Melun mittaus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Melun mittaus

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joidenkin foorumilaisten kanssa on ihmetelty sitä, miksi ratapäivillä melumittauksessa joistain autoista tulee varsin kovia lukemia, mutta radan varressa kuunnellessa menevät kuin sukkasillaan, verrattuna melumittauksessa huomattavasti pienemmän lukeman saaneisiin autoihin. Tutkin asiaa AKK Motorsportin sivuilta ja sieltä löytyy ihan selkeät ohjeet melun mittaamiseen. Mikrofoni 50 cm päässä ja 45 asteen kulmassa pakoputkeen nähden ja kierrokset 4500 rpm. Oheisessa kuvassa näkyy mittausta viime kesältä. Mielestäni mikki on selvästi lähempänä kuin 50 cm ja vaikuttaako tuo mittaustulokseen, että tuo mikin pidike koskettaa pakoputkea, äkkiä tulee mieleen, että melu tulee sitäkin pitkin?

http://www.carf.fi/blogs/tapahtumat.nsf ... nisto1.jpg

Täältä löytyy tuo sääntömääräinen mittausohje kohdasta 9.11

http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -18175.pdf

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Samaisella kuvan kapistuksella meidän ratapirssistä mitattiin Ahvenistolla selkeästi Motoparkin mittausta kovemmat lukemat. (ero 9dB)

Autoon ei kisojen välillä vaihdettu edes renkaita, joten mittaustavat eivät taida olla täysin yhteneväiset.

Ei meidän auto pidetty erityisen kovaäänisenä varikkomutuiluissa muiden teamien kesken ja verrattuna joihinkin toisiin autoihin.
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Vai onkos tuo "mikin pidike" ihan vain mitta, millä 50cm todetaan?
Kimmo

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^^Tuo kyllä selittäisi asiaa, ainakin osittain. Tuo mittari ymmärtääkseni on nimenomaan Ahvenistolta lainassa, eikä kerhon omaisuutta.

Mielestäni tuo matka tuossa kuvassa voisi olla ennemmin 30 cm kuin 50 cm. Paljonkohan tasoon vaikuttaisi tuo 20 cm. Mittareissakin on erilaisia asetuksia. Melumittausta tehdessä pitää olla käytössä A-taajuuspainotus ja hidas vasteaika.

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Kyseistä laitetta jonkin kerran käpistelleenä voin vahvistaa, että kyseessä on todellakin vain mittakeppi db-mittarin avuksi. Nuo AKK:n ohjeet ovat todellakin sääntökirjan mukaiset, mutta HUOM! NE OVAT KILPAILUSÄÄNTÖKOHTAISET EIVÄT RATAKOHTAISET. Kuten tunnettua on ainakin Ahvenistolla ratayhtiö itse tiukentanut rajoja jopa alle ympäristöluvan sallimien normien ( siitä huolimatta ääni tuntuu kuuluvan Lieksaan asti ). Eli ainakin ratapäivillä, joita käsittääkseni ei ole anottu Ahvenistolla ns melupäiviksi on käytössä normaalin ajopäivän meluraja eli alle 95 db. Koska taas tänä vuonna on paikallisessa mediassa leimattu radan käyttäjät jo lähes kuritushuonetuomion ansaitseviksi, koitetaan olla omalta osaltamme antamatta aihetta lisäurputuksille Lieksan suunnalta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Osaisiko RIPA mittaria enempikin hypistelleenä valottaa, miten tuolla Ahveniston mittarilla tulos oli niin erilainen kuin Virtasalmella mitattu?

Emme sen kummemmin rakentaneet autoon lisävaimennusta kun se Virtasalmella tehdyssä mittauksessa tulos oli 97dB, reilusti alle Ahveniston rajan. Saimme sitten Ahvenistolla vuorata teräsvillalla putkenpään umpeen että päästiin ajamaan :lol:
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ei kai sitä menetelmissä eroja saisi olla, ainoastaan mölyrajoissa.. Vähän epäilen että KJS saattaisi olla oikeilla jäljillä.. Se ainakin voisi selittää eron.
Kimmo

Avatar
jaskas
Viestit: 621
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Eikös nämä vielä aina mitata yhdellä mittarilla, joten pitäis auttaa jos jakaa pakoputken ulostulon kahteen, kumpaankin auton kulmaan....
Itellä tuli vakioputkella ahvenistolla 99db...

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

No enpä osaa mitään virallista syytä esittää, mutta arvailuja vaikka minkälaisia esim Apparan montussa saattaa ääni kajahdella vähän erilailla. Lisäksi erilaiset mittarit, niiden kalibroinnit, mittaajista puhumattakaan. Ahveniston kisoissa katsastuksessa kyseistä toimintaa harjoittaneet varmaankin ovat kuulleet kaikki mahdolliset selitykset miksi näin on päässyt käymään. Aikaisemmin varmasti on noita ihan rajatapauksia voitu joskus katsella vähän sinne päin tyyliin, mutta tämän hetkisen tilanteen aikana on ratayhtiön oltava aurinkoakin tarkempi vaikka se varmasti ottaakin uhria päähän totaalisen paljon käryn käydessä.

Vastaa Viestiin