E10 bensiini ja Alfat

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

AlfaTom kirjoitti:Edelleen....ei vois vähempää kiinnostaa...niin kauan kuin 98E on saatavilla, en tule ostamaan tuota e-kymppiä mihinkään meidän perheen laitteeseen. 98E:n hintaa ei ainakaan verotuksella voida nostaa kertarysäyksellä kovin kauaksi nykyisestä, vaikka dieselin hintaa ollaankin nostamassa.

Eipä minunkaan kiinnostus hirveä ole enkä ala tuon E10 kanssa pelleilemään mutta kyllä monia vituttaa kun 98:n verotus nousee n.8senttiä litra eikä e10 sovi niin kyllä se hinta nousee jonnin verran jos on ennen käyttänyt 95 bensaa. No sitten tietysti laitetaan sitä paskaa tankkiin nuukuuttaan, no halvaksi sekään ei tietysti tule.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15040
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nousee 8snt litra? Oliko tuo vaan kärjistys vai ihan jotain tietoa jopa?
Toisaalta, täälläkin ollaan sorruttu 95E:n työntämiseen 156-rassukan vatsaan, mutta seuraavasta tankkauskerrasta eteenpäin sekin tulee muuttumaan.

Isäukko kertoili hauskan jutun kulutuksesta/100km btw:
Sillä oli 405 Peugeot 1.6 (vm91) nelipisteruiskulla. Kaupunkiajossa 95E:tä meni jopa 10l/100km - mutta samalla tavalla laskettuna 98E:tä meni 5-8l/100km - eli selvästi vähemmän. Maantieajossa erot oli samaa luokkaa, esim 300km mökkireisulla 98ia paloi tasaisesti n. 4.5l/100km kun 95:sta liki 7l/100km.

Tuo on laskettu ihan "tankki täyteen" ja sitten tankattu uudestaan perillä ja laskettu montako litraa mahtui ja siitä sitten keskikulutus. Luvut ei ole ihan tarkkoja ja tuo "liki 7l" saattoi olla lähemmäs 6l/100km, mutta enemmän joka tapauksessa. K.o autolla ajettiin myöskin todistetusti yli 500tkm, samalla moottorilla ilmeisesti yli 800tkm ja vaihelaatikon pamahtamisen jälkeen mittariin tuli vielä 145tkm ennen autosta luopumista melkein 15vuoden omistuksen jälkeen.

Itse aion tosiaan aloittaa seuraavasta tankkauksesta ankaran seurannan bensakulutuksesta, tällä hetkellä normaaliajossa (eli sekalaista, pääosin kaupunkiajoa ja lyhyttä matkaa) kulutus on 11-12l/100 ja matka-ajossa ~puolet (Kerava-Jyväskylä-Kerava toiminee tässä referenssinä, laskujen mukaan kyseisestä reissusta kertyi 4.5l/100km kulutus, mihin en ihan uskalla luottaa, vaikka lähelle meneekin)

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Aquatica kirjoitti:Nousee 8snt litra? Oliko tuo vaan kärjistys vai ihan jotain tietoa jopa?
No niin se öljyn ja bentsiinin keskusliiton puheenjohtaja höpisi, että 98/E5 saapi veronkorotuksen jonka vaikutus on 7-8 snt litra ja kun nykymenoa seurailee niin kyllä näin varmasti käyp.

Paikalla
Avatar
AlfaTom
Viestit: 2857
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Siis 8 snt per litra lisää hintaa? No, en silti ryntää autokauppaan ostamaan jotakin mikä pystyy polttamaan etanolia. Jo pelkkä pikainen laskutoimitus kertoo mikä oikeasti kannattaa ja mikä ei.
Jos uuden auton hinta on esim 16000€ niin sillä rahalla saa 10000 litraa 98E:tä. Jos kulutus on 10l/100 km, ajaa tuolla bensamäärällä siis 100tkm. Käytännössä se ei ihan näin mustavalkoista ole, mutta pienestä kulutuksesta huolimatta uusi auto ei tule halvemmaksi kuin vanhalla ajaminen.

Tällä ekobensalla vaan pelotellaan heikkohermoisimmat autokaupoille ja paalaamaan vanhat käyttökelpoiset autot.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

En ole asiaa ennen ajatellut, mutta voisiko olla näin.
95e likaannuttaa polttoaineputkistoa/suuttimia enemän kuin 98?
Eli kannattaisiko 156:sessa käyttää vain 98:a?

Aina olen tankannut 95e, parivuotta sitten antoi vikaa seoskorjaus, poistui ruiskunpuhdistus aineella.

Sen jäjkeen vikaa ei ole ollut, tosin ajan vain noin 8000km/vuosi.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
mattijus
Viestit: 5260
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse aikoinaan ajoin kuukauden pelkällä 98E:llä. Ei mitattavaa eroa kulutuksessa eikä suorituskyvyssä, eli ei liene mitään syytä ajaa 98E:llä 95E:n sijaan. Tuolla yksilöllä ajoin muistaakseni reilun kahden vuoden aikana n. 50tkm ilman (polttoaineesta johtuvia) ongelmia.

Miksi 95E sotkisi jotain putkistoja tms. sen enemmän/vähemmän kuin 98E?

(2.0 Twin Spark)
VMP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Autokeskus tiedottaa vielä alkomahoolilitkun soveltuvuudesta Alahvoihin:

2010-10-08

95E-bensiini korvautuu vuoden 2011 alussa 10% etanolia sisältävällä E10-polttoaineella.

Seuraavissa Alfa Romeo-malleissa -henkilöautoissa voidaan käyttää E10-polttoainetta (mallivuodesta 2000 alkaen):


MiTo kaikki moottorit (malli 145)
159 1.8 16V (malli 140) mallivuoteen 2008 saakka
159 1750 TBI (malli 140)
159 3.2 JTS V6 (malli 140)
Brera 1750 TBI (malli 177)
Brera 3.2 JTS V6 (malli 177) mallivuoteen 2010 saakka
Spider 1750 TBI (malli 177)
Spider 3.2 JTS V6 (malli 177) mallivuoteen 2010 saakka
Muissa malleissa, sekä mallivuotta 2000 aikaisemmin valmistetuissa Alfa Romeo -autoissa, tulee käyttää 98E-bensiiniä.

http://www.alfaromeo.fi/uutiset/?n=2010 ... loautoihin
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Mistäs tuo mallivuosi 2000 on keksitty, eihän Breraa, Mitoa, 159:iä tai Spideria ole ollut 2000 - 2005.
Eli teksti pitäisi olla: Muissa malleissa, sekä kaikissa ennen vuotta 2006 valmistetuissa Alfoissa on käytettävä 98E:tä

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ Hyvä huomio!

Arvelin tuon vuosiluvun olevan tempaistu juurikin Spideristä, mutta sitä onkin kutoskoneisena (3.2) tehty vain 2003->
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuo on periaatteessa sama lista joka nyt pyörii joka nettisivulla/korjaamontiskillä/taukohuoneessa...

Ei mitään uutta... 98 jatketaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Ah anteeksi. En vaan itse ole törmännyt vielä missään varmaan tietoon uuden töhnän soveltumattomuudesta ko. listan ulkopuolisiin malleihin. "Virallisella" sivullakin muistutettiin vain tyyliin "saattaa myös käydä muihinkin malleihin mutta ei välttämättä". Sen listan minäkin olin nähnyt :lol:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Benzina

Viesti Kirjoittaja Oiva »

mattijus kirjoitti:Itse aikoinaan ajoin kuukauden pelkällä 98E:llä. Ei mitattavaa eroa kulutuksessa eikä suorituskyvyssä, eli ei liene mitään syytä ajaa 98E:llä 95E:n sijaan. Tuolla yksilöllä ajoin muistaakseni reilun kahden vuoden aikana n. 50tkm ilman (polttoaineesta johtuvia) ongelmia.

Miksi 95E sotkisi jotain putkistoja tms. sen enemmän/vähemmän kuin 98E?

(2.0 Twin Spark)

Kai siinä jotain perää on kun 98:lla auto käy paremmin ja tasasemmin, moottorin ääni on terävämpi ja tietenkin kiihtyy paremmin. Ysiysillä Alfonso tuntuu jo Porschelta.

Eikai tää voi olla pelkkää kuvitelmaa eihän?

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

98 kestää puristuksia/ahtopaineita/sytytysennakkoa paremmin kuin 95. Jos moottorinohjaus on fiksu ja osaa tähän sopeutua, saadaan sillä enemmän tehoa ulos. Vaikutus ehkä suurempi turboissa yms. mutta 98 vain on parempaa kuin 95... Ihan samoin ero näkyy kulutuksessa jos edelleen moottorin ohjaus osaa tuon haistella ja kaiken optimoida.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

On se mukava vuodenvaihteen jälkeen sitten jatkossa vaihtaa käytettyyn ->06 Alfaan, kun ei tiedä onko edellinen omistaja ajellut 98:lla vai päättänyt "säästää vähän" ja tankannut E10:ä.
Ja sitten saat pommin, jonka polttoainelinja saattaa laueta milloin vaan, pahimmillaan polttaen koko auton. Sama tietysti muissa merkeissä ja malleissa, joihin E10 ei sovi... :?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

En tiedä kenen vastuulla päätös oli, että siirrytään E10 (liikenneministeri?), mutta siellä on varmasti menty sieltä, missä aita on matalin, kun on raaskittu tutkia vain uudet autot, olisi pitännyt selvittää mielestäni mallit aina 15 vuoden ikään asti käykö E10, suomen autokanta kun on todella vanhaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Heh-heh, tästä keskustelusta tulee mieleen ihan vanha lyijytöntä vai lyijyllistä keskustelu vuosien takaa... :D Ja aika harva kampe sitä lyijyä loppulopuksi taisi tarvita vaikka listoissa oli vaikka mitä kamppeita. Tosiasiahan noissa listoissa on vaan se että vanhemmista kamppeista ei välttämättä haluta edes selvittää sopiiko se niihin vai ei - ja samalla saadaan uusia autoja myytyä kun teidän vanhat on niin pastoja ettei niihin edes E10 sovi :wink:

Olikos Ruåtsissa jo E10 käytössä?

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

-HH- kirjoitti:
Olikos Ruåtsissa jo E10 käytössä?
Ruotsissa on käytössä E85, joka on siis lähes pelkkää etanolia. Tämä on ruotsalaisen ajattelun mukaan "miljövänlig" polttoneste, välittämättä siitä mistä raaka-aine rahdataan.

Viime Ruotsin reissulla sain vuokra-autoksi Volvo C30 1.8 Flexifuelin, jossa oli arvatenkin tankki täynnä E85:ta (halvempaa). Volvo tuntui ihmeen tehottomalta ja varsinkin täyskaasukiihdytyksissa veto ei ollut puhdasta ja lineaarista. Ajoin tankin melkein tyhjäksi ja sattumalta tankkasin 95:sta tankkiin. Tämä vain ja ainoastaan siksi, ettei kyseisellä pumpulla sattunut olemaan E85:sta, enkä jaksanut siirtää autoa. En nyt tiedä, tuliko Volvoon tehoa huomattavasti lisää, mutta täyskaasukiihdytykset muuttuivat terävemmäksi ja veto oli selkeästi puhtaampaa. Mistä lienee sitten johtunut...

Avatar
-HH-
Viestit: 660
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Viesti Kirjoittaja -HH- »

^Ihan kyllä 95:sta meinasin et olikos se kanssa jo E10:ä - muistan tällaista joskus kuulleeni.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

-HH- kirjoitti:^Ihan kyllä 95:sta meinasin et olikos se kanssa jo E10:ä - muistan tällaista joskus kuulleeni.
No sitä en varmaksi tiedä. 95 luki pumpussa, eikä tarjolla ollut sen lisäksi ku dieseliä ja V-Poweria.

Avatar
Janski
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 02:21
Car(s): GT (2010-2015)
159 (2015-2018)
Giulia Veloce (2021-)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janski »

On taas sellainen kutina, että autot jotka eivät voi käyttää 95E10 polttoainetta tulevat menettämään arvoa melkoisesti käytettyjen autojen markkinoilla..

Toivottavasti olen väärässä. ***** luonnonsuojelu.
"What the hell do you know about surfing? You're from goddamned New Jersey!!"

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Farina kirjoitti: Viime Ruotsin reissulla sain vuokra-autoksi Volvo C30 1.8 Flexifuelin, ...
Köö, voipi olla että vaparit ei kovin häävisti kule tuolla. Turbokoneissa vissiin toimii ihan jees. Näin ainakin turbo-saabeileva tuttu Umeossa väitti.
-Matti-

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Periaatteessa E85:llä saadan kaikista moottoreista enemmän tehoa, kuin 95E bensiinillä, mutta vaikutus näkyy suurempana turbokoneissa. Nämä flexifuelit ovat vielä kompromissiratkaisuita, eikä pysty hyödyntämään täysin E85:n ominaisuuksia. Saab on kehittänyt pelkästään E85:llä toimivan 1000-kuutioisen ahdetun moottorin, jossa on tehoa 160 hv.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Matti_S kirjoitti:
Farina kirjoitti: Viime Ruotsin reissulla sain vuokra-autoksi Volvo C30 1.8 Flexifuelin, ...
Köö, voipi olla että vaparit ei kovin häävisti kule tuolla. Turbokoneissa vissiin toimii ihan jees. Näin ainakin turbo-saabeileva tuttu Umeossa väitti.
Joo, enpä olettanutkaan, että kyseisellä vaparilla Vulva mihinkään liikkuisikaan. Mutta, vedossa oli selkeitä portaita kiihdyttäessä kun tankissa oli E85:sta. 95:lla meno maistui niinkuin 1.8 vaparille kuuluikin, eli kierrokset nousivat tasaisesti ilman nykimistä.

Saabin turbomoottorien tehothan nousee ihan todistetusti kun tankkiin lyödään etanolibensaa. Vapaastihengittävien kohdalla olen skeptisempi, muillakin etanoli-vuokra-autoilla olen havainnut tätä pientä nykimistä. No se off-topicista.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Vapari vaatisi korkeamman puristussuhteen, mikä ei ole ihan pikku viritys. Muuten etanolista ei kyllä ole kuin haittaa suorituskyvylle pienemmän energiasisältönsä takia. Turbossa on helpompi nostaa painetta ja etanolin puristuskestävyys ja matala palamislämpötila edesauttavat asiassa.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

JiiTeeÄssä kirjoitti:On se mukava vuodenvaihteen jälkeen sitten jatkossa vaihtaa käytettyyn ->06 Alfaan, kun ei tiedä onko edellinen omistaja ajellut 98:lla vai päättänyt "säästää vähän" ja tankannut E10:ä.
Ja sitten saat pommin, jonka polttoainelinja saattaa laueta milloin vaan ... :?
Öö, mitenkäs tämä poikkeaa yleisesti vanhan Alfan ostamisesta, ... saat pommin ... joka saattaa laueta milloin vaan ... :mrgreen: No niin OT:ksi meni taas ...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Niin tästä ei siis ole mitään vaaraa esim. moottorille tms. että jatkossa tankaa 98:a 2.0 twin sparkiin kun ohjekirja ohjeistaa käyttämään 95:a?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Ei ole.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mikä noissa vanhemmissa on ongelmana E10:n kanssa? Pystyisikö semmoista muokkaamaan niin että kestäisi myös ekobensan?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kuinka kauan pitää ajaa E10, että muutoksesta aiheutuneet kustannukset saa takaisin?

Ennen kuin edes ajattelee muutoksia niin kannattaa katsoa mille tasolle E10 hinta loppujen lopuksi asettuu suhteessa 98;iin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kun tietäisi mikä niissä vierastaa sitä etanolia niin voisi helpommin arvioida. Tuskin moottorin mekaaniset osat välittää siitä paljonko bensassa on etanolia, eli missä ne ongelmat on? Bensaletkut, suuttimien tiivisteet, bensapumppu? Ja jos sitä lähtisi muokkaamaan, niin miksi tyytyä E10:een, samantien siirtyy E85:een :mrgreen:
Viimeksi muokannut Tuomas K, 10 Marras 2010, 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jiiällä
Viestit: 166
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 20:35
Car(s): -11 Giulietta MA
-04 147 2.0ts
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jiiällä »

Tuomas K kirjoitti:Mikä noissa vanhemmissa on ongelmana E10:n kanssa? Pystyisikö semmoista muokkaamaan niin että kestäisi myös ekobensan?
Käsittääkseni polttoainelinjastossa käytetyt kumit ja muovit eivät kestä kasvanutta etanolimäärää.
 

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Benzina

Viesti Kirjoittaja juhala »

Oiva kirjoitti:
mattijus kirjoitti:Itse aikoinaan ajoin kuukauden pelkällä 98E:llä. Ei mitattavaa eroa kulutuksessa eikä suorituskyvyssä, eli ei liene mitään syytä ajaa 98E:llä 95E:n sijaan. Tuolla yksilöllä ajoin muistaakseni reilun kahden vuoden aikana n. 50tkm ilman (polttoaineesta johtuvia) ongelmia.

Miksi 95E sotkisi jotain putkistoja tms. sen enemmän/vähemmän kuin 98E?

(2.0 Twin Spark)

Kai siinä jotain perää on kun 98:lla auto käy paremmin ja tasasemmin, moottorin ääni on terävämpi ja tietenkin kiihtyy paremmin. Ysiysillä Alfonso tuntuu jo Porschelta.

Eikai tää voi olla pelkkää kuvitelmaa eihän?
Komppaan. Lisäksi olen huomannut että välillä kannattaa vaihtaa oktaanilukua alas ja palata taas 98/99:iin. Syynä lienee ? se että koneen softa vähän "ryömii" ja joutuu oktaanin muuttuessa sitten uudelleen säätämään parametrejä...

EDIT: Eltsu tuossa ylempänä jo selväsanaisemmin kuvasikin sen mitä yritin sopertaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ainakaan tuossa kutosessa ei havaitse mitään eroa 95/98 käytöllä, mistään ei ole löytynyt faktaa osaako ko.motti säätää ennakkoja siihen suuntaan että suuremmasta oktaaniluvusta olisi jotain hyöytyä, toiseen suuntaan nakutuksentunnistin kyllä hoitaa hommaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

En minäkään epäile etteikö mekaniikka kestäisi E10, onhan se kuitenkin 90% perus bensaa, mutta juuri polttoaine linjat aina välillä suuttiemt-tankki saataa aiheuttaa jotain närää, etenkin tiivisteet

Nyt menin ja mulukoilin oman JTS ohjekirjan läpi, ei sanakaan ekolöpöistä missän muodossa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Uudessa Pirkka lehdessä oli jonkilaisia hinta-arvioita ensi vuoden bensoista.
Polttoaineverolaki muuttuu -> 95:n hinta pysyy todennäköisesti samoissa, riippuen etanolin maailmanmarkkinahinnasta.
98:n ja 95:n hintaero kasvaa n. 2 cnt/l, johtuen verotuksen muutoksesta.

Mielestäni 95:n hinta kyllä nousee periaatteessa jo sen takia, että energiasisältö pienenee.

Mikäs se teoreettinen kulutuksen kasvu olikaan?

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Muistan lukeneeni, että E10:ä palaa kaksi prosenttia enemmän kuin nykyistä ysivitosta.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuulilasissa ja Tm:ssä oli myös juttua.
3,5% vähemmän on energiasisältöä.

Ei sovellu ensimmäisiin suorasuihkutusmoottoreihin (JTS?) johtuen kai suihkutusmäärän kasvusta ja pisarakoon muutoksesta.

Nopeasti laskettuna aivan sama kumpaa tankkaa jos molemmat laadut käy.
Oletushinnat 95 1,41 ja 98 1,47 = 95 n. 4% halvempaa ja kulutusta 3,5% enemmän = 0,6% hintaeroa (0.96x1,035).

Jos ajaa 20000km vuodessa ja keskikulutus 10l/100km menee bensaa 2000l.
1,47x2000x0,006=17,64 € säästöä uudella 95 ajaessa. :lol:

Takuuseen en mene laskelmien tai lähtölukujen oikeellisuudesta

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Tuosta vanhemman moottorin E10:n kestävyydestä, homma menee juurikin noin, että osa kumi ja muovilaaduista joko liukenee alkoholiin, tai sitten alkoholi muuttaa niiden rakennetta (lue: tiivisteet ja muoviosat joko pikkuhiljaa katoavat, tai hapertuvat, kun kumi kovettuu) osa laaduista taas ei ole moksiskaan, juuri nyt en muista mitkä.

Etanolista itsestään (E85) kulutuksen pitäisi olla noin 30% korkeampi kuin tavallisen bensan, ja sen takia pitäisi sitten bensalinjoja ja suuttimia kasvattaa ja niin edelleen, tiedätte kyllä. Johtuu juuri tuosta että etanolin energiasisältö on pienempi, mistä joku jo mainitsi. Toisaalta E85 on noin tuon kolmasosan halvempaa, joten plus miinus nolla.

Kumminkin tuonkin pitäisi pitää paikkansa että E85 moottorin pitäisi olla tehokkaampi kuin bensamoottorin, vissiin vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkästään energiasisältö. Sen tiedän ainakin että ahdetuissa moottoreissa tehon nousu johtuu osittain siitä että alkoholi haihtuessaan tarvitsee enemmän energiaa, ja sen takia ympäröivän ilman lämpötila laskee, kun etanoli ottaa tuon energian ilmasta. Siispä sylinterissä ilma on kylmempää. Joissain remmiahdetuissa koneissa ilman välijäähdytintä ahtoilman lämpötila on laskenut jopa sata astetta kun on siirrytty bensasta e85:een

Sori ot, itseä vaan kiinnostaa tuo e85. Mielessä on pyörinyt projektikuplaan etanolimoottorin rakentaminen, kun on mahdollista moottorilabrassa säätää. Ei vaan meinaa pohjoisesta mistään vielä saada ko. ainetta.

Sori taas ot :silent:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Finest kirjoitti: Jos ajaa 20000km vuodessa ja keskikulutus 10l/100km menee bensaa 2000l.
1,47x2000x0,006=17,64 € säästöä uudella 95 ajaessa. :lol:
Mää säästäisin peräti 14 €! Kyllähän noin suuren säästön takia kannattaa jo eekymppiä tankkailla jos se vaikka käviskin :silly:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
mutt
Viestit: 5454
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

beta kirjoitti:Sori ot, itseä vaan kiinnostaa tuo e85. Mielessä on pyörinyt projektikuplaan etanolimoottorin rakentaminen, kun on mahdollista moottorilabrassa säätää. Ei vaan meinaa pohjoisesta mistään vielä saada ko. ainetta.
Eiköhän siihen muutos ole tulossa: http://www.kaleva.fi/index.cfm?m=alasiv ... i&j=879357

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Toivotaan :-D

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Yllättävän vähän keskustelua herättänyt tämä uusi bensa. Täytyy omasta puolesta todeta, että kun ajaa muutenkin sen max 15.000 vuodessa niin ihan sama mitä litkua tässä joutuu tankkaamaan kunhan pysyy hinta vielä alle 2 eurossa litralta.

Toisaalta uskon ja jopa väitän, että e10 tulee olemaan alussa lyhyen aikaa jokseenkin saman hintaista, kuin nykyinen 95. Kun etanolin maailmanmarkkinakysyntä räjähtää, voitaneen odottaa myös e10 bensan hinnan jyrkkää nousua. No tämä ongelma voidaan sitten tietysti ratkaista ympäristöystävällisesti tuohomalla viimeisetkin Brasilian ja Indonesian sademetsät etanolin tuotantoon. On se niin mukavan ympäristöystävällistä :crazyeyes:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Niin ja eu vielä tukee kiertoteitse tätä sademetsien tuhoamista ja paikallisen väestön elinkeinojen tuhoutumista. Kyllä on niinmaanperusteellisen ympäristöystävällistä touhua jotta :(

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

beta kirjoitti:Sori ot, itseä vaan kiinnostaa tuo e85. Mielessä on pyörinyt projektikuplaan etanolimoottorin rakentaminen, kun on mahdollista moottorilabrassa säätää. Ei vaan meinaa pohjoisesta mistään vielä saada ko. ainetta.
Varttimailiporukoilla on aikas pitkä kokemus (m)etanoli-koneista.
Overdriven kautta löytynee vastauksia.
En tyytynyt tavanomaiseen.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Juuri ilmestyneessä Autobildissä tosiaan edelleenkin väitetään että E10 sopii kaikkii Bemareihin, paitsi tietysti niihin joihin on aina käynyt vain 98. Taisi olla ainoa vanha merkki jossa näin on. Alfa on tuon mukaan tosiaan aika arka tuolle aineelle kun käy vain nykyiseen mallistoon, ei jts paitsi 3.2.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

gYdEbUh kirjoitti:Juuri ilmestyneessä Autobildissä tosiaan edelleenkin väitetään että E10 sopii kaikkii Bemareihin, paitsi tietysti niihin joihin on aina käynyt vain 98. Taisi olla ainoa vanha merkki jossa näin on. Alfa on tuon mukaan tosiaan aika arka tuolle aineelle kun käy vain nykyiseen mallistoon, ei jts paitsi 3.2.
Olisko tiedon puutetta uudella maahantuojalla :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Nyt ei ymmärrä. Miksi Saksan ADAC:n mukaan E10 sopii Suomessakin julkaistun listan lisäksi myös 2008 vuonna ja myöhemmin valmistettuihin Alfoihin? Eli siis JTS koneelliset 159:t?

http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... geId=47807

Eikö tuota VIN koodia lukemalla voi nyt sitten päätellä kulkeeko oma Alfani E10:llä?

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Id ... ion_Number

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

koneissa tuskin on eroja 2005-2008 välillä,eli se ei käy 1.9 ja 2.2 JTS koneisiin? TBi hän tuli vuoden 2009 alussa ja korvasi nuo koneet.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Ei tästä nyt ota mitään selvää. Eri maissa eri tietoja. :? Laitoin Italiaan kyselyn asiasta, koska maahantuojaa ei kiinnosta ottaa asiasta selvää. Keskittyvät ilmeisesti asiaan vain ja ainoastaan nykyisten mallien osalta. Katsotaan mitä vastaavat.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jokos jollain on kokemuksia E10:stä? Huomaako mitään eroa?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Vastaa Viestiin