Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hyundai iX35 -12. Dieseliä kuulosti syövän. Sisko toi katsottavaksi, kun kuulemma tuntuu kuin kumimatolla ajaisi. Koeajon perusteella samaa mieltä, mutta en minä siitä mitään vikaa sen puolesta keksinyt, vaikka kokeili provosoidakin mutkittelemalla. Enemmänkin sivutuulen vaikutus tuli mieleen, täällä on puuskia ollut jonkun verran. Ohjaushan tuossa on sellainen, että keskialueelta poistuminen tekee terävän liikkeen, kun tehostin herää mukaan. On kuin PC:n force feedback-ratilla ajaisi.

Samanlaisesta kun ei ajokokemusta ole, niin en osaa sanoa, mikä on ominaisuus, mikä ehkä vika. Takajarru kyllä tunnistettiin viaksi, jää joksikin aikaa päälle jarrutuksen jälkeen, ja lämpenee aika hyvin. Vapautuu, kun raottaa ilmaruuvia, eli ehkä letkuvika. Kuulemma jo pari viikkoa kuumentunut. :roll: Opastin korjaukseen ensi tilassa, ulommassa palassakaan ei enää hirveästi ollut pintaa jäljellä... Itse en ihan heti olisi koskemassa, kun ei tiedä, vaatiiko tuo jotain erikoiskikkoja/testerillä ajamista ilmaamista varten. Selkeä hommahan tuo tuossa muuten olisi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

FinPat kirjoitti:
22 Heinä 2021, 16:02
Palstatoveri Polforean jalanjäljissä piti Jaguaria koejaa.

https://www.nettiauto.com/jaguar/xk/11711370
Kuva

Mielestäni aika lähelle oikein hinnoiteltu nyt kun pyynti putosi 4k€ alkuperäisestä.

Vaikka XK on alumiinirakenteinen niin silti se painaa pari kiloa enemmän kuin Stelvio mutta onhan se myös vähän pidempi. Tämä koko tuntuu luonnollisesti ajossa niin hyvässä kuin pahassa. 5.0 V8 on hyvin Bussomainen kone, vääntää alhaalta ja voimantuotto on lineaarista. Helppo ajaa kaiken kaikkiaan.

Omalta kohdaltani varsinaiset deal killerit tämän auton osalta on X150 1.st facelift (2009-2011) "sad face" look ja tylsä väri. 2.nd facelift nassu on paljon paremman näköinen IMHO.

Sinällään XK on Jaggea parhaimmillaan eli mukava ja hiljainen kilometriennielijä.
14 ajokausi meneillään X100 korisella ja allekirjoitan täysin tämän rapsan. Nämä on enemmän GT fiilis autoja kun urheiluautoja vaikka tarvittaessa kyllä kulkee mukavasti. Omaa oon muutaman kerran radalla käyttänyt mutta kyllä se avokori ja paino siellä tuntuu. Reissuautona taas sitten kahdelle hengelle parhautta. Monet euroopan ja kotimaan reissut on tuolla tehty ja hämmästyttävän luotettava peli on oma 2000 mallinen ollut. Kilsoja oli ostaessa 66 tkm ja nyt mittarissa 130tkm. Oon kanssa vilkuillut näitä viimeisä X150 korisia, ja kyllähän ne vielä parempia on lähes kaikilta osiltaan, ainoa miinus reissukäyttöön avomallissa on pienentynyt tavaratila.Toinen on makuasia mutta omaan silmään X100 korisen sisustus käy paremmin, varsinkin kojelauta. F- typeen en ole niin lämmennyt koska avona tavaratila on pidempiä reissuja varten jo aikas haastava. Ja se on enempi urheiluauto kun GT tunnelmaltaan. Olen ulkomaan tarjontaa myös seurannut ja yllättävän hyvin pitää X150 koriset hintansa, varsinkin ihan noi viimeiset mallit.
Tosin, myös asiallisten X100 koristen hinnat eivät oman tuntuman mukaan juurikaan enää hetkeen ole laskeneet paitsi tietysti ton ikäisissä ihan projektikuntoiset.
Ja ketjun aiheeseen, kävin menettämässä sähköauto neitsyyden ja lyhen lenkin ajelin Mini Coopperin täys sähköllä :shock: Kovin analyyttistä rapsaa ei lyhyeltä lenkiltä pysty antamaan muuta kun että tykkäsin. Eli se mitä media tosta on kirjoitellut koeajojen muodossa tuntui pitävän paikkansa, erittäin hauska peli ja tossa parhaiten varustellussa versiossa tuntuu leluja riittävän. Niin paljon kiinnosti että odottelen s-postiin tarjousta mitä alfasta vaihdossa sais....

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

fahlsjy kirjoitti:
23 Heinä 2021, 09:00
Toinen on makuasia mutta omaan silmään X100 korisen sisustus käy paremmin, varsinkin kojelauta.
Ja kyllähän X100 on paljon klassisemman ja kauniimman näköinen ulkoakin päin vaikka ei X150 2.nd facelift ole mikään rumilus...

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tesla Model 3 Dual Motor.
Ajelin Raaseporin linnanraunioita katselemaan, ja siinä pikkutiellä turvallisuusnäkökohdat huomioiden pääsin vähän leikkimään.
Kyllähän se kiskoo niin perkeleesti.

Vaan se ulkonäkö. Ei. EI.

Paariamallin takaveto oli aiemmin keväällä vkonlopun yli kylässä. Kyllähän tuolla tekisi kaikkea mitä autolla nyt voi. Silti se sisustakin... kuin Ikea-koti olisi ryöstetty tyhjäksi ja jätetty vain rosvoille kelpaamaton telkkari nököttämään keskelle autiota olohuonetta. Mutta, less is more?

Model S on enemmän...auto.

