Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja karila »

lrela kirjoitti:
18 Heinä 2021, 07:25
Muun merkin murhe: Skeida Octavia 2013 1.8 TSI

No, öljyä ei näy kuluvan. Mutta DSG-kytkinpaketti paskana, timanttitiskillä hinta 1600 euroa. Nyrkkipajalle en uskalla viedä. Auto on nyt Konalan Autokeskuksen takapihalla odottamassa 6.8. tapahtuvaa korjauspäivää. Ens viikolla meen ostaa Kannelmäen Prismaan Italianpunaisen Jopon ja siihen noin 100 euron U-lukon.

Tiesin kyllä ostaessani nämä riskit.

Oiskohan se 2.0 Giulua AT8 seuraavaks tosijjaan, odottelen vielä että hinnat on tasoa 24 tonnia :mrgreen: Siinä ei vissiin ole TCT:tä vaan mehumaija, eikö?

ps. osaako kukaan selittää miksi käytetyt diesel-giuluat ovat halvempia? Uutenahan ne ovat bensavehkeihä kalliimpia.
Giuliassa ZF 8 vaihteinen automaatti, sama esim 5 bemuissa, " maailman paras automaatti" monien mielestä , ja kestävä.

Dieselin arvostus tänäpäivänä huonompi kuin bensan, siitä varmaan hintamuutos käytetyissä.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Diesel-gate vaikuttanut arvostukseen. Samoin vuotuinen käyttövoimavero lisää käyttökuluja sekä kolmen vuoden välein vaihdettava jakopää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Dieseleiden markkina-arvo on tällä hetkellä huono. Se saattaa selittää ainakin osan hinnanpudotuksesta. Ja ootko huomioinut ajomääriä?

Anyway, ZF8HP noissa on ja se on hyvä. Eipä siinä, hyvä TCT:kin on hyvä 8)

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lrela »

Aquatica kirjoitti:
18 Heinä 2021, 20:10
^
Dieseleiden markkina-arvo on tällä hetkellä huono. Se saattaa selittää ainakin osan hinnanpudotuksesta. Ja ootko huomioinut ajomääriä?

Anyway, ZF8HP noissa on ja se on hyvä. Eipä siinä, hyvä TCT:kin on hyvä 8)
Joo mielestäni vertailin niitä (varusteet, km, vm...) suht tarkkaan ja dieselit olivat tonnikaupalla halvimpia. En nyt jaksa mennä uudestaan vertailemaan eli ei ole mahdotonta ettenkö olisi väärässä. On varmasti TCT hyvä, mutta pientä kaksoiskytkinkammoa tässä pukkaa.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aattelin lenkittää brittisportin leimalle, kunhan sytkäongelma ratkeaa ja saan lambaadan vaihdettua. No, sytkäongelma ratkesi ja syypääkin paikantui pyörijään, kun osia vaihtoi yksi kerrallaan.

Kun sytkä oli kohdallaan, oli aika vaihtaa lambda. Etukulma ilmaan, pukki alle, kiintolenkki kouraan ja autonkorjausasentoon. Lambdahan tähän vaihtuu ihan suitsait, kunhan autoa saa vähän ylöspäin - liitin on lähellä ja anturi sillai yläviistosta putkessa että on helppo vaihtaa.

Joten ei muuta kuin veekasi tulille, tallista ulos ja valot päälle... niin siis joo. Valot kyllä meni päälle, mutta oikea ajovalo valaisee puskuria sisältäpäin, kun luukkulamppu ei aukeakaan.

Ei kai siinä, taas vähän kulmaa ylöspäin, että pääse alakautta ruuvailemaan moottoria, manuaalipakotuksella podi ylös ja hieman mittailemaan ja ihmettelemään toimintaa. Moottori toimii ja valo osaa vetäytyä alas hienosti, mutta ei halua lähteä ylöspäin itsekseen. Ohjaussähkö kyllä tulee nousuakin varten, joten podi irti ja moottorimötikkä irti, kun vika on paikantunut jo sinne sisälle. Pitää aukoa tuo moottorimötikkä ja katsoa mistä vika löytyy.

Etukulma on vähän orvon näkönen...
Kuva

Muutenhan tuosta pääsee mahdolliset kosteudet valumaan ongelmitta pois, mutta sinne on tietenkin ruuvattu töötti sillai kivasti torvi ylöspäin, että päätin peittää sen muovipussilla sateen varalta, kun auto on nyt ulkona.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Menipähän taas taikomiseksi.... Se hyvä puoli brittiläisen urheiluauton omistamisessa on, että välillä saa harrastaa. Se huono puoli brittiläisen urheiluauton omistamisessa on, että välillä saa harrastaa.

Tutkailin moottoripakettia eilen ja tulin siihen tulokseen, että jos ala-asennon rajakytkimen kontaktipinnat ovat hapettuneet (kytkin on auki ala-asennossa, joten seistessä se on aina auki ja sillonhan nää paremmin hapettuu), ei sähkö kulje. Noo, hioin kontaktipinnat puhtaaksi ja mittailin, että toimii. Kasasin paketin ja vein sen autoon todetakseni, että ei muuten toimi. Ilta pimeni ja taikomisinto loppui, joten päätin jatkaa seuraavana päivänä, eli tänään.

Koska nyt tiesin että mitä moottoripaketti pitää sisällään ja että sen voi rajakytkinten osalta avata paikallaan, avasin sen paikallaan. Totesin, että eipä se ihme ole ettei toimi - mekaniikka on sellainen, että iso ratas painaa rajakytkimen liuskan auki ja rajakytkimen pitäisi osittain omalla jousivoimallaan, osittain vastapuolella olevan joustavan aineen toimesta painua takaisin kiinni kun ratas ei enää paina sitä. Tässä vaiheessa saa vapaasti yllättyä siitä, että näin ei siis käynyt.

No, ei houkuttanut parantaa jousivoimaa kupariliuskaa taittelemalla ja löijaamalla, kun se olisi pitänyt porata irti ja sittemmin niitata takaisin kiinni, eikä mulla edes ole kupariniittejä, joten päädyin toiseen vaihtoehtoon ja päätin parantaa kansipuolen vastavoimaa lisäämällä elastisen pinnan taakse pienet korokepalat, joka saisi tarvittaessa itsekin kyetä vähän joustamaan. Mietin kotvan että mistä löytäisin sopivaa materiaalia ja lopulta löysin vastauksen vanhasta puutarhaletkusta, josta sai leikeltyä juuri sopivat palat ja liimattua hetipitiliimalla paikoilleen. Setti kasaan, enste mittarin kanssa ihastelemaan löytyneitä yhteyksiä ja sitten sähköt kiinni ja kokeilemaan.

Toimihan se! Kun pisti valot päälle, nousi vasen lamppu ylös ja oikea meni alas, sammuttaessa päinvastoin. No, lamppuyksikön nostoakselihan oli vaan väärässä asennossa moottoriin nähden, kun moottoria tuli aiemmin pöydällä pyöriteltyä, joten ei muuta kuin akseli irti, ajamaan valot yläasentoon ja akseli takaisin paikoilleen. Toimii - ja oikein päin.

Seuraavaksi valaisin paikoilleen, piuhat kiinni ja sähköä sisään, jolloin voi todeta että lähivalo ei pala oikealla. Pitkät päälle niin kaukovalo palaa kyllä oikealla, muttei vasemmalla. Upeeta. Vasen kaukovalo heräsi itsekseen ja oikea lähivalokin ihan vaan liitintä rassaamalla. Taidan vaihtaa tuoreemman mallin liittimet vanhojen ja hieman hapettuneiden tilalle.

Dodi, keula on siis kuosissaan. Seuraavaksi työn alle valokatkaisija, joka otti ja hajosi fyysisesti kappaleiksi aiemmin ihmetellessä. Ei siinä muuten mitään, voisi saada vielä liimattua kasaan, mutta itse kytkentäliipotin karkasi jonnekin tallin uumeniin, joten ei se enää mitään kytke vaikka saisikin kasattua, joten ei muuta kuin uutta kehiin. Mutunetistä ensihätään halpaeikallis 1-0-1 vipukatkaisija siksi aikaa, että etsii uuden tai edes ehjän orggiksen tai edes tyyliin sopivan.

No, bulkkivipuhan ei sovi autoon suoraan sen enempää sähköisesti kuin fyysisestikään, joten pitää tehdä pientä adapterointia. Auton liitin on mallia, jota en tunnista mistään (pyöräet kuparitapit vuorottelevissa riveissä), ehkä halua sitä poistaa siltä varalta, että löydän orggiskytkimen, joten valmistin adapterin eteisen vanhalta kattolampulta käytöstä poistuneesta MPLM-johdosta muotoilemalla kuparijohtimia niin, että sopivat tiukasti ja timmisti auton liittimeen, toisen pään kytkin abikoilla bulkkivipuun, toimii.

Joten nyt mulla oli jo toimivat valot ja niille toimiva kytkin, joka ei kuitenkaan sovi auton neliskanttiseen, isoon reikään vaan tarvii 12mm reiän. Ajattelin leikata pellistä palat, joihin poraan keskelle 12mm reiät, jotta saan noilla paloilla puristettua kytkimen alkuperäisen paikalle auton rakenteita muokkaamatta. Tätä pohtiessa silmään osui vanha rännikourun kiinnike, joka oli ehkä hivenen paksu, mutta juuri sopivan levyinen, joten ei muuta kuin pyörivät ystäväni Porakone&Rälläkkä hetkeksi töihin ja voilá, mulla on fyysinenkin adapteri tehtynä, jotta saan bulkkivivun kiinni autoon. Toimii.

No, se bulkkivipu tarttee vielä vaihtaa vähän erilaiseen, jotta saa parkit palamaan teknisesti kauniisti ajovalojen kanssa samaan aikaan, mutta se on aika nakinpala tässä kohtaa maailmaa.

Näin siis tällä kertaa. Aina ei kannata ihan heti heittää pois vanhoja puutarhaletkuja, rännikiinnikkeitä ja eteisen sähköjohtoja; niillä voi vaikka rakentaa autoon toimivat valot :D

Taidan mennä kohta laittaan saunan lämpeemään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
04 Elo 2021, 22:48
Näin siis tällä kertaa. Aina ei kannata ihan heti heittää pois vanhoja puutarhaletkuja, rännikiinnikkeitä ja eteisen sähköjohtoja; niillä voi vaikka rakentaa autoon toimivat valot :D
Noinhan ne TVR:t tehtaallakin on koottu? Siis keräilemällä paikallisesta Mjotonjetistä kytkimiä, lamppuja, jne. ja sitten paikalliselta AVK:lta moottoreita, laatikoita, jarruja yms.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kutakuinkin joo. Se lamppumoottori on Triumphista ja joku heikko yksilö, kun väsyi jo 35 vuoden iässä.

...no, eilen surffaillessa sain lopulta selville, että valokatkaisija on Rangesta ja äsken puhelimessa sain tietää, että sellainen löytyy Karaasilta hyllystä. Nopeasti häviää sentään toisen patentin tarve.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Tässä eräs päivä auto lähti vähän nahkeasti liikkeelle ja hoksasin kokeilla kaupan pihalla vanteita ja olihan se oikea takana kuuma. Kävi tänään pajalla kun ei ite huvittanut alkaa tutkimaan ja seisontajarru oli totaalisen puhki kulunut kaikin puolin ja murenemassa rumpuun. Tulipahan uusittua ja paljastu onneksi näin kotipaikalla.

Toisin kuin sytytys joka yhä tiheämmin tuntuu valittavan ja käyvän välillä heikosti tyhjäkäyntiä. Tulpat vasta vaihdettiin B huollossa ja seuraavana ois puolan vaihto neloseen. Mutta näyttää että M272 CGI puolia ei nyt saa mistään eikä yhdeltäkään valmistajalta. Ensi kuulle ois toiveena originaali. Katsastus on toki kuun lopussa. Saapa nähdä. Onneksi on etätöitä eikä muita menoja.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Helkkari 240:n valokatkaisin päätti sanoa yhteisvastuullisesti ja täysimääräisesti urakkansa ruotsalaisen yhteiskunnan menestyksen eteen tehneenä itsensä irti 38 vuoden iässä. Vävyn harrastepeli nyt lainassa, saan kuulemma vapaasti vaihtaa myös öljyt 8)
No uusi katkaisija jo napattu kiinni. Taas rullataan… :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kyllä ruotsalainen laatu on selvästi parempaa kuin brittiläinen, 38v on paljon parempi kestoikä kuin 35v.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
12 Elo 2021, 17:26
^Kyllä ruotsalainen laatu on selvästi parempaa kuin brittiläinen, 38v on paljon parempi kestoikä kuin 35v.
Vaikka Luukas oli parempi apostoli kuin sähkömies :lol:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kyselläänpä täältä, kun noita sekakäyttäjiä on täälläkin.
Pihaan ilmestyi -99 BMW E36, jossa loimottaa bagivalo.
bemarifoorumin ahkeran sehlaamisen jälkeen asennettu INPA ja sillä luettu OBD töpselistä moottorin vikakoodi ja nollattu se testimielessä.
Nyt kuitenkin KKL kaapelilla ei taida päästä tuohon bagin purkkiin kiinni, niin ainakin ohjelma sanoo "ei vastatusta eculta" , niinkuin kaikilta muiltakin osastoilta kohdasta body tai chassis ?
Toki piuhasta on pinnit 7 ja 8 yhdessä, niinkuin jossain tiedettiin kertoa.
Vaatiiko puuha sen vanhan pyöreän ADS? kaapeliadapterin vai eikö homma onnistu lainkaan KKL kaapelilla.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Jiitee kirjoitti:
12 Elo 2021, 16:41
Helkkari 240:n valokatkaisin päätti sanoa yhteisvastuullisesti ja täysimääräisesti urakkansa ruotsalaisen yhteiskunnan menestyksen eteen tehneenä itsensä irti 38 vuoden iässä. Vävyn harrastepeli nyt lainassa, saan kuulemma vapaasti vaihtaa myös öljyt 8)
No uusi katkaisija jo napattu kiinni. Taas rullataan… :wink:
Kadetissa alkanut viimevuosina lyhyen kytkin vetämään jumiin nyt 57-vuoden iässä. Syynä ehkä, että verran kulunut sisältä ja ilmeisesti kontakti irtoaa välillä uristaan, alkaa kanittamaan ja tämän seuraksena ei saa valoja pois päältä. Tuohon kun ei tahdo löytää käytettynäkään katkaisijaa. Varmaan laitettava tarvikekytkin sopivaan kohtaan.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

JarHei kirjoitti:
23 Elo 2021, 16:42
Kadetissa alkanut viimevuosina lyhyen kytkin vetämään jumiin nyt 57-vuoden iässä. Syynä ehkä, että verran kulunut sisältä ja ilmeisesti kontakti irtoaa välillä uristaan, alkaa kanittamaan ja tämän seuraksena ei saa valoja pois päältä. Tuohon kun ei tahdo löytää käytettynäkään katkaisijaa. Varmaan laitettava tarvikekytkin sopivaan kohtaan.
Saattaisihan tuo olla purettavissa ja huollettavissakin?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JarHei »

mutt kirjoitti:
23 Elo 2021, 23:55
Saattaisihan tuo olla purettavissa ja huollettavissakin?
On tuo tullut useampaan otteeseen tullut purettuakin kun jääny jumiin. Läpitappi vain pois, niin kytkimet lähtee irti. Yksi vaihtoehto saattaisi olla ehkä taiteilla uudet kontaktit pidemmillä "korvilla", jolloin ei pääsisi putoamaan paikaltaan. Vähän hankala selittää, kun ei ole kuvaakaan tullu napattua.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.youtube.com/watch?v=R8-9oIq1hxw

Valitettavasti tämä ei ole ihan totta. Possu (ja after market!) kyllä huolehtii kaiken ikäisistä 356, 550 ja 911 vekottimista mutta koetappa saada nokkahihna vaihdetuksi ja vauhtipyörää puskeva kardaani kuntoon 928:n paikallisessa Porsche Zentrumissa niin voipi mennä oppisopimus asentajilla sormi suuhun.

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Typpi »

2014 Jumperista alko jatkuvasti hohkaamaan latauksen, hehkun ja polttoaineen kosteuden merkkivalot. Otin n. vuos sitte ostaessa pelttarin lisäturvan minkä pitäs kattaa mm. sähkölaitteet. Katotaan josko kerrankin ois moisesta lisävakuutuksesta hyötyä.
Ilmesesti tyyppivika noissa mittaristoissa ainakin boxereista ja ducatoistakin löytyy monta keskusteluaihetta varsinkin matkailuautojen puolelta.
Itse veikkaisin jotain maadotusvikaa mittaristossa, joku paja noita suomessakin kuitenkin korjaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onko täällä tarpeeksi viisaita ihmisiä veikkailemaan laiskan käynnistyvyyden syitä? Citroën Xsara siis kyseessä. Kylmällä (alle 10 astetta) lähtee käyntiin normaalisti. Lämpimämmässä taas saa sahata pidempään ja käynnistyminen on varsin ontuvaa, mutta sitten kun se käynnistyy kone toimii taas normaalisti.

Lämpötila kun vaikuttaa asiaan katsoin joku päivä mitä moottorin lämpöanturit kertovat, ja viidentoista asteen ulkolämpötilassa niin jäähdytysnesteen kuin imuilmankin lämpöanturit näyttivät 15 astetta, eli siellä vika ei liene. Map-anturikin näytti kone seisoksissa oikein ja käynnistäessä lukema pieneni loogisesti, arvoja en nyt muista, mutta ehjäksi arpoisin.

Veli heitti veikkauksena oireilevan kampiakselin asentoanturin. Looginen veikkaus käynnistysongelmaan, mutta jos se on risa, niin eikö tuon luulisi oireilevan muutenkin? Uusi oli tosin niin halpa, että tilasin sellaisen, mutta nyt on säät olleet niin kylmiä, että auto toimii muutenkin ja korjauksen onnistuminen olisi vaikea todentaa, joten toistaiseksi en ole sitä vielä vaihtanut.

Ehdotuksia?

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

V8 mersussa tuontyyppiseksi viaksi paljastui startti. Oireili tosin niin että kylmällä koneella pyöräytti heti pirteästi käymään ja lämpimällä koneella alkuun laiskasti pyöritti ja sitten hetken päästä rivakammin ja käynnistyi.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^^ Vuotava(t) suuttimet, kylmänä kestää ryyppyä paremmin?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:
27 Syys 2021, 11:05
käynnistyminen on varsin ontuvaa
Meinaako tää, että kone köhii pytty kerrallaan vai että se pyörii laiskasti vai mitä?
Tuomas K kirjoitti:
27 Syys 2021, 11:05
Map-anturikin näytti kone seisoksissa oikein ja käynnistäessä lukema pieneni loogisesti, arvoja en nyt muista, mutta ehjäksi arpoisin.
Tyhjiksellä yleensä joku 200-400mbar lienee aika normaali tontti.
Tuomas K kirjoitti:
27 Syys 2021, 11:05
Veli heitti veikkauksena oireilevan kampiakselin asentoanturin. Looginen veikkaus käynnistysongelmaan, mutta jos se on risa, niin eikö tuon luulisi oireilevan muutenkin?
Yleensä joo lakkaa käynnistymästä ainakin myös kuumalla koneella.

Mistä päästään asiaan eli lisäkysymyksiin, lähteekö se kuumana tulille kuinka helposti?

Vaikuttaako seisonta-aika? Jos onnistuneen, mutta ontuneen käynnistyksen jälkeen sammuttaa ja vaikka 5min päästä starttaa, niin miten lähtee? Mm. mainittu suutinvuotohan vaikutuksineen "ehkäistään" osuvasti lyhyellä seisonta-ajalla.

Mitä näytätä bensatrimmit (sekä LTFT että STFT) A) tyhjiksellä, B) kuormalla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sotkin tämän, hups :oops:
Viimeksi muokannut Tuomas K, 04 Loka 2021, 23:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Onko mitään selvinnyt?

Jaguarissa oli koeajolla jarrulevyt ruosteessa ja jarrut nypytti. Ostaessa levyt oli jo hioutuneet hieman, mutta yhä nypytti ja otettiin tämä huomioon hinnassa, totesin että teen jarrut mieluummin itte niin tiedän mitä siellä on. Nypyttää yhä ja vihdoin tilailin palikoita. Autohan on siis 180-heppainen 20d AWD.

XE 20d:ssä on edessä joko 316 tai 325mm jarrulaikat. 163-heppaisessa on yleensä 316mm ja 180-heppaisessa on yleensä 325mm, mutta ei aina, joten mitta kouraan ja tutkimaan. Mulla on 325mm, hyvä. Samat on 20t -bensaturbossa, sekä levyt että palat. Useimmat varaosamyyjät listaa sekä 316mm että 325mm jarrujen palikat vaihtoehtoisina, joten ne pitää vaan mitata. Jostain ihme syystä niitä ei kuitenkaan eritellä levykoon mukaan, vaan 316mm on 16,5" jarrulevy ja 325mm on 17" jarrulevy, koska kumpikaan ei ilmeisesti mahdu 16" vanteen sisään. Halleluja.

XE 20d:ssä on takana yleensä 300mm laikat, paitsi jos auto on joko sporttipaketilla, nelivedolla tai molemmilla, jolloin siellä on yleensä 325mm laikat. 325mm laikat on samat kuin 20t -bensaturbossa, kuten myös näiden kanssa olevat, isommat satulat. Sen sijaan palat 20d:ssä ovat 325mm levyjen kanssa samat kuin 300mm levyjen kanssa, luonnollisesti eri kuin 20t-bensaturbossa, jossa on siis samat levyt ja satulat. Useimmat varaosamyyjät listaa dieseliin pelkästään 300mm takalevyt.

Yksikään varaosamyyjä ei listaa osia VIN-koodin perusteella, ainakaan yksiselitteisesti. Monet tarjoavat soppaan vielä 350mm jarrujakin.

Johtopäätös: tilaukseen 20t-bensaturbon etujarruosat, taakse 20t-bensaturbon levyt ja 20d-dieselin palat. Brembona, koska Bremboa löytyy molemmille akseleille samaa tuotesarjaa. Osien tonkiminen Alfaan on selvästi helpompaa :D.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Kelit ovat edelleen olleet top down tasoa, joten Standard of The World on nähnyt tietä lähes päivittäin, rätti alhana
Lauantaina tiputin kovan katon päälle, eilen tankattaessa alkoi bensaluukon sähkölukko kiukuttelemaan. Aukesi, mutta ei mene kiinni,
nopeasti tutkien kaiken pitäisi olla kunnossa, nappia painaessa lukitus aukeaa, mutta ei suostu nappaamaan kannesta kiinni.
Raollaan oleva luukku pilaa kyllä linjat :(

-Tazio

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tazio kirjoitti:
04 Loka 2021, 09:37
Raollaan oleva luukku pilaa kyllä linjat :(
No, nyt on talvi aikaa hienosäätää luukku kiinni ja linjat kuntoon!

Ja kyllä nyt on viimeiset päivät ulkoiluttaa avoautoja.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:
03 Loka 2021, 20:23
^Onko mitään selvinnyt?
En ole ehtinyt uhraamaan asialle ajatustakaan, eli ei vielä :?

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Ranskalais-romanialais-afrikkalainen tilaihme, Lodgy, pitää välillä kummaa jurinaa käännöksissä parkkipaikkavauhdissa. Vähänkin kovemmassa vauhdissa ei kuulu mitään, eikä oikein paikallaan pyöritellesäkään. Loppui ainakin muutamaksi päiväksi kun pyöritteli hitaassa vauhdissa useamman ympyrän eri suuntiin. Mikähän tuossa mahtaisi olla särkymässä? Etuiskareiden ylälaakerointi? Hammastanko? Kyseisessä laitoksessa sähköpumpulla toimiva hydraulinen tehostus.
Ajattelin vaihtaa tehostimen nesteet ensin, vaikka säiliö onkin hankalassa paikassa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:
03 Loka 2021, 20:23
^Onko mitään selvinnyt?
Pikaisesti kerkesin katsoa arvoja kun lähdin mukuloiden kanssa käymään kaupassa. Ei paljon ehtinyt syventymään, mutta joku snapshot sen hetkisistä arvoista saatiin.
Tuomas K kirjoitti:
27 Syys 2021, 11:05
Polforea kirjoitti:
27 Syys 2021, 12:16
Tyhjiksellä yleensä joku 200-400mbar lienee aika normaali tontti.
Täytyy tarkistaa mitä se näyttää.
410 mbar oli ei-aivan-kylmäkäynnistyksen jälkeen ja 340 lämpöisenä. Ei aiheuttane toimenpiteitä.
Tuomas K kirjoitti:
27 Syys 2021, 11:05
Polforea kirjoitti:
27 Syys 2021, 12:16
Mitä näytätä bensatrimmit (sekä LTFT että STFT) A) tyhjiksellä, B) kuormalla?
Tarkistetaan mitä nämä näyttää.
Sen ei-aivan-kylmäkäynnistyksen jälkeen stft -14,1 % ja ltft -3,1 %. Lämpöisenä nollan tuntumassa. Ajaessa eli kuormalla en mittaillut kun ei tuntunut fiksulta liikenteessä lasten kanssa :shock:

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aika reipas kevennys puolikylmänä, mistähän se niin reipasta rikastelua keksii... Mut jos lämpösenä vetelee jo nollaa, niin ei ainakaan pahasti pitäsi suuttimen vuotaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Päivän Kauppalehdestä (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama ... 84a8b6d3bb):

"Ylivoimainen moottorivikojen kuningas on Audi, jonka hinaustapauksista peräti 40 prosenttia liittyy moottorivikaan. Moottorivikojen kärkikastiin kuuluvat lisäksi Volkswagen ja Citroen. Käynnistysongelmia on eniten Hyundailla, Renaultilla ja Nissanilla.”

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja karila »

FinPat kirjoitti:
06 Loka 2021, 21:30
Päivän Kauppalehdestä (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nama ... 84a8b6d3bb):

"Ylivoimainen moottorivikojen kuningas on Audi, jonka hinaustapauksista peräti 40 prosenttia liittyy moottorivikaan. Moottorivikojen kärkikastiin kuuluvat lisäksi Volkswagen ja Citroen. Käynnistysongelmia on eniten Hyundailla, Renaultilla ja Nissanilla.”
Tilastoon vaikuttaa myös, millainen kasko on/ei ole kaskoa. Eli kaskoton tai minikaskollinen pyytää kaveria antamaan virtaa/hinaamaan ja me superkaskolliset soitamme vak.yhtiön liikkuvuuspalveluun.
Mutta siis joo, kertoohan toi jotain, eli Alfa on luotettava peli saksalaisiin ja itäautoihin verrattuna.
- Kari

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Kappas, joku tilasto osuu yksiin omien kokemusten kanssa V-yhtymän autoista :-D

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
07 Loka 2021, 08:10
Alfa on luotettava peli saksalaisiin ja itäautoihin verrattuna.
Kun työkseen on lukenut kohta 30 vuotta komponentti- ja laitetoimittajien White Papereita ja muuta markkinointimateriaalia niin on tullut aika skeptiseksi erilaisten luotettavuus- ja muiden väitteiden kanssa. Kuten mainitsit moni asia vaikuttaa tilastoihin ja sopivilla oletuksilla musta on valkoista, tai ainakin maalarin valkoista...

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eilen piti ensimmäisen kerran tehdä ctrl-alt-del Teslalle ja resetoida. En tiedä tarkkaan mitä kaikkia tietokoneita ja moduleita "Full Vehicle Soft Reboot/Reset" sisältää mutta oletan että aika lailla enemmän kuin pelkkä ruutu joka oli pimeänä autoon hypätessä.

https://www.findmyelectric.com/blog/how ... tructions/

Pitääkin katsoa löytäisikö klassisen kuluttajaelektroniikan "pin hole" reset kolon jonne tökätä taivutettu paperiliitin... :silly:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
06 Loka 2021, 21:30


"Ylivoimainen moottorivikojen kuningas on Audi, jonka hinaustapauksista peräti 40 prosenttia liittyy moottorivikaan. Moottorivikojen kärkikastiin kuuluvat lisäksi Volkswagen ja Citroen. Käynnistysongelmia on eniten Hyundailla, Renaultilla ja Nissanilla.”

Tuo artikkeli tuli jossain muuallakin vastaan.

Kommenttiosiossa näillä premium-autoilijoilla oli kauhea tarve selittää tuloksia laajemmilla vakuutuksilla, isommilla kilometreillä jne. Miksi ei voi myöntää, että oikea ostoperuste on jostain W124:sta lähtien ollut ihan joku muu kuin tekninen luotettavuus/laatu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Olen ajellut tässä viime viikkoina työpaikan Skoda Octavia Scoutilla, jossa on 184 heppainen diisseli. On kyllä kova pirssi syömään öljyä tämä. Nähtävästi normaalia näissä Vag-konsernin tuotteissa vai mitenkä?
Oulu-Kuusamo-Oulu reissullakin sai kahteen otteeseen litran purkin lirutella lisää ölppää koneeseen.
Auto kävi huollossa kesällä ja peräkonttiiin oli ilmestynyt kuulemma öljykannu samassa yhteydessä :)

DSG lootakin oli kyllä muistikuvia karmeampi tapaus, varsinkin liikkeelle lähdettäessä. Ihmeellinen nykijä ja kaasua sai painaa todella paljon että auto lähti liikkeelle. Voin vain kuvitella kuin toivoton tämä olisi puhtaassa kaupunkiajossa.

On sitä muutenkin tottunut astetta paremmin sopiviin jakkaroihin viime aikoina Alfan ja Bemarin ratissa. Sokotalla kun päivän ajaa, niin selkä on melkoisen heikossa hapessa. Ihmeellinen aurinkotuoli noissa tuo kuskin pukki.
Aikoinaan kun eka välilevynpullistuma tuli ja olin pahimmasta päässyt yli ja jouduin konttorin tavis octavialla käymään Raahessa. Piti mennen tullen pari kertaa pysähtyä selkää oikomaan. Jokin noissa penkeissä ei vaan sovi mulle. Kuitenkin ilmeisesti suomalaisten selille hyvinkin toimiva jakkara kun porukka tykkää näistä kuin hullu puurosta.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Meillä on firmalla leasing-sopimuksella Octaviaa ja Transporteria. Erityisesti yksi Espoo-Tampere keikka jäänyt mieleen kun Octaviaan öljyä sai lisätä sekä meno- ja paluumatkalla. Onneksi oli öljypurkkeja valmiina takakontissa.

Transportereissa moottorin vikavalot loimuaa, ja merkkihuollolla ei mitään käryä mikä aiheuttaa. Lisäksi valittaa maantiellä iloisesti että AdBlue on loppu, ja sitten yhtäkkiä tuleekin 3000 km lisäaikaa täytölle.

Tietysti nämä yhteiskäytössä olevat autot kovalla koetuksella, mutta nämä kokemukset kuitenkin alle 30 tkm ajetuilta autoilta.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Cloverleaf kirjoitti:
11 Loka 2021, 09:25
Transportereissa moottorin vikavalot loimuaa, ja merkkihuollolla ei mitään käryä mikä aiheuttaa. Lisäksi valittaa maantiellä iloisesti että AdBlue on loppu, ja sitten yhtäkkiä tuleekin 3000 km lisäaikaa täytölle.

Tietysti nämä yhteiskäytössä olevat autot kovalla koetuksella, mutta nämä kokemukset kuitenkin alle 30 tkm ajetuilta autoilta.
Kyllä se on sama homma näiden sähkövikojen kotimaalaisten kanssa. Lybrassakin alkoi jäähdytysnesteen vähyydestä ilmoittelemaan, sitten taas jossain vaiheessa sitä yllättäen olikin tarpeeksi, kunnes jäi lopulta pysyvästi palamaan. Otin lopulta johdon irti, että varoitus loppuu.

