Ilmalämpöpumppu
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Ilmalämpöpumppu
Ei liity suuresti kulkuneuvoihin, mutta onhan aluekin yleistä löpinää
Eli, pitäisi laittaa suoran sähkölämmön kaveriksi ilmalämpöpumppu. Mahtaisiko kellään olla näistä kokemusta? Yleisesti kai lienevät melko kypsää tekniikkaa, mutta onko jotain koneita mitä pitäisi vältellä, tai sitten jotain erityisen suositeltavia vaihtoehtoja?
Jos asentajaa osaisitte suositella Vantaan suunnalta kiinnostaisi sekin kovasti.
Eli, pitäisi laittaa suoran sähkölämmön kaveriksi ilmalämpöpumppu. Mahtaisiko kellään olla näistä kokemusta? Yleisesti kai lienevät melko kypsää tekniikkaa, mutta onko jotain koneita mitä pitäisi vältellä, tai sitten jotain erityisen suositeltavia vaihtoehtoja?
Jos asentajaa osaisitte suositella Vantaan suunnalta kiinnostaisi sekin kovasti.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
http://www.lampopumput.info/foorumi/
Tuolla on varsin paljon kommentteja. Sivuston pitäjät yrittävät pitää sivustoa asiallisena mutta ikävästi siellä on muutama aktiivinen suoli24-kirjoittaja. Eli kannattaa suurella varauksella suhtautua...selkeää mainostamista ja selkeää mustamaalausta.
Oma tarinani: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4693.0
Panasonic NE9 tuli taloon. Olen ollut tyytyväinen. Kuitenkin ollut niin vähän aikaa että en voi suositella kokemuspohjaisesti. Sisäyksikön laakereitahan, väittävät, menee Panasonicissa mutta on paljon helpompi vaihtaa kuin 75:sen lämppärinmoottoriin niin se ei pelottanut.
Tuolla on varsin paljon kommentteja. Sivuston pitäjät yrittävät pitää sivustoa asiallisena mutta ikävästi siellä on muutama aktiivinen suoli24-kirjoittaja. Eli kannattaa suurella varauksella suhtautua...selkeää mainostamista ja selkeää mustamaalausta.
Oma tarinani: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4693.0
Panasonic NE9 tuli taloon. Olen ollut tyytyväinen. Kuitenkin ollut niin vähän aikaa että en voi suositella kokemuspohjaisesti. Sisäyksikön laakereitahan, väittävät, menee Panasonicissa mutta on paljon helpompi vaihtaa kuin 75:sen lämppärinmoottoriin niin se ei pelottanut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
ilmalämpöpumppu
Mulla Ultimate super inverter. 3:mas vuosi menossa hyvin pelannut jurisee -0-3 asteessa lämmitäessään ulkoyksikköä eli silloin ei lämmitä, mutta lämpötila ei laske alle säädetyn alalämmön. Asensin itse eli tämä on esitäytetty vehje. Huomasin takuu ehdoissa, että ei ois saanu itte asentaa. Takuu mennyt jo umpeen paitsi kompuralla on 5 vuoden takuu. Jäähdyttää myös hyvin. Myös vaimo on tyytyväinen, maksaa sähkölaskut.Kulutusta en oo mitannut niin tarkkaan, kun tullu m.m. 3 kw proileri sun muuta, vähentynyt kuitenkin on jotain 4000 kw luokkaa. Ja tämä tarina on tosi.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Meillä on puhaltanut Toshiba Daiseikai puolisen vuotta. Refgroup hoiti asennuksen, erinomaista asiakaspalvelua joka käänteessä. Bonuksena asentaja siivosi itse jälkensä ilman eri pyyntöä - tällaista en ole muiden talossamme käyneiden remppamiesten kohdalla tavannut. Suosittelen sekä merkkiäö että firmaa lämpimästi, mutta kannattaa noihin lampopumput.info -sivuihin tutustua ennen ostopäätöstä.
- Ghost
- Viestit: 464
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Panasonic E9 ollut käytössä lähes viisi vuotta. Sähköä kyllä säästyy, mutta jo toinen sisäyksikön puhaltimen moottori sökö (laakeri kuiva, ulvoo melkoisesti). En tiedä 75:n lämppärin moottorin vaihtamisesta, mutta eipä tuo sisäyksikön puhaltimen moottorin vaihtaminenkaan ihan tuosta vaan juttu ollut. Muuten on toiminut hyvin.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Täällä kohta vuoden ollut käytössä IVT nordic inverter eikä ole pahaa sanottavaa itse laitteesta.
Tuli tosin säästettyä väärässä paikassa kun asennus tehtiin seinään. Ehdottomasti sellainen maa-asennus ainakin lautaverhoillussa talossa.
Nyt se on kai nöyrryttävä ja tilattava se maa-asennus kun toi jyrisee välillä tuossa seinässä aika häiritsevästi. Niin ja kävi täällä jo miehet korjaamassa takuuseen niitä "resonointikumeja", mutta tuntuu että meni huonompaan suuntaan.
Säästöistä en osaa sanoa kun asennutettiin se tähän pari kuukautta meidän muuton jälkeen. Edellisillä asukkailla (eläkeläispariskunta) vuosikulutus oli aika tarkkaan 20 000 kWh ja meille sähkölaitos arvioi 24 000 kWh. Nyt kun vuosi asuttu ja ilpi ollu sen n. 10kk niin pikkusen päälle 17 000 kWh meni vuodessa.
Ja bonuksena kesähelteillä ILMASTOINTI
edit: IVT center Helsinki (itäkeskuksessa) kävi katsomassa sisä- ja ulkoyksikön paikan sekä teki tarjouksen. Asentaja tais olla samasta firmasta, mutta tuli kuitenkin Lohjalta. Kaikki sujui mutkattomasti.
Tuli tosin säästettyä väärässä paikassa kun asennus tehtiin seinään. Ehdottomasti sellainen maa-asennus ainakin lautaverhoillussa talossa.
Nyt se on kai nöyrryttävä ja tilattava se maa-asennus kun toi jyrisee välillä tuossa seinässä aika häiritsevästi. Niin ja kävi täällä jo miehet korjaamassa takuuseen niitä "resonointikumeja", mutta tuntuu että meni huonompaan suuntaan.
Säästöistä en osaa sanoa kun asennutettiin se tähän pari kuukautta meidän muuton jälkeen. Edellisillä asukkailla (eläkeläispariskunta) vuosikulutus oli aika tarkkaan 20 000 kWh ja meille sähkölaitos arvioi 24 000 kWh. Nyt kun vuosi asuttu ja ilpi ollu sen n. 10kk niin pikkusen päälle 17 000 kWh meni vuodessa.
Ja bonuksena kesähelteillä ILMASTOINTI
edit: IVT center Helsinki (itäkeskuksessa) kävi katsomassa sisä- ja ulkoyksikön paikan sekä teki tarjouksen. Asentaja tais olla samasta firmasta, mutta tuli kuitenkin Lohjalta. Kaikki sujui mutkattomasti.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Itsellä ei ko. värkkiä ole mutta on kiinnostanut jo pitkän aikaa ja ehkä vuosi sitten tuli luettua tuota lämpöpumppufoorumia aika ahkeraan. Sen perusteella laitevaihtoehtoja haarukoitaessa päädyin pitämään edellä mainittua Toshiba Daiseikaita ykkösvaihtoehtona (kakkospaikalle oli tarjolla tuo IVT Nordic Inverter). Valintaperusteena oli laitteen ominaisuudet ja oletettu luotettavuus/huolettomuus - hinnaltaan nuo lienevät taulukon kärkipäätä. Ja kuinka ollakaan tarkoitus oli kysellä tarjousta juurikin tuolta RefGroupilta, koska siitä tuntui olevan monella hyviä kokemuksia. Jotenkin homma sitten hyytyi* enkä tullut noita kyselleeksi, joten käytännön kokemus puuttuu, mutta muutamien edeltävien kommenttien perusteella olin ilmeisesti ihan hyvään suuntaan matkalla.
Kiinnostuneena seuraan muidenkin kokemuksia tässä threadissa.
* Osittain siksi, että toiseksi vaihtoehdoksi on ollut kiilaamassa poistoilmalämpöpumppu, joka ei toki sulje pois tuota ilmalämpöpumppua mutta kohtuu pienessä talossa molempien värkkien pitäminen on ehkä liioittelua. Tuo PILP on taas vähän isompi projekti, joten arpajaiset taitavat jatkua vielä hetken aikaa.
Kiinnostuneena seuraan muidenkin kokemuksia tässä threadissa.
* Osittain siksi, että toiseksi vaihtoehdoksi on ollut kiilaamassa poistoilmalämpöpumppu, joka ei toki sulje pois tuota ilmalämpöpumppua mutta kohtuu pienessä talossa molempien värkkien pitäminen on ehkä liioittelua. Tuo PILP on taas vähän isompi projekti, joten arpajaiset taitavat jatkua vielä hetken aikaa.
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Onkos sulla tallissa erillinen poistopuhallin tai iv-kone, vai kuinka olet hoitanut ilmanvaihdon?Grendel kirjoitti:Toinen ääni Ref group / Tosipahalle.
Yksi jyskyttää kotona ja toinen pitää tallin +8 asteessa. Tarvittaessa nostaa tallin lämmön noin tunnissa työskentelykelpoiseksi.
Idea on hankkia ilmalämpöpumppu, joka hoitaisi peruslämmön lisäksi erityisesti kosteudenpoiston (pitäisi kai poistaa kolmen auton tallissa min. 2 l/h). Sen lisäksi toteuttaisin minimi-ilmanvaihdon jollain naurettavan pienellä poistopuhaltimella tai jopa painovoimaisesti.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo kosteuden poisto ei onnistu talvella. Ainakaan normaalilla asennuksella koska vesi ohjataan ulos.
Lisäksi siinä menee lämpöä hukkaan ulos, systeemihän toimii niin että sisäkenno jäähdytetään=kosteus tiivistyy ja tuosta syystä ulkoyksikkö lämpenee.
Harkitse ilmalämpöpumppua ja erillistä kuivainta. Pääset eroon ilmavaihdosta, voit säätää sen yösähkölle, saat hyödynnettyä lämpöenergian joka on sitoutunut ilmankosteuteen.
Lisäksi siinä menee lämpöä hukkaan ulos, systeemihän toimii niin että sisäkenno jäähdytetään=kosteus tiivistyy ja tuosta syystä ulkoyksikkö lämpenee.
Harkitse ilmalämpöpumppua ja erillistä kuivainta. Pääset eroon ilmavaihdosta, voit säätää sen yösähkölle, saat hyödynnettyä lämpöenergian joka on sitoutunut ilmankosteuteen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Grendel
- Viestit: 596
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Tuo pitää paikkansa. Lämpöpumppu kuivaa ainoastaan kylmentäessään joka ei talvella ole oikein mielekästä.
Tällä hetkellä tallissa on samat räppänät seinissä kuin on aina olleet. Ei mikään ihanneratkaisu mutta toimii. Ensi kesänä olisi tarkoitus laittaa kämpän vanha IV kone lämmönvaihtimella hoitamaan tallin. Pitää vain virittää puhaltimet reilusti hitaammiksi.
Tällä hetkellä tallissa on samat räppänät seinissä kuin on aina olleet. Ei mikään ihanneratkaisu mutta toimii. Ensi kesänä olisi tarkoitus laittaa kämpän vanha IV kone lämmönvaihtimella hoitamaan tallin. Pitää vain virittää puhaltimet reilusti hitaammiksi.
No täällä on ainakin kokemusta eli Panasonic A90KE on pyörinyt jo syksystä 1997 alkaen eli nyt menossa 12. vuosi.
Ei ainuttakaan vikaa tai edes häiriötä!!!
Ennen pumpun asentamista vuotuinen kulutus (siis kaikki sähkö) oli keskim. 18.000 KW ja pumpun aikana keskim. 13.000 KW ja viimeiset lauhat talvet noin 12.000 KW.
Hankinta siis jo silloin kun pumput eivät olleet kovin tavallisia. Havaitsin kuitenkin, että minulla on mahdollisuus saada sisäyksikkö lämmityksen kannalta optimaaliseen paikkaan ja kohtuuhelpolla. Säästön suhteen sisäyksikön paikka on hyvin ratkaiseva!
Ei ainuttakaan vikaa tai edes häiriötä!!!
Ennen pumpun asentamista vuotuinen kulutus (siis kaikki sähkö) oli keskim. 18.000 KW ja pumpun aikana keskim. 13.000 KW ja viimeiset lauhat talvet noin 12.000 KW.
Hankinta siis jo silloin kun pumput eivät olleet kovin tavallisia. Havaitsin kuitenkin, että minulla on mahdollisuus saada sisäyksikkö lämmityksen kannalta optimaaliseen paikkaan ja kohtuuhelpolla. Säästön suhteen sisäyksikön paikka on hyvin ratkaiseva!
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Nyt täytyy tunnustaa tietämättömyys laitteista, mutta eikös kaikissa nykyisissä ilpeissä ole kuivausmoodi: eli poistaa kosteutta, eikä lämmitä? Ts. tallin lämmitys hoituisi silloin säteilijöillä. Kosteudenpoisto ilpillä olisi joustavaa kun noita pahoja kelejä, jolloin kosteudenpoistoa tarvitaan on vain kourallinen vuodessa. Ei viitsisi mitoittaa ilmanvaihtoa puhaltamaan vettä taivaalle.Grendel kirjoitti:Tuo pitää paikkansa. Lämpöpumppu kuivaa ainoastaan kylmentäessään joka ei talvella ole oikein mielekästä.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuossa tapauksessa voisi onnistuakkin. Pitää vain se kertyvä vesi ottaa sisäviemäriin. Yleensä se ohjataan ulos putkella joka tietysti jäätyy pakkasella eikä voi siksi toimia.
Mutta silloin se on kuivain/jäähdytin eikä voi samalla lämmittää.
Mutta äkkiseltään tuo ilmalämpöpumppu on tosi energiatuhlari kosteuden poistoon. Tuo erillinen ilmankuivain toimii niin että puhallin kierrättää ilmaa, menee ensimmäisen kennon läpi joka on jäähdytetty, ilmasta otetaan lämpö ja kosteus pois. Kosteus siirtyy säiliöön/viemäriin ja lämpö (myös ilmankosteudessa ollut) siirretään seuraavaan kennoon joka on lämmin ja niin se ilma lämpenee jälleen. Tuo tila lämpenee tuollakin laitteella hieman, tietysti laitteesta tulee hukkalämpöä mutta tuossa ilmankosteudessa on paljon energiaa. Moni ei siksi halua ostaa esim.pyykin kuivaukseen koska vie sen muutaman sata wattia mutta todellisuudessa pyykinkuivaus vie aina energiaa kun se sisällä kuivataan. Otetaan se sitten vaikka lattialämmöstä.
Mutta silloin se on kuivain/jäähdytin eikä voi samalla lämmittää.
Mutta äkkiseltään tuo ilmalämpöpumppu on tosi energiatuhlari kosteuden poistoon. Tuo erillinen ilmankuivain toimii niin että puhallin kierrättää ilmaa, menee ensimmäisen kennon läpi joka on jäähdytetty, ilmasta otetaan lämpö ja kosteus pois. Kosteus siirtyy säiliöön/viemäriin ja lämpö (myös ilmankosteudessa ollut) siirretään seuraavaan kennoon joka on lämmin ja niin se ilma lämpenee jälleen. Tuo tila lämpenee tuollakin laitteella hieman, tietysti laitteesta tulee hukkalämpöä mutta tuossa ilmankosteudessa on paljon energiaa. Moni ei siksi halua ostaa esim.pyykin kuivaukseen koska vie sen muutaman sata wattia mutta todellisuudessa pyykinkuivaus vie aina energiaa kun se sisällä kuivataan. Otetaan se sitten vaikka lattialämmöstä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Itselläni kokemusta Panasonicin invertteristä. Hankittu vuonna 2005 ja hyvin on toiminut. Vuosisäästö on ollut aika tarkasti 5 500 kWh. Pumpun ainoa vika on kohtuullisen kova käyntiääni. Kyseisessä laitteessa on muuten hinta pompsahtanut melko kivasti. Aikoinaan laite maksoi 590 e, nykyisellään saa maksaa toista tonnia..
Edellisessä asunnossa oli laatuvaikutelmaltaan selvästi parempi Daikin merkkinen laite. Hintaakin tuolla oli sitten kyllä mersun lailla.
Nyt jos pitäisi laittaa uusi kone, lieneisi valinta joko Toshiba tai Mitsubishi. Ehkäpä näistä vielä ennemmin tuo jälkimmäinen. Ominaisuuksiltaan loistavia molemmat (hiljaisia, pitkät käyntijaksot, hyvä kylmäkerroin).
Edellisessä asunnossa oli laatuvaikutelmaltaan selvästi parempi Daikin merkkinen laite. Hintaakin tuolla oli sitten kyllä mersun lailla.
Nyt jos pitäisi laittaa uusi kone, lieneisi valinta joko Toshiba tai Mitsubishi. Ehkäpä näistä vielä ennemmin tuo jälkimmäinen. Ominaisuuksiltaan loistavia molemmat (hiljaisia, pitkät käyntijaksot, hyvä kylmäkerroin).
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: ilmalämpöpumppu
Meillä jo toinen ILPO, myös Ultimaten "itseasennettava" malliberliina kirjoitti:Mulla Ultimate super inverter. Asensin itse eli tämä on esitäytetty vehje. Huomasin takuu ehdoissa, että ei ois saanu itte asentaa.
Tein kuulemma ympäristörikoksen itse asentaessani sen, niin väitti joku tiukkapipo tuolla ilpofoorumilla
Se "asennus" oli pikaliittimen liittäminen, joka onnistuu sokealtakin hetkessä.
Eka ILPO oli Daikinin malli, johon ei tullut lämmityssarjaa mukana, laite jäätyi lähes umpeen, kunnes takuuseen tuli se lämmitysvastus.
Ultin malli on ollut käytössä 1,5 vuotta ilman murheita, hinta oli tonnin luokkaa kotiin kuljetettuna. Mukana tullut akkuporakone tosin oli täyttä p*skaa. Tilasin 10-mallin mutta toimittivat pari numeroa tehokkaamman samaan rahaan.
Huonoa on heikkolaatuinen sisäyksikön kotelo, se kun on tehty ohuesta ja lerjusta muovista ja kiinnitys on aika lapsellinen, itse ruuvasin parikymmentä lisäruuvia telineen kiinnityksen varmistamiseksi
Hyvä ostos kaikkiaan.
Daikin maksoi muuten asennettuna lähes tuplat mutta ei ollut yhtään sen parempi! Ainoastaan Ultin puhallin on äänekkäämpi, mutten yhtä hyvä tai parempi kuin se Daikin. Daikin ei ollut invertterimalli, Ulti on ja vielä tosi hiljainen.
Vinkki; älä asenna ulkoyksikköä hirsi/puuseinään ainakaan makkarin kohdalle, ellet tykkää kuunnella kompuran ääniä
Ultissa on muistaakseni Mitsubishin kompura...
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- AlfaTom
- Viestit: 2859
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
No juu....mun olis pitänyt tarkentaa; vanhemman malliset kompurat eli ei-invertterimallit oli kait sitten äänekkäämpiä. Varsinkin kun lehtan siivet hakkasi kotelon pohjalla olevaa paksua jäätä, se kuullosti aika lailla kuin olisi konekiväärillä ampunut naapuritkin tykkäsAlfistipohjoosesta kirjoitti:Tuo Panan rotarykompressori ei ääntele yhtään. On suoraan seinän takana, puurunko ja purueriste, eikä ääntele. Tosin jos mahdollista tehdä erillinen maateline niin onhan se varmempi.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S
La vita è
La vita è
ilmalämpöpumppu
Mun muistini mukaan Fordin sponsorin pumpussa on Panasonikin kompura. Mulla on interventti mode kans, mutt se kyllä hirsilautaseinässä välillä möykkää. Kesällä siirtyy telineelle ja ihan itse asennan. Käyn paikallisen pumppumyyjänasentajan kanssa vesijumpassa ei moittinut mua itseasennuksesta.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka