Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

eicas kirjoitti:Adapteri väliin johon saa 12v tulon, niin pitäisi radion alkaa kuulua. Tai erillinen signaalivahvistin mankan taakse.
Luonnollisesti vahvistin antennin luona toimii radioteknisesti huomattavasti paremmin.
Viimeksi muokannut FinPat, 16 Tammi 2020, 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kellään kokemusta auton väylävikojen perkaamisesta? Käytin Xsaraa testerissä kun etsin syytä toimimattomalle lämppärin puhaltimelle, ja tuli useampi vikakoodi väylävioista.

Järjestelmä: Monitoiminto, Body computer (BSI) (Koritietokone) SW vers: 04 SW index 28 (Ohjausyksikön tunnistus)
-Lähettimen tietoliikenne, signaali virheellinen katkonainen
-Monitoiminen näyttöohjausyksikkö, tietoliikennevika katkonainen

Järjestelmä: Monitoiminto, Body computer (BSI) (Koritietokone) SW vers: 03 SW index 51 (Ohjausyksikön tunnistus)
-Hätävilkut katkonainen
-Ajovalojen pesimen ohjausreleen virtapiiri: oikosulku akun +napaan (12 V) katkonainen
-Mittaritaulun ohjausyksikkö, tietoliikennevika Jatkuva
-Tietoliikenne korin VAN-verkon DATAB-johtimessa Jatkuva
-Murtohälyttimen ohjausyksikkö, DATAB-linja: tietoliikennevika Jatkuva
-BSI-CAN: tietoliikennevika Jatkuva
-Jäähdytysnesteen lämpötila, vastaanotetut tiedot virheellisiä Jatkuva

Itse ilmastointilaitteeltakin tuli kaksi koodia.

Järjestelmä: Ilmastointi, ilmastointi ilmastointi
-Matkustamon tuuletin, avoin piiri Jatkuva
-Kulkunopeus, vastaanotetut tiedot virheellisiä katkonainen.

Tuulettimen avoin piiri johtunee hyvinkin siitä, että koko puhallin on ollut irti. Kulkunopeus-herja voisiko johtua siitä, että puhallin on pakotettu täysnopeudelle, eli pyörii eri nopeutta kuin ilmastointi pyytää?

Mutta joo, melko pitkä lista vikakoodeja. Ei ole vähäistäkään kokemusta väylävikojen etsimisestä saati korjaamisesta, onko täällä kokeneempia? Muuta en keksi kuin etsiä nuo ohjausyksiköt ja tarkistaa johtojen fyysinen kunto. Voiko kotikonstein muuta tehdäkään?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kellään kokemusta auton väylävikojen perkaamisesta? Käytin Xsaraa testerissä kun etsin syytä toimimattomalle lämppärin puhaltimelle, ja tuli useampi vikakoodi väylävioista.

Järjestelmä: Monitoiminto, Body computer (BSI) (Koritietokone) SW vers: 04 SW index 28 (Ohjausyksikön tunnistus)
-Lähettimen tietoliikenne, signaali virheellinen katkonainen
-Monitoiminen näyttöohjausyksikkö, tietoliikennevika katkonainen

Järjestelmä: Monitoiminto, Body computer (BSI) (Koritietokone) SW vers: 03 SW index 51 (Ohjausyksikön tunnistus)
-Hätävilkut katkonainen
-Ajovalojen pesimen ohjausreleen virtapiiri: oikosulku akun +napaan (12 V) katkonainen
-Mittaritaulun ohjausyksikkö, tietoliikennevika Jatkuva
-Tietoliikenne korin VAN-verkon DATAB-johtimessa Jatkuva
-Murtohälyttimen ohjausyksikkö, DATAB-linja: tietoliikennevika Jatkuva
-BSI-CAN: tietoliikennevika Jatkuva
-Jäähdytysnesteen lämpötila, vastaanotetut tiedot virheellisiä Jatkuva

Itse ilmastointilaitteeltakin tuli kaksi koodia.

Järjestelmä: Ilmastointi, ilmastointi ilmastointi
-Matkustamon tuuletin, avoin piiri Jatkuva
-Kulkunopeus, vastaanotetut tiedot virheellisiä katkonainen.

Tuulettimen avoin piiri johtunee hyvinkin siitä, että koko puhallin on ollut irti. Kulkunopeus-herja voisiko johtua siitä, että puhallin on pakotettu täysnopeudelle, eli pyörii eri nopeutta kuin ilmastointi pyytää?

Mutta joo, melko pitkä lista vikakoodeja. Ei ole vähäistäkään kokemusta väylävikojen etsimisestä saati korjaamisesta, onko täällä kokeneempia? Muuta en keksi kuin etsiä nuo ohjausyksiköt ja tarkistaa johtojen fyysinen kunto. Voiko kotikonstein muuta tehdäkään?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Olisiko Citroen servicebox+SEDRE kaikkein parhaita apuja vian hakuun?
Sieltä löytyy kytkennät ja kaapeloinnit ranskalaiseen tapaan kätevästi :)
Ainakin pystyy kytkentäkaavioiden avulla mittailemaan onko piuhat kunnossa vikakoodien viittamalta suunnalta.
Löytyy myös liittimien paikat ja pinnit helpommin kuin arvailemalla.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^^ Parin ajoneuvo-ECUn suunnitteluun osallistuneena en osaa nähdä tuossa kovin selviä viitteitä siihen, mitä tapaisin sanoa väyläviaksi. Ennenmmin vaikuttaisi siltä kuin kori-ECUn (BSI:n) suunnalla olisi käyttöjännitemurheita tai pahaa johtosarjaongelmaa. Kaivele BSI esille, tarkista sen käyttöjännitesyöttö ja maadoitus sekä liittimen kunto aivan silmämääräisesti. Löysä maajohto selittäisi nuo kaikki. Toinen ongelma tällaisten ECUjen kohdalla voisi olla jonkin muun vikatilanteen, kuten jonkin jumittavan toimilaitteen, aiheuttama ylivirtatilanne. Sellainen voi sulattaa liitinrunkoa ECUn käyttöjännitesyöttöpinnin ympäriltä.

Koritietokone taitaa useimmissa autoissa majailla kojelaudan alla, sulakerasian takana, jolloin se ei ole kovinkaan pahassa paikassa liittimen likaantumisen kanssa. Jos Xsarassa on toisin, niin toki sen liittimen kuorrutus pölyllä ja vedellä voi olla syyllinen. Toisaalta jalkatilassa mahdollisesti roikkuva johtosarja on aina hyvä maali kengänkärjille.

Tällä "tarkista silminnähtävät viat"-litanialla haluan hiukan demystifioida "väylävikoja". Useimmiten sellaisiksi kun tunnutaan tuomittavan aivan perinteisiä autosähkön vikoja, koska niiden aiheuttamat vikakoodit johtavat helposti harhaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Hetkelliset tietoliikenteen vikakoodit "nykyautoissa" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos ei ole aktiivisia vikoja, eikä oireita ole havainnut käytössä, niin en välittäisi. Koodien perusteella hälypurkki ei ainakaan kommunikoi verkossa.

Rautalankamalli: Jos mykälle ohjainlaitteelle tulee virransyötöt, eli +12V ja maa, niin oskolliskoopilla väyläsignaalin tarkastus ohjainlaitteen päästä. Jos väyläsignaali OK, niin ohjainlaite viallinen. Virransyötöt tietty mitataan aina kuorman kanssa, ettei hairahduta haamuihin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Isola kirjoitti:^^ Parin ajoneuvo-ECUn suunnitteluun osallistuneena en osaa nähdä tuossa kovin selviä viitteitä siihen, mitä tapaisin sanoa väyläviaksi. Ennenmmin vaikuttaisi siltä kuin kori-ECUn (BSI:n) suunnalla olisi käyttöjännitemurheita tai pahaa johtosarjaongelmaa. Kaivele BSI esille, tarkista sen käyttöjännitesyöttö ja maadoitus sekä liittimen kunto aivan silmämääräisesti. Löysä maajohto selittäisi nuo kaikki. Toinen ongelma tällaisten ECUjen kohdalla voisi olla jonkin muun vikatilanteen, kuten jonkin jumittavan toimilaitteen, aiheuttama ylivirtatilanne. Sellainen voi sulattaa liitinrunkoa ECUn käyttöjännitesyöttöpinnin ympäriltä.
Juu, täytyy noita johtoja ruveta selvittelemään. Tallin virkaa vaan toimittaa taloyhtiön parkkipaikka, joten kovin suuria operaatioita siinä ei hotsita tehdä :roll:
Isola kirjoitti:Koritietokone taitaa useimmissa autoissa majailla kojelaudan alla, sulakerasian takana, jolloin se ei ole kovinkaan pahassa paikassa liittimen likaantumisen kanssa. Jos Xsarassa on toisin, niin toki sen liittimen kuorrutus pölyllä ja vedellä voi olla syyllinen. Toisaalta jalkatilassa mahdollisesti roikkuva johtosarja on aina hyvä maali kengänkärjille.
Aavistus vihjaa, että purnukka olisi kuljettajan vasemman polven edessä sulakerasian takana, mutta varmuutta en ole vielä saanut. Johtosarjat ei ole kengänkärkien ulottuvilla onneksi.
Isola kirjoitti:Tällä "tarkista silminnähtävät viat"-litanialla haluan hiukan demystifioida "väylävikoja". Useimmiten sellaisiksi kun tunnutaan tuomittavan aivan perinteisiä autosähkön vikoja, koska niiden aiheuttamat vikakoodit johtavat helposti harhaan.
No, jos perinteinen sähkövika osuu väylään, niin maallikkona näyttää siltä, että väylä ei skulaa eli sanotaan väylävika. Demystifioinnista huolimatta väyläsysteemi on puhtaasti mystinen, koska kotikorjaaja ei mitenkään pääse väylän sielunelämään sisälle. Perinteisessä systeemissä jos propelli ei pyöri, niin yleismittarilla on helppo selvittää missä kohtaa sähkön matka katkeaa. Väyläsysteemissä kun propelli ei pyöri ei ole mahdollista jäljittää sitä vikaa oikein mitenkään.
Jarsan kirjoitti:Hetkelliset tietoliikenteen vikakoodit "nykyautoissa" on enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos ei ole aktiivisia vikoja, eikä oireita ole havainnut käytössä, niin en välittäisi. Koodien perusteella hälypurkki ei ainakaan kommunikoi verkossa.
On siellä sen verran aktiivista vikaa, että ilmastointilaite ei ohjaa tuuletinta. Hälypurkin kommunikoimattomuus liittynee siihen, että siltä näkyy puuttuvan sulake. Auton mukana ei tullut mitään dokumentteja siitä hälyttimestä, eli en tiedä edes pitäisikö sen toimia auton alkuperäisellä kaukosäätimellä, vai omallaan. Antanen hälyttimen olla hiljaa jatkossakin.
Jarsan kirjoitti:Rautalankamalli: Jos mykälle ohjainlaitteelle tulee virransyötöt, eli +12V ja maa, niin oskolliskoopilla väyläsignaalin tarkastus ohjainlaitteen päästä. Jos väyläsignaali OK, niin ohjainlaite viallinen. Virransyötöt tietty mitataan aina kuorman kanssa, ettei hairahduta haamuihin.
Oskilloskoopilla löytäisi ne signaalit, vielä kun olisi sellainen :)

Sitten kun vielä jostain löytäisi auton kytkikset ja jonkun kaavion miten nuo eri purkit juttelee keskenään. Tuosta VAN-väylästä on erinomaisen vähän dataa netissä. Kytkikset saisi ehkä helpoiten Haynesin manuaalista.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuomas K kirjoitti: Oskilloskoopilla löytäisi ne signaalit, vielä kun olisi sellainen :)
50€ kiinan skoopilla pärjännee tuossa ihan hyvin.

Ja ebaystä sitten taas saa samalla rahalla jotain ikiaikaista ja kalibroimatonta pro-kamaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

FinPat kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti: Oskilloskoopilla löytäisi ne signaalit, vielä kun olisi sellainen :)
50€ kiinan skoopilla pärjännee tuossa ihan hyvin.

Ja ebaystä sitten taas saa samalla rahalla jotain ikiaikaista ja kalibroimatonta pro-kamaa.

Itse tein muinoin sen virheen, etten ostanut kaksikanavaista kiinaskooppia. Säästin väärässa paikassa kun tyydyin yhteen kanavaan.
VMP

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Yksinkertaistettuna väylä on vain kaksi eri tason jännitettä: Esim. 5 V on 1 ja 1,5 V on 0. Oskilloskoopilla sitten näkee että jännite vaihtelee noiden välillä. Itse viestin oikeellisuudesta ei pysty sanomaan mitään, mutta väylän ehjyyden näkee ja samoin taitaa nähdä muutoksen jännitteiden vaihtelussa kun käynnistää tai sammuttaa jonkun väylän kautta kommunikoivan laitteen.

Kuten edellä kirjoitettiin (mm. Isola ja Jarsan) ihan samalla tavoin vikoja väylään aiheuttaa fyysiset viat johdoissa ja maadoituksissa. En muista aiheuttaisiko viallista kommunikaatiota lähettävä laite vikakoodin väyläviasta vai itse laitteen viallisuudesta /molemmista, kai tuo vähän riippuu valmistajasta.


Varmaan tämä ei uutta tietoa mutta kertaukseksi:

Väylällä päästään paljon vähemmillä johtomäärillä kun voidaan läjä laitteita yhdistää toisiinsa samoilla johtimilla, ilman että jokainen laite mikä välittää tietoa toiselle laitteelle pitäisi olla omilla johdoilla yhteydessä toisiinsa. (Muistaakseni n. 50kg auton massasta säästetään väyläohjauksella.) Signaalissa(viestissä) eri laitteilla on oma tunnistuskoodinsa varsinaisen tiedon lähettämisen lisäksi ja signaalipätkässä(viestissä) on myös osio virheentarkastausta varten. Laitteet saavat "kaistatilaa" tärkeysjärjestyksensä mukaan. Näin siis CAN- väylässä.

Esim. 159 keskikonsolin ohjauspaneli ja ilmastoinnin ohjaus on LIN- väylässä, missä on päälaite ja siihen liitettyinä "orja"laitteita.("Master, slave") Orjalaitteet eivät itse lähetä aktiivisesti mitään, vain päälaite lähettää niille kyselyjä halutessaan tietoa ja käskee niitä.

(En jaksanut lähteä tarkistamaan, vaan kirjoitin ulkomuistista. Saa/pitää vapaasti korjata kun/jos yksinkertaistin liikaa tai kirjoitin jotain väärin. :) )


Esimerkki väylästä. (vanhasta väylätopologia harj.työstäni)
Esimerkki väylästä. (vanhasta väylätopologia harj.työstäni)
Väylä topologia Alfa Romeo 159 2011 - Copy.jpg (98.76 KiB) Katsottu 9187 kertaa
(lähteenä tuolle muistaakseni elearn ja kai korjaamoille suunnattu opetusmateriaali, niissä muuten eroja keskenään...)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Tuomas K kirjoitti:Sitten kun vielä jostain löytäisi auton kytkikset ja jonkun kaavion miten nuo eri purkit juttelee keskenään. Tuosta VAN-väylästä on erinomaisen vähän dataa netissä. Kytkikset saisi ehkä helpoiten Haynesin manuaalista.
Eikö netistä löytynyt toimivaa versiota serviceboxista ja Sedrestä?

