Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tyttöystävän Nissan ei lopeta jarruongelmiaan.
Etupään jarrut jumittelivat.
Paja sanoi että palat pahasti kuluneet ja vaihtoi ne.

Jumittelu jatkui.
Toinen paja sanoi että yhden puolen jarrumäntä on hiukan ruosteessa ja kumiosat huonossa kunnossa. Hios männät ja teki kunnon rempat sisältäen uudet kumit.

Jarrunestettä alkoi vuotaa etupäästä yksi puoli kerralla.
Kummatkin korjattiin ja laitettiin uudet nesteet.

Nyt tehot puuttuu, tarkistin että jumittaako siel taas jarrut. Takaoikea levy tulivuorenkuuma! Pajalle taas.
En tiedä mitä tekivät sille mutta jumissa taas.

Autoa en syytä yhtä paljon kuin ammattitaidotonta asentajia!
Kuva

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Autoa en syytä yhtä paljon kuin ammattitaidotonta asentajia
Johan Aguatican setäkin tietää ettei noita saa jeesuskaan kuntoon?? :mrgreen:
Tänään tuli todistettua Suomen katsastusasemien tarkkuus ja kriteerit mahtavasti.

'99 Nissan Primera (P11) käytettiin koululla konttorilla. Kyseessä nimeltämainitsematon Nurmijärveläinen A-katsastus.
Molemmat pyörät vasemmalla, jarrut laahasi.
Öljyvuotoa havaittu (erillishuomio, ei kehotusta toimenpiteisiin). Kone vuotaa öljyä ehkä desin päivässä lattialle... Sillä toki rullattukin yli 300tkm (bensa).
Koiranluu välyksellinen.
Sumuvalo (etu) ei toiminut.

Silti läpi. K.o rotjakkeen jarruja ollaan tässä kohta KUUKAUSI päivä siellä, päivä tuolla, taisteltu. Takasatulaa on avattu, käsijarrumekanismia herkistetty, putsailtu ja tiivistesarjoja ymv. vaihdeltu. Ilmattu, putsattu, voideltu. Hiottu, hangattu, fiksattu. Kuinka paljon laahasi? Ajamalla 10km matka takaisin konttorilta, lämpeni vas. takarengas niin paljon, että itse renkaan kumi oli kuuma. Jarruja jälleen purkaessa n. tuntia myöhemmin satula oli vielä polttavan kuuma. Jarrupalat alkanut hitsautumaan. Vasemmalla edessä ei ihan niin vakavaa, mutta huomattavaa lämpenemistä myös. Talvipakkasella olisi mennyt jo varmuudella palat ja levyt, todennäköisesti molemmat satulatkin.

Itse en olisi edes ajatellut päästäväni moista ruoskaa liikenteeseen, mutta ehkä inssi tiesi Nissanin jarrujen olevan lähes mahdoton korjata - setäni sanoi, ettei niitä saa jeesuskaan kuntoon edes uusilla osilla. Mutta ensi kuussa Alfaa konttorille, katsotaan sitten uudestaan :p
Itsekkin kuitenkin uskon vahvasti siihen että noheva asentaja saa nissaninkin jarrut kuntoon, ei ne voi olla niin erikoiset?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo ei saa kuntoon huoltamalla, pitää vaihtaa. Etenkin käsijarru aiheuttaa ongelmia kun mekanismi jumittaa ja jää laahaamaan

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Toner »

Mulla oli kanssa aikaisemmin ongelmia ex-Primeran jarrujen kanssa! Muistaakseni jarrunestettä oli päässyt vuotamaan letkustaan ja turvottanut ympärillä olevan punoksen, joka taas painoi letkun kasaan. Tämän takia jarrut jumittivat aina jarrutuksen jälkeen, paine kun ei päässyt palautumaan. Vaikesti selitetty, mutta menikö jakeluun? :silly:
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Yleensä jos on ollut tommosia mystisiä jumeja (+takajarrut loppu) kuntoon on saatu laittamalla

*Takalevyt + palat + as.srjt (Puhdistaen kaikki pinnat,liukutapit yms. ja voideltu asiaan kuuluvalla jarrumössöllä)
*Takasatulat
*Vaijerit (Kepiltä satuloille asti)
*Jarruletkut
*Jarrunesteet

Noilla pitäis rauhottua. Ja jarrunestettä otetaan reilusti,vaikka 3-5dl per puoli ulos. Jos tämän jälkeen jumittaa,vaihdetaan vielä jarruputket pääsylinteriltä taakse kaikki uusiksi (tai abs-pumpulta) :lol: Ja jos tämän jälkeen ei toimi, työnnetään akselit yhteen.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Hieno lista. :-D
Luulis et pajalla olisi järkeä tehdä jotain vastaavaa mutta ei! Joka käynti päättyy quickfixiin ja avaimet luovutetaan näköjään ilman auton testaustakaan.
Joudun diagnosoida ongelmat ite ja syöttää hopeisella lusikalla pajakilttiä remppasuosituksilla. Huhhuh!
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jo se, että jarrujen jumitusta lähdetään korjaamaan pelkästään palat vaihtamalla, kuulostaa pelottavalta. Totta pirussa ne kuluu jos ne jatkuvasti laahaa, mutta ihan kauheasti en keksi hyviä syitä syy-seuraussuhteen kääntämiselle toisinpäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Aivan,mielummin tekee kerralla kuntoon ettei tule jatkuvia "bumerangeja" :lol: :lol:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Pitää koputella puuta,omalla primera p11 bensa1.6 ajettu 400tkm.Ei oikeastaan ikinä ollut murheita,saati tielle jättämisiä.Välillä muistaa vain tankata.Olen toinen omistaja ja tunnen ensimmäisen.Kone edelleen "korkkaamaton" Ulkopuolelta kuiva,ja kaikki nesteet pysyy koneessa.Kori tosin alkaa loppumaan ympäriltä,ennusmerkit ilmassa :)
Ei uskoisi on engelsmannien kokoama :) Hondan meinasivat aikoinaan upottaa,kunnes tuotanto palasi japaniaan
Viimeksi muokannut alfa164, 30 Loka 2013, 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Mulla oli kerran vaikeuksia saada Fiat Punton etujarrua kuntoon. Meni toinen satula aina jumiin vaikka herkistelin satulan. Viaksi selvisi jarruletku, siitä oli sisäpuolelta irronnut kumia niin että se ei päästänyt paineita pois satulasta. Korjautu uudella letkulla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Herrasmiehet ajavat Audeilla. Tai ainakin ohjaavat niitä, riippumatta voimanlähteestä. Kuva otettu 5 min. sitten toimiston ikkunan läpi, havaittuani häiriön voimassa...
Liitteet
Audimies.jpg
Audimies.jpg (28.73 KiB) Katsottu 6099 kertaa

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Toivottavasti juoksit kipinkapin työntämään kuvan ottamisen jälkeen. Työnnellessä voi samalla hiljaa mutista "saksalaisista laatuautoista", "olympiavolkkareista" yms...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^ Tuonpainoista autoa työntäessä ei valiteta koska painon perusteella sen tietää että peltin alla lienee laatua! :P
Kuva

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Oli senverran tuima tuo tomera täti, etten uskaltanut mennä apuani tilanteeseen tarjoamaan. Hämmennykseni oli kyllä suurehko, kun huomasin etupenkkien välissä jököttävän vaihteenvalitsimen olevan kahden pedaalin autoon tehty. Mitäköhän pyrkivät saamaan aikaan ruudusta pois työntämisellä? Pelrikin kävi ylhäällä, kasihan siellä koneena mykkäkoulua piti... Missasin hienon photo-opportunityn, kun lavalla Audi lähti matkaa tekemään. Penteleen työ tulee harrastusten tielle!

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Lupasin jo, että nämä jo riitti. :silly: No kuitenkin: tsi -08 120tkm ketju+ turboon joku säädin/venttiili 4500,- :shock: Mielestäni Alfalla ajelu on suorastaan ruokottoman halpaa verrattuna näihin peruskulkineisiin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

stoichiometric kirjoitti:Lupasin jo, että nämä jo riitti. :silly: No kuitenkin: tsi -08 120tkm ketju+ turboon joku säädin/venttiili 4500,- :shock: Mielestäni Alfalla ajelu on suorastaan ruokottoman halpaa verrattuna näihin peruskulkineisiin.
Sairas hinta!! Onko kyseessä määräaikaishuolto vai korjausremppa?
Kuva

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Läpihän se meni katsastuksesta - nimittäin hakku.

Kuva

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »


Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

W*ttu! tuollaisilla asennuksilla pääsisi provikoille komiasti :lol:

Tänään lattiamaton ja äänieristeen vaihtaneena annan vinkin: maidot muovipussiin ja mielellään konttiin kahjoa hommaa litran takia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Pujazuba kirjoitti:Sairas hinta!! Onko kyseessä määräaikaishuolto vai korjausremppa?
korjausremppa. Huoltokirja ei ollut täydelline. joten artististi maksaa

^noita tarroja uusitaan kuulemma oikein urakalla, katsuri tekee virkavirheen jollei puutu.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ford Transit. Olikohan '06. Jarrulevyjen vaihto. Jeesuskristus, mikä ääliömäinen superidioottimainen megakyrp* rakenne.
Normaalisti jarrulevyn vaihto etenee about: rengas irti, satula irti, satulan kiinnitysrauta irti, jarrulevy irti. Tässäpä se menikin:
Rengas irti, satula irti, satulan kiinnitysrauta irti -> leka. -> isompi leka. -> hervoton leka, tuurnia, lämpöä, pulttipyssyä, isompaa pyssyä, isompaa avainta, ulosvetäjää, isompaa ulosvetäjää, isompaa kaikkea.
Käytännössä: normaali purkuoperaatio + olkavarren irroitus hirttäneistä pulteistaan. Sitten vasaralla jarrulevy palasiksi. Sitten prässillä laakeri irti olkavarresta. Sitten prässillä napa irti laakerista.
Sitten laitetaan uutta laakeria (á155eur taisi olla) ja uutta jarrulevyä. Sitten prässiin jne. JA sitten paketti kasaan.

Eli rakenne on typerääkin typerämpi: jarrulevy on pyörännavan ja olkavarren välissä. Ei saa irti, jos napaa ei irroteta olkavarresta. Teoriassahan tuo onnistuu Fordinkin mukaan helposti ulosvetäjällä... Mutta ei tietenkään suomen suolamyrkkykylpyjen jälkeen. Teoriassa siis napa laakereineen laippoineen päivineen irroitetaan olkavarresta ihan vain ulosvetäjällä, mikä kuulostaa helpolta. Valitettavasti laakerin laippa on käytännössä hitsautunut ruosteen kera täysin ja totaalisesti kiinni olkavarteen, eikä sitä saanut irti siitä edes terävällä tuurnalla ja isolla lekalla. Ulosvetäjää ei saa kiinni "upean" muotoilun ansiosta.

Tämä kuuluu hommaan, jota et kotioloissa ihan tuosta noin vaan teekään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Eli rakenne on typerääkin typerämpi: jarrulevy on pyörännavan ja olkavarren välissä.
75:ssä on samalla tavalla, levy on navan takapuolella. Lisäilona ABS:n anturikehä on sitten vielä levyn takana, eli levyn vaihtoon täytyy irrottaa napa autosta (ei sentään tarvita mitään prässejä), napa pöydälle ja abs:n rengas irti ja sitten pääseekin jo irrottamaan levyn.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^onhan noita kasapäin, jarrulejy+ laakeri on ihan normisetti. Jarrukilpi+laakeri on myös ihan normi, tietysti jarrukilvan "leikkauksella" selviää vähemmällä :)
^ei muista enään :oops: , mutta eikö 75 etupäässä ollut kartiolaakerit mutterin takana? Sis helppo homma ?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

On joo kartiolaakerit eli sikäli helppo, mutta onhan tuossa työmäärä silti kolminkertainen sellaiseen verrattuna missä levy on "oikealla" puolella napaa. Tyhmempi voisi kuvitella että se olisi koneinsinöörille se ja sama kummalle puolelle napaa sen levyn piirtää, ja tuskin sillä on valmistusteknisestikään mitään voitettu :)

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

^^^^ Kyllä on muuten takapuolesta tuo homma ! Kerran tehnyt ton ja asentajan raivo oli sanoin kuvailematon ! Tais olla remontti jossain tonnin paikkeilla,kaikki meni uusiksi.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

willez kirjoitti:^^^^ Kyllä on muuten takapuolesta tuo homma ! Kerran tehnyt ton ja asentajan raivo oli sanoin kuvailematon ! Tais olla remontti jossain tonnin paikkeilla,kaikki meni uusiksi.
Olkavarret, ABS-anturit ja nuo sentään jäi alkuperäisiksi. Raidetankojen päiden pultit meni uusiksi (tulivat about sulana pois, niin tiukassa oli, että poltti hanskaan rei'än avauksen jälkeen). Mut kaksi päivää yksi vaivainen jarrulevyjen vaihto-operaatio :-D

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Aquatica kirjoitti:
willez kirjoitti:^^^^ Kyllä on muuten takapuolesta tuo homma ! Kerran tehnyt ton ja asentajan raivo oli sanoin kuvailematon ! Tais olla remontti jossain tonnin paikkeilla,kaikki meni uusiksi.
Olkavarret, ABS-anturit ja nuo sentään jäi alkuperäisiksi. Raidetankojen päiden pultit meni uusiksi (tulivat about sulana pois, niin tiukassa oli, että poltti hanskaan rei'än avauksen jälkeen). Mut kaksi päivää yksi vaivainen jarrulevyjen vaihto-operaatio :-D
Muistaakseni ohjeaika etujarrulevyjen vaihdolle on Fordin mukaan vähän reilu 2 tuntia. Toi on kyllä erittäin synkkä operaatio, etenkin kun sen levyn saa alamittaiseksi alle 100tkm. Mutta ei niistä etupyöränlaakereista kannata huolehtia meneekö rikki vai ei, kun nekin on ihan kulutustavaraa noissa.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo on niin totta.

Mutta nyt toiseen asiaan, 1.4 8v Fiat Linea 2008 parkkivalo-ongelma... Kellään mitään ajatuksia?
Eli, vasemmalla puolella parkkivalot syttyvät normaalisti. Sammuvat n. 3s jälkeen ja mittaristossa valitus vasemman puolen parkkien toimintahäiriöstä.
Tehdyt operaatiot:
- Akkua kokeiltu irti
- Parkkipolttimot vaihdettu
- Johtoja heiluteltu ja huljuteltu

Ohjekirjan mukaan tuossa ei ole lainkaan sulaketta parkkivaloille (?!). Oikealla puolella parkit toimivat täysin normaalisti. Muut valot toimivat kaikki normaalisti. Asiaan ei myöskään vaikuta eri sähkölaitteiden päällelaitto tai sammutus. Kaikki muu toimii normaalisti.
Oma ajatus on, että voisiko parkkipolttimoiden releessä olla vikaa?
Tai olisiko maaongelmaa/oikosulkua, jossa ECU hiffaa oikosulun ja sammuttaa virrat vasemman puoleisiiin parkkeihin?

Selvennetään nyt sen verta vielä, että parkkivalot päälle = kaikki parkit syttyy normaalisti, vasen puoli sammuu 3s päästä.
Vilkun viiksestä alaspäin vetäsemällä parkit vasemmalle syttyy - sammuu 3s päästä.
Vilkun viiksestä yölspäin vetäsemällä parkit oikealla syttyy ja jää palamaan, kuten pitää.
Eli nyt kaivattaisiin sähkövelhon arviota vikapaikasta ja-/tai aiheuttajasta, ehkä ensiviikolla pääsee kunnon testerin päähän, jolla voi teoriassa säätää mm. saattovaloja ymv. ja sitä kautta ehkä voisi keksiä jotain ongelmantynkää. Akun navoissa ei ongelmia ja tosiaan mitään tietoa sulakkeesta, minkä takana parkit (side lights) on, ei löydy. Nyt olisi ideoille kysyntää :O

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eilen oli veikeä näky, kun sujahdin Entressen halliin kolhvin perässä. Jarrua painettaessa molemmat takavilkut ja jarruvalot paloivat, takavalot sammuivat. Vilkku vasempaan ja vasen sivuvilkku, oikea takavilkku, jarruvalot ja perävalot vilkkuivat. Kuski oli semmoinen sopivan lyhyt blondi ja hetken mietin, kysyisinkö hänen tietävän asiasta. On meinaan perässätulevalla haastetta tulkita, mikä meininki kuskilla on. En sitten uskaltanut.

Ja sit itskuis muka o sähkövikoi.

ase
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Heinä 2006, 13:03

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ase »

Aquatica
onko Lineassa vetokoukku jos on, niin kurkkaisin sinne rasian sisälle voipi olla maata täynä

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei ole vetokoukkua. Hyvä huomio kuitenkin, kun eipä tullut taas mieleenkään edes ajatella moista, mutta sehän on tyypillinen vikapesäke...

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^ Onko itse valaisimet tarkastettu? Lampun lasin säröstä sisään kulkeutuva vesi voi aiheuttaa sen verran vuotovirtaa, että diagnostiikka luulee lampun olevan rikki.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kuten sanoin, molemmat polttimot on jo vaihdettu tuloksetta. Vanhat oli täysin kunnossa. Itse epäilen vieläkin oikosulkua "jossakin", mutta helpottaisi jos olisi edes vähän hajua, mistä lähteä etsimään. Johtojen huljuttelulla, heiluttelulla ja repimisellä ei ollut yhtään mitään vaikutusta mihinkään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Valaisimet != polttimot.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polttimot joo, mutta entä se lampun pohja? Siellä tuhojaan tehnyt elektrolyysi aiheutti minulla Thesiksessä vastaavan vian. Diagnostiikka nalkutti takavilkun olevan viallinen, vaikka se toimi aivan normaalisti. Lähempi tarkastelu paljasti piirilevyllä kohtalaisen kerroksen turkoosia möhnää.

En tunne Linean lamppujen rakennetta eli onko siellä vain kanta johtojen ja polttimon välissä, jokin peltiliuskahärdelli kuten takavaloissa yleensä, vai enempi älyä ja sitä myötä piirilevyä. Tulee kuitenkin mieleen Bravan lisäjarruvalo, jonka polttimoita yhdistävät liuskat hapettuvat pilalle nopeasti, jos lampun kuoressa on pienikin särö.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

veikkaan, että Linean valot ohjataan boksin kautta, siksi ei sulakettakaan, jos boksissa on vikaa, niin se voi sammutella valoja tai muuten sekoilla. Onko boksi sitten mittaristossa vai missä, niin ei tietoa.

Nyt oikeiasti sellainen vika, että kotimekaanikko voi nostaa kädet ja todeta No can do!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Isola
Hyvä tämä oikolukutaito, tosiaan tuota en itse ainakaan tarkastanut. Ymmärtääkseni tuossa kuitenkin on kanta, johon polttimo laitetaan ja kanta painetaan umpioon lukitettavaksi, kuten "perinteisesti".
Netistä luettua, on parilla muulla ollut täysin samaa ongelmaa ja ainakin puolet tapauksista olleet sitten boksivikoja =kallis. Ihan hyvä saldo, kun autolla on ajettu kai se 70tkm ja vm 08, mutta nuo pitää kahtella. Kiitos vinkeistä!

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Isola kirjoitti:Thesiksessä diagnostiikka nalkutti takavilkun olevan viallinen, vaikka se toimi aivan normaalisti. Lähempi tarkastelu paljasti piirilevyllä kohtalaisen kerroksen turkoosia möhnää.
Pieni välivastaus tähän. Tasan samat ongelmat ajoittain koska takavaloyksiköt tihkuvat kosteutta sisäänsä. Koko hela hoito irti kontin puolelta ja tylysti uitan koko piirilevypohjan elektroniikka "Precision Cleaner-sprayllä" tms.......mönjä haihtuu, vikailmoitus poistuu....ainakin tähän asti :wink: UUsi yksikkö Arvauskeskuksella 478e/kpl.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^ Siihen sitten piirilevylakkaa päälle, niin ei toistu niin usein.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Itse epäilen vieläkin oikosulkua "jossakin", mutta helpottaisi jos olisi edes vähän hajua, mistä lähteä etsimään.
Kyllä tuo mutulla vedeltynä kuulostaa siltä, kuin boxi päättelee virtaa menevän ihan liikaa ja katkaisee sähköt, ennen kuin savu nousee. Onko varma, ettei mitään muita lamppuja pimene samalla, esim. rekisterikilven valot?

Bravon kanssa tuli opittua, että nuo virheilmoitukset voivat mennä huti, jos on väärän tehoisia polttimoita. Eli 21 W vilkussa, kun piti olla 15 W -> herjasi muistaakseni jarruvaloista. Maavuodot voinevat aiheuttaa samaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

pitkämies kirjoitti:Koko hela hoito irti kontin puolelta ja tylysti uitan koko piirilevypohjan elektroniikka "Precision Cleaner-sprayllä" tms.......mönjä haihtuu, vikailmoitus poistuu....ainakin tähän asti :wink:
Elektroniikkamiehenä tietysti kokeilin tuota temppu ensimmäisenä, sellainen ovela virne naamalla "haha, tämä on tällä selvä". No niin olikin - nyt tuli myös ilmoitus takavalon viasta... Möhnä lähti siis liikkeelle, mutta onnistui uimaan myös punaisten ledien väliin. En ainakaan itse keksinyt, miten piirilevyn saisi purettua irti lampusta. Tai siis, kaikkihan on purettavissa, mutta jos se pitäisi vielä kootakin... Ostin sitten Puolan pojilta oikeasti priimakuntoisen purkuosan 120 eurolla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Itse epäilen vieläkin oikosulkua "jossakin", mutta helpottaisi jos olisi edes vähän hajua, mistä lähteä etsimään.
Kyllä tuo mutulla vedeltynä kuulostaa siltä, kuin boxi päättelee virtaa menevän ihan liikaa ja katkaisee sähköt, ennen kuin savu nousee. Onko varma, ettei mitään muita lamppuja pimene samalla, esim. rekisterikilven valot?

Bravon kanssa tuli opittua, että nuo virheilmoitukset voivat mennä huti, jos on väärän tehoisia polttimoita. Eli 21 W vilkussa, kun piti olla 15 W -> herjasi muistaakseni jarruvaloista. Maavuodot voinevat aiheuttaa samaa.
No asiassa on vähän edetty:
Etuparkin pois jättämällä palaa takaparkki OK, mutta mittaristossa EI ole vikavaloa. Eli se ilmeisesti luulee, että edessä on parkkipolttimo ja se palaa normaalisti. Maavika/plussa lyö maihin jossakin? Huomenna pistän auton kunnon testeriin, jos se saisi jotain järkevää irti. Toki yleismittari on kätevä kaveri.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olipas taas. Linean sähkövikahan löytyi ja sekin saatiin kuntoon, aika voittajafiilis \o/
Vikakoodit tuli luettua ja katsottua, kuinka Body Computer on sitä mieltä, että vika on etuparkissa. Koodia en enää muista, mutta Autocomin väännös: "Sivuvalo, edessä vasen. Väärä polttimo tai oikosulku maahan". Todellisuudessa vika paikallistui takapolttimoon, joka oli kuin olikin, vääränlainen. R5W piti olla, siellä oli R10W - eikä meinannut sitäkään tietoa polttimosta saada irti, kun oli aivan käsittämättömän pienellä präntillä. Mutta vika korjattu harvinaisen vähällä työllä, kerrankin. Toki olis toivonut hieman haastetta, esim. hajonnutta johdinta jossakin, mitä varten olisi pitänyt purkaa puolet autosta... Mutta eipä se, kyllä oli hyvä fiilis näinkin hauskasti ilmenevän vian selvitys.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mitäköhän tässä tapahtuu? :shock: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^ :shock:

"Kun järki loppuu, niin isompi leka käyttöön".
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Näytti olevan saman tapaisia irroitusvideoita muitakin. Onkohan BMW: oma irroitustyökalu samanlainen :mrgreen:

Muistan aikoinaan kun käytin Audia huollossa, paini asentaja samankaltaisen ongelman kanssa. Koneena oli 2.5 TDI ja ratkaisuksi hän ehdotti huoltoneuvojalle vanerilevyä koneen ja konepellin väliin ja startista pyörittämistä. Kokeen onnistumista en jäänyt katsomaan kun ko. autokaan ei ollut minun.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuohan on alkuperäinen BMW repair workshop special tool nr. 666.

Hieman samantapainen ongelma oli, kun piti saada sylinteriputket irti Flavian koneesta. Prässissä oli tonneja niin paljon, kuin uskalsivat laittaa, mutta mitään ei tapahtunut, ennenkuin joku vanhempi patu (?) tiesi vuodonilmaisinsprayn olevan tavanomaisia irrotusöljyjä tunkeutuvampaa. Sillä ne sitten lähti ilman isompaa väkivaltaa. Kiinni pitävänä voimana lienee sama ilmiö, eli kiinni liimautunut hiilikarsta. Flavian kohdalla tosin liimautuminen oli ehtinyt jatkumaan 30 vuotta kauemmin.

Noita vuodonilmaisimia kokeillessa on sitten oltava varma, että homma onnistuu, koska vesipohjaisina ne saattavat liimata kohteen entistä pahemmin kiinni, jos ne jätetään päiväkausiksi paikalleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mutt kirjoitti:on sitten oltava varma, että homma onnistuu
Jos joku osa on ns. elämänkovaa kiinni eikä mikään tepsi niin ei sen viimeisen oljenkorren kanssa voi enää olla kovin varma onnistumisesta :)

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pitää olla sillä asenteella, että nyt se otetaan irti. Nuo bemarin ropaajat jättivät homman kesken. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Eihän tuossa (videolla) ollut muuta vikaa, kuin se että normaalilla liukuvasaralla olisi lähtenyt. Ei silti; tuntuu siltä että VAG:llä ja BMW:llä suunnitellaan kovasti, mutta pelkästään insinöörien kautta, jotka ei ole ikinä avannut auton konepeltiä, muuten kuin saranan puolelta.
edellis kesänä avasin yhdestä sukulaisen Skodasta eturipustuksen ja kun sain pyörän irti niin piti oikein istua alas ihmettelemään, "että miten on mahdollista, että tälläinen rakennelma on tieliikenteeseen hyväksytty!"

Totean sen nyt taas; minulla ei ole varaa ajaa Saksalaisella autolla, kun ei koskaan tiedä pääseekö perille ja minkä kulman takana se moottoriremontti/vaihdelaatikko jumppa lymyää.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Vastaa Viestiin