Teltta kaatuu? (Delta Motor Groupin konkurssihakemus)

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Carlo Coppa
Viestit: 736
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Teltta kaatuu? (Delta Motor Groupin konkurssihakemus)

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Alla ote tämän päivän konkurssiuutisista. Sampo Pankki on siis jättänyt konkurssihakemuksen Delta Motor Groupista. En tunne firman organisaatiota, mutta eiköhän tuo Alfan tuontiakin jotenkin liippaa. Siis jos firma menisi nurin, eihän tuo hakemus vielä välttämättä sitä tarkoita.

Delta Motor Group Oy, Helsinki
Kr: 083236, Y: 01101612
KHV 08.07.2009 Helsingin käräjäoikeus, Hakija: Sampo Pankki Oyj
Vastuuhenkilöt:
Valkama Vesa Juhani, TJ, PJ, Espoo
Koivunen Jari Juhani, VJ, Tampere
Kassin Dmitry, VJ, Helsinki
Juntunen Teemu Tapio, VJ, eronnut 29.06.2009, Vantaa
Kachalov Leonid, VJ, eronnut 29.06.2009, Moskova
Toropov Kirill, VJ, eronnut 29.06.2009, Helsinki
Leppänen Risto Aapo Matti, PJ, eronnut 28.08.2008, Helsinki
Valkama Vesa Juhani, VJ, eronnut 28.08.2008, Espoo

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Jos näin tapahtuu niin siunaus vai kirous? Siinä miettimistä.

Kas, kesäkuun lopussa tapahtunut joukkopako vastuuhenkilöissä. Onpa yllättävää, jos taloustilanne on ollut tuollainen! :lol:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

"Delta Motor Group Oy:stä on jätetty eilen keskiviikkona konkurssihakemus Helsingin käräjäoikeuteen. Konkurssi ei toteutuessaan vaikuttaisi yhtiön tytäryhtiöihin eikä niiden liiketoimintaan"

(Lainattu ylen sivuilta.)
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

mutta vastaako tuo putiikki maahantuonnista?

"Delta tuo maahan Kia, Lada, Alfa Romeo, Lancia, Fiat ja Fiat Professional -autoja."

jos niin kuka jatkaa?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niimpä, eikös Delta-Motor ole juurikin se maahantuontiorganisaatio ja Delta-Auto, joka autoja myy, lienee eri firma.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jaha, täällä olikin jo ketju valmiina!

Delta motor group on tosiaan maahantuontifirma.

Myisköhän ne halvalla varastosta???

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

näin olen itsekin ymmärtänyt, näyttää olevan hiukan sekava toi nimipolitiikka ja yhtiöden väliset suhteet. Mutta uutisen mukaan firmalla on vain kuusi työntekijää... aika outoa jos maahantuojalla on noin vähän porukkaa töissä...

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... a+Motor+Oy
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Haluaisin huomauttaa että delta motor oy ja delta motor group oy on kaksi eri firmaa...

Tälläiset Y-tunnukset löytyy (eri Y-tunnus = eri firma)

0418470-8 -> Delta Motor Oy
0110161-2 -> Delta Motor Group Oy
0155013-5 -> Delta Auto Oy



Ja eikös näistä Delta Motor Oy ole se maahantuoja?

Delta Motor Group Oy taitaa olla vaan joku hallinnollinen systeemi joka johtaa näitä tytäryhtiöitä tms.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 0916015/12 Tuollahan tuo on aika suomen kielellä kerrottu.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Emoyhtiön konkurssihan tarkoittaisi käytännössä sitä, että emoyhtiön konkurssipesä pyrkii myymään tytäryhtiöiden osakkeet ja muun omaisuuden parhaaseen mahdolliseen hintaan ja maksaa omaisuudesta saamillaan varoilla pesän velkojille.

Käytännössä siis tytäryhtiöiden toimintaa tullee jatkamaan osakkeiden ostaja (olettaen tietenkin, että tytäryhtiöt ovat elinkelpoisia ja niille löytyy joku ostaja).
TPP

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jknracing kirjoitti: Konkurssi ei toteutuessaan vaikuttaisi yhtiön tytäryhtiöihin eikä niiden liiketoimintaan"
)
eli kyllä se voi vaikuttaa.... vai miten se oli
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

:crazyeyes: mielenkiintosta...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mä oon ainakin ihan paniikissa.... kuka nyt huoltaa mun alfat tai myy edulliset varaosat mulle jos haluun itse korjata! :shock: :shock:


:wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Taloussanomat:
Sara Hokkasen mukaan tytäryhtiöiden liiketoiminta jatkuu toistaiseksi entisellään.
Nimenomaan. Toistaiseksi jatkuu mutta "toistaiseksi" on aika tunnettu käsite. Luulisi konsernin sisäisten ongelmien heijastuvan muuallekin jos hillo on loppu.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

no luulenpa että täällä ei jäisi moni kaipaamaan vaikka kaatuisi koko helahoito tytäryhtiöineen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

raktori112 kirjoitti:http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 0916015/12 Tuollahan tuo on aika suomen kielellä kerrottu.

kukas ton Kia Motorsin omistaa kun ei mainita artikkelissa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Venäläiset omistaa delta-auton, siks kait homma on muutenkin vähän niin ja näin.

Ehkä uus omistaja parantais asiaa, eihän se huononpään voi mennä? :wink:

Muutenkin, eiköhän Alfalle maahantuoja löydy, vaikka onkin vähän "marginaali" merkki
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

jäätävää, ihan tässä aivot pysähtyy :-D kuka ne hullun halvat osat nyt myy ja tarjoaa ammattitaitoisen palvelun ?

Vai pitäskö ryhtyä appiukon jalanjäljille, toimi edellisen kulta ajan Alffa kauppiaana (85-93)
Siinähän olis uraputki tarjolla
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Ei tämä ole näin äkkiseltään huono uutinen ainakaan meille, joilla ei ole takuu- tai muita erityisiä syitä asioida Delta-jengin luona. Teoriassahan vaihtoehtoja kehityksen suunnan suhteen on kolme: asiointi Alfan edustajan luona muuttuu joko paremmaksi, tilanne pysyy entisellään tai toiminta muuttuu vielä huonommaksi. Näistä ensimmäinen vaihtoehto avaisi uusia mahdollisuuksia Alfan ylläpitoon, ja mahdollisesti tulevaisuudessa jopa seuraavan auton hankintaan. Toinen vaihtoehto pitää tilanteen entisellään, eikä myöskään kolmannella vaihtoehdolla ei ole vaikutusta ainakaan omaan asiointiini Deltassa. Joten jos muutosta tapahtuu, se voi olla vain positiivista.

Olen ostanut Alfani uutena noin kymmenen vuotta sitten, ja suhtautumiseni Italkonin eli nykyiseltä nimeltään Delta-auton toimintaan on jotenkin paradoksaalista. Jos olisin aikanaan ollut selvillä heidän toimintatavoistaan, en olisi missään tapauksessa asioinut heidän kanssaan. Toisaalta Alfa 156 on autona osoittautunut kerrassaan erinomaiseksi valinnaksi. Loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että onneksi en osannut ennakoida Deltaan liittyviä pettymyksiä, mutta myöhemmin olen pyrkinyt niitä välttämään Deltan kaukaa kiertäen.

Olen muuten joskus jossakin yhteydessä tainnut kertoa, että olen ostanut kerralla kolme Alfaa: ensimmäisen, viimeisen ja ainoan. Tämä ei ole kuitenkaan lopullinen tuomio, jos merkin maahantuonti ja myynti siirtyy asiallisen yrittäjän käsiin.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onneksi saivat Miton jo maahan, koska se on ainakin varmaa, että uutta tavaraa voi joutua odottelemaan pitkään. Sikäli huono juttu, että odotin 159 1,75 turbon myynnin aloittamista.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no eipä hetkauta onneksi allekirjoittanutta ollenkaan meni konkkaan tai ei...
varaosatkin on tullut hommattua jo aikapäivien ajan jotain ihan muita reittejä pitkin ja jos uutta auto joskus ostan niin se on luultavasti ihan muuta merkkiä kuin alfa.... :)

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

PP kirjoitti: Käytännössä siis tytäryhtiöiden toimintaa tullee jatkamaan osakkeiden ostaja (olettaen tietenkin, että tytäryhtiöt ovat elinkelpoisia ja niille löytyy joku ostaja).
FIAT?

Torinossa kun hilloa tuntuu olevan ostella kaiken maailman jenkkimerkkejä ja aataminooppeleita 8)
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Fonzie
Viestit: 32
Liittynyt: 24 Touko 2009, 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Fonzie »

Itsellä on MiTo ollut huhtikuun lopusta tilauksessa. Soittelin tiistaina Delta-autoon ja kyselin tilauksen perään. Meinasivat auton olevan jo tehtaalla valmiina, mutta ehtivän vasta parin kuukauden sisällä Suomeen. Kaksi kuukautta Italiasta Suomeen tuntuu hieman pitkältä ajalta...

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tehtaan kesälomat voi sotkea toimituksia, mutta epäselvä tilanne Suomen maahantuojalla voisi olla myös syynä? Toivottavasti saat MiTosi pian ;)

Edelleen olen sitä mieltä, että kyseessä voisi olla emo-Fiatin pyrkimys ottaa maahantuonti omiin käsiinsä. Onhan näitä ollut ennenkin.
Hauska nähdä mihin tuo johtaa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Mitähän tämä vaikuttaa Deltan takuisiin omistajan kannalta?
Omassa Alfassa oli 5 v takuu josta ymmärtääkseni 2v oli tehtaan takuuta ja seuraavat 3 maahantuojan ...... ?

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

juhala kirjoitti:Mitähän tämä vaikuttaa Deltan takuisiin omistajan kannalta?
Omassa Alfassa oli 5 v takuu josta ymmärtääkseni 2v oli tehtaan takuuta ja seuraavat 3 maahantuojan ...... ?
Takuusta vastannee (siinä määrin kuin yleensä tuosta ovat vastanneet) maahantuontiyhtiö Delta Motor Oy, jota ei ole ainakaan vielä haettu konkurssiin.

Vähän spekulaatiota:
Tässä lienee kyseessä jonkinlainen rahoituskuvio. Group hankkii rahaa ja lainaa tätä eteenpäin tytäryhtiöille.
En tunne kuvioita syvemmin, mutta Delta Auto Oy (myynti ja huoltoyhtiö)on ainakin laajentunut voimakkaasti viime vuosina, joten veikkaisin että potti on todennäköisesti lainattu pääasiassa sinne autopuljujen osteluun.

Jos näin on niin konkurssipesä alkaa sitten perimään Delta Auto Oy:ltä näitä saatavia.
Mikäli Delta Motor Oy (maahantuoja) ei ole kovin paljoa pystyssä emoyhtiölle, se voi olla ainakin toistaiseksi turvassa.

Avatar
Jnzk
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Maalis 2009, 18:38

Viesti Kirjoittaja Jnzk »

Fonzie kirjoitti:Itsellä on MiTo ollut huhtikuun lopusta tilauksessa. Soittelin tiistaina Delta-autoon ja kyselin tilauksen perään. Meinasivat auton olevan jo tehtaalla valmiina, mutta ehtivän vasta parin kuukauden sisällä Suomeen. Kaksi kuukautta Italiasta Suomeen tuntuu hieman pitkältä ajalta...
Sama tilanne... Saapa nähdä milloin tulee vai tuleeko ollenkaan. :crazyeyes:

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

Sen verran tähän voin työkuvioiden puitteissa sanoa, että ainakin Delta-Auton GM-myynti, Saab ja Ford loppuu, tai loppui tänään. Saatujen tietojen mukaan vielä ei ole tulossa muutoksia muihin merkkeihin, toiminta jatkuu ennallaan eli Fiatit, Alfat, Kiat ja Ladat saa edelleen edullisesti Delta-Autosta. 8) :P
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

juhala kirjoitti:Mitähän tämä vaikuttaa Deltan takuisiin omistajan kannalta?
Omassa Alfassa oli 5 v takuu josta ymmärtääkseni 2v oli tehtaan takuuta ja seuraavat 3 maahantuojan ...... ?
Tuohon maahantuojan 3:n vuoteen en luottaisi muutenkaan... oli delta pystyssä tai ei.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

"Vuonna 2005 yhtiön venäläisomistajan AvtoVAZ:in omistus- ja organisaatiorakenteessa tapahtui merkittäviä muutoksia. Venäjän valtiollinen asevientiyhtiö RosOboronExport hankki osake-enemmistön ja määräysvallan talousvaikeuksissa olevassa AvtoVAZ:issa yhtiön silloiselta johtoportaalta."

ei luulis heti loppuvan hillot Relluhan omistaa Vazista myös 25%
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

V6 kirjoitti:"Vuonna 2005 yhtiön venäläisomistajan AvtoVAZ:in omistus- ja organisaatiorakenteessa tapahtui merkittäviä muutoksia. Venäjän valtiollinen asevientiyhtiö RosOboronExport hankki osake-enemmistön ja määräysvallan talousvaikeuksissa olevassa AvtoVAZ:issa yhtiön silloiselta johtoportaalta."

ei luulis heti loppuvan hillot Relluhan omistaa Vazista myös 25%
Joo, ROE:lla luulisi rahaa riittävän. Toisaalta Venäjällä on kaiketi viime aikoina hävinnyt omaisuutta enemmän kuin väärällä puolella Atlantia....

Kaikesta huolimatta minulla on toivo, että tämä päättyy hyvin ja sekä Alfa Romeo, Fiat, että Lancia saavat uuden oikeasti markkinatalouden ehdoilla toimivan maahantuojan ja myynti/huolto-organisaation.

-Tazio

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Tazio kirjoitti: Kaikesta huolimatta minulla on toivo, että tämä päättyy hyvin ja sekä Alfa Romeo, Fiat, että Lancia saavat uuden oikeasti markkinatalouden ehdoilla toimivan maahantuojan ja myynti/huolto-organisaation.

-Tazio
Tuota varmasti kaikki toivovat. Nyt siihen tosiaan olisi hyvä mahdollisuus, onhan tuota konelameininkiä jo kestänytkin liian pitkään.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Kauppalehti kirjoitti: Kauppalehti, 14 hei 2009
Artikkeli: Fiatia, Ladaa, Lanciaa, Kiaa sekä Alfa-Romeota maahantuovan Delta Motor Groupin yllä leijuu konkurssiuhka. Mahdollista konkurssia seuraa todennäköisesti myynti, joka käynnistäisi uudelleenjaon etenkin henkilöautojen vähittäiskaupassa ja huolloissa.

Deltan omistamat liikkeet myivät viime vuonna noin 38 000 uutta ja käytettyä henkilöautoa. Kolmessa vuodessa yhtiön myynti on kaksinkertaistunut yli 600 miljoonaan euroon.

Henkilöautojen myynnin ja huollon arvo on Suomessa noin kolme miljardia euroa, joten Deltan pilkkominen tai myynti aiheuttaisi mylläkän autokaupassa. Emoyhtiönsä merkkien lisäksi Delta myy Fordeja, Mazdoja ja Opeleita.

Deltan kilpailijat ovat jo tovin veikkailleet, että yhtiö tulee kompastumaan ennen kaikkea myöntämiinsä halpoihin luottoihin. Seinäjokisen Käyttöauton toimitusjohtajan Jyrki Viitalan mukaan Deltan toiminta on ollut melko aggressiivista etenkin luottopuolella.

Delta Motor Group ei ole toimittanut viime vuoden tilinpäätöstään kaupparekisteriin. Edellisvuoden tilinpäätöksen perusteella yhtiöllä oli liki sata miljoonaa euroa velkaa liikevaihdon ollessa 17 miljoonaa euroa. Luvut paljastavat, että yhtiö on pyörittänyt autokauppaa suurella velkavivulla. Noin 20 prosentin omavaraisuusaste on autoalalla matala, sillä muut autoliikkeet ovat vuonna 2007 ja 2008 pääosin pystyneet säilyttämään 40-60 prosentin omavaraisuusasteen.

Delta Motor Groupiin kohdistuukin nyt paljon avoimia kysymyksiä. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Vesa Valkama ei kysymyksiin vastaa. Delta-Auton pohjoisen myyntialueen johtaja Arto Tahvanainen pyytää osoittamaan kysymyksen pääkonttoriin. Delta-Auton Keminmaan automyyjä Ahti Rahikainen puolestaan kertoo, että pääkonttori on tiedottanut varsin säästeliäästi emoyhtiön tilanteesta.

Sampo Pankki hakee konkurssihakemuksen kautta noin 41 miljoonan euron arvoisia lainasaataviaan emoyhtiö Delta Motor Groupilta. Emoyhtiön omistaa edelleen suurin osin Ladan tytäryhtiö Jsc Avtovaz. Sampo Pankin lakimiehen Reijo Vaurion arvion mukaan Sampon saatavat vastaavat noin 80 prosenttia Delta Motor Groupin veloista.
No no, taitaapi tulla mielenkiintoinen syksy.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Suba kirjoitti:
Kauppalehti kirjoitti: Kauppalehti, 14 hei 2009

Deltan kilpailijat ovat jo tovin veikkailleet, että yhtiö tulee kompastumaan ennen kaikkea myöntämiinsä halpoihin luottoihin. Seinäjokisen Käyttöauton toimitusjohtajan Jyrki Viitalan mukaan Deltan toiminta on ollut melko aggressiivista etenkin luottopuolella.

Sampo Pankki hakee konkurssihakemuksen kautta noin 41 miljoonan euron arvoisia lainasaataviaan emoyhtiö Delta Motor Groupilta. Sampo Pankin lakimiehen Reijo Vaurion arvion mukaan Sampon saatavat vastaavat noin 80 prosenttia Delta Motor Groupin veloista.
/quote]

Jaaha. Minäkin olen sitten näköjään ollut Teltta-autoa kaatamassa. 1 %:n korkoa tässä Sampo-rahoitukselle makselen.

Saisitte olla minulle kiitollisia. Itse ainakin olen.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Mitä muuta maahantuontiyritys sitten tekee kuin hommaa niitä autoja maahan? Neuvotteleeko tämä pulju juuri tehtaan kanssa mitä voidaan maahantuoda ja mitä maksaa? Pitääkö tässä itte ruveta noita toimittamaan, mielenkiintoa on ja aikaakin järjestyisi helposti. Pätevyyttä ei niinkään :? ... rahasta nyt puhumattakaan.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Kahvivatsa kirjoitti: ... rahasta nyt puhumattakaan.
Jos sitä rahoitusta toiminnan aloittamiseen kysyisi Sammosta päin...?

:mrgreen:

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Lainarahan myöntäminen tilanteessa jossa pakotettu kaupan kohde on velkaa samalle lainaajalle lähinnä minimoi pankin tappiot, näin olen asian nyt visioinut :mrgreen: Sampo Pankki voi kyllä vähän kitsaasti katsella näitä touhuja.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Tämän päivän (15.7) Aamulehdessä on iso juttu Deltan tilasta. Sielä ainakin vakuutetaann ettei emon (D motor Group) tarvitse sörkkiä Delta-Auton liiketoimintaan konkurssikäsittelyssä. JA tuossa on myös myynti luvut joka merkille mitä Delta maahantuo. Huhhuh miten on noi luvut laskeneet ja toi Kia on näköjään ollut kultasuoni, mitenkähän olis käyny ilman sitä.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

No niin, tästä se alkaa.
Iisalmen Sanomat kirjoitti:Iisalmen Sanomat, 17 hei 2009, s.3:-
Artikkeli: Delta Motor Groupin konkurssihakemuksen lisäksi myös Delta Motor Groupin tytäryhtiöt Delta Motor, Delta Trucks ja Delta-Auto ovat joutuneet selvitystilaan. Ainakin Delta-Autolle tilanne on aiheuttanut ongelmia, sillä uusia autoja ei olla saatu liikkeisiin kuljetusyhtiölle laskujen maksamatta jättämisen vuoksi. Lisäksi rahoitusyhtiöt ovat vetäneet esittelyautot pois Delta-Auton kaikista liikkeistä.
Täällä juttu kokonaan.
http://www.iisalmensanomat.fi/uutiset/y ... sti/465736

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Toivottavasti löytyy pian uusi asiallinen AR maahantuoja. Delta taitaa olla selvää tavaraa. Kelpaiskohan takaisin Veholle

Luulisi että tehtaan sopimuksissa olisi joku pykälä jolla sillä on oikeus hakea uusia maahantuoja maahan jos vanha ajautuu selvitystilaan. (jos sattuu olemaan joku yksinoikeus diili).

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Vähän tuollaista ounastelin piipahtaessani eilen Vorssan D-A:ssa. Uusia autoja oli esillä muutama hassu Kia, yksi alfa 159 JTS 1,9 ja pari Fiatia. Alfoista ei löytynyt ensimmäistäkään esitettä ja muutenkin tunnelma oli liikkeessä lievästi sanottuna melkoisen apaattinen.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Haluaakohan ne päästä tavarasta kuinka hyvin eroon? Tänään olisi aikaa kun ALKOI LOMA ja voisinkin käydä vaikka koeajamassa paria. Jos sellaisen 20-30% alennuksen saisi niin pääsisi hieromaan kauppoja. :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tiedän yhden joka voisi olla kiinnostunut 155-heppaisesta, sopivan hintaisesta koeajo-MiTosta. Vanhaa linttaakaan ei tarvitsisi ottaa vaihdossa :-D
- Epäkelpokeräilijä -

kiahonen
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Touko 2007, 12:49
Paikkakunta: Kirkkonummi / Nilsiä

Viesti Kirjoittaja kiahonen »

Meikäläisen 147 on seisonut Lahdessa Renkomäen Autoexpertillä odottamassa kiristinrullia koko alkuviikon. Ei kuulema ole saanut osia Delta-autosta, joten piti tilata Ruotsista. Ilmeisesti siis alkaa olla jo varaosatkin vähissä Delta-Autolla.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Entäs heikka?

kiahonen
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Touko 2007, 12:49
Paikkakunta: Kirkkonummi / Nilsiä

Viesti Kirjoittaja kiahonen »

Enpä tiedä Heikasta, kun ei ollut ennustajanlahjoja tämänkään asian suhteen. Jos olisi ollut, niin en olisi lähtenyt viime Perjantaina reissuun ollenkaan vaan ajanut auton suoraan pajalle. Heinolassa kuului NAPS ja PIIP ja sen jälkeen Alfa herkes lataamasta ja ohjaus muuttui urheilullisen jäykäksi. Kaarroin sitten varikolle ja suojakopan takaa pilkisti pois päältä mennyt ns. monilaitehihna. Hinurilla vietiin sitten auto Lahteen ja Alfa kuski palasi junalla takaisin lähtöpisteeseen Kirkkonummelle. Maanantaina lupailivat autoa jo eiliseksi takaisin, mutta yhdestä kiristinrullasta on nyt koko homma enää kiinni. Huomenna pitäisi tuokin pylpyrä olla jo tontilla, että saavat auton kasaan. Tuntuivat olevan pajan puolestakin hieman tuskastuneita odottamattomaan viivästykseen.

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Pikkulintujen kertomia (enemmän tai vähemmän) "huhupuheita" sun muuta kahvipöydässä kuultua.

- Deltan huollot eivät saa osia oikein mistään muuten kuin käteisellä, myöskään esim. siivouspalvelut eivät pelaa kaikissa pisteissä kuin kovalla rahalla suoraan kouraan.

- Italiasta ei tule osia syystä tai toisesta, tämä kestää vielä "ainakin viikon".

- Emoyhtiön toiminnasta vastaa tällä hetkellä tämä herra.

- Ylläoleva voi olla tavallaan mielenkiintoista koska herrasta löytyy myös tämä uutinen.

- Lisäksi ylläoleva herra joutui kuulemma maksamaan Deltan pääkonttorissa Lauttasaaressa erään kuljetusyhtiön 22e laskun käteisellä yrityksen aulassa suoraan kuljettajalle, kuljetusyhtiö kun ei toimita enää kuin käteistä vastaan tavaraa heille.

- Huomenna tai viimeistään perjantaina pitäisi kuulemma tulla ihan julkista lisätietoa tilanteesta, tämä kuitenkin "pienellä varauksella".


Niin ja ylläoleva on sitten kaikki pelkkää huhua ja kuulopuhetta. Faktaa ei tosiaan ole mitään muuta kuin nuo kaksi linkkiä tämän erään mm. yritysjärjestelyihin erikoistuneen lakimiehen taustoihin.

Itse en ala spekuloimaan sen enempää mihin tämä kaikki tulee johtamaan, sen verran tiedän lisäksi että ainakin pääkonttorin ja keskusvaraston porukoilta peruttiin kaikki lomautukset sun muut vastaavat järjestelyt tuossa kesäkuun aikana ja työntekijöiden palkat on maksettu ainakin kuluvan kuun loppuun saakka.
 

Avatar
raktori112
Viestit: 210
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
Car(s): Ex. 75,155
Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja raktori112 »

Varsin mielenkiintoista. Sitten vaan odotellaan sitä kunnolla printattua juttua. Ja mitenkäs nuiden alennusmyyntien laita, kuulostaisi varsin kivalta jos nuita vaihto 156sia yritettäis saada kunnolla pois pyörimästä.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

liekki kirjoitti:Haluaakohan ne päästä tavarasta kuinka hyvin eroon? Tänään olisi aikaa kun ALKOI LOMA ja voisinkin käydä vaikka koeajamassa paria. Jos sellaisen 20-30% alennuksen saisi niin pääsisi hieromaan kauppoja. :mrgreen:
Heh! Että joku pesänhoitaja menisi alennuksella myymään, älä hulluja kuvittele. Sen verran tehdään kauppaa, että saadaan pidettyä pesää muutamia vuosia pystyssä ja pesänhoitajan palkkio maksimoitua. niinhän se yleensä menee?

Toisaalta, jos pesä onkin jo ihan kuiva, voi realisoitua nopeastikin.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Tazio
Viestit: 3393
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Itse asiassa nyt olisi mielestäni hyvä hetki harrastajien tarttua toimeen.

AREF, CARF, Gruppo Fiat Finlandia ja Lancia Club Finland voisivat lähestyä Mamma Fiatia yhteisellä kirjeellä jossa sopivasti Suomen vahvaa harrastuspohjaa, historiaa jne. sivuten kuvattaisiin nykytilannetta ja toivottaisiin tehtaan tiedostavan, että täälläkin heidän tuotteitaan ostetaan, huolletaan ja harrastetaan. Sopivasti voisi alleviivata sitä, että kohtalaisen moni uusista laitteista menee henkilöille/talouksiin joissa on niitä vanhojakin.

Delta luonnollisesti jakelulistalle mukaan, sävy aidon asiallinen ja rakentava. Tarkoitushan ei saa olla piestä kuollutta hevosta vaan tuoda esille näistä merkeistä aidosti välittävien ihmisten näkemys ja huolestuneisuus.

AREF:n ja Grupon jäsenenä toivon, että ainakin näiden kerhojen hallitukset pohtisivat asiaa.

-Tazio

Vastaa Viestiin