Sivu 1/2

Latolöydöt ja muut haaksiolle jääneet klassikot

Lähetetty: 06 Marras 2008, 10:02
Kirjoittaja Janne
Olikohan tällästä topikkia jo aikasemmin? En ainakaan löytänyt äkkiseltään.

On tullut seurattua eri foorumeita ja aiheita, joissa spekuloidaan lahoamaan jätetyillä klassikkoautoilla. Muun muassa Fiat forumilla on ollut ansiokasta keskustelua: http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=20157&start=0

Samoin Super Car Forumilla: http://www.supercarforums.co.uk/chatfor ... sc&start=0

Nämä ovat erittäin mielenkiintoisia tarinoita kuivan työpäivän viihdykkeeksi:) Lisätäämpä tähän säikeeseen lisää vastaavia itkunaiheita. Paha olo noista tulee, mutta mitäs siitä.
Yksi hämmentävä kameraphoto lisätty albumiin. Tuo Lancia oli aitauksessa Hgin Suvilahdessa, renkaat tyhjänä, kasvamassa sammalta. Samassa karsinassa taisi olla myös toinen Delta.

Lähetetty: 06 Marras 2008, 16:50
Kirjoittaja gfj-365
millonkas tämä lankinen on tuolla havaittu, eikös jonkun kannattais mennä paikanpäälle ja tarjota tukkua rahaa
ja korjata delta parempiin hoiviin ?

Lähetetty: 06 Marras 2008, 19:04
Kirjoittaja Janne
Taisi olla syyskuussa kun tuon kuvan kännykällä nappasin. Ja tosiaan siellä aitauksessa oli toinenkin integrale mätänemässä.
Harmittaa tälläset.

Lähetetty: 06 Marras 2008, 22:41
Kirjoittaja 90
ohessapa aiheeseen liittyvä ketju Overdrivestä..

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 7fe2ab17ea

Lähetetty: 06 Marras 2008, 23:09
Kirjoittaja ollikuhta
245 sivua :crazyeyes:
Mikäs meillä täällä on ennätys?

Lähetetty: 06 Marras 2008, 23:17
Kirjoittaja 90
näyttäisi olevan bongausketju mallia 2007.. kokonaista 40 sivullista.. :mrgreen:

Lähetetty: 07 Marras 2008, 09:34
Kirjoittaja Pasi
Tjaa.... kun olin "vähän" nuorempi niin meidän kodin vieressä olevassa ladossa oli oranssihtavan keltainen fiat 500 tai 600 seisomassa...

Kukaan ei tiennyt kenen auto se oli, ei edes ladon omistaja. Kilvet oli poissa ja auto oli jo silloin todella paksun pölykerroksen peitossa, mutta maalipinta oli virheetön ja muutenkin auto vaikutti hyväkuntoiselta.

Tämä siis joskus vuonna 89-97 kun asuin vielä vanhempien luona. Nykyään ko. lato on purettu ja tilalle on rakennettu paritalo ... toivottavasti auto päätyi jollekkin joka puhaltaa siihen uutta elämää :)

Lähetetty: 07 Marras 2008, 11:44
Kirjoittaja Romeo
Olen kuullut, että naapurikylän papalla seisoo navetassa ilmeisesti Alfa 90, itse en ole nähnyt... Joskus kävi mielessä käydä katsomassa, mutta on vaan jotenkin jääny. :roll:

Lähetetty: 07 Marras 2008, 12:55
Kirjoittaja Ipi76
Pari vuotta sitten oli täällä juttua kun virkamiehet löysivät hylätystä hallista noin 150 autoa. Osa aika harvinaisia, taisi olla muutama Alfakin mukana.

Onko kukaan kuullut asiasta mitään?

Lähetetty: 07 Marras 2008, 13:21
Kirjoittaja buctu
Kyseessä ilmeisesti tämä "lato" löytö?

http://www.fishki.net/comment.php?id=18016

mm.
Kuva

Lähetetty: 07 Marras 2008, 13:59
Kirjoittaja Bones
Tiedän yhden maajussin, jonka ladossa seisoo joku muinaisen vanha renaultti. Katselin sitä viimekesänä ja eipä näyttänyt kuin pölyiseltä. Tervepeltinen oli. Renkaat näytti vähän hapertuneelta :lol:

Mikähän saa ihmiset noin vain hylkäämään kotteronsa?

Lähetetty: 07 Marras 2008, 15:10
Kirjoittaja Ipi76
^^ Just tuo samainen "latolöytö".

Lähetetty: 07 Marras 2008, 16:35
Kirjoittaja sataviisviis
Itse näin nuo lanciat ekan kerran -07 kesällä. Tässä syksyllä kävin niitä taas katsomassa. Ovia oli auki, eli sisustat varmaan aika entisiä.

Lähetetty: 07 Marras 2008, 19:27
Kirjoittaja Carlos
Kuva

Tommonen löyty yhden tallin takaa.

Lähetetty: 07 Marras 2008, 21:04
Kirjoittaja KJS
^Onneksi pelastit talteen, ei enää harmita ajella siitä ohi ja katsella tuota lahoamassa ladon takana.

Lähetetty: 08 Marras 2008, 12:10
Kirjoittaja Janne
pg49 kirjoitti Fiat foorumilla tuosta mun albumin Integralesta:
"Eipä ollut enään pariviikkoa sitten kun kävin katsomassa.

Soittelin noin vuosi sitten varmaan 50 puhelua saadakseni selville kenen ne ovat mutta mitään selkoa ei tullut.

Lähimmäs pääsi kun jonkun asteinen päällikkö satamasta sanoi, että tietävät kenen Integrale ja Hf on,mutta eivät saa kertoa,ukko lupasi välittää tietoni omistajalle,sen jälkeen on ollut vähän hijasempaa..

Molemissa peleissä oli kaaret,Gralessa täysin vakio sisusta ja hf:ssä oli kupit,mitkä nekin tosin oli pöllitty kun viimeisen kerra autot siellä näin.

Jos en hirveen väärin muista niin ne kerkes seistä siellä ainakin viitisen vuotta."

Lähetetty: 08 Marras 2008, 20:07
Kirjoittaja kumimuumi
Muutaman viime vuoden noita kanssa katsonut. Näkyy sompasta helevatin hienosti, sieltä hiiliriviltä. Soittelin myös samaiset kommentit "ei voida antaa tietoja". Harmi. Maatukoon sinne, kukapas noitakaan olis muka halunnut. :shock:

Lähetetty: 08 Marras 2008, 21:39
Kirjoittaja Bisci
Sikäli kun tuon buctun liitteen perusteella ymärsin, niin latolöytö on portugalilainen. Jos joku osaa karjalanmurretta paremmin, niin voisi kääntää - da?

Lähetetty: 08 Marras 2008, 21:47
Kirjoittaja kumimuumi
Tarkoitin siis noita lanzoja. :mrgreen:

Lähetetty: 09 Marras 2008, 13:00
Kirjoittaja jkoivula
Bisci kirjoitti:Sikäli kun tuon buctun liitteen perusteella ymärsin, niin latolöytö on portugalilainen. Jos joku osaa karjalanmurretta paremmin, niin voisi kääntää - da?
http://translate.google.fi/translate?u= ... i&ie=UTF-8

http://www.google.fi/language_tools?hl=fi

Lähetetty: 10 Marras 2008, 13:30
Kirjoittaja kumimuumi
Tovi sitten tuli tutkittua fiat hautaamoa. Pihassa 1-sarjan ritmo(automaatti), 1-sarjan ritmo 5 ovisena, yksi tbo uuno 1-sarjaa myös. Lancia beta, pari tavallista unoa ja alfa 75 indy?

Toisaalla törmäsin fiat fiorinon kaltaiseen kapistukseen jonka keulassa luki seat.. alfasudin raahasinkin tuolta paloiksi tallille. Tuo kukkien kuskaamiseen tarkoitettu tuote olisi pitänyt kyllä pelastaa talteen.

Lähetetty: 13 Marras 2008, 20:39
Kirjoittaja AAW

Lähetetty: 13 Marras 2008, 21:56
Kirjoittaja Cloverleaf
^ Kylläpäs tuli hintaa. :shock:

Lähetetty: 23 Marras 2008, 09:42
Kirjoittaja gfj-365
täällä kotkassa -ja tarkemmin kaukolassa seisoo erään vanhan navetan ( tai piharakennuksen ) kupeessa kilvetön musta 75 alfa.
toivottavasti ei ole "talvisäilytyspaikka"
vanteet on vissiin 17", joten luulisi ainakin olleen käyttöautona tai kesäautona, mutta varmaan kannattaisi ajaa talliin talveksi. :silent:

Lähetetty: 29 Marras 2008, 20:15
Kirjoittaja RIPA
Hämeenlinnassa Vuorikadulla seissyt ainakin keväästä asti yhden kerrostalon edessä kilvetön Lancia Dedra, ohiajaessa näyttänyt ihan soivalta peliltä.

Lähetetty: 01 Joulu 2008, 19:49
Kirjoittaja Abarth
Nettiautossa -58 paperillinen Giulietta tonnilla.
Autolla voitettu -58 Jyväskylän suurajot.
Jos vanha kilpuri on liian työläs entisöitäväksi, niin saishan siitä rakennettua jotain muutakin kivaa... kunhan tekee hyvällä maulla
:mrgreen:
Jos mulla olis tilaa säilyttää, niin varmaan täytyis pelastaa tollanen kaunotar.

Lähetetty: 02 Joulu 2008, 11:03
Kirjoittaja 1300ti
Joo toi Osmon vanha Giulietta kyllä kiinnostaa, pitääpä soittaa Lahteen! Toinen lokasuoja näemmä puuttuu. Porvoossa Rosbergilla (siis se kun ajaa historic-Jaguareilla rallia) oli aikoinaan samanlainen neliovinen kisakunnossa halvalla, ehkäpä sekin olisi vielä seisomassa?

Toi '66 Giulian kori ei muuten ole niin paha kuin kuvissa näyttää, lähti nimittäin nykyiselle omistajalleen minulta pari vuotta sitten. Kori on ollut 90-luvun alkupuolella Alfacupissa mukana, silloin kaksilitraisella padalla. Tuli sitten Salokoivun lopetettua Karkkilassa Alfa-huoltonsa osakaupan myötä mulle talteen, hmm... myin sen kyllä kunnostettavaksi. Ehkä toikin pitäisi hakea takaisin. Annoin siis mukaan paperit ja puuttuvat pellitkin! Eikös Kumimuumi olisi Mille Miglia -ikäkauden kilpuria vailla? Siis toi '66 on jo aika omanlaisensa isoine kylkilistoineen ja maskeineen, vaikkakin tässä yksilössä oli jo pyöreät mittarit ja lattiavaihde, eli auto on ehkä ollut alunperin aito 1600TI (sillä SS:n koneella)! Olis kyllä kuusvitosenkin jenkkityylinen kojelauta tallessa...

Knoppitietona tiesitkö, että alkuperäisen Giulian vuosimallin tunnistaa maskin rosteririmojen määrästä! Multa löytyy vanha Retromobile-lehti, jossa ohjeet ranskaksi!

Lähetetty: 02 Joulu 2008, 11:58
Kirjoittaja Gasolina
^ Hmm, onko se kuitenkaan 66-mallia, kun on roikkuvat polkimet, käsijarru on ollut kardaanitunnelissa jne?

E: Siis, jos kyseessä on Nettiautossa myynnissä oleva Giulia.

E I: Giulietta taitaa olla aikanaan Tekniikan Maailman koeajama yksilö.

Lähetetty: 03 Joulu 2008, 12:19
Kirjoittaja 1300ti
Joo on se sama Giulian raato. Veikkaisin, että se on aikoinaan kasattu aika monen auton osista radalle, Salokoivulle se oli päätynyt Tiippanalta, joka oli purkanut siitä tekniikan Spideriin ja pitänyt myös turvakaaret itsellään. Tiettävästi se on kuitenkin alkuaan vuosimallia 1966 ja alkuperäinen väri on Sikkensin hollannin sininen, Blu Hollandese. Autossa oli myös Nuova Superin takaluukku paikallaan, joten annoin vanhemman eli keskeltä pokatun mukaan.

Lähetetty: 03 Joulu 2008, 12:20
Kirjoittaja 1300ti
Ja asiallista että "Kumimuumi" tarttui koukkuun ja haki tuon Giuliettan projektiksi! Nyt kaikki lahjoittamaan osia! Aloitan antamalla autoon maskin ja pölykapselin!

Kalpalan veljekset

Lähetetty: 03 Joulu 2008, 15:42
Kirjoittaja 1300ti
Kyllä se Osmo Kalpala on tutkittu aihe näemmä myös Ranskassa!

Lähde (pahoittelen kuvan lainaa, mutta silti!) :

http://www.forum-auto.com/sport-auto/th ... 6-1050.htm

Lähetetty: 03 Joulu 2008, 15:55
Kirjoittaja Gasolina
Heh, aika yllättävä löytö tuo Jyväskylän Suurajot-keskustelu Ranskalaiselta foorumilta :-D

Giulia lienee tosiaan kasattu useammasta autosta, ei mikään harvinainen juttu näissä.

Hieno homma, että Giulietta päätyi talteen, siinä piisaakin haastetta vähäksi aikaa!

Lähetetty: 03 Joulu 2008, 16:31
Kirjoittaja 1300ti
Lähetinkin tönkköranskallani terveiset sähköpostiosoitteellani, tiedä vaikka haluaisivat myydä tuon Suurajojen kyltin autoosi!

Lähetetty: 05 Joulu 2008, 12:58
Kirjoittaja kumimuumi
En hakenut vielä. Tarkoitus mennä tänään illasta katsomaan sitä, olishan tuolla uniikkia arvoa. Suomessakin.

Lähetetty: 09 Joulu 2008, 19:25
Kirjoittaja piesuli

Lähetetty: 09 Joulu 2008, 19:37
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Varsinainen Mustangien hautausmaa.
Linkki kuviin: http://s214.photobucket.com/albums/cc114/bkl89/

Lähetetty: 09 Joulu 2008, 19:39
Kirjoittaja Rasvis
Ilta-Sanomat kirjoitti:aluetta vartoi sen noin 70-vuotias omistaja, joka ei suostu keskustelemaan yhdenkään autoyksilön myynnistä. Autokeräilijä on varustautunut haulikolla ja on paikalla käyneiden harrastajien mukaan lähes aina alkoholin vaikutuksen alaisena.
Tuollainen mustakin tulee isona!

Lähetetty: 09 Joulu 2008, 21:42
Kirjoittaja piesuli
kiinnostas vaan tietää että miten ja millä rahalla se on noi hommannu aika iso alue "muutamalle autolle"

Lähetetty: 09 Joulu 2008, 22:47
Kirjoittaja jknracing
Tämä hauksi google earthiin, niin saa ihmetellä tuota "hautuumaata" ilmasta käsin: 41 38' 23" - 71 38' 15"

Lähetetty: 10 Joulu 2008, 16:29
Kirjoittaja Romeo
^Jotainhan siellä pilkottaa... :)

Lähetetty: 10 Joulu 2008, 22:01
Kirjoittaja piesuli
vehkeet on kyllä sarjassamme "pientä laittoa leimalle"" joo katoin kanssa aika levälläänhän nuo ovat..

Lähetetty: 10 Joulu 2008, 22:47
Kirjoittaja Java
Siis mistä noi on oikein peräisin? Kenen ne on/kuka ne on kerännyt sinne? Aika tajutonta. Kuitenkin noin tiheeseen asuttu paikka eikä muka löytynyt ennen?

Lähetetty: 14 Joulu 2008, 11:42
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
http://www.alexjupemotorsport.co.uk/projects.htm
Värkkää italojen kanssa, ihan hyviä kuvia projektien vaiheista.

Lähetetty: 14 Joulu 2008, 22:38
Kirjoittaja piesuli
Java kirjoitti:Siis mistä noi on oikein peräisin? Kenen ne on/kuka ne on kerännyt sinne? Aika tajutonta. Kuitenkin noin tiheeseen asuttu paikka eikä muka löytynyt ennen?
Tai ei ole uutisoitu pikemminkin..

Lähetetty: 11 Tammi 2009, 15:30
Kirjoittaja jude
Ei nyt ihan topiccia, mutta....

Pirkkolassa Kehä 1:seltä näkyvällä parkkipaikalla Kehän eteläpuolella on raato punainen 155:nen. Törmätty peruuttaen puuhun. Venäläinen kuoharipullo sisällä. Lasit rikki.

Vanteet, ratti ja sivuvilkut lähteneet. Ei kilpiä, vähän poliisinauhaa.
Hyvännäköiset harmaat penkit ja muuta sisustaa jäljellä, etuvalot kokonaisuudessaan ehjät, vielä. Tekniikka varmaan ok, mutta lepää kivien ja jarrulevyjen varassa.

Jos jollain on pokkaa, niin tuolta varmaan irtoaa pääkaupunkiseutulaiselle 155:sen omistajalle jotain varaosaa. Autoa ei kyllä ajoon enää laita kukaan.

Lähetetty: 11 Tammi 2009, 17:26
Kirjoittaja buctu
Ei nyt mikään el clàsico, mutta ~1 vuoden ajan on Jyväskylän Lohikoskella seisonut hopeinen 156 sedan ajamattomana. Lievä vaurio on sattunut kuskinpuoleiseen oveen/lokasuojaan, mutta uskoisin, että tästä saisi joku todella edullisen projektin. Tarkempia osoitetietoja annan yv:n kautta jos joku haluaa nykyistä omistajaa tavoitella...

Lähetetty: 12 Tammi 2009, 15:23
Kirjoittaja 1300ti
Kuka on ilmakuvannut mun projektivarastoa? 8)

Ei vaan, mutta muutama vuosi sitten tuli koluttua kaveriporukalla satoja metsäautomestoja ja kuvattuakin jonkin verran, mm. Rahkosen Eskon laanille päästiin ennen kuin siitä mitään missään vielä tiedettiin, ihan kutsuvieraina! Siellä oli 30-luvun takatuupparimersua ja Volvoa tai oikeastaan mitä tahansa todellisia harvinaisuuksia riveissä! Toinen hieno paikka oli Nousiaisten autohajottamo, mutta omistajan kadottua perikunta pisti viksusti kaikki arvoautot sulattoon (n.2ha 30-60-luvun autoja, monet ihan hyviäkin, mm. viiden XJ6:n pino, tai esim. ostin sieltä 2000 Berlinan, mutta Jarno Saarisen Kastenwagen kerkesi mennä!) ja säästi 80-luvun datsunit sun muut.

Lähetetty: 13 Tammi 2009, 13:20
Kirjoittaja unknown
Ikävä totuus on kuitenkin se että autojen on tuhouduttava jotta niistä tulee niitä harvinaisuuksia, valmistusmäärä on auton arvon pahin vihollinen.

Muuten jos arvioisi autoharrastuksen tulevaisuutta niin voisitteko kuvitella että nyky nuoriso ryhtyisi harrastamaan ennen sotaa tehtyjä autoja? Näen jopa että mielenkiinto 70-luvun autohin ja vanhempiin, kuolee pois nykyharrastajien myötä.
Jokainen täälläkin varmasti myöntää sen että 20-,30-, 50-lukujen autot ovat "ihan kivoja," mutta kuka niitä tulevaisuudessa osaa harrastaa? Mistä osat? Miten on sen moottoritie nopeuden kanssa, onko mahdollista saavuttaa? Eikö Skyline, Supra, jenkit, ym, ym ole tällöin huomattavasti mielenkiintoisempia?

Lähetetty: 13 Tammi 2009, 14:18
Kirjoittaja Gasolina
Jotenkin uskon, että harrasteauton ikä on ainakin jossain määrin sidoksissa harrastajan ikään. Tuskin nykynuoriso ainakaan suuremmassa mittakaavassa kiinnostuu ennen sotaa tehdyistä autoista, jos nyt ylipäänsä kiinnostuu uusistakaan autoista.

Itseä kiinnostavat lähinnä 30-lukua uudemmat. Näissä alkaa jo olla tekniikkaa ja muotoilua, joka puhuttelee. Kiinnostus näihin on kuitenkin ainoastaan periaatteellista, en näe realistisena tuollaisen hankkimista. Omat harrasteautot on 60-70-lukujen tuotantoa. Tykkään muotoilusta ja näissä alkaa jo olla ajo-ominaisuuksia ja suorituskykyäkin. Näillä voi oikeasti ajaa, mikä on myös ehdoton edellytys harrasteautossa. Ainakin minulle, keräilijät on sitten erikseen.

Mitä noihin 80-90-luvun autoihin tulee niin nyt olisi aika hankkia sellainen. Hinnat on kohdallaan ja hyväkuntoisia autoja löytyy vielä kohtuu vaivalla.

Lähetetty: 09 Helmi 2009, 12:43
Kirjoittaja Gasolina