Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Paikalla
FinPat
Viestit: 7315
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dali kirjoitti:
15 Syys 2023, 14:02
Tänään Turun Koulukadulla
Ei-turkulaisille taustoituksena, Turun halki kulkee luode-kaakko suunnassa katupari Koulukatu ja Puistokatu. Kumpikin katu on kolmikaistainen ja ovat niin raskaasti liikennöityjä kuin Turun kaltaisessa pienehkössä kaupungissa läpiajokadut voivat olla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Koulukatu–Puistokatu

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Täällä korvessa (Kauniainen-Tohmajärvi-Joensuu-Suomussalmi) ajellessa tullut possujunailijoita eteen. Jännää on se, että kun itse vetäisen koko setistä ohi (pala kerrallaan, koska turvallisuus), muutkin innostuvat kokeilemaan polttoaineensyöttöpolkimiaan.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jmlauta stana. Kävelet siinä parkkipaikan poikki ja väistät sinne tulevaa autoo ihan oikeeseen laitaan mitä voit. Vasemmalla on tilaa 3 parkkiruutua ja on tilaa kyllä sähkö pökötille, metrejäkin on huimat 4 autossa.. Seuraavaks tajuat, että tää tää auto joka sinne parkkikselle tuli, kääntää sua kohti ja melkeen varpaiden yli suoraan nenän edestä ruutuun. Sitten tajuat, että se peruuttaa niihin tyhjiin ruutuihin.

Jumalauta. Vttu kaikkee pskaa sitä näkeeki. MInä vielä väistin sitä. Että herra on hyvä ja ajaa sen söhkö pökinttinsä vaan nätisti sinne missä on tilaa, ni ei saatana. Melkeen päin kenkien yli. Oon niin täynnä näitä stanan pätijöitä täällä liikenteessä. Minulla on joku vtun oikeus tehdä mitä vaan, mutta minun eteen ei saa tulla millään autolla koskaan.... Ku oma perse on oma perse ja minulla on joku oikeus ajaa melkeen päin, kävelijää joka vielä väistää sinua. JOo minä olin parkkipaikalla kyllä, muttei hänellä ole mitään oikeutta yrittää osua vaikka on miten pieni jorma housuissa.

Saatana ostais vaikka sen Audin, ni kaikki tietää jo etukäteen, että Kpää on tulossa väistäkää kaikki Herra Tien kuningasta, joka ei mahdu 4 kaistaslle suoralla tiellä ajamaan. Nää samat ihmiset on ekassa tolpassa ku on ekat loskakelit, mutta ollaan niin stanan hyviä ajamaan ja ollaan niin hemmetin kovaa jätkää. Ostais ees auton millä keulia tuola, eikä tollasia kaappisähkökikottimia, joilla ei tee mitään vuoden päästä....

Oon niin täynnä näitä tiettyjä ihmistyyppejä liikenteessä...Minulla on joku vtun oikeus mutta minua ei saa kohdella kaltoin missään. Minä saan kyllä, mutta kun minä kävelen ni tolleen ku joku ajaa ni soitan poliisit että meinasin kuolla....

Stana. Toivottavasti joku lyö ikkunan sisään tälläseltä ens kerralla.............................................................

Ja joo en sanonu mitään sille, katoin vaan että voi vttu mikä tollo. Ei oo sen arvosta alkaa meuhkaamaan. EI tollasten kanssa voi mitään puhua. Ovat niin täynnä omaa itteensä, etteivät ikinä nää omassa toiminnassaan mitään vikaa, kaikki on muitten syytä. Kaikkia voi syyttää, ite ei ikinä tee mitään väärin.Etenkään liikenteessä. PUnasiin päin ajaminenkin on polisiin syytä. Parempi ku on hiljaa vaan, mut piti vähän tänne avautua.....

Pahottelut....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

h_lauri kirjoitti:
16 Syys 2023, 19:31
Täällä korvessa (Kauniainen-Tohmajärvi-Joensuu-Suomussalmi) ajellessa tullut possujunailijoita eteen. Jännää on se, että kun itse vetäisen koko setistä ohi (pala kerrallaan, koska turvallisuus), muutkin innostuvat kokeilemaan polttoaineensyöttöpolkimiaan.
Minäki jätän aina kolmosella kaikki ohituksissa. Teslat ja kaikki jää ku lyö kolmosen sisään ja antaa palaa. :)
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Meille hankittiin juuri Alfa Giulietta '11 ja tämän myötä olen huomannut mielenkiintoisen seikan suomalaisten liikennekäyttäytymisestä. Koska asioita on tässä hoidettu vuorotellen kyseisellä Alfalla ja toisaalta samanikäisellä Renault Cliolla ajaen, niin olen yllättyneenä havainnut muiden kuskien käyttäytyvän paljon aggressiivisemmin minun ollessani liikkeellä Alfalla. Tämä ei tietystikään koske kaikkia kuskeja, mutta parin viikon aikana on nyt tullut niin monia ihmeellisiä ajosuorituksia vastaan nimenomaan Alfaillessani, ettei voi olla kyse pelkästä sattumasta.

Huomionarvoista on se, että molemmat automme ovat reilun kymmenvuotiaita harmaan värisiä hatchbackeja ja olen molemmilla liikkunut täsmälleen samalla ajotyylillä (rauhallisesti ja harkitusti). Mutta Alfan ratin takana olen joutunut kokemaan useamman vaarallisen kiilaustilanteen ja pahanlaatuista puskurissa roikkumista moneen otteeseen. Se ei ole yllättänyt, että Alfan osalle koituu enemmän näyttämisen tarvetta - turhia kaasutteluja ja ohituksia jne. Mutta tuo muu kiukuttelu on yllättänyt, varsinkin kun Giulietta ei kuitenkaan ole mikään urheiluauto tai muuten erityisen räikeä ilmestys.

Varmaan ilmiötä vielä korostaa se, että Cliolla ajaen ei kohdalle osu oikeastaan minkäänlaista pottuilua muiden kuskien taholta. Varmaan suomalaiseen tapaan pitävät yleensä ikääntyvää Renaultia vikaherkkänä vähäosaisten autona, jolloin ei egoon tule kolhuja sellaisen nähdessään edessään. Mutta selvästi Alfa Romeo haastaa ja kiukuttaa joitain tiellä liikkujia, vaikka kyseessä on aika tavallinen perhemalli eikä auto varsinkaan ole hinnalla pilattu.

Onko muilla vastaavia kokemuksia Alfan herättämästä reaktiivisuudesta liikenteessä?

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo se on jännä tämä ihmisen ajattelumaailma. Ymmrätäs jos ajaisit rekkaa tai linja-autoa tai jotain öky bemaria. Mut sitä se on se kateus.

Ite töissä saan kyllä ihan tasasesti tietää olevani "väärässä paikassa juuri sinnä hetkenä". SEn verran pskaa sataan niskaan yleensä tietyiltä automerkeiltä ja tietyiltä automalleilta. Uutena joukkona sikailuun ovat tuleet XC Volvokuskit ja Rankerooverit. Kyllä muakin ärsyttäs sellasilla huterilla kopeilla ajella. :lol:
Viimeksi muokannut S_A, 03 Loka 2023, 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

S_A kirjoitti:
03 Loka 2023, 17:44
Stana. Toivottavasti joku lyö ikkunan sisään tälläseltä ens kerralla.............................................................
https://youtube.com/shorts/SoIOizl07Q8? ... lZAcExDbcr
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mutt kirjoitti:
03 Loka 2023, 18:58
S_A kirjoitti:
03 Loka 2023, 17:44
Stana. Toivottavasti joku lyö ikkunan sisään tälläseltä ens kerralla.............................................................
https://youtube.com/shorts/SoIOizl07Q8? ... lZAcExDbcr
Niipä. Parempi olla hiljaa vaan. Ja tuijottaa ja miettiä mielessään, että oispa rautakanki minkä tunkea ton prseeseen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Se on myös eräänlainen voitto kun osaa itse ottaa tilanteen tyynesti ja antaa toisen raivota yli äyräiden. Ei siinä yleensä silloin jää epäselväksi kummalla menee päivä pahemmin pilalle.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

TurboJ kirjoitti:
03 Loka 2023, 19:06
^Se on myös eräänlainen voitto kun osaa itse ottaa tilanteen tyynesti ja antaa toisen raivota yli äyräiden. Ei siinä yleensä silloin jää epäselväksi kummalla menee päivä pahemmin pilalle.
Joo lentosuukolla saa hyvin vipinää vastapuoleen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TurboJ kirjoitti:
03 Loka 2023, 19:06
^Se on myös eräänlainen voitto kun osaa itse ottaa tilanteen tyynesti ja antaa toisen raivota yli äyräiden. Ei siinä yleensä silloin jää epäselväksi kummalla menee päivä pahemmin pilalle.
Tämä. Pidemmän päälle jää itelle paljon parempi mieli, jos ei provosoidu vaan antaa tilanteen mennä menojaan. Ainakin mulle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

https://www.verkkouutiset.fi/a/pitaako- ... Q#c81e54fe

Niin pitääkö? Eikä pid........
Vilkku on merkki siitä että paina kaasu pohjaan. Jos vastaan tulee samalla rekka tai jotain muuta, niin rekkakin väistää sinua koska olet tärkeä paremman väen autoilija, joka ymmärtää ajamisesta ja liikenteestä kaiken. Ja niin, suojatie jakajan kanssa, sen voit ohittaa aina väärältä puolelta, onhan sinulla kiire vaikka, aikaa olisi ollut 6-8s ymmärtää linja-auton pysäkiltä lähtö. Nii ja niistä lapsista suojatien lähellä, bussin antama näköesteitä oikealle puolelle suojatielle. Mitä niistä. Ei oo ennenkään kukaan juossut eteen, eikä sieltä saa juosta eteen, eikä lapsi voi ikinä juosta eteen arvaamatta.

Niin stanasta ku noi bussit tippuu suoraan taivaalta eteen aina....ja kyllä Ohi pitää päästä. Koska sinulla on kiire 210m päässä oleviin valoihin seisomaan tai kääntymään kotipihallesi. Aika on rahaa, omalla kotitielläkin. Ja koskaan ei tiedä vaikka bussi ajaisi edessä kotipihaasi asti ja kuljettaja tulisi teille syömään. Kannattaa siis aina ohittaa tilanteessa kuin tilanteessa pysäkiltä lähtevä linja-auto. Koskaan ei tiedä mitä seuraa.... Ja jos omistat jonkun seuraavista ajoneuvoista, OOOO autot, Bemari, taksi, super pakettiauto, Wolttifuudorasuperlähettiauto, landrover ym hieno SUV tyyppinen kaappiauto etenkin narulla veivattavat, ei hätää. Anna palaa vaan.... Lopussa kiitos seisoo ja mainetta fiksuudesta sataa ämpäri kaupalla. Etenkin kun takanasi oleva linja-autonkuljettaja miettii niissä valoissa,, että "**** mikä tollo. Millä lie prseellä auto saatu ku päässä ei ole mitään". Mutta, sinä voit miettiä näitä mainittuja asioita. Ja olethan niin pirun hyvä ajaaan ja tiedät ajamisesta ja liikenteestä kaiken, oelt parempi kuin yksikään ammattikuljettaja. Tiedostat riskit ja tiedostat myös niitten seuraukset hyvin, joten sinulla on varaa ottaa ihmishengen edestä riskejä 5 sekunnin tähden, se on itsetunto kysymys jo suoraan itseasiassa. Näitä neuvoja kun noudatat, niin olet teiden kuningas.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pitää ja ei pidä. Onhan tuossakin uutisessa selkeä virhe, se sanoo näin:
Verkkouutiset kirjoitti: Linja-autopysäkiltä lähtevää linja-autoa on väistettävä sellaisilla teillä, jossa nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa tai alhaisempi.
Oikeasti pykälä jopa nykyisessä juostenkustussa tieliikennelaissa menee näin:
Tieliikennelaki kirjoitti: Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Mitä tämä sitten tarkoittaa suomeksi? Se tarkoittaa sitä, että kun bussikuski pistää vilkun päälle, jatkaa pysäkin vierellä oleva kuljettaja matkaansa ja pysäkkiä lähestyvät kuljettajat nostavat kaasun ja ehkä jopa painavat jarrua, jotta bussi pääsee liittymään siihen väliin.

Oikea toiminta on oikeasti aika helppoa: jos bussilla on max 60 rajoitusalueella vilkku vasemmalle kun lähestyt pysäkkiä viereisellä kaistalla, niin älä aja siihen bussin viereen asti.

Käytännössä kuitenkin virheitä tehdään molemmin puolin. Osa bussia lähestyvistä kuljettajista ei todellakaan jää odottelemaan kuten pitäisi, toisaalta osa bussikuskeista tulee surutta jo rinnalla olevan auton päälle. Bussikuskin on myös tärkeätä muistaa se vilkku, koska vasta lähtöaikeensa suuntamerkillä osoittava bussikuski aiheuttaa niille pysäkkiä lähestyville kuljettajille sen väistämisvelvollisuuden.

Maltinjakoa ja proseduurin muistutusta kaivattaisiin siis molemmille puolille. Kertauksena: bussista vilkku päälle, rinnalla olevat autot eteenpäin, lähestyvät autot vauhti pois, bussi siihen syntyneeseen rakoon. Ei tartte kenenkään hätäillä tai hermoilla, oikea toiminta on ihan oikeasti noin helppoa.

Otetaan vielä esimerkki elävästä elämästä: mun työmatkalla on yksi kohta, jossa on bussipysäkin jälkeen valoristeys ja liikenne pääsääntöisesti vähintäänkin riittävää, joten vauhdit on pääosin matalia ja usein jono seisoo, kun bussikuski haluaisi päästä liikkeelle. Olen useamman kerran jäänyt siihen bussin takakulmalle odottamaan, että edessäni on sille bussille hyvä rako lähteä liikkeelle. Kuitenkaan niitä kertoja, joina tuo väli on bussikuskille kelvannut, ei voi laskea yhden käden sormilla, koska yhdessä kädessä on liikaa sormia. Ei katsota peiliin että tuossahan on valmis väli, vaan ajetaan ihan pysäkkilevennyksen etureunaan, työnnetään keula johonkin hesarin paksuiseen väliin 1-3 autoa edempänä jonossa ja pujotellaan millintarkasti tiukkaan rakoon hiiiiiitaasti ja rauhallisesti sen sijaan, että päästäisi ne jo edellä olevat perskärpäset menemään ja lähtisi reippaasti hyvään väliin. Kokonaisuus toimisi nopeammin ja sujuvammin ja oltaisiin kaikki osalliset pikemmin perillä, mutta ei vaan kelpaa. Kieltämättä tuntuu turhauttavalta jättää/tehdä sitä väliä bussille, mutta aion silti jatkaa ja katsoa, montako vuotta menee että saadaan siitä kädestä ensimmäinen sormi (ei keskimmäinen) pystyyn.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo näkökulmia on miljoona tähän aiheeseen. Lähtökohtasetsi kyse on tilannenopeudesta ja ennakoinnista, eli havannioinnista, eli ymmärtää mitä silmät näkee ja osaa miettiä 5s eteenpäin elämää liikenteessä. Osalle se on jäätävän vaikeeta. Se on vaan niin jäätävää. On pysäkki. On suojatie pysäkin eessä. Bussi peittää näkyvyyden kokonaan suojatielle oikealle. Aikaa nähdä bussi on Töölöössäkin Runeperinkadulla helposti 10s, nopeudet on 30-40kmh. Silti se vaan tippuu suoraan eteen aina sieltä pysäkiltä. Osa vetää sen verran lujaa, että ehtii ehtii vielä sinne suojatielle ohi siitä bussista, joka on ajoissa vilkuttanut, tehnyt kaiken oikein, on jo liikkeellä kaistalle. Vielä voi suhahtaa siitä jakajan ja keulan välistä, nopeudella yli 50kmh.

Nää tälläset kuljettajat, joille tää on pakkomielle, ottaa sitä vauhti ajo 3-5s ennakkoon ja ladata urku auki siitä ettei vaan tartte.... näille kuljettajille ei tule ikinä mieleen sitä, että mitäs jos se bussi väistääkin jalankulkijaa, joka on sielä bussin katveessa... Voiko sielä sellanen olla? Voiko? Voiko olla katveessa joku lapsi tai joku? Voiko olla, mitäs jos se juoksee sieltä? Voiko kaupungissa käydä näin?! Voiko?

Jokainen tietää, mitä käy, jos ajat suoajatiellä 50kmh ihmisen päälle jarruttamatta. Sitä ei nämä tietyt asenne kuskit ikinä ees ymmärrä miettiä. Eivät koskaan. Ohi pitää mennä, seuraaviin valoihin odottamaan. 5s tähden.

Tänään ripitin yhden Skeida tädin tuola Munkassa. Veti jakajan toiselta puolelta ohi kun olin pysäkillä. EI kato mahtunu ohi niin tottakai piti sitten vetää miljonaa ohi siitä. No mä sain sen juttusille pari pysäkkiä myöhemmin kun oli parkkiin menossa. Sanoi, että "olisit ajanut vähän eteenpäin niin pääsisin ohi" sanoin, että 5 sekkaa. Tajuatko sä että kortti lähtee samantien....ja mietitkö sä sitä ikinä, että jos sieltä keulan edestä juoksee joku..mitä sä sitten teet? Ohitat bussia jakajan väärältä puolelta, suojatiealueella...Ja ajat jonkun päälle siinä.... Koitti se jotain vinkua, sanoin että "hevon kukun väliä sillä ole, 5 sekkaa......"...

Ihmiset on tolloja. Omalla kotitiellä vieläpä tämäkin tapaus. MInkäs teet. Joillekin 200K€ maasturikuskeille tekis joskus mieli mennä sanomaan, että millä oot auton saanu ku et tajua mitään mistään, mahtaa olla levee persereikä sulla.... Sen verran tuola näkee joskus pskaa, että ihmettelee ettei enempää ihmisiä kuole tollojen takia.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Näkisin keskustelussa ajatusvirheen sen suhteen välittääkö suojatien tms yli tykittävä kuski lapsen tappamisesta tuon taivaallista. - Ei välitä.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Liikennesuunnittelulle siitä pisteet, että suunnittelevat pysäkkejä mistä ei mahdu turvallisesti ohi. Tahallista kiusantekoa.
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, nuo suojatiegiljotiinit on sitten ihan oma lukunsa. Mitenkään niissä perseileviä kuskeja puolustelematta osoitan kuitenkin syyttävän sormeni myös hieman eri suuntaan. Kun meillä kuitenkin, kuten tiedämme, tieliikennelaissa lukee näin:
Tieliikennelaki kirjoitti: Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;
...ihan siitä syystä, että giljotiiniefekti on helevetin vaarallinen, niin miten helvetissä voi olla ok tehdä liikennesuunnittelua niin, että on ok törkätä bussipysäkki siihen suojatien eteen? Bussi kuitenkin peittää aika hyvin maisemaa takanaan ja helposti vieläpä kuljettaa paikalle aimo kasan niitä jalankulkijoita, jotka siihen suojatielle painelevat.

Eikö se liikenneympäristö olisi asiallista pyrkiä tekemään mahdollisimman turvalliseksi eli niin, ettei tälläisiä miinoja vasiten tehdä? No eihän se olisi, sehän nähdään ihan elävässä elämässä. Jos turvallisuudella olisi yhteiskunnalle merkitystä, niin se bussipysäkki olisi suojatien jälkeen eikä toisinpäin. Mutta ei, kun ei. Kostoksi sitten tehdään niitä liikenteenjakajia pysäkin kohdalle, aitoja kaistojen väliin yms viritelmiä paikkaamaan tätä rakenteellista oiretta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jouduin tänään töissä punaisen Tesla kuljettajan raivon kohteeksi. Herra tuli Lapinlahdenkadulta kuin ohjus keskelle risteystä, jossa oli muitakin autoja keskellä. Yritti ehtiä mun eteen siinä, muttei ehtinyt. Meinasi ajaa päin. Käännyttiin Pohjoiselta Rautatienkadulta Mechelininkadulle suunta pohjonen, kun sain linja-auton suoraksi oikeelle kaistalle ja jne, kaveri vetäsi sillä Teslalla niin paljon ku se kulki ja aivan keulaa viistäen edestä torvi pohjassa.

Ikäväkyllä jouduin hänen viereen Hietaniemenkadun valoissa, hänellä oli ikkuna auki ja erehdyin avaamaan itse ikkunan. Ensimmäinen kysymys oli, että MIKÄ MULLA ON HÄTÄNÄ. Sanoin, että sähän tässä meinasit kahdesti osua... sen jälkeen alkoi melkonen soppa. Huusi kaikenlaista ja kyseenalasti ammattitaitoni ja niin ees päin. "Voi sähän oot kova jätkä sitten" ym. perus pskaa. Taisin sanoa vahingossa että oon aika täynnä sunlaisia ihmisiä näin yleensäkin...

Tälläset kohtaukset, reilun 50sen sliipatun letin omaavan toimistojannun kanssa, joka ajaa uuden karheeta halppis Teslaa. Tälläset jutut ei vähennä yhtään sitä mielikuvaa, mikä näistä ikäväkyllä tulee. Voiko enää kusipäisemmin käyttäytyä. Nämä ihmiset ovat niin loppu, töistä tai veloista tai mistä lie, että tekevät mitä lystäävät. Hakevat sen paikan, jossa saavat purkaa huonon avioliiton, huonon työpäivän vttutuksen jollekin, ja sen että, joutuu ajamaan tollasta rimpula Teslaa ilmeisesti. Nää ihmiset on niin ******, että tekevät kaiken väärin, mutta haukkuvat siitä toiset. Ei oikeen sanat riitä kuvaamaan tällästä ihmistä, jolla on pokkaa tollaseen käytökseen keskellä iltapäivä ruuhkaa.

Käy säälisiksi tämän äijän perhettä, ja työkavereita. Mahtaa olla mukava työkaveri ja pari elämään tällänen itseään täynnä oleva sliipattu *****, joka käyttäytyy liikenteessä sillä tavalla, että turpaa tulee jos väärälle menee aukomaan.
Eli tervetuloa liikenteeseen töihin. Nykymaailmassa ihmiset voi huonosti, ja tulevaisuudessa voidaan vielä huonommin. Joudut tahtomattasi tällästen uhriksi, vaikket ole tehnyt mitään väärää, missään kohtaa.

Mielikuvat siitä, millasia tälläset ihmiset voi olla, jotka jo valmiiksi näyttävät kyrpiintyneiltä, ajavat tälläsiä paremman väen autoja, tekevät mitä lystäävät ja kostavat oman tyhmyytensä kaikille muille... Joo ajan ihan mielellää tota Toiotaa, eipä tule saatua kpää mainetta vaan sen takia, että on tietyn merkkinen auto jo lähtökohtasesti.

Ja tiedoksi, jos satut Tesla mies tämän lukemaan. Toivottavasti et ole autoharrastajia, sillä sinuna en näyttäs naamaani enää missään tapahtumissa. Jos tunnistat itsesi harmaatukkaiseksi sliipatuksi Tesla kuskiksi, joka huusi linja-autonkuljettajalle tänään raivopäisesti täysin syyttä. Sinähän siinä ajoit kuin mielipuoli, näytit koko Suomelle millanen kynttilä sinä olet. Erehdyppäs julkasemaan se kameralla sohittu kuva ja kirjottamaan siihen jotain kivaa perään. Minä en anna sulle sitten mitään armoa oikeudessa, takaan sen, että tiedät tehneesi sen sitten. Väärälle kaverille avauduit tyhmyyttäsi. Sunlaisilta ihmisiltä, pitäs ottaa auto pois, ootte lähtökohtasesti liian tyhmiä ajamaan mitään ajoneuvoa. Pistää miettimään, millä se ajoneuvo on saatu tai se työpaikka, jossa on varaa ajaa tollasta autoa. Etenkään tollasta sähköautoa, joka kulkee ihan liikaa teidän älylle ja ymmärrykselle. Mopoauto on tehokkain auto, joka teille pitäisi antaa ja sekin pitää antaa ilman moottoria.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ onhan tuo aika järkkyä, mutta valitettavasti ihmisten käyttäytyminen on myös omien huomioiden perusteella muuttunut enemmän haukkamaiseksi, oman navanseudun tuijotteluksi myös liikenteessä, sehän peilaa aika hyvin ajan henkeä.

Ennenhän ne oli enemmän ne perusPenari-autisti-vulvakuskit tuossa maineessa, valitettavasti. I4 - i7 malleilla ajavista ei enää 95 % pilaa kaikkien mainetta ? :wink:
Lerpulle vinkkinä :wink:

Jaksamista sinne ison ratin taakse , SA
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:
12 Loka 2023, 17:05
^ onhan tuo aika järkkyä, mutta valitettavasti ihmisten käyttäytyminen on myös omien huomioiden perusteella muuttunut enemmän haukkamaiseksi, oman navanseudun tuijotteluksi myös liikenteessä, sehän peilaa aika hyvin ajan henkeä.

Ennenhän ne oli enemmän ne perusPenari-autisti-vulvakuskit tuossa maineessa, valitettavasti. I4 - i7 malleilla ajavista ei enää 95 % pilaa kaikkien mainetta ? :wink:
Lerpulle vinkkinä :wink:

Jaksamista sinne ison ratin taakse , SA
Joo kyllä tää vaan lisää niitä mielikuvia, ajotyyleistä ja kaikista. Mitä nää voi olla ikäväkyllä. Saa mut pitämään etäisyyttä kyllä vielä enemmän tiettyihin autoihin... Ja sehän seon se järkky homma tässä, että sinä et ole tehnyt mitään väärää. Hän oli väistämisvelvolinen kokoajan, mutta hänen oikeudentajunsa on sen verran kiero johtuen veekäyrästä ja huonosta elämästäj a veloista ja Teslasta, että kokee senkin vääryytenä, vaikka hänellä on väistämisvelvollisuudet. Ja se, kun se ei menekään niin, että hän.. niin se laukasi vissiin ton kaiken sitten ja meinasi osua kaistaa vaihtaessaan vielä kaiken päälle. Nää ihmiset on, narististi sosiopaatit toimii tälleen, omassa toiminassa ei ikinä ole vikaa. Jopa ihan kiistatta esitetyt faktat kielletään, tässä tapauksessa oma toiminta oli oikeutettua ja siinä ei ollu mitään väärää, ja se joka teki väärin oli se bussinkuljettaja, joka ei tehnyt mitään väärää lakia katsottaessa. Lähinnä oon ihan täynnä näitä ihmisiä, tälläsiä ihmisiä. Mutta pakko sietää liikenteessä näitä, minkäs teet. Autossa ku on niin helppo mesota. Mutta tekeekö tää kaveri sen Cittarin kauppajonossa, epäilen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tämä viikko olisi ollut alottelevalle bussinkuljettajalle varsinainen masennus viikko. Tämä työ opettaa kyynisyyteen. "Vihaamaan ihmisiä lopulta".

TIISTAI:
- Kyytiin tulee "Radiomies". Huusi mulle kesällä että en saa kuunnella Jyväskylän rallia puhelimesta. Huusin takasin sillon että, ENKÄ LAITA SINÄ MEET ULOS JOS EI KELPAA. Ei mennyt. Tällä kertaa Radiomies sekosi kun ovi ei pysähtynyt nenän eteen ja käveli vielä yhden oviparin ohikin ja huusi alkajaiksiksi että vttuileko minä hänelle kun ei pysähtynyt kohdalle. Ihanat asiakkaat. Aie ttä näitä riittää. Munkassa on yks vanha ukko joka haukku taannoin paskahousuksi kun me aina mennään pskalle töissä ja ajetaan ku missäki vuoristoradassa, haukko se vielä ryssäsikin....

TIISTAI-KESKIVIIKKO
- Lukematon määrä urpoja tien päällä, ei punasia valoja, ei kolmioita, ei stoppeja ei mitään. Eteen vaan alle vaan sivulta ylhäältä alta.
- Superpotkulautaihmiset ovat kuolemattomia, alle vaan vaikka kahden pakettiauton välistä punasiin sillä laudalla, kylä lähtee ja molemmin puolin voi ajaa bussin rinnalla ahtaalla kadulla sellasilla saati vastapalloon on ihan normaalia
- Fillaristit, ylämäessä pakko päästä linja-auton eteen ajamaan, ilman että on sähkömankeli, jolla voi sen ehkä tehdä. Mutta ei, eteen vaan hiljaksee polkeen ja sitten voi näyttää noidalta kun painat loppuenlopuksi äänimerkkiä, että täällä on muitakin.
- Jakajanväärältä puolelta ohittaminen on hienoa omalla kotitiellä, Rouvan mielestä hän ei mahtunut ohi takaa joten päätti ladata miljoonaa sitten ohi silleesä. Myönsi olevansa väärässä kun jututin sitä Munkkivuoressa ja kysyin, että mitäs jos sieltä ois juossu joku lapsi keulan eestä, mitäs sitte... ei keksiny mitä sitte.
- Kengillä alle mistä tahansa millon tahansa millaseen väliin tahansa katsomatta kuullokkeet päässä ja puhelin otsassa. Mitä pskempi keli, mitä pimeempää ja sateisempaa, sen mustemmat vaateet ja sen enemmän alle vaan. Oli suoralla tiellä autoja tai ei tai se ainut autokin on linja-auto, jossa on matkustajia. Alle vaan. 2s varotuksella pakettiauton takaa pimeessä. Alle vaan, oha ne kengät kuolemattomuus Niket.

TORSTAI
- Hullun sliippi muna Teslamiehen hyökkäys, josta kirjotin

PERJANTAI
- Ekan vuosimallin Skoda miehen aamuhetket. Oli viihdyttävää katsella kojelautaan itse pultattua isoa telkkaria ja sen ohjelmaa. Mikä lie Italo draama sielä oli menossa, nukahti vaan vähän valoihin ni sain keskiskormen kun muistutin, että hän on liikenteessä
- Porsse Panameran kuljettaja oli niin taitava tänä aamuna, että pystyi räplää puhelinta ratin keskiössä Oopperalta Ruskeasuolle koko matkan. Muuten meni hienosti, Possu pysy ehjänä. Loistavaa. Mutta 4-5 kertaa kävi toisella kaistalla puoli autoa, nukkui parit valot ja meinasi vaihtaa kaistan keulaan kun ajelin siinä lähistöllä eikä muistanut vilkkua kun poistui Manskulta. Ehkä sillä oli joku tärkee juttu menossa. Ja olihan siinä törmäysavustimet varottamassa jos unohtaa jotain.

Tämä linja-autonkuljettajan työ etenkin HSL alueella opettaa kyllä vtutukseen. Näät miten tyhmiä ihmiset on oikeasti. Usein aikalailla isosti koulutetut, hyvä palkkaset ihmiset vieläpä. Ajavat hienoilla kalliilla autolla, kenties joku naru hypdri tai just tollanen perus halpa Tesla tai joku edutus delukse GT Porsse. On kaulusta ja on sliippiä ja on reipainia. Mutta voi kiesus miten tyhmiä nää ihmiset voi oikeasti olla. On vaikee uskoo, että tällänen ihminen on jossain työssä yleensäkkään. Saati missä työsuhde-etuun kuuluu parin tonnin Panamera Porsse, jos älykkyys ei riitä ymmärtämään sitä riskiä, mikä puhelimen räpläämiseen ratin keskiössä kaupungissa ajon aikana liittyy. Jos asenne on vielä tuollainen, että kyllä mä voin muttei muut ku oon niin hyvä ja oha mulla tää Porsse kato. Jos älykkyys ei siihen riitä, herääkin sitten kysymys millä on työt ja autot saatu. Mahtaa olla levee prsreikä tälläsillä ihmisillä. Sitä vaan alkaa miettimään tälläsiä lopuen lopuksi kun samat autot, samat merkit, samat mallit toistaa 10 tuntia päivässä samoja juttuja joka päivä. Samoilta automerkeiltä malleilta, samoja idiootti juttuja. Osalla on vielä keskisormikin tuulettavana oman mokan takia.

Kyllä tää työ opettaa tietynlaista kyynisyyttä. Oot jo lähtökohtasesti sitä mieltä, kun taakse tulee rinkulalada, että mitäköhän seuraavaksi. Aika usein se epäilys kyllä menee oikein. Teslat on kunnostautuneet tässä Kpää leiman saannissa. Laskettiin Leon kanssa, että yhessä risteyksessä oli yhtä aikaa 7 Teslaa. Oltiin Espoossa. Yllättävää että niihin pesiytyy näitä torstain kaltasia ammmattikusipäitäkin sitten myös. Ja uusi merkki sikatilastoon on uudet Landroverit, tai uudehkot sellaset kuten myös XC90 T8 superpiuha kuskit. Woltfuudorabolt lähetit on ihan erikseen, ne erottaa jo autoista.

Jännä ilmiö tää sikailu osasto kyllä. Ei ne Nissan Micralla sikailis tuola..... mut ku on autoo ja on kato on..aivot prseessä.

Aaamen. Nyt viikonloppuja. Ajakaahan nätisti.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tässä kun on vuosia joutunut silmäilemään S_A:n jatkuvia kertomuksia miten juuri hänen kohdalleen usein sattuu hulluja autoilijoita voisi todeta sellaisia faktoja, että itse kun olen pyörinyt pääkaupunkiseudulla vuosikausia puoliperällä ja täysiperällä ilman juuri yhtään varsinasta toisten autoilijoiden aiheuttamaa ongelmaa, on helppoa todeta että S_A:n oma negatiivinen asenne Saksalais premiumeita ja joitain muita vastaavia merkkejä kohtaan on isolta osin itse aiheutettua. Jos ei ole parempaa tekemistä kun pahottaa yleisesti ottaen mielensä joidenkin tiettyjen merkkien takia kun niitä tienpäällä näkee niin se on hyvin pitkälti oma valinta. Ja hyvään liikennekäytökseen kuuluu ettei turhanpäiten estele muiden autojen liikkumista, vaikka tahallaan estelemällä takana tulevaa sen takia kun näkee tietyn merkkisen/kiireisemmän autoilijan. Tätä estelyä on mm. linja-auton etuoikeuksien väärinkäyttö kiilaamalla pysäkiltä takana tulevan auton eteen, tai menemällä turhan paljon viereiselle kaistalle mutkassa.
Tunnustetaan että minä muuten kerran pahoitin mieleni Vantaalla kun BMW X6 tuli reilusti minun jälkeeni liikenneympyrään ja painoi pitkään tööttiä.
Huomautuksena vielä että uudehkojen premiumien kuskit ovat yleisesti ottaen kiireisempiä ihmisiä ja näiden autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on reilusti parempi/ kun pienien peruskiesien, nämä ovat vain yksinkertaisia faktoja (alleviivattu sen takia kun minulla ei todellakaan ole kiinnostusta alkaa väittelemään yksinkertaisista faktoista) joita on aika turha ottaa syvälle sisäänsä.
Jos se bussilla kruisailu on niin mahdottoman ikävää niin kannattaa varmaan hakea ammatti-apua tai ruveta vaihtamaan alaa. Elämä ei kestä loputtomiin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

gYdEbUh kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:28
vuosikausia puoliperällä ja täysiperällä ilman juuri yhtään varsinasta toisten autoilijoiden aiheuttamaa ongelmaa, on helppoa todeta että S_A:n oma negatiivinen asenne Saksalais premiumeita ja joitain muita vastaavia merkkejä kohtaan on isolta osin itse aiheutettua.
Alleviivasin sen olennaisen.

PKS ja bussit = vihattuja. Etenkin niiden silmissä, kenellä on rahaa enempi kuin perusduunarilla.
Terveisin busseja vihaava perusduunari, kuka on nähnyt mainitun kolikon toisen puolen ihan riittävän useasti - kunnes viisastuin ja muutin mahd. kauas hittoihin tuolta etelän sekoilusta (ps. Savossa on aika rauhallista.)

Unohdat tässä ihan tosi olennaisen seikan:
- porukka ihan oikeasti kuvittelee kykenevänsä keskittymään ajamiseen etenkin taajamassa, samalla katsoen draamaa telkkarista. (todistettu kyydissä, kävelijänä, pyöräilijänä ja autoilijana)
- porukka ihan oikeasti kuvittelee olevansa jatkuvasti lain ulkopuolella/yläpuolella ('ne mitää punasii oo mulle' tai 'kyllä mä vielä kerkeen')
- porukka vaan on ihan järjettömän typerää

Plus vielä ekstrana tää: iso auto = pelottaa. Mut bussi ei oo iso auto. Bussi on vaan "se *tun romu aina tiellä!!!¤%%".

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

gYdEbUh kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:28
Tässä kun on vuosia joutunut silmäilemään S_A:n jatkuvia kertomuksia miten juuri hänen kohdalleen usein sattuu hulluja autoilijoita voisi todeta sellaisia faktoja, että itse kun olen pyörinyt pääkaupunkiseudulla vuosikausia puoliperällä ja täysiperällä ilman juuri yhtään varsinasta toisten autoilijoiden aiheuttamaa ongelmaa, on helppoa todeta että S_A:n oma negatiivinen asenne Saksalais premiumeita ja joitain muita vastaavia merkkejä kohtaan on isolta osin itse aiheutettua. Jos ei ole parempaa tekemistä kun pahottaa yleisesti ottaen mielensä joidenkin tiettyjen merkkien takia kun niitä tienpäällä näkee niin se on hyvin pitkälti oma valinta. Ja hyvään liikennekäytökseen kuuluu ettei turhanpäiten estele muiden autojen liikkumista, vaikka tahallaan estelemällä takana tulevaa sen takia kun näkee tietyn merkkisen/kiireisemmän autoilijan. Tätä estelyä on mm. linja-auton etuoikeuksien väärinkäyttö kiilaamalla pysäkiltä takana tulevan auton eteen, tai menemällä turhan paljon viereiselle kaistalle mutkassa.
Tunnustetaan että minä muuten kerran pahoitin mieleni Vantaalla kun BMW X6 tuli reilusti minun jälkeeni liikenneympyrään ja painoi pitkään tööttiä.
Huomautuksena vielä että uudehkojen premiumien kuskit ovat yleisesti ottaen kiireisempiä ihmisiä ja näiden autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on reilusti parempi/ kun pienien peruskiesien, nämä ovat vain yksinkertaisia faktoja (alleviivattu sen takia kun minulla ei todellakaan ole kiinnostusta alkaa väittelemään yksinkertaisista faktoista) joita on aika turha ottaa syvälle sisäänsä.
Jos se bussilla kruisailu on niin mahdottoman ikävää niin kannattaa varmaan hakea ammatti-apua tai ruveta vaihtamaan alaa. Elämä ei kestä loputtomiin.
Siihen vaan turtuu. Ja väitän, että työ puoliperän kanssa vs Linja-autonajaminen PK-seudulla eroo aika paljon lopulta liikenteellisesti. Vaikka itse ajaminen on varmasti ihan samanlaista. Ajan HSL alueella nivel-busseja ja teliautoja, kaksi-akselisia. Samoja teitä, samoja risteyksiä, samoja linjoita. Monia monia monia kertoja viikossa. Tiedän vaaran paikat ulkoa suurin piirtein ja tiedän suurimman osan risteyksistä valo-ohjatuista ulkoa. Samat tilanteet, samat tiet. Samat autot. Samat jekut, samat kikat samat kiilaukset. Samoilta automerkeiltä. Se vaan ei enää yllätä, se on ihan valmiiksi jo varo-osastossa kun näkee tietyt autot takana.

Ei mulla ole näitä vastaan mitään. Mutta tietynlainen usko ihmisiin on aika heikkoa. Näät niin paljon samoilta merkeiltä samoja juttuja, saat niin paljon pskaa niskaan samoista tilanteista samoilta merkeiltä, että on vaikea sinäänsä enää uskoa mihinkään. Silti en minä sitä yleistä. Tiedän vaan kokemuksesta varoa tiettyjä merkkejä enemmän kuin tiettyjä. Itse en ikinä ihan vaan muutenkaan ostaisi näitä merkkejä, en näe mitään ideaa ajaa jollain tollasilla autoilla. Pärjään tällä nykysellä hyvin. Rakentaisin jotain ihan muuta sillä rahalla, mitä joku 80 000e Bemari maksaa. Tekisin sillä jotain ihan muuta kuin ostaisin sellasen.

Ja yleensä se menee niin kun olettaa. En minä niistä ota ressiä, se ei vaan yllätä. Torstaina jouduin syyttä sen Tesla kuskin raivon kohteeksi. Minä en tehnyt mitään väärää. Häneltä ois lähteny kortti samantien jo siitä 40kmh ylinopeudesta 40 alueella. Mutta kyllähän se 17 vuoden aikana on tullut selväksi, että mitkä merkit on niitä mitä pitää varoa. Ehkä puoli perällä ja muulla tollasella se on erilaista. En tiedä. Ette lähe pysäkeiltä esimerkiksi. Ette kohtaa sitä tilannetta, kun takana tuleva autoilja tekee kaikkensa, ettet voi tehdä työtäsi oikein ja lain mukaan. Kohtaatte ehkä sitten muita tilanteita. Mutta ette sitä, että lähdet pysäkiltä ja takana tuleva liikenne on eri mieltä. Vaikka teet kaiken oikein. Myöskään puoliperällä ei tartte kauheasti kierrättää keulaa tai varoa peräylityksiä, joihin osa näistä tilanteistakin liittyy. Joudut ajamaan viivojen päällä ottamalla tilaa, ettei takapyörät oo kanttarissa ja osa autoilijoista ei sitä ymmärrä. On tilanteita, joissa sut ajatetaan kanttariin, koska tullaan paikassa missä ei kannattaisi tulla vierelle väkisin leikkaamalla kaista sun puolelle. Vaikka olet tehnyt kaiken oikein. Mutta osa ihmisistä, ei vaan välitä. Ei ne mieti mitään tuola.

Ei se mahdottoman ikävää ole. Tämä viikko oli vaan niitä viikkoja kun ois pitänyt olla lomalla. Joskus näitä tulee monta viikossa, että et vaan tee mitään mutta kohtaat kaikki urpot tuola. Joskus on kuukausia kun ei tapahdu mitään. Sellasta se on. Ja ihmisiin mitä tulee, asiakkaisiin. Niitä riittää. Yleisesti ihmisten käytös on huonontunut 17 vuodessa. Johtuen somesta ja kaikesta muusta. Ja liikenteessä, ihmiset voi huonommin. Ehkä ette tosiaan rekan ratissa sitä niin kohtaa. En tiedä.
Viimeksi muokannut S_A, 13 Loka 2023, 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aquatica kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:49
gYdEbUh kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:28
vuosikausia puoliperällä ja täysiperällä ilman juuri yhtään varsinasta toisten autoilijoiden aiheuttamaa ongelmaa, on helppoa todeta että S_A:n oma negatiivinen asenne Saksalais premiumeita ja joitain muita vastaavia merkkejä kohtaan on isolta osin itse aiheutettua.
Alleviivasin sen olennaisen.

PKS ja bussit = vihattuja. Etenkin niiden silmissä, kenellä on rahaa enempi kuin perusduunarilla.
Terveisin busseja vihaava perusduunari, kuka on nähnyt mainitun kolikon toisen puolen ihan riittävän useasti - kunnes viisastuin ja muutin mahd. kauas hittoihin tuolta etelän sekoilusta (ps. Savossa on aika rauhallista.)

Unohdat tässä ihan tosi olennaisen seikan:
- porukka ihan oikeasti kuvittelee kykenevänsä keskittymään ajamiseen etenkin taajamassa, samalla katsoen draamaa telkkarista. (todistettu kyydissä, kävelijänä, pyöräilijänä ja autoilijana)
- porukka ihan oikeasti kuvittelee olevansa jatkuvasti lain ulkopuolella/yläpuolella ('ne mitää punasii oo mulle' tai 'kyllä mä vielä kerkeen')
- porukka vaan on ihan järjettömän typerää

Plus vielä ekstrana tää: iso auto = pelottaa. Mut bussi ei oo iso auto. Bussi on vaan "se *tun romu aina tiellä!!!¤%%".
Näin se taitaa olla. Pysäkiltä lähtevä bussi on asenteellisesti monelle iso juttu. Sen ohi on päästävä huolimatta vastaantulevasta liikenteestä, nolla näkyvvyydstä, suojatiestä, rajotuksista ym. Se on vaan päästävä ohi. Se vaan on niin. Osa ei yksinkertasesti ymmärrä muuta kuin painaa kaasun pohjaan. He eivät ymmärrä ennakoinnista mitään, havannoinnista yhtään mitään, vaikka olet antanut heille kaiken tarpeelisen tiedon pysäkiltä lähtiessä. Osa kääntää jopa viereisen auton kylkeen, ettei tartte väistää. Osa ei vaan tajua yhtään mitään tuola. Ja oli riskit mitkä tahansa, ohi on mentävä. Vaikka sitten jakajan väärältä puolelta. Ihan sama osalle. Ovat seuraavissa valoissa sitten edessä tyytyväisinä, että pääsivät ohi.

Puhelimet ym. en halua ees tietää mihin tää maailma vielä menee. Osalle toi asenne jo, ajaa puhelin kädessä ratin päällä, sen näkee katseesta missä se on. Tuijottaako vastaantuleva polviaan vai ei. SE kertoo jo ihan kaiken. Niin moni, niin niin moni ajaa noin. Se on ihan asenne kohtasta. Kyse on vaan asenteesta, ymmärryksestä vastuusta. Osa tosiaan kuvittelee olevansa niin hyviä, että he heillä on A. oikeus siihen ja B. he kyllä ehtivät reagoida kaikkeen mitä tapahtuu. Totuuden tietää kuitenkin ihan jokainen näistä itse, kusessa ollaan jos jotain sattuu ja sitä et selitä millään kun faktat lyödään pöytään. Tosin tietyt ihmiset kiistää kaiken vaikka ne näkis videonkin. Mut ne onkin niitä sekopäitä.

Osa vaan on sellasia. Ovat ehkä 50vee ikää saaneita, rahaa on, on hienoo autoo ja kaikkee. Ajetaan leveesti ja ollaan parempaa väkeä. Kuitenkaan oikeastaan itse ajamisesta ja liikenteestä, toisten huomioimisesta, ei ole mitään käsitystä. Tietävät varmasti mokanneensa kenties, mutta sen myöntäminen on niin iso asia itsetunnolle, että sentteri on sen ratkaisu.

SE vaan on näin. Joo kyllä mä voisin muutakin työtä tehdä. Mutta näinä aikoina ei ole kauheasti vaihtoehtoja, jos on vakkkari duuni, elämme vielä vuosia aikaa, jossa kaikki on epävarmaa ja mikään ei ole varmaa kuin epävarmaa. Ja osa mun kommenteista on puoliksi huumorilla. Osa ottaa ne tosissaan. Sille en mahda mitään. Ne jotka mut tuntee, niin tietää että puhun aikalailla kieli poskella näistä asioista toisinaan.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Onko tuo pysäkiltä lähtevä bussi se punainen vaate ?

Luulen niin. Ja kiireinen oman aikataulunsa orja ei voi ajaa bussin takana.
Sattuu vaan olemaan niin, että kiireiset kovaan hintaan työaikaansa myyneet
ajavat noilla tietyillä premium- merkeillä.

Onneksi Alfa ei kuulu tähän viiteryhmään oleellisesti. Siis
stressaavat valkokaulus- premiumkuskit.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jiitee kirjoitti:
14 Loka 2023, 09:21
Onko tuo pysäkiltä lähtevä bussi se punainen vaate ?

Luulen niin. Ja kiireinen oman aikataulunsa orja ei voi ajaa bussin takana.
Sattuu vaan olemaan niin, että kiireiset kovaan hintaan työaikaansa myyneet
ajavat noilla tietyillä premium- merkeillä.

Onneksi Alfa ei kuulu tähän viiteryhmään oleellisesti. Siis
stressaavat valkokaulus- premiumkuskit.
Osalle on. Kaasua vaan lisää ettei päästä eteen. Tilanteet on sellasia siinä kohtaa, että sinä oot jo puoliksi kaistalla kun tullaan ohi väkisin. Osa ajaa vastaantulevaa kohti, osa ei välitä mistään. Lähtökohtasesti se on asenteesta kiinni. Seuraavaksi se on kiinni siitä, että "kpää bussi tulee taas eteen ei mun eteen". Osa tekee ihan tahalleen kiusaa. Sen näkee kun valot nousee ja kiihdyttävät rajusti, että ehtisivät ohi. Osalle se on vaan sellanen asia, että se on liikaa. Vaikka 100m päässä palaa punaset valot, sillä ei oo mitään merkitystä. Sitten on ne tietyt paikat, missä sut kierretään 3 kaistan poikki, että ei tartte väistää. Oot vilkuttanut 150m pysäkiltä ja lähet vaihtaa kaistaa vasemmalle ku on pakko kääntyä valoista vasemmalle, sut kierretään kanttaria hipoen ja vedetään keulan eestä jyrkästi oikeelle kaistalle kahden kaistan poikki. Tälläsiä nää parhaat kuskit on. Sillä ei oo mitään merkitystä, minne sinä oot menossa. He ovat menossa eri suuntaan seuraavasta risteyksestä. Mutta se, että bussi lähtee pysäkiltä laukasee jonkun idiootti älyn näiden päässä, se on pakko vaan päästä ohittamaan, oli nopeus ja tilanne mikä tahansa.
Viimeksi muokannut S_A, 14 Loka 2023, 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos on kiire kaupunkiliikenteessä, on väärässä paikassa oikeaan aikaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
14 Loka 2023, 09:27
Jos on kiire kaupunkiliikenteessä, on väärässä paikassa oikeaan aikaan.
Niin se on. Kerran yks kollega sanoi että joku aasi oli huutanut sille, että "satana ootte aina eessä" kollega oli sanonut takas, että "niin tekin". :mrgreen:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1568
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Pyrin aina antamaan bussille tilaa kunhan sen aikeet on selvät. Pari kertaa käynyt niin että bussi laittaa vilkun vasemmalle ja kääntää keulan eteen siinä vaiheessa kun oma keula on bussin perän kohdalla ja vauhtia 60 km/h. Siinä saa sitten testata väistötaitojaan.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Cloverleaf kirjoitti:
14 Loka 2023, 10:29
Pyrin aina antamaan bussille tilaa kunhan sen aikeet on selvät. Pari kertaa käynyt niin että bussi laittaa vilkun vasemmalle ja kääntää keulan eteen siinä vaiheessa kun oma keula on bussin perän kohdalla ja vauhtia 60 km/h. Siinä saa sitten testata väistötaitojaan.
Joo osa ei tee oikein sitä. Ei sitä voi päälle lähteä. Pitäähän se ennakointiaika antaa kaikille. Mut toiset on sellasia, että vaikka teet kaiken niiku pitää ni se ei käy. Vilkutat kaistanvaihtoakin 150-200m ni se ei käy.

Osa syynä tähän on se, että ihmisillä on korkeita autoja, ne ei nää niitä kylkivilkkuja. Miten voi nähdäkään jos ajaa jollain GLCeellä? Mut osalla tää on vaan ihan vttuilua, ajetaan raot kiinni ja tehdään kiusaa. Asenne hommia. Paska päivä. Pitäähän se bussille kostaa. Minkä minä sille voin jos on pska eukko himassa. Ottas eron eikä kiusais meitä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Kertsu
Viestit: 897
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

https://www.is.fi/autot/art-2000009920982.html

Sattuuhan näitä. Oma havainto täälläpäin tosin on että punaiset valot ei bussikuskeja koske.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Kertsu kirjoitti:
14 Loka 2023, 11:05
https://www.is.fi/autot/art-2000009920982.html

Sattuuhan näitä. Oma havainto täälläpäin tosin on että punaiset valot ei bussikuskeja koske.
No sekn on vähän niin että missä kohtaa ne vaihtuu. Et sinä voi ihmisiä kaataa sielä etekin jos pysäkki on valojen jälkeen ja olet menossa sinne pysäkille jättämään ovella seisovia ihmisiä ulos. Mutta sitten voidaan vääntää 502 sivua siitä, että miten ne valot pitää ennakoida. Se on helppo sanoa aina vierestä, että olisit ajanu hiljemaa kaupempaa jo jne jne. Mutta kun meistä jokainen tietää, että toisinaan nää valot vaihtuu miten sattuu. Jopa ihan liikennevaloetuuksilla olevat valot vaihtaa bussille naaman eteen ne valot. Kun oletus on, että runkolinjalla esim.ne ei pitäs vaihtua. Sielä vilkkuu ne valkoset lamput merkkinä siitä, että liikennevaloetuus on päällä. Joskus ne vaihtuu silti. Et voi sille sitten enää oikeen mitään vaikka oot sovittanut vauhdinkin niin, silti tietyn pisteen jälkeen et voi enää jarruttaa turvallisesti. Saatat ajaa valon vaihtuessa punaselle tolpan ohi. Mutta jos olisit vetänyt kaikki kiinni, oisit saattanut kaataa jonkun mummon sielä. Liikenne on. Kaikki sen tietää, helppo on syyllistää ja sanoa, että minä en ikinä.

Joo punasiin ei saa ajaa. Mut se on sitten mietittävä, että mitkä on seuraukset, 20kmh vauhdistakin kaikki kiinni aiheuttaa kaatumisen. Nivelautossa on renkaita 10, kitkapinta-ala on sellanen, että ihan varmasti pysähtyy.....

Tli tästä mieleen eräs paremman väen kaulusukko Kaupungista. Menin pysäkille, valot vaihtu siinä keulan kohdalla ja ei siinä mitään vauhtia 15kmh ei ihmisiä ei mitään et vaan voi jarruttaa enää metriä ennen tolppaa oikein mitenkään turvallisesti sitä. Äijä alko huuutaa heti, että "ajoit sitten aika hienosti punasiin tossa". Jäin miettii, että kaveri on tolpan toisella puolella, eikä ees nähnyt niitä valoja, jotka meille vaihtu. Sanoin hänelle sillon jotain, että en minä voi ihmisiä kaataa niin selitti tämän ikonisen lauseen "olisti ennakoinu paremmin". Sillon sanoin suoraan takas, että tuuthan sä ajaa, mä lähen himaa. Tossa on kirja ja tässä on auto. Ei se halunnu. Ihme ukko neuvoo toisia omassa työssään, eikä sitten osaa sitä työtä mitä neuvoo. Näitä riittää.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kertsu kirjoitti:
14 Loka 2023, 11:05
https://www.is.fi/autot/art-2000009920982.html

Sattuuhan näitä. Oma havainto täälläpäin tosin on että punaiset valot ei bussikuskeja koske.
Oon pari kertaa tommosen ratin takana istunut.
Tai ainakin samantyyppisen. Sen mitä totesin kuskin penkiltä on, et pienemmän pakettiauton yli näkee - jos henkilöauto on siinä, näkee kaiken paitsi pienen kakaran.

Eli joo, olis pitänyt toki pysähtyä, siinä ei ole lainkirjan kanssa mitään epäselvää. Toisaalta ihme tyyppi tuo autoilijakin, kun pysähtynyt tuohon eikä *gasp* keskelle risteystä! On siis ihan oikeasti astetta parempi kuski videon kuvaajana, ihan ilman sarkasmia. (yleensähän ihmiset tukkii kaikki hemmetin risteykset kaikkialle, ettei vahingossakaan kukaan pääse mistään eteen).

Anykase, ihmisiä nuoki vaan on. Ei se tarkota et niit tarvii maalittaa siks, et en tiiä - julkinen liikenne saa liikaa tukieuroja autoilijen taskusta? (no saa, mut se ei kuulu tähän keskusteluun). Ehkä tuokin bussikuski ajaa siviilissä audilla, mistä sitä tietää? Tai ehkä sekin ajatteli normaaliin tyyliin "jahas, auto suojatien eessä ja sieltä tulee joskus ihminen, mut ei vielä -> näin sen ja kerkeen". Tai mitä vaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Parikyt vuotta sitten ajoin itsekin bussia, tosin turistia joten pysäkiltä lähtöjä oli vähemmän. Oli niitä alle yrittäjiä silloinkin mutta ei niin paljoa että se olisi verenpainetta nostanut.

Onkohan joku muuttunut tässä välillä? Minusta liikennekulttuuri ei noin yleisesti ottaen ole ainakaan huonontunut, Tsadissakin saa nykyään henkilöauton kaistanvaihtoon tilaa ihan OK. Back in the days piti väliin tunkea vähänniinko väkisin.

Punaisiin pysähtyminen ajoissa kaatamatta matkustajia on tosiaan taitolaji. Silti jos tuossa ajaa punaisia päin ka jonkun päälle niin syyllisyys on yksiselitteinen. Ei auta kuin yrittää ennakoida, mutta helppo nakki se ei ole.

”Tuolla ulkona” yhdellä on huono päivä, toisella puutteellinen käsitys liikennesäännöistä, kolmatta vauva valvotti viime yön, neljännellä on rehellinen asenneongelma. Kun kanssaliikkujia ei voi vaihtaa, pitää vaan uida seassa ja koittaa olla ottamatta henkilökohtaisesti kun joku tötöilee. Minäkin mokaan joskus.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aquatica kirjoitti:
14 Loka 2023, 13:20
Kertsu kirjoitti:
14 Loka 2023, 11:05
https://www.is.fi/autot/art-2000009920982.html

Sattuuhan näitä. Oma havainto täälläpäin tosin on että punaiset valot ei bussikuskeja koske.
Oon pari kertaa tommosen ratin takana istunut.
Tai ainakin samantyyppisen. Sen mitä totesin kuskin penkiltä on, et pienemmän pakettiauton yli näkee - jos henkilöauto on siinä, näkee kaiken paitsi pienen kakaran.

Eli joo, olis pitänyt toki pysähtyä, siinä ei ole lainkirjan kanssa mitään epäselvää. Toisaalta ihme tyyppi tuo autoilijakin, kun pysähtynyt tuohon eikä *gasp* keskelle risteystä! On siis ihan oikeasti astetta parempi kuski videon kuvaajana, ihan ilman sarkasmia. (yleensähän ihmiset tukkii kaikki hemmetin risteykset kaikkialle, ettei vahingossakaan kukaan pääse mistään eteen).

Anykase, ihmisiä nuoki vaan on. Ei se tarkota et niit tarvii maalittaa siks, et en tiiä - julkinen liikenne saa liikaa tukieuroja autoilijen taskusta? (no saa, mut se ei kuulu tähän keskusteluun). Ehkä tuokin bussikuski ajaa siviilissä audilla, mistä sitä tietää? Tai ehkä sekin ajatteli normaaliin tyyliin "jahas, auto suojatien eessä ja sieltä tulee joskus ihminen, mut ei vielä -> näin sen ja kerkeen". Tai mitä vaan.
Sen huomannu, että perusperseet kyllä ahkerasti ilmottelee linja-autojen virheistä. Millon mistäkin. Osa laittaa jopa palautetta siitä, että on menty punasiin parit valot peräkkäin. Sitte ku sitä on tutkittu, valotolppa on vaihtunut puolessa välissä autoa punaselle ja nää ihmiset on luullu, että ajettiin täysin punasiin..... Kaikkee tuola on..................
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Aquatica kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:49
gYdEbUh kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:28
vuosikausia puoliperällä ja täysiperällä ilman juuri yhtään varsinasta toisten autoilijoiden aiheuttamaa ongelmaa, on helppoa todeta että S_A:n oma negatiivinen asenne Saksalais premiumeita ja joitain muita vastaavia merkkejä kohtaan on isolta osin itse aiheutettua.
Alleviivasin sen olennaisen.

PKS ja bussit = vihattuja. Etenkin niiden silmissä, kenellä on rahaa enempi kuin perusduunarilla.
Terveisin busseja vihaava perusduunari, kuka on nähnyt mainitun kolikon toisen puolen ihan riittävän useasti - kunnes viisastuin ja muutin mahd. kauas hittoihin tuolta etelän sekoilusta (ps. Savossa on aika rauhallista.)

Unohdat tässä ihan tosi olennaisen seikan:
- porukka ihan oikeasti kuvittelee kykenevänsä keskittymään ajamiseen etenkin taajamassa, samalla katsoen draamaa telkkarista. (todistettu kyydissä, kävelijänä, pyöräilijänä ja autoilijana)
- porukka ihan oikeasti kuvittelee olevansa jatkuvasti lain ulkopuolella/yläpuolella ('ne mitää punasii oo mulle' tai 'kyllä mä vielä kerkeen')
- porukka vaan on ihan järjettömän typerää

Plus vielä ekstrana tää: iso auto = pelottaa. Mut bussi ei oo iso auto. Bussi on vaan "se *tun romu aina tiellä!!!¤%%".
Sen verran kommentoin yleisesti ottaen että voihan tuo olla että asenteet on huonompia busseja kohtaan, mutta niistä huonoista asenteista/ epämääräisistä ajoista ympärillä ei välttämättä tarvitse ottaa suuremmin itseensä.
Niiden käytännön merkitys on hyvin vähäinen. Todellinen merkitys on siinä jos sattuu joku onnettomuus, mistä on merkittävää haittaa. Mikä on äärimmäisen/häviävän pieni määrä kaikista tilanteista.

Seikka minkä olisin myös voinut mainita edellisessä viestissäni on että noilla kalliimmilla sporttisemmilla autoilla painelijat ovat yleisesti ottaen kokeneempia kuljettajia kun peruskipoilla surraajat. Eli osaavat yleisesti ottaen kuitenkin ajaa paremmin. Näkevät liikennetilanteet yleisesti ottaen paremmin.
Tämä saa aikaan sitä ilmiötä että vaikuttavat ajavan huonommin kun katsovat liikennetilanteita välillä yksittäisinä tapauksina eivätkä jää kökertämään ja odottelemaan että menköön tuo etuoikeuden omaava paikallaan oleva kulkija ensin. Näin esimerkkinä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tämä saa aikaan sitä ilmiötä että vaikuttavat ajavan huonommin kun katsovat liikennetilanteita välillä yksittäisinä tapauksina eivätkä jää kökertämään ja odottelemaan että menköön tuo etuoikeuden omaava paikallaan oleva kulkija ensin. Näin esimerkkinä.


Hmm… etuajo-oikeus on aina mielestäni etuajo- oikeus, vaikka esim. 80v- paappa siinä voi hiukan
hitaammin reagoida… ei lähde kun hauki kaislikosta…muutenhan tehdään tilannekohtaista oman käden oikeutta, ja se on väärin.

Avaa vähän tarkemmin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

gYdEbUh kirjoitti:
14 Loka 2023, 15:32
Aquatica kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:49
gYdEbUh kirjoitti:
13 Loka 2023, 21:28
vuosikausia puoliperällä ja täysiperällä ilman juuri yhtään varsinasta toisten autoilijoiden aiheuttamaa ongelmaa, on helppoa todeta että S_A:n oma negatiivinen asenne Saksalais premiumeita ja joitain muita vastaavia merkkejä kohtaan on isolta osin itse aiheutettua.
Alleviivasin sen olennaisen.

PKS ja bussit = vihattuja. Etenkin niiden silmissä, kenellä on rahaa enempi kuin perusduunarilla.
Terveisin busseja vihaava perusduunari, kuka on nähnyt mainitun kolikon toisen puolen ihan riittävän useasti - kunnes viisastuin ja muutin mahd. kauas hittoihin tuolta etelän sekoilusta (ps. Savossa on aika rauhallista.)

Unohdat tässä ihan tosi olennaisen seikan:
- porukka ihan oikeasti kuvittelee kykenevänsä keskittymään ajamiseen etenkin taajamassa, samalla katsoen draamaa telkkarista. (todistettu kyydissä, kävelijänä, pyöräilijänä ja autoilijana)
- porukka ihan oikeasti kuvittelee olevansa jatkuvasti lain ulkopuolella/yläpuolella ('ne mitää punasii oo mulle' tai 'kyllä mä vielä kerkeen')
- porukka vaan on ihan järjettömän typerää

Plus vielä ekstrana tää: iso auto = pelottaa. Mut bussi ei oo iso auto. Bussi on vaan "se *tun romu aina tiellä!!!¤%%".
Sen verran kommentoin yleisesti ottaen että voihan tuo olla että asenteet on huonompia busseja kohtaan, mutta niistä huonoista asenteista/ epämääräisistä ajoista ympärillä ei välttämättä tarvitse ottaa suuremmin itseensä.
Niiden käytännön merkitys on hyvin vähäinen. Todellinen merkitys on siinä jos sattuu joku onnettomuus, mistä on merkittävää haittaa. Mikä on äärimmäisen/häviävän pieni määrä kaikista tilanteista.

Seikka minkä olisin myös voinut mainita edellisessä viestissäni on että noilla kalliimmilla sporttisemmilla autoilla painelijat ovat yleisesti ottaen kokeneempia kuljettajia kun peruskipoilla surraajat. Eli osaavat yleisesti ottaen kuitenkin ajaa paremmin. Näkevät liikennetilanteet yleisesti ottaen paremmin.
Tämä saa aikaan sitä ilmiötä että vaikuttavat ajavan huonommin kun katsovat liikennetilanteita välillä yksittäisinä tapauksina eivätkä jää kökertämään ja odottelemaan että menköön tuo etuoikeuden omaava paikallaan oleva kulkija ensin. Näin esimerkkinä.
No ei nää rekat ja perävaunulliset ajoneuvot lähde pysäkeiltä. Kun ei sielä pysäkillä voi ikuisesti odottaa. Tulee muita autoja taakse ja jne jne. Ni on sieltä vaan lähdettävä. Ajoisas vilkku ja niin eespäin. JOs takana tulee joku kpää, niin siitä tulee sitten niitä tilanteita, että vaarantavat oman autonsa, itsensä, mun työpäivän jatkuvuuden ja ihmisetn töihin pääsyn vaan sen takia, että ei kiinnosta. Ei huvita väistää, vaikka ei tarttis ku nostaa jalka kaasulta ni se ei käy. Noita tilanteita te ette kohtaa rekan ratissa ollenkaan. Saattatte tosin kohdata kaikkea muuta pskaa sitten muualla.

Kallit ja sportiautojen kuskit, oon tästä kyllä eri mieltä jossain määrin. Joskus miettii kun kattelee mitä ne tekee, että jos tuo on parempi autoilija, auton hallinna suhteen ja kaikkee. On joku RS Audi tai joku tollanen selvästi ei vahinko ostos alla. Ni miksi se ajaa sitten niin, että haistattaa kaikille vitut tuola. Yksinkertaset asiat unohtuu, toiset liikenteessä ja ihan jopa vilkut ja kaikki. Se, että on omasta mielestään parempi autoilija, niin se pitää sitten myös näkyä siinä, ettei sikaile tuola. Ajaa vastuullisesti ja näyttää, että on tosiaan vaikka joku ratakuski, jonka ei tartte lesota tuola yhtään. Tai jos ajaa reippaasti, tekee sen niin, ettei se aiheuta mitään vaaratilanteita ohituksilla ym. kaupunkialueella esim. Eikä aiheuta toisille vitutusta kiilauksilla ja rajuilla kiihdyttelyillä että ethii ehtii... asialla on kaks puolta. JOo varmasti osaa ajaa ja hallitsee, mutta kun muut ei. Ni ei voi ajaa niin , että fuck off all minä tuun nyt. Ei voi niin ajaa. Ja kyllä se näkyy jos jollain tollasilla tehosporteilla antaa palaa tuola. Kyllä se mielikuvia luo kun niitä tarpeeksi näkee päivässä. Suurin osa ajaa hyvin. Mutta kyl oon sitä mieltä ,että jos oot omasta mielestäsi parempi kuljettaja, niin se näkyy myös siinä, ettet sikaile. Näin se on. Ajat rauhallisesti ja et reagoi mihinkään haateisiin tuola.

Mut ohan se niinkin, että omaksi ilokseen ne valoista lähtee tuhatta sataa. Onhan se niinkin. Mutta sitten on tää porukka.
Itselle kävi tossa hiljattain sellanen, että olin tossa paalulla valoissa ja viereen tuli joku sähkö Skeida tai joku mikälie. Ne on kaikki saman näkösiä mulle. Valot vaihtu, niin tämä lähti ku raketti siitä. Oikeesti siis niin paljon ku se laatikko kulki. Sain sen kiinni 200m päässä ku odotti kääntyvää vihreää ja minä menin suoraan vihreillä.

Jäin miettimään siinäkin, että jos se oli joku näytön paikka, ni olis e kyllä aika huvittavaa. Keulia jollekin Toiota Aygolle tollasella tuola.... :lol: Ihmiset on....en tiie.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

gYdEbUh kirjoitti:
14 Loka 2023, 15:32
Seikka minkä olisin myös voinut mainita edellisessä viestissäni on että noilla kalliimmilla sporttisemmilla autoilla painelijat ovat yleisesti ottaen kokeneempia kuljettajia kun peruskipoilla surraajat. Eli osaavat yleisesti ottaen kuitenkin ajaa paremmin. Näkevät liikennetilanteet yleisesti ottaen paremmin.
Onko tälle korrelaatiolle jotain viitettä, vai onko omaa mutua?

Minun mutuni meinaan väittää, että auton hinta ei etenkään pk-seudulla ajokokemukseen merkittävästi korreloi. Omistajan ikään varmaan kyllä, silloin kun kyseessä on oma auto - työsuhdeauton kohdalla tuskin siihenkään, mutta ikä ei kerro ajokokemuksesta tai ajotaidosta mitään.

Toki niistä malleista jotain voi päätellä - RS-Audi harvemmin on työsuhdeauto. Huomattavasti yleisempi RS-skoda taas sitäkin useammin. Mikä sitten kalliiksi ja/tai sporttiseksi lasketaan, lie tulkitsijan mielessä. Jotkut kutsuvat 159:iäkin urheilulliseksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
14 Loka 2023, 17:15
gYdEbUh kirjoitti:
14 Loka 2023, 15:32
Seikka minkä olisin myös voinut mainita edellisessä viestissäni on että noilla kalliimmilla sporttisemmilla autoilla painelijat ovat yleisesti ottaen kokeneempia kuljettajia kun peruskipoilla surraajat. Eli osaavat yleisesti ottaen kuitenkin ajaa paremmin. Näkevät liikennetilanteet yleisesti ottaen paremmin.
Onko tälle korrelaatiolle jotain viitettä, vai onko omaa mutua?

Minun mutuni meinaan väittää, että auton hinta ei etenkään pk-seudulla ajokokemukseen merkittävästi korreloi. Omistajan ikään varmaan kyllä, silloin kun kyseessä on oma auto - työsuhdeauton kohdalla tuskin siihenkään, mutta ikä ei kerro ajokokemuksesta tai ajotaidosta mitään.

Toki niistä malleista jotain voi päätellä - RS-Audi harvemmin on työsuhdeauto. Huomattavasti yleisempi RS-skoda taas sitäkin useammin. Mikä sitten kalliiksi ja/tai sporttiseksi lasketaan, lie tulkitsijan mielessä. Jotkut kutsuvat 159:iäkin urheilulliseksi.
RS Skeida on kyllä yks niistä merkeistä, jotka keulii tuola kaikille. On se varmaan nopee joo. Mut jätän tollaset yleensä omalla autolla kolmosvaihteella missä tahansa. Sinne ne jää kitisemään ja vinkumaan. Sama kävi yhelle Teslalle yks päivä, koitti jotain keulia ni löin kolmosen sisään ja annoin koneen laulaa, eipä näkyny peilissä enää.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Polforea kirjoitti:
14 Loka 2023, 17:15
gYdEbUh kirjoitti:
14 Loka 2023, 15:32
Seikka minkä olisin myös voinut mainita edellisessä viestissäni on että noilla kalliimmilla sporttisemmilla autoilla painelijat ovat yleisesti ottaen kokeneempia kuljettajia kun peruskipoilla surraajat. Eli osaavat yleisesti ottaen kuitenkin ajaa paremmin. Näkevät liikennetilanteet yleisesti ottaen paremmin.
Onko tälle korrelaatiolle jotain viitettä, vai onko omaa mutua?

Minun mutuni meinaan väittää, että auton hinta ei etenkään pk-seudulla ajokokemukseen merkittävästi korreloi. Omistajan ikään varmaan kyllä, silloin kun kyseessä on oma auto - työsuhdeauton kohdalla tuskin siihenkään, mutta ikä ei kerro ajokokemuksesta tai ajotaidosta mitään.

Toki niistä malleista jotain voi päätellä - RS-Audi harvemmin on työsuhdeauto. Huomattavasti yleisempi RS-skoda taas sitäkin useammin. Mikä sitten kalliiksi ja/tai sporttiseksi lasketaan, lie tulkitsijan mielessä. Jotkut kutsuvat 159:iäkin urheilulliseksi.
En tähän liittyen tosiaan mitään virallista tietoa omaa, mutta tässä edelleen viitaten kalliimpiin premium laitteisiin, niin loogisesti ajateltuna yleisesti ottaen kyseisillä kuskeilla on aiemmin ollut tavanomaisempaa ajokalustoa, mistä on sitten päivitetty ajokokemuksen ja muun menestymisen ohella ajan saatossa parempaan ajokalustoon, kuten elämässä yleensäkin asioiden suhteen edetään. Tottakai on myös paljon poikkeuksia missä on vaikka saatu yllättäen iso määrä valuuttaa mikä on sitten laitettu kalliiseen kiesiin.
Ja kyllä noita kalliita omia autoja varmastikin yleisesti ottaen arvostetaan sen verran ettei niillä painella päättömästi aiheuttaen paljon reilumpaa riskiä siihen että tapahtuu joku vahinko omaan piikkiin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ah tiedättekö sen tunteen kun ajatte rauhassa kotiin ja mieli on hyvä ja rauhallinen. Ei kiirettä. Mietit jo illan saunaa kun peräpuskuriin liimautuu roikkumaan Saksalainen iso Premium auto. Ajat rajotusten mukaan hämärässä tihkusateessa ja tämä vaan roikkuu. "Stanan päivän pilaajat, mietit siinä ajaessa". Molemmat ajovalot loistaa peileistä kun välimatkaa on 2m 40 alueella. Päästään siitä sitten III:tien ramppiin ja vaihdat kaistaa vasemmalle rampin toiselle kaistalle sopivassa kohdassa, ettei tämä pääse vahingossa liian helpolla. Taktinen vaihto juuri sopivasti kun hän on jo innostumassa takana. Suora aukee ja näät kun leveä Saksalainen Premiumn auto pyyhkäsee sinulta melkeen takapuskurin mennessään miljoonaa suoraan vasemmalle kaistalle niin paljon kun autosta lähtee ja alkaa kadota vesisumuun.

Nielaset pari kertaa ja sanot hiljaa ääneen....PERKELE. Kunnes laitat nelosen sijasta kolmosen sisään vaihdat vasemmalle ja annat vähän hanaa. Otat tämän hienon Sakslaisen selvästi jonkinlaisen toimistokaulus-liisari-kuninkaan kiinni pienellä kiihdytksellä ja liimaannut vasemmalla kaistalla sen takapuskuriin kiinni. Aivan samalla tavalla kuin hän teki sinulle aiemmin. Roikut siinä vielä lähempänä ja vähän näytät vasemmalle kääntäen, että pitäs päästä ohi. Että menisitkö nyt muualle siitä pätemään. Mittarissa on 80 alueella sellanen paremman rahaväen 110kmh tässä kohtaa. Sinut huomataan peileistä, ja tottakai pitäähän se äskeinen kinnneri jättää. Toimisto-liisari setä näytää mistä kaappi on tehty ja lyö hanan tiskiin. Mutta yllättyy, kun se äskeinen kaupunki kinneri pysyykin perässä. Mittari alkaa lähennellä 150kmh...160...170...ei mitään eroa. Välimatka pysyy 2,3metrissä.

Jarrua kun muita autoja on edessä, jonka ennakoi nätisti sielä takanakin, tosin edessä oleva alkaa jostain syystä vilkutella ledijarruvalojaan tiheeseen tahtiin. Hermostunut? Sinuun se ei vaikuta. Päästään lopulta vähän ulos kaupungin sykkeestä kun alkaa suoraa aueta. Saksalainen liisari-toimisto-kunginas päättää, että nyt jumalauta. Nyt se jää se prkeeleen kinneri ja alkaa kiihdyttämään. 150...160.....180..200...hän laittaa autosta sportrack moodin päälle, joka tuo lisää vakautta suurissa jäätävissä nopeuksissa. Kunnes tajuaa, että se kinneri on edelleen perseessä kiinni. 210...220..230....235....240....245 edelleen roikkuu ja vielkä vähän vasemmalla vilkuttaen valoja, että edelleen pitäs päästä ohi, että viittisitkö mennä pois tieltä sillä kaapilla...

Saksalaisen toimisto liisarin Premiumi alkaa hyytä 250 kohdalla, kunnes odottelet pidemmän suoran auetessa hetken ja vaihdat oikeelle, laitat vitosen sisään ja ajat vierelle. Vilkaset epäuskoisen, paremman luokan kuljettajan ilmettä kun hymyilet ja lyöt takas neloselle ja varmoin ottein painat pedaalin lattiaan ja katoat horisonttiin....260...275...280....290....310....320....330.....335....... Vaihto neloselta vitoselle tuo ison liekin putkesta ja hetken päästä et enää nää koko Saksalaista Premium ukkoa peileissä. Ajat hetken sen vähän vajaa 300...350kmh kunnes poikkeet maaseudun kyläkuppilaan, ABC:lle kahville. Taputtelet konepeltiä, että hyvin on säädetty, juuri sopivasti löylyä.

Annat auton vähän jäähtyä kun kävelet sitten kahville mietteliäänä, että pitäisikö ostaa olutta saunaan. Kassalla kuulet vähän hämmentyneen puhelun mieheltä, joka kävelee ohitsesi:
"Jumalauta..siis mulla oli joku 240 taulussa ja se s****nan toiota tuli viereen katto mua ja katos horisonttiin paukkeen ja liekin kera, mikä voi olla tollanen siinä luki joku Ayko tai joku Aiko takana tai joku...."

Hymyilet itseksesi maksat ostoksesi ja heräät sängystä raottaen silmiäsi. Voi vit...........n vtttu............

Fantasiointi on joskus kivaa kun kohtaa näitä teiden kuninkaita. Eiks ni.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aygo-kuskin toiminta aiheutti kieltämättä pientä hihitystä. Ihan pakko oli päästä rajoitusnopeutta etenevästä Alfasta edelle, kun suuntaansa on kaksi kaistaa ja Aygo vasemmalla. Ei siinä, mua ei kiinnosta kumpi menee ensin ja jos se menee mua kovempaa niin parempi jos on edellä. Mutta vastaan tuli liikenneympyrä, jossa ei ole suojateitä tms. hidasteita itse hyrräshikaanin lisäksi, niin en minä siihen jaksanut juuri hiljentää kun suoraan olin menossa, vähän kevensin kaasua, kun Toyota-kuski taas hyppäsi vähän enempi jarrulle. Minä ulkokehällä, Aygo sisäkehällä ja järjestys vaihtui meikäläinen edelle, joten ympyrän jälkeen oli kahta kauheempi tarve päästä Alfasta edelle :D. Jännä ilmiö, Räyfässä ei edes pitäisi olla taaksepäin mitään muuta ikävää kuin rekkaripolttimot, jotka on kieltämättä kauheen kirkkaat, mutta ei nekään enää edes rinnalle näy.

No, myöhemmän ympyrän jälkeen tuli kyllä itelle "meen tuosta ohi" -fiilis, kun eteen päätyi valkoinen A6 Audi. Ei siinäkään mitään, Audi tuli ihan hyvään, reiluun väliin ketään häirittemättä, mutta voi jösseksen merkele sitä palavan öljyn käryä Audin takana. Sen siitä saa kun maahantuoja ja valmistaja kierteli ja kaarteli näiden korjauksia - vieläkin on neljän rinkulan öljypolttimia nenän edessä harva se kerta kun kaupungissa pyörähtää. No, onneksi Audi kääntyi seuraavasta risteyksestä eri suuntaan kuin minä, niin se ongelma ratkesi (minun osalta, audikuskia oletettavasti vituttaa yhä) kuin itsestään.

Mutta todellista hämmennystä tänään aiheutti autojen valot. Siinä nyt ei ole mitään yllättävää, että kolmen Teslan valot killitti ihan minne sattuu, valojen suuntaus tuntuu olevan välillä mahdotonta salatiedettä - isompi ihme on, ettei yhtään killi-volkkaria tai mersua näkynyt (näissä tuntuu kanssa olevan melko yleistä). Mutta ohitin Nurmijärvellä reilun kympin alle rajoituksen ajaneen Nissanin, jolla toimi toinen lähivalo ja saman puolen kaukovalo, eikä nekään olleet valoteholla siunattuja. Ei silleesti ihme, että märällä ja pimeellä kelillä ajaa hitaasti kun ei eteensä näe. Ei kyllä tarrannut myöskään tilaisuuteen hyödyntää mun valoja, sinne se jäi köröttelemään.

No, joku 30 kilsaa Nissanin ohituksen jälkeen - edelleen pimeellä ja märällä kelillä - tulee vastaan joku sankari pelkillä sumareilla. Eikä se ees ollu mikään teinibemari, vaan joku tyyliin perus-Kia tms (joilla siis ei yleensä ole tarvetta näytellä coolia, etenkään pimeellä). Eikä ne sumarit olleet edes suunnattu päe helevettiä, vaan vastaantulevan silmän perusteella about oikein 1% sääntöä noudattaen, eli valaisua joku luokkaa 30m ja vauhtia arviolta se 80. Tuurilla kai ne laivatkin seilaa...

Mutta siitä joku 10km etiäppäin ja oli vastaantulija, joka olisi ollut onnellinen niistä sumareista. Siinä meinaan tuli vastaan sellanen kaveri, jonka autossa toimi parkit ja kaukovalot, mutta ei yksikään lähivalo! Eikä sekään nyt varsinaisesti hidastelevalta näyttänyt, vaikkei kauhiasti kaahannutkaan. Pakko olla kyllä tolkuttoman ankeeta ajella tuolla kelillä ilman valoja, kun on pimeetä kuin mörön perseessä.

Jännittävän näköistä on kyllä matkanteko joillakin. Kannustaa pitämään huolta siitä, että omat valot toimii kunnolla. Pitäkää tekin huolta valoistanne, niin matkanteko on mukavampaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7315
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eilen näkyi Satakunnantiellä Länsikeskuksen kohdalla liikenteen joukossa jakeluauto jossa takalaitanostin alhaalla ja nostimen päällä vielä tavaraa. Tavallisen vaarallista. Nostin kun oli vielä henkilöauton tuulilasin korkeudellla.

Sen sijaan koominen näky muutaman päivän takaa oli LVI-liikkeen pakettiauto jonka takana mainoslause "Tavoitteenamme on parempi sisäilma" tai jotain siihen suuntaan ja sitten pakettiauton kabiinista pöllähteli esanssi-nikotiini-höyryä sen näköisesti siellä olisi kiuas johon joku heittää tasaiseen tahtiin vettä. Vielä reilun turvavälin pitävässä takana tulevassa autossa jossa on raitisilmasuodatin haistoi kyllä hyvin jokin vape-esanssin ällöttävän hajun. Hieno sisäilma varmasti siellä LVI-autossa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Paikallisella nuohoojalla oli ainakin taannoin vanha hiace jossa isot teipit kyljessä "puhdas ilma" Ylämäissä varsinkin haisu työnsi mustaa kaapelia pakoputken täydeltä. :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
23 Marras 2023, 22:48
Aygo-kuskin toiminta aiheutti kieltämättä pientä hihitystä. Ihan pakko oli päästä rajoitusnopeutta etenevästä Alfasta edelle, kun suuntaansa on kaksi kaistaa ja Aygo vasemmalla. Ei siinä, mua ei kiinnosta kumpi menee ensin ja jos se menee mua kovempaa niin parempi jos on edellä. Mutta vastaan tuli liikenneympyrä, jossa ei ole suojateitä tms. hidasteita itse hyrräshikaanin lisäksi, niin en minä siihen jaksanut juuri hiljentää kun suoraan olin menossa, vähän kevensin kaasua, kun Toyota-kuski taas hyppäsi vähän enempi jarrulle. Minä ulkokehällä, Aygo sisäkehällä ja järjestys vaihtui meikäläinen edelle, joten ympyrän jälkeen oli kahta kauheempi tarve päästä Alfasta edelle :D. Jännä ilmiö, Räyfässä ei edes pitäisi olla taaksepäin mitään muuta ikävää kuin rekkaripolttimot, jotka on kieltämättä kauheen kirkkaat, mutta ei nekään enää edes rinnalle näy.

Hei me Ayko kuskit, me ei mokata koskaan. Me ollaan täydellisiä. :silly:

Joo kyllä sitä muuten katteli tässä viikon verran taas...toisilla on ihan jäätävä kiire. Stressi hormonit tapissa ja jäätävä määrä kaistanvaihtoja, kiihdytyksiä ja kaikenlaista säätämistä ja silti ovat samoissa valoissa. Mahtaa olla mukavaa matkustajalla tälläsen kyydissä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:
24 Marras 2023, 17:31
Stressi hormonit tapissa ja jäätävä määrä kaistanvaihtoja, kiihdytyksiä ja kaikenlaista säätämistä ja silti ovat samoissa valoissa. Mahtaa olla mukavaa matkustajalla tälläsen kyydissä.
Minun vinkki on hankkia auto, jossa on mukava istuin, muutenkin hyvä ergonomia ja asiallinen äänentoisto.

Kun siinä penkillä on mukava istua eikä siitä ole kiire pois, on paljon helpompi ottaa leppoisasti myös lisäminuutit ratin takana. Jos selkään sattuu, jalat on ihme asennossa, meteli raastaa korvia tai muuten vituttaa, niin se vaan pelaa ressin pussiin ja elämä on ankeeta.

Ei mukava auto tietenkään kaikkea pelasta, mutta auttaa omalta osaltaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Polforea kirjoitti:
24 Marras 2023, 17:50
S_A kirjoitti:
24 Marras 2023, 17:31
Stressi hormonit tapissa ja jäätävä määrä kaistanvaihtoja, kiihdytyksiä ja kaikenlaista säätämistä ja silti ovat samoissa valoissa. Mahtaa olla mukavaa matkustajalla tälläsen kyydissä.
Minun vinkki on hankkia auto, jossa on mukava istuin, muutenkin hyvä ergonomia ja asiallinen äänentoisto.

Kun siinä penkillä on mukava istua eikä siitä ole kiire pois, on paljon helpompi ottaa leppoisasti myös lisäminuutit ratin takana. Jos selkään sattuu, jalat on ihme asennossa, meteli raastaa korvia tai muuten vituttaa, niin se vaan pelaa ressin pussiin ja elämä on ankeeta.

Ei mukava auto tietenkään kaikkea pelasta, mutta auttaa omalta osaltaan.
Ei se kuule auta, jos on patti otassa ja akkaki kotona on veestä ja kaikkki on prseestä. Sillon näkyy liikenteessä kaikki. Ihan sama mikä se auto on. Päivittäin näkee autoja, joiden hintalappu on ihan hlevetisti. On maasturia ja on hienoo autoo. Niiden kuljettajat ajaa ku kpäät ja ei välitä mistään mitään. Kirjaimmellisesti haistattavat kaikelle vitut tuola. En tiie mistä se kertoo. Jostain se kertoo? En tiie.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

S_A kirjoitti:
24 Marras 2023, 18:56
Ei se kuule auta, jos on patti otassa ja akkaki kotona on veestä ja kaikkki on prseestä.
Niinku sanoin, niin ei se kaikkee pelasta. Mutta jos kaikki muu on päin helvettiä niin jos edes siellä autossa on mukava istua, on tilanne paljon parempi kuin se, että se autokin vituttaa.
S_A kirjoitti:
24 Marras 2023, 18:56
Päivittäin näkee autoja, joiden hintalappu on ihan hlevetisti. On maasturia ja on hienoo autoo.
Hintalappu, muodikkuus ja sosiaalinen hienous ei merkitse mitään oikeasti siinä, miten se penkki istuu omalle kropalle ja miten mukava se kabiini on. Joskus jopa toistepäin - jos kaikki on perseestä, autokin epämukava ja lisäksi vielä mielessä kummitelee se ylihuomenna menevä 720€ maksuerä siitä epämukavasta autosta, niin sehän se kaikista pahin tilanne on.

Yhden asian hyvyys ei tosiaan pelasta muuta, mutta parantaa päivää jo ihan pirusti kun kaikki ei oo päin helevettiä ja jostain se elämän parantaminen kannattaa aloittaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin