Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin että jossain on oikein automaatiikkakin. Kuinka perusvarustelua saa esim i40, koska se veteli jo ihan pimiällä ja sitten jäi mieleen ceed. Koko matkalla ei yhtään muun merkkistä, kuin tojotalla tai korealaisella ilman takavaloja tai päivävaloilla ajelijaa jääny mieleen edes muijalle, joka hävisi vedon.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

palkus kirjoitti:Hemmetti, vedet silmissä saa näitä täällä lukea. Adaptiivistä vakkaria yms. ja valot sanoo piip. Ei perkele mitä vehkeitä :lol: :lol: :lol:
Jep, mä käännän mun bosch-sähköisessä saksalaisessa aina pari kertaa vuodessa 0-asennosta automaattivaloille, kun huollossa tuppaavat sammuttamaan ne. Muuten pärjään lähes koko ajan ilman kääntelyä (pl. valoisaan aikaan sumussa ja lumituiskussa).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kommenttina tuohon valokeskusteluun -auto vai manu.

Miettikää Toyotan ja Kian peruskäyttäjäprofiilia, Suomen
autoverotusta ja autoilun kustannuksia niin
autovalinnassa ko. ryhmällä ei paljon paina valojen
automatiikka. Perustekniikan luotettavuus, pienet ylläpitokulut,
osaava huolto ja muu jälkimarkkinointi sekä hyvä jälleenmyyntiarvo
painavat.

Itse en ole löytänyt noita em. samassa
paketissa yhdessä ajamisen intohimon kanssa,
joten meillä säilyy jatkossakin järki ja tunne kahdessa
autossa erikseen.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Historian saatossa, kun ihminen keksi että yöllä voisi olla pimeätä ja ajasti auringon sammumaan, huomattiin ettei yöllä näekkään enää ajaa autoa. Tähän tarkoitukseen sitten kehitettiin valot, jotka ensin Havin toteuttaminen tuikkuina oli yksitellen sytytettävä, sammutettava ja uusittava.

Vuodet vierivät eteenpäin ja keksittiin sähkö, jonka avulla saatiin langat hehkumaan niin, että valot paloivat jatkuvasti. Muutaman peräänajon jälkeen keksittiin, että olisipa kiva jos autossa olisi takanakin joku tuikku ja laitettiin sinnekin valot. Ongelmaksi tuli, että auton keula ja perä näyttivät pimeässä samalta, eikä moottoritielle tiennyt että saavuttaako toista vai tuleeko se kahtasataa vastaan, joten rankan aivoriihen jälkeen keksittiin värjätä takavalot punaisiksi ja nykymuotoinen autovalaistus sai alkunsa.

Jälleen vuodet vierivät ja autolla piti päästä kauemmas kuin jatkojohdon ylettämän päähän myös pimeällä, joten kehitettiin akku. Äkkiä kuitenkin huomattiin, että jatkuvasti palavat valot syövät akun aika nopeasti tyhjäksi. Jälleen järjestettiin suuri aivoriihi ja keksittiin valokatkaisija.

Valokatkaisija pelastikin monta autoilijaa akun tyhjentymiseltä, mutta pian kohdattiin jälleen uusi ongelma, kun ihmiset unohtivat valot päälle ja jälleen akut tyhjenivät. Tähän ei keksitty millään ratkaisua, kunnes maailma jaettiin kahtia. Yhteen saliin työnnettiin ruotsalaiset ja italiailaiset insinöörit, toiseen saksalaiset ja japanilaiset. Salissa yksi saatiin hieno innovaatio siitä, miten valot voi sammua automaattisesti kun auton sammuttaa, mutta todellinen maailmaa mullistava keksintö tuli salista 2, jossa pohdittiin ratkaisu, jossa auto alkaa pitää infernaalista meteliä, mikäli valoja ei sammuta muistuttaen näin kuljettajaa omasta tyhmyydestään.

Aika kului eteenpäin ja keksittiin pysäköintivalot, jotka voi jättää palamaan kun auton jättää hetkeksi pihatien varteen postilaatikkoon kurkatessa. Näiden piti palaa myös auton sammuksissa ollessa, jotta manuaalinen start-stop -järjestelmä ei pimentäisi autoa vaaralliseksi, näkymättömäksi möykyksi. Valokatkaisijaan lisättiin kolmas asento, nyt siinä oli jo 0, parkit ja ajovalot.

70-luvulle päästessä oli kuitenkin Ruotsin eteläreunalla kolmen kuutioeekkerin kokoinen kasa palaneita polttimoita ja virkamiehet miettivät, että tälle pitäisi tehdä jotain. Päästettiin jälleen insinöörit irti ja keksittiin huomiovalot, joita saattoi hyödyntää ajoneuvon havaittavuuden parantamiseen silloin, kun varsinaisia ajovaloja ei vielä pimeyden puolesta tarvinnut ja säästää näin ajovalopolttimoita. Ruotsalaiset kytkivät huomiovalot niin, että ne paloivat valokatkaisijan 0-asennossa ajoneuvon käydessä, joten valokatkaisijaa ei tarvinnut keksiä vielä kolmatta kertaa.

Aikain saatossa kakkossalissa päädyttiin kuitenkin kinastelemaan siitä, kumman valtion insinöörityö on maailman parasta - japanilaisten, jotka pyrkivät äärimmäiseen tarkkuuteen ja varmaan toimivuuteen hyödyntäen perinteitä vai saksalaisten, jotka 107% virheettömästi kehittävät uusia ratkaisuja ongelmiin, joita ei vielä ole keksitty. Proaktiivis-innovatiiviset saksalaiset lähtivät ovet paukkuen salista 2 perustamaan salin 3 ja kohtasivat käytävällä ruotsalaisen Svanten, joka kertoi huomiovaloista. Näin saksalaiset keksivät huomiovalot uudelleen nimelle päiväajovalo jo n. 30 vuotta ruotsalaisten jälkeen.

Muutaman vuoden päästä heräsi kuitenkin ajatus, että voisiko näitä hallita automaattisesti ulkoilman valoisuuden perusteella. Koska kuitenkaan edes saksalaiset eivät keksineet 107% varmuudella oikein toimivaa automatiikkaa, päädyttiin siihen ettei pakotettua ajovaloasentoa voida korvata automatiikalla ja ruvettiin miettimään valokatkaisijan muutoksia. Käytiin läpi olemassaolevat asennot todeten, että parkit pitää kyllä pystyä jättämään päälle sammutettuun autoon, mutta akun keston pidentämiseksi lisättiin vilkkuviiksellä hallittavat toispuoleiset parkit. Siitä kuitenkaan ei ollut apua automatiikalle, joten mietitiin sitä nolla-asentoa. Tultiin siihen tulokseen, että pihasiirroissa, huollon yhteydessä yms pitää pystyä kuitenkin pakottamaan kallit ajovalopolttimot pois päältä, joten sitäkään ei voi korvata automatiikalla. Lopputuloksena päädyttiin lisäämään valokatkaisijaan neljäs asento: Automagic. Nyt siis oli valokatkaisijassa kaikki mitä tarvii: 0, parkit, automagia ja pakotetut ajovalot.

Sitten tapahtui pelätty ihme: huomattiin, että päivällä autojen takapäät näkyvät ihan hyvin, joten päiväajovaloilla ajaessa ei tarvitse polttaa takavaloja.

Kaiken tämän innovativismin saattelamana ollaan siis tilanteessa, jossa autoissa on 3 tai 4 asentoa valokatkaisijassa, kun osa niistä osaa ohjata valoja automaattisesti ja osa ei. Kaikissa autoissa kuitenkin on vielä olemassa - ihan syystä - ne pakotetut päällä- ja pois päältä -asennot ajovaloille, joten tarpeeksi nolla-asentoon juurtunut kuski onnistuu kääntämään takavalot pois autosta kuin autosta. Kun lisäksi monet LED-päiväajovalot hohtavat kirkkaampina kuin vuoden '72 Corollan hiipuneet hehkut, saattaa joku jopa kuvitella niitä ajovaloiksi, vaikka valokuviottomina paikannusvaloina ovatkin ko. touhuun umpisurkeat.

Ylläoleva teksti sisältää osin faktaa ja osin fiktiota, mutta lopputulema on totta. Osassa autoista on valoautomagia, osassa ei, mutta tiettävästi kaikista sen voi ohittaa ja kuljettajan pitäisi tarvittaessa olla valmis niin tekemään (esim. kirkkaana talvipäivänä, kun lumi pöllyää niin että takavalot ovat kivat).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

PNV:n kanssa valot aina päällä. Osaishan se vissiin niitä räpsiä vaikka miten, mutta mulle riittää että kun starttaan biilin, ni tuikut on kirkkaana. Ihankun tästä ois puhuttu ennenkin... Oh well! Toivottavasti jatkossakin voi hoilottaa Chris Rea:a tähän aikaan vuodesta auton ratissa tunnelmoiden ”I’ve got red lights all around!” - taiteellisesti voi sitten modata ”except for that Kia and those Toyotas...” Driving home for Christmas... :x-mas:

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ihmetyttää se, että edelleen myydään autoja, joissa ei ole valoisuustunnistinta.
Jopa 10 v. ikäisessä Crescent-polkupyöräni alkuperäisessä napadynamolla toimivassa lampussa on sellainen eli ei pitäisi olla hinnasta ainakaan kiinni.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eihän sen valmistaminen paljoa maksa, mutta lisävarusteena siitä voi ottaa roiman katteen :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Polforea on kyllä vedossa!
Valokeskusteluun ei minulla ole jo sanotun päälle juuri lisättävää, ainakaan tähdellistä.
Tyydyn siis lainaukseen:
'Gentleman does not motor about after dark'
J. Lucas

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Polforea kirjoitti:LED-päiväajovalot hohtavat kirkkaampina kuin vuoden '72 Corollan hiipuneet hehkut
Vertaus toimii myös siinä tapauksessa, että -72 corollaan on haettu gigawatin jälkiasennusksenonit lähimmästä tarvikaupasta.
No worries, nuo modernit tehtaalla asennetut päivävalot yhdessä viimosen päälle älykkään valotekniikan kanssa hohtavat edelleen kirkaampana kuin corollan tuunatut valot. Ainakin vastaantulijaa päin.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Polforea kirjoitti:LED-päiväajovalot hohtavat kirkkaampina kuin vuoden '72 Corollan hiipuneet hehkut
Samoin kuin amisbemarien LED-kilvenvalot hohtavat kirkkaampina kuin angel eyesit (parkit) jotka päällä ajelevat pimeillä kylillä :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^True story: kun ostin ensimmäisen Alfani (159), oli siinä LED-kilvenvalot, jotka valaisi auton taustan paremmin kuin auton virallinen peruutuksen merkkivalo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:nolla-asentoon juurtunut kuski onnistuu kääntämään takavalot pois autosta kuin autosta
Tämä valot päällä 0-asennossa on kaikkien aivopierujen äiti. Jos katkaisijasta 0 löytyy niin sen pitäisi vanhassa kalustossa tarkoittaa "valot pois päältä". Tuoreemmissa, päiväajovaloilla varustetuissa taasen "valot pois, mutta moottorin käydessä päiväajovalot palavat silti keulalla".

Tämä "lähivalot päällä 0-asennossa" on suurin typeryys mitä autoalalta löytyy. Ajovaloautomatiikka olisi pitänyt toteuttaa niin, että valokytkimen voisi koko ajan pitää valot päällä asennossa. Tarkoittaen, että sammutettaessa moottori myös lähivalot + parkit sammuvat automaattisesti. Vaan ehei, mentiin halvimman mukaan purkkavirityksellä, jossa lähivalot ohjataan päälle, kun sytysvirta on päällä ja valokytkin 0 asennossa. Lopputulos: lähivalot palavat, mutta auto ei tiedä tätä. Kaukovaloja tai takasumuvaloa ei saa päälle laittamatta valoja ensin "oikeasti päälle". Ja sitten kun ne valot laittaa oikeasti päälle (valokytkin 1-asentoon), niin päällehän ne unohtuu, jos autossa ei ole sitä puolipakollista "piip" summeria. Purkkapaikkaa purkkapaikan päälle. Joten dementikoilla selkäydinrefleksinä kääntää valokytkintä aina nollille? Toimi 30 vuotta sitten ja samoilla opeilla mennään.

Tosin voi sen valokytkimen kämmätä toisellakin tapaa. Saksalaiset keksivät, että lähivalojen kuuluu sammua, kun moottori sammutetaan, mutta parkkien kuuluu jäädä päälle. Niiden tai mittarivalaistuksen palamista ei kirkkaassa auringonpaisteessa näe = suht varma tapa tyhjentää akku. Ainakin vanhemmat Volkkarit luottivat tähän ratkaisuun.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Mulla oli kesällä työautona Volkkari, jossa valot toimivat juurikin tuolla typerällä logiikalla. 0-asennossa lähivalot syttyivät ja sammuivat automaattisesti, mutta sumuvaloja tai pitkiä ei saanut päälle ja mittaristo oli pimeä. Parkkivaloille oli oma asentonsa samoin kuin lähivaloille, molemmissa syttyi samalla mittarivalot. Jos katkaisijan jätti lähivaloasennolle, niin valot eivät sammuneet ja oven avauksen yhteydessä alkoi ulina. En kerta kaikkiaan ymmärrä tuota logiikkaa vaikka Volkkaria aina niin järkeväksi autoksi kehutaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tietääkseni tuo lähivalot 0-asennolla on lähinnä nimenomaan valopakkomaita varten päälleliimattu viritys tuohon saksalais-japanialaiseen logiikkaan, että valojen jäädessä katkaisijasta päälle ulistetaan summeria. Uutena Saksaan myydyssä samanlaisessa volkkarissa se 0 on 0.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Koeajolle ei vielä päästetty, mutta kylmät tyypit otettu Skudaa Enyaqista. Ruskealla lehmällä topattu konttori oli hieno! Muovilaadutkin ihan fiksun oloisia. Tilaa takana ja kontissa perhekäyttöönkin ihan tarpeeksi.

Käyttöetu 60 kWh versiolle noin 500€/kk. Jos liiteri ei ole kovin flegmaattinen ajettava niin tuossa voisi olla jo ideaa. Jatkuu ensi numerossa...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Makeat kyllä ne konjakkiset penkit.

Eikö VAG osaa ihan napakan paketin rakentaa. Ei tuo varmaan mikään Elise ole, mutta sen todennäköisesti jo tiesitkin.

Hinta on kyllä kohdillaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ihan positiivista ettei ole Elise. Sen verran harmaata pukkaa ohimoille ettei jaksa kovin raakaa käyttöautoa.

Hiljainen se ainakin saisi olla, hiljaisuudesta kun ei lapsiperheessä ole varsinaisesti ylitarjontaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Sehän on VAG. Täytyy olla kokeilematta paskaa. Ja kokeiltuna myös.

:roll:

Avatar
-TTY-
Viestit: 1516
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Nyt kun on jää rikottu näiden aasialaisten kanssa, niin tein lauantaina asian, jota en olisi vielä joku aika sitten uskonut tekeväni; kävin koeajamassa Toyotan.
GR Yaris
Paperilla tämä ei voi olla mitään muuta kuin hauska laite, joten pitihän se koittaa. Sisältä suhteellisen ahdas tai kompakti, katsantokannasta riippuen. Apukuskin paikalla ollut vähä reilu 170cm daami kaipasi penkkiä lähemmäs lattiaa, mutta niin alhaalla oli kuin meni. Sisustassa on alcantaraa ja punaista tikkausta, joilla on sporttisuutta haettu mutta muuten kojelaudan muotoilu ja kabiini muutenkin henkii harmaata järkiajoneuvoa, eikä design itseä ainakaan puhuttele.

Käynnistäminen muistuttaa auton todellisesta luonteesta ja moottoritielle rampista kiihdyttäessä ralliautomaista ääntä tulee hyttiin ihan reilusti. Kaiuttimista tuleva pakoäänijäljitelmä on kuitenkin sen verran päälleliimattua ja keinotekoisen oloista, ettei ainakaan allekirjoittanutta viehätä muutamaa kiihdytystä enempää. Tasakaasulla niin isommissa kuin pienemmissä nopeuksissa auto ei kuulosta miltään, ja GR tuntuu ihan miltä tahansa autolta. Liikennevaloissa avaan ikkunan ja polkaisen hieman kaasua. Jep, ei kantaudu ulkoa vaan sisältä. Testilenkillä Ahtialan ja Villähteen välillä eteen tulee joku perhe-Peugeot, joka hieman rajoittaa ohjattavuuden testauksia eri nopeuksissa, mutta jonkunlainen tuntuma jää kuitenkin. Ohjaus on tarkka ja looginen, ja neliveto selvittää paksuhkon loskan leikiten.

Johtopäätökset: GR Yariksen juttu on sen suorituskyky. Teho-painosuhde on hyvä, alustassa on fiilistä, mutta tietynlainen päälleliimattu ja korostamalla korostettu sporttisuus ja rallihenkisyys aiheuttaa itsellä vastareaktion. Jos sen kanssa pystyy elämään, olisi tuo yhden - kahden hengen talouteen oikein sopiva kauppakassi, jolla voisi käydä pikkuteitä myöten naapurikunnan kyläkaupassa. Harvoin tulee tuommoisen menevämmän auton koeajon jälkeen semmoinen fiilis, että oma on parempi, mutta tällä kertaa palasin tyytyväisenä omaan kulkineeseeni.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Onko kukaan ollut tuosta vielä tykkäämättä?

Kova kilpailija uudelle, 2021 MiTo Q:lle, melko samankaltaiset speksitkin. Eiku...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Vittorio Jano kirjoitti:
16 Maalis 2021, 15:55
^

Onko kukaan ollut tuosta vielä tykkäämättä?

Kova kilpailija uudelle, 2021 MiTo Q:lle, melko samankaltaiset speksitkin. Eiku...
Arvaa rupesinko googlettamaan kuvia MiTosta? :oops:

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Kävin kokeilemassa tänään aitoa detroitilaista jenkkiautoa. En ollut sellaisilla aiemmin ajanutkaan, enkä myöskään sähköllä (en koe toyotan hybridiä sähkövoimalinjaksi).
Mukana ollutta pientä apukuskia pelotti hieman etukäteen auton mahdollinen kova käynnistysääni. Iloisena yllätyksenä mitään ei kuitenkaan kuulunut, kun automyyjä siirsi auton pihalle.
Sisällä tunnelma oli Yleismoottoreiden tuotteille tyypillinen, mitä nyt mittaristo on hassusti kantikas, eikä analogisia mittareita ole. Valkoinen muovi keskikonsolissa lienee parempi kuin esim. kiiltävä musta. Onkohan tässä yritetty jotain Apple-vaikutelmaa? En painellut mitään nappeja, koska automaagiosta kertovan napin vieressä oli merkkivalo päällä. Tunnelma ei ole mitenkään tyyris, mutta ei myöskään "HalMa". Sopivan keskiluokkaista. Ratti säätyy tarpeeksi ja ajoasennosta saa kelvollisen. Keskellä on käsinoja. Takapenkki oli nurin ja tavaraosasto täynnä talvirenkaita aika kammottavassa kunnossa olevin vantein.
Polttomoottori pysyi "käynnistyksessä" kuolleena. Sekava mittaristo näytti sähköistä kantamaa olevan 35km. Palkit patterimittarissa ulottuivat täyteen asti, mutta ei akku varmaankaan täynnä ollut. Tai toivottavasti ei ollut, odottaisin vähintään 50km lukemaa. Akkutakuu on sopivasti loppunut sekä ajan, että kilometrien suhteen. Ajoluulokone muuten kehuskeli, että pitkän ajan kulutus oli 3.4l/100km.
Vaihdekepistä toivomus drive-asennosta ja liikkeelle. Ajomoodi on "Normal" ja melko rauhallinen, sopii herrasmiesmäiseen lipumiseen. Ohjaus on aika etäisen oloinen. Varovaiset pyynnöt kaasupolkimelle eivät johda urheilulliseen etenemiseen, sitä varten pitää valita erikseen Sport-ajotila. En mitään teslaa odottanutkaan, mutta kuvittelin tämän olevan n.1700kg massastaan huolimatta vähän reippaampi. Voi tietty olla, että eleetön äänettomyys hämää tässä, sekuntikelloa ei sattunut mukaan.
Suuntasin moottoritien rampille. Polttomoottori pysyi edelleen toimettomana, vaikka runttasin kaasun pohjaan, hienoa! Laillisiin nopeuslukemiin ehti mainiosti.
Matkavauhdissa tämä on ihan ok peli. Rengasmelu on ainoa melunlähde. Pujottelin pienempiä teitä takaisin. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu mistään, kori tuntuu tukevalta ja jousitus vähän turhan kovalta, mutta Hondan jälkeen oikein mukavalta.

Kiitämme:
+ Hybridijärjestelmää
+ Lataus tavallisesta pistokkeesta
+ Yleistä vaivattomuutta
+ Badge engineering. Kenraali on fiksusti tarjonnut auton niillekin, joille ympyrä ja salama on ehdoton nou-nou.

Moitimme:
- Näkyvyys. A-pilarien katve on valtava ja näkyvyys taakse kehno. Keulan pituutta on vaikea arvioida, mutta sielläkin suunnassa on parkkitutkat.
- Ohjaus ja jousitus varauksin. Molemmat ihan tarpeeksi hyvät, mutta ei parhaimmistoa.
- Rengasmelu 215 levein Michelin-kesärenkain. Nyt ei ole toki helpoimmat olosuhteet, mutta kun muuten on hiljaista, niin rengasäänet korostuvat. Kyse tässä on enemmän äänen tyypistä tai sävystä kuin voimakkuudesta, juttelu apukuskin kanssa onnistui helposti ääntä kohottamatta.

Autosta jäi sen teknisestä hienoudesta huolimatta jotenkin vaisu tunne, autokuumemittari ei värähtänyt kovin korkealle. Osasyynä tähän oli takapyöränkaaren ruostevaurio. Talvivanteet olivat todella pahasti hapettuneet ja fiksari oli unohtanut vaihdekepin eteen näytteen auton todellisesta pölyisyydestä. Mitenköhän hyvin tätä onkaan pidetty...? Muuten auto oli siisti, takapenkkejä en tosin tutkinut. Jotenkin se akkukin huolettaa, vaikka voihan polttis-autoonkin tulla esim. kalliita moottori- tai vaihteistovikoja. Jaa niin, ja voihan tähänkin..

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Oliko kyseessä Ampera vai mikä?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
27 Maalis 2021, 21:07
^ Oliko kyseessä Ampera vai mikä?
Amppeereja tai Voltteja, sähköä ne kaikki on?

Jotain tällaista, ehkä?
https://www.nettiauto.com/chevrolet/volt/12018939

Avatar
Xehpuk
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Volttihan se, kotisalapoliisitehtävä suoritettu :wink:
Onko foorumin Ämpäristien ja Voltistien kokemukset tämän suuntaisia? Yleensä näistä kuulee pelkkiä kehuja. TM Talviauto 2013 oli vähän kaksijakoinen tämän suhteen, auto ei tainnut sopia heidän sapluunaansa. Valot ovat surkeat TM:n mittausten perusteella.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän tuo hyvinkin tutulta kuulostaa.

Ohjaus terävöityy Sport-asetuksella, mutta ei tuosta siltikään mikään 156 tule. Toisaalta matala painopiste ja olematon kallistelu tekee ramppiin tuuppaamisesta yllättävän kivaa. Eleetön ja vaivaton suorituskyky on minusta pienissä nopeuksissa jopa viihdyttävää, mutta moottoritienopeuksissa paukkuja saisi olla vähän enemmänkin.

Omastakin loppui akkutakuu alkuvuodesta. En ole huomannut patterin kapasiteetissa mitään muutosta viiden vuoden aikana. Eilen tuli ajeltua 50 km ja sähköistä reserviä jäi vielä 13 km. Ulkolämpötila noin seitsemän astetta eli lämmitystarvetta oli vielä, mutta toisaalta reitille sattui vain pieniä hitaita teitä.

Akut ovat ilmeisesti kestäneet yleisesti hyvin, mutta sähkömoottori syö laakerinsa noin sadan tonnin välein. Jos voimalinjatakuu on loppu niin kuvetta saa kaivaa noin 400€:n edestä. Noiden laakereiden vaihtoa lukuunottamatta keksintö on ainakin mulla pelannut oikein hyvin, ja kulutus sadan tonnin matkalta 1,9 l/100km. Jälkimmäinen tietty riippuu paljon auton käytöstä.

Ne valot on tosiaan sysipaskat. Tarvikexenoneilla niistä saisi välttävät, mutta eihän niin saa tehdä...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Nyt oli ajossa Seat Tarraco hybrid ja sellainen noin 100km tuli ajettua. Akussa ei ollut paljoa virtaa kun vaimo oli jo ajellut sillä eilen akun melkein tyhjiin ja tajusin vasta loppupuolella koeajoa että bensalla voi myös ladata. Fiksua se ei tietenkään ole, mutta kokeilin sitä jotta sai ajaa myös sähköllä. Auto oli Excellence ja lisävarusteina näytti olevan täysnahat ja koukku. Saattoi olla muutakin mutta en perehtynyt asiaan sen enempää.

Ajotuntuma Passatiin (bitdi 4motion) verrattuna ei ole lähellekään yhtä tukeva eikä samanlaista voimantunnetta ole ollenkaan. Kyllä tuollakin liikenteen rytmissä pysyy, mutta numeroarvoista (245hv/400Nm vs Passatin 240hv/500Nm) odotin että eroa olisi ollut vähemmän.

Takakontin verho oli parempi kuin 7seaterissa, jollainen tuli FR-varusteisena koeajettua joku aika sitten, kun ei ole turhia turvavöitä häiritsemässä. Kuitenkin Passatin kiskoilla kulkeva verho on parempi.

Nahkapenkit oli omalle vartalolle paremmat kuin FR:n kangaspenkit. Istuinosa on edelleen vähän lyhyen tuntuinen ja käsikäyttöinen ristiseläntuen säätö oli hankala.

Saa nyt nähdä lähteekö FR muutamalla lisävarusteella tilaukseen. Tuollaiset ajatukset on nyt.

Metalliväri tai erikoisväri (punainen tai vihreä)

Musta nahkaverhoilu
Top View ympäristön tarkkailujärjestelmä
Connectivity box (langaton lataus puhelimelle)
Turvallisuuspaketti XL
Sähköisesti esiin vapautettava vetokoukku
Säilytystilapaketti
Väliverkko tavaratilaan, takaistuimien kaato tavaratilasta
230V virran ulosotto tavaratilassa

Lasikatto ois muksujen mieleen mutta tavaralokeroille on enemmän käyttöä. 20" renkaat menee hukkaan, vakiona tulevat 19" riittää hyvin. Koeajoautossa oli 17" talveksi ja ne näytti vähän alikokoisilta. Ehkä 18" olisi talveksi hyvä vannekoko.

Hintatiedot Autoveroton hinta
42.890,00 €

Lisävarusteet
4.430,00 €

Arvioitu autovero (CO2 42 g/km)
1.660,60 €

Kokonaishinta
48.980,60 €

Katumaasturina joku tuota pitää, omasta mielestä tuo on vain vähän normaalia korkeampi farkku tai tila-auto. Mitatkin (pl. maavara ja korkeus) on muutaman sentin tarkkuudella samat kuin Passatissa. Tila-autoksi tuon voisi mieltää mm. joidenkin mallien kolmannen istuinrivin ja säädettävän takapenkin (pituus, selkänojien kaltevuus) vuoksi.

Niin, ja just kun tuossa tsekkasin Stelvioiden tarjonnan nettiautosta niin ei ollut yhtään sellaista tarjolla jossa olisi ollut nahkapenkit, adaptiivinen vakkari ja peruutuskamera. Tämä olisi ilman kameraa, mutta ei jotenkin oo hintansa (68ke) arvoinen vaikka hieno onkin. https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/11934449

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

On tuossa kuvassa ainakin kamera?

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Kyllä tuossa selvästi kameran linssi pilkistää takarekkarin yllä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

FinPat kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:16
Kuva
Kuinka hyvin tuollainen takakamera kestää kelejä? Vois kuvitella, että likaantuu kovin herkästi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Onhan siinä näköjään kamera. Noh, kaikkea ei voi vaatia jos liike on Premium Car Center. Sellaisessa varmaan asioi tyypit, joille autoja ei myydä joillakin yksityiskohdilla. Joku muu saattaisi sen kummemmin ajattelematta tai tutkimatta skipata ko. kohteen.

Mutta silti, vaikka tuosta se kamera löytyy niin oletettavasti noin 20k kovempi väliraha + selvästi suuremmat käyttökulut + pienemmät tilat ei ole nyt voittava yhtälö.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

jkk kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:32
FinPat kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:16
Kuva
Kuinka hyvin tuollainen takakamera kestää kelejä? Vois kuvitella, että likaantuu kovin herkästi.
Toteutuksia on erilaisia. Paras on tietenkin esim. Golfin ja Passatin toteutus jossa kamera on sähköllä kääntyvän läpän takana. Yhtä hyvä on mersujen ratkaisu jossa kamera vetäytyy piiloon. Skodassa kameran linssiä huuhdellaan omalla pesurin suuttimellaan mutta ei se kunnolla putsaa paksua rapaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^itseasiassa golfin ja id:n takakameroihin mielessäni vertasin. Mersulla löytyy myös vastaavia, jossa kamera on kääntyvän takamerkin alla.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jkk kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:32
Kuinka hyvin tuollainen takakamera kestää kelejä? Vois kuvitella, että likaantuu kovin herkästi.
Ei se ole mikään super paha avoimeksi kameraksi mutta kyllähän sitä kura-aikana pitää aina silloin tällöin huuhtaista.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:56
jkk kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:32
Kuinka hyvin tuollainen takakamera kestää kelejä? Vois kuvitella, että likaantuu kovin herkästi.
Ei se ole mikään super paha avoimeksi kameraksi mutta kyllähän sitä kura-aikana pitää aina silloin tällöin huuhtaista.
Tuossako ei ole pesuria itsessään?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
28 Maalis 2021, 22:01
FinPat kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:56
jkk kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:32
Kuinka hyvin tuollainen takakamera kestää kelejä? Vois kuvitella, että likaantuu kovin herkästi.
Ei se ole mikään super paha avoimeksi kameraksi mutta kyllähän sitä kura-aikana pitää aina silloin tällöin huuhtaista.
Tuossako ei ole pesuria itsessään?
Njet.

GTJu
Viestit: 261
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja GTJu »

<---- Jollain perverssillä tavalla Volt on kiinnostava härpäke, mutta just jännittää, että voiko sillä ajaa lapsellisen ja tarpeettoman kovaa silloin kun kerran vuodessa tekee mieli. Sisustan muotoilu on jännä.


Itse pääsin koeajamaan Nissan Jukea kertarysäyksellä 600 km.
Ei niin kauhea kuin ennakkoon ajattelin, moottori oli turboton bensa 1,6, jonka suorituskyky on toki aika maltillinen.
Muutaman kerran sohjokohdissa kun ajelin vähän ei-normireittejä vähän säikäytti, kun pää on kauhean korkealla ja tienpienta kauhean kaukana. Vaappumistaipumusta ilmenee aika lailla esim., madallettuun GT:seen tai johonkin WRX:ään verrattuna eikä tiedä mihin auto haluaa mennä.
Näkyvyys autosta oli hyvä ja stereot soi hyvin. Jaksoi Oulusta Helsinkiin ihan kivasti kyllä ajaa.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
29 Maalis 2021, 07:57
TeroPee kirjoitti:
28 Maalis 2021, 22:01
FinPat kirjoitti:
28 Maalis 2021, 21:56


Ei se ole mikään super paha avoimeksi kameraksi mutta kyllähän sitä kura-aikana pitää aina silloin tällöin huuhtaista.
Tuossako ei ole pesuria itsessään?
Njet.
Omassa KIAssa on sama ratkaisu ja kyllä sen saa pyyhkäistä jokaisen ajokerran päätteeksi silloin kun rapa roiskuu.
Sille on oma rätti varattuna oven säilytyskotelossa :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Järkisyistä olen ajanut nyt sähkövempeleellä viimeiset viikot. Jännästi kun vaimo on liikkunut "ihan hyvällä" Vitaralla, perjantaina sain käskytyksen lähteä tekemään kauppoja hänen valikoimaansa autoon... :roll:

Joten tyyppasin (jälleen) Biimerin 2-sarjan töpseliladatavan, vuosimallia 2018 ja alle 40 tkm rullattu. Ja olin aivan perhanan tyytyväinen!
- Uusi plugari X1 on yli kaksinkertainen hankintahinnaltaan, kuin nyt kokeiltu 2-sarjalainen. Ja olisin valmis laittamaan erotukseen vielä enemmän.

Hyvin samankaltaisesta voimalinjasta ja runkorakenteesta huolimatta autoilla ei ole juuri käytännön ajokokemuksessa tai laadun kokemuksessa yhtymäkohtia. Hyvä niin, mutta samalla selittyi kyllä miksi plugarikakkoset on suht edullisia. Tällainen uutena oli kerran yhden vuorokauden verran käytössä - enkä silloin hirveesti tykännyt, tosin voimalinjan opettelua oli silloin kokeilu. Nyt keskityin enemmän autoon itseensä - enkä odottanut sen olevan tylsempi kuin Suitsan! Lisäksi autosta puuttui se tietty kiillotettu viimeistely, jota Biimeriltä on tottunut odottamaan. Alusta oli kova, auto meluisa ja hiukan kivirekimäinen ajaa. Ei se huono ollut, mutta en kokenut muuta kuin helpotusta, kun sain Suitsan takaisin. Jopa vaimo tuomitsi 2-sarjan hutimalliksi. On toki plugarina suorituskykyinen. Pahoittelut tästä arviosta kakkosen omistajille, se on aivan varmasti pätevä auto luokassaan, mutta ei meitä varten.

Mutta nyt ollaan sen äärellä, että Suzuki-rangaistus vuoden mittaisena on kärsitty - ja lisäksi vaimo ajoi omaan miinaansa ja on nyt itse auton vaihdon ajavana voimana! Koitan saada tähän aikaiseksi jotain kulmaa jolla ujuttaa vaihtoehdoksi Alfa Romeota. Saa lähettää ajatuksia & rukouksia! :wink:

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuli äsken testattua kaverin Caprice farkkua. Kyllä on ihan hauska tollasellakin ajella. 307ci eli abouttiarallaa 5 litraa iskutilavuutta, mutta tehoa ehkä joskus ollut sellanen 140 hevosvoimaa. :lol: Ei se mihinkään kulje mutta mukavasti murisee ja GT Alfaan mukavaa vaihtelua tuollanen laiva.
Liitteet
IMG_20210330_194100.jpg
IMG_20210330_194100.jpg (123.13 KiB) Katsottu 6201 kertaa

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

JarHei kirjoitti:
30 Maalis 2021, 19:56
307ci eli abouttiarallaa 5 litraa iskutilavuutta,
Olikos joskus niin että 307 oli oldsin ja 305 letukan 5 litrainen

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

^ en minä noista tiedä, eikä juuri kaverikaan, mutta tiedon mukaan juurikin Oldsin koneella.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Pontiac ja Chevrolet käyttivät Chevyn 305:ttä vuoteen 1987 asti, Oldsmobile ja Buick Oldsin 307:aa.
Vuodesta 1987 alkaen kaikki neljä käyttivät Oldsin 307:aa katkeraan loppuun asti. Buick oli viimeinen kaasarikoneinen jenkki, valmistus loppui 1990.
Sähköohjattu Rochester Quadrajet, eli kaasarin sisään oli leivottu seossäätösolenoidi. Lambda putkessa, läpän asentoanturi, paineanturit, ilmapumppu, tietokoneboksi jalkatilassa, 9 metriä alipaineletkua. Mahtava järjestelmä. Täyskaasulla toimi kuten normikaasari eli ohitti solenoidin. Tietokone hoiti myös sytytyksen ohjauksen.
Itsellä oli -86 Buick, josta suomalais-ugrilainen metsäasentaja oli repinyt kaikki irti. Käytin jonkin verran aikaa ja haalin parista romusta kaikki tarvittavat osat ja sain laitteen toimimaan kuten tehdas halusi. Pieni työvoitto 8)
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

JT Newman kirjoitti:
31 Maalis 2021, 10:44
Itsellä oli -86 Buick, josta suomalais-ugrilainen metsäasentaja oli repinyt kaikki irti. Käytin jonkin verran aikaa ja haalin parista romusta kaikki tarvittavat osat ja sain laitteen toimimaan kuten tehdas halusi. Pieni työvoitto 8)
Nää on aina helmiä.
Itsellekin tullut pari helmeä vastaan.
Viimeisen kanssa yritän juurikin ottaa työvoittoa, kun jotenkin ei nyt vaan natsaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rasvis kirjoitti:
26 Helmi 2021, 17:01
Koeajolle ei vielä päästetty, mutta kylmät tyypit otettu Enyaqista.../ /...Jatkuu ensi numerossa...
...eli nyt.

Koeajoautossa on 21” sirkkelinterävanteet alla, mutta siitä huolimatta rengasmelu pysyy kurissa moottoritievauhdeissakin. Muuta ääntähän tästä ei sitten kuulukaan. Vakioilla 19” palloilla laitos voisi olla hyvinkin hiljainen.

Ohjaus on luontevan tuntuinen, jonkin verran parempi kuin Ämpärissä, mutta ei ole tämäkään 156:n Kuudes aisti -esityksen tasalla. Tosin Skodillacin leipälaji onkin leikkisyyden sijaan letkeys, ja siinähän tämä on niin hyvä ettei paremmasta väliä. Voimaakin on sen verran että yli kahden tonnin malmikasa liikahtaa notkeasti ja äänettömästi kuin ajatuksen voimalla. Tämä kipale oli tehokkaammalla moottorilla ja 80 kWh akustolla, mutta ilmeisesti mopompi pikkuakkumalli on kevyempänä jotakuinkin yhtä ripeä.

Vieteristön kyvykkyys ei riitä citroenmaiseen routareikien silotteluun, mutta ei tämä myöskään ryskää munuaisia irti. Toisaalta kioski taittuu ramppiinkin suuremmin huojumatta.

Konttorin pinnat ovat fiksuja ja ruskea nahka kyllä istuu omaan silmään kivasti. Apple Carplay peilaa luurin 13” kosketusnäyttöön, ja Spotify ja kartta-appi pyörivät ketterästi. Jenkkakoneen äänenlaatu tosin jää vähän puolivillaiseksi, ja parempaa rammaria ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla.

Tilaa on niin kajuutan kuin ruumankin puolella aivan tarpeeksi. Ennemminkin tuli mieleen, onko ihan viisasta jauhaa työmatkaa näin isolla autolla.

Mutta mutta. Olin näköjään ymmärtänyt työsuhdeauton hankintarajan väärin: Ei riitä paukut kuin 60kWh versioon, talvirenkaisiin ja metalliväriin. Sehän nyt ei ole auton syy, mutta jos ei Skodaa ruskeilla nahoilla niin sitten ei Skodaa ollenkaan. Nih.


...sitä paitsi Emma Salokoski laulaa kauniimmin Ämpärin Boseissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
11 Touko 2021, 20:14
Sehän nyt ei ole auton syy, mutta jos ei Skodaa ruskeilla nahoilla niin sitten ei Skodaa ollenkaan.
Eikös tämä päde kaikkiin autoihin?

PS. Mainio rapsa!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Herranjumala. :crazyeyes:

Tässä oli niin paljon kaikkea. Ettien että. :puppydogeyes:

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja niki »

Kukaan käynyt vielä testaamassa uutta FIat 500e täyssähköä? Minä kävin. Kokonaisuutena varsin sympaattinen laitos sisältä ja päältä. Koeajossa huomio kiinnittyi positiivisesti ajettavuuteen ja alustaan, joka oli yllättävän hyvä auton kokoluokka huomioiden. Oletin rättikattoisen version olevan häiritsevän meluisa maantiellä, mutta 16" Goodyeareilla se ei ollut mikään dealbreaker vaikkei hiljaisesta autosta voi puhuakaan. Ergonomia on ihan asiallinen ja 320km WLTP range riittävä kaupungin ulkopuolella asuvallekin. Käytännön kantama on n. 260 kilometriä ja Sherpa -ajotilalla, joka poistaa käytöstä ilmastoinnin sekä rajoittaa ajonopeuden 80 kilometriin tunnissa, pystyi kantamaa kasvattamaan vielä n. 20 kilometrillä. Viihdejärjestelmä oli hyvin toimiva ja äänentoiston suhteen kuunteli mielellään muutakin kuin uutisia. Ensimmäisellä liikkeelle lähdöllä auto soittaa la dolce vitaa auton ulkopuolella joka pisti hymyilyttämään. Muitakin hauskoja viittauksia löytyi mm. ovenkahvassa oleva "Made In Torino" teksti ja alkuperäisen 500:n muotokuva, sekä langattomassa latausalustassa oleva Torinon silhuetti.

Viimeistely on yleisesti ottaen ihan mallikasta mutta yksilövikana aurinkolippa oli löysästi kiinni ja kiinnike irvisti ikävästi, ilmeisesti ruuvi jäänyt tehtaalla löysälle. Samalla pääsin näkemään livenä Ocean Green värisen La Priman, joka on oikeasti tyylikäs kokonaisuus vaalealla ekonahkaverhoilulla ja lasikatolla.

Positiivisista asioista huolimatta autoa tarkemmin tutkittua otti erityisesti päähän se, että Suomen maahantuoja on ilmeisesti kaikessa viisaudessaan säästänyt kummallisissa paikoissa ja tilannut 500e:t ilman penkinlämmittimiä tehtaalta. Maailmalta löytyy kuvat ja kertomukset, että winter paketissa tulee viihdejärjestelmän kosketusnäyttöön integroidut käyttökytkimet penkinlämmittimille joita pystyy etäohjaamaan Fiatin mobiiliaplikaatiosta (kuten pitääkin) sekä lämmitettävä tuulilasi. Suomessa lämmitettävää tuulilasia ei ole tarjolla ja liikkeessä asennetaan tarvikelämppärit luovutushuollossa, joiden kojelautaan istutetut käyttökytkimet olivat halvimmat mahdolliset ja suorastaan tökerön näköiset asennusta myöden ainakin demokärryssä. En ole moisia nähnyt kahteenkymmeneen vuoteen missään autossa. Lisäksi La Priman hintaan maailmalla, Ruotsissakin kuuluva latausasema on jätetty Suomessa pois varustelistalta. Myyjä myös arveli ettei autoa ole varustettu sisätilan esilämmitys- tai akun lämmitysratkaisulla Pohjolan talveen mutta tästä ei tullut täyttä varmuutta. Merkillisiä puutteita autolta jonka hintaluokka suuremmalla akkupaketilla on 30-40 keur varustelusta riippuen.

La Priman olisin lähtökohtaisesti voinut laittaa jopa tilaukseen, mutta yksityiskohdat varusteluun ja auton hinnoitteluun liittyen laittoivat vielä pari palaa jäitä hattuun, vaikka tarjous vaihturista ihan hyvä olikin. Toivoa saattaa että alkuvaiheen jälkeen saisi penkinlämmittimet tehtaalta valmiiksi asennettuna ja auton samoilla varusteilla mitkä muissa maissa kuuluvat vakiovarusteluun. Mielenkiintoista nähdä miten myynti lähtee vetämään.
Ammattina autokauppa

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

niki kirjoitti:
09 Kesä 2021, 19:38
Myyjä myös arveli ettei autoa ole varustettu sisätilan esilämmitys- tai akun lämmitysratkaisulla Pohjolan talveen mutta tästä ei tullut täyttä varmuutta. Merkillisiä puutteita autolta jonka hintaluokka suuremmalla akkupaketilla on 30-40 keur varustelusta riippuen.
Toi nyt on ihan aivoton ratkaisu jos noin on, mielestäni tuomoinen sähköauto on melkeimpä kelvoton talvikäyttöön täällä. (tai ainakin ne viikot kun on pakkasta/vähän enemmän pakkasta) Jos aikoo ajaa sillä sähköautolla talvellakin ja ei ole lämmintä tallia missä se yleensä olisi, niin noiden puutteiden takia kannattaa jättää se kauppaan. Ei se kylmä (ainakaan reilummassa pakkasessa) akku edes ota mitään virtaa vastaan, eikä kyllä luovakkaan sitä ennen kuin on lämminnyt. + Se rangen tippuminen ilman sisätilan esilämmitystä.

Edit. "viihdejärjestelmän kosketusnäyttöön integroidut käyttökytkimet penkinlämmittimille" -En kyllä tuotakaan toteutusta pidä hyvänä. Ei taida noi kosketusnäytöt edelleenkään niin pakkasesta tykätä. Esim. Maserati Levanten kosketusnäyttö taisi talvisessa testissä sanoa tyyliin "sammunut ylikuumentumisen takia" laita sitten siinä persgrilliä päälle. Noh saahan sen puhelimella tossa 500e, kuhan ei ole iphonea puhelimena :-D (ainakaan vähänkään vanhempaa mallia, niillehän riittää viima jossain +5 niin ne sammuu. Tai no jos auto netissä ja saa jo kotoa sisältä laitettua päälle.)
Viimeksi muokannut Garmund, 09 Kesä 2021, 23:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin