Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaa-a. Voi olla hankalaa lähteä määrittelemään järkevästi valvottavissa olevaa kuvauskieltolakia. Julkaisemista rajoittavaa lakia sen sijaan onkin jo olemassa.

Lakitekniseti ja työturvallisuusnäkökulmasta voisi olla helpompi ja parempi viedä tuo suoraan seuraavalle tasolle ja ruuvata mahdollinen laki muotoon "siviilit vittuhun sieltä häsäämästä, oli kameraa tai ei". Ei tarttisi sinitakin kattella että onko sillä siviilillä nyt jotain kuvaushommaa menossa vaan voi lyödä suoraan kättä nenään ja näyttää uuden kulkusuunnan sen enempää turhia pohtimatta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Lumikaaoksen, -infornon, -kurittajan, -tiesminkä kolarisuman puiminen ei sinänsä yllätä ketään, mutta ihmisten realistisuus iskee taas silmille pahan kerran.

https://yle.fi/uutiset/3-11829953
YLE kirjoitti: Toinen mielessä pyörivä asia on tilannenopeuteen liittyvä uutisointi. Naista hieman ärsyttävät arviot siitä, että onnettomuuden syynä olivat liian suuret tilannenopeudet keliin ja näkyvyyteen nähden.

Hän itse kertoo mittarissa olleen nopeutta ennen onnettomuuspaikkaa korkeintaan 70 km/h.

– En olisi voinut oikein hiljempaa ajaa. Silloin olisin saanut pelätä, että joku ajaa minun perääni.
Vaikka peräkolarin pelko sinänsä on validi (tuon takia itsekin välttelen motareita ja valtaväyliä nollanäkyvyyskeleillä), niin kyllähän kertomus siitä, miten muuttuu hetkessä matkustajaksi kertoo karua kieltään siitä, että kelin, auton kyvyt ja kuljettajan taidot huomioiden oli se 70km/h selvästi liian kova tilannenopeus.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Nainen kertoo ulkopuolisen tulleen auttamaan hänet ulos autosta. Jos henkilö ja auto on siinä kunnossa että autosta voisi poistua, turvallisinta on jäädä sinne. Oletko mielummin ruttuisen auton korin suojaamana vai itse kahden auton välissä?
Tietenkin jos auto on palamisuhan alla, sitten kannattaa poistua. Bensapelko on turha. Polttoainetankit ovat sellaisessa paikassa että kova tälli saa olla että särkyvät. Ja sittenkin syttymiseen vaaditaa kipinä. Elokuvista tutulla tavalla tankit ei räjähdä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aikanaan Keravan rysässä meni silloiselta naapurilta lonkka, kun oli noussut autosta ja jäi kahden auton väliin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Normi meininki. Ei voi ajaa hiljaa, kun pitää seurata edelläajavan perävaloja.

Kun Helsinkiin päin menevillä kaistolla rysähtää, kuuluu Helsingistä poispäin ajavien tehdä jarrutus ja kaivaa kännykkä esiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

En tiedä mitä itse tekisin, mutta ymmärrän kyllä että jos olet pienin vaurioin suman viimeisenä niin saattaisi tehdä mieli nousta autosta ja juosta metsään turvaan kuin jäädä autotielle autooni ja pelätä jos sieltä tuleekin rekka niskaan yms. Varsinkin jos tilanteessa tulisi pieni tauko.

Ikäviä tilanteita tuollaiset ja toivottavasti ei tarvitse koskaan joutua.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Werneri »

"Olin siinä tilanteessa ihan matkustajana, auto meni täysin poikittain, vaikka mulla pitäisi olla kaiken maailman suoristajia ja luistonestoja autossa, hän kertoo."

Tuossahan tuo on, luotetaan "suoristajiin". Tekis hyvää mutama kierros kunnon nopeuksilla ja "avuttomalla" autolla. Liukkaan kelin harjoitteluahan on autokoulussa, mutta nopeudet hyvin maltillisia. Vaimolle sanoin tuosta eilen, että "kädettömien hommaa", uskallan olla väärässäkin. Oli jossain videossa raskasta kalustoa myös painamassa päälle. Aikoinaan heistä sanottiin " ammattimiehet tien päällä". En ole sanonut tuota vuosiin/kymmeniin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Werneri kirjoitti:
10 Maalis 2021, 18:19
Liukkaan kelin harjoitteluahan on autokoulussa, mutta nopeudet hyvin maltillisia.
...ja harjoittelu on erittäin vähäistä ja sijoittuu täysin kuljettajataipaleen alkuun.Yleisiä harjoittelutilaisuuksia soisi olevan - ja markkinoitavan - vähän enemmänkin tarjolla kuin nyt on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Liukastelua raskaalla kalustolla:
https://yle.fi/uutiset/3-11828108
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Werneri kirjoitti:
10 Maalis 2021, 18:19
"Olin siinä tilanteessa ihan matkustajana, auto meni täysin poikittain, vaikka mulla pitäisi olla kaiken maailman suoristajia ja luistonestoja autossa, hän kertoo."
Ne ”suoristajatkin” tarvitsee kuskin apua tietääkseen, mitä tehdä. Ja fysiikkaa ei pysty kumoamaan edes Vatanen.

Tuota se tuntuu olevan aika paljon, että uusilla autoilla painetaan elektroniikkaan nojaten. Nyt sopii pohtia, että miettiikö tämä nainen, että mitähän olisi voinut tehdä toisin, vai valittaako autoliikkeelle, ettei systeemit toiminu. Ja vähintään ne systeemit on jo facebuukissa haukuttu kaikille ja varmana ostan seuraavaksi muun merkkisen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
10 Maalis 2021, 16:26
Vaikka peräkolarin pelko sinänsä on validi (tuon takia itsekin välttelen motareita ja valtaväyliä nollanäkyvyyskeleillä), niin kyllähän kertomus siitä, miten muuttuu hetkessä matkustajaksi kertoo karua kieltään siitä, että kelin, auton kyvyt ja kuljettajan taidot huomioiden oli se 70km/h selvästi liian kova tilannenopeus.
Vanhan kollega vuosien takaa oli tuossa kasassa keskivaiheilla. 60-65km/h oli kuulemma ollut mittarissa kun aloittanut jarrutuksen ja väistön. Takaa tuleva oli sitten töötännyt perään ja kääntänyt autoa ehkä 60 astetta samalla kun työnsi keulan edellä ajaneen perään. Airbagit eivät olleet paukkuneet mutta lunnaiksi Volvo mennee koska taka-akseli oli ottanut sen verran osumaa että ajamaan ei päässyt.

Niska oli hieman kipeä mutta kuvissa ei näkynyt mitään joten kuljettaja selvisi pienellä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jep, peräkolarin pelko on tuossa validi. Mutta se, että takanatulijalla on liikaa vauhtia tilanteeseen ei tee omasta liiallisesta tilannenopeudesta yhtään sen vähemmän liiallista tilannenopeutta. Etenkään, kun vallan mediassa kertoo siirtyneensä matkustajan paikalle heti jarruun koskiessaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ei nopeudella ole merkitystä jos roikutaan persauksessa kiinni. Itse ajoin iltapäivällä Lahdesta Mäntsälään E75-tiellä. Mittarissa noin 90. Vanhoilla kitkoilla ei mitään ongelmaa. Yksi tiukempi hidastus oli. Ei siinäkään hätää. Aloitin tehokkaan jarrutuksen heti kun edellämenijän jarruvalot syttyivät. Edellä oli hitaampi rekka. Hetki tilanteen tarkkailua, letkan ohi ja omaa ajoa jatkamaan.
Yhtään autoa ei tienposkessa näkynyt. :-D

Itse menen huonolla kelillä moottoritielle. On turvallisempaa kun kaikki kulkevat samaan suuntaan.
Viimeksi muokannut nipaka, 10 Maalis 2021, 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Eilinen oli kyllä aikamoista. Tiesin, että keli on kehno ja kehä 1 täynnä idiootteja, joten lähdin puolituntia aikasemmin töihin. Ei riittänyt, 36 km matka, joka normaalisti taittuu 31 min, vei 1h45min. Länäri-kehä2-turtsa-kehä1-tuuski. Hämmästyttävän moni ajelee ilman valoja tuossa paskemmassakin kelissä, räplää kännykkää, roikkuu perseessä ym. Eipä heru sympatiaa eilisille sössijöille.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nipaka kirjoitti:
10 Maalis 2021, 20:44
Ei nopeudella ole merkitystä jos roikutaan persauksessa kiinni.
On sillä. Hitaammasta vauhdista kaiteeseen livetessä sattuu vähempi ja edelläkävijän ennakointimahdollisuudet on paremmat.

Pareehan tietty olis että ei ajettais pullopersesikana siinä takapuskurissa, se on ehdottoman totta. Mutta nopeuden merkitystä ei mitätöidä poistamalla turvaväli.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
10 Maalis 2021, 16:26
Vaikka peräkolarin pelko sinänsä on validi
Takasumuvalo on ollut pakollinen jo niin pitkään, että tuskin noissa sumissa oli yhtään sellaista autoa, jossa sitä ei olisi ollut.

Vielä ei insinöörit ja tiede ole onnistunut kuitenkaan ratkaisemaan sitä kaikken suurinta ongelmaa: Napin painamista oikeaan aikaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^^
En tarkoita sitä että ajoturvallisuus poissuljetaan ääliönopeudella. Jos kaiteeseen livetään, on nopeus ollut liian suuri. Eikä edelläkävijän tarvitse ennakoida (miten pystyisikään). Perässätulija ennakoi. Ja se tekee pysymällä riittävän kaukana edelläkävijästä.
Turvallinen ajo edellyttää. Keliin nähden oikeaa nopeutta ja riittäviä välejä.

Jo aiemmin heitin kommentin kitkarenkaiden vaikutuksesta. Nastat rikkovat jään pintaa, että edes jotain tarttumapintaa on. Kitkat kiillottavat jään.
Mutt on oikeassa valojen suhteen. Kun ääliöt saisivat edes takavalot päälle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Liian kovaa, liian lähellä, liian idiootti.

Tuossa kolme syytä onnettomuuksille, etenkin huonossa kelissä. Väitän noiden sisältävän yli 97% onnettomuuksista.

Sen sijaan eikös tuo nastojen rouhintaväite ole todistettu vääräksi jo aika monessakin tapauksessa? Jotenkin niin, että se "rouhinta" on pituussuuntaista, joka itseasiassa heikentää sitä kitkaa, jos en Moottori-lehden ja/tai TM/TL juttua ihan väärin muista. Ei, en jaksa kaivaa - ei ole mulle niin olennaista.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

mutt kirjoitti:
10 Maalis 2021, 21:46
Polforea kirjoitti:
10 Maalis 2021, 16:26
Vaikka peräkolarin pelko sinänsä on validi
Takasumuvalo on ollut pakollinen jo niin pitkään, että tuskin noissa sumissa oli yhtään sellaista autoa, jossa sitä ei olisi ollut.

Vielä ei insinöörit ja tiede ole onnistunut kuitenkaan ratkaisemaan sitä kaikken suurinta ongelmaa: Napin painamista oikeaan aikaan.
Tosiaan kun on valtatiellä huonossa näkyvyydessä pysähdyksissä tai hyvin hiljaisessa vauhdissa niin olisi todella kannattavaa laittaa hätärit ja takasumari päälle. Ja jos siellä autossa istuu niin voi lisäksi väläytellä jarruvaloja.
Näillä menetelmillä näissäkin kolarisumissa olisi varmasti vältetty useita osumia, mutta koska media onnistuu vain aivottomasti toitottamaan liian suurta tilannenopeutta sen sijaan että jakaisi vaikka näitä tipsejä..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hienosti tulee taas essonbaaria nastajyrsimien autuaaksitekevyydestä. Minulla on sellaiset taas vaihteeksi alla. Merkkirenkaat ja ihan hyvän näköiset. Ja ihan hemmetin liukkaat. Ikä ja kilometrit ovat tehneet tehtävänsä. Ei näe talvirenkaista päällepäin, onko niistä enää mihinkään. Joten mennään esson opeilla; kastastusmies kyllä kertoo, milloin on uusimisen aika (liikaa nastoja hukassa). Silti luotto koerkealla, että ABS sun muut hoitaa homman. Taannoin kun vedettiin iso läjä autoja nippuun Tuusulan moottoritiellä, taksikuskitkin selitti, että "jarruihin tuli toimintahäiriö".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nipaka kirjoitti:
10 Maalis 2021, 23:30
Eikä edelläkävijän tarvitse ennakoida (miten pystyisikään).
Tottakai edelläkävijänkin tulee ennakoida. Kaikkien pitäisi. Jos ajetaan "samaa junaa", ajetaan about samaa vauhtia ja jos tuo vauhti on alempi, on edelläkävijän helpompi ennakoida omat reaktionsa.

Puskurinuolijaa taasen voi edelläkävijänä ennakoida kaikista parhaiten niin, että pitää vauhdin kurissa ja riittävän välin edellänsä, jolloin mm. minimoi ns. kovan jarrutuksen tarvetta, joka taas antaa sille perskärpäselle paremman mahdollisuuden ehtiä mukaan jarrulle ihan omilla toimillaan.

Liikenne on kokonaisuus ja yhteispeliä, jossa kenenkään ei pitäisi turvautua siihen, että riittää kun muut tekee hyvin.
nipaka kirjoitti:
10 Maalis 2021, 23:30
Turvallinen ajo edellyttää. Keliin nähden oikeaa nopeutta ja riittäviä välejä.
Kyllä - ja tämä on varmasti unohtunut vähintään suurelta osalta Turunväylän biljaripalloja.
mutt kirjoitti:
10 Maalis 2021, 21:46
Takasumuvalo on ollut pakollinen jo niin pitkään, että tuskin noissa sumissa oli yhtään sellaista autoa, jossa sitä ei olisi ollut.
Se auttaa (kuten gYdEbUhinkin vinkit), muttei täysin pelasta, kun noilla pölykeleillä jengi pahimmillaan vetää niinkin pahasti yli näkyvyyden. Eikä valomerkeistä ole juurikaan iloa enää siinä vaiheessa, kun takanatulijassa on vaan pulkkamatkustajia ja itte alkaa olla jo stopissa. Mutta niinkuin gYdEbUh totesi, näillä keinoin voidaan välttää useita osumia - ei kaikkia. Lisäksi kannattaa muistaa liimautua selkänojaan, se vähentää omia vaurioita peräänajotilanteessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä se takasumuvalo kertoo kovempaa nopeutta takaa lähestyvälle selvästi aikaisemmin, että ollaan lähestymässä edellä ajavaa, ettei sen takia "ole pakko" ajaa kovempaa, kuin olosuhteet sallisivat. Toinen luku on sitten ne, keillä ei takana ehkä ole palanut minkäänlainen tuikku, koska olisi pitänyt osata painaa tai kääntää katkaisijaa. Ja jos joudutaan pysähtymään tai hidastamaan hyvin hiljaiseen nopeuteen, niin hätävilkut on olemassa. Autobahneilla taitaa olla ihan pakollista käyttää niitä staun loppupäässä, vaikka kuinka olisi hyvä näkyvyys.

