketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Hehtaari metsää ja useampi uuni. Nopeasti arvioiden puhutaan yli 10 heittoa klapia per vuosi ihan väkisin. Helpolla tuplatkin. Itse en lähtisi akkusahalla kikkailemaan. Akkusahakin tarvitsee öljyä, eli kannun tarvitsee kuitenkin. Se öljy on muuten helpommin loppu mitä bensa.. Mullakin saha seisoo välillä varmasti 3..4 kk eikä ole ihan normi 98:lla mitään ongelmaa. Combikannussa sama bensa vielä kauemmin. 2t öljy säilyy noin ikuisesti ja sitä on aika helppo kipata vaikka desi vitosen pönttöön. Onkohan koskaan yli 10 kertaa tarvinut Stihliä nykäistä. Radiopeltoorit on aika jees on sitten akkusaha tai perinteinen. Tai vaikka sähköinen halkomakone. Itse en oikein keksi mitään lisäarvoa akkukoneesta, paitsi sen ”tahtoo”. Esimerkiksi tuolla Echolla taisi olla 5v takuu normikäyttöön.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Gasket kirjoitti: Akkusahakin tarvitsee öljyä, eli kannun tarvitsee kuitenkin.
Mulla oli viikon verran kokeilussa stihlin MSA220 sähkösaha ja tämä pointti on varsin totta.
Tuli jonkin aikaa sahailtua kuivalla ketjulla karsintahommissa ennen kuin muistui mieleen, että tääkin saha tarvii tankata välillä :-D

Ominaisuuksiltaan oli kyllä mainio laite, mutta jätin kuitenkin ostamatta. Hinta karkaa kahdella akulla varustettuna aika korkeaksi ja pellon nurkassa paksumpia pöllejä pätkiessä alkoi kaipaamaan tehokkaampaa sahaa ja nopeampaa "tankkausta".

Ottaisin tuommoisen:
-Raksalle. Ei haise muuta kuin teräketjuöljy sahatessa.
-Kaato ja karsintahommiin. Kätevä käytellä eikä pidä kovin pahaa melua. Teräketju ottaa todella nopeasti täyden vauhdin mikä tekee sahailusta varsin sujuvaa ja helpon tuntuista.

En ottaisi:
-Paksumpien pölkkyjen katkomiseen. Akku hupenee nopsaan kun sahalle alkaa syöttämään laipan täydeltä puuta. Lisäksi teräketjun pienikin tylsyminen syö akun käyttöaikaa entisestään. Eikä purupiikkiä kärsi viilata niin matalaksi kuin on tottunut :wink:
-Hinta on tehoon nähden vielä aika suolainen.

Toimivuutta kunnon pakkasella ei päässyt kokeilemaan joten jäi arvoitukseksi mitä ongelmia sähkösaha kehittää kylmässä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Päivitystä Lidlin akkumutterimopoon;

Hemmetti, että on hyvä laite!
Napamutteri? <1s
E12-torx-pultti, joka niin tiukassa ettei 30cm+40cm jatkovarrella ja ~80kg elopainolla liikahda paria milliä enempää kerrallaan? <2s ja pultti kädessä
Ulosvetäjä, jota ei jatketulla 17mm lenkillä jaksa enää kiertää? No problems!

Ja tosiaan ollut samalla akulla käytössä jo hetken, eli muitakin pultteja/renkaita irroiteltu jo ilman välilatausta, ulkona n. +6c jossa kone ja akku ollut tunteja, ei ongelmia. Vasta n. 6h kylmäolon ja napamutterin väännöt ja muut vastaavat, että akku alkoi vilkuttaa punaista...
Kunnes se vähän lämpeni, oli taas oranssilla. Yhtään en osaa sanoa, paljonko paukutusta nuo oikeat vehkeet kestää, mutta kyllä tuo on mut vakuuttanut aivan täysin.
Ja se haukku tuosta pyöränpulttien huonosta avaamisesta? Vaihdoin hylsyä, ongelmat katosi. Eli mukanatulevat hylsyt lienee joustaa hieman liikaa tuohon koneeseen nähden tai jotain :o:

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jossain vaiheessa kyseltiin KS-Toolsin laatua. Mun pikkuräikkä alkoi vikistä ja sehän ei sovi, joten...

Kyseessä on siis KS-Toolsin 1/4" räikkä numerolla 914.1490. Ollut mukana aktiivikäytössä ja väännetty melko suruttakin siellä, mihin isompi työkalu ei ole halunnut mahtua. Kaikki paikat, missä se on käynyt, eivät ole olleet ihan puhtaimmasta päästä (aurinko niihin kuitenkin on paistanut, irvileuat):
Kuva

Päältä löytyy kaksi ruuvia, Torx T-6, jotka avaamalla väpytin purkautuu osiin:
Kuva

Turhasta puhtaudesta ei voi kehua, vaikkei räikkä ihan täpötäynnä kaikkea mystistä olekaan:
Kuva

Koska olin laiska, enkä jaksanut enää hakea tallista puhdistusaineita jotka huomasin unohtaneeni, nappasin hyllystä vanupuikkoja ja kynsilakanpoistoainetta. Klassinen Mirame toimii hienosti, kun on vahvasti asetonipitoinen. Ihan pinttyneimmät eivät halunneet poistua, mutta ero on silti varsin reilu:
Kuva

Mitä laatuun tulee, niin itse räikkämekanismin hammaspyörässä ja hammaspaloissa ei mainittavaa kulumaa näy. Pientä jälkeä on havaittavissa, mutta varsin maltillisella tasolla:
Kuva

Kasaus kera CRC:n Adhesive Lubricant -tuotteen:
Kuva

Luonnollisesti puhdistin myös hylsynirrotusnapin toimintamekanismin ja voitelin senkin, kun kerran hoodeilla olin.

Tavoite saavutettu, vikinä loppui. Jos joku löytää räikän, johon ei pääse shittiä sisään niin se on tietty parempi, mutta kyllä mää tälle kympin annan. Tuote on käteen sopiva, kestävä, luotettava ja huollettavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^Tälle projektikertomukselle täysi kymppi, kyllä pelit pitää pitää puhtaana ja toimintakunnossa :wink:

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Polforea kirjoitti:Jos joku löytää räikän, johon ei pääse shittiä sisään niin se on tietty parempi, mutta kyllä mää tälle kympin annan. Tuote on käteen sopiva, kestävä, luotettava ja huollettavissa.
Itse kun laiskana olen tyytynyt jonkinlaiseen liuotinhuuhteluun ja ohuealla öljyllä rasvaamiseen aina silloin tällöin kun toiminta alkanut takuta. Noinkin noista kyllä välillä tulee aika tauhka ulos ja sen jälkeen toiminta on paljon terävämpää.

Täyteen kymppiin esittäisin kyllä vielä kysymyksen, että saako myös varaosia?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Gasket kirjoitti:Täyteen kymppiin esittäisin kyllä vielä kysymyksen, että saako myös varaosia?
Tämä tosiaan jäi tekstissä huomiotta kun kuluman vähyys yllätti, mutta kyllä, näihin saa myös varaosia. Tosin vain huoltosarjana, jossa tulee käytännössä koko sisuskalut:

https://www.kstools.com/en/products/han ... r=914.1497
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

A Bart kirjoitti:^Tälle projektikertomukselle täysi kymppi, kyllä pelit pitää pitää puhtaana ja toimintakunnossa :wink:
Kyllähän puhdas peli aina todennäköisemmin saa käyttöä, kuin likainen.

Omegan momenttiavaimen räikkämekanismi lopetti pitämisen kiristyssuuntaan, pitääpä sekin tässä joku päivä tutkia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:Ilmiantakaas mulle ihan oikeesti hyvä taskulamppu.
Tää on vähän jäänyt kun ei oo juur tullu hetkeen ropattuakaan, mutta tuli heräteostoksena poimittua matkaan Airamin Mega 800 -tuikku Tokmaniilta kolmellakympillä. Pakettihan ei tietty kertonut mitään, mutta laite näytti asialliselta ja pieni googlettelu luurilla kertoi lisää.

https://www.airam.fi/fi/tuote/v7754-755 ... mppu/206/1

+33*163mm ptkö sopii hyvin käteen.
+18650 akku, yksi tuli mukana.
+Rakenteeltaan asiallisen oloinen
+Säädettävä keila
+Valoa riittää
+Ei vilkkumoodeja
+Nappi peukalolla

-Leveimmilläänkin keila on aika kapea, etenkin ihan lähimaastossa. Tekisi melkein mieli ostaa toinen ja koettaa modifioida leveämmäksi
-Keilan hallinta pumppaamalla, ei kiertämällä
-Ei ole on/off, vaan täysteho/vajaateho/off -kierto. En ole keksinyt täysteholle vielä mitään virkaa.
-Musta on tietty kolee väri, mutta melko näkymätön pimeässä.
-Polttimoa ei sitten vaihdeta, eli hyvinkin mahdollisesti pätevä runko roskiin kun ledi lakkaa puolijohtamasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

Tekee mieli akkukäyttöistä painepesuria. Jos oikein muistan, joku täällä sanoi hankkineensa tällaisen. Onkohan hyvä ja jonkun aikaa kestävä?

https://www.ikh.fi/fi/painepesuri-40v-7 ... unko-gw053

Ajatus on saada mökille helppokäyttöinen ja helposti siirrettävä pesuri. Pesutehon luulen tässä riittävän. Onkos muita ehdotuksia? Ajatus on, että samalla ostan akkukäyttöisen ruohonleikkurin, johon käy sama akku.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Vuosi sitten tuommoinen tuli hankittua. On edelleen hengissä. Jälkiviisautena olisi pitänyt ottaa se isompi akku - 75 Wh riittää vain yhteen satsiin (vajaa 30 l). Tosin ruohonleikkuriin taitaa joka tapauksessa tarvita isomman/useamman akun.

Teho ei tietysti ole verkkovirtakoneiden tasoa, mutta polkupyörän siistimiseen yms. pikkuhommaan näppärä. Huonoin piirre ohkainen letku, mitä joutuu varomaan. Hän haluaan säilytyksen jäljiltä kehitellä silmukoita ja varomaton nykäisy johtaisi varmasti siihen, että letku taittuu lyttyyn.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Kuvaaja
Viestit: 168
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

Tuossa vähän enemmän työkalun oloinen https://fi.ryobitools.eu/alaviite-linki ... inepesuri/ toki hintakin on n.kolminkertainen ja merkiltä löytyy myös akkuruohonleikkurit ja paljon muuta.Noista 36 V vehkeistä ei ole itsellä kokemusta kun on polttomoottori leikkuri ja Kränzle painepesuri.Muuten olen ollut tyytyväinen Ryobin akkukoneisiin joita onkin jo kertynyt kuusi kappaletta. Tämä https://fi.ryobitools.eu/sahkotyokalut/ ... /r18alf-0/ valaisin on muuten aika kätevä monessa hommassa

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Jep, pesurina olis varmasti parempi, mutta painotan enemmän helppoa kuljetusta ja siirtämistä.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nyt tarttis sen kaks yhden hinnalla härvelin,
hyvän ja edullisen.
Pihtiviramittari, AC/DC.

Onko moista?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

En tiedä onko noilla kriteereillä saatavana yhdessä paketissa, mut mille virtamäärälle olis hakusessa?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti: mutta ihan oikeita kokemuksia akkusahoista olisi kiva lukea.
Ryobin One+ 18V ketjusahalla on nyt tehty hommia vasta muutama 5.0Ah akullista mutta ensimmäiset havainnot:
- Pihan ylikasvaneet vaahterat, pajut, yms. roskapuu katkeaa ja karsiutuu hienosti. Kevyt käsitellä ja tällainen maalta kotoisin oleva mutta ei koskaan metsähommia oikeasti tehnyt tumpelokin tuntee olonsa kohtuullisen turvalliseksi. Ei potki takaisin kovinkaan herkästi ja terä pysähtyy nopeasti.
- Sen sijaan vanhan leikkimökin purkaminen on etenee paljon hitaammin kuin polttomoottorisahalla menisi. Akkujen ylikuumenemissuoja iskee aika nopeasti kun seinän läpi sahataan. Kahden täyteen täyteen ladatun akun lennosta vaihtamisella saa hieman lisää nopeutta hommaan.

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Ryobin 36 volttinen taitaa pyörittää ketjua 2 kertaa nopeammin, kuin 18v? 70+ isäni osti sellaisen viime syksynä, kun menin kertomaan ominaisuuksista ja helposta käynnistettävyydestä. Jonkin verran pelottaa kyllä hänen puolesta, vaikka nuorena on tehnytkin paljon metsähommia mutta nykykunto on vain murto-osan niistä ajoista. Polttisvehkeissä on hyvänä puolena käyttäjää suojeleva kuntotesti. Jos joku ei saa käyntiin ko. vehjettä, oli se sitten ketjusaha, raivaussaha, ruohonleikkuri tms., ei hänen pitäisi sellaista käyttääkkään.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

jalittam kirjoitti:Nyt tarttis sen kaks yhden hinnalla härvelin,
hyvän ja edullisen.
Pihtiviramittari, AC/DC.

Onko moista?
Biltema dcm6003 on osoittaunut kelvolliseksi jos 400A AC ja DC riittää?
Samoja lukemia näyttää kuin Fluken kalibroitu pihti. Ehkäpä tuo biltema ei kauhesti edes valehtele :-D

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Skodisti kirjoitti:Ryobin 36 volttinen taitaa pyörittää ketjua 2 kertaa nopeammin, kuin 18v? 70+ isäni osti sellaisen viime syksynä, kun menin kertomaan ominaisuuksista ja helposta käynnistettävyydestä. Jonkin verran pelottaa kyllä hänen puolesta, vaikka nuorena on tehnytkin paljon metsähommia mutta nykykunto on vain murto-osan niistä ajoista. Polttisvehkeissä on hyvänä puolena käyttäjää suojeleva kuntotesti. Jos joku ei saa käyntiin ko. vehjettä, oli se sitten ketjusaha, raivaussaha, ruohonleikkuri tms., ei hänen pitäisi sellaista käyttääkkään.
Itsellä on käytössä Greenworksin 40v (36v tuo taitaa oikeasti olla) saha. On ollut kyllä positiivinen yllätys käyttää. Stihl MS180 tuntuu tehoiltaan samalta. Vähän totutttelua vaatii akku sahalla sahaaminen kun ei reakoi kaasuun samalla tavalla kuin polttomoottori vehje.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Skodisti kirjoitti:Ryobin 36 volttinen taitaa pyörittää ketjua 2 kertaa nopeammin, kuin 18v?
Olet oikeassa, nimellisesti ketjunopeudet ovat 10 m/s vs 21 m/s. Kyllä tällä 18V One+ versiollakin tosiaan omakotitalon takapihahommat tekee komeasti mutta ihan pieni lisäpotkukaan ei varsinaisesti haittaisi.

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Ihan varmasti tekee ja työkaluvalikoima 18V akuille on laaja. Itse ajattelin keskittää 18-20V härvelien ostot Lidlin suuntaan. Akkuporaa nyt kyttäilen ja trimmerikin olis ollu kiinnostava mutta, kun on tuo Ryobin 36V rohjo jo entuudestaan.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Vainio kirjoitti: Biltema dcm6003 on osoittaunut kelvolliseksi jos 400A AC ja DC riittää?
Samoja lukemia näyttää kuin Fluken kalibroitu pihti. Ehkäpä tuo biltema ei kauhesti edes valehtele :-D
Kalibrointihan ei tarkoita, että laite olisi spekseissä tai että se olisi viritetty kohdilleen. Yleisesti ottaen kalibrointi kertoo kuinka paljon laite on pielessä. Omalla kohdalla tullut vastaan Fluken pihtejä 5 % virheillä. Mutta tarkkuusvaatimukset on suhteellisia. Aika monelle tuo on riittävä taso.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kalibrointi kertoo laitteen olevan pielessä mihin verrattuna? Olen aina luullut, että kalibroidessa laite säädetään näyttämään oikeaa. Oikealla tarkoitan tarkastettua, mitattua ja yleisesti hyväksyttyä määrettä. Mihin ne kalibroidaan, jos ei "oikeaan"?

On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Jarsan kirjoitti:Kalibrointi kertoo laitteen olevan pielessä mihin verrattuna? Olen aina luullut, että kalibroidessa laite säädetään näyttämään oikeaa. Oikealla tarkoitan tarkastettua, mitattua ja yleisesti hyväksyttyä määrettä. Mihin ne kalibroidaan, jos ei "oikeaan"?

On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.
Kalibroinnisa verrataan laitteen näyttämää referenssilaitteistoon, jolla on tunnettu mittausepävarmuus ja jäljitettävä kalibrointiketju kansallisiin mittanormaaleihin. Virran SI-määritelmä on hiukan hankala, joten se realisoidaan jännitteen (Josephson-ilmiö) ja resistanssin (kvantti-Hall ilmiö) määritelmien avulla. Kvanttimetrologit pyrkivät puolestaan laskemaan yksittäisiä elektroneja, mutta se ei yllä tarkkuudessa vielä samalle tasolle.

Mittalaitteen viritys on kalibroinnin lisäksi tehtävä lisätoimenpide, joka ei monelle laitteelle ole edes mahdollista tehdä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Cloverleaf kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:Kalibrointi kertoo laitteen olevan pielessä mihin verrattuna? Olen aina luullut, että kalibroidessa laite säädetään näyttämään oikeaa. Oikealla tarkoitan tarkastettua, mitattua ja yleisesti hyväksyttyä määrettä. Mihin ne kalibroidaan, jos ei "oikeaan"?

On kyllä totta, että pelkkä kuvaaja kertoo ymmärtävälle tarpeeksi, vaikka asteikko olisikin mitä tahansa.
Kalibroinnisa verrataan laitteen näyttämää referenssilaitteistoon, jolla on tunnettu mittausepävarmuus ja jäljitettävä kalibrointiketju kansallisiin mittanormaaleihin. Virran SI-määritelmä on hiukan hankala, joten se realisoidaan jännitteen (Josephson-ilmiö) ja resistanssin (kvantti-Hall ilmiö) määritelmien avulla. Kvanttimetrologit pyrkivät puolestaan laskemaan yksittäisiä elektroneja, mutta se ei yllä tarkkuudessa vielä samalle tasolle.

Mittalaitteen viritys on kalibroinnin lisäksi tehtävä lisätoimenpide, joka ei monelle laitteelle ole edes mahdollista tehdä.
Kuva

Tosiaan erittäin yleinen harhakäsitys että kalibroinnin jälkeen laite näyttäisi oikein (varsinkin autokorjaamoympäristöissä missä itse pyörin), ehkä näyttämäntarkastus kuvais toimenpidettä paremmin "suomeksi". Kalibroinnin jälkeen vasta tiedetään paljonko laite näyttää väärin suhteessa mittanormaaliin ja osataan hyödyntää virhe omissa mittauksissa jos näin halutaan tehdä :roll: Kalibroinnin jälkeenkin laite voi olla jopa valmistajan tai laatujärjestelmään määritettyjen toleranssien ulkopuolella ellei ole jätetty virittämättä jostain syystä ja tämä pitäisi lukea pöytäkirjasta.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Cloverleaf kirjoitti:äyttää kuin Fluken kalibroitu pihti. Ehkäpä tuo biltema ei kauhesti edes valehtele :-D


Kalibrointihan ei tarkoita, että laite olisi spekseissä tai että se olisi viritetty kohdilleen. Yleisesti ottaen kalibrointi kertoo kuinka paljon laite on pielessä. Omalla kohdalla tullut vastaan Fluken pihtejä 5 % virheillä. Mutta tarkkuusvaatimukset on suhteellisia. Aika monelle tuo on riittävä taso.
Kalibroinnilla viittasin tällä kertaa Flukecal palvelussa vuosittain vieraileviin mittareihin.
Sieltä saatavat lappuset lupailevat, että virtapihti tai mittapää+laite yhdistelmä antaa 1.5% tarkkuudella oikean näyttämän verrattuna standardiviidakon määritelmiin.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Validointi bilteman mittarille siis suoritettu Vainion toimesta, kiitoksia siitä!

Riittänee siis iha jees kotikäyttöön.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ryobin ketjusahan OEM ketju näyttää purkuhommissa leikkaavan nätisti ja ilman isompaa terän tylstymistä naulat mutta ensimmäinen vastaan tullut terassiruuvi tms. nappasi kiinni kunnolla ja tylsytti terän laakista. Pitää opetella viilan käyttöä. Ja ehkä hieman kevyemmällä kädellä painaa kun tunteen ketjun nappaavan kiinni johonkin.

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Lidlissä huomenna to 16.7 akkutyökaluja sekä akkuja.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onkos jollakulla kokemusta työkaluseinistä siis niistä reikälevyistä? Ei mahdottomia raaksisi noista maksaa, mutta tyhmää sitä olisi ostaa halvat ja todeta että niiden kanssa menee vain hermo ja kohta ostaa toiset kalliimmalla.

Tekeekö näillä halvoilla mitään, esim. tällä puuilon? 30e ripustuskoukkuineen

https://www.puuilo.fi/Tyoekalutaulu-120 ... tuskoukkua

Ikh kamat nyt maksavat turhan paljon, mutta esimerkiksi metallivaruste.fi myy vielä ihan kohtuuhintaan noita. Itse reikälevyt eivät sielä mahdottomia maksa 25e 1200 mm x 550 mm levy, mutta koukkuineen hintaa on jo jonkun verran (120e 2kpl levyjä koukkuineen, tai 150e "proplus" ).
https://www.metallivaruste.fi/product/66/pro-paketti
Suoraan vaan suoraa

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja tsav »

Minä ostin Intologista 950x2000 reikälevyn tallin seinälle. Siihen on saatavilla paljon erilaisia koukkuja ym kiinnikkeitä. Onko tuo nyt Sovellaa vai Trestonia. Jokatapauksessa noita koukkuja pitäisi olla saatavilla myöhemminkin, jos haluaa täydentää esim täydentää tai vaihtaa työkaluvalikoimaa seinällä.
https://www.intolog.fi/tyopisteet/tyokalujen-sailytys

Hyvällä tuurilla niillä saattaa olla käytettyjäkin kaupan.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

tsav kirjoitti: ... Onko tuo nyt Sovellaa vai Trestonia.
Nämä ovat yksi ja sama firma eli Treston. Kotitalouksille ja julkisten tilojen kamoina ne ovat Sovellaa, muut kait sitten ...Treston tms? Juttelin näistä ihan tässä pari viikkoa sitten ollessani yhteydessä Trestonin Jyväskylän tehtaalle parin kikkareen vuoksi. Ei jaksa ihan tarkkaan muistaa.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja tsav »

Juu, olipa nimi kumpi vain, niin noita on tehty kauan ja toivottavasti huoltovarmuus jatkuu vielä pitkään. :-D
Työpöytä ja kaapistot ovat ainakin ihan hyvälaatuista "autotalli" käyttöön. Eikä ole ollut moittimista tuossa reikälevyssäkään koukkuineen.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Gws yhteensopivilla tauluilla ei mene metsään (38mm jako). Myös Puuilosta saa niitä reikälevyjä. Ne halvat viritelmät paskohkoja.
Tolla 38 jaolla saanee monista kaupoista kiinnikkeitä.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

onko porukalla kokemusta ultraäänipesureista, et tekeekö ebayn vehkeillä mitään, jos kokoluokka ois jotain 6-15L?
työpaikalla on joku ikh:n värkki mutta en pitäis sitä mitenkään tehokkaana.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

^löytyy ebayn joku 10L, ihan tehokkaan tuntuinen ollut eteenkin UÄ pesuaineliuoksella pestessä. Erittäin edullinen kotimaassa myytäviin verrattuna..

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Mokomakin kirjoitti:^löytyy ebayn joku 10L, ihan tehokkaan tuntuinen ollut eteenkin UÄ pesuaineliuoksella pestessä. Erittäin edullinen kotimaassa myytäviin verrattuna..
Linkkiä?
Noita on niin pirusti ja liiterin litranen on pieni ja kansi hajalla (ja tehotonikin)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Maunu »

https://www.aliexpress.com/item/3300564 ... web201603_

Tuolta saisi saksasta tai puolasta tilaamalla 30l asti malleja.

Itsellä on joku tuon tyylinen. Litroja en muista mutta olisikohan jotain 8l. En ole juurikaan käyttänyt. Kaveri putsasi legoja ja joskus putsasin giulian kaasarin Gasolinalle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

En ole ennen käyttänyt mutta nyt piti kokeilla kun "halvalla sai" eli kun vaihdoin talvirenkaat alle kiristin pultit Bachon 120Nm momenttisauvalla ja Ryobin akkukäyttöisellä mutterimopolla. Momenttiavaimella jonka tarkkuudesta ei ole tietoa asiaa tarkastettaessa näyttäisi siltä että aika lähelle 120 Nm momentti meni. Ehkä pikkuisen yli, yhtään ei jäänyt alle.

Sinällään tunkilla nostettaessa kulma kerrallaan ylös sujuvan prosessin kannalta pitäisi olla kaksi mutterimopoa koska momenttisauvalla ei saa avata pultteja ja sauva ja hylsy lukittuvat mopoon melko piukasti. Avaamis-sulkemis työkaluketjun säätöön meni enemmän aikaa kuin itse avaamiseen tai kiinnityseen. Jos nosturilla kaikki kulmat nousevat ylös niin tällöinhän voi vetää kerralla kaikki pyörät irti kerralla. Ainakin Ryobin kanssa pienimmälläkin nopeudella pultti lähtee sen verran vauhdilla ulos että en lähtisi avaamaan etukäteen niitä fillareita joiden päällä on painoa.

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

^Kuinkas se Ryobin pikkuteho kiristäis? Jos vetäis sillä alkukiristykset ja lopuksi kiertäisi auton sauvan kanssa.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Skodisti kirjoitti:^Kuinkas se Ryobin pikkuteho kiristäis? Jos vetäis sillä alkukiristykset ja lopuksi kiertäisi auton sauvan kanssa.
Oli kyseessä sitten perustaso ryobi tai hitachi, niin itse oon todennut toimivaksi tuon loppukirin käsin, hieman jää vajaaksi omasta mielestä.

Skodisti
Viestit: 102
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Ossiv kirjoitti:
Skodisti kirjoitti:^Kuinkas se Ryobin pikkuteho kiristäis? Jos vetäis sillä alkukiristykset ja lopuksi kiertäisi auton sauvan kanssa.
Oli kyseessä sitten perustaso ryobi tai hitachi, niin itse oon todennut toimivaksi tuon loppukirin käsin, hieman jää vajaaksi omasta mielestä.
Toimii noinkin. Ajatukseni oli kääntää FinPat:n prosessi toisinpäin niin, että vasta lopuksi laitetaan momenttisauva ja loppukiristetään sarjatyönä kaikki pyörät, koska hän oli kokenut sauvan tarkaksi mutta työskentelyä haittaavaksi, mikäli se täytyi irroittaa ja asentaa vähän väliä.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ihan pienenä saivarteluna: Hakkaavaa/täristävää kiristystä ei tulisi käyttää alumiinivanteiden pulttien loppukiristykseen, koska alumiini tyssääntyy. Momenttisauvat on tarkoitettu peltivanteille.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:Ihan pienenä saivarteluna: Hakkaavaa/täristävää kiristystä ei tulisi käyttää alumiinivanteiden pulttien loppukiristykseen, koska alumiini tyssääntyy. Momenttisauvat on tarkoitettu peltivanteille.
Tämä oli ainakin allekirjoittaneelle uutta tietoa. Hmm.. pitää tutkia Internejtin syöväreitä lisää.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ Uutta tietoa myös minulle. Mutteripyssyllä ja momenttisauvalla täälläkin on pultit laitettu paikalleen. Tämän jälkeen vielä löysätty käsin momenttiavaimella ja kiristetty momenttiin. En tiedä onko turhaa (eli tårta på tårta), mutta tuollaisen menetelmän on "vanha koira" joskus oppinut.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eihän se oikean momentn momenttisauva sitä alukartiota kovasti tyssää, mutta lisäksi, johtuen materiaalin heikosta kimmovoimasta ja kartion kitkasta yms. voikin käydä niin, että viiminen isku onkin löysäävä. Eihän tuo JiiPeen tapa mitenkään huono ole, mutta saman tekisi niin, että kovalla hylsyllä "liki" ja sitten loppukiristys käsimomentilla. Alkukireys ei kummempi tartte olla, kuhan vähän pultit kiristyy.
Nii ja tämähän oli pientä saivartelua. Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

palkus kirjoitti:Eihän se oikean momentn momenttisauva sitä alukartiota kovasti tyssää, mutta lisäksi, johtuen materiaalin heikosta kimmovoimasta ja kartion kitkasta yms. voikin käydä niin, että viiminen isku onkin löysäävä. Eihän tuo JiiPeen tapa mitenkään huono ole, mutta saman tekisi niin, että kovalla hylsyllä "liki" ja sitten loppukiristys käsimomentilla. Alkukireys ei kummempi tartte olla, kuhan vähän pultit kiristyy.
Nii ja tämähän oli pientä saivartelua. Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
Sekamenetelmä myös täällä käytössä. Käsin auki momentista , Lidlin Parkside 180 Nm:n akkuruuvivääntimellä loput auki, --> kiinni päin , käsin jengat alkuun, ruuvivääntimellä lähelle ja käsimomentilla loput. Käsimomentti tässä tarkoittaa jatkettavan ja lyhennettävän rengasavaimen "käsitatsi"- momenttia. Toki momenttiavainkin kyllä löytyy, mutta reilun 40 renkaanvaihtovuoden kokemuksella en ole moiseen tässä aika simppelissä hommassa koskenut. K.I.S.S. :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, ei ole ihmehommia. Ehkä sitten helppouden takia on aika paljon paskottuja vanteita ja napoja, irronneita pyöriä, painuneita helmoja yms. :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

palkus kirjoitti:Tosin ammattiliikkeissä pellit menee momenttisauvalla kiine ja alut käsin momenttiavaimella.
Eipä taida Suomesta montaa ammattiikettä löytyä....
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei kellään olis lähimaastossa (HML-RMK lähimmät kaupungit) lainata poravasaraa jaa asiallista 5mm terää? Paljoo ei tarttisi, 2 tai 4 5mm koloa, semmosia 20-30mm syviä, mutta kun kohde on graniittia niin iskupora ja bulkkiterä lähinnä hieroo räpylää.

Ihan ilmatteeks ei tartte antaa, kuluma ja vaiva korvataan järjen mitoissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin