Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Erittäin kattava ja asiallinen ensimmäinen koeajoraportti DS3 E-Jäykkyydestä. Odotamme jatko-osia mielenkiinnolla.

Onko sähköauto-osuudesta jotain erityistä mainittavaa?
- Ilmeisesti AC Type2 lataus on 11kW versio? Ja nimellisesti 50kWh / 47kWh akku eli latautuu kevyesti yön aikana.
- Onko akun kennosto sellainen että voi käyttää 100% normaalina lataustavoitteena vai ladataanko normisti 80% tavoitetasoon?
- Onko akun esilämmitys ja preppaus DC asemalle ajoa ja pikalatausta varten?
- Oletko ehtinyt kokeilemaan kuinka lähelle 100kW nimellistä DC lataustehoa DS3 pääsee? (Edes hetkellisesti)
- Kuinka hyvin auton laskuri arvioi jäljellä olevaa kantomatkaa näissä keväisissä oloissa?

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^^&^ Kiitos kannustuksesta.

Talven latausominaisuuksia ei enää kovin pääse testaamaan. Onneksi polanteiset kelirikkotiet oli vielä tarjolla, että sai ajo-ominaisuuksista käsitystä hankalammissa olosuhteissa.

Seinäboksi on tilattu, joten kotona tulee Type2-latauksella. Ja Virran ja K-latauksen tagit. Nyt kotona onneton 1-vaihe suko, joka on kyllä todellinen hätävarojen hätävara sähköautolla.
Lidlin ilmaislatureista kävin kokeilemassa täyttöä sekä CCS:llä, että Type 2:lla. Type 2:lla meni ihan mukavasti puolikkaasta lähes täyteen kauppareissun aikana. CCS:llä oli varmaan akku liian täynnä, kun ei lähtenyt kovin vauhdikkaasti lataamaan.

Auto toimitettiin mulle koeajoon ja luovutukseen Kaarinaan ajamalla Espoosta. Ja täydestä 320 km rangesta oli 150 km jäljellä, kun 160 km moottoritiepainotteinen siirtymä oli tehty. Joten, menee minun sähköauton rangetoleransseihin. Ulkomaisilla ev-saiteilla true range on 250 km. Ja talviolosuhteiden (-10 C) range 150-180 km. DS3 häätää ensi talvena Stelvion ulos lämpimästä tallista kylmimmillä keleillä, jotta range pysyisi yli 100 km myös Turun kovimmilla -20 - -30 asteen paukkupakkasilla. Se riittää, sillä jos nyt tarttee kauemmaksi lähteä tai huonoon keliin uskaltaa, on Stelvio ykkösvalinta. Stelvio tosin tarvitsee öljypohjanlämmittimen, sisälämppärin ja ylläpitolaturin, jotta selviää talvisen ulkomajoituksen järkytyksestä.

Cotzy

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Vaimo kun kiepautti anopin fiestan katon kautta ympäri, niin viimeisen parin viikon aikana on tullut koeajettua korvaaja ehdokkaita.
Kilometrejä ei vuodessa tule edes kymppiä, joten bensa ja ehdottomasti oltava automaatti. Edulliset käyttökustannukset ja uudehko vuosimalli myös plussaa. Anopilla itsellään mittarissa 60 ikävuotta, selän kanssa jatkuvia ongelmia sekä alta 15k budjetti aiheuttivat melkoisesti päänvaivaa.
Aluksi kokeiltiin muutamaa perusautoa; fiesta, 208 pösö ja vähän vanhemmista mini, mutta autoon laskeutumisen ja nousemisen aiheuttaman puhinan seurauksena käytännössä pakotin hänet kokeilemaan uudempia crossover malleja. Ensiksi kokeiltiin Mokkaa joka oli muuten mukava, mutta nappulaviidakko oli kuulemma kammottava. Siitä sitten vähän yksinkertaisempaan eli Kia Stoniciin, joka oli aivan kammottava tekele! Sen jälkeen alkoikin budjetin ja vaatimusten takia vaihtoehdot olemaan hyvin vähissä kunnes nettiautossa tuli vastaan juuri myyntiin tullut Mazdan CX-3. Mazda oli erittäin miellyttävä, mutta täysin karvalakki ja ihan budjetin yläpäässä, joten jäätiin vielä miettimään.. Tikkurilan Rinta-Joupilta ulos kävellessä puhelin piippasi ja nettiauton hakuvahhti oli löytänyt uuden kohteen. Ihan vieressä Auto Cornerissa oli tullut juuri myyntiin Citroen C3 Aircross. En ollut ikinä kyseisestä laitteesta kuullutkaan, mutta vinkeä ulkonäkö sai hymyn anopin kasvoille, joten rampin verran siirtymää kehä kolmosta länteen ja siellä mielenkiintoisen näköinen sitikka odottelikin jo auringossa.
Anoppi paineli sisälle liikeeseen ja minä jäin potkimaan renkaita ja ihmettelemään patonkia ulkoapäin. Kohta myyjäkin tuli avaimien kanssa pihalle ja pääsin vilkaisemaan sisältäkin. Komeat nahkajakkarat ja hyvin persoonallinen sisäilme saivat minutkin kiinnostumaan. Ajamaan kun lähdettiin niin hymy oli molemmilla herkässä. Pikku bensa väänti komeasti ja sisälle ei kuulunut oikeastaan mitään vaikka alla oli Hakkapeliitta 8 nastat! Päästin anopin rattiin lentokentän clarionin edessä ja finskin rahtiterminaalin kohdilla kuului, tämä se on..

https://www.nettiauto.com/citroen/c3-aircross/12740098

Melkoinen kattaus varusteita ja kahdet uudet renkaat tuosta hintapyynnöstä vielä sopivasti tingittynä on kyllä mielestäni hyvä diili. Näitä ei liikaa ole tarjolla ja ainoa mikä jäi itseäni hämäämään oli tylsän harmaa ulkoväri, mutta ostajaa se ei haitannut.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^ C3 Aircrossille peukku :-D . 2017 loppuvuodesta etsittiin romutuspalkkiokelpoista bensapimpulaa. C3 PureTech 110 turbolla ja EAT6 momentimuunninautomaatilla mahtui juuri rajoihin. Kun menimme koeajamaan kyseisellä voimalinjalla ei tarjolla ollut oikeaa C3:sta, mutta C3 Aircross oli. Rouva oli myös kovin innoissaan hieman korkeammasta korimallista ja väljemmistä tiloista, vaikka koko ja paino näkyy vähän suorituskyvyn heikkenemisenä. Joten, kun C3 paria kuukautta myöhemmin tuli, oli hän vähän pettynyt laitoksen pienuuteen ja mataluuteen kokeiltuun Aircrossiin verrattuna.

Tuossa paketissa on mielestäni parasta tuo 6-pykäläinen momentimuunninautomaatti. Sopii pirteän pikkuturbon jatkoksi, kun muistaa myös väliin poistaa karstoja. Ja vaihtaa tulpat ajallaan.
Ja Sitruunan sisustus on todella tyylikäs, verrattuna täysmuovisiin Kian pikkukulkineisiin 8) .

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
20 Maalis 2022, 22:32
Se riittää, sillä jos nyt tarttee kauemmaksi lähteä tai huonoon keliin uskaltaa, on Stelvio ykkösvalinta. Stelvio tosin tarvitsee öljypohjanlämmittimen, sisälämppärin ja ylläpitolaturin, jotta selviää talvisen ulkomajoituksen järkytyksestä.
Suosittelen kyllä Webastoa tuohon käyttöön. Lämmittää koneen ja kabiinin nopeasti ja tehokkaasti. Ja toimii myös paikoissa joissa ei ole sähkönarua tarjolla.

Ja luonnollisesti autokatoksen rakennuslupa on jo kaupungin byrokratian rattaissa?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, mutta kun Stelvio/Giulia tarvii joka tapauksessa sen ylläpitolaturin niin itsekin valitsin tuon laturi-lämmitin-sisälämmitin yhdistelmän=800 euroa asennettuna Deltalla.
Tällä systeemillä on akku aina latinkissa , varsinkin kun ajaa paljon taajama-ajoa. Samoin työmatka-ajossa on tullut viimeiset 40 vuotta pysyttyä sähköpistokkeiden tai hotellin lämpimän tallin huomassa. Mutta juu, oli mullakin webasto 2 opelissa 80 -luvulla.
- Kari

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
21 Maalis 2022, 08:46
Juu, mutta kun Stelvio/Giulia tarvii joka tapauksessa sen ylläpitolaturin niin itsekin valitsin tuon laturi-lämmitin-sisälämmitin yhdistelmän=800 euroa asennettuna Deltalla.
Tällä systeemillä on akku aina latinkissa , varsinkin kun ajaa paljon taajama-ajoa. Samoin työmatka-ajossa on tullut viimeiset 40 vuotta pysyttyä sähköpistokkeiden tai hotellin lämpimän tallin huomassa. Mutta juu, oli mullakin webasto 2 opelissa 80 -luvulla.
Joo, Webasto vs sähkölämmitin kysymykseen oikea vastaus riippuu auton käytöstä. Tosin omat kokemukset nykyaikaisista "sätelylämmittimistä" ovat sellaisia että niistä hyötyvät eniten mustarastaat jotka tykkäävät lämmitellä katoksessa auton alla. Eivätkö nuo "letkulämmittimetkään" ole mitenkään aidon lohkolämppärin veroisia.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Finpatin kanssa samoilla linjoilla tässä. Kaksi edellistä omaa asennutusta ovatkin sisältäneet vain johtosarjan ja sisätilanlämmittimen. Niitäkin tarinoita on, joissa moottorin lämmittimestä on lähinnä haittaa kylmällä, kun ecu on ihmeissään.

Mutta siis raati on sitä mieltä että Stelvio kaipaa ylläpitolaturin? Kätken nämä sanat sydämeeni ja tutkiskelen niitä siellä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
21 Maalis 2022, 10:19
Mutta siis raati on sitä mieltä että Stelvio kaipaa ylläpitolaturin?
Oman maantieautoilupohjaisen käytön pohjalta sanoisin että menee nice-to-have luokkaan, kaupunkiajossa varmaankin very-very-nice-to-have. Latasin kyllä itsekin aina silloin tällöin ylläpitolaturilla koska vajaa akku saa Stelvion sekaisin kuin cityvihreän ampumaradalla.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Eihän se öljypohjan lämmitin webaston veroinen ole tietenkään, mutta siinähän se menee samassa asennuksessa laturin ja sisälämppärin kanssa.
Ja voihan sitä akkua ylläpitää laturilla vaikka webaston laittaakin. Nämä on näitä kuka tykkää mistäkin juttuja, pääasia että ohjaamo on lämmin ja auto käynnistyy ja kulkee ilman vikavaloja 😊.
- Kari

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ylläpitolaturi on must Stelviolle, jos kaupunkiajopainotteisesti talvella kurvailee.
Nyt ajoin kevätliukkailla viitisensataa kilometria DNA-kytkin A-asennossa, säästääkseni vähän polttoainetta ja kulahtaneita kitkarenkaita.
Mutta Stelvio-rouva oli vähän herkkänä ja laittoi mittariston keskinäytön pimeäksi moisesta laiminlyönnistä. Joten piti latailla taas pari kertaa, jotta keskinäyttö heräsi henkiin :) .

Nyt ajelen taas DNA-kytkin N-asennossa ja väliin D-asennossa, joten mekanofiilinen romanssimme voi paremmin :-D.

Joten karilan suosittelemaa Defan 3-in-1 -pakettia aion laitattaa Stelvioon ennen ensi talvea ja ajoittaista Stelvion ulkomajoitusta. Nyt ei ole mitään lämmittimiä talvikäyttöön, kun useimmiten yöt tallissa 8-12 asteessa. Ja silloinkin kun on ollut ulkosalla sukulaisvisiiteillä, on aina lähtenyt räjähtäen käyntiin myös 30-35 asteen pakkasessa. Ja bensa-Stelvio lämpiää kyllä äkkiä, kun on ensin tulille saatu.

Cotzy

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

lerppu kirjoitti:
21 Maalis 2022, 10:19
Niitäkin tarinoita on, joissa moottorin lämmittimestä on lähinnä haittaa kylmällä, kun ecu on ihmeissään.
Taitaa olla enempi letkulämmittimien juttuja nämä. Pintakiinnitys ("säteilylämmittimet") sen verta vaisuja, ettei jaksa antureitakaan sotkea. Letkulämppärillä, etenkin jos moinen ei edusta sitä suositeltua ratkaisua, voi huonolla vesikierrolla saada ecun kuutamolle. Aiheesta on hieman omakohtaistakin haisua - Giulietassa oli letkulämppäri, vaikka Defan ja Calixin katalogien mukaan ainoastaan 250/300 W pintakiinnityslämppäri mahdollinen. Vaan ei 500 W letkulämppärilläkään kuuhun menty ja tosiaan tuntui, että liian lyhyt (vajaa ½ h) lämmitysaika tuotti käynnistymisvaikeutta (normaalia pidempi sahaus). Pidemmällä lämmitysajalla OK.

Ylläpitolaturista ei ainakaan haittaa ole. Ja jos sähköä on lähes aina tarjolla, niin pintakiinnityslämppärin sijaan voisi viritellä letkulämppäriä pumppukierrolla. Tällaista settiä on tarjolla myös Calixilla (olisinpa tuon tiennyt 2012....).

Polttoainelämmitin, etenkin kauko-ohjauksella ryyditettynä, on kiva, jos tulee startteja muutenkin kuin letkun päästä tai lyhyellä varotusajalla. Eipä ole moisen kanssa enää ollut sitäkään ongelmaa, että heti liikkellelähdön jälkeen alkaa ikkunat vetämään uudelleen huurteeseen, mutta lämmityslaitteesta saa ulos pelkän kalman henkäyksen...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Lainasin työajoon työpaikkaa vaihtaneen huoltokolleegan kulkineena olleen ja pihassa uutta käyttäjää odottavan Volkswagen Passat AllTrack TDI:n vm 2020. Autolla mittarissa sellaiset 58 tkm, joten vain vähän enemmän kuin omalla Stelviolla.
Onko tämä työmatka-autoilun korkein huippu vai mikä?

Plussaa:
- Menee suoraan hienosti jos suoraan tarttee mennä
- Jos tykkää harmaudesta, tässä on sitä koko harmaan kirjon verran
- Hyvät takatilat
- Siististi toimiva neliveto
- Peruutuskameran sijainti VW-merkin alla on mainio, samoin kuin peruutuskameran näyttö
- Jouheva tehdasnavigaattori
- Kaikki löytyy jotenkin helposti. Vähän kuin Amerikka jenkkileffojen tuijottelun jälkeen. Olen jossain vaiheessa elämääni varmaan käynyt jo Passatissa, en vain muista milloin.

Miinusta:
- Vaikea mennä muuten kuin suoraan
- Kaikki harmaan sävyt löytyy, vain mittaristossa on virkistävää punaista viisareissa
- Todella väsähtänyt alusta näin maltillisesti ajetuksi. Onkohan ominaisuus vai työkalukäytössä aiheutettu?
- Takapaksista löytyy öljyplänikkä, jotta voi antaa lisää polttoöljyä moottorille. Onko se oikeasti näissä vakiona?
- Tankinluukku repsottaa ilkeästi. Saa asetella huolella, että menee kiinni (Luukun sarana on paremmin toteutettu Stelviossa. Oikeasti.)
- Meinasin hukata heti Citymarketin parkkikselle muitten harmauksien sekaan. Onneksi löytyi avaimella.
- DSG on kumma sekoitus luistoa ja empimistä. Toimii paremmin, jos laittaa lapun lattiaan

Jos tämä on nyt se haluttava matka-auto, mikä on se matka jonka haluaisi tällä tehdä?
Ehkä silti sinne Deltaan kinuamaan Stelviota koeajolle?
Tämän ilmestyttyä pihaan, voisi akkulaturikin Stelviolle löytyä ripeämmin :-D .

Cotzy

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Tämä on nyt sellainen menee kuin juna, jota osa pitää hyvän ajettavuuden korkeimpana mittarina.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^ Korotetun version neliveto parempi kuin perumallin? Olen ajanut tuollaista paholaisenmehulla käyvää DSG farkkupassattinelikkoa. En tiedä milloin näissä sukupuolet - ei kun polvet - vaihtuu, yksilö oli pari vuotta sitten parivuotias. Tapahtumapaikka Norja, aika talvi. En tykännyt sen nelivedosta. Voimantuotto ja sen annostelu askin kautta sai auton olemaan ensin tyystin puskeva - sitten kun takapyörät tulivat mukaan - se puski lisää! Kai siinä jotain moodinappuloita olisi voinut väännellä, ei BMW xDrivekään ole väärissä asennoissa juhlan arvoinen. Mutta jonkun sadan kilometrin kokemuksella (ja ehkä edellisen mallin?) joudun kansanauton nelivedosta olemaan eri mieltä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Meillä oli vähän reilut 5v ja 100tkm saman korin Passat, mitä Cotzy on ajanut, mutta toki prefacelift eikä Alltrack, jossa on se korotettu alusta. Tunnista osan noista asioista oikein hyvinkin, osa on yksilön vikoja (Alltrackiin on saanut hienon oranssin värin, ostajan tyhmyyttä jos on valinnut harmaan) ja osaa en tunnista. Asiat, jotka tunnistan:

- menee suoraan hienosti ja on sitä kautta leppoisa auto ajaa pitkää matkaa
- hyvät takatilat ja oikeastaan kaikki tilat
- peruutuskameran sijainti on parhautta, ei ole koskaan likainen (kuitenkin tuoreemmissa malleissa se on korvattu paljaana olevalla, joskin pesurilla varustetulla --> laskutikkumiehet on päässeet liikaa vaikuttamaan asioihin)
- tehdasnavi on tehdasnavien joukossa hyvä, ei silti omasta mielestä pärjää GoogleMapsille
- kaikki tosiaan löytyy helposti kun on ihan fyysisiä nappeja
- vaikea mennä muuten kuin suoraan: tämä on sinällään ihan totta. Iso ja painava auto, jota ei ole suunniteltu mutkatiet mielessä, ei tosiaan ole omimmillaan mutkatiellä, ei varsinkana Alltrackina. Vastaavasti Alltracilla pystynee pitämään soratiellä hyvää kyytiä
- öljypänikkä takapaksissa: kyllä, sellainen tulee mukana mutta meidän käytössä ei tarvinnut kertaakaan lisätä öljyä vaihtovälillä

Sitten asioita, joita en niin tunnistanut
- väsähtänyt alusta: näissä usein on säädettävä iskunvaimennus ja pehmeimmässä asennossa se tosiaan on hyvinkin mukava ja pehmeä. Vastaavasti jäykimmässä asennossa napakkuutta tulee reilusti lisää vaikkakaan ei mukulakivillä tarvitse silti varoa sisäelimien uudelleenjärjestelystä
- siististi toimiva neliveto: kyllä, siihen saakka kun tavallinen autoilija sitä tarvitsee. Haldex gen5 on toimiessaan varsin riittävä arkikäyttöön, mutta poikittain ajaminen vaatii vähän enemmän määrätietoisuutta sekä ajonvakauksen kytkemistä esc off -tilaan. Sekä tietenkin voimaa, mitä noissa Passateissa ei oikein ole ennen kun mennään sinne ylähyllyn malleihin (2.0bitdi 240hv/500Nm / 2.0TSI 280vh/350Nm)
DSG kumma sekoitus luistoa ja empimistä: DSG eli lähtökohtaisesti luista, koska siinä ei ole momentinmuunninta (ja kyllä, erotan kyllä luistavan laatikon sillä hallissa on kuusivaihteisella Aisinilla oleva auto, joka ei lukitse momentinmuunninta ennen nelosvaihdetta...). Empiä se kyllä tavallaan osaa: suunnanvaihdot eivät ole mitenkään kovin nopeita ja ihan aina laatikko ei ymmärrä lukea kuskin ajatuksia sopivasta vaihteesta vaan tulkitsee esim. kaasupolkimen asennosta ja painamisen nopeudesta sekä kierrosalueesta sen, että juuri se pykälä jolla ollaan, on riittävä vaikka kuski ajattelee että voisipa se olla yhtä pienempikin. Tähänkin auttaa eri ajomoodin valitseminen tai kepin nykäiseminen D-asennosta S-asentoon. Toki se on liian monimutkaista joillekin joten sehän ei käy.

Ja kysymykseen mikä on se matka, jonka haluaisi tällä tehdä: Me haluttiin tehdä Passatilla monta matkaa pienten kaksosten kanssa ja esim. parin viikon Ruotsi - Saksa -tourneelle tuo oli oikein hyvin soveltuva laite. Tavarat mahtuivat mukaan, ihmiset mahtuivat mukaan, baanalla pystyi ajamaan liikenteen rytmissä ilman ongelmia myös siellä vapaan nopeuden alueilla eikä tarvinnut miettiä löytyykö osaamista, jos joku paikka prakaa. Ei tosin prakannut koko tuon 100 tkm aikana mitä se auto meillä oli. En keksi esim. Alfa Romeon mallistosta autoa, jolla olisin yhtä miellyttävästi tehnyt saman reissun. Stelvionkin takakonttitilat kun ovat Passatia pienemmät.

Ei siis ollut puolustuspuhe Passatia kohtaan, mutta ajattelin vain kertoa vähän pidemmän koeajon kokemuksia. Hyvä auto, mutta ei niin hyvä että meille olisi tullut toista Passatia ensimmäisen jälkeen. Ei toki kauas karattu kun tilalle tuli Tarraco.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Totuuksien äärellä.
Juurikin tuo käyttötarkoitus istuu Passatille kuin nenä päähän. On Volkkarin leirin johdonmukaisimpia kokonaisuuksia ko auto - eikä ole vaikea ymmärtää miksi se hankitaan tai pidetään. Toisin kuin esim hiljattain ajamani Mazda 3… Omat preferenssit autoiluun erilaiset, mutta itsellä ei olekaan harrasteautoon tilaisuutta - joutuu käyttökikottimista etsimään iloa petroseksualistin elämään! :wink:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Onneksi on erilaisia autoja, se kai tässä on opittu VW Passatista ja toisaalta Mazda 3:sta. Jälkimmäinen kun on omaan makuun/silmään ihan oman kokoluokkansa parhaiden "tavisautojen" joukossa - en ole tosin Skyactiv G:tä ajanut, vaan sitä Skyactiv X:ää. Kyllä mopolla moottorilla pilaa nopeasti muutoin hyvänkin auton..

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vkonloppuna ja viikolla oli kaksikin eri Kia Niro:n plugaria meillä koestuksessa.
Molemmat Sjoen Rintajoupista, ja molemmat ihan hyviä ajettavia sekä vaimon ( tuleva pääkäyttäjä) ja meikän
mielestä. Toinen oli hopeanharmaa -18 malli 69 tkm ajettuna ja toinen metallimusta -18 29 tkm ajettuna.
Mustassa oli EX Premium eli 2. korkein varustelutaso reijitettyine nahkoineen , avaimettomine ovineen , langattomine kännylataustelakoineen yms. pientä kivaa. Adaptiivinen vakkari molemmissa , samoin kamerat ja tutkat yms. normivarusteet.

Ajoakuistahan on tuossa mallissa noin reilu 7 kWh käytössä sähköttömään ajoon, ja loput on sitten kuten Auris -itselataavalla ajaisi.
Massakin ihan siedettävä, ja akkujen sijainti alhaalla antaa tuollaiselle korkealle kopperolle kohtuulliset kurvaominaisuudet , joita testasimme vakio Ducati/Alfatiellämme :-D . Ohjaus saisi olla tarkempi , on Auriksen tasoa mutta kuin on takapuolituntumassa Giulia niin... ei kai Nirolta voi samaa vaatia.
Ei tuo Nero-yksilö jäänyt ihan meille, hinta ja väliraha ok ... hyvä, mutta vaimo sanoi, ettei osaa päättää niin jätettiin ottamatta.
Sanoi vähän liikaa tykästyneensä Aurikseen. Ja mummille tärkeä farkun ruuma oli pienempi Nirossa... joten...

Eilen sitten ESS-autotalosta Pösön e-2008- koeajoauto alle meikälle. Kun mietittiin "kunnolla" eli järjellä meidän autotarpeita niin Auris
voisikin korvautua reilu 10 kEur -lisäpanostuksella välirahaan uudella/uudehkolla SUV-täyssähköllä.... olisi siis riisseli , Juulia ja jokin sähkäri ainakin 300 km:n rangella... hmmm ... etsintä siis jatkuu
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Passat AllTrackin koeajo jatkui 250 km reissulla saaristoon managementtiretriittiin.
Neljä aikuista, matkatavarat ja lisätarvikkeet meni heittämällä kyytiin ja kulku vain parani kuormaamalla. Kelirikkotiet meni jämäkästi, kun löysin alustan säädöt ja laitoin askin S-asentoon. Matka-autohan tämä todellakin on.
Perillä laitoin häveliäästi savusaunan taakse, missä "50 shades of gray" -elokuvaväritys sai vähän sävyjä lisää. Ja oluet saunaan oli helpompi kipaista tilavasta takakontista.

Mukava matka-auto kaikille kyytiläisille oli Passat AllTrack. Auton palauduttua työpaikan pihaan odottamaan uutta käyttäjäänsä ja kotiin päästyä oli mukava tosin istahtaa Stelvioon. Ja ajatella kuinka kivoja routatiet olisikaan olleet Stelvion ratissa.
Stelvion olisin pysäköinyt varmasti punaisen tuparakennuksen eteen. 8)

Cotzy

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Tämän päivä TS , Auto ja Liikenne, Jeep Wrangler koeajo.
Hieman hymyilytti Kari Pitkäsen koeajokommentit ajovakaudesta:
" Ajotuntuma on vakaa, vaikka uraisilla teillä isot pyörät hieman hakevat oikeaa linjaa."
"Kova tuuli tosin ottaa kiinni korkeaan autoon ja tekee ajamisesta välillä huojuvaa."
- Kari

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
04 Huhti 2022, 09:16
Tämän päivä TS , Auto ja Liikenne, Jeep Wrangler koeajo.
Alennusvaihde lisää moottorin vääntöä samassa artikkelissa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

karila kirjoitti:
04 Huhti 2022, 09:16
Tämän päivä TS , Auto ja Liikenne, Jeep Wrangler koeajo.
Hieman hymyilytti Kari Pitkäsen koeajokommentit ajovakaudesta:
" Ajotuntuma on vakaa, vaikka uraisilla teillä isot pyörät hieman hakevat oikeaa linjaa."
"Kova tuuli tosin ottaa kiinni korkeaan autoon ja tekee ajamisesta välillä huojuvaa."
Mutta olivat tästä Stelvion maastokelpoisemmasta hybridivelipuolesta löytäneet hienosti ohjauksen. :-D

"Ohjaus on erittäin tarkka ja tunnokas. Pyörien asennon ja liikkeet aistii ohjauspyörän kautta sormien päissä asti.
Kuljettaja tietää kapealla uralla aina tarkasti, mihin suuntaan pyörät ovat liikkumassa."

Tämä on juurikin näin.

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
20 Maalis 2022, 21:58
Erittäin kattava ja asiallinen ensimmäinen koeajoraportti DS3 E-Jäykkyydestä. Odotamme jatko-osia mielenkiinnolla.

Onko sähköauto-osuudesta jotain erityistä mainittavaa?
- Ilmeisesti AC Type2 lataus on 11kW versio? Ja nimellisesti 50kWh / 47kWh akku eli latautuu kevyesti yön aikana.
- Onko akun kennosto sellainen että voi käyttää 100% normaalina lataustavoitteena vai ladataanko normisti 80% tavoitetasoon?
- Onko akun esilämmitys ja preppaus DC asemalle ajoa ja pikalatausta varten?
- Oletko ehtinyt kokeilemaan kuinka lähelle 100kW nimellistä DC lataustehoa DS3 pääsee? (Edes hetkellisesti)
- Kuinka hyvin auton laskuri arvioi jäljellä olevaa kantomatkaa näissä keväisissä oloissa?
Sellaiset 2000 km tullut ajettua DS3 Crossback E-Tensellä ekan reilun kolmen viikon aikana.

Ensisijaisesti tämä on mukava, hiljainen, tyylikäs, hyvin varusteltu ja laadukkaasti tehty pikkuSUVi erinomaisilla etujakkaroilla. Sähkövoimalinja on PSAn kolmannen sähkösukupolven CMP, jonka ensimmäinen tuotantoversio DS3 Crossback on. Akustosta on käytössä 47 kWh. Tekniikan maailman 10E/21 numerossa oli mukana pikkusähkäreiden testissä. Vastaavaa, hieman päivitetyllä perustekniikalla, on tarjolla Opelin Corsa-e:ssä ja Mokka-e:ssä saksalaisella alustavirityksellä. Ja Hullujen Päivien ennakkovarausmenestyksessä Peugeotin e-2008:ssä miniratilla karvalakitettuna.

- AC-lataus toimii vain yhdellä max. 32A vaiheella, joten maksimi AC-latausteho on 7,4 kW 22 kW:n laturista. Eli 11 kW AC-laturista saa irti vain 3,7 kW.
- Akun lataustasoa ei voi erikseen säätää, vaan aina mennään 47 kWh:iin
- Ei ole esilämmitystä tarjolla :( . Yöllä 10 asteen pakkasella ulkona ladattaessa saatiin akkuun 270 km:n verran nimellisrangea. Mutta kun seuraavana yönä laitoin lämpimään talliin ensin lämmittelemään 6 tunniksi ja aloitin latauksen vasta esilämmittelyn jälkeen, antoi täyteen ladattu akku 330 km nimellisrangea.
- DC-pikalataus toimii sensijaan sujuvasti ja ottaa vastaan hyvin 100 kW pikalatausta. Joten rangea tulee tyhjään akkuun 360 km/h vauhdilla 100 kW CCS-laturista. 30-80 % lataus menee 25 minuuttiin keväisessä kelissä.

Kaksi pidempää viikonloppureissua tehty aikas talvisissakin keleissä, kun lunta on väliin tupruttanut huolella. Alla Hakkapeliitta 10 -nastarenkaat. Kulutus vaihdellut matka-ajossa 19,5 - 21,5 kWh/100 km välillä. Tällöin täydellä akulla rangea 215-240 km
Viikko sitten lauantaina ensin Turusta Tampereen kautta Parkanoon. Tampereella Turtolan CM:stä 20 minuutin ruokatauon aikana CCS-laturista 150 km rangea lisää, asioille ja perille Parkanoon. Siellä Hesen CCS-laturista lähes täyteen ja loput yöllä sukolaturilla. Seuraavana päivänä meni 200 km paluumatka Turkuun siten, että 90 km/h cruisella ECO-moodissa ajettaessa kotona oli vielä 70 km rangea jäljellä. Vammalassa latasin 45 km lisää varoiksi, joten sellaiset 225-230 km olisi päässyt täydellä akulla kevätkohmeisessa kelissä.

Tänä viikonloppuna ajoin lauantaiaamuna Turusta Helsinkiin lentokentälle ja illalla Varsovan pikavisiitin jälkeen takaisin Turkuun. Aamulla neljän-viiden välillä Suomusjärvellä oli talven paskin ajokeli, kun moottoritiellä piti ajella 60-70 km/h pyörteiseen valkoiseen lumiseinään ja suunnistaa loskapatjassa lähinnä moottoritien reunatolppien perusteella, kun muita kulkijoita ei edellä ollut mennyt. Ledimatriisivalot toimi onneksi hienosti ja tuulilasissa on myös lisälämmitysvastukset lasinpyyhkijöille ja pesusuuttimille. Ja ajoavustimet saa napista pois, jos ei halua ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Aiemman C3:n ajovaloilla olisin ollut purjeissa lauantaiaamun myräkässä.
Seutulassa 180 km jälkeen 35 km rangea jäljellä. Turusta Lohjalle aikas lumipyryssä aikas rauhaksiin 60-80 km/h ja ylimääräiset lämmittimet päällä. Loppumatka Lohjalta Seutulaan myräkän jäätyä taakse pitikin ajaa sitten 105 km/h cruisessa menetetyn ajan kirimiseksi. Auto P2:n ilmaispikalaturiin ja koneeseen.
Paluumatka sujui paremmissa keleissä, kun pyry Salon jälkeen oli vain kevyttä. Koko matkan takaisin Turkuun cruise oli 98 km/h ja perillä kotona saman 180 km jälkeen sama 35 km rangea jäljellä.

Pääsiäisen jälkeen vaihtuu alle kesärenkaat, jolloin kulutuksen pitäisi pudota 17 - 19 kWh/100 km tasoon.

Kun DS3 on käynyt jo kerran pyöränkulmien säädössä ja softapäivityksissä merkkihuollossa ilman maksuvälineiden käyttöä, olen ollut tyytyväinen DS:n tapaan hoitaa jälkimarkkinoita :shock: . Kun DS on antanut hyvän 7 vuoden takuun ennen 1.4.22 rekisteröityihin autoihin (nyt rekisteröitäviin saa enää "eurooppalaisen" 3-vuoden takuun), sain mielestäni 20 km ajetun, 2,5 kuukaudessa 27% arvostaan menettäneen vm 2021 auton edullisesti. Käytetyt, enemmän ajetut 2020 sähkö-DS3 -autot ovat nyt saman hintaisia ja hinnat näyttävät olevan nousussa sähköautojen kysynnän kasvaessa ja uusien autojen toimitusaikaepävarmuuden jatkuessa. Ja vastaava vm 2021 käytetty sähkö-DS3 tuli hiljan myyntiin vain 8,5 % listahintaa edullisemmin. Joten, ehkä maaliskuun alussa kävi myyjäliikkeelle jonkinlainen hinnoitteluvirhe. Mene ja tiedä.
Mutta ensimmäinen autoni, jolla voisi ajatella nykytilanteessa tekevänsä myyntivoittoa :) .

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
10 Huhti 2022, 22:56
Pääsiäisen jälkeen vaihtuu alle kesärenkaat, jolloin kulutuksen pitäisi pudota 17 - 19 kWh/100 km tasoon.
Viimeiset 50km Turku-Espoo keikalta tänään aamulta. Alla 235 leveät kitkat.

Kuva

75kWh akulla pääsee jonkin matkaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^Joo, vähän elektrooneille persompi tuo CMP platform on. Teslan voimalinja menee vähillä elektroneilla.
Saa nähdä, meneekö tuleva Alfa Romeo Brenneron sähköversio merkille uskollisena sitten vain yli 20 kWh / 100 km lukemilla :-D .
Jos kulku on erinomaisen hyvää, voi tiuhemman latausvälin hyväksyäkin. Mutta samasta Stellantiksen sähköisestä CMP-perusrakenteesta Brennero leivotaan.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
11 Huhti 2022, 20:33
^Joo, vähän elektrooneille persompi tuo CMP platform on. Teslan voimalinja menee vähillä elektroneilla.
Todennäköisesti DS on kuitenkin "parempi auto" normaalin autoilun metriikalla. Teslalla todella tiukka fokus kaikkeen elektronien varastointiin ja liikutteluun liittyen.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
11 Huhti 2022, 20:33
Saa nähdä, meneekö tuleva Alfa Romeo Brenneron sähköversio merkille uskollisena sitten vain yli 20 kWh / 100 km lukemilla :-D .
Ainakin Jaguar I-Pace seuraa uskollisesti merkin perinteitä korkealla kulutuksella joten miksei Brennero sitten aikanaan olisi samoilla linjoilla. Tosin Jaguar tuli ulos jo 2018 mutta se onkin toinen tarina se...

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Jagge on dieselit saanut kyllä hämmästyttävän taloudelliseksi, mutta ainakin essolaisten mielestä sähköpuoli on perinteisesti ollut haastavaa. Vai olikos ne polttomoottoritkin ostotuotteita eli kehitystä ei kannata odottaa kuin uusien ostosopimusten kautta.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hjpp kirjoitti:
12 Huhti 2022, 14:20
^ Jagge on dieselit saanut kyllä hämmästyttävän taloudelliseksi, mutta ainakin essolaisten mielestä sähköpuoli on perinteisesti ollut haastavaa. Vai olikos ne polttomoottoritkin ostotuotteita eli kehitystä ei kannata odottaa kuin uusien ostosopimusten kautta.
Jaggen vähäruokaiset Ingenium koneet ovat omaa sukua JLR ryhmä ja onhan niissäkin Multiair!

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Koeajossa alfan tuulilasin vaihdon ajan 20tkm veivattu Toyotan aygo, tärinästä päätellen 3-sylinterinen sellainen. Kai tällaisella voisi ajaa, jos ajot keskittyisi alle 60 nopeusrajoitusalueelle ja pitäisi päästä mahdollisimman halvalla.

Tämän kokoluokan autoista itsellä ajettuna ainoastaan fiat 500 ja mini, jotka jakavat parit miinukset aygon kanssa, mutta kääntävät automiehelle kokemuksen kuitenkin plussan (ja lievän omistushalun) puolelle.

Koeajossa 1-litrainen 3-sylinterinen toyota aygo:

Kiitämme:
-Jumalaa siitä että onnibusit ja vähälät pysyivät omalla kaistallaan tällä ajellessa
-Sitä ettei ole oma
-Vei paikasta A paikkaan B
-Oli hauska kokemus
-Sitä että saa palauttaa kokemukseen kyllästyttyä
-Sitä että kaikki tähän mennessä omistetut autot tuntuu nyt Bentleyltä


Moitimme:
-Hallintalaitteiden täysi tunnottomuus
-Jousituksen/iskunvaimennuksen loistaminen poissaolollaan
-Penkkiä, joka lähettää kuljettajan 20min ajon jälkeen kiropraktikolle
-Moottoria, jonka luonnetta ja ominaisuuksia kuvastaa parhaiten halvan pesukoneen täyden tehon linkousohjelma: tekee tehtävänsä mutta tärisee ja vatkaa
-Vaihteistoa, jonka liikeradat tuntuu siltä kuin vatkaisi nivelrikkoista polvea
-Äänieristystä, etenkin sen poissaoloa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 11: Ferrari 348 TB 1990

Löydettyäni hyvin piiloutuneen autokaupan ja tervehdittyäni myyjää, esittelee hän kaupan valikoimaa samalla kun kävelemme italialaisen kaunottaren luokse. Kaunottaren, kyllä – Ferrari 348 on ellei kaunein ikinä valmistettu auto, niin vähintään kärkikahinoissa mukana. Auto kiteyttää 80-luvun täydellisesti – luukkulamput, kylkien raastinmalliset ilmanotot jäähdyttimille, takavaloja peittävä ritilä ja itsensä Enzon hyväksyntä valmistukselle. Ainoa auto, joka tekee tämän yhtä hyvin on isoveli Testarossa. Kaikki tämä kera italialaisen muotoilun, joka yhdistää 80-luvun kulmikkuuden upeisiin kurveihin – kaunista, todella kaunista. 348-rintamalla Berlinetta katkottomine kattoineen ja puhtaine linjoineen on vielä kauniista kaunein.

Pieni pintaraapaisu historiaan. 348 on ikäluokassaan tavallaan moderni auto - malli on julkaistu 80-luvun lopulla, mutta siitä löytyy mm. automaattinen ilmastointi ja suorasytytys. Toisaalta, sitä ei ole vielä “pilattu” sellaisilla “turhuuksilla” kuin luistonesto tai ohjaustehostin. Auto on keskimoottorinen – kuljettajan takana makaa pitkittäin 3,4-litrainen, flatplane -tyyppinen vapaahengitteinen V8 -moottori, jonka jatkeena on poikittainen, 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Tehoa valmistaja lupaa 300hv.

Autoon istahtaminen vaatii pikaista ajatustyötä ja harkittua koreografiaa. Koska jäähdyttimet ovat auton takaosassa ja niille ilmaa johtavat kylkiraastimet ovat ovissa, ovat ovet todella leveät, kuten myös kynnykset. Lisäksi käsijarru on tyylikkäästi penkin ja oven välissä ja matka ulkoa istuimelle on pitkä. Mutta kun pääsin autoon sisään, yllättyin positiivisesti hämmentävän tilavasta sisustasta ja helposti löytyvästä, vähintään kohtuullisesta ajoasennosta. Beige sisusta on raikas, tyylikäs ja hyväkuntoinen – suurin osa autoista ei 32-vuotiaana näytä näin hyväkuntoiselta, eikä suurin osa autoista näytä uutenakaan näin hyvältä. No, suurin osa autoista ei myöskään kanna Ferrarin nimeä, joten linja pitää.

Valitettavasti keväinen sää räntäsateineen näyttää siinä määrin ikävältä, ettei luonteikasta italiatarta halua viedä ensitreffeille ihan vielä.

Mutta sekin aika vielä tulee, tai siis tuli.

Rennot 3 viikkoa myöhemmin ilma on vielä viileätä, mutta sentään kuivaa. Nostan etukonttiin, joka etureunastaan saranoituna on hieman hankala kurotella, repun kameroineen, jotta voimme pysähtyä kuvaamaan autoa kesken koeajon, kuten tapanani on ollut. Pujottelemme neidon kera kabiiniin, jonka takana italialainen V8 rauhaksiin myöryää jo itseään lämpimäksi.

Nyppään penkin ja keskipeilin vähän parempaan asentoon, painan raskaaksi kehutun kytkimen pohjaan, nappaan vaihdekepistä kiinni ja vedän kepin ykköselle, eli vasemmalle taakse. Aivan, autossa on ns. dogleg -laatikko, eli normaaliin h-kaavioon nähden vaihdepaikat ovat yhden pykälän “jäljessä”. Nostan rauhallisesti kytkimen ja punainen kaunotar lähtee rauhallisesti ryömimään eteenpäin. Käännän pois pihasta ja tielle, vauhdin noustessa vaihdan kak… ei, en vaihdakkaan kakkoselle. 348:n vaihteisto on kuuluisa siitä, että vaihteiston ollessa kylmä se ei tykkää kakkosvaihteesta. Pysähdyn, vaihdan ykköselle ja lähden uudestaan liikkeelle. Pujottelen eteenpäin ja pääsemme Vihdintien valoihin, joissa valitsen oikealle kääntyvän kaistan, kohti Vihtiä. Valojen vaihtuessa käännän Vihdintielle ja annan vauhdin nousta ykkösellä melko ylös, ennenkö alan kiusaamaan laatikosta isompaa pykälää. Takana tulleen Mercedeksen kuljettaja ilmeisesti tykkää italialaisesta oopperasta, koska menee hetken päästä ohi peukku korkealla pystyssä – toisaalta, kukapa ei tykkäisi. Ferrari nimittäin osaa laulaa, kauniisti ja häpeilemättä.

Ajatus pysähtymisestä kuvaamaan autoa jää ajatustasolle. Istuessani Ferrarin ratin takana, kuunnellen flatplane-kasin kaunista laulua en yksinkerttaisesti halua päästää irti. Auto on helpompi ajaa kun odotin, mutta silti tunnokas, luonteikas, hauska ja edelleen, aivan älyttömän hieno. Palautan auton autoliikkeelle, vaikka tekisikin mieleni ajaa sillä kotiin – vaan tarviihan minun ajaa kotiin brittisportti, jolla paikalle saavuimme. Liikkeen pihassa pystyn vihdoin tarttumaan kameraan ja sihtaamaan autosta pari fotoa. Se on yhä kaunis, paikka sydämessäni on varattu entistä kovemmin.

Kuva

No, olisiko tästä käyttöautoksi?

Ei todellakaan olisi. Auto on epäkäytännöllinen, polttoaineenkulutus on taatusti omassa sfäärissään, huolto-osien hinnoittelu on pelottavaa, osaa auton osista ei enää ole lainkaan saatavilla ja autosta puuttuu vetokoukku. Mutta oikeasti millään näistä ei ole mitään väliä, koska kyseessä on Ferrari – nimeä lappuun, kun tilanne sallii.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

^ miehen täytyy tehdä mitä mitä miehen täytyy tehdä 👍
- Kari

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ja tässä yksilössä vanteetkin asennettu oikein päin! :)

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ja tuon ikäiseenhän saa vetokoukunkin tehdä itse, jos Kovilin valikoimista ei löydy. 8)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kierrepallo kaukaa vasemmalta takakentältä: Mazda MX-30.

Nyt joudun laittamaan jalat suuhun - tää on HYVÄ!
Kukaties modernin autoilun vihatuin laite. Nykyaikainen Dodge Neon. Ja mä tykkään! Hirmuinen ero sysipaskaan Mazda kolmoseen.

JOS käyttötarkoitus on kuten minulla. Auto ei käy pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Käyttäjinä kaksi aikuista ja yksi lapsi (suloinen pieni tyttökoira hävisi vääjäämättä kamppailunsa syöpää vastaan vajaa kuukausi sitten - mutta olisi kyllä tähän kyytiin mahtunut). Millään ajolla en saa aikaan parinsadan kilsan rangen syöntiä ennen tolpasta yösyöttöä.

Ja pieni akku ei paina paljon. Tää tuntuu kevyeltä! Ohjaus on tunnokas. Alusta mukava ja tukeva. Tää on ihan hyvä auto! PALJON parempi kuin Tesla S. SIIS TODELLA paljon. Ihan sama vaikka ei lähde viivalta samalla tavalla. Sillä ei ole kaupungissa mitään väliä kun aina on liikennettä. Siihen suorituskyky riittää paremmin kuin hyvin.

Ja sisusta. Tää on äkkivilkaisulla laadukkaampi kuin Stelvio - joka siis alentanut meillä X1:sen ihan pelkäksi kauppakassiksi. Se ei oikein istu siihen rooliin. Mutta toi Mazda - se istuisi. Ihan helvetisti autoa 33 kiloeurolla. Ja valtiolta cash backiä pari touhudonaa. Ja toki Biimeristä kympin yli hyvitys Mazdan ostohintaan… Hotsittaa, katsotaan… Ei sillä, on toi X1 parempi kuin MX-30. Mutta ei tuplasti parempi, ainakaan meidän käyttöön tai parina Stelviolle. Stelvio kun ryösti ykkösauton roolin myös rouvan arvioissa.

Summaten. MX-30 on niche auto. Ja me ollaan juuri siinä nichessä. Tykkään jopa kaappariovista! Vaikka ne on varmaan käytössä aivan perberistä.
3DC25801-9705-45C6-B638-0F2883477A51.jpeg
3DC25801-9705-45C6-B638-0F2883477A51.jpeg (135.45 KiB) Katsottu 6471 kertaa
Liitteet
6B82A963-3C86-499C-B8F1-4A6FCD411BC2.jpeg
6B82A963-3C86-499C-B8F1-4A6FCD411BC2.jpeg (104.19 KiB) Katsottu 6471 kertaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Varmaan tuohon rakoon asiallinen peli!

Mutta itse en kyllä ymmärrä Mazda 3:n sysipaskuutta tuohon verrattuna. Omaan käteen istui kyllä hyvin ja mm. sisustan työn jälki on korkealla tasolla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
20 Touko 2022, 20:25
Varmaan tuohon rakoon asiallinen peli!

Mutta itse en kyllä ymmärrä Mazda 3:n sysipaskuutta tuohon verrattuna. Omaan käteen istui kyllä hyvin ja mm. sisustan työn jälki on korkealla tasolla.
Edellisellä sivulla tarkemmin tunnot kolmosesta. Tää oli aivan eri peli. Rahalle julmasti vastinetta. Makustellaan viikonloppu - sitten päätetään onko ekaa kertaa pitkään aikaan BMW:tön elämä… (Olis tarjolla uusi ajamaton kaikilla kilkkeillä heti ajoon, silläkin merkitystä.)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

En tunne sinua henkilökohtaisesti, mutta olen aika varma siitä, että käytännössä nimet ovat jo paperissa...

Itsekin olin tuosta kovasti kiinnostunut, mutta ykkösautoksi range ja tilat ovat meille auttamatta liian pienet ja kakkosautoksi tuo olisi turhan tyyris.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Mun faijalla (80 v) on 2022 CX-30 Skyactive-X 186 hv automaatti, jonka palikat ovat pitkälti kolmosesta peräisin.
En ihan heti sanoisi sitä sysipaskaksi, vaan ihan hienoksi ja muotoilultaan tyylikkääksi käyttöautoksi, joka on ihan hyvä ajettava, ja jossa on jopa premium-merkit häpeään saattava ohjaamo - ja todella hyvä varustelu.
Väitän, että jos siinä olisi Alfan logot, kaikki palstalaiset pitäisivät sitä asiallisena cross-overina.

MX-30 on autona myös todella jees ja freesi tapaus, ja kaikin puolin laadukas, mutta siinä on kaksi puutetta:
1) tilat
2) range
3) range

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ymmärrän.
- Mutta; se kolmonen yritti niin paljon. Ja oli niin keskinkertainen. Mua hävetti ajaa sitä. Niinkuin Corolla ois laittanut päälleen blingblingiä ja pyytäis tyylittömyydestä enemmän rahaa!

MX-30 oli aidosti eri maata. Oikeasti erilainen ja rohkeasti pienen segmentin auto! Pieni akku on kevyt. Ja se tuntui ajossa. Mua ei kiinnosta lainkaan se range. Sitä varten on Stelvio. Olin jo ajatellut että kodinkone siirtää ruhon ja tavarat tms. Työn, koulun, harrastusten väliä. Sitten kun ajetaan, niin sitä varten on Alfa Romeo.

X1 on selvällä marginaalilla parempi auto kuin MX-30. Mutta että tuohon rahaan saa jotain noin mielenkiintoista ja segmenttiin, jossa on yleensä jääkaappipakastimen verran mielenkiintoa, jotain elähdyttävää. Se on merkittävää.

Se kolmonen. Mazda on tehnyt autoja niin kauan, että tuohon hintaa voisi tehdä ihan hyvän peruskikottimen, ei mitään mautonta muka hienoa.

CX-30 taivasaktiivi whatever (insert stupid name) on ihan hauskan oloinen laite. En ole kokenut, joten otetaan arvio todesta! MX-30 vaan elähdytti, koska se tarjosi jotain oikein freesiä ja vielä juuri itselle sopivasti!

Nyt toki näyttää että rouvalla on kalmanote Bemarin avaimista…

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

186 hv Skyactive lie 2,5 litrainen, joka on muistaakseni tuomittu jo ihan hyväksi kotimaisissa autolehdissä. Tosin koosta johtuen tämä ei mikään kovin säästöpossu ole.

Vanhemmat 2,0 ja siitä alaspäin skyactivet ovat saaneet aika samansuuntaisia "kehuja" kuin lerpultakin. Jossain (täällä?) saivat nimekseen "taivaspaikkamoottori" (jos moisella jaksaa jne.). Toki osa kiitoksesta kuuluu näiden parina olevalle 6-pykäläiselle mehumaijalle. Jos en väärin muista, niin Tuulilasi laittoi taannoin vastakkain kolmosen ja pikkumersun ja BMW:n (3 pyttyinen ja etuvetoinen ykkössarjalainen) ja tässä seurassa tuomio oli jotain tyyliin "pimpattu perheauto" eli ei vastannut suorituskyky ja alusta silloin kovasti tyrkytettyä premium + urheilullisuusmielikuvaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
20 Touko 2022, 20:19
MX-30 on niche auto. Ja me ollaan juuri siinä nichessä.
Tuohan on näppärä pelin paikka, koska niche jota MX-30 puhuttelee Suomessa on niin pieni ja autoja on kuitenkin maassa niin saatavuus ja hinta ovat kohdallaan. Suosittelisin kuitenkin leasing optiota jos mahdollista ja taloudellisesti järkevää. Voipi olla aikanaan työläs hukattava juuri nichen koosta johtuen ja saattaa olla käytettyjen Mx-30 niche on vielä pienempi kuin uusien.

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ensimmäistä kertaa pääsin Ivecoa ajamaan. Vaikuttava kokemus.
Iveco.JPG
Iveco.JPG (22 KiB) Katsottu 5968 kertaa
Iveco 2.jpg
Iveco 2.jpg (22.34 KiB) Katsottu 5968 kertaa

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Olin viime viikon Oregonissa ja Texasin Austinissa pitkästä aikaa työmatkalla :-D . Edellisen kerran joulukuussa 2019.
Joten oli aika ottaa hieman kokeiluun, miten amerikkalaiselle peruskuluttajalle tarkoitetut kulkuneuvot ovat kehittyneet koronavuosien aikana.
Vuokraamon valikoimasta ajattelin tällä kertaa valita Austiniin amerikkalaisen, mid-size SUVin. Sellaisia siellä nyt menee, kuin Coca-Cola -purkkia, hieman vähemmän kuin truckkeja. Aiemmin ollut vuokralla SUVeista Fordin Exploreria, Chevrolet TrailBlazeria ja niiden johdannaisia.
Joten nyt vähän jotain uudempaa jenkkinäkökulmaa hittiajoneuvoluokasta alle. Vähän enemmän premiumina, joten siksi Puikki :-D .

Alle valikoitui 2022 Buick Enclave mid-size SUV. Toisen sukupolven seitsenjakkarainen henkilönkuljetin 3,6 litran, 310 hepoisen, bensa-V6:lla ja 9-vaihteisella GM:n automaatilla. Etuvetoisena tosin, sillä 4WD-vaihtehtoa ei ollut tarjolla. 2022 facelift-versio, lediajovaloilla ja kiinaversion takavaloilla.

Tykkäsin:
- Tilat. Hyvin mahtui ja väljää oli myös toisella penkkirivillä. Säädöt riitti penkeissä ja ratissa joka suuntaan.
- Etupenkit. Säädöt riitti hyvin ja penkit oli aikas napakat amerikkalaisiksi. Deltan runnomat selkänikamani saivat mukavaa elvytystä, kun sain hieronnan päälle ajaessani kentältä hotelliin :-D .
- Vaihteisto. 9-pykäläinen automaatti vaihtoi hienosti. Oli tarvittaessa huomaamaton, mutta reagoi myös amerikkalaiseksi laatikoksi salamannopeasti vauhdinnostopyyntöihin.
- Mittaristo. Mittariston keskellä oli iso näyttö, jossa oli pyöreä nopeusmittari digitaalisena. Mutta molemmin puolin olevat kierrosluku- ja polttoainemittari olivat enempi analogisia. Varusteissa mukana ollut HUD oli yksi onnistuneimmista mitä olen nähnyt. Kirkas ja siihen sai navin risteysohjeet näkyviin.
- Äänentoisto. Bosen systeemi soi hyvin tasapainoisesti ilman suurempia säätämisiä.
- Sisustus. Siististi viimeisteltyä genuiininnahkaa ja jalomuovia metallisomistein. Mukitelineet oli siististi suojaluukkujen takana. Ei räminöitä, eikä yhtä muovinen kun GM:n karvalakkimerkkeillä.

Voisi parantaa:
- Taustapeilit. Jälleen kerran kummallisen pienipeilinen amerikanrauta. Eikö niitä haluta käyttää vai miksi peilit tupataan tekemään siellä kovin mataliksi ja tihrustamista vaativiksi? :roll:
- Vetotapa. Moottori oli sangen vääntävä ja otti kierroksiakin kivasti. Mutta auto tahtoi kiljuttaa eturenkaita helposti, joten ehkä se 4WD olisi toimivampi ratkaisu 310 hepoisen kaveriksi.
- Alusta. Amerikkalaisen hyllyvä ja epätäsmällinen. Tätä nyt varmaan markkina haluaa :roll: . Joten korkeilla risteyssilloilla sai olla vähän tarkkana suuremmissa nopeuksissa, kun heiluminen aiheutti helposti korjaustarvetta.

Maileja tuli kolmessä päivässä sellaiset 160 Austinin ympäristössä. Amerikkalaisilla gallonoilla kulutus oli taajama-highway-ajossa 19,1 MPG, eli 12,5 litraa 100 km. Vaikka valmistajan luvut jäi saavuttamatta, ei erityisen paha painavalle bensa-V6 -möhkäleelle. Tankilla ja vessassa tuli käytyä myös Buc-ee'ssä, jossa oli jokunen muukin 8) .

Bensan hinta on sielläkin ennätyskorkealla, 4,699 USD/gal, eli sellaiset 1,18 eur/l tämänhetkisellä vaihtokurssilla :| .
Vaikka polttoaine onkin siellä halpaa verrattuna suomalaisiin hintoihin, alkaa railakas hinnannousu aidosti siellä vaikuttamaan myös ihmisten halukkuuteen palailla päivittäin toimistolle lähiöistä. Joten Elon Muskin tyyppiset ulostulot myös palkanmaksun sitomisesta säännölliseen työpaikalla näkymiseen alkavat yleistyä :? .

Jos nyt amerikkalaisista uudemmista autoista ois saanut jotain tuoda mukanaan kotiin, tekivät Fordin uusi Bronco Raptorina, Jeepin Gladiator Rubicon ja Cadillacin täyssähköinen Lyriq livenä vaikutuksen. Cadillac toivottavasti tuo täyssähkönsä myös Eurooppaan :crazyeyes: .

Tosin viimeisenä iltana Austinissa hotellin parkin portista tuli sisään todella näyttävän ajoneuvon keula. Kun ajovalojen sokaisu vähän helpotti, siinä menikin ohi hopeinen Stelvio punaisilla nahoilla. Olikin siis jo aika lähteä kotiin :wink: .

Cotzy
Liitteet
Enclave_20220620.jpg
Enclave_20220620.jpg (111.53 KiB) Katsottu 5775 kertaa
Buc_ees_Temple.jpg
Buc_ees_Temple.jpg (78.82 KiB) Katsottu 5775 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 12: Tesla Model3 AWD

Tarpeeksi kauan kun kaveri työnsi minua Teslan rattiin, niin suostuin vihdoin kokeilemaan lyhyen koeajon. Hyppään rattiin muistissa yhä suuri pettymys siitä, miten Model S pyrkii pitämään kuljettajan huomion irti liikenteestä, katsotaan miten ajettavammaksi kehuttu pikkuveli pärjää.

Auto on selvästi ässää rauhallisempi, ei lainkaan niin hysteerinen eikä yritä kiinnittää huomiota oikeastaan mitenkään. Siis ei todellakaan mitenkään. Autosta näkyy hyvin ulos, ajoasento on jo valmiiksi tarpeeksi lähellä eikä sitä tarvi säätää.

Nopeusmittari - kuten muutkin mittarit - puuttuu, vauhtilukema näkyy pienenä numerona järjettömän kokoisen telkkarin ylänurkassa - ehkä sitä oppii lukemaan, mutta ainakin näin alkuun melko vaikea - saattaa toki vaikuttaa, että paremp*khöh*perinteisempien autojen kanssa on oppinut melko tehokkaasti pitämään silmät irti siitä telkkarista, tai jopa telkkarin pois päältä. On vaikea uskoa, että iso telkkari olisi pimeällä ajaessa vähemmän kauhea kuin monessa autossa kohtaamani pienemmät telkkarit, mutta sitä ei pääse valoisalla testaamaan. Median, ilmastoinnin yms kehuttuja hallintasoftia en tullut kokeilleeksi ollenkaan, joten en niitä edes yritä arvostella enkä arvailla, vaan totean vaan että ne on kuulemma pääosin parasta mitä hivellystelkkarimaailmassa on tarjolla.

Kiihdytykseen auto linkoaa aluksi varsin messevästi, hypetetty instant torque on kieltämättä heti läsnä, mutta sitten tunnelma lässähtää. Kiihtyvyys sinänsä kauheasti ei, vaan lukema nousee kyllä ruudulla ihan kiitettävää tahtia, mutta se lakkaa tuntumasta. Tämä on mitä ilmeisimmin fyysis-psykologinen ilmiö, jossa siihen kiihtyvyyteen "tottuu" nopeasti, toisin kuin tehokäyrää ylöspäin kipuavan ja vaihteita vaihtaessa tauottavan polttomoottorin kanssa. Stripillä varmaan teholuokassaan ihan kelpo menijä, mutta elävässä elämässä melko tunteeton, ainakin aluksi. Ehkä siihenkin tottuu.

Auto ei ainakaan pahasti nitise tai natise. Suoralla menee ihan hienosti. Mutkissa raskas massa tuntuu ikävästi ja auto kallisteleekin jonkin verran, toki olemukseensa (raskas perheauto) nähden varsin maltillisesti. Risteyksessä vilkusta herää telkkariin kamerakuva, joka kuvaa.. auton kylkeä? Jotain sen suuntaista, en tullut oikeastaan katsoneeksi enkä ehtinyt keksiä ko. kuvalle mitään virkaa, mutta eipä siitä suurta haittaakaan ollut.

En tullut katsoneeksi, että mahtuuko peräkonttiin golfbägi. En pelaa golffia enkä muitakaan volkkareita, niin se ei oikeastaan merkitse mitään. Etukonttiin mahtuu ainakin latausjohto. Enkä tiedä, että oliko kyseessä long, short vai random range -versio enkä sitä, oliko kyseessä low, standard, hgh vai mysterious performance -malli. Omistaja nämä kyllä jossain vaiheessa sanoi ääneen, mutta ei jäänyt päähän, koska ei niillä ole oikeastaan mitään väliä. Dual Motor -merkinnällä on, koska nelivedosta on oman kokemukseni ihan oikeasti välillä jopa hyötyä.

No, olisiko tästä käyttöautoksi?

Ei olisi. Ässän hysteerinen olemus puuttuu, mikä on hyvä asia, mutta samalla puuttuu kutakuinkin... kaikki. Mieleen jää päällimmäisenä ruma telkkari, ruma keula ja pieni takavilkku. Auto on hajuton, mauton ja tylsä. Teknisesti ihan oiva, ainakin pääosin (pimeällä ajaminen, nelivedon toteutus yms jäivät siis testaamatta, mutta se mitä testasin, vaikutti ihan pätevältä), mutta mitään sielua, luonnetta tai persoonaa autossa ei vaan ole. 300tkm ajettu nokipolttoinen 159 tarjoaa paljon intuitiivisemman ja inspiroivamman olemuksen ja ajotuntuman.

Oikeastaan fiilis on sama kuin about jokaisesta ajamastani Skodasta: ymmärrän hyvin, miksi ihmiset näitä ostaa, mutta ymmärrän vielä paremmin, että miksei minulla ole tälläistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
24 Kesä 2022, 00:20
Auto ei ainakaan pahasti nitise tai natise.
Ilmeisesti 2021 tai uudempi ja Kiinassa koottu. :-D

Omaan käyttötapaukseeni Tesla Model 3 Long Range (Dual Motor + AWD) taas sopii erinomaisesti. Kun tylsiä kilometrejä suoralla tylsällä moottoritiellä luokkaa 40tkm-50tkm vuosi niin patterikäyttöinen, suoraan kulkeva järjellisen hiljainen vekotin on mitä parhain. Ja silloin kun joutuu ajamaan glorifioitua kylätietä täynnä rekkoja kuten esim. 9-tie niin tällöin riittävä ohituskiihtyvyys on mukava varuste.

Omassa kuplassani ja Suomen veroympäristössä näen että ideaali setup talliin on patteri-vispilä tylsien kilometrien nielemiseen ja jokin riittävän vanha avo harrastamiseen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ymmärtääkseni joo aika tuore laite, en tehdasta mainitun. Vuosimalli tuli varmaan jossain vaiheessa ilmi, mutta häipyi mielestä kuten nuo patterikoot ja teholukematkin.

Tosiaan joo, kehonsiirtimenä ihan pätevän oloinen ja kuten todettu, ymmärrän hyvin että väki noita ostaa. Jos siitä tekisi farmariversion, se varmaan myisi Euroopassa paremmin kuin häkä.

Kustannusnäkökulmasta ja käytännön puolesta (ainakin okt-asujalla) sähköauton edut ylipäätään on melkosen kiistattomia, kun hyötysuhde on hyvä, energia kohtuuhintaista ja lataus hoituu yöaikaan kotipihassa eikä tartte arjessa nojailla tankkimaattiin (ellei sitten ole valinnut liian lyhyen rangen mallia itselleen).

Mutta kolmosteslan vika ei ole käyttövoimassa, vaan sielussa - tai siis sen puutteessa. Pörinän puute on arjessa ihan sivuseikka sinänsä ja osaltaan jopa plussapuoli, tuosta puuttuu paljon muutakin - ja se puute on juuri sillä Factor X -sektorilla, ainakin omalta osaltani.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
24 Kesä 2022, 15:02
Mutta kolmosteslan vika ei ole käyttövoimassa, vaan sielussa - tai siis sen puutteessa.
Pystytkö avaamaan tätä tarkemmin?

Joissainhan tuota vaan on ja joissain ei, mutta mikä teki Teslasta sieluttoman?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
HANU
Viestit: 1211
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Minusta Teslan kolmonen on näppärä, helppo ja vaivaton auto ajella. Faceliftinä entistäkin kevyempi ajaa varsinkin kaupungissa.

Keskinäyttö sopii ainakin minulle hyvin ja ajaminen ilman jarrun painamisen tarvetta on mukavaa.

Mutkatiellä varsinkin neliveto on hauska ajaa kun kiihtyvyys on välitöntä ja "kaasun" voi avata jo hyvissä ajoin keskellä mutkaa.

Kaikki pelit ja pensselit Teslassa toimii mainiosti ja valotkin ovat hyvät.

Musiikkilaitteet kuulostavat hyviltä ainakin omaan korvaa.

Itse en vertaisi vanhaa 159:iä Teslan kolmoseen, kyllä uusi/uudehko auto yleensä vanhan auton voittaa.
Autokaupan ammattilainen

Vastaa Viestiin