E10 bensiini ja Alfat

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

E10 bensiini ja Alfat

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Aika huonosti tuntuu sopivan alfoille ensi vuoden alusta 95 oktaanin korvaava E10 bensa. Ilmeisestikin kaikki 159:ä vanhemmat bensa-alfat saa jatkossa käyttää 98 oktaania jossa alle 5% etanolipitoisuus. JTS 2.2 moottori ei myöskään ole E10:n kanssa yhteensopiva

Lista automalleista löytyy täältä:
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tästä tulee mielenkiintoinen asia vielä pidemmän päälle. Joidenkin arvioiden mukaan Suomen autokannasta 30% ei voi käyttää E10:ä, mutta itse kyllä uskon prosentin olevan suurempi. Tästä tulee sikälikin kieroutunut tilanne, että huoltoasemilla pienin säiliökapasiteetti on yleensä ollut 98:lla, jonka myynti nähtävästi E10:n markkinoille tulon jälkeen huomattavasti kasvaa.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mielestäni tuo lista näytti siltä, että maahantuoja on laittanut kaikki nykyään tuotannossa olevat bensiinimoottorit siihen listaan.
Olisiko 3.2-koneessa muka jotain niin radikaalia eroa 2.2-koneeseen, ettei pienemmässä toimisi?

Onneksi 8C kuitenkin toimii E10:llä.
E10 soveltuu seuraaviin Alfa Romeo-malleihin:
MiTo
159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
8C: 4.7 32V

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ensimmäisellä sivulla listassa kerrotaan "Kaikista Suomen autokannassa olevista automalleista ei ole saatavilla tietoja E10:n soveltuvuudesta. Tämä koskee erityisesti vanhoja tuotannosta poistuneita malleja."

Lohtua on vielä meillä vanhojen ritsojen kuskeillakin.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

155:n manuaalissa lukee, että voi käyttää bensiiniä, jossa on maksimissaan 10% etanolia. Eikös tuon pitäisi silloin käydä:-)

Omassa autossa bensiinin valintaa rajoittaa jo ihan muut seikat, kuin käyttöohjekirja.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tommi kirjoitti:Mielestäni tuo lista näytti siltä, että maahantuoja on laittanut kaikki nykyään tuotannossa olevat bensiinimoottorit siihen listaan.
Sama tuli itselläkin mieleen. Onko maahantuoja ilmoittanut vaan ne mallit jotka sillä nykyisin on tuonnissa. Maahantuojan odottaisi kyllä ilmoittavan merkin aiemmatkin mallit vaikka maahantuonti ei olisikaan tapahtunut vielä kyseisen firman toimesta. Vaihtohalliin varmasti niitäkin malleja tulee.
Tommi kirjoitti: Olisiko 3.2-koneessa muka jotain niin radikaalia eroa 2.2-koneeseen, ettei pienemmässä toimisi?
Ja edelleen kuinka radikaalisti 2.2 JTS sitten poikkeaisi 2.0 JTS:stä?
Garrett kirjoitti:155:n manuaalissa lukee, että voi käyttää bensiiniä, jossa on maksimissaan 10% etanolia. Eikös tuon pitäisi silloin käydä

No luulisi käyvän. Koskeekos tuo kaikkia 155:n bensakoneita, sekä nelos että kutoskoneita?
Pitääpä lukaista 156:n manuaalista mitä siellä sanotaan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eikös tuo selvii sitten kokeilemalla, vai onko siinä riski, että jotain hajoo jos menee väärään autoon viinalla lantrattua tankkaamaan?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

www.e10bensiini.fi kirjoitti:Uusi E10-bensiini: E10-bensiinin satunnainen tankkaaminen bensiinikäyttöiseen autoon, johon se ei sovellu, ei aiheuta välittömiä vahinkoja eikä polttoainetta tarvitse autosta poistaa.

Suositeltavaa on kuitenkin täyttää tankki soveltuvalla polttoaineella, kun kolmasosa tai puolet tankillisesta on käytetty. On mahdollista, että auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena.

Jos polttoaineenkulutus mitataan perinteiseen tapaan litroina/100 km, niin odotettavissa on pientä kasvua kulutuksessa. Syynä on se, että etanolin energiasisältö on noin kaksi kolmasosaa bensiinin energiasisällöstä. Näin E10-bensiiniä tarvitaan saman energiamäärän saavuttamiseksi noin 2 % enemmän kuin nykyistä bensiiniä, joka sisältää vain 5 % etanolia. Polttoaineenkulutus ei kuitenkaan käytännössä aivan tarkasti seuraa energiasisällön muutoksia.

E10-bensiini ei vähennä eikä lisää moottoritehoa, sillä oktaaniluvut pysyvät entisellään.
Suomenkielisessä 156:n käyttöohjekirjassa ei ollut mainittu mitään käytettävän bensiinilaadun etanolipitoisuuksista, ainoastaan oktaanit oli mainittu. Eipä juuri viisastunut.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.nelonen.fi/uutiset/talous/su ... -bensiiniä

Tuolla on mielenkiintoinen kohta (näin vanhalla autolla ajelevalle...) Todennäköisimmin E10:tä voi tankata uudempiin autoihin. Vanhemmille malleille tulee jatkossakin olemaan kaupan nykyisenkaltaista bensiiniä.

nykyisenkaltaista... Jaaha... Jetitä sai vesibensaa :mrgreen:

Mutta jos 155 voi manuaalin mukaan laittaa e10, niin eiköhän omaan 156:kin, varmaan sekin lukee ohjekirjassa, jos vaan viitsii lukea. En epäilisi palotapahtumaa, vaan letkujen sun muiden tiivisteiden kestävyyttä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Compare Orso
Viestit: 95
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
Car(s): 156 2.0 TS 1999

Viesti Kirjoittaja Compare Orso »

Kovin puutteellinen ja ristiriitainen on tuo lista:

http://www.e10bensiini.fi/files/46/E10- ... toihin.pdf

Vaikuttaa siltä, että useimmat maahantuojat eivät ole erityisemmin paneutuneet asiaan. Osa on ylivarovaisia, osa täyin välinpitämättömiä. Vai uskotteko todella, että esim BMW on ennen suuria sotia varautunut etanolibensan tulemiseen, listan mukaanhan E 10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin BMW-malleihin valmistusvuodesta ja -vuosikymmenestä riippumatta. No, hienoa jos niin on.
Sen sijaan 60-luvun kuplavolkkarikuski on varmasti ymmällään, kun lukee selitystä merkkinsä kohdalta: ensimmäisen virkkeen mukaan sopii kyllä, toisen perusteella ei sovi ja kolmannen mukaan jälleen sopii, koska ei ole soveltumattomien taulukossa.
Ooppelin kohdalla on hauskasti niin, että etanolibensa sopii lähes kaikkiin malleihin. Niinpä esimerkiksi 1930-luvun Ooppelin tuotantolinjoilla tehtyjen 1950-luvun Mossejen omistajat voinevat huokaista helpotuksesta. Sen sijaan Fiatin tekniikalle E10 soveltuu maahantuojan mukaan vain malivuodesta 2000 alkaen, ja silloinkin tietyin rajauksin. Niinpä on tavallaan loogista, että alkoholia sisältävä bensiini ei sovellu Lada-malleihin.

Kyseistä listaa voi tietysti ihmetellä vapaasti ja tehdä siitä vieläkin ihmeellisempiä johtopäätöksiä. Mielestäni lista ei kuitenkaan ole looginen eikä perustu faktaan vaan maahantuojien enemmän tai vähemmän varovaisiin vastauksiin. Olisi toivottavaa, että Autokeskus maahantuojana hoitaisi velvollisuutensa vanhempienkin Alfojen osalta ja antaisi asiallista tietoa aiheesta.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

E10 + Alfat

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Nettijutun mukaan tuota E10 ei SUOSITELLA vanhempiin Alfoihin materiaalisyistä...
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html

Alfa Romeo Post 1998 Alfa Romeo vehicles will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel ( European Standard EN 228) E10 ethanol blend is NOT recommended as there are material compatibility and drivability issues. E10 may be used in emergency situations.E10 ethanol blended petrol is not recommended for earlier model Alfa's due to material issues
Jopi

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

98:lla mennään niin kauan kuin tavaraa saatavilla :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Näköjään autoissa käytetyissä materiaaleissa on eroja. Katsoin juuri mitä omassa käytössä oleville autoille ilmoitetaan E10:n käytöstä. Afoille sallitaan tosiaan vaan uusimmissa ja Saabille oli seuraava kommentti:

"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen.

No, just...
Senza cuore saremmo solo macchine

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

"E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen.

Varmaan materiaalierojakin on vaikka nykyään kaikki auton osat tehdään sarjoissa samoissa paikoissa, yleensä Kiinassa, mutta on se aika helppo luvata noille vanhoillekin autoille "kaikki mallit kestää" kun auton omistajan on todella vaikeaa osoittaa että eipäs kestänytkään...siitä yleensä seuraa niin pitkä valitusrumba että sitä ei kestä kukaan :-D
Jopi

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: E10 + Alfat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

pesojo-h kirjoitti:Nettijutun mukaan tuota E10 ei SUOSITELLA vanhempiin Alfoihin materiaalisyistä...
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html

Alfa Romeo Post 1998 Alfa Romeo vehicles will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel ( European Standard EN 228) E10 ethanol blend is NOT recommended as there are material compatibility and drivability issues. E10 may be used in emergency situations.E10 ethanol blended petrol is not recommended for earlier model Alfa's due to material issues
Eli suomeksi: E10ä ei suositella 1998 ja UUDEMMILLE (??) Alfoille? Mikähän tuossa on logiikka. Eli joutunee siis tohon 156:een laittamaan sitten E5:ttä...kö? Miten ne osaakin tehdä asiat niin hankalaksi.

pesojo-h
Viestit: 97
Liittynyt: 09 Loka 2006, 10:00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: E10 + Alfat

Viesti Kirjoittaja pesojo-h »

Eli suomeksi: E10ä ei suositella 1998 ja UUDEMMILLE (??) Alfoille? Mikähän tuossa on logiikka. Eli joutunee siis tohon 156:een laittamaan sitten E5:ttä...kö? Miten ne osaakin tehdä asiat niin hankalaksi.
Näin tulkitsin vaikka vähän sekavasti ilmaisin,tarkoitin siis vanhemmilla niitä jotka ei olleet motivan listassa eli 98-eteenpäin ei käy E10 vaan joutuu ostelemaan 98 E5:ttä... ja jokainen tietää mitä hinnalle tapahtuu...
Jopi

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

En kyllä nää tuon mömmön saapuvan ihan ensi vuonna pumppuihin, ainakaan täysin syrjäyttäen perusnesteet. Koska on erittäin puutteelliset tiedot toimivuudesta eikä kai varmuutta juuri mistään mallista. Eikös noissa nykysissä liemissä oo jo etanolia... Oiskohan ollu sen verran että noita voitaisiin kutsua jo E5siksi. 98sista kuitenkin taitaa tulla uus 9femma.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Tämä on taas niin tätä..

"Tässä sinulle lista autoista, joihin bensa sopii" ja sitten kaikkien mallien kohdalla on tommosia moniselitteisiä sepustuksia tyyliin "saattaapi olla että sopii tai saattaappi olla että ei sovi"... Sitten kun menet ja tankkaat tätä uutta litkua ( joka on todennäköisesti halvempaa kun 98 ) ja autosi hajoaa niin sitten vika onkin sinussa. "Siellä listassa luki ettei välttämättä sovi"...

Omaan laitokseen en ainakaan laita noita uusia mömmöjä uskalla laittaa kun en niistä mitään ymmärrä.

EDIT:
Lista kirjoitti: E10 soveltuu kaikkiin vuoden 1999 jälkeen valmistettuihin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta Pajero- ja Carisma GDI-malleja. Niitä ei enää valmisteta.
Mikä ihmeen loppukommentti tuollakin pitää olla...
:crazyeyes:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tjoo... 98 menee tankkiin niin kuin aina ennenkin....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Siis tuossa http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/ luetellaan sellaisia malleja, joihin E10 sopii. Onko niitä malleja vielä muita? Mihin se EI sovi, siitä ei ole listaa?

Tuon http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html mukaan EI suositella ennen 1998 valmistettuihin.

Mitähän se tekee? Huononeeko teho? Lissäntyykö kulutus? Mikähän olisi käytännössä viisautta? Pitäisikö siirtyä 98:iin?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

e10 tulee kulumaan enempi kun tänhetkinen 95 per 100km, mutta eikös polttoainejärjestelmässä olevat kumi/muovilaadut (tiivisteet,letkut) määrää sen että sopiiko etanolipitoisempi menovesi..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Juuri noista letkuista ja tiivisteistä se eniten on kiinni, voiko autoon laittaa E10

Perus 98 myydään ainakin jonkun aikaa E10 rinnalla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tää bensaperseily on kyllä naurettavuuden huipentuma. Sitten kun vielä muutaman vuoden...tai yhtäkkiä 3kk jälkeen päättävät luopua 98:sta, niin pitääkö bensat alkaa hakemaan rajan takaa vai mistä.
Tiedottaminen on ainakin ontunut JA PAHASTI.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joku (kyllä se kuuluisa :D) sanoi jossakin (...), että kaikille ns. nykyaikaisille autoille tullaan aina tarjoamaan polttoainetta. Se ei kyllä ole selvää, että tarkoittaako tuo vm.2000 tai uudempia, vai oliko se jotenkin muuten "nykyaikainen"... Sen käsityksen kuitenkin sain, että kaikki nykyisin ei-antiikiksi luokiteltavat autot tulevat aina saamaan niihin sopivaa menovettä.

Saas nähdä, kauanko todellisuudes tulee toimimaan. Ei muuta kuin vetykonversio vaan autoon :D

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Jo nykyinen 95e 5% etanolipitoisuudella on alkanut aiheuttaa ajan myötä ongelmia polttoainemittarien (useiden valmistajien, esim. Gilbarco) muovi/nailon-osien kanssa. Ongelmat eivät tule esiin heti vaan vaativat pitkän ajan. Jostain syystä ongelmia on paikkailtu kaikessa hiljaisuudessa eikä ole keskusteltu asiasta yleisemmin. Tulevan e10:n myötä ongelmat tulevat kumuloitumaan.

Ajoneuvoissa ongelmat ovat todennäköisisti samansuuntaisia, lisäksi tuotanto/kuljetus/myyntivarastoinnin aikana etanolin sitoman veden aiheuttamat korroosio-ongelmat saattavat yllättää. E10 sitoo kosteteutta enemmän ja turvottaa tiettyjä muoviosia enemmän kuin nykyinen 95e.

Itse käytän vain 98:ia varmuuden vuoksi kun olen havainnut että koko totuutta ei ainakaan aktiivisesti haluta julkistaa...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Aquatica kirjoitti:Joku (kyllä se kuuluisa :D) sanoi jossakin (...), että kaikille ns. nykyaikaisille autoille tullaan aina tarjoamaan polttoainetta. Se ei kyllä ole selvää, että tarkoittaako tuo vm.2000 tai uudempia, vai oliko se jotenkin muuten "nykyaikainen"... Sen käsityksen kuitenkin sain, että kaikki nykyisin ei-antiikiksi luokiteltavat autot tulevat aina saamaan niihin sopivaa menovettä.

Saas nähdä, kauanko todellisuudes tulee toimimaan. Ei muuta kuin vetykonversio vaan autoon :D
Ainakin joku on ottanut mahdollisuuden polttoaineen loppumisesta ihan tosissaan.

http://farm3.static.flickr.com/2523/404 ... 645a_b.jpg

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Useilla keskustelupalstoilla ollaan lähes hysteerisiä tuon bensa-asian takia.
En ota nyt kantaa Alfoihin vaan yleisesti; homma on harvinaisen yksinkertainen, jos E10 ei sovi niin käyttää E98:aa.
Hintaero on muutama sentti, sitäkään en ymmärrä että tuosta tehdää joku ongelma. Mitä sillä erotuksella saa tankillisen tankattuaan, jos vertaa E95/E98 hintaa? Pienen kahvin essonbaarissa?
Mitä tulee Alfoihin niin kaikkiin Alfoihin voi tankata E98:aa, eli ongelmaa ei ole. Jos joku väittää joutuvansa lopettamaan autoilun oktaanin vaihdon takia, koska se E98 on muutaman sentin kalliimpaa, täytyy talous olla tosi tiukilla :mrgreen:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

No joo, olen vallan käyttänyt 98 oktaanista tai v-poweria kun kerran parempaa ainetta ovat. Toki 95 menee yhtähyvin, pieni kulutusero vain on.
Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä "luonnonystävä" E10 tulee olemaan jopa halvempaa tai samanhintaista kuin nykyinen 95 ja vastaavasti 98/E5 kallistuu huomattavasti ikäänkuin rangaistuksena niille joiden kalusto on vanhaa tai auto on muuten korkeaviritteinen "saastuttaja".

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joissakin paikoissa toi tankillisen ero voi olla peräti öö, 15e? ja se käy kyllä paljon lompakon päälle, jos menee se 100 litraa kuussa :) Kieltämättä ihan niin kireellä budjetilla ei pitäis ehkä Alfistella, tai ylipäänsä autoilla :roll:

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

AlfaTom kirjoitti:En ota nyt kantaa Alfoihin vaan yleisesti; homma on harvinaisen yksinkertainen, jos E10 ei sovi niin käyttää E98:aa.
Juuri näin, polttoaineiden tulevasta verotuksesta ei vielä ole varmuutta mutta todennäköisesti E10:n ja 98:n hintaero tulee olemaan hyvin pieni.
98:n käyttäjä saa monissa autoissa pienen tehonlisäyksen ja pienemmän kulutuksen kuin E10:llä, lisäksi ei tarvitse olla huolissaan polttoainelinjasta ja esim. venttiilien korroosiosta :)
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

stoichiometric kirjoitti:Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä "luonnonystävä" E10 tulee olemaan jopa halvempaa tai samanhintaista kuin nykyinen 95 ja vastaavasti 98/E5 kallistuu huomattavasti ikäänkuin rangaistuksena niille joiden kalusto on vanhaa tai auto on muuten korkeaviritteinen "saastuttaja".
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.

Lisätietoja tästä Hesarin artikkelista
 

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis sopiiko 98 156 2.0 twin sparkiin? Kun muistaakseni ohjekirjassa lukee vain 95.
Kun pelkkä teho ei riitä!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jiiällä kirjoitti:
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.
]

eli kaikilla muilla paitsi nykyisillä 98 käyttäjillä joille E10 ei sovi kallistuu, 95 käyttäjät joille E10 ei käy joutuvat ostamaan kalliimpaa 98sia ja 95sen käyttäjät joille etanoli sopii ostavat kalliimpaa E10piä... ja valtio kiittää...olisi jo luullut jo että toi vuotuinen "C02" vero olisi riittänyt...
Viimeksi muokannut V6, 03 Loka 2010, 17:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Palaako uusi bensalaatu puhtaammin?
Eli ns. katsastusbensaa vai 98+tenu.
Ei sillä, että olisi tarvetta, muttei sitä koskaan tiedä 8)

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

stoichiometric kirjoitti: Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä "luonnonystävä" E10 tulee olemaan jopa halvempaa tai samanhintaista kuin nykyinen 95 ja vastaavasti 98/E5 kallistuu huomattavasti ikäänkuin rangaistuksena niille joiden kalusto on vanhaa tai auto on muuten korkeaviritteinen "saastuttaja".
Hintojahan ei ole vielä julkaistu, sehän riittää että hinnat on selvillä kun pumpuista alkaa tulemaan sitä "luonnonystävän kultalientä".

Tuosta E10:n ekologisuudesta voi taas olla ainakin kahta mieltä.
Minä olen sitä mieltä että siihen siirrytään koska se on helvetin hyvä bisnes. Maailmassahan on paljon maatalousmaata jossa tuon raaka-ainetta pystyy tuottamaan halvalla ja kannatavammin kuin ruokaa ihmisille.

Samalla kyykytetään edes vähän tiettyjä öljyntuottajamaita...which is nice :mrgreen:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Jiiällä kirjoitti:
Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.

Lisätietoja tästä Hesarin artikkelista
Koko homma alkaa haisemaan suuren luokan kusetukselta.

Ihan maanläheinen esimerkki elävästä elämästä: kautta aikojen on tehty omatekoista alkoholia eli etanolia. Kuka viitsisi ryhtyä viinanpoltoon jos se tulisi kalliimmaksi kuin kaupan tuotteet?

Siirretäänpä esimerkki teolliseen ja lailliseen mittakaavaan: Alkon tehtailla pirtulitran valmistaminen maksaa...veikkauksia?...minä sanon että alle 1€ ja todennäköisesti meni pahasti yläkanttiin.
Polttoaine-etanolin valmistukseen on Suomessakin investoitu Fortumin osalta huomattavia summia, eikö?
Totta hitossa ne investointieurot pitää nyppiä takaisin osakkeenomistajien pussiin suoraan tai välillisesti autoilijoiden perstaskuista. Ettei homma näyttäisi liian ilmiselvältä rahastukselta ja kusetukselta niin verhoillaanpa se ilmastonpelastustalkoiden väreihin niin kaikki...no, ainakin melkein kaikki ovat tyytyväisiä.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos 98 on asemalla halvempaa, niin kumpikohan menee kaupaksi?
Jos 98 on 2% kalliimpaa niin silloinkin se on taloudellisesti parempi ostos.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kai se on niin laskettu, että ekoautoilijat ostavat ekoautoihinsa ekobensaa ja ilmastonpilaaja-autoilijat ostavat bensarosvoihinsa sitä luontoatuhoavaa bensaa. Tästä anekdootista ei pidä vetää sitä johtopäätöstä, että olisin jotenkin luontovastainen, päinvastoin. En vain pidä siitä kun luonnonsuojelulla rahastetaan.
Kun niitä verorahoja ei kuitenkaan käytetä luonnon hyväksi. Tässä vaiheessa tekisi mieli sanoa muutama sana poliitikoista mutta jätän väliin tällä kertaa. :twisted:
OT:tä tullut jo ihan tarpeeksi :lol:
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

JTS

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Julkaistu lista herätti epäilyjä, kun suoraruiskuihin ei suosittele sen enempää Opel kuin Mitsubishikaan 95E10 bensaa. Kysyin asiaa Autokeskukselta, ja eivät suositttele 2.0 JTS 2003 koneeseen ko vesilitkua. Eniten pelkään runsaan pirtu (=vesi) pitoisuuden syövyttävän suuttimia tai pumppua. Eiköhän 98 ole oikea ratkaisu jatkossa.
vesku

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Oman kylän (Vääksyn) ST1 on nostanut joku aika sitten 98:n hintaa selkeästi muihin asemiin verraten. Tarkoitus ilmeisesti tutustuttaa ihmiset uuteen hinnoitteluun. Muut asemat tullee pian perässä.
E:Hinta viitisen senttiä korkeampi kuin normaalisti.
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 03 Loka 2010, 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kuinka paljon hinta on noussut?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Tuosta ym. HS -artikkelista:

E10_ä ei voi tuoda 95E:n rinnalle, koska

"Nykyisillä jakeluasemilla rakenne on sellainen, ettei voi lisätä letkutorneja eikä bensiinipistooleja, koska maan alla ei ole tilaa kuin kahdelle bensasäiliölle", Vänskä sanoo.

Aha! Pieni on maan alunen. Joskus niitä bensasäliöitä oli maan pinnallakin. Eikä tuo kolmen pistoolin systeemi mikään kiveen hakattu ole, ainakin Saksassa ja Italiassa olen nähnyt suuremmankin valikoiman.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Toivottavasti tulee olemaan kalliimpaa kuin 98. Ei silloin ole joka takakylän taunolla tarve kokeilla että toimiiko se oma hoppa sillä E10:llä.. Ajavat sitten sen pari kolme vuotta kun toimiihan se vaikka valmistaja ei sitä suosittelekaan.

Ja sitten ostan tyytyväisenä taas käytetyn auton ja vaihdan siihen putket pumput suuttimet ja tiivisteet prkle.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oli miten oli, minun maailma ei tule muuttumaan kun korkeintaa parempaan suuntaan, aina olen 98 tuikannut tankkiin (välillä saattannut mennä löräys 95:kin...), ja jos homma menee hesarin otsikon mukaan, niin tuleepä säästettyä sentti tai kaksi sitten vähän ajan päästä...

Mulla on sellanen kutina, että kun E10 tulee, joku kenen autoa ei löydy noilta listoilta - laittaa E10 pikkusen määrän tankkiin normi 95 sekaan, ajaa parikymmentä kilometriä ja sen jälkeen menee suomi24 kailottamaan, että toimii eikä mitään hätää - Kunnes kuukaudenpäästä on laiteisto kokonaan uusittavassa kunnossa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Näillä näkymin bensiinilaatujen hinnat tulevat muuttumaan juuri päinvastoin. Ellei valtiovalta päätä tehdä jotain verokikkailuja joilla vaikutetaan hintoihin.
Tuskin tulee niin ruusuista tilannetta että bensat on saman hintaisia tai 98 jopa halvempaa. Tarkoitus on tietysti se että kaikki jotka voivat käyttää E10 bentsiiniä myös käyttävät sitä. Helppo homma on antaa pikkaisen verohelpotusta kossu-bensalle ja vastaavasti lyödä päähän 98/E5 bensalle.
95+alkoholi on varmaan suht samanhintaista valmistaa kuin premiumi. Joskus vuonna 96 kun käytiin exkursiolla jalostamolla niin yllätti 98:n selvästi kalliinpi valmistushinta.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juuri setä sanoi radiossa että E10 ja E5 hintaero tulee olemaan selvä ja luultavasti E10 on vähän halvempaa kuin nykyinen 95. totesi vielä että jakoon tuleva E5 bensa tullee olemaan 98 oktaanista. Niin että kyllä
E5/98 bensaa käyttävät nyt sitten saavat maksaa enemmän kuin ennen niin kuin epäilinkin.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

AlfaTom kirjoitti:Siirretäänpä esimerkki teolliseen ja lailliseen mittakaavaan: Alkon tehtailla pirtulitran valmistaminen maksaa...veikkauksia?...minä sanon että alle 1€ ja todennäköisesti meni pahasti yläkanttiin.
Markka-aikana Alko osti sellutehtailta prosessissa ylimääräisenä syntyneen pirtun muistaakseni 10 pennin litrahintaan. Laimensivat sen sitten Pöytäviinaksi. Tuolla summalla tehtaat eivät paljon hyötyneet. Tuskinpa se erikseen valmistaminenkaan paljon kalliimpaa on.

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Tästä soveltuvuustaulukon tiedosta voinee päätellä, ettei sovi alfan 24 v-myllyyn. Thesiksessä on käsittääkseni samat 3.0 ja 3.2 koneet kuin alfalla malleissa 166, gtv ja 156 gta:
Lancia
E10 soveltuu mallivuodesta 2000 alkaen kaikkiin Euro 3 -pakokaasuluokan täyttäviin Lancia-malleihin lukuun ottamatta seuraavia:
Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
Ja todnäk sama pätee myös 2,5 v6 24v -malliin. Enkä jaksa uskoa, että kumpikaan gaso halpenee.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2856
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

stoichiometric kirjoitti:Juuri setä sanoi radiossa että E10 ja E5 hintaero tulee olemaan selvä ja luultavasti E10 on vähän halvempaa kuin nykyinen 95. totesi vielä että jakoon tuleva E5 bensa tullee olemaan 98 oktaanista. Niin että kyllä
E5/98 bensaa käyttävät nyt sitten saavat maksaa enemmän kuin ennen niin kuin epäilinkin.
Välillä kuulee uutisissa ettei hintaa tiedä kukaan, sitten joku on tietävinään että e-kymppi maksaa muutaman sentin vähemmän per litra kuin 98E jne...Kataisen konttuurissa lienee laskutikku kovassa käytössä että saadaan verotulot optimitasolle.

Edelleen....ei vois vähempää kiinnostaa...niin kauan kuin 98E on saatavilla, en tule ostamaan tuota e-kymppiä mihinkään meidän perheen laitteeseen. 98E:n hintaa ei ainakaan verotuksella voida nostaa kertarysäyksellä kovin kauaksi nykyisestä, vaikka dieselin hintaa ollaankin nostamassa.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200 Aprilia50

La vita è

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Etanoli on tällä hetkellä hiukan kalliimpaa kuin bensiini. Kuitenkin verotus tulee suosimaan etanolia, joten tod.näk. E10 on halvempaa kuin nykyinen 95 E. Sama verotus taas tekee 98:sta nykyistä kalliimpaa.

Vastaa Viestiin