Sekalainen koeajoketju
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
^Shaguareja on tullut ajettua häpeällisen niukasti. XE uutena ponnistuksen jälkeen en ole pakoautoa ajanut - mutta olisihan tuo silti pitänyt muistaa/tietää… Käsitän itseni täten sivistetyksi - jolly good, guvnor!
Re: Sekalainen koeajoketju
Jaguar
Ja jos haluaa leikkiä racing-racing lookkia niin sitten tällainen after market vaihteenvalitsin:
https://pmcmotorsport-shop.com/product- ... -knob.html
Jos niskaa taas punoittaa niin voihan ZF 8HP:ta hämmennellä näinkin:
https://www.kilduffmachine.com/store/p1 ... 8HP70.html
- hjpp
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Pitäisi olla. Mes ei ainakaan ole paljastanut mitään siihen viittaavaa, mutta epäilin kyllä samaa joskus vuosia sitten koeajolla. Sen verran hätäiseltä tuntui, mutta vertailuna olikin vain oma silloinen 159-lahna.
Tuollainen kolmikeppinen valintasysteemi olisi tyylikäs. Tuntuisi niin kotoisalta...
- dnapekko
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Sekalainen koeajoketju
Firmalla oli koeajolla MB GLE 350 de 4matic lataushybridi dieselkoneella, matkana Kajaani-Nurmijärvi-Tampere-Raahe, kelejä ihan joka lähtöön, kun alkuviikosta lähdettin matkaan.
Auto on iso, siis iso ja painava, tuntuma tiehen etäinen. Sähkö riitti vajaan 90 km, sitten mentiin loppumatka dieselillä, ei ollut sopivia latauspaikkoja eikä appeja, kun oltiin koeajolla ilman sähköautotaustaa. Mukavahan se oli, ja korkealta näki hyvin. Aluksi tuntui vaativan ohjaamista, mutta kyllä siihen tottui, joskin ajoavustimet ja adaptiivinen vakkari liikennemerkkilukuineen aiheuttivat joskus lieviä yllätyksiä. Kerran esimerkiksi auto yritti seurata oikeaa reunaa, kun se lähti menemään oikealle liittymän takia, kerran pisti hanttiin kun palasin ilman vilkkua (hyihyi) ohituksen jälkeen omalle kaistalle. Nurmijärvellä oli mielenkiintoinen paikka, kun vastaantulevien kaistan reunassa oli pysäköitynä lavetti, ja vastaan tuli auto. jolloim piti väistää oikeaan reunaan, jolloin auto yritti punkea takaisin keskemmälle. Myös outoja jarrutuksia joissain kohdissa, vaikka ei rajoitusmerkkiä näkynyt, yhden kerran alkoi jarruttamaan neljäänkymppiin kun näki tien viereen pysäköidyn levittäjän oikeassa sivussa olleen rajoitusmerkin. Mersun tapa käyttää viiksiä on mielenkiintoinen, ja vaatii hiukan tottumista. Yllättävän reippaasti kiihtyi, ja varmaan vielä paremmin, jos sähköä olisi ollut. Latauskaapelit olivat laukuissa takajalkatilassa, toinen vaihtoehtohan lienee kontti, emme tutkineet olisiko niille ollut siellä jotain piilolokeroa.
Mukavaa, tasaista siirtymistä, vähän Christine-fiiliksillä, ehkä olisi parempi kytkeä niitä avustimia pois.
Sitten kun hyppäsi Raahessa parisataatuhatta ajetun GT:n rattiin, ja ajeli reippaasti kotia kohti, tunsi taas elävänsä
Auto on iso, siis iso ja painava, tuntuma tiehen etäinen. Sähkö riitti vajaan 90 km, sitten mentiin loppumatka dieselillä, ei ollut sopivia latauspaikkoja eikä appeja, kun oltiin koeajolla ilman sähköautotaustaa. Mukavahan se oli, ja korkealta näki hyvin. Aluksi tuntui vaativan ohjaamista, mutta kyllä siihen tottui, joskin ajoavustimet ja adaptiivinen vakkari liikennemerkkilukuineen aiheuttivat joskus lieviä yllätyksiä. Kerran esimerkiksi auto yritti seurata oikeaa reunaa, kun se lähti menemään oikealle liittymän takia, kerran pisti hanttiin kun palasin ilman vilkkua (hyihyi) ohituksen jälkeen omalle kaistalle. Nurmijärvellä oli mielenkiintoinen paikka, kun vastaantulevien kaistan reunassa oli pysäköitynä lavetti, ja vastaan tuli auto. jolloim piti väistää oikeaan reunaan, jolloin auto yritti punkea takaisin keskemmälle. Myös outoja jarrutuksia joissain kohdissa, vaikka ei rajoitusmerkkiä näkynyt, yhden kerran alkoi jarruttamaan neljäänkymppiin kun näki tien viereen pysäköidyn levittäjän oikeassa sivussa olleen rajoitusmerkin. Mersun tapa käyttää viiksiä on mielenkiintoinen, ja vaatii hiukan tottumista. Yllättävän reippaasti kiihtyi, ja varmaan vielä paremmin, jos sähköä olisi ollut. Latauskaapelit olivat laukuissa takajalkatilassa, toinen vaihtoehtohan lienee kontti, emme tutkineet olisiko niille ollut siellä jotain piilolokeroa.
Mukavaa, tasaista siirtymistä, vähän Christine-fiiliksillä, ehkä olisi parempi kytkeä niitä avustimia pois.
Sitten kun hyppäsi Raahessa parisataatuhatta ajetun GT:n rattiin, ja ajeli reippaasti kotia kohti, tunsi taas elävänsä
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- -TTY-
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sekalainen koeajoketju
Tuntumaa viimeisimmästä hankinnasta - BYD Seal AWD Excellence
Ulkonäkö: Johtunee osittain väristä, mutta apukuski on huomannut useamman pään kääntyvän (voi tietysti olla että ne on kääntynyt apukuskinkin takia). Kyllähän se luokassaan omaan silmään onnistuneen näköinen auto on, mutta jos muotoilutiimin johtajan CV:stä löytyy esim. Alfa 8C, niin sitä sopinee odottaakin. Keulasta löydän vaikutteita uudesta Suprasta ja Taycanista, takaosassa hieman mersumaisuutta. Etuviistosta katsottuna ehdottomasti parhaimman näköinen.
Sisätilat: Viihtyisät. Materiaalivalinnoissa on minimoitu ämpärimuovin käyttö ja sitä löytyy lähinnä ovien alaosasta; lähestulkoon kaikkialla mihin kädellä yltää on nahkaa, nahantapaista ja alcantaraa. Keskikonsolin nappulat valitettavasti keräävät rajusti sormenjälkiä, mutta niin kai suurin osa muistakin nykyautoista. Penkin istuinosa voisi olla aavistuksen verran pidempi yli 180 cm kuljettajalle, mutta ei tälläisenaankaan häiritsevä kuitenkaan ole. Panoraamakatosta saa ehdottomasti eniten irti takapenkiltä. Etupenkkien muotoilu rajoittaa näkyvyyttä eteenpäin todella tehokkaasti, mutta lasikatto ja hieman yllättäen myös C -pilarin pikkuikkuna tuo huomattavasti avaruuden tuntua. Jalka- ja päätilaa on reilusti myös pidemmällekin ihmiselle, sen reisituen ollessa myös takana hivenen vajavainen.
Millainen ajaa: Kokeilujen jälkeen päädyin asettamaan ohjauksen asentoon urheilullinen ja jarrut asentoon mukavuus. Sport-asennossa kaupunkiajossa pysähtyminen oli hieman liian reipasta ainakin kyytiläisen makuun. Ohjauksessa on pienen pieni löysä alue keskellä, joka lienee tarkoituksella tehty estämään jatkuva kaistalla seilailu. Muuten ohjausta voisi pitää tunnokkaanakin, kun suhteutetaan auton painoon. Ei tämä mikään Elise tai ysäri-Porsche ole, mutta tarjoaa huomattavasti enemmän informaatiota pyörien asennosta kuin esimerkiksi Ioniq5. Keinotekoisen jäykkyyden huomaa kyllä, mutta silti ehdottomasti paremmasta päästä uusista autoista joita olen ajanut.
Voimaa löytyy todennäköisesti useimmille riittävästi ja ohitus on helpohkoa Telkkarin valikoihin on helppo hukkua ja käyttöliittymän opettelu vie hetken; ei ole intuitiivisimmasta päästä. Tärkeimmät toiminnot saa kuitenkin laitettua pikavalintaan alasvetovalikkoon, josta itsellä löytyy heti ensimmäisenä jo 2 kmh ylityksestä ruikuttava liikennemerkkitunnistin. Myös regen säätö ja ratinlämmitin löysivät paikkansa pikavalinnoista.
Pähkinänkuoressa; ei todellakaan täydellinen, mutta luokassaan mielestäni erittäin hyvä valinta eikä ainakaan vielä kaduta. Saa nähdä, kuinka esimerkiksi jälleenmyyntiarvo tässä matkan varrella elää...
Ulkonäkö: Johtunee osittain väristä, mutta apukuski on huomannut useamman pään kääntyvän (voi tietysti olla että ne on kääntynyt apukuskinkin takia). Kyllähän se luokassaan omaan silmään onnistuneen näköinen auto on, mutta jos muotoilutiimin johtajan CV:stä löytyy esim. Alfa 8C, niin sitä sopinee odottaakin. Keulasta löydän vaikutteita uudesta Suprasta ja Taycanista, takaosassa hieman mersumaisuutta. Etuviistosta katsottuna ehdottomasti parhaimman näköinen.
Sisätilat: Viihtyisät. Materiaalivalinnoissa on minimoitu ämpärimuovin käyttö ja sitä löytyy lähinnä ovien alaosasta; lähestulkoon kaikkialla mihin kädellä yltää on nahkaa, nahantapaista ja alcantaraa. Keskikonsolin nappulat valitettavasti keräävät rajusti sormenjälkiä, mutta niin kai suurin osa muistakin nykyautoista. Penkin istuinosa voisi olla aavistuksen verran pidempi yli 180 cm kuljettajalle, mutta ei tälläisenaankaan häiritsevä kuitenkaan ole. Panoraamakatosta saa ehdottomasti eniten irti takapenkiltä. Etupenkkien muotoilu rajoittaa näkyvyyttä eteenpäin todella tehokkaasti, mutta lasikatto ja hieman yllättäen myös C -pilarin pikkuikkuna tuo huomattavasti avaruuden tuntua. Jalka- ja päätilaa on reilusti myös pidemmällekin ihmiselle, sen reisituen ollessa myös takana hivenen vajavainen.
Millainen ajaa: Kokeilujen jälkeen päädyin asettamaan ohjauksen asentoon urheilullinen ja jarrut asentoon mukavuus. Sport-asennossa kaupunkiajossa pysähtyminen oli hieman liian reipasta ainakin kyytiläisen makuun. Ohjauksessa on pienen pieni löysä alue keskellä, joka lienee tarkoituksella tehty estämään jatkuva kaistalla seilailu. Muuten ohjausta voisi pitää tunnokkaanakin, kun suhteutetaan auton painoon. Ei tämä mikään Elise tai ysäri-Porsche ole, mutta tarjoaa huomattavasti enemmän informaatiota pyörien asennosta kuin esimerkiksi Ioniq5. Keinotekoisen jäykkyyden huomaa kyllä, mutta silti ehdottomasti paremmasta päästä uusista autoista joita olen ajanut.
Voimaa löytyy todennäköisesti useimmille riittävästi ja ohitus on helpohkoa Telkkarin valikoihin on helppo hukkua ja käyttöliittymän opettelu vie hetken; ei ole intuitiivisimmasta päästä. Tärkeimmät toiminnot saa kuitenkin laitettua pikavalintaan alasvetovalikkoon, josta itsellä löytyy heti ensimmäisenä jo 2 kmh ylityksestä ruikuttava liikennemerkkitunnistin. Myös regen säätö ja ratinlämmitin löysivät paikkansa pikavalinnoista.
Pähkinänkuoressa; ei todellakaan täydellinen, mutta luokassaan mielestäni erittäin hyvä valinta eikä ainakaan vielä kaduta. Saa nähdä, kuinka esimerkiksi jälleenmyyntiarvo tässä matkan varrella elää...
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
Baijerilainen 5-sarja takavetoisena sähkömoottorilla.
NYT.
Tämä on hyvä! Vaikka oli 21” vanteet, niin hiljainen ja mukava vaikka samalla tunnokas - ja bemariksi oikeinkin tarkka ohjaus. Tämän kanssa on nähty vaivaa, ja vaikka markkinat ovat tuotetta ohjanneet - tästä löytyy melkein ajajan auto, ainakin vähän. Luksuksella ja insuloinnilla kuorrutettuna. Mutta se mitä sen on tarkoitus tehdä niin se tekee hyvin! Vuosissa marinoituneemmalle herrasmiehelle oiva valinta, miksipä ei itsellenikin. Joskin nelikkofarkku pitäisi olla, ja silloin hinta on kyllä aika julma…
Ensimmäinen sähköauto johon syntyi vähäsen kuumetta! Kai se on merkityksellistä se tällaiselle bensalenkkitossulle.
NYT.
Tämä on hyvä! Vaikka oli 21” vanteet, niin hiljainen ja mukava vaikka samalla tunnokas - ja bemariksi oikeinkin tarkka ohjaus. Tämän kanssa on nähty vaivaa, ja vaikka markkinat ovat tuotetta ohjanneet - tästä löytyy melkein ajajan auto, ainakin vähän. Luksuksella ja insuloinnilla kuorrutettuna. Mutta se mitä sen on tarkoitus tehdä niin se tekee hyvin! Vuosissa marinoituneemmalle herrasmiehelle oiva valinta, miksipä ei itsellenikin. Joskin nelikkofarkku pitäisi olla, ja silloin hinta on kyllä aika julma…
Ensimmäinen sähköauto johon syntyi vähäsen kuumetta! Kai se on merkityksellistä se tällaiselle bensalenkkitossulle.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11253
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sekalainen koeajoketju
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
Harrylla on varmasti joku syväluotaava laajan mittakaavan syy olla tuota mieltä. Mutta en jaksa juuri nyt katsoa mistä kyse. Itse ajoin ilman tietoa mistään 5-sarjan asioista ennalta. Ja tykkäsin kovasti siitä miten auto oli asemoitu ja miten rentouttavalta se tuntui ajaa. Ottaisin! En tietty tuohon hintaan. Mutta köyhille elämä on kallis.Vittorio Jano kirjoitti: ↑14 Touko 2024, 18:23BMW i5 M60 X-Drive review. Why this EV will go down as BMW's biggest miss of 2024
-
- Viestit: 911
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Aikamoinen hyppäys hinnassa tosiaan tulee jos haluaa nelivetoisenfarmarin . Tosin silloin tulee m-malli, mutta hintaakin jo 106 tuhatta. Miksiköhän farmarista ei ole nelivetoista 40 mallia kuten sedanista? Vai enkö vain osaa katsoa oikein
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sekalainen koeajoketju
Bemarissa lienee todellinen suurteholataus, kun keulalla on noin iso töpseli.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Dali
- Viestit: 128
- Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170" - Paikkakunta: Raisio
Re: Sekalainen koeajoketju
Kävin tänään koeajamassa ranskalaisen tankin/laivan: https://www.nettiauto.com/renault/talisman/14177936
Aina silloin tällöin on tullut mieleen, että pitäisikö 20 vuoden kepin vatkauksen jälkeen siirtyä vihdoin automaattivaihteiseen ajopeliin, kun valinnanvara manuaaleissa vääjäämättä pienenee. Renaulteista taas on enimmäkseen positiivista kokemusta jo 13 vuoden ajalta, joten 5 vuotta vanha, mielestäni tyylikäs Talisman-farkku Megane RS:stä napatulla ja kesytetyllä koneella on jo jonkun aikaa kolkutellut mielessä, vaikkei akuuttia tarvetta auton vaihtoon olekaan.
Kuvat ilmoitukseen on kyllä otettu taidokkaasti, auto näyttää käytännössä virheettömältä ja sitä myös kuvataan siistiksi. Niinhän se oli luonnossakin niiltä osin kuin sitä ei ole juuri käytetty, eli kaikki muut istuinpaikat paitsi kuljettajan. Kuskin penkin osakeinonahkaverhoilussa oli kuvissa näkymätön ilkeä vekki vasemmassa sivutuessa, käytännössä siis puhki istuttu jo viiden vuoden iässä. Tavaratilaa oli myös käytetty ahkerasti ja naarmutettu ihan puhki asti niin puskurin maalipinta kauttaaltaan kuin kattoverhoilukin. Naarmut jatkuivat ympäri auton, toisessa kyljessä jopa koko matkalta. Pettymys, mutta väri oli auringossa hieno, vaikka auto olikin ajon jäljiltä paskainen.
Visuaalisen tarkistuksen jälkeen siirryttiin hallintalaitteisiin, eikä auton Porista Raisioon koeajettavaksi ajanut kuski osannut sanoa, onko autossa ajotilavalitsinta vai ei (oli). Samoin heti ajoon lähtiessä löytyi mittaristosta termi "4Control" eli tämä Talisman oli sittenkin nelipyöräohjauksella ja sen kyllä huomasi. Erittäin kevyen tehostuksen lisäksi auto tuntui suorastaan kiikkerältä, kuin joku kääpiö konehuoneessa olisi tuplannut kaikki ohjausliikkeet.
Saman tien ensimmäisessä kiihdytyksessä paljastui, että auton iskunvaimentimet olivat jo ilmeisen väsyneet, kun keula nousi taivaisiin jokseenkin holtittomasti ja samoin jarrutuksessa melkoinen niiaus. Auto kulki kyllä suoraan kuin tankki, mutta hermostuneen ohjauksen ja korostuneiden liikkeiden yhdistelmä teki autosta epämiellyttävän ajettavan.
EDC7-kaksoiskytkinvaihteisto oli silti mielestäni auton suurin moite. Liikkeelle lähtö oli ajotilasta riippuen joko laiskaa tai hermostuneen tökkivää, mutta aina jotenkin manuaaliin verrattuna arvaamatonta. Parkkeeraus ja parkkihallista lähtö oli aivan perseestä, ihme nytkytystä. Voiko tällaiseen tottua, jos on ikänsä ajanut manuaalilla ja tottunut siihen, että kytkimen ja kaasun yhteistyöllä auto siirtyy aina tasan juuri niin kuin haluaa?
Positiivista oli 1.8T-moottorin äänimaailma kiihdytyksissä ja kyllähän tuo 1600-kiloiseksi ihan kohtuullisesti liikahti ainakin sport-modessa. Automaatti vaan vie tässäkin kohtaa kiihtyvyydestä sen suurimman ilon. Vauhti kertyy ilman suurempaa draamaa.
Hyvin harvoin autoja koeajavalle tämä kokemus tarjosi lähinnä näkökulman siihen, miten hyvässä ja tiukassa kunnossa oma 14-vuotias Megane oikeasti onkaan, vaikka pikkuvikaa joka vuosi tuntuu jostain suunnasta tällä iällä jo puskevan. Pisti miettimään, mistä näiden välille muodustuva nelin- tai viisinkertainen hintaero oikein muodostuu. Ainakaan tämä Talisman-yksilö ei onnistunut herättämään juuri minkäänlaista omistamisen halua. Ehkä kyseessä oli vain heikko yksilö, vai onko näiden segmenttien välillä oikeasti näin iso ero auton ajettavuuden luonteessa?
Säästöt siis kasvakoot toistaiseksi tilillä Stelvion koeajoa varten.
Aina silloin tällöin on tullut mieleen, että pitäisikö 20 vuoden kepin vatkauksen jälkeen siirtyä vihdoin automaattivaihteiseen ajopeliin, kun valinnanvara manuaaleissa vääjäämättä pienenee. Renaulteista taas on enimmäkseen positiivista kokemusta jo 13 vuoden ajalta, joten 5 vuotta vanha, mielestäni tyylikäs Talisman-farkku Megane RS:stä napatulla ja kesytetyllä koneella on jo jonkun aikaa kolkutellut mielessä, vaikkei akuuttia tarvetta auton vaihtoon olekaan.
Kuvat ilmoitukseen on kyllä otettu taidokkaasti, auto näyttää käytännössä virheettömältä ja sitä myös kuvataan siistiksi. Niinhän se oli luonnossakin niiltä osin kuin sitä ei ole juuri käytetty, eli kaikki muut istuinpaikat paitsi kuljettajan. Kuskin penkin osakeinonahkaverhoilussa oli kuvissa näkymätön ilkeä vekki vasemmassa sivutuessa, käytännössä siis puhki istuttu jo viiden vuoden iässä. Tavaratilaa oli myös käytetty ahkerasti ja naarmutettu ihan puhki asti niin puskurin maalipinta kauttaaltaan kuin kattoverhoilukin. Naarmut jatkuivat ympäri auton, toisessa kyljessä jopa koko matkalta. Pettymys, mutta väri oli auringossa hieno, vaikka auto olikin ajon jäljiltä paskainen.
Visuaalisen tarkistuksen jälkeen siirryttiin hallintalaitteisiin, eikä auton Porista Raisioon koeajettavaksi ajanut kuski osannut sanoa, onko autossa ajotilavalitsinta vai ei (oli). Samoin heti ajoon lähtiessä löytyi mittaristosta termi "4Control" eli tämä Talisman oli sittenkin nelipyöräohjauksella ja sen kyllä huomasi. Erittäin kevyen tehostuksen lisäksi auto tuntui suorastaan kiikkerältä, kuin joku kääpiö konehuoneessa olisi tuplannut kaikki ohjausliikkeet.
Saman tien ensimmäisessä kiihdytyksessä paljastui, että auton iskunvaimentimet olivat jo ilmeisen väsyneet, kun keula nousi taivaisiin jokseenkin holtittomasti ja samoin jarrutuksessa melkoinen niiaus. Auto kulki kyllä suoraan kuin tankki, mutta hermostuneen ohjauksen ja korostuneiden liikkeiden yhdistelmä teki autosta epämiellyttävän ajettavan.
EDC7-kaksoiskytkinvaihteisto oli silti mielestäni auton suurin moite. Liikkeelle lähtö oli ajotilasta riippuen joko laiskaa tai hermostuneen tökkivää, mutta aina jotenkin manuaaliin verrattuna arvaamatonta. Parkkeeraus ja parkkihallista lähtö oli aivan perseestä, ihme nytkytystä. Voiko tällaiseen tottua, jos on ikänsä ajanut manuaalilla ja tottunut siihen, että kytkimen ja kaasun yhteistyöllä auto siirtyy aina tasan juuri niin kuin haluaa?
Positiivista oli 1.8T-moottorin äänimaailma kiihdytyksissä ja kyllähän tuo 1600-kiloiseksi ihan kohtuullisesti liikahti ainakin sport-modessa. Automaatti vaan vie tässäkin kohtaa kiihtyvyydestä sen suurimman ilon. Vauhti kertyy ilman suurempaa draamaa.
Hyvin harvoin autoja koeajavalle tämä kokemus tarjosi lähinnä näkökulman siihen, miten hyvässä ja tiukassa kunnossa oma 14-vuotias Megane oikeasti onkaan, vaikka pikkuvikaa joka vuosi tuntuu jostain suunnasta tällä iällä jo puskevan. Pisti miettimään, mistä näiden välille muodustuva nelin- tai viisinkertainen hintaero oikein muodostuu. Ainakaan tämä Talisman-yksilö ei onnistunut herättämään juuri minkäänlaista omistamisen halua. Ehkä kyseessä oli vain heikko yksilö, vai onko näiden segmenttien välillä oikeasti näin iso ero auton ajettavuuden luonteessa?
Säästöt siis kasvakoot toistaiseksi tilillä Stelvion koeajoa varten.
- hjpp
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Viidettä vuotta yritän ja vieläkin kyrsii eli voi olla hidas prosessi. Onneksi on taas kesä ja kytkinpoljin!Dali kirjoitti: ↑15 Touko 2024, 18:45
Liikkeelle lähtö oli ajotilasta riippuen joko laiskaa tai hermostuneen tökkivää, mutta aina jotenkin manuaaliin verrattuna arvaamatonta. Parkkeeraus ja parkkihallista lähtö oli aivan perseestä, ihme nytkytystä. Voiko tällaiseen tottua, jos on ikänsä ajanut manuaalilla ja tottunut siihen, että kytkimen ja kaasun yhteistyöllä auto siirtyy aina tasan juuri niin kuin haluaa?