Alfa TD (keskustelua "alfan lempinimi" ketjusta)

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Lempinimistä tuli mieleen tuli vielä mieleen et perheessä olevaa 75 turbodieseliä (Vancini&Martelli 2.4 kone) nimitetään keikkabussiksi...

Kun siitä siitä hajos pakoputki niin ääni alko erehdyttävästi muistuttaan jotain vanhaa Kontio Sisua tms... :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

75 TD? Mistäs ihmeestä semmoinen on kaivettu, ei kai noita ainakaan maahantuojan toimesta ole Suomeen uinut?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11266
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 TD? Mistäs ihmeestä semmoinen on kaivettu, ei kai noita ainakaan maahantuojan toimesta ole Suomeen uinut?
Asianosainen vastannee tarkemmin, mutta ainakin kangasalalainen AR-korjaaja tiesi 75:sta, johon oli vaihdettu TD-tekniikka. Tästä on kyllä jo viitisen vuotta aikaa, joten lieköhän sama vaunu kyseessä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

rami
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Huhti 2003, 20:37
Car(s): Gt
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja rami »

Viimeksi muokannut rami, 25 Loka 2006, 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kyllä kangasalan korjaaja ties mitä puhu, Harri Nieminen alfa-auto oy... :-D Ite oon kans kangasalta kotosin.

Auto on alkujaan 2.0 kaasari 75:en vm 1986 ja dieseltekniikka on peräsin alkujaan belgialaisesta nokkakolarin joutuneesta 75 td:stä...on nyt noin reilu viitisen vuotta ollu tekniikka paikallaan ja eteenpäin menee...Huippua voi miettiä siitä kun BMW 525tds meni edellä mittarivauhtia 220 niin toi pysy hyvin perässä, syöttö on vähä ruuvattu ja ahtoja ehkä myös. Korilla on ajettu nyt jo hirveä määrä kilometrejä, pelkällä bensakoneen aikana oli jo n reilu 500000.

Tiettävästi ainoa liikenteessä oleva yksilö suomessa, huhuja liikkuu toisestakin mutta en ole ainakaan nähny.

Moottori on sikäli tehty maailmaa vastaan että siinä on erilliset kannat joka pytylle ja jakopää hammaspyörillä, myös ruiskutuspumpun pyöritys...äänekäs laite tosin ainakin kylmänä. Älkää ihmetelkö jos se ohittaa reippaalla nopeudella ja putken päästä tulee nokea sankkana pilvenä.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jiiässä kirjoitti:Kyllä kangasalan korjaaja ties mitä puhu, Harri Nieminen alfa-auto oy... :-D Ite oon kans kangasalta kotosin.

Auto on alkujaan 2.0 kaasari 75:en vm 1986 ja dieseltekniikka on peräsin alkujaan belgialaisesta nokkakolarin joutuneesta 75 td:stä...on nyt noin reilu viitisen vuotta ollu tekniikka paikallaan ja eteenpäin menee...Huippua voi miettiä siitä kun BMW 525tds meni edellä mittarivauhtia 220 niin toi pysy hyvin perässä, syöttö on vähä ruuvattu ja ahtoja ehkä myös. Korilla on ajettu nyt jo hirveä määrä kilometrejä, pelkällä bensakoneen aikana oli jo n reilu 500000.

Tiettävästi ainoa liikenteessä oleva yksilö suomessa, huhuja liikkuu toisestakin mutta en ole ainakaan nähny.

Moottori on sikäli tehty maailmaa vastaan että siinä on erilliset kannat joka pytylle ja jakopää hammaspyörillä, myös ruiskutuspumpun pyöritys...äänekäs laite tosin ainakin kylmänä. Älkää ihmetelkö jos se ohittaa reippaalla nopeudella ja putken päästä tulee nokea sankkana pilvenä.
tuommonen riisseli alfa olis ihan kiva.... :-D
saattaapi olla melkoinen nokivasara...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jiiässä kirjoitti:Moottori on sikäli tehty maailmaa vastaan että siinä on erilliset kannat joka pytylle ja jakopää hammaspyörillä, myös ruiskutuspumpun pyöritys...äänekäs laite tosin ainakin kylmänä.
Onkos kukaan muuten päässyt kuuntelemaan 33 Dieseliä? Patahan on 1,9 kolmipyttyinen, kaiketi lyhennetty versio tuosta 75/164 TD:n koneesta. Saattaa äännellä aika erikoisesti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Onkos kukaan muuten päässyt kuuntelemaan 33 Dieseliä? Patahan on 1,9 kolmipyttyinen, kaiketi lyhennetty versio tuosta 75/164 TD:n koneesta. Saattaa äännellä aika erikoisesti.
Eli 33:n ulkonäkö ja Daihatsu Charade diisselin soundit... eeei välttämättä paras mahdollinen kombinaatio :lol:

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kivasta en tiä siinä diiselissä, on aika epämukava peli ainakin kauppakassina, siinä ois hyvä perävälitys kunnolla viritettyyn kolmilitraseen bensakoneeseen... mutta aika ainutlaatunen peli kumminkin...

vähän on mietitty kuinka 75:en keulalle istuis 90:en 5-pyttynen 2.5 VM...,varmaan aika helposti :-D

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jiiässä kirjoitti:Kivasta en tiä siinä diiselissä, on aika epämukava peli ainakin kauppakassina, siinä ois hyvä perävälitys kunnolla viritettyyn kolmilitraseen bensakoneeseen... mutta aika ainutlaatunen peli kumminkin...

vähän on mietitty kuinka 75:en keulalle istuis 90:en 5-pyttynen 2.5 VM...,varmaan aika helposti :-D
no jos 90:ssä on semmoinen niin luulisi koneen istuttamisen 75.n keulalle olevan läpihuutojuttu... :-D

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

semmosta sitä hullussa mielessä liikkuu...Onko 90 moottoritila fyysisiltä mitoiltaan sama kuin 75:en? se 5-sylinterinen on tietysti vähä pisempi...

2.5VM 75:een ja soveltais samanlaisia viritysmetodeja kuin mersumiehet jotka repii 300TD:sta yli 300 hepoo.

Teettäisi kevyet titaanihammaspyörät laatikkoon, joku kuorma-auton turbo jne, Italiassa VM:iä käytetään vissiin jossain Iveco kuormureissa ja veneissä, ois vaan ylimäärästä rahaa moiseen hupiin... :-D

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jiiässä kirjoitti:semmosta sitä hullussa mielessä liikkuu...Onko 90 moottoritila fyysisiltä mitoiltaan sama kuin 75:en? se 5-sylinterinen on tietysti vähä pisempi...

2.5VM 75:een ja soveltais samanlaisia viritysmetodeja kuin mersumiehet jotka repii 300TD:sta yli 300 hepoo.

Teettäisi kevyet titaanihammaspyörät laatikkoon, joku kuorma-auton turbo jne, Italiassa VM:iä käytetään vissiin jossain Iveco kuormureissa ja veneissä, ois vaan ylimäärästä rahaa moiseen hupiin... :-D
kummastakin mallista kokemusta omaavana voisin sanoa että ei noissa konehuoneen mitoissa juurikaan eroja ole...tuo voisi olla ihan mielenkiintoinen projekti.... :)
toki rahaa palaisi varmasti melkoinen tukku mutta kuitenkin..... :)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »


Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jiiässä kirjoitti:tässä ois kiva mylly...
Täh... Siinähän on melkein sama litrateho kuin GTA:n koneessa! :shock: Ja mikä vääntö!

Ahdettuhan se on, mutta silti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

joo...tommonen 166:en keulalle vaan... :-D 210kg alumiinisena!!!

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Lähteekö tähän http://nicotine.golden.net/Movies/f350run.wmv (5.7Mb) malliin ja onko savun muodostus yhtä komea :mrgreen: . Ahtoja löytyy joku 5 bar :shock: . http://www.diesel-central.com/ tuolta löytyy lisää jenkkien hullutuksia...
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Ei aivan samoja litratehoja, mutta Saksassa ajetaan Alfa 147 Cuppia, jossa 1.9 JTD moottoreista otetaan 160 heppaa ulos. Mielenkiintoista nähdä paljonko 2 litraisista turbodieseleistä ETCC:ssa (Super 2000) tullaan ottamaan - ei tosin alfan toimesta. Larininkin huhutaan ajavan Seat Italialle diesel Toledoa...
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös ne ole jo V.A.G:n 1.9 TDI:stä ottanut yli 200 heppaa ihan siviilivehkeessä..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Rolle kirjoitti:Eikös ne ole jo V.A.G:n 1.9 TDI:stä ottanut yli 200 heppaa ihan siviilivehkeessä..
tuskin, ei ainakaan ole näkynyt myynnissä vai meinaatko jotain virivehjettä?

"1.9 JTD moottoreista otetaan 160 heppaa ulos"

tuossahan on vakiona nykyään 150 joten ei kovin paljon ole lisää otettu
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

130 hepan vw-tdi powerdiesel koneesta pitäs reilun 2500 euron budjetilla irrota n 175 hevosta ja älyttömästi vääntöä, eikä ole edes vielä kilpaviritys ja on 8-venttiilikansi...uusiks menee ainakin siinä lastu,putkisto,ilmansuodatin ja joku muu hienoviritys päälle.

Mietityttää miten vaihdelaatikot ja kytkimet pidemmän päälle kestää jos vähän revittelee, siistillä ajolla kyllä ihan hyvin.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jiiässä kirjoitti: Mietityttää miten vaihdelaatikot ja kytkimet pidemmän päälle kestää jos vähän revittelee, siistillä ajolla kyllä ihan hyvin.
Ainakaan Paskatissa ei kytkin kestänyt uutenakaan edes lastun laittoa... Luisti kun vanhassa pösössä. Vähän liian tarkalle on mitoitettu :roll:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

V6 kirjoitti:tuskin, ei ainakaan ole näkynyt myynnissä vai meinaatko jotain virivehjettä?
Niin siis ihan vaan 150 TDI:tä mitä on vähän kutiteltu.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

jiiässä kirjoitti:130 hepan vw-tdi powerdiesel koneesta pitäs reilun 2500 euron budjetilla irrota n 175 hevosta ja älyttömästi vääntöä, eikä ole edes vielä kilpaviritys ja on 8-venttiilikansi...uusiks menee ainakin siinä lastu,putkisto,ilmansuodatin ja joku muu hienoviritys päälle.

Mietityttää miten vaihdelaatikot ja kytkimet pidemmän päälle kestää jos vähän revittelee, siistillä ajolla kyllä ihan hyvin.
Kyllä näillä Alfoillakin kerkiää, mutta vähän edullisemmin.

Ohjelmapäivitys Muukkoselta hintaan 750,-:
- 136 hp + 35...38 hp
- 304 Nm + 30 %

Todellisista arvoista en tiedä, mutta kyllä tuntuu! Herkkä.

Lootan pitäisi olla mitoitettu näille väännöille ja kytkinkin yrittää luistaa vain täydellä kuormalla vitosella.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

JTD kirjoitti:
jiiässä kirjoitti:130 hepan vw-tdi powerdiesel koneesta pitäs reilun 2500 euron budjetilla irrota n 175 hevosta ja älyttömästi vääntöä, eikä ole edes vielä kilpaviritys ja on 8-venttiilikansi...uusiks menee ainakin siinä lastu,putkisto,ilmansuodatin ja joku muu hienoviritys päälle.

Mietityttää miten vaihdelaatikot ja kytkimet pidemmän päälle kestää jos vähän revittelee, siistillä ajolla kyllä ihan hyvin.
Kyllä näillä Alfoillakin kerkiää, mutta vähän edullisemmin.

Ohjelmapäivitys Muukkoselta hintaan 750,-:
- 136 hp + 35...38 hp
- 304 Nm + 30 %
madeno racing

147 JTD 140 pk > 170 pk 796 e

2.4 JTD 175 pk > 205 pk 796 e

ei näyttänyt vielä olevan tuota 150 heppaista luettelossa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Volkkarin hinnassa oli asennustyötkin suunnilleen mukana, eihän pelkkä lastu siihenkään mahdottomia maksa...

Vastaa Viestiin