Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 4220
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^911 on tarkkailussa... Maserati myös. En uskalla koeajaa. Sama kuin menisi katsomaan onko koiranpennut suloisia.

^^BMW ohjaus on vaikeammin selitettävissä. Se ei periaatteessa ole huono, mutta mulle se on siis nykyään huono. E92 ohjaus oli timanttinen! Mutta sitä haukuttiin raskaaksi ja jäykäksi monelta suunnalta. F30/31 on ehkä eniten pleikkarisuuntainen kokeilemistani bemareista - mutta se ei ihan ole tarkalleen se kokemus. Hmm. Ohjaus on hermostunut ja eristävä. Tunnoton mutta herkkä kääntämään. Toki täytyy muistaa verrokkialue, on se paljon parempi kuin monet muut kokemani toteutukset. BMW:ssä tuo nousee valituksen aiheeksi.
Nämä ovat kohderyhmä-juttuja. Mielestäni Stelvion ohjaus oli ihan mallikas moderniksi ohjaukseksi, mutta vaimo ei taas tykännyt yhtään informaation määrästä joka rattiin kulkeutui. Se kuulemma hermostutti häntä. Minä taas pidin datavirrasta... :roll:

Edit: tietty sivu pomppasi enkä lainannut mihin vastasin. Pahoitteluni.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itse tykkään 159:n ohjauksessa juuri tuosta, mistä en tykännyt Giulietassa. Hydraulinen ohjaus tekee paljon, etenkin kun sitä ei ole liikaa eristetty. Tuntuu kivet ja montut, värinät ja tärinät. Tietää tasan, missä renkaat milloinkin menee - ja miten.
Raskashan tuo on etenkin tuon 2.4:n alla, mutta...

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2362
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Allekirjoitan kyllä tuon eron eri aikakautisten bemarien ohjauksen välillä. E46 ja e91 ovat raskaita pyöritellä pysäköitäessä mutta tunnokkaita mutkissa. F10-ryhävalas taitaa jo vakiona omata servotronicin eli pysäköitäessä kääntyy vähällä voimalla (ja ehkä pienemmällä pyörittämisellä?), mutta maantiellä ohjaus jämäköityy. Fiilikset kaikista bemareista on, että autobahnalla menisivät eleettömämmin mitä esim. kasikymppiä.

Lisävarusteita ruksimalla näihin on aina saanut paljon lisää. Servotronicista aktiiviohjaukseen, jossa taisi mm. takapyörät kääntyä hieman. Olisi kiva päästä kokeilemaan tuollaista vollstatung-varusteltua bemaria! Omistaminen ei niinkään kiinnosta, kun meikäläisen budjetilla kilometrit on sitä luokkaa että saa pahimmassa tapauksessa vaihtaa tonniluokkien osia.

Avatar
jkk
Viestit: 5964
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 SR+

ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

@lerppu

Kiitos näkemysten avaamisesta. Itse ole oppinut arvostamaan kaikkea uutta, jännää ja elämääni helpottavia asioita ja siksi katseet tuollaisessa täyteen hilavitkuttimia ahdetussa laadukkaassa sekä hintaansa pitävässä hybridissä. Meillä perheessä vielä yksi alfa, 147 raato selespeed, mutta uutta alfaa tuskin edes harkitsen, ennen kuin alfalta tulee sähköistetty malli ulos....jos koskaan sellaista tajuavat tehdä ihan myytäväksi asti.

Avatar
lerppu
Viestit: 4220
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Validi pointti, itsellehän näitä ostetaan! Onnittelut siitä että löytää mieleistänsä. 5-sarjan hybridinelikkoa kokeilin, se oli oikeasti hyvä ja vähemmän "hip&cool", i.e. se yritti vähemmän ja toimitti enemmän. Kolmonen kattoon asti speksattuna ei enää mielestäni helpota arkea vaan on jo itseisarvoinen teknologialtaan. Yritetään valkopestä nörttiä cooliksi. Vähän tulee makua siitä että high techillä kosiskellaan kiinalaisia. (I would know - olen kiinalaisessa korkean teknologian yrityksessä prosessivastuussa...) Mutta siis makuasioita, ei näistä kannata kiistellä. Oman makuni mukaan 3-sarja on yli arjen kätevöittämisen tason ja kääntyy itseään vastaan. Ja olen kyllä mukana mahdollisimman sujuvan arjen kanssa. Siksi esim audiota on jo pitkään kotona ohjannut Alexa ja vaikkapa telkkuakin puheella hallitaan.

Mutta joo, työn puolesta - kaikki joukolla mahdollisimman pii-intensiivistä elämää viettämään! :mrgreen:

Gasket
Viestit: 1272
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ jkk:n autolistasta osui silmiin A180 tähtikeula. Millainen peli tuo on? Jossain vaiheessa olisi auton vaihto edessä ja tuo voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin on noita jokunen muukin mielessä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
jkk
Viestit: 5964
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 SR+

ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Gasket kirjoitti:^^ jkk:n autolistasta osui silmiin A180 tähtikeula. Millainen peli tuo on? Jossain vaiheessa olisi auton vaihto edessä ja tuo voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin on noita jokunen muukin mielessä.
Ihan laadukas ja miellyttävä autohan tuo on. Tollasta hankkiessa kannattaa valita hyvin varustettu yksilö esimerkiksi urban tai amg paketilla oleva, sillä tiettyjen varusteiden puuttuminen saattaa yllättää vaikka kyseessä on mersu. Kabiini tuossa on ihan tilava, mutta kontti on pienempi kuin esimerkiksi giuliettassa. Säädettävällä reisituella olevat ”sport” penkit tuossa on ihan törkeän hyvät. Taloudellisuus tuossa on ihan ok tasolla, matka-ajossa menee 5,5 litraa ja kaupungissa 7,5 pintaan satasella. Automaattivaihteisto tuossa on ihan hyvä, kunhan silloin tällöin resetoi sen, joka onnistuu parin minuutin kikkailulla avaimella. Ajotiloja löytyy neljä, sport, eco, comfort sekä individual, jossa voi säätää ajo-ominaisuuksia mieleisekseen. Tuo 122 hv turbolla varustettu 1.6l moottori tuntuu välillä ehkä vähän nuhaiselta. Ärsyttävin ominaisuus tuossa on eco start/stop, jota saa renklata joka kerta pois päältä. Itse siis koen start/stopin turhaksi ja rasittavaksi.

Jos etsii laadukasta, luotettavaa ja asiallisen näköistä pientä autoa, joka pitää arvoaan ihan ok, niin tuo on ihan hyvä valinta.

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koestetaas välillä jotain ihan muuta...

Saab 99 GL 2D 1983

Malli-ikänsä loppupään 99 on ollut klassikko jo valmistuessaan, näitähän oli virrannut tehtaasta vuodesta 1969 alkaen eli toistakymmentä vuotta. Tänä päivänä tuosta valmistumisesta on aikaa 37 vuotta ja klassikkostatus entistä kovempi. Auto on varsin samanlainen kuin se, jolla ajoin ekan puolivuotta ajokortin saatuani, tämä vaan on vuotta nuorempi.

Teknisistä syistä koeajo suoritettiin kahdessa osassa - ensin lyhyempi pyrähdys sorapinnalla, sitten tekninen tarkistustauko ja pidempi pätkä kestopinnoitteella ja sen paikkauksilla. Ryyppykahva vähän yli puolenvälin, kääntö avaimesta ja liki nelikymppinen nuorukainen hörähtää käyntiin konstailematta, kuten asiaan kuuluu. Ykkönen silmään ja hiipimään pois katoksesta ja koeajolle soralle. Melkeen heti saa ryypyn painaa pois päältä.

99 tosiaan on suunniteltu 60-luvulla. Vaikka evoluutio on vienyt autoa eteenpäin, on peruskonstrutio tehty aikana jona asfaltti oli harvinaista - tämän huomaa, ysipari on soratiellä aivan kotonaan. Päällekkäinen kolmiotuenta pitää etupyörät hienosti jiirissä, sora kolisee metallisiin pyöränkoteloihin, takana jahtaa iso pölypilvi ja meno maittaa. Oikeastaan vähän liikaakin ja kapealla tiellä on pakko vaan mentaalisesti läpsiä itseä poskille, että pidetään nopeus näkyvyyden kestämissä rajoissa.

Paluu varikkopilttuuseen, rengaspaineet kohdilleen, öljyjen tarkistus ja vähän muuta teknistä mulkoilua ja hämmästelyä ja takaisin baanalle, tällä kertaa pidempi veto asfaltilla.

Sataheppainen ysipari on sellainen hyvän mielen auto. Ei tällä kannata ajaa vihaisena, hermostuneena tahi muuten vittuuntuneena. Aikalaisekseen sinällään kelpo teholukema ei kerro koko totuutta - moottori on vähän sellainen lehmänluonne. Liikettä sekä korissa että nopeusneulassa on sen verran kuin sopisi odottaakin, mutta reagointi on rauhallista ja kaikki tuntuu pehmeältä, tai oikeastaan pehmäereunaiselta. Ei tämä ole mistään kohtaa sitikan kaltainen taikamatto, vaan kaikki käytös kaasuvastetta ja vilkunviiksen tuntumaa myöten on jämptiä muttei terävää. Tiedättehän, vähän kuin pehmeä räikkävääntimen kumikahva, josta saa hyvän otteen ja jota on miellyttävä käyttää, mutta jonka läpi tietää tasan, miten paljon hylsy kääntyy. Sellainen miellyttävä pehmeä pintakerros.

