Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Rinkelilasein maailmaa seuraava tuttuni välitteli minulle tietoa, että olisi nyt kuulemma hyvä farkku-A6 kaupan. 240 tkm ajettu ja on tehty koneremontti, männät, ahdin, jakoketju, öljypumppu, jne. Kuulemma yli 7000 eurolla kuitteja ja vain joku viisi ja puoli oli autosta pyynti.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kun marketin parkkipaikan läpi kävelin niin huomasin että Alfa ei ole yksi ulosampuvien lampun pesureiden kanssa vaan lätkien reikiä näkyi ainakin parin VAGina-konsernin tuotteen etupuskurissa.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155156 kirjoitti:Fiat Punto 60 (vm. 2001) / Viime perjantaina kesken ajon moottorin keltainen merkkivalo mittaristossa syttyi ja auton normaalisti hurjat tehot hävisivät lähes täysin. Moottori kuitenkin pysyi käynnissä ja vauhtia sai tasaisella maksimissaan 80 km/h ja ylämäessä 60 km/h. Auto käy kuin kolmella sylinterillä, mutta ottaa paikalla ollessaan ihan hyvin kierroksia. Lyhyellä vilkaisulla ulkona lumisateessa konepellin alla kaikki näytti normaalilta.

Vika iski kesken ajon täysin "laakista" ja mitään edeltäviä ongelmia ei ollut. Puntolle tehty iso huolto (jakohihna, tulpat, öljyt jne.) viime kesänä ja sen jälkeen ajettu noin 2000 km. Kaiken kaikkiaan kilometrejä 110 tkm. Onko hyviä arvauksia, että mikä vika Punton 1.2 8V bensamoottoriin iski?
No ECU sieltä on mennyt, kuten moni arvelikin. Ensimmäinen vika 19 vuotta vanhassa Punto 60:ssä. Ajettu tosin vain 110 tkm.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onko D2S-polttimoa mahdollista saada asennettua vinoon?

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sgeust »

Tuomas K kirjoitti:Onko D2S-polttimoa mahdollista saada asennettua vinoon?
Periatteessa ei.
On vaan yksi tapa jolla se kiinnittyy umpioon, muuten se ei istu ollenkaan. Toki väkivallalla sen saa varmasti asennettua vinosti.
Assumptions are the mother of all fuck ups.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Nyt oli tainnut olla asentajalla astetta enemmän yritystä, kun polttimo näkyy olevan ihan väärässä asennossa :mrgreen:

Lampun reiässä kun on alareunassa kolo sille polttimon päästä lähtevälle johtimelle, niin se johdin ei ole siellä päinkään, vaan se on ehkä 45 asteen kulmassa yläviistoon :roll:

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Me yritetään töissä tehdä idioottivarmoja tuotteita. Ollaan vaan havaittu että idiootit on joskus yllättävän fiksuja siinä idioottimaisuudessa, tuokaan D2S väärinasennus ei varmaan kovin viisaalla kävisi edes mielessä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Oli pakko ottaa kuva aiheesta:

Kuva

Ammattilaisen kädenjälki.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuossa saa jo tuntea onnistumisen riemua :lol:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Smiik kirjoitti:Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?
Onkos tässä sama kuin kaverin vollessa oli, kun kysyin miksi se puhuu Saksaa.
Eli töpseli kiinni merkkiliikkeessä ja olisiko se nyt sitten ollut kielen päivitys parisataa => puhui edelleen Saksaa.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Uutena Suomeen myyty meisseli GLC puhuu engelsmannia, tai jotain muuta, mutta soomi ei onnistu edes huonosti.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ajotietokoneen käyttöliittymän kieli <> nalkulaattorin löpisemä kieli.

Volvossakin näkyy olleen samaa ongelmaa. Parhaimmillaan on ruåtsintuonnin nalkulaattori on saatu löpisemään suomeksi, mutta ajotietokoneesta/käyttöliittymästä ei suomea olekaan löytynyt. Ohjeena on tässä tapauksessa ollut lompakon lyöminen marmoritiskiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JanV »

Ei kai mistään ulkomaille myydystä autoa Suomea löydykkään. Just vm 2019 audia ajoin ranskassa 2 vko ja ei siellä ollut suomea sen enempää kuin navissa ku käyttöliittymässäkään. Englannin sai toki

Ja Giuliaanhan ei saa suomea ees sillä lompakolla marmoriin :D

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Koska en juo kahvia enkä Koskenkorvaa niin Suomen passini lienee jo riskirajoilla mutta tunnustetaan vielä sekin että käytän vimpaimia mielummin englannin kielisillä menuilla kuin suomeksi. :silent:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Alfassahan kuuluu kielenä olla italia.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Mun kiertopalkinto Jaguarissa on Suomen kieli navissa ja näytössä. Myyty uutena Italiaan, sieltä viety Tsekkeihin ja itse ostin sen Hollannista. Samaten RHD britti varaosa-autosta löytyi Suomi. Liekö joku tehtaan insseistä suomalainen, miten muuten moisessa marginaalimerkissä ihan hyvää suomea valikoissa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Hämis »

FinPat kirjoitti:Koska en juo kahvia enkä Koskenkorvaa niin Suomen passini lienee jo riskirajoilla mutta tunnustetaan vielä sekin että käytän vimpaimia mielummin englannin kielisillä menuilla kuin suomeksi. :silent:
Kossusta niin väliä, siinä on vedellä kova litrahinta.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Vittorio Jano kirjoitti:Alfassahan kuuluu kielenä olla italia.
Vielä kun sais ne ilmoitukset yms. puhuttuna jollain viettelevällä italialaisella naisäänellä 8)

Carlo Coppa
Viestit: 734
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

OT: Minulla on italiaa puhuva flipperi.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja peksu »

JanV kirjoitti:Ei kai mistään ulkomaille myydystä autoa Suomea löydykkään. Just vm 2019 audia ajoin ranskassa 2 vko ja ei siellä ollut suomea sen enempää kuin navissa ku käyttöliittymässäkään. Englannin sai toki

Ja Giuliaanhan ei saa suomea ees sillä lompakolla marmoriin :D
Toin Saksasta BMW:n vm. 2015 viime keväänä ja kyllä sen ajotietokoneen valikoista löytyi suomen kieli. Oli myyjällekin yllättävä tieto.
Navia ei autossani olekaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Yksinkertaisempaahan tuo on tunkea mukaan kaikki kielet mitkä on käännetty tarjolle, kun ei niistä haittaa ole eikä lokalisoinnista käytännössä oikein lisärahaakaan saisi. Nykyään ei meinaa löytyä tarpeeksi pieniä muistiyksiköitäkään että kieliä tarttisi sen takia rajoittaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JanV kirjoitti:Ei kai mistään ulkomaille myydystä autoa Suomea löydykkään.
Belgiaan myydyn 2013 Amperan käyttöliittymän ja navin kielen pystyi vaihtamaan suomeksi suoraan valikosta. Tämä ei siis olekaan se normaali käytäntö? Noita kinnereitä on virallisia kanavia pitkin tuotu Suomeen ehkä muutama kymmenen, joten aika mariginaalisesta kamppeesta on kyse. Uustuontia on sitten tietty moninkertaiset määrät.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Josef Matula
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Smiik kirjoitti:Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?
Todennäköisesti tässä on Becker Map Pilot navigointi. Tosiaan onnistuu navigointi suomeksi mutta ajotietokonetta ei saa suomelle W212 mallissa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kai fiiukin on muuta merkkiä :roll: Tänään iltapäivästä päätti Freemontti alkaa työntämään repsikan puolelle ainoastaan täysin kuumaa ilmaa. Kuskin puoli toimii ok ja tottelee säätöä. Ensiapuna käänsin kojelaudan suulakkeet manuaalisesti kiinni. Tuntuisi ettei se työnnä tuulilasille eikä ehkä jakatilaankaan tuota kuumaa. Pitänee tutkia. Ei ehkä ole oikein kiva ominaisuus kun kelit tästä vielä lämpenee.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Gasket: Fiatit on sentään tasalaatuisia! Meillä Fiat 500L vaihtui viime vuonna automaatti-ilmastoinnin seottua. Molemmin puolin kuuminta mahdollista tai viilennys ilmastointi täysillä. Että oli rasittava ja testerien mukaan "ehjä laite, ei vikakoodeja". On muuten aika kuuma keväällä tai kesällä. Että onnea vian etsintään, sormet ristiin ja loput näpyttämään Nettiautoa!

PS. Saahan laitteen off eli kiinni, mutta yllättävän usein ikkunat juuttuu tai joku muu syy vaatii ilmanvaihtoa.

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Josef Matula kirjoitti:
Smiik kirjoitti:Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?
Todennäköisesti tässä on Becker Map Pilot navigointi. Tosiaan onnistuu navigointi suomeksi mutta ajotietokonetta ei saa suomelle W212 mallissa.
Jos ajotietokoneen saisi edes englanniksi niin siitäkin olisi iloa. Mahtaako tämä olla jotenkin mahdollista?

Kiitos kaikille muillekin vinkeistä. Appiukko oli siis käynyt Veholla myös ja kysynyt asiasta ohimennen. Vastaus oli ollut jotain epämääräistä mutinaa. Jotenkin kuvittelisi jälleenmyyjällä olevan jonkinlainen idea asiasta tai edes vähän kiinnostusta selvittää asiaa pitkäaikaiselle asiakkaalle, mutta ilmeisesti ei. :drinking:

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Gasket kirjoitti:Freemontti
On Dodge Journey varustettuna Fiatin dieselillä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Smiik kirjoitti:Appiukko oli siis käynyt Veholla myös ja kysynyt asiasta ohimennen. Vastaus oli ollut jotain epämääräistä mutinaa. Jotenkin kuvittelisi jälleenmyyjällä olevan jonkinlainen idea asiasta tai edes vähän kiinnostusta selvittää asiaa pitkäaikaiselle asiakkaalle, mutta ilmeisesti ei. :drinking:
Tuollainen työ tuskin on niin säännöllistä, että vastaanotossa voisi odottaa olevan mitään tietoa siitä, mitä se vaatii. Selvittäminenkin vaatii työaikaa, josta korvauksen saaminen on hyvin epävarmaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Itse hinausauto ei vielä tuossa vaiheessa ollut kuitenkaan hinauksessa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kivijärvi kirjoitti:Gasket: Fiatit on sentään tasalaatuisia! Meillä Fiat 500L vaihtui viime vuonna automaatti-ilmastoinnin seottua. Molemmin puolin kuuminta mahdollista tai viilennys ilmastointi täysillä. Että oli rasittava ja testerien mukaan "ehjä laite, ei vikakoodeja". On muuten aika kuuma keväällä tai kesällä. Että onnea vian etsintään, sormet ristiin ja loput näpyttämään Nettiautoa!

PS. Saahan laitteen off eli kiinni, mutta yllättävän usein ikkunat juuttuu tai joku muu syy vaatii ilmanvaihtoa.
Tuohon Freemontin lämmityssysteemiin esimerkiksi jenkkipuolella viitataan usein sanalla "notorious". On vähän fiilis että tuo on muuten ihan asiallisen auton heikoin lenkki. Tiedä sitten onko sillä mitään sukusuhdetta 500L.ään.

Auton vaihto on ollut välillä kyllä aina mielessä, mutta ei oikein ole kirkasta visiota mihin vaihtaisi. Joten tutkitaan ja mennään näin vielä toistaiseksi. Kuitenkin muksut on vielä aika pieniä ja tämän kanssa ei niin kovin harmita moinen kovahko käyttö.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:Kai fiiukin on muuta merkkiä :roll: Tänään iltapäivästä päätti Freemontti alkaa työntämään repsikan puolelle ainoastaan täysin kuumaa ilmaa. Kuskin puoli toimii ok ja tottelee säätöä.
Äkkipäätä tulee mieleen, ettei repsikan puolelle puhallettavan ilman lämpötilamittaus toimi oikein. Kai siellä anturi pitää olla?

Tosin sen anturin ei tarvitse fyysiesti olla rikki. Tietotekniikalla saa mittaustulokset sössittyä muutoinkin. Bravon kanssa ilmeni aikoinaan (olikosenyt vasta 3 vuoden iässä), jokin ohjelmistojen yhteensopimattomuus, mikä mm. sai auton välillä näkemään ulkolämpötilan 5 tai 10 astetta todellista lämpimämpänä. Niinpä tarjoiltiin kylmästöintiä pikku pakkasessakin ja aurinkoisella +15 kelillä ilmastointi vuoron perään tuuttasi sisään kuumaa ja jääkylmää ilmaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

mutt kirjoitti:^Itse hinausauto ei vielä tuossa vaiheessa ollut kuitenkaan hinauksessa.
Loppui filmi siinä vaiheessa kun nuo kaikki vietiin Ducatolla pois.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ Kuvittelisin siellä jotain anturointia olevan. Kuitenkin vaikka tarjoilee lämmityslaitteelle asentoa "LOW", eli maksimikylmä, niin silti tuppaa kättä polttavaa ilmaa repsikalle. Enemmän tuo viittaisi mielestäni johonkin jumiin. Jos olisi anturivika, niin silloin kuvittelisin, että asennot oli LOW:lla täyskylmä tai sitten muilla asennoilla maksimikuuma. Ulkolämpötilan auto näyttää ihan ok.

Pitänee kaivella MESsi esille ja koittaa jos tuohon saisi yhteyttä aikaan. En ole tuota vielä koskaan Freemontissa käyttänyt, mutta tuolta pitäisi jo päästä vähän näkemään mitä siellä tapahtuu tai ei tapahdu.


Betan enskakin pari päivää sitten sytytti helikopterivalon. Tosin oli ollut tankki irti ja sitten heti kylmänä koitin tuolla vähän ajaa jolloin pari kertaa sammua tupsautti. Ei tainnut tuosta tempusta tykätä. Tuo sentään tokeni kun otin akun kaapelin irti yöksi. Ei varmaan olisi huono selvitellä jos tuohonkin löytyisi jokin helppo mahdollisuus lukea itse vikakoodeja. MESsi tuota tuskin tukee :mrgreen:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Josef Matula
Viestit: 142
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Smiik kirjoitti:Jos ajotietokoneen saisi edes englanniksi niin siitäkin olisi iloa. Mahtaako tämä olla jotenkin mahdollista?
Kyllä sen saa englanniksi:

https://www.youtube.com/watch?v=T5jobUvrsBs

Tästä linkistä suomenkieliseen ohjekirjaan:

https://moba.i.daimler.com/baix/cars/ws ... seite.html

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.

Kuva
Thorin vasara iskenyt...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Gasket kirjoitti:Kuitenkin vaikka tarjoilee lämmityslaitteelle asentoa "LOW", eli maksimikylmä, niin silti tuppaa kättä polttavaa ilmaa repsikalle. Enemmän tuo viittaisi mielestäni johonkin jumiin. Jos olisi anturivika, niin silloin kuvittelisin, että asennot oli LOW:lla täyskylmä tai sitten muilla asennoilla maksimikuuma. Ulkolämpötilan auto näyttää ihan ok.
Mahtaisiko olla sama murhe kuin Pösö 407:n helmasynti, eli lämppärin lämmönsäätöläpän akseli poikki? Pääseeköhän sen pään kääntymistä näkemään purkamatta koko kojelautaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

glideslope kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Hyvää palvelua Volvolta näin pandemia-aikoina hakea kotoa autot pestäviksi :mrgreen:

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

glideslope kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Ahaa, eli vastaava homma kuin mersuilla ja tojotilla, joille tehdään aina vain huoltoja?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

glideslope kirjoitti:
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Renkaiden kausivaihto saattaisi olla toinen. Vikojahan noissa ei ole.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Vittorio Jano kirjoitti:
glideslope kirjoitti:
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Renkaiden kausivaihto saattaisi olla toinen. Vikojahan noissa ei ole.
Näin olen ymmärtänyt. :mrgreen:

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Gasket kirjoitti:vaikka tarjoilee lämmityslaitteelle asentoa "LOW", eli maksimikylmä, niin silti tuppaa kättä polttavaa ilmaa repsikalle.
No sitten pukkaa joko mekaanista vikaa tai säätömoottori on kokonaan kuollut. Low pitäisi tuutata kylmää ja High kuumaa riippumatta siitä, mitä anturit sanoo. Anturivika saa vehkeen tuuttaamaan kylmempää tai kuumempaa kuin termostaatin pyyntö on, riippuen siitä, mihin suuntaan mittaus fuskaa.

Jos perinteisen "akseli poikki" sijaan on mahdolista, että lärpättimen kiinnitys akseliin luistaa, niin sillä voi saada myös jänniä ja etenkin jännästi vaihtelevia efektejä aikaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onkohan systeemissä jonkinlaista asennon tunnistinta? Jos on, niin vikakoodia kyllä pitäisi pukata. Ja vaikkei pukkaisikaan, testerillä kyllä näkee toiminnasta aika paljon, jos osaa katsoa anturitietoja ja hieman ajatella. Iso apu olisi kyllä lämppärin kaaviokuvastakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Gasket kirjoitti:Kai fiiukin on muuta merkkiä :roll: Tänään iltapäivästä päätti Freemontti alkaa työntämään repsikan puolelle ainoastaan täysin kuumaa ilmaa. Kuskin puoli toimii ok ja tottelee säätöä.
Työkaveri vaihtoi juuri Freemonttiinsa apparin puolen lämmönsäädön askelmoottorin. Maksoi kuulemma kympin ja kolmella ristipääruuvilla kiinni. Ei ihan helpossa paikassa kuulemma, kolmas ruuveista varsinkin. Nyt hänellä toimii.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Yllätin itseni pääsemällä rengaskaupoille. Tai siis Volvo yllätti, kun pitii kesärinkulaa alle leipoa. Conteissa on vielä kulutuspintaa 1-2 kesän käyttöön, mutta renkaiden sisäsyrjästä onkin kumi hukassa. Takarenkaiksi merkityt melkein kankaalla asti ja yhdessä renkaassa pieni palkeenkielikin, joten ei niitä voinut alle laittaa. Hyvä, ettei sentään vauhdissa korkannut.

Enpä älynnyt kuvaa ottaa, mutta jälki vähän tämän näköistä, melkein kuin olisi rengas ottanut johonkin kiinni
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum ... n-kulmista

Talvikumeissa ei mitään vastaavaa. Nytpä onkin kiva arpoa, että onko vika etu- vai takapäässä (voi olla edessäkin, jos vaurio on > vuoden takaa) tai onko ex omistaja tai autoliike heittänyt myytävään autoon kumit jostain toisesta kulkineesta. Huomenna projekti jatkuu suuntausten tarkistusten myötä, mutta sekään ei näköjään satavarma ole, jos kulmat pääsevät lerppumaan kuormituksen alla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Volvo todennäköisesti ok. Continental perusominaisuus, ”olka” on todella löysä. Siis taite kuviosta renkaan sivuvalliin. Vaihdoin pois 15tkm ajetut Contit muutama viikko sitten, vaikka paistoleima oli 2,5 vuotias ja pintaa kilsojen mukaan. Renkaat tuntuivat olevan irti autosta ja ylipaineet eivät auttaneet mitään. Voisi kuvitella että lisäkilsat olisivat tuoneet omalaatuista kulumista mukanaan...

Anywho, ei ollut 1. rodeo Continentalin kanssa tämä. Katastrofirenkaita tullut vastaan useampi kesäsetti, hassua kyllä erinomaisia talvikitkakokemuksia samalta merkiltä. Melkoista hajontaa. :|

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ ei ole renkaan merkistä kiinni. Volvofoorumin perusteella ei lainkaan tuntematon feature ja mallikuvia löytyi S60 + Pirelli -yhdistelmästä. Eturenkaita tämän enempi pitäsi koskea, joten voi siis olla vanha vaiva tai jostain toisesta autosta napatut renkaat. Ei tullut viime kesänä mieleen konttailla auton alla takarenkaiden sisäsyrjiä syynäämässä.

Kai sitä pitää opetella konttaamaan, kun ei ole 1. kerta että pääsen tällä tavalla rengaskaupoille.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

insinörtti kirjoitti:^ ei ole renkaan merkistä kiinni. Volvofoorumin perusteella ei lainkaan tuntematon feature ja mallikuvia löytyi S60 + Pirelli -yhdistelmästä. Eturenkaita tämän enempi pitäsi koskea, joten voi siis olla vanha vaiva tai jostain toisesta autosta napatut renkaat.
Minulla kävi edellisen 2012 V70:n kanssa vajaa pari vuotta sitten loppukesästä niin, että renkaan sisäsyrjä tuli ajettua loppuun ja ilmat karkasivat kesken ajon. Renkaina GY Efficient Grip, mikä ei ollut erityisen teräväolkainen, mutta löysärunkoinen kylläkin. Uudet renkaat olivat jo tallissa odottamassa, mutta kun vanhoissakin oli pintaa yli 4 mm, niin ei tullut katsottua tarkemmin, että olivat sisäsyrjästä täysin finaalissa. Molemmilla puolilla sama ilmiö. Vaihdatin uudet renkaat vanteille ja matka jatkui. Kulmatkin tarkistettiin, mutta sanottavaa ei ollut. Seuraavat renkaat kuluivat tasaisemmin ja pintaa 5 mm, kun auto meni vaihtoon. Sisäsyrjät eivät olleet kuluneet normaalia enempää.

Vastaa Viestiin