Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
22 Kesä 2022, 09:05
Tietää mitä merkkejä kannattaa välttää jos ei halua tulla leimatuksi.
Kyllä! Olenkin välttänyt sekä ABC:tä että Hesburgeria.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jep, semisti urpoa touhua. Tuollaisia voi ihan syystä kutsua miesvauvoiksi, kun eivät selvästikään osaa vielä käsitellä tunteitaan aikuismaisesti. Kyseessä siis varmaan se sähköautoilun tuoman muutoksen nostattama ahdistuksen tunne, joka sitten purkautuu tuollaisena vitsinä/protestina muutokselle.

Jenkkilässä harrastetaan rolling coal nimellä sähköautojen savustamista viritetyillä dieselautoilla. Miesvauvoja niidenkin kuskit taitaa olla.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raimo Miettinen kirjoitti:
22 Kesä 2022, 14:50
miesvauvoiksi,
Taitaa kuvassa kuitenkin olla naisoletettu? :-D

(Joo, ratintakana oleva kuskioletetulla on oletettua karvoitusta nassussa enemmän kuin naisoletetuilla yleensä...)

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
22 Kesä 2022, 15:11
Raimo Miettinen kirjoitti:
22 Kesä 2022, 14:50
miesvauvoiksi,
Taitaa kuvassa kuitenkin olla naisoletettu? :-D

(Joo, ratintakana oleva kuskioletetulla on oletettua karvoitusta nassussa enemmän kuin naisoletetuilla yleensä...)
Koen tämän toksisen ilmauksen ongelmalliseksi. Kyseessä oletettavasti menstruoiva henkilö. :mrgreen:

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Et sä voi lerppu _olettaa_ toisen sukupuolta tai pronomineja!
Tuli kyllä todella turvaton olo!
EDIT:
Bible and sword! FinPat se tässä ahdistusta luo ja patriarkaattia pönkittää.
I'll get me coat...

-Tazio

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

Mietteitä juhannusaattona.
Kännykän näpelöinti on kielletty ajamisen aikana mutta auton kosketusnäytön näpelöinti on sallittu ajamisen aikana.

Autoihin on jo nykytekniikalla mahdollista asentaa ohjelma/laitteisto, joka estää ajamasta liian lähellä edellä ajavaa. Se voidaan soveltaa adaptiivisen vakkarin tutkan avulla vaikkei vakkaria käytäkään. Eri nopeuksille omat turvaetäisyydet. Alle 20 nopeudessa ei päällä tai saa pois , ajatellen esim. pysäköintiä. Saatte jatkaa kehittelyä, provikat mulle 😁.
Hyvää juhannnusta.
- Kari

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
22 Kesä 2022, 18:36
Kyseessä oletettavasti menstruoiva henkilö. :mrgreen:
Sorry, OT:n jatko mutta ei saa olla ikärasisti.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

karila kirjoitti:
24 Kesä 2022, 07:01
Saatte jatkaa kehittelyä, provikat mulle 😁.
Tätä aihetta sivuten vaikka ihan ei suoraan osuen olen aikanaan kirjoittanut muutaman patentin ovat jo tosin vanhentuneet kun ovat voimassa vain 20 vuotta. Silloin työnantaja sai todella hyvät provikat ja itselle tuli jotain keksintöpalkkioita.

Myös aiheeseen liittyen, eilen oli liikenteessä itselläni läheltä piti-tilanne kun sähkö-Volvolla ajava vanhempi herrasmies ei ilmeisesti huomannut koko liikennevaloa tai edes koko risteystä ja varsinkaan punaista Teslaa vaan yritti täydellä vauhdilla päin punaisia tulla vispilän kylkeen. Itse huomasin tilanteen kun olin jo keskellä risteystä ja tässä kohtaa Teslan nopea kiihtyvys oli eduksi. Olen melko varma että Volvon hätäjarrutuksen teki auto eikä kuski kun näin hänen ilmeensä lähietäisyydeltä.

Teknologia ei ole mielestäni vielä kypsää täysin autonomiseen toimintaan mutta kuljettajan hätäavustimet ovat kyllä jo nykyään aika hyvällä tasolla.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Onnittelut patenttien rustaamisesta, aika harva voi sanoa samaa.
Teknologia ei tosiaan ole vielä täysin autonomista. Markkinoiden paras autonominen auto on juuri ihan viimeaikoina yltänyt tasoon 3, kun täysin autonominen taso on 5. (Taso 5 tosiaan tarkoittaa sitä että automatiikka kykenee ajamaan kaikissa tilanteissa täysin itsenäisesti ja hyvin)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

glideslope kirjoitti:
03 Touko 2022, 23:56
Itäkeskus ja Kehä I:n alku siinä Prisman valoissa. Kolme kaistaa, joista oikeanpuoleisimmalle asettuvat yleensä aina jostain syystä BMW, Audi tai MB -kuskit.
Tämä kaista on tarkoitettu busseille, mutta sitä saa käyttää muukin liikenne, ja se loppuu parin sadan metrin päästä risteyksestä.
Skodan sähköauto ei ole mikään raketti, mutta akut täynnä 80x lähtee ainakin kuuteenkymppiin todella vikkelästi.
Oikealla ollut uudehkon ässä-mersun kuljettaja harmistui selvästi siitä, että ei päässytkään oikealta ohi, vaan joutui vaihtamaan kaistaa eunukin perään. Tästä suivaantuneena teki sitten voimaohituksen - ja sen jälkeen räps-filmaten liikenneturvallisuuskameraan.
Okei - lapsetti, mutta nautin hytkyen.
Tää on todella ärsyttävä kohta. Valitsen aina tossa kohdassa vasemmanpuoleisen kaistan jos oon tulossa siihen valoihin ekaksi jonoon. Ihan vaan sen takia ettei tartte olla osana sitä hemmetin kisailua mikä siinä keski ja oikeanpuoleisilla kaistoilla aina on käynnissä. Iso osa niistä oikealta kaistalta bussipysäkin kohdalta keskikaistalle änkeävistä ei siis nimittäin väistä, katso kuollutta kulmaa tai edes käytä vilkkua. Pari kertaa kun siinä on joku meinannut tulla kylkeen niin se riitti mulle.
Viimeksi muokannut ArttuNaattor, 01 Heinä 2022, 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Saako siltä oikeanpuoleiselta kaistalta nykyään edes ajaa suoraan? Jos siis oikein käsitin, niin kyse on tästä risteyksestä: https://goo.gl/maps/nxMCG5JjyJwDWz93A (Eli Turunlinnantien, Kehä1:n ja Prisman parkkiksen risteys).

Toki, vaikkei saisikaan niin varmaan ajetaan, kun ei nopeuskamera tuosta lähtijöitä nappaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

karila kirjoitti:
24 Kesä 2022, 07:01
Autoihin on jo nykytekniikalla mahdollista asentaa ohjelma/laitteisto, joka estää ajamasta liian lähellä edellä ajavaa. Se voidaan soveltaa adaptiivisen vakkarin tutkan avulla vaikkei vakkaria käytäkään. Eri nopeuksille omat turvaetäisyydet. Alle 20 nopeudessa ei päällä tai saa pois , ajatellen esim. pysäköintiä. Saatte jatkaa kehittelyä, provikat mulle 😁.
Hyvää juhannnusta.
Tässä jää vielä ohjaaminen haasteeksi. Ennemmin näin: autoihin vakiovarusteeksi possujunamoodi, joka seuraa edelläajavaa 15 m etäisyydellä nopeudesta riippumatta. Lisäksi kaikkiin autoihin pitää saada vakiovarusteeksi VAGin jo käyttämä sivulle katsova adaptiivinen vakkari, joka sovittaa nopeuden samaksi ohittajan/ohitettavan kanssa.

Em. toiminnoilla saataisiin automatisoitua 100 % keskivertokuljettajan toimista.

BTW, olen aikaisemmin ihmetellyt, mihin kaistapäävahtia oikeasti tarvitaan. Eilen alkoi asia avautua, kun moottoriteillä puolet autoista lipsahteli toistuvasti viereiselle kaistalle tai penkalle. Volvofoorumillakin oli asiasta keskustelua tai pikemminkin valitusta. Ei ole kaistapäävahti tarpeeksi luotettava - auto saattaa suistua ojaan, jos kamera hukkaa kuluneen reunaviivamerkinnän. Eli kova on hinku ajella ilman käsiä ja kännykkään tms. keskityen, vaikka nykyautot eivät todellakaan täyteen autonomiaan kykene. Vaarallista leikkiä, jossain autonomista ajamista käsitelleessa jutussa arvioitiin, että menee huomattavan pitkä aika (taisi olla luokkaa 10 s) ennen kuin täysin muihin asioihin keskittynyt kuski pääsee kartalle tilanteesta, kun auto yllättäen sanoo "pim, ota ohjat, minä luovutan".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Polforea kirjoitti:
25 Kesä 2022, 03:38
Saako siltä oikeanpuoleiselta kaistalta nykyään edes ajaa suoraan? Jos siis oikein käsitin, niin kyse on tästä risteyksestä: https://goo.gl/maps/nxMCG5JjyJwDWz93A (Eli Turunlinnantien, Kehä1:n ja Prisman parkkiksen risteys).

Toki, vaikkei saisikaan niin varmaan ajetaan, kun ei nopeuskamera tuosta lähtijöitä nappaa.
Kyllä sitä oikeaa kaistaa saa myös tavan autoilijat käyttää.
Todella ärsyttävä paikka, ja itse myös ArttuNaattor:in tavoin pyrin aina vasemmanpuoleiselle kaistalle, jotta em. vääntöä ei syntyisi omalle kohdalle.
Se nopeusvalvontakamera on vasta ehkä n. 500 m. päässä risteyksestä, joten kilvanajo saadaan suoritettua ajoissa ennen sitä.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

insinörtti kirjoitti:
25 Kesä 2022, 08:52
VAGin jo käyttämä sivulle katsova adaptiivinen vakkari, joka sovittaa nopeuden samaksi ohittajan/ohitettavan kanssa.
Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Imatran ja Lappeenrannan välisellä tiellä täti ajeli vasenta kaistaa 80 km/h rajoituksen ollessa 100. :drinking:?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Pumppaaminen tuolla tiellä jaksaa aina vaan kiinnostaa skidejä.
Siis lapset pumppaa kädellä rekoille ilmeisesti lähinnä jotta ne tööttäisi..
No, kaveri painoi tänään kyseisessä tilanteessa Scanian ilmatorvea lyhyesti.
Töötti jäi jumiin ja kaveri paineli liikenteessä noin tunnin ilmatorvi koko ajan päällä :lol:
Olin itse puhelimessa kyseisen kaverin kanssa valtaosan tuosta ajasta.
Tämä tapahtui iltapäivällä ja lähinnä taajamassa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Aivojumppaa kun ajaa samnapäivän aikana Teslalla ja Alfalla. Koska sekä Tesla että Alfa -kuskit nostavat lapaa niin toisinaan pitää miettiä milläs sitä ollaankaan liikeellä. Toivotaan että dementia ei tule tämän pahemmaksi.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ajelin upeaa mutkatietä Sipoo-Pornainen. Edessä kuorma-auto ja ohituspaikkoja ei ole. Kuormis pysähtyi pysäkille ja kun olin ohittanut lähti liikkeelle. Hätävilkut muutaman kerran välähti hienosta pelisilmästä kiittäen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja karila »

Opin uuden termin: sosiaalinen ajotyyli.
Sen puute ilmenee esim niin, että ajaa 60 alueella 30 nopeutta.
- Kari

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tunnustan eilen näyttäneeni kesoa yhdelle epäsosiaaliselle Volvo-kuskille. Tuskin edes ymmärsi, mikä ärsytti minua ja muutamaa muutakin tienkäyttäjää ko. sankarin ollessa pihalla omista tekemisistään.

Onkohan ihmiset yhtä hukassa kaikesaa muussakin tekemisessä elämässään. Ja jos ei, niin miksi vain autoa ajaessa :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tossa lauantaina aamulla halusin lähteä junalla Pasilaan Ropeconia viettämään.

Noh, Ryttylän asemalle hyvissä ajoin (n. 15min ennen junaa) ja eikös siellä ole matkailuautoa sun muuta liityntäparkissa. Ne on ihan OK.

Mut sit se Audi, joka oli 2,5 auton levyisesti siellä :evil:

Tai se (mersu?)-kuski, keneltä kysyin voisko ajaa siihen sivuun oottelemaan jotain junaa, josta kaiketi oli jotain ihmistä oottelemassa, käski painumaan muualle.
No, en ois helvetti halunnutkaan siihen junaan :evil: :evil:

Ajoin sitten Keravalle asti. Meni budjetti vähän ketuiksi, mut oikeastaan avs - mut mikä hitto siin on, ettei osata mitään kippoa pysäköidä järkevästi ja mikä helvetti siinä on, että jos oot odottamassa jotakin noudettavaksi asemalta, et voi siirtää autoa siihen "odotusalueelle" jossa ei olis kenenkään tiellä ja pitkänmatkalainenkin pääsis matkaan?

Helv. et pistää vähän vihaksi vieläkin. Ja tuon episodin jälkeen meinasin jättää koko Ropeconin kokeilematta ekaa kertaa eläessäni. Onneksi en jättänyt.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajelin eilen fillarilla ja käännöksessä kuului räps. Kapea ostospussi oli näppärästi sujahtanut vanteen ja etuhaarukan väliin.
Yksi hammastahnatuubi oli toisestä päästä puoliksi revennyt, toisesta sentin ratkeama. Toisessa hammastahnatuubissa oli aivan pieni reikä.
Nyt mulla on sitten ilmastointiteipillä korjattu hammastahnatuubi. :) (Se pienireikänen)
Ohi ajoi pari autoa hyvin hitaasti ja sai varmaan jotain kiksejä maassa makaavasta fillarista jonka etuvanteen välissä oli muovipussi, en viitsinyt tsekata kuskien ilmeitä x)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Joku oli ilmeisesti lähtenyt ABC Raisiosta tankilta niin kiireessä että oli unohtanut tankin korkin. Liikenneympyrässä on pitkä märkä läikkä joka Spiderilla ajaessa haisi bensiiniltä ja moottoritien rampille käännyttäessä myöskin samankaltainen kurvissa kallistunut läikkä. Sen verran oli tavaraa tiellä että jopa varsin rauhallinen Spider löi rämpillä tyhjää useamman kierroksen ennen kuin kuski älysi tilanteen.

Elokuvameininkiä, lähtee sutimaan kaasulla vielä 80 km/h+ vauhdissa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kolmostiellä havaittua ehkä klo 16 tänään. Olin ohittamassa peräkärrykaverin perässä hitaammin etenevää satasen vauhdilla. Takaa lähestyi Volvon ökymaasturi ja veti oikealle kaistalle lappu lattiassa, ilmeisenä aikomuksenaan tunkea mun ja peräkärryn väliin.

Sisäinen paholaiseni sai minut painamaan polttoaineensyöttöpoljinta syvemmälle ja onnistuin pussittamaan naiskuskin. Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi pitänyt töötätä, osoittaa kuskia ja nauraa räkäisesti.

Keltaiset autot muuten päihittivät autobongauskisassa Alfat 9-3. Poliisit jäivät kolmanneksi, vain yksi kaappiauto.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Olipa kiva GLC kuski aamulla Manskulla, Kuusitie suunta pohjoinen. Lapset oottaa suojatien eessä punasissa Sporapysäkin puolella, vasemmalla. Autoille vaihtuu punanen. Se ehtii palaa lähemmäs 2s rajoitusalueella 40. GLC Mersu vasemmalla kaistalla ei ees jarruttanut. Ylinopeutta noin 10kmh vähintään. Lapsille vaihtu Vihreet 1s siitä ku tämä Umpi **** ****** ******* ********* *** **** idiootti oli ajanut siitä. Arvatkaapa vaan katsooko 8v lapsi tuleeko sieltä ****** ***** ***** ***** *****läpeä vielä... Ei varmasti katso.

Niiku että ikää on n. 50v ja ei niiku mitään ole päässä. MIten joku voi oikeasti ajatella niin, että siitä voi vetää läpi ja lapset ei koskaan käyttäydy liikenteessä arvaamattomasti?!

Ajo vuosia on takana ties miten monta. On hienoa autoa ja kaikkea. Mutta, ei ees sen vertaa voi miettiä. Että ajaa punasiin lapsien nenän edestä täysin tietosesti. Jarruttamatta. "kyllä minä voin" voiko lapsiin luottaa liikenteessä?. Ymmärtävätkö he asiat kuten aikuiset?. Voiko lapsi lähteä heti vihreän vaihduttua juoksemaan tien yli kaverinsa luo... Voiko?! Niin voiko!?

Nää asiat on maalaisjärkeä. Pitäs löytyä ihan automaattisesti täydestä unesta vastaus tähän tollasella 50v maha miehellä, että mitkä on riskit kuolemaan johtavaan yli ajoon, jos noin toimii liikenteessä tossa tilanteessa?!
Täysin selviä asioita. Miten ennakoin lapsien käytöstä liikenteessä... Miten ajan turvallisesti näissä tilanteissa....
Kylmää vieläkin ku katoin tätä pysäkillä siinä Kuusitiellä..... Sekunti myöhemmin....KOPS....

GLC kuski. HÄPEÄ. HÄPEÄ HÄPEÄ HÄPEÄ.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Mersu-sikailijalta ikiajoiksi kortti pois. Parempi mennä bussilla.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

lerppu kirjoitti:
25 Elo 2022, 21:00
^Mersu-sikailijalta ikiajoiksi kortti pois. Parempi mennä bussilla.
Kyllä siinä ois lähtenyt kortti ihan samantien. Lapset vasemmalla, ajoi vastenta kaistaa. Tietoisesti jarruttamatta ylinopeutta läpi siitä. Ei ne ois neuvotelleet ees siitä. Enkä usko, että se äijä ees tajusi mitä se teki. Tai mitkä ois voinu olla seuraukset. Jännä ku on ikää toi 50v ja on "kokenut osaava kuljettaja" eikä tajua yhtään mitään yhtään mistään siltikään.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Monza »

FinPat kirjoitti:
13 Elo 2022, 16:58
Joku oli ilmeisesti lähtenyt ABC Raisiosta tankilta niin kiireessä että oli unohtanut tankin korkin. Liikenneympyrässä on pitkä märkä läikkä joka Spiderilla ajaessa haisi bensiiniltä ja moottoritien rampille käännyttäessä myöskin samankaltainen kurvissa kallistunut läikkä. Sen verran oli tavaraa tiellä että jopa varsin rauhallinen Spider löi rämpillä tyhjää useamman kierroksen ennen kuin kuski älysi tilanteen.

Elokuvameininkiä, lähtee sutimaan kaasulla vielä 80 km/h+ vauhdissa.
Tämä on prätkäihmisten syytä muistaa ja ajaa tarkasti varsinkin bensa-asemien läheisyydessä olevat ympyrät.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Noniin, hengissä himassa.

Tällä viikolla tuli nähtyä liikenteessä kyllä pskaa niin paljon, ettei ees wc pönttö vedä tätä määrää ees parilla vedolla. Hienoa aikuiset ihmiset. Tuli kyllä nähtyä sellasia tempauksia, että ihme että ette tapata itseänne tuola. Saati täysin sivullisia omienne etujenne ollessa maailman tärkeimmät. Jopa se, että 53m päässä seisoo jono. On pakko vetää punasiin lapsien nenän edestä kun ei vaan voi miettiä muuta kuin itseään. Eikä voi edes tunnistaa riskejä, mitä tuokin tilanne käsitti..... Ja nämä ovat aikuisia "kokeneita 50v kuljettajia", joiden pitäisi ehdottomasti omien lapsiakin ajatellen jo tunnistaa ihan yksinkertaiset riskit liikenteessä. MItä voi tehdä ja mitä ei ehdottomasti voi tehdä... Mutta ei....

Liikenneryhmät, sähköhullutpotkulautailijat, fillaristit, kävelijät, autoilijat.... Mutta yksi ryhmä erottui erityisesti. Alle 12v lapset. Ne osaa käyttäytyä. Näyttää merkit ajoissa. Olla ystävällisiä. Toimia oikein. Näyttää siis tosiaan merkin ajoissa, toisin kuin aikuiset, jotka tuijottamalla koittavat tehdä taikatemppuja. Tai juoksevat S-kaupasta suu auki keskelle kaistaa sen takia, että vastaan tulee se ainoa bussi koko päivänä, johon on pakko ehtiä meni henki tai ei. .(30/200/550......niitä menee se yksi päivässä varmaan).

Että mikä viikko. Onneksi planeetat oli oikeassa järjestyksessä tälläkin kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Soittelin torvea huolella jonkun ökymaasturikuskin koettaessa kiilata kiesini rotvalliin Suomenojan kiertoliittymässä. En uskalla edes aavistaa, mistä muropaketista oli korttinsa kaivanut. Toisaalta, kiuluni katto oli hädin tuskin ikkunalinjansa alareunassa, niin että....mutta luulisi niissäkin jo olevan kuolleenkulman tutkat.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään näin Manskulla kaksi kertaa samassa paikassa kiljotiinin.
Suunta Keskusta, ennen Tullinpuomin Shelliä, 3 kaistaa. Toinen näistä kerroista oli sellanen, että oikealla kaistalla ollut auto pysähtyi väistämään jalankulkijaa. Keskellä ajanut bussi oli pakotettu myös väistämään. (Nää on niitä kivoja tilanteita ku sut vedään mukaan läjään sontaa ja mietit, että uskallatko katsoa mitä sitten tapahtuu, jos oikealla kaistalla ois vähän pelisilmää...näitä ei tapahtuisi....kyllä se ihminen sieltä pääsee turvallisesti 20s päästä..ihan varmasti pääsee.....). Näköeste sillä varotus ajalla suojatielle on nolla. Mitä tekee vasemman kaistan hieno XC60 uuden karhea Volvo. Minä katson kun täti lähtee ylittämään katua, ehtii oikean puoleisen auton ohi..siirtyy bussin eteen.....
Ja Volvo ei edes jarruta. Ei ees jarruvalot välähdä. Täti tajusi katsoa, eikä ollut onneksi lähellä jäädä alle. Volvo kuski ei ees tajunnut. Missään kohtaa mitä teki tai mitä olisi voinut tapahtua.

En vaan käsitä näitä ihmisiä. Miten umpi tyhmiä tuola voi oikeasti olla? Mitään ei sanonut tälle se, että bussi seisoo paikallaan. On suojatien merkki vasemmalla, kaistassa isot uudet maalaukset... EI mitään reaktiota. AIka pelottavaa kyllä.... Tollakin kuljettajalla selkeesti on aivot kuitenkin kun on lähemmäs sadan tonnin Volvon saanut hommattua, mutta ei nää kyllä..... pelottavaa oikeesti......
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Olenkin sanonut että kaikki idiootit eivät ole Volvokuskeja kun kaikki idiootit eivät osta Volvoa.
Nojoo... Volvoilijalta puuttui liikekennesääntötietoisuus kun suojatien eteen pysähtymistarvetta ei ole jokapäivä (täällä pikkukunnissa). Ja liikennesilmä kun ei tajua ihmetellä että miksi viereisellä kaistalla ollaan seis. Pitäisi seurata muiden tekemisiä ja toimintaa muokata tämän mukaan. Jos joku pysähtynyt keskelle tietä, ei se turhaan sitä tee.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt pitää nostaa hattua poliisin liikennevalvonnalle Varsinais-Suomen suunnalla. Moottoripyöräpoliisia ja muuta kalustoa on riittänyt viimeisen parin viikon aikana hieman jokaisella Turun lähiseudun isommalla tiellä lähes ympäri vuorokauden ja ovat selvästi keskittyneet ns. ääliöiden poimimiseen liikenteestä.

Valitettavasti näyttää siltä että asiakkaita on riittänyt. Mutta hyvä että liikenteenvalvonta on keskittynyt muuhunkin kuin parkkeeraamaan Transporttereita valtateiden varrelle.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ hyvä Turku, mallia muulle maalle :lol:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Sampza »

FinPat kirjoitti:
23 Syys 2022, 08:32
Nyt pitää nostaa hattua poliisin liikennevalvonnalle Varsinais-Suomen suunnalla. Moottoripyöräpoliisia ja muuta kalustoa on riittänyt viimeisen parin viikon aikana hieman jokaisella Turun lähiseudun isommalla tiellä lähes ympäri vuorokauden ja ovat selvästi keskittyneet ns. ääliöiden poimimiseen liikenteestä.

Valitettavasti näyttää siltä että asiakkaita on riittänyt. Mutta hyvä että liikenteenvalvonta on keskittynyt muuhunkin kuin parkkeeraamaan Transporttereita valtateiden varrelle.
Hyvä että tekevät tehovalvontaa.

Tässä eräs viikonloppu oli tässä järvenpäässäkin väsäilty semmonen "rysä" pohjoisväylällä moottoritieltä järvenpään suuntaan että oli 4 maijaa, 2 skodaa ja 3 moottoripyörää. Poliiseja hitokseen kun ottivat jokaisesta kolmesta suunnasta tulevat puhaltimeen(Powerin kohdalla olivat niin siksi kolmesta suunnasta). Oli "uhreja" jäänyt useita lauantai-aamuna kiinni.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

https://fi.arvoajo.fi/ - tämän pajan ”arvot” ovat melko kiintoisat… Oulunkylässä opetettavan perässä piitkä jono. Opetettava menossa ympyrään, mutta lähtöä ei vain tapahtunut. Tovin odottelin perässä. Koska kevyttä liikennettä ei ollut, koukkasin ohi kevyen liikenteen väylän kautta ympyrään. (Liikkeelle lähtö ei vaikuttanut todennäköiseltä torven painalluksenkaan jälkeen). Tämän jälkeen auto saadaankin liikkeelle. Seuraavissa valoissa arvojen kouluttaja pysäytyttää opetettavansa viereiselle kaistalle (kovasti venäläisen oloinen rouva ratissa) ja huutaa ja huitoo pelkääjän puolelta! Jaaha.
Olen snadisti joskus provosoitunut. Tälläkin kertaa. Joten lähdin perään ja sopivassa paikassa pääsin ajamaan oikeaa vierustaa ja koitin hiukan ottaa kontaktia ajo-opettajaan - mutta yhteyttä ei löytynyt, olisin ollut valmis juttelemaan herran kanssa kyllä! Ja edelleen, harkitsen onko vaivan arvoista.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Autokoululaiselle ei kannata torvea painaa. Hermostuu ja tominta on vielä hankalempaa. Opettajan pitäisi tietää millon koulutettavansa on valmis liikenteen sekaan. Nyt ei tainnut olla niin.
Oikein ammattimaiselta kouluttajalta vaikuttaa. Varsinkin kun koulutettava on maksanut koulutuksensa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

nipaka kirjoitti:
29 Syys 2022, 22:37
Autokoululaiselle ei kannata torvea painaa. Hermostuu ja tominta on vielä hankalempaa. Opettajan pitäisi tietää millon koulutettavansa on valmis liikenteen sekaan. Nyt ei tainnut olla niin.
Oikein ammattimaiselta kouluttajalta vaikuttaa. Varsinkin kun koulutettava on maksanut koulutuksensa.
Hyvä tarkentaa että minä en painanut torvea. Se tuli taaempaa, jonossa ei voi tietää miksi ensimmäinen ei liiku. Ei myöskään ole muiden velvollisuus jäädä viettämään iltaansa paikoilleen, varsinkin jos pitää hakea poika treeneistä - ja sää on kurja jäädä parkkipaikalle odottelemaan. Noh, olin toki hyvissä ajoin liikkeellä. Pidin vain julkeana tyyliä, jossa opettaja ei ota polkimilla tilannetta haltuun, vaan antaa muiden odotella PITKÄÄN… Ja kun lopulta kierrän esteen, auto lähtee ihan normisti liikkeelle perään (eli siis opettaja lähettää). JA tullaan viereen huitomaan! Takaloosterissa on tarra jossa lukee ”arvo ajo”. Aika itsekkäitä ja omahyväisiä arvoja.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:
29 Syys 2022, 23:06
jossa opettaja ei ota polkimilla tilannetta haltuun,
Sillä opella taitaa virallisessa kouluautossakin olla tasan jarrupoljin. Sillä ei paljoa oteta tilannetta haltuun ja lähdetä liikkeelle.
lerppu kirjoitti:
29 Syys 2022, 23:06
JA tullaan viereen huitomaan!
Tämä on kyllä mahtavaa esimerkin näyttämistä ymmärtäväisyydestä liikenteessä. Siitä on hyvä oppia, että "muiden pitää ymmärtää minun haasteitani, mutta minun ei tarvitse ymmärtää muiden haasteita".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
29 Syys 2022, 23:34
lerppu kirjoitti:
29 Syys 2022, 23:06
jossa opettaja ei ota polkimilla tilannetta haltuun,
Sillä opella taitaa virallisessa kouluautossakin olla tasan jarrupoljin. Sillä ei paljoa oteta tilannetta haltuun ja lähdetä liikkeelle.
lerppu kirjoitti:
29 Syys 2022, 23:06
JA tullaan viereen huitomaan!
Tämä on kyllä mahtavaa esimerkin näyttämistä ymmärtäväisyydestä liikenteessä. Siitä on hyvä oppia, että "muiden pitää ymmärtää minun haasteitani, mutta minun ei tarvitse ymmärtää muiden haasteita".
Ai - niillä on vain jarru? No mitähän siinä sitten oli tekeillä, kun lähti ihan nätisti liikkeelle jälkeenpäin, sen pari kertaa mitä näin? Oli miten oli - Vieläkin ärsyttää.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Kuudenkympin alueella risteävältä tieltä kolmion takaa kääntyy eteen uusi Volvo XC40 (vissiin Recharge) ja kiihdyttää varsin verkkaisesti vauhtinsa 45 km/h asti ja jää köröttelemään eteen sillä nopeudella. En provosoidu vilkuttelemalla valoja tai jäämällä roikkumaan kiinni puskuriin, vaan tiedän että puolen kilometrin päässä on hyvä ohituspaikka missä pääsee hidastelijasta ohi jos kaasupoljinta ei siihen mennessä ole vielä löytynyt. Saavutaan tähän ohituspaikan alkuun, jossa aukeaa yli kilometrin pituinen suora ja rajoitukseksi vaihtuu 70 km/h. Volvo köröttelee yhä hieman alle viittäkymppiä ja suoralla ei näy vastaantulijoita, joten näytän vilkkua vasemmalle ja lähden ohittamaan. Kun pääsen rinnalle niin ohitettava Volvo alkaakin sillä hetkellä yllättäen kiihdyttämään vauhtia, etten vaan pääsisi ohi. Koska ketään ei tule vastaan ja suoraa on reilusti edessä niin lisään toki vauhtia, haluan päästä hidastelijasta ohi. Nostan nopeutta 90 km/h asti, pääsen ohi ja palaan omalle kaistalle. Taustapeilissä Volvo alkaa vimmatusti välkyttelemään pitkiä valoja... Pudotin nopeutta hiljalleen rajoituksen mukaiseen noin 75 km/h mittarinopeuteen ja Volvon valot alkoi hiljalleen kadota taustapeilistä. Ei siis ilmeisesti ollut kiire mihinkään eikä kyllä ollut minullakaan, mutta tapanani on silti ajaa ihan rajoitusten mukaisesti :)

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
29 Syys 2022, 23:34
Sillä opella taitaa virallisessa kouluautossakin olla tasan jarrupoljin. Sillä ei paljoa oteta tilannetta haltuun ja lähdetä liikkeelle.
Sen verran muistan 30 vuoden takaisia, että autokoulun Mazdassa oli ainakin jarru- ja kytkinpolkimet opettajalle, kaasusta en tiedä. Helpottaa tuokin varmasti niitä tilanteita, joissa opettaja joutuu puuttumaan ajoon, ei turhaan sammuteta konetta keskelle risteystä muutenkin epävarmalla kuskilla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
h_lauri
Viestit: 6663
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mun koulun bimmerissä oli kaksi poljinta opella. Sikäli kuin muistam mitään keväältä 1983, mutta hameensa helman alta näkyviä sääret kyllä.

Loistavaa esimerkkiä kyllä näytetty oppilaalle! Ehdotan maljaa! :crazyeyes:

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Viikon ajaneena 20/30 linjoita kaupungissa....
Paikka Viiskulma. Fredalla. Spora/linja-autopysäkki suunta keskusta.

Miten voi olla monelle niin käsittämättömän vaikea asia tietää tämän olevan aika jyrkästi kiellettyä.... Että ohitavat sporan/linja-auton kahden sulkuviivan yli jarruttamatta pysäkin eessä olevalle suojatielle, vaan ajavat siitä20-40kmh ohi?

On käsittämätöntä, etenkin kun tää aihe on ollut mediassakin pöydällä parikin kertaa kesän aikana. Jokaisessa jutussa on sanottu, että kortti lähti kaikilta niiltä kolmelta, jossa jutussa oli maininta.
Ilmeisesti tämä ehdoton sääntö ja yksi isoimmista säännöistä koko liikenteessä on monelle ihan tietämätön juttu.
Viikolla oli tilanteita, jossa tupla sulkuviivoista huolimatta ohitettiin ja ajettiin jarruttamatta keulan edestä suojatielle nopeuksilla 30-40 parhaimmillaan.

Se näyttää linja-auton ohjaamosta aika hullullta tempaukselta. Eikä asiaa yhtään tuntunut auttavan perille peukalon laitto ikkunasta eräälle sähkökippuautoilijalle, jonka matkustaja ainakin venäytti leukansa mutta auto jatkoi jarruttamatta matkaansa. Ilmeisesti olin vaan joku kpää, joka ei tykkää kalliista autosta tai jotain what ever.

Moni ei taida tietää, että kortti lähtee samantien. Puhumattakaan siitä, että ajat jonkun päälle tossa ohituksessa. Siinä ei ole mitään selittämistä. Vaikka ois stiljoonamilardia rahaa, toimitusjohtaja tai maailman kallein auto, kortti lähtee. Pitäs olla aikuisille ihmisille ihan selvää jo ihan katsomalla tilannettakin, että mitkä riskit tossa on ja ymmärtää myös kertomatta, että siitä ei ohiteta, ne viivatkin jo kadussa kertoo sen saati että ajat pysähtymättä siitä ohi suojatielle.

On käsittämätöntä, että tätä yhtä isoimmista painavemmista säännöistä ei vaan tiedetä, tai ei välitetä tai ei kiinnosta noudattaa. Ilmeisesti nämä ihmiset eivät omaa kovin kummosta älykyyttä, vaikka auto maksaa 200K. Ihmettelen usein mistä lie rahansa ovat pesseet jos tällästä tilannetta ei tunnista eikä halua nähdä eikä välitä...... Kuitenkin pahimmillaan tapat jonkun tossa. Ihan vaan omalla tyhmyydelläsi ja kiireelläsi, jota ei oikeasti edes ole. Jono kun tuppaa näkymään seuraavissa valoissa, aika voitto on 20s joka kuihkuu siinä kohtaa nollaan. On ihan sama oletko sen bussin takana tai edessä, ruuhkaa on joka tapauksessa.

On tää kyllä. Saispa nää kaikki videolle. Kortti ois lähteny 8 ohittavalta autolta tällä viikolla mun kohdalle osuneina.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:
01 Loka 2022, 13:07
Miten voi olla monelle niin käsittämättömän vaikea asia, että ohitavat sporan/linja-auton kahden sulkuviivan yli jarruttamatta pysäkin eessä olevalle suojatielle, vaan ajavat siitä20-40kmh ohi?
Ei vieläkään hyvä, mutta sentään jotain liikennekulttuurillista kehitystä, jos vauhtia on nykyään pääsääntöisesti alle 50. Parantaa sen keilattavan jalankulkijan mahkuja selvitä hengissä huomattavasti.
S_A kirjoitti:
01 Loka 2022, 13:07
On käsittämätöntä, etenkin kun tää aihe on ollut mediassakin pöydällä parikin kertaa kesän aikana. Jokaisessa jutussa on sanottu, että kortti lähti kaikilta niiltä kolmelta, jossa jutussa oli maininta.
Plussana mainittakoon, että tätä on tosiaan rummutettu vihdoin edes vähän ja joka jutussa, jonka itse olen nähnyt, on muistettu selittää syy, miksi sitä suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.


Edelleen kyllä myös ihmettelen, että mitä ***tua ajattelee se liikennesuunnittelija, joka laittaa suojatien pysäkin jälkeen niin, että pysäkillä seisova bussi estää näkyvyyden suojatielle. Ei ainakaan tienylittäjän turvallisuutta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
01 Loka 2022, 13:12
Edelleen kyllä myös ihmettelen, että mitä ***tua ajattelee se liikennesuunnittelija, joka laittaa suojatien pysäkin jälkeen niin, että pysäkillä seisova bussi estää näkyvyyden suojatielle. Ei ainakaan tienylittäjän turvallisuutta.
Näitä tieliikenteen suunnittelun kukkasia näkee ihan liikaa ja ainakin Turun suunnalla ovat herkkänahkaisia kun antaa palautetta ja korjausehdotuksia kaupungin viralliseen kanavaan.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo niitä on Haaga täys, aika monessa paikassa miettii että tässä ei ainakaan ole aivoilla mietitty mitään. IHmisilä on myös oma vastuunsa, ei saa olla tyhmä kun tuola katuja ylittelee, pitää sen verran järkeä olla. Autoilijoilta voi vaatia tiettyyn rajaan kaikkea, mutta ei enempää...

Mitä tulee Manskun hienoon kiertoliittymään Tebiksellä. SE on elämys matka siinä kohtaa kun rauta-aidoin suojattu, tiemerkkinnät poistettu, kyltti merkinnät poistetusta suojatiestä joku idiootti keksii väistää aidan yli pomppivaa siinä vieressä kiltisti odottavaa ihmistä.
Nää on näitä liikenteen todellisia ritareita....

Sitä ei voi enempää ilmottaa suorempaa, että suojatie on poissa käytöstä. Aidoin, merkinnät otettu pois kaikki tehty niin ettei siitä vaan nyt vaan voi mennä. Mutta aina löytyy se yksi ihminen joka on pata laiska eikä kierrä tunnelin kautta ja se yksi idiootti autoilija, joka vetää liinat kiinni tossa.
Kiitos vaan hänelle, oli mukava 1,5s pieni yllätys ja kun kyseessä on 19m bussi jossa on ihmisiä, niin vedäppä siinä liinat kiinni 25kmh vauhdista........ Mää luulen, että sulta ois lähteny kortti siitä tempusta. Se oli sen verran miina temppu järjettömässä paikassa, että en usko, että oisit kotia päässy sillä autollas....

Hauskoja tilanteita kertakaikkiaan. Tervetuloa linja-auton kuljettajaksi PK-seudulle, työpaikka, jossa olet kaiken pskan alku ja juuri.

PS. Sähköpotkulautailijat ja osa pyöräilijöistä. Osa teistä on aika kahjoja. Oikeesti. Jos te ajatte ajoneuvolle varattua tietä, niin teitä koskee KAIKKI säännöt mitä ajoneuvojakin. Kyllä. Tasa-arvoisetkin koskee teitä, kyllä. Ja kuvitelkaa. Punaset valotkin koskee teitä. Ihme homma kun tälleesä on. Ja kyllä se yksisuuntasen vastapalloon ajaminen on vähän sellasta..... Oikeesti....

Opettelkaa ne säännöt...OIkeesti ennen ku lähette puhaltaan tonne korvalaput päässä supermiesasenteella. Pääsette itekkin vähemmällä kun tiedätte ne säännöt, ettenkin ne väistämissäännöt.....saati että vielä punasten valojen tarkotuksen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Fillaria taluttava fillaristi on jalankulkija. Häntä tulee kohdella jalankulkijana, eli mm. väistää suojatiellä.

Onko autoa työntävä autoilija jalankulkija ja tulisiko häntäkin mm. väistää suojatiellä?

Käytännössä aika teoreettista pohdintaa, mutta pohdintaa silti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Väistän aina suojatiellä autoaan työntävää jalankulkijana. Ja jalankulkijana hän on. Onhan lastenvaunua työntävä ja mopoa työntävä jalankulkija. Jos ei autoaan työntävää ei lain puolesta tarvitse väistää, niin kunnioituksesta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
05 Loka 2022, 20:57
Fillaria taluttava fillaristi on jalankulkija. Häntä tulee kohdella jalankulkijana, eli mm. väistää suojatiellä.

Onko autoa työntävä autoilija jalankulkija ja tulisiko häntäkin mm. väistää suojatiellä?

Käytännössä aika teoreettista pohdintaa, mutta pohdintaa silti.
Joo niinhän se on. Osa on niin fiksuja että vetävät miljoonaa suojatien viereen, hyppäävät vauhdissa pois satulalta ja juoksevat taluttaen alle. Näin on omalle kohdalle käynyt pari kertaa. Siinähän juoksevat. Et silti saa vaaratanaa liikennettä menemällä siitä välistä ku huvittaa. Kyllä pitää antaa autoilijalle aikaa ennakoida aikaa väistää, ettei takana kolahda. KOska ei se jalankulkija jää siihen sitä selvittämään.
On etuoikeus mennä joo, pitää väistää. Muttet saa aiheuttaa toiminnallasi vaaraa muulle liikenteelle, eli kävellä alle sen takia että olet kengillä liikenteessä. Ennakointisääntö pätee.

Tänään tossa Manskulal eräs Seatti kuski veti miljoonaa ohi ja jonoon eteen. Ei siinä mitään. JOno alkoi lähteä eteenpäin kun Seastista aukesi matkustajan ovi, minä tulin bussilla takana ja tajusin että sehän jättää sen kaverinsa siinä keskellä kaistaa. No joo.....sen jälkeen vielä poikittain vasemmalle kaistalle jonottamaan. Mun käsitttääkseni tosta on nippa nappa kortin lähtö lähellä.
Kellä tulee mieleen bussin edessä, jonka juuri äsken ohitit, päästää matkustaja ulos autosta keskellä kaistaa siis?
Seurauksethan tollasesta perään ajosta on halvaantuminen tai kuolema. Mutta niin eihän se...tietenkään siis kun osa näistä autoilijoista on täydellisiä, ajavat paremmin kuin kukaan muu ja tietävät parermmin kuin kukaan muu kaiken tuola..... AIka kahjo tempaus.

Mutta pohjat veti se ukko fillarilla, jolla oli punanen otsalamppu aamu hämärässä. Suosittelen tekemään testamentin jo nyt.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Vastaa Viestiin