Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Freemontti halvaantui tien päälle. Oltiin sukulaisissa ja illansussa palatessa ajateltiin, että vähän vaihtelua viimeaikaiseen ruokavalioon ja napataan matkalta hesestä hampparit kotiin. Muutama auto oli edellä, joten jokunen siirto drive-in jonossa. Kun yritin luukulta pois, niin starttinapin painallusta seurasi vain "klik" ja kaikki virrat pois. Muutaman kerran yritin ja välillä ikäänkuin yritti hitusen konetta pyöräyttää, mutta aina virrat pois. Kuitenkin puolen päivän jälkeen lähti yön seisottuaan ihan normaalisti käyntiin, lähti appiukon mökiltä käyntiin, lähti tankkaamasta käyntiin ja halvaantui sitten Hesen jonoon. Tuossa vaihdeessa oli jo kuitenkin puolisen tuntia ajoa alla ja jokunen tunti aiemmin oli noin tunnin verran ajettu.

Apukuskin ovesta ulos ja takana ollutta kanssa-autoiljaa kysymään josko voisi vähän jelpata :lol: Työnnettiin parkkiruutuun ja minä soittelemaan hinurille. Mulla on tuossa laaja kasko joka korvaa tämän ilman omavastuuta ja kun perhe on kyyydissä, niin kovin kauaa ei tarvinnut hinurille soittoa miettiä.

Hinurin boosterilla auto käyntiin ongelmitta ja ajelin kotiin. Suoraan talliin ja sitten testiä - lähti käyntiin normaalisti. Vaihtoehdot on lie huono kontakti akun kengässä, tai sitten akku kaputt ja ne muutama käynnistys peräjälkeen väsyttivät sen. Jännä kuitenkin ettei ole missään kylmästarteissa oireillut lainkaan ja aika paljon tällä vieläpä ajetaan noin 7..8 km pätkää kokoajan. Täytynee huomenissa tehdä tuolle vähän stressitestiä. Vähän kyllä siltä tuntuu, että tuo akku lähtee vaihtoon joka tapauksessa ellei siinä jotain ihan tuoretta päivämäärää ole merkattuna. Akku on muuten aika hienossa paikassa jossain vaihdelaatikon päällä. Nippa nappa näkee plus-navan kun oikein johtojen ja putkien välistä kurkkii lampulla alas. Vaihto pyöränkotelon kautta. On myös mahdollista, että tässä on optima-tyyppinen 50 Ah akku. Jotkin puljut näyttäisi tarjoavan moista ja toiset perinteisempää 70..75 Ah mallia.

Jos on tuo "Optima", niin onko noille tyypillistä, että vanhettuaan pystyvät antamaan ison kylmäkäynnistysvirran, mutta tavallaan kapasiteetti on vain muutaman ampeeritunnin luokkaa? Moinen ominaisuus selittäisi hyvin tuon mitä tänään tapahtui.

Jos ny jotain hyvää, niin Hesen piha ei tietty ole huonoin mahdollinen paikka halvaantua. Vaikka hinuri tulikin nopeasti, niin ei tullu vilu eikä nälkä :silly:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Juuh, kaikki muuten ok. Ajelin roikan päässä hieman lenkkiä nytten töihin menneessä eikä ollut enää mitään Auringon pintalämpötilaan viittavia arvoja ko. sensorilla. Mitarrissa melkein 150tkm kuiteski, ettei se nyt niin paha rasti olisi sitä vaihtaakaan.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Macela »


Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^^ spiraalikenno on ja lepojännite jotain 11,6 V että eiköhän se akku ole vainaa. Ihme kyllä pyöräyttää koneen iloisesti käyntiin vaikka startissa jännite putoaa 9 volttiin.

^ kyllä mulla jo 202-koppainen teki tuota pyörät äärilinkussa. Suunnattu oli ja perus 205/55R16 alla. Näkee jo otsalla renkaasta ettei geometria tuolla alueella ole enää sinnepäinkään. Tosin tuo vanha ehkä kerta tai kaksi "jupsahti" jos 90 mutkan ajoi.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Giuliakin kuulostaa siltä että renkaiden alla on soraa tai jotain ihan ääriasennossa ryömiessä ja löytyy useampi video esim Porschen tärinöistä. Kuitenkin nuo GLC:n loikat jo ihan risteyksissä ja renkaiden kulumat näyttää aivan älyttömiltä. Liekö vasenkätisessä versiossa tai/ja voimansiirrossa jotain erikoista joka tuosta tekee noin pahan.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onhan niitä valmistajia, joilla laitetaan hirmusesti aurausta tai haritusta vakiona. Tai sitten hieman aurausta/haritusta, yhdistetään se isoon/erittäin pieneen casteriin, camberiin... Kokonaisvaikutus voi olla paljon. Ja sit vielä se, kuinka symmetrisesti tai epäsymmetrisesti pyörät kääntyy toisiinsa nähden... Paljon on vaikuttavia tekijöitä.

Nk. tavallisessa autossa jyrkässä käännössä pompotus monesti tarkoittaa toispuoleista aurausta tai haritusta, eli esim. vasen on suorassa, mutta oikea rengas sitten harittaa, jollionka ääritilanteessa renkaat eivät ole enää optimistisessa kulmassa toisiinsa nähden.

Sit on toki autoja, jossa tuota optimistista asentoa ei saada edes likimain mitenkään ääriasennossa, mutta normaalitilanteessa taas on just eikä melkein. Tää taitaa mennä sit siihen symmetriapuolelle?

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

On kyllä hiton mystinen tuo isäukon Marea. Se on siis 2002 1.6 eli niitä keltaisella moottorivikavalolla varustettuja. Autoon vaihdettiin uusi puola syksyllä ja tulpanjohdot, tulpat jne. Edelleen sytyttelee vikavaloa. Käy aikansa kunnes käynti pätkäisee ja pörisee hetken, sytyttää valon ja auto jatkaa normaalia käyntiä. Vikakoodi on P0351 eli puolaherja. Näissä on vissiin ollut uusissa puolissakin vikoja? Tämä osa on merkiltään Vemo. Oiskohan tietoa minkä merkkinen puola noissa mahtais toimia?
Viimeksi muokannut Janne, 03 Tammi 2018, 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rausku »

Touareg V8 ilmoittaa vikakoodit lukiessa, että "Auton vikamerkkivalo (MIL) on palanut 4608km". Itse valo ei ole palanut kuin hetken n. 3000 kilsaa sitten.

Kovasti googlella etsinyt, että mitä tuo "on palanut" mahtaa tarkoittaa? Onko vikatilanne päällä vai ei, kun MIL ei kuitenkaan loista ja käynti on normaalia kaikissa tilanteissa, kulutus normaali. Päästöihin liittyviä koodeja ei ole.
Koodi siellä oli laihasta seoksesta rivi 2 (katkonainen), joka ei ilmeisesti riitä vielä valon syttymiseen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Janne kirjoitti:Oiskohan tietoa minkä merkkinen puola noissa mahtais toimia?
Omaan -02 1.6 Mareaan muistaakseni laitoin Marellin, eikä kiukutellut. Olikohan Marelli alkujaankin. Ei muista 10v vanhoja niin tarkkaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kun tällä hetkellä ei ole vikakoodeja olemassa, niin varmasti uskaltaa sanoa että vika ei ole päällä. Se onkin ainoa, mitä uskallan sanoa tästä varmasti.

Olen tässä nyt sattuneesta syystä tavannut L-luokkien ajoneuvojen (eli moposta nelipyörään) tyyppihyväksyntävaatimuksia mm. OBD:n osalta. Ne poikkeavat tietysti jonkin verran autojen vaatimuksista, vaikka ovatkin sieltä alun perin kotoisin. Kaikkia L-luokkia koskeva EU-asetus on tuosta aiheesta kertovassa kohdassa vähän epäselvästi formuloitu. Siinä ei suoranaisesti vaadita matkalukeman nollaamista vikavalon sammuessa, vaikka siihen annetaan selvästi lupa ja olisi järkeen käyvä tulkinta olettaa lukeman nollautuvan, kun vikavalo sammutetaan (tai vähintäänkin lukeman kerryttäminen pysähtyisi). Voi siis olla, että Touaregin OBD nyt vain toimii tuossa kohtaa omituisesti. Jos pystyt testerillä nollaamaan tuon lukeman, niin se varmasti kannattaa tehdä enemmän hämmennyksen välttämiseksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rausku »

Paljon kiitoksia vastauksesta.

Kyselen huollon yhteydessä josko onnistuisi tuon nollaaminen. Mun nykyinen lukija ei osaa nollata. Motomaatti löysi tuon ilmeisesti vanhan koodin (laihaseos, rivi2 katkonainen), kun nykyinen lukija ilmoittaa vaan päällä olevat (eli ei vikakoodeja).

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Liekö mitenkään mahdollinen sellainen skenaario, että valo on syttynyt hetkellisen vian johdosta, sammunut tyyliin viidellä viattomalla startilla ja koodi on jäänyt lukematta sekä nollaamatta? Tuo saattaisi olla uskottava aihe kilometrien kertymiselle, että on nollaamaton vikakoodi vaikka se on automaattisesti passivoitunut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rausku »

Joo se voisi olla syy. En ole itse törmännyt tuohon, että laskee "ongelma kilometrejä" enkä googlesta löytänyt aiheesta mitään. Huollossa lukivat 2000 km aiemmin koko järjestelmän läpi, mutta siinä tulosteessa ei näy koko asiaa. Vasta motomaatin tulosteella näkyi.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Esim. Bosch'in ohjainlaitteet kerää hyvin paljon tietoja, jotka yhdessä autonvalmistajan kanssa sitten rajataan, mitä tuodaan esille normaalin testerin näytölle. Yhtenä esimerkkinä vaikka Alfa 156 GTA, Bosch Motronic ME7.3.1. EOBD vuodelta 2002, niin sieltä löytyy yhtenä parametrina "Distance travelled with MIL lit" tässä tapauksessa se oli 0km.
Muita vastaavia tietoja on paljon, "Number of overrevs", "Max eng. speed counter", "Odometer at last rewrite", "Odometer". Muistan joskus tehtaalla jonkun kertoneen, että he joutuivat poistamaan testerin parametritiedoista nämä ajetut kilometrit, kun joku asiakas oli haastanut Fiatin oikeuteen kun ne eivät olleet vastanneet auton matkamittarin lukemaa. varsinkin alkutaipaleella ne eivät välttämättä ole lähellekkään samoja koska matkamittarissa on "nollausmahdollisuus" tiettyyn rajaan asti, jotta auto voidaan myydä 0 km näytöllä. Eli eri testerin päivityksissä (ajankohdissa) voi olla näitä eroavuuksia.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Menee ot, mutta kun muissa merkeissä ollaan. Olikohan Volvo, joka haluaa (joistain) kolariautoista ohjausyksiköt tehtaalle ja saavat sieltä tiedon auton nopeudesta (yms. ESP, ABS, ohjauskulmat, jne) ennen onnettomuutta ja tätä tietoa hyödyntäen parantavat autojensa turvallisuutta.

Kai tätä siten muidenkin luulisi tekevän, että jää joku historia muistiin :roll: .

Muistan tämän jonkun sellaisen jutun yhteydessä, jossa puhuttiin, että poliisin kuuluisi saada onnettomuusautojen tiedot käyttöönsä vrt. raskaan liikenteen piirturit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Saab keräsi onnettomuusdataa autojen ohjausjärjestelmistä, ei liene mahdoton ajatus että Volvolla tehtäisi samaa. Viranomaiset olisivat niitä halunneet Saabilta joskus käyttöönsä, mutta eivät suostuneet luovuttamaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

rausku kirjoitti:Touareg V8 ilmoittaa vikakoodit lukiessa, että "Auton vikamerkkivalo (MIL) on palanut 4608km". Itse valo ei ole palanut kuin hetken n. 3000 kilsaa sitten.

Kovasti googlella etsinyt, että mitä tuo "on palanut" mahtaa tarkoittaa? Onko vikatilanne päällä vai ei, kun MIL ei kuitenkaan loista ja käynti on normaalia kaikissa tilanteissa, kulutus normaali. Päästöihin liittyviä koodeja ei ole.
Koodi siellä oli laihasta seoksesta rivi 2 (katkonainen), joka ei ilmeisesti riitä vielä valon syttymiseen.
Millä luettu? VAG-konsernin kanssa ei oikeastaan muita kannata käyttää kuin VCDS:ää (https://www.ross-tech.com/). Se ei ilmoita kuinka monta km vikavalo on palanut vaan millä aika- ja km-leimalla ko. vikakoodi on ilmestynyt (ainakin suurimmasta osasta koodeja näin, en osaa mennä takuuseen että tekee kaikkien osalta näin).

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^^ Yhtä hyvin saattoi olla Saappikin, tai molemmat, ko.jutussa esimerkkinä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^^Se matka, jonka auto on kulkenut vikavalon syttymisen jälkeen, on osa OBD-järjestelmän vakioituja vikatietoja. Siksi sen lukeman täytyy näkyä samalla tavalla kaikilla testereillä. Eri asia on sitten se, että VAG-spesifinen testeri voi hyvinkin pystyä kaivamaan esille tarkempaa tietoa sen lisäksi.

Tuosta matkalukemasta säädetään EU:n direktiivissä 98/69/EY. Vikakoodin poistamisesta ja lukeman nollaamisesta se sanoo näin:

"3.8.1 OBD-järjestelmä voi poistaa vikakoodin, tiedon kuljetusta matkasta ja tilatiedot vikahetkellä, jos sama vika ei tallennu uudelleen vähintään 40 moottorin lämmitysjakson aikana."
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

seppo kirjoitti:Esim. Bosch'in ohjainlaitteet kerää hyvin paljon tietoja, jotka yhdessä autonvalmistajan kanssa sitten rajataan, mitä tuodaan esille normaalin testerin näytölle. Yhtenä esimerkkinä vaikka Alfa 156 GTA, Bosch Motronic ME7.3.1. EOBD vuodelta 2002, niin sieltä löytyy yhtenä parametrina "Distance travelled with MIL lit" tässä tapauksessa se oli 0km.
Muita vastaavia tietoja on paljon, "Number of overrevs", "Max eng. speed counter", "Odometer at last rewrite", "Odometer". Muistan joskus tehtaalla jonkun kertoneen, että he joutuivat poistamaan testerin parametritiedoista nämä ajetut kilometrit, kun joku asiakas oli haastanut Fiatin oikeuteen kun ne eivät olleet vastanneet auton matkamittarin lukemaa. varsinkin alkutaipaleella ne eivät välttämättä ole lähellekkään samoja koska matkamittarissa on "nollausmahdollisuus" tiettyyn rajaan asti, jotta auto voidaan myydä 0 km näytöllä. Eli eri testerin päivityksissä (ajankohdissa) voi olla näitä eroavuuksia.
dnEcuDiag näyttää nämä tiedot. Mms. kuinka monta kilometria on milläkin vaihteella ajettu yllämainittujen lisäksi. Voi tarkistaa monta kilometria autolla on esim. peruutettu.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Joo, noi Selespeedin parametrit on tosi tärkeitä :roll: Nämä kuuluu samaan sarjaan, kuin "Rauskun" alkuperäinen kysymys, kerätty tieto helpottaa vaikeassa vianhaussa, eivät siis liity välttämättä mihinkään yksittäiseen vikakoodiin tms.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Palaten Mareaan... Isäukko oli varovaisesti heilutellut ECU-moduulia auton käydessä ja käyntihän oli alkanut pätkiä ihan kunnolla ja kone oli meinannut sammua. Merkkihuollossa olivat kyllä käyneet syksyllä ecun liittimet läpi, putsanneet ne ja ylipäätään kiinnittäneet ecun kiinni. Ecu oli ollut aiempien säätäjien jäljiltä irti telineessään.
Oiskohan tuo ecu sitten voinut ottaa siipeensä kuitenkin tai sen johtosarja? Vaikuttaa siltä, että kun autolla ajaa oikein nimismiehenkiharaisella tiellä tai lämäyttää konepellin kiinni, niin vikavalo syttyy. Jokin hämmästyttävä kosketushäikkä siellä on jossain osastolla: puola - puolan johto, ecu - johtosarja.

Miten näissä -02 malleissa menee tuon ecun:n kanssa, sopiiko mikä vain vastaavalla osanumerolla oleva boksi, vai parittuuko se ajoneston, avaimen tms. kanssa ja menee laajemminkin palikkaa vaihtoon?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Eikös noissa ecuissa ole sitä ollut, että pääteaste ottaa viallisesta puolasta itseensä. Ecun vaihtoon en osaa ottaa kantaa kun ei moisen kanssa ole tarvinnut pelata. Noista kuitenkin löytyy juttua Fiatforumin puolelta hakemalla. Voihan se olla vain jokin irtivarissut juotoskin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Vainio kirjoitti:Pösö toivotti Hyvää Joulua koodeilla P0016, P0945 ja P0948 :-D
Eipä onneksi haitannut menoa mitenkään
Nämä vikakoodit näyttäisi vahvasti viittaavan nokan ajoituksen solenoidiin.
Diagbox tarjosi koodeille selitykseksi nokan ajoituksen solenoidista "open circuit" ja "short circuit to battery positive". Koodien nollaamisen jälkeen jäi herjaamaan tota "short circuit to battery positive".
Ohmit näkys olevan 0.2-0.6 luokkaa ton solenoidin liittimeltä mitattuna eli taitaa olla oikeasti oikosulussa toi mokkula.

Penari ja mini puolelta luettuna ei ilmeisesti ole kovin harvinaista, että vanos solenoidit kyrvähtelee.
Onkohan se sama osa minien ja bemujen konepellin alla vastaavassa vuoden kestävässä moottorissa?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

^^ Ecu, ajoneston boksi ja virta-avain pitää olla samasta autosta, jos käytettyjä osia meinaa käyttää. Uusi neitseellinen ECU ilmeisesti naittaa itsensä automaattisesti ajoneston boksin kanssa.

Virtalukko ei ole pakollinen, mutta sitten pitää vaikka teipata uusi virta-avain ajoneston antennin kylkeen.

Näin ainakin saman ikäkauden BravX Fire-koneiden kanssa. Mk2 Punto (-01) vaati CAN-väylän takia em. osien lisäksi mittariston sekä sähköisen ohjaustehostimen vaihdon...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Taas tutkittiin ja hutkittiin ecu-asiaa. Elehuolto totesi että ecu on kabutt, mutta voisivat koodata käytetyn vastaavalla osanumerolla olevan ecun sopivaksi tähän autoon, eikä tarvitse ajonestoa ja avaimia. Nyt onkin homma saada käytetty, toimiva ecu jostain. Tärkein osanumero on kaiketi tämä IAW 4EF.B3 mutta siihen on vielä omalla rivillään täsmennys HW223/4701-H5N
Auto siis Marea 2002 1.6 weekend, ilman ilmastointia.
Googlaamisella näyttäis Venäjältä yks löytyvän ja jostain muualta, jonka kieli ei myöskään taivu. Jos jollekin sattuu moinen silmään, niin vinkit ovat tervetulleita.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Janne kirjoitti:Taas tutkittiin ja hutkittiin ecu-asiaa. Elehuolto totesi että ecu on kabutt, mutta voisivat koodata käytetyn vastaavalla osanumerolla olevan ecun sopivaksi tähän autoon, eikä tarvitse ajonestoa ja avaimia. Nyt onkin homma saada käytetty, toimiva ecu jostain. Tärkein osanumero on kaiketi tämä IAW 4EF.B3 mutta siihen on vielä omalla rivillään täsmennys HW223/4701-H5N
Auto siis Marea 2002 1.6 weekend, ilman ilmastointia.
Googlaamisella näyttäis Venäjältä yks löytyvän ja jostain muualta, jonka kieli ei myöskään taivu. Jos jollekin sattuu moinen silmään, niin vinkit ovat tervetulleita.
https://www.ebay.com/itm/ENTRALITA-ECU- ... 1531222878
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onkohan noilla numerosarjan viimeisillä numeroilla merkitystä?
Löytyi ecu, jossa numerot täsmää HW223 saakka, mutta sen jälkeen numerot on 4502-HSI

Passaakohan nämä keskenään?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Osanumerot 46799771 ja 46823490 pitäisi käydä (lukee viivakoodin päällä)
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja rausku »

TeroPee kirjoitti:
Millä luettu? VAG-konsernin kanssa ei oikeastaan muita kannata käyttää kuin VCDS:ää (https://www.ross-tech.com/). Se ei ilmoita kuinka monta km vikavalo on palanut vaan millä aika- ja km-leimalla ko. vikakoodi on ilmestynyt (ainakin suurimmasta osasta koodeja näin, en osaa mennä takuuseen että tekee kaikkien osalta näin).
En tajunnut katsoa, että millä lukevat motomaatissa koodit.

Paljon kiitoksia kaikille vastaajille avusta. Taas opin uutta autoista.

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mahtaakohan nyt täällä Kiia-Tojota-PNV -foorumiksi muuttuneella foorumilla tulla nyt banaania? :silly:

Tytär viikonloppuna kokeili Deltaa. Oli kovin vakuuttunut ajettavuudesta ja hallintalaitteiden käytön loogisuudesta ja vertasi äitinsä Kiaan jolla on vähän ajanut. Ei saanut Kia edelleenkään kehuja. Olen kyllä ennenkin kuullut siitä avautumista mutta kuvitellut että vaan tottumatton ongelmia, mutta autosta se kiinni näemmä olikin. Segmentti autoilla sama, ja koreanpommi on jokusen vuoden uudempi. Onko ne toisaan niin huonoja? Kivaa oli sen sijaan se että pääsi kuittaamaan että kyllä siinä ihan syy on että miksi itse tulee ajettua italialaisella, eikä niillä itäautoilla :roll:

Ja sitten ne varsinaiset murheet. Kaikenmaailman muoviputkia pistävät vuosituhannen alkupuolen Meganen koneeseen. Halkihan oli vesiputki koneen edestä kiinnikkeen kohdalta ja merkkiliike kiinni (eikä omistaja kysynyt osaa vaikka käskin). No mikäs siinä muu auttaa kun tehdä sopiva putki raudasta ja taas pääsee tytär autoilemaan. Jokohan ymmärtäisi seuraavaksi että minkämaalainen auto kannattaa hankkia?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kahden viikon aikana sattui kahdelle eri autolle sama vika. Kahden kaverin autossa oli ongelmia, toisen Punto ei käynnistynyt ja toisen Vectra ei sammunut (hauska tosiaan, kun naishenkilö soittaa hädissään auton käyvän, vaikka avaimet on jo taskussa..)
Molemmissa kiinnitin huomiota hapettuneeseen + napaan akussa. Puhdistin ja autot toimivat taas normaalisti.
Olen kyllä kuullut vastaavista, mutta ei ole koskaan omalle kohdalle sattunut. Olisikohan syksyn kostea keli voinut edesauttaa hapettumista..?
Monen näköistä vikaa tuo autoon näköjään tekee. Punton mittaristossa viisarit tanssi hauskasti, kun yritin käynnistää.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuossa syy sille, että monella merkillä akun napojen puhdistus kuuluu huolto-ohjelmaan (30tkm/2v tai 15tkm/1v välein, merkistä ja mallista kiinni jne).
Erään nimeltämainitsemattoman Korealaisen Kia-merkkisen henkilöauton kohdalla tuli jossain 3 tai 4v iässä ongelmia, kun ei oltu käytetty huolto-ohjelman mukaisessa huollossa. Eli akun napoihin ei oltu koskettu lainkaan. Ihan helkkarin hapettuneet. Oikein järkyttävästi asti.
Lisäksi akku oikein ui kaikennäköisessä schaissessa, eli itsepurkautuminenkin aivan taattua.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

CLK:n pyöräkotelosta mersun ominaismurhetta. Pitänee etsiä paikka jossa tuon vois tukkia ja katsella löytyykö lisää.
Liitteet
20180105_174532x.jpg
20180105_174532x.jpg (45.03 KiB) Katsottu 8015 kertaa
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:Siispä akuuttiin murheeseen. E87 vikakoodi:
P0367 camshaft position sensor ”B” circuit low (bank 1).

Nollasin. Katsotaan jos tulee takaisin, niin aloitetaan uudesta akusta.
120iA:han menin vaihtamaan akun. Ei auttanut, mutta nyt on kunnollinen akku. Mysteeri valkeni kun kannen koteloa hiukan raotti. Huohottimen kautta lienee kosteus hiipinyt pannuun. Putsihommia -160tkm rullattu tällä, joen suursiivous lienee ihan hyvä tässä kohtaa tehdäkin! Jos vaikka ihan anturin puunauksella ja koneen putsilla tästä selviäisi... (Tarvinnee ajaa tälläkin hieman useammin ja edes joskus pidempi lenkki - nyt näkee 10 km suuntaansa ajoa kerran pari viikossa, jos sitäkään!)
Liitteet
N46B20.jpg
N46B20.jpg (137.01 KiB) Katsottu 7929 kertaa

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kosteus poistuu huohottimen kautta. Tuloreitti on ohipuhallus männänrenkaiden ohi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jepjep. Pahoittelut maalaisuudestani! Kosteus poistuu huohottimen kautta, mutta josko huohottimen tukkoisuus jättääkin koneeseen kertyneen kosteuden koneen sisään, nimenomaisesti kannen puolelle? Kannentiiviste vaikuttaa ehjältä, sehän tässä se tärkein kohta lienee. Konetta ei ole ajettu kunnolla kuumaksi viime kesän jälkeen.
EDIT: Murheet toistaiseksi E87:n kanssa ohi, leimakin haettu tänään. Nokka-akselin asentosensori piti sitten kumminkin vaihtaa. Rahalla tästäkin selvisi, hyvä niin.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Janne kirjoitti:Onkohan noilla numerosarjan viimeisillä numeroilla merkitystä?
Löytyi ecu, jossa numerot täsmää HW223 saakka, mutta sen jälkeen numerot on 4502-HSI

Passaakohan nämä keskenään?
Maireen vaihdettiin Espanjasta käytettynä hankittu ecu. Se koodattiin Pattijoella vanhalle softalle uusiksi ja eilen ruuvattiin paikalleen. Nyt ei enää sytytä P0351 koodia.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Audilla taas dieselskandaalia...

https://www.autoblog.com/2018/01/22/aud ... -ab-tile-8

Joo, irkistä tuli linkki. Sori asianomaiselle, että nappasin tänne ;)

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Koska auton moottoritilaan asennettavat kilkkeet eivät missään nimessä altistu tärinälle, lämpötilan vaihteluille tai kosteudelle, Defan insinöörit ovat suuressa viisaudessaan jättäneet haaroitusliittimistä lukituksen pois.

Olinkin koko syksyn kummastellut, kun 500X konepellian alle asennetun TT-Thermon teho tuntui kovin vaihtelevalta, kunnes se joulun alla lakkasi kokonaan toimimasta. Välipäivinä auto taas valohoitoon ja viaksi paljastii akkulaturin haaroistusliittimestä irronnut kaapeli. Johdot viriteltiin pinteeseen niin, ettei enää pitäisi irrota, mutta tämän jälkeen oli entistä kylmempää kyytiä tarjolla, kun tolpan vikavirtasuoja rupesi laukomaan, pimentäen myös tähän asti toimineen sisätilanlämmittimen.

Nyt on takana jo kolme onnistunutta lämmitystä, joten pidän sormia ristissä - ehkä ongelma johtui liittimiin päässeestä vedestä (eikä siitä TT-Thermon jonkinmoisesta tyyppiviasta - jäähdystysnesteet vuotaa vekottimen sisuskaluihin).

Toisaalta kivaa on ollut se, ettei vehje edes pakkasten tultua ole mitään helikopterivaloja kojetauluun sytytellyt.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Defan johdot on vähän nihkeitä. Ne pitää asentaa sopivasti :) Calixilla on pikalukitukset, jotka toimii ihan jees mut kukaan ei oikeen tykkää Calixista.

Mä haluasin kiertovesipunpun ja letkulämppärin kyl Giuliettaan. TT-Thermon laatu vaan ollut niin huono, etten taida uskaltaa ja sit Defan/Calixin kiertovesipumpullinen maksaa aika pirusti (eikä ole tietenkään mallikohtaista, mut se nyt ei ole ongelma).

Bebbu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

SRS valo palaa mesessä. Vänkärin penkki mitä ilmeisemmin. Ei ainakaan se anturijohto oo rikki. Tunnistinmatto?

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ainakaan täällä ei TAAS Calixin lämmitin ole toiminut. Pitää katsoa, onko piuha irti, vai onko TAAS vastus pimeänä. Jos on, niin loppui Calixin osto tässä taloudessa. On vielä pirullinen paikka vaihtaa. Bilteman letkulämmitin houkuttelisi, mutta pitäisi sitten uusia sisätilalämmittimelle menevä kaapelointikin yms. IKH:lta saa Defa/Calix-adaptereita, joten tuollaisen TT-Thermonkin voisi laittaa, pitäisi vain olla 500-wattinen (jonka väitetään olevan liian tehoton autoon?), että sulake kestää kaksi autoa sisälämmittimineen.

Onneksi tuo italiaano on vasta 30-vuotias, niin jaksaa näillä pakkasilla startata ilman lämmitystäkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tuossa aiemminkin johonkin topiciin kirjoittelin pumpullisen letkulämppärin värkkäämisestä.

Se TT-Thermo on käytännössä tämä kampe (joissain malleissa), johon on sitten laitettu Defan piuha valmiiksi. Toki sellaisen saa ostaa jos haluaa valmiin pulikan, mutta jos tykkää värkätä, sen voi tehdä itsekin.

Tilasin tuon pari vuotta takaperin Aliexpressistä (tuli kahdessa päivässä) ja liitin Defan panssarikaapelin tuon keittiötöpselin tilalle. Väri väriin ja osien tiivistys silikonilla = toimii.

Pari kuvaa näkynee täältä:

http://i15.photobucket.com/albums/a381/ ... gbeqf1.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a381/ ... bzrito.jpg

Tuo imee sisätilan kennolta ja työntää kohti termarikoteloa, kone lämpenee melkoisella vauhdilla.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Bebbu kirjoitti:SRS valo palaa mesessä. Vänkärin penkki mitä ilmeisemmin. Ei ainakaan se anturijohto oo rikki. Tunnistinmatto?
Toivottavasti. Yleislääke taitaa olla ohjausyksikön vaihto, moinen Signora Nuvolarinkin Kuolontähteen täytyi vaihtaa

-Tazio

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Nyt olis hyvät vinkit tarpeen: Osrtin viikko sitten tyttärelle G-Astran, jolla ajoin pakkasviikonloppuna noin 200km, pelasi hyvin. Ajoin auton talliin, vaihdoin öljyt ja suodattimen, mihinkään muuhun en konehuoneessa koskenut. Auto oli tallissa kolme vuorokautta, ulos ajaessa lähti vähän huonosti käyntiin ja sytytti vikavalon. Koodi kampiakselin asentotunnistimesta. Kuittasin pois, ei tullut uudestaan - en ihmetellyt enempää. Auto seisoi pari päivää ja tänä aamuna kun laitoin käyntiin, niin vaati taas hieman pitkä starttauksen ja saman tien vikavalo, sama koodi kampiakselin asentotunnistin, kuttasisn pois ja liikkeelle. Nykii, vetää huonosti, vikavalo. Nyt koodi sytytyskatkoskista ykköspytyssä. Ajoin autolla ihan jonkun matkaa ja testailin.

Palaa vikalvalo tai ei, niin kone ei kierrä, kun noin 3500rpm, siinä kohtaa alkaa kierrokset heilua ylös ja alas. Jos ajossa painaa kaasun pohjaan pienillä kierroksilla, vetää ihan hyvin siihen reiluun kolmeen tonniin asti. Ei vikavaloa jos pumppaa kaasulla niin, että veto on päällä tai jarruttaa moottorilla. Myöskään tyhjäkäynnillä vikavalo ei syty, mutta tasakaausulla melkein heti. Koodi tulee vain ykköspytyn missfirestä.

Ja ennen tallissakäyntiä auto toimi hienosti. Ihme juttu. Diagnostiikkaa ei ole nyt saatavilla kuin Torque. Voisiko kampiakselin anturi olla jotenkin huona ja jättää pulssia välistä? Mutta miksi Missfire aina vain ykköspytyssä ja miksi ei silloin jos on veto päällä? No, lähden ostamaan tulpat ihan ekana. Ja kaljaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitäs se sanoo imusarjan paineeksi? Torquen pitäisi kyetä kertomaan MAP ihan suoriltaan.

Voi toki olla se kampura-antura särki. Ja on ihan loogista, että kipinä on helpompaa lyödä idlaavaan pyttyyn, niin moottorijarrulla ei mkssfireä tule kuten kuormalla.

Edit: eiku äh, kuormalla ei näköjään tule missfireä, luin eka väärte päin. Joo, lähde siitä kampuan anturista...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kyllähän noita asentoantureita menee, ja oireilevat useinkin lämpötilan mukaan. Sytytyskatkoksia noissa on tullut myös öljystä tulpankolossa. Mikä moottori Astrassa on?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Sehän se oli. Uusi kampiakselin asentoanturi ja taas kulkee. Taitaa olla kulutustavaraa tässäkin, kun lähikaupan hyllystä löytyi. Vaihtui viidessä minuutissa, Alfaan tottuneelle omituisen helppoa :-D .

Onhan se siinä öljynsuodattimen vieressä, mutta en kyllä tiedosta murjoneeni, eikä siinä silmämääräisesti ole mitään vikaa. Johdot on ehjät. Ajoin sillä tosiaankin 180km yhteen putkeen ja tuolloin oli lähes 20 astetta pakkasta. Liekö niin, että on kylmässä käyntiin lähtiessä toiminut ja sillä tuurilla mentiin koko matka. No, hyvä, että selvis helposti ja halvalla.

Kiitokset henkisestä tuesta.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

Ghost kirjoitti:Sehän se oli. Uusi kampiakselin asentoanturi ja taas kulkee. Taitaa olla kulutustavaraa tässäkin, kun lähikaupan hyllystä löytyi. Vaihtui viidessä minuutissa, Alfaan tottuneelle omituisen helppoa :-D .
”Opelin Ecotecit syövät asentoantureira kuin kauraa”, sanoi eräs huoltomies aikoinaan. Tämä päti tosin vanhempiin Opeleihin ja niissä meni nokka-akselin asentoantureita. Vikavalo päällä oli limb-mode koneessa päällä ja kierrokset ei nousseet. Tiedä sitten olisiko tässäkin ollut siitä kysymys.

Vastaa Viestiin