Sivu 105/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Helmi 2023, 07:28
Kirjoittaja dnapekko
A Bart kirjoitti:
16 Helmi 2023, 21:40
dnapekko kirjoitti:
15 Helmi 2023, 21:39
Eihän tämä varsinainen murhe, mutta täällä lienee asiantuntemusta näihin väylävehkeisiinkin:
Hankin Lancia Thesikseeni toisen näyttöyksikön, että voin rauhassa rakennella yhden Puolalaisen kaverin lisäkortilla peruutuskameraliitännän ja jopa lisätä kosketusnäytöllisen android-soittimen alkuperäisen seuraksi ja hyödyntäen alkuperäistä näyttöä. Ulkoinen Android tottelisi sitten kapasitiivista kalvoa, joka asennetaan alkuperäisen näytön päälle, kuulostaa hienolta.
Hankkimani näyttöyksikkö pelasi muuten aivan normaalisti, mutta huomautteli EOL Errorista, joka kertonee, ettei ihan jokaiseen laitteeseen saada yhteyttä. Vaihdoin alkuperäisen takaisin, ja kaikki OK, ei erroreita. Onko siis uudessa hankinnassa jotain vikaa, vai ovatko kaikki nuo yksilöitä, ja autolle pitää kertoa että nyt on uusi kampe kehissä? Alfassa se olisi varmaan proxy alingment, osaisiko Multiecuscan tehdö tuon Lanciallekin?
Ja mites tuon saa sovellettua lybraan?
Paha mennä sanomaan, taitaa olla vain Thesikseen tehty kortti: Näyttöyksikön takakansi avataan, ja kytketään olemassaolevan piirilevyyn lattakaapeleilla. Pitää kyllä hattua nostaa kaverille, kun on tuollaisen väsännyt noinkin paljon myytyyn kulkineeseen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Helmi 2023, 10:55
Kirjoittaja mutt
Lybraan saa peruutuskameran, jos saa sen syöttämään RGB-signaalia 60Hz virkistystaajuudella. Aika vähissä on tarjonta.

166:ssa on sama ICS, kuin Lybrassa, sieltä saattaa jotain virityksiä löytyä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Helmi 2023, 13:14
Kirjoittaja 155156
Muutkin palaa kuin Teslat ja bemarit: https://www.ksml.fi/paikalliset/5732737

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Maalis 2023, 17:11
Kirjoittaja mutt
Volkkarilla kannattaa talviajossa aloittaa jarruttaminen parisataa metriä ennen muita:
https://tekniikanmaailma.fi/voiko-tama- ... rtailussa/

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Huhti 2023, 10:45
Kirjoittaja Jiitee
407 rupesi juttelemaan pienellä ulinalla takaosasta vasemmalta viikolla 800 km:n farmireissulla peräkärryn kera... hmm.

Tarkastin huoltokirjan merkinnät, ja joo, oikean puolen etu-ja takalaakerit vaihdettu siinä 250 tkm:n paikkeilla, ja vasemmalla takana ainakin vielä
alkuperäinen ... 310 tkm nyt odossa ... parhaat ranskikset ( saa nakkarilla vai ? ) :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Heinä 2023, 19:22
Kirjoittaja AriFerra
Osaisiko joku arvella oireesta, missä mahdollinen vika?

2019 Renault Kadjar. H5H kone, eli 1.3 bensa, 160 hp automaatti.

Kolmen päivän autoreissulla teki oiretta kymmeniä kertoja.

Vauhtia 45 - 95 km/h. Pienikin ylämäki, niin vaihteesta riippumatta kierrokset alkoivat "vouvaamaan". 1800 - 2000 -1800 - 2000.
Ylös, alas. Sekunnin välein. Auto ei nykinyt, mutta nuo kierrokset sahasivat, huopaa soutaa.

Vauhtia vähän yli 100, niin oiretta ei ilmaantunut. Eikä noilla pienemmilläkään nopeuksilla tasaisella eikä alamäissä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 13:42
Kirjoittaja 155156
"Teslan superlaturit käyttökieltoon Jyväskylän Keljossa – muuntajakoppi paukkui ja savusi": https://www.ksml.fi/paikalliset/6065326

Artikkeli vain tilaajille, mutta otsikko kertoo jo oleellisen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Heinä 2023, 22:21
Kirjoittaja palkus
Jaaha penari tössähti taas. Bidenin kunniaksi?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Heinä 2023, 09:55
Kirjoittaja Werneri
palkus kirjoitti:
12 Heinä 2023, 22:21
Jaaha penari tössähti taas. Bidenin kunniaksi?
Oisko ollu Hybridi kun on suorastaan räjähtänyt.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Heinä 2023, 10:52
Kirjoittaja artjojy
155156 kirjoitti:
12 Heinä 2023, 13:42
"Teslan superlaturit käyttökieltoon Jyväskylän Keljossa – muuntajakoppi paukkui ja savusi": https://www.ksml.fi/paikalliset/6065326

Artikkeli vain tilaajille, mutta otsikko kertoo jo oleellisen.
Ei hätää,nyt on Teslan laturit Jyväskylässä taas toiminnassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Heinä 2023, 23:06
Kirjoittaja jalittam
Fiat barchetta -97.
Vapisee tyhjäkäynnillä.

Tulpat uusittu. Koekäytön jälkeen kakkospytyn tulppa puhdas. Nelonen nokisempi, toiset vähemmän. Sama väriskaala oli wanhoilla tulpillakin.

Puola vai suutin?
Ei syty ruiskun valo.

Laiskana kysyn, voiko ja miten mitata puola tahi suutin?
Vaikko muuta tarkastettavaa?

Kentin oneshottia ruiskin tyhmäkäynnil imutorviin ja muualle, ei muuttunu ääni kellossa.
Ny o bräkcleanerisuhupullo, jos perinteisellä taval yrittäs imuvuotoja ettiä - epäilen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Heinä 2023, 07:49
Kirjoittaja Polforea
^Jos se kakkosen tulppa on ihan puhdas ja haisee bensalle, niin kipinä puuttuu eli puola. Jos siinä näkyy kipinäjälkiä eikä haise bensalle, niin suuttimen (tai todennäköisemmin sen sähkönsyötön) suuntaan ensimmäinen paha silmä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Heinä 2023, 22:45
Kirjoittaja jalittam
Tokiha sitä vois yrittää käyttää ME:a.
Näinkin jälkiviisaasti.
Siel näemmä suuttimen/sytkän testi.
Viel ku löytäs 3pin apanteerin ja vaginakaapelin...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 13:07
Kirjoittaja Polforea
Ehkä Alfankin murhe, mutta myyntipalstan puolelta Jaguarista poimittua:
FinPat kirjoitti: Ainoa puute maantieajossa on tasanopeussäätimen puute, koska manuaali.
Jostain syystä joillain merkeillä / markkinoilla / ostajakunnilla / tms on onnistuttu taikomaan ajatus, että vakionopeudensäädin tarttisi kaverikseen automaattilaatikon. Minkä ihmeen takia? Nehän on täysin eri ajotilanteisiin tarkoitettuja varusteita, ei tasaista nopeutta ajaessa (=vakionopeudensäätimen bravuuri) yleensä vispata vaihteita eestaas askin tyypistä riippumatta. Sitten taas nopeutta muutellessa, kun kaivataan eri välityksiä ja siis vaihdellaan vaihteita, ei juurikaan ole vakionopeudensäätimellä mitään tekemistä.

Vakioetäisyydensäädin (eli adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka pyrkii pitämään ensisijaisesti vakioetäisyyttä edelläkävijään ja vasta toissijaisena suurimmaksi hyväksytyksi valittua nopeutta,,,) toki hyötyy automaattiaskista, mutta tuo ihmeellinen käsitys on ajalta ennen näitä ja ihan reilussa määrin.

Mikä ihimeen ideologia sitoo cruisen ja automaatin toisiinsa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 13:22
Kirjoittaja mattijus
Polforea kirjoitti:
28 Heinä 2023, 13:07
Mikä ihimeen ideologia sitoo cruisen ja automaatin toisiinsa?
Gruisesta voi laittaa "Resume" n. 40kmh nopeudessa ja sitten jatkaa unia kuskin paikalla. Olisi kohtuuton vaiva kelata käsin sopivalle vaihteelle.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 13:31
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
28 Heinä 2023, 13:07
Mikä ihimeen ideologia sitoo cruisen ja automaatin toisiinsa?
Olen ihmetellyt itsekin samaa asiaa. Onhan niitä tasanopeussäätimiä toteutettu vaijerikaasulla manuaaliin kaasarikoneella joten voisi kuvitella että sähkökaasulliseen ruiskulaitteeseen cruisen laittaminen olisi helppoa ja jopa toimivaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 22:02
Kirjoittaja Isola
Anteeksi maalaisuuteni, mutta Täh? Olen nähnyt paljon manuaaleja vakkarilla ja automaatteja ilman sitä. Ei kai niillä nyt mitään muuta yhteyttä pitäisi olla kuin perverssit varustetasot.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 22:08
Kirjoittaja palkus
Tähän vakkariin liittyen. Mikä tää juttu on perusmallin polossa, kun kaasupoljinta pitää painaa vakkarilla. Tai se siis onkin ilmeisesti nopeuden rajoitin, ku viiksessä lukee lim. Meinasin kirjoittaa koeajorapsan, mutta ei tuollaisesta kikottimesta jaksa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Heinä 2023, 22:31
Kirjoittaja jargon
^mulla oli romanian renaultissa tuollainen limiter, sinällään ok kun nappasi rajoittimeen vauhdin mitä halusi ajaa ja lepuutti jalkaa kaasupolkimella. Joissain tilanteissa jopa parempi kuin perusvakkari. Mutta kyllä tuo adaptiivinen tuntuu vielä paremmalta useimmiten

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 11:12
Kirjoittaja Polforea
Isola kirjoitti:
28 Heinä 2023, 22:02
Anteeksi maalaisuuteni, mutta Täh? Olen nähnyt paljon manuaaleja vakkarilla ja automaatteja ilman sitä. Ei kai niillä nyt mitään muuta yhteyttä pitäisi olla kuin perverssit varustetasot.
Nimenomaan. Vakkarilla ajetaan tasaista nopeutta eikä siinä vaihteita vispata, jostain käsittämättömästä syystä olen kuitenkin törmännyt ajatukseen "vakkari kuuluu automaattiautoon" useita kertoja vuosikausien varrella.
mattijus kirjoitti:
28 Heinä 2023, 13:22
Gruisesta voi laittaa "Resume" n. 40kmh nopeudessa ja sitten jatkaa unia kuskin paikalla. Olisi kohtuuton vaiva kelata käsin sopivalle vaihteelle.
Rattinukkujalle toki automaatti sopii muutenkin, mutta ihan asian todistaakseni toteutin tämän skenaarion (neljästäkympistä resume) eilen 80km/h rajoitusalueella manuaalivaihteisella autolla ilman minkäänlaista haastetta ja vaihdekeppiin koskematta.
palkus kirjoitti:
28 Heinä 2023, 22:08
Tähän vakkariin liittyen. Mikä tää juttu on perusmallin polossa, kun kaasupoljinta pitää painaa vakkarilla. Tai se siis onkin ilmeisesti nopeuden rajoitin, ku viiksessä lukee lim. Meinasin kirjoittaa koeajorapsan, mutta ei tuollaisesta kikottimesta jaksa.
Se on nimenomaan rajoitin. Vakkarin (perinteisen, ei adaptiivisen) ja nopeudenrajoittimen käytön erohan on siinä, että vakkari säätää minimivauhdin ja rajoitin maksimivauhdin, kaasupolkimella voi sitten säätää nopeutta sillä käyttöön rajatulla alueella.

Joissain autoissa on molemmat, esmes XE:ssäni sai napilla napsauttaa vakkarilta rajoittimelle ja toisinpäin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 15:18
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
29 Heinä 2023, 11:12
Joissain autoissa on molemmat, esmes XE:ssäni sai napilla napsauttaa vakkarilta rajoittimelle ja toisinpäin.
Ranskalaisissa tuo rajoitin on lähes kaikissa. Ilmeisen paljon liikenteen valvontaa. Merde!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 15:37
Kirjoittaja palkus
Polforea kirjoitti:
29 Heinä 2023, 11:12
Joissain autoissa on molemmat, esmes XE:ssäni sai napilla napsauttaa vakkarilta rajoittimelle ja toisinpäin.
On muijan corsassakin molemmat, mutta on merkkivalokin on erilainen. Tuossa poloisessa möllöttää mittaristossa se perinteinen vihreä vakkarin käytöstä ilmoittava merkkivalo. No joo, ei tuo rajoitin se suurin murhe kyseisessä laitteessa ollut. Litranen vapaastihuokaava, täysin veivattava lämmitys/ilmastointi ja kovamuovinen nitisevä sisusta olivat listan kärjessä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 16:05
Kirjoittaja Polforea
palkus kirjoitti:
29 Heinä 2023, 15:37
täysin veivattava lämmitys/ilmastointi
Siinä pysyy talvellakin lihakset lämpimänä, kun kampivoimalla veivaa autoon tuuletusta :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 18:24
Kirjoittaja mutt
Polforea kirjoitti:
29 Heinä 2023, 16:05
palkus kirjoitti:
29 Heinä 2023, 15:37
täysin veivattava lämmitys/ilmastointi
Siinä pysyy talvellakin lihakset lämpimänä, kun kampivoimalla veivaa autoon tuuletusta :silly:
Sähköauto, ja ”Manual Range Extender?” :drinking:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 18:59
Kirjoittaja Polforea
^
Kuva

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Heinä 2023, 21:57
Kirjoittaja palkus
^tuon lisäboostimahdollisuden se 3 pyttynen vapari olisi kyllä tarvinnut.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Heinä 2023, 09:49
Kirjoittaja Dfin
Hondan Africa Twinissä ei toimi polttoainevalo. Noh, onneksi on kesä ja ystäviä varakanistereineen lähellä :D

On myös vähän peiliin katsomisen paikka, kun varatankin hana oli jo valmiiksi auki niin ei saanut sitäkään kautta varoitusta polttoainetason laskemisesta. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Elo 2023, 19:59
Kirjoittaja mattijus
Harmaa tojota rämisee enemmän kuin normaalisti => Joku pakoputken lämpösuojakäikäle revennyt irti kiinnityspulttien läpi.
Harmillisesti kaikki tyhjät Saku Kuld tölkit meni päivällä metalliroskikseen, niin joutuu aloittamaan varaosien valmistamisen nollasta. :drinking:

Edit:
Tuli julmetun hyvä
https://imgur.com/a/u2Bd4VQ

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Elo 2023, 14:36
Kirjoittaja molsky
Dodge Hornetin neliveto menee kirjaimellisesti solmuun: https://www.youtube.com/watch?v=2Ke9ok8iV9s

Tiedä sitten onko vika nyt italialaisten vai amerikkalaisten :drinking:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Elo 2023, 21:11
Kirjoittaja jalittam
Polo ja sen vakkari;
Duunin toinen kuljin on Polo manuaali diesel paku.
Pari semijännää tilannetta tullut,
Esim 80 alue, ajelen vakkarilla, muuttuu 60-50 alueeksi ja edellä kanssaliikkujia. No. Kytkin pohjaan ja nelosta silmään, muka moottorijarrutustakin ajatellen. Ullatuus! Vakkari ei menekkään pois päältä. Nelosella jaksaa paremmin rynnätä kohti edelläajavaa. Saati kolmosella.
Mun aivot/kroppa ei oo vieläkään adaptoituneet tohon featureen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Elo 2023, 07:58
Kirjoittaja palkus
^kahden perusmallin pikakokemuksella on todettava, että aika vempeleitä ovat

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Elo 2023, 08:50
Kirjoittaja Garmund
Jännä että tota löytyy pienistäkin autoista. Vähän kanssa crafterissa tuo ominaisuus yllätti aluksi, mutta 3500 kg 1,9 dsl saattoi tulla välillä pienemmälle vaihtotarvetta. :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Elo 2023, 11:15
Kirjoittaja Tazio
Höm, se että cruise pysyy päällä vaikka vaihtaisi vaihdetta on minusta hyvä feature. Kunhan lähtee jarrua painamalla/napista pois kun käsketään

-Tazio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Elo 2023, 11:56
Kirjoittaja Polforea
^Tykkään kanssa, vallan oiva systeemi etenkin pikkukoneen kanssa, kun siihen tottuu. Saattaa tosiaan säikäyttää jos ei ole tottunut.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Elo 2023, 12:08
Kirjoittaja mutt
Vielä pelottavampi oli väärin säädetty (vaijeriveto askelmoottorilla) vakionopeudensäädin BMW 735iA:ssa. Vakkari ei tuntunut menevän päälle maantiellä, mutta kun tuli aika kääntyä pois, niin juuri ennen kääntymistä hidastuskaistalla vakkari vetäisee sinkin kireälle, jolloin laatikko pudottaa pari pykälää alaspäin, ja sitten lähdetään.

Onneksi ei ollut talvi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Elo 2023, 09:49
Kirjoittaja FinPat
Olen aina välttänyt helmoista nostamista koska siinä niin helposti rutistaa hieman peltiä uuteen muotoon vaikka olisi varovainen. Olen yleensä nostanut Rouvan kaupunkikulkineen hallitunkilla takaa puolijäykän akselin keskeltä, saa näppärästi molemmat takapyörät ilmaan kerralla ja edessä taas sitten matalan hallitunkin nokan saa työnnettyä runkopalkin alle. Nyt kun oli taas huile vaihdon aika niin ajattelin kokeilla pika-jaakkoa tämänkin vempeleen kanssa.

WTF? Eikö ranskanpullissa oikeasti ole nostopisteitä alla? Kaikki virallinen ohjeistus näyttää ainoastaan helmoista nostamista. Koska helmanostovihaajana minulla ei ole mitään urallisia tunkkityynyjä niin pesin pikaisesti helmat alta ja laitoin pika-jaakon nostotyynyt helmojen vaakasuoran osan alle ja nostin siitä. Vaikutti olevan toimiva ja helppo nostokohta koska lyhyt pika-jaakko menee näppärästi pyörien väliin. DS 3 on sen verran kevyt että vaikutti ranskalainen peltikin kantavan ihan hyvin.

No, jos on suunnitellut SCART-liittimen, OL3:n ja rätti-Citikan niin ehkä tämä nostopisteiden puute ei ole ranskalaisen insinöörikunnan kummallisin tuote.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Elo 2023, 10:06
Kirjoittaja Isola
Älä unohda 2-tahtimoottoria, jonka mekaanista ahdinta pyörittää pieni nelitahtinoottori:

Two-stroke V4
In the early nineteen sixties, the Bureau d'Etudes worked on developing a V4, two-stroke, supercharged engine.

Displacing 1.800 cm3, it was predicted to develop 120 bhp and lots of low end torque, more like that of a V8.

The supercharger was driven by its own 200 cm3 four-stroke engine.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Elo 2023, 11:54
Kirjoittaja Alfissimo
FinPat kirjoitti:
26 Elo 2023, 09:49
Olen aina välttänyt helmoista nostamista…

WTF? Eikö ranskanpullissa oikeasti ole nostopisteitä alla? Kaikki virallinen ohjeistus näyttää ainoastaan helmoista nostamista.
Kyllä nostokohdat patonkimalleissa on sen verran järeät ja selkeästi näkyvät, että vähemmän niistä jännittäisi nostaa, kuin mistään ympärillä olevasta :roll: .

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Elo 2023, 13:27
Kirjoittaja FinPat
Alfissimo kirjoitti:
26 Elo 2023, 11:54
FinPat kirjoitti:
26 Elo 2023, 09:49
Olen aina välttänyt helmoista nostamista…

WTF? Eikö ranskanpullissa oikeasti ole nostopisteitä alla? Kaikki virallinen ohjeistus näyttää ainoastaan helmoista nostamista.
Kyllä nostokohdat patonkimalleissa on sen verran järeät ja selkeästi näkyvät, että vähemmän niistä jännittäisi nostaa, kuin mistään ympärillä olevasta :roll: .
DS3 patongissa helmapokkauksessa oleva reikä osoittaa kohdan johon helmanostin tai tunkkityyny pitäisi laittaa.

Kuva

Auton alla muita nostimen tai keventimen käyttöön soveltuvia kohtia ovat tosiaan etutukivarsien kiinnityskohta, (lyhyet!) runkopalkit ja taka-akseli. Siis jos ei pohjapellistä halua nostaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Elo 2023, 14:45
Kirjoittaja palkus
Kyllähän nuo helmoissa olevat nostokohdat kestää, kuhan ei suoraan hallitunkin murjolautasella nosta. Puolijäykästä taka-akselista en kyllä nostaisi, ainakaan keskeltä

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Elo 2023, 23:00
Kirjoittaja jalittam
Ykköskoppasen c5 sitikan saa ylös syrjästä tahi perän vetokoukun kohalta. Keulas keskellä kans nostokohta.
Senverta jäykkä laitos, edelleen, et eturenkaan takaa nousee koko kylki.
Ei niin jännittävää sitikoiden kans nostopuuhailu, mitä italia/saksa maaottelussa.

Eikä c5:ssa montaa tunkinpumppusta tarvihe, ku eka napista kosla yläasentoon.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 09:04
Kirjoittaja FinPat
palkus kirjoitti:
26 Elo 2023, 14:45
Kyllähän nuo helmoissa olevat nostokohdat kestää, kuhan ei suoraan hallitunkin murjolautasella nosta. Puolijäykästä taka-akselista en kyllä nostaisi, ainakaan keskeltä
Pikku-Citruunoiden taka-akselin osalta en osaa nähdä syytä miksi siitä ei voisi nostaa keskeltä kun vaihtaa pyöriä tai muuta hommaa jossa ei jousten ja iskun vaimentimen kanssa ei tarvitse puljata.
- Akseli itsessään on varmasti auton jäykin osa ja väännetty paksuimmasta pellistä mitä koko romppeesta löytyy -> Kestää nostoa
- Akseli on suunniteltu kantamaan auton paino ja siten kiinnitetty koriin tukevasti -> Kori ei anna myöden nostossa
- Akseli ei pääse pyörähtämään tai liikkumaan nostossa koska akselin etupäässä on korikiinnitys ja takana akseli tukeutuu jousiin. -> Akseli ei pyörähdä
- Lisäksi akselin keskellä on tasainen kohta johon saa nostotyynyn tukevasti. -Akseli ei mene ruttuun tai muuten vaurioidu ja nostopiste on tukeva.

Onko jotain mitä olen missannut? Maailman typerin tapa kuolla olisi jäädä oman autonsa alle joten haluaisin välttää moisen...

Kuva

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 09:52
Kirjoittaja Alfissimo
FinPat kirjoitti:
26 Elo 2023, 13:27
Alfissimo kirjoitti:
26 Elo 2023, 11:54
Kyllä nostokohdat patonkimalleissa on sen verran järeät ja selkeästi näkyvät, että vähemmän niistä jännittäisi nostaa, kuin mistään ympärillä olevasta :roll: .
DS3 patongissa helmapokkauksessa oleva reikä osoittaa kohdan johon helmanostin tai tunkkityyny pitäisi laittaa.

Kuva
Kyllä, tunnen tuotteen :-D . Siksi sanoinkin, että noista tehtaan merkkaamista paikoista on kaikkein helpoin ja turvallisin nostaa 2000-luvun PSA-tuote. Varsinkin, kun käytössä suoraan ylös nostava laite.

Vai eikö se jaakko sitten osu noihin, kun pitää uusia paikkoja keksiä?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 10:12
Kirjoittaja palkus
Kyllähän tuon patonkin helmanostopaikka on vallan hyvä. Ongelma on hallitunkkien typerä lautanen korkeine reunoineen. Sillä lautasen reunalla sitten tulee niitä pieniä painumia. Tuo patonkin nostopaikka on tosin "laattarauta" , joten ei helposti ruttuun mene. Siihen hallitunkin lautasen päälle kun laittaa jotain tasaista korotusta niin ei tule muissakaa jälkiä helmoihin. Kova kumi on parhaimmasta päästä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 10:27
Kirjoittaja palkus
Tuosta puolijäykästä taka-akselista vielä
- korikiinnityskohdat kestää varmasti, painohan on niiden ja jousien päällä
- tuon väliraudan tehtäviä on pyörien poikittais- ja pystytuki sekä kallistuksen vakaus, ei kuorman kanto.
- jossain tapaukissa sivutukea on lisätty watts tangoilla (mm. Opel astra)
- välitanko väsyy aikaa myöten, eikä mahdolliset keskinostot ainakaan vähennä muodonmuutoksia. Nämä muodonmuutokset sitten näkyy kulmapukilla, eivätkä ole korjattavissa.
-toki pikkuauton takapää on kuormaamattomana hyvin kevyt, mutta en silti nostelisi yhdellä tunkilla, keskeltä

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 11:31
Kirjoittaja FinPat
Alfissimo kirjoitti:
27 Elo 2023, 09:52
Siksi sanoinkin, että noista tehtaan merkkaamista paikoista on kaikkein helpoin ja turvallisin nostaa 2000-luvun PSA-tuote. Varsinkin, kun käytössä suoraan ylös nostava laite.

Vai eikö se jaakko sitten osu noihin, kun pitää uusia paikkoja keksiä?
Jaakko osuu kyllä hyvin mutta pitää hommata helmonostotyynyt. Ja kuten sanottu minulla on vain asennevamma helmanostoja kohtaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 11:36
Kirjoittaja FinPat
palkus kirjoitti:
27 Elo 2023, 10:12
Kyllähän tuon patonkin helmanostopaikka on vallan hyvä. Ongelma on hallitunkkien typerä lautanen korkeine reunoineen. Sillä lautasen reunalla sitten tulee niitä pieniä painumia. Tuo patonkin nostopaikka on tosin "laattarauta" , joten ei helposti ruttuun mene. Siihen hallitunkin lautasen päälle kun laittaa jotain tasaista korotusta niin ei tule muissakaa jälkiä helmoihin. Kova kumi on parhaimmasta päästä.
Minulla on hallitunkkina Bahcon matalanostin jossa on kohtuullisen isolla halkaisijalla (120 mm) oleva tasainen nostolautanen. Siihen pitää viritellä sitten jokin uritettu helmanostotyyny.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2023, 11:38
Kirjoittaja FinPat
palkus kirjoitti:
27 Elo 2023, 10:27
Tuosta puolijäykästä taka-akselista vielä
- korikiinnityskohdat kestää varmasti, painohan on niiden ja jousien päällä
- tuon väliraudan tehtäviä on pyörien poikittais- ja pystytuki sekä kallistuksen vakaus, ei kuorman kanto.
- jossain tapaukissa sivutukea on lisätty watts tangoilla (mm. Opel astra)
- välitanko väsyy aikaa myöten, eikä mahdolliset keskinostot ainakaan vähennä muodonmuutoksia. Nämä muodonmuutokset sitten näkyy kulmapukilla, eivätkä ole korjattavissa.
-toki pikkuauton takapää on kuormaamattomana hyvin kevyt, mutta en silti nostelisi yhdellä tunkilla, keskeltä
Tuo on totta että periaatteessa akseli voisi taipua. DS3 kohdalla en usko moiseen johtuen rakenteesta ja peräpään olemattomasta painosta. Mutta fair point.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2023, 12:55
Kirjoittaja jyrkip
Kaksi ja puoli vuotta vanha vaimon Yaris hybrid seisoi kolmetoista päivää eikä lähde käymään. Toyota on paska auto? Laitoin akun lataukseen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2023, 13:07
Kirjoittaja FinPat
WTF, Tesla!!!??!!!!

Lämmitys- ja jäähdytys katosi. Onneksi tuuletin pyörii mutta olihan nihkeää ajaa lentokentältä yöllä sumussa ja sateessa kun tuulilasi piti pitää kirkkaana täydellä puhalluksella erittäin kosteaa ulkoilmaa.

Korjausaika vasta ensi viikon perjantaiksi. Pitää kysyä tilapäisautoa.