Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

A Bart kirjoitti:
16 Helmi 2023, 21:40
dnapekko kirjoitti:
15 Helmi 2023, 21:39
Eihän tämä varsinainen murhe, mutta täällä lienee asiantuntemusta näihin väylävehkeisiinkin:
Hankin Lancia Thesikseeni toisen näyttöyksikön, että voin rauhassa rakennella yhden Puolalaisen kaverin lisäkortilla peruutuskameraliitännän ja jopa lisätä kosketusnäytöllisen android-soittimen alkuperäisen seuraksi ja hyödyntäen alkuperäistä näyttöä. Ulkoinen Android tottelisi sitten kapasitiivista kalvoa, joka asennetaan alkuperäisen näytön päälle, kuulostaa hienolta.
Hankkimani näyttöyksikkö pelasi muuten aivan normaalisti, mutta huomautteli EOL Errorista, joka kertonee, ettei ihan jokaiseen laitteeseen saada yhteyttä. Vaihdoin alkuperäisen takaisin, ja kaikki OK, ei erroreita. Onko siis uudessa hankinnassa jotain vikaa, vai ovatko kaikki nuo yksilöitä, ja autolle pitää kertoa että nyt on uusi kampe kehissä? Alfassa se olisi varmaan proxy alingment, osaisiko Multiecuscan tehdö tuon Lanciallekin?
Ja mites tuon saa sovellettua lybraan?
Paha mennä sanomaan, taitaa olla vain Thesikseen tehty kortti: Näyttöyksikön takakansi avataan, ja kytketään olemassaolevan piirilevyyn lattakaapeleilla. Pitää kyllä hattua nostaa kaverille, kun on tuollaisen väsännyt noinkin paljon myytyyn kulkineeseen.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Lybraan saa peruutuskameran, jos saa sen syöttämään RGB-signaalia 60Hz virkistystaajuudella. Aika vähissä on tarjonta.

166:ssa on sama ICS, kuin Lybrassa, sieltä saattaa jotain virityksiä löytyä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Muutkin palaa kuin Teslat ja bemarit: https://www.ksml.fi/paikalliset/5732737

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Volkkarilla kannattaa talviajossa aloittaa jarruttaminen parisataa metriä ennen muita:
https://tekniikanmaailma.fi/voiko-tama- ... rtailussa/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

407 rupesi juttelemaan pienellä ulinalla takaosasta vasemmalta viikolla 800 km:n farmireissulla peräkärryn kera... hmm.

Tarkastin huoltokirjan merkinnät, ja joo, oikean puolen etu-ja takalaakerit vaihdettu siinä 250 tkm:n paikkeilla, ja vasemmalla takana ainakin vielä
alkuperäinen ... 310 tkm nyt odossa ... parhaat ranskikset ( saa nakkarilla vai ? ) :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Osaisiko joku arvella oireesta, missä mahdollinen vika?

2019 Renault Kadjar. H5H kone, eli 1.3 bensa, 160 hp automaatti.

Kolmen päivän autoreissulla teki oiretta kymmeniä kertoja.

Vauhtia 45 - 95 km/h. Pienikin ylämäki, niin vaihteesta riippumatta kierrokset alkoivat "vouvaamaan". 1800 - 2000 -1800 - 2000.
Ylös, alas. Sekunnin välein. Auto ei nykinyt, mutta nuo kierrokset sahasivat, huopaa soutaa.

Vauhtia vähän yli 100, niin oiretta ei ilmaantunut. Eikä noilla pienemmilläkään nopeuksilla tasaisella eikä alamäissä.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

"Teslan superlaturit käyttökieltoon Jyväskylän Keljossa – muuntajakoppi paukkui ja savusi": https://www.ksml.fi/paikalliset/6065326

Artikkeli vain tilaajille, mutta otsikko kertoo jo oleellisen.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jaaha penari tössähti taas. Bidenin kunniaksi?
"puhun niin totta kuin osaan"

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

palkus kirjoitti:
12 Heinä 2023, 22:21
Jaaha penari tössähti taas. Bidenin kunniaksi?
Oisko ollu Hybridi kun on suorastaan räjähtänyt.

artjojy
Viestit: 363
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja artjojy »

155156 kirjoitti:
12 Heinä 2023, 13:42
"Teslan superlaturit käyttökieltoon Jyväskylän Keljossa – muuntajakoppi paukkui ja savusi": https://www.ksml.fi/paikalliset/6065326

Artikkeli vain tilaajille, mutta otsikko kertoo jo oleellisen.
Ei hätää,nyt on Teslan laturit Jyväskylässä taas toiminnassa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Fiat barchetta -97.
Vapisee tyhjäkäynnillä.

Tulpat uusittu. Koekäytön jälkeen kakkospytyn tulppa puhdas. Nelonen nokisempi, toiset vähemmän. Sama väriskaala oli wanhoilla tulpillakin.

Puola vai suutin?
Ei syty ruiskun valo.

Laiskana kysyn, voiko ja miten mitata puola tahi suutin?
Vaikko muuta tarkastettavaa?

Kentin oneshottia ruiskin tyhmäkäynnil imutorviin ja muualle, ei muuttunu ääni kellossa.
Ny o bräkcleanerisuhupullo, jos perinteisellä taval yrittäs imuvuotoja ettiä - epäilen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jos se kakkosen tulppa on ihan puhdas ja haisee bensalle, niin kipinä puuttuu eli puola. Jos siinä näkyy kipinäjälkiä eikä haise bensalle, niin suuttimen (tai todennäköisemmin sen sähkönsyötön) suuntaan ensimmäinen paha silmä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tokiha sitä vois yrittää käyttää ME:a.
Näinkin jälkiviisaasti.
Siel näemmä suuttimen/sytkän testi.
Viel ku löytäs 3pin apanteerin ja vaginakaapelin...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ehkä Alfankin murhe, mutta myyntipalstan puolelta Jaguarista poimittua:
FinPat kirjoitti: Ainoa puute maantieajossa on tasanopeussäätimen puute, koska manuaali.
Jostain syystä joillain merkeillä / markkinoilla / ostajakunnilla / tms on onnistuttu taikomaan ajatus, että vakionopeudensäädin tarttisi kaverikseen automaattilaatikon. Minkä ihmeen takia? Nehän on täysin eri ajotilanteisiin tarkoitettuja varusteita, ei tasaista nopeutta ajaessa (=vakionopeudensäätimen bravuuri) yleensä vispata vaihteita eestaas askin tyypistä riippumatta. Sitten taas nopeutta muutellessa, kun kaivataan eri välityksiä ja siis vaihdellaan vaihteita, ei juurikaan ole vakionopeudensäätimellä mitään tekemistä.

Vakioetäisyydensäädin (eli adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka pyrkii pitämään ensisijaisesti vakioetäisyyttä edelläkävijään ja vasta toissijaisena suurimmaksi hyväksytyksi valittua nopeutta,,,) toki hyötyy automaattiaskista, mutta tuo ihmeellinen käsitys on ajalta ennen näitä ja ihan reilussa määrin.

Mikä ihimeen ideologia sitoo cruisen ja automaatin toisiinsa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Polforea kirjoitti:
28 Heinä 2023, 13:07
Mikä ihimeen ideologia sitoo cruisen ja automaatin toisiinsa?
Gruisesta voi laittaa "Resume" n. 40kmh nopeudessa ja sitten jatkaa unia kuskin paikalla. Olisi kohtuuton vaiva kelata käsin sopivalle vaihteelle.
VMP

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
28 Heinä 2023, 13:07
Mikä ihimeen ideologia sitoo cruisen ja automaatin toisiinsa?
Olen ihmetellyt itsekin samaa asiaa. Onhan niitä tasanopeussäätimiä toteutettu vaijerikaasulla manuaaliin kaasarikoneella joten voisi kuvitella että sähkökaasulliseen ruiskulaitteeseen cruisen laittaminen olisi helppoa ja jopa toimivaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Anteeksi maalaisuuteni, mutta Täh? Olen nähnyt paljon manuaaleja vakkarilla ja automaatteja ilman sitä. Ei kai niillä nyt mitään muuta yhteyttä pitäisi olla kuin perverssit varustetasot.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tähän vakkariin liittyen. Mikä tää juttu on perusmallin polossa, kun kaasupoljinta pitää painaa vakkarilla. Tai se siis onkin ilmeisesti nopeuden rajoitin, ku viiksessä lukee lim. Meinasin kirjoittaa koeajorapsan, mutta ei tuollaisesta kikottimesta jaksa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

^mulla oli romanian renaultissa tuollainen limiter, sinällään ok kun nappasi rajoittimeen vauhdin mitä halusi ajaa ja lepuutti jalkaa kaasupolkimella. Joissain tilanteissa jopa parempi kuin perusvakkari. Mutta kyllä tuo adaptiivinen tuntuu vielä paremmalta useimmiten

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti:
28 Heinä 2023, 22:02
Anteeksi maalaisuuteni, mutta Täh? Olen nähnyt paljon manuaaleja vakkarilla ja automaatteja ilman sitä. Ei kai niillä nyt mitään muuta yhteyttä pitäisi olla kuin perverssit varustetasot.
Nimenomaan. Vakkarilla ajetaan tasaista nopeutta eikä siinä vaihteita vispata, jostain käsittämättömästä syystä olen kuitenkin törmännyt ajatukseen "vakkari kuuluu automaattiautoon" useita kertoja vuosikausien varrella.
mattijus kirjoitti:
28 Heinä 2023, 13:22
Gruisesta voi laittaa "Resume" n. 40kmh nopeudessa ja sitten jatkaa unia kuskin paikalla. Olisi kohtuuton vaiva kelata käsin sopivalle vaihteelle.
Rattinukkujalle toki automaatti sopii muutenkin, mutta ihan asian todistaakseni toteutin tämän skenaarion (neljästäkympistä resume) eilen 80km/h rajoitusalueella manuaalivaihteisella autolla ilman minkäänlaista haastetta ja vaihdekeppiin koskematta.
palkus kirjoitti:
28 Heinä 2023, 22:08
Tähän vakkariin liittyen. Mikä tää juttu on perusmallin polossa, kun kaasupoljinta pitää painaa vakkarilla. Tai se siis onkin ilmeisesti nopeuden rajoitin, ku viiksessä lukee lim. Meinasin kirjoittaa koeajorapsan, mutta ei tuollaisesta kikottimesta jaksa.
Se on nimenomaan rajoitin. Vakkarin (perinteisen, ei adaptiivisen) ja nopeudenrajoittimen käytön erohan on siinä, että vakkari säätää minimivauhdin ja rajoitin maksimivauhdin, kaasupolkimella voi sitten säätää nopeutta sillä käyttöön rajatulla alueella.

Joissain autoissa on molemmat, esmes XE:ssäni sai napilla napsauttaa vakkarilta rajoittimelle ja toisinpäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
29 Heinä 2023, 11:12
Joissain autoissa on molemmat, esmes XE:ssäni sai napilla napsauttaa vakkarilta rajoittimelle ja toisinpäin.
Ranskalaisissa tuo rajoitin on lähes kaikissa. Ilmeisen paljon liikenteen valvontaa. Merde!

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
29 Heinä 2023, 11:12
Joissain autoissa on molemmat, esmes XE:ssäni sai napilla napsauttaa vakkarilta rajoittimelle ja toisinpäin.
On muijan corsassakin molemmat, mutta on merkkivalokin on erilainen. Tuossa poloisessa möllöttää mittaristossa se perinteinen vihreä vakkarin käytöstä ilmoittava merkkivalo. No joo, ei tuo rajoitin se suurin murhe kyseisessä laitteessa ollut. Litranen vapaastihuokaava, täysin veivattava lämmitys/ilmastointi ja kovamuovinen nitisevä sisusta olivat listan kärjessä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:
29 Heinä 2023, 15:37
täysin veivattava lämmitys/ilmastointi
Siinä pysyy talvellakin lihakset lämpimänä, kun kampivoimalla veivaa autoon tuuletusta :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
29 Heinä 2023, 16:05
palkus kirjoitti:
29 Heinä 2023, 15:37
täysin veivattava lämmitys/ilmastointi
Siinä pysyy talvellakin lihakset lämpimänä, kun kampivoimalla veivaa autoon tuuletusta :silly:
Sähköauto, ja ”Manual Range Extender?” :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^
Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tuon lisäboostimahdollisuden se 3 pyttynen vapari olisi kyllä tarvinnut.
"puhun niin totta kuin osaan"

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Hondan Africa Twinissä ei toimi polttoainevalo. Noh, onneksi on kesä ja ystäviä varakanistereineen lähellä :D

On myös vähän peiliin katsomisen paikka, kun varatankin hana oli jo valmiiksi auki niin ei saanut sitäkään kautta varoitusta polttoainetason laskemisesta. :roll:

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Harmaa tojota rämisee enemmän kuin normaalisti => Joku pakoputken lämpösuojakäikäle revennyt irti kiinnityspulttien läpi.
Harmillisesti kaikki tyhjät Saku Kuld tölkit meni päivällä metalliroskikseen, niin joutuu aloittamaan varaosien valmistamisen nollasta. :drinking:

Edit:
Tuli julmetun hyvä
https://imgur.com/a/u2Bd4VQ
VMP

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja molsky »

Dodge Hornetin neliveto menee kirjaimellisesti solmuun: https://www.youtube.com/watch?v=2Ke9ok8iV9s

Tiedä sitten onko vika nyt italialaisten vai amerikkalaisten :drinking:

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Polo ja sen vakkari;
Duunin toinen kuljin on Polo manuaali diesel paku.
Pari semijännää tilannetta tullut,
Esim 80 alue, ajelen vakkarilla, muuttuu 60-50 alueeksi ja edellä kanssaliikkujia. No. Kytkin pohjaan ja nelosta silmään, muka moottorijarrutustakin ajatellen. Ullatuus! Vakkari ei menekkään pois päältä. Nelosella jaksaa paremmin rynnätä kohti edelläajavaa. Saati kolmosella.
Mun aivot/kroppa ei oo vieläkään adaptoituneet tohon featureen.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kahden perusmallin pikakokemuksella on todettava, että aika vempeleitä ovat
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jännä että tota löytyy pienistäkin autoista. Vähän kanssa crafterissa tuo ominaisuus yllätti aluksi, mutta 3500 kg 1,9 dsl saattoi tulla välillä pienemmälle vaihtotarvetta. :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Höm, se että cruise pysyy päällä vaikka vaihtaisi vaihdetta on minusta hyvä feature. Kunhan lähtee jarrua painamalla/napista pois kun käsketään

-Tazio

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tykkään kanssa, vallan oiva systeemi etenkin pikkukoneen kanssa, kun siihen tottuu. Saattaa tosiaan säikäyttää jos ei ole tottunut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5416
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vielä pelottavampi oli väärin säädetty (vaijeriveto askelmoottorilla) vakionopeudensäädin BMW 735iA:ssa. Vakkari ei tuntunut menevän päälle maantiellä, mutta kun tuli aika kääntyä pois, niin juuri ennen kääntymistä hidastuskaistalla vakkari vetäisee sinkin kireälle, jolloin laatikko pudottaa pari pykälää alaspäin, ja sitten lähdetään.

Onneksi ei ollut talvi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Olen aina välttänyt helmoista nostamista koska siinä niin helposti rutistaa hieman peltiä uuteen muotoon vaikka olisi varovainen. Olen yleensä nostanut Rouvan kaupunkikulkineen hallitunkilla takaa puolijäykän akselin keskeltä, saa näppärästi molemmat takapyörät ilmaan kerralla ja edessä taas sitten matalan hallitunkin nokan saa työnnettyä runkopalkin alle. Nyt kun oli taas huile vaihdon aika niin ajattelin kokeilla pika-jaakkoa tämänkin vempeleen kanssa.

WTF? Eikö ranskanpullissa oikeasti ole nostopisteitä alla? Kaikki virallinen ohjeistus näyttää ainoastaan helmoista nostamista. Koska helmanostovihaajana minulla ei ole mitään urallisia tunkkityynyjä niin pesin pikaisesti helmat alta ja laitoin pika-jaakon nostotyynyt helmojen vaakasuoran osan alle ja nostin siitä. Vaikutti olevan toimiva ja helppo nostokohta koska lyhyt pika-jaakko menee näppärästi pyörien väliin. DS 3 on sen verran kevyt että vaikutti ranskalainen peltikin kantavan ihan hyvin.

No, jos on suunnitellut SCART-liittimen, OL3:n ja rätti-Citikan niin ehkä tämä nostopisteiden puute ei ole ranskalaisen insinöörikunnan kummallisin tuote.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Älä unohda 2-tahtimoottoria, jonka mekaanista ahdinta pyörittää pieni nelitahtinoottori:

Two-stroke V4
In the early nineteen sixties, the Bureau d'Etudes worked on developing a V4, two-stroke, supercharged engine.

Displacing 1.800 cm3, it was predicted to develop 120 bhp and lots of low end torque, more like that of a V8.

The supercharger was driven by its own 200 cm3 four-stroke engine.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

FinPat kirjoitti:
26 Elo 2023, 09:49
Olen aina välttänyt helmoista nostamista…

WTF? Eikö ranskanpullissa oikeasti ole nostopisteitä alla? Kaikki virallinen ohjeistus näyttää ainoastaan helmoista nostamista.
Kyllä nostokohdat patonkimalleissa on sen verran järeät ja selkeästi näkyvät, että vähemmän niistä jännittäisi nostaa, kuin mistään ympärillä olevasta :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfissimo kirjoitti:
26 Elo 2023, 11:54
FinPat kirjoitti:
26 Elo 2023, 09:49
Olen aina välttänyt helmoista nostamista…

WTF? Eikö ranskanpullissa oikeasti ole nostopisteitä alla? Kaikki virallinen ohjeistus näyttää ainoastaan helmoista nostamista.
Kyllä nostokohdat patonkimalleissa on sen verran järeät ja selkeästi näkyvät, että vähemmän niistä jännittäisi nostaa, kuin mistään ympärillä olevasta :roll: .
DS3 patongissa helmapokkauksessa oleva reikä osoittaa kohdan johon helmanostin tai tunkkityyny pitäisi laittaa.

Kuva

Auton alla muita nostimen tai keventimen käyttöön soveltuvia kohtia ovat tosiaan etutukivarsien kiinnityskohta, (lyhyet!) runkopalkit ja taka-akseli. Siis jos ei pohjapellistä halua nostaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllähän nuo helmoissa olevat nostokohdat kestää, kuhan ei suoraan hallitunkin murjolautasella nosta. Puolijäykästä taka-akselista en kyllä nostaisi, ainakaan keskeltä
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ykköskoppasen c5 sitikan saa ylös syrjästä tahi perän vetokoukun kohalta. Keulas keskellä kans nostokohta.
Senverta jäykkä laitos, edelleen, et eturenkaan takaa nousee koko kylki.
Ei niin jännittävää sitikoiden kans nostopuuhailu, mitä italia/saksa maaottelussa.

Eikä c5:ssa montaa tunkinpumppusta tarvihe, ku eka napista kosla yläasentoon.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
26 Elo 2023, 14:45
Kyllähän nuo helmoissa olevat nostokohdat kestää, kuhan ei suoraan hallitunkin murjolautasella nosta. Puolijäykästä taka-akselista en kyllä nostaisi, ainakaan keskeltä
Pikku-Citruunoiden taka-akselin osalta en osaa nähdä syytä miksi siitä ei voisi nostaa keskeltä kun vaihtaa pyöriä tai muuta hommaa jossa ei jousten ja iskun vaimentimen kanssa ei tarvitse puljata.
- Akseli itsessään on varmasti auton jäykin osa ja väännetty paksuimmasta pellistä mitä koko romppeesta löytyy -> Kestää nostoa
- Akseli on suunniteltu kantamaan auton paino ja siten kiinnitetty koriin tukevasti -> Kori ei anna myöden nostossa
- Akseli ei pääse pyörähtämään tai liikkumaan nostossa koska akselin etupäässä on korikiinnitys ja takana akseli tukeutuu jousiin. -> Akseli ei pyörähdä
- Lisäksi akselin keskellä on tasainen kohta johon saa nostotyynyn tukevasti. -Akseli ei mene ruttuun tai muuten vaurioidu ja nostopiste on tukeva.

Onko jotain mitä olen missannut? Maailman typerin tapa kuolla olisi jäädä oman autonsa alle joten haluaisin välttää moisen...

Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

FinPat kirjoitti:
26 Elo 2023, 13:27
Alfissimo kirjoitti:
26 Elo 2023, 11:54
Kyllä nostokohdat patonkimalleissa on sen verran järeät ja selkeästi näkyvät, että vähemmän niistä jännittäisi nostaa, kuin mistään ympärillä olevasta :roll: .
DS3 patongissa helmapokkauksessa oleva reikä osoittaa kohdan johon helmanostin tai tunkkityyny pitäisi laittaa.

Kuva
Kyllä, tunnen tuotteen :-D . Siksi sanoinkin, että noista tehtaan merkkaamista paikoista on kaikkein helpoin ja turvallisin nostaa 2000-luvun PSA-tuote. Varsinkin, kun käytössä suoraan ylös nostava laite.

Vai eikö se jaakko sitten osu noihin, kun pitää uusia paikkoja keksiä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllähän tuon patonkin helmanostopaikka on vallan hyvä. Ongelma on hallitunkkien typerä lautanen korkeine reunoineen. Sillä lautasen reunalla sitten tulee niitä pieniä painumia. Tuo patonkin nostopaikka on tosin "laattarauta" , joten ei helposti ruttuun mene. Siihen hallitunkin lautasen päälle kun laittaa jotain tasaista korotusta niin ei tule muissakaa jälkiä helmoihin. Kova kumi on parhaimmasta päästä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuosta puolijäykästä taka-akselista vielä
- korikiinnityskohdat kestää varmasti, painohan on niiden ja jousien päällä
- tuon väliraudan tehtäviä on pyörien poikittais- ja pystytuki sekä kallistuksen vakaus, ei kuorman kanto.
- jossain tapaukissa sivutukea on lisätty watts tangoilla (mm. Opel astra)
- välitanko väsyy aikaa myöten, eikä mahdolliset keskinostot ainakaan vähennä muodonmuutoksia. Nämä muodonmuutokset sitten näkyy kulmapukilla, eivätkä ole korjattavissa.
-toki pikkuauton takapää on kuormaamattomana hyvin kevyt, mutta en silti nostelisi yhdellä tunkilla, keskeltä
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfissimo kirjoitti:
27 Elo 2023, 09:52
Siksi sanoinkin, että noista tehtaan merkkaamista paikoista on kaikkein helpoin ja turvallisin nostaa 2000-luvun PSA-tuote. Varsinkin, kun käytössä suoraan ylös nostava laite.

Vai eikö se jaakko sitten osu noihin, kun pitää uusia paikkoja keksiä?
Jaakko osuu kyllä hyvin mutta pitää hommata helmonostotyynyt. Ja kuten sanottu minulla on vain asennevamma helmanostoja kohtaan.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
27 Elo 2023, 10:12
Kyllähän tuon patonkin helmanostopaikka on vallan hyvä. Ongelma on hallitunkkien typerä lautanen korkeine reunoineen. Sillä lautasen reunalla sitten tulee niitä pieniä painumia. Tuo patonkin nostopaikka on tosin "laattarauta" , joten ei helposti ruttuun mene. Siihen hallitunkin lautasen päälle kun laittaa jotain tasaista korotusta niin ei tule muissakaa jälkiä helmoihin. Kova kumi on parhaimmasta päästä.
Minulla on hallitunkkina Bahcon matalanostin jossa on kohtuullisen isolla halkaisijalla (120 mm) oleva tasainen nostolautanen. Siihen pitää viritellä sitten jokin uritettu helmanostotyyny.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
27 Elo 2023, 10:27
Tuosta puolijäykästä taka-akselista vielä
- korikiinnityskohdat kestää varmasti, painohan on niiden ja jousien päällä
- tuon väliraudan tehtäviä on pyörien poikittais- ja pystytuki sekä kallistuksen vakaus, ei kuorman kanto.
- jossain tapaukissa sivutukea on lisätty watts tangoilla (mm. Opel astra)
- välitanko väsyy aikaa myöten, eikä mahdolliset keskinostot ainakaan vähennä muodonmuutoksia. Nämä muodonmuutokset sitten näkyy kulmapukilla, eivätkä ole korjattavissa.
-toki pikkuauton takapää on kuormaamattomana hyvin kevyt, mutta en silti nostelisi yhdellä tunkilla, keskeltä
Tuo on totta että periaatteessa akseli voisi taipua. DS3 kohdalla en usko moiseen johtuen rakenteesta ja peräpään olemattomasta painosta. Mutta fair point.

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Kaksi ja puoli vuotta vanha vaimon Yaris hybrid seisoi kolmetoista päivää eikä lähde käymään. Toyota on paska auto? Laitoin akun lataukseen.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

WTF, Tesla!!!??!!!!

Lämmitys- ja jäähdytys katosi. Onneksi tuuletin pyörii mutta olihan nihkeää ajaa lentokentältä yöllä sumussa ja sateessa kun tuulilasi piti pitää kirkkaana täydellä puhalluksella erittäin kosteaa ulkoilmaa.

Korjausaika vasta ensi viikon perjantaiksi. Pitää kysyä tilapäisautoa.

Vastaa Viestiin