Jonkun muun vikahan ne onnettomuudet ja vaaratilanteet aina on. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

quala
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 15:18

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja quala »

Olen samaa mieltä monen edellä olevan kanssa. Tässä esimerkki käytännön tilanteesta. En ollut Turuntiellä, mutta sunnuntaina ajoin vanhaa Lahdentietä aikamoisessa lumipyryssä. Oheisessa kuvassa esimerkki, miltä se näytti joskus siinä klo 13 aikoihin. Ajonopeus noin 70 km/h. Kuvassa on kolme autoa...




...vastaantulijoiden turvavälistä voisi sanoa jotain ikävää. Jälkimmäisen vastaantulijan kohdalla on se kolmas auto. Ajelin sen perässä jonkin aikaa. Uudehko valkoinen auto, jossa ei palanut edes takavalot. :crazyeyes:
Liitteet
lumipyry.jpg
lumipyry.jpg (39.45 KiB) Katsottu 4724 kertaa

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Kyllähän se valitettava totuus on, että keskimääräiset ajotaidot tuntuvat laskevan kokoajan. Yksi on varmasti se, että "turha" autoilu on lähestulkoon demonisoitu. Itsekin muistan kun oli jääratoja talvisin vähän joka kylällä eikä kukaan pistänyt pahakseen jos siellä autoja kierti. Nykyään tuntuu joku olevan heti valittamassa jos näkee että jotain ajoa on tien ulkopuolella. Tässä itseäkin lähellä on ollut yksi ihan luvallinen peltorata, josta nyt taas yksi ~5 km päässä asuva mökkiläinen valitti ja alkoi lupavekslaus. Sikäli vielä hyvä, että rata on muutaman kymmenen metriä vitostiestä ja viimeksi kun tuolla ääniä mitattiin niin siitä ei oikein tullut mitään kun taustamelua tuli 5-tieltä liikaa. Kiusaahan se on tuokin. Tuolla kuitenkin on ajettu etupäässä talvilauantaisin valoisan aikaan, eli noin klo 12..17.

Mitä raskaaseen kalustoon tulee, niin itse kyllä lämmöllä muistelen armeijan kuljettajakoulutusta. Ei voi mitenkään verrata autokouluihin :lol: Isoilla autoilla ajettiin päivätolkulla käsittelyrataa ja erilaisia rasteja. Välillä ryskättiin metsässä, laitettiin ketjuja ja vinssattiin. Noita leirejä oli vieläpä useita että ei jäänyt ihan yhteen viikkoon nuo touhut. Sama sitten tuli vielä käytyä toistamiseen kouluttajan roolissa Jäi vähän erilainen pohja käsittelyyn mitä vaikka autokoulun 2-vaiheesta. Kyllä tuosta autokoulun 2-vaiheestakin jäi aika jännä kuva. Siellä kun oli edelleen kuskeja joiden piti oikein keskittyä vaihteen vaihtoon ja katsoa keppiä samalla. Aika turha on tuossa vaiheessa opettaa auton hallintaa liukkaalla kun polkimet menee sekaisin tasaisin väliajoin. Samahan se on auton ajamisessa kun kaiken uuden oppimisessa, että toistoja tarvitaan aika hurja määrä. Mikään kurssi ei tuota tarjoa. Nykyään kun on vielä nuo kaikki avut, niin kuljettaja on aika hyvin eristetty tiestä jolloin helpolla hyväkin perstuntuma on hukassa eikä auta vaikka miten olisi elämän aikana se miljoona kilometriä ajettu.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Hätävilkkuja tuskin osataan käyttää oikein, kun vuosikausia on kielletty koskemasta koko nappulaan. Ensin piti vetää täysillä siihen kolarisumaan ja vasta sitten sai kytkeä hätävilkut. Mihinkään järkevään niitä ei saanut käyttää.

https://www.autoliitto.fi/tiedote/hatav ... isaantyvat

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Tuo on kyllä vallan hyvä juttu jos vaan porukka niitä oppisi käyttämään. Tosin täälläpäin on vähän harvinaisempaa että liikenne vaan pysähtyy. Keski-Euroopassa tuota kyllä oppi arvostamaan jos lasketteli baanaa jotain 150..180 marssivauhtia. Tuohon vauhtiin aika lailla turtuu, kunnes koittaa jarruttaa. Se seisovan autojonon perä tulee vastaan yllättävän äkkiä jos ei ole hereillä. Nuo vilkut antaa helposti ne kriittiset sekunnit että homma pysyy turvallisena.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gasket kirjoitti:
11 Maalis 2021, 10:49
Nykyään kun on vielä nuo kaikki avut, niin kuljettaja on aika hyvin eristetty tiestä jolloin helpolla hyväkin perstuntuma on hukassa eikä auta vaikka miten olisi elämän aikana se miljoona kilometriä ajettu.
Ja näiden avustimien kanssa pitäisi sillä omalla autolla käydä liukkaan kelin harjoitteluradalla testaamassa miten se oikein meneekään kun ABS paukuttaa ja ajonvakautus vie tehot. Lisäksi Alfan kanssa kannattaa kokeilla DNA optioita.

Ainakin Stelvion kanssa jään päällä keiloja väistellessä kokemus todella erilainen ajotilan valitsimen D ja A asennoissa siinä vaiheessa kun ohjaamo on täynnä käsiä.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

matti_vuorio kirjoitti:
11 Maalis 2021, 10:51
Mihinkään järkevään niitä ei saanut käyttää.
Byrokraatti vai poliitikko joka on ollut idiootti ja/tai inkompetentti? En osaa arvioida mutta sama juttu aikanaan lisäjarruvalon kanssa. Ensiksi ne olivat laittomia koska liikenneturvallisuus ja sitten pakollisia koska liikenneturvallisuus.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^^ Tulee noista aina mieleen isävainaan jääratatesti. Tuli joskus radalle omalla Passatillaan. Olikohan kolmas mutka niin Passatti oli keula penkan päällä ja puskuri auton alla. Lopetti siihen kun tulee kuulemma liian kalliiksi. Varmasti oli tuo miljoona ajettu rikki tuossa vaiheessa jo vuosia aiemmin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Elinikäinen oppiminen ja sen sellaista?

Joo, ja kuten esim. jäsen Polforea on yllä korostanut niin viisas ei edes joudu tilanteisiin joista taitava (ehkä?) selviää. Riittävällä turvavälillä ja sopivalla tilannenopeudella ei tarvitse olla Kankkunen tai Rovanperä. Koska meistä aika harva oikeasti on.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

..niin, ja laitetaan tähän Mea Culpa että joskus itsekin kuvittelee olevansa keskimääräistä parempi kuski. Siihen auttaa parhaiten kun käy esim. jään päällä pujottelemassa pari keilaa. Sitten huomaa että rattimiehet erikseen.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Autojen automatisoituminen on tehnyt kuljettajat osaamattomaksi.
Kun mitään ei tarvitse itse tehdä, ei sitä opita. Kun myyjä on luovutuksessa sanonut että valoista ei tarvitse välittää, auto hoitaa ne itse. Varsinaiseen toimintaan perehtyminen ei kiinnosta.
Pysähtymiseen luotetaan, hoitaahan ABS homman. yms yms.

Haluaisin nähdä tilanteen kun noin 30 vuotias perusjamppa laitetaan talvella kylmällä käsivaihteisella takavetoisella autolla liukkaalle ajamaan.
Tuskin saa edes autoa käyntiin.:twisted:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

nipaka kirjoitti:
11 Maalis 2021, 11:47
Haluaisin nähdä tilanteen kun noin 30 vuotias perusjamppa laitetaan talvella kylmällä käsivaihteisella takavetoisella autolla liukkaalle ajamaan.
Tuskin saa edes autoa käyntiin.:twisted:
Kaasutin + manuaali ryyppy tai sitten diesel massiivisella hehkutusajalla jne. joo. Tekniikka on kehittynyt.

Koska kyseinen perusjamppa on kuitenkin liikenteessä rahoitusliikkeen Skeida Anjovis hyrbidillä niin olisi vielä paljon parempi jos hänelle opetettaisiin kuinka juuri tämän rimpulan valot, jarrut ja ajonvakautus toimivat.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Vaikeampihan se kaasarivehje on kuumana käynnistää :lol:
VMP

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Haa - setämiesjorinoita, otan heti osaa!

Tämä 43-vuotias perusjamppa muistaa edelleen miten polkupyörätehtaalta tienatuilla kesätyörahoilla ostettu 1. oma auto (vuoden '80 välikoppa-Esko Kentin työntötanko 1.3 litraisella moottorilla, sinisellä plyyshisisustalla, seeprakuvioisilla penkin päällisillä ja penteleellisillä poppiksilla) käynnistettiin talvella '95.

Virta avaimesta asentoon ON, ei missään nimessä starttiin asti. Kaksi kertaa kaasupoljin rauhallisesti pohjaan. Sitten starttia sahaamaan ja ryyppyä hitaasti kiskomaan. Kun hörähtää, HETI kaasua polkimella about puoleenväliin, ei missään nimessä lisää ryyppyä ennenkuin yskivä käynti tasoittuu. Kun alkaa kaasulla hurisemaan, jalkaa ylöspäin ja samaan tahtiin ryyppyä lisää, kunnes käy "kauniisti" ilman kaasupoljinta. Toimi joka kerta.

Mistä tiesin? 1. omistuspäivänä olin juoppokuskina eikä auto startannut baarin edessä. Autolle notkuu umpituiterissa Brittikaiffa, joka pyytää saada käynnistää auton. Suorittaa puheosuutena luettelemani kohdat samalla kun taikoo käytännössä. Ford herää eloon, harmi että heebo haluaa samalla lähteä ajamaan, joten tovi tuntemattoman engelsmannin kyydissä mennään vastapalloon pienen rannikkokaupungin katuja. Splendid!

Osui siis liikenneketjuun tämä ja käy varoituksesta päästä humalaisia Brittejä Fordin rattiin - toki olen tuntemattomalle herrasmiehelle edelleen kiitollinen, kun muutoin olisi autoilu lukioaikana ollut vähäisempää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfissimo kirjoitti:
10 Maalis 2021, 19:21
Tuota se tuntuu olevan aika paljon, että uusilla autoilla painetaan elektroniikkaan nojaten.
Kollega joskus kehuskeli, kuinka lumipöperökelillä ei ole mitään ongelmaa ajaa vasenta kaistaa 110 mittarissa vaikka edelläajavaa ei näe, kun adaptiivinen vakionopeudensäädin pitää välin oikeana.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuomas K kirjoitti:
11 Maalis 2021, 22:35
Alfissimo kirjoitti:
10 Maalis 2021, 19:21
Tuota se tuntuu olevan aika paljon, että uusilla autoilla painetaan elektroniikkaan nojaten.
Kollega joskus kehuskeli, kuinka lumipöperökelillä ei ole mitään ongelmaa ajaa vasenta kaistaa 110 mittarissa vaikka edelläajavaa ei näe, kun adaptiivinen vakionopeudensäädin pitää välin oikeana.
Juu, varmasti...siihen saakka kun acc sekoaa lumen sotkiessa anturit, jolloin nopeusasetus ehkä pysyy päällä, mutta etäisyyden mittaus ei. Tai vaihtoehtoisesti niin, että acc päättää, että edessä on liian lähellä este ja vetää liinat kiinni :mrgreen:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Skodakuski taisi tehdä tuon viimeisenä työpäivänään.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja eicas »

Nyt täytyy nostaa hattua viereisen työmaan porukalle. Kaivavat jotain kaukolämpöputkea tms. tien sivussa ja sillä 300 metrin pätkällä on pudotettu nopeusrajoitus 30 km/h. Työmaa seisoi pari viikkoa ja siksi aikaa olivat kääntäneet rajoituskyltit kohti metsää. Eilen kaivelivat taas vähän ja olivat kääntäneet kyltit takaisin tielle, päivän päätteeksi koneet pois ja kyltit taas kohti metsää. Alennettua rajoitusta jopa ilo noudattaa, kun näkee, että se on aiheesta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nyt kun on saanut taas aikaa löytää oma sisäinen "Q", niin tähän meemiin joutuu ihan hiukan samaistumaan. Pahoitteluni kaikille.
Samaistun.JPG
Samaistun.JPG (46.09 KiB) Katsottu 4293 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:
22 Maalis 2021, 12:47
Nyt kun on saanut taas aikaa löytää oma sisäinen "Q", niin tähän meemiin joutuu ihan hiukan samaistumaan. Pahoitteluni kaikille.Samaistun.JPG
Meinaatko että penarilla on ajettava genren maineen mukaisesti ilman vilkutusta, perseessä ihan kiinni ja
lippalakki väärinpäin päässä ? Anna mun kaikki kestää...ei kai sulla enkelivaloja ole :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Maine lienee sidottu maantieteeseen tässä tapauksessa? Vilkuttomuushan on tieteellisesti todistettu harhaksi (BMW vilkun valo on aallonpituudella jota köyhät ei näe)! Lippalakkia en ole hetkeen käyttänyt... Mutta siis lähinnä sitä että jengi ajelee välillä aika verkkaisesti. Myönnän hiillostavani, joka on huonoa käytöstä.
Mutta taajamassa ajan erityisen kohteliaasti ja tilannenopeudeltani suorastaan jään Skodillacien jalkoihin! Lähinnä siis kaupungin ulosmenoväylät ovat aika tukkoisia pienellä automäärällä.

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Annoin tänään Järvenpäässä Prismakeskuksen suojatien kohdalla tietä kolmelle n. 10-12 v. pojankoltiaiselle.

Yksi katsoi autoa ja kommentoi; -mikä auto toi on?
Toinen vastasi: -Alfa Romeo.
Eka: -vähän siisti!

Fiksuja poikia.

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vierailin sunnuntaina maailman hankalimmassa ja turhimmassa parkkipaikassa eli Turun torimontussa. Luonnollisesti halli oli tyhjä. Mutta kyllähän sen ainoan toisen auton joka siellä liikkui piti tulla ihan viereen.

Kuva

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kevät on tullut kun eilen keskiviikkona 7-tiellä Vantaalla kilometrin sisään näin Suomi-kilpisen Lamborghini Murcielagon, ja uudehkon jonkun Kian citymaasturin kaiteeseen pyörähtäneenä kun perävaunun noin tuhat kiloa pitkää puuta oli hivenen takapainoisesti..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Veikkaan, et tällä foorumilla löytyy ns. maalaisia/heinähattuja/maajusseja. Eli traktorilla kruisailijoita.

Miks helvtissä sitä laitetta pitää ajaa pikatiellä pientareella?

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Sen takia että ohitus on helpompaa. Nyt sattuu olemaan pölyä pientareilla.
Mikä on pikatie?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Miten ohitus helpottuu?
Varsinkin ku tomu peittää näkyvyyden?

Tielle mahtuu traktori ja 1,5 autoa rinnakkain.

Maalaisille; pikatie - taajaan asutun alueen ulkopuolella, päällystetty asvaltilla.

Avatar
nipaka
Viestit: 2072
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ohitus helpottuu siten että ohitettava on oikella ajoradan laidassa. Ohittaja on sellaisella etäisyydellä että saavuttaa nopeuden jolla ohituksen voi toteuttaa turvallisesti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Vastaa Viestiin