Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Farina kirjoitti:
jkk kirjoitti:Meidän koira menee sinne minne nenä käskee, jos tulee väistettävää niin sitten kiristelen hihnaa. Spandex pellet ja muut pyöräilijät varmaan löytävät sen kellon mitä rinkuttaa jos ovat tulossa. Kerran yks spandex sankari uhkasi suolestaa koiramme, ohi ajaessaan. Ihan hyvä että polki rivakasti eteenpäin.
Hieno asenne. Antaa koiran tehdä mitä tykkää. Mitä sitä muista kulkijoista välittämään.
Ei ole todellinen vastaus. Farina todistaa tällä asenteella että Skodamies on Skodamies... Jos kerran oma vauhdin ylläpito on muiden tienkäyttäjien turvallisuutta tärkeämpi, niin toivottavasti emme koskaan tapaa.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Farina »

jkk kirjoitti:
Farina kirjoitti:
jkk kirjoitti:Meidän koira menee sinne minne nenä käskee, jos tulee väistettävää niin sitten kiristelen hihnaa. Spandex pellet ja muut pyöräilijät varmaan löytävät sen kellon mitä rinkuttaa jos ovat tulossa. Kerran yks spandex sankari uhkasi suolestaa koiramme, ohi ajaessaan. Ihan hyvä että polki rivakasti eteenpäin.
Hieno asenne. Antaa koiran tehdä mitä tykkää. Mitä sitä muista kulkijoista välittämään.
Pointti nyt oli se, että eläin liikkuu ja luonnollisesta uteliaisuudesta seuraa virikkeitä yms. Mielestäni tuossa ei lue että annan koiran tehdä mitä vaan, vaan väistän ja kiristelen hihnaa mikäli tarvetta.
Ei ehkä lukenutkaan. Tulkitsin ehkä väärin, kun sekaan oli heitetty spandex-pelleä ja muuta pyöräiljää "määrittävää" tekstiä.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Farina »

lerppu kirjoitti:Ei ole todellinen vastaus. Farina todistaa tällä asenteella että Skodamies on Skodamies... Jos kerran oma vauhdin ylläpito on muiden tienkäyttäjien turvallisuutta tärkeämpi, niin toivottavasti emme koskaan tapaa.
Vai että skodamies. Mikä määrittää skodamiehen? Se, että yksi auto viidestätoista on ollut Skoda? Alfoja autoista on ollut neljä ja Bemareitakin kaksi. Laskennallisesti olisin kai lähempänä Alfisti-Bemaristia? Vai pystyykö merkin perusteella edes vetämään johtopäätöksiä henkilöstä? Jos näin olisi, niin minkä se susta tekisi? Eiku hetkinen. Oliko sulla omaa autoa, vai vaimon?

Fillarilla vauhdin pito ei tarkoita kaahailua kelveillä ja koirien niistämistä. Näitäkin valitettavasti näkee ja moiset valitettavasti pilaavat fillaristien mainetta, aivan samalla tavalla kun Bemarilla asuinalueella sladittelevat junnut tekevät Bemarista vihatun auton. Kohtuullisen pyöräilyvauhdin pitäminen kelveillä on mahdotonta, jos/kun koiranulkoiluttaja on täysin välinpitämätön lemmikistään ja antaa sen touhuta ERI puolella kevyen liikenteen väylää, kuin missä itse seisoo. Kysymykseni ja kommenttini liittyi tähän asiaan. Eikö kuvailtua koiran ulkoiluttamista voi pitää haitallisena muille liikkujille ilman tunnontuskia? Varsinkin jos ulkoiluttajan huomio on kiinnittynyt esimerkiksi kännykkään. Mutta ei tästä sen enempää. Tarkennuksena vaan.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Vittorio Jano kirjoitti:Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että liikenne on yllättävän monelle kansalaiselle aikamoinen sotatanner. Hivenen pelottavaa.
Tämä on kyllä erikoinen ilmiö. Miellän itseni leppoisaksi ja pitkäpinnaiseksi mieheksi, joka uskaltaa myöntää omat virheensä. Ratin takana nuo piirteet kuitenkin harmikseni toisinaan katoavat, ja liikenteessä on itseni lisäksi vain toistaitoisia tunareita ja itsekkäitä kusimulkkuja. Tänään esimerkiksi olin parkkiruudusta poistuessa peruuttaa taakseni yllättäen ja pyytämättä ilmestyneen mopoauton kylkeen. Jos pelti olisi kolissut, olisin varmaan jollain mystisellä tavalla onnistunut vierittämään mielessäni syyt mopoautoilijan niskoille, vaikka virhe tietenkin olisi ollut yksin minun. Kun autoilen, liikkuu jalkakäytävillä vain mustiin pukeutuneita sokeita itsemurhakandidaatteja ilman heijastinta, ja kun liikun jalan, tuntuvat autoilijat olevan yksissä tuumin henkeni perässä. Todellisuudessa taidan olla kuljettajana taidoiltani korkeintaan alempaa keskikastia, mutta tarpeeksi huonon päivän sattuessa tuo fakta unohtuu, eikä kukaan muu tiedä tai osaa mitään.

Pienen itsetutkiskelun jälkeen tuntuu ehkä vähän siltä, ettei tässä varmaan kannata jatkossa paljon kotoa poistua.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jokaiselle autoilijalle määrättävä banaani aurinkolipan taakse, joka annosteltava suuhun jos verensokeri tippuu ratissa tietyn rajan alle. Saattaisi muutamat läheltä piti -tilanteet ja rattiraivoamiset jäädä syntymättä, kun liskoaivot eivät ottaisi yliotetta kuljettajasta.

T. Itseään keskivertoa parempana kuskina pitävä

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Täysiä pyöräily kuuluu maantielle/metsäpoluille. Koiran leikki ja säntäily puistoon/metsään/muualle kuin kelveille. Kevyenliikenteen väylällä sitten voidaan kaikki mennä muita kunnioittaen.

T. Yksi spandexpelle/mamil :)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hepa kirjoitti:Täysiä pyöräily kuuluu maantielle/metsäpoluille. Koiran leikki ja säntäily puistoon/metsään/muualle kuin kelveille. Kevyenliikenteen väylällä sitten voidaan kaikki mennä muita kunnioittaen.
Kun on tarpeeksi paska kunto ja hidas vauhti niinkuin minulla, niin voi vetää täysillä missä vaan eikä ketään haittaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Joskus tämäkin asuinpaikka osoittautuu hienoksi. Pyöräteitä on riittävästi, siis niitä missä myös saa kävellä, ja illalla seitsemän jälkeen saa ihan rauhassa paahtaa pyörällä. Jos 20km lenkillä tulee eteen ne vakiot 3 ihmistä, on helppo mennä ohi. Yhdellä on pari koiraa, jotka pysyvät metsän puolella, pari muuta lenkkeilee reunassa. :lol:

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Onneksi asun "mettässä". Koirien ulkoilutus ns. mettätiellä ja mettässä. Toki sinne mentäessä vajaa kilsa liikennettäkin ja matkalla koirahoitola lähellä. Nenä maassa noi pumit vipeltää.

Pääasiassa koirat saavat liikuntansa aidatulla pihalla vapaana keskenään telmien. Parituhatta neliötä temmellyskenttää. Ja se toiselle tärkein - jalkapallo.

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuolla perusteella olen itsekin osallinen vahingontekoon. Pentuna ajeltiin kaverin kanssa traktorilla kylillä, kun mopolla oli kylmä ja siinä joutessaan lumimyräkän jäljiltä vedettiin takakuuppaa perässä ja siivottiin lumet ojaan. Ainakin siltä puolelta, mihin suuntaan oltiin menossa, mutta samaa tietä ei välttämättä tultu toiseen suuntaan :lol: .

Onneksi rikos on jo vanhentunut :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Toisaalta luin, että tiestä oli poistunut vähän muutakin kuin pelkkää lunta, eli vahingonteko tarkoittaa tässä ihan oikeaa vahingontekoa.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Harvoin hermostun liikenteessä ja hyvin harvoin tänne mitään kirjoitan, mutta nyt aattelin........Palailen kolmostietä Seinäjoelta, jossain Saarijärven/Parkanon välillä tais olla...Kello n. 05.00....Tyhjä tie edessä, takana Atrian täyspitkä ja joku tukkiyhdistelmä.....(Lähdettiin käytännössä tauolta letkassa Jalasjärven Nesteeltä.).. Vauhtia 83/kmh. Mukavat ammattimiehet takana kun kaikilla reilut 200m etäisyydet :-D . Edessä näkyy auton takavalot......Ne lähenevät.....Mitä hittoa?! No niin!, mopoautohan se!!....Ajaa n.50/55km/h .....Tie on suht mutkainen ja tulee tihkua lasiin, Tuppaa jäätymään -1`C/0`C...EI mitään mahkua lähteä ohi, eli kolmen kimpassa ajetaan aivan kiinni toisissa varmaan 10 kilometriä, kunnes taakse ajautuu muutama henkilöauto.....Ensimmäinen ääliö lähtee ohittamaan oikealle kaartuvaan mutkaan täysin sokeasti. Ketään ei tule vastaan. Seuraava Mersun vito kärkkyy tilaisuutta letkan perässä, ja lähtee ylämäkeen ohittamaan. Vastaan tulee nypyn takaa yhdistelmä jonka valot näen jo kaukaa. Vilkutan varoitusta pitkillä.... Tässä vaiheessa vito on vasta tulossa joten painan jarrua. Mersukuskihan ei tietenkään tajua että edessäni on mopoauto joten joutuu koukkaamaan vielä puskurini kulmalta uuden ohituksen tuosta muovikuulasta.....Tässä vaiheessa vastaantuleva yhdistelmä todennäköisesti jo jarrutti voimakkaasti ja ajoi aivan pientareella kun vito suhahti välistä......
Hiukan myöhemmin pääsen turvallisesti ohi mopediautosta. Basson jytke kuuluu kabiiniin asti.....Tekee mieli painaa torvea mennessäni, mutta hillitsen itseni! Onhan hänellä "oikeus" ajaa tuossa lain mukaan......
Olinko liian lähellä? Ehkä, mutta ohittaminen on muutenkin hankalaa raskaalla ajoneuvolla ja mahdottomaksi se käy jos pidät etäisyyttä satoja metrejä. Ohituskaistahan ei osu ikinä kohdalle silloin sitä tarvitset...

EI mitään asiaa pääteille noilla vehkeillä. EI mitään. Piste.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Saavat ajaa pääteilläki. Mutta.
Mut se koulutus - kute esim joilleki toyota kuskeille mikkä menee mopoautonopeuksia.
Jos taakse tulee letkaa - varsinki raskasta kalustoa, ni vois välil kattoa mitä se nopeusviisari näyttää. Jos reilusti alle rajotusten, ni tauon paikka.

Toki jokku tahallaan estävät/haittaavat muuta liikennettä.
Jos liki rajotusta, nii nou hätä.

Valkoiset pakut menee ihan omilla säännöillä - ei oo oma ja penniäkään kiinni...
Ja niide kuskit saananevat semmosta isompaa palkkaa, mil voi/pitää ottaa henkikultariskejä. Räikköstyyliin.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

En surisisi, jos maailmassa olisi yksi vitokuski vähemmän... :evil:

Tai ylipäätään vähemmän pakettiautoja.Tai mopoautoja. Omassa pääkopassani noiden kuskit menevät samaan kategoriaan. Ehkä johtuen ajotyylistä + siitä, että pakettiautoista löytyy niin lapsellisia tuunauksia, että jää nuo mopoautotkin kakkoseksi. Ei koirankoppi muutu seksikkääksi aluvanteilla ja ripustamalla keulan täyteen valoja. Eilen viimeksi tuli nähtyä yksi näitä tee-se-itse virityksiä. Keulalla paloi samanaikaisesti lähivalot + sumuvalot + (jälkiasenteiset) päiväajovalot, koska se on niin coolia. Peräpäässä ei sitten palanutkaan yhtään mitään... aikalailla samat preferenssit on mopoautoilijoillakin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Olin tänään kääntymässä (vilkku päällä) rekalla motarille vievälle rampille kyydissä seitsemän kpl 3500 kg betonilaattoja päällekkäin kahdessa rivissä. Tie oli mustassa jäässä.
Juuri kun olin keula kääntyvän risteyksen kohdalla niin 60 000kg+ uudenkarkea tukkiyhditelmä tuli persiiseen.
Minun perävaunu on aikas jämäkkää tekoa, eikä vauhtia ollut kummemmin, mutta takakulmarunko vääntyi lähelle 10cm. korkeussuunnassa.
Sen verran tärähti että nuo minun 25 500 kg betonielementit hyppäsi puoliksi pois alla olevien tukipuiden päältä vaikka oli kolmella rautaketjulla kiristetty kireälle. Oli tosin kyseiset lastin kitkapinnat pitkälti jäisiä.
Tukkiyhdistelmän kuski ei ollut hilpeällä tuulella kun hyppäsi alas ohjaamosta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^hyvä, ettei pahemmin käynyt ammattikuskeille... teillä on isot liikkuvat massat molemmilla. Liukkautta tuntuu tänä talvena riittävän ylln kyllin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nurmijärven Ramboradalle on saatu uusia aitakuvaelmia. Eivät yhtä jyrkkäreunaisia kuin vanhat, mutta vastineeksi pujottelu osumatta on paljon haastavampaa, etenkin jos vastaantulijat estävät kaistansa lainaamisen olemassaolollaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mäkine
Viestit: 219
Liittynyt: 04 Huhti 2016, 12:04
Car(s): Un'auto d'argento & une voiture bleue
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mäkine »

Talvipyöräilijä pääsi yllättämään hetki sitten Vanhalla Lahdentiellä. Ajelin valaisematonta maantienpätkää pohjoiseen päin, kun yhtäkkiä huomasin tien oikeassa reunassa ajoradan puolella fillaristin kiusallisen lähellä autoni keulaa. Tummiin vaatteisiin pukeutunut ja ilman takavaloa polkenut kaveri maastoutui lumettomaan tienpientareeseen liki täydellisesti, ja jatkuvana jonona vastaan tulleiden autojen ajovalot heikensivät näkyvyyttä entisestään. Pyörän takalokarin pieni punainen heijastin välähti onneksi juuri ajoissa, joten ehdin lopulta jarruttamaan raivokkaasti ennen isompaa tärähdystä.

Pyöräily on hieno liikuntamuoto talvellakin, mutta osoittaahan tuo nyt aivan täydellistä järjen köyhyyttä mankeloida tuollaisissa varusteissa säkkipimeällä ja vilkkaasti liikennöidyllä tiellä. Harmittaa, etten pysähtynyt pientareelle palaveeraamaan, sillä takakontissa olisi ollut muutama joutilas heijastinliivi ja lompakossa pari kolikkoa lahjoitettavaksi kunnollisia pyöränlamppuja varten. Akuuttina ensiapuna olisin voinut ehdottaa myös uutta reittisuunnitelmaa tai ainakin pientareen puolella polkemista.
"...aa, osoitan ette Italian autot ja ajajat ovat maailman parhaat. Avanti!"

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Viime viikolla töihin mennessä hieman hiuksia nostattava tilanne. Kaksi kaistaa suuntaansa, suojatie. Vajaan sadan metrin päässä liikennevalot, jotka punaisella. Pysähdyin antamaan tietä suojatien keskikorokkeella odottavalla kulkijalle. No, ohi pyyhälsi korean chevy pysähtymättä. Semmosta se on. Jalankulkija oli jo lähdössä ylittämään, mutta peruutti kiireesti takaisin. Kukapa sitä haluaisi avensiksen alle jäädä. Sitten se odottikin ihan suosiolla, että ohitse pyyhälsi vielä joku vahinkosämpylä ja pösö. Ainakin neljä autoa siis ohitti suojatien eteen pysähtyneen. Oli niin kova kiire päästä odottamaan sinne punaisiin valoihin.

Pistää tosissaan harkitsemaan, uskaltaako noudattaa lakia ja hyviä tapoja vastaavassa tilanteessa enää. Ei tästä pitkä aika ole, kun ihan samassa tilanteessa meinasi silmien edessä tulla osuma.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Toi on todella vakava vitsaus. Millähän tuosta pääsisi? Eihän noi kaikki suojatien yli tunteetta porhaltavat voi olla määrätietoisia satunnaisten ihmisten tappajia? Siis kyllähän tappamisen ymmärtää, mutta ei randomilla... Uskoisin että ainakin osa vaarantaa muiden hengen tyhmyyttään. Joka taitaakin olla se suurin yksittäinen tapaturmaisten kuolemien aiheuttaja. - Mitä jos laki tiukkenisi ja pysähtyneen ajoneuvon vierestä jos suojatienkäyttäjän tapat se on murha? Seuraamus olisi riittävän vakava aiheen sydämeen taltiointiin ja siellä tutkiskeluun...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

lerppu kirjoitti:^Toi on todella vakava vitsaus. Millähän tuosta pääsisi? Eihän noi kaikki suojatien yli tunteetta porhaltavat voi olla määrätietoisia satunnaisten ihmisten tappajia? Siis kyllähän tappamisen ymmärtää, mutta ei randomilla... Uskoisin että ainakin osa vaarantaa muiden hengen tyhmyyttään. Joka taitaakin olla se suurin yksittäinen tapaturmaisten kuolemien aiheuttaja. - Mitä jos laki tiukkenisi ja pysähtyneen ajoneuvon vierestä jos suojatienkäyttäjän tapat se on murha? Seuraamus olisi riittävän vakava aiheen sydämeen taltiointiin ja siellä tutkiskeluun...
Monet on ylimielisiä idiootteja. Ei voi sanoa ettei tienny jos on kortti taskussa. Sitten ei kuunnellut kun piti --> idiootti ja vitun tyhmä.

Mun mielestä reippaasti enemmän valvontaa ja rikkomuksista kortti pois määräajaksi ja sopivat sakot. Onnistuisikohan kameravalvonta siten että suojatien edessä olisi tunnistimet jotka tunnistaa pysähtyneen auton sekä liikkuvan? Vai onko noita jo?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^ajatuksesi hyvä. Edellyttäisi toki liikenteenvalvontaa. Ja se olisi pois ylinopeuksista sakottamisesta. Ja se on budjetoitu, joten ykkösprioriteetti. (Onko poliisilla toista yhtä helposti excelissä seurattavaa tulosvastuuta? - tietää mihin resurssit suunnataan!)
Itselläkin vuoden sisään 2kpl 7 km/h "ylityksiä". Sillä ei ole väliä että taajamassa noudatan tarkalleen väistämissääntöjä ja ajan joustavasti muut huomioiden. Annan tilaa ja poikkeuksetta pysähdyn suojatien eteen tilanteen niin vähänkään vaatiessa (käsi töötillä valmiina nykyään ja ympäristöä vahtien). Mutta ei, minulle lähetetään kirje että viemme korttisi jos vielä kerrankin törttöilet vuoden aikana. Oma vikahan tuo tietty, mutta jotenkin tuntuu että veroeurot eivät kohdennu niin kuin tahtoisin... Missä vaiheessa usko lainvalvontaan romahtaa tasolle jossa ihmiset ryhtyvät itse jakamaan oikeutta? (Taidan jo olla tukevasti siellä. Onneksi en ole osunut paikalle moisiin paikkoihin. Toivottavasti onneni jatkuu!)

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Se on jokseenkin ikävää, että tämä "liikenteen valvonta" on lähinnä kohdistunut noihin muutaman kilometrin ylinopeuksiin jotka on suoralla tiellä alamäkeen kaiken turvallisuuden perusta.

Noissa kyllä vaatii pelisilmää, että laskeeko jalankulkijaa yli vai ei. Täytyy myöntää, etten itse kyllä läheskään aina uskalla pysähtyä. Pitäisi kai vetää siihen keskelle kahden kaistan väliin seis :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Parempi puolisko oli jo vuosia sitten linja-autonkuljettajakurssilla, siellä opetettiin, ettei linja-autolla pysähdytä suojatien eteen jos viereistä kaistaa tuleva saattaa niitata katua ylittävän jalankulkijan, edellyttäen tietenkin ettei jalankulkija väkisin tunge suojatielle. Ohje sinänsä ei perustu liikennesääntöihin, vaan kuljettajaa neuvottiin välttämään jo silloin havaittu riski siitä, että sääntöjä pilkuntarkasti noudattamalla voi altistaa jalankulkijan hengenvaaraan. Taitaa olla niin, että suojatien eteen pysähtyneen ohittaminen vaan yleistyy samaa tahtia kuin puhelimen räplääminen ajaessa. Olen pannut merkille, että omituiseen liikennekäyttäytymiseen liittyy usein se, että kuljettajalla näkyy olevan puhelin kädessä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Eiköhän tuo johdu ihan siitä, että suojateiden valvominen edes jollain tasolla kattavasti kysyisi lähinnä mielikuvituksellisia määriä resursseja.

Tuo mulkkuilu pitäisi kyllä sanktioida riittävän voimakkaasti että se epätodennäköisempikin kiinnijäämisen riski olisi riittävä pelote kovapäisimmällekin. Esimerkiksi se voitaisi luokitella murhan yritykseksi ylempänä ehdotettua mukaillen. Käräjillä sitten asianhaarojen mukaan arvottaisi ehdottoman ja ehdollisen välillä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

ristojärvelä kirjoitti:Olen pannut merkille, että omituiseen liikennekäyttäytymiseen liittyy usein se, että kuljettajalla näkyy olevan puhelin kädessä.
Saman olen huomannut. Ja se älylaitteiden räplääjien määrä on muuten suoraan sanottuna jäätävä, kun työmatkoilla kattelee mitä oikealla kaistalla olevissa autoissa touhutaan. Enemmän näkyy kännykän tuijottajaa kuin liikenteen seuraajaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kännykänleikkijät telkien taa. Oikeesti. NYT.

Lisäks lippalakkipäiset (ja muut ääliömäisesti käyttäytyvät idiootit) pellet.
Keski-uudenmaan liikenneympyrässä tänään Tuusulassa (Järvenpääntie/Tie 148 mm.) tuli vastaan musta märssy. Lintassa. Sitten toiseen suuntana. SItten taas toiseen.
Oli lippispäisellä ameeballa tuuria, kun ei vetässyt penkkaan - tai sillan kaiteeseen - tai siitä kaiteesta läpi.
Oikeastaan harmittaa ihan hemmetisti, ettei mulla ole Mitossa kojelautakameraa. Ois saanu polizeille hyvää shittiä. Tai vaikka youtubeen lokaamaan aivokuollut pask** - koska kukaan täysjärkinen ei liikenteessä noin aja. Klo 16:21, ruuhka jne.

Ja lisää harmitusta aiheuttaa se, ettei kyseinen ehkä just teini-ikään päässyt aivovammapotilas ajanut edes sitä kaidetta päin. Vahingossa näytti hanskassa mursunsa pitävän.
Vai liekkö varastettu? Evvk, liikenteessä ei voi soitella mihkään ni jäi soittelemati. En mä kyl kilpeäkkään nähnyt. Tai siis ehkä siinä sellainen oli, mut en oo varma.
Nappivakiolla arvelisin sillä olleen jotain 70kmh vauhtia tossa ympyrässä.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Poliisit pysäytti eilen illalla ja periaatteessa ihan liikenteestä :shock: 15 vuotta olen autoillut ja tämä oli eka kerta.

Tosin ymmärrän kyllä miksi. Oltiin lasten kanssa uimassa ja samalla aikaa oli uimahallin vieressä jotkin hiihtokilpailut ja uimahalli varikkona. Eli mennessä piha oli täynnä eikä saanut autoa parkkiin. Lähin vapaa parkki oli noin 100 m päässä olevan lähiöbaarin pihassa. Tuosta kun lähti sitten joskus iltakahdeksan jälkeen, niin 100 m myöhemmin oli maija perässä ja vilkut päälle. Nuori naiskonstaapeli kävi katsomassa ajokortin, puhallutti ja toivotti hyvää illanjatkoa.

Ihan positiivista mielestäni, että tällaistakin valvontaa vielä edes jossain määrin on.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mä oon tainnu puhaltaa viimeksi yli kymmenen vuotta sitten. Ajoin urien välissä satakymppiä länteen, kun pysäyttivät Karamalmin pysäkille. Puhallettuani nollan neito ihmetteli ajotyyliäni, johon vastasin, että urien välissä ajamalla teiden kuluminen, meteli ja kulutus pienenevät; autokoulussa opetettiin 1983.

Konsta oli hämmästyneen oloinen.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Mihin perustuu sumuvalojen käyttäminen sumussa niin, että etusumuvalot on laitettu päälle ja ajetaan silti 80km/h muttei takasumuvaloa? Eikö ymmärretä auton sumuvalojen käyttöliittymää vai ei ymmärretä takasumuvalon tärkeyttä sumussa ajettaessa?

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re:

Viesti Kirjoittaja Isola »

Raimo Miettinen kirjoitti:Mihin perustuu sumuvalojen käyttäminen sumussa niin, että etusumuvalot on laitettu päälle ja ajetaan silti 80km/h
Siihen, ettei ymmärretä ajonopeuden vaikutusta pysähtymismatkaan.

Sivumennen sanoen: pesukoneessa on aivan harvinaisen hölmö järjestely. Takasumuvaloa ei todellakaan saa päälle ilman, että etusumuvalot palavat. En jaksa ymmärtää miksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ilmeisesti on olemassa myös käyttäjäryhmä, joka luulee etu- ja takasumuvalojen palavan aina yhtäaikaa :roll: . Varmaan samoja, jotka ajavat päiväajovaloilla perät pimeänä keskellä pimeyttä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuosta perä pimeenä ajamisesta: Eihän se ole vahinko. Bemarissa ainakin pitää erikseen kytkeä valokatkaisin mokomaan asentoon. Jossa asennossa btw. oli esim Autokeskuksen laina 218d valokytkin. Käänsin siihenkin valot päälle. Taidan olla aika uncool, kun pidän autossa valoja päällä. Kun olis niin paljon coolimpaa pitää perse pimeenä ja viirut nokalla.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

h_lauri kirjoitti:Mä oon tainnu puhaltaa viimeksi yli kymmenen vuotta sitten.
Olen kyllä ihan puhallusratsioihin osunut jokusen kerran (<5), mutta koskaan ennen ei ole ihan liikenteestä noin pysäytetty. Tainno kerran tavallaan kun kesärajoituksia olivat osittain vaihtaneet talvirajoituksiksi ja enhän mä sitä 80 lätkää nähnyt/tajunnut/huomioinut kun keli oli hyvä niin automaattisesti kuvittelin olevan 100 kuten ennekin. Tottakai siellä oli tutka ollut. Oli sitten hetken päästä tikkarimies tiellä. Jotain 102 oli ollut. Tämä oli silloin kun sakotkin oli vielä halpoja.. Vähän ansan makua tuossa kyllä oli.

Kumman pitkään kyllä nyt tämä naiskonsta katseli mun ajokorttia ja pyöritteli sitä ympäriinsä moneen kertaan. Onhan siinä tietty kirjaimia jokunen, niin sitäkö lie ihmetellyt.

Ihmetellyt kyllä noita puhallusratsioitakin kun ne mihin olen osunut ovat olleet aina keskellä viikkoa töistä lähtiessä joskus noin klo 16. Onko tuolloin muita kun töistä lähteviä hirveästi muka liikkeellä. Ikinä ei minään sunnuntaiaamun kauppareissulla ole ratsiaa ollut. Tosin kai tuolloin viikolla iltapäivästä saa nopeasti puhallutettua paljon väkeä ja nopeasti, joten näyttää tilastoissa hyvältä :roll:

Joskus kaveri naureskeli kun oli menossa ralliautoa testaamaan parin kilsan päähän jäälle ja laiskana ei viitsinyt trailerille ajaa. Ajoi puhallusratsiaan F-ryhmän Starletilla piikit alla :lol: Oli konstaapeli ollut aika haavi auki, muttei tajunnut muuta kuin puhalluttaa. Oli ne kuulemma pitkään jääneet perään katsomaan ja jotain heilumista oli ratsia-alueella syntynyt mutteivät perään lähteneet kun oli katsonut parhaaksi hyvin ripeästi poistua paikalta :lol:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

lerppu kirjoitti:^Tuosta perä pimeenä ajamisesta: Eihän se ole vahinko. Bemarissa ainakin pitää erikseen kytkeä valokatkaisin mokomaan asentoon.
Pitäisi se silti tyhmemmänkin älytä pimeällä kääntää valoasentoon, jos päivällä on pakko saada ajaa päivävaloilla. Peugeotin valmistamassa pikkuautossa on viiksessä asento AUTO, jolloin ei tarvitse itse miettiä :wink: . Sen verran ylivarovainen, että jo pilvinen päivänvalo riittää ajovalojen päällä oloon.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Arkialkuillasta saanee poimittua niitä, jotka pysähtyvät parille työpäivän päätteeksi ja ajelevat silti kotiin. Mitä itse olen sunnuntaiaamupäivinä puhallellut, niin ne ratsiat ovat osuneet pienempien taajamien (esim. Tervakoski ja Hikiä) raiteille, joiden kautta pääsee kiertämään isompia väyliä ovelasti.

^Sama avtomagia löytynee lerpun bemaristakin, ehkä jopa siitä 218d:stä. Sen verran herkkä on bemarin automagia valoja sytyttelemään, että ei tarvi iltahämärissä arpoa onko valot päällä vai ei.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kertsu
Viestit: 897
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Meinasin jäädä suojatiellä kävellessäni puhelimeen puhuvan ooppelijonnen yliajamaksi :bad-words: Eniten kyrsii kun en saanut rekkaria muistiin >.<

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:^^Arkialkuillasta saanee poimittua niitä, jotka pysähtyvät parille työpäivän päätteeksi ja ajelevat silti kotiin. Mitä itse olen sunnuntaiaamupäivinä puhallellut, niin ne ratsiat ovat osuneet pienempien taajamien (esim. Tervakoski ja Hikiä) raiteille, joiden kautta pääsee kiertämään isompia väyliä ovelasti.

^Sama avtomagia löytynee lerpun bemaristakin, ehkä jopa siitä 218d:stä. Sen verran herkkä on bemarin automagia valoja sytyttelemään, että ei tarvi iltahämärissä arpoa onko valot päällä vai ei.
Paljon mahdollista että tuo f34 tuollaisen sisällään pitää. Täytyy nyt tunnustaa että nää bimmerit on niin tylsiä vehkeitä etten ole jaksanut juuri millään asteella tutustua autoon. Tällä ajetaan paikasta toiseen. Esim. Alfalla (tai jollain harrasteautolla, kröhöm, ehkä redundanttia) saavutaan paikkoihin, autoa silitellään ja sen kanssa hifistellään. Perhekäyttis on kehon ja tavaroiden siirtoa varten (ja mahdollisimman tehokkaasti, mukavasti ja edes osin tyylillä). Kaipaan kyllä sitä että kulkineessa olisi sitä jotakin, jonka tähden ei tarvitsisi omasta autosta faktatietoa lukea vieraan merkin entusiastiforumilta... :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vilkaise valonappia - nollasta vasemmalle lie asento, jonka merkkinä on A.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re:

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Raimo Miettinen kirjoitti:Mihin perustuu sumuvalojen käyttäminen sumussa niin, että etusumuvalot on laitettu päälle ja ajetaan silti 80km/h muttei takasumuvaloa?
Se perustuu siihen, että nämä sankarit polttavat etusumuvaloja aina ja kaikkialla, koska kuvittelevat tekevänsä muut kateellisiksi näin hienoa ja äärimmäisen harvinaista erikoisvarustettaan esittelemällä. Tyypillisin tapaus lie 50-60 ikäinen pappa/mamma datsun kasvaimen ratissa. Aivotoiminta lienee loppunut jo 20+ vuotta sitten eli nämä elävät vielä jotain 90-luvun alkuvuosia, jolloin sumuvalot olivat harvinainen, lähinnä premiumeista löytyvä varuste. Niinpä sitten moisia kannattikin köyhälistölle esitellä + ne köyhemmät asenteli jälkiasenteisia sumuvaloja suurella innolla.
Alfissimo kirjoitti:Pitäisi se silti tyhmemmänkin älytä pimeällä kääntää valoasentoon, jos päivällä on pakko saada ajaa päivävaloilla.
Tapahtumaketju lie tämä:
  • - on vuosikymmenet ajettu järkiautolla = itämaan ihmeellä, jossa on ”looginen” valoautomatiikka, joka sytyttää lähivalot, kun valokytkin on 0-asennossa ja moottori käy (lue: sytytysvirta päällä)
    - nykyisessä autossa on määräysten (minimivaatimusten) mukaisesti päiväajovalot, jotka syttyvät, jos moottori käy, mutta lähivalot eivät ole päällä
    - autolla ajellaan kuten aina ennenkin = valokytkin 0-asennossa, mittarivalot ei ehkä pala (eikä takavalot), mutta EVVK, mihinpä järkiautoilija mittareita tarvitsisi, oikea tilannenopeushan määritetään perstuntumalla (60-70 hyvä taajamiin ja mutkateille, suorilla ja leveillä osuuksilla, kuten ohituskaistoilla, vauhtia voi lisätä 10...30 km/h)
    - kun oikeaa valoautomatiikkaa ei ole (päiväajovalosysteemi korvasi sen perinteisen purkkavirityksen), tilannetta ei voi paikata edes kääntämällä valokytkimen pysyvästi valot päällä -asentoon
Tyhmyydestä kyse ei ole, vaan oikeanlaisesta järjen käytöstä. Aivot kuluu käytössä, kuten kaikki muukin, joten järkevintä on olla käyttämättä järkeä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

insinörtti kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Mihin perustuu sumuvalojen käyttäminen sumussa niin, että etusumuvalot on laitettu päälle ja ajetaan silti 80km/h muttei takasumuvaloa?
Se perustuu siihen, että nämä sankarit polttavat etusumuvaloja aina ja kaikkialla, koska kuvittelevat tekevänsä muut kateellisiksi näin hienoa ja äärimmäisen harvinaista erikoisvarustettaan esittelemällä. Tyypillisin tapaus lie 50-60 ikäinen pappa/mamma datsun kasvaimen ratissa. Aivotoiminta lienee loppunut jo 20+ vuotta sitten eli nämä elävät vielä jotain 90-luvun alkuvuosia, jolloin sumuvalot olivat harvinainen, lähinnä premiumeista löytyvä varuste. Niinpä sitten moisia kannattikin köyhälistölle esitellä + ne köyhemmät asenteli jälkiasenteisia sumuvaloja suurella innolla.
Alfissimo kirjoitti:Pitäisi se silti tyhmemmänkin älytä pimeällä kääntää valoasentoon, jos päivällä on pakko saada ajaa päivävaloilla.
Tapahtumaketju lie tämä:
  • - on vuosikymmenet ajettu järkiautolla = itämaan ihmeellä, jossa on ”looginen” valoautomatiikka, joka sytyttää lähivalot, kun valokytkin on 0-asennossa ja moottori käy (lue: sytytysvirta päällä)
    - nykyisessä autossa on määräysten (minimivaatimusten) mukaisesti päiväajovalot, jotka syttyvät, jos moottori käy, mutta lähivalot eivät ole päällä
    - autolla ajellaan kuten aina ennenkin = valokytkin 0-asennossa, mittarivalot ei ehkä pala (eikä takavalot), mutta EVVK, mihinpä järkiautoilija mittareita tarvitsisi, oikea tilannenopeushan määritetään perstuntumalla (60-70 hyvä taajamiin ja mutkateille, suorilla ja leveillä osuuksilla, kuten ohituskaistoilla, vauhtia voi lisätä 10...30 km/h)
    - kun oikeaa valoautomatiikkaa ei ole (päiväajovalosysteemi korvasi sen perinteisen purkkavirityksen), tilannetta ei voi paikata edes kääntämällä valokytkimen pysyvästi valot päällä -asentoon
Tyhmyydestä kyse ei ole, vaan oikeanlaisesta järjen käytöstä. Aivot kuluu käytössä, kuten kaikki muukin, joten järkevintä on olla käyttämättä järkeä.
Viitattuun ikäryhmään kuuluvana tohdin esittää toisenlaisen mielipiteen syy-seuraussuhteineen.

Ainakin täällä lakeuksilla nuoremman 20-30-ikäluokan kuskit käyttävät mm. vanhemmissa loistonsa ajan jo nähneissä premium-rasseissaan sumuvaloja päiväajovaloina.
Syyhän on selkeästi vain komian tähre.... :wink:
Toinen juttu eli tuo aivojen käyttö. Monipuolinen aivojen käyttö tekee vain hyvää sekä ruumiille ja sielulle. Mutta on hyvä käyttää molempia aivopuoliskoja
ja tähän auttaa esimerkiksi uuden käden- tai vastaavan taitoaineen opiskelu.
Eli monen Alfistin harrastama esim. 156:ten pohjanvaihtohuolto kuuluu tähän kastiin, samoin kuin esim. 159-mallin laturin vaihto. Ei ne herneet siitä mihkään kulu....
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jiitee kirjoitti: Ainakin täällä lakeuksilla nuoremman 20-30-ikäluokan kuskit käyttävät mm. vanhemmissa loistonsa ajan jo nähneissä premium-rasseissaan sumuvaloja päiväajovaloina.
Tämähän on ihan normaali ilmiö. Kultaisella 90-luvulla taviskansan karvalakeissa ei sumuvaloja ollut, joten premiumien oli "pakko" ajaa sumu+lähivalot päällä. Luonnollisesti nuoriso jatkoi samaa rataa, kun autot halpuuttuivat sopivaan hintaluokkaan. Köyhemmät joutuivat tyytymään jälkiasenteisiin sumuvaloihin, mutta niissä oli toisaalta se hyvä puoli, että suuntaamalla sumuvalot yläviistoon sai kulahtaneisiin lähivaloihin lisää kantamaa (ja helvetillisen häikäisyn vastaantilijoille).

Edit: 2000-luvun alussa alkoi taviskansan vehkeistäkin löytyö sumuvaloja -> kaikilla kynnellekynevillä sumuvalot päällä. Paitsi että premiumeissa ei enää, nehän erottuivat muutoinkin joukosta, xenonvalojensa ansiosta

Nyt sumuvalot on öbaut kaikilla, joten (uusissa) premiumeissa ei enää sumuvalot pala ja aikaansa seuraava nuoriso jäljittelee päiväajovaloja ajamalla pelkät "parkit" + sumuvalot päällä, pimeälläkin. Tai jos omassa autossa (tai mopoautossa) sattuukin olemaan ihqu aidot päiväajovalot, niin sitten niitä mainostetaan ajamalla pelkillä päiväajovaloilla, kelissä kuin kelissä.

Mutta useimmiten tuntuu valojen (ja kaiken muunkin) kanssa sekoilija olevan uudehko järkiauto, toyota, datsuni, nämä pienemmät kitumaasturit/tila-autot ylipäätään (myös merkkiä Renault, Kia). Saksalaiset siinä mielessä pois luettuina, että niissä on usein hämäräkytkinautomatiikka tai vähintäänkin takavalot ohjelmoitu palamaan aina. Muu sekoilu kyllä onnistuu niiltäkin, jopa suuremmassa määrin (Giulietta on punainen vaate skodillac -kuskeille).

Taitaa noiden kuskit olla iältään lähempänä kuutta kuin kahta kymppiä, koska uusien autojen ostajat tyypillsesti ovat 50+ ikäryhmää ja mallivalinnatkin näitä "koska penkki korkeammalla". Valojen käytön suhteen tuntuu olevan tasan 2 ryhmää. Ensimmäinen ei osaa ainuttakaan nappulaa painaa ts. ajelee niin pilkkopimeällä kuin kaatosateessakin päiväajovaloilla & persus pimeänä (jos autostansa automatiikat puuttuu) eikä reagoi mihinkään pitkien vilautteluunkaan. Ryhmä 2 taitaa elää kadotettua nuoruuttaan uudelleen. 20 vuotta sitten ei ollut varaa sumuvaloilla varustettuun premiumiin, mutta nyt on sellainen alla (merkkiä datsun kasvain), joten sumuvalot pitää olla aina & kaikkialla päällä, jotta naapurit osaa kadehtia uutta premiumia. Vähän on sellaista kutinaa, että iäkkäämmät naiskuskit hyvin edustettuina molemmissa ryhmissä. Yleensä näissä palaa myös lähivalot, koska kalkkikset eivät vielä ole keksineet tätä pelkät parkit + sumuvalot yhdistelmää.

Koskaan, ikinä, ei nämä sumuvalopellet osaa takasumuvaloa päälle laittaa, vaikka keli moista edellyttäisi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Ei kannata yleistää ihmisen iän(kään) mukaan. Samalla tavalla yleistäen kaikki Alfathan on paskoja.... :roll: Esimerkkinä ostin 116-Giuliettan muutama vuosi sitten 88-vuotiaalta sotaveteraani-tervaskannolta, jonka kunto ja havaintokyky oli parempi kuin monen paaljon nuoremman. Ilman noita kavereita ... dasvidanja...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^tämä sotaveteraani lie käyttänyt (kummallisesta autovalinnasta päätellen) omia aivojaan sen sijaan, että olisi tukeutunut tuttuun & turvalliseen esson baarin perinnetietoon.

Se, että aivoja kannattaa säästellä, oli tietenkin vitsi. Tai ei ollut, kun katselee, miten valtaosa autoilijoista toimii. Tutkitustihan valtaosa on omasta mielestään keskivertoa parempia kuskeja. Kahvipöytäkeskusteluissa on myös tullut ilmi, että valtaosa paheksuu liikennesääntöjen kunnioituksen rapautumista, mikä ilmenee mm. kaahauksena. Tosin uudempana ilmiönä on paheksuttu myös peltipoliisin antamia "tarpeettomia" sakkoja. "Pitääkö tässä nyt ruveta jotain nopeusmittaria kyttäämään?".

Itselläni on usein ilo ja kunnia toimia tientukkona 40 -rajoitusalueilla, missä nämä järkiautoilijat pyrkivät ajamaan järkevää 10-30 km/h ylinopeutta. Suoritusvälineenä just näitä arkisia datsuneita, skodia ym. järkiautoja. Niitä samoja, jotka 100 -rajoituksella tulevat perä edellä vastaan. Maantiellä tulee usein ajettua "kilpaa" tasaisella "80+mittarivirhe päälle" nopeudella niin 50 kuin 100 rajoituksillakin ajavien järkiautoilijoiden kanssa.

Järkiautoilija on omasta mielestään huippukuski, koska ei ole ajanut pahaa kolaria eikä saanut sakkoja (paitsi ne turhat sakot peltipoliisilta). Asiaan ei mitenkään liity, että on melkoinen lottovoitto, jos pääasiassa työmatkaliikennettä ajava onnistuu itselleen sakot töpeksimään. Ainakin PKS osalta poliisi on ilmoittanut, ettei ruuhkaliikennettä valvota häiriöiden välttämiseksi. Eikä kyllä paljoa muutakaan... itselläni on kortti ollut liki 30 vuotta ja yhden ainoan kerran olen nähnyt nopeuksia valvottavan taajamassa, 40-rajoitusalueella. Kaikki muu on ollut enempi sarjaa "helppo/varma rahastus" (tutka ohituskaistan päässä ym.). Liikennevalojen, vilkunkäytön, suojatien eteen pysähtymisen valvonta? Ei ikinä.

En enää kovin korkealle arvosta "järkiautoilijoita". Parjatut bemarit ajavat nykyään paljon fiksummin kuin datsunit :evil:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Sylikaupalla miesrakkautta yllä näkyvälle kommentille!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Ootte aika mettässä jos luokittelette auton merkin mukaan ihmisen ajokäyttäytymistä...noh yleistä löpinää tämä todellakin on. Ja sitten mitä tapahtuu pk-seudulla niin muualla Suomessa sama ei sitten pädekään...
pk-lla on ehkäpä eniten sitä urbaania "rat racea" , mitä tälllainen syvän maaseudun kasvatti ei aina ymmärrä.. :wink: :-D
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Minä ainakin olen ihan Metsälässä!

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Ja sitten mitä tapahtuu pk-seudulla niin muualla Suomessa sama ei sitten pädekään...
Valitettavasti muuallakin Suomessa sumuvaloja käytetään miten satutaan. Lisäksi mitä alhaisempi rajoitus, sitä enemmän/varmemmin rajoitusnopeudella ajaessa on vauhdintyöntäjiä tarjolla. Voi, kunpa rajoittuisivatkin pk-seudulle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^tarkoitin lähinnä tuolla tuota "rat racea" , joka ilmenee esim. kiihdytyskisaa valoista yms. Sumareita tosiaan käytetään joka puolella väärin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin