Työkaluketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vääntö/jousto.

En edes tiedä, mitenkä tuommonen reagoi jos vaikkapa kiinteällä avaimella kokeilee - varmaan se katkeaa? Idea on kuitenkin se, että tykillä ampuessa sauva alkaa joustamaan ja estää pultin kiristymisen, kun ampuu tavallaan "tyhjää". Tai jotenkin noin :lol:
Ei, en asiaa ole tutkinut muutakun sillä asenteella että ihmetellyt, et kuin tuo toimii.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Onko kenelläkään tietoa, mistä Suomesta/Tampereen alueelta saisi ostaa tämänkaltaisen työkalun? Olisi tarpeen ottaa Fiat Stilosta polttoainepumppu tankista ylös, mutta lukitusrengas on sen verran syvällä kolossaan ja kireässä, ettei se omalla työkaluarsenaalilla tahdo irrota. Voihan tuon tietysti ulkomailta tilata tai vaikka rakennella itse, mutta jos nopeammin löytyisi jostain lähimaastosta kohtuuhinnalla, niin voisin sellaisen ostaa. Tässä videossa käytetään vastaavanlaista työkalua Punton bensapumpun vaihtotyössä. Stilossa lukitusrengas on aivan samanlainen.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Työkalu kulkee nimellä polttoaineanturin irroitustyökalu. Fixus ainakin myy noita, mutta netin mukaan Tampesterin myymälässä ei ole hyllyssä Evoteciä eikä Laserin työkalua.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tietämättä taas mistään mitään, niin pnv:n pensapumpussa on vastaavan oloinen kaulus (tosin metallia).
Se aukeaa, kun siihen pistää tasapäämeisselin, jota takoo lekalla sopivasta suunnasta. Voisiko vastaava konsepti toimia tuossakin?
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voisi, mutta monessa laitteessa se iso mutteri on muovia ja ottaa itteensä tuolla takomistavalla. Eräiden muiden merkkien harrastajilla on ollut tapana A) hitsata lattaraudasta tai B) veistää puusta sopiva palikka, jolla voi vääntää tasaisesti vastapuoleisia "nypylöitä", kuten tuolla virallisennäköisellä työkalulla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Muovia se rengas on tässäkin tapauksessa, ei sitä parane meisselillä takoa. Hyvä vinkki tuo puun käyttö työkalumateriaalina; tässä tapauksessa puun lujuus varmaan riittäisi ihan hyvin. Täytyypä kokeilla...

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Fixukselta löytyi kohtuullisen hintainen työkalu ja sellainen sattui vielä olemaan Tampereen Fixuksen hyllyssä. Nimike oli kuitenkin erilainen, mitä edellä ehdotettiin: Kyseessä ei ollut "polttoaineanturin irrotustyökalu", vaan "polttoainesäiliön kannen avaustyökalu". Hintalapussa oli hintana 24 €. Hyvin värkki hoiti hommansa; lukitusrengas lähti nätisti auki. Olisihan tuon saman työkalun saanut Ebaysta liki puoleen hintaan, mutta toimitusaika olisi ollut useampia viikkoja.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Myykö kukaan suomessa näitä venttiilityökaluja?
https://www.jbtoolsales.com/lisle-36050 ... oid=1002_1

Automies Eerik esittelee toimintaa kohdassa 12.30
https://youtu.be/qEe8C5u1LWg?t=750

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Onko kenelläkään tietoa saako tämmöisiä jostain ilman Bahcon merkkejä = halvemmalla?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/803018/Bah ... yleismalli
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Saa ilman Bahcon merkkejä mutta ei sen halvempi ole.

Laikkaa pieni viiste ulompaan putkeen liitoskohdassa ja levitä, paljon wd/crc/liukkaria väliin. Sit vasaralla muutama aimo napautus sisemmän putken vaimentajaa.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Trambolinin jämähtäneitä putkia meinasin irroittaa ja ajattelin, että tuosta voisi olla iloa joskus muutenkin. :silly:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Albertolli kirjoitti:Trambolinin jämähtäneitä putkia meinasin irroittaa ja ajattelin, että tuosta voisi olla iloa joskus muutenkin. :silly:
Mä korjaan sen pakoputken aina jälkeen takomalla sen takaisin ympyrän muotoiseksi ja migillä viiste pois. Toimii se siis tramboliiniinkin! :mrgreen: :silly:
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muistaessani, täytyy kehua ääneen Bilteman pitkien meisselipalojen sarjaa. Ylttää sähkövääntimen kanssa syvennyksessä oleviin ruuveihin ja esim. sisustahommissa palkinnut vaivattomuutta korostaen. Hyvin ylttää 156:n ovenkahvakoteloiden pohjaruuveihin, BMW:n ovipahvien kiinnistysruuveihin ovenkahvahässäkän uumenissa ja moneen muuhunkin kohtaan, missä pikkupalan kanssa voi vaan harmitella ja kaivaa manuaalimeisseliä esiin. On kai näitä muillakin toimijoilla, minulle tuo kyseinen satsi osui joskus hyllystä kouraan eikä hetkeäkään ole harmittanut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Mitä jum-kirosana!

Miten olenkaan missannut noin mainion tuotteen. Taas on Bilteman ostoslista pitkä, mutta pitäähän sitä ihmisellä työkaluja olla vaikka ei mitään osaisikaan :silly:
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja edelleen biltemasta;
Kuusiokolot pallopäillä hakkaa mennentullenjapalatessa esim pahkot/fakomit/vyrtit/sun muut. Työkseni käytän paljon kuusiokoloja enkä muita suostu käyttämään. Kaiken näköstä tullu kokeiltua, mut noi o hyvät. Toki ovat lyhyet. Ei muljua - jos pultin kanta pitää, ni joko avain vääntyy potkurille vääntövarren kans tai avain räjähtää. Eivät pyöristy. Ja maksavatkin 7€ setti. 10x + kalliimat ei vaan toimi.

Lisäks esim 18" jakari helvatan hyvä - leuat oikeinpäin vinos - ei meinaa saada irti kohteesta. Ja amerikanmallinen putkitongi kans hyvä. 2 edellistä ollu pannarin rakennuspuuhissa ja ne toimii.

Huora mätänetistä kuite parhaimpia ostoksia...

Desoutterin muutaman neukun viisarimomenttiavain kans oli kätsy aikoinas lukollisen tasauspyörästön asennukses. Se ny ei liene euroopan halvimpia.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Jahans. Haaveena olis hommata akkumutteriväännin.

Milwaukeeta eräs suositteli. 300€ olis 610N ja 500€ 1500N, joka lie kivun yläpäässä...
Muutaman satasen budjettia aattelin. Muita suosituksia?

Ei olis letkut haittana ja jerkkua enempi ku samanhintaluokan mopoissa. Ja mun nykysellä kompuralla muutoinki ahdistavaa käyttää ilmakaluja, kun tuotto huonohko.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Mihin muuten käytät mutteriväännintä?

Itselle on aika harvoin käyttöä, lähinnä viimeksi laturin hihnapyörä, mutta ehkä kerran vuodessa käyttöä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Itse hain K-Raudasta satunnaiseen kotikäyttöön Ryobin akkukoneen sekä 400 mainosnewtonia kiäntävän mutterinvääntimen, 280€ maksoi kahdella 2Ah:n akulla. Ainakin pikaisella testillä saa kyllä pultit ammuttua hyvinkin piukkaan.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

unknown kirjoitti:Mihin muuten käytät mutteriväännintä?

Itselle on aika harvoin käyttöä, lähinnä viimeksi laturin hihnapyörä, mutta ehkä kerran vuodessa käyttöä.
Yleensä siihen, kun tarvitsee saada useampi pultti tai mutteri auki, ja kyse ei ole mistään nautiskeluhommasta. Viimeksi peräkärrin renkaita räntäsateessa vaihtaessa, paljon mukavampi se oli hurauttaa koneella mutterit auki, kuin alkaa ristikkoavaimella vääntämään (loppukiristyksen tein toki sillä, aluvanteille taas momenttiavaimella.) Varsinkin jos pitää jotain ruosteisia kierteitä avata hankalassa paikassa, on väännin jotain sellaista, jonka makuun päästyä ei huvita luopua.

Akkukonetta minulla ei ole, vaan paineilmatoiminen Bahcon väännin, ja tämmöinen biltemalainen, joka on varsin mainio peli, vaikka tuo 310Nm on ehkä yltiöoptimistinen arvio:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 000020211/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Pyörien vaihtoa varten investointi momenttiavaimeen saattaa olla parempi, sillä jos pyörä on noin 100Nm voimalla kiinni, niin aukeaa kyllä ihan normaalilla vääntövarrella, myös siellä tien päällä, jos on auto, mistä löytyy vararengas. Toki peräkärry kun on ilman painoa, niin siellä toimii mutterimopo.

Itselle ei nimittäin tule yhtään kohtaa mieleen, missä voisi tarvita yli 350Nm vääntöä; joissain vaihdelaatikon hienokierteissä voi olla jotan tuota kokoluokkaa, mutta muuten kukaan ei tarvitse 1500Nm muuhun kuin kierteiden irroittamiseen. Jos "päräyttää" mutterimopolla kiinni, niin yhtään ei tiedä momenttia ja pahimmassa tapauksessa leikkaa kierteet irti tai kartion mutkalle.
Itselläni on 80-400Nm Stahlwille Manoskop, mikä on 60cm pitkä, sillä on vaivatonta napsutella pyörät momenttiin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kolme erkokoista momenttiavainta on jo hyllyssä.
0-13Nm, 5-25Nm ja 28-210Nm.

Mopoihin saa momenttivarsia, joilla voinee renkaanpultitkin kiinnitellä.

4-6 koslan renkaanvaihdotkin muuttunevat hieman miellyttävimmiksi.
Just nyt alan 159:n pyöriä vaihtamaan.

Ja ihan pekkaperus alustajumpassa tms koneväännin helpottanee mihin koneen saa mahtumaan.
Napamutterit, kampuranpultit jne.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nii. 159 napamutterille toista m vartta ja noin 80kg silkkaa lihasta hyppäs varren päähän. No aukeshan se mutu kolmannella pompulla.
Tunkki/pukkiviritelmät avaimille. Iha yhtälailla ellei isompi muljahduksen vaara, varsinki ku yksin tekee. Ei oo kaveria avainta työntämäs kohdetta kohti.

Isommille momenteille (kiristys) töistä 400N avain. Ja tarvittaessa 5x kertaaja. Eli 2000 sais hallitusti kiristettyä reilussa tilassa.
Mut se avaaminen perus askartelussa olis kätsyä koneella.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mopo on oikein kiva kun pitää saada johonkin pyörivään kikkareeseen pultattua tavaraa irti. Viimeksi taisin availla Spiiderin vauhtipyörän pultteja. Kiristäminen täytyy tietty hoitaa momenttiavaimella.

Renkaanvaihdossakin tuo on kyllä mukava. Pitäisi tosin rakentaan talliin paineilmalinjasto jotta kompuraa ei tarvitsisi roudata ovensuuhun aina kun pihalla vaihdellaan fillareita. Toinen vaihtoehto olisi saada Hämis läjään ja pois autonosturilta jotta ei tarvitsisi tunkin kanssa jumpata, mutta se tapahtunee ehkä vuoteen 2030 mennessä :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kyllähän nuo napamutterit tai joku kampuran päätypultti ovat aika ikäviä ilman pyssyä. Sitten jos justiinsa pitkillä varsilla kikkaillaan ja hypitään päällä, niin tuo on oman terveyden kannalta jokseenkin arveluttavaa. Puhumattakaan, että hyvin helpolla se hylsy tai avain pomppaa johonkin auton lasiin tai kylkeen jos sitä jollain vasaralla nuijii. Samoin kun sen avaimen muljauttaa, niin kanta on pyöreä ja sitten taas kiroillaan. On mulla yksi kaveri joka pitkällä jatkolla voimalla repiessä repi samalla olkapäänsä leikkauskuntoon. Samalla sitten vakuutusyhtiö koulutti uuden ammatinkin kun käsillään tekeminen ei enää tullut kyseeseen... Tuli sitten yksi insinööri lisää :mrgreen:

Itsellä ei ole mutterimopoon momenttivartta, mutta pitkä jatko toimii ihan yhtälailla. Sellainen 30 cm jatko vie aika hyvin iskusta voiman. Loppukiristys sitten käsin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Niin, siis minä en käytä mopoa pelkästään tiukkojen pulttien avaamiseen, vaan kaikkeen avaamiseen siinä vaiheessa, kun jotain on purkamassa. Miksei kasatessakin, kunhan ymmärtää ensin pistää käsin kierteille, ja tehdä loppukiristyksen käsin tai momenttiavaimella. Huomattavasti nopeampaa ja ennenkaikkea mukavampaa, kuin kitkutella räikällä jossain lattian rajassa reikäänsä kiinni leiponeita pultteja. Siihen tarkoitukseen tuo Bilteman kone olisi akkukäyttöisenä oikein optimi (liipasimessa on portaaton nopeuden säätö, eli kiristäessäkään ei tarvitse täysillä paukuttaa), mutta johtokin liikkuu aikalailla vaivatta varsinkin tallissa verrattuna letkuun.

Noiden koneiden kanssa kannattaa panostaa kunnon hylsyihin. Vaikka normaalihylsyt ei niin helpolla räjähdäkään (jolloin muuten lentää sirpaletta kuin kranaatista konsanaan, ei ihan vaaratonta), niin ne syö tehoa aika paljon omaan joustoonsa jumissa olevia pultteja avatessa. Huomaa kuumentuneena hylsynä hetken paukutuksen jälkeen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itsellä on Bosch:n akkukäyttöinen mutterin väännin jolla hoituu renkaidenvaihdot (löystäminen ja kiristys käsityökaluilla). Samoin kätevä kapistus koneen purkamisessa yms. kevyessä touhussa, isompia pultteja/muttereita varten on sitten paineilmapyssy...

Itse kuolasin tuota pienempää Milwaukeeta, samoin kuin Makitaa ja jompi kumpi tulee kyllä seuraavaksi kunhan tuo Boschilainen hajoaa :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Enpä tiiä, notta kannattaako edes mainita, kun siinä menee vähäinenkin kunnia :wink: . Tilasin Hyundai -nimisen pulttipyssyn, kun uuden kompurankin hain. Saapa nähdä onko halpisvekottimesta muuhun kuin renkaiden vaihtoon. Oli vain niin halpa, että sillä hinnalla kelpaa vaikka koristeeksi varastoon :silly:.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos on edes siihen, niin se on ihan hyvä ensiaskel :D. Kaikista halpispyssyistä nimittäin ei ole ja se kuitenkin lie se yleisin käyttötarkoitus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Aquatica kirjoitti:Vääntö/jousto.

En edes tiedä, mitenkä tuommonen reagoi jos vaikkapa kiinteällä avaimella kokeilee - varmaan se katkeaa?.
Miks katkeis? Tai varmasti katkeaa jos varren päässä ei ole järkeä lopettaa pyörittämistä kun varsi alkaa joustaa, eikä pultti/mutterl enää kiristy..

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mulla on sellainen Makitan pienempi väännin.
Renkaiden vaihdossa toimii, kun alkulöysäämisen hoidan käsipelillä sellaisella pitkävartisella avaimella.
Ilman sitä joutuu hakkaamaan niin kauan, etten viitsi. Eikä aina välttämättä aukea niinkään varsinkin, jos on jossain muualla viimeksi renkaat kiinnitetty.
Tuohon päädyin lähinnä, kun on samaa akkuperhettä olevia muitakin työkaluja.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Mulla on varmaan samanlainen akku-Makita. Täytyy sanoa, että on jäänyt hyvin vähälle käytölle. Muutenkaan en itse hirveästi pidä noista akkupyssyistä. Pitävät hirveän metelin, mutta mitään ei oikein tapahdu. Vanha paineilma-IR vinkaisee kerran siinä missä akkupyssyllä rytyyttää terävän metallisella kilinällä 10 sekuntia.

Pieni paineilmakone olisi itsellä hankintalistalla. Moinen olisi vähän näppärämpi monasti ahtaissa paikoissa mitä tuo iso IR. Joskus mulla moinen olikin, mutta oli joku halpiskone joka ei kovin kauaa kestänyt, enkä ole uuteen hyvään raaskinut sitä noin 250 euroa sijoittaa :(
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

https://www.hazet.de/produktkatalog/pro ... =896188987

Olikohan reipas vuosi takaperin, kun mopoa tuollaiseen päivitin. Ei ole tarvinnut katua. Akkukoneet vielä mun näkökulmastani melko joutavia; tuota pikku-Hazettia vastaavat tehot tulevat paljon kookkaammassa, raskaammassa ja kalliimmassa paketissa. Akkukonetta voi miettiä sitten, kun se patteri mahtuu kahvan sisään. Pieni koko on autohommissa olennainen juttu, kun tilaa harvemmin on liikaa missään.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mulla on ollut reilun vuoden harrastekäytössä milwaukeen 1500nm auki ja 1000nm kiinni vääntävä akkumopo. Eihän se ihan pienimpiin väleihin mahdu mutta muuten on aivan loistava kapistus. Voimaa on tarvittaessa niin että ei tarvi "rätkyttää". Akkukin kestää pitkään yhdellä latauksella.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Pienellä tuunauksella ihan kelpo peli.
https://m.youtube.com/watch?v=agfSRTV_UT0

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tekri »

jalittam kirjoitti:Jahans. Haaveena olis hommata akkumutteriväännin.

Milwaukeeta eräs suositteli. 300€ olis 610N ja 500€ 1500N, joka lie kivun yläpäässä...
Muutaman satasen budjettia aattelin. Muita suosituksia?

Ei olis letkut haittana ja jerkkua enempi ku samanhintaluokan mopoissa. Ja mun nykysellä kompuralla muutoinki ahdistavaa käyttää ilmakaluja, kun tuotto huonohko.
Omassa käytössä on Makitan DTW285Z, pieni ja näppärä kone. Tiukkaan vedettyjä pyöränpultteja ei tuolla auki saa (avaus 400Nm), mutta muutoin erittäin kätevä kone. Makitaan päädyin koska akkuporakone ja rälläkkä oli jo Makitoja, joten pelkkä runkokone riitti. Englannista tilattuna hinnaksi tuli reilu 160€.

Työn puolesta tutuksi on tullut juuri tuo 1500Nm Milwaukeen M18 CHIWF12-502X, sillä aukeaa kyllä tiukemmatkin pultit. Kone on aika iso ja painava, muuten hyvä vehje. Tästä oli ainakin loppukesällä kova tarjous, akkuporakone ja pulttipyssy + laturi ja akut reilu 600€.

Koneen valinnassa lienee tärkeimpiä valinta kriteereitä onko jo muita akkukoneita käytössä, jolloin pääsee halvemmalla kun hankkii vain uuden runkokoneen. Sen jälkeen kannattaa miettiä mitä sillä tekee, eli kuinka tehokasta konetta tarvii. Akuissa harrastekäytössä on riittänyt hyvin 3-4 Ah akut, joten en karsastaisi poistuvia/tarjous malleja, vaikkei niissä olekkaan uusimpia 5 Ah akkuja.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Taas on toveri ylittänyt itsensä, tuohon kunnon kahva perään ja harasoo.
https://m.youtube.com/watch?v=zDz7N9Bo1kg

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

kurppa kirjoitti:Taas on toveri ylittänyt itsensä, tuohon kunnon kahva perään ja harasoo.
https://m.youtube.com/watch?v=zDz7N9Bo1kg
Samanlaisesta oon haaveillut vuosia, sais tosin olla vähän sirompi rakenteeltaan... Muistaakseni vastaava teollinen kapine esiteltiin tässäkin ketjussa joskus? Oli pre-Trumpistanin tekosia

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli hankittua vähän käytetty Wurth/Milwaukee akkupuukkosaha.
Ajatuksena oli että nuo kaksi mukana tullutta akkua kiertäisi myös Milwaukeen M18 porakoneessa, mutta kotiin tultuani huomasin että kone olikin 28 volttinen.
Hämäävän saman näköiset akut ovat ja kun kerran akun kyljessä luki vain Wurth niin ei edes tullut mieleen, että kone ei olisi 18 volttinen
No toivotaan että sen verran tulee käytettyä konetta ettei akut happane varastossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mulla ainoa elävien kirjoissa oleva akkukone on hitakkin väännin. Seo 14,4V jote hitakkin mutteriväännin ei siis tule kyseeseen - ja mopohkoja ovat.

Makitaa ehkä en enää osta...

Ja jos ekaks pitää löysyttää pyöränpultit, ni väännin turhahko.

Päätynen milwauken tarjontaan... Jos huomen kävis paikallisessa kaupassa utelemassa.

Lisäks, jos nyt rupeis kyhäämään tilausta matalanostimesta. Sen oon jo päättäny;
https://www.elekma.com/matalanostin-launch-tlt-330-a

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Seuraava tarve; mistähän löytyis peltikaappi seinälle ripustettavaksi?

Ilmeisesti vanhat keittiökaapistot ovat suosittuja, joten peltisille ei markkinarakoa...

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Polforea kirjoitti: Jos on edes siihen, niin se on ihan hyvä ensiaskel :D. Kaikista halpispyssyistä nimittäin ei ole ja se kuitenkin lie se yleisin käyttötarkoitus.
. Ei irtoa momenttiavaimella kiristetty pyörän pultti. Pitää löysyttää normiavaimella ensiksi, sitten tulee ulos iloisesti. Talven aikana hankittava kunnollinen kevääksi, jotta saa muutakin purettua tarpeen mukaan. Muitakin paineilmalla toimivia laitteita hankittava, vaikka vaimo sanoi, että härvelikiintiö on täynnä pitkäksi aikaa, just joo. Oppirahat maksettu :mrgreen:

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ Polaria ainakin tekee peltikaappeja. Tosin voivat olla vähän arvokkaita autotalliin uutena. Liikkuu lie purettunakin.. Toinen varmaan joku AJ ja vastaavat teollisuus/varastopuolen toimijat. Noitakin toisinaan nakyy köntissä myytävän kun jotain konkurssipesiä myydään tai oppilaitoksia on lakkautettu. Joskus on kaupan myös vanhoja peltisiä sähkökaappeja.

Noista akkukoneista, niin itsellä on akkuporana iskevä Milwaukee. Joku aika iäkäs 18 V fuel. Tuosta keväällä loppui hiilet. Paikallisessa industria centerissä ei ollut, mutta toiseksi lähimmässä oli ja saivat nuo vuorokaudessa. Hinta oli noin kympin. Muutenkin myyjä puhui, että Milwaukeen varaosat on hyvin saatavilla ja halpoja. Tuo oma kone on tosiaan varmaan luokkaa 10 v vanha. Kaksi 3 vai 4 Ah akkua ja nuo ovat edelleen täysin iskussa ja pikalaturi lataa nopeammin mitä noita ehtii tyhjäksi porata. Hitusen iso ja painava, mutta iskevänä menee betoniinkin ja kääntää teräkseen M10/M12 kierrettä tarvittaessa. Tosin jos useamman M12:n kääntää, niin alkaa jo lämmöstä protestoida ja katkoa hommaa. Yleiskoneena kuitenkaan en oikein parempaa osaisi kaivata. Sikäli itse pidän tuota Milwaukeeta vallan hyvänä vaihtoehtona.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Bahcon BP815 löysi meiltä uuden kodin. En malttanut enää odotella - kyseessä on oma joululahja. Paketissa ei ole mukana edes letkuliitintä, joten kauppaan on marssittava uudelleen, mikä ei ole kovin vastenmielistä. Keväämmällä näkee sitten mihin tuo mutterikanuuna kykenee. Hyundai saa ruostua paketissaan.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tein busson öljynsuodattimen vaihtoa helpottamaan tuommoisen vanhasta jakohihnasta, sakkelista ja muutamasta pop-niitistä. Toimii

Kuva

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Nerokasta :-D

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Pakko tehdä itselle samanlainen.
https://m.youtube.com/watch?v=mKK9VP1kBcg

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Milwaukeen M18 FMTIWF12 mopo + BLPD väännin paketti tuli hommattua.
Kojeet hiiliharjattomat.
5Ah akuilla ja pikalaturilla.
600€ oli setin hinta - rajoitetun ajan oli se. Jopa oikeesti.

Poralla otin neitsyyden 13mm terällä latikkanippuun - peukalo ja ranne otti kipeetä, kun terä nalkkas: terä pysähty ja kone jatko pyörimistä...
Pääs yllättämään, kun tottunu hitakkien pakan luistoon ja voiman puutteeseen...
Tollahan voinee pikkureikiä kairata betoniinkin, kun iskukin löytyy. Ei tarvinne dewaltin roikkaporavasaraa pikkuhommiin viritellä.

Mopo koepyllistämättä. Hajin adkaupasta ikh:n mopohylsäsetin.

Nosturin virkaa toimittaa Launch LT330A, kunhan saan tehtyä asennuksen loppuun.

Seinäpeltikaappeja ei ole löytynyt. Lähimmäksi lie ikean minikaapit ja jotkin kalliit kemikaalikaapit.

billy
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Syys 2016, 17:11
Car(s): Mito QV '10
360 Modena F1 '01

ex. 911 '08 & Fiat 500 '10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja billy »

Näin kesärengaskauden kynnyksellä jos joku on miettinyt laadukkaan momenttiavaimen hankkimista niin Fixuksella on aika lyömätön tarjous Gedoren momenttiavaimesta:

https://www.fixusnet.fi/fin/momenttiava ... 076-70236/

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Näkyy olevan niin lyömätön, että serveri tuli lyödyksi, kun yritin hintaa kaivaa:
Call to a member function xpath() on boolean

Error: An Internal Error Has Occurred.
Paljonkos tuo sitten maksaa?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja nakkis »

^Paska sivu, kun työntää tuon Etsi lähin myymälä-lapun tuohon päälle, mutta 125€ olin tihrustavani tuon kustantavan.
[__/==\*/==\__]

Vastaa Viestiin