Sinkitystä
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Sinkitystä
Olen nyt tässä jo jonkun tovin metsästänyt tuohon minun 33 polttoainepuolelle paria uutta metallinippeliä. Kyseessä liittimiä ja haaroituskappaleita. Haaroittimia löytyy, liittimiä ei... ainakaan juuri tuohon käyvää.
Nyt kun olen lähtenyt tälle "nysväämis" linjalle tuon entisöinnin kanssa, niin haluaisin laittaa ne kunnolla kuntoon ja uuden näköisiksi.
Vanhat pahasti hapettuneet ja likaantuneet osat saivat happokylvyn ja niistähän lähti sinkki (keltapassivointi) pois kokonaan. Jos ruuvaan ne nyt tuollaisinaan paikalle niin pienikin kosteus riittää ruostuttamaan osat ruskeiksi hetkessä!
Kysymys kuuluu, onko kenelläkään tietoa yrityksistä joissa saisi pikkurahalla nämä muutamat nippelit keltapassivoitua uudestaan.
Lueskelin juttuja kotikonstein sinkittämisestä, mutta vaimo ei innostunut erilaisten kemikalien tuomisesta taloon ja vedyn päästelemisestä huoneilmaan elektrolyysin aikana (naiset ).
Nyt kun olen lähtenyt tälle "nysväämis" linjalle tuon entisöinnin kanssa, niin haluaisin laittaa ne kunnolla kuntoon ja uuden näköisiksi.
Vanhat pahasti hapettuneet ja likaantuneet osat saivat happokylvyn ja niistähän lähti sinkki (keltapassivointi) pois kokonaan. Jos ruuvaan ne nyt tuollaisinaan paikalle niin pienikin kosteus riittää ruostuttamaan osat ruskeiksi hetkessä!
Kysymys kuuluu, onko kenelläkään tietoa yrityksistä joissa saisi pikkurahalla nämä muutamat nippelit keltapassivoitua uudestaan.
Lueskelin juttuja kotikonstein sinkittämisestä, mutta vaimo ei innostunut erilaisten kemikalien tuomisesta taloon ja vedyn päästelemisestä huoneilmaan elektrolyysin aikana (naiset ).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11230
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, nuo ovat ehkä parhaiten tätä ruotoa kuvaavat adjektiivitPasi kirjoitti:suuri ja mahtava Rasvis
Itse käytin ensimmäisellä kerralla Amoilaa ja toisella Lahden Sähkösinkitystä.
Amoilasta ei millään meinannut saada kamoja takaisin vaan ne olivat aina "juuri menossa työn alle". Keltaisten nippeleiden laatu ihan hyvää, mustassa ei meinaa pysyä pinta kiinni. Jarrusatulat olivat jotenkin vaikea rasti, niistä kuulemma puski aina pintaan jotain prosessia haittaavaa mömmöä, tiedä sitten oliko vika satuloissa vai tekijöissä. Kyllä niistä lopulta käypäset tuli.
Lahden Sähkösinkityksen toimitusaika oli ensimmäisellä kerralla tosi nopea, luokkaa pari päivää verrattuna Amoilan pariin kuukauteen (?). Musta kama oli hyvää mutta keltaisessa niin huono pinta että lähetin sen takaisin. Tekivät takuuna (!) uusiksi, tosin tällä kertaa kesti apout pari viikkoa.
Putiikit eivät tee päätoimisesti noita hommia joten tekeminen saattaa kestää. Toisaalta parin mutterikasan käsittely ei myöskään maksa kuin muutamia kymppejä.
Itsekin olen harkinnut tuota omatoimisinkitystä. Hyvänä puolena olisi se, että jokaisen puretun nippelin voisi saman tien kylvettää ja ei olisi vaaraa matkalla hukkuvista muttereista. Huonompi juttu olisi tuo kemikaalien kanssa lutraaminen joka on toistaiseksi estänyt touhun, mulla ei nimittäin ole tallilla juoksevaa vettä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kiitoksia. Täytyypä olla yhteydessä pajoihin.
On varmaan kannattavampaa kaivella kaikki sinkitystä vaativat osat ensin valmiiksi ja lähettää ne kerralla kuin alkaa lähettelemään niitä yksikseen. Pitkä projekti edessä
Vois varmaan samalla vaikka työstää nuo 156 jarrusatulat, kun ovat aika huonossa "hapessa"
On varmaan kannattavampaa kaivella kaikki sinkitystä vaativat osat ensin valmiiksi ja lähettää ne kerralla kuin alkaa lähettelemään niitä yksikseen. Pitkä projekti edessä
Vois varmaan samalla vaikka työstää nuo 156 jarrusatulat, kun ovat aika huonossa "hapessa"
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Tähän liittyen.
Testailin sitruunahappoa osien puhdistukseen ensimmäistä kertaa.
Täytyy sanoa ettei ole ihan niin tehokasta kuin fosforihappo jota olen aijemmin käyttänyt.
Tosin litrahinnan ollessa vain murto-osan fosforihaposta, niin en ala valittamaan
Testailin sitruunahappoa osien puhdistukseen ensimmäistä kertaa.
Täytyy sanoa ettei ole ihan niin tehokasta kuin fosforihappo jota olen aijemmin käyttänyt.
Tosin litrahinnan ollessa vain murto-osan fosforihaposta, niin en ala valittamaan
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- gtvaj
- Viestit: 1323
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Itse kokenut juuri päinvastoin. Motonet fosforihappo pelas kerran ok, mutta sitten teho katosi, litrahintaa 13.- ja seos joku 5%
Sitruunahappoa apteekista 1.8eskoo 100g ja sitä laitoin 200g 1.5litraan, toimi hyvin.
Toki ei kummallakaan kannata tunnin sisään kurkkia
Sitruunahappoa apteekista 1.8eskoo 100g ja sitä laitoin 200g 1.5litraan, toimi hyvin.
Toki ei kummallakaan kannata tunnin sisään kurkkia
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Mulle sanoivat paikallisella sinkitys laitoksella,että voit tuoda ruosteisiakin osia.Menevät senverran monen liemen ja käsittelyn kautta että ei haittaa.Selosti mulle mitä kaikkea prosessilinjalla niille tehdään,joten sikäli en usko kotisinkitysten olevan samaa tasoa kuin oikeassa "tehtaassa"
Hapotuskäsittelyjä taisi olla pari kolme,sitten jokin "sähköpuhdistus"(ei hajuakaan mitä se käytännössä tarkoittaa).
Jarrusatulat ovat kuulemma ongelmallisia.Ovat usein pinnaltaan niin huokoisia,että sieltä tunkee passivointia häiritsevia aineita.
Itse käyttänyt neljät satulat passivoinnissa.Yhdet ei onnistuneet.Koittivat kuulemma moneen kertaan.
Normaali pelti,pultti,mutteri,ym. nippelitavara on onnistunut aina hienosti.
Hapotuskäsittelyjä taisi olla pari kolme,sitten jokin "sähköpuhdistus"(ei hajuakaan mitä se käytännössä tarkoittaa).
Jarrusatulat ovat kuulemma ongelmallisia.Ovat usein pinnaltaan niin huokoisia,että sieltä tunkee passivointia häiritsevia aineita.
Itse käyttänyt neljät satulat passivoinnissa.Yhdet ei onnistuneet.Koittivat kuulemma moneen kertaan.
Normaali pelti,pultti,mutteri,ym. nippelitavara on onnistunut aina hienosti.
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Passivoinnin onnistuminen on suoraan verrannollinen pohjatöiden laatuun ja kyllä valuosistakin saa kunnolliset jos vaan kehtaa kiillottaa ne kunnolla.Passivointihan ei peitä mitään virheitä!
Nää on tehty kellokoskella Pinnoitus Helinillä:
http://kuvablogi.com/nayta/2724019/
http://kuvablogi.com/nayta/2724017/
Illalla vein ja seuraavana iltana sai hakee pois
Noilla oli ainakin ennen sellanen harrastajaystävällinen systeemi,että henkilökunta sai tehdä
tällasia pikkuhommia viriksenä (kannattaa ottaa yhteyttä työnjohtajaan,jonka nimeä en nyt muista )
Passivoinnin hinnalla ei saa edes paria paukkupulloa maalia
Tässä Aurajoella kuumagalvanoituja palikoita:
http://kuvablogi.com/nayta/2724018/
Kuumagalvanointi menee kilohinnalla ja nykyisin minimierä taitaa olla 50kg
Kuumagalvanointi lisää pintaa joten kierteet reiät yms. joutuu tekemään uusiks.Ei sovellu tiukkoihin sovituksiin toisin kuin passivointi.
Nää on tehty kellokoskella Pinnoitus Helinillä:
http://kuvablogi.com/nayta/2724019/
http://kuvablogi.com/nayta/2724017/
Illalla vein ja seuraavana iltana sai hakee pois
Noilla oli ainakin ennen sellanen harrastajaystävällinen systeemi,että henkilökunta sai tehdä
tällasia pikkuhommia viriksenä (kannattaa ottaa yhteyttä työnjohtajaan,jonka nimeä en nyt muista )
Passivoinnin hinnalla ei saa edes paria paukkupulloa maalia
Tässä Aurajoella kuumagalvanoituja palikoita:
http://kuvablogi.com/nayta/2724018/
Kuumagalvanointi menee kilohinnalla ja nykyisin minimierä taitaa olla 50kg
Kuumagalvanointi lisää pintaa joten kierteet reiät yms. joutuu tekemään uusiks.Ei sovellu tiukkoihin sovituksiin toisin kuin passivointi.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
5% seos sitruunahappoa ei tuntunut purevan 33 jarrusatuloihin tarpeeksi vaikka olivat 2 yötä virumassa. Seosta vahvistettu nyt 10% ja johan alkoivat pinnat kuplia ja ruoste irrota.
Se fosrforihappo jota minulla on, on 30% ja sillä ruoste lähtee todella nopeasti.
Se fosrforihappo jota minulla on, on 30% ja sillä ruoste lähtee todella nopeasti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
No suurimman osan osista hion puhtaaksi ja päälle tulee pulverimaali ja se kyllä peittää suuremmatkin montut hyvin.Vito kirjoitti:Passivoinnin onnistuminen on suoraan verrannollinen pohjatöiden laatuun ja kyllä valuosistakin saa kunnolliset jos vaan kehtaa kiillottaa ne kunnolla.
Passivointia lähinnä osille joiden mitat eivät saa muuttua.
P.S. Kuvia en saanut auki.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4