Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Coltti
Viestit: 152
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Coltti »

FinPat kirjoitti:
24 Kesä 2022, 10:22
Polforea kirjoitti:
24 Kesä 2022, 00:20
Auto ei ainakaan pahasti nitise tai natise.
Ilmeisesti 2021 tai uudempi ja Kiinassa koottu. :-D

Omaan käyttötapaukseeni Tesla Model 3 Long Range (Dual Motor + AWD) taas sopii erinomaisesti. Kun tylsiä kilometrejä suoralla tylsällä moottoritiellä luokkaa 40tkm-50tkm vuosi niin patterikäyttöinen, suoraan kulkeva järjellisen hiljainen vekotin on mitä parhain. Ja silloin kun joutuu ajamaan glorifioitua kylätietä täynnä rekkoja kuten esim. 9-tie niin tällöin riittävä ohituskiihtyvyys on mukava varuste.

Omassa kuplassani ja Suomen veroympäristössä näen että ideaali setup talliin on patteri-vispilä tylsien kilometrien nielemiseen ja jokin riittävän vanha avo harrastamiseen.
6/2020 käyttöönotettu Long Range oli kyseessä. N. 24tkm oli koeajon aikana mittarissa.

Nyt on n. 28tkm ja ollaan itävallassa Alpeilla, nauttinut joka kilsasta, paitsi autobahn-helvetistä ei voi nauttia millään autolla...
Toki autopilot tekee ruuhkassa köröttelystä edes vähän enemmän siedettävää.
Osaavaa Alfa Romeo huoltoa/korjausta Tampereella
Www.ET-AutoTech.fi
O4O7481428

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Vittorio Jano kirjoitti:
24 Kesä 2022, 17:35
Polforea kirjoitti:
24 Kesä 2022, 15:02
Mutta kolmosteslan vika ei ole käyttövoimassa, vaan sielussa - tai siis sen puutteessa.
Pystytkö avaamaan tätä tarkemmin?

Joissainhan tuota vaan on ja joissain ei, mutta mikä teki Teslasta sieluttoman?
Väitän, että kun puhutaan sieluttomuudesta, niin vika on käyttövoiman, koskee varmaankin kaikkia sähkäreitä. Sähkö ei haise, pörise, pärise tai tärise. Muuten pesee perinteiset moottorit mennen tullen.

Laitan nyt tähän samaan siitä kylkeä kuvaavasta kamerasta kun vilkuttaa; sen virka on toimia kuolleenkulman kamerana.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

jkk kirjoitti:
24 Kesä 2022, 19:48
Vittorio Jano kirjoitti:
24 Kesä 2022, 17:35
Polforea kirjoitti:
24 Kesä 2022, 15:02
Mutta kolmosteslan vika ei ole käyttövoimassa, vaan sielussa - tai siis sen puutteessa.
Pystytkö avaamaan tätä tarkemmin?

Joissainhan tuota vaan on ja joissain ei, mutta mikä teki Teslasta sieluttoman?
Väitän, että kun puhutaan sieluttomuudesta, niin vika on käyttövoiman, koskee varmaankin kaikkia sähkäreitä. Sähkö ei haise, pörise, pärise tai tärise. Muuten pesee perinteiset moottorit mennen tullen.
Joudun olemaan eri mieltä. Olen joutessani koeponnistellut joitain sähkövoimalla kulkevia kehonsiirtimiä. Niissä on onneksi suht roimasti ollut eroja - löysinpä yhden oikeasti elähdyttävänkin laitoksen!
Eikä elävöityminen auton suitseissa liittynyt kulkineen suorituskykyyn mitenkään.

Kolmonen on jäänyt kokeilematta Malli S:n synkän pettymyksen jäljiltä. Joten en pysty siihen ottamaan kantaa. Mutta hyvää on se että käyttövoima ei ainakaan enää itselle ole se auton ”hyvyyttä” tai itselle sopivuutta määrittävä asia. Seuraava kaupunkikäyttis onkin varmasti ajoakusta kulkuvoimansa pelkästään ammentava auto. Ja olen huojentuneena jo ymmärtänyt että voin valita viihdyttävän kulkineen siihen hommaan! (Pelkäänpä että iX1 on sen verran hyvä, että se tulee olemaan vaikea väistää - vaikka Brenneron puolesta aion liputtaa edes muodon vuoksi.)

Hyvää juhannusta - aamuyöstä joutuu starttaamaan Stelvion kentän suuntaan!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
24 Kesä 2022, 17:35
Pystytkö avaamaan tätä tarkemmin?

Joissainhan tuota vaan on ja joissain ei, mutta mikä teki Teslasta sieluttoman?
Sieluttoman autosta tekee yksinkertaisesti sielun puute. Se onkin sitten paljon vaikeampi kysymys määritellä, että mikä tekee autosta sielukkaan. Luonne, temperamentti, oma olemus. Siis sillai oma olemus, että auto viestittää "minä olen minä" eikä "minä olen auto".
HANU kirjoitti:
24 Kesä 2022, 18:27
Minusta Teslan kolmonen on näppärä, helppo ja vaivaton auto ajella. Faceliftinä entistäkin kevyempi ajaa varsinkin kaupungissa.
Kyllä, kaikkia näitä. Teknisesti pätevän oloinen laite.
HANU kirjoitti:
24 Kesä 2022, 18:27
Itse en vertaisi vanhaa 159:iä Teslan kolmoseen, kyllä uusi/uudehko auto yleensä vanhan auton voittaa.
Eli et sisäistänyt sitä, mitä tuosta vertailusta kirjoitin. 159 on loistava verrokki mm. juuri ikänsä ansiosta.

Kun aletaan luettelemaan argumentteja, joilla voi määritellä auton hyvyyttä mitattavin parametrein, niin kolmostesla voittaa 159:n ellei kaikessa, niin ainakin hyvin monessa asiassa. Tesla on taatusti energiatehokkaampi, etenkin ajamiseltaan taloudellisempi ja turvallisempi, ainakin pääsääntöisesti vertailukelpoinen varustelista on pidempi, vetomassatkin taitaa olla parempia, kiihtyvyys on kovempi.

Silti, jos tuossa pihassa olisi neidon 300tkm ajetun 159:n vieressä kolmostesla, niin vahvalla todennäköisyydellä lähtisin mieluummin liikkeelle sillä vanhalla Alfalla. En siksi, että se olisi parempi auto (ei se ole) vaan siksi, että siinä on (enemmän) fiilistä. Sitä jotakin, millä se viestittää olevansa ei vain auto, vaan nimenomaan Alfa Romeo.
Coltti kirjoitti:
24 Kesä 2022, 19:19
Nyt on n. 28tkm ja ollaan itävallassa Alpeilla, nauttinut joka kilsasta, paitsi autobahn-helvetistä ei voi nauttia millään autolla...
Eikä siinä ole mitään väärää :). Meidän kahden automaku on tietyltä osaltaan samanlainen, mutta taas "molemmista päistä" erilainen. Lähimmillään tuo on näkynyt niissä kolmosbemareissa, mitä meillä molemmilla on ollut - siinä missä minä olen vaatinut ehdottomasti bemariini manuaaliaskin, olet sinä halunnut nimenomaan automaatteja.

Ja rehellisesti sanoen olen hieman kateellinen siitä, että sulla (ja parilla muulla kaverilla) on hämmentävä taito nauttia ja iloita järkevistä autoista. Nauti myös jokaisesta edessä olevasta kilsasta täysin rinnoin, kuten matkasta muutenkin!
jkk kirjoitti:
24 Kesä 2022, 19:48
Väitän, että kun puhutaan sieluttomuudesta, niin vika on käyttövoiman, koskee varmaankin kaikkia sähkäreitä. Sähkö ei haise, pörise, pärise tai tärise.
Väitä vaan, mutta tämän väitteen kumosin jo aiemmin omalta osaltani. Sähköstä käyttövoimana tulee mulle negana tasan se illuusio, että kiihtyvyyteen turtuu ja hetken huuman jälkeen tuntuu siltä kuin kiihtyvyys laantuisi vahvasti, mutta vilkaisu mittariin kertoo ettei se ole totta. Sitäpaitti sähkö osaa haista, vaikka ionisaatiolemut onkin ihan erilaisia kuin bensalemut. Noita värinättömyys ja tärinättömyys on sähkölle selkeä plussa.

Ei, kyse on nimenomaan siitä jostain muusta. Siitä, pyrkiikö auto olemaan "aikansa Corolla" (järkevä, mahdollisimman yleispätevä "kaikille ok" -laite) joka myy kuin häkä vai jotain muuta, joka myy (merkittävästi) vähemmän mutta on omalle, ehkä kapeallekin ostajakunnalleen selvästi jotain muuta, oma itsensä - vähän sellainen "aikansa Alfa Romeo".

Kun kolmonen tuli markkinoille, sen primääritarkoitus oli olla se "affordable Tesla" - se pitkän matkan sähköauto, johon ihmisillä voi ihan oikeasti olla varaa, eli perusmuodossaan juuri sellainen "yleiskone" (eikä tämä ole haukkumasana) eli mahdollisimman yleispätevä laite, joka myy kuin häkä. Eikä tässä tarkoituksessa ole mitään vikaa! Tesla (kuten muutkin terveet yritykset) kuitenkin pyrkii myymään, jotta saisi tahkottua voittoa. Tämä kuitenkin on juuri se, miltä auto minun kouraani tuntui. Hyvä auto, mutta vain hyvä auto.
jkk kirjoitti:
24 Kesä 2022, 19:48
Laitan nyt tähän samaan siitä kylkeä kuvaavasta kamerasta kun vilkuttaa; sen virka on toimia kuolleenkulman kamerana.
Ah, käy järkeen! Siinä tuo varmaan on varsin toimiva ratkaisu, eipähän vaan tullut mieleenkään kun ei käyty motarilla tahi vastaavalla pätkällä, jossa olisi ollut aihetta vaihtaa kaistaa, eikä muita liikkujia ohitettavaksikaan ollut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
25 Kesä 2022, 03:33
jkk kirjoitti:
24 Kesä 2022, 19:48
Laitan nyt tähän samaan siitä kylkeä kuvaavasta kamerasta kun vilkuttaa; sen virka on toimia kuolleenkulman kamerana.
Ah, käy järkeen! Siinä tuo varmaan on varsin toimiva ratkaisu, eipähän vaan tullut mieleenkään kun ei käyty motarilla tahi vastaavalla pätkällä, jossa olisi ollut aihetta vaihtaa kaistaa, eikä muita liikkujia ohitettavaksikaan ollut.
Ja jos se häiritsee niin sen saa poista päältä.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
25 Kesä 2022, 03:33
Kun kolmonen tuli markkinoille, sen primääritarkoitus oli olla se "affordable Tesla" - se pitkän matkan sähköauto, johon ihmisillä voi ihan oikeasti olla varaa, eli perusmuodossaan juuri sellainen "yleiskone" (eikä tämä ole haukkumasana) eli mahdollisimman yleispätevä laite, joka myy kuin häkä. Eikä tässä tarkoituksessa ole mitään vikaa! Tesla (kuten muutkin terveet yritykset) kuitenkin pyrkii myymään, jotta saisi tahkottua voittoa. Tämä kuitenkin on juuri se, miltä auto minun kouraani tuntui. Hyvä auto, mutta vain hyvä auto.
Tähän esittäisin sen verran eriävää mielipidettä että Tesla Model 3 ei kyllä yritä olla "hyvä auto" lainkaan. Joku sähköistetty MB/BMW/VAGina yrittää olla "hyvä auto" sähköllä tai ilman. Tesla sen sijaan pyrkii olemaan aidosti sähköauto ja laittaa perinteisiä paradigmoja uusiksi sitä vauhtia kun arvioivat mitä markkina uskaltaa ostaa.

Siinä mielessä sanoisin että Teslalla on vahvasti sielu, ja kuten näkyy tälläkin palstalla herättää tunteita. Teslan sielu tosin on enemmän iWatch kuin Rolex tai Philippe Patek.

Paikalla
Avatar
HANU
Viestit: 1211
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

HANU kirjoitti:
24 Kesä 2022, 18:27
Itse en vertaisi vanhaa 159:iä Teslan kolmoseen, kyllä uusi/uudehko auto yleensä vanhan auton voittaa.
Eli et sisäistänyt sitä, mitä tuosta vertailusta kirjoitin. 159 on loistava verrokki mm. juuri ikänsä ansiosta.

Kun aletaan luettelemaan argumentteja, joilla voi määritellä auton hyvyyttä mitattavin parametrein, niin kolmostesla voittaa 159:n ellei kaikessa, niin ainakin hyvin monessa asiassa. Tesla on taatusti energiatehokkaampi, etenkin ajamiseltaan taloudellisempi ja turvallisempi, ainakin pääsääntöisesti vertailukelpoinen varustelista on pidempi, vetomassatkin taitaa olla parempia, kiihtyvyys on kovempi.

Silti, jos tuossa pihassa olisi neidon 300tkm ajetun 159:n vieressä kolmostesla, niin vahvalla todennäköisyydellä lähtisin mieluummin liikkeelle sillä vanhalla Alfalla. En siksi, että se olisi parempi auto (ei se ole) vaan siksi, että siinä on (enemmän) fiilistä. Sitä jotakin, millä se viestittää olevansa ei vain auto, vaan nimenomaan Alfa Romeo.

Sisäistin oikein hyvin ja olen itse kovan luokan fiilisautoilija. Omat kalliit autonikin ostan fiiliksen perusteella, en järjellä. Valitettavasti joskus tulee ostettua fiiliksellä autoja myös työssäni.

En pidä 159:iä niin fiilisautona, mutta jos pihassa olisi Teslan vaihtoehtona joku vanhan liiton Alfa esim. GT, 147, 156, 164 tai 166, niin silloin Tesla jäisi pihaan

Pitäisikö Teslaan tehdä sisäpuolen sound system, josta voisi valita " pakoääniksi" Ferrarin, Lambon, Busson, Harrikan tai vaikka kupla Volkkarin äänet?

Jospa sillä saisi enemmän fiilistä patterikotteroon.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

HANU kirjoitti:
25 Kesä 2022, 17:13
HANU kirjoitti:
24 Kesä 2022, 18:27
Itse en vertaisi vanhaa 159:iä Teslan kolmoseen, kyllä uusi/uudehko auto yleensä vanhan auton voittaa.
Eli et sisäistänyt sitä, mitä tuosta vertailusta kirjoitin. 159 on loistava verrokki mm. juuri ikänsä ansiosta.

Kun aletaan luettelemaan argumentteja, joilla voi määritellä auton hyvyyttä mitattavin parametrein, niin kolmostesla voittaa 159:n ellei kaikessa, niin ainakin hyvin monessa asiassa. Tesla on taatusti energiatehokkaampi, etenkin ajamiseltaan taloudellisempi ja turvallisempi, ainakin pääsääntöisesti vertailukelpoinen varustelista on pidempi, vetomassatkin taitaa olla parempia, kiihtyvyys on kovempi.

Silti, jos tuossa pihassa olisi neidon 300tkm ajetun 159:n vieressä kolmostesla, niin vahvalla todennäköisyydellä lähtisin mieluummin liikkeelle sillä vanhalla Alfalla. En siksi, että se olisi parempi auto (ei se ole) vaan siksi, että siinä on (enemmän) fiilistä. Sitä jotakin, millä se viestittää olevansa ei vain auto, vaan nimenomaan Alfa Romeo.

Sisäistin oikein hyvin ja olen itse kovan luokan fiilisautoilija. Omat kalliit autonikin ostan fiiliksen perusteella, en järjellä. Valitettavasti joskus tulee ostettua fiiliksellä autoja myös työssäni.

En pidä 159:iä niin fiilisautona, mutta jos pihassa olisi Teslan vaihtoehtona joku vanhan liiton Alfa esim. GT, 147, 156, 164 tai 166, niin silloin Tesla jäisi pihaan
:wink:
Pitäisikö Teslaan tehdä sisäpuolen sound system, josta voisi valita " pakoääniksi" Ferrarin, Lambon, Busson, Harrikan tai vaikka kupla Volkkarin äänet?

Jospa sillä saisi enemmän fiilistä patterikotteroon.
Teslakeskustelu menee vähän samoin kuin Iphonekeskustelu, eli jakaa voimakkaasti mielipiteitä vaikka tuotteet ovat
toimivia ja itse tuotteet eivät juuri tunteita herätä. Oma lähestymiskulma tässä mahd. patteriautoasiassa on Japani- Korea- akselille
omista lähtökohdista ja mieltymyksistä johtuen. Yleensä skippaan kaikki (yli) hypetetyt asiat muutenkin, myös Teslan.
Niin paitsi jos työnantajan autoetu nappaisi niin voisin kokeilla Teslaa kuten jouduin ottamaan Iphonenkin työkäyttöön kun
työnantaja ei muuta tarjonnut :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
25 Kesä 2022, 03:33
Siis sillai oma olemus, että auto viestittää "minä olen minä" eikä "minä olen auto".
Vaimoa tämä nauratti, mutta minusta kiteytys oli osuva.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omat sähköautotestit:

Tesla 3:n olen koeajanut omistajansa opastaessa vieressä, miksi jokin toimii, kuten toimii ja saman auton kyydissä kartturin paikalla muutaman kerran lisää. Auto on juuri sellainen, kuin sen olettaa olevan, mutta henkilökohtaisesti se on tuntunut mielekkäämmältä matkustaa kyydissä, kuin niinkään herättäisi sen yhden kokeilun perusteella suurta intohimoa saada ajaa lisää. Pystyn siis ymmärtämään Polforean mainitseman fiiliksen puutteen oikein hyvin ja siihen ei liity käyttövoima minunkaan osaltani mitenkään.

Mercedes EQS oli vahva elämys, mutta autossa on niin paljon kaikkea, ettei tunnin ajolenkillä pysty mitenkään kokeilemaan kaikkea. Samasta ”vain” tunnin ajolenkistä johtuen autosta jäi herkemmin mieleen ne itseä ärsyttävät asiat kaikenlaisiin avustimiin ja auton omaan tahtoon liittyen. Oma tahto, joka autoissa lisääntyy merkkiin, malliin ja kokoluokkaan katsomatta. Autosta paistaa perinteisen ässän tavoin selkeästi se, että se on tehty matkustettavaksi sekä etu- että takapenkeillä.

Minä tosin saan paremman fiiliksen hyppäämällä mistä tahansa uudesta autosta vanhan 147:n rattiin, jolla voi AJAA, eikä vain matkustaa ratilla suuntaa näyttäen.

Sähköautoista itselle mieleisin on ollut Peugeot e-Expert, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan on käytöltään tavallinen automaattivaihteinen pakettiauto ja rehellinen työkalu, joka ei yritä hienostella tai miellyttää määräänsä enempää jollain mitä ei ole. Vähän niinkuin minä itsekin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Maailma on täynnä haisevia, päriseviä, surisevia ja täriseviä Ikea-keittiöitä ja skandinaavisia olohuoneita, joten ainakaan nuo ominaisuudet eivät ratkaise mitään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nissan Leaf Tekna(paras varustelu) 39 kWh 150 hp MY21. Tilattava auto olis MY22, siinä vähän ulkonäössä eroa. https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkilo ... -edut.html

Tuommoista kävin ajamassa, kun hinku olisi siirtyä sähöautoilijaksi. Noissa vielä hyvä ale (-3500e) ja 0,49% + lisäkulut korkoktarjous (tod 1,1-1,5%). Kuun vaihteessa loppuu tuo tarjous. Myyjällä ei vielä muuta tietoa, kuin että "listahinta" nousee tonnilla.

Varusteet ihan kivat, ne mitä vähän heikommin varustellussa N-connectassakin olisi
-Led valot
-Ilmalämpöpumppu (ymmärtääkseni etähallittava)
-Adaptiivinen vakkari
-Peruutuskamera (taisi olla myös 360 kamera tuossa nconnectassakin)
-"kuolleenkulman varoitin"

Muita plussia
Hyvä kulku jo tuolla 147 hp mallillakin (59 kw akullinen on 214 hp)
E-pedal (yhden polkimen ajo)
Ihan hyvä näkyvyys ulos
Ylipäätänsä sähköauton ajomukavuus (välitön teho, ei vaihteita, kilsojen halpuus jne)
Suurin osa tarpeellisista toiminnoista napeilla, eikä kosketusnäytön takana (penkinlämmittimet, ilmastointi, radion äänenvoimakkuus, vakkari jne)
Mittaristoon sai muutettua vas puolen näkymää, oikealla analoginen nopeusmittari (ainakin muistelisin sen olleen analoginen)

Siedettävää
Ulkonäkö (vakiovanteet aika kauheita)
Sisusta

Luultavasti kaupan kaatavat tekijät:
Alusta
Alusta
Alusta
osin chademo pikalataus


Isot töyssyt jne tuo auto otti ihan hyvin (ei oikein jäänyt siitä positiivista tai negatiivista kuvaa), mutta pienet/terävät epätasaisuudet ja mutkat...

Tuo pikkuakkuinen kun vielä painaa lähemmäs 200kg vähemmän kuin 59 kWh akullinen. Alusta ei tuntunut kykenevän tuon massan hallintaan. Sporttisuuden täydellisen uupumisen (paitti kulkupuoli) vielä sietäisi, mutta kun suunnilleen "pää heilahti irti niskatuesta" jokaisen poikittaissauman jne asfaltin pienemmän epätasaisuuden kohdalla. Tuo teki ajamisesta (err matkustamisesta kuskin penkillä) aika ärsyttävää. Tavallaan siis pintakova/"pompottava" tuo ja silti hirveä kallistelu. Sain motarin ramppiin kääntäessä (joo ajoin ylikovaa, testimielessä), mielestäni vielä ihan kohtuu vauhdissa eturenkaan ulvahtamaan.


Jos auto olisi vähän halvempi, voisi tuon alustan huonouden vielä sietää. Mutta nuo varusteiden (n-connecta, talvirenkaat ja roiskeläpät + ulkoväri) kanssa kuitenkin 33 ja 39 ke hintaiset. Minusta tuo on aika kova hinta kompromissistä, varsinkintuon isompiakkuisen kohdalla.

Sinänsä jos vielä saa, niin karvalakkimallin 39 kwh akuilla voisi olla hyvä ostos "kakkosautoksi" se taisi olla alkaen 27ke. Kai komponenttipulan takia, jatkossa leafeja saa vain n-connect ja tekna varusteilla. Eli siis vain paremmin varustein. Teknassa "nahkapenkit, bosen kajarit(subi, oli ne "ihan ok", pösöä ja selvästi 156 paremmat), videokamera taustapeli, "älykkäämpi" kaistavahti.

Väliraha pösöön (2012 200tkm ajettu 508 rxh "nelikko" dsl "itselataava" hybridi) oli kai ihan siedettävä vaikkei nyt siltä tunnu. Vähän yli 8ke tarjosivat hyvitystä tuosta ja auto olisi kumminkin vielä vuoden loppuun tai ens tammi-helmikuuhun meidän käytössä (ostohinta taisi olla marraskuussa 186 tkm ajettuna 11,2 tai 11,5 ke ja nyt vastaavat myynnissä alkaen 12 ke ja vain muutama myynnissä). Pikkuakkuista Leafia saisi kai marras-joulukuussa ja isompiakkuista tammi-helmikuussa, mitkä on aika nopeat tilausajat vs moni muu sähköauto (tai ylipäätänsä)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Tutulta kuulostaa.

Itselläni lopullinen niitti Lefan kauppaan jättämiselle oli, että TM:n kestotestin mukaan siinä ei riitä lämpö talvella. Sääli, kapistuksessahan on käyttökuluihin nähden paljon kivojakin ominaisuuksia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Rasvis kirjoitti:
29 Kesä 2022, 17:51
^ Tutulta kuulostaa.

Itselläni lopullinen niitti Lefan kauppaan jättämiselle oli, että TM:n kestotestin mukaan siinä ei riitä lämpö talvella. Sääli, kapistuksessahan on käyttökuluihin nähden paljon kivojakin ominaisuuksia.
Näytti että kyseessä oli vain ilmastoinnin ohjelman tyhmyys (huudatti puhallusta täysillä, puhalusta tiputtamalla riitti paremmin lämpöä ja lämmitys kulutti vähemmän)

Lisämiinus
Leafissa oli sen navi. Ei näyttänyt että se osaisi herjata jos suunniteltu reitti on rangea pidempi tai ehdottaa latureita. (Huom! Nopeasti vilkaisten) Ei edes saanut manuaalisesti lisättyä kätevästi latauspistettä kartalle. Kartalle sai kyllä lisättyä etappeja, mutta pitäisi ite katsoa ensiksi haluamansa laturin osoite (navista kyllä nämä löytyvät, mutta ei tosiaan enää sitten kun olet reitin varrelle latauspistettä suunnittelemassa). Reittipisteinä sai kyllä näkyviin mm. huoltoasemat, mutta hittoako sähköautolla sillä tiedolla tekee :-D (oletan ettei niissä jokaisessa ollut chademoa tai ac latausta)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nappasin tänään töissä tarkoituksella lyhyelle siirtymälle (ei sitä pitkälle voikaan...) 2012 vuoden Leafin. Hitto toihan oli paljon parempi alustaltaan. Sitä ihmettelinkin my21 leafin koeajolla, ettei sen alustan näin huono pitänyt olla.

Tulee väkisin mieleen että onkohan alustaltaan ja koriltaan miten pitkälti sama auto tuo 10 vuotta uudempi leaf. Saanut kehityksen (turvallisuus, teho, akkukoko) myötä sen 300 kiloa lisää massaa ja enää ei vaan perusrakenne/alusta ole pysynyt/kehittynyt sen massan myötä.

Oli samaa pompotusta havaittavissa tuossakin mitä uudessa leafissa, mutta tuossa se ei ollut ärsyttävällä tasolla. Ei se miusta niin paljoa kallistellutkaan.

Noiden vanhojen leafien akut ovat pieniä (24 kwh)ja ymmärtääkseni huonosti ikää kestäviä. Tuolla ajetti reilu 30 tkm ja en lähtisi motorilla ainakaan paljoa yli 60 km yrittämään. Lähes täydellä akulla range näytti 85 km, siinä missä 39 kwh suunnilleen yhtä täysi akku näytti n. 230 km rangea
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Vespa Primavera 50cc 2015
+ Hienoa muotoilua!
+ Tuntuu kestävän ajan hammasta, ei pahasti mistään kulahtanut vielä seitsemänvuotiaana
- omat mopo-opit nousee pintaan väärällä tavalla. Tuossahan ei risteykseen tultaessa kannata vetää vasurilla kytkintä pohjaan.. soon jarru :oops: Eli automaattimopoa tuntuu olevan vaikeampi ajaa kuin autoa.
- melko kiikkerää kyytiä. Herkkää reagointia kai jollekulle toiselle. Itse aloin heti ymmärtää 14" renkain varustettuja skoottereita uudella tavalla
-/+ kulku. Onhan toi vääntävämpi kuin Tunturi Tiger Aqua, mutta kai sitä kuitenkin odotti enemmän. Ehkäpä GTS 300 olisi skootteri omaan makuun..? Onhan tuolla mopollakin toki 30 km/h lasissa ripeästi, eikä 50 km/h ottanut juuri kauempaa. Hiettä pääsee perille asti verraten nopeasti.

Mutta ottaisinko pojalle tuollaisen? Käytiin katsomassa uusia Primavera/Sprint-malleja, ja etenkin jälkimmäistä kyllä uutena tekisi mieli näin liki seniori-iässä. Eipähän kokeiltu uutta, ja nyt kyllä on olo, että pitäisi. Tai onko noita muita kokeilemisen arvoisia? Peugeot Django ei kuulemma kelpaa, Kisbee ehkä. Speedfight kelpaisi kyllä. Vinkkejä saa antaa!

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Täyssähkön satunnaista kartoitusta, josko olisi olemassa kaupunkiauto sans polttoainetankki, jonka kelpuuttaisin X1:sen tilalle kylillä siirtymiä hoitamaan. Vuorossa

Lexus UX

Nopea päällisin puolin tutustuminen ajamattomaan yksilöön ja pieni jutustelu myyjän kanssa, että minkälaista hyvitystä (jumankekka - hyvitystä TARJOTTIIN, nyt olisi kelvannut tollanen puolitoistavuotias plugari 12 tkm rullattuna ko liikeeseen tosiaankin), sitten tarkemmin tutustumaan.

Ei perkele.

Sysisynkkä sisusta, josta ei meinannut ulos nähdä. Todella hämmentävän surkea kabiini! Mitä hemmettiä?! Lexus - joskus tehneet ihan hienoja autoja ja kivoja sisustoja - vähän jopa siitä tunnettuja. Tää oli karmea. Vieressä oli rivissä Korolla. Samanlainen oven sisäpuoli, kun avasin vertailun vuoksi molemmat. Ja UXissa kumminkin ihan oikea hintalappu. En kyllä sitä Tojotan sisustakaan olisi kelpuuttanut... Että mitähän hittoa?! Aivan sama vaikka olisi kuinka hyvä auto ja jokaisen ajon jälkeen tulisi onnellinen loppu - ei jatkoon. Ja ihmetys Lexuksen tilasta perään. Ei tällä kertaa tarvinnut ajaa. Harvoin olen näin selkeästi hylännyt ensi-istumalta mitään autoa. Joskus olin aika pitkällä kaupoissa RX:stä, se olikin hieno - ja ihan bueno ajaakin. Paljon on sen jälkeen vettä virrannut Vantaassa - huh, vieläkin tulee hiukan oksennusta suuhun.

Pahoittelut OT:sta, oli tarkoitus kyllä ajaa, joten periaatteessa oikea ketju. Mutta siis ensikertaa koeistuminen potentiaalisessa autossa riitti. :puke:

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Kannattaa käydä polestar 2,Ioniq5 ja Megane e Tech koeajamassa, jos et jo ole.

Itsellä awd Ioniq5 tilauksessa.

Polestaria en ole itse vielä koeajanut, toivoisin että se olisi parempi kuin volvo xc40 recharge. Tuo volvo oli vähän pettymys, ioniqin ja meganeen verrattuna. (ajoin etuvetomallin) Penkit noita paremmat, mutta ei oikeastaan mikään muu (tai no ehkä mittaristo vs ioniq, mutta ei se siti hyvä ollut.)

Volvossa näkyi mielestäni vähän että se ei ole sähköautoksi alunperin suunniteltu ja samoin vaikutti että se viritetty mahdollisimman huomaamattomaan siirtymään dsl/bensa/hybridivolvosta sähkövolvoon. Esim. "kaasua" painettessa auto mietti tovin ennen kuin mitään tapahtui, oli hiton tyhmän tuntuista kun oli ensiksi ajanut paria viiveetöntä sähköautoa.

Jos etuveto kelpaa, niin melkeimpä suosittelen meganea. Siinä oli noista paras mittaristo ja oikeastaan keskinäytönkin käyttöliittymä, näytöt oli myös ympätty siististi kojelautaan. (ja ainoa missä oli eri vaihtoehtoja mitä mittaristoon saa näkymään. Hämmentää että tommoinen itsestäänselvyys puuttuu monesta digimittaristollisesta autosta...) Megane on myös aika kevyt sähköautoksi, 200 hp 60 kwh akullinen painaa 1700 kg (esim. ioniq5 ja leaf 2000-2100 kg). Ajettavuudeltaan megane pesi mielestäni muut testaamani etuvedot, Leafin ja Konan selkeästi ja ei ollut niin kallisteleva ja pintakova kuin Volvo.

Meganessa miinukseta "yhdenpolkimen ajo" ei toimi pysähdyksiin asti, vaatii harjoittelua että saa loppu 10-15 km/h hidastuksesta pehmeän jarrupolkimella.

Volvossa oli myös omaan makuuni liikaa toimintoja jemmattu kosketusnäytön taakse, noista muista löytyi tarpeeksi nappeja. (Haluan esim. "yhdenpolkimen ajon", kaistavahdin ja muut vakkarin asetukset fyysisten ulkomuistista käytettävien nappien taakse. Ainakin kaksi ekaa piti ettiä volvossa kosketusnäytöstä asetusten syövereistä) Hitaassa vauhdissa yhdenpolkimen ajossa volvo oli mielestäni vaikeammin hallittava (meinasi olla turhan teräviä hidastumiset.)

Ionigissa hauska miten se ulkoa näyttää kokoistaan pienemmältä (ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, kuten vaikkapa 916 gtvstä. Itse pidän sen ulkonäöstä). Sisätiloissa auton koko ja pitkä akseliväli näkyy. Mittaristo siinä on mielestäni selkeydeltään jopa huono, isoimmassa osassa on keskellä näyttöä matka ja kulutusmittari (tilatriin hudillinen)... Eikä minusta näkymää pysty vaihtamaan miksikään hyödylliseksi, en edes navia saanut siihen tilalle (tai sitten en osannut). Tuo mittaristo ja ehkäpä kilpailijoitaan heikommat ajovalot isoin miinus.

Alusta siinä minusta hyvä, ehkä vähän turhan pehmeä, mutta ei kallistele sen enempää kuin esimerkiksi tuo volvo. Volvon alusta oli näitä "antaa ymmärtää" olevansa jämäkkä, kunnes tulee ensimmäinen mutka tai risteys vastaan ja kovuudesta huolimatta kallistelua onkin saman verran kuin Ioniqissa. (My23 ioniq5 saa nykyistä paremmat takaiskarit)

Noista Meganea voisi saada jopa tänä vuonna, samoin pikkuakuista leafia (ei kyllä kelpaisi itelle turhan huonon alustan takia), Konaa alkuvuodesta, Ionig5 10-13kk, Volvo 1,5 V.

Kieltämättä ei tämä lexus UX:n sisusta jotenkin toimi. Plussana ilmastoinille ja penkinlämmittimille on napit. Penkkeihin siinä saa väriä, en tiedä saako muualle. (Ylipäätänsä huonosti nykyään saa moneen malliin mitään väriä ulos tai sisälle.) Volvo oli kanssa samaa, kaikki mustaa.
Kuva

Megane e tech
Kuva

Ionig5 (tämän värisellä sisustalla tilattiin, vain musta, tuo vaalean harmaa-musta ja tumman vihreä - vaalean harmaa sisuta ovat vaihtoehdot. Nahka&villa- [kuvassa], tai nahkaverhoilulla)
Kuva
Viimeksi muokannut Garmund, 21 Heinä 2022, 00:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kiitoksia avaavista arvioista.
Nämä arvokkaita, kun en ole erityisen innostunut selvittelemään tämän autoluokan vaihtoehtoja.
Nytkin telkussa pyörii buyers guide 944 -video…
(Mietin miten saisin ujutettua autotilanteen sellaiseen jamaan että voisin ajella luukkulamput ylhäällä ja Jan Hammeria kasettisoittimessa…)
Mutta en tiiä, kai sitä pitäisi aktivoitua ja löytää jotain mikä kelpaa ennen kuin vaimo pakottaa ostamaan sen iX1:sen. Ja se tulee olemaan kallis! Ehkä toi Megane, jos sitä yrittäisi vaikka seuraavaksi. Nyt ois hyvä hetki kun vaimo vei Stelvion ja meni pojan kanssa möksälle. Jätti mut Bemarin kanssa kahden… Rohkeaa!

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
21 Heinä 2022, 00:21
Nytkin telkussa pyörii buyers guide 944 -video…
(Mietin miten saisin ujutettua autotilanteen sellaiseen jamaan että voisin ajella luukkulamput ylhäällä ja Jan Hammeria kasettisoittimessa…)
Nepa-nepat kestävät kilometrejä hyvin, tuosta sisäänajettu, kuvien pohjalta "käyttöharraste" siistin näköinen S2.

https://www.nettiauto.com/porsche/944/12914285

Kuva

Käypä ajamassa ja laita raportia tähän säikeeseen.

Ja onhan Turbojakin myynnissä. Koska Suomessa arvostetaan ainoastaan korkean autoveron (uusia) ja 911 Possuja niin 924/944/968 hintataso on jopa alle Europpan yleisen tason.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Olen huomannut.
Ehkä tähän arvostus-tilanteeseen jossain vaiheessa kotimaassakin herätään, joten hiukan olisi kyllä jo hoppu Nepa-nepan hankinnalla.

Tämä kuvan yksilö on poltellut verkkokalvoa toistuvasti. En ole vain keksinyt miten hankinnan saisi ujutettua elämään ilman vakavaa parisuhdesäröä.
Ikkuna sulkeutuu kovaa vauhtia hankkia järkihintainen kaupunkisähkö, jotta jäisi tilaa harrasteelle. En tiedä mitä iX1 maksaa, mutta pelkään että ihan s**tanasti...

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
21 Heinä 2022, 11:56
Tämä kuvan yksilö on poltellut verkkokalvoa toistuvasti.
Tuosta säikeestä lisää Marine Blau verkkokalvokuormaa.

https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic. ... =veljesten

Ja jotta ei menisi ohi ketjun aiheen niin kävin ihan huvin vuoksi koeajamassa 2008 987.1 perus 2.7 Boxsterin.

https://www.nettiauto.com/porsche/boxster/12890960

Kuva

(Ja kyseessähän EI ole V6 vaan H6 mutta se on nettiautolle liikaa se. Kuten kaikki tämän foorumin käyttäjät tietävät 180° V6 on eri asia kuin H6/B6 koska kampiakselin kaula ja sitä kautta sylinterien liike toisiinsa nähden.)

Auto on siisti ja kilometriensä (49tkm) mukaisessa kunnossa. Keulassa pientä kiveniskemää, jota on paikkailtu "kynsilakkapullomaalilla", yksi pienen pieni kuopan tehnyt iskemä kuljettajan puolen lokasuojassa. Takapuskurissa maali lähtenyt yhdestä kohtaa jonkun hankauman takia, ei näkyvää painumaa. Sisältä siisti, puolimanuaaliset sporttipenkit, ja pyöreä keskiöinen sporttiratti. Ei mitään nahkapaketteja eli puhtaasti keinomateriaali / muovisisustus muuten. Pikkujarrut ja levyt melko kuluneet. Eivät ehkä ihan vielä vaihtokunnossa mutta eivät varmasti kaukana. Huoltokuitteja vino pino. Possun huollattaminen kallista. Jarrunesteet vaihdettuna, 700€.... Tässä vielä vanha M97.20 kone ja missään ei ollut mainintaa IMS/RMS remontista joten se kannattaa budjetoida. Esim. https://et-autotech.fi/hinnastot/

Perus-18" vanteet ja taakse joku oli laittanut 15mm spacerit rumien pyöränpulttien kera.

Hyvät lisävarusteet tekniikan puolella eli säädettävä iskunvaimennus (PASM) ja manuaalisesti ohjattava läpällinen sporttiputkisto. Tällaisessa autossa muutenkin turha viihde-elektroniikka oli perusmallia eli surkea mutta kuten todettu ihan turhan näihin on mitään HiFiä edes yrittää tunkea. Teini-Corollat ja -BMW:t erikseen.

Ajoon lähdettäessä Spiderin jälkeen ensimmäiseksi huomasi kuinka hyvät Possun sporttijakkarat ovatkaan. Mukavat ja antavat hyvin sivuttaistukea. Mucho bueno, Spiderin Momot tuntuvat sohvalta näihin verratessa ja en edes ala Stelvion telttatuoleista. Ajossa nimelliset 245 hepoa ei nyt kovin suurta eroa Spideriin tarjoa ja jostain syystä tuntuma oli jopa laiskempi jos mahdollista. Todellisuudessa varmasti hitusen Spideria vikkelämpi mutta Possunkin menossa oli enemmän pörinää kuin menoa.

Jarrut ja vaiheensiirto ovat erinomaiset. Hyvä tuntuma ja toimivat napakasti. Vaihteensiirrossa epäilen että autossa olisi short shifter kit koska liikkeet olivat varsin lyhyitä mutta varmaksi en osaa sanoa.

Kurveihin pääsee sisään ja ulos lujaa. Ajoin tyhjän teollisuusalueen keskellä olevassa liikenneympyrässä muutaman kunniakierroksen kesälomien kunniaksi, aika lujaa saa päästää ennen kuin kumi alkaa valittamaan. Spideriin verrattuna töyssyt ja kuopat otetaan mukavammin ja keskellä kurvia olevat pinnan epätasaisuudet eivät niin helposti muuta ajolinjaa. Ja luonnollisesti kiihdytyksessä ei tule vetelyä mitä Spiderissa esiintyy, varsinkin epätasaisella pinnalla.

Kaiken kaikkiaan ihan sellainen kuin perus-987.1 pitää ollakin. Hintaa mielestäni ehkä muutama k€ liikaa markkinaan verrattaessa mutta se on toinen tarina. En vaihda Spideria tähän, melkein 3x hintainen ja ero varsin pieni loppupelissä. Lisäksi Spider jo mahdollisesti arvonnousu käyrällä mutta tämän ikäinen Boxster varmasti menettää arvoaan vielä useamman vuoden.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jotain yhtenevää näen automaussa... 2008 syksyllä oli kiikarissa Spider, Boxster tai originelli Mustang. Lehmanin jälkilöylyissä taisivat olla suunnilleen samoissa hinnoissa.
Kävin ajamassa vain ensimmäistä enkä ole sen jälkeen noita muita enää pohtinut.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Garmund kirjoitti:
20 Heinä 2022, 21:07
^Kannattaa käydä polestar 2,Ioniq5 ja Megane e Tech koeajamassa, jos et jo ole.

Itsellä awd Ioniq5 tilauksessa.

Polestaria en ole itse vielä koeajanut, toivoisin että se olisi parempi kuin volvo xc40 recharge. Tuo volvo oli vähän pettymys, ioniqin ja meganeen verrattuna. (ajoin etuvetomallin) Penkit noita paremmat, mutta ei oikeastaan mikään muu (tai no ehkä mittaristo vs ioniq, mutta ei se siti hyvä ollut.)

Volvossa näkyi mielestäni vähän että se ei ole sähköautoksi alunperin suunniteltu ja samoin vaikutti että se viritetty mahdollisimman huomaamattomaan siirtymään dsl/bensa/hybridivolvosta sähkövolvoon. Esim. "kaasua" painettessa auto mietti tovin ennen kuin mitään tapahtui, oli hiton tyhmän tuntuista kun oli ensiksi ajanut paria viiveetöntä sähköautoa.

Jos etuveto kelpaa, niin melkeimpä suosittelen meganea. Siinä oli noista paras mittaristo ja oikeastaan keskinäytönkin käyttöliittymä, näytöt oli myös ympätty siististi kojelautaan. (ja ainoa missä oli eri vaihtoehtoja mitä mittaristoon saa näkymään. Hämmentää että tommoinen itsestäänselvyys puuttuu monesta digimittaristollisesta autosta...) Megane on myös aika kevyt sähköautoksi, 200 hp 60 kwh akullinen painaa 1700 kg (esim. ioniq5 ja leaf 2000-2100 kg). Ajettavuudeltaan megane pesi mielestäni muut testaamani etuvedot, Leafin ja Konan selkeästi ja ei ollut niin kallisteleva ja pintakova kuin Volvo.

Meganessa miinukseta "yhdenpolkimen ajo" ei toimi pysähdyksiin asti, vaatii harjoittelua että saa loppu 10-15 km/h hidastuksesta pehmeän jarrupolkimella.

Volvossa oli myös omaan makuuni liikaa toimintoja jemmattu kosketusnäytön taakse, noista muista löytyi tarpeeksi nappeja. (Haluan esim. "yhdenpolkimen ajon", kaistavahdin ja muut vakkarin asetukset fyysisten ulkomuistista käytettävien nappien taakse. Ainakin kaksi ekaa piti ettiä volvossa kosketusnäytöstä asetusten syövereistä) Hitaassa vauhdissa yhdenpolkimen ajossa volvo oli mielestäni vaikeammin hallittava (meinasi olla turhan teräviä hidastumiset.)

Ionigissa hauska miten se ulkoa näyttää kokoistaan pienemmältä (ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, kuten vaikkapa 916 gtvstä. Itse pidän sen ulkonäöstä). Sisätiloissa auton koko ja pitkä akseliväli näkyy. Mittaristo siinä on mielestäni selkeydeltään jopa huono, isoimmassa osassa on keskellä näyttöä matka ja kulutusmittari (tilatriin hudillinen)... Eikä minusta näkymää pysty vaihtamaan miksikään hyödylliseksi, en edes navia saanut siihen tilalle (tai sitten en osannut). Tuo mittaristo ja ehkäpä kilpailijoitaan heikommat ajovalot isoin miinus.

Alusta siinä minusta hyvä, ehkä vähän turhan pehmeä, mutta ei kallistele sen enempää kuin esimerkiksi tuo volvo. Volvon alusta oli näitä "antaa ymmärtää" olevansa jämäkkä, kunnes tulee ensimmäinen mutka tai risteys vastaan ja kovuudesta huolimatta kallistelua onkin saman verran kuin Ioniqissa. (My23 ioniq5 saa nykyistä paremmat takaiskarit)

Noista Meganea voisi saada jopa tänä vuonna, samoin pikkuakuista leafia (ei kyllä kelpaisi itelle turhan huonon alustan takia), Konaa alkuvuodesta, Ionig5 10-13kk, Volvo 1,5 V.

Kieltämättä ei tämä lexus UX:n sisusta jotenkin toimi. Plussana ilmastoinille ja penkinlämmittimille on napit. Penkkeihin siinä saa väriä, en tiedä saako muualle. (Ylipäätänsä huonosti nykyään saa moneen malliin mitään väriä ulos tai sisälle.) Volvo oli kanssa samaa, kaikki mustaa.

Megane e tech

Ionig5 (tämän värisellä sisustalla tilattiin, vain musta, tuo vaalean harmaa-musta ja tumman vihreä - vaalean harmaa sisuta ovat vaihtoehdot. Nahka&villa- [kuvassa], tai nahkaverhoilulla)
Polestaria kävin itse aikanaan kokeilemassa ja käyttöliittymä aika samantapainen kuin XC40:ssa ja siinä on myös lähes kaikki toiminnot näytön kautta. Toki näyttö on paremmin käsillä kuin XC40:ssa. Polestar ajoltaan toki sporttisempi matalamman ja jäykemmän alustan johdosta. Polestar sisätiloissa huomaa sen että pohjalevy on alunperin tehty bensaversioon ja oli ahtaan oloinen ja korkea kardaani tunneli.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Toyota Corolla "lottovoittaja-edition" -22 farkkuhybridi:
+ Jos malttaa toisella silmällä tuijottaa mittarien kertomaa, pääsee tuolla edullisesti paikasta toiseen. Pitkähkön aikavälin kulutusluku 4.4 l/100km on nätti.
+/- Jos noudattaa saamiaan vihjeitä, jää tuolla kyllä jalkoihin liikennevaloissa. Yksin ajellessa tuntuu kuitenkin herkistyvän päästessään "POWER" -moodiin. Kyllä tuolla ohi pääsee, kun osoittaa autolle pelin hengen.
+/- sisustus. Nolottaa melkein tunnustaa, että pidän sisustan fiiliksestä mustin puolinahkoin ja tummalla kattoverhouksella. Premiumia tämä ei ole, ja jo kumimattosarjaan painettu käyttöohje, "This side up"-tyyliin, pilaa illuusion. Eihän se mittaristokaan kaunis ole, ja vahingossa huomasin siinä yritetyn jotain 3D-efektiä. Ei ikänäköisille kannata yrittää noita... Kojelaudan muodot parasta Corollaa ever.
- tilat. Mites se meneekin, että autot paisuu sukupolvesta toiseen, ja käyttökelpoinen tila tuntuu sen sijaan kutistuvan.
Edessä on jotenkin kummallisen syleilevä tunnelma. Olen itse sentään laihtunut... Tää on mato matala ja kovin on ahdasta takana. Kontti vetää sentään hyvin.
+/- ajettavuus on sellaista tasoa, ettei sykähdytä. Kuitenkin ihan hyvä tuolla on vetää, mukavakin suunnilleen on ja sen vuoksi ohjauksen toivoisi tarjoavan enemmän tuntoa ja irtonaisuutta. Aavistus liimaa keskialueella ei vakauta mun näpeissä tämän menoa, vaan tekee aavistuksenomaisten korjausten tekemisestä prosessin. Berlingo kulkee paremmin omia aikojaan suoraan. Mutkissa taas ei kiristy vaste ollenkaan, mikä tuntuu epäluonnolliselta, joskin nykyaikaiselta.
+/- tutkacruise toimii hienosti. Nopeuden asetus kapineeseen taas ei. Tuntui tuntevan vain tasakympit ja 5km/h yli.
- japanilainen tapa rakentaa kustannustehokkaasti särkee silmät ja korvat. Ikkunakarmit on hitsailtu kasaan profiiliputkesta. Ovet lässähtää kiinni kuin tyhjiä olisivat. Ovenkahvoissa on välyksiä kuin Kalashnikovissa, vaikka auto on sisäänajossa vasta. Toisaalta tätähän se on seuraavat 25v näiden kanssa, kestää, kestää, kestää...

Vaikka plusmiinusta tulikin paljon, ymmärrän jokaisen joka ostaa tämmöisen. Hybridissä on koukkua, eikä korjaamopalvelut tule liian tutuksi. Omaan makuun Mazda 3 Toyotan hybridillä olisi mukava auto. Ehkäpä sellainen minulle sopiva auto saadaan kun uusi Honda Civic saadaan markkinoille...?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kivijärvi kirjoitti:
02 Elo 2022, 19:52
+/- sisustus. Nolottaa melkein tunnustaa, että pidän sisustan fiiliksestä mustin puolinahkoin ja tummalla kattoverhouksella. Premiumia tämä ei ole, ja jo kumimattosarjaan painettu käyttöohje, "This side up"-tyyliin, pilaa illuusion. Eihän se mittaristokaan kaunis ole, ja vahingossa huomasin siinä yritetyn jotain 3D-efektiä. Ei ikänäköisille kannata yrittää noita... Kojelaudan muodot parasta Corollaa ever.
Onko tärkein, eli Toyotan klassinen 7-segmenttikello vielä tallessa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Se sininen digidigi.. ei kai ole enää mukana. Mutta on siinä mittaristossa nolohko digikello, että olisko se nyt sitten seuraavat 30v mukana?

Unohtui suurin miinus koko vehkeestä, nimittäin infotainmenttihärveli. Tykkään noista kyllä, mutta jos ovat kosketusnäytöllisiä, olisi niiden hyvä totella kosketusta. Erilaiset svaippailut ei hienoudelle usein tarkoittaneet mitään. Logiikka lienee omaansa sekin, sillä ei löytynyt oikein hommat ilman etukäteisopettelua. Nimenomaan tuossa autossa sitä ei odottaisi tarvittavan. Siinä on kuitenkin joku nettiradiosovellus, ja kappaleet ja levynkannet Gracenotesta tuleepi nähtäville. Kiva. Kivempi olisi, jos radio kuuluisi kunnolla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

BMW i4 M50.

Tämähän on hyvä! Jos vertaa vaikkapa Teslan S:ään (ja miksei vertaisi), niin ei voi edes verrata!
- Okei, kiihtyvyys on samanlaista, mutta kaikki muu onkin sitten BMW:ssä niin monta pykälää paremmin, ettei kilpailua edes ole.

Aloitetaan huonoista:
- Ohjaus. Ei se synkkä ole, ihan suht jämäkkä ja suuntaa kivasti. Mutta Stelvioon tottuneelle pettymys. Tai vanhempiin BMW:n ohjauksiin. Parempi toki kuin esim uusi kolmonen.
- Etugrille, ilmiselvät syyt.
- Näyttöön sijoitetut toiminnot (esim perberin lämmitin).

Erinomaista:
- Sisustan laatu! BMW osaa, varsinkin ergonomia on juuri niin hyvää kuin olettaa saattaa.
- Alusta, auton ajettavuus ja kulku on hämmentävä blandis mukavuutta ja urheilullisuutta + tapa, jolla i4 istuu tiessä - maagista.
- Muotoilu, varsinkin sisältä, mutta myös ulkoa. Nyky-BMW:lle poikkeuksellisesti tykkään!
- Auto on todella tuttu heti ensimetristä, ei mitään e-kikkailua. (Toki kun on ollut 9 BMW:tä, niin arvio on puolueellinen...)

Summaten: Tämä laite ei alleviivaa sähköisyyttään, vaan on vain kaikilla mittareilla erinomainen auto. Ja muistutus siitä, miksi BMW on palkansaajan ulottuvissa olevista autoista se kaikkein paras. Ei elähdyttävin tai seksikkäin tai haluttavin (Alfa Romeo) - mutta ihan oikeasti paras.
BMW.jpg
BMW.jpg (136.59 KiB) Katsottu 8144 kertaa
i4.jpg
i4.jpg (128.94 KiB) Katsottu 8144 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ tämä vispiläpenari on kyllä lajissaan hyvä. Jos ainoa auto olisi ja sähköllä pärjäisi niin
liipaisu tilausnapista olisi lähellä.

Mutta Lerppu eivät kaikki penarit ole parhaita palkansaajillekaan, kuten esim.
eivät kaikki Toyotat tai Kiatkaan ole luotettavuuden huippua..
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tässä pitää määritellä ”paras”.

Kun tarkoitetaan hintaluokkaa, johon ylettyy ilman pääomatuloja, mutta puhutaan laadukkaasta vastineesta rahalle - paras vaihtoehto on BMW.

Se on edelleen ajamisesta nauttivalle ihan ok, vs. vaikkapa tylppä Mercedes Benz. BMW sisusta on ergonomialtaan täydellinen ja kestää tyylillisesti aikaa paljon esim Audia paremmin. Muotoilukieli ei ehkä ole kaunis kuten vaikkapa Jaguar - mutta laatuvaikutelma, voimansiirto, alusta ja jopa ohjaus vievät useampia Jaguareja mennessään. Yksilöllinen BMW ei ole, Alfa Romeo on valinta kun henkevyyttä tarvitaan (tai ajamisesta nauttimista). Mutta kokonaisvaltaisesti autona Alfa Romeo ei aidosti ole vaihtoehto BMW:lle. Kuten ei muutkaan jo mainitut - baijerilainen on erinomainen koko paketti. Ei ehkä paras yksittäisissä arvoissa, nicheä riittää muille. Vaikkapa Teslaa ostamaan. Tai Lexusta niille, jotka moisista nauttivat.

Olen ajanut kattavasti koko vuosituhannen ajan erilaisia autoja erilaisista segmenteistä. Oma tulokulma vaikuttaa siihen mikä on ”paras”. Joillekin se on mahdollisimman edullinen ja luotettava liikkuminen. Joillain onnekkailla on useampia laitteita liikkumiseen, jolloin roolitusta voi jakaa. Mutta jos haluaa hankkia yhden laadukkaan auton. On vain yksi.

(Rrakastan mun Stelviota. Mutta välillä väsyn tiettyihin sen - hmm - vähemmän ilahduttaviin ominaisuuksiin. Silloin olen tyytyväinen päästessäni Bemarin ohjaksiin.)

peksu
Viestit: 618
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Fiat 500 Hybrid -21

Vuokra-autona viikon Italiassa tuollainen 19 tkm ajettuna:

Tuossahan on siis 3-pyttyinen 70 hv kone täydennettyynä 3,6kW (n. 5 hv) hybridiavustimella, jonka toiminnasta en oikein päässyt käsitykseen viikon aikana. Ehkä se auttoi liikkeellelähdöissä, koska jaksoi kakkosella reippaasta kävelyvauhdista lähteä ilman mitään jurinoita vetämään ihan tasaisesti. Kiihdytyksissä ei ainakaan tuntunut tehoa olevan... Joskus tuntui vedossa "aaltoilua" n. 50-60 vauhdissa tasakaasulla ajaessa.

Maantiellä ihan kiva ajaa ja yllättävän hiljainen, moottorin ääntä ei oikeastaan kuulunut kuin kunnon kiihdytyksissä. Rengasmelua kyllä kuului takaa karkeilla asfalteilla ihan riittävästi...

Jousitus oli kohtuullisen mukava. Taka-akselilla on varmaan joku hyvin yksinkertainen toteutus, koska jos mutkaan sattui maantienopeudessa esim. terävä asfaltinsauma (sillat yms.), niin heti tuntui takapuoleen selkeästi auton suunnanmuutostaipumus. Ei sentään tarvinnut rattia kääntää, mutta kori huojahtaa ikävän tuntuisesti. Ja tärskyt tulee välillä takaa läpi likimain suodattamatta.

Kaupungit ja taajamathan tämän ominta aluetta on ja ahtaissa paikoissa onkin näppärä, vaikka kuljettajan paikalle ei näekään tarkasti mihin keula päättyy. No, se on niin lyhyt, että aina jäi kauemmas esteestä kuin kuvitteli.
Kääntösäde on kiitettävän pieni; tuntui että aina löytyy ohjauksesta vielä vähän lisää kääntökulmaa, vaikka oli jo omasta mielestä kääntänyt tappiin asti ratin. Näkyvyys eteen ja sivuille on hyvä ainakin omille mitoille.

Ohjaus oli muuten ihan ok, mutta suorilla teillä keskitys oli jotenkin kumipallomainen ja tuntui, että koko ajan pitäisi vähän kääntää johonkin suuntaan suoraan ajaessakin. Ratti itsessään on muovia, mutta ainakin omaan käteen tosi sopivasti muotoiltu ja sitä käänteli ihan ilokseen. Nappuloitakin siinä useita oli, mutta en niitä alkanut turhaan opettelemaan. Ja ilmeisesti vakionopeussäädinkin löytyy, koska loppupuolella viikkoa vahingossa käsi osui kolmanteen viikseen, jonka ratin leveä puola muuten kätevästi peittää. Viiksi osoitti samalla tavalla vinosti alas kuin Giuliettassa ja varmaan samat toiminnatkin. Ei ollut kyllä mitään tarvetta sille viikon aikana; ei ollut montaa hetkeä niin vapaata ja tasaista tietä, että olisi edes pystynyt käyttämään.

Ärsyttävin piirre oli liikkeellelähdöt esim.liikenneympyrään pysähtymisen jälkeen. Kaasu/kytkin-yhteentoimivuus tuntui olevan joka kerta erilaista. Välillä lähdöt olivat kuin ajamaan opettelevalla. Ja ykkösvaihde on todella lyhyeksi välitetty; siis todella lyhyeksi. Kun mittarissa oli 20 km/h, kone kiersi jo pitkälti yli 3000 r/min. Kierrokset ovat siis heti liikkeelle päästyä isot ja sitten kakkoselle vaihtaminen onkin enemmän tai vähemmän vaikeaa tehdä tyylikkäästi.
Johtuiko sitten hybridistä, mutta kaikkein vaikeimpia oli juuri liikenneympyrät. Jos piti hidastaa melkein pysähdyksiin ja mentävä ykkösen kautta auton kuitenkin hitaasti liikkuessa, niin kaasua painaessa ja kytkintä nostaessa hyvin usein (eli melkein aina) auto "nyykähti" ja vasta sitten kiihtyi. Tosi ärsyttävää, kun odotat että lähtee kiihtymään, niin ensin sekunnin hidastuminen ja sitten lähtee. Vanha Lada kuluneella kaasuttimella oli tuollainen, mutta siitä selvisi kun painoi pari kertaa "herätyskaasun" ennen kytkimen nostoa.

+ pieni kulutus eli 4,9l/100 km 900 km matkalla
+ hyvät etupenkit; kuskin penkissä istuinosan takareunan korkeussäätö. Toimiva ratkaisu, jos haluaa istua kuopassa :roll: No, olihan se ihan ok, kun vain vähän laski takareunaa; pää ei ollut sitten niin lähellä kattoa. Mutta olisivat saman tien laittaneet oikean korkeussäädön. Aiemmat kokemukset Fiat 500:sta ovat olleet juuri se, että ensimmäisenä on alkanut - turhaan - etsiä penkin korkeussätöä, kun istuin on niin ylhäällä.
+näppärä käsiteltävä ahtaissa paikoissa
+todella liukkaasti toimivat vaihteet
+pieni kääntösäde
+hauska kokonaisolemus
+käyntiääni pakoputken päästä; ihan kuin olisi joku kireämpikin laite :mrgreen:

+/- ohjaus voisi keskittää paremmin, mutta toimii hyvin mutkateillä

-ajoittainen vedon puute liikkeellelähdöissä tekee ajosta rasittavaa
-kytkimen ja kaasun käytön vaikea yhteensujuvuus 1-2 vaihteilla
-pieni tavaratila, jonka käyttöä lisävaikeuttaa takaluukun kannen pystysuuntainen vinous eli se osuu pieneenkiin matalammassa suunnassa pystyasennossa olevaan matkalaukkuun
-pitkät ovet parkkipaikoilla

Automaattina tämä olisi parhaimmillaan, jolloin tuosta ärsyttävimmästä piirteestä pääsisi eroon.
Pikkuautoksi kuitenkin oikein hyvä, jos ei ole tarvetta tavaroiden kuljetukselle eikä takapenkille tarvitse pakottaa ketään.

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Stelvio 2.2jtdm 180hp Super 2018, ajossa noin 2tkm ajan.

Päällimmäinen ajatus: Sen lisäksi että stelvio on uskollinen Alfa Romeon perinteelle, se on onnistunut myös autona.

Alfa Romeota:
-Erittäin tasapainoinen alusta, mutkatiellä pääsee hirvittävää vauhtia mutta toisaalta ei ole germaanisen kova-alustainen. Koeajoauto 19” -vanteilla.
-Onnistunut ohjaus, sähköiseksi tunnokas ja alfamaisen nopea
-Hienosti toimiva automaattivaihteisto, Dynamicilla vaihdoissa tiettyä luonteikkuutta. N-modella toiminta on oikeastaan kaikin puolin järkevää, ei oikeastaan koskaan tule tarvetta korjata vaihdevalintaa. Auto tuntuu jopa tuolla 180hp koneella hyvinkin arkirivakalta.
-Hyvin ohjelmoitu nelikon toiminta. Tämä tuntuu menevän soratiellä tunnollisesti juuri sinne minne kuski käskee, pienessä hallitussa luisussa. Jotenkin heti ensimmäisestä soramutkasta lähtien tuli selväksi, että hanaa vaan, kyllä tämä taittuu :-D
-Ohjaamo on kuljettajakeskeinen, näytön saa parilla painalluksella pois päältä
-Metalliväri (alfa saa harmaankin näyttämään upealta)
-Muotoilu, aidosti erottuva SUV

Hyvää Autona:
-Tilava sisältä, riittänee nelihenkiselle perheelle varsin hyvin.
-Sisustassa ei havaittu räminöitä tai nitinöitä
-Sisustassa oikeastaan kaikki tuntuu olevan siellä missä pitääkin, todella intuitiivinen kokemus heti rattiin hypättyä
-Kulkee todella vakaasti tien päällä 255 leveillä renkailla.
-Kulutus pyörii noin 6 litran paikkeilla Stadikeskeisessä matka-ajossa. Motarilla 130 vauhdissa lähestyy seiskaa, 80km/h maantiellä voidaan päästä alle viiteen.
-Hyvät valot, muutenkin hyvät ajoon liittyvät nykyvarusteet
-Dieselkoneen äänet eivät juuri normaalissa ajossa kuulu sisälle
-Jakopää tarkoitettu vaihdettavaksi (ilkeä viittaus jakoketjuista kärsineisiin saksalaisautoihin)
-Luotettavaksi bemareissa testattu voimansiirto

Miinukset:
-Yllättävän leveä, ottaa hetken totutella mittoihin, kapeilla parkkipaikoilla saa varmasti ovet täyteen lommoja
-Jokunen sisustan pintamateriaali ei ehkä huuda premiumia, mutta ovat sinänsä kestävän oloisia
-Äänieristys rengasmelun osalta pienin varauksin (en ole ajanut saman kokoluokan kilpailijoista kuin XC60, sitäkin euroopan sileillä teillä). Ei kuitenkaan juurikaan meluisampi kuin F15-mallisarjan X5.
-Joutuu aina selittämään miksi eturenkaat murtaa pyöritellessä pienessä tilassa ympäri.
-Tässä yksilössä ei veloce-penkkejä. Tämä ei tosin ole aiheuttanut itselleni mitään kiputiloja, harmitus on lähinnä mutkateillä kun ei meinaa näin hoikka kuski pysyä kiinni nahkapenkissä.
-Ei ole omissa nimissä

Summa summarum, jos tämän segmentin autoa on ostamassa, ei Stelviota kannata olla kokeilematta. Tässä mahtuu järki ja tunne samaan pakettiin. Olen kaksi viikkoa joka päivä ajanut tätä reissumiehen työssä, enkä ole löytänyt aidosti ärsyttäviä ominaisuuksia muuten kuin automaattisesti oven avauksen yhteydessä liikkeelle lähtevän kuskinjakkaran. Tämänkin sai onneksi pois auton valikoista :mrgreen:

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Koska sähköautoilu alkaa olla itsellekin realistinen vaihtoehto, niin muutamia nyt koeajanut. Viikolla oli vuorossa mielestäni kohtuu tyylikäs Citroen e-C4. Auto on sopivan kokoinen omiin tarpeisiin. Sisätilat ihan kohtuu mukavat, vaikka hieman turhan pehmeät penkit ja hieman tila-autotyylinen ajo-asento.

No, aika laittaa auto käyntiin nappia painamalla ja rullataan liikkeelle päästämällä jalka jarrulta. Kun kolmen metrin päästä aloin jalkaa siirtämään kaasulle, niin alkoi sydän tykyttämään, kun sitä ei löytynyt mistään :shock: Äkkiä jarrua ja parkkivaihde päälle. Silmämääräisesti katsoin, että kyllä se kaasu siellä lattialla on jarrun ja konsolin välissä. Kokeilin pysähdyksissä painaa sitä, jolloin huomasin ettei jalka mahtunut jarrun ja konsolin väliin, joten kaasun painaminen oli mahdotonta :? Hetken räkäsen naurun jälkeen päätin vain peruuttaa auton takaisin ruutuun samalla rullaustekniikalla. Onko tässä maailman lyhin koeajo? Vein avaimet myyjälle ja sanoin, että olen kasvanut yli tuosta autosta :lol: Ei tainnut ihan uskoa tuota tarinaa, kun oli vain hiljaa. Loppupäätelmä on, että lasten polkuautolla pääsee lujempaa ja halvemmalla. Harmi sinänsä, sillä oli aiemmin yksi parhaista vaihtoehdoista sähköautoksi.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Muuttohaukka kirjoitti:
15 Loka 2022, 11:11
Kokeilin pysähdyksissä painaa sitä, jolloin huomasin ettei jalka mahtunut jarrun ja konsolin väliin, joten kaasun painaminen oli mahdotonta
Vanhemmissa Alfoissa hieman samaa "kapeiden polkimien" haastetta joissa malleissa mutta tämä on kyllä next level.

Kengän numero? >50?

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dfin kirjoitti:
27 Syys 2022, 21:13
-Jakopää tarkoitettu vaihdettavaksi (ilkeä viittaus jakoketjuista kärsineisiin saksalaisautoihin)
Muuten samaa mieltä omien kokemusten pohjalta mutta tuo jakopään 3v / 60tkm on paljon ajavalle aika lyhyt vaihtoväli.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muuttohaukka kirjoitti:
15 Loka 2022, 11:11
Silmämääräisesti katsoin, että kyllä se kaasu siellä lattialla on jarrun ja konsolin välissä. Kokeilin pysähdyksissä painaa sitä, jolloin huomasin ettei jalka mahtunut jarrun ja konsolin väliin, joten kaasun painaminen oli mahdotonta :?
'90 309 pösössä oli arrrrrmeijan varsikenkien kanssa vähän samaa haastetta. Siinä tosin kaasu oli sen verran jarrua alempana, että kengän sai pujoteltua sillai viistosti paikalleen ja ajaminen onnistui. Ei ollut läheskään niin häiritsevää kuin se, että 2010 A3 audin kyytiin ei mahtunut oikea polvi, sillä n. 600km reissu oli melko tuskaa :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

FinPat kirjoitti:
15 Loka 2022, 11:15
Muuttohaukka kirjoitti:
15 Loka 2022, 11:11
Kokeilin pysähdyksissä painaa sitä, jolloin huomasin ettei jalka mahtunut jarrun ja konsolin väliin, joten kaasun painaminen oli mahdotonta
Vanhemmissa Alfoissa hieman samaa "kapeiden polkimien" haastetta joissa malleissa mutta tämä on kyllä next level.

Kengän numero? >50?
Vaatimaton 45. On hieman leveäpohjainen kenkä, mutta ei mitään erikoista.

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

FinPat kirjoitti:
15 Loka 2022, 11:18
Dfin kirjoitti:
27 Syys 2022, 21:13
-Jakopää tarkoitettu vaihdettavaksi (ilkeä viittaus jakoketjuista kärsineisiin saksalaisautoihin)
Muuten samaa mieltä omien kokemusten pohjalta mutta tuo jakopään 3v / 60tkm on paljon ajavalle aika lyhyt vaihtoväli.
Jep, totta turiset. Toisaalta eipä tuo vaikuta äkkiseltään kuin parin tunnin hommalta kun jakopää on niin tyrkyllä ja tilaa riittää.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:
13 Syys 2022, 14:08
BMW i4 M50.

Tämähän on hyvä! Jos vertaa vaikkapa Teslan S:ään (ja miksei vertaisi), niin ei voi edes verrata!
- Okei, kiihtyvyys on samanlaista, mutta kaikki muu onkin sitten BMW:ssä niin monta pykälää paremmin, ettei kilpailua edes ole.

Aloitetaan huonoista:
- Ohjaus. Ei se synkkä ole, ihan suht jämäkkä ja suuntaa kivasti. Mutta Stelvioon tottuneelle pettymys. Tai vanhempiin BMW:n ohjauksiin. Parempi toki kuin esim uusi kolmonen.
- Etugrille, ilmiselvät syyt.
- Näyttöön sijoitetut toiminnot (esim perberin lämmitin).

Erinomaista:
- Sisustan laatu! BMW osaa, varsinkin ergonomia on juuri niin hyvää kuin olettaa saattaa.
- Alusta, auton ajettavuus ja kulku on hämmentävä blandis mukavuutta ja urheilullisuutta + tapa, jolla i4 istuu tiessä - maagista.
- Muotoilu, varsinkin sisältä, mutta myös ulkoa. Nyky-BMW:lle poikkeuksellisesti tykkään!
- Auto on todella tuttu heti ensimetristä, ei mitään e-kikkailua. (Toki kun on ollut 9 BMW:tä, niin arvio on puolueellinen...)

Summaten: Tämä laite ei alleviivaa sähköisyyttään, vaan on vain kaikilla mittareilla erinomainen auto. Ja muistutus siitä, miksi BMW on palkansaajan ulottuvissa olevista autoista se kaikkein paras. Ei elähdyttävin tai seksikkäin tai haluttavin (Alfa Romeo) - mutta ihan oikeasti paras.BMW.jpgi4.jpg
Toisessa ketjussa mainitun omapaino vuoksi - Disclaimer!! Voi olla pulkka talvella kun on liukasta. Painaa kuin olisi molybdeenistä rakennettu.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

No niin, sattuneesta syystä ajeltu pari päivää sijaisautolla:
Audi a4 35 tfsi automaatti, etuveto , oisko tässä 150 hv kone. Valkoinen.
Asiallinen, tavallisen tuntuinen ja oloinen.
Ajoasentoa en saanut oikein mieleiseksi. Maantiellä vakaa, mutta tuntuma tiehen etäisempi kuin Giulian, ohjaus ihan ok suoralla maantiellä, mutkatiellä ei Giulian veroinen ( tietenkään ei )
Hyvä perusauto, harmaa puku päälle ja tällä töihin.
- Kari

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

lerppu kirjoitti:
12 Marras 2022, 19:25
Toisessa ketjussa mainitun omapaino vuoksi - Disclaimer!! Voi olla pulkka talvella kun on liukasta. Painaa kuin olisi molybdeenistä rakennettu.
Kukaanhan ei ole ostanut sitä takavetoista, mutta onko joku kokeillut?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

"Sattuneesta syystä" täälläkin päästy vieraisiin: VW CADDY -17 (edellinen korimalli) -bensa-DSG
+ juhlavan kokoinen. Lienee isompi kuin Berlingo XL.
+ ajoasento on kieltämättä hyvä, kuten istuinkin. Pimeään vuodenaikaan ihan ok sisusta, kun ei näe mitään halpaa muovia kuitenkaan. Ratti nahkaa, käyp kätteen.
+ kulku pirteää yleisesti. Mutta aika herkästi vauhti seilaa plus miinus viiden haarukassa kun jotenkin hankala koivella säätää. Liekö päässyt liiaksi tottumaan dieseliin. Cruisen kytkentä oli jotenkin epäloogista tässä.
+/- DSG. Vaihtaa nätisti itse. Aivan tunnoton liukkaalla, joten likimain mahdoton lähteä sudittelematta valoista. Liekö nastojakaan tässä vuokrakiesissä jäljellä enää ollut. Näinpä hankeen jumiinkin, kiitos DSG:n ja "POINT S" -merkkirenkaiden.
- ikää 5v ja ajettu 70tkm. Tuntui ja KUULOSTI ihan vanhalta luuskalta. Ovet kitisi ja natisi ja paukkui kuin jossain ooppelissa. Paluu Berlingoon rauhoitti nitinät ja natinat, rengasmelu jäi.

En tiedä. Upeaa, että saatiin sijaisautoksi "vastaava", mutta ymmärrän nyt itseäni paremmin kuin aiemmin ja tiedän nyt, miksemme koskaan tällaista havitelleet. Se uusikorinen Caddy on kyllä siistimpi kuin Berlingo, mutta sisältä ah niin ankea. Tämä vanha sai jo syystäkin väistyä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Mini kävi huollossa ja sillä aikaa parit testiliukastelut. Keli oli sellainen, ettei ajo-ominaisuuksista voi kauheasti sanoa.

iX1
+ toistaiseksi parhaimman näköinen X1 (tämä tosin luokkaa eturauhassyöpä on kivempi kuin haimasyöpä)
+ kabiinin laatuvaikutelma kohdillaan, tilaakin näytti olevan
+ kiihtyy omiin tarpeisiin vähintään riittävästi
- erikoiset kiihdytysäänet kajareista ei ihan omaan makuun
- ohjaus tuntui tosi kevyeltä, mutta keli oli toosi liukas, joten tätä paha syvemmin analysoida
- ei kovin halpa

Cupra Born
+ sisätilat asiallisen oloiset tässäkin, pykälää kivemmat materiaalit kuin vastaavassa VW:ssa
+ ihan toimiva voimalinja, ajo ilman jarrupoljinta tottumattomalle bemaria jouhevampaa
+- ulkonäkö (kivat mittasuhteet, mutta omaan makuun/ikään turhan "nuorekas")
- kulku ei vastaa ulkonäköä, Qashqai lähti valoista karkuun
- kauhean pimeää sisällä

iX1 Minin badgella ja 10k halvemmalla?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vittorio Jano kirjoitti:
05 Tammi 2023, 19:15
Mini kävi huollossa ja sillä aikaa parit testiliukastelut. Keli oli sellainen, ettei ajo-ominaisuuksista voi kauheasti sanoa.

iX1
+ toistaiseksi parhaimman näköinen X1 (tämä tosin luokkaa eturauhassyöpä on kivempi kuin haimasyöpä)
+ kabiinin laatuvaikutelma kohdillaan, tilaakin näytti olevan
+ kiihtyy omiin tarpeisiin vähintään riittävästi
- erikoiset kiihdytysäänet kajareista ei ihan omaan makuun
- ohjaus tuntui tosi kevyeltä, mutta keli oli toosi liukas, joten tätä paha syvemmin analysoida
- ei kovin halpa

Cupra Born
+ sisätilat asiallisen oloiset tässäkin, pykälää kivemmat materiaalit kuin vastaavassa VW:ssa
+ ihan toimiva voimalinja, ajo ilman jarrupoljinta tottumattomalle bemaria jouhevampaa
+- ulkonäkö (kivat mittasuhteet, mutta omaan makuun/ikään turhan "nuorekas")
- kulku ei vastaa ulkonäköä, Qashqai lähti valoista karkuun
- kauhean pimeää sisällä

iX1 Minin badgella ja 10k halvemmalla?
Mukava kuulla rapskaa iX1:stä! Ohjauksen kuvaus erittäin uskottava, BMW ”for modern audiences”. Varmaan Hedinillä laittavat vaihtoauto-bemareiden rattiin varoituksen ”does not reflect the views of current BMW”.

Cumqvat jos kivittää minkä vaan auton, tiedossa olisi pitkä suihkussa itkeminen ja vakava alkoholisoituminen. Onneksi Kupra Syntynyt ei ole kuunaan omaan tutkaan osunutkaan. Hyvä silti tietää, merkittävä pointti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
05 Tammi 2023, 19:15
- kulku ei vastaa ulkonäköä, Qashqai lähti valoista karkuun
Johtuiko tappio autosta vai kuskista?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Polforea kirjoitti:
05 Tammi 2023, 19:59
Johtuiko tappio autosta vai kuskista?
Syytän autoa, veikkaan kuskia.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ai niin, unohtui itsestäänselvyys eli Bornin kosketuskäyttöliittymä. Eikä mene plussapuolelle.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nyt kun vielä tuoreena - vaikkakin hieman korruptoituneen humalaisessa - muistissa, Maserati Levante Gransport.

Hyvää:
- kaikki.

Huonoa:
- en ikinä ostaisi.

Vuokra -auto Italian järviseudulla (Tonalen solan tiekylttejä näkyi jo) Alppien rinteillä olikin Gransport, kun tarkemmin tutki. 430 hp tuntui. Lähinnä ääninä. Hienot soundit, varsinkin sportilla röörit auki ja läppävaihteilla pudotellessä yski putkeen seksikkäästi. Ulvoi hienosti. Kulku oli vakuuttavaa. Ilmajousitus mukava ja alusta sen kanssa oikein … toimiva! Ohjaus - Hmm - hyvä ja paska. Vastetta ja jämäkkyyttä kuin hydraulisessa kuunaan! (Onko?) Mutta etupää kuin amerikkalainen SUV. Ei tuntoa. Samaan aikaan tyylikäs sisusta ja kauhee murina. Mutta ratti sanoo Jeep… Kuten myös infotainment. Ei tätä päivää. Iso auto. Ja näyttävä. Hyvä setämiehelle, joka haluaa kuulua, näkyä ja liikkua mukavasti. 295 takarenkaat yhtä vakuuttavat kuin orgastiset äänet. Hieno laite! Mutta ei moottoripää petroseksuaalille.

Toisessa ketjussa pyydettyyn Stelvio -vertailuun: Ei ole relevantti. Stelvio on kuin skalppeli, Levante on moukari. Tapahtuu paljon, isolla pensselillä. Ja tulokset mainostetaan maailmalle. Sillä välin Stelvio on jo kadonnut - ja tehnyt tarkalleen mitä kuski haluaa. Sillä välin Levanten sikarinhajuinen kuski virnuilee hölmösti jättämiensä äänien jälkihehkussa. Täydessä mukavuudessa - jossa on skitsofreninen maku.

Dfin
Viestit: 389
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

lerppu kirjoitti:
18 Tammi 2023, 00:31
Nyt kun vielä tuoreena - vaikkakin hieman korruptoituneen humalaisessa - muistissa, Maserati Levante Gransport.

Hyvää:
- kaikki.

Huonoa:
- en ikinä ostaisi.

Vuokra -auto Italian järviseudulla (Tonalen solan tiekylttejä näkyi jo) Alppien rinteillä olikin Gransport, kun tarkemmin tutki. 430 hp tuntui. Lähinnä ääninä. Hienot soundit, varsinkin sportilla röörit auki ja läppävaihteilla pudotellessä yski putkeen seksikkäästi. Ulvoi hienosti. Kulku oli vakuuttavaa. Ilmajousitus mukava ja alusta sen kanssa oikein … toimiva! Ohjaus - Hmm - hyvä ja paska. Vastetta ja jämäkkyyttä kuin hydraulisessa kuunaan! (Onko?) Mutta etupää kuin amerikkalainen SUV. Ei tuntoa. Samaan aikaan tyylikäs sisusta ja kauhee murina. Mutta ratti sanoo Jeep… Kuten myös infotainment. Ei tätä päivää. Iso auto. Ja näyttävä. Hyvä setämiehelle, joka haluaa kuulua, näkyä ja liikkua mukavasti. 295 takarenkaat yhtä vakuuttavat kuin orgastiset äänet. Hieno laite! Mutta ei moottoripää petroseksuaalille.

Toisessa ketjussa pyydettyyn Stelvio -vertailuun: Ei ole relevantti. Stelvio on kuin skalppeli, Levante on moukari. Tapahtuu paljon, isolla pensselillä. Ja tulokset mainostetaan maailmalle. Sillä välin Stelvio on jo kadonnut - ja tehnyt tarkalleen mitä kuski haluaa. Sillä välin Levanten sikarinhajuinen kuski virnuilee hölmösti jättämiensä äänien jälkihehkussa. Täydessä mukavuudessa - jossa on skitsofreninen maku.
Hyvä kirjoitus! Stelvion mutkatieajettavuutta on mukamaastureiden luokassa vaikea peitota, etenkään kun lyödään lisää painoa ja akseliväliä.

Levantea on ehkä liialtikin mainostettu sporttisuudella siihen nähden, että se on saksalaisiinkin mukamaastureihin verrattuna mukavuuspainotteinen, hieman vanhemmalle asiakaskunnalle sopivampi oopperassa ja teatterissa käynnin korvike. Toisaalta jos maseratilla sattuu käymään Oopperassa niin sillä saavutaan etuovelle koneen murinoiden saattelemana tyylillä ilman yleisön pahastumista.

Stelvion QV ei taas edusta samanlaista klassista tyylikkyyttä kuin mitä Levante, joten sillä etuovelle saapuminen saattaa aiheuttaa sadattelua moukkamaisista uusrikkaista.

Paikalla
Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Levante pohjautuu Ghibliin, ei Jeepiin (kuten alkuvaiheessa virheellisesti mediassa kirjoiteltiin).

Vastaa Viestiin