Sähkösauna

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Sähkösauna

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ensimmäistä kertaa elämässä, ja yli puolenvälinhän tässä todennäköisesti ollaan, mulla on oma sauna. Ei no, omistaahan vaimo siitä puolet. Ongelmana on se että jalat palelee, vaikka mittarin mukaan lämpöä ylhäällä on 70 c. Millä lämmän saa tasaisemmaksi? Kiuas alemmas? Lisää kiviä? Uusi kiuas? Onko vinkkejä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Yleisin ongelma taitaa olla ilman kierto. Lämmin ilmahan nousee luonnostaan ylöspäin, ja jos poistoventtiili on katossa, ilma nousee kiukaan kohdalta kattoon ja menee siitä suoraan poistoon. Ei siinä paljon varpaat lämpene.

Lauteiden alla kiukaasta katsoen kauimmaisessa nurkassa olisi hyvä olla toinen poistoventtiili saunomisen aikaista käyttöä varten, kattoventtiilikin on syytä säilyttää muun kuin saunomisen aikana tapahtuvaa perusilmanvaihdoa varten. Lämmityksen ajaksi molemmat venttiilit kiinni, saunomisen ajaksi alempi venttiili auki ja saunomisen jälkeen alempi kiinni ja ylempi auki.

Kiukaan päällä saisi olla korvausilmaventtiili mutta se voi olla pykälän verran vaikeampi toteuttaa jälkiasennuksena.

Tuolta löytyypi lisää aiheesta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Re: Sähkösauna

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Savo kirjoitti:Ensimmäistä kertaa elämässä, ja yli puolenvälinhän tässä todennäköisesti ollaan, mulla on oma sauna. Ei no, omistaahan vaimo siitä puolet. Ongelmana on se että jalat palelee, vaikka mittarin mukaan lämpöä ylhäällä on 70 c. Millä lämmän saa tasaisemmaksi? Kiuas alemmas? Lisää kiviä? Uusi kiuas? Onko vinkkejä?
Tutulla oli sama probleema. Silloin syynä oli hiljalleen tehonsa menettänyt vanha kiuas.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kiuasta voi pistää alemmas, mutta parempi on istua Lootus asennossa tai nostaa ne kintut lauteisiin rakennetulle kaiteelle.

Yleeensä löylyn heitto auttaa, koska se pistää ilman kiertämään.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kannattaa myös kuoria sen verran kiviä pois että näet että kaikki kolme vastusta pelittää. Luulis kyllä että ok jos jaksaa 70 astetta inhimillisessä ajassa kellottaa. Kai se kuitenkin on oikein mitoitettu ettei ole metriä päästä kattoon niin kuin ulkomailla näkee :lol: Meillä ainakin ihan mukavat löylyt irtoaa vanhalla perus rakkineella johon on vain kivet uusittu.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eiköhän tuo ole ilmankierrosta kiinnin niinkuin Rasvis jo kertoi, eli tulo ilma kiukaan päälle ja poisto lattianrajaan, mielellään kauimpaan nurkkaan.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kyse on rivitalosta, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Ja se ilma poistuu katon venttiilistä ja tulo on noin 30 sentin korkeudessa. Josko tuosta tuloventtiilistä koettaisi vetää putken hieman korkeammalle lähelle kiuasta. Kattoventtiillin en ole vielä koskenut.

Ja oikeastihan haen syytä hankkia Harvia Kivi tai Fuga-vuolukivikiuas.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Selvä tapaus, ilmanvaihto on juuri väärin päin.

Et kai tarkoita vuolukivikiukaalla sellaista Hyvistä Herroista tuttua tasokiuasta? Edelliseen omikotitaloomme hankittiin sellainen, ja se on sijalla 2 huonoimmat kiukaat joita olen käyttänyt. Lämpöä ei irronnut sitten alkuunkaan, ja vesi valui lattialle.

Sijalla yksi tuossa huonoimmat kiukaat listassa onkin sitten nykyinen varaava sähkökiuas "Sauna-tonttu".

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^En ole katsonut Hyviä Herroja.

Tarkoitatko tälläista http://www.harvia.fi/products?lang=fi&gid=46

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Luulisin että tuloa suurempi ongelma on se poiston paikka.

Meillä on tuollainen, yhdessä ilmanvaihdon uudelleenjärjestelyn kanssa löylyt paranivat aika paljon vanhaan voileipägrilliin verrattuna. Toisaalta lämpeneminen kestää toista tuntia ja energiaa menee aika lailla, tuossa kun on 120 kiloa kiviä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Tuollainen kävisi hyvin. Olet siis kiukaaseen tyytyväinen? Toisen poston tekeminen vaatisi paneelien purkamista ja en ainakaan aluksi haluaisi ryhtyä niin isoon remonttiin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noh, minen ole yleensäkään oikein mihinkään tyytyväinen :|

Lämmittämisen kanssa on aika tarkkaa, tuon kivimassan kanssa on nimittäin termostaatilla vaikeuksia hanskata lämpötilaa. Kun termari päättää pätkiä vastuksia niin kivikasa jäähtyy ja kun se pääsee viileäksi kestää uudelleenlämmitys jo niin kauan että jossain vaiheessa saattaa huomata istuvansa puolilämpimässä saunassa. Onneksi löylyjä voi vähän säädellä sen mukaan mihin kohtaan tolppaa vettä heittää, yläreunasta tulee äkäisempiä ja alhaalta leppeämpiä löylyjä.

Sanoisin että kokonaisuutena sähkökiukaaksi ihan hyvä peli mutta ei kumminkaan vastaa kunnollista puusaunaa. Remontissa tuli järkättyä ilmanvaihto uudelleen, korotettua lauteita ja vaihdettua kiuas joten on vaikea sanoa mikä asia vaikutti mitenkin paljon mutta lopputulos on kyllä paljon parempi kuin lähtökohta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Korvikehan se sähkösauna on. Hyvistä pienen saunan kiukaista otetaan lisää vinkkejä vastaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tuollaisesta Fugasta ei ole kokemusta, tämä meillä ollut oli sellanen täysin sileä pystysuora taso. Sillä ei tehnyt mitään.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Meillä on nykytrendin vastaisesti pieni sauna ja siellä lämmönlähteenä on Harvian Moderna -kiuas. Nyt, kun kiviä on kukkuroillaan, niin on ihan asiallinen peli (ei toki niin seksikäs, kuin Harvian Kivi). Jopa appiukko on todennut löylyt kohtuullisiksi, vaikka onkin tottunut kotonaan lämmittämään puukiukaan päivittäin..

Aluksi löylyt olivat melko surkeat. Kiukaassa oli liian vähän kiviä, mutta eniten vaikutusta oli ilmanvaihtojärjestelmällä, joka oli asennossa "sukat pyörii jaloissa". Nyt, kun ilmanvaihto on normaali nopeudella, on homma toiminut hyvin. Luukkuja en ole sulkenut. Tulo on kiukaan yläpuolella ja menot ovat lauteiden alla ja keskellä kattoa. Eli kokeile sulkea saunomisen ajaksi se katossa oleva meno-räppänä, kuten Rasvis jo totesikin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Savo kirjoitti:Korvikehan se sähkösauna on. Hyvistä pienen saunan kiukaista otetaan lisää vinkkejä vastaan.
Porukoilla on täysvuolukivinen kiuas (vähän niinkuin tuo Fuga, mutta koko kehikkokin on vuolukiveä) ja on kyllä paras kiuas ikinä. Kosteat ja miellyttävät löylyt, lämpöäkin on aivan riittämiin.
I do my loving in the winter.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Vähän OT mutta, onkos kenelläkään kokemuksia noista IKI:n puulla lämmitettävistä kiukaista? Kiinnostaisi mutta epäilys pitkästä lämmitysajasta vähän pelottaa?

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

toolman kirjoitti:Vähän OT mutta, onkos kenelläkään kokemuksia noista IKI:n puulla lämmitettävistä kiukaista? Kiinnostaisi mutta epäilys pitkästä lämmitysajasta vähän pelottaa?
On. Se on ihan toimiva tuote mutta niin kuin epäilitkin ei sovi hätäselle saunojalle. Alle kahden tunnin ei kannata edes kuvitella lämmittävänsä.

Sähkösaunassa mulla on semmonen Harvian Kivi-kiuas, sekin toimii ihan kohtuu hyvin vaikka ilmanvaihto onkin vähän pielessä. Eikä myöskään ole ollut mitään ongelmia kivien lämmön kanssa. Mikäli mä oon yhtään oikein tota manuaalia tulkinnut niin sen termari ei katkase virtaa kokonaan vaan raja-arvon saavutettuaan virtaa syötetään pulsseittain. Kiukaan mukana tuli semmonen erillinen lämpöanturi ja ohjaiuspaneli.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jaahas, mielenkiintoinen keskustelu, varsinkin kun meillä on sauna vielä rakenteilla. Kaikki muu on valmiina paitsi valaistus, panelointi ja lauteet. Panelitikin on jo hankittu, mutta inspiraatiota niiden asentamiseksi haetaan vielä.

Meillä raitisilman tulo on "mahdoton" rakentaa kiukaan tienoille. Ei ole paikkaa mihin sen putken toisen pään laittaisi :wink: Niinpä "ilmanotto" on pesuhuoneen puolelta oven alta. Tosin tarttes varmaan sorvata ilmaritilä pesuhuoneesta ulosvievään oveen, notta muun huoneiston puolelta sitten sitä ilmaa tulisi. Ilman poisto on koneellinen. Saunan kattoo tulee suljettava venttiili ja lauteiden alla on toinen toinen, mikä on "aina" auki. Lämmönlähteenä toimii Harvian 8kW Wega - peruspaahdin siis.

Ainoa - jos näin voi asian ilmaista - suunnittelematon juttu on lauteet. Eiköhän ne aikanaan vielä ilmesty paikalleen. Kiinnityspaikka toisen pään tukemiseksi seinään on jo pääpiirtein tiedossa, muttei tehty. Lauteiden toisessa päässä on vastassa lasitiiliseinä, joten jonkinlaiset tukirakenteet on siinä päässä varmaan paikallaan. Niinpä kysynkin, notta onkos kenelläkään vinkkiä, missä olisi selvitetty lauteiden rakenteita tai julkaistu niiden rakennepiirustuksia?

T. Nimim "Jouluksi omaan saunaan, ehkä"

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Lauteista: Itse en viittiny pilata tunnelmaa millään valmiilla lauderunko -rautahirvityksillä. Tehtiin runko lepästä sitä kun on lauteet ja paneelitkin. Tehtiin kolme runkopukkia halkaistusta leppälauteesta. Eli lauta halki ja ruuveilla yhteen kuvan mukaan (ks. albumi) ja parilla täkkipultilla seinään. Irralliset laudetasot vaan sitten tuohon päälle.
Mitoitus on tietty sitten saunakohtainen.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Taas on saunottu. Katon poistoventtiili melkein kiinni ja tuloilmaa myös hieman pienemmälle. Ei lämpene varpaat silti. Kiukaan kivet ovat suunnilleen niiden varpaiden tasolla. Lämpö kiukaasta lähtee ylöspäin eikä sivulle. Jahka tässä ehtii niin täytyy koettaa laskea kiuasta hieman. Siihen saakka jalat kaiteelle, niinkin Lakukin tuossa aiemmin jo ehdotteli.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mahtaneeko se kiukaan laskeminen auttaa, lämpö kun tosiaan nousee ylöspäin eikä sivuille. Lauteiden nostosta olisi varmaan enemmän apua.

Kokeile ensi hätään laittaa se poisto kokonaan kiinni saunomisen ajaksi, tuskin tekee ainakaan pahaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

voiskohan mulla olla 164:ssa kans imankierrosta kii?:D varpaat jäässä ja otta hiessä :mrgreen:

Vastaa Viestiin