Noh, Giulia on myyty. Hain varastosta ensiautoni, -65 Kuplan, 4 vuoden seisonnan jälkeen käyttöön. Tuulilasin puhdistus ja suoraan leimalle. Leima tuli. Tällä nyt ajellaan niin kauan, kun keksii, mitä hommataan seuraavaksi. Toisaalta osamaksuton kuukausi on aina hieno. Vuonna -99 pinnoitetut talvirenkaatkin löytyisivät vielä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ottamatta kantaa muuhun, niin tuo model 3 on kyllä ihan sieltä kulkineiden rumimmasta päästä. Model s on kuitenkin kohtuu sopusuhtainen, toisin kuin tuo 3. Teslalla on varmaan meinattu, että halvemman kuuluukin olla helvetin ruma.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

palkus kirjoitti:
24 Heinä 2021, 14:11
Model s on kuitenkin kohtuu sopusuhtainen, toisin kuin tuo 3. Teslalla on varmaan meinattu, että halvemman kuuluukin olla helvetin ruma.
Olisi edes ikonisella tavalla erilainen, kuten esim. Ritmo tai Multipla. Mutta kun ei :mrgreen:

Taitaa olla yhtä korkea kuin S ja se muuttaa mittasuhteita. Pilarit eivät kallistu tarpeeksi sisään ja se antaa tila-automaisen vaikutelman.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

lerppu kirjoitti:
22 Heinä 2021, 11:53
karila kirjoitti:
22 Heinä 2021, 10:21
Volvo XC40 T2 automaatti. EI S**TANA , järkyttävä kosla.
Kun koeajorapskassa ei keskitytä korulauseisiin, voi huomion kohdistaa oleelliseen uskottavasti. Fanitan.
Giulia edelleen takuuhuollossa, ja nyt Deltan piikkiin sijaisautona Volvo V60 B3 bensa-automaatti.
Tässä on jo yritystä, myönnetään. XC 40 verrattuna perempi ajettavuus ja ohjaus,parempi(tiukempi) jousitus, paremmin reagoiva moottori. Penkki sama potero, joka tyypillistä volvolle, reisituki painaa ( ei voi säätää) ja istuinosa liian lyhyt. Kojetaulu sama mauton kiina/usa padinäyttö, vaihteisto sama kaksi nykäystä vaativa hidas. Ulkonäkö tietysti tylsä laatikko, mutta kyllä tämän jo sietää, kunnes oma kunnossa.
- Kari

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ :-D

Itselläni sijaisautona Citroen C3 1.2 Puretech 82hp 2020/21:
+ Söpö ulkoa, uudehko ja oletetun luotettava vielä hetken
- kevyt sanan huonommassa mielessä - tuntuu liitävän soralla, keikkuvan juuri lasketulla asfaltilla, ovet tuntuu pahvisilta, vaihdekeppi sateenvarjolta... Jotenkin hyvin halpa leima. Vaimo ei löytänyt tästä mitään hyvää kun kokeilemassa kävi.
- Puretech. Nykii, tempoo, arpoo vetoa, vastaa toiveeseen kun huvittaa. Ja ne menohalut, ei niitä ole. Näissä on kai vikaa vikaa ihan tarpeeksi - oisko tästä syystä vuokraamossa otettu ns. varman päälle ja vaaditaan 98 oktaanista bensaa. Mikään muu syy tuossa ei voi olla. Jälkihuomautuksena, että autolla takana 35tkm, joten voi olla karstoittunut vuokrakäytössä. Eräs Fiesta tuli ajettua Kreikassa, ja se ei tukkoisuudeltaan jaksanut kulkea mäkiä ylös. Perhe ulos, kaasu pohjaan kytkintä luistattaen ylös...

Oma Renault Twingo (III sukupolvi) oli merkittävästi parempi auto, vaikka varsin matalalla tässäkin oltiin. Ja mun mielestä Ford Fiesta oli vuosi sitten yhtä kärsimystä.. kyllä se aika hyvä on tähän verrattuna. Uusi Yaris tai Jazz on aivan eri luokassa C3:sen verraten, laadun tunnussa nyt ainakin. Ja tilamöhkö Berlingo on tähän verraten huippukokemus.
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 29 Heinä 2021, 20:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Edelliskoppainen C3 (->2016) kyseessä? Rouvalla on ollut pari vuotta samanlainen kapine, enkä ihan allekirjoita kaikkea kritiikkiä.

Just eilen vedin kamppeella suurehkoa kuomukärryä (!) ja erikseen kiinnitin huomiota livakasti toimivaan vaihteensiirtoon. Tuo kone on mielestäni kokoisekseen ja tehoisekseen hämmästyttävän notkea, mutta kärryn kanssa tietty tulee rajat vastaan aika nopeasti.

Saman koneen ahdetut versiot näkyvät olevan toimivuudeltaan yhtä aikaa sekä naurettavia että itkettäviä, mutta vaparista en löytänyt mitään murinoita. Tämä on jostain syystä imusarjaruiskutteinen vaikka turbokikkare onkin suoraruikkarilla varustettu, liekö vaikuttaa asiaan. Eipä ainakaan meidän yksilössä ole murheita ollutkaan muuta kuin iskari, joka oli oksentanut öljyt ulos jo kaupantekohetkellä.

Ajettavuudestakaan en osaa mitään pahaa sanoa ainakaan niihin saman kokoluokan pulkkiin verrattuna joita olen aiemmin ajanut. Tai no, terävä kytkin ei ole mitenkään kiva käyttää. Rakenteiden keveys ja halpuus kyllä näkyy ja tuntuu selvästi. Toisessa vaakakupissa painoi cruise joka näissä on ja muissa saman hinta- ja ikäluokan vekotuksissa ei näytä olevan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Pari viikkoa nyt täys sähkö Minillä kurvailtu eikä vielä ole ostokrapulaa :shock: Velipoika osti samoihin aikoihin ID 4:sen ja se on monilla mittareilla "järkilaitos" mutta omaan käyttöön aivan eri filosofialla tehty mini on ollut nappivalinta. Minissä on paljon samaa fiilistä kuin Alfoissa, erittäin hauska ja napakka ajaa, ainakin omaa silmää desing miellyttää ja kulkee melko rivakasti. Varusteitakin riittää ja tykkään että useimmat toiminnat on perinteisesti kytkimillä, ei tarvi kosketusnäytöltä pyyhkimiä käynnistellä tai lämpötiloja säädellä. Tietokonepuolikin tuntuu fiksulta ja helpolta käyttää. Hintaviahan "järkivalintoihin" verattuna nää on. Pienihän tuo on mutta etuistimilla sitä ei huomaa ja motarillakaan ei tule tunnetta että olisi väärässä paikassa. Rangen kanssa ei omien tarpeiden kanssa ole mitään ongelmia ja kun kotona pystyy lataamaan niin tuntuu että ajaminen ei maksa mitään :-D
Tilannetta tietty auttaa se että kipinäsytkäkin on edelleen käytössä jos pidemmällä haluaa kurvailla ja aiemminkin kissa on ollut "reissuautona" ja Alfa palvellut enemmän nurkka ajoissa.
Toivottavasti Alfa tekee tulevaisuudessa jotain samantyylistä ja taka/nelivedolla!
Tällä lyhyellä kokemuksella mä olen ainakin tykästynyt sähkö Miniin.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Renault Clio -20/21 joku kolmipyttyturbobensa -sijaisautokokemus:
+ maantiellä mukava menijä, helppoa ajoa cruisella. Jaksaa kulkea huomaamattomasti ja ilmeisen taloudellisesti
+ pikkukoneen tehontuotto tasaisempaa kuin hiljan kokeillussa 82vti Puretechissa ilman turboa. Tuntuu kiertävän iloisesti ja kuljettavan auto ihan riittävästi.
+ erittäin mukavasti käteen osuva ratti, joka on myös tuntumaltaan oikein miellyttävä
+ jousitus tomera, elastinen, suorastaan mukava olematta C1-tyyppisen vellova.
+/- C1:tä paremmat stereot + infotainment, mutta ei mikään hifikokemus
+/- pullamaiset istuimet, jotka huonosta ensivaikutelmastaan huolimatta olivat ihan ok istua. Daciamainen tatsi silti häiritsi, ja samaa halpuuttamista oli myös mittaristossa, säätimissä ja infotainment-ruudussa. Twingossakin nämä jämymmän tuntuiset.
+/- melko hiljainen pieneksi autoksi, mutta silti "halpa" soundimaailma (ohuet ikkunat, kapeat renkaat humisee ym.)
- ohjaus reagoi kääntöaikeisiin nopeasti ja kai aika tarkastikin. Ei silti, hitaissa vauhdeissa (alle 80km/h) ei mitään tuntumaa tiehen ole tarjolla ja tuntuu kuin ratti olisi irti pyöristä. Silmillä mennään. Maantiellä satasta ajaa jo kohtuudella ja mm. ramppeihin voi kaartaa luokattoman lujaa kun ohjaus pysyy naulittuna keskellä. Sellainen "tehostus pois" -tönkköys tuossa lähinnä harmitti enää maantiellä. Vaan kun kääntyä ei tartte, menee ihan noinkin.

Vaikka kielteistäkin kirjoitin, oli tämä enemmän mukava ja toimiva auto. Sellainen, jolla ajaminen ei ihmeemmin harmita enää.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 225/45R18 & 245/40R18

Koska Jaguarin alla tulleista Pirelleistä löytyi pari jännää kylkivekkiä, päätin tehdä tilanteelle jotain mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Renkaita kun on kivempi valita rauhassa kuin tienvarressa hinuria odottaessa. Pirellien moottoritiesoundi ei oikein miellyttänyt, niin päätin pitkästä aikaa kokeilla Goodyearia, kun siitä on äänitason osalta aiemmin positiivisia kokemuksia.

Ensimmäisenä varmistui, että takarengaskoossa 245/40R18 ei ole tarjolla hiljaisuudestaan ja keveydestään kuuluisaa EfficientGrip -sarjaa, joten valinnaksi päätyi Eagle F1 Asymmetric -renkaat, joita saa molemmille akseleille sopivissa kokoluokissa. Edessä siis 225/45R18 ja takana tuo 245/40R18. Naapurikylän rengaskauppa möi moiset kahden päivän toimitusajalla alle asennettuna 770e hintaan. Ei ihan ilmaiset, mutta ei myöskään ihan järkyttävät, kun ei kuitenkaan ns. yleisintä peruskokoa ole, vaan hivenen isompia.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy kulutuspintaan, jota silmällä katsottuna on aika reilusti. En tullut mitanneeksi, mutta on sanomattakin selvää, että nämä eivät ole kulutettavan millimäärän osalta ns. säästörenkaita; joissain rengasmalleissahan on uutena kulutuspinta jo jotain 7mm luokkaa.

Ajolleen Eagle on mukava. Melutaso on huomattavasti Pirelliä miellyttävämpi, vaikkei nämäkään äänettömiä ole. Matka-ajossa tuntuu lievä pehmeys, joka sopii mainiosti Jaguarin progressivisen alustan kaveriksi tehden matkantaitosta mukavaa. Tuo lievä pehmeys vähän jännittää kun kääntää keulan mutkaisempaan maastoon, mutta aivan turhaan. Samalla kuin Jaguarin progressiivinen alusta paljastaa piilevän urheilullisuutensa, komppaa Goodyear täydellisessä yhteistyössä ottaen vastuun kriittisestä kontaktista. Jopa märässä mutkassa Jaguar istuu tiessä kuin liimattu ja jatkuvasti tekee mieli painaa seuraavaan mutkaan vähän kovempaa ja mukavasta renkaasta herraskaisen kruiserin alla paljastuu sähäkkä menijä mutkannielijän alla.

Varsinaisesta ääritilannekäytöksestä minulla ei vielä ole kokemusta, kun en ole saanut ääritilannetta aikaan. Kuitenkin sen perusteella, mitä olen hitusen kokeillut, uskon että nämä toimii myös tiukassa väistössä ja/tai tiukassa jarrutuksessa, mutta varmuuden saa vasta kun eteen hyppää hirvi, juoppo, lentokone tai jotain muuta oikeasti yllättävää, mitä ei toivottavasti tapahdu.

Ainakin ensikokemus jättää varsin positiivisen fiiliksen. aika sitten näyttää miten rengas kestää ja ikääntyy.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polforea kirjoitti:
12 Elo 2021, 18:24
aika sitten näyttää miten rengas kestää ja ikääntyy.
Kyllä ne ihan kelvollisesti kestää. Ämpärin alla on 225/45-18 Asymmetric 3:t nyt neljättä kesää ja semmoiset 5mm on vielä pintaa. Noin 20tkm tulee vuoteen hinkattua. Ei muutenkaan mitään pahaa sanaa ikääntymisestä (renkaiden!), melu tietty matkan varrella kasvaa jonkin verran (renkaiden!).
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kaverin Mustangia pääsin kokeilemaan.

Ecoboostilla ja manuaalilla.

Oli kyllä yllättävän hyvä!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ajatella että pidin tätä rivinelosta esittelyn aikaan rienauksena. Mustang Focuksen moottorilla. Enpä osannut arvata mitä tulevaisuus tuo mukanaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Vittorio Jano kirjoitti:
26 Elo 2021, 21:38
Kaverin Mustangia pääsin kokeilemaan.

Ecoboostilla ja manuaalilla.

Oli kyllä yllättävän hyvä!
Yllättävän hyvä.

Itsellä ainakin odotukset tuollaisessa olisi niin matalalla että ne olisi helppo ylittää. Jos odotukset ylittyisi, yllättyisin.

Se olisi sitten yllättävän hyvä.

Mutta olisiko silti oikeasti hyvä? Paha sanoa kun en ole ajanut. :lol:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kirjoitin novellin mittaisen vastauksen, mutta nysse hävisi.

Mutta joo, yllättävän hyvä on eri asia kuin tosi hyvä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
27 Elo 2021, 19:20
nysse hävisi.
Ratikka tuli tilalle?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Tulipahan tänään vuokraamosta erikoispeli alle ja katto alhaalla oli suht mukava ajella kun aurinkokin vielä paistoi.
Kyseessä siis rättikattoinen VW T-ROC Cabrio! Kaikki muut autot olivat kuulemma päässeet loppumaan..
Eipä tuo nyt mitään tunteita herättänyt. Ajettavuus sama kuin äidin vanhassa vm. 2006 Golf plussassa..
Manuaalivaihteisto ja malliston pienin litranen kone veivät loputkin kokeiluhalut. Melko ison oloinen möhkö Helsingin kaduille tai ainakin siltä se tuntui.
Jotenkin kankea laite. En keksinyt yhtäkään syytä miksi tälläisen ostaisin.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Tojo corolla hybrid , ajettu 10t km. Itse ajoin 200km.
Täyttää tarpeen siirtyä a -> b
Näitähän on paljon myyty, ei kai se huono voi olla ...
😂
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Stellantiksen nykytason esimerkki eli Pösön uusi 5008 Suvi alla työvuokra-autona viikon ja noin
300 km:n verran ja noin 2-5 henkeä mukana. 7-paikkainen ja ei tuonne taakse mahdu kyllä kuin
pienet ihmiset. Ok ajettavuus, mutta tuo ylitehostettu ohjaus on huonompi kuin omassa wanhassa 407:ssa.
On automatiikkaa, jos koittaa mennä huomaamattomasti kohti keskiviivaa niin mokoma veivaa itse takaisinpäin.
Otin nuo vahdit heti pois päällä... old-schoolmiehenä. 8-automaatti ja jokin pienehkö bensaturbo siellä kai on...
Race-ajotilassa tuntuu olevan stereoissa racing-tyyppistä ääntä... huoh.

Hyvä nykyaikainen suv kuitenkin. Ok kokonaisuudessaan, mutta reilun 40 keur hintaan en ottaisi omalla rahalla.
Sehän on suv ja en ottanut Stelviotaan, joka on selvästi paras ajamani suv.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Isäukko hommas muutama viikko takaperin Smart ForTwon. Eka vuosimalli 1-litrasta isolohkoa, ilman turboa tosin. Sikäli ihan hauska auto ajaa, mutta todella hidas automaattilaatikko pilaa kokonaisuuden pahasti. Kaupunkipyörittelyssä ihan näppärä, eikä tuo nyt kamala ollut maantielläkään. Tavaratila tosiaan aivan olematon, mutta "matkustamo" yllättävän tilava. Itse 175cm ja joku 190cm kaverilla ei ollu mitään ongelmaa mahtua kummallekaan penkille. Tosin kahdestaan piti istua vähän limittäin ettei ihan olkapäät kiinni istuta. Äänimaailma ihan veikeä ainankin sisälle kolmemukisessa koneessa.
Liitteet
IMG_20210902_180031.jpg
IMG_20210902_180031.jpg (111.23 KiB) Katsottu 5153 kertaa

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ Toihan on ihan paras vehje! Olen joskus kokeillut niin 1.0 bensan kuin sen CDI-dieselin. Noista kahdesta se bensa koska tahansa koska äänet! Ne oli oikein muikeat hanaa antaessa. Diesel oli jo niin kesy, ettei aina edes huomannut ajavansa lappu lattiassa joka paikassa. Se ForFour 2000-luvulta tuli myös aikanaan kokeiltua pariinkin otteeseen, mutten koskaan saanut itselleni hommattua.

Se ihan tuorein tulossa oleva "autonkokoinen" smart saisi olla onnistunut kokonaisuus, sillä haluaisin vielä joskus itselleni smartin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ja ^^ Tuo JarHein mainitsema automaattihan pilaa tuollaisen muuten mikroauto-tyyppisen tarkan ja kevyen ajettavuuden.
Roadster muuten ilman tuota handicappia olisi aika vakavastikin harkinnassa papalla. Toki en ole istunut edes kylmiä tyyppejä, mutta kai n. 187- senttinen pärjäisi vielä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
16 Syys 2021, 13:04
^ ja ^^ Tuo JarHein mainitsema automaattihan pilaa tuollaisen muuten mikroauto-tyyppisen tarkan ja kevyen ajettavuuden.
Minulla oli joskus ammoin ForTwo vuokravinguttimena pari viikkoa. Siihen idioottilaatikkoon tottui kyllä ja oppi nostamaan jalan pois kaasulta juuri silloin kun se vaihtaa niin ei tule nykäisyä normaaliajossa. Ja "hurjastellessa" taas vaihdot menevät aika mukavasti lappu lattiassa. Hyvin samanlainen näiltä osin kuin Selespeed oli.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
16 Syys 2021, 13:04
Toki en ole istunut edes kylmiä tyyppejä, mutta kai n. 187- senttinen pärjäisi vielä.
Järkiautoa (nyt vasta tajusin että tällehän on oikeasti määritelmä, koska jos Smart ei ole järkiauto, niin mikä on?) en ole koeajanut, mutta harvoin pystyy pelkän pituuden perusteella sanomaan, mihin autoon sopii ja mihin ei. Kropan mittasuhteet vaikuttaa yleisesti ottaen paljon, paljon enemmän kuin kokonaispituus.
FinPat kirjoitti:
16 Syys 2021, 14:41
Hyvin samanlainen näiltä osin kuin Selespeed oli.
Eikös se ole teknisestikin aika samanlainen, eli käytännössä robotisoitu manuaaliaski?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
16 Syys 2021, 16:56
Eikös se ole teknisestikin aika samanlainen, eli käytännössä robotisoitu manuaaliaski?
Joku Getrag-pohjainen roboloota niissä kai oli.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ensimmäinen sukupolvi kärsi vaihteistovioista. "Three bars of death" Googlessa kertoo enemmän, muistaakseni. Siinä mielessä Roadster ei ole oikea valinta smartia haluavalle. 2007-2013 ei tästä kärsinyt, kai.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Elämäni pelottavin tilanne: Lahden moottoritie ja reppaat 120km/h vauhtia. Alla Smart fot two ja vasen takarengas räjähtää. Smartti kieppuu kuin hyrrä ja kipinöitä lentelee joka suuntaa. Onnistun jollain ihmeen kaupalla saamaan auton pientareelle ilman että käytiin katon kautta ympäri. Ulos autosta, tupakki huuleen ja hinausautoa tilaamaan. Kalsarit lensi roskiin..

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Taas tullut vähän ajettua yllämainitulla kikottimella. Ei sinänsä mitään muuta uutta mainittavaa kuin että tuo täysautomaatti moodi ei kaiketi sovi omalle ajotavalle. Kauhean kauan kestää ennen kuin vaihtaa isommalle tasaisella kaasulla. Sitten kun lykkää ite isommalle, niin ajotietokoneella on vielä pokkaa väittää että ajan liian pienellä vaihteella ja pitäis lykätä vitoselle 50 vauhissa. :roll: Ihan semmosessa hitaahkossa pikkupyörittelyssä aivan keskustassa en sinänsä huomannut ongelmaa. Ai että ois varmaan oikeasti tosi näppärä auto ajaa, jos olis manuaalilootalla. 3. sukupolvessa olisi tosin myös dct, joka auttaa varmasti.

Kokoajan vaan miettii sitä, kuinka pelottavan hauska vekotin ois ajaa Brabus 1.0 turbolla. 98hp ja 0-100 9,9s. :twisted: Ei sikäli hurjat lukemat, mutta tuntuu jo 71hp ja 13,7s tuntuu tuossa jo nopeammalta mitä oikeasti on.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JarHei kirjoitti:
19 Syys 2021, 13:14
Kokoajan vaan miettii sitä, kuinka pelottavan hauska vekotin ois ajaa Brabus 1.0 turbolla. 98hp ja 0-100 9,9s.
Ja eikö Brabus tunaa myös sitä onnetonta laatikon ohjauslogiikkaa parempaan suuntaan?

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

^ En ole juurikaan perehtynyt näihin kulkineisiin, jotenka paha sanoa. Toivottavasti on.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Lankomies tuli näyttämään Vogen plugaria, V90. T6 luki loosterissa ja jonkinlainen neliveto väitti olevansa.
Hmm. Tilava. Blingblingiä tarpeeksi kiinalaisia innostamaan. Ei niin hiljainen ajaa kuin voisi kuvitella. Eturenkaat on kiinni ratissa jollain lailla, koska auto kääntyy. Ohjaus muutoin jonkinlainen tunnottomuuden ennätys, paitsi että voimanlähteen vaihtuminen muutti ohjauksen keskityksen voimakkuutta. Alusta mukavuuspainotteinen. Heiluu kuin heinämies, inhottavasti heijareista lyö takaisin. Voimaa oli kivasti - ja mukavuutta. Jos arvostat tilaa, ajo-ominaisuuksilla ei ole merkitystä, haluat suoralla mukavaa kulkua etkä häiriinny pienestä Blingistä - tässä kehon ja tavaran siirrin. Ymmärrän jos joku tykkää. Jos jotain plussaa niin suht Amerikkalaisen oloinen. Mutta yrittää liikaa. Ei mulle, yhtään.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Lankomiehen työsuhdeauton etsintä jatkuu. Tänään pikatyypit Kansanautosta. Passat farkkuplugari. En tiedä sen tarkemmin. Parempi kuin odotin. Siis aivan kelvoton ohjaus. Ja karkea laitos kuin mikä. Mutta ei se nyt ihan perberistä pelkästään ollut. Hyvä alusta. Tosin etuvetoisena pyörät käännettynä lappua tarjoamalla sai vekottimen puskemaan turhan pienessä vauhdissa. Asfaltilla. Eli tasapainoisuus konsernityyliin harhaa. Tilava auto, hinta vaan mielestäni aivan liian korkea verrattuna siihen mitä tarjosi. Joka sinänsä ihan perus-kyvykästä. Jos ei halua ajaa sielukkaasti. Kai se suoralla jollain lailla meni. Oli se parempi kuin modernit Skodat joita oon joutunut kokeilemaan. Enkä mennyt jälkeenpäin itkemään suihkuun. Eikä tullut ees eskoja kun ajoin tuota. Paremmin siis paljon kuin odotin! Silti aika synkkä kokemus.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:
14 Loka 2021, 21:32
Lankomiehen työsuhdeauton etsintä jatkuu. Tänään pikatyypit Kansanautosta. Passat farkkuplugari. En tiedä sen tarkemmin. Parempi kuin odotin. Siis aivan kelvoton ohjaus. Ja karkea laitos kuin mikä. Mutta ei se nyt ihan perberistä pelkästään ollut. Hyvä alusta. Tosin etuvetoisena pyörät käännettynä lappua tarjoamalla sai vekottimen puskemaan turhan pienessä vauhdissa. Asfaltilla. Eli tasapainoisuus konsernityyliin harhaa. Tilava auto, hinta vaan mielestäni aivan liian korkea verrattuna siihen mitä tarjosi. Joka sinänsä ihan perus-kyvykästä. Jos ei halua ajaa sielukkaasti. Kai se suoralla jollain lailla meni. Oli se parempi kuin modernit Skodat joita oon joutunut kokeilemaan. Enkä mennyt jälkeenpäin itkemään suihkuun. Eikä tullut ees eskoja kun ajoin tuota. Paremmin siis paljon kuin odotin! Silti aika synkkä kokemus.
Meillä oli 5v Passat, ei tosin plugari, mikä vaihtui Tarracoon. Tarracossa on Passatia huonommin oikeastaan vain valot (ei saa mukautuvia mutta vastaavasti kantamaa ja leveyttä on enemmän), ajoasento (tähänkin on jo tottunut), tavaratilan verho (ei kiskoja) ja kuskin penkki (ei istuinosanpituussäätöä) ja kessy (ei tunnistimia takaovissa). Muilta osin Seat on samalla tasolla tai parempi.

Toki tuo ei tarkoita että olisi siltikään hyvä. Mutta tietämättä millainen auto lankomiehellä on kiikarissa niin Seatin suuntaan kantsii ehkä myös vilkuilla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tarina kertoo, että plugaripassatin keulan pito olisi heikko, mihin ehkä viittaa lerpunkin taittotesti. Liekö sitten akkupaketin myötä peräpainoisen etuvedon painojakauma ja alusta tuossa kohtaa epäonnistunut? Mene ja tiedä, mutta tarinan kuultuani koeajaisin itse moisen talvella, jos moista harkitsisin.

...toisaalta, useimmat autot on ihan ok ajaa hyvällä kelillä. Kun käy kokeilemassa, millaisia ne on loskamoskassa piemällä, nousee useinkin paremmin eroja esiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

https://www.maceacars.fi/vaihtoautot/aj ... 195&type=5

Tämä oli kyllä livenä mielestäni kaikenkaikkiaan todella hieno laite, etenkin sisältä ja ajoltaan.
Sain yllättäen päähäni että miksi ajaa perus Audilla kun voi ajaa isolla Jaguaarilla :-D
Tämä on alumiinikorinen, ja varusteista mainittakoon neljään suuntaan sähköllä säätyvä ratti, sähkösäätöiset polkimet, soft close takaluukku, ja ilmajousitus.
Miinuksena takakaaren yläosan alueella nyrkin kokoinen hapettuma alue lokarissa, öljyvuodot perässä ja moottorissa, epätasaisesti kuluneet eturenkaat, mädän näköinen jarruputken mutka, ja pieni nypytys ajossa. Ja suurinpana miinuksena itselle, lukkoperä hyvin hankala/kallis saada tähän malliin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Volvo XC40 P8

Kaverilla oli S60T8 epäonnistuneessa renkaanvaihdossa Bilialla ja uusia kumeja yön yli odottaessa alle annettiin uusi sähköautoXX koeajoon.

Kiitämme
- kiihtyvyys oli vakuuttavaa, joskaan ei ihan Plaid -lukemissa. Eka polkaisu yllätti, vaikka ennakkoon varoitettiinkin. Tässä siis jotain +400 hevosvoimaa ja vajaat 700nM vääntöä
- omassa genressään ihan ok muotoilu
- penkit erinomaiset, sisätilojen laatu asiallista

Moitimme
- alusta ei kaikkein dynaamisin ainakaan kitkoilla...
- ...mutta ei toisaalta oikein mukavakaan
- hintaa kuitenkin aika tavalla

Tuo voimalinja taitaa olla myös Polestarissa, joka kyllä olisi näistä se oma valinta. Tää on liian kiikkerä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

BMW 118i , viimeisin malli. Automaatti.
Nokian hakka 8 nastat vonkuvat alla, pilaavat ohjauksen, ehkä. Kesärenkailla varmaan tarkempi, nyt vähän taikinamainen. Lyhyet etuperusistuimet. Hyvät istuinlämmittimet. Ajaminen tavanomaisen tylsää.
- Kari

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Honda Jazz Crossitähti -21;
+ Helppo, vaivaton ja luonteva tuntuma heti alkumetreiltä, "Kuin omaa ajaisi"
+ Moottori ja voimansiirto pelasivat yhteen hienosti. Kylmästä liikkeelle, 25km moottoriteitä, maanteitä ja taajamaa. Kulutus 4.1 litraa sadalle tieturin mukaan. Näillä bensan hinnoilla raaskisi vielä ajaa!
+ kokoiseksi hiljainen, laadukkaan tuntuinen.
+ ajoltaan oikein kiva! Mielestäni mukavampi kuin Clio/C3, tarkempi ajaa kuin noista kumpikaan ja ohjauksessa oli jotain tuntoakin. C3 tuntui heikolta, Clio veitsentarkalta ja yhtä aikaa täysin tunnottomalta.
+ Yleinen laadun tuntu. Viikset ym. toimii hienosti, ovet lätsähtää hienostuneesti. Kaikki toimii, mikään ei koskaan hajoa -fiilis.
+/- suorituskyky. Viritetty sellaiseksi, että setämieshimmailu on se luontevin juttu. Yllätti kun antoi enemmän happea, kulki vallan riittämiin. Moottori huutaa ja räyhää pellin alla silloin tavalla, joka hieman huvitti ja sitten häiritsi.
- hinta, jos sekään. Tässä on tosi tilava perheauto, jos pääsee sen ajatuksen yli et pikkuautolla mennään. Joku Civic voi olla tyylikkäämpi, muttei perheelle parempi.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Stelvio meni hakemaan kalvotukset takalaseihin, vuorokauden verran lainassa hassun värinen auto, jonka perberissä lukee MAZDA3 SKYACTIVG.

Hyvää:
- Pääsin perille.

Huonoa:
- Maksaako tää oikeesti 30 kiloa!? Mitä ihmettä, trollataanko mua?
- "Suorituskyky" (moottori pitää ulinaa, mutta en tiiä, kulkee eteenpäin - ja taakse)
- "Automaattivaihteisto" (vaihtaa siis vaihteet itse, oman mielensä mukaisesti)
- "Ohjaus" (rattia kääntämällä suunta vaihtuu, ei tuntoa, keskittää kyllä kovin)
- "Turvavarusteet" (ei jumankauta miten rasittavia kilkkeitä tähän on laitettu, en tiiä saako pois päältä. Aivan sama.)

Nopeesti ajateltuna ulkonäkö tai väri tai tuplaputket takana vois olla kivoja, mutta nyt on kyllä maskeerattu peruskikotinta sekä ulkoa että sisältä. Tää on pahempi kuin moderni Audi siinä mitä lupaa ja mitä sitten tulee. Miksi joku ostaa tämän? Kai niitä muitakin autoja on tarjolla? Noh, myönnetään että kamalampaakin on kokeiltu. Kai tällasilla sitten ihmiset tykkää ajella.
ZoomZoom.jpg
ZoomZoom.jpg (81.69 KiB) Katsottu 3148 kertaa

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
16 Maalis 2022, 16:25
Miksi joku ostaa tämän? Kai niitä muitakin autoja on tarjolla?
Ei kai noita nyt hirveän paljon ole kaupaksi mennytkään?
Vähän enemmän kuin Alfaa mutta se ei ole mikään saavutus.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
16 Maalis 2022, 17:05
lerppu kirjoitti:
16 Maalis 2022, 16:25
Miksi joku ostaa tämän? Kai niitä muitakin autoja on tarjolla?
Ei kai noita nyt hirveän paljon ole kaupaksi mennytkään?
Vähän enemmän kuin Alfaa mutta se ei ole mikään saavutus.
Eikös jotakin CX-mallin SUVia ole myyty aika hyvin Mazdalta ?
Sanomattakin selvää, ettei valmistajalta Mäksä-vitosen voittajaa ole vielä löytynyt... :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, toi on aasianpunainen. Vaimo tykkää, mutta tietää että ulkonäkö voi pettää 😆.
- Kari

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jotta herra P ja hänen pajarinsa saa tunkea jatkossa enemmän fossiilisia omiin Nivoihinsa, halusin vaihtaa arkisen nurkkapyörittimen sähkövispilään. Joten ei kun kokeilemaan patterimopoja.

Fiat 500e Icon 3+1 vm 2022:

Plussaa:
- Auto, joka saa hyvälle mielelle varsinkin ulkoa katsottaessa mutta myös sisältä. Ei huuda sähköpäristystään, mutta ei myöskään häpeile sitä.
- Yllättävän vakaa ja tunnokas ajettava. Ryskytin läpi tunnin aikana kaikki kamalimmat jääpolannetiet, moottoritietä, vesimontut, eikä jousitus pohjannut tai auto yllättänyt. Vakaampi ajettava kuin C3. 300 kiloa sormiparistoja auttaa 500:n ajettavuuteen :-D .
- Reipas kaupunkinopeuksissa.
- Repsikan puolen pikku takakaappariovi 3+1 -versiossa oli yllättävän toimiva ratkaisu. Pääsin takapenkille ihan jotenkuten, joskin pää ottaa takana jo kattoon.
- Hyvät varusteet kaupunkipimpulaksi. Adaptiivinen vakkari toimii hienosti. Peruutuskamera löytyy. Kosketusnäyttö ei yritä varastaa showta.
- Kaikki talvella tarvittavat lämmityslaitteen toiminnot on fyysisillä napeilla. Ainoastaan penkinlämmittimet joutuu kaivamaan kosketusnäytön minikuvakkeista.
- 250 km realistinen range on aivan käypänen taajamapyöritykseen

Miinukset:
- Vaikka pieni kaappariovi auttaakin taakse könyämistä, ei esim. 17 vuotiasta yli 180 senttistä koehenkilöä saa sinne kuin tainnutettuna ja jätesäkkiin sullottuna. Takapenkille pitää silti pakottaa menemään, ei sinne kukaan halua
- Hinta. 34000 eur on kova raha, kun halvemmalla saa vähän samaan tekniikkaan perustuvat Stellantis-veljet Opel e-Corsan tai Peugeot 208-e:n isommalla korilla ja jää vielä rahulia taskuun. Pikkuakkuversio lähtee 6000 euroa halvemmalla, mutta 150 km range jo vähän ahdistaa.
- Harmaus. Koeajettu sähköfiiatti oli harmaa beigellä sisustuksella. Miksi kukaan ostaisi harmaan pikkufiiatin, kun harmauteen taipuvalle on myös sydämeltään harmaita vaihtoehtoja? No, onneksi vastaava 500e oli tarjolla myös merensinivihreällä metallivärillä.

Olin aidosti yllättynyt siitä, kuinka jämäkkä ja tunnokas kulkine pikkuinen 500e oli. Taka-akseli hieman levoton pahimmilla polannepinnoilla, joten nastat voisi toimia silti paremmin talvella ainakin kokemattoman käteen.
Jos tulevan Brenneron lähtökohta on 500e:ssä, ei alkupiste ole ihan metsässä. Enemmän vain potkua ja tunnokkuutta ajettavuuteen. Jopa Delta yllätti iloisesti tällä kertaa, kun palvelu toimi, vaihturikandidaattini C3 kävi pesulla koeajon aikana ja kaikkiin toiveisiini suhtauduttiin ns. asiakas on oikeassa -asenteella.
No tällä kertaa oma innostukseni kuitenkaan riittänyt jatkoon, kun äänin 3-1 todettiin, että aikuisten ei tartte yrittää matkustaa Fiat 500e:n takapenkillä.

Tuore C3:n ostosopimus taskussa jatkan etsintää uudenkarheista pienistä käyttövispilöistä. Valitettavasti herra P kusi kaavailuni odottaa sähkö-Brenneroa vuodella tai parilla, mutta miljoonien tulevaisuus on murskaantunut totaalisesti :evil: .
Mutta Slava Ukraini hänelle vain. Toivottavasti ne verotuksessa hänen omaisuudekseen ilmoitetut Niva ja peräkärry ovat kohta herran omassa tehokäytössä.

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Asiallinen ja kiihkoton rapska. Pitää opetella itsekin. :oops:

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

500e:n alustan ominaisuudet ei ole alkuunkaan kehnommasta päästä varsinkaan nykyaikana:
https://insideevs.com/news/504997/fiat- ... mpressive/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Fiat 500e:n riittämättömät takatilat saivat aikaan lisää koeajoja PSAn CMP-pohjalle tehtyjen täyssähkäreiden muodossa.
Kävin kokeilemassa myös Opelin Corsa-e saadakseni vähän vertailua, mutta lopulta pihaan päätyi DS3 Crossback E-Tense 2021 erilaisten sattumusten kautta. Joten tässä ensimmäisten 300 km:n eli viikonlopun pidemmän koeajon kokemuksia.

Plussaa:
- Mukavuus. Auto on kuin mukava, kahdenistuttava sähkösohva. Jousitus ottaa tyynesti vastaan kuopat jäässä ja routamontut. Kori huojuu väliin sivusuunnassa kuin aladoobi, mutta kuoppien yli mennään vauhdilla, ilman yllätyksiä.
- Äänieristys. Valitsin renkaiksi Hakkapeliitta 10:t, vaikka autokauppias kovasti yritti myydä alla olleilla kitkoilla. No, Hakkapeliitta 10 SUVit oli kuulemma kalliit, mutta kahdet renkaat tuli mukaan sovitusti. Rengasmelu on vain yllättävän vaimeata huminaa taustalla. Kori ei suhise.
- Ei huuda olevansa sähköauto. Ulkonäkö hyvin sama kuin mallin bensa- ja dieselversioissa. Takapenkillä sama istuinkorkeus ja tavaratilakin samankokoinen kuin bensa- ja dieselversioissa. Vaikuttaa ensiksi premiumpikkusuvilta ja vasta toiseksi sähköautolta.
- Detaljit. Blingblingit on metallia ja metallipinnoitettua muovia, eikä pianomuovia ole kovasti käytetty ja verhoilut mukavan tuntuisia. Vaikka paljon on lainattu Citroënin muista malleista, ei ole otettu osalaarin halvimpia.
- Kokoonpanotyön laatu. Ranskan Poissyn DS-tehtaalla on saatu paneelit ja sisustusosat sovitettua paremmin kohdilleen ja räminöittä kuin perussitruunoita kokoavassa Trnavan tehtaassa Slovakiassa. No, listahintaa on premiumpimpulalla tuplat C3:een verrattuna, joten myös odotustaso on erilainen.
- Tekniikan paketointi konepellin alle. Sähkötekniikka on konepellin alla. Kaikki ulottuvilla ja tilaa riittää, joten ensimmäinen näkemäni sähköauto, jossa vois ainakin kuvitella itse harrastavansa tätä joskus. Ottaa vastaan myös DC-pikalatausta, 1- ja 3-vaihe AC-latauksen lisäksi.
- Matriisivalot. Näyttää mukavasti muuntuvaa keilaa sivusuunnassa. Kantamaa vois olla enemmänkin LEDeillä.
- Äänentoisto. Kun auto on hiljainen, äänentoistosta saa yllättävän tasapainoisen, vaikka mitään superherkkuja ei olekaan tarjolla.

Miinusta:
- Ohjaus. Ohjaus on hieman epämääräinen, eikä niin napakka kuin C3:ssa. Menee kyllä yllätyksittä sinne minne tarttee mennä. Pilot Assist on alussa tosi ärsyttävä kääntäen vastaan aina reunaviivaa lähestyttäessä. Vaikea vielä keksiä missä ajotilanteessa moinen alushousujen ruskistin olisi hyödyllinen. Kesällä pitää moottoritiellä kokeilla, pysyykö auto itsekseen ohjaamana kaistaviivojen välissä.
- Takapenkki. Siinä missä etuistuimet ovat selvästi mukavammat ja väjemmät kuin C3:ssa, takapenkin muotoilu ja pääntila ovat huonommat, jotta siellä voisi viihtyä pidempää matkaa vähänkään yli keskimittainen henkilö.
- Takaluukun avaus. Löytyy siis vihdoin auto, jonka takaluukun avaus on vieläkin hankalampaa kuin Alfa 166:ssa! Muissa DS3 Crossback -versioista löytyy takaluukun avauspainike kuljettajan sormien ulottuvilta, mutta sähkärissä se korvattu jollain muistikortinlukijalla. Joten takaluukun saa auki vain avaimesta painamalla. Ei kahvaa, joten sormet vain likaisen luukun alle.
- Neuroottinen keskuslukitus. Ovenkahvat, lukot ja peilit aukeaa, aina kun autoa tulee 2 metriä lähemmäs avaimen kanssa. Ja kun astuu askeleen taaksepäin, ne sulkeutuvat taas piippauksen myötä.

Auto on kuin mukava, kahdenistuttava sähkösohva. DS3 Crossback on mielestäni pehmo-Audi, sillä teräviä viivanpiirtoja suosiva design on samaa molemmissa ja vähän pompöösi premium on osin itsetarkoituksellista, mutta kulku on ranskalaisen mukavuuspainotteista.
Yksityiskohtia riittää ja kaikki on selvästi viimeistellympää kuin vielä pihasta vielä hetken löytyvässä Citroën C3 2018:ssa.

Alfa Romeon sähkö-Brennero on toivottavasti alfamaisen tarkka ja eloisa ajettava. Ja toivottavasti korin linjat koostuvat yhtenäisistä, pehmeämmistä kaarista, eikä viivotinta ole juurikaan käytetty. Mutta jos Brenneron tulee perustua samaan CMP-platformiin, löytyy siitä ja DS3 Crossbackista myös hyviä elementtejä hyödynnettäväksi Brennerossa.

Cotzy
Liitteet
DS3_Etense_etu.jpg
DS3_Etense_etu.jpg (100.66 KiB) Katsottu 2874 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tyylikäs hankinta, onnea !

Miten sähkö dessissä mahtaa tuo range reagoida pakkaseen ?


Pösön 55 kWh:n akullisissa 208 ja 2008- malleissa ainakin on ollut
range- määrityksessä epäluotettavuutta kylmällä , pahimmillaan kylmästartissa
aluksi 150 km , sitten nopeasti pudonnut jopa alle puoleen.

E-2008 Pösön saisi kyllä aika halvalla täyssähkönä uutenakin.
Anna tulla kokemuksia Dessistä kun niitä kertyy.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin