No, täytyyhän nuohottu ja imuroitu noki johonkin laittaa!
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 557
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: Liikenteestä
Miten puolittaa kiire liikenteessä? Liimaa eukon ja kakaroitten kuva kojelauaan, niin ainakin kiire toiseen suuntaan häviää. Kumpaanko, se taas riippuu ihmissuhdetaidoista.
Re: Liikenteestä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b16d ... skbQ2_7c0s
Tästä on varmaan montaa mieltä kuin on kirjoittajiakin.
Hyytävä video. Tässä on esimerkki siitä kun otetaan yks, tässä tapauksessa jopa kaksi aistia pois liikenteessä kulkemisesta. Vastamelukuulokkeet pitäs kieltää laissa. Tässä on meinaa se tulos siihen. Kaikki muut kuuli ja näki. Vaikkei poliisilla olisi ollut ees sireenit päällä, tämän olisi kuullut. Mutta kun sulta otetaan kuulo pois ja et havannoi silmilläsi, luotat sokeesti sääntöihin, etkä kuule. Etkä näe.
Liikenteessä tämä on arkea ikäväkyllä. Osa ihmisistä ei ees katso kun lähtevät suojatielle. Oli olosuhteet mitkä tahansa. Puhelin kädessä vähän jopa oikastaan suojatietä ennen jo, pahimmillaan autojen takaa. Pahimmillaan pakettiauto on pysäköit oikein (+5m), suojatien eteen. Joka peittää kaiken. Sinne hävii aikuinen ihminenkin. Ja kuulokkeet päässä. Katsotaan siinä kohtaa ku on jo periaatteessa kohtalo käsissä.
Video on myös hyvä katsoa heidän yksilöiden, jotka harrastaa punasiin päin ajamista. Tälläsen riskin te otatte. Kun ei millään ole väliä. Haluatteko te olla tässä tilanteessa? Sitten ei oo kiire minnekään, ja paremman luokan kuljettajan statuksen voitte heittää roskiin.
Tai vaihtoehtosesti, ohitatte pysäkillä esim. Töölössä olevan bussin (Töölön kirjaston pysäkki suunta Meilahti). Joka peittää suojatien näkyvyyden. Pysäkki kun on ennen suojatietä. Bussi laittaa vilkun päälle ja ja on lähdössä. Te kiihdytätte siitä vielä, että ehtii ehtii. Ja bussin edestä, katveesta ilmestyy tällänen ihminen. Joka ei kuule, eikä katso. Teillä on 30-40 alueeella yli 50-60kmh vauhtia sen takia, että ette halua väistää pysäkiltä lähtevää bussia, vaan teillä on kiire seuraaviin 300m päässä oleviin valoihin. Aikaa annetaan 1,2s tajuta se, että katveesta tuli ihminen. Ette ehdi ees jarrulle. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä ees miettiä sitä yksinkertaista asiaa, että se bussi peittää kaiken näkyvyyden suojatielle. Osa ei ees jarruta. Viime viikolla tossa paikassa yksi auto veti kaikki kiinni. Kun yllättäen bussin katveesta tulikin joku, joka vain käveli eteen. Se ei vaadi mitään tähtitieteen ymmärtämistä nähdä asioita ja miettiä liikenteessä....
Liikenteessä:
EI KOSKAAN. EI KOSKAAN SAA LUOTTAA MIHINÄÄN. EI KOSKAAN. EI OLETTAA. EIKÄ LUOTTAA. Vaikka sulla palaisi vihreät, SINUN PITÄÄ HUOLEHTIA SIITÄ, ETTÄ EI KÄY NÄIN. Se on vaan näin. ÄLÄ IKINÄ LUOTA, ÄLÄ IKINÄ OLETA, VAIKKA OIS MIKÄ. ÄLÄ. KEHENKÄÄN MISSÄÄN TILANTEESSA. ETENKÄÄN JALANKULKIJANA. ETENKÄÄN. ÄLÄ. IKINÄ. LUOTA. KEHENKÄÄN. LIIKENTEESSÄ.
Tästä on varmaan montaa mieltä kuin on kirjoittajiakin.
Hyytävä video. Tässä on esimerkki siitä kun otetaan yks, tässä tapauksessa jopa kaksi aistia pois liikenteessä kulkemisesta. Vastamelukuulokkeet pitäs kieltää laissa. Tässä on meinaa se tulos siihen. Kaikki muut kuuli ja näki. Vaikkei poliisilla olisi ollut ees sireenit päällä, tämän olisi kuullut. Mutta kun sulta otetaan kuulo pois ja et havannoi silmilläsi, luotat sokeesti sääntöihin, etkä kuule. Etkä näe.
Liikenteessä tämä on arkea ikäväkyllä. Osa ihmisistä ei ees katso kun lähtevät suojatielle. Oli olosuhteet mitkä tahansa. Puhelin kädessä vähän jopa oikastaan suojatietä ennen jo, pahimmillaan autojen takaa. Pahimmillaan pakettiauto on pysäköit oikein (+5m), suojatien eteen. Joka peittää kaiken. Sinne hävii aikuinen ihminenkin. Ja kuulokkeet päässä. Katsotaan siinä kohtaa ku on jo periaatteessa kohtalo käsissä.
Video on myös hyvä katsoa heidän yksilöiden, jotka harrastaa punasiin päin ajamista. Tälläsen riskin te otatte. Kun ei millään ole väliä. Haluatteko te olla tässä tilanteessa? Sitten ei oo kiire minnekään, ja paremman luokan kuljettajan statuksen voitte heittää roskiin.
Tai vaihtoehtosesti, ohitatte pysäkillä esim. Töölössä olevan bussin (Töölön kirjaston pysäkki suunta Meilahti). Joka peittää suojatien näkyvyyden. Pysäkki kun on ennen suojatietä. Bussi laittaa vilkun päälle ja ja on lähdössä. Te kiihdytätte siitä vielä, että ehtii ehtii. Ja bussin edestä, katveesta ilmestyy tällänen ihminen. Joka ei kuule, eikä katso. Teillä on 30-40 alueeella yli 50-60kmh vauhtia sen takia, että ette halua väistää pysäkiltä lähtevää bussia, vaan teillä on kiire seuraaviin 300m päässä oleviin valoihin. Aikaa annetaan 1,2s tajuta se, että katveesta tuli ihminen. Ette ehdi ees jarrulle. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä ees miettiä sitä yksinkertaista asiaa, että se bussi peittää kaiken näkyvyyden suojatielle. Osa ei ees jarruta. Viime viikolla tossa paikassa yksi auto veti kaikki kiinni. Kun yllättäen bussin katveesta tulikin joku, joka vain käveli eteen. Se ei vaadi mitään tähtitieteen ymmärtämistä nähdä asioita ja miettiä liikenteessä....
Liikenteessä:
EI KOSKAAN. EI KOSKAAN SAA LUOTTAA MIHINÄÄN. EI KOSKAAN. EI OLETTAA. EIKÄ LUOTTAA. Vaikka sulla palaisi vihreät, SINUN PITÄÄ HUOLEHTIA SIITÄ, ETTÄ EI KÄY NÄIN. Se on vaan näin. ÄLÄ IKINÄ LUOTA, ÄLÄ IKINÄ OLETA, VAIKKA OIS MIKÄ. ÄLÄ. KEHENKÄÄN MISSÄÄN TILANTEESSA. ETENKÄÄN JALANKULKIJANA. ETENKÄÄN. ÄLÄ. IKINÄ. LUOTA. KEHENKÄÄN. LIIKENTEESSÄ.
- h_lauri
- Viestit: 6681
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Kiirehdin kolmostietä Tampereelle aamusella. Irtolunta tuiskusi huolella, mutta sitä enemmän haittasivat takapää pimeänä suhaavat kanssa-autoilijat. Nekin joilla valot paloivat, suhasivat takasumarit pimeinä.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Tänään sama kakkostiellä Poriin. Tesloja useampi ilman valoja, rangen maksimointia?
- Cloverleaf
- Viestit: 1570
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Liikenteestä
^ Yleinen ongelma on, että nykypäivän kuskit ei tiedä milloin auton takavalot palavat. Kun Teslan ajovaloautomatiikka ei toimi, niin ne joutuu valikoista kytkemään päälle eli on vähän hankalaa/vaarallista, kun katse pitää ottaa tieltä pois.
- h_lauri
- Viestit: 6681
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Jännintä eilisessä reisussahan oli, että rekkaa/kuorma-autoa ei erottanut kuin tuiskuavan irtolumen määrän lisääntymisestä. Peräkärryä hinaavilla saattoi olla takasumari päällä, mutta eihän se kärryn läpi näy.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Liikenteestä
No syksyllä taas kun on pimeää ja märkää, niin kyllä se takasumari SITTEN löytyy..
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Mikähän idea on että puhelinta ei voi ajon aikana käyttää mutta pyörillä varustettujen patteritietokoneiden valikoita voi huoletta selailla.Cloverleaf kirjoitti: ↑02 Joulu 2023, 18:11joutuu valikoista kytkemään päälle eli on vähän hankalaa/vaarallista, kun katse pitää ottaa tieltä pois.
Jos ongelma on puhumisessa, pitäisi kojelaudassa olla tarra vanhojen linja-autojen tapaan: "Keskustelu kuljettajan kanssa kielletty".
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- palkus
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
^joo, mulle on ihan tarpeeksi, jos joutuu pioneerin näyttöä lääppäsemään. Toki patteriautojen tabletit ovat ergonomisesti paremmin? Kännyn saa sentään korvalle ja katseen tielle. Oma lukunsa ovat nämä, jotka viestittelevät ajon aikana.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Siksi mun pioneerissa ei ole hivellysruutua, vaan sitä pystyy käyttämään näppituntumalla. 9-vuotias DEH-80PRS rokkaa edelleen upeasti.
Tablettihirveys ei muuten rajoitu patterivepottimiin, sitä piisaa myös dinonpolttimissa.
Tablettihirveys ei muuten rajoitu patterivepottimiin, sitä piisaa myös dinonpolttimissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11253
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
No ei kyllä yhtään mikään.
Kiva siellä lumipyryssä tökkiä näyttöä ja muistella, että minkäs valikon takaa ne pyyhkijät taas löytyivätkään.
Eiköhän tässä parin autosukupolven kuluttua taas palata nappuloihin, ellei sitten itseajavat autot ehdi ensin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
Mikähän on ihmiskunnan tulevaisuus? Autot parkkeeravat itsensä. Kun muutama ongelma on ratkaistu, ne ajavat itsekseen. Pyyhkijät, ajovalot, vaihteet toimivat itsekseen. Se mitä ei pyörätietokone vielä osaa tehdä itse, kuljetinkompuutteria voi ohjeistaa juttelemalla.
Tähän kun vielä lisätään tekoäly, jää ihmisen tehtäväksi kuluttaminen ja leivästä ulosteen teko.
Tähän kun vielä lisätään tekoäly, jää ihmisen tehtäväksi kuluttaminen ja leivästä ulosteen teko.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12
Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88 - Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Liikenteestä
Niinhän se tavoite tuntuu olevan. Eräs alan ammattilainen oli Mersulta tiedustellut ovatko kosketusnäytöt todella niin paljon halvempia toteuttaa kuin spesifit kytkimet eri toiminnoille. Vastasi ei, ne ovat kalliimpia.
On iso joukko käyttäjiä, jotka eivät haluaisi auton olevan (hädintuskin) liikkuva tietokone. Kaikkea teknohyökkäystä ei voi perustella edes turvallisuuden tai vihreyden ylikorostamisella. On mielenkiintoista ettei asiakaskunnan mielipide kiinnosta valmistajia, ellei se ole sama mielipide kuin valmistajalla jo valmiiksi on. Perinteisemmästä tykkäävien ja autoharrastajien yhteismäärä on vieläkin aika suuri sen perusteella miten itse olen asiaa seurannut. Hyvinkin moni on jopa sanonut olevansa valmis maksamaan lisähintaa saadakseen karsia autosta pois esimerkiksi kosketusnäytön tai nettiyhteyden. Vaan eipä valmistaja sellaista mahdollisuutta edes lisämaksusta meinaa tarjota.
Ikävä kehitys myös tämä koko esineiden internet, että joka kikottimen täytyy olla kytkettynä nettiin ja vieläpä käyttäjän henkilötietoihin ja näitä sitten laillisesti jaellaan käyttäjän "suostumuksella" ympäriinsä vaikka minne. Voihan toki olla, että moni nykyaikana tykkää mahdollisesta helppoudesta tai uusista palveluista mitä tällainen mahdollistaa. Mutta täytyykö sen olla pakollista kaikille? Jos kysyntä ja tarjonta todellisesti määrittäisi markkinoita, niin nämä olisivat valinnaisia juttuja. Ja jos vaikka jokaiseen korporaatioon haluaisi sokeasti luottaakin, niin väkisinhän tämä tällainen verkottaminen tuo mukaan turvallisuusriskejä tunnustettujenkin rikollisten toimesta.
Autojen automaattiohjauskin etenee isoin, mutta epävarmoin askelin kohti valtavirtaa. Onhan samalla tapahtunut toki myös luonnollinen keskimääräisen ajotaidon rappio, joka on nykykulttuurissa ja nykyisen kaluston ominaisuuksien myötä väistämätöntä. Mutta noin ei tarvitsisi olla. Ja tässähän ei ole pohjimmiltaan kyse siitä, että automatiikka korvaa ihmisen. Kysymys on siitä, että vastuun ottava ihminen ulkoistuu - eli loppupeleissä autoasi et aja sinä, mutta sitä kylläkin ajaa se ihminen, joka kulloinkin on suunnitellut, rakentanut ja huoltanut käytössä olevan automatiikan. Jos filosofisesti uskoo, että tekoälystä voi tulla subjekti pelkän objektin sijaan niin silloin vasta voi inhimillinen tekijä lopulta poistua. Itse en usko tekoälyn voivan koskaan muuttua todellisesti tiedostavaksi ja luovaksi. Mutta nyt on nuo molemmat ominaisuudet näemmä poistumassa myös kuluttajien keskuudesta.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Paluumatkalla kaupunkiin selvisi että osataan kansanautollakin pöllyävän lumen ajotapa. Eikä asiaa erityisesti paranna tässäkään tapauksessa se, että annetaan kaikki valta neuvostoille.
Edit - näyttää kuvassa keli paremmalta kuin se oli…- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Liikenteestä
Nämä näkyy hyvin sähköauto fb ryhmissä. Kun ei ymmärretä perus fysiikasta mitään, eikä autonsa tekniikasta. Vika on aina autossa tai renkaissa, kun penkat pöllyy ja kaiteet kolisee.
Painava ajotunnoton sähköauto, voimakas regen("moottorijarrurus) ja myös adaptiivinen vakkari on monet yllättänyt liukkaalla tiellä. (Siinä kun regen on käyttänyt takarenkaat lukossa jäisellä tiellä 100 vauhdissa, muuttuu äkkiä kuski entistä enemmän matkustajaksi. Tuohon kun lisää vielä huolimattoman ohjausliikkeen, kaistanvaihdossa jne)
Suoraan vaan suoraa
Re: Liikenteestä
Tänään tuli todistettua harvinainen pysäkiltä lähtö. Vihdintie 60 rajotus.
Vilkku oikeelta pois, sekuntti ja vasemmalle. Jarru ylös ja auto liikkeelle. Kattelin peilistä, että sieltä tulee kahen auton tiimi. Etummainen meni joo ihan siitä kuten laskin, mutta takimmainen liimautu tän etummaisen puskuriin kiinni ja alkoi väistämään keskiviivalle. Torvi pohjassa.
Vttu kaikkee sitä näkeekin. On pokkaa. Näitä aina välillä näkee. Tullaan pitkiä välkyttäen takaa, ettet tuu eteen tai torvi pohjassa etummaisen auton takalistassa kiinni. EI näille koskaan tuu mieleen sitä, että jos se etummaine vetääkin liiinat kii....
Keväällä tuli Malminkartanossa joku jooseppi ihan perkeleeen lujaa ku olin lähössä pysäkiltä. 50 alueella sillä oli ainakin 70 taulussa siinä aamu yön pimeydessä. Lähdin pysäkiltä normaalisti näkyvyydellä 400m+. TÄmä tuli sitten kaikki lisävalot päällä prseeseen kiinni. Sellasta se tyhmyys on.
Älä koskaan liikenteessä kosta omaa tyhmyyttäsi toiselle, joka tekee asiat oikein. Sillon olet lopullisesti tollo.
No joo se siittä. Edelleen jaksan ihmetellä lumiharja hommia. Kallis hieno auto, joku mikä lie. Ei osata käyttää lumiharjaa. Kaverilla on puku päällä ja skrakaa ja tonnin kengät. Autokin on lähelle satkua, mutta lumiharjaa ei osata käyttää. Näitä näkkee nyt. Se, että ne näkee sen mitä ne haluu nähdä, mutta kun muut ihmiset olettaa, että tämä näkee heidät vaikka ikkunat on lumessa. Sitten tulee niitä tilanteita, että joku ilmestyy etteen ja päästään lehteen. Ja taas se on sen toisen syy sitten. Ei ne varmaan osaa miettiä noin pitkälle niitä juttuja. Että muut siinä on kyseessä eikä oma perse.
Yleisestikin että ei ees sivuikkunoita viittitä putsata saati valoja, saati etuikkunaa vaan uskotaan pyyhkijä-moottorin ikuiseen vahvaan kestämiseen ja koitetaan sulilla pyyhkiä sitä lasia.....
Mielikuvia....sitä siitä saa. Paljon mielikuvia. Jotka ei ihan heti lähde ihmisten mielestä.
Vilkku oikeelta pois, sekuntti ja vasemmalle. Jarru ylös ja auto liikkeelle. Kattelin peilistä, että sieltä tulee kahen auton tiimi. Etummainen meni joo ihan siitä kuten laskin, mutta takimmainen liimautu tän etummaisen puskuriin kiinni ja alkoi väistämään keskiviivalle. Torvi pohjassa.
Vttu kaikkee sitä näkeekin. On pokkaa. Näitä aina välillä näkee. Tullaan pitkiä välkyttäen takaa, ettet tuu eteen tai torvi pohjassa etummaisen auton takalistassa kiinni. EI näille koskaan tuu mieleen sitä, että jos se etummaine vetääkin liiinat kii....
Keväällä tuli Malminkartanossa joku jooseppi ihan perkeleeen lujaa ku olin lähössä pysäkiltä. 50 alueella sillä oli ainakin 70 taulussa siinä aamu yön pimeydessä. Lähdin pysäkiltä normaalisti näkyvyydellä 400m+. TÄmä tuli sitten kaikki lisävalot päällä prseeseen kiinni. Sellasta se tyhmyys on.
Älä koskaan liikenteessä kosta omaa tyhmyyttäsi toiselle, joka tekee asiat oikein. Sillon olet lopullisesti tollo.
No joo se siittä. Edelleen jaksan ihmetellä lumiharja hommia. Kallis hieno auto, joku mikä lie. Ei osata käyttää lumiharjaa. Kaverilla on puku päällä ja skrakaa ja tonnin kengät. Autokin on lähelle satkua, mutta lumiharjaa ei osata käyttää. Näitä näkkee nyt. Se, että ne näkee sen mitä ne haluu nähdä, mutta kun muut ihmiset olettaa, että tämä näkee heidät vaikka ikkunat on lumessa. Sitten tulee niitä tilanteita, että joku ilmestyy etteen ja päästään lehteen. Ja taas se on sen toisen syy sitten. Ei ne varmaan osaa miettiä noin pitkälle niitä juttuja. Että muut siinä on kyseessä eikä oma perse.
Yleisestikin että ei ees sivuikkunoita viittitä putsata saati valoja, saati etuikkunaa vaan uskotaan pyyhkijä-moottorin ikuiseen vahvaan kestämiseen ja koitetaan sulilla pyyhkiä sitä lasia.....
Mielikuvia....sitä siitä saa. Paljon mielikuvia. Jotka ei ihan heti lähde ihmisten mielestä.
Re: Liikenteestä
Joo mä tulin kerran linja-autolla hidastimen takia yhen alamäen poikittain alas. Tuli opittua jotain, siihen aikaan hidastimen sai pois päältä....Garmund kirjoitti: ↑03 Joulu 2023, 18:23Nämä näkyy hyvin sähköauto fb ryhmissä. Kun ei ymmärretä perus fysiikasta mitään, eikä autonsa tekniikasta. Vika on aina autossa tai renkaissa, kun penkat pöllyy ja kaiteet kolisee.
Painava ajotunnoton sähköauto, voimakas regen("moottorijarrurus) ja myös adaptiivinen vakkari on monet yllättänyt liukkaalla tiellä. (Siinä kun regen on käyttänyt takarenkaat lukossa jäisellä tiellä 100 vauhdissa, muuttuu äkkiä kuski entistä enemmän matkustajaksi. Tuohon kun lisää vielä huolimattoman ohjausliikkeen, kaistanvaihdossa jne)
Yleisestikin nykyautot on liian hyviä. Liian helppoja. Mukavia hyviä. Mikään ei tunnu missään. Kaikki on kevyttä ja helppoa. Järjestelmät on niin hyviä, että liukkautta ei ees välttämättä tunne. Nopeudet pskassa säässä on ihan jäätäviä. SIlti jos tältä kysyt, että mites meinaat saada pysähtyä tässä jäisellä Kehä III:lla kun näkyvyys on 90m tässä lumisateessa, ni vastaus on että joo on tosi liukasta ja ei se pysähdy. Mutta silti ajetaan ku uitettu sika tuola. Sitä se on. Asennetta. Yhdistettynä liian hyviin, nopeisiin autoihin. Sähköautoa en oo ajanut enkä aja, paitsi työn puolesta joudun ajamaan linjalla niitä. Mutta olettaisin, että nelivedot ja kaikki se paino hämää paljon todellisesta kitkasta. On se kyllä yhtä huvittavaa aina nähdä kun Teslalla jätetään Toiota Yaris valoissa kaikki tai ei mitään tyylillä. Jos siitä seisokin saa ni hieno homma. Muistakaa myös aina, että Facebookissa mulle väitettiin ettei ne renkaat kulu sähköautoissa ajo miten vaan niin niin sen täytyy olla sitten.
Re: Liikenteestä
Jokainen voi valita, tosin ei osa nitä mieti.. Mua on usein kritiositu siitä että oon vaan kateellinen näille kalilille autoille jne kun jaksan aina naureskella toisinaan niille. Mulla oli Corollaa ja Aurista. Oli Hybridiä ja oli sähköstä luukkua ja tomaattia ja hypridiä ja oli piipytystä ja oli näyttöä ja kosketusta ja oli vaikka niissä. Siirtyminen avioeron myötä Tyoota AYgon ratin taakse oli kuin uudesti syntynyt. Ei mitään holhoomista, ei piipityksiä. Ei mitään. EI naveja. Napit ja nekin vähät mitä on niin ovat analogisia. Ei surisevaa takaluukkua joka tulee päähän ku vähiten ootat. Ei mitään turhaa.nipaka kirjoitti: ↑03 Joulu 2023, 13:03Mikähän on ihmiskunnan tulevaisuus? Autot parkkeeravat itsensä. Kun muutama ongelma on ratkaistu, ne ajavat itsekseen. Pyyhkijät, ajovalot, vaihteet toimivat itsekseen. Se mitä ei pyörätietokone vielä osaa tehdä itse, kuljetinkompuutteria voi ohjeistaa juttelemalla.
Tähän kun vielä lisätään tekoäly, jää ihmisen tehtäväksi kuluttaminen ja leivästä ulosteen teko.
Henkoht mua ahistaa kaikki uusi näissä. Oon jo valmiiksi täynnä näitä näyttöjä ja kaiken maailman stanan järjestelmiä. Tarkista takapenkki tai että "-3 liukas tie" ja katot ikkunasta, että mitä vt.....aurinko paistaa kuiva asfaltti.... ei niiiku ei... ei vois vähempää kiinnostaa nää uudet autot. Ihan sama miten hyviä ja nopeita ne o nihan vtun sama. Mä saan ton Aygon ajamisesta tuhat kertaa enemmän kiksejä kuin yhdenkään Teslan ajamisesta ikinä tulisin saamaan.
Jokaiselle jotakin. Ja sitten jos se uusi hieno auto on joku status juttu, itsetunnon kohotin tai joku muu, ilman sitä et ole mitään ni kannattaa miettiä, että missä kohtaa on menny pieleen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11241
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
Itsellä on ollut ajossa pari sähköisellä voimalinjalla varustettua autoa, ja kaikkea muuta kuin nopeita, noin yhdeksän sekkaa nollasta sataan. Nuo vaan poistuvat valoista niin helpon eleettömästi että varsinkin ennen sähköautojen yleistymistä joku aina innostui kuvittelemaan että nyt meillä on kisa.
En tiedä minkälaisia ”kaikki tai ei mitään” -kokemuksia sinulla on, mutta patteriauton ratista asia näyttää tältä.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Liikenteestä
Ai ne on niinkin hitaita Okei.Rasvis kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 18:32Itsellä on ollut ajossa pari sähköisellä voimalinjalla varustettua autoa, ja kaikkea muuta kuin nopeita, noin yhdeksän sekkaa nollasta sataan. Nuo vaan poistuvat valoista niin helpon eleettömästi että varsinkin ennen sähköautojen yleistymistä joku aina innostui kuvittelemaan että nyt meillä on kisa.
En tiedä minkälaisia ”kaikki tai ei mitään” -kokemuksia sinulla on, mutta patteriauton ratista asia näyttää tältä.
"Kaikki tai ei mitään" tarkottaa 4 pyörää piirtää viivaa 20-30m näissä keleissä. Kerran näin Espoossa kun tollanen super Tesla lähti ku raketti Almeran vierestä. Piti kato päästä eteen ennen Bembölen kahtitupaa. Ja kun ei ne renkaatkaaan kuulemma kulu, niin samahan se on miten niillä valoista lähtee.
Jaksaa aina naurattaa toi keuliminen tuola, itekki joutunut "uhriksi" monta kertaa tuola Rajatorpantiellä, ihan ku Toiota Aygo jotekin vois haastaa tollasia uusia sähkö Skeidoja sun muuta Hauskaa on riittäny.
Re: Liikenteestä
S_A kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 19:03Ai ne on niinkin hitaita Okei.Rasvis kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 18:32Itsellä on ollut ajossa pari sähköisellä voimalinjalla varustettua autoa, ja kaikkea muuta kuin nopeita, noin yhdeksän sekkaa nollasta sataan. Nuo vaan poistuvat valoista niin helpon eleettömästi että varsinkin ennen sähköautojen yleistymistä joku aina innostui kuvittelemaan että nyt meillä on kisa.
En tiedä minkälaisia ”kaikki tai ei mitään” -kokemuksia sinulla on, mutta patteriauton ratista asia näyttää tältä.
"Kaikki tai ei mitään" tarkottaa 4 pyörää piirtää viivaa 20-30m näissä keleissä. Kerran näin Espoossa kun tollanen super Tesla lähti ku raketti Almeran vierestä. Piti kato päästä eteen ennen Bembölen kahtitupaa. Pappa ähti ALmeralla normaalin hitaasti. Ja kun ei ne renkaatkaaan kuulemma kulu, niin samahan se on miten niillä valoista lähtee.
Jaksaa aina naurattaa toi keuliminen tuola, itekki joutunut "uhriksi" monta kertaa tuola Rajatorpantiellä, ihan ku Toiota Aygo jotekin vois haastaa tollasia uusia sähkö Skeidoja sun muuta Hauskaa on riittäny.
Re: Liikenteestä
S_A kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 19:04S_A kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 19:03Rasvis kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 18:32
Itsellä on ollut ajossa pari sähköisellä voimalinjalla varustettua autoa, ja kaikkea muuta kuin nopeita, noin yhdeksän sekkaa nollasta sataan. Nuo vaan poistuvat valoista niin helpon eleettömästi että varsinkin ennen sähköautojen yleistymistä joku aina innostui kuvittelemaan että nyt meillä on kisa.
En tiedä minkälaisia ”kaikki tai ei mitään” -kokemuksia sinulla on, mutta patteriauton ratista asia näyttää tältä.
Ai ne on niinkin hitaita Okei.
"Kaikki tai ei mitään" tarkottaa 4 pyörää piirtää viivaa 20-30m näissä keleissä. Ja yleensäkin lähdetään ku raketti siitä horisonttiin. Mahtaa tulla matkustajalle miellyttävää kyytiä. Kerran näin Espoossa kun tollanen super Tesla lähti ku raketti Almeran vierestä. Piti kato päästä eteen ennen Bembölen kahtitupaa. Pappa ähti ALmeralla normaalin hitaasti. Ja kun ei ne renkaatkaaan kuulemma kulu, niin samahan se on miten niillä valoista lähtee.
Jaksaa aina naurattaa toi keuliminen tuola, itekki joutunut "uhriksi" monta kertaa tuola Rajatorpantiellä, ihan ku Toiota Aygo jotekin vois haastaa tollasia uusia sähkö Skeidoja sun muuta Hauskaa on riittäny. Etenki ku härnäät vähä ja liu-utat kytkimellä, että nyt jumalauta lähdetään nyt katotaan kuka on kuka kenellä on isompi ja sitte ku valot vaihtuu ni lähdet ku kirkkoon oisit matkalla. Ja kattelet, ku toinen antaa kaikkensa vieressä. Hauskaa riittää aina näissä...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11241
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
Joo, hitaimmat on. Kuin tötterö on sporttinen kuin mummon tohveli niin en keksinyt mitä lisäarvoa saisin nopeammasta tohvelista. Ihan tarpeeksi kevyesti tämäkin kulkee.
- Epäkelpokeräilijä -
- Jiitee
- Viestit: 4343
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
E- Cinqukin on noin 9 sekunnin ihme, toki 0-50 km/h on luvattu jopa reiluun 3 sekuntiin…
Nyt kun on nuo italo- ralliraidat niin ei nuo lippalakki- väärinpäin- kategorian
penaristit, toyotistit yms. ole ihan heti tunkemassa ohitse oli nopeuteni vaikka
rajoitus plus 4 prosenttia päälle.
Vauhtiraidat rauhoittavat muitakin ….
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Vaikka sähkömoottorissa on se legendaarinen Instant Vääntö(tm), niin lopulta kiihtyvyys on yhä yhtälö, johon vaikuttaa käytettävissä oleva teho (tai oikeammin renkaan ulkopinnalle tarjoiltava vääntömomentti) ja kyky siirtää se voima tiehen kitkapinnan kautta.
100kW ja 1500kg auto ei ole tykki riippumatta siitä, tuleeko ne kilowatit vetarille sähköstä vai bensasta. Se puolen megawatin Tesla, jolla sähköautojen instant vääntö ja julma kiihtyvyys on lähinnä promottu, lähtee kyllä viivalta vähän merkeleesti, mutta niin muuten lähtee vastaavan massan puolen megawatin dinonpoltinkin. Kiihtyvyys tuntuu erilaiselta vääntökäyrien luonteen ja vaihteiden vuoksi*, mutta ero tuntumassa ei juurikaan muuta fysiikan perusteita.
*) Sähkömoottorin vääntökäyrä on luonnostaan laskeva, joten kiihdytys tuntuu helposti siltä että terävän alun jälkeen meno vähenee vaikka mittarista katsottuna lukema nousisikin yhä komeeta kyytiä, kun taas etenkin vapaahengitteisen bensakoneen kulku tuntuu paranevan yläkierroksille päästessä ja kun meno loppuu, voi tuntuman resetoida pykältämällä isompaa vaihdetta sisään.
100kW ja 1500kg auto ei ole tykki riippumatta siitä, tuleeko ne kilowatit vetarille sähköstä vai bensasta. Se puolen megawatin Tesla, jolla sähköautojen instant vääntö ja julma kiihtyvyys on lähinnä promottu, lähtee kyllä viivalta vähän merkeleesti, mutta niin muuten lähtee vastaavan massan puolen megawatin dinonpoltinkin. Kiihtyvyys tuntuu erilaiselta vääntökäyrien luonteen ja vaihteiden vuoksi*, mutta ero tuntumassa ei juurikaan muuta fysiikan perusteita.
*) Sähkömoottorin vääntökäyrä on luonnostaan laskeva, joten kiihdytys tuntuu helposti siltä että terävän alun jälkeen meno vähenee vaikka mittarista katsottuna lukema nousisikin yhä komeeta kyytiä, kun taas etenkin vapaahengitteisen bensakoneen kulku tuntuu paranevan yläkierroksille päästessä ja kun meno loppuu, voi tuntuman resetoida pykältämällä isompaa vaihdetta sisään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Kyllä nuo tehokkailla sähkökieseillä kelkkojat tietää yleisesti ottaen tietenkin hyvin sen että ne menee nopeammin kun joku Aygo tai Almera ihan kevyehkölläkin jalanliikkeellä.S_A kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 19:05
Ai ne on niinkin hitaita Okei.
"Kaikki tai ei mitään" tarkottaa 4 pyörää piirtää viivaa 20-30m näissä keleissä. Ja yleensäkin lähdetään ku raketti siitä horisonttiin. Mahtaa tulla matkustajalle miellyttävää kyytiä. Kerran näin Espoossa kun tollanen super Tesla lähti ku raketti Almeran vierestä. Piti kato päästä eteen ennen Bembölen kahtitupaa. Pappa ähti ALmeralla normaalin hitaasti. Ja kun ei ne renkaatkaaan kuulemma kulu, niin samahan se on miten niillä valoista lähtee.
Jaksaa aina naurattaa toi keuliminen tuola, itekki joutunut "uhriksi" monta kertaa tuola Rajatorpantiellä, ihan ku Toiota Aygo jotekin vois haastaa tollasia uusia sähkö Skeidoja sun muuta Hauskaa on riittäny. Etenki ku härnäät vähä ja liu-utat kytkimellä, että nyt jumalauta lähdetään nyt katotaan kuka on kuka kenellä on isompi ja sitte ku valot vaihtuu ni lähdet ku kirkkoon oisit matkalla. Ja kattelet, ku toinen antaa kaikkensa vieressä. Hauskaa riittää aina näissä...
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Liikenteestä
Minnuu on alkanut vähän hävettämään manuaalilla ajaminen. Siis jotta valot olleet vihreellä 5 sekuntia ja vasta alkaa saada liikkeelle. Ei oo ollut kovin hyvä kytkin missään omissa autoissa niin kotvan kestää että nätisti päästään, ei ees tajuu nykyautoilija enää että se vaan ei oo niin helppoo ku heillä painaa kaasua ja se oli siin.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Jengi ajaa sairaan HITAASTI!!
Uskomatonta tupeksintaa. Ja tämä aamun työmatkaliikenteessä, ei voi edes eläkeläisiä syyttää.
ARG.
Uskomatonta tupeksintaa. Ja tämä aamun työmatkaliikenteessä, ei voi edes eläkeläisiä syyttää.
ARG.
Re: Liikenteestä
0.5 MW sähköjänis hakkaa mennen tullen kevyemmän 0.5 MW polttiksen kun kyseessä kiihdytyskisa paikaltaan.Polforea kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 20:20Se puolen megawatin Tesla, jolla sähköautojen instant vääntö ja julma kiihtyvyys on lähinnä promottu, lähtee kyllä viivalta vähän merkeleesti, mutta niin muuten lähtee vastaavan massan puolen megawatin dinonpoltinkin. Kiihtyvyys tuntuu erilaiselta vääntökäyrien luonteen ja vaihteiden vuoksi*, mutta ero tuntumassa ei juurikaan muuta fysiikan perusteita.
https://www.youtube.com/watch?v=h8R7kZGvAUk
1:28 eteenpäin.
Sähköjäniksen etuina instavääntö + parempi launch / traction control. Tesla lähtee myös liikkeelle liukkaalla pinnalla nopeammin ja näppärämmin kuin yksikään AWD polttis mistä on omia kokemuksia.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Challenge accepted.FinPat kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 10:000.5 MW sähköjänis hakkaa mennen tullen kevyemmän 0.5 MW polttiksen kun kyseessä kiihdytyskisa paikaltaan.Polforea kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 20:20Se puolen megawatin Tesla, jolla sähköautojen instant vääntö ja julma kiihtyvyys on lähinnä promottu, lähtee kyllä viivalta vähän merkeleesti, mutta niin muuten lähtee vastaavan massan puolen megawatin dinonpoltinkin. Kiihtyvyys tuntuu erilaiselta vääntökäyrien luonteen ja vaihteiden vuoksi*, mutta ero tuntumassa ei juurikaan muuta fysiikan perusteita.
https://www.youtube.com/watch?v=h8R7kZGvAUk
1:28 eteenpäin.
Sähköjäniksen etuina instavääntö + parempi launch / traction control. Tesla lähtee myös liikkeelle liukkaalla pinnalla nopeammin ja näppärämmin kuin yksikään AWD polttis mistä on omia kokemuksia.
Voisi olla jännä tyyppaa mikä se ero oikeesti on!
- mutt
- Viestit: 5461
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Liikenteestä
Toisaalta polttis näyttää ja kuulostaa paremmalta:
https://youtube.com/shorts/kDuXfbe1PmQ? ... b3Eb-bxD1j
https://youtube.com/shorts/kDuXfbe1PmQ? ... b3Eb-bxD1j
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Itsehän olen Koivuha'assa - ja seuraava palaveri on vasta kahdelta. Jotain pitää syödäkin - mutta olishan tuossa pari tuntia mahdollista käydä hiukan räppäämässä jossain sopivassa paikassa.
Videon tekeminen on kyllä haastavaa - mutta voi sitä koittaa dokumentoida...
Videon tekeminen on kyllä haastavaa - mutta voi sitä koittaa dokumentoida...
Re: Liikenteestä
Nyt minullakin aukko kalenterissa 14:00 saakka. Kerro paikallisena missä sopiva alue?lerppu kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 10:36Itsehän olen Koivuha'assa - ja seuraava palaveri on vasta kahdelta. Jotain pitää syödäkin - mutta olishan tuossa pari tuntia mahdollista käydä hiukan räppäämässä jossain sopivassa paikassa.
Videon tekeminen on kyllä haastavaa - mutta voi sitä koittaa dokumentoida...
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Kyllä, pääosin paremman pidonhallinnan ansiosta (puolen megawatin lähdössä alkaa useimmilla pinnoilla pito olla merkitsevä tekijä, myös kelivedolla). Mutta ne molemmat ampuu eteenpäin sen verran perkeleesti, että ns. perinteinen normiautoilija on naama kysymysmerkkinä joka tapauksessa. Kummallakaan ei tartte tosissaan yrittää, että 100hp(?) Aygo, 140hp V70, 210hp 159 2.4 tai 306hp 335i jää vertaillessa hitaaksi, vaan yllättävän rentokin lähtö näyttää nopealta.
Mutta niillä se sähköauton tolkuton kiihtyvyys on kansan mieleen juurrettu. Nyt, kun sähköä saa ja paljon myydään myös arkipäiväisemmissä teholuokissa, näkee niistä ihan suoraan, että ei sähkö voimanlähteenä sinänsä mitään ihmeitä tee, vaan edelleen teho on tehoa ja sitä tarvitaan kiihtyvyyteen. Kuten Rasvis totesi, 9sek 0-100 kestää sähkölläkin vedettynä samat 9 sekuntia kuin dinonpolttimella, alku vaan on terävämpi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11241
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
Näino.
Mutta 9sek manuaali polttismoposta 9sek sähkömopoon siirtyneenä väitän, että oleellisin ero on siinä miten kampe sen 9sek tekee.
Tärpättilaite parkuu, nykii ja yrittää alkuun vähän sutiakin, ja homma tuntuu ja näyttää ihan jonnelta.
Sähkövatkain vaan poistuu paikalta äänettömästi ja pehmeästi.
Jälkimmäisen vähäistä suorituskykyä tulee käytettyä luontevasti, ensimmäisen vaan kun on joku erityinen tarve.
- Epäkelpokeräilijä -
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Juu, on se luontevampaa ja helpompaa kun tarvii vaan törppästä jalkaa lattiaan ja antaa aateekoon hoitaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Liikenteestä
Meni huomiseksi mutta eiköhän jotain saada aikaiseksi.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11253
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Bänniä kaikille, jos ei tule viteota.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Liikenteestä
Minä taas nautin siitä, että saan tehdä mitä huvittaa eikä tietokone vaihtele vaihteita. Ihan sama onko se nopeeta tai ei, ei kiinnosta pätkääkään. Fiilistely mutkapätkillä, heel&toe tyyppinen nautinnollinen ajaminen on jopa 67hv Aygolla tuhat stiljoonaa kertaa makeempaa kuin yhdenkään automaatti saati sähkökipon ajaminen mutkapätkällä.sämpy kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 07:33Minnuu on alkanut vähän hävettämään manuaalilla ajaminen. Siis jotta valot olleet vihreellä 5 sekuntia ja vasta alkaa saada liikkeelle. Ei oo ollut kovin hyvä kytkin missään omissa autoissa niin kotvan kestää että nätisti päästään, ei ees tajuu nykyautoilija enää että se vaan ei oo niin helppoo ku heillä painaa kaasua ja se oli siin.
Olen aina ihannoinut ajotekniikaa, nimenomaan kilpa-auton ajotekniikkaa. Pedaali työskentelyä ja kaikkea sitä, mikä tuo esim. vanhemman urheiluauton ajamiseen sen tietyn asian, että oppii auton niksit, oppii pedaalien synkrot ja saa vaihteet menemään nätisti joka vaihdolla. Se on se juttu. Nää sähköautot ja läppälootat sun muut tylsät asiat, joo varmaan ihan kivaa ja helppoa ja vaivatonta ja jännää ja silleesä. Ajoin mä sitä PDK Caymania tossa taannoin. Olihan se ihan naurettavan helppoa saada välikaasu vaihdot alaspäin ennen mutkaa. Mutta on se ihan sairaan tylsääkin. Todella tylsää saati että ei ois vaihdelaatikkoa ollenkaan. Voiko olla mitään tylsempää enää....
Ja sitten kun miettii, että kuka tahansa saa tollasen jonkun Polevolvon menee niin keleesti, suoraan. Mutta mites manuaalin kanssa sitten? Enää ei ehkä ollakaan se valojen kingi. Mene ja tiedä. Henk koht mua ei sinäänsä kiinnosta, lähtekööt ku raketit ihan sama. Ei oo mun renkaat.
- nipaka
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Liikenteestä
^
Komppaan
Peeceen jätän ohjaamaan moottoria. Muita toimintoja ajovalosta vaihteiden kautta vilkkuihin haluan hallita itse. Liian paljon näkee niitä ääliöitä jotka sokeasti luottavat automatiikkaan.
Auton tulee toteuttaa minun komentoja eikä päinvastoin.
Komppaan
Peeceen jätän ohjaamaan moottoria. Muita toimintoja ajovalosta vaihteiden kautta vilkkuihin haluan hallita itse. Liian paljon näkee niitä ääliöitä jotka sokeasti luottavat automatiikkaan.
Auton tulee toteuttaa minun komentoja eikä päinvastoin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11253
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
Ei yhtään kiinnosta, mutta ihan vähän kuitenkin sitten?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Liikenteestä
Eilen joku iso nelikkoaudi Hätilässä joutui ampumaan eturivistä launchit, kun tulin 90hv Scudolla oikeaa tyhjää kaistaa ja valot just vaihtui että siitä vaan samalla vauhdilla etiäpäin.
Olihan se vähän noloa kattella kun sitten jarrutus valoihin 300 metriä myöhemmin, mutta eihän tuolle voi mitään. Kun on tehoa ja pitoa vaikea sitä on ajella aikuisesti, muut tulee vaan pentele koko ajan perä edellä vastaan. Tiedä kuinka rentouttavaa tuonkin olisi toisinaan ajella Aygolla ettei tartte roikkua kenenkään takapuskurissa tai kaasutella vaan voi vaan ajella.
Olihan se vähän noloa kattella kun sitten jarrutus valoihin 300 metriä myöhemmin, mutta eihän tuolle voi mitään. Kun on tehoa ja pitoa vaikea sitä on ajella aikuisesti, muut tulee vaan pentele koko ajan perä edellä vastaan. Tiedä kuinka rentouttavaa tuonkin olisi toisinaan ajella Aygolla ettei tartte roikkua kenenkään takapuskurissa tai kaasutella vaan voi vaan ajella.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
Re: Liikenteestä
Meni auto vs vispilä lumella -kisa eteenpäin kun lerpulla kidekone keitti työmaalla.
- lerppu
- Viestit: 5930
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Liikenteestä
Toivottavasti bännistä armahdetaan!
…oli oikeesti ainekset ihan huolelliseen onnettomuuteen. Onneksi ei kenellekään käynyt mitään. Ja tympeetä on että tuotantolaitoksessa mikään asia on onnen varassa! Se kyllä nyt korjataan…
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11253
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Liikenteestä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."