Täältä saa myös kaivettua dokumentteja, mutta kytkiksien katselusta joutuu maksamaan:
http://public.servicebox.peugeot.com/pages/index.jsp

E:Kappas, osa oopelien dokumenteista löytyy nykyään samasta osoitteesta :-D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

mattijus kirjoitti:Itse tein muinoin sen virheen, etten ostanut kaksikanavaista kiinaskooppia. Säästin väärässa paikassa kun tyydyin yhteen kanavaan.
Itse tein virheen, etten tilannut 4-kanavaista. :lol: Esim. ruiskutussuuttimia mitatessa olisi mukava saada molemmat ohjaussignaalit ja virtakin samaan kuvaajaan. Noissa halvoissa "ebay-skoopeissa" tuppaa yleensä nopeus sitten jakautuvan kanavien kesken. Eli 100 MHz skooppi onkin kaksikanavaisena 50 MHz ja neljässä enää 25 MHz. Kotikäytössä tuskin mekittävää, mutta hyvä tietää, jos sellaista hankkii.
Garmund kirjoitti:Esim. 159 keskikonsolin ohjauspaneli ja ilmastoinnin ohjaus on LIN- väylässä, missä on päälaite ja siihen liitettyinä "orja"laitteita.("Master, slave") Orjalaitteet eivät itse lähetä aktiivisesti mitään, vain päälaite lähettää niille kyselyjä halutessaan tietoa ja käskee niitä.
Noinhan se on, mutta tarkennuksena lisäisin, että lähettää ne orjat kuittauksen, että käsky on mennyt perille. Tuon vastausviestin tai sen puuttumisen näkee myös skooppikuvaajasta.
Tuomas K kirjoitti:Aavistus vihjaa, että purnukka olisi kuljettajan vasemman polven edessä sulakerasian takana, mutta varmuutta en ole vielä saanut. Johtosarjat ei ole kengänkärkien ulottuvilla onneksi.
Aavistuksesi on oikeassa. :D

Laitas auton VIN-numeron 8 viimeistä merkkiä, niin voin sopivassa saumassa tutkailla kaavioita.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarsan kirjoitti:Laitas auton VIN-numeron 8 viimeistä merkkiä, niin voin sopivassa saumassa tutkailla kaavioita.
73679865

Mahtaisiko sulta löytyä tietoa, että miten sitä puhallinta ohjataan?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kommunikaatio ohjainlaitteen (8080) kanssa on VAN-väylässä ja itse puhallinta ohjataan transistorisäätimellä (8045). Säädin on puhaltimessa kiinni, mutta saa vaihdettua erikseen. Osanumero: 644178.

Sulake F18 konehuoneen sulakerasiassa (PSF1) syöttää jännitteen säätimelle. Jos syöttöä ei tule säätimelle ja sulake on ehjä, niin tarkasta lähteekö sulakerasialta syöttö ulos saakka.

Liittimien selitykset kaavioissa:
32V NR = 32 pinninen, musta
4V MR = 4 pinninen, ruskea.
16V VE = 16 pinninen, vihreä.

Ei olis ensimmäinen nopeudesnsäädin, joka on hajonnut.
Liitteet
xsara 8045.JPG
xsara 8045.JPG (42.87 KiB) Katsottu 8885 kertaa
xsara psf1.JPG
xsara psf1.JPG (42.8 KiB) Katsottu 8885 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarsan kirjoitti:ensimmäinen nopeudesnsäädin, joka on hajonnut.
Näin olen ymmärtänyt. Se säädin on vaihdettu, mutta se on pingpong-tarvike, eli ei ole mitään takeita siitä, että se toimii. Kokeilin romuttamolta toista puhallinta joka sekin pysyi mykkänä, mutta tuonkaan kunnosta ei luonnollisesti ole mitään varmuutta. Tyypillisin tapa millä nämä hajoavat vaikuttaisi kuitenkin olevan säätimen hajoaminen niin, että huutaa kokoajan täysillä, ja romiksen puhallin ei pyörinyt ollenkaan, eli ainakaan sitä vikaa siinä ei ole.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jagge päätti kylvää reilun annoksen hiilivetyjä pitkin kyliä. Auton alla oleva polttoaineen jäähdytyskenno alkoi vuotamaan ja pikaiseen laskettuna viitisentoista litraa dieseliä pitkin Nummelaa parin-kolmen päivän aikana. Onneksi ei hajonnut viime viikolla kun tehtiin Savonlinna-Mikkeli-Loviisa kierros. Varaosakin löytyi hyllysta.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Yhdeksän vuotta kesti Lybraan hankittu Defan sisätilan lämppäri, nyt oli jättänyt lämmittämättä auton, mutta itse oli tulikuuma ja sisällä paha haju. Ilmeisesti tuuletin hajonnut, ja lämpösuojaus puutteellinen, hyvä ettei koko autoa (ja ulkorakennusta) polttanut.

Tuo kestikin Defaksi pitkään, pari muuta Defaa on hajonnut paljon nopeammin, joskin turvallisemmin. Mikähän olisi kunnollinen lämmitin...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

mutt kirjoitti:Yhdeksän vuotta kesti Lybraan hankittu Defan sisätilan lämppäri, nyt oli jättänyt lämmittämättä auton, mutta itse oli tulikuuma ja sisällä paha haju. Ilmeisesti tuuletin hajonnut, ja lämpösuojaus puutteellinen, hyvä ettei koko autoa (ja ulkorakennusta) polttanut.

Tuo kestikin Defaksi pitkään, pari muuta Defaa on hajonnut paljon nopeammin, joskin turvallisemmin. Mikähän olisi kunnollinen lämmitin...

Se Calixin litteä. Siinä on kätevä se rautalankateline. Ducatossa ollut nyt 7vuotta ja aina työpäivinä huutaa sen +8h

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Auttakaapa miestä mäessä. Kaukovaloista ilmoitetaan referenssiluku, joka viittaa valokeilaan voimakkuuteen kandeloina. Mutta, miten se voimakkuus mitataan? Valoisuusmittarit eivät anna tulokseksi kandeloita, eli tarvitaanko mittaukseen jotain tuhansien eurojen laboratoriolaitteita, vai halpa mittari ja matematiikkaa?

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja eicas »

^lyhyesti vilkaistuna täytyy tietää lumenit ja keilan leveys. Loppu on matikkaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Mtv 30.1.20: "BMW-merkkisiin autoihin keskittyneessä rikosaallossa uusi käänne:
Poliisi teki kiinnioton yleisövihjeiden perusteella"

Huh, tässä saanut pelätä ettei omaani koeta yhtä houkuttelevaksi kuin lähistön uutukaisia.
Tämä johtaisi jatukuessaan vääjäämättä yleiseen vähättelyyn ja ähättelyyn. :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kohta ois joutunu ite murtautumaan omaan autoon, ettei aleta naapurustossa yrmimään. :mrgreen:

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

lerppu kirjoitti:^Kohta ois joutunu ite murtautumaan omaan autoon, ettei aleta naapurustossa yrmimään. :mrgreen:
Justiinsa! Ei ole elo bmw-auton kanssa heleppoa. :D

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Penareista puheenollen, onko kellään hyvää arvausta mistä lähtisi etsimään vikaa kun tuommoisen F25 bemun vilkut toimii vastoin vilkkuviiksen komentoja?
Toisin sanoen vilkut toimii täysin sekopäisesti :-D
Useimmiten viiksestä ei tapahdu mitään, mutta välillä taasen vilkut antaa vain kolme välkkyä vaikka vipstaakia yrittää pidellä pidempään pohjassa.
Muut viiksen toiminnot pelaa kuten pitääkin.
Pari kertaa käynyt myös niin, että viiksestä vasempaan toivottaessa antaakin kolme välkkyä oikealle.
Kuukausi takaperin tuosta vekottimesta korjattiin toisen takavalon pimentyneet ledit vaihtamalla ohjauskortti, mutta tuskin sillä operaatiolla pystyy vilkkujen toimintaan vaikuttamaan??

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Vainio kirjoitti:Penareista puheenollen, onko kellään hyvää arvausta mistä lähtisi etsimään vikaa kun tuommoisen F25 bemun vilkut toimii vastoin vilkkuviiksen komentoja?
Toisin sanoen vilkut toimii täysin sekopäisesti :-D
Useimmiten viiksestä ei tapahdu mitään, mutta välillä taasen vilkut antaa vain kolme välkkyä vaikka vipstaakia yrittää pidellä pidempään pohjassa.
Muut viiksen toiminnot pelaa kuten pitääkin.
Pari kertaa käynyt myös niin, että viiksestä vasempaan toivottaessa antaakin kolme välkkyä oikealle.
Kuukausi takaperin tuosta vekottimesta korjattiin toisen takavalon pimentyneet ledit vaihtamalla ohjauskortti, mutta tuskin sillä operaatiolla pystyy vilkkujen toimintaan vaikuttamaan??
En jaksa uskoa että se ledilampussa itsessään oleva peukalon kokoinen piirilevy voi vilkkuihin vaikuttaa. Itselläkin oli aikoinaan tuollainen F25 kolmilitraisena, mukava peli ja yllättävän vakaa autobahninopeuksissakin. Vilkkujen kanssa ei ollut ongelmia siinä kyllä.

Tsekkaa rheingoldilla (tai BMWhatilla) antaako vilkut jotain vikakoodia?

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuomas K kirjoitti:Auttakaapa miestä mäessä. Kaukovaloista ilmoitetaan referenssiluku, joka viittaa valokeilaan voimakkuuteen kandeloina. Mutta, miten se voimakkuus mitataan? Valoisuusmittarit eivät anna tulokseksi kandeloita, eli tarvitaanko mittaukseen jotain tuhansien eurojen laboratoriolaitteita, vai halpa mittari ja matematiikkaa?
Riippuu vahvasti siitä mitä lopulta haluat mitata. Jos kuvailet mittauksen tarkoituksen, niin voin kokeilla vieläkö muistan parin vuosikymmenen takaisia.

Jos taas puhtaasta mielenkiinnosta haluat tietää laskentakaavan, niin se löytyy E-säännöistä. Säännön numeroa en nyt puhelimella vaivaudu kaivamaan, mutta www.unece.org-osoitteesta ne löytyvät kaikki.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Pyrkimys olisi siis selvittää, että onko kotikonstein jotenkin mahdollista mitata kaukovalon valonvoimakkuus kandeloina. Tarkoituksena selvittää, täyttääkö se vaatimukset, tai oikeammin osoittaa mittauksella että valovoimakkuus on alle vaatimusten.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomas K kirjoitti:^Pyrkimys olisi siis selvittää, että onko kotikonstein jotenkin mahdollista mitata kaukovalon valonvoimakkuus kandeloina. Tarkoituksena selvittää, täyttääkö se vaatimukset, tai oikeammin osoittaa mittauksella että valovoimakkuus on alle vaatimusten.
Karkean arvion saa tehtyä helposti. Vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen varmaan vähän eri juttu... pitäisi ensin kaivella esiin, mitkä ne vaatimukset ovat. Aika ihmeellistä olisi, jos mittauslaitteistolta ei vaadita kalibrointia.
https://www.rapidtables.com/calc/light/ ... lator.html
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vainio kirjoitti:Penareista puheenollen, onko kellään hyvää arvausta mistä lähtisi etsimään vikaa kun tuommoisen F25 bemun vilkut toimii vastoin vilkkuviiksen komentoja?
Mää veikkaisin ekana sitä viikseä, mutta eiköhän siitä jotain ajatusta irtoa jos lyö ISTAn tulille ja katselee sillä, mitä käskyjä viiksellä kytkeytyy milläkin käännöllä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

insinörtti kirjoitti:Vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen varmaan vähän eri juttu... pitäisi ensin kaivella esiin, mitkä ne vaatimukset ovat.
Ei ole vielä tiedossa mitä ne vaatimukset tarkalleen ovat, kun ne on määritelty standardissa jota ei ole missään vapaasti luettavissa. Töistä ne standardit kuitenkin aivan varmasti löytyy jostain arkistosta kun vaan löytyy oikea henkilö jolta kysyä.
insinörtti kirjoitti:Aika ihmeellistä olisi, jos mittauslaitteistolta ei vaadita kalibrointia.
Virallisesti kalibroitu mittalaitteisto olisi toki hieno juttu, mutta ei taida olla helposti järjestettävissä. Valokuvausta tulee sen verran kuitenkin harrastettua, että halvan luksimittarin voisi sillä verukkeella itselle ostaa ja kyllä sellaisella oletettavasti sen verran tontille osuvia mittauksia saa tehtyä että olisi jotain kättä pidempää kun pitäisi osoittaa valojen riittämättömyys eräissä tapauksissa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saanko rohkeesti veikata, että etsit keinoa osoittaa jollekin tutulle (sukulaiselle? duunin kalustopäällikölle?), että valonsa ovat oikeasti niin huonossa kunnossa, että jotain kannattaisi tehdä vaikka inssi ei vielä olekaan älähtänyt?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Töissä joo. Täytyy vähän varovasti asetella sanat kun julkisesti näistä juttelee, mutta eräät valot eivät varmuudella täytä enää mitään vaatimuksia, mutta asialle tuntuu olevan mahdotonta tehdä mitään. Tämä on nyt ihan virallisesti prosessissa, mutta mitä vakuuttavammin saisi asian esitettyä sen parempi.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ihan yleisellä tasolla se on yllättävää, miten ok tai jopa kannustettavaa tuntuu monesti olevan, että työkalut on ihan paskoja kunnoltaan tai ominaisuuksiltaan. Kuitenkin työteho ja -laatu olisi yleensä pirusti paremmalla tolalla, jos työkalut ei jatkuvasti epäkelpoisuuttaan vituttaisi. Onnekseni olen itse päässyt ko. tilanteesta lähes täysin eroon, mutta ympäristöstä kuunneltuna ihan oikea ongelma on kyseessä monessa paikkaa edelleen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomas K kirjoitti:Valokuvausta tulee sen verran kuitenkin harrastettua, että halvan luksimittarin voisi sillä verukkeella itselle ostaa
Sinullahan on jo luksimittari - siinä kamerassa!

Joskus mittailin oman kämppäni valaistusvoimakkuuksia ja kyllä sillä hehtaarille pääsi vs. oikea luksimittarin, minä sain kerran pihistettyä lainaan. Olen vain onnistunut hukkaamaan laskukaavat, millä kameran valotusarvot sai muutettua lukseiksi. Periaatteena oli siis tähtäillä kameralla paperiarkkia tms. ja säätää valotus kohdilleen, minkä jälkeen herkkyys/aukko/suljiaika kombosta sai laskettua, paljonko valoa piisasi.

Ammattikäyttöönhän löytyy (kalibroituja) kameroita, joilla saa valaistusvoimakkuuden yms. kertalaakista kaikilta näkyviltä pinnoilta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Polforea kirjoitti:
Vainio kirjoitti:Penareista puheenollen, onko kellään hyvää arvausta mistä lähtisi etsimään vikaa kun tuommoisen F25 bemun vilkut toimii vastoin vilkkuviiksen komentoja?
Mää veikkaisin ekana sitä viikseä, mutta eiköhän siitä jotain ajatusta irtoa jos lyö ISTAn tulille ja katselee sillä, mitä käskyjä viiksellä kytkeytyy milläkin käännöllä.
Tää tapaus taitaakin olla mallia vesivahinko.
Kojelaudan alta/jalkatilasta löytyi märkiä johtonippuja ja liittimiä.
Kuivatellaan ensi hätään, mutta vianetsintä siirtynee toistaiseksi vuodon paikantamiseen ja samalla täytyy kysyä ottavatko kantaa asiaan merkkiliikkeessä.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

mutt kirjoitti:Yhdeksän vuotta kesti Lybraan hankittu Defan sisätilan lämppäri, nyt oli jättänyt lämmittämättä auton, mutta itse oli tulikuuma ja sisällä paha haju. Ilmeisesti tuuletin hajonnut, ja lämpösuojaus puutteellinen, hyvä ettei koko autoa (ja ulkorakennusta) polttanut.

Tuo kestikin Defaksi pitkään, pari muuta Defaa on hajonnut paljon nopeammin, joskin turvallisemmin. Mikähän olisi kunnollinen lämmitin...
Eipäs se ollutkaan Defa se sisälämppäri, vaan Calix, vieläpä tasan samanlainen, kun minkä ostin tilalle. Olipa ainakin helppo vaihtaa, kun meni samaan telineeseen. Mutta eipä se vanhakaan ollut rikki, vaan ropelin väliin oli tippunut ilmeisesti jonkun kengän pohjasta pudonnut roska, joka oli juminut sen. Tottakai se ilman puhallusta kuumenee enemmän, niin että ei ihme, jos pehmentimet hieman tuoksahtaa, mutta ei sieltä mitään palanut ollut, ei edes sulanut tai muuten muuttanut muotoaan, eikä se siis myöskään tuoksahtanut millekään. Moottorin ohjauskin on toteutettu jollain elektroniikalla niin, että jos moottori ei pääse pyörimään, ei sitä väkisin yritetä pyörittää, vaan sammutetaan, ja yritetään uudelleen muutaman sekunnin välein. Harjaton moottori näkyy olevan, ja laakerit täysin tikissään.

Onpahan nyt varalla tuokin. Kaiken kaikkiaan aika hyvän vaikutelman antaa tuo Calixin puhallin laatunsa puolesta, on kuitenkin ollut tosiaan kahdeksan vuotta käytössä. Kauneusvirheenä se, että yhdeksän vuotta sitten ostettu hajosi muutaman kuukauden jälkeen, ja tuon sai takuuna tilalle - muistui mieleen, kun nyt näki valmistusmerkinnät.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onhan noissa uskottavissa merkeissä suurella varmuudella lämpösuojat, mutta ihmiskädelle kohde on kuuma on paljon ennen vaarallista lukemaa.

Itse suosin edelleen sisälämppärin asennusta hanskalokeron alle ylösalaisin, jolloin siihen ei pääse tippumaan mitään sisään ja on vähän ikävämpi potkiakin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo on keskikonsolin kyljessä, josta puhaltaa ylös kojelaudan ja etupenkin välistä. Rakenne on pitkälti suljettu, ja roskan saaminen sisälle on edellyttänyt myös kohtalaista sattumaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja eicas »

Parissa autossa jo laittanut sisälämppärin suksiluukun kylkeen. Ei tarvitse katsella telineitä keskikonsolissa ja puhaltaa tuulilasin alareunankin auki. Kesäksi sitten takakontin puolelle piiloon. 8)
Vähän vaan vaatii puuhastelua, kun vetää kynnyslistan alta kaapelin.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuomas K kirjoitti:^Pyrkimys olisi siis selvittää, että onko kotikonstein jotenkin mahdollista mitata kaukovalon valonvoimakkuus kandeloina. Tarkoituksena selvittää, täyttääkö se vaatimukset, tai oikeammin osoittaa mittauksella että valovoimakkuus on alle vaatimusten.
Nyt on ilmeisesti kuitenkin kyse jostakin aivan muusta kuin auton ajovalosta...? Niiden vaatimukset löytyvät E-säännöstä numero 8: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 008r4e.pdf

Jos ja kun pohdit jonkin-ihan-muun vaatimuksia, niin siihen tuo ei tietenkään vastaa. Sieltä löytyy kuitenkin mittausmenetelmä, joka toki on varmasti erilainen kuin omassa tapauksessai. Tarkoitukseen sopivan valaistusvoimakkuusmittarin saa jostakin sekatavarakaupasta parilla kympillä. Omani taisin tilata joskus Banggoodista.

Kandelasta sen verran, että se on ihan harvinaisen harhaanjohtava yksikkö. Ei sillä etteikö sitä olisi määritelty oikein hyvin, mutta käytännön valaisimet eivät ole koskaan ympärisäteileviä. Valovoima (jota kandeloissa mitataan) kun kertoo lähteen kokonaisuudessaan, kaikkiin suuntiin säteilevän valon optisen tehon. Valaisemessa tätä sitten suunnataan heijastimilla, linsseillä ja varjostimilla. Kandeloissa ilmaistu valovoima on siis merkityksellinen suure vain, jos samalla annetaan sen valon jakauma. Tästä syystä on usein mielekkäämpää määrittää valovirta ("lumenit"), koska siinä tuo suuntaus on jo jossakin määrin huomiotu. "Jossain määrin" sikäli, että käytännön valaisimissa harvemmin pyritään kovin tasaiseen valonjakoon ja ajoneuvojen ajovalaisimissa ei käytännössä koskaan. Jossakin rajatussa kulmassa mitattu kokonaisvalovirta kuvaa jo paljon paremmin sitä, miten hyvin valaisin hoitaa hommansa käytännössä (varsinkin, kun valovirta ottaa vielä huomioon ihmisen silmän herkkyyden riippuvuuden valon aalloinpituudesta). Ja kyllä, E-säännössäkin mainitaan kandelat. Siinä on kuitenkin määritelty vaadittu valon jakauma, mikä tekee valovoimasta taas yksikäsitteisen suureen.

Hups, vastaus vähän lipesi;) Ei se mitään, tuon linkatun E-säännön läpi pläräämällä pääsee joka tapauksessa jyvälle mittaustavasta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Isotrooppiset ideaaliset säteilijät ja vapaakenttäeteneminen. Tulee ihan nuoruus ja laskuharjoitukset mieleen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ketjun otsikkoon liittyvä kysymys tälle foorumille jossa tuntuu löytyvän laajemminkin näkemystä ja kokemusta eri merkeistä: Onko Volvo V40 T2 huohotin yhtä herkkä jäätymään kuin 1.4 MultiAirin vastaava? Kollega jäi juuri tielle toisen kerran vuoden sisään ja ilmeisesti syynä tukkeutunut huohotin.

Kysymys akateeminen luonteeltaan, kollega kertoi kävelevänsä autokauppaan maanantaina ja ajavansa sieltä kotiin.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Fiat Punto 60 (vm. 2001) / Viime perjantaina kesken ajon moottorin keltainen merkkivalo mittaristossa syttyi ja auton normaalisti hurjat tehot hävisivät lähes täysin. Moottori kuitenkin pysyi käynnissä ja vauhtia sai tasaisella maksimissaan 80 km/h ja ylämäessä 60 km/h. Auto käy kuin kolmella sylinterillä, mutta ottaa paikalla ollessaan ihan hyvin kierroksia. Lyhyellä vilkaisulla ulkona lumisateessa konepellin alla kaikki näytti normaalilta.

Vika iski kesken ajon täysin "laakista" ja mitään edeltäviä ongelmia ei ollut. Puntolle tehty iso huolto (jakohihna, tulpat, öljyt jne.) viime kesänä ja sen jälkeen ajettu noin 2000 km. Kaiken kaikkiaan kilometrejä 110 tkm. Onko hyviä arvauksia, että mikä vika Punton 1.2 8V bensamoottoriin iski?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tulppa tai puola (jos suorasytkällä, en tunne puntoa) - ei jaksa kuormalla sytyttää niin käy kolmella vedossa mutta laukkaa tyhjänä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Näissä tulppavika rikkoo myös puolan, jos nyt muistelen oikeaa moottoria. Ex-naapuri noilla ajoi ja vaihteli sytytysosia pariinkin otteeseen. Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa puolat, tulpat ja tulpanjohdot .
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja tobby »

Sit viallinen puola rikkoo ecun tai on luultavasti jo rikkonut.
Itse taistelin viime kesänä saman ongelman kanssa ja vaihtoon meni lopulta puolat ja ecu.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Jep.

Jos siellä sytkähäröjä pukkaa niin kyllä se valitettavasti noissa tuppaa ECM olemaan kaput. Varsin yleinen vika noissa. Yhdeksän kertaa kymmenestä uudet tulpat, johdot ja puola on rahan hukkaa...

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Aivan totta. Noinhan se meni kun Uunon muisti palaili pätkikkäin...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Möh, Mersun matkamittari heitti sitten toimimasta. Vastahan se mittaristo syksyllä oli tuossa pöydällä levällään, voi kuinka ihastuttavaa. :?
Operating at the speed of dark

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jarsan kirjoitti:^Jep.

Jos siellä sytkähäröjä pukkaa niin kyllä se valitettavasti noissa tuppaa ECM olemaan kaput. Varsin yleinen vika noissa. Yhdeksän kertaa kymmenestä uudet tulpat, johdot ja puola on rahan hukkaa...
ECU yleensä hajoaa sitten, kun tulpat on ajettu loppuun, johdot poikki, ja niiden takia puola hajonnut ja lyönyt läpi rikkoen ECUn.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin