Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Minusta turvallisuutta parantavien järjestelmien ei kuulu pelotella kuljettajaa niin, että kuski päättää järjestelmien reagoinnin välttämiseksi pudottaa etenemisnopeuden olemattomaksi :-D

Toteutuuhan se turvallisuus toki niinkin, ehkä jopa kokonaisuudessa tehokkaammin kun ei tee mieli vahingossakaan kokeilla pidon rajoja.
Mutta siinä tapauksessa, että liukkaus yllättää varovaisen autoilijan voisi kyseinen järjestelmä yrittää parhaansa kuskin toivomien ajolinjojen toteuttamiseksi.
Tojotan mielestä yliohjautuvuus on karmea tilanne joka pitää katkaista heti, mutta aliohjautumista voidaan jatkaa kuskin toiveista välittämättä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio! :wink:
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!

Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hyvin toteutettua ajonestoa ei halua kytkeä aina pois, koska se tukee perillepääsyä häiritsemättä ajamista normaalitilanteissa ja aiheuttamatta lisävaaraa ääritilanteissa.

Otetaan nyt ekana vetoluistonesto, joka nykyään on osa ajonvakautusjärjestelmää. Jos se leikkaa tehot pois ja estää hangessa etenemisen, se pitää saada pois. Jos se puolestaan hallitusti lukottelee jarrulla sutivaa pyörää ja rajoittaa tehoa vasta korkeammalta päästäen koko vetävän akselin luistamaan hieman, se oikeasti auttaa etenemistä. Vauhdissakaan pieni sutiminen ei kaada maailmaa, etenkään etuvedolla - sitä liukkaalla vaan välillä tapahtuu esim. kiihdyttäessä. Jos kuitenkin kevyen sutimisen seurauksena ESP leikkaa tehoja ja pahimmillaan hidastaa vauhtia, mennään ihan väärään suuntaan, vaikka se periaatteessa turvallista onkin.

Ja sitte ne sivuluistonkoppaukset. Jos systeemi tulee myöhässä, reagoi kulmikkaasti tai pyrkii vastaohjauksesta keksimään että kuski haluaisi ulkokulman penkkaan väylällä pysymisen sijasta, oppii sen hyvin nopeasti kytkemään pois. Jos se taas reagoi pehmeästi ja aikaisin ja ymmärtää vastaohjauksen sekä kaasunkäytön kuljettajan toimenpiteinä pitää auto hallussa, on tilanne paljon parempi.

Puskemisesta en ole vielä löytänyt ESPiä, joka tekisi mieli kytkeä pois koska se kääntää tilanteen eri tavalla vaaralliseksi. Sen sijaan olen kohdannut useamman auton, joka puskutilanteessa ei vaan tajua tehdä mitään ja on sinänsä pettymys.

Yksinkertaistettuna: jos kuljettajan tarvii osata ESP-spesifisiä proseduureja, jotta ESP ei vie autoa vaan yhden penkan sijasta toiseen, on toteutus epäonnistunut. Jos autolla voi ajaa kuten ESPittömällä autolla ja ESP osaa kopata ylilyönnit sekä tukea kuskia tilanteen korjaamisessa, niin se toimii oikein.

Eikä varmaan tartte edes kertoa, että jos alustan suunnittelussa on säästetty sillä ajatuksella, että ESP koppaa, niin ollaan pahasti kujalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:^^Vastuullinen toiminta on selviö. Siksikin haaveissa on Stelvio! :wink:
Nelikko poistaa voi arjen harmautta. Kylki edellä ajaminen on parhautta!
Mopedilla ajaminen ei käy mulle. Talvella siinä voi tulla kylmä myös sulle!

Edit: runoilin jäsen Jiiteelle vastausta, sivu pääsi vaihtumaan
Kiitos runosta. Joo, talviprätkäily on aika extremeä, toki asiallisesti pukeutuen muutaman
miinusasteen kelissä crossi-Hondalla voisi heittää pienen metsälenkin kelkkauraa pitkin.
Talvi on minulla pyhitetty ihan sisälajeihin, mm. lennokkien ja dronien rakentaminen on todella
mukavaa kun kuten tänä aamuna ( miinus 25- celsiusta E-P:lla).

Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Tämä Electronic Senility Program toimii jostain syystä niin, että puskemaan lähdettyään se vaan tahtoo lisätä puskemista. Tuntuma etupyöriin ja kaasuun katoaa kokonaan kunnes järjestelmä havahtuu, että jos kummiski yritetään ruorin kertomaan suuntaan ja rempasee autoa niin maan perusteellisesti.

Lyhyesti, siinä missä ESP päällä on puskettu kurvi pahasti leveäksi niin ilman ESPiä ei aliohjautumisesta ole tietoakaan.
Tojon tapauksessa voisin väittää, että keskinkertainen alusta on pilattu huonolla ESPillä.
Viimeksi muokannut Vainio, 14 Tammi 2021, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jiitee kirjoitti:Jälleen kerran toteamme, että Toyotan kansanmallien murheet ovat ihan valtavia
suurelle osalle käyttäjiä eli liian holtoava luistonesto. Reklamaatio !
Kunpa tuo systeemi holhoaisikin eikä potkisi persuuksille :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tojotan ajonvakautuksesta: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1610799808

Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Samma på svenska (tekstitys löytyy englanniksi)

https://www.youtube.com/watch?v=CLnaParvC_8

Aika kehno on kyllä suoritus.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuomas K kirjoitti:Tojotan ajonvakautuksesta: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... 1610799808

Ei tuo käytös oikein vakuuta vakautettuna kuin ilmankaan.
Konservatiivisesti softa tehtaalta säädetty, ja ilmeisesti Ruotsissa tehtyjen vastaavien
kokeiden jälkeen RAV4:n softaa on säädetty lisää.

Meidän Auris kyllä pysyy hyvin tiellä :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

Talviauto 2021: ”Rullakokeemme” sai Jeep Compassin täysin sekaisin, ja paikalle oli kutsuttava mekaanikko – katso video

https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... tso-video/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

^Todennäköisesti joku ex. jalkapalloilija on siirtynyt koodariksi FCA:lle. Jeeppi menee ihan lukkoon jos jotain yllättävää tapahtuu.

https://www.youtube.com/watch?v=9ukFUEI5qz8

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TM kirjoitti: Lähestymisnopeutta Toyotalla oli 70 km/h. Vastaavasta kokeesta BMW suoriutui juuri kunnialla vielä 73 km/h alkunopeudella myös ilman ajonvakautusta.
Ilmankos baijerilaisia ei enää näy kiedottuna mäntyjen ympärille, kun Toyota on siihen parempi vaihtoehto :D. Selittää myös sen, että uusi Supra on Bemarin käsialaa ;)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aika rohkeeta vauhtia sillä rav4 testas jos epäilytti jo esp kanssa. Ite en olisi kyllä uskaltanut noin lähelle samaa nopeutta ajaa kuin parhaiten(?) testin suorittanut.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Ilman vakautusta testattiin vain kaksi, joten ei tuossa kovin laajaa vertailupohjaa ollut. Epäonnistumistakin on monta astetta, nyt meni totaalisesti persiilleen.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ pienellä päivityksellä korjaantuu
https://www.youtube.com/watch?v=xSRCJFCmvTk
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Kovin vahva ei ollut Toyon esitys ei.
Tosin kaikesta viime aikojen positiivisesta journalismista huolimatta luottamukseni ko. firman laitteiden ajo-omaisuuksiin ei ole kovin korkealla.
Nykyistä Priusta mallistosta viimeksi ajaneena ei vain maistu autolta jonka suunnittelussa olisi ajateltu ajo-ominaisuuksia ja tuntumaa. Kaikkea muuta kyllä.

Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?


-Tazio

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Itselle tuli mieleen että kyseessä olisi pakasta vedetty auto ja nyt olisi eka kerta kun sen ajoavut aktivoituivat
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^^Minusta tojotan kitumaasturin ajettavuus on varsin kelvollista tasoa kunhan ei vaan ala vaatimaan alustalta rataominaisuuksia ja välttää ääritilanteita :)
Reilu vuosi on tullut -14 vuosimallin RAVilla ajeltua ja moiseksi mötikäksi tuo tuntuu ihan jämäkältä ajettavalta.

Vertailukohtana oli hetken aikaa paljon ylistetty Baijerilainen X3 joka minusta tuntui pahemmin lyllertävän ja huojuvan mutkissa kuin tuo japsikottero.
Valitettavasti tuo x3 jäi alle kuukauden tuttavuudeksi, koska auto oli kärsinyt ilmeisesti monen sortin vesivahinkoja ja homma päätyi kaupan purkuun sekopäisen elektroniikan johdosta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuva
Renöön ajovalot. Vasemmalla alkuperäinen, oikealla Depo. Vakuuttavaa :roll:

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelle :mrgreen:

Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

insinörtti kirjoitti:
Tazio kirjoitti:Jeepin esitys sitten todella surullinen. Vielä surullisempi oli tuo selitys 'autolla ei ollut ajettu tarpeeksi ennen ko. testiä'
Tarkoittaako se, että ennen kuin Jeepillä yrittää lähteä pahasta paikasta liikkeelle on sillä ajettava joku lämmittelykierros?
Sehän kuulostaa hyvältä. Kulutuksenkin kannalta on parempi lähteä heti liikkeelle :mrgreen:

Olisiko kuitenkin akku ollut irti testilaitteiden asennuksen vuoksi tai akku päässyt välillä sippaamaan (ei olisi ensimmäisen esittelyauto, joka tulee uupuneella akulla testiin) eikä autolla ajettu vielä tarpeeksi, jotta lataus OK tai kaikki härpättimet kerinneet kalibroida itsensä. Tuskin testasivat, montako vikakoodia muistissa ennen rullille ajoa.
Joo, joku tuollainen tai sitten tuo aiemmin mainittu oikeasti pakasta vedetty voi olla lähempänä totuutta. Viimeksi mainittua lukuunottamatta nuo(kin) ovat mielestäni huonoja - joskin ymmärrettäviä selityksiä. Digitalisaation ihanuus vs. toimintavarmuus silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Joskus dinosaurusten aikaan (muistan vielä!) ei Jeepin, Lantikan tai vaikkapa HJ:n ostajan tarvinnut pohtia lataustiloja ja virhekoodeja kun mentiin pois sulalta, tasaiselta ja kuivalta asfaltilta. Se, että vehje kävi riitti <tähän sellainen evil grin jutska>

-Tazio

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Voisi mennä myös koeajo ketjuun mut laitanpa tänne.
Tulipa eilen hauskuutettua itseään maastoautoilun merkeissä.
Koeponnistettiin auraamattomalla metsäautotiellä kaksi lelumaasturia ja yksi maastoauto kun mentiin tekemään pientä laavuremonttia metsän siimekseen. Tie oli varauduttu auraamaan traktorilla mutta päätettiin kummiski tehdä pieni hankitesti Q7 audille ja omalle RAVille sekä Pajerolle.

RAVi upposi hankeen noin kaksi autonmittaa ennen kuin meno tyssäsi. Q7 eteni jopa kaksi ja puoli auton mittaa. Pajero kulki hangessa perille :-D
RAVista sai hetken etsiä oikeaa nappi ja poljinkombinaatiota jotta lopulta suostui kolme pyörää vetämään ja auto irtosi hangesta ilman apuja.
Audin hytistä kuului pitkään kaikenlaista pimputusta ja piippailua, mutta kyllä sekin lopulta lähti omin voimin irti hangesta.

On se vaan rentouttavaa tommoisen vanhemman pajeron kanssa kun voi laittaa napista lukot päälle ja nauttia menosta ilman sähköälyn ###tuilua :-D

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Kaupan pihaan ajeli n. 10v vanha C Mersu, siinä oli rankasti PahvitettU maski.
Tarviikohan Bmw ylimääräisiä pahveja, kun siinä on ne automaattiset "sälekaihtimet".

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko sulla oikeasti E90:ssä kaihtimet? En ole vielä yhdessäkään ko. ikäluokan bensakuutosessa niitä nähnyt.

Siitä riippumatta vastaus kysymykseen: kyllä nuo ainakin mulla on osannut siihen tahtiin lämmetä, että en rohkeisi keulaa tukkia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Polforea kirjoitti:
08 Helmi 2021, 12:45
Onko sulla oikeasti E90:ssä kaihtimet? En ole vielä yhdessäkään ko. ikäluokan bensakuutosessa niitä nähnyt.
Milestäni on. Olen nähnyt kaihtimien olevan jopa auki kesähelteillä.
liite:kuva
Liitteet
kaihtimet.jpg
kaihtimet.jpg (67.2 KiB) Katsottu 4190 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No siinähän ne tosiaan on. Etenkään noiden kanssa ei tartte kyllä miettiä mitään lisätukkeita siihen keulaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Polforea kirjoitti:
08 Helmi 2021, 13:18
No siinähän ne tosiaan on. Etenkään noiden kanssa ei tartte kyllä miettiä mitään lisätukkeita siihen keulaan.
Tätä myös itse ajattelin, enkä ole maskia peitellyt.
Mutta kun siinä Mersussa oli ja oletus että kaihtimet sielläkin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Anna mursumiehen kauhistella rauhassa ja pidä penari kunnossa äläkä tuki mitään. Se ajaa ehjänä melko tiukallakin pakkasella konetta 105C lämmöissä, niin sen jäähdytyspuolenkin yksinkertaisesti pitää toimia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Muistaakseni ooppelissa oli myös seitkytluvulla kaihtimet, mutta reikäkettingillä varustettu.
Hmm, otin ne pois recordista aikoinaan, olisikohan vielä tallessa jossain.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

A Bart kirjoitti:
08 Helmi 2021, 17:13
Muistaakseni ooppelissa oli myös seitkytluvulla kaihtimet, mutta reikäkettingillä varustettu.
Hmm, otin ne pois recordista aikoinaan, olisikohan vielä tallessa jossain.
UAZissa ainakin oli, manuaalisena. Ja Flaminiassa tietysti termostaattiohjattuna.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Toimiva termostaatti pitää moottorin lämmön oikeana.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kyllä, perinteisessä toteutuksessa.

BillJeanin saksanpreemiumissa sekä termostaatti, vesipumppu että nuo kaihtimet ja muistaakseni pari venttiiliäkin on sähköisiä ja logiikkaohjattuja. Äkkiseltään monimutkaisen kuuloinen toteutus, mutta käytännössä varsin toimiva (mitä nyt se vesipumppu ja termari maksaa hunajaa...) - jäähdytysnesteen lämpötila nousee hyvällä tahdilla sinne 105C lukemaan ja pysyy siinä hämmentävän tarkastipitäen kuitenkin kulutuksenkin edes jotenkin aisoissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1544
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Lueskelin hyvä aika sitten noista kaihtimista, forumia en muista.
Keskustelussa tuotiin esille, että kaihtimet pienentävät (myös) ilmanvastusta.
Tiedä tuota.

Edit: Tai no...
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qzOnC7-2uZ8

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

nipaka kirjoitti:
08 Helmi 2021, 20:21
Toimiva termostaatti pitää moottorin lämmön oikeana.
Ei se kyllä 1.2 kadetssa pitäny ennekuin juhannuksena.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ Ilmanvirtauksilla on huomattava merkitys ilmanvastukseen. Kyllähän tuollaisia temppuja ekoautoissa käytetään paljonkin ja aika tarkkaan kilpa-autoissakin turhia reikiä vältetään. Olikohan Audin A2, jossa ainakin oli liki umpimaski ja olikohan jopa aukematon konepeltikin muotojen siloittelun takia.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

^A2:sessa taisi maski olla aukeva jonka takana tärkeimpien nesteiden täyttöröörit ja kone"pelti" nousi kokonaan irti jo piti muuta tehdä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mandeprkl kirjoitti:
10 Helmi 2021, 10:35
^A2:sessa taisi maski olla aukeva jonka takana tärkeimpien nesteiden täyttöröörit ja kone"pelti" nousi kokonaan irti jo piti muuta tehdä.
Joo, Audi A2 huolto on hauskan näköinen harjoitus. Tutulla oli tällainen 1.6 iso-lohkolla. Moottoritiellä tuulessa ainakin tämä yksilö oli hieman eläväinen.
https://www.youtube.com/watch?v=zYSezws4hxM

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
10 Helmi 2021, 11:12
Mandeprkl kirjoitti:
10 Helmi 2021, 10:35
^A2:sessa taisi maski olla aukeva jonka takana tärkeimpien nesteiden täyttöröörit ja kone"pelti" nousi kokonaan irti jo piti muuta tehdä.
Joo, Audi A2 huolto on hauskan näköinen harjoitus. Tutulla oli tällainen 1.6 iso-lohkolla. Moottoritiellä tuulessa ainakin tämä yksilö oli hieman eläväinen.
https://www.youtube.com/watch?v=zYSezws4hxM
Ei yhtään hassumpi toteutus. Pysyy ainakin vaatteet puhtaana kun täyttää pissapoikaa jne.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Parin A2:n kokemuksella pidän tuota, ja montaa muuta juttua siinä autossa, fiksusti suunniteltuna ja edellä aikaansa olleena. Aidosti ihmettelen miksi tuo konepeltiratkaisu ei ole yleistynyt.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

TeroPee kirjoitti:
12 Helmi 2021, 13:50
Parin A2:n kokemuksella pidän tuota, ja montaa muuta juttua siinä autossa, fiksusti suunniteltuna ja edellä aikaansa olleena. Aidosti ihmettelen miksi tuo konepeltiratkaisu ei ole yleistynyt.
I second that. Vaikka en A2ta omistanut ole, oli siinä mielestäni viimeinen 'vorsprung durch teknik' Audi.
quatro, V8 ja A2 mielestäni oikeasti edistyksellinen ja tuon sloganin arvoinen kolmikko.
Sen jälkeen on nähdäkseni keskitytty enemmän olemaan se VAG-konsernin BMW.

A2 oli oikeasti fiksu auto, vähän kuin alkuperäinen A-klasse ennen kaatumista.

-Tazio

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tazio kirjoitti:
12 Helmi 2021, 19:59
[
I second that. Vaikka en A2ta omistanut ole, oli siinä mielestäni viimeinen 'vorsprung durch teknik' Audi.
Samaa mieltä. Aikaansa edellä oli tuo. Sen jälkeen keskitytty lähinnä maskin kasvattamiseen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tazio kirjoitti:
12 Helmi 2021, 19:59
TeroPee kirjoitti:
12 Helmi 2021, 13:50
Parin A2:n kokemuksella pidän tuota, ja montaa muuta juttua siinä autossa, fiksusti suunniteltuna ja edellä aikaansa olleena. Aidosti ihmettelen miksi tuo konepeltiratkaisu ei ole yleistynyt.
I second that. Vaikka en A2ta omistanut ole, oli siinä mielestäni viimeinen 'vorsprung durch teknik' Audi.
quatro, V8 ja A2 mielestäni oikeasti edistyksellinen ja tuon sloganin arvoinen kolmikko.
Sen jälkeen on nähdäkseni keskitytty enemmän olemaan se VAG-konsernin BMW.

A2 oli oikeasti fiksu auto, vähän kuin alkuperäinen A-klasse ennen kaatumista.

-Tazio
V8 nyt oli vähän mitä oli. Ikivanhan typ44 -korin (Audi 100 noin vuodelta 1982, aikanaan erittäin aerodynaaminen ja edistyksellinen laite) viimeinen ulkonäkövaihe. Perustekniikka peltien alla jatkoi vielä pitkään C4 -korissa (sämpylä-satanen, josta tuli eka A6) eikä se 3.6 V8 tai edes 4.2 V8 mitään ihmeellisiä olleet. Käytännössä oli vaan naitettu yhteen kaksi Golfin 1.8 konetta.

Ensimmäinen A8 sen sijaan, samasta 4.2 V8 -peruskoneestaan huolimatta, oli mielestäni enemmän vorsprunkia. Etupään jousitusrakenne oli huolella suunniteltu vaikkakin alkuun kärsi tukivarsien ja koiranluiden ennenaikaisesta kulumisesta ja teholukema tasan 300hv on ihan kohtalainen lukema edelleen, saati sitten 25 vuotta sitten vuonna 1994. A8 oli aidosti haastaja S-klasselle vaikkei pystynytkään horjuttamaan sen asemaa. Ehkä kuitenkin pisti Stuttgartin insinöörit edes hetkeksi ylitöihin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ei tullut Méganen 4control yhdessä päivässä kuntoon. Mokkula meni kyllä paikoilleen, mutta kalibrointi ei kerralla onnistunut. Odottelevat nyt Ruotsista ohjeita.

Hyundai i20 annettiin sentään alle. Lämmitetty ratti ja kaikki!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Jaakko_Julius
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Helmi 2021, 17:34
Car(s): Lancia Ypsilon 2008

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jaakko_Julius »

Lancia Ypsilon 2008 mittaristo lopetti toimintansa huollon yhteydessä. Eli vein auton paikalliselle sepälle jakopää remonttiin ja noutaessa sano että mittaristo ei toimi. Oletti sen olleen vanha vika, koska ei ollut toiminut halliin ajaessa. Kuitenkin kun auton vein nii pelasti normaalisti. Luultavasti vain sattumaa että juuri nyt lopetti, mut vika pitäisi silti korjata ja hyvät ideat loppuu.

Eli kierrosluku, ajonopeus ja polttoainesäliön mittarit on pimeitä, eikä siis toimi, ei mitään eloa. Kojetaulussa vilkut ei polta merkkivaloa eikä rele naksuta, mutta ulkoapäin tarkastellen voidaan todeta vilkkujen kuitenkin toimivan. Sama juttu ajovaloissa. Muut valot kojetaulusaa palaa niinkuin pitääkin ja ajotietokone vörkkii normaalisti. Sulakkeista lähdin vikaa etsimään, mittaristolle ei ilmeisesti ole omaa sulakettaan enkä keksinyt minkä kanssa ne voisi olla naimisissa. Tarkistin F53 kun se olisi ollut lähimpänä (ohjainpaneeli ja takasumuvalo) se oli kunnossa. Samoten katsonut muita mitkä edes liippaisi läheltä mikä sulake voisi olla pimeä, mut viallisia en löydä.

Olisiko kanssa harrastajilla mitään ajatusta mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä? Tietty ulkona on tuo -24°C pakkasta että silläkin voi olla joku osuus sähkövioissa, mut oli auto kuitenkin lämpimässä tallissa remontin ajan.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jaakko_Julius kirjoitti:
17 Helmi 2021, 17:57
Lancia Ypsilon 2008 mittaristo lopetti toimintansa huollon yhteydessä. Eli vein auton paikalliselle sepälle jakopää remonttiin ja noutaessa sano että mittaristo ei toimi. Oletti sen olleen vanha vika, koska ei ollut toiminut halliin ajaessa. Kuitenkin kun auton vein nii pelasti normaalisti. Luultavasti vain sattumaa että juuri nyt lopetti, mut vika pitäisi silti korjata ja hyvät ideat loppuu.

Eli kierrosluku, ajonopeus ja polttoainesäliön mittarit on pimeitä, eikä siis toimi, ei mitään eloa. Kojetaulussa vilkut ei polta merkkivaloa eikä rele naksuta, mutta ulkoapäin tarkastellen voidaan todeta vilkkujen kuitenkin toimivan. Sama juttu ajovaloissa. Muut valot kojetaulusaa palaa niinkuin pitääkin ja ajotietokone vörkkii normaalisti. Sulakkeista lähdin vikaa etsimään, mittaristolle ei ilmeisesti ole omaa sulakettaan enkä keksinyt minkä kanssa ne voisi olla naimisissa. Tarkistin F53 kun se olisi ollut lähimpänä (ohjainpaneeli ja takasumuvalo) se oli kunnossa. Samoten katsonut muita mitkä edes liippaisi läheltä mikä sulake voisi olla pimeä, mut viallisia en löydä.

Olisiko kanssa harrastajilla mitään ajatusta mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä? Tietty ulkona on tuo -24°C pakkasta että silläkin voi olla joku osuus sähkövioissa, mut oli auto kuitenkin lämpimässä tallissa remontin ajan.
Epäilen että tuolla fiatforum.fi puolella on noita ypsilonin omistajia enemmänkin, joten kannattaa kysellä sieltä.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Perhepiirissä on syksyllä 2020 uutena ostettu Opel Grandland X plug-in hybrid lähes kaikilla herkuilla (kattoluukku ja puhelimen induktiolataus puuttuu). Olen tuolla muutaman kerran ajellut ja on ihan pätevä ja ripeäkin (0-100 km/h alle 6 sek) kulkine, vaikka nyt ei toki suurempia intohimoja tai tunteita herätäkään. Pakkasten tullessa auto alkoi käyttäytyä kummallisesti; arpapeliä suostuuko lataamaan itsensä, ovet eivät aina aukene (avaimeton järjestelmä), kuten ei myöskään takaluukku. Välillä moottorin vikavalo palaa eikä polttomoottoria saa lainkaan käyttöön, jolloin ollaan noin 30-40 km sähköisen toimintamatkan varassa (pakkasella tuo on parhaimmillaan suurin todellinen toimintamatka). Auto lähti tällä viikolla maahantuojan tutkimuksiin, Opel Club Finlandin keskustelujen perusteella muillakin on ollut samanlaisia ongelmia. Tonalen markkinoille saapumista odotellessa :roll:

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ei taida ihan ongelmattomia olla noi plugarit monellakaan merkillä, Fordin plugin hybrideistä olen kanssa kuullut ongelmista.
Suoraan vaan suoraa

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Edellä kulki kaupunkiliikenteessä Citroen C4 korvat luimussa. Eli peilit sisälle käännettynä.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jaakko_Julius kirjoitti:
17 Helmi 2021, 17:57
Lancia Ypsilon 2008 mittaristo lopetti toimintansa huollon yhteydessä.
Perinteisin on tietysti jokin pettänyt juotos tai komponentti mittaristossa. Tämä taitaa olla likimain varma diagnoosi, jos mittaristossa ei ole mitään elonmerkkejä - ei toimi ajotietokoneen näyttö/matkamittari, ei pala/vilku mitään merkkivaloja.

Nopeusmittarit yms. voi tappaa myös poikittain mennyt bitti - tullut eteen sekä saman vuosimallin Bravon että 2012 Giulietan kanssa eteen. Bravossakin vilkkujen merkkiääni hukassa, nopeus-, kierrosluku- ja polttoainemittarit dead, mutta sen lisäksi myös radio, osa lämmityslaitteen toiminnoista, toisaalta kaikenmaailman ABS ja ohjaustehostimen varoitusvaloja/tekstejä taulussa. Ja silti kaikki toimi ulkoapäin tarkasteltuna.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Semmoinen hämärä mielikuva olisi tuohon Ypsilonin tapaukseen, että joku ehkä toisenmerkkinen konsernin tuote olisi vähän samaan tapaan hukannut mittaristonsa akun vaihdon tms yhteydessä, ja olisi proxy alignmentilla saatu takaisin? Eli tarvitaan joko merkkikohtainen testeri tai Multiecuscan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin