Työkaluketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^No jos ohi ajelet siitä mistä Kempin kävit hakemassa eikä lähempää löydy :wink:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tällähän ne reiät syntyi suitsait-sukkelaan, nyt on talonnumerokyltti portinpielessä kiinni. Kiitokset näin julkisestikin :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Onko Bilteman McPherson jousipuristimissa kate kohdallaan vai enkö huomaa jotain?

199€
https://www.maceakauppa.fi/tuote/jousip ... -jousille/

162€
https://www.vidaxl.fi/e/macpherson-jous ... rsQAvD_BwE

179€
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autot ... 032151519/

Kuva

Ja Biltemassa: 299€
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... _oQAvD_BwE

Kuva

Ei Biltemassa sattuisi olemaan "jos löydät saman tuotteen muualta halvemmalla..." -kampanjaa? :silly:

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Werneri »


Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Itse ostin vastaavan ebaystä joskus muutama vuosi sitten. Maksoi muistaakseni n. 80e. Harrastekäytössä pelannut hienosti. Kannattaa sieltäkin kurkata.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

TeroV. kirjoitti:
21 Loka 2014, 23:02
Onko kukaan nähnyt tai kokeillut tällaista värkkiä käytännössä?

http://www.tipjack.at/english/index.htm

Voisi olla kätevä laite, jos auton pohjaa tarvitsee hitsailla. Hintaa ei näy nettisivuilla olevan, joten täytyy varmaan mielenkiinnosta kysäistä sähköpostilla, mitä tuollainen maksaisi.
Nostanpa itse tekemäni kysymyksen uudelleen esille, kun ei tähän tainnut v. 2014 kukaan kommenttia laittaa... Onko tuollaisista auton kellistämissysteemeistä kenelläkään kokemuksia? Tipjackista laitoin aikanaan hintatiedustelun sähköpostitse pariinkin kertaan, mutta siihen ei koskaan vastausta tullut ja nyt näyttää sivut olevan enää pelkästään saksaksi - ei taida enää olla ko. laitteen osalta vientiponnistelut käynnissä.

Muitakin vastaavia kyllä on markkinoilla, esim. UK:ssa näkyy olevan tällaista Car Rolleria tarjolla, porakonekäyttöisellä ruuvitunkilla tai ilman. Sama systeemi löytyy myös AutoVip -nimellä netistä. Suomesta ei ole em. laitteiden tai minkään muun vastaavan systeemin myyjiä löytänyt, tai sitten en ole osannut hakea oikealla nimellä. Kärkkäisellä on autoa pitkittäin kallistelevaa keinulautaa myynnissä, mutta sellainen ei kiinnosta - kyljelleen pitäisi kärry saada. Lähinnä mielessä olisi pohjan huolto: hitsaushommat ja pesu & ruostesuojaus, joita olisi monissa tapauksissa mukavampi tehdä sivusta auton ollessa liki kyljellään kuin suoraan alla ollen. Ja tuollaisen systeemin voisi koota hyvin myös pihalle, niin painepesurin käyttö tai hiekkapuhallus ei sotkisi sisätiloja.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Itsekin näitä katsellut, mutta pahasti vaikuttaa siltä, että vaihtoehdot on joko tilata brexitin takaa tai tehdä itse. Tuo Kärkkäisen lelu on aivan ylihintainen, ja muutenkin alustahommiin kehnosti sopiva. Ennemmin vaikka tämä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000042204
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Esim

https://www.autosali.fi/korjaamokoneet.html

Korigrilli, korinkääntölaite, autogrilli...

Mulla o ns. omavalmiste.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

jalittam kirjoitti:
01 Syys 2021, 17:55
Esim

https://www.autosali.fi/korjaamokoneet.html

Korigrilli, korinkääntölaite, autogrilli...

Mulla o ns. omavalmiste.
Korigrilli on hiukan toisenlainen vekotin, kuin se jota etsin. Ei kai korigrilliin ole tarkoitus ripustaa autoa, jossa on tekniikka paikallaan? Ja purkamista korigrilliin kiinnittäminen vaatii aika paljon enemmän kuin kippausvehkeissä, joissa ymmärtääkseni riittää, kun akun ottaa irti (ja ehkä polttoainetankki olisi viisasta tyhjentää).

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No varmaan riippuu grillistä, painosta, kiinnityspisteistä...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea tutkii: saako halvasta paskasta hyvää hieman huoltamalla?

Jossain vaiheessa Puuilossa pyöriessä välähti mieleen, että tarttisi yhden rullamitan lisää. Siitähän työkaluhyllystä irtosi kätevästi vähillä euroilla 5-metrinen Tomber automaattijarrulla ja magneettikärjellä. Magneettikärjelle on harvoin käyttöä, mutta silloin kun on, se on kyllä hyvä, siitä pisteet. Se automaattijarru sitten taas olikin jo uutena vähän sellainen mainoslause. Tai no, kyllähän se välillä pysähtyy, yleensä ei.

No, oltuaan aikansa käytössä kävi sitten niin, että lyhin mittaamisen arvoinen matka alkoi olla puolisen metriä, sitä lyhemmäksi mittai ei kelautunut edes työntämällä. Tänään tuo sitten alkoi vähän jo vituttamaan ja totesin että on tarpeeksi joutilasta aikaa, joten mitta ja ruuvari pöydälle:
Kuva

Tuote puhuu vallan suomea, mainittuna rullamitta, magneetti ja itselukittuva - ja kuten kuvasta näkyy, nauha ulkona, mutta ei jarrun ansiosta. Pyöräytys ympäri ja vyöklipsi lähtee irti yhdellä ruuvilla. Itse mitta on kasassa kolmella ruuvilla, näin Alfaan tottuneena ei yhtään yllätä, että kaikki ruuvit ovat keskenään erilaisia :D. Kuva on kasausvaiheesta, siksi nauha on jo sisällä:
Kuva

Ruuvien irroittaminen ei varsinaisesti herättänyt mittaa aukeamaan, mutta kun löysi kuoresta sopivan kohdan kammeta hieman (tuolta rannelenkin juuresta), niin johan aukesi. Samalla sai kerättyä nauhan sisään asti. Sisältä löytyy valkoisena itse nauharulla, jonka sisällä on piilossa myös palautusjousi sekä punaisena jarrumekanismi. Huomattavaa on myös yläkulmassa, nauhan ulostuloa melko tarkkaan vastapäätä oleva kuhmu nauharullassa. Ei näytä terveelliseltä, eikä ihme. Sieltähän löytyi vähän yli kuutiomillimetrin kokoinen kivi ihan sisäreunasta. Niin sisällä, että ei ole tullut ulos vaikka mitan on kelannut ulos asti, Ainakin löytyi selkeä syypää sille, ettei nauha ole kelautunut kokonaan sisään; rullattu nauha alkoi jäkittää ulkokuorta vasten.

No, yksi ongelma ratkaistu, joten toisen ongelman pariin, siihen jarrumekanismiin Jarrumekanismissa on yläpuoliset kitkarullat, joita nauhaa vasten painaa jousi, joka näkyy tässä kuvassa metallisena punaisen jarrumekanismin ja mustan ulkokuoren välissä:
Kuva

Nyppäsin jousen irti, taitttelin sen vähän jyrkemmälle ja jäykemmälle profiilille ja käytin vielä kaasuliekillä punahehkussa opettaakseni uuden perusasennon. Kyllä se hieman jäykistyi, muttei jarru silti toiminut kunnolla. Seuraavaksi silmäys kitkarulliin, joita jarrumekanismi nauhaa vasten painaa:
Kuva

Nehän oli likaset ku perkele. joten putsailin ne vanupuikolla. Melkonen kasa sieltä shittiä lähtikin ja jarru alkoi toimimaan selvästi paremmin. Tuossa kuvassa muuten näkyy myös mittanauhan kärjen magneetit, joilla se tarraa kiinni rautapintaan tarvittaessa; ihan näppärä ominaisuus silloin harvoin, kun sopivassa kohtaa on ferriittistä metallia tarjolla. Lisäksi kuvassa näkyy jarrun toinenkin vapautuspainike mitan "pohjapuolella" metallisen mittanauhaohjurin ja jarrumekanismin takana, mittanauhan selkäpuolella. Jarru siis, silloin kun satttuu toimaan, on vapautettavissa peukalolla tai etusormella.

No, ei muuta kuin kotelo takaisin kiinni ja kovaa ajoo. Kyllä se selvästi parani, mutta ei se jarru vieläkään hyvä ole. Jos meinaa tehdä jotain sillai ettei tartte miettiä miten työkalu toimii, tarttuu koura kyllä ennemmin Komelon automaattijarrumittaan, joka ihan oikeasti toimii kuten pitäisi. Tombereita tosin saa Komelon hinnalla muistaakseni neljä, joten jos se jarru ei ole ihan niin justiinsa, niin on Tomberissakin ihan ok vastine rahalle. Komelon laatu on selvästi korkeammalla portaalla, mutta niin on tosiaan hintakin.

No, saiko halvasta paskasta hyvän hieman huoltamalla?
Ei, mutta alkuperäistä paremman ja hintansa arvoisen työkalun kyllä. Lisäksi korjautui vika, joka ei varsinaisesti mitasta itsestään johtunut (kai se kivi pääsisi Komelonkin mittaan sisälle, en minä siitä voi työkalua haukkua). Selväksi plussaksi pitää kyllä laskea ruuvikiinnitteinen kotelointi, jonka ansiosta huolto/puhdistus on ylipäätään mahdollista järkevällä tavalla, kun tuote on purettavissa ja vielä kasattavissakin. Plussaksi lasketaan myös se, että kaikkiin ruuveihin sopii sama meisseli, ei tartte kaivaa kauheeta kasaa työkaluja vaan yks riittää.

Tuote on siis tämä: https://www.puuilo.fi/tomber-rullamitta ... tikarjella
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kehuttakoon täälläkin öljynsuodatin pihtien monikäyttöisyyttä eli alla kuvatulla työkalulla saa paitsi öljynsuodattimesta otteen jopa etuveto-Bussoissa niin niillä voi myös puristaa ei-kierrettävät jarrumännät takaisin näppärästi. Leuan oteleveys juuri sopiva ainakin Alfa 156 V6, DS3 ja Citroen 3 vekottimien yksimäntäisiin jarruihin ja tasaisella puristuksella mäntä palautuu sisään kauniisti.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/803061/ ... atinpihdit
Kuva

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Minkälaisia dieselsuuttimien ulosvetolaitteita raatilaisilla on käytössä? Millainen on todettu hinta-laatusuhteeltaan hyväksi? Tarkoitus olisi vetää suuttimia irti Alfan JTD-koneista, potilaina sekä 16V että 20V moottorit. Liukuvasara löytyy kyllä, jos ulosvetolaite sellaista kaipaa kaveriksi.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Näppärän oloinen räikkäväännin. Aika usein tulee vastaan ahtaita välejä joissa tulee kiroiltua normaaleja 60/72/120 hampaisia räikköjä.

https://www.youtube.com/shorts/9nw5B74oPPA

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tällainen palvelu olisi näppärä jos löytyisi EU:n alueelta.

https://sendcutsend.com

En ole mikään guru 3D CAD:in kanssa mutta AutoCad kuitenkin taipuu kätösissä paremmin kuin metalli. Aina vähän väliä tulee pieni juttuja joita olisi kiva saada tehdyksi siististi sen oman pakotusvasara/ruuvipenkki/rälläkkä/kali-kali -räpellyksen sijaan.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jamper »

FinPat kirjoitti:
31 Touko 2023, 14:26
Tällainen palvelu olisi näppärä jos löytyisi EU:n alueelta.

https://sendcutsend.com

En ole mikään guru 3D CAD:in kanssa mutta AutoCad kuitenkin taipuu kätösissä paremmin kuin metalli. Aina vähän väliä tulee pieni juttuja joita olisi kiva saada tehdyksi siististi sen oman pakotusvasara/ruuvipenkki/rälläkkä/kali-kali -räpellyksen sijaan.
https://fractory.com/fi/metallin-laserleikkaus/

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

No, kappas! Pitääkin testata kesälomalla parilla pikku kappaleella.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja muistutetaanpa tästäkin. Jousessa on voimaa.

Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

FinPat kirjoitti:
31 Touko 2023, 14:26
Tällainen palvelu olisi näppärä jos löytyisi EU:n alueelta.

https://sendcutsend.com

En ole mikään guru 3D CAD:in kanssa mutta AutoCad kuitenkin taipuu kätösissä paremmin kuin metalli. Aina vähän väliä tulee pieni juttuja joita olisi kiva saada tehdyksi siististi sen oman pakotusvasara/ruuvipenkki/rälläkkä/kali-kali -räpellyksen sijaan.
https://www.metropolia.fi/fi/asiakastyo ... uspalvelut

Tai jos esim custon sähköajoneuvo kiinnostaa :)

https://www.metropolia.fi/fi/asiakastyo ... yspalvelut

(https://www.metropolia.fi/fi/asiakastyot-ja-palvelut )
Suoraan vaan suoraa

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

FinPat kirjoitti:
31 Touko 2023, 16:44
Ja muistutetaanpa tästäkin. Jousessa on voimaa.

Kuva
Kerran nuoruudessa väkerrettiin kaverin 504-Pösöön jotain jousiremppaa, ja kun se jousi siitä kiristimestä lähti, vei silmälasit päästäni mennessään. Eivät edes särkyneet, mutta olihan varsinainen läheltä piti-tilanne...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Turre
Viestit: 330
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Turre »

En tiedä mitä partikkeleja jännitetty jousi säteilee ympäristöönsä mutta sen räjähdysvaaran tosiaan ihan fyysisesti tuntee nahoissaan.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Niin tekee. Faija sai joskus parikymmentä vuotta sitten puristimesta karanneen jousen näpeilleen ja muistaakseni yhdeksän murtumaa löytyi röntgenissä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Minä joskus kokeilin - tietenkin itse sopivasti suojautuen ja ysitonnisen perssonin toisen pään tukien - vapauttaa puristimen jousesta, joka oli hivenen kasaanpainettuna. Siis ei lähellekään sitä pistettä, että esmes perssonin yläpään olisi saanut paikoilleen (mihin asti pitää kirrata että saa tolpan kasattua), vaan siitä ja täysmitasta ehkä about puolivälin nurkilla, eli kohtuullisen löysällä jousella verrattuna siihen, mitä on kourassa kun tolppaa kasaa.

Se jousipuristimen vastapala lensi n. 30 metriä, jousi ei tainnut loikata ihan kymmentäkään. Kummastakaan en olisi halunnut yrittää ottaa koppia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Kannattaa aina olla jousen sivulla. Energia purkautuu päädyista. Suojalasit ja tukevat hansikkaat eivät ole ylipukeutumista.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Vastaa Viestiin