Hyvin vähällä ajolla (1000-2000km/v, tänä vuonna arviolta 2km) ollut auto on mielissään päästessään tien päälle. Pian huomaa, että auto vetristyy vähän mutta ei nyt ihan kauhiasti. Pari tehokatokohtausta matkalle osuu, syytän tästä oletusarvoisesti vanhaa bensaa - kuten myös jälkikäynnistä, joka helpottaa kun tankkiin saa tuoretta ysikasia kera lyijynkorvikkeen.

Hieno peli tämä ysipari. Ikäisekseen hyvässä kunnossa ja mukava ruisailulaite. Korissa on vähän hipisteltävää, mutta ysiysin tuntien hämmentävän vähän vakavaa korjattavaa. Mittarissa on n. 185tkm, keskimääräinen vuosisuorite on jäänyt varsin maltilliseksi.

Kuva

No, ostaisinko tälläisen? Totta pirussa! Ei vanha saabisti pysty itseltään nostalgista ysiparia kieltämään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
JarHei
Viestit: 384
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
kakkiskoppis "käyttis",
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Eilen oli tarkoitus käydä Lappeenrannan satamassa ihan muuten vaan kahvilla. Ihmettelin, kun parkkipaikkalla oli moottoripyöriä tukokseksi asti. Olikin sattumalta joku uusien Kawojen ja Super Soco sähkömopojen esittely.

Pakko oli käydä testaamassa ensimmäiseksi Z900RS, aivan helkatin nätti retropyörä. Muutama vuosi sitten kun malli oli uunituore tuli näitä ihasteltua Imatranajossa. Tuolloin oli esillä samanlainen Z900RS, sekä Cafe malli jossa etukate, hieman erilainen satula ja erilainen tanko. Ei siinä 20 min koeajolla paljoa ehtinyt tutustua, mutta siltikin tykästyin kovasti. Vanha pyörän ulkonäkö, mutta uuden pyörän ajettavuus.

Kuva

Seuraavaksi hyppäsin Vulcan S:n päälle. Ihan kiva cruiseri. Isän R1200C:hen verrattuna paaljon pienempi, köykäsempi ja ketterämpi. Jalkatapit aika korkealla ja edessä Bemariin verrattuna joka tuntui aluksi hullulta, etenkin kun Bemarin lisäksi en ole cruisereilla ajanut. Varsinaisesti pyörä ei kiinnosta, mutta ajattelin testata kun oli vapaana ja perus kyykyt ei innosta.

Kuva

Alkoi esittely loppumaan jo pikkuhiljaa kun myöhässä tulin paikalle, joten piti vielä testata Super Soco TC Max sähköpiikki. Sähköpyörä on erilainen kokemus. Ihan hullua ajaa ilman ääniä. Jalkajarruakaan ei ollut, vaan vasemmalla kahvalla yhdistetty etu- ja takajarru. Kerran pääsi säikäyttämään kun ei poljinta löytynytkään oikean saappaan alta. Ei tuo mikään tykki vekotin todellakaan ollut ja range 80km, mutta kaupungissa ehkä näppärä daily driver.

Kuva

H2 koeajo himotti aika reippaasti, mutta jonoa oli sen verta reippaasti että jäi väliin. Ehkä hyvä, kortti siinä olisi vain lähtenyt. :lol:

Avatar
mutt
Viestit: 4159
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

^^Soratiellä kuin kotonaan, mutta ysiysin alustan ominaisuuksiin kuuluu myös silloin tällöin suoraan soralla ajettaessa alkava sivuluisu. Ilmeisesti lyhyet joustovarat ei saa taka-akselia aina pysymään tien pinnassa sopivalla taajuudella tulevissa montuissa. Ei siitä mitään dramaattista seuraa, kun luisto myös loppuu aikalailla itsestään, mutta kyllä se tottumattomalta muutaman sydämenlyönnin jättää välistä. :)

Perheessä oli aikoinaan aika useitakin 99:jä 96:ia. Itsekin yhden 99:n omistin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 4159
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

JarHei kirjoitti:Jalkajarruakaan ei ollut, vaan vasemmalla kahvalla yhdistetty etu- ja takajarru.
Eli hallittua kaatamista ei saa tehtyä. Nice thinking.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JarHei
Viestit: 384
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
kakkiskoppis "käyttis",
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

^ Eikös skoottereissa oli kuitenkin samoin? En nyt muista varmasti, koska edellisestä kerrasta on lähestulkoon 7 vuotta.

Avatar
willez
Viestit: 5238
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325CiA
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

lerppu kirjoitti:E92 ohjaus oli timanttinen! Mutta sitä haukuttiin raskaaksi ja jäykäksi monelta suunnalta.
Joskus kuullut vastaavaa kommentointia, hieman mikki hiiri juttuja mun mielestä. Kuntosali voisi ratkaista tämän "ongelman" :lol: "Hyvä ohjaus" on todella laaja käsite muutenkin. Mun mielestä 156 GTA:n ohjaus on parhain, mitä koskaan ajanut. Jonkun muun mielestä vanha punto "city-asetuksella" on täydellinen, toinen kehuu taas caprice classicia "hyväksi ajettavaksi" :-D

Makuja on monia sano kettu.

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

willez kirjoitti:Joskus kuullut vastaavaa kommentointia, hieman mikki hiiri juttuja mun mielestä. Kuntosali voisi ratkaista tämän "ongelman"
Ei ratkase.

E8x/E9x -sarjoissa on ainakin kolmea tai neljää eri ohjausta riippuen auton varustelusta, eli yksilöiden välillä on isojakin eroja. Se jäykäksi "kehuttu" ohjaus on oikeasti vaimennettu melko jäykäksi, eikä kevene auton liikkuessa kuten tehostamattoman ohjauksen kanssa käy. Siitä on vaikea löytää ohjaustuntumaa, mutta se on olemassa kun vähän reenaa - ei toki lähelläkään jotain 156:sta.

Mulla oli E93:ssa paljon kevyempi ohjaus kuin kummassakaan E90:ssä tai E88:ssa.

Summa summarum: E8x/E9x jäykän ohjauksen ratkaisee helpoiten vaihtamalla autoa yksilöön, jossa on kevyempi ohjaus, vaihtoehtoisesti vaihtamalla autoon erilaisen ohjauksen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
willez
Viestit: 5238
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325CiA
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Polforea kirjoitti:
willez kirjoitti:Joskus kuullut vastaavaa kommentointia, hieman mikki hiiri juttuja mun mielestä. Kuntosali voisi ratkaista tämän "ongelman"
Ei ratkase.

E8x/E9x -sarjoissa on ainakin kolmea tai neljää eri ohjausta riippuen auton varustelusta, eli yksilöiden välillä on isojakin eroja. Se jäykäksi "kehuttu" ohjaus on oikeasti vaimennettu melko jäykäksi, eikä kevene auton liikkuessa kuten tehostamattoman ohjauksen kanssa käy. Siitä on vaikea löytää ohjaustuntumaa, mutta se on olemassa kun vähän reenaa - ei toki lähelläkään jotain 156:sta.

Mulla oli E93:ssa paljon kevyempi ohjaus kuin kummassakaan E90:ssä tai E88:ssa.

Summa summarum: E8x/E9x jäykän ohjauksen ratkaisee helpoiten vaihtamalla autoa yksilöön, jossa on kevyempi ohjaus, vaihtoehtoisesti vaihtamalla autoon erilaisen ohjauksen.
Sen tiedän, että on olemassa aktiiviohjauksella varustettuja ja sitten ihan normaaleja (e9x). Mulla tossa on ainakin todella miellyttävä ohjaus, hiukan jäljittelee GTA:n tuntumaa, mutta silti on todella kaukana siitä.

Avatar
Macela
Viestit: 2393
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
ex GTV TS -96
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Lexus IS300h F-Sport 2014

Kuva

Kuva

Juhannusreissu tuli ajettua tälläsellä. Ranskalaisin viivoin muutamia huomioita mitä ~300km matkalta jäi mieleen;

+ CVT/hybridi voimalinja toimii hienosti ja nykimättä etenkin kaupunkiajossa
+ Tällänen alle 180 pitunen saa todella hyvän ajoasennon
+ Penkki hyvä, ei tuntunut että pitkälläkään matkalla puutuisi
+ Äänentoisto varsin hyvä
+ Mekaanisesti liikkuva kierroslukumittarin kehys kiva yksityiskohta sekä mittaristo helppolukuinen ja -käyttöinen
+ Infortainment myös suht helppo ja nopea käyttää

- CVT, vaatis tehokkaamman moottorin tai jotain, en vieläkään tykkää äänistä vähänkää kovempaa kiihdyttäessä
- 115km/h jälkeen tuntu hiukan vaeltelevan, ei tarpeeksi suuntavakaa.
- Rengasmelua jonkinverran 35-profiilin renkailla
- Ilmastoinnin lämpötilaa säädetään kosketuspainikkeista jotka välillä otti kyllä virhekosketuksia
- Vilkkuviiksi mallia BMW pienellä twistillä. Eli palaa aina keskelle mutta jos vilkku ei automaattisesti lähde pois niin se täytyy vastasuuntaan kevyesti täpätä. Häiritsi ainakin alkuun.
- Jarrut pikkasen liian herkät maantievauhdissa, en tosin kokeillut vaikuttaako eri ajotilat (hybridi) siihen

Kaikenkaikkiaan kuitenkin positiivinen fiilis ja voisin tälläsen omistaa ihan käyttöautonakin mielelläni.
Noni

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Macela kirjoitti:Lexus IS300h F-Sport 2014
+ Mekaanisesti liikkuva kierroslukumittarin kehys kiva yksityiskohta sekä mittaristo helppolukuinen ja -käyttöinen
Tää kuulosti hämmentävältä, niin oli pakko surffata. Vissiin tällänen härpäke? https://www.youtube.com/watch?v=Igo6md9cpZQ
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Macela
Viestit: 2393
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
ex GTV TS -96
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

Jep, just tuollanen. Hybridissä kierroslukumittarin lisäksi kehän sisälle saa näkymään myös sellasen Toyotista tutun charge - eco - power mittarin.
Noni

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ford Focus TDCi A 2016(?) 110kW

Hoksasin, etten jostain syystä ole vieläkään koeajanut äiteen Fookussia, joten hyppäsin ruoriin ja tyyppasin yksilön, kun joka tapauksessa piti käydä kotona. Muistaakseni tää on mallia 2016.

Ohjaus yllättää heti kättelyssä ollen varsin tunnokas ja responsiivinen. Melkein kuin tehostamattomalla autolla ajaisi, huikeeta. Tämä toki kostautuu kiihdyttäessä - vaikkei auto varsinaisesti mainittavasti vetele, vaikuttaa kiihdytys ohjaustuntumaan havaittavissa määrin.

Havaittavaa on myös raidallinen tuulilasi, joka häiritsee ajamista ja elämää. No, äippä ja moni muu tykkää, minä onneksi olen löytänyt autoja ilman noita raitoja.

Moottori on pikkudieseliksi ihan jees - tärinä on lähes hallussa, ääni ei ole kauhea ronklotus vaan pikemminkin hassu tikitys ja vetokin loppuu ylhäällä pikemminkin rauhoittuen kuin veitsellä leikaten.

Vaihteisto puolestaan on.. No, tuplakytkin, mitä voi odottaa? On se parempi ja mukavampi kuin yksikään ajamani DSG, tämä ei paisko pykäliä sisään samanlaisilla kolahduksilla, mutta operoi kytkintä jyrkästi ja luonnollisesti haluaa ajaa liian pienellä pykälällä auto täristen. Ässäasento auttaa vähän ja Manuél-asento vähän enemmän. Mutta tää sentään muistaa olevansa vaihdelaatikko ja vaihtaa kutakuinkin silloin kun pitää. Manuaaliasennossa pyynnöstä vaihtoon on turhan pitkä viive.

Parkkitutka on ärsyttävä. En tiedä mistä kivistä tai itikoista se kotitalon pihatiellä piipitteli, mutta sen mielestä siinä oli pari väistettävää estettä, joista pitää kuskia varoittaa (graafi näytti että suoraan auton edessä). Muutenkaan hyperaktiivinen piipitin ei saa minulta kunnioitusta, minun autosta tälläiseen etsittäisiin poistomahdollisuuksia hyvinkin nopeasti.

Kaiken kaikkiaan ihan pätevä käyttökulkine ja epäilemättä hyvä auto. Jollain ajatustasolla tälläisen kanssa voisi kuvitella elävänsä, jos pakettiin taikoisi läpinäkyvän tuulilasin, manuaalilaatikon tai kunnollisen momentinmuunninaskin tärinäkammoisella softalla sekä mieluummin kuolleen kuin hyperaktiivisen parkkitutkan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

GTJu
Viestit: 260
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:11
Car(s): Volvo C70 2.0 D
Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS 2004
Imprexa WRX, Skoda Ocu RS, MB E320, fiiuja ja mitsuja ja pösöjä monia

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja GTJu »

Tahaton koeajo: Tojo Varis 1.5 jokuautomaatti, vm.-19. Vuokra-autolla Lapissa/Pohjois-Norjassa joitain tuhansia kilometrejä.

Alkujärkytys oli suuri, kun olin unohtanut kuinka tylsiä tämmöset hyvin perusautot ovat. Kaikki on täysin tunnotonta ja ajaminen koostuu hallintalaitteiden monotonisesta käskyttämisestä ilman tietoa siitä, mitä autossa tapahtuu saati mihin se on menossa. Kaarteissa notkutaan, toisaalta töyssyt ei niin paha, kun välillä vähän huonompaakin tietä.
Plussaa: hyvät sterkat, mutta ei cd-soitinta luolamiehelle. Vain bluetooth, joka ei aina toimi kun ajat periferiassa ja olet ennakkoon tallentamattoman suoratoiston varassa. Tämä oli pitkälti kuitenkin syy lähteä reissuun vuokra-autolla eikä GT:llä...siinä kun on soitin pätkinyt vielä enemmän viime aikoina... muutenhan jokainen lähtis 16 vuotiaalla Alfalla Jäämerelle :-D

Kuluttaa n. 5, 6l\100km mikä on kyllä vähän. Kuitenkin tankin ollessa limsapullon kokoinen,täytyy menoveden tarve ennakoida.
Moottorissa on otteen mukaan 82kW ja kyllähän sillä liikenteessä pärjää kun ne on vielä tallella ja auto ei paina liene kauheasti. Tuntuu pikkuturbolta vaikka ei oo. Kyllä tekniikka on kehittynyt. Auton "sport"- painike lisäsi polttoaineen kulutusta, ei juuri muuta. Vaihteistoa voi käskyttää rattivaihteilla, mutta sitä oon käyttäny vain majapaikan metsäreitillä= jyrkät ja hitaat siirtymät.

Plussaa on myös ettei ole autossa start&stop härpäkettä. En tykkää sammua kesken ajon.

Tilaa on todella vähän: kolme ihmistä ja matkavarat tuovat aika tiiviin tunnelman.

Kaiken kaikkiaan pienehköllä mutta uudella tojolla ajo on erikoinen kokemus. Tulee semmonen idetiteettikriisi että eihän kukaan vaan luule että olen ostanut tämän??
Onneksi autossa on vuokrafirman logo.
Mutta kyllä mää ymmärrän ihmisiä jotka näitä ostaa. Pääsee perille. Tai no, vielä on kotiin ja auton palautukseen matkaa yli 1000 km taitettavana *kop kop*.

Avatar
Tazio
Viestit: 3174
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Signora Nuvolari etsii uutta vaunua. 15 vuotta täyttävä W203 siirtyi 277 kiloa ajettuna ansaitulle varhaiseläkkeelle ( lue: tuunaan sen punaniska-look'iin sopivin lippalakein takaikkunalla, kerhotarralla ja John Wayne International airport kynällä + Success by Trump partavedellä keskikonsolissa. Ja jos kompastun Chigago Blackhawks ja/tai Washington Redskins tarroihin voi kiusaus käydä ylitsepääsemättömäksi). Tämän jälkeen fiilistelen sillä satunnaisesti töihin, kahville, salille, ampumaradalle ja lapset käyvät koulussa) Lyhyellä listalla on kolmen sortin laitetta:

A-Klasse/CLA, Mokka/Captur tai Quasqai/Kadjar.
Loppuviikosta tuli kaikilla heitettyä käytännössä tismalleen sama lenkki. Kaupunkipätkä, moottoritiesiivu ja pala vanhaa kolmostietä Omat näkemykset seuraavassa:

A-klasse 180 bensatomaatti '14, ajettu vajaa satku:
Narinaton, pashat penkit, selkä ei mahdu, muuten käteen sopiva, ihan kuin kyydissä ja jousituksessa olisi vähän aitoa. Ohjaus, noh.
CLA 200 bensatomaatti '16, ajettu 70 kiloa:
eri varustepaketti, penkit paremmat, 'mahtuu' kuten esim 156n jakkaraan, naurettavaa alumiinimuovia iso viilu.

Mokka 1.4 bensaturbotomaatti:
Jos 127n saisi kaupasta uutena olisi se kova vastus tälle. Laatikko ok, ohjaus nopea ja semihyvä, ihan kuin 127ssa. Sisustan muovit ja sovituksetkin tuovat positiivisesti mieleen Fiat-klassikot '70 - '90-luvuilta.
Captur: Ei tarvetta ajaa, sisältä riittävän pieni

Quasqai 1,6 dieseltomaatti '14 ajettu joku 80 kiloa:
Nissan, hyvässä ja pahassa. Kyllä tällä matkustaa, tilaakin on. Kone ääntelee kuin Transitissa konsanaan. Ohjaus pykäläisesti tehostettu ja keinotekoinen, tässä yksilössä lasikatto luo tunnelmaa, kelatessa kuuluva muovin rahina sitten taas ei.
Kadjar 1,5 dieseltomaatti '16 ajettu vajaa satku:
Sivistyneempi Quasqai, samat osat kabiinissa, karvan pehmeämpi, huomattavasti hiljaisempi kiuas, ohjaus lineaarisempi kuin datsunissa.

Koska CLAssa ilmeisesti sporttipenkkien myötä tulee aina aitoa vag-tyylistä spraymaalattua muovia en moisesta lämpeä. Wanhan koulun pianolakattu puu ja tämä olisi suositukseni. Nyt kumarran, noin, tehän tiedätte, hiukan nykäisemällä niskaa, Kadjarille. Tosin, kuten alkuun totesin, valinta ei ole minun. Jos olisi, 500X, MiTo tai w204 olisi jo tosiasia ;)

-Tazio

Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla

Avatar
lerppu
Viestit: 4220
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Jouduin kysymään AltaVistalta mikä on Kadjar. Renaultiksi paljastui - onnittelut siitä, valinta on näkövinkkelistäni eksoottinen! Ja se on vahvasti positiivinen asia. Itselläni läpikäytynä 15 merkkiä eikä yhtään Renault-osumaa. Luonnollisesti poislukien Konjakin alueelta tulevat valmisteet. - Olenkohan ollut liian urautunut ja merkkiuskollinen keskiarvolla 2.33 autoa / brandi... Oh well, mukavia kilometreja toivotan tulevan valinnan kanssa, on se sitten mikä hyvänsä! Rehellisesti kun itselle omiin tarpeisiin auton ostaa, ollaan jo pitkälti kuljettu oikeaa polkua. Nyt tekeekin mieleni lasillista konjakkia tai brandya.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 900
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Ford Fiesta -20, 1.0/100hp
+ helppo, vaivaton ajaa. Moottoritiellä kotonaan, ja muuallakin
+ sata heppaa riittää kun yksin ajelee
- hirveä sisältä. Taaksepäin on menty laatuvaikutelmassa sitten edellisen Fiestan hurjasti. Se kummalliseen kulmaan laitettu littunatelkkari ei pelasta pätkääkään
- ergonomia jotenkin kokonaisvaltaisesti pyrstöllään, mm. mittaristo oudosti piilottelee kaikki tärkeimmät faktat ratin kehän taa, eikä mikään säätely tähän auttanut.
- kaasupoljin tarjosi erikoisen elämyksen; kaasua keventäessä vain vähän vauhti ei pudonnut ollenkaan. Lopulta moottoritiellä saattoi mennä 140 km/h poljinta juuri painattamatta. Kerrassaan outoa. Olematon moottorijarrutus ei tunnu muutenkaan luonnolliselta.
- 12tkm ajetun auton molemmat avaimet taittuneet viallisiksi. Se avain ei pompannut ulos, vaan sen sai repiä kynsin esille. Tämä on varmaan sitä laatua...

Huonoin hyvä auto, joka on vastaan tullut. Ulkoa ihan ok, mutta sisälle astuminen tappaa tehokkaasti kaiken omistamistamishalun. Ehkäpä tätä on testattu säkki päässä ja todettu suoraan kelvoksi. Vaikea ymmärtää, että joku ihan rahalla näitä ostaa.

Avatar
JT Newman
Viestit: 355
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Toyota Corolla 2020 bensa-automaatti, 3000km ajettu brand new vehje.

Vuokra-autona Virossa, malli jäi epäselväksi. Tietääkseni ei ollut hybridi, koska bensakone kävi koko ajan.
Penkki totuttua Toyotaa, eli alaselkä tipahtaa selkänojassa olevaan monttuun ja hartialinjan kohdalla on metallitanko. Eli epämukavaa matkantekoa.
Sport-asento nosti kierroksia ja moottorin ääntä, samalla ohjaus muuttui tehostamattoman raskaaksi ilman järkevää palautusta. Autohan ei siis kulje yhtään sen paremmin.
Suunnan hienovarainen muutos vaatii isohkoja ratin liikkeitä, koska keskialueella ei ole mitään tuntoa. Auto ei kuitenkaan onneksi vetele pahasti.
Rengasmeteli on kohtuullinen, jousitus tuntui pelaavan.
Sisusta karseaa muovia, iso näyttö muodin mukaisesti leijuvana keskikonsolissa.
Meistä(kään) ei tullut ystäviä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1192
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Stelvio 200hp AT Q4
kiitämme:
Onneksi Alfat tuntuu edelleen Alfoilta. Sopii heti käteen,kaasun painaminen saa aina aikaan semmoisen kiihtyvyyden mitä halusin. Vaihteisto vaihtaa vaihteita hanakasti ilman sekuntien luistattelua. Ohjaus on todella mainio! Tuntuma huippu, suunta vaihtuu herkästi ja silti auto kulkee motarilla suoraan eikä ole yhtään "hermostunut". Kulutus erittäin maltillinen alle 100km/h nopeuksissa,120 alueella bensa alkaa maistua. 80km/h maantiepätkä taittuu n.5l keskarilla näytön mukaan mikä on uskomattoman vähän näin isolle möhkäleelle ja tälle suorituskyvylle. 200hp bensa liikuttaa yllättävän iloisesti ja mietin vain kuinka hieno 280hp version täytyy olla. Havaitsin myös tuttua Alfamaista pörinää kiihdytellessä mikä on mahtava asia vielä näin vuonna 2020. Dna:ta löytyy siis muualtakin kuin keskikonsolin napista. Jarrutuntuma oikein hyvä enkä havainnut moitittavaa. Alusta tukeva ja menee mutkiin tavalla jota en ole kokenut millään muulla tän kokoluokan autolla. Ergonomia sopii meikäläisen italialaisille mitoille hyvin,jopa perus penkki toimisi meikäläisellä. 2 lasta kyydissä ei tarvi tinkiä jalkotilasta edessäkään,konttiin mahtuisi lomakamppeet oikein hyvin.

miinukset:
Näillä ei ole mitään väliä, koska valinta on jo tehty. Autossa on tärkeimmät asiat kunnossa, joten joku kojelaudan muovi tai turvavyön narahdus on aivan toisarvoisia juttuja kun autoa haen. Tuntui omalta tutulta ja turvalliselta Alfalta alusta asti,osaat ajaa sillä ilman nykimisiä,soittimen käyttö ja valikot löytyi meikäläisen logiikalla ilman tuskailua vaikka testeissä tätäkin moitittu. Myönnän että sisustan yleisilme on varsinkin tässä yksilössä hieman "halpa" hinta lappuun nähden, varsinkin kun kaikki on ruksittu harmaana, mutta mitä sitten, auto tuntuu hyvältä,näyttää hyvältä,kulkee hyvin,kulutus nykyaikainen ja lista vain jatkuu. Ainoa mitä enää tarvii on piiiiitkä rahoitus, joka jää tällä kertaa ottamatta. Katotaan parin vuoden päästä.

ps.alumiini shifterit oli todella mainiot eikä olleet kertaakaan tiellä. Hienoa että toimivat myös auto asennolla. Jos audi kuski kiilaa oikealta tai siis yrittää tehdä sitä, niin ehdit nykäistä vasemmalta pari kertaa, painaa kaasun pohjaan ja todeta että ei tänään. En tykkää koheltaa liikenteessä, mutta ärsyttää nämä ilman vilkkua pujottelevat premiumautoilijat jotka joskus saavat minutkin provosoitua pelleilyynsä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ford Focus 2018 Ecoboost

Koska saksanpremiumiakin pitää huoltaa, suhasin penarin päivänä eräänä huoltamolle ja sain kaupan päälle tarjotuksi sijaisautoksi parivuotaan Foocussin. Siitähän ei oo kauaa kun vähän vanhempaa versiota suhailin, mutta silti jotain tarttui mieleen.

Moottori
Äiteen fookussi on nokipolttoinen, tämä taasen sytyttää kipinällä. Kolmesylinterinen egoboost on saatu tyhjäkäynnillä hämmentävän tasaiseksi, mutta ajossa tuntuu kyllä jatkuvasti 4zyl dieseliltä ominaistärinänsä kera, poislukien pidemmälle venyvä vetoalue. Aikoinaanhan ekaa kertaa egoboostilla ajaessa vallan ihmettelinkin, että onpa dieseliksi yläsitkee kone. Dieselmäisyys säilyy myös kulutuslukemassa, käytännössä kaupunkipyörittelyä ja silti lukema oli tieturin mielestä jossain kutosen nurkilla, mikä on oikeasti todella vähän.

Vaihteisto
Tässä autossa ei ollut lainkaan Powershiftin sekoilua, vaihdot oli kevyitä sekä pehmeitä eikä kone oikein lainkaan pyörinyt jyristyskierroksilla. Mutta sehän onkin selvää, tämähän nimittäin olikin manuaali. Jopa vaihdevinkkari oli hetkittäin kanssani samaa mieltä oikeasta vaihteesta, pääosin se oli kyllä väärässä. Lienee auton perusajaminen jollain tasolla selkärangassa, kun kiinnitin vaihteistotyyppiin huomiota vasta kotvan ajettuani...

Ohjaus
En tiedä vaikuttaako ikä, tekniikka vai mikä, mutta tän ohjaus oli ihan eri maata kuin äiteen fookussin. Tässä tehostus oli teennäinen, eikä oikein tiennyt aina että pitäisikö tehostaa vai vaimentaa. Kaupungissa ei voi ajaa tuntumalla, vaan pitää hallita ratin asentoa nimenomaan asentoperustaisesti, kun ohjaus saattaa yhtäkkiä kevetä tai jäykistyä. Parhaimmillaan kun lähtee kääntämään, on ohjaus ensin jäykkä, sitten nykäisee ylikevyenä vähän matkaa ja sit taas jäykistyy. Pakko olla semmonen määrätietonen ote että "mää käännän 45 astetta" ja olla valmis kääntämään se 45 astetta riippumatta siitä miten tehostus jumppaa.

Tuulilasi
Tätä ei vaan voi kirota tarpeeksi - olkoon vaan vaikka kuinka mahtava alijäähtyneen veden kanssa tuo lämpölasi sen kerran parin vuoden välein, niin kaiken muun ajan se on vaan todella ärsyttävä kun ne langat paistaa silmään. Argh!

Ovenkahvat
En nyt sano yhtään että onko näihin tullut muutosta, mutta nykyautolle tyypillisenä koko kahvaosa liikkuu. Miinuksena tosiaan koko kahvaosa liikkuu, eikä takaosa jää paikalleen, joten peukalon yhteistyöllä ei pysty tekemään liikettä, jolla ensin käännetään pelkkää kahvaa ja avataan oven salpaus, jonka jälkeen avataan koko ovi. Vaan tarttee repästä rempseesti kerralla molemmat, jolloin auki vedossa oleva ovi kihnuttaa salvan avautumista vastaan, salpa avautuu nihkeämmin ja paikat kuluu nopeammin.

Keyless go or no go
Tää toimii jotenkin hassusti ovien kanssa. Jos ovet on lukittu avaimesta, niin ne ei aukee kahvaa hiveltämällä, paitsi sillon jos sattumalta aukee. Vaikka ne olis lukittu hiveltämällä, niin ne ei aukee hivelemällä jos välissä menee liikaa aikaa. Ikävä kaivella avainta taskusta naputeltavaksi, kun sille ei ole autossa omaa paikkaa. Keskikonsolissa on onneksi ihan ok lokero.

Multimeedio
Äiteellä on vähän edukkaampi versio, tässä oli fantsu liima-iipädi läntätty kojetauluun hinkuteltavaksi - navigaatiot ja kaikki. Radiopuoli reagoi selvästi paremmin kuin 2016 ajamassani yksilössä, mutta kun navigoottinappulaa tökkäsi, niin ensimmäistä havaittavaa reaktioo sai odotella toista sekuntia. Kun hinkkausruudussa ei ole mitään haptista palautetta, on tosi kiva koittaa veikkailla että ottiko tää ny ton tökkäsyn vaiko eikö.

Summa summarum: ihan hyvä auto, mitä nyt pari pikkuikävää pilaa pakettia pahasti. Diisseli manuaaliaskilla ja edukkaammalla radiosetillä olisi varmaan se paras huipentuma omasta mielestäni. Läpinäkyvää tuulilasia tai asiallisia ovenkahvoja ei taida uutena saada edes rahalla, tuulilasin voi onnistua vaihtamaan läpinäkyvään tarvikkeeseen jälkikäteen.

Kuva

Kuva

Se ovenkahva, kääntyy tosiaan koko kahva eikä jätä peukulle vastinkappaletta oven puolelle:
Kuva
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1212
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Olin eilen henkisenä tukena autokuumeiselle kaverille, jolla oli ajatus päivittää vuoden 2010 BMW X6 35i (N54, joku kysyy kuitenkin) vähän tuoreempaan. Lyhyen haarukoinnin perusteella käytiin koeajamassa neljää eri autoa, joissa jokaisessa oli jotain, mikä kaveriani kiinnosti.

Ensimmäinen tapaus: Porsche Macan S, tarkalleen tämä yksilö: https://www.nettiauto.com/porsche/macan/11121821

Oikein kiva ja möhköksi ketterä sekä liukasliikkeinen. Ei valittamista edes kaksoiskytkinlaatikosta. Interiööri on poikkeava muista autoista mutta selkeäksi sitä nappulaviidakkoa on turha sanoa. Omistajatasolla varmaan nappuloiden paikat tulevat tutuksi.

Toinen tapaus: BMW X5 40e xDrive hybrid (F15), tämä auto: https://www.nettiauto.com/bmw/x5/11458015

Varustelu kohdallaan ja selvästi tuoreempi sisältä kuin X6. Sähköajo hiljaista ja miellyttävää ja infotainmet melkoisen helppoa, toki lyhyellä koeajolla ei kaikkea pystynyt omaksumaan mutta kohtalaisen simppeli monipuolisuudestaan huolimatta. Auto on korkea ja myös tuntuu siltä ajossa. Pieni bensakone tuntuu olevan vähän alimittainen sähköavusta huolimatta. Sellaista "paksua" vetoa ja voimantunnetta ei ollut. Takaa kuului myös jotain tunnistamatonta sirinää. Oma arvaus on akkupaketin jäähdytyspuhallin. Ohjaus oli ihan tunnoton ja liian kevyt mutta siedettävä jarrupoljintuntumaan verrattuna. Jarrupolkimen liike oli todella pitkä, tunnoton ja kevyt. Ensin ei meinannut painaa riittävästi jarrua ja monta kertaa jarrutuksen loppuvaiheessa poljinta piti painaa senttikaupalla lisää. Tällöin tietenkin hidastuvuuskin muuttui epämiellyttävään suuntaan.

Kolmas ja vähän erilainen tapaus: Merdeces-Benz S500 plug-in hybrid, tämä auto: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/s/11517696

Odotukset olivat korkealla, olihan nyt ajettavana periaatteessa parasta mitä saksalainen autoteollisuus osaa tehdä ja auto, joka on kiistaton mittatikku omassa luokassaan. Ja onhan sitä luksusta tuossa autossa vaikka kuinka paljon. Takapenkillä ei tullut käytyä, mutta sähkösäädöt näytti löytyvän jopa ikkunoiden verhoille. Ajokokemus varsin miellyttävä ellei koita pitää kiirettä. Tällöin voimalinja ei tosiaankaan toimi parhaalla mahdollisella tavalla vaan kickdownissa bensakone tulee mukaan ja vaihde jysähtää päälle aika rajusti. Myös äänimaailmasta puuttuu sellainen hienostuneisuus, jota tuossa luokassa odottaa. Kaikkea muuta kuin sivistynyttä. Kojelaudan tuplatabletteihin ei minun silmä ole koskaan tottunut. Ne on ihan jälkikäteen laitetun näköiset, sinällään kyllä selkeät ja toimivat. Piiitkä miinus myös nelivedon puutteesta. Lisäksi ikää puuttuu sellaiset 15-20 vuotta jotta tuollaisella voisi ajaa.

Neljäs ja viimeinen auto oli Porsche Cayenne S e-hybrid, ei tämä yksilö mutta vastaava: https://www.nettiauto.com/porsche/cayenne/11488666

Tämä oli oikeastaan noiden edellä mainittujen autojen yhteenliittymä: kolmen litran bensa, sähköapu ja latausmahdollisuus. Perusmoottori on aika sama kuin aiemmin ajetussa Macanissa, mutta tässä tosiaan on sähköä apuna. Se kyllä auttaa kivasti sekä kulkupuolessa että ehkä myös kulutuksessa. Sillä ei tosin tässä autonvaihdossa ollut varsinaisesti suurta merkitystä koska X6:n kulutus on myös aika reipasta ja vuosittainen ajosuorite on varsin maltillinen. Macania enemmän oikeastaan kaikkea, niin hyvässä kuin pahassa. Tilaa, massaa, kulkua ja jopa vaihteita. Tässä on ZF8HP:n joku versio ja varsinkin sähköavusteisena voimalinja on erinomaisen pehmeä ja huomaamaton. Kun bensakone herää ja saa riittävästi kierroksia niin kulku on kepeää. Mikään mutkatieohjus tämä tuskin on vaikkakin varmaan omassa luokassaan siihenkin käyttöön soveltuvin laite. Macan oli kuitenkin tätä eloisamman ja ketterämmän tuntuinen. Tästäkin voimalinjasta tosin puuttui sellainen ison vapari V8:n jatkuva ja viiveetön voimantunne. Voimaa on ja auto varmasti kiihtyy paremmin kuin vaparikasilla, mutta itse kun on tämän kesän aikana ajellut vaparikasilla olevalla avolla niin onhan sellaisessa moottorissa vielä jotenkin ihan omanlaisensa tunne. Cayennen ikä näkyi Macaniin verrattuna hiukan karkeampigrafiikkaisempana infotainmentina, mutta taas X6:een verrattuna selvästi parempi.

Summa summarum. Odotukset ja vaatimukset olivat korkealla kaikkien suhteen. Pahimmat pettymykset tuottivat X5 ja S-klasse. Sen sijaan molemmat Porschet yllättivät positiivisesti. Varmaan optimaalisin olisi Macan tuolla Cayennen e-hybrid -voimalinjalla, mutta sellaista ei ole olemassa. Jokaisesta autosta saatiin tarjoukset ja Cayennen osalta homma vietiin maaliin illalla. X6 vaihtuu siis Cayenne S e-hybridiin ensi viikolla. Iso kasa menee rahaa bemarin hanskalokerossa mukana, mutta mielestäni silti hyvä päivitys.

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Possu Macan on ainoa möhkö jonka subjektiiviset ajo-ominaisuudet allekirjoittaneen mielestä olivat Stelvion tasalla kun viimeksi koeajorumbaa tein.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9967
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

TeroPee kirjoitti:X6
Tuohon verrattuna kaikki on kyllä selkeää eteenpäinmenoa...

Uusi Stelvio Veloce olisi tuossa hinta-/painoluokassa ollut aika luonteva valinta...Vai pitääkö tällä ostajalla olla saksalainen?
Polforea kirjoitti: Ohjaus
Harmi kun tilanne on tuo. Eikös kuitenkin ollut niin, että ainakin ekan Focus -sukupolven ohjaus oli kutakuinkin kaikkien etuvetoisten mittatikku (yhdessä 156:n ja Minin kanssa)? Vaan tuohon suuntaanhan sitä on menty, jopa ajamisen iloa tarjoavissa merkeissä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
TeroPee
Viestit: 1212
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Vittorio Jano kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:X6
Tuohon verrattuna kaikki on kyllä selkeää eteenpäinmenoa...

Uusi Stelvio Veloce olisi tuossa hinta-/painoluokassa ollut aika luonteva valinta...Vai pitääkö tällä ostajalla olla saksalainen?
No ei välttämättä saksalainen mutta nelipyttyinen ei ollut vaihtoehto. Siksi esim. Volvot tippui pois heti kättelyssä. Oikeasti hakusessa oli bensakasi, mutta niiden valikoima todella kehnoa.

Avatar
Isola
Viestit: 1649
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Vittorio Jano kirjoitti:Eikös kuitenkin ollut niin, että ainakin ekan Focus -sukupolven ohjaus oli kutakuinkin kaikkien etuvetoisten mittatikku (yhdessä 156:n ja Minin kanssa)?
Koeajoin aikanaan kolme ykkökorista Focus-yksilöä ennen kuin uskoin, ettei niiden kahden ensimmäisen ohjaus ollutkaan rikki. Muistan kyllä itsekin mallia kehutun lehdissä ohjauksestaan. En vain ymmärrä miksi. Ei siinä ainakaan tunnokkuutta ole, ellei urien seuraamista pidetä sen kriteerinä.
Järkiautoilija

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Isola kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Eikös kuitenkin ollut niin, että ainakin ekan Focus -sukupolven ohjaus oli kutakuinkin kaikkien etuvetoisten mittatikku (yhdessä 156:n ja Minin kanssa)?
Koeajoin aikanaan kolme ykkökorista Focus-yksilöä ennen kuin uskoin, ettei niiden kahden ensimmäisen ohjaus ollutkaan rikki. Muistan kyllä itsekin mallia kehutun lehdissä ohjauksestaan. En vain ymmärrä miksi. Ei siinä ainakaan tunnokkuutta ole, ellei urien seuraamista pidetä sen kriteerinä.
Minulla oli aikanaan pienen hetken työsuhdeautona 1.gen Focus Alfa 156 jälkeen ja subjektiivisesti koin että Focuksen ohjaus ei ollut hirveästi huonompi kuin Alfa 156.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1212
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

TeroPee kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:X6
Tuohon verrattuna kaikki on kyllä selkeää eteenpäinmenoa...

Uusi Stelvio Veloce olisi tuossa hinta-/painoluokassa ollut aika luonteva valinta...Vai pitääkö tällä ostajalla olla saksalainen?
No ei välttämättä saksalainen mutta nelipyttyinen ei ollut vaihtoehto. Siksi esim. Volvot tippui pois heti kättelyssä. Oikeasti hakusessa oli bensakasi, mutta niiden valikoima todella kehnoa.
Alle 70te hintaluokassa isolla bensakoneella olevia henkilöautoja nelivedolla ja automaattina alle 100tkm ajettuna oli jopa neljä autoa tarjolla.

VW CC 3.6
Ford Explorer
Dodge Charger
Audi S7

Vain Audissa on V8 mutta sen ongelma oli säilytystilat. Ei mahtunut ego sisään. Muut ei sitten muuten vaan olleet samalla levelillä X6:n korvaajiksi (vaikka X6:sta olisi mitä mieltä tahansa).

Jos koneen tilavuutta pudotti alas niin BMW x35 ja x40 -malleja tuli tarjolle. Mutta isommasta autosta pienempään vaihto ei houkuttanut. Kia Stinger tai Land Roverin mallisto ei myöskään sytyttänyt. C-Mersuja olisi ollut valittavaksi asti, mutta sama ongelma kuin Bemareissa. Pieniä ovat silakat joulukaloiksi. Isommista oli GLE hyvin tarjolla, mutta se oli jotenkin vielä kauempana haluttavasta mersusta kuin S-Klasse.

Lexus olisi ollut myös spekseihin osuva, mutta Toyotan ostamiseen ei löytynyt intoa. Varmaan hyvä laite, mutta ei vaan sopinut nyt ostajalle sen enempää kuin mikään Audikaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Fordia sen kummemmin tuntematta, saattaa tosiaan myös olla esim. niin, että diesel olisi hydraulisella tehostimella ja egoboost täysin sähköisellä tehostajalla toteutettu. Selittäisi hyvin tuon meikäläisen kokeman eron ohjauksissa.

Ainakin teoriatasolla voi olla, että myös ykkösfookussissa on ollut erilaisia toteutuksia riippuen asioista X, Y ja Z, mikä selittäisi ristiriitaiset kokemukset aiheesta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

legza
Viestit: 855
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja legza »

2007-> mondeoissa oli ainakin sähköhydraulista/pelkästään hydraulista tehostinta vähän riippuen. ja noissa 2018->Focuksissa tosiaan alkaen malleissa kiinteä takapalkki ja jollain rajauksilla täysin erillisjousitus takana. Jarrutehostimessa myös toiminnallisia eroja. Muistaakseni ohjaustehostin on sähköinen noissa aina.

Dfin
Viestit: 134
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Pari volvoa nyt peräkkäin takana. V50 2.0d sekä S60 D5, molemmat manuaaleja. Ei kyllä mitään koeajoja vaan pikemminkin lyhyen ajan omistuksen kokemuksia.
V50 2,0D

Plussaa:
-Yllättävän hyvä ajaa, ketterä pienissä tiloissa ja erityisesti kaupungissa kiva ajella. Vahvoja focus-viboja
-Hyvin käyttöä kestäneet pintamateriaalit sisällä
-Halpa käyttövoimavero
-Hintaluokkaan nähden hyviä autoja

Miinukset:
-Voimaton kone, joka kulutti voimaan nähden liikaa (6,5l)
-kankea mutta tunnoton vaihteisto.
-Helkkarin kalliit yleiset viat (kaksoismassan hinta todella kirpeä auton arvoon nähden ja vika todella yleinen)
-Ruma käyntiääni, joka kuuluu ohjaamoon selkeästi.
-Huonot penkit.. vähän kuin E60 vakiopenkit, mutta kooltaan pienemmät.
-Kukaan ei halua ostaa tällaista eli toivoton myydä, ellei ole juuri leimattu hintapyynnillä 1500€

2008 S60 D5

Plussaa:
-Yleinen koettu laatu niin pintojen kunnossa kuin ajokokemuksena
-Vakaa ajaa jopa alustan osat aivan lopussa
-Koko omistusajan (10tkm) laskettu kulutus alle 6litran vastaavalla ajotavalla kuin V50 kanssa.
-Mukava teho/vääntö ja todella sulavasti toimiva manuaalivaihteisto, kiva ohitella rekkoja
-Osat nykyisin varsin halpoja ja saatavuus hyvä.
-Jakopäärempan helppous
-Vitoskoneen äänet neloskoneen jälkeen suorastaan hauskat.
-Ei vielä ford-tuote vaan volvon omaa suunnittelua, vakaampi ajaa kuin uudempi korimalli.
-"sportti"-penkit on riittävän tukevat mutta samalla hiton hyvät istua pidempääkin matkaa.

Miinusta:
-Kankea kaupungissa
-Volvon sedan-malleja ei ole saanut tuohon aikaan diesel-nelivetona.
-Ei tarjoa mutkatiellä liikaa nautintoa. Vakauden kääntöpuoli.
-Suuri osa käytetyistä näistä on ainoastaan ajettuja ilman huolenpitoa ja se näkyy sitten käytettyjen keskimääräisessä kunnossa. Volvomiehet tuntuu vaan ajavan ja säästävän joka kohdassa ja auto myydään sitten kun alkaa olemaan kaikilta osin lähellä loppua, kunhan saa vaan leiman paperiin. Ihmeen hyviä kuitenkin huonoimmatkin on ajolleen.


Jälkimmäistä voin suositella käyttöautoksi varauksetta. Myös samalle pohjalle rakennetut V70/S80/XC/0 takaavat tasaisen varmaa kyytiä kohtuurahalla ja ilman huolta pohjalevyn puhkiruostumisesta. Harrastusta tuollaisesta en itse ainakaan näe, mutta käyttöautoksi aivan loistava vehje. Harmi vaan, että itsellä dieselauton tarve on rajoittunut koronakevään keinotekoiseen matkustamisen tarpeeseen ympäri suomea. :-D

Pitäisi päästä koeajamaan nyt ihan oikeasti jossain 1.4 koneista giuliettaa ja mitoa, mutta valikoima on melkoisen suppea pirkanmaalla eikä viitsi yksityisiä autonmyyjiä häiriköidä kun ei ole varma haluaako edes tuollaista mallia. Toisaalta, 156 1,5km koeajo johti kaupantekoon aikoinaan. :-D

Avatar
JMC
Viestit: 1103
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JMC »

Dfin kirjoitti: -Suuri osa käytetyistä näistä on ainoastaan ajettuja ilman huolenpitoa ja se näkyy sitten käytettyjen keskimääräisessä kunnossa. Volvomiehet tuntuu vaan ajavan ja säästävän joka kohdassa ja auto myydään sitten kun alkaa olemaan kaikilta osin lähellä loppua, kunhan saa vaan leiman paperiin. Ihmeen hyviä kuitenkin huonoimmatkin on ajolleen.
Tuolla on tapana myös ajatella vikoja ominaisuuksina ja kuitata autosta löytyvä vika sanomalla "tämmöinen sen kuuluu olla/tämmöisiä nämä ovat", mitä nyt noita foorumeita lueskellut :roll:

Dfin
Viestit: 134
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

JMC kirjoitti:
Dfin kirjoitti: -Suuri osa käytetyistä näistä on ainoastaan ajettuja ilman huolenpitoa ja se näkyy sitten käytettyjen keskimääräisessä kunnossa. Volvomiehet tuntuu vaan ajavan ja säästävän joka kohdassa ja auto myydään sitten kun alkaa olemaan kaikilta osin lähellä loppua, kunhan saa vaan leiman paperiin. Ihmeen hyviä kuitenkin huonoimmatkin on ajolleen.
Tuolla on tapana myös ajatella vikoja ominaisuuksina ja kuitata autosta löytyvä vika sanomalla "tämmöinen sen kuuluu olla/tämmöisiä nämä ovat", mitä nyt noita foorumeita lueskellut :roll:

Jep, sitä näkee myös. Toki jossain asioissa on kyse malleille niin tyypillisistä ja käytännön elämää hyvin vähän haittaavista asioista, että itsekin jättäisin korjaamatta. Esimerkkinä 2000-luvun alun 5-lovisten aisinin automaattilaatikoiden satunnainen mietintätauko 2->3 vaihteelle vaihtaessa. Ei aiheuta mitään muuta, pitkälläkään ajosuoritteella (kokemusta yhdestä autosta tästä viasta 270tkm->740tkm), joten en itse normaaliin käyttöautoon jaksaisi alkaa koko lootaa remppaamaan. 6-lovisissa aisineissa on sitten isompia häröilyjä enemmän automaattivaihteistossa ja ne kyllä aiheuttais lootan kunnostamisen.

Mutta kyllä aika monet on vaan ajossa minimihuollolla ja sepä altistaa sitten monille ongelmille kun jakopäällä alkaa olemaan ikää 8 vuotta ja 140tkm (vaihtoväli 5v/180tkm) tai öljynvaihtovälit 30-35tkm ja bonarina se, että ajellaan laatikon öljyillä ikuisuuksia vaihtamatta (taksien huolto-ohjelmassa vaihto 60tkm välein, ymmärrettävistä syistä).

Dfin
Viestit: 134
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Kirjoitellaanpas taas koeajoista, vaikka tosiasiassa auto tuli ostettua jo itselle :-D

Citroen Xantia 2.0i -98 Hydractive alustalla.

Halpa auto, joten odotuksia ei juurikaan ollut. Kuitenkin vaikka ei paras yksilö olekaan niin jonkinlaisen kuvan kerkesi jo saamaan siitä, mitä tällainen xantia parhaillaan tarjoaa.

Plussat:
-Kokoluokkaansa hiljainen
-Mukava, olo kuin istuisi kotisohvalla
-Suuntavakaa
-Mukava jousitus
-Yllättävän pirteä moottori (tai sopivasti välitetty vaihteisto)
-Alustalla hauska leikkiä parkissa :mrgreen:
-Vaikuttaisi taistelevan varsin hyvin ruostumista vastaan kun tämäkin halpis on koriltaan kaikin puolin asiallinen.

Miinukset:
-(tässä yksilössä) laatikko ulisee hieman ja kytkin on mallia vanha ja kulmikas.
-Jarrut ei toimi jos auto ei ole käynnissä, ei voi siis jättää autoa rinteeseen vaihteen varaan ja starttailla aamulla siitä, vaan käsijarrun täytyy olla kunnossa.
-Motarilla kierrokset turhan korkealla
-Sähkölaitteissa siellä täällä virhetiloja, ei kuitenkaan missään kriittisessä
-Edellisten omistajien "hällä väliä asenne" näkyy kun eihän näistä saa siistinä ja ehjänäkään oikein rahaa jos ei ole activa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14235
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katso ihan ekana akun edessä olevat maadoitukset.
Mulla oli öö 97 Xantia muutama vuosi sitten ja se aiheutti kaikkea hassua häröä sähköihin, oli pari mutteria löysällä maadoituksesta ja hapettumaa. 10min homma oli fiksata..

Dfin
Viestit: 134
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Aquatica kirjoitti:Katso ihan ekana akun edessä olevat maadoitukset.
Mulla oli öö 97 Xantia muutama vuosi sitten ja se aiheutti kaikkea hassua häröä sähköihin, oli pari mutteria löysällä maadoituksesta ja hapettumaa. 10min homma oli fiksata..

Joo näin oon ymmärtänyt että viat ei oo kovin kummosia yleensä. Vaikuttais siltä, että mulla on todennäkösesti apukuskin oven läpiviennissä jotain sanomista kun ei mitkään sähköt tuppaa toimimaan. Eipä kyllä sinänsä haittaa edes. :D tehtävänä vaan selvitä reissuun ja takasin.

Avatar
JarHei
Viestit: 384
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
kakkiskoppis "käyttis",
ex: Fiat Coupe 1.8
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuli tylsää kun ei omalla Alfallakaan pääse ajelemaan, niin kävin testaamassa Lappeenrannan MS-Autossa myytävää MiToa. 1,4 T-jet ja ilmeisesti aika karvalakkimalli. ~8000€ ja ~110tkm.

Tämän luokan autoja en ole ennen ajanut, joten en osaa oikeen verrata mihinkään. Etupuskuri hieman repsottaa vas etuvalon nurkalta, varmaan vaan klipsi hajonnut. Jonnin verran kiveniskemää keulassa, kontin merkissä ei hiventäkään enää väriä ja apparin penkinlämmittimen nappula painunut konsolin sisään. Muuten ihan siisti ja näppärä mitä nyt kaupungissa ajeli. Aika paljon halvemmalta tuo kyllä vaikutti GT:hen verrattuna ja eihän 1,4 turbo mihikkään liikahda isoon vapariin verrattuna. Mutta kyllä varmaan huolisin QV:n käyttikseksi, tosin Giulietta olisi paremman näköinen ja paremmat tilat.

Kävin porukoilla pyörähtämässä tuolla kun myivät kakkosauto Jotototan pois joku aika sitten. Äiti tykästyi kovasti ulkonäöstä ja isäkin piti. Lyötiin syyksi ettei tarvitse ostaa se että ei ole vakkaria.
Liitteet
IMG_20200828_150020.jpg
IMG_20200828_150020.jpg (285.18 KiB) Katsottu 2821 kertaa

Avatar
karila
Viestit: 281
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja karila »

Autohuollon sijaisautona BMW 118i f20 , 8-lovinen zf-automaatti.
Takaveto , 3 pyttynen 136 hv bensakone.
Positiivinen vaikutelma. Kulkee ripeästi ja moottorin ääni on saatu vaimennettua tosi hyvin. renkaat 16" 55 korkuiset. Melutaso mukavan alhainen tähän kokoluokkaan. Ketterä takatuuppari.
- Kari

Avatar
TeroPee
Viestit: 1212
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Nykyisen perhelossin korvaajaksi olisi jollain aikataululla tarkoitus hommata ladattava vetokykyinen (vähintään 2500kg), tilava (nelihenkinen perhe, jossa nyt kaksi turvaistuimissa) ja vähintään nykyisen auton varustelua vastaava (kessy, adaptiiviset valot ja vakkari, sähköinen takaluukku, täysnahat, navi, kuolleen kulman varoitin yms. pientä) auto, joka olisi meidän taloudessa ns. pitkään eli luokkaa 15-20 vuotta. Käytännössä valikoimaa ei nyt ihan älyttömästi ole, varsinkin kun muutamien merkkien ongelma on säilytystilat (ei mahdu ego mukaan) tai hinnoittelu.

Yksi speksiin sopiva auto oli juuri tullut markkinoille ja kävinpä tänään sitä katsomassa ja koeajamassa. Auto on valmistettu USA:ssa ja on Eurooppalaisten mielestä full-size-SUV ja valmistusmaansa toimittajien mielestä kai midsize-family-SUV.

Varusteita on kaikki nuo vaaditut ja vähän kaikkea päällekin. Ehdottomana bonuksena kolmas istuinrivi, jolle on käyttöä satunnaisesti kun liikkuu meille käymään tulleiden vanhempien tai siskoni perheen kanssa tässä kylillä. Pikapuolinen tutustuminen autoon ja vaikka autosta löytyykin iso kosketusnäyttö, on ilahduttavasti monelle toiminnolle vielä ihan oma nappinsa. Ei analogista, mutta mukava tuulahdus muutaman vuoden takaa. Laatuvaikutelma jopa yllättää, tosin ameriikan joen valmisteeseen odotukset eivät olleet kovin korkealla. Muovi on semikovaa ja nappien sovitukset tyylikkäitä. Mikään ei tunnu irtonaiselta tai päälle liimatulta pl. keskinäyttö.

Ja sitten ajamaan. Ensin penkkiä sähköisesti kohdalleen. Ihan superhyvää ajoasentoa en saanut, mutta en kyllä siihen panostanutkaan montaa sekuntia. Rullasta R-päälle ja isoista peileistä sekä keskinäytöstä tähtäillen peruutus ruudusta pois sähkön voimin. Liikkeelle hybrid-tilassa ja edelleen sähköllä. Ulos näkee mainiosti, istutaanhan korkealla. Yllättävää oli konepellin selkeä näkyminen kuskille. En muista millä autolla viimeksi olisin nähnyt saman näyn kun penkki on alimmassa asennossaan. Liikenteen seassa pärjää hyvin eikä auto tunnu ihan valtavan suurelta. Rampista kiihdytys isommalle tielle ja haluttu noin 80km/h nopeus löytyy vikkelästi. Ratin napeista adaptiivinen vakkari päälle ja leppoisaa, hiljaista ja pehmeää kruisailua vähän matkaa. Liikennevaloissa räplään täysin sähköisen ajotilan päälle. Hiljaista, miellyttävää ja ainoastaan hiukan hätäinen liikkeelle lähtö saa kulmakarvat hetkeksi nousemaan.

Pienen matkan päässä odottaa noin 270-asteen alamäkiramppi isommalle tielle. Jo etukäteen valitsen sport-ajotilan päälle ja ajan (autoluokan huomioon ottaen) reippaasti mutkaan. Ohjaus ei paljon kerro mitä pyörien alla tapahtuu tai edes kunnolla mihin suuntaan ne osoittavat. Mutka kuitenkin läpäistään ja kun latu on riittävän suoraa, painan kaasua ihan kunnolla. Eipä paljon tunnu 2500kg massa kun voimaa on 450hv ja (muistaakseni) 883Nm. Hetken päästä toinen vastaava ramppi, nyt 100km/h tielle ja uusi kiihdytys. Alkaa melkein naurattaa kuinka reippaasti vauhti kiihtyy, myös sattumalta reitille osuneen suljetun takapihan kohdalla, jossa hetkellisesti nopeutta sai jonkin matkaa yli 100km/h lukeman.

Kruisailua takaisin autoliikkeeseen ja auton palautus. Auto kääntyy helposti ruutuunsa ja huomaan että olisin voinut ajaa melkein metrin pidemmälle ruutuun mitä olin ajanut. Keula on lyhyempi mitä tottumaton arvioi. Parkkitutka, tai ainakaan kamera, ei aktivoitunut automaattisesti joten menin perinteisten aistien varassa.

Odotukset auton suhteen olivat alhaalla, mutta auto ylitti ne reilusti. Auto tuntui oikeasti aika hyvältä. Ei premium, mutta hyvällä tavalla laadukas ja toimiva. Ratkaisut oli selvästi mietitty ja hiottu eikä vain lätkäisty jotenkin. Esim. takaluukun avausnappi oli ihan fiksusti kojelaudan vasemmassa päädyssa eikä esim. hanskalokerossa. :)

Hyvää:
- paljon kaikkea meille sopivaa varustetta ja ne, mitä ehdin kokeilla, toimivat myös varsin mukiin menevällä tavalla
- tilaa riittää ihmisille
- ei tule varmasti joka päivä vastaan
- auton saa värillisenä, koeajoauto oli makea sininen
- suorituskyky: tehtaan mukaan 0-100km/h menee 6,0 sekunnissa ja tuntuipa ns. ohituskiihtyvyys olevan hyvällä tasolla.
- takuu: 5v/100tkm joka on vielä laajennettavissa 7v/140tkm laajuiseksi

Huonoa:
- akun käytettävissä oleva kapasiteetti vain 10,7kWh. Tällaisen mörön sähkönkulutus on helposti 30kW/100km joten täyteen ladatulla akulla pääsee alle 40km. Vaimon työmatkalle se riittää edestakaisin juuri ja juuri, mutta illan muihin ajoihin sitten pitäisi lähteä bensalla. Ja sitä varmasti menee, onhan moottorina ahdettu 3,5 litran V6.
- latausnopeus. Jotta tuota pientä akkua voisi hyödyntää kunnolla niin auton sisäisen laturin olisi syytä olla nopea. Sitä se ei ole vaan auto ottaa maksimissaan virtaa 1x16A eli 3,6kW. Tyhjästä täyteen lataaminen kestää lähemmäs 4,5h esitteen mukaan.
- tavaratila. Pohjapinta-alaa on kyllä reilusti, mutta verhon alle jäävä tila on matala. Lisäksi suunnittelu ja yksityiskohdat eivät pärjää Eurooppalaisille perheautoille.

Ai mikä auto tämä oli? Ihan uusi Ford Explorer PHEV eli lataushybrid. Tuossa video, josta näkee tarkemmin mistä on kyse: https://www.youtube.com/watch?v=MBvLgCRTQTI&t=5s

Voisiko tämä olla meidän perheen ns. ykkösauto seuraavat 5 vuotta ja sen jälkeen siirtyä kakkos/veto/matka/huonon kelin/tilan tarpeen autoksi ja palvella siinä käytössä seuraavat 10-15 vuotta? Ehkäpä joo. Kyllä tämän kanssa voisi elää, mutta wow-efekti oli kuitenkin sitten aika laimea (en ole ihmeemmin perustanut USA-autoista koskaan pl. Chevy BelAir '55 - '57, tietyt Corvettet, Prowler ja muutama muu klassikko / outous). Ehkä työkalun ei tarvitsekaan tuottaa wow-efektiä kunhan täyttää tarkoituksensa. Ja sitä tämä ei sitten taas tavallaan tee pienen akun ja hitaan latauksen vuoksi.

Monesti mennään viikonlopuksi vaimon vanhempien kesäpaikalle jonne on kotoa motari + pikkutie -reittiä 180km ja kantatiereittiä 160km. Molemmat ovat käytännössä yhtä nopeita. Työpäivän jälkeen kun tuolla lähtee landelle niin käytännössä koko matka menee bensan voimin, jos autolla on jo käyty kertaalleen töissä. En millään jaksa uskoa että kulutus olisi alle 10 litraa sadalle vaikka miten nätisti ajelisi. Jos akku olisi suurempi (range esim. 100km) ja lataus nopeampi (meille tulossa halliin jopa 22kW lataus) niin siinä tunnissa - puolessatoista (joka työpäivän jälkeen menee muksujen syöttämiseen ennen liikkeelle lähtöä), saisi akkuun sen verran virtaa että esim. 35% matkasta voisi mennä sähköllä. Tällöin bensaa menisi 18 litran sijaan alle 12 litraa jolloin koko matkalle jaettu keskikulutus olisikin enää 6,5 litraa. Se ei olisi paha.

Meni koeajorapsasta vähän myös tulevan auton pohdinnaksi. Hups.

Avatar
lerppu
Viestit: 4220
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mukava huomata että Explorer on loikannut tuntuvasti eteenpäin eilisvuosien perheenkuljettimesta ihan modernin oloiseksi paketiksi. Fanitan!

FinPat
Viestit: 3433
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:Ratkaisut oli selvästi mietitty ja hiottu eikä vain lätkäisty jotenkin. Esim. takaluukun avausnappi oli ihan fiksusti kojelaudan vasemmassa päädyssa eikä esim. hanskalokerossa.
Itseasiassa takaluukun avausnappulan sijoitus hansikaslokeroon on mietitty hyvin Spiderin kannalta. Jos auto on parkissa katto alhaalla niin satunnainen ohikulkija pääse painamaan luukkua auki lennossa. Mutta GTV:n osalta sijoitus voisi olla kätevämpi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1212
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:Ratkaisut oli selvästi mietitty ja hiottu eikä vain lätkäisty jotenkin. Esim. takaluukun avausnappi oli ihan fiksusti kojelaudan vasemmassa päädyssa eikä esim. hanskalokerossa.
Itseasiassa takaluukun avausnappulan sijoitus hansikaslokeroon on mietitty hyvin Spiderin kannalta. Jos auto on parkissa katto alhaalla niin satunnainen ohikulkija pääse painamaan luukkua auki lennossa. Mutta GTV:n osalta sijoitus voisi olla kätevämpi.
Jep. On siinä ajatusta kyllä avon tilanteessa. Toki nappi voiis olla näkyvillä ja toimia vain jos virta on päällä. Nythän auto pitää sammuttaa mieli avata kontti. Lienee jotain tekemistä pakokaasujen sisään tulemisen kanssa, mutta

A) GTV:ssä ja Spiderissä pakokaasut eivät kulkeudu kontin kautta hyttiin
B) Mitenkään ei ole estetty auton käynnistämistä luukku auki.

Tai sitten se kontti voisi olla lukittavissa ns. keskuslukituksesta irrallaan, jolloin ovet ja katon voisi jättää auki ja kontti olisi silti lukossa.

Kiroilin aikoinaan useammankin kerran kun jätin kyytilöistä pois ja sillä oli tavaraa kontissa. Piti sammuttaa auto jotta kontin sai auki sen sijaan että kyytiläinen olisi vain mennyt kontille ja avannut sen itse ulkopuolelta. :D

Avatar
Polforea
Viestit: 9259
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
XE
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:Itseasiassa takaluukun avausnappulan sijoitus hansikaslokeroon on mietitty hyvin Spiderin kannalta. Jos auto on parkissa katto alhaalla niin satunnainen ohikulkija pääse painamaan luukkua auki lennossa. Mutta GTV:n osalta sijoitus voisi olla kätevämpi.
Britti-inssi on ratkaissut tämän niin, että TVR:n takakontin avausnappi on ovenkarmissa. Kun ovi on kiinni, on nappi piilossa ja jos ovi on lukossa, on nappikin sen lukon takana.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1212
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:^Mukava huomata että Explorer on loikannut tuntuvasti eteenpäin eilisvuosien perheenkuljettimesta ihan modernin oloiseksi paketiksi. Fanitan!
Joo, kyllä siinä oli paljon hyvää. Kannattaa käydä kokeilemassa ihan vaan mielenkiinnosta. Hertsikan Fordilla ainakin oli auto koeajettavissa, siellä kävin itse.

Avatar
Tommi
Viestit: 598
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Polforea kirjoitti:
FinPat kirjoitti:Itseasiassa takaluukun avausnappulan sijoitus hansikaslokeroon on mietitty hyvin Spiderin kannalta. Jos auto on parkissa katto alhaalla niin satunnainen ohikulkija pääse painamaan luukkua auki lennossa. Mutta GTV:n osalta sijoitus voisi olla kätevämpi.
Britti-inssi on ratkaissut tämän niin, että TVR:n takakontin avausnappi on ovenkarmissa. Kun ovi on kiinni, on nappi piilossa ja jos ovi on lukossa, on nappikin sen lukon takana.
Ja Fiat-insinöri on barchetassa päätynyt samaan ratkaisuun. Toki on lisännyt kahvaan lukon, koska avoauton ovi on yleensä aika helppo avata, vaikka olisi lukossa, jos katto on alhaalla.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Vastaa Viestiin