ATK ongelmat ja Linux vs. Windows

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ei helvetti. Ostin PC:n Windows Vistalla kun halvalla sain. Faijan kone hajosi varmaan kymmenennen kerran, ja ajattelin että nyt perkele uutta putkeen, ettei tarvitse koko ajan rakentaa vanhasta uutta. Ei muuta kun apajille: Puoli vuotta käytetty, sileäksi vedetty neljän gigan kolmiydinkone puolen vuoden takuulla, 200,-.

Perse! Ensin meni pari tuntia saada Vista edes käynnistymään. Seuraavat pari SP2-pakettia lataillessa ja asennellessa. Ja sitten kaikki muut päivitykset päälle. Ja nyt kun alkaa jo olla yö, niin huomaan, että se oli vasta SP1, eikä SP2 asennu ja asennuksen korjaustyökalu jauhaa samassa kohdassa. Kyllä on maineensa veroinen softa. Olisi pitänyt ostaa seiskan päivitys ja ajaa se päälle jo aamulla. V. S. P. V - tu.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kannattaa ajella vain uusin sp, joka sisältää nuo vanhemmat päivitykset.
Ja kannattaa ladata tuo paketti vaikka levynkulmalle, josta sen asentaa.
Nopeuttaa tuota hommaa hieman.
Tiedän että vista on hidas käynnistymään, mutta että pari tuntia :roll:

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Aika mielenkiintoinen juttu tuon Vistan kanssa. Jotain häikkää kyllä varmasti jos noin pitkään käynnistyy, kannattaa tarkistaa käyttöjärjestelmän mukana käynnistyvät ohjelmat ja siistiä niistä kaikki turhat pois. Varsinkin norsumaiset virustorjunnat ( F-Secure ja kumppanit ) hidastavat koneen toimintaa ja varsinkin käynnistystä melkoisesti. Ilmaisia ja parempia vaihtoehtoja löytyy.

Sinänsä Vistassa ja 7:ssa ei ole juurikaan suuria eroja, että tuollaiset ongelmat poistuisivat. Kummatkin ovat lähes identtisiä käyttöjärjestelmiä, mikäli kaikki on kunnossa ja kone siistissä kuosissa ei normi koneenkäyttäjä huomaa eroa näiden kahden välillä.

Tosiaan helpoin ratkaisu olisi hommata nuo SP-paketit valmiiksi nopean nettiyhteyden kautta vaikkapa muistitikulle tai levykkeelle, josta ne sitten voi suht-kivuttomasti asennella.

Nimimerkillä; päivittäin koneiden näiden kanssa "tappeleva" :-D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Joo, periaatteessa samat, seiskan keveys vaan jotenkin huokuu koneesta kun sitä seiskalla ajaa. Ja kevyesti se toimii hermorasituksen suhteenkin. Siinä on macit ja pc:t sopivassa suhteessa. Virustorjuntana käytän kevyttä Microsoft Security Essentials -pakettia, sillä on tyhmää maksaa mitään, jos saa hyvän ilmaiseksi.

Seiska upgrade maksettu ja latauksessa. Virhe oli sen verran reipas, että mikkisoftan mukaan olisi pitänyt ajaa koko käyttis uudestaan CD-levyiltä Repair-vaihtoehtona.

Se on helpommin sanottu, koska Vista SP1 deletoi kaikki Fujitsu Siemens -peräiset ohjelmat ja sen mukana Recovery CD -toiminnot.

Tietysti olisin voinut tilata ne Fujitsulta eri korvausta vastaan, mutta koska tilanne on ns. Pappa betalar ja pojken on ihan jätte-rikki, siirryin mersu-vaihtoehtoon.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Seiska5mma kirjoitti: Se on helpommin sanottu, koska Vista SP1 deletoi kaikki Fujitsu Siemens -peräiset ohjelmat ja sen mukana Recovery CD -toiminnot.
Toihan olis ollu vaan etu. Aito käyttislevy on aina parempi kuin joku recovery. Vai katonko mä asiaa väärästä suunnasta.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

h_lauri kirjoitti:
Seiska5mma kirjoitti: Se on helpommin sanottu, koska Vista SP1 deletoi kaikki Fujitsu Siemens -peräiset ohjelmat ja sen mukana Recovery CD -toiminnot.
Toihan olis ollu vaan etu. Aito käyttislevy on aina parempi kuin joku recovery. Vai katonko mä asiaa väärästä suunnasta.
Nimenomaan juuri näin. Useinmiten noiden recovery-levyjen mukana tulee käyttiksen lisäksi kaiken maailman valmistanjan ryönä-ohjelmat ja muuten kaikenlaista sontaan. Saa olle heti puhdistamassa konetta noiden jälkeen. Puhdas asennuslevy on aina se paras vaihtoehto - mieluiten mahdollisimman tuoreilla päivityksillä - tässä tapauksessa SP -paketeilla :)

Ps. Tietty hyvä puoli recovery -levyssä on, että mm. laite ajurit ovat yleensä ympätty mukaan, mutta ovat usein auttamatta jo vanhentuneet, joten...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Smacket kirjoitti: Ps. Tietty hyvä puoli recovery -levyssä on, että mm. laite ajurit ovat yleensä ympätty mukaan, mutta ovat usein auttamatta jo vanhentuneet, joten...
Joo, huomasin kun laitoin tyttären koneeseen seiskan. Äänet tulee vain HDMI:stä ja toinen ydin on kysymysmerkki.

En muista emon mallia...mutta viimeksi kun siihen ajureita etsin, ei netti löytänyt sopivia ihan helpolla. Nyt en o jaksanu askarrella, saattaisin nimittäin päästä helpoimmalla pistämällä HDMI:n. Toisella ytimellä neiti ei tee mitään, kun se pääasiassa asustaa feisbukissa eikä pelaa mitään.

Niin että mun tapauksessa recoverylläkään ei olisi virkaa, siellä kun ei seiskan ajureita olisi lainkaan (sen verran vanha emo).

Vistaan mä oon koskenu kolmesti ja joka kerran voittanut sen, eli ei toivottu ilmiö on saatu poistettua.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ei perkele. Nyt on Seiska sisällä ja mitä tapahtuukaan elämäni ensimmäiselle ostetulle Office-paketille? No paskaksihan se menee päivityksessä Vistasta seiskaan. Eikä sitä saa pois. Eikä sitä voi korjata. Eikä se käynnisty.

Ja kun saan sen seuraavaksi, 15 tunnin päästä, korjattua, saan 100-varmasti ilmoituksen, että se suljetaan, koska sitä ei ole aktivoitu. Eikä sitä voi aktivoida, koska se on jo aktivoitu.

Miksen jatkanut piraattisoftilla? Miksen ajanut ubuntua koko Windowsin päälle heti kun sain ensimmäisen lapun naaman eteen?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Seiska5mma kirjoitti:Ei perkele. Nyt on Seiska sisällä ja mitä tapahtuukaan elämäni ensimmäiselle ostetulle Office-paketille? No paskaksihan se menee päivityksessä Vistasta seiskaan. Eikä sitä saa pois. Eikä sitä voi korjata. Eikä se käynnisty.

Ja kun saan sen seuraavaksi, 15 tunnin päästä, korjattua, saan 100-varmasti ilmoituksen, että se suljetaan, koska sitä ei ole aktivoitu. Eikä sitä voi aktivoida, koska se on jo aktivoitu.

Miksen jatkanut piraattisoftilla? Miksen ajanut ubuntua koko Windowsin päälle heti kun sain ensimmäisen lapun naaman eteen?
Voeh! :D Itse asiassa olen myös törmännyt samaan inhottavaan bugiin asiakkaan luona. Muistaakseni googletin tuosta jotain ja löysin melko helposti korjausohjeet Officen poistamiseen.

Ja kyllä, Ubuntu tai OSX on kyllä loistava vaihtoehto Windowsilla. Itse vaihdoin juuri OSX-puolelle ja en ole kyllä päivääkään katunut. Ubuntu varsinkin on todella hyvä vaihtoehto vanhaan tai uuteen koneeseen, mikäli ei pelikonetta ole rakentamassa.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

zanttu
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:40
Car(s): Giulietta -12, 166 -99
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zanttu »

Vaimon koneessa Win7 ja ihan hyvin pelittää, kun ei mitään ihmeellistä tee ja alla on uutta rautaa.
Omissa koneissa Ubuntu ja Mint Linux (se "parempi" Ubuntu") olleet jo pidempään (ööö...vuosia) ja eikä voi kuin suositella. Kotikoneissa Winkkareiden kanssa ei mene kuin hermo ja aikaa hukkaan.

Jostain käsittämättömästä syystä Mitossa on Windows Mobile hoitamassa Blue&Metä ja meinasi auto jäädä ostamatta tuon takia. Pitihän sekin kerran jo päivittää, jotta yhteys Android puhelimeen alkoi syntymään.

Kaverit tietysti vittuilevat Linux miehelle. Perhele!
//Zanttu

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Tämä nyt periaatteessa on mainostusta, mutta pakkohan se on kansakuntaa sivistää:

http://www.ubuntu.com

Ja sitten niille tiedoksi, jotka pelkäävät hurjaa UNIX-systeemiä:
Muinoinhan nämä unixit olivat hirmu hankalia käyttää ja niin pirun vaikeita muutenkin kun kaikki pitää ite tehdä ja graafista käyttöliittymää ei ollut. Nykyään käyttöjärjestelmä on käytettävyydeltään lähes identtinen windowsien kanssa (ikkunoita ikkunoiden perään). Mikäli jotain sovelluksia haluaa asentaa, on siihenkin valmiina sovellus, josta voi klikkailla haluamansa sovellukset, eikä maksa mitään. Ainoa järkevä syy käyttää windowsia nykypäivänä, on pelaaminen, linuxissa kun ei toimi vielä ihan kaikki uusimmat pelit.

Seuraavan kerran kun joku hakkaa päätänsä seinään windowsin asentamisen / päivittämisen / toimimattomuuden / hitauden / hinnan / BSOD:n kanssa, niin kokeilkaapa piruttaan ubuntua, ette tule pettymään. Itsekin parivuotta sitten pelkäsin tätä pelottavaa käyttöjärjestelmää, mutta parin viikon käyttämisen jälkeen ei ole enää paluuta entiseen. Kaikki vaan toimii niinkuin itsestään.

ps. ylläolevathan ovatkin jo asian ymmärtäneet, mutta kerrotaan nyt vielä kaikille yhteisesti.

zanttu
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:40
Car(s): Giulietta -12, 166 -99
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zanttu »

Kun mainostetaan niin mainostetaan myös parannettua versiota :)

http://linuxmint.com/

Tuo on ehkä peruswinkkari käyttäjälle helpompi,koska "käynnistä-nappi" on vasemmassa alakulmassa ja ikkuinoiden suurennus/piennennys/sulku napit on oikeassa reunassa. Muutenkin tuo Mintti on "sivistyneempi" versio.
//Zanttu

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

no ei tuo linuksikaan aina mikään ruusuinen ole, ainakaan läppärien kanssa.
Toisessa oli jotain perkeleellisiä näytönohjainongelmia ja toisessa sitten taas wlaniongelmia.
ja molemmat tietty toimi windowsissa heittämällä.

Suo siellä vetelä täällä.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Linuxissa on yksi tapa juosta seinään - alkaa asentamaan sitä Nvidia-näytönohjaimella varustettuun koneeseen välitön onnistuminen mielessään. ATI:n ohjaimissa on tuki, Nvidia... ristus mä oon kärsiny.

Tuplabootissa mahtavan Linux-kokemuksen tarjoaa tietysti Windows, joka varaa verkkokortin sleep-/energy saving -tilassaan tai miten se nyt oli. Siis estää Ubuntua käyttämästä sitä. Siinä saa vähän aikaa Ubuntua konffata, ennen kuin tajuaa mennä ottamaan täpän pois Windows-puolelta verkkokortin ominaisuuksista. Ristus mä oon kärsiny.

Taitaa Bones sun läppäreihin osua molemmat tai ainakin toinen noista hienoista kokemuksista.

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

mitä olen itse tullut noiden kanssa leikittyä niin linuxmint on ehkä paras Windows käyttäjälle aloittelijalle koska siinä on käytännössä kaikki valmiina.

Itsellä ollut linux useita vuosia (opensuse, ubuntu, mint, pclinuxos, redhat, fedora), yleensä vanhassa kannettavassa (Thinkpad x41), suurin ongelma mitä olen kohdannut on telakasta poisto ja mokkulat. Wlan on kyllä toiminut minulla ok.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Itse on monta monituista kertaa tullut kokeiltua eri Linux-distroja (eka kerran oisko -96) työpöytäkäytössä ja aina vähän ajan kuluttua on palattu Windowsiin odottamaan uudempaa ja ehkä paremmin toimivaa Linuxia. Mulla on varmaan ollut epäyhteensopivaa rautaa ja liian vähän mielenkiintoa konffata ja viilata systeemiä toimivaksi.

Linux pyöriköön palvelimissa, käytän mielummin Windows-desktopia, se on mulla osoittautunut erittäin luotettavaksi, erityisesti uusin 7, joka ei ole mennyt nurin ikinä, kohta vuosi aktiivikäyttöä takana.

Mikäli joskus olen tarvinnut johonkin hommaan Linuxia, olen ajanut sitä virtuaalisena Windowsin päällä VMWarella. Pyörii oikein mainiosti ja jos pieni prosessoritehohäviö ei haittaa niin on mielestäni paljon kätevämpi kuin natiivi-Linux.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

No, latasin Ubuntun mutta on vielä kokeilematta. Katotaan tekeekö sillä mitään, luin että tuota voisi ennakkoon kokeilla asentamatta heti kiintolevylle joka on hyvä asia. Knoppixia olen vähän käyttänyt hätätilanteissa ja kokeilumielessä, sekin toimii suoraan levyltä ja se PUHUI MINULLE :shock: Työpöytiä oli totuttuun tapaan useampia ja käyttö vaikutti tietyiltä osin nykyaikaisemmalta kuin vaikka Microsoftin viritykset. Harmittavasti nykykoneessa Knoppix ei enää käynnistynyt, lataus pysähtyi pinguihin ja mustaan ruutuun.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kovin vanhaan koneeseen ei uutta käyttöjärjestelmää kannata laittaa. Ongelmia seuraa varsin usein. Ja eritoten päivitys vanhan päälle on riskipeliä. Aika moneen koneeseen olen uuden Windowsin vuosien varrella asentanut, eikä ongelmia ole ollut. Mutta aina on laitteistokin ollut uusi ja asennus tapahtunut tyhjään koneeseen.

Yksi ongelma oli vuosi sitten Adoben ohjelmien kanssa. Win 7 asentui hienosti, mutta Adoben Creative Suite ei. Adoben tuki oli voimaton, mutta kun vaihdoin näytönohjaimen Nvidiasta ATIiin, niin jo vain Creative Suitekin asentui kuin taikaiskusta. Sen jälkeen Adobe sanoi, niin onhan noita ongelmia ollut Nvidian kanssa.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Taas päästiin aiheeseen. Adobe CS3:n asennuksen voi tuhota VideoLAN VLC-Playerillä. Ainakin Vistassa. Aina kuin ulkoinen Flash-soitin solahti koneeseen, toimivat CS3-paketin ohjelmat hetken ja sitten "Please reinstall". Ja rikkinäisen CS3-paketin poistaminen, sehän tehdään sitten rekisteritasolla nyppien.

Tein sen 8 kertaa ennen kuin tajusin syyt ja yhteydet - ja hommasin CS4-paketin ja jätin VLC:n asentamatta. En löytänyt muuta helppoa tapaa katsoa CS3-paketilla tehtyjä .flv-videoita, kuin ulkoinen soitin. Jostain syystä työkoneeni ei vaan näyttänyt niitä Adoben Flash Playerillä. Tai sitten en vaan tajunnut miten - paitsi tekemällä ne nettisivuun. CS4-paketissa on Adobe Media Player. Sen saa kai jo irtotavaranakin ja ehkä ilmaiseksi.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4337
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Seiska5mma kirjoitti:Linuxissa on yksi tapa juosta seinään - alkaa asentamaan sitä Nvidia-näytönohjaimella varustettuun koneeseen välitön onnistuminen mielessään. ATI:n ohjaimissa on tuki, Nvidia... ristus mä oon kärsiny.
Kyllä linuxille on ehdottomasti parempi Nvidian kortti.. Nykyään nvidiankaan ajurin asennus ei ole sen kummoisempaa kuin automaagisista päivityksistä tonkii paketin ja klikkaa install. Ohhoh.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Aiemmin tuli tosiaan tapeltua myös noiden Nvidian korttien kanssa ainoastaan Linux puolella, nykyisin menee ns. aivan heittämällä asennukset. Ainoa asia mikä nykyisin käytöönotossa nyppii välillä, on WLAN-korttien ajurit. Tarvitsee käytännössä asennettaessa ( kokemuksia lähinnä viimeisimmistä ubuntu-distroista ) olla kone RJ45:sen päässä jonka kautta sitten latailen softat muulle raudalle.

Jahas, lähdettävä palauttamaan asiakkaan tietokone; oli itse asiassa juuri käyttöjärjestelmä ja hyötyohjelma -asennuksessa. Käyttöjärjestelmänä tässäkin tapauksessa tuo mainio Ubuntu. Toisaalta tässäkin tapauksessa ns. ammun itseäni jalkaan, sillä asiakkaat eivät soittele juurikaan enää huoltoja käyttöjärjestelmän toimimattomuuteen / hyytymiseen liityen ...

:lol:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Omalla työpöydälläni olen havainnut erittäin toimivaksi järjestelmäksi seuraavan yhdistelmän, Kubuntu 8.10 + Virtualboxissa XPh, jota tarvitaan joidenkin vanhojen w-ohjelmien takia. Vaatii väh. tuplaydinprosarin ja pari,kolme geetä ramia toimiakseen sujuvasti. Tulostuskin sujuu kätevästi Buffalon nasin kautta koko verkossa kaikista järjestelmistä. Kahteen vuoteen ei ole systeemiä tarvinnnut korjata mitenkään, lukuunottamatta tietysti normipäivityksiä. Rauta on jostain 2007 vuodelta.

Läppärissä on sitten dualboottina Mint + 7. Hyvin ovat yhteen sopineet, eikä 7 ole puolen vuoden aikana rypistellyt yllättäen yhtään, toisin kuin kammotus Vista, josta en voi muuta sanoa kuin että, mistä niin syvän reiän maailmasta löytäisin, johon sen voisi upottaa, suurin epälooginen ajantuhlari mihin olen sotkeutunut. Miksi sitten vielä roikotan w7:tä mukana ? No, muutaman kuvankäsittely yms. softan, vanhan scannerin/tulostimen toimivuuden takia.
Kun siihen ei muuten koske, niin ei mene rikkikään.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Windows 7 on toiminut yllättävän hyvin kun olen asiakkaille sitä asennellut... ainoa ongelma on joidenkin ohjelmien yhteensopimattomuus...

Nämä on yleensä saatu ratkottua löysentämällä tietoturva-asetuksia.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1569
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Itsellä koneissa on Windows 7 & Vista ja hyvin ne on pelittänyt. Vistassa kuitenkin ajoittain ollut jotain pientä ongelmaa.

Vanhempien koneelle olen Ubuntun asentanut, mutta ongelmia niissä oli. Näytönohjaimen kanssa ongelmia, lisäksi mulla ne on kaatuillut useammin kuin Vista ja Skypessä ei saa mikrofonia toimimaan ei sitten millään. Päätin sitten vanhemmille palauttaa XP:n ja hyvin sillä hommat rullaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Linuxit toimi mielestäni paremmin vuonna 2003 ... Ohjelmisto kerrallaan lähteistä koneeseen LFS ohjeita noudattaen ja perkule että kone toimi juuri niin kuin halusi :D

Nykyään ei tulisi mieleenkään alkaa tuollaista viikon urakkaa tekemään käyttiksen takia :crazyeyes:

Nykyään tuntuu että näihin ubuntuihin yms. on tungettu ihan liikaa puolivalmiita kikkailuja jotka toimivat miten sattuu.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

haha, seiskafemma arvas oikein, wlaniviassa vain ei ollut dualboottia mutta vaati kikkailua jotta sai sen cardbussin heräteltyä nukkumasta :-D

ensimmäisen kerran nvidian kanssa tappelin jonkun geforce 256 & redhat-yhdistelmän kanssa tämän vuosituhannen alussa. Siirryin sittemmin radeonleiriin.
Ja tosiaan laiskuus on iskenyt, jossei toimi melkein heittämällä niin olkoon.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Olempa tyytyväinen kun on tullut pysyttyä tässä XP:ssä jo monta vuotta. :drinking:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
koala
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Elo 2005, 06:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja koala »

n 99% nykyläppäreistä (jos ei joku ole kussut koko asiaa tuhoamalla partition) on näppäinyhdistelmä jolla koko vehkeen saa takas tilaan josta se tehtaalla lähtee. siitä sitte ku asentaa sen vistan/xpn/seiskan ni ei tarvi säätää yhtää kun kaikki ajurit ja aktivaatiot on jo valmiiks sisällä.
http://www.techsupportforum.com/hardwar ... tions.html
tuolta voi katella lisää

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

koala kirjoitti:n 99% nykyläppäreistä (jos ei joku ole kussut koko asiaa tuhoamalla partition) on näppäinyhdistelmä jolla koko vehkeen saa takas tilaan josta se tehtaalla lähtee.
Samalla sinne palautuu miljoona turhaa asiaa, joita a) kukaan ei yleensä tarvi, b) muualta hankittu palikka hoitaa paremmin (vrt. vaikkapa VLC Player).

Mutta esim. faijalle tommonen olis varmaan kätsy - tosin, 'tehdasasetusten' palauttaminen noin poistaa (yleensä) kaiken käyttäjädatan: Kellä on bäkapit kunnossa, käsi ylös nyte!

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

h_lauri kirjoitti: Kellä on bäkapit kunnossa, käsi ylös nyte!
o/ :mrgreen:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

koala kirjoitti:n 99% nykyläppäreistä (jos ei joku ole kussut koko asiaa tuhoamalla partition) on näppäinyhdistelmä jolla koko vehkeen saa takas tilaan josta se tehtaalla lähtee. siitä sitte ku asentaa sen vistan/xpn/seiskan ni ei tarvi säätää yhtää kun kaikki ajurit ja aktivaatiot on jo valmiiks sisällä.
http://www.techsupportforum.com/hardwar ... tions.html
tuolta voi katella lisää
Käyttisasennukset näyttävät usein muuttavan käynnistyssektoria niin, että tuota recoveryä ei saa enää käyntiin, vaikka se pelastusosio kovalevyllä sinänsä on kyllä tallessa ja ihan ehjänä. Sen saa korjattua tosi helposti esim partedit32-ohjelmalla:
http://ezinearticles.com/?How-To-Repair ... &id=794500

Acerissa tämä on pelastanut jokusen kerran ongelmilta...

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Täällä on yksi oikein tyytyväinen Linux Fedoran käyttäjä. Acerin läppärikin toimii hyvin :) Aluksi oli hiukan wlanin kanssa säätämistä, mutta nyt sekin pelaa hyvin.
Windowsia ei minun koneelleni tule enää ikinä.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Täällä myös on Linuxin avulla menty jo vuosia. Vaimon koneellekin sen laitoin kun Windows oli vähän väliä virusten valtaama ja moitteetta on Linux (Ubuntu) hommansa hoitanut.
Windows on yhdessä vanhassa läppärissä mutta sitä tulee hyvin harvoin käytettyä. Sitä kuitenkin tarvitaan esim. Nokian puhelimen päivityksen ym. vuoksi.
Duunissa täytyy Windowsia käyttää mutta asia ei minulla niin suuria tunteita herätä. Applen tiukka sulkeutuneisuus kyllä pitää minut siitä poissa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Esko kirjoitti:Täällä myös on Linuxin avulla menty jo vuosia. Vaimon koneellekin sen laitoin kun Windows oli vähän väliä virusten valtaama
Milläköhän sivuilla rouvasi smurffaa? :wink:

Vaikka voihan noita tulla vaikka mistä. Essollekin (Suomen HQ) niitä tuli norjalaisilta auditoreilta ja norjalaiselta toimitusjohtajalta; korpuilla. Siellä kun ei vuonna 1998 ollut internettiä, niin pystyi aika hyvin jäljittämään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Esko kirjoitti:Applen tiukka sulkeutuneisuus kyllä pitää minut siitä poissa.
Mitähän tämä mahtaa käytännössä tarkoittaa?

zanttu
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:40
Car(s): Giulietta -12, 166 -99
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja zanttu »

Esim. Apple ei tue puhelimiensa ja mp3-soittimiensa liittämistä Linuxiin.

Applen tapa tehdä asioita on periaatteessa ihan ok, mutta edellyttää melkolailla kaikkien (tietokoneet/puhelimet/mp3 soittimet) olevan Applen tuotteita. Ainakin elämä niiden kanssa on helpompaa kuin winkkareiden kanssa....tai ainakin erilaista :)
//Zanttu

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

h_lauri kirjoitti:Kellä on bäkapit kunnossa, käsi ylös nyte!
Ostin viime viikolla pari Teraa varmuuskopiontitilaa. Kuvat, musiikki (OSTETTU) ja muu tärkeä mahtuu sinne. Tosin pitäisiköhän siihen laittaa virrat ja kytkeä koneeseen?

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

liekki kirjoitti:Tosin pitäisiköhän siihen laittaa virrat ja kytkeä koneeseen?
Ei kannata, sehän voi hajota siihen. Parempi pitää vaan maantieteellisesti mahdollisimman kaukana kaikesta ja täysin kytkemättömänä pimeässä laatikossa... Sitten kun katastrofi tapahtuu omalla koneella niin päässä naksahtaa juuri sopivasti kun muistat ettei backupit edes tallennu mihinkään oikeasti. :silly:

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

h_lauri kirjoitti: Milläköhän sivuilla rouvasi smurffaa? :wink:
Niinpä :?

Koneessa oli silloin Win2000 ja kyllä niitä pöpöjä tuntui tulevan lähes tyhjästä ilmasta. Korppuja liikkui paljon kun vaimo oli kurssilla silloin ja se oli ainakin yksi lähde. Viruksia oli aika helppo siivota pois kunnes siihen pesi sitkeä ilmeisesti joku rootkit virus. Verkkokortti alkoi vimmatun vilkuttamisen heti kun Windows nousi pystyyn.

Kyllähän senkin olisi saanut siivottua mutta kun kyseinen Win2000 osoittautui enemmän tai vähemmän piraattiversioksi (tuli käytetyn koneen mukana) niin dellasin sen pois.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

h_lauri kirjoitti:Kellä on bäkapit kunnossa, käsi ylös nyte!
\o/ molemmat kädet. Työ- ja olohuone pc tekevät Norton Ghost varmuuskopion verkon yli ristiin. Kertaalleen on jo pelastanut tuon tärkeämmän koneen totaali uudelleenasennukselta, 2 päivää vanhalla imagella 8) joten eipä mennyt edes mitään hukkaan.

XP molemmissa. Onhan se kiva jos on uutta rautaa ja 7 rullaa siinä ongelmitta mutta onkohan mitään todellista syytä päivittää, ei ole vielä mulla tullut vastaan? Joku aero käyttiskarkki ei vielä riitä syyksi, en ole onneksi vielä niin koukussa että joku läpikuultava käyttis nostaisi elämänlaatua.

Äitimuorin läppärissä olen Visvan kanssa pelannut ja se on todellakin roska vaikka siinä ei mitään vikoja ole vielä ollutkaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Croce Serpente
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS

Viesti Kirjoittaja Croce Serpente »

Itsekin tullut nyt 4-5 vuotta käyteltyä eri linux-jakeluita. Pariin vuoteen ei ole ollut edes Windowsia rinnalla. Koneen ja oheislaitteet joutuu valitsemaan hieman huolellisemmin, mutta aikaa ja hermoja säästyy, kun ei tarvitse googlailla, että mikä virustorjunta tai rekisterinputsaustyökalu on toista parempi. Lisäksi plussana on ettei jokainen ohjelma itke päivitystarpeesta erikseen vaan päivitykset putoavat kaikki nätisti yhden päivitystyökalun kautta.

Vistasta ja seiskasta ei juuri kokemusta ole, koska en ole kokenut mitään tarvetta siirtyä takaisin Windows-maailmaan.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

h_lauri kirjoitti:Kellä on bäkapit kunnossa, käsi ylös nyte!
Tulipa tästä mieleen eräs skenaario töissä, kun käytettiin projektissa versionhallintatyökalua (toimii samalla varmuuskopiona).

Projektia tehtiin vuoden verran ja saatiin se lähes valmiiksi. Piti siirtää projekti tuotantopalvelimelle ja niin tehtiin. Kun projekti ei suostunut heti toimimaan tuotantopalvelimella, menin sorkkimaan sitä ja lopulta kadotin tajunnan mitä oikein olen tehnyt ja päätin tehdä siirron alusta.

Poistin tuotantolaitteesta tiedostot ja aloin siirtämään niitä testipalvelimelta takaisin. Mutta koska siirtäminen ei ole kopiointia ja siirtäminen tuhoaa lähdetiedostot, ei projektia ollut enää testipalvelimella ja kiitos minun, ei myöskään tuotantopalvelimella.

No mutta, ei hätää. Versionhallinnalla tiedostot saadaan palautetuksi hyvinkin helposti. Ei muuta kuin katsomaan, mikä mahtaa olla viimeisin versio. Tässä vaiheessa alkoi jo hiukan jännittämään. Kun lopulta näin mikä oli viimeisin tallennettu versio, alkoi suorastaan vituttamaan; se oli puolen vuoden takainen....

Joten muistakaahan myös tallentaa niitä varmuuskopioita, jotta niistä on jotain iloakin sitten vahingon tapahtuessa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tuli tässä mieleen sellainen keissi kun joskus vuosia sitten otettiin asiakkaan palvelimella olevista tiedostoista varmuuskopio ennen päivitystä jollain freeware FTP ohjelmalla.

Päivitys onnistui ihan ongelmitta, mutta sydämmentykytystä aiheutti jälkeenpäin se kun tarkastelin varmuuskopio tiedostoja. Kaikki tiedostot olivat siirtyneet "nimellisesti"......... Eli kaikkien tiedostojen koko oli 0kt ja ne eivät sisältäneet mitään!

FTP ohjelma vaihtui samantien :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Pasi kirjoitti:Tuli tässä mieleen sellainen keissi kun joskus vuosia sitten otettiin asiakkaan palvelimella olevista tiedostoista varmuuskopio ennen päivitystä jollain freeware FTP ohjelmalla.

Päivitys onnistui ihan ongelmitta, mutta sydämmentykytystä aiheutti jälkeenpäin se kun tarkastelin varmuuskopio tiedostoja. Kaikki tiedostot olivat siirtyneet "nimellisesti"......... Eli kaikkien tiedostojen koko oli 0kt ja ne eivät sisältäneet mitään!

FTP ohjelma vaihtui samantien :D
Auts.. :?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

jaaha.. ja nyt ei vanha pöytäkone jaksa sitten käynnistyä. liekö emolevyn konkat jo kypsyneet.
pääsee xp:ssä melkein vinkkariin asti kunnes sammuu laakista. pari kertaa onnistui kyllä buutti kunhan oli kotvasen jäähtynyt.
no, johan se olisikin päivityksen aika :)

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

^ Emolevy tai virtalähde saattaa olla viallinen... Myös prosessorin lämpötilat kannattaa piruuttaan varmistaa, pöly kun tuppaa jäähdytystä heikentävän ja emo lyö sähköt pois ennenku savu nousee..

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Bones kirjoitti:jaaha.. ja nyt ei vanha pöytäkone jaksa sitten käynnistyä. liekö emolevyn konkat jo kypsyneet.
pääsee xp:ssä melkein vinkkariin asti kunnes sammuu laakista. pari kertaa onnistui kyllä buutti kunhan oli kotvasen jäähtynyt.
no, johan se olisikin päivityksen aika :)
Vähän samantyyppistä vikaa.

2-3 vuotta vanha Fujitsu-Siemens pöytäkone, uppgradettu vistasta seiskalle. Menee satunnaisen ajan jälkeen juntturaan (5min - 10h), eli ei reagoi mihinkään. Näytölle jää staattinen kuva. Sammuu pitkällä virtanapilla.

Toinen scenario on, että räväyttää näytölle sekunnin murto-osaksi kaikki sateenkaaren värit ja menee sitten mustaksi. Jälleen sammuu pitkällä virtanapilla.

Starttaa tämän jälkeen joko normaalisti tai ehdottelee safe-modea ensin.

Pölyt imuroitu, ei auttanut. Olisko näytönohjain kypsynyt?

Croce Serpente
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS

Viesti Kirjoittaja Croce Serpente »

Monza kirjoitti: 2-3 vuotta vanha Fujitsu-Siemens pöytäkone, uppgradettu vistasta seiskalle. Menee satunnaisen ajan jälkeen juntturaan (5min - 10h), eli ei reagoi mihinkään. Näytölle jää staattinen kuva. Sammuu pitkällä virtanapilla.

Toinen scenario on, että räväyttää näytölle sekunnin murto-osaksi kaikki sateenkaaren värit ja menee sitten mustaksi. Jälleen sammuu pitkällä virtanapilla.

Starttaa tämän jälkeen joko normaalisti tai ehdottelee safe-modea ensin.

Pölyt imuroitu, ei auttanut. Olisko näytönohjain kypsynyt?
Viallinen muisti aiheuttanut mulla joskus tuollaista jumiutumista Ubuntussa. Muistit on helppo testata esim. Ubuntun asennuslevyltä löytyvällä Memtest-ohjelmalla. Tämä ei siis vaadi mitään asentamista, vaan kone buutataan CD:ltä ja rääkätään muisteja muutama tunti ohjelmalla. Memtest kirjoittaa ja lukee dataa muisteista ja ilmoittaa, jos havaitsee korruptoitumista.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Bones kirjoitti:jaaha.. ja nyt ei vanha pöytäkone jaksa sitten käynnistyä. liekö emolevyn konkat jo kypsyneet.
pääsee xp:ssä melkein vinkkariin asti kunnes sammuu laakista. pari kertaa onnistui kyllä buutti kunhan oli kotvasen jäähtynyt.
no, johan se olisikin päivityksen aika :)
käynnistyi safemodeen muttei safemodeen verkon kanssa. poistin sitten nvidian piirisarjan ajurit ja nyt käynnistyy ok ja toimii kuin ennenkin. ilmeisesti emo on onnistunut paistamaan itsestään jotain, ei yllätä kun nvidia asialla :) hassua sinänsä kun verkko on wlan-pcikortin kautta käytössä ja emon tökkeliä en ole varmaan ikinä edes käyttänyt.
Kokeilin uudemmilla ajureilla mutta samaan jämähtää..

No, kai se on uutta emoa metsästettävä.

Niin ja pölyä ei ole kotelon sisällä kun on vesijäähdytetty, ja lämmötkään ei paljoa huoneen lämmöstä eroa.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

jeQQ kirjoitti:
Seiska5mma kirjoitti:Linuxissa on yksi tapa juosta seinään - alkaa asentamaan sitä Nvidia-näytönohjaimella varustettuun koneeseen välitön onnistuminen mielessään. ATI:n ohjaimissa on tuki, Nvidia... ristus mä oon kärsiny.
Kyllä linuxille on ehdottomasti parempi Nvidian kortti.. Nykyään nvidiankaan ajurin asennus ei ole sen kummoisempaa kuin automaagisista päivityksistä tonkii paketin ja klikkaa install. Ohhoh.
Olet oikeassa, käynnistin juuri tämän Linux-koneeni ja boottiruutua katsellessani vilahti Nvidia ohi - ja tajusin, että tasan väärin tuli kirjoitettua.

Ehkä "bottom line" vanhaa konetta rassaavalle on, että kannattaa tsekata näytönohjaimen tuki ennen kuin tekee mitään muuta.

Vastaa Viestiin