Sivu 1/1

Entisöinnistä

Lähetetty: 24 Tammi 2010, 20:50
Kirjoittaja beta
Kirjoittelenpa tänne, kun ei ole varsinaisesti kysymys mistään tietystä alfa-projektista.

Eli siis entisöinnistä, tuossa sivussa on menossa eräs pitkän linjan projekti, ja muutamasta asiasta kaipaisin tietoa, jotta päästäisiin asiassa eteenpäin. Jos joku asioista oikesti tietää niin olisi mukava jos jakaisi sitä tietoa vähän :-D

Onko joku joskus "happokylvyttänyt" ja sen jälkeen kuumasinkittänyt vanhojen autojen runkoja suomessa? Itse ainakin tiedän että sinkityksiä tehdään, mutta miten ja missä rungon vois esikäsitellä, kun meinaa tuo palkkien sisäpuolinen ruoste olla hiekkapuhaltimelle vähän tavoittamattomissa. Pidän paikkaa pohjois-pohjanmaalla, mutta jos jostain muualtakin paikka löytyy, niin kyllähän tuo liikkuu vähän kauemmaksikin. Ja tietysti otetaan vastaan muita/parempia ideoita rungon puhdistukseen :)

Toinen asia, korin korkeapainepesu. Vahingoittaako/pehmentääkö peltejä, ja lähteekö kaikki maaleja myöten irti? Ja vähän esimerkkiä kuka sattuisi tekemään mokomaa?

Lähetetty: 24 Tammi 2010, 21:48
Kirjoittaja kumimuumi

Lähetetty: 24 Tammi 2010, 23:22
Kirjoittaja beta
Joo, tuo sopis kyllä varmasti korille hyvästi, kiitti, pitää alkaa ottaan yhteyttä.

Vielä kun jonku menetelmän löytäs rungolle, jolla pääsis palkkien sisäpinnoillekkin.

Entisöinnistä

Lähetetty: 25 Tammi 2010, 11:34
Kirjoittaja rasvanäppi
Otappa selvää onko sielläpäin Suomea kuumasinkityslaitosta. Itse asun lähellä Mikkeliä, missä on Aurajoki OY niminen kuumasinkityslaitos. Olen siellä sinkittänyt 75:sen Alfan ylätukivarsia,jotka on pellistä prässätty,ja herkästi ruostuvia. Prosessi on sellainen, että osat upotetaan happoon, todennäköisesti suolahappoon, joka ottaa ruosteet ja paskat pois,senjälkeen osat upotetaan 400 asteiseen sinkkiin. Soittelemalle kyseisiin firmoihin saa kyllä neuvoja minkälaisia esikäsittelyjä täytyy mahdollisesti itse tehdä. Itse purin ylätukivarret pistehitsauksista, koska ne oli paikoittain niin ruostuneet, että hiekkapuhallutin ne, ja senjälkeen oli miellyttävämpi hitsata syöpyneisiin paikkoihin uutta ainetta.

Kuumagalvanointi

Lähetetty: 25 Tammi 2010, 12:32
Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki
Kuumagalvanointi tehdään juuri noin. Laitoksia on ympäri Suomea ja suurin osa niistä kuuluu Aurajoki Oy:n.

Yksityisiä on ainakin Hyvinkäällä "Hyvinkään Kuumagalvanointi Oy". Ne galvanoi kaikenlaisia teräskapaleita (maantiekaiteita, pyörätelineitä, perävaunuja). Siis upottamalla jonkin muun tekemä teräskappale sulaan sinkkiin.

Soittamalla selviää.

Lähetetty: 25 Tammi 2010, 20:48
Kirjoittaja -HH-
Maalia ei saa osassa olla jos se menee kuumasinkkiin, ja reikiä sopivasti pitää olla ettei jää ilmataskuja. No tekevät niitä tarvittaessa polttopillillä :mrgreen: . Eli kannattaneen tosiaan soitella vaikka lähimpään sinkkilaitokseen ja kysellä vinkkejä asiasta, ja heidän intoa moiseen prokkikseen...

Lähetetty: 25 Tammi 2010, 21:45
Kirjoittaja Bisci
-HH- kirjoitti:Maalia ei saa osassa olla jos se menee kuumasinkkiin, ja reikiä sopivasti pitää olla ettei jää ilmataskuja. No tekevät niitä tarvittaessa polttopillillä :mrgreen: . Eli kannattaneen tosiaan soitella vaikka lähimpään sinkkilaitokseen ja kysellä vinkkejä asiasta, ja heidän intoa moiseen prokkikseen...
Joo, puhtaaksi pitäisi saada ennen sinkitystä. Esim. elektrolyysiä voisi kokeilla. Tarvitset silloin altaan, mihin voit upottaa puhdistettavan osan, vettä esim. kristallisoodaa virtaa esim. akusta ja hyvät hermot muutamaksi viikoksi. Toivottavasti toimii myös isojen kappaleiden kanssa. Joku elämäntapaentisöijä osaisi varmaan antaa parempia neuvoja.

Jos palkit on irrallisia, niin sopii varmaan joka laitoksen altaaseen, mutta jos kyseessä on vaikkapa isomman värkin runko, niin kannattaa selvittää sinkitysaltaan mitat. Sitten kun maalaat sen sinkityn palkin, niin teollisuus- tai siltamaalarit antavat kunnollisia sinkityn maalausalustan esikäsittelyohjeita, niin maali ei kuoriudu.

Lähetetty: 26 Tammi 2010, 17:40
Kirjoittaja tsav
Oulussa on myös aloittanut/aloittamassa yksi firma soodapuhallukset. Itsellä on tarkoitus kiikuttaa tuonne alumiiniosat tämänhetkisestä projektista.

http://www.nordicmediablasters.com/

Tuolla soodalla ei taida saada palkkien sisältä puhallettua. Jos palkit saa purettua niin Annalankankaalla Tolonen puhaltaa kuonalla nopeasti ja tehokkaasti. Kahden projektin alustat puhalluttanut tuolla ja puhdasta on tullut. Toki tuolla ei pääse palkkien sisälle. Osaa kuitenkin hommansa, eikä pellit ole venyneet.

Lähetetty: 27 Tammi 2010, 08:58
Kirjoittaja Bones
Soodapuhalluksesta tuli mieleen...
http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

Hyvin puhdistu prätkän kaasarit, vaimo kyllä ihmetteli että mihin katos purkit ruokakaapista :wink: