Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Lumlum
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Uusi Seat Leon 5 päivää ja 1500 km. TSI+DSG.

Hiljainen, tilava, ok näköinen (vaikka edellinen oli omaan silmään kyllä dynaamisempi, a.k.a vähemmän läski).

Periaatteessa vaivatonkin, MUTTA melkein kaikki toiminnot olivat kosketusnäytön takana. Muutaman kerran suora auringonpaiste esti kosketusnäyttöä tottelemasta esim. lämpötilan säätöä... Enkä saanut myöskään osamatkamittaria nollattua koko aikana. Kaikkea muutakin jäi löytymättä, kun ei löytynyt riittävän helposti.

Muuten ihan jees, mutta ohjaamon käyttöliittymä silkkaa insinööripornoa, ei tarkoitettu tällaiselle tavan autoilijalle. Tuli ikävä entistä Giuliettaa.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

niki kirjoitti:
09 Kesä 2021, 19:38
Viimeistely on yleisesti ottaen ihan mallikasta mutta yksilövikana aurinkolippa oli löysästi kiinni ja kiinnike irvisti ikävästi, ilmeisesti ruuvi jäänyt tehtaalla löysälle.
Vanhaa kunnon Delta-Autoa. Edes koeajoautoille ei tehdä mitään tarkastuksia, eikun suoraan vaan toimittajien ja muiden arvioon.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
10 Kesä 2021, 08:43
niki kirjoitti:
09 Kesä 2021, 19:38
Viimeistely on yleisesti ottaen ihan mallikasta mutta yksilövikana aurinkolippa oli löysästi kiinni ja kiinnike irvisti ikävästi, ilmeisesti ruuvi jäänyt tehtaalla löysälle.
Vanhaa kunnon Delta-Autoa. Edes koeajoautoille ei tehdä mitään tarkastuksia, eikun suoraan vaan toimittajien ja muiden arvioon.
Lada-kaupassa Lada-kaupan prosessit.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ladoillehan sentään tehtiin jonkunlainen maahantuontikunnostus ihan keskitetysti. Laitettiin osat kiinni ja kerättiin Igorilta jääneet eväsleivät ja votkapullot pois.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja niki »

Garmund kirjoitti:
09 Kesä 2021, 21:44
Toi nyt on ihan aivoton ratkaisu jos noin on, mielestäni tuomoinen sähköauto on melkeimpä kelvoton talvikäyttöön täällä. (tai ainakin ne viikot kun on pakkasta/vähän enemmän pakkasta) Jos aikoo ajaa sillä sähköautolla talvellakin ja ei ole lämmintä tallia missä se yleensä olisi, niin noiden puutteiden takia kannattaa jättää se kauppaan. Ei se kylmä (ainakaan reilummassa pakkasessa) akku edes ota mitään virtaa vastaan, eikä kyllä luovakkaan sitä ennen kuin on lämminnyt. + Se rangen tippuminen ilman sisätilan esilämmitystä.

Edit. "viihdejärjestelmän kosketusnäyttöön integroidut käyttökytkimet penkinlämmittimille" -En kyllä tuotakaan toteutusta pidä hyvänä. Ei taida noi kosketusnäytöt edelleenkään niin pakkasesta tykätä. Esim. Maserati Levanten kosketusnäyttö taisi talvisessa testissä sanoa tyyliin "sammunut ylikuumentumisen takia" laita sitten siinä persgrilliä päälle. Noh saahan sen puhelimella tossa 500e, kuhan ei ole iphonea puhelimena :-D (ainakaan vähänkään vanhempaa mallia, niillehän riittää viima jossain +5 niin ne sammuu. Tai no jos auto netissä ja saa jo kotoa sisältä laitettua päälle.)
Tähän tuli maahantuojalta nyt selvyyttä, eli 5kw lämmitin löytyy autossa joka huolehtii myös akun lämmityksestä ja lämmitystä pystyy etäohjaamaan Fiatin aplikaatiosta. Tehdastilauksiin tulee jatkossa tehdasasenteiset penkinlämmittimet joten puute koskee ainoastaan jo maahan tulleita Italian versioita.
Ammattina autokauppa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tesla M3 pikatyypit

Kun autonvalmistajat haluavat jostain syystä nykyään tehdä lähinnä katumaastureita sun muita klapiliiterin mallisia kapineita, on kiva taas vaihteeksi istua matalaan autoon. Minimalistisella komentosillalla on yksi tosi iso kosketusnäyttö eikä sitten juuri muuta. Vaan kyllähän tässä mielikseen hanuriaan lepuuttaa.

Ohjaus on omaan makuun sopivasti ja nykymuodin vastaisesti raskaahko. Mielipidettä tuntumasta ei pikaisen rundin perusteella ehdi valaa betoniin, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä että vaste tulee ainakin osaksi tienpinnan ja etuläskien välisestä kitkasta. Hyvä näin. Ja mikäli ei ole kiinnostunut kitkan tarjoamasta aistielämyksestä , voi käskyttää päälle varustukseen kuuluvan autopilotin. Hardcore-insinöörijynkkyä jaksaa hetken hämmästellä, mutta mahtaneeko tuosta lopulta paljon hyötyä olla niin kauan kun ei voi todeta "kotiin, James" ja siirtyä takapenkille lukemaan Kauppalehteä.

Ja koska Tesla, pitää vähän polkaista. Kiihtyyyyyyy! Mutta. Kun sähkömoottorin turbiinimainen veto on itselle jo old news, ei ylenmääräisestä voimasta oikein saa revittyä riemua kun karvarintaisen tärpättikoneen karjunta ja muu vanhan liiton draama puuttuu. Samat kermaiset käyttöominaisuudet saa puolellakin pedaalin alta löytävästä tehosta.

Summa summarum: Pidin, mutta jotenkin kai pitäisi pitää enemmän. Ehkä olisi tarvinnut sen vauhdikkaan mutkapätkän jotta auton hienous olisi avautunut.


Nissan Lefa 40 kWh

Pakko kokeilla kun on niin halpa verotusarvo.

Tämä sitten näyttääkin sisältä... Nissanilta. Nopeusmittarikin on vielä ihan klassinen viisariversio. Istuinlämmittimet lienee seppäilty Suomessa, koska kytkimet näyttävät 1992 Sunnysta nyysityiltä. Vaan aivan sama, perusasiallinen konttori on linjassaan hintalapun kanssa ja mannermaisen eleganssin poissaoloa kyynelehtivä voisi kalibroida vaatimustasonsa.

Pikkuakkuisessa versiossa on valmistajan mukaan 147 hevosvoimaa. Jokohan näissä kohta voitaisiin siirtyä agraariyksiköistä SI-järjestelmän piiriin? Mutta saivartelut sikseen. Tämä kulimallikin kiihtyy paremmin kuin mihin sillä olisi mitään oikeutta, ja tekee sen sellaisella elegantilla vaivattomuudella että menneen maailman aristokraatti tiputtaisi tuhkat Cohibastaan. Nyt puhutaan kuitenkin laitteesta, jonka edukkaimmillaan tarttuu mukaan uhrauksella 25.990 €!

Veijo Nissan el suunnitellut tästä sivuteiden sankaria eikä autoa sellaisena kannata arvostella. Silti kurviin tuuppaaminenkaan ei saa elämää vilisemään filminä silmissä. Sen sijaan koko ajan tapahtuu se, mitä kuljettaja ei edes tiedosta pyytävänsä; Asiat vain sujuvat. Setin kruunaa adaptiivinen cruise jonka toiminta on niin kiillotettua ettei sitäkään huomaa ajattelevansa. Kaivattua balsamia keski-ikäisen kopiokoneenkuljettajan Teams-palavereiden tärvelemälle hermoverkolle.

Etukäteen ajattelin että tämän laitoksen ajaminen innostaisi korkeintaan latauskaapeliin hirttäytymiseen, mutta saatankin pitää Lefasta enemmän kuin valan tehneen bensalenkkarin olisi säädyllistä pitää. Siitäkin huolimatta, että ulkoisesti auto muistuttaa lähinnä kystaa. Ja takaraivossa kytee pieni pelko, että kauppakirjan pieneen pränttiin on ujutettu lauseke "käyttöönoton yhteydessä ostaja sitoutuu luovuttamaan kiveksensä auton valmistajalle".

Vaan hittojako minä niillä, turhaa painolastia. Olen täyttänyt biologisen tarkoitukseni ja valmistaudun kuolemaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tiukkaa reportaasia niinkuin aina!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:
17 Kesä 2021, 20:26
Tesla Model3 pikatyypit
There, I fixed that for ya.

Vaikka se vehje kiiiiihtyy ja tiettävästi jopa käyttäytyy, on se kaukana M3:n historiasta ja tyylikkyydestä (vaikka nykypäivän M3 onkin M4, jota ei ainakaan ulkoisesta tyylikkyydestä voi kehua), eikä todellakaan ole M3.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Kiitos!

^ Kyllä näin. Ja itse asiassa jälkimmäisenkin keksinnön mallinimeen oli pujahtanut virhe, joten tarkennetaan nämä vielä:

Kuva
Model 3; Tesla

Kuva
M3; BMW

Kuva
Leaf; Nissan

Kuva
Lefa; susi
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Rasvis kirjoitti:
17 Kesä 2021, 20:26
Tesla M3 pikatyypit
Nissan Lefa 40 kWh
Kohtuullisen viihdyttävää lukemista eli *like* tekstille täältä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

BMW Z4 35is DCT E89

Zorrobemaria kannattaa lähestyä kuten uuttakin Bemaria - silmät kiinni ja hapuilemalla, niin ulkonäkö ei aiheuta mielipahaa. Sisään istuessa kabiini on heti tuttu, taattua bemaria. N54 -moottorikoodia kantava kaksoisahdettu, 3-litrainen bensakone murahtaa käyntiin nappia painamalla ja hörisee saksalaisen vakaasti ja järkähtelemättä. Eniten minua tässä kiinnostaa kehuttu DCT-vaihteisto, kun en ole koskaan hyvää kaksoiskytkinaskia tavannut.

Painan jarrun pohjaan, nyppään vaihdekepin D:lle ja lähden liikkeelle. Matala, takavetoinen urheiluauto lähtee hillitysti ja elegantisti kohti tiehaaraa, josta suunnataan päällystetylle väylälle. Käännyn oikeaan ja kelaan matkavauhdiksi suurimman sallitun. Moottori vetää vaivatta ja aski vaihtelee hämmentävän sivistyneesti isompaa sisään. Ennenkokematon fiilis tuplakytkinaskilla, joista aiemmin ajamani eivät ole asiallisia vaihtoja oikein osanneet, vaan aina on tuntunut nykäisy.

Alusta on autossa yllättävän pehmeä. Auton mataluuden, olemuksen ja voiman huomioon ottaen kaipaisin vähän tiukempaa jousitusta, mutta kyllä tällä matkaa taittaa.

Pikkutien loppu häämöttää ja lämpömittarikin - öljyn, tietty - on päässyt tarpeeksi ylös asteikolla, että isolle tielle kääntyessä kehtaa polkaista. Kosteallla tiellä ei meinaa löytyä pitoa ja veto on tämän vuoksi pätkivää. Moottori ei meinaa pästä alueelle ollenkaan, mutta nostaa kuitenkin matkavauhdin vaivattomasti jälleen suurimpaan sallittuun. Kruisan hetken, heitän U-käännöksen sopivassa kohtaa ja pakotan auton paiskomaan isompaa sisään vasta rajoittimella. Kytkin auki, toinen kiinni, TUNKS ja potku selkään, nyt mennään.. tai sitten ei, samantien taas ESP leikkaa tehoja pidonpuutteen vuoksi. Mutta laatikon dynamiikka ei jää epäselväksi - jos haluaa ajaa sivistyneesti, DCT tarjoaa pehmeää , lähes huomaamatonta vaihtohetkeä, mutta jos haluaa Mennä, jätetään turha hienostelu ja pehmys pois ja leikataan viiveet minimiin.

Päästään takaisin risteykseen, joten vilkku vasempaan ja notkeasti pikkutietä kruisaamaan. Auto parkkiin, omistaja ruoriin matkalle kohti kotiansa ja meikäläinen jää iltaa viettämään.

Mielenkiintoinen kokemus. Selkeä bemari, yllättävän kruiseri urheiluautoksi ja asiallisen tuntuinen tuplakytkinloota. Ei mennyt Z4 ostoslistalle, mutta löytyi usko siihen, että kaksoiskytkimen voi tehdä myös hyvin. Harmillisesti jäi kokeilematta pahimmat sudenkuopat, eli peruutus taskuparkkiin ylämäkeen ja vajaan vesisäiliön veto kärryllä.

Kiitämme:
+Omistajaa koeajosta
+Positiivista vaihteistokokemusta
+Geneeristä bemariutta; tietää mitä saa

Moitimme:
-Ulkonäköä

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT

Myös Alfan TCT:tä on kehuttu, joten kun viikon verran edellisen koestuksen jälkeen tarjoutui tilaisuus hypätä Giulietan rattiin, niin sehän piti tietty hyödyntää. Tälläistäkään en ole ennen kokeillut.

Giulietasta löytyy ajoasento helposti, mitä auttaa melko samanoloiset mittasuhteet auton omistajalla kuin itselläni - riitti, kun penkkiä vähän siirsi. Nelisylinterinen bensakone herää henkiin kokoistaan jylhemmillä äänillä ja ekana tulee mieleen, että mites mää tän käännän, kun piha on täynnä autoja. No, TCT tosiaan ryömii ihan asiallisesti ja ympärivekslaus on helppoa. Rauhallinen ruisaus kohti isoa tietä ja siellä lappu lattiaan. DNA on neutralilla ja auto käyttäytyy sivistyneesti ja asiallisesti, saavuttaen suurimman sallitun nopeuden ihan asiallista vauhtia. Laatikko tykkää pitää sisällä niin isoa pykälää, että kierrokset pysyvät ekologisen alhaalla ja pienikin kaasunkäyttö aiheuttaa pykällyksen pienemmälle, mikä on vähän ikävää.

Tökkään DNA:n D:lle ja auto terävöityy selkeästi. Kierrokset nousee alueelle ja autosta tulee - kuten pitäisikin - dynaamisempi ajettava. Myös D:llä aski tökkii vähitellen isompaa sisään, mutta varautuu selvästi paremmin kuljettajan tuleviin toiveisiin. Alusta toimii mukavasti ja notkeasti, ei mikään varsinainen rrreissss, mutta selvästi tehty ajamiseen eikä vain matkustamiseen. Moottorilta jään kaipaamaan perinteistä bensamaista ylärekisteriä - tulee välittömästi mieleen sekä 200hp Giulia että 140hv 1.4MA Fiat 124 Spider, turbokone vetää kivasti alhaalla, mutta ylärekisterin "se jokin" loistaa poissaolollaan. Ei kannata ymmärtää väärin, 170hv MA vie autoa ihan riittävällä voimalla arkiajoon, mutta tykkäisin ylhäällä pienestä potkumielestä.

Kun autoa alkaa vähän käskemään, terävöityy myös TCT ja vaihdoista tulee huomattavia. Ei lähellekään vastaavaa paiskomista kuin BMW:n DCT kovissa vaihdoissa eikä samanlaista töksäyttelyä kuin Volkswagenin DSG aina, mutta pehmeää ajoa nopeampia ja huomattavampia.

Ruisaamme takaisin meille ja parkkeeraan pihaan. Mittariston tieturiruudussa näkyyy hienot grafiikat aiheesta. Muuten Giulietta on autona aika - miten sen sanoisi - helppo lähestyttävä. Hivenen tavanomainen Alfaksi, mutta kuitenkin tietyllä tapaa erikoinen ns. normaaliksi autoksi. TCT on positiivinen kokemus, ainakaan sen takia ei tarvitse jättää 4C:tä ostamatta.

Kiitämme:
+Omistajaa koeajosta
+Hienoa vaihteistototeutusta
+Käytöstä ja hallittavuutta
+Yleistä helppoutta

Moitimme:
-Lievää tavanomaisuutta
-Ylärekisterin vaimeutta
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
20 Kesä 2021, 16:20
BMW Z4 35is DCT E89
Eniten minua tässä kiinnostaa kehuttu DCT-vaihteisto, kun en ole koskaan hyvää kaksoiskytkinaskia tavannut.
One word: PDK.

Lausuntaohjeet ohessa: https://www.youtube.com/watch?v=DrlzIuwpg3A

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^S'on se kolmas kehuttu salkku, mutta sitä kukaan ei ole vielä roudannut koeajettavakseni. DCT:tä ja TCT:täkin piti odotella pitkään, että toinen tuli samaan paikkaan kuin minä ja toinen vallan kotipihaan asti :D.

Tosin, ottaisin silti sekä Z4:n että Giuliettan (jos muuten edes harkitsisin kumpaakaan) mieluummin manuaalina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
20 Kesä 2021, 21:20
^S'on se kolmas kehuttu salkku, mutta sitä kukaan ei ole vielä roudannut koeajettavakseni. DCT:tä ja TCT:täkin piti odotella pitkään, että toinen tuli samaan paikkaan kuin minä ja toinen vallan kotipihaan asti :D.

Tosin, ottaisin silti sekä Z4:n että Giuliettan (jos muuten edes harkitsisin kumpaakaan) mieluummin manuaalina.
Autokaupastahan noita koeajettavaksi löytää.

Ja kyllä, leluissa manuaali on oikea vaihtoehto jos vain on saatavilla.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Muutama vuos sitte pääsin ajamaan kusiuuden Kia Optiman kaupasta pois 7v kaksoiskytkin laatikolla. 100-200km päristelin. Normi perhefarkku. Vaihdot näki kiekkamittarista, ei juur persiissä tuntunu.
Oliko ylämäki ja hidastus siinä, kun vaihto pienemmälle, mikä tuntu.
Ohjauski oli nopeahkoa sorttia.

Kaikenkaikkiiaan positiivinen kokekemus oli. Veljen uus auto oli.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Polforea kirjoitti:
20 Kesä 2021, 16:20
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT

Moottorilta jään kaipaamaan perinteistä bensamaista ylärekisteriä - tulee välittömästi mieleen sekä 200hp Giulia että 140hv 1.4MA Fiat 124 Spider, turbokone vetää kivasti alhaalla, mutta ylärekisterin "se jokin" loistaa poissaolollaan. Ei kannata ymmärtää väärin, 170hv MA vie autoa ihan riittävällä voimalla arkiajoon, mutta tykkäisin ylhäällä pienestä potkumielestä.
Tähän on onneksi olemassa lääke. Giulietta QV

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

_rico kirjoitti:
23 Kesä 2021, 10:28
Polforea kirjoitti:
20 Kesä 2021, 16:20
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair TCT

Moottorilta jään kaipaamaan perinteistä bensamaista ylärekisteriä - tulee välittömästi mieleen sekä 200hp Giulia että 140hv 1.4MA Fiat 124 Spider, turbokone vetää kivasti alhaalla, mutta ylärekisterin "se jokin" loistaa poissaolollaan. Ei kannata ymmärtää väärin, 170hv MA vie autoa ihan riittävällä voimalla arkiajoon, mutta tykkäisin ylhäällä pienestä potkumielestä.
Tähän on onneksi olemassa lääke. Giulietta QV
Oli lähellä, ettei tullut tuon TCT:n sijaan QV. Oli vaan jo kaupat sovittu kun QV-myyjä ilmotti, että suostuvat tarjoamaan haluamani hyvityshinnan vanhasta :D Sitä ennen tarjous oli alle 50% pyydetystä...

Näin jälkiviisaana: kolmas Giulietta, josta sain tarjouksen - myöskään ei kallein taikka halvin, ei eniten tai vähiten ajettu, ei uusin eikä vanhin - silti osuin siihen enempi-miinaan-kuin-kaveri. Mut tää on ihan vakio mun tuurilla :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

VW ID.3 Life 150 kW

Volkkarin yrityksenä oli leipoa ID.3:sta kolmas Das Auto Kuplan (sen ilmajäähdytteisen) ja Golfin jatkumoksi. Perustakenteena käytettävän, patteriautoille pyhitetyn MEB-platformin kehittämiseen on satsattu ainaski biljardi euroa, ja sitä tullaan käyttämään jatkossa jos nyt jonkinlaisissa noin neljällä kumipyörällä liikkuvissa laitteissa. Joten koeponnistetaan se perusperusversio jotta tiedetään mikä kohta lisääntyy ja täyttää maan.
Ja sitäpaitsi näillä on halpa verotusarvo.

Ahterin alle eksynyt Life on varustelultaan se luilleen kaluttu kehitysmaamalli, siis noin periaatteessa. Silti tässäkin on lämpöpumppu, 10” hiplausnäyttö Apple Carplay -tuella, adaptiivinen cruise, kaistallapitoavustin, nopeusrajoitusten näyttö mittaristossa, puheohjaus and whatnot. Jos lompakkotaskussa tuntuu pakottavaa tarvetta niin listalta löytyy raksittavaksi myös lisättyä todellisuutta hyödyntävää HUD-näyttöä, jonkin sortin autopilottia ja ”ympäristön tarkkailujärjestelmää”. Bittejä koko rahalla siis.

Se, mitä ei ilmeisesti saa rahallakaan, on säälliset verhoilumateriaalit. Iidan hytin pinnat tuovat takauman rouvan edesmenneestä, rauha hänen muistolleen, Renault Scenic 2005:stä. Tämä ei ole kehu. Lifeä vauraammissa versioissa rahit on topattu kierrätyskuidusta tehdyllä veluurilla, joka ainakin kuvissa näyttää isoisän kalsareilta (sentään pyykkipäivän jälkeen). Väriksi voi valita aina tyylikkään harmaan, tai sitten harmaan. Kojelautaan sentään saa lisämaksusta oranssia (!).

Ulkomuodoltaan tämä on ihan sympaattisen näköinen kuljin. Piristävää vastavirtaan uimista nykypäivänä, kun teollisuusstandardi on kita joka pyrkii lounastamaan eteensä suojatielle eksyneet jalankulkijat ja jopohipsterit. Econobox-mittasuhteet hämäävät, ihan pieni kinneri tämä ei ole. Koeajopulkan väriksi on ehkä varttuneempaa väkeä kosiskellen valittu kalsariteemaa jatkava hailakan siniharmaa. Ja… ovatko nuo pölykapselit? Vieläkö niitä tehdään?

Peruspenkeissä ei säätömahdollisuuksilla huimistella, mutta ne ovat silti mukavuudeltaan hyvät ainakin meikäläiselle kuivan kesän oravalle. Ajoasento on paljon luontevampi kuin viimeksi yytsityn Lefan Italian Standard Ape. Kansansähköautosta näkee hyvin ulos ja se on avaran valoisan oloinen, paitsi että nykymuodin mukaisesti joku on tervannut sisäkaton mustaksi. Ei meillä kotonakaan ole mustia sisäkattoja, höh. Sompa on mukavan paksukehäinen ja istuu hyvin lapaan. Mittaristo on BMW i3:lle kunniaa tekevä rattiputken päälle asennettu pikkunäyttö, ja ajosuunta valitaan samantyyppisellä, mittariston kylkeen asennetulla väännettävällä käikäleellä. Lämpötila-asetusta ja jenkkavehkeen äänenvoimakkuutta on jostain syystä haluttu hallittavan kosketusnäytön alle leivotuilla liukupintasäätimillä jotka on vielä käyttökokemuksen kruunaamiseksi jätetty valaisematta. Virityksen ainoa hyvä puoli on ettei niitä ole pakko käyttää, kelejä voi entrata hiplausnäytöstä ja volyymia rattinapeista, jotka nekin tosin ovat aika rimpulan oloiset.

Sitten maantietä alle. Ohjaustunto on hyvä ja takavedon tapaan ripsakampikaan kiihdyttely ei venkuloi rattiin. Kiihtyvyyttä tässä 150 kW:n versiossa kyllä riittää, oikeastaan tarpeeseen nähden jo liian kanssa. Kun tämä ei kivasta ohjastuksesta huolimatta ole mikään huimisteluauto, niin tietyn käytettävyysrajan jälkeen lisäteho on vähän kuin isommalla moottorilla varustettu sähköhammasharja; Miksi? Alusta kyllä vaikuttaa ihan pätevältä, vaikkakin korkeahkon mutta matalan painopisteen omaavan tötterön viikkaaminen kurviin aikaansaa hiukan erikoisia aistimuksia.

Meno on myös mukavan hiljaista, mutta 55-profiilin töppösilläkin tengasmölyä on kuitenkin enemmän kuin Enyaqissa nelivitosilla kumeksilla. Adaptiivinen vakkari toimii sinänsä hienosti, mutta käyttöliittymästä ei tällainen äärellisen henkisen kapasiteetin perusinsinööri näköjään suoriudu ilman manuaalin lukemista. Epäselväksi jäi mm. saako kaistanatsin eliminoitua ilman cruisen tiputtamista perinnemalliin. Ja saakohan kärryn jotenkin pitämään nopeusrajoitusviisastelut omana tietonaan? Ei tällainen puolikunniallinen kansalainen kaipaa jatkuvaa isoveljen valvontaa pilaamaan ajamisen iloaan.

Loppupeleissä laitteesta jäi vähän ristiriitainen olo. Teknisesti se on hieno, mutta jotenkin kovin asiallinen. Voiko autosta sanoa, että sillä ei ole huumorintajua? Sanoin jo. Kamoon Stellantis, tee nyt jo se sähkö-Alfa!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bemari alkaa käydä vähän tylsäksi, kun se ei yritä tappaa kuskiaan. Kohtuullisesta voimavarannostaan huolimatta yli 300-heppainen saksanräyhääjä on tehty niin sivistyneeksi, että pedaalin uskaltaa läpsäyttää kerrasta pohjaan jopa kesken mutkan. Se ei tee mitään äkkinäistä - ei hyökkää, ei nyökkää, ei yritä tappaa, ei tarvi korjata virhettä. Lisäksi se on lajinsa neljäs edustaja tässä taloudessa ja alkaa silleensä olla aika nähty. Mieli tekee muutosta, joten ei muuta kuin kaivetaan naftaliinista koeajosarja Olisiko tästä käyttöautoksi ja palataan juurille.

Seuraava kulkine voisi vaihteeksi viedä perille joko A) halvemmalla, B) hauskemmin tai C) muuten vaan vaihtelun kera, tai mielellään näiden sopivana kombinaationa.

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 9:?Jaguar XE 20d AWD 2016

Jos ei osta avoautoa, ei ole mitään järkeä jättää pois nelivetoa ja kauko-ohjattavaa öljypoltinta. Kun ruksii Chattiauton vaatimuksiksi nämä kaksi asiaa ja rajaa listan edes jotenkin mielenkiintoisiin merkkeihin, jää lista aika lyhyeksi. Jostain syystä yhtään Giuliaa ei listalle mahdu (webastot loistaa poissaolollaan) ja selvästi vahvin edustus tulee sumujen saarelta: XE:tä XE:n perään. No, ei niitäkään ole kuin kymmenkunta.

Ylläolevista kriteereistä Jaguar alustavan laskelman mukaan täyttää ainakin kohdan A, kun break-even -point nykyisen ökybemarin kanssa säännöllisissä kustannuksissa (polttoaineet, verot, vakuutukset) on n. 5tkm/v.

Jostain ihme syystä hämmentävän iso osa muuten asiallisista XE:stä on ostettu jollain juuttikangasbulkkipenkeillä, joten niille heti ekana "hyi, ei" -toteamus ja ohitetaan. Listalla köllöttelee jo pari kuukautta sitten huomaamani, Lahdessa talvehtinut vihreä XE 20d AWD Prestige A. Voimalinja on sinänsä lupaava, keulalla on Jaguarin oma, taloudellinen 2-litrainen Ingenium -dieselmoottori, jonka kaveriksi on naitettu se ainoa oikea automaattilaatikko, eli momentinmuuntimella varustettu, myös mm. BMW:stä ja Alfan Giorgio-malleista tuttu 8-portainen ZF 8HP. Laatikon ulostulosta voima välittyy kiinteällä linkillä taka-akselille ja etupäätä kytkevälle lamellikytkimelle - myös tämä Magnan valmistama Actimax -järjestelmä on tuttu Giorgiosta ja BMW:stä.

Myyjä on etänä vaikuttanut innokkaalta mutta asialliselta, joten sovimme koeajon sopivasti tälle päivälle. Lahtea lähestyessä reflektoin muistiin koeajosarjan kakkoskoestuksen hieman vajaan 3 vuoden takaa (viewtopic.php?p=604224#p604224), tuosta ajelusta merkittävinä miinusmuistoina lehmänluonteinen ja tärisevä moottori sekä ponneton humppakoneisto.

Istahdamme vaaleille nahkaistuimille ja mukava asento löytyy nopeasti. Jarru pohjaan, starttinapista auto käymään ja vaihteenvalintarulla nousee käyttöasentoon. Heti ensimmäisenä hämmästyttää, että tämä ei tärise samalla tapaa kuin aiemmin koeajamani yksilö. Moottorin tärinän kyllä tuntee, mutta se ei ole läheskään niin paha. Pyöräytän vaihteen D:lle ja nostan jarrua, jolloin auto lähtee rauhallisesti ja hallitusti ryömimään eteenpäin. Suuntaamme moottoritielle, jossa toivottavasti pääsee vähän kokeilemaan moottorin responssia. Myös tämä osoittautuu paremmaksi kuin aiemmin koeajamassani autossa. Joko Jaguar itse on tunnustanut molemmat ongelmat (ainakin siitä tärinästä on bulletiini) tai auto on softattu. No, niin tai näin, asiat on paremminpäin. Tämä liikkuu kuten 180hv/430Nm voimalupauksista voisi päätellä.

Yksi asia, mihin kiinnitän nopeasti huomiota, on ohjaus, joka on hämmentävän herkkä ja tarkka. Tästä tulee enemmän mieleen Giulia kuin oma E90! Eikä mitenkään huonolla tavalla. Se vähä, mitä pääsen kanttailemaan, kertoo ettei alustakaan ainakaan häpeile E90:lle, toki tämä on 37tkm vähemmän ajettu. Hivenen hupaisaa - elegantti engelsmanni on sporttisempi ajettava kuin yli 300-heppainen Ultimate Driving Machine.

Ajellessa neito räplää infotainmenttia läpi ja kieltämättä hihityttää, kun ruudulle saa takakameralta livekuvaa ihan noin vaan, mutta navigootin herättäminen antaa varoituksen häiriöstä ja ettei sitä pidä käyttää ajaessa :lol:. Ihan kuin se livekuva asfalttipinnasta ei häirittisi :D. Yhtenä miinuksena persgrillien käyttöliittymä on infotainmentin valikossa piilossa. Onneksi niiden tarve on vähäinen autossa, jolla yleensä voi lähteä esilämmitettynä liikkeelle, kiitos kauko-ohjattavan Webaston.

Pyörähdämme Jalkarantaan parkkiin ja hämmästelemme autoa hieman ulkopuoleltakin. Pintaan on valittu brittiläisittäin varsin sopiva, tummanvihreä Jaguar Racing Green -väri:
Kuva

Kuva

Sisusta on kivasti kaksivärinen, eikä vaalea nahka jätä ainakaan minua kylmäksi:
Kuva

Konehuone on nykymalliin muoviverhoiltu ja täyden näköinen, pitkittäisestä koneesta ei ole yritettykään tehdä kaunista:
Kuva

Peräkontissa on tosiaan ihan ok tilat, samalla toki näkyy hattuhyllyn osalta yksi esimerkki paljaista peltipinnoista odottamassa vaimennusmattoa:
Kuva

Peräkontissa näkyy muuten myös septitankin tulppa. XE:n kanssa on tarkkaa, että auto on tehtaalta 180hp eikä 163hp versio, koska ekoversiossa on puolta pienempi septitankki, eikä sinne mahdu tyhjentämään kymppipyttyä kerralla, kuten tehoversioon.

Vaikuttaa siis lupaavalta. Vai...?

Toinen asia, mikä kiinnittää huomion, ovat jarrut. Ne vähän narskuvat pidon rajamailla ja täristävät vähän kovemmassa jarrutuksessa. Myöskään start-stop ei herää ja molemmat kielivät siitä, että auto on tosiaan kaupassa ollessaan seissyt. No, Mtecin levyt maksaa £170/kierros, joten kauheasta panostuksesta ei puhuta, vaikka vähän racempaakin laittaisi. Akku on kyllä sellainen, että sen pitää olla kunnossa - muuten tulee paha sana suusta talvella webastoinnin päätteeksi, kun pitäisi matkaan lähteä.

Lisämiinuksena konepelti ei ole paikallaan, vaan ottaa oikeasta takareunasta kiinni lokasuojaan. Internetin mukaan tämä on säädettävissä, mutta pitää kyllä hoitaa kuntoon. Todennäköisesti tuota ei kukaan ole huomannut ennen minua, kun ei näissä muutenkaan mistään teslamaisista panel gapeista puhuta.

Ehkä maininnan ansaitsee myös perusmallin äänentoisto, jonka aiemminkin totesin liian heikoksi. Toisaalta, ei ole takeita siitäkään, että olisin tyytyväinen Meridianiin (no, huomenna pääsee koestamaan sellaistakin) ja vähin, mitä pitää tehdä, on se että koria pitää vaimentaa, mm. rengasäänet kuuluu aivan liikaa sisään.

Isoin miinus löytyy silti konehuoneesta. Nelipyttyinen rivikone kun kaipaa tasapainoakseleita ja tässä mallissa niillä on hieman itsetuhoiset laakerit. Näille on jenkeissä service bulletin, Euroopassa ei bulletinia eikä takaisinkutsua. Remppa ei ole halpa - tämä vetää vertoja isojötsin jakopäälle, koska tämäkin ainakin teetettynä on kone pois -kamaa. En ole ihan varma, voisiko homman edes teoriassa hoitaa kone paikallaan, mutta jos voi niin silloinkin pitää keula purkaa tyhjäksi, koska tasapainoakselit pitää ottaa irti. Tämäkin siinä tapauksessa, että ne lähtevät eteenpäin. Tasapainoakselit ymmärtääkseni pyörivät primääriketjulla ja nokka-akselit sekundääriketjulla, joten tp-ketjun poistokaan ei tule kysymykseen. Osaavalta korjaamolta saatu yleisarvio on 4-5 päivää ja saman verran tonneja.

Palautamme auton, käymme miinukset läpi myyjän kanssa ja juttelemme vaihtoarvoista. Jätämme asian hautumaan ja jäämme odottelemaan myyjäältä tarkennettua tarjousta autosta. Hyppäämme bemariin ja lähdemme eteenpäin. BMW ei kissapedon jälkeen tunnu räyhäkältä eikä yritä tappaa meitä, tylsimys. Ei ole ainakaan kaukana, että yli 120hp laiskempi Jaguar täyttäisi myös kategorian B.

No, olisiko tästä käyttöautoksi?

Kyllä tai ei. Auto on hieno, mukava ja aiemmat pahimmat haasteet loistaa jostain syystä käytännössä poissaolollaan. Oikeastaan kysymys kuuluu, että tarjoaako itsetuhoinen Ingenium elämään jännitystä juuri sopivasti vai hieman liikaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aikanaan XE AWD:n muutamaan kertaan koeajaneena pitää todeta että samaa mieltä ajettavuudesta ja ohjauksesta. Ne ovat hyviä, jopa silloin kun ajaa heti Giulialla tehdyn lenkin perään. Moottoritiellä ajettavuus jopa vakaamman oloinen. Ja melutaso on korkeahko nykyautolle.

Tuosta yksilöstä pitää kuitenkin kysyä väristä, onko se oikeasti Jaguar Racing Green eli metalliväri vai British Racing Green joka on perusväri? Näyttää kuvissa enemmän British Racing Greeniltä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mitähän tuollainen on maksanut uutena? Kun just saman ikäinen ja saman verran ajettu Passat farkku on ollut meillä nyt jonkin aikaa myynnissä suunnilleen samalla hehtaarilla olevalla pyynnöllä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Aikooko jäsen Polforea pukeutua tweediin ja ampua peltopyitä? Omien XE-kokemuksien pohjalta moiset intohimot ainakin tarvittaisiin, jotta hankinta olisi perusteltu. Ehkä uusi koeponnistus voisi olla itsellekin paikallaan, aika tottuneesti pidempään olen pitänyt Janakkalasta kuuluvia sanoja viisauden äänenä. Mutta nyt on ristiriitaa oman todellisuuden kokemuksen ja koeajoraportin huomioiden välillä.
- XE on mielestäni keinuva, puiseva ja hidas. Kaunis ulkoa, ei sisältä.
Mutta tästä arviosta aikaa jo vuosia, laitanpas kesän työlistalle XE kokeilun. Heti kun opettelen kävelemään uudelleen (piti katkaista appiukon pihlaja, katkaisin epähuomiossa jalkani)… Anywho - menestystä sopivan käyttöauton jahtaamiseen!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
01 Heinä 2021, 08:16
Tuosta yksilöstä pitää kuitenkin kysyä väristä, onko se oikeasti Jaguar Racing Green eli metalliväri vai British Racing Green joka on perusväri? Näyttää kuvissa enemmän British Racing Greeniltä.
Taisi olla Topix joka puhuu Jaguar Racing Greenistä tuolla VIN:llä ja kyllä se minusta metallihohto on. Kuvissa väri näkyy huonosti, livenä se on tosi nätti.
TeroPee kirjoitti:
01 Heinä 2021, 08:36
Mitähän tuollainen on maksanut uutena? Kun just saman ikäinen ja saman verran ajettu Passat farkku on ollut meillä nyt jonkin aikaa myynnissä suunnilleen samalla hehtaarilla olevalla pyynnöllä.
Jaa-a, nyt näyttää XE:n hinnat lähtevän n. 50ke lukemista, toki kun siihen lataa kelivetoa yms päälle niin tuleehan siihen pieni plussa perään.
lerppu kirjoitti:
01 Heinä 2021, 09:55
Aikooko jäsen Polforea pukeutua tweediin ja ampua peltopyitä? Omien XE-kokemuksien pohjalta moiset intohimot ainakin tarvittaisiin, jotta hankinta olisi perusteltu.
Kyllä mulla haulikkokin on vakaassa harkinnassa, peltopyy voisi olla ihan maukasta riistaa.
lerppu kirjoitti:
01 Heinä 2021, 09:55
- XE on mielestäni keinuva, puiseva ja hidas.
Vähemmän se keinuu kuin tuo E90, mikä tosiaan yllätti itsenikin. Keinuvuuteen toki löytyy aina jälkimarkkinoilta lääkettä, millä on tietty hintalappunsa. Mutta hidas ja puiseva sopii loistavasti aiemmin koeajamani XE:n moottorin käytökseen! Se oli sellainen lehmä, että kun useimmat dieselit ei ymmärrä antaa, niin se ei edes antanut ymmärtää. Eilinen auto oli ihan toista maata - ei noilla tehoilla kuuhun mennä eikä se sillai mihinkään kulje, mutta tämä yksilö vastasi kaasuun.
lerppu kirjoitti:
01 Heinä 2021, 09:55
Kaunis ulkoa, ei sisältä.
Valinnat sisustassa vaikuttaa paljon. Tuo vaalea 2-värisisusta on minun silmääni varsin hieno, mm. täysmusta on lähinnä tylsä.
lerppu kirjoitti:
01 Heinä 2021, 09:55
Heti kun opettelen kävelemään uudelleen (piti katkaista appiukon pihlaja, katkaisin epähuomiossa jalkani)… Anywho - menestystä sopivan käyttöauton jahtaamiseen!
Pihlajan ja jalan sekoittaminen on välillä ihan ymmärrettävää. Taika on siinä, että muistat erehtyä nimenomaan vasemmasta jalasta, se kun on sinulle (ajaessa) vähemmän tärkeä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1542
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

^ E90 kallistellu. En tiedä mikä alusta Polforealla on E90 ajoneuvossa, mutta tod. näk. tiukempi kuin minun m-sport alusta.
Kallistelua en ole huomannut, ainakaan merkittävää.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Steady as she goes toveri Lerppu!
Tweed on loistava materiaali ja nykyajan löysien pukeutumisstandardien johdosta käyttökelpoista joka paikassa London Cityn ja Vatikaanin ulkopuolella! Over and under Holland & Holland ei ole välttämätön. Suotava kyllä ;)

Nyky-jag'wah'eissa on paljon hyvää. Ymmärrän Janakkalasta kumpuavan kiinnostuksen. Itsekin saattaisin pystyä elämään moisen kanssa, ikänäkö kun ajan kanssa toivottavasti hoitaisi pois sen tosiasian, että mittareissa lukee Jaguar Smithsin sijaan. Ehkä

Ostatie: mitä sille jalalle kävi? Pieleen mennyt juhannustaika?

-Tazio

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Sallittaneen pieni ot.
-Sekalainen koeajo edelleen onnistuu, kun sääriluu ja pohjeluu menivät kytkinpoljinjalasta poikki.
Appiukon pihlaja oli päässyt ylikokoon ja karsin isommat oksat pois. A-tikkailta ja pokasahalla pään yli heilutellen. Koska olen superälykäs… Alla kivinen epätasainen alusta ja isohko oksa murtuikin pyytämättä ja yllättäin niskaan. Sain sen nakattua sivuun, mutta huterat tikkaat meni alta ja keski-ikäisen, ylipainoisen miehen sulokkuudella tulin tonttiin. Vasen jalka keskeltä säärtä 90 astetta vinossa. Appiukko kutsui lanssin, minä vääntelin jalan paikalleen ja pidin kiinni kunnes apu saapui paikalle. Omituisesti ei sattunut puoliksikaan niin paljon kuin miltä näytti. Saman päivän iltana leikattiin, nukutus ja luuydinpiikki. HUS:lle täydet pisteet toiminnasta, Töölön kirurginen on nyt koeajettu ja voin vastaavaan tilanteeseen suositella!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

"Jos ei osta avoautoa, ei ole mitään järkeä jättää pois nelivetoa ja kauko-ohjattavaa öljypoltinta. Kun ruksii Chattiauton vaatimuksiksi nämä kaksi asiaa ja rajaa listan edes jotenkin mielenkiintoisiin merkkeihin, jää lista aika lyhyeksi. Jostain syystä yhtään Giuliaa ei listalle mahdu (webastot loistaa poissaolollaan) ja selvästi vahvin edustus tulee sumujen saarelta: XE:tä XE:n perään. No, ei niitäkään ole kuin kymmenkunta."

Janakkalaan terveisiä ja muista, että Giuliaan saa jälkiasennettua webastoja aika helposti, neliveto on vaikeampi jälkiasentaa. :wink:

Lerpulle jaksamista. Giulian hankintaa suosittelen myös tänne - erinomaista painkilleriä :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lerpulle jaksamista, hoidahan kinttu kuntoon!
BillJean kirjoitti:
01 Heinä 2021, 11:36
^ E90 kallistellu. En tiedä mikä alusta Polforealla on E90 ajoneuvossa, mutta tod. näk. tiukempi kuin minun m-sport alusta.
Kallistelua en ole huomannut, ainakaan merkittävää.
140tkm tuupattu alkuperäinen vakioalusta, eli M-sportia löysempi. Kyllä tuo on ihan risteilualustalla tuo auto.

Toki, kuten todettu, kallisteluun olisi lääkkeitä kaupassa, mutta kun auto muutenkin kyllästyttää niin ei oikein jaksaisi alkaa alustanvaihtotalkooseen.
Jiitee kirjoitti:
02 Heinä 2021, 12:19
Janakkalaan terveisiä ja muista, että Giuliaan saa jälkiasennettua webastoja aika helposti, neliveto on vaikeampi jälkiasentaa. :wink:
Saa kyllä, tarkennetaan/avataan lausuntoani: tällä hetkellä kiinnostavien umpikoristen autojen listalle mahtuu käytännössä XE ja Giulia. Jo noilla kahdella kriteerillä Giulioita on myynnissä 0, mutta vaikka Webaston ruksisi pois niin Giulia hyppii vähän budjetin kattoterassin yläpuolella. Olkoonkin, että hinnat ovat taas laskeneet ja juuri nyt edukkain Giulia Veloce Q4 on jo kolmenkympin nurkilla: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/12210159 - tuohon kuitenkin saa laskea sen reilun 2ke lisää sitä webastoa varten, niin hintaero jo webastolliseen XE:hen on helposti luokkaa 7ke. Tämä siis halvimman Giulian kohdalla, en voi kiistää etteikö vitosen lisäpanostuksella esim. tämä olisi aivan törkeän hieno laite: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/giulia/12141503

Molemmat on hienoja autoja ja tykkään kummastakin, mutta en koe Giuliaa tässä kohtaa maailmassa kauheen montaa tonnia XE:tä hienommaksi. Etenkään, kun Alfoja mulla on 2 ja Jaguareja 0 :D.

Mutta mutta, kuten vähän uhosin niin otetaas pientä vertailua...

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 10: Jaguar XE R-Sport 2017

Chattiautoa selatessa tulee vastaan vaihtoehtoja ja silmään osuu myös tylsemmän värimaailman omaava valkoinen vaihtoehto mustalla sisustalla. Näiden miinusten vastineeksi plussalistalle luetellaan R-Sport -versio, kattoluukku sekä Meridian -äänentoisto.

Chattiautoviestillä on vaikeuksia päästä perille, mutta puhelu kauppaan avaa yhteyden ja koeajo saadaan sovittua. Vantaalle päästessä auto on vielä hallissa sisällä, lähes perimmäisenä, mutta siitähän nohevat myyjät kaivelevat sen esiin ja tuovat etuovelle otettavaksi ajoon. Hallissa auto kuulostaa ulospäin dieseliksi harvinaisen hyvältä. Kuskin penkille istahtaessa löytyy yksi miinus lisää: karvalakkimallin penkissä ei ole kaltevuudensäätöä ja korkeussäädönkin toiminta on ensin vähän hakusassa, eikä hyvää ajoasentoa löydy.

Pyöräytän vaihteen D:lle ja lähdemme lipumaan parkkialueelta poispäin. Antaksentien sadistiset hidastetöyssyt kertovat välittömästi, että alusta on kertaluokkaa jäykempi kuin vihreässä Jaguarissa ja selvästi vakavampi kuin omassa Bemarissa. Kun pienen pujottelun jälkeen saa vähän vauhtia rampilla, hihitän ääneen, että tämä on ajolleen sellainen kuin Bemarin pitäisi - ainakin maineensa ja mielikuviensa mukaan - olla. Auto on jämäkkä, vakaa sekä tarkka ajettava, muttei kuitenkaan pintakova tai epämukava.

Pikkutiepujottelussa käy myös ilmi, että tämä auto jostain syystä haluaa pitää kierroksia alempana kuin vihreä ja nelisylinterisen moottorin tärinän huomaa jo selvästi. Ei hyvä, tämä on selvä epämukavuustekijä. Sportilla kierrokset on vähän ylempänä, mutta yhä varsin alhaalla ja käsiläpyttimiä tulee käytettyä ahkerasti.

Kattoluukku on hieno varuste ja siitä tykkään kovasti. Kun luukun liu'uttaa auki, nousee aukon etureunaan hyttysverkko/ilmanohjain. Meridian sen sijaan on pettymys, pikaisella kuuntelulla ääni ei kovin kummoinen ole, eikä aikaviivekorjauksia löydy tästäkään - on siis selvää, että äänentoistoon joutuu koskemaan riippumatta siitä, millä setillä auto on tehtaalta lähtenyt. DSP, kunnon pääteasteet ja oikeat kaiuttimet kehiin sekä vähän vaimennusta valittuihin paikkoihin, niin uskon että XE:n soundi paranee kummasti.

Kuva

Kuva

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Ei mulle - vaikka onnistuisin sallimaan tylsän värimaailman ja osanahkasisustan jollain verukkeilla, niin kuskin penkki on no-go. Joku, jonka kropalle tuo penkki sopii ja värimaailma kelpaa? Varaa ihmeessä koeajo, auto on hieno.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1542
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Polforea kirjoitti:
02 Heinä 2021, 14:14
140tkm tuupattu alkuperäinen vakioalusta, eli M-sportia löysempi. Kyllä tuo on ihan risteilualustalla tuo auto.
Suosittelen M3 laitosta ja murheet ovat toistaiseksi poissa. :)
Alustan vaihtokaan ei ole kaiketi kallis. Osat Saksasta ja itse ilmeisesti teet työt. Muutoskatsastus maksaa kyllä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaikka M3 onkin sinällään hieno, niin ainoa harkinnanarvoinen M3 on E46 cabrio.

-E30 on kallis ja epäsopiva käyttöautoksi
-E36 on meh
-E9x kasikone on vähän turhankin jännittävä
-F8x M3 on vain takaveto ja umpikori
-Gmikälie on aiivan liian kallis.

Vai meinaatko että laittasi ämmäläisen alustan nykypenariin? se korjaisi kallistelun, mutta ei sitä tylsyyttä ettei tuo yritä tappaa kuskiaan eikä sitä, että penari kyllästyttää kun niillä on ajanut nyt niin pitkään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1542
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Bmw M3 E90 4.0 V8
https://www.youtube.com/watch?v=rnYOKktsgOk

Miten vakaa kaara kovissa nopeuksissa ja soundit. Huollot voivat olla arvokkaita.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tollaseen 8-koneiseeen M:ään ylettyisi. Se saakin epäilemään että ei kannata!
Kampiakselin laakeroinnilla on ilmeinen tapa porsia, lienee yleisempää kuin jo suurilta osin kampitettu Possun ims-laakerin poksahdus.
M2 on se M joka olisi hankinnan arvoinen. Ainakin se on aivan himpskatin hyvä ajaa. Vaikka onkin moderni BMW. Jopa ohjaus on hyvä. Hinnankiroissa toki ja rahalla saa muutakin.
Jäsen Polforean sydän on valinnut Shaguarin, silloin Jaag pitää saada. Toivottavasti löytyy hyvä yksilö - ja malttia odottaa sen oikean kohtaamista!

Edit: Kiitokset koipi-tsemppauksista. Kävin juuri mallailemassa Penarien kartturinpenkit ja säätelin itselle sopivaksi mökkireissua ajatellen. F31 voitti X1:sen ilman mietintää toipilaan kuljettimena! Sillä siis matkaan. (Että tuli himmee hiki pienestä ulkona poukkimisesta!)

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
02 Heinä 2021, 15:25
Vaikka M3 onkin sinällään hieno, niin ainoa harkinnanarvoinen M3 on E46 cabrio.

-E30 on kallis ja epäsopiva käyttöautoksi
-E36 on meh
-E9x kasikone on vähän turhankin jännittävä
-F8x M3 on vain takaveto ja umpikori
-Gmikälie on aiivan liian kallis.

Vai meinaatko että laittasi ämmäläisen alustan nykypenariin? se korjaisi kallistelun, mutta ei sitä tylsyyttä ettei tuo yritä tappaa kuskiaan eikä sitä, että penari kyllästyttää kun niillä on ajanut nyt niin pitkään.
Agreed, minustakin E30 ja E46 olivat Peak M3.

Mutta onhan sinulla vielä tappaja-TVR tuomassa jännitystä elämiseen? Jos Wedge ei riitä siihen sitten ehkä early Dodge Viper tai -76 911 Turbo (a.k.a. original Widow Maker)

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, E9x on tosiaan jännittävällä kasikoneella, ei mikään ihan edullisin ylläpidettävä. Ei sekään mikään täystuhokone ole, kunhan uusii niitä alakerran laakereita säännöllisesti (vissiin ~2ke/laaki). Ja koska sitä ei saa kuin takavetona, olisi ainoa harkinnanarvoinen vaihtoehto E93 - ja sen hinnalla (halvin chattiautossa 35ke) saakin pirun hienon veloce-Giulian. Ettäettä... ...ja edelleen jaggetarjonta on hyvillä kantimilla alle kolmenkympin hintaluokassa.

Lerppu on vahvasti jyvällä, kyllä tässä autokuume on aika hyvällä mallilla ja kissapeto vaikuttaa hyvin monella tapaa voittoisalta valinnalta. Tietty voi olla että yhtäkkiä pölähtää myyntiin joku ässävalinta kuten sopiva isojötsispideri, mutta moisen hihaässän ilmaantuminen on kohtuullisen epätodennäköistä.
FinPat kirjoitti:
02 Heinä 2021, 17:24
Mutta onhan sinulla vielä tappaja-TVR tuomassa jännitystä elämiseen? Jos Wedge ei riitä siihen sitten ehkä early Dodge Viper tai -76 911 Turbo (a.k.a. original Widow Maker)
Joo, TVR on hauska ja sporttinen laite ja tosiaan selvästi innokkaampi kuin bemari.

Eikä siis käyttöauton välttämättä tarvi pyrkiä tappamaan kuskiansa, mutta noilla luvuila ja vääntö-/tehokäyrillä varustetun Bemarin pitäisi. Siitä siis voi painaa kaasun pohjaan kesken mutkan tai suoralla kädet irti ratista ja se vaan kiihtyy. Neula kyllä nousee kiitettävää vauhtia, mutta se ei hyökkää, ei revi, ei potkaise, vaan avaa voiman rauhallisen sivistyneesti ja kelaa vauhtia. Jääradalla se on hauska vietävä, mutta edes siellä ei ole automaatio että länttäämällä kaasun pohjaan pyörähdetään tai ollaan poikittain penkassa, vaan sielläkin hauskaa pitää vähän härnätä esiin. Helppo ja turvallinen toteutus siis, mutta minusta vähän tylsä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eikö nuo tuollaisen m3 penarin laakerivauriot johdu pääosin vääristä öljyistä (taas). Noihan on 10w60 moottoreita, eikä jästipäät ymmärrä sitä.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt on Rouvan kanssa koeajeltu urakalla erilaisia sähkö ja puolisähkövimpaimia. Erittäin lyhyet tuntumat:

Cupra Formentor VZ hybrid (180kW)
+ Ulkonäössä ja sisustuksessa yritystä persoonallisuuteen
+ Hyvin tukevat ja mukavat penkit edessä ja takana
+ Golf GTi -tyyppinen ajotuntuma taajamassa (kovahko jousitus ja matalat kumit)

+-0 Värimaailmassakin yritystä mutta ei ole ihan 100% osuma omaan silmään

- Melko meluisa moottoritiellä
- Golf GTi tyyppinen ajotuntuma uraisella ja kuluneella asvaltilla
- Tasanopeussäätimen käyttöliittymä liian erilainen
- Laiskan oloinen nimellisesti 180kW vimpaimeksi, hybridi voimalinja ei tarjoa kaikkein saumattominta yhteistyötä sähkön ja bensan kesken

Conclusion: Hyvä yritys mutta en istu target segmenttiin.

BMW 320e SW
+ Kulku kuin isommassakin luksusvankkurissa, helppo, hiljainen ja mukava maantievankkuri, voisi kuvitella olevan 700-sarjalainen muutaman vudoen takaa
+ Hybridivoimalinja toimii saumattomasti

- Kulku kuin isomassakin luksusvankkurissa, ohjaus eristää tuntuman tiehen ja etupyöriin, ei ole halukas leikkimään kuten vanhemmat 3-sarjalaiset tai F22
- Toimitusajat pidempiä kun vauvoilla
- Värikartta legendaarinen 50 shades of grey

Conclusion: Maybe?

MB CLA Shooting Brake hybridi
+ Ulkokuoren design on jo useamman vuoden vanha mutta miellyttää omaa silmää
+ CLA saa vielä jopa keltaisena

- Ajettavuus edelleen heikohko ja ohjaus tahmea
- Hybridivoimalinja pitää ihmeellistä vinkunaa
- Sisustan design on sekoitus -50 lukua, piano black ja wanna-be Teslaa. Ei hyvä.

Conclusion: Ei jatkoon.

VW ID4 "kaikilla varusteilla"
+ Tilaa ja hyvät jakkarat edessä ja takana
+ Valoisa koska koko katon kokoinen lasi
+ Hallintalaitteet allekirjoittaneelle sopiva sekoitus perinteisiä nappuloita ja touch sceeniä
+ Mukava

+-0 Ei mikään ohjus mutta loogisesti toimiva voimalinja
+-0 Hajuton, mauton ja persoonaton mutta ei pahimmista päästä

Conclusion: Otetaan jatkokäsittelyyn.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Volvo V60 CC ja XC40

Conclusion: Ei minulle.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Nyt oli Giulian ostaminen helppoa, kun oli jonkun vuoden miettinyt asiaa.
100 metriä koeajoa ja omassa päässä kiteytyi ajatus: tämän minä haluan.
200 metriä koeajoa ja vaimo vilkaisi vierestä meikäläistä ja sanoi: tää taitaa olla sun autos.
Joo 😊
- Kari

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
10 Heinä 2021, 16:28
Nyt on Rouvan kanssa koeajeltu urakalla erilaisia sähkö ja puolisähkövimpaimia. Erittäin lyhyet tuntumat:

Cupra Formentor VZ hybrid (180kW)
+ Ulkonäössä ja sisustuksessa yritystä persoonallisuuteen
+ Hyvin tukevat ja mukavat penkit edessä ja takana
+ Golf GTi -tyyppinen ajotuntuma taajamassa (kovahko jousitus ja matalat kumit)

+-0 Värimaailmassakin yritystä mutta ei ole ihan 100% osuma omaan silmään

- Melko meluisa moottoritiellä
- Golf GTi tyyppinen ajotuntuma uraisella ja kuluneella asvaltilla
- Tasanopeussäätimen käyttöliittymä liian erilainen
- Laiskan oloinen nimellisesti 180kW vimpaimeksi, hybridi voimalinja ei tarjoa kaikkein saumattominta yhteistyötä sähkön ja bensan kesken

Conclusion: Hyvä yritys mutta en istu target segmenttiin.
Vaimon autossa (Seat Tarraco) on sama 180kW voimalinja mutta toisessa kotelossa. Just tänään ihastelin kun ei oikeastaan missään tilanteessa meinaa huomata millä energiamuodolla mennään. Ehkä pitää koeajaa ihan huvikseen tuo Cuprakin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Onkos penaristit tai muut koettaneet
G30 - mallin eli 530e:n ?
Nyt rupeaa saamaan jo reilun 30 teur hintaan asiallisia pelejä.

Sedan ja pelkkä takapotku riittää kyllä mulle ja vaimolle, kun
taajamassa asutaan hyvinhoidettujen teiden varrella.

Tuo pikku sähkörange 30-50 km olisi ihan ok työmatkoihin, ja
vaimo tykkäisi langattomasta latausplatasta, jonka saa -17 vuosimallista
eteenpäin noihin.
Varusteitakin näissä on yleensä tod.hyvin.
Ei vielä uskallusta koeajoihin, koska aika isolla
prosentilla koeajettuja hyviä autoja olen suoraan ostanut…. :wink:


Ohjaus lienee Juulian jälkeen järkytys, mutta kai siihenkin tottuu.
Kylmät tyypit olivat aika vakuuttavat, vaarallisesti.

Ampukaa nyt pappa- penaristiaikova alas…please…
tarkoitus meillä vaimon kanssa siirtyä 3 autosta
kahteen samalla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kyllä kai G30 samaan pihaan Giulian kanssa mahtuu, kaupoille vaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tuore plugarivitonen on koeponnistettuna. Auto on paremmasta päästä moderneja Biimereitä. Eturenkaat ovat jollain lailla yhteydessä ohjauspyörään ja alustan läpi voi päätellä tienpinnasta asioita! Pidin autoa parempana kokonaisuutena kuin silloista F34 GT:tä. Toisin kuin uusi kolmonen, jolle rakkautta ei heru.
Jos pääsee yli turhan lähelle otsaa tulevasta tuulilasin yläreunasta ja oudosti asemoituvasta taustapeilistä, vitonen on mainio herrasmiehen kulkine. Kunnes se ikääntyy ja silloin herrasmies-liitteen voi poistaa… BMW on sitten aina hintava, olkoon hankintahinta mitä vain. Ja luotettavuus ei ole osa laatukokemusta. Tämä 8 yksilön kokemuksella. Mutta varsinaista dealbrakeria uuden sukupolven vitoseen en keksi - varsinkaan plugarina! Tarjonta on kattavaa, kannattaa kiinnittää huomiota varusteisiin. Nämä voivat olla toistensa veljiä tai köyhiä pikkuserkkuja, juoppoja enoja taikka suvun verkostomarkkinoijia!

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Polforea kirjoitti:
10 Heinä 2021, 20:04
^Kyllä kai G30 samaan pihaan Giulian kanssa mahtuu, kaupoille vaan.
Minä vaihdoin G30:sen ( xdrive diesel) Giulia Veloce bensaan.
G30 on todella hyvä auto, mutta, mutta.
Useamman vuoden yritin järkisyillä perustellä bemaria, mutta 100 metriä uuden päivitetyn velocen ratissa riitti vaihtopäätökseen.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:
11 Heinä 2021, 07:07
Polforea kirjoitti:
10 Heinä 2021, 20:04
^Kyllä kai G30 samaan pihaan Giulian kanssa mahtuu, kaupoille vaan.
Minä vaihdoin G30:sen ( xdrive diesel) Giulia Veloce bensaan.
G30 on todella hyvä auto, mutta, mutta.
Useamman vuoden yritin järkisyillä perustellä bemaria, mutta 100 metriä uuden päivitetyn velocen ratissa riitti vaihtopäätökseen. Se ajonautinto !
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^En ihmettele. Mulla oli tuossa sellanen pieni, diplomaattinen vihjaus että onhan JiiTee nyt varmasti vaihtamassa bemariin japanilaista hybridiä ja Pösöä, eikä vahingossakaan sitä Giuliaansa.

Jaa niin, JiiTeelle tiedoksi, että bemaripuolella jengi on kehunut noiden hybridien liikkeellelähtökykyä liukkaalla takavetoisten paremmaksi pääksi. Ehkä se akkupaketti auttaa perän vetopidon kanssa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
10 Heinä 2021, 19:15
Vaimon autossa (Seat Tarraco) on sama 180kW voimalinja mutta toisessa kotelossa. Just tänään ihastelin kun ei oikeastaan missään tilanteessa meinaa huomata millä energiamuodolla mennään. Ehkä pitää koeajaa ihan huvikseen tuo Cuprakin.
Joo, kannattaa suorittaa vertailu. Voi olla että voimalinja on viritetty / säädetty eri lailla. Varsinkin kun vertasi heti perään BMW:n ja Volvon hyrbideihin niin siirtymä oli karkeampi tilanteissa joissa oikean puoleista poljinta painettiin kiukkuisemmin kuten esim. 120 km/h moottoritien rampilla jossa lukee "Lyhyt kiihdytyskaista".

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
10 Heinä 2021, 19:38
Onkos penaristit tai muut koettaneet
G30 - mallin eli 530e:n ?
530e G30 on oman kokemukseni mukaan hyvä auto. Hiljainen luksusvankkuri.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Sijaisautona Hertziltä Volvo XC40 T2 automaatti. Kysyin, onko mitään muuta tarjota, vastaus: sorry, ei.

Lyhyesti: EI S**TANA , järkyttävä kosla.
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

karila kirjoitti:
22 Heinä 2021, 10:21
Volvo XC40 T2 automaatti. EI S**TANA , järkyttävä kosla.
Kun koeajorapskassa ei keskitytä korulauseisiin, voi huomion kohdistaa oleelliseen uskottavasti. Fanitan.

FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Palstatoveri Polforean jalanjäljissä piti Jaguaria koejaa.

https://www.nettiauto.com/jaguar/xk/11711370
Kuva

Mielestäni aika lähelle oikein hinnoiteltu nyt kun pyynti putosi 4k€ alkuperäisestä.

Vaikka XK on alumiinirakenteinen niin silti se painaa pari kiloa enemmän kuin Stelvio mutta onhan se myös vähän pidempi. Tämä koko tuntuu luonnollisesti ajossa niin hyvässä kuin pahassa. 5.0 V8 on hyvin Bussomainen kone, vääntää alhaalta ja voimantuotto on lineaarista. Helppo ajaa kaiken kaikkiaan.

Omalta kohdaltani varsinaiset deal killerit tämän auton osalta on X150 1.st facelift (2009-2011) "sad face" look ja tylsä väri. 2.nd facelift nassu on paljon paremman näköinen IMHO.

Sinällään XK on Jaggea parhaimmillaan eli mukava ja hiljainen kilometriennielijä.

Vastaa Viestiin