Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Useammassakin VAG moottorissa on tämän tapainen kampiakselin asentotunnistin:

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-PASSAT-B6- ... 7675.l2557

yleensähän se vaihdetaan suunnilleen plug and play systeemillä, mutta näissä versioissa aloitetaan irroittamalla vaihteisto, kytkin, vauhtipyörä...no samallahan se kaksoismassa vaihtuukin...

Helppoo ja yksinkertaista tuo saksalainen tekniikka ranskalaiseen ja italialaiseen verrattuna :lol:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onhan ne keksineet laittaa jakopäänkin tuonne samaan osastoon. Alapyörä on koneistettu suoraan kampuran takapäähän. Näin ymmärsin, olikohan se v6 dieselmosassa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^samoin on penarillakin, ainakin *20 tupareissa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tarkemmin ottaen N47 -moottorin varhaisimmat inkarnaatiot olivat sillai tymästi tehty, että jakopään ketjupyörä oli yhtä puuta kampuran kanssa. Kuulemma oppivat virheestään, kun N47:n kuuluisaksi tehneet jakopääongelmat alkoivat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Tuossa VAG BDW moottorin jakopää juttua:

http://www.carrec-technocenter.nl/nieuw ... -te-lezen/

Polkupyöränkettinkiä tandemina ja laahaimia kertaa X, ihme että kestää sen 150 000, niin kuin esimerkissä. Ja totta koneen takapäässä :?
Se on sitä preemiumia.

Edit: kieli lienee vähän hankala...

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tuleeko raadille ideoita kun diisselin moottorin tilasta kuuluu särinää matalilla kierroksilla, varsinkin kun päästää kaasun pois. Vähän niinkuin muoviosat resonoisi, mutta 99,9% varmuudella tulee kone tilasta. Ei kai vaan kaksoismassavauhtipyörä? Kuuluu ehkä enemmän apukuskin puolelta.

Foordin diisseli kyseessä

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Iveco Daily 50C15 -06/07 3.0 HPI

-Ei vikakoodeja (abs anturista oli, mutta on jo vaihdettu anturi)
-Ei outoja ääniä
-Käy hyvin
-Antaa ahtoja sen mitä ecu pyytää. (0,5)

Ei kuitenkaan ole tehoa, kaasu pohjassa kulkee vähän yli 80 km/h, pienessäkin ylämäessä hyytyy helposti 60 km/h tietämille.

Ilmi? Ahtopaineanturi? Jarrupolkimen anturi?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Siin meän porukoitte sitikas oli käyny just niin ku epäilinki - alapalli oli irronnu olasta. Niveles ei ollu mitään lukitusmeistauksen jälkeä. Avaivälikolotkin aika neitseelliset.
Abs-anturi oli menny vaan rikki. Laatikkoon olivat laittaneet vain 1,5l öljyä kuitin mukaan, kun oikee määrä 2l...

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Satakuusnelonen kirjoitti:Ei kuitenkaan ole tehoa, kaasu pohjassa kulkee vähän yli 80 km/h, pienessäkin ylämäessä hyytyy helposti 60 km/h tietämille.
Karstainen EGR? Imuvuodot? Kumpikaan ei anna vikakoodia JTD:ssä, mutta molemmat oireilevat noin. Oireilu on varmasti sama kaikissa nykyaikaisissa dieseleissä, vikavalon palaminen on sitten valmistajan toteutuksesta kiinni.
Saako tuosta ilmamääräkäyrää näkyviin ajon aikana?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Satakuusnelonen kirjoitti:Iveco Daily 50C15 -06/07 3.0 HPI

-Ei vikakoodeja (abs anturista oli, mutta on jo vaihdettu anturi)
-Ei outoja ääniä
-Käy hyvin
-Antaa ahtoja sen mitä ecu pyytää. (0,5)

Ei kuitenkaan ole tehoa, kaasu pohjassa kulkee vähän yli 80 km/h, pienessäkin ylämäessä hyytyy helposti 60 km/h tietämille.

Ilmi? Ahtopaineanturi? Jarrupolkimen anturi?
Samanlaisista oireista kärsi faijan dieseli kärry (toisen merkkinen). Syyllinen oli ahtopaineanturi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

quppe kirjoitti:Tuleeko raadille ideoita kun diisselin moottorin tilasta kuuluu särinää matalilla kierroksilla, varsinkin kun päästää kaasun pois. Vähän niinkuin muoviosat resonoisi, mutta 99,9% varmuudella tulee kone tilasta. Ei kai vaan kaksoismassavauhtipyörä? Kuuluu ehkä enemmän apukuskin puolelta.

Foordin diisseli kyseessä
mikä vehje kyseessä?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mondeo 2.2 tdci. Maahantuojan huollon mukaan laturin laakeroinnissa alkavaa vikaa. 1,5vko menee että osa saapuu?!. Kuulema kovaa ajoa vaan ennen sitä :D luulisi että rasittaisi jotain jos ei pyöri niin kuin pitäisi.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

quppe kirjoitti:Mondeo 2.2 tdci. Maahantuojan huollon mukaan laturin laakeroinnissa alkavaa vikaa. 1,5vko menee että osa saapuu?!. Kuulema kovaa ajoa vaan ennen sitä :D luulisi että rasittaisi jotain jos ei pyöri niin kuin pitäisi.
Pyydä kirjallisena niin ei tarvi maksua murehtia kun jotain muuta levii ton takia :lol:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ei, kyllä mä luotan täysin siihen 20 vuotiaaseen työn vastaanotto harjoittelijaan :lol:

Mutta eipä se vielä niin pahalta kuulosta. Mulla on mennyt liian tarkaksi tuo moottorin sivuääni korva, kun alfoja omistanu 8)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no ei sit mitään, homma hallinnassa :D kai neuvottiin laittamaan mankasta lisää volyymia jos ääni kuitenkin pahenee? :mrgreen: vitsivitsi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nyt tarvittaisi fiksuja ajatuksia.

Käytin rouvan ooppelia (Vectra B) katsastuksessa, mutta tuli hylsy; oikea eturengas ottaa linkussa kiinni tukivarteen ja runkoon. Tälle vaan ei veljen kanssa pohtiessa keksitty oikein mitään syytä. Rengas on kokoa 215/55 16. 16" vakiokoko on sentin kapeampi, eli tuo on vähän isompi, mutta toisaalta suurin koko ohjekirjassa on 215/45 17, eli tuo ei ole yhtään leveämpi kuin alkuperäiset, eikä offsettikaan ole isompi, alla olevat vanteet on vähän tuoreemmasta Astrasta ja offset on 37 mm. 15" vakiovanteissa offset on 49 mm, isommissa voi olla vähän pienempi, mutta ei ainakaan alle tuon 37 millin.

Eli, missä vika? Uskoakseni autolla ei ole isommin kolaroitu, ainakaan ei ole ikinä osunut minkäänlaisia korjausjälkiä silmiin. Äkkiä ajatellen en keksi muuta syyllistä kuin muutama vuosi sitten vaihdetun ohjausvaihteen. Onko tuollaista ohjausvaihdetta mahdollista kasata tehtaalla väärin niin, että se sallisi pyörän kääntyä liikaa? Vaihde oli tehdaskorjattu TRW, korjaaja oli Delco-Remy eli mistään Mapcosta ei sentään ole kysymys.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuinka kauas ohjaus jää vastaavasta tukivarresta toisella puolen vastasuuntaan linkussa? Voiko vaan olla, että se ei ole keskellä kun auto on suorassa ja poikkeama on tasattu raidetangon päiden säädöllä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

En itse tullut toista puolta katsoneeksi, katsastajaukko sanoi että on lähellä, mutta ei koske. Kovin monta milliä siellä tuskin on pelivaraa, vaikka ohjausvaihdetta vähän saisikin siirrettyä oikealle.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ajattelin siis sitä, että vaikka itse ohjausvaihde olisi oikealla kohtaa, niin hammastanko siellä sisällä ei välttämättä ole ollut keskellä asentaessa. Eli se tilanne, että kiertäisit rattia vaikka neljänneskierroksen toiseen suuntaan, kääntäisit ratin booreilla suoraan ja ruuvaisit raidepäistä renkaat suoraan (ja kalibroisit mahdollisen kääntökulma-anturin). Kuvittelisin, että asiallinen korjaamo tarkistaa tilanteen ohjausvaihteen vaihtaessaan, mutta ainakin teoriatasolla voisi olla syypää ja helpohko korjaus, jos maksimikääntökulmat ovat epäsymmetrisiä.

Mutta joo, jos ohjaus on suht. symmetrinen ja etenkin jos toisellakaan puolen ei ole ylimääräistä tilaa, minne liikettä hukkaisi, niin seuraavaksi varmaan tarkistelemaan osia, että kaikki ovat symmetrisiä toisen puolen kanssa. Voisi kuvitella tuntuvan ajossa jos ei ole, mutta on sitä ennenkin yllätytty yllättävistä asioista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ohjausvaihde vaihdettiin aikoinaan merkkiliikkeessä, luulisi että asentajalla olisi jonkinlainen haju työnantajansa edustuksista, mutta eihän se olisi ensimmäinen kerta kun merkkiliike kämmentää...

Joku vuosi sitten vaihdoin alapallot tuohon ja tukivarret oli silloin kädessä, ainakin silloin olivat aivan ehjät. Mitään onnettomuutta ei tuon jälkeen ole tapahtunut, joten luulisi niiden olevan edelleen. Muita tukivarsiahan tuossa ei olekaan kuin alavarret. Iskarit ja jouset on uusittu pari vuotta sitten. Suoraankin se kulkee normaalisti.

Täytyy niitä kääntökulmia koittaa pohtia. Varastossa on vielä vanhat 15" talvipyörät, kunto on hirveä, mutta täytyy katsoa jos täyttäisivät vielä lain kirjaimen ja kokeilla alle, jos niillä ei ottaisi kiinni niin saisi ainakin leimattua.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

On muuten tarkka konttori, kun tuommosen huomaa. Vai liekkö on kulumajälkeä ihan? Harvoissa paikoissa on tarvetta liikuttaa autoa niin, että olisi ääriasentoon väännetty... Toki niitä käännellään ja väännellään vaikka mitenkä.
Eli voisiko ominaisuus olla jo vanhaa perua, mutta nyt ekaa kertaa kukaan huomannut sitä?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Fiksuja ajatuksia tarvittiin. No tämä ei ole semmoinen, vaikka hieman sivuaakin aihetta: Veljellä oli aikoinaan Kadett E:n kanssa ongelmaa pyöränkulmien kanssa -> alatukivarren kiinnityskohta oli ruostunut irti korista :lol:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^ Oli siellä jälki sisälokasuojassa osumisesta.

^ Ei ole fiksu ajatus tässä kohtaa, Vectrassa tukivarret on kiinni apurungossa eikä lattiapellissä :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sainpa aikaiseksi vähän tutkia tuota, ja pyörät kääntyy oikealle enemmän kuin vasemmalle. Ohjaus siis ei ole keskellä. Suoraan ajaessa ratti kuitenkin on suorassa, eli mitvit? Ohjausakselin alapäässä ei liene booria eli menee oletettavasti kiinni vain yhdessä asennossa, eikä rattia tarvinne irrottaa ohjausvaihteen vaihtamiseksi, eli miten tuo on saatu vinoon?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kyllä sen varmaan sitten saa väärälle boorille. Sama on mullakin epäilys kuin Polforeallakin. Aika yleistä loppujenlopuksi se, kun ohjausvaihteen vaihtaja ei ole käsittänyt, että se kuuluu laittaa juuri oikealle boorille, eikä mihinkään muuhun kohtaan. Joissain autoissa on muuten kääntöympyrässäkin eroa per suunta, siksikin juuri, että toiseen suuntaan vain ei kertakaikkiaan mahdu kääntymään yhtäpaljon.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tämmöinen kuva löytyi kuukkelilla:
Kuva
Ei tuo kyllä näytä siltä että tuota saisi asennettua kuin yhdessä asennossa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No, korjaus voisi onnistua niin, että ratti irti, ohjaus keskelle, ratti kiinni ja kulmien säätö. Eli ei tuo nyt koko taloutta taida kaataa.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^kierros pieleen tuntuu paljolta, mutta jos ton saa puolikkaan väärin...
^joo, aurauksen säätö siten, raidepäiden kierrettä yhtäpaljon näkyvissä. Suosittelen kyllä kurkkaamaan, että olisiko helposti mahdolista laittaa se ohjausakseli siihen oikeaan kohtaan, olis sitte nivelet linjassa kuten kuuluu yms.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nähtävästi tuo ei ole maailman ainoa Vectra saman ongelman kanssa:
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... em.323811/

No, veljen kanssa jo alustavasti sovittiin, että vien tuo veljen töihin jossa laittavat sen kuntoon. Täydellä tuntiveloituksella ei kyllä houkuttaisi viedä autoa korjaamolle ihmeteltäväksi, tahtoo olla vähän helvetin kallista hämmästelyä korjaamoilla :)

Pitäisi selvittää onko vanhat talvirenkaat yhtään siinä kunnossa, että saisi tuon leimattua vaihtamalla eteen vanhat, pienemmät pyörät leiman ajaksi.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Päivää arvon raati. Nyt olisi pähkinä purtavaksi. Kyseessä 2005 Golf V 1.6 FSI koneella. Ajettu ~150tkm. Ongelmana satunnaisesti ilmenevät käyntihäiriöt jotka huomaa erityisesti tyhjäkäynnillä, mutta myös ajossa lievästi. Vika ei ilmene koskaan kylmänä (tai en ainakaan ole huomannut), vaan yleensä kun autolla ajettu hetki, sammutettu hetkeksi ja lähdetty taas. Yleensä tällöinkään vika ei tule heti käynnistyksen jälkeen vaan hetken päästä ajossa. Tuon huomaa kun ajaa tasaisilla kierroksilla niin että auto tavallaan nyökähtelee muutaman sekunnin välein. Tuntuu hieman samalta kuin joku hipaisisi jarrupoljinta. Tuo hyvin lievä tunne, mutta kun auton pysäyttää ja käyttää tyhjäkäyntiä niin vian huomaa paremmin. Tyhjäkäynti noin 800rpm josta alkaa hiljalleen tippumaan, kone alkaa pitämään ilkeää ääntä ja sitten tuntuu kuin meinaisi sammua, hörähtää ja kierrokset palaa ~800rpm josta sitten sykli taas uudestaan. Jos sammuttaa koneen ja laittaa uudelleen käyntiin niin vika yleensä häviää. Kerran on myös käynyt niin että tyhjäkäyntiä käydessä vian ollessa päällä on kone alkanutkin käymään normaalisi... Autolla ajetaan päivittäin ja vika ilmenee noin kerran tai kaksi viikossa. Vikakoodeja en löytänyt, tosin käytössä torgue, joten en tiedä näyttäisikö "virallinen" enemmän. Ensihätään purin imupuolen imusarjaan asti, putsasin kanavat ja kaasuläpän joka oli melko törkynen. Myös ilmanputsarin kansi oli jäänyt raolleen, mutta ei ollut vaikutusta. Alla linkki videoon jossa tuo vika päällä. Bonarina kuva kaasuläpästä ennen puhdistusta. Ei kai ketjuremontti tiedossa... :(

https://www.youtube.com/watch?v=LqBOUdz98do
Liitteet
DSC_0037.JPG
DSC_0037.JPG (135.02 KiB) Katsottu 6464 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Työkaverin 2-litrainen FSI-seatti oli syönyt pumpun nokan tai nostajan tai jonkun - huollossa vain sanoivat, että oli suodatin täynnä metallipurua. Kilometrejä oli tuota samaa luokkaa. Ainakin niillä 2-litraisilla FSI-koneilla tiettävästi ihan normihomma.

Osti sitten uuden seatin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Ja luuli vaihtavansa leiriä? :roll:

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Volkswagen-groupin lanseeraama 150tkm moottorinvaihto-määräaikaishuolto? Vähän kuin Alfan 15v lattianvaihto-määräaikaishuolto?

Julma valtio maksattaa yksityisautosta kultaa ja mirhamia eikä maailmalla määritelty tuotteen käyttöikä sovi "hyvinvointivaltion" rahoitusmalliin...

Sorry OT: taitaa kuulua ketjuun "Kaikkien merkkien murheita"!

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Antijape »

lerppu kirjoitti:Volkswagen-groupin lanseeraama 150tkm moottorinvaihto-määräaikaishuolto?
Ei saa lyödä lyötyä... Valistuneita arvauksia otetaan edelleen vastaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Pahoitteluni - ei tarkoitus kettuilla. Kun tilannettasi järjellä ajattelee: mikäli ongelma olisi mekaaninen laatuaan, miksi se esiintyisi satunnaisesti? Elektronisia aivoja tai anturivikaa voisi äkkiseltään syyttää. En toki väitä tietäväni folkkareista mitään, vaikka "Valloissa" isäukon diudi A6 kaikkitie majaileekin.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Antijape »

lerppu kirjoitti:Pahoitteluni - ei tarkoitus kettuilla. Kun tilannettasi järjellä ajattelee: mikäli ongelma olisi mekaaninen laatuaan, miksi se esiintyisi satunnaisesti? Elektronisia aivoja tai anturivikaa voisi äkkiseltään syyttää. En toki väitä tietäväni folkkareista mitään, vaikka "Valloissa" isäukon diudi A6 kaikkitie majaileekin.
:-D No prob. Kyllä sitä vähän saa kettuilla, varsinkin näistä vääränmerkkisistä. Koitan vaan kovasti saada jotain infoa tuohon liittyen, kun ei viitsisi heittää touhutonnia++ ketjuremppaan jos vika ei siinä olekaan..

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tyhjäkäynnin lisäilmaventtiilin tms tökkiminen tulee itselle ensimmäisenä mieleen. Tosin ei ihan vastaavia oireita ole ollut niissä tapauksissa, missä tuo on ollut syynä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^onko näitä 1.6 fsi moottorilla olevia siis vielä liikenteessä :shock: No leikki sikseen :) Helpointa on käydä vw- merkkihuollossa näyttämässä. Varmaankin kyllä jo tiskillä, ilman koeajoa, huoltoneuvoja antaa kokonaisedullisen tarjouksen jakopäänhuollosta öljypumppuineen+ varauksen myös mahdollisiin lisätoimenpiteisiin (uusi moottori yms)
"puhun niin totta kuin osaan"

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Jos on iha pakko ajaa VAGinalla niin suosittelen viime vuosituhannella valmistettuja. Kasiventtiilinen bensakone ja jakajapumppu 1,9 dieseli ovat helvetin vahvoja ja varmatoimisia.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kaverilla oli aikoinaan samoilla specseillä golf. Joka käynnistyksessä jakoketju päästi kunnon päräyksen ja hetken rallatuksen. Kuulema ihan normaalia eikä hätää ennen kuin vikavalo syyttyy. Sitten ei kuulema enää kannata ajaa.

Katsoppas se egr-venttiiliä kääntävä ratas. Venttiilin jumittuessa muovirattaasta häviää hampaat ja aiheuttaa kaikenlaista käyntihäikkää.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jos arvata pitää, niin lambdaakin voisi arvailla. Aikoinaan Puntoon pistin uuden FAE-merkkisen lambdan, ja kyllähän se "toimi", kun meni aina nippanappa päästöistä läpi, mutta tasakaasulla piti ihme nykimistä ja muutenkin käynti oli mitä oli. Tilalle vaihdettu lähemmäs 200tkm nähnyt Boschin lambda korjasi kaikki käyntihäiriöt, ja taisi päästötestitkin helpottua.

Vian haku osia vaihtelemalla tulee kuitenkin äkkiä kalliiksi, joten perinteisen vianhaun (ilmavuotojen etsintä jne) jälkeen käyttäisin testerissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Kiitos kommenteista. Enemmän ja vähemmän valistustuneista..

Nyt tuli vielä yksi juttu mieleen. Auto tosiaan ollut minulla vasta pari kk (tyttärelle menossa) ja kävi kahden viikon omistamisen jälkeen heti huollossa jossa vaihdettiin öljyt ja vedettiin sisähaara lämppärille. Ennen tätä en vikaa huomannut, mutta se voi olla sattumaakin. Ongelma havaittiin ensimmäisen kerran heti huoltoa seuraavana päivänä kun vaimo tuli sanomaan että auto käy huonosti ja haisee palaneelle. Auto tosiaan kävi kuten videolla, mutta lisäksi konehuoneessa/kabiinissa oli selkeä elektroniikkapalon haju. Kohdetta en saanut selvitettyä eikä hajua sen jälkeen ole tullut, mutta voisikohan näillä olla joku yhteys?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kysytkin vielä.

Yleensä se elektroniikan käry tulee jostakin. Joko joku laite päästi toimintasavut pihalle tai esim. johto on palanut poikki. Sisähaaran laitossa joskus sattuu ja tapahtuu, esimerkiksi joku johtonippu vääntäytyy tarkoituksettomasti liian lähelle pakoputkea - tai muuta pientä...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ajattelin kokeilla mahtaisiko ooppelin saada leimattua pienemmillä pyörillä, jos ne ei ottaisi kiinni rakenteisiin. Aikaisempina vuosina tuo on pienemmillä pyörillä leimattu ongelmitta. Pienempikin pyörä kuitenkin ottaa kiinni tukivarteen, eli kyllä tuo ohjaus pitää säädättää keskelle ennen kuin leimaa voi hakea.

Kun ilman pyörää kääntää pyörät linkkuun, niin raidetangonpää kääntyy niin pitkälle, että se ottaa kiinni vakaajatankoon ja koiranluuhun:
Kuva

Tämän verran näkyy raidetangon säätökierrettä oikealla:
Kuva

Ja tämän verran näkyy säätökierrettä vasemmalla:
Kuva

Vasemmalla kierrettä näkyy siis yli tuplaten oikeaan puoleen verrattuna. Ratti on silti tosiaan suoraan ajaessa keskellä, eli mielenkiintoinen juttu. Tekisi mieli käydä kysymässä asentajalta, että mitä vittua.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Ihme touhua merkkikorjaamolla.. Laturin laakeri piti ääntä -> laturi vaihtoon -> alkoi vähän väliä näyttämään latauksen merkkivaloa -> takaisin korjaamolle ja vaihtoivat akun(itse vaihdoin myös ennen vientiä mutta 5 ampeeria pienemmän).. En käsitä miksi, koska ei lataus valo pitäisi akusta johtua?? Anyways valo oli pois päivän...

Mitään vinkkejä mitä vois antaa niille, kun vähän väliä palaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos ne vaikka vaihtaisi sinne oikeanlaisen laturin?
Tai laittaisi sen herätejohdon kiinni?
Tai sitten menet vaan ja lyöt vähän turpiin? :)

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Tän päivän keskusteluista päätellen kuulosti siltä, että emäntä tekisi tuon jälkimmäisen miellään :D

Samat tuli mieleen, joten ei voi kovin montaa juttua olla. Yleensä kun pistää vaihteen D:lle startin jälkeen, niin syttyy. Sitten saattaa sammua jossain vaiheessa.. Tai sitten ei. Laturi puskee virtaa kuitenkin ja jännitteet ok.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^^^Hmm, internjetin ihmemaailman mukaan noihin on myös ohjausakselin murroksia vaihettu takuuna. Olisko se alin murros rattiakseliin booreilla. Sinänsä tuo remppa on silloin päin v*ttua tehty, niin kuin normaalia on. Olkoot sitten vaikka tuo ohjausvaihde koottu väärin tai väärä osa.
"puhun niin totta kuin osaan"

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

quppe kirjoitti:^ Tän päivän keskusteluista päätellen kuulosti siltä, että emäntä tekisi tuon jälkimmäisen miellään :D

Samat tuli mieleen, joten ei voi kovin montaa juttua olla. Yleensä kun pistää vaihteen D:lle startin jälkeen, niin syttyy. Sitten saattaa sammua jossain vaiheessa.. Tai sitten ei. Laturi puskee virtaa kuitenkin ja jännitteet ok.
Jos auto on kohtuullisen tuore Ford niin väärä laturi (tarvike) on vikana.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 02 Maalis 2016, 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itseasiassa taitaa myös Mitsubishilla olla.

Ainakin tuoreempi Mitsu ei kelpuuttanut Valeon virallisesti sopivaa laturia. Piti olla originaali (jotain eroa latausjärjestelmän ohjauksessa tjsp.)

Vastaa Viestiin