E10 bensiini ja Alfat

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuomas K kirjoitti:Mikä Alfa vaatii ysikasia?
Tuo oma TS, vaijerikaasulla, lyöty kilpiin lokakuussa -98. Ja tehossa tuntee perstuntumalla todellisen eron 95 ja 98 välillä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuomas K kirjoitti:Jaa, sotkin kun tuossa puhuttiin noista klonksvageneista välissä.

Mikä Alfa vaatii ysikasia?
Kaikki 159 bensavehkeet.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Aika moniin Alfoihin suositellaan ysikasia.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

MiTo ei vaadi 98:sia, ei sen tarvii... Se saa sitä ihan pyytämättä, hellyydellä. 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Shuttle kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Jaa, sotkin kun tuossa puhuttiin noista klonksvageneista välissä.

Mikä Alfa vaatii ysikasia?
Kaikki 159 bensavehkeet.
Vaatii vai suositellaan?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Shuttle kirjoitti:Kaikki 159 bensavehkeet.
Kui varte. 1750:lle ja 3.2:lle maistuu ainakin taulukoiden mukaan E10. Itte oon kyllä aina tankannut 98:a kaikkiin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Cuore Sportivo kirjoitti:maistuu ainakin taulukoiden mukaan E10
Tuolla ei vaan ole mitään tekemistä oktaaniluvun kanssa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tuomas on vänkärinä. :-D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuomas K kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:maistuu ainakin taulukoiden mukaan E10
Tuolla ei vaan ole mitään tekemistä oktaaniluvun kanssa.
Hiusten halkomista , mutta onko meillä 98 E10 - bensaa yleensä tarjolla ?
E10 on blandrattu Suomessa 95:seen....

Meikän 2.0 TC Giuliettalle maistuu 98 E5 " kaikilla mausteilla ja lisäaineilla"... myös lyijyttomän lisäainetta olen lisännyt.
Doupattu Alfa :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jiitee kirjoitti:Hiusten halkomista , mutta onko meillä 98 E10 - bensaa yleensä tarjolla ?
Jos puhe on oktaaneista niin se onko se eekymppiä vai ei on täysin toissijainen asia. Joo, bensa-asemalla ysivitonen on eekymppiä ja eekymppi on ysivitosta, mutta se viinan määrä ei silti liity siihen oktaanilukuun kuin politiikan kautta.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

temp

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Tuomas K kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:maistuu ainakin taulukoiden mukaan E10
Tuolla ei vaan ole mitään tekemistä oktaaniluvun kanssa.
En mie mistään oktaaniluvuista ole puhunutkaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:maistuu ainakin taulukoiden mukaan E10
Tuolla ei vaan ole mitään tekemistä oktaaniluvun kanssa.
En mie mistään oktaaniluvuista ole puhunutkaan.
Kysymys oli että mikä Alfa vaatii ysikasia, johon vastasit että maistuu E10.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Tuomas K kirjoitti:Kysymys oli että mikä Alfa vaatii ysikasia, johon vastasit että maistuu E10.
Vastasin Shuttlelle, joka taisi omassa viestissään tarkoittaa E5/E10-suosituksia - tai sitten ei, saattaa olla että käsitin väärinkin. Mutta ainakaan mulla ei ollut mitään tarkoitusta ottaa kantaa tuohon sinun ysikasi-vänkäykseesi. Kukaan ei oo varmaan eri mieltä kanssasi jankkaamastasi asiasta.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Tuomas K kirjoitti:Jaa, sotkin kun tuossa puhuttiin noista klonksvageneista välissä.

Mikä Alfa vaatii ysikasia?
En tiedä vaatiiko, mut ite mielummin tankkaan sit 98, näin neuvoi tuttuni joka korjaamolla töissä
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Monza »

Sattu tulemaan juuri tämä aihe ajankohtaiseksi. Ennenkuin ehdin kysyä, niin tässähän se selvisi, että 159 Turbo Benzinalle kelpaa 95 E10. Tosin vanhasta tottumuksesta laitoin vielä Shell Expressillä 98 E5, kun oli "halpaa" 1.60€/l :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

E10-bensaa nyt ei kannata ylipäänsä käyttää autoissa, priukset ja muut hömpötykset erikseen.
E5:stakaan en käyttäisi, jos ei olisi pakko - nykyään kun Shellin Vpowerikin on E5:sta :(

Ekan tessun aikana tuli huomattua: 95E:tä meni selvästi enemmän per 100km, kuin 98E:tä. Enää en muista mitä se ero oli, mutta niin paljon jotta oli halvempi käyttää ysikasia. Sittenhän tuli tuo E10-lelubensa, kuten itse sitä kutsun, jota ei näihin iäkkäämpiin saisikaan laittaa.

^
Täällä oli eilen 1.589 98E5, dieseli olikin sitten 1.459 (tai jotain näillä nurkin) O_o

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^^^ Tarkemmin 2.0 JTS ei kestä 10% etanolipitoisuutta, siispä E5 :sta on tankattava eli käytännössä suomessa siis 98E5, koska muita vaihtoehtoja ei juuri ole. Oktaaniltaanhaan 95 menis myös, muttei 95E5 : sta enää saa mistään.


^ Huomasin myös silloin kuin 95E5:sta vielä sai, että kulutus oli sillä himpun verran korkeampaa kuin 98E5:lla tai Shellin Vpowerilla

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Cuore Sportivo kirjoitti:Vastasin Shuttlelle, joka taisi omassa viestissään tarkoittaa E5/E10-suosituksia - tai sitten ei, saattaa olla että käsitin väärinkin.
Käsitit oikein. Mun tietämykseni, joka nyt osoittautui näemmä vääräksi, tuli aikoinaan siitä kun kävin AK:ssa ensimmäistä kertaa 159:ää katsomassa ja tuolloin puhuttiin, että 98E5 on ainoa heidän kantansa 159 bensakoneisiin. Sittenhän on ainoastaan 2.2JTS lisätty sille "vain 98E5" -listalle.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Cuore Sportivo kirjoitti:[Kukaan ei oo varmaan eri mieltä kanssasi jankkaamastasi asiasta.
No, en nyt sentään.

Tuolla mainittiin että joku Alfa vaatii ysikasia. Ihan uteliaisuudesta kysyin että mikä Alfa vaatii ysikasia, eikä vieläkään ole tainnut tulla vastausta. En siis "jankkaa" mitään, yritin vain saada vilpittömään kysymykseeni vastauksen mutta juttu vain rönsyilee.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuomas K kirjoitti:Tuolla mainittiin että joku Alfa vaatii ysikasia. Ihan uteliaisuudesta kysyin että mikä Alfa vaatii ysikasia, eikä vieläkään ole tainnut tulla vastausta.
Johan minä vastasin.
Alfissimo kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Mikä Alfa vaatii ysikasia?
Tuo oma TS, vaijerikaasulla, lyöty kilpiin lokakuussa -98. Ja tehossa tuntee perstuntumalla todellisen eron 95 ja 98 välillä.
Luukussa iso 98 tarra ja selkeä toimintaero 95 vs. 98. Jos sitä kuuluisaa pilkkua nussi*aan, niin ei kai tuo 98 sittenkään pakollista ole, mutta tuskin sitä tarraa tehtaalla siihen huvikseen on laitettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tehtaalla? Mutta miksei sitten 2.0 '99 tai 1.8 '03 (tai '02 tai whatever) sellaista omista? :D Tuota en siis tajua. Itse epäilisin tarraa maahantuojan syystä X tai Y tai Z asentamaksi...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Menee jo aika rankasti otsikosta ohi, mutta... Olisiko tuolla jotain tekoa moottoriversion kanssa. Tämä oma tosiaan on vaijerikaasulla oleva 155hp versio, ilmeisesti siis CF1, vaikken noista CF:stä niin perillä olekaan.

Modethan voivat halutessaan nämä bensalaatukeskustelut erottaa omakseen tai jo mahdollisesti olemassa olevaan ketjuun aiheesta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja buctu »

"Too much ain't enough"

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Mitä kertoo foorumin moottori ammattilaiset, jos laitetaan 92 bensaa vanhaan autoon, joka on tarkoitettu toimia 95lla ainakin huoltokirjan mukaan?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:Modethan voivat halutessaan nämä bensalaatukeskustelut erottaa omakseen tai jo mahdollisesti olemassa olevaan ketjuun aiheesta.
Kyllä kävi näppärästi kun osaa. Tängjuu veri meni :)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TestarosaFinland kirjoitti:Mitä kertoo foorumin moottori ammattilaiset, jos laitetaan 92 bensaa vanhaan autoon, joka on tarkoitettu toimia 95lla ainakin huoltokirjan mukaan?
Ei suositeltavaa ja tuolla saa kyllä jotain kallista rikki nopeammin, kuin säästöä lompakkoon.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

TestarosaFinland kirjoitti:Mitä kertoo foorumin moottori ammattilaiset, jos laitetaan 92 bensaa vanhaan autoon, joka on tarkoitettu toimia 95lla ainakin huoltokirjan mukaan?
Jos on mekaanisella virranjakajalla niin laitteen voi todennäköisesti säätää toimimaan sillä omppumehulla, muuten ei ole oikein turvallista. Ei tuokaan ole kovin suositeltava vaihtoehto, joku kotimainen autolehti joskus testasi asiaa säätämällä kaasutinmoottorisen sorsan ysivitoselle (vaatimus vuosimallista riippuen 96 tai 97), ohituskiihtyvyys hidastui toista sekuntia. Tuommoinen kolmen pykälän pudotus on jo aika paljon...

Itselläkin oli joskus kaasarisorsa ja se kävi rumasti ysivitosella vaikka ohjekirjan vaatimus oli 96 eli vain yhden pykälän kovempi.
Alfissimo kirjoitti:Johan minä vastasin.
Juu, niinpä näköjään vastasit. My bad. Ei aina pysy kärryillä mitä asiasta on keskusteltu kun on useampi tarvina limittäin ja vielä kännykän näytölle mahtuu aika pieni otos...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Juu, ei sitä aina pysy kärryillä :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Ei tämä kysymys minua koskekaan, eli en säästön vuoksi kysynyt :) Mutta kun neuvostoliiton puolella usein näkee suomalaisia, jotka kaatavat tankkiin 92 bensaa, kun suomessa kaikki autot kuitenkin jo kymmeniä vuosia kulkevat 95lla. Mielenkiintoista että kuinka nopeasti räjähtää koko p***a :mrgreen:
Nothing beats cubic inch

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En minä sinuun kohdistanutkaan :wink: , mutta vain säästö voi olla ainoa asia, joka tuollaiseen ihmisen ajaa. Jos sitä halpaa bensaa varta vasten rajan takaa ajaa hakemaan, niin miksi sitten väkisin pitää laitteet rikkoa säästääkseen vielä yhden euron lisää tankillisessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^^neuvostoliiton :-D :-D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Ei sitä isolla kirjaimella kannatakaan kirjoittaa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re:

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Alfieri kirjoitti:Siis tuossa http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/ luetellaan sellaisia malleja, joihin E10 sopii. Onko niitä malleja vielä muita? Mihin se EI sovi, siitä ei ole listaa?

Tuon http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html mukaan EI suositella ennen 1998 valmistettuihin.

Mitähän se tekee? Huononeeko teho? Lissäntyykö kulutus? Mikähän olisi käytännössä viisautta? Pitäisikö siirtyä 98:iin?
Mä oon käsittäny että että se vaikuttaa lähinnä kumiosiin niitä haperruttaen ja sen vuoksi useampi korjaamoalan ihminen mullekkin suositellu 98 käyttöä vanhempiin autoihin, uusien autojen kumit kuulemma kestää.... voin myös olla väärässäkin
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tähän aiheeseen liittyen
Alfissimo kirjoitti:...ihmettelin, kun puuttuu veto koneesta, ei minkäänlaista vääntöä, selkeästi vähemmän tehoa ja hyvin laiska kaasuvaste. Meinasin jo, että jotain on rikki kunnes muistin, että 95E10:llä auto käyttäytyi kesällä samanlailla, mutta nyt vielä huonommin ja tankissa piti olla 98:a.

Melkein 40 litraa tankkasin välittömästi toiselta asemalta 98:a päälle, mutta eipä tuntunut auttavan kuin hieman, joten oli pakko laittaa oktaanikorottajaa tankkiin ja sitten pikkulenkin jälkeen alkoikin kone tuntumaan normaalilta ja oli vedot takaisin.

Mitälie vajaaoktaanista vesibensaa ollut tankissa, kun ei 2/3 uutta 98:a paljon vaikuttanut.
Johtuiko oktaaneista, johtuiko alkoholista vai johtuiko jostain muusta, mutta tuon edellä mainitun sekoituksenkaan jälkeen kone ei tuntunut normaalilta. Varsinkin alaväännön puute ja kaasuvasteen laiskuus tuntuivat normaaliajossa kaikkein ärsyttävimmältä.

Tänään ajoin tankin niin tyhjäksi, kuin uskalsin ja tankkasin vakio Shelliltä 98E5:sta ja lähes välittömästi oli koneessa entiset tehot, väännöt ja kaasuvaste takaisin.

Sen, että kyseessä ei ole millään tapaa kuviteltu efekti, tiedän aiemman tankillisen aikana tehdystä 80-120 kiihdytyksestä sekä 3. että 4. vaihteilla.
Perstuntuma puhuu omaa koodiansa, mutta kello kertoo näin:
"Mikälie vesibensasekoitus" 3. vaihde, 7.7sek. kahden vedon keskiarvo.
"Mikälie vesibensasekoitus" 4. vaihde, 11sek. kahden vedon ka.
"Oletettavasti oikea 98E5" 3. vaihde, 6,7sek. kahden vedon ka.
"Oletettavasti oikea 98E5" 4. vaihde 9.4sek. kahden vedon ka.

Autossa oli kesän dynopäivillä 143hv 95E10:iä tankissa ja 98E5:llä tuntuu oikeasti pirteämmältä. Se, mitä tuo "vesibensa" on ollut 98:n ja oktaaniboosterin jälkeen on täysi arvoitus, mutta oikean aineen kanssa eron tuntee sekä perseessä, että näkee kellossa ja varsinkin tuo selkeästi huomattava väännön ero tulee esille tuossa nelosvaihteen vedossa. Tuossa kun ottaa huomioon, että ennen 98E5:n ja oktaaniboosterin lisäystä auto oli vielä hengettömämpi, niin oikeastaan en edes halua tietää, mitä siitä mittarista on tankkiin tullut.

edit: korjattu näppihärö ajoissa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Tuomon
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

147 2.0 TS ja tankissa 95E10 tai 98, ei eroa toiminnassa. Ei huomaa toiminnassa, tehossa tai kulutuksessa mitään eroa. Ja näin on ollu myös kaikissa muissa autoissani. On joillain herkkä persus siinä valossa kun ei laboratorio-olosuhteissakaan saada kuin häviävän pieniä eroja kulutuksissa. Parhaimmillaan. Tulee mieleen yks rallihemmo joka valitteli huonoa pitoa, huollossa irrottivat pyörät ja sanovat laittavansa parempaa alle, sitten kun silmä vältti niin samat pyörät takas alle. Seuraavan pätkän jälkeen oli pitoa kuulemma niin pirusti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Autot ovat yksilöitä. Selvä ero oli '99 2.0TS:ssä 98E ja 95E välillä kulutuksessa, myös tyhjäkäynti tasaisempaa ysikasilla. Nykyisin tuntuu, että tuo E5 on samanoloista mitä 95e oli ennen, eli kuluttaa hieman enemmän ja käy hieman heikommin. Ja näihin vehkeisiinhän ei eekymppiä suositella laisinkaan, miten lie PA-linja pitkän päälle kestää? Onhan täällä jotkut kokeilleet pitkässäkin käytössä tiettävästi ongelmitta...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Juuri siksi tein nuo aikavedot kellon kanssa, jotta saisin itsellekin varmuuden siitä, ettei kyseessä ole pelkkä kuvitelma.

Nyt saa nauraa vaikka ääneen, mutta moottorin äänessäkin on eroa noiden bensojen kesken jo omankin korvan mukaan ja tämän huomasi myös takapenkiltä kommentoinut 7v., jonka mielestä kiihdytyksessä puuttui "ralliääni". :lol:

*Ttu mä olen kohta varmaan vainoharhainen tämän asian suhteen, mutta sekä kello että 7v. puoltaa omaa näkemystäni aiheesta :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Suurin osa näistäkin koneista on suunniteltu toimimaan ysivitosella joten kovin dramaattisia parannuksia ei pitäisi tulla ysikasilla. Tarjoaahan se eculle hiukan lisää vapautta sytytyksen säätöön ja sitä kautta marginaalisesti lisää suorituskykyä ja pienempää kulutusta, mutta veikkaan että erot perstuntumassa on yli 90-prosenttisesti plaseboa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mutta kulutus ei ole plaseboa, kun sen mittaa. Edes tietämättä mitä siellä on tankissa :roll: Tarkkoja lukuja en muista, enkä ole tainnut mihinkään niitä edes kirjata ex-156:ssa, mutta siinä oli kuitenkin 98E halvempaa per kilometri, kuin 95E. Kulutti juuri niin paljon vähemmän, että kalliimpi hinta kuittaantui ja hieman ylikin. Eronhan pitäisikin huomata korkeampiviritteisissä koneissa paremmin, kuin matalaviritteisissä. Tiedä sitten, kun esim. porukoiden '91 405 pöskötti 1.6 ruiskulla söi ysikasia selvästi vähemmän kuin ysivitosta.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja molsky »

Omistamisesta asti tuohon JTS:n syöttänyt 95:sta vanhasta tottumuksesta, mutta nyt alkanut käymään mielessä, että olisiko tuo 98 kokeilemisen arvoista. Millaisia kokemuksia muilla?

EmmiMaria
Viestit: 1172
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

^Mä käytin jts 98, niinkuin muissakin vanhemmissa bensa vehkeissä
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja lerppu »

JTS 98

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mitenköhän näillä ajetaan vaikka ruottissa/norjassa, kun 95:sta kovempaa kamaa joutuu oikeen ettimään. Lähinnä Shelliltä v-poweria jos löytyy. Etanolijuttuja en nyt tosin muista että miten meni, oktaanibuusteria saa joiltain asemilta mutta ei todellakaan kaikilta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

En tiedä, mutta ainakin '99 2.0TS söi ysifemmaa (jo ennen E10-aikaa) reilusti enemmän mitä ysikasia.
Niin reilusti, että se oli reippaasti halvempaa ajaa ysikasilla. Jossain täällä foorumilla löytyy ihan laskentaa siitä, mutta olikohan kulutusero sen litran tai vähän ylikin per satku?
Ja nimenomaan ysikasin eduksi, ofkoors.

Mitenhän lie JTS:ssä?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Muistin lokeroista puskee tieto että ohjekirja olis huudellut 98:ia. TS ja JTS hyvin erilaisia, suora vertailu ei tarpeen.

Vastaa Viestiin