työntötankomoottori

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

työntötankomoottori

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

No niin tässä on kysymys tekniikka miehille :) Eli miten erottuu yllämainittu kone ns. tavallisista koneista? Tiedän että ym. on käytetty yleensä jenkki raudoissa, päitsi sitä en tiedä sen enempää :oops: Olisin kiittolinen jos joku parantaisi minun tekniikkan "koulutus" 8)
Nothing beats cubic inch

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

nokka-akseli on esim. lohkon sisällä ja käyttää venttiilejä työntotankojen ja keinuvipujen välityksellä, siitä nimitys :wink:
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 10 Maalis 2008, 21:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »


TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

No nii, selvisi nyt :-D Luin jossain että joissain jenkki vehkeissä käytetään niitä edelleen,miksi kun ne on bensarosvoja ja yllärekisterissä on jotain ongelmia(kaitsun linkissä selvisi)?

Edit: Kuulemma ne myös saastavat ilmaa ihan perkeleesti...
Nothing beats cubic inch

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Toihan on aikas helppo kotiropaajalle kun kannenkin saa vaan nyppäsemällä irtipoies eikä ajotukset kuse eikä tarvi niiden kanssa säätää..
Ylärekisterissäkään nykyään enää pahempia ongelmia, löytyyhän noita työntötankokoneita corveten keulilta ja eikös Viperissäkin moinen ole?
Ja vanhat B18/20 vollen koneetkin kierti sinne seittemääntonniin..

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Bones kirjoitti:Toihan on aikas helppo kotiropaajalle kun kannenkin saa vaan nyppäsemällä irtipoies eikä ajotukset kuse eikä tarvi niiden kanssa säätää..
Ylärekisterissäkään nykyään enää pahempia ongelmia, löytyyhän noita työntötankokoneita corveten keulilta ja eikös Viperissäkin moinen ole?
Ja vanhat B18/20 vollen koneetkin kierti sinne seittemääntonniin..
Niin ja taitaa Chryslerin uusi hemikin olla vielä tönäreillä. Niin ja tojotan K-sarjan koneet on työntötankokoneita, siis nämä F-ryhmän starlettien koneet ja niistä rajuimmat kiertää ihan riittävästi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Guzzin V-2-koneet ovat myös tönärivärkkejä (pääosin). Isolohkon sporttisemmat versiot ovat kiertäneet jo 70-luvun puolivälissä vakiona 7,5 - 8 K välille. Hyvään katuvireeseen viilattuna katto on luokkaa yli 8,5 K (karmean muotoisessa palotilassa, ei todellakaan hemi).

Suht sievästi lähes kivikautiselle tönärikoneelle, jossa poltellaan 36 tai 40 mm 'Lortoilla annosteltua bensaa suurin piirtein puolen litran kokoisissa mukeissa.

Guzzin neliventtiili-pikkulohko taisi myös kiertää aika himokkaasti.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
HACY
Viestit: 10
Liittynyt: 17 Marras 2007, 11:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja HACY »

Topi kirjoitti:Guzzin V-2-koneet ... (pääosin).
Pääosin kyllä. Poikkeuksena Centauron kone taisi olla OHC. Samoin Guzzin uusi "8V" kone (ei V8 vaan 8 Valve), joka on tänä vuonna tullut isoimpaan Grisoon sekä Stelvioon, on myös OHC.

.
Viimeksi muokannut HACY, 11 Maalis 2008, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Alfa 75 V6 moottorin pakoventtiilit työntötangoilla...

Avatar
Savo
Viestit: 2121
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

TestarosaFinland kirjoitti:No nii, selvisi nyt :-D Luin jossain että joissain jenkki vehkeissä käytetään niitä edelleen,miksi kun ne on bensarosvoja ja yllärekisterissä on jotain ongelmia(kaitsun linkissä selvisi)?

Edit: Kuulemma ne myös saastavat ilmaa ihan perkeleesti...
Kaipa ne on niin halpoja valmistaa.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

Tuota tuota...

Eipä nuo itse työntötangot ohjaimineen ja keinuvipuineen kovin paljoa kulutusta lisää. Myöskin töntötanko-ohjatut venttilit saa toimimaan lähes yhtä jyrkilää nokillla ja jäykillä jousilla kuin kannessakin. Siis ne saa ottamaan kierroksiakin kuin ärsytetty emäntä.

Enemmänkin nuo mosat yleensä edustavat esihistoriallista moottorisuunnittelua ja ohjaustekniikkaa. Jenkkipeleissä on vielä sattunut sorvi haukkaamaan pyttyyn kuutiotuumia jokusen. Meneehän siinä pöntön huuhteluun silloin enemmän nestettä, ja kun vielä syöttökin on reilulla päällä, niin mikäs. Kyllä arabi tai Texasin öljycowboy tykkää. :mrgreen:

Ja mitä enemmän hiilivetyjä poltetaan, sitä rankemmat savumerkit. Näin saat ekokenkäsi numeron pari suuremmaksi.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

No ei voi ALfa V6:denkaan päästöarvoilla ylpeillä.
Tekijä kirjoitti:Alfa 75 V6 moottorin pakoventtiilit työntötangoilla...
Alfan V6 oli alunperin yhdellä nokka-akselilla (per lohko) joten kai se oli 75:sta varhaisemmissa Alfa 6:ssa ja Alfetta GTV6:ssäkin? Mitenkähän uudemmat, tuliko kaksi nokka-akselia (yht. 4 siis) vasta 24 v -versioon?

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Kyllä, taisi olla 1993, kun tuli neliventtiilikannet ja kaksi nokka-akselia V6:een
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tiedä siitä besarosvouksesta. Tokihan noille jenkeille bensa maittaa, mutta mielestäni esim tuo minun käyttis ole kulutuksileen paha. Kone on 3,8L V6 blowerilla. Kyseessä on työntötankokone, tosin rulla nostajilla, jolloin nokkaprofiilit saadaan aika jyrkiksi. Kulutus on pyörinyt maantiellä 10L/100km tai alle ja kaupungissa 13-15, riippuen kaasujalan painosta. Tehoja ei tosin ole vakiona kuin 210kW ja vääntöä vain 427Nm/2600rpm. :-D

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw... :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

90 kirjoitti:tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw... :wink:
Ei sitä tiedä jos sinne on vaihdettu pienempi hihnapyörä ahtimen päähän... :-D

Taitaa olla tuo työntötankokoneiden hurja kulutus vanha juttu. Käsittääkseni esim. uusi vette kulkee hyvinkin pienellä bensalla ainakin auton suorituskyky huomioonottaen.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tsavin postauksen mukaan kyseessä on kuitenkin vakioyksilö, lisäksivääntölukema on sama kuin vakiovermeessä ja 210hv moiselle ilmoitetaan tehoja tehdaskunnossa joten siitä vain päättelin että lukeman perään lipsahtanut väärät kirjaimet..

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

90 kirjoitti:no tsavin postauksen mukaan kyseessä on kuitenkin vakioyksilö, lisäksivääntölukema on sama kuin vakiovermeessä ja 210hv moiselle ilmoitetaan tehoja tehdaskunnossa joten siitä vain päättelin että lukeman perään lipsahtanut väärät kirjaimet..
Tiesin kyllä tuon tehtaan ilmoittaman hevosvoimaluvun, kunhan keljuilin. Sen takia se hymiö siellä perässä. En mä kyllä noista kilowateista paljon perusta, hankala aina laskea paljonko jossain autossa on voimaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

No niin, paljon uutta tietoa tullut, periaatessa se pitäisi olla myös aika kestävä kun ne käy hyvin alhaislla kieroksilla toisin kuin alfa :twisted: ?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

Huhut kertoo, että työntötankoihin (tai ainakin keinuvipuihin) oltaisiin menossa uusissa autoissa. Huhut liityvät jotenkin venttiilien sulkunopeuksiin. :wink:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mulle kans http://www.rengaskanava.fi/mikakiracing ... 06-ek2.mpg

Kivalta kuulostaa noi tönärit!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
tsav
Viestit: 674
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

90 kirjoitti:tarkoitit varmaankin 210 hv eikä suinkaan 210kw... :wink:
No huh kylläpäs täällä on porukka valveilla. Juu tehtaan ilmoittama on tosiaankin 210hv. Tuohan on liki 20 vuotta vanha kampe, jolloin vielä ameriikan autoteollisuus valehteli noita lukuja vakuutusmaksuja alentaakseen, joten kaikesta päätelleen tuossa yli 300tkm ajetussakin pannussa on ne kaikki jäljellä. Mainittakoon, että ahtimen anisiosta hyvin vetävä alue on n.2000-6000rpm. Rajoitin lyö päälle 6300rpm. Ja maantiellä 80kmh 5-vaihteella kierroksia on 1500rpm.

Avatar
OL
Viestit: 849
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Kaippa se isoin "turhuus" noissa tönärikoneissa on ylimääräinen liikuteltava massa koneen sisällä.

Työntötankokoneista puhuttaessa ei pidä unohtaa Fiat Abarth 1000 TCR:ää (600), 112 hv/8200rpm. 130hv:n tehoistakin olen kuullut juttuja.. Tämä siis alle 1000cc koneesta jo ennen 70-lukua :wink:

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

OL kirjoitti:Kaippa se isoin "turhuus" noissa tönärikoneissa on ylimääräinen liikuteltava massa koneen sisällä.
Ja juurikin edestakaisin liikkuva, ei pyörivä... :onfire:
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^^
Miksi siten jenkkivehkeissä on niin vähän hepoja/litraa kohti?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Työntötankokoneissa on se hyvä poitti että sillä saa jakopään lyhyeksi ja siksi se kai jenkkien V8 koneissa on suosittu. Nokka-akseli voi olla lohkossa sylinterien välissä ketjuvetoisena tai jopa rattailla.

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

TestarosaFinland kirjoitti:^^
Miksi siten jenkkivehkeissä on niin vähän hepoja/litraa kohti?
Suuret litratehot taitavat tulla enämpi kierrosnopeuden funktiona. Kun on isot kaksiventtiilimosat, eestaas liikkuvat kamat, esimerkiksi venttiilit, tulevat herkästi painaviksi, jos pitää saada hengityskin riittämään suurireikäisiin sylintereihin. Sitten taas painavat vipat ja venat ja jyrkän noukan vaatimat jäyhät vieterit edellyttävät jäykkiä tönäreitä -> lisää painoa tai eksoottisia materiaaleja. Venttiilien sekoaminen, kun moottori ryntää vahingossa valoissa marketista pullaa hakiessa, ei ole iloinen kokemus.

Toisaalta, kun sitten laittaa mosaan riittävästi litroja, ei ole niin väliä, vaikka litratehot olisivat alhaiset. Jos vielä lirpetti on halpaa, ei tarvihe olla niin tarkkaa hyötysuhteen, seoksien tarkkuuden ja vastaavien sivuseikkojen. Iso maa, isot toleranssit- ei muuta kuin avarat röörit ja lisää soppaa koneeseen - kyllä se siellä palaa.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Topi kirjoitti: Toisaalta, kun sitten laittaa mosaan riittävästi litroja, ei ole niin väliä, vaikka litratehot olisivat alhaiset.
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa. :mrgreen: Lisäksi ainakin noi chevyn LS-sarjan koneet ovat kokoonsa nähden yllättävän kevyitä. Raakakone painaa noin 140 kg.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mun crossimönkijässä on 200cc 2v työntötankokone, pata kiertää mukisematta 11000.
Kyllä ne Kiinalaiset osaa :mrgreen:
- Alfaholic -

TestarosaFinland
Viestit: 1761
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

[/quote]

Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa. :mrgreen:[/quote]
:lol: Näin se menee 8) Voi perse kun Eurooppa on kallis ja bensa on vielä kallistumassa :evil: Voi perkkele kun tekee mieli omistaa 7 litraisen Corveten :twisted:

Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista :mrgreen:
Viimeksi muokannut TestarosaFinland, 14 Maalis 2008, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Bisci kirjoitti: Ja juurikin edestakaisin liikkuva, ei pyörivä... :onfire:
Wankel lienee siis ratkaisu

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

TestarosaFinland kirjoitti:
Ei se "huono" 72 hv litrateho haittaa kovinkaan paljon jos moottorilla on kokoa 7 litraa. :mrgreen:[/quote]
:lol: Näin se menee 8) Voi perkkele kun tekee mieli omistaa 7 litraisen Corveten :twisted:

Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista /quote]

No way my man!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^Ei muutakun letukan jööti keulille ja lekalla kardaanitunneli... :twisted: Voisi kyllä olla hieno projekti tehdä 156:sta RC-40vulvan kaltainen takapotku.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

TestarosaFinland kirjoitti:
Edit: Onko muuten mahdollista laittamaan push rodin 156:seen nokalle? jos on, niin ei tarvi enää pelättää jakopään murheista :mrgreen:
No rauhotuhan jo :lol:

Ricambi Heikalta saa Twin Sparkkeihin tuuman levyisen hihnasarjan säädettävillä nokkapyörillä kaikkine tarpeineen hintaan 410e. Ja sarja on ns. bolt on.

Avatar
mattijus
Viestit: 5266
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Abarth kirjoitti: No rauhotuhan jo :lol:

Ricambi Heikalta saa Twin Sparkkeihin tuuman levyisen hihnasarjan säädettävillä nokkapyörillä kaikkine tarpeineen hintaan 410e. Ja sarja on ns. bolt on.
16V Twin Sparkeissa on tuo leveämpi hihna vakiona.
VMP

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ach ja?

Luin vaan tossa eilen vanhaa tuning -raamattua ja siinä mainostettiin tota Heikan hihnasarjaa leveämpänä vaihtoehtona juuri noihin 16v sparkkeihin.
Minä en noista hihnoista sen enempää tiedä, itellä kun on Alfassa ketju ja Syslerissä tönärikone... ja Fiugessakin on tönärit :)

Vastaa Viestiin