Kyse kuitenkin vasta 315tkm ajetusta 20 vuotta vanhasta autosta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Janne kirjoitti:
11 Loka 2021, 08:54
Jokin noissa penkeissä ei vaan sovi mulle. Kuitenkin ilmeisesti suomalaisten selille hyvinkin toimiva jakkara kun porukka tykkää näistä kuin hullu puurosta.
Jos on tottunut Zilin tai UAZ:n penkkeihin ja tykkää niistä, niin ei kai sitä paremmasta ole tietoakaan?
Itse kehtaan väittää, että sokotan ne parhaat penkit on jo ihan OK, mutta siitä pykälänkin verta alemmas ja jo häviää aika monelle muulle - esim Fordin toisiksi-lähimpänä peruspenkkiä (kaiketi) jossaan Mondeossa tai vastaavassa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:
04 Loka 2021, 23:32
Aika reipas kevennys puolikylmänä, mistähän se niin reipasta rikastelua keksii... Mut jos lämpösenä vetelee jo nollaa, niin ei ainakaan pahasti pitäsi suuttimen vuotaa.
Nyttemmin tuntuu käynnistysongelmat poistuneen.

Sellainen asia tuon suhteen kävi mielessä, että vaihdoin tuohon venttiilinpainimet jokin aika sitten. Tuon moottorin tyyppivika nuo painimet, vanhemmiten alkaa käynti kylmänä olla huonoa. Vaihto korjasi ongelmat toiminnassa kylmänä, mutta käynnistysvaiva joissain lämpötiloissa jäi. Vähän tuntuu kaukaa haetulta, mutta onko kylmäkäynnistyksen parametrit oppivia, ja voiko olla mahdollista, että oikeiden parametrien oppimiseen menisi useampi viikko? Toki kylmäkäynnistyksen parametrejä ei ylipäätään voi oppia kuin kylmäkäynnistyksissä, ja niitä ei välttämättä yhtä enempää saa päivään.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuli hommattua tyttärelle ensimmäiseksi autoksi kolmeovinen 1.4 16V Stilo. Yllättävän jämäkkä ja terveen oloinen yksilö löytyi, mutta vähemmän yllättäen alkoi pientä valoshowta pukkaamaan ja hetken aikaa näytti liki kaikki mahdolliset vikakoodit. Asettui nyt ainakin toistaiseksi liitinten putsailuilla ym. pikku jumpalla. Tällä hetkellä jäljellä enää ABS-merkkivalo joka johtuu siitä, että vasemman takapyörän nopeustietoa ei tule (MES:llä totesin), vaan se pätkii pahasti.

Kysymys kuuluu, onko jollain tietoa mistä löytyy anturin liitin? Jostain ymmärsin, että viisiovisessa se on takapenkin alla, mutta 3-ovisessa ei ainakaan mitään purkamatta löytynyt. En muuten kyselisi näin hölmöjä, mutta kun olen tällä hetkellä puoliksi invalidi (nilkka murtui ja siitä toipumassa), niin en viittis yhtään turhaa jumppaa tehdä asian tiimoilta.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja arv »

Jakke kirjoitti:
13 Loka 2021, 18:45
vasemman takapyörän nopeustietoa ei tule
Kysymys kuuluu, onko jollain tietoa mistä löytyy anturin liitin?
Täältä löytyy kuva: http://4cardata.info/elearn/192/2/20010 ... /192005176
Stilo: http://4cardata.info/elearn/192/2

Kuva

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kiitos, tuoltapa asia selviää sen verran kun nyt kuvien perusteella voi selvitä.

Liittimet K75 ja D6 pitänee tsekata.

http://4cardata.info/elearn/192/2/20010 ... 79/3361128

Kiva auto muuten toi Stilo. Jotenkin yllättävää, ettei se sitten ikinä ollutkaan niin kovin suosittu. 3-ovinen on mielestäni vieläpä varsin tyylikkään näköinenkin. Ohjaus jos olis vähän tunnokkaampi, niin voisin ottaa omaankin käyttöön.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja tänään sitten Rouva sai antaa <ctrl-alt-del> käsittelyn Teslalle.

Ja Teslan WiFi on kyllä käsittämättömän huono. Vaatii todella kovan kentänvoimakkuudeen suostuakseen toimimaan.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

FinPat kirjoitti:
22 Loka 2021, 11:14
Ja tänään sitten Rouva sai antaa <ctrl-alt-del> käsittelyn Teslalle.

Ja Teslan WiFi on kyllä käsittämättömän huono. Vaatii todella kovan kentänvoimakkuudeen suostuakseen toimimaan.
Foorumin patteriautoilijat voisivat oikeestaan perustaa projektiosastolle esim. "virviläpäiväkirja1" "...2" jne. Tai sitten oikeestaan olis vielä parempi vallan oma osasto "virvilät" Olis sitten tämmösten boomeri ilmastontuhoajien helpompi seurata ja ihannoida valoisan puolen autoilua.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alfan osaltahan kaikki sähkövispilöiden ongelmat osuvat "muiden merkkien murheisiin" mutta täällähän on jo yksi sähköketju joten laitetaanpa sinne.

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dam »

legza kirjoitti:
21 Maalis 2021, 00:49
Fordilla tyypillisesti menee muutama kuukausi lisää luvatusta saada ohjelmistovirheet korjattua. Mutta tällä hetkellä ON mahdollisesti ratkaisu Focuksen lisälämmittimen toimimattomuuden/akun vähyyden/start-stop/avaimettomien ovien toimintaan (luultavasti poislukien jotain tiettyjä versioita) ja myös tiedettävästi pysyvä ratkaisu ikkunoiden raja-arvoihin. Viihdejärjestelmä sun pitää ite päivittää...
Tovi siinä menikin, oli taas huollossa ja saivat jotain päivitettyä. EGR:lle oli tullut joku korjaussarja, ikkunat toimivat normaalisti jo edellisen korjauksen jälkeen. Ikkunoille ei vaan ole enää mitään käyttäjän kalibroitavissa. Navinkin saivat päivitettyä kun itse kyllästyin kokeilemaan neljällä eri koneella neljälle eri muistitikulle ja neljä eri latausta kun ne versionumerot vaihtui melko tiuhaan. Liikkeessä tosin sanottiin ettei kannata yrittää päivittää uusimpaan, se on jo valmiiksi rikki. Akun vähyyteen ei vieläkään mitään muuta korjausta kuin se että parin päivän päästä laitetaan neljäs akku. Kuulemma olisi hyvä että joku expertti katsoisi sitä taas mutta verraten mitä kahden vuoden aikana on tapahtunut, kaitpa se on yks ja sama vaikka akun vaihtaa siivooja. Vaikka ei pitänyt sekaantua niin sen verran kiinnosti että menin repsahtamaan...

Kuva

Jännite vähän kyykähtää +10C° joten akun vaihto tuleekin sopivasti.

Kuva

Lataa kuitenkin ihan hyvin, tai lataako kuitenkaan. Sanoivat että akku vaan vaihdetaan uuteen, autolle ei opeteta mitään. Eli ehkei poissuljettua että lataa täyttä akkua itsepäisesti ja siten korventaa sen huonoon kuntoon nopeasti. Koitin aikaisemmin itse akkulaturilla ladata kun siihen tuli sopiva tilaisuus ja ei sinne mennyt kuin hetken 5A kunnes valahti 1A ja kakkostehon 20A oli muutamassa sekunnissa 2A.

Kuva

Lämpötilakäppyrä onkin hivenen surkeaa, kuvanlaadullisesti ja mitä siinä on. +8:sta asteesta 29.5C° pyynti ja puolen tunnin motariajelun jälkeen 20 astetta. Ilahduttavaa että saa niinkin lämmintä mitä voi valita mutta aika kauan menee ja miten mahtaa suoriutua jos on -10C°, saatikka -20-25
legza kirjoitti:
21 Maalis 2021, 00:49

se tomaatti aski, noh, se varmaan on tottunut aggressivisempaan ajoon. :lol:
Laatikko oli ennen päivitystä sellainen että kuin olisi ykkösvaihteen jälkeen lyönyt turbiinin lukkoon ja vasta sen jälkeen vaihtanut vaihdetta. Ei se nytkään hyvä ole mutta täysin riittävän hyvä kuitenkin, pitää vaan potkia vauhtiin kuten marjapuurolaatikoita usein pitääkin

Dam
Viestit: 155
Liittynyt: 05 Maalis 2017, 15:24
Car(s): Jeep Compass 4XE

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dam »

Dam kirjoitti:
25 Loka 2021, 21:46
Tovi siinä menikin, oli taas huollossa ja saivat jotain päivitettyä.
Tunnin pikkuhomma olikin noin kolmen tunnin jumppa. Fordin oman testerin mukaan akku on ihan OK, ei vaihtotarvetta kun kunto on 100% mutta testasivat rasitusmittarilla mikä kertoi kapasiteetin olevan 14Ah ja noin 30% jäljellä. Sisätuulettimen ohjainläppien kalibrointi oli myös tehty taas joten nyt se ehkä toimii. Tosin kuulemma seuraavaksi pitäisi hommata joku Fordin insinööri sitä ropaamaan, siinä voi mennä hetki että saavat paikalle. Toivottavasti siinä nyt tarkenee ajella ja toimii kuten pitää, edes sinne päin.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Dam kirjoitti:
28 Loka 2021, 22:20
Dam kirjoitti:
25 Loka 2021, 21:46
Tovi siinä menikin, oli taas huollossa ja saivat jotain päivitettyä.
Tunnin pikkuhomma olikin noin kolmen tunnin jumppa. Fordin oman testerin mukaan akku on ihan OK, ei vaihtotarvetta kun kunto on 100% mutta testasivat rasitusmittarilla mikä kertoi kapasiteetin olevan 14Ah ja noin 30% jäljellä. Sisätuulettimen ohjainläppien kalibrointi oli myös tehty taas joten nyt se ehkä toimii. Tosin kuulemma seuraavaksi pitäisi hommata joku Fordin insinööri sitä ropaamaan, siinä voi mennä hetki että saavat paikalle. Toivottavasti siinä nyt tarkenee ajella ja toimii kuten pitää, edes sinne päin.
Toi sun tapaus ei ole ainoa. Jostain syystä joihinkin Focuksiin ei päivitykset, akun vaihto ja akun valvonta-anturin vaihto auta, useimpiin kyllä. Sitten joissain ei mennyt konfigurointi oikeasti läpi, vaikka testeri iloisesti niin väitti, piti tarkistaa jälkikäteen. Harvemmin nuo käynnistymättä ole kuitenkaan jättäneet, lähinnä noi lievemmät ongelmat kiusanneet.

Se uusin SYNCin päivitys korjaa edellisiä bugeja, mutta olikos se nyt niin, että naviin saattaa tulla ongelmia. Että ihan valitsee itse mikä on pienin paha :-D No siihen tulee kyllä taas korjaava päivitys kuulemma ihan näillä näppäimillä.

Vastaa